Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 1 af 2: 1 2 >
Muligheder
Gå til
#20343 - 23/09/2003 21:10 Er ateisme satanisme?
Ajita
Bruger

Reg.: 08/02/2003
Har ateisme og satanisme noget tilfælles? For mig virker det som oml, satanister er de eneste ærlige ateister, da de forsøger at efterleve de logiske konsekvenser, som følger, hvis Gud ikke findes. I kan læse min mening om det her. Så kan vi diskutere ud fra det, hvis I ønsker.

Mvh.
Theological

Ajita Krishna Dasa Medlem af ISKCON teistiskforum.dk

Til toppen 
#20344 - 23/09/2003 21:46 Re: Er ateisme satanisme? [Re: Ajita]
nelle
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland
Hej Theological

Ateismen er med til at bidrage til oedelaeggelse af mennesker og dyr, hvad er det dog for en teori.

Hvad mener du saa om religionen, har den ikke i mange dele af verden vaeret med til at undertrygge, forfoelge draebe mennesker som ikke efterlevede religionen, hvad har det ikke skabt af krige blandt forskellige tilhaengere af forskellige religioner.
Fanatisme Theo, har vaeret med til oedelaeggelse af mennesker paa det groveste.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20345 - 24/09/2003 00:06 Re: Er ateisme satanisme? [Re: nelle]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Shalom Nelle...

Der har du vist fat i noget rigtigt... Fanatisme er vist det mest skræmmende... og dog... Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget...

Men hvornår er det fanatisme og hvornår radikalisme??

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#20346 - 24/09/2003 07:37 Re: Er ateisme satanisme? [Re: Kefas Ben-Adam]
nelle
Bruger

Hej Peter

Nu ved jeg godt at jeg gaar lidt imod mine egne principper, men fanatisme er, naar man er i stand til at goere alt for sin egen overbevisning, det kan vaere foere krige, draebe sit eget paa, man kalder det aeresdrab, forfoelge andre med en anden tro, vaere parat til at gaa i doeden for sin tro/overbevisning, saa kalder jeg det fanatisme, og det er det mest uhyggelige der findes.
Det afskaerer totalt den menneskelige hjerne fra fornuft, samvittighed og medfoelelse, og er roden til meget ondt i verden. man retfaerdiggoer sine handlinger i sin tro. Det kan da ikke blive mere uhyggeligt.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20347 - 24/09/2003 08:26 Re: Er ateisme satanisme? [Re: Ajita]
Anonym
Anonym

God morgen

Har ateisme og satanisme noget tilfælles? For mig virker det som oml, satanister er de eneste ærlige ateister, da de forsøger at efterleve de logiske konsekvenser, som følger, hvis Gud ikke findes. I kan læse min mening om det her. Så kan vi diskutere ud fra det, hvis I ønsker.

Hvis Gud ikke findes er den logiske konsekvens jo at Satan heller ikke gør / dette set fra et Bibelsk synspunkt.

Satanisterne er dog ikke nogen homogen gruppe med ens synspunkter så derfor kan man ikke regne med din artikels beskrivelse / ophøjelse af satanisters adfærd.

Bare det at de bruger navnet Satan betyder jo nok mere end deres fornægtelse af hans eksistens.

Til toppen 
#20348 - 24/09/2003 08:46 Re: Er ateisme satanisme?
nelle
Bruger

Hej Hansemand

Godt svaret, du har nemlig ret.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20349 - 24/09/2003 09:19 Re: fanatisme [Re: nelle]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej Nelle

det kan vaere foere krige, draebe sit eget paa, man kalder det aeresdrab, forfoelge andre med en anden tro, vaere parat til at gaa i doeden for sin tro/overbevisning, saa kalder jeg det fanatisme,

Jeg kan nikke genkendende til din liste..... der er dog et af punkterne som jeg synes skiller sig ud....

Nemlig at ville gå i døden for sin tro - det kan gøres på to måder
- selvmordsbomber (hvilket jeg ikke mener at kunne finde berettigelse for overhovedet)
- at vælge henrettelse fremfor at fornægte sin tro (hvilket vidner om en stærk tro og det skader ikke andre) Hvis jeg blev stillet for det frygtelige valg at skulle enten fornægte min tro på Jesus eller henrettes - så håber jeg at troen er så stærk at jeg vælger henrettelsen..... Jeg ønsker på ingen måde at fornægte Jesus. MEN jeg kunne da aldrig finde på at tage andre med i døden som selvmordsbomberne gør det....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#20350 - 24/09/2003 09:28 Re: fanatisme [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Davs Esmaralda

Sjovt sammentræf i debatten

Både selvmordsbombemændene og de kristne der bliver myrdet kaldes martyrer.

Men se på ånden der ligge bag, den ene slår ihjel og den anden bliver slået ihjel.

Til toppen 
#20351 - 24/09/2003 09:33 Re: fanatisme [Re: Esmaralda]
nelle
Bruger

Hej Ester

jeg er lidt chokeret over du ville vaelge doeden, har du taenkt paa hvad ondt du ville goere dine naermeste, taenk paa hvis du har smaa boern, ville du efterlade dem?

Jeg synes det er en uhyggelig tanke, undskyld Ester, men her forstaar jeg det slet ikke.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20352 - 24/09/2003 09:40 Re: fanatisme [Re: nelle]
Anonym
Anonym

Hej Nelle

Det er fordi du ikke kender Jesus Kristus, at du ikke forstår den holdning.

Til toppen 
#20353 - 24/09/2003 09:48 Re: fanatisme
Esmaralda
Bruger

Hej Hansemand

Men se på ånden der ligge bag, den ene slår ihjel og den anden bliver slået ihjel.

Ja det var netop den forskel jeg ville frem til

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#20354 - 24/09/2003 09:52 Re: Er ateisme satanisme? [Re: Ajita]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
For en utrolig sjælden gangs skyld kan jeg være lidt enig med Theo.

Allerførst vil jeg gerne sige, at min største anke mod satanisterne er, at de føler sådant et stort behov for at provokere, at de har valgt det navn, de har. Rigtige satanister har intet at gøre med kirkeskændinger og ofringer, det er teenagere, der har læst for mange tegneserier og spillet for mange computerspil. Omvendt er der ingen tvivl om, at satanisterne som udgangspunkt står i skarp modstrid med kristendommen, og det, de ser som dennes undertrykkelse.
Jeg vil opfordre til, at man læser flg. uden fordomme.

Læs fx citatet herfra, der omhandler satanisme:

Satanismen er en ateistisk ideologi, og en satanist tror ikke på Satan som et virkeligt eksisterende væsen, ligesom vi heller ikke tror på de kristnes Gud eller andre overnaturlig væsner. Ordet Satan har for os en symbolsk betydning, idet han står for alle de ting, den sataniske filosofi går ud på: Nysgerrighed, selvstændighed, tænke- og talefrihed og viden fremfor tro. Ligesom den mytiske Satan gjorde oprør mod den autoritære Gud, vil vi heller ikke finde os i kristendommens undertrykkelse af vores følelser. I stedet for at brænde de folk, der undersøger tingene og tilegner sig viden, som kættere, følger vi oplyseren Lucifers eksempel og sætter spørgsmålstegn ved alt. Man godtager ikke bare en påstand, fordi det står skrevet i en "guddommelig bog", man per definition ikke betvivler - om den så er dikteret af Gud, Mormon eller Seth. I alle tre tilfælde sætter man den menneskelige fornuft ud af spillet, hvilket er dybt usatanisk i sin natur. Især i vores informationstid gælder ordene: Viden er magt. Man underlægger sig ikke dogmer og regler, der er i modstrid med naturen. I stedet for at sætte en ikke-eksisterende guddom før mennesket, har vi gjort os selv til vores egen Gud.

Forfatteren er ked af, at church of satan, som han har meldt sig ind i engang er begyndt at 'tilbede' forfatteren Anton LaVey, der skrev en bog kaldet "Den sataniske bibel". Forfatteren udtrykker derimod den uafhængighed og frihed, der for mig at se karakteriserer mange arter af satanismen. Satanismen er jo ikke en topstyret bevægelse med riter, dogmer osv., men snarere en filosofi, man bekender sig til á la humanisme eller eksistensialisme. Ydermere er satanismen meget overordnet i sine retningslinjer, jvf. ovenstående citat, der levner rigelig plads til yderligere filosofiske lag.

Se her for en detaljeret gennemgang af de 9 sataniske principper, som følger nedenfor:

1. Satan repræsenterer nydelse, ikke afholdenhed!
2. Satan repræsenterer vital eksistens, ikke åndelige tågedrømme!
3. Satan repræsenterer ubesmittet visdom, ikke hyklerisk selvbedrag!
4. Satan repræsenterer mildhed over for dem, der fortjener det, ikke kærlighed spildt på uværdige!
5. Satan repræsenterer hævn, ikke at vende den anden kind til!
6. Satan repræsenterer ansvarlighed over for de ansvarlige, ikke omsorg for psykiske vampyrer!
7. Satan repræsenterer mennesket som blot et andet dyr, undertiden bedre, men oftere værre end dem, der går på alle fire, et dyr, som på grund af sin "guddommelige, åndelige og intellektuelle udvikling" er blevet det ondeste af alle dyr!
8. Satan repræsenterer alle de såkaldte synder, eftersom de alle fører til fysisk, mental eller følelsesmæssig tilfredsstillelse!
9. Satan har været kirkens bedste ven nogensinde, fordi han har holdt den travlt beskæftiget i alle disse år!

Mvh
Torben

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#20355 - 24/09/2003 09:52 Re: fanatisme [Re: nelle]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Nelle, så må jeg da også chokere dig:

Jeg ved ikke om jeg ville udholde tortur og henrettelse hvis jeg blev stillet over for det, som alternativ til at afsværge min kristne tro, men jeg håber det inderligt.

Det er ikke småting der står på spil, men det evige liv i Guds rige.

Jeg er taknemmelig for at bo i et land, hvor jeg ikke prøves så hårdt.
Men jeg håber inderligt at Gud ville være med mig, så jeg kunne holde ud til det sidste, hvis det skulle ske.

Mange i diktaturstaterne dør som kristne martyrer hver eneste dag, og mange sidder fængslet under forfærdende betingelser. Dem beder vi for under kirkebønnen hver gang vi er til Gudstjeneste, at de må blive styrket og trøstet og bevaret i deres tro.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#20356 - 24/09/2003 09:54 Re: fanatisme [Re: nelle]
Esmaralda
Bruger

Hej Nelle

Jeg synes det er en uhyggelig tanke, undskyld Ester, men her forstaar jeg det slet ikke.

Jeg synes også det er en meget uhyggelig tanke - og jeg håber bestemt ikke jeg kommer ud for noget der bare ligner det.....

Men jeg tror at forudsætningen for at forstå det bare lidt er at kende Jesus og hans ubegrænsede kærlighed..... Kendte jeg ikke Jesus ville intet kunne få mig til at skrive som jeg gjorde før.....

jeg er lidt chokeret over du ville vaelge doeden, har du taenkt paa hvad ondt du ville goere dine naermeste, taenk paa hvis du har smaa boern, ville du efterlade dem?

Jeg sagde ikke at jeg ville vælge døden - men at jeg HÅBER at troen er stærk nok til det...... hvis ikke troen er det ville jeg jo fornægte min eneste frelsesmulighed - Jesus.

Jeg har aldrig været i sådan en situation og tror heller ikke jeg kommer i den - så de dybe overvejelser har jeg ikke været igennem...... Et ved jeg og det er at Jesus er den stærkeste og han har magt over døden.....

Til toppen 
#20357 - 24/09/2003 10:50 Re: fanatisme [Re: nelle]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Shalom Nelle...

Jeg har det ligesom Esther.... Hvad er troen værd, hvis den ikke kan klare alt...

Jeg ved godt, at som ikke-troende er det svært, at sætte sig ind i.... Jeg har det selv lidt inde på livet, da jeg tager til Israel... dels for at hjælpe folk, dels for at missionere....
Jeg ved, at jeg kan risikere at dø dernede... eventuelt af selvmordsbombere... inden det kommer til at lyde helt vanvittigt, så vil jeg da lige sige, at der dør flere i traffikuheld heroppe, end af selvmordsterrorister dernede, så jeg ryster ikke ligefrem i bukserne
Men stadig... hvis jeg skulle ende i en situation, hvor jeg jeg blev tvunget til at afsige min tro, så vil jeg hellere dø... Jeg dør jo kun hér... men kan se frem til et liv, som er så meget bedre end det her... Det er nok dén tanke, ikke-troende ikke kan sætte sig ind i....

Min familie, som er ateister og agnostikere, var skræmt ved tanken om det i starten... at nogen vil dø for deres tro... men i virkeligheden er det ikke så meget anderledes end, at ville dø for sit land.... Som kristne er vi ikke af denne verden, men tilhører et andet Rige... Det er det og vores konge vi går i døden for...

Håber det hjalp til lidt forståelse...

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#20358 - 24/09/2003 10:55 Re: Er ateisme og satanisme modsætninger? [Re: Zaphod]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej Zaphod

Jeg mener at det er alt for firkantet direkte at sammenligne de 2 begreber- satanisme og ateisme. Det siger både min teoretiske og praktiske erfaring.
De ligner hinanden på flere punkter, men der er alligevel fokuspunkter, der adskiller dem:

Ateister er ofte særdeles veluddannede personer med en stor viden og en udvidet logisk argumentation, som forhindrer dem i at tro på Guds eksistens og skaberhånd bagved universet og skabningen.

Satanister er meget ofte personer med personligheds problemer. Satanisme er fundamentalt narcisistisk- dvs. optaget af sin egen nydelse og indflydelse for egen vindings skyld, hvilket opnås uden hensyn eller respekt til andre personer. Iøvrigt tror satanister at både Gud og Satan er eksisterende, men at Satan repræsenterer den stærkeste magt. De mener ganske enkelt at kristne i deres tro er svage.
Satanister kommer til omvendelse og tro på Jesus, når de møder og opdager, at Helligåndens kraft er Satan overlegen

De ni punkter der nævnes i dit indlæg mener jeg ikke er repræsentative for "ægte" ateister, idet flertallet af disse har høje menneskelige kvaliteter (måske i mange tilfælde mere end mange af os kristne) og deres overbevisning baserer sig på videnskabelig forskning og logisk sans. Det vil sige at de uddannelsesmæssigt og intellektuelt befinder sig i den øverste halvdel.

Det kan man bestemt ikke generelt sige om satanister !!

carl

Til toppen 
#20359 - 24/09/2003 11:05 Re: fanatisme [Re: Kefas Ben-Adam]
nelle
Bruger

Hej Peter

Nej, det gjorde det faktisk ikke, jeg maa indroemme det forskraekker mig meget, at man saetter en tro over sine egne naermeste, jeg kan slet ikke forstaa det.

Sorry

MVH
Ellen

Til toppen 
#20360 - 24/09/2003 11:08 Re: fanatisme [Re: Esmaralda]
nelle
Bruger

Hej Ester

Jeg kan slet ikke forholde mig til den tankegang, og derfor ved jeg ikke hvad jeg skal skrive tilbage, Ester.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20361 - 24/09/2003 11:10 Re: fanatisme [Re: kristina]
nelle
Bruger

Hej Kristina

Ja, det ved jeg godt, og synes det er forfaerdeligt.

Ved heller ikke hvad jeg skal skrive til dig.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20362 - 24/09/2003 11:11 Re: fanatisme
nelle
Bruger

Hej Hansemand

Ja sikkert nok, men saa maa jeg indroemme jeg er glad for det jeg er, uden at fornaerme nogen.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20363 - 24/09/2003 11:14 Re: fanatisme [Re: nelle]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Jeg kan ikke se, hvordan det er at sætte sin tro over sine nærmeste...

At jeg vil dø for min tro... Det er jo ikke noget der går ud over mine nærmeste...

Så må jeg vel heller ikke køre bil... det kan jeg jo dø af... ryge?? Det synes jeg næsten er værre... spise forkert mad??
Jeg ville kunne forstå din reaktion, hvis jeg sagde, at jeg var klar til at slå ihjel for min tro... Hvilket jeg absolut ikke er...
Jeg tror lidt, at det at sige, at man er villig til at dø for sin tro, straks bringer billeder af tørklædeklædte selvmordere der råber "Allahu akbar" inden de styrter i døden...

Fortæl mig... hvis jeg ikke skal dø for min tro, hvad så?? noget jeg ikke tror på??

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#20364 - 24/09/2003 12:43 Re: fanatisme [Re: nelle]
Zaphod
Bruger

Bibelen sætter også gud og himmerige over éns nærmeste, man skal være klar til at afsværge sin familie for at følge Jesus.

-Z

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#20365 - 24/09/2003 12:57 Re: Er ateisme og satanisme modsætninger? [Re: carl]
Zaphod
Bruger

carl skrev:
ca> Jeg mener at det er alt for firkantet direkte at sammenligne de 2 begreber- satanisme og ateisme. Det siger både min teoretiske og praktiske erfaring.

De ligner hinanden på flere punkter, men der er alligevel fokuspunkter, der adskiller dem:

Det gør da netop, at man kan sammenligne dem. Satanister er en undergruppe under paraplyen ateisme, det er ikke ens grupper.

ca> Ateister er ofte særdeles veluddannede personer med en stor viden og en udvidet logisk argumentation, som forhindrer dem i at tro på Guds eksistens og skaberhånd bagved universet og skabningen.

Satanister er meget ofte personer med personligheds problemer. Satanisme er fundamentalt narcisistisk- dvs. optaget af sin egen nydelse og indflydelse for egen vindings skyld, hvilket opnås uden hensyn eller respekt til andre personer.

Foruden at jeg er uenig i generaliseringer som sådan, mener jeg, at du tager fejl i din beskrivelse af mange satanister. Det er rigtigt, at de er "optaget af sin egen nydelse og indflydelse for egen vindings skyld", det er det definerende ved filosofien, men jeg mener ikke man generelt kan sige, at det forsøges "opnå[et] uden hensyn eller respekt til andre personer." Dels vil mange satanister som udgangspunkt respektere andre mennesker indtil de får anledning til det modsatte, dels kan du læse en længere begrundelse her:

Så de, der tror, at satanisme er en egoistisk religion, har ret - men de, der tror, at det drejer sig om egomani, tager fejl. Faktisk er det defineret som en af de syv sataniske synder at være solipsist. Dette er klart, set fra en satanisk synsvinkel, da det i sidste ende skader en selv. Hvis man opfører sig som om, at den eneste person, der betyder noget i hele verden, er een selv, så får man et problem: Hvem gider være sammen med en person, der kun gider tale om og tage hensyn til sig selv? Svaret er enkelt: Ingen (medmindre de har masochistiske tilbøjeligheder, hvilket giver denne diskussion en helt ny drejning). Da den sataniske livsfilosofi i bund og grund blot drejer sig om at have en behagelig tilværelse, er det klart for enhver, at man skal kunne se udover sin egen næse. For hvem gider have et liv, hvor man kun har selskab af sig selv? Det er nødvendigt for de fleste at have venner at tale med; at være sammen med. Hvis folk behandler en godt, nytter det ikke noget at behandle dem som skidt - man skal behandle folk på den måde, de har fortjent det.

Et kort essay om egoisme og satanisme kan læses her.

ca> Iøvrigt tror satanister at både Gud og Satan er eksisterende, men at Satan repræsenterer den stærkeste magt. De mener ganske enkelt at kristne i deres tro er svage.

Jeg kan ikke svare for alle satanister, men det er min klare opfattelse, at de fleste seriøse, filosofisk orienterede satanister opfatter satan, som jeg skrev i mit tidligere indlæg: som et symbol, ikke som en reelt eksisterende figur. Se evt. her.

[...]
ca> De ni punkter der nævnes i dit indlæg mener jeg ikke er repræsentative for "ægte" ateister, idet flertallet af disse har høje menneskelige kvaliteter (måske i mange tilfælde mere end mange af os kristne) og deres overbevisning baserer sig på videnskabelig forskning og logisk sans. Det vil sige at de uddannelsesmæssigt og intellektuelt befinder sig i den øverste halvdel.

Igen vil jeg ikke kommentere dine generaliseringer, men igen fremhæve, at de ni punkter ikke er tænkt som at skulle repræsentere alle ateister, men blot give en fornemmelse af, hvad satanisme står for, fordi jeg var af den opfattelse, at mange kristne har en misforståelse herfor.
I sidste ende ville jeg give Theo en lille smule ret, idet satanister mener, at når der ikke er udefra givne, absolutte værdier, er der ingen grund til at opretholde indefra givne, subjektive værdier. Alle ateister ser ikke sådan på det (som du selv er inde på), men nogle gør, og måske burde Theo diskutere med dem. Det kunne være sjovt at se.

Mvh
Torben

Dommer JE Jones

Til toppen 
#20366 - 24/09/2003 13:40 Re: Er ateisme satanisme?
Ateist
Bruger

Bare det at de bruger navnet Satan betyder jo nok mere end deres fornægtelse af hans eksistens.

Du kan da ikke slutte at fordi de kalder sig satanister så tror de også på Satan, når nu de selv giver en anden begrundelse for navnet.
Man er vel nødt til at tage deres ord om at de er ateister for pålydende og så acceptere, at de har taget navnet satanister på sig fordi de ser sig selv som mostandere af kristendommen - en gruppe kirken iflg. dem traditionelt har betegnet som netop "satanister":

Kristendommen bygger dens fundament på eksistensen af guder, og er ikke begejstret for videnskabelige resultater, der underbygger, at fundamentet er en illusion. Med kristendommens illusoriske fundament har videnskabsfolk (alkymister, magikere og hekse) altid været principielle fjender af kristendommen. Historisk har kristendommen derfor også været meget hurtig til at dømme og henrette sådanne mennesker for at være i ledtog med djævelen.
...
I varierende grad er satanister netop den slags fritænkere, videnskabsfolk, kunstnere og humanister, der historisk altid er blevet anklaget for at være i ledtog med djævelen. Den bedste beskrivelse i det danske sprog er derfor: Satanister! (Satanisk Forum)

Det kan selvfølgelig ikke udelukkes at der også findes satanister, der tror på Satan som et eksisterende væsen. Iflg. Satanisk Forum regner satanisterne også selv med flere grupper af satanister:

Ordet ”Satanisme” bruges grundlæggende om to forskellige fænomener:

1) Den kristne forestilling om en ond, anti-kristen sammensværgelse, som står i ledtog med djævelen. Denne betydning af ordet har at gøre med forestillinger indenfor den kristne mytologi, på samme måde som den kristne mytologi indeholder forestillinger om blandt andet engle og dæmoner.

2) Beskrivelsen af en moderne filosofi eller religion, som deles af en større eller mindre gruppe af selverklærede satanister. De forskellige grupper har forskellige definitioner, som i større eller mindre grad modsiger hinanden. Der er derfor tale om flere forskellige slags satanisme. Generelt har den moderne satanisme dog intet at gøre med de kristne myter.

Disse to betydninger af ordet bør ikke sammenblandes.

Så når man snakker om satanister er man altså nødt til at specificere, hvilken gruppe, det er man taler om.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#20367 - 24/09/2003 13:57 Re: Er ateisme satanisme? [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

Davs Ateist

Jeg slutter faktisk ikke meget, men stiller spørgsmål til satanisternes benægtigelse af satan.

Jeg kender godt satanisternes syn på kristne og kristendommen.

samt gruperingerne..

Men som kristen har jeg nok et forenklet syn på disse mangeartede grupper af mennesker der under et opkalder sig efter deres herre, nemlig at Bibelen kalder Satan for løgnens far.. som kristen gør dette sagen meget enkel, nemlig hvad de mennesker end siger, så har de opkaldt sig selv efter løgnens far..

Så jeg betragter alle deres udsagn som løgn.

Til toppen 
#20368 - 24/09/2003 13:58 Re: Er ateisme satanisme? [Re: Kefas Ben-Adam]
Ateist
Bruger

Men hvornår er det fanatisme og hvornår radikalisme??

For mig at se er forskellen denne:
- Fanatisme siger noget om, hvor stærkt man tror.
- Radikalisme siger noget om, hvad man tror på (en radikal form af en eller anden tro).

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#20369 - 24/09/2003 13:59 Re: fanatisme [Re: Zaphod]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Torben, du skriver

.. man skal være klar til at afsværge sin familie for at følge Jesus.

Det er nu ikke rigtigt. Vi skal agte og ære vores forældre.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#20370 - 24/09/2003 14:08 Re: Er ateisme satanisme? [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej ateist. Jeg mener godt man kan være radikal uden at være fanatiker. Ordet fanatisme har for mig at høre især noget med det rent følelsesmæssige at gøre - en mere eller mindre ukontrolleret lidenskab i kampen for en eller anden sag.

Derfor kan en fanatiker være farlig for sig selv og sine omgivelser, selv om den sag, han brænder for, måske er ædel nok.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#20371 - 24/09/2003 14:10 Re: Er ateisme satanisme?
Ateist
Bruger

Men som kristen har jeg nok et forenklet syn på disse mangeartede grupper af mennesker der under et opkalder sig efter deres herre, ...

Hvad har dit forenkelde verdensbillede med kristendommen at gøre? Forbyder kristendommen folk at have en nuanceret billede af virkeligheden?

Iøvrigt opkalder de sig jo ikke efter "deres herre". De tror ikke på Satan og derfor kan han heller ikke siges at være deres herre!

... nemlig at Bibelen kalder Satan for løgnens far.. som kristen gør dette sagen meget enkel, nemlig hvad de mennesker end siger, så har de opkaldt sig selv efter løgnens far..
Så jeg betragter alle deres udsagn som løgn.

Så du vurderer altså bogen på baggrund af omslaget og ikke på indholdet!
Men det er vel egl. ikke særligt kristent? Skal kristne ikke vurdere folk på deres frugter?

Det er selvfølgelig din ret, at betragte alt, hvad de siger, som løgn, men det er en yderst fordomsfuld tilgang til andre mennesker, som du vel ikke har noget belæg for i praksis.
Ergo siger det mere om dig end om dem!

Til toppen 
#20372 - 24/09/2003 14:12 Re: Er ateisme satanisme? [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Jeg mener godt man kan være radikal uden at være fanatiker.

Det er jeg helt enig i og jeg har da heller ikke antydet andet.

Jeg skrev jo netop at radikalisme og fanatisme er to forskellige ting.

Hvorvidt der er en eller anden sammenhæng imellem de to skal jeg lade være usagt - det aner jeg ikke noget om.

Til toppen 
#20373 - 24/09/2003 14:17 Re: fanatisme
Ateist
Bruger

De har dog det til fælles, at de anses for at dø for deres religion.

Til toppen 
#20374 - 24/09/2003 14:20 satanisme [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

Davs Ateist

Så du vurderer altså bogen på baggrund af omslaget og ikke på indholdet!
Men det er vel egl. ikke særligt kristent? Skal kristne ikke vurdere folk på deres frugter?

Nej, jeg baserer min holdning i erfaring fra mange års diskutioner med satanister og ateister på nyhedsgrupperne dk.livssyn og dk.livssyn.kristendom.

Til toppen 
#20375 - 24/09/2003 15:45 Re: Er ateisme satanisme? [Re: Ajita]
mogens
Bruger

Reg.: 23/01/2003
Hvis Gud ikke eksisterer på een eller anden formel, eksisterer Satan ej heller - det hele begynder ved spørgsmålet om at kende ondt fra godt eller omvendt. Er det ondt af en slange, at dræbe et uskyldt barn?

Mvh Mogens

Til toppen 
#20376 - 24/09/2003 16:09 Re: Er ateisme satanisme? [Re: mogens]
nelle
Bruger

Hej Mogens

Hvis Gud ikke eksisterer, eksisterer Satan heller ikke: Ingen af delene eksisterer for mig.

Er det ondt af en slange at draebe et uskyldigt barn? Nej det er ikke ondt af en slange, for en slange kender ikke ondt og godt, det er menneskelige vaerdier, og hvis vi kalder en slange ond, tilfoerer vi den menneskelige vaerdier. Det er mit bud.

KH
Ellen

Til toppen 
#20377 - 24/09/2003 16:43 Re: Er ateisme satanisme? [Re: nelle]
mogens
Bruger

Inden vi to er færdige med hinanden, vil du nå til en erkendelse af en guddom, der er større end, hvad du tror at vide, men bortset fra det, har du svaret rigtigt på sprørgsmålet om slangen, men for at du/jeg kunne dette svar, må du/vi jo vide, at mennesket har opstillet en difinition på, hvad der er ondt, og hvad der er godt, og som vi har kendskab til; idet man jo ikke kan vide noget, man ikke ved, eller kan man?

Nu er der 18 minutter til, at kl er 5!

Mvh Mogens

Til toppen 
#20378 - 24/09/2003 17:01 Re: satanisme
Ateist
Bruger

Hej Hansemand!

Nej, jeg baserer min holdning i erfaring fra mange års diskutioner med satanister og ateister på nyhedsgrupperne dk.livssyn og dk.livssyn.kristendom.

Og, der har du erfaret, at alt, hvad de siger er løgn, eller..?

Når du nu siger "diskutioner med satanister og ateister" betyder det så iøvrigt, at dit udsagn om at du "betragter alle deres udsagn som løgn" også gælder alle ateisters udsagn?

Til toppen 
#20379 - 24/09/2003 17:19 Re: satanisme [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

Jow det er mig igen

Og, der har du erfaret, at alt, hvad de siger er løgn, eller..?

Næe, at Satanister er meget "matter of fact" og ateister måler deres ateisme mod kristendommen..

Og når min Gud fortæller mig at Satan er løgnens far, vil jeg altid have det i baghovedet når jeg diskuterer med satanister og ateister..

At i tror det i tror er jeg slet ikke i tvivl om, og at det i mener, er sandt set fra jeres synspunkt er jeg heller ikke i tvivl om..

Undrer det dig ikke at ateist.dk beskæftiger sig mere med kristendom end ateisme?

Til toppen 
#20380 - 24/09/2003 18:04 Re: Er ateisme og satanisme modsætninger? [Re: Zaphod]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej
Tak for dit svar, men mine informationer er- som jeg skrev direkte fra erfarne seriøse folk,samt egen tilegnet teori og erfaring.
Derfor skrev jeg som jeg gjorde.
Jeg vil derfor stadig hævde at du ikke kan sammenligne ateister og satanister.

Iøvrigt mener jeg, at du i dine svar selv generaliserer.

Men alligevel interessant

mvh
carl

Til toppen 
#20381 - 24/09/2003 18:16 Re: satanisme
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Hansemand

"Undrer det dig ikke at ateist.dk beskæftiger sig mere med kristendom end ateisme?"

Jeg har læst derinde et par gange (gaaab), og egentlig ikke spekuleret synderligt over det. Men nu du siger det er det da rigtigt! Der ER påfaldende meget anti-kristendom derinde. Det kan man så grunde over motivet til, det kan være satanisk. Det kan også være bange mennesker, der frygter Guds vrede og dom, og så for at overbevise sig selv skriver de en masse artikler, der "modbeviser" kristendommen (en slags selvhypnose).

I forhold til satanisterne ligger der en modsætning i at kalde sig noget der ikke eksisterer, eller har eksisteret: "Vi kalder os satanister, men Satan eksisterer altså ikke"! WHAT!!! ....

Mkh Malli

†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†

Til toppen 
#20382 - 24/09/2003 18:33 Re: at dø for religion [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

De har dog det til fælles, at de anses for at dø for deres religion.

Nej - hvis jeg får valget at blive henrettet eller fornægte min frelser (Jesus) og så er stærk nok til at vælge henrettelsen er det ikke at dø FOR min tro(religion).... det er at dø for min FRELSE..... Kristendommen har ingen fordel af det - heller ingen ulempe..... kristendommen har intet budskab man kan fremme ved selv at dø....

Hvis jeg bliver en levende bombe er det at dø FOR sin religion..... for at håndhæve noget i den religion man har....

Til toppen 
#20383 - 24/09/2003 18:39 Re: Er ateisme satanisme? [Re: mogens]
Ajita
Bruger

Men som du kan læse i min artikel, så mener de fleste ateister ikke, at hverken Gud eller Satan eksisterer. Ordene er kun symboler på kræfter i universet.

Mvh.
Theological

Til toppen 
#20384 - 24/09/2003 18:40 Re: fornægte familien [Re: Zaphod]
Esmaralda
Bruger

Hej Zaphod

Njaaaneeeejjjjaaa det er nu ikke sådan at vi som kristen dropper hele familien..... vi skal være næstekærlige også overfor dem --- faktisk ære vores mor og far.....

MEN hvis et familie medlem prøver at få os fra troen er det vigtigere at bevare troen end det familiemedlem - så der kan da komme situationer hvor det bliver nødvendigt at skære forbindelsen..... (måske kun for en tid)

Til toppen 
#20385 - 24/09/2003 18:46 Re: Er ateisme og satanisme modsætninger? [Re: carl]
joppe
Bruger

Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
Hej Carl

Skal man grine eller græde? Dit indlæg må enten være en sarkastisk joke eller et meget sikkert tegn på uvidenhed, forsvaret af personlig fanatisme. Hvilket alternativ der er rigtigt er svært at afgøre på et forum hvor tekst er det eneste man har at forholde sig til.

Nogle kommentarer:

Satanister er meget ofte personer med personligheds problemer.

Er det ikke det man kalder en grov fordom? Hvad bygger du den udtalelse på? Jeg vil mene det er spild af tid at dømme folks personlighedsproblemer udifra deres relgiogion.

Hvordan vil du karaktisere kristne?

Satanisme er fundamentalt narcisistisk- dvs. optaget af sin egen nydelse og indflydelse for egen vindings skyld, hvilket opnås uden hensyn eller respekt til andre personer.

Der er to ting der undrer mig i denne sættning:

1. Er ikke alle religioner narcisistiske? Handler religon ikke om personlig nydelse? Om at tilfredstille sig selv med svar på alle de spørgsmål man ikke selv kan svare på? Om at give sig selv håb i svære tider?

2. Mener du seriøst at satanister ikke tager hensyn til andre? Hvordan kan det være at satanister kan have velfungerende ægteskab, venskaber og stærke familier?
Satanismen går meget op i hensyn, men det handler om ærlig reel hensyn. Ikke påtvunget hensyn.

Iøvrigt tror satanister at både Gud og Satan er eksisterende, men at Satan repræsenterer den stærkeste magt

Satanister tro hverken på Gud, Satan eller andre mytologiske personligheder. Satanismen forholder sig til det umiddelbare og virkelige.

De mener ganske enkelt at kristne i deres tro er svage.

Ja, det mener de fleste ikke-kristne

Satanister kommer til omvendelse og tro på Jesus, når de møder og opdager, at Helligåndens kraft er Satan overlegen

*Dream on*

Satanister kommer til omvendelse og tro på Jesus, når kristne begynder vise dem respekt og ikke sprider fordomme og uvidenhed om ikke-kristne religioner.

De ni punkter der nævnes i dit indlæg mener jeg ikke er repræsentative for "ægte" ateister, idet flertallet af disse har høje menneskelige kvaliteter (måske i mange tilfælde mere end mange af os kristne) og deres overbevisning baserer sig på videnskabelig forskning og logisk sans. Det vil sige at de uddannelsesmæssigt og intellektuelt befinder sig i den øverste halvdel.

...og det er netop det satanismen også gør.

Forklar venligst hvorfor man ikke kan det.

mvh

joppe

Religionsstuderende, Katolik, Frimurer

Til toppen 
#20386 - 24/09/2003 18:47 Re: Er ateisme satanisme? [Re: nelle]
Ajita
Bruger

"Ateismen er med til at bidrage til oedelaeggelse af mennesker og dyr, hvad er det dog for en teori."

En meget velunderbygget teori. Se rundt omkring i verden. Al ødelæggelse er forårsaget af ugudelighed (ateisme) - om end det er forklædt som religion. Gud er algod og ønsker ikke at nogen skal gøre noget ondt. Derfor er al ondskab ugudeligt (ateistisk).

"Hvad mener du saa om religionen, har den ikke i mange dele af verden vaeret med til at undertrygge, forfoelge draebe mennesker som ikke efterlevede religionen, hvad har det ikke skabt af krige blandt forskellige tilhaengere af forskellige religioner."

At være fanatisk religiøs, i hvert fald hvor fanatisk er defineret som en irrationel, stædig fastholden på et upåviseligt dogme, er i sig selv en ateistisk handling. Religion er bestemt blevet misbrugt af SÅKALDTE ELLER semi-religiøse mennesker, der var inficeret af ateisme. De har ikke kunnet modstå deres ateistiske tendenser, fordi de ikke fulgte Gud godt nok, og derfor har de misbrugt religion med det formål at fremme deres egne sager. Men det kan vi ikke give Gud og Guds religion skylden for - selv om du gerne vil.

Mvh.
Theological

Til toppen 
#20387 - 24/09/2003 18:50 Re: Er ateisme satanisme?
Ajita
Bruger

Til Hansemand!

Jeg kan ikke se din pointe? Ateisme er satanisme har tydeligvis meget tilfælles - specielt når det kommer til deres konklusion omkring moral. Satanisterne tager bare den logiske konsekvens af denne moral til sig. Selvfølgelig findes der mange forskellige typer ateister og satanister, men på netop dette punkt har de efter min mening meget tilfælles.

Og de fleste satanister tror jo netop IKKE på, at Satan eksisterer som en person!?

Mvh.
Theological

Til toppen 
#20388 - 24/09/2003 18:52 Re: Er ateisme satanisme? [Re: Ajita]
Anonym
Anonym

Hej

Er det så ikke på tide de skifter navn?

Til toppen 
#20389 - 24/09/2003 18:53 Re: Er ateisme og satanisme modsætninger? [Re: carl]
Ajita
Bruger

Til Carl!!!

Men mit indlæg taler kun om, hvorvidt de har noget tilfælles, og de må vi sige, at de har - på et meget vigtigt område.

Bare en sidebemærkning.

Mvh.
Theological

Til toppen 
#20390 - 24/09/2003 18:55 Re: satanisme
Ateist
Bruger

Lad mig prøve at opsummere diskussionen

1) du siger at fordi Bibelen kalder Satan for løgnens far så vælger du at tro at alt, hvad satanister siger er løgn - vel vidende at de ikke tror på Satan
2) jeg hævder så at du vurderer bogen på omslaget og ikke på indholdet
3) det benægter du med følgende begrundelse: "Nej, jeg baserer min holdning i erfaring fra mange års diskutioner med satanister og ateister på nyhedsgrupperne dk.livssyn og dk.livssyn.kristendom." Det er altså på baggrund af disse erfaringer du opfatter satanister (og iøvrigt også alle andre ateister!) for løgnere.
4) så spørger jeg - helt i tråd med det du siger - om du har erfaring for, at satanister og ateister lyver på disse fora.
5) det benægter du.

Din opfattelse af at satanister og ateister er løgnere kan derfor ikke siges at basere sig på dine erfaringer fra de nævnte fora.
Alt i alt må jeg derfor konkludere, at det er dig, der ikke er ærlig!
Du lader tværtimod til at være et fordomsfuldt menneske, der ikke giver folk en ærlig chance.
Ikke just noget jeg har respekt for!

At i tror det i tror er jeg slet ikke i tvivl om, og at det i mener, er sandt set fra jeres synspunkt er jeg heller ikke i tvivl om..

Hvorfor tillader du dig så at kalde os for løgnere?
At sige det, man mener er sandheden, kan aldrig være at lyve - uanset om man har ret eller ej.
Løgn er, at sige noget, man ved er forkert.

Til toppen 
#20391 - 24/09/2003 18:55 Re: Er ateisme satanisme? [Re: mogens]
nelle
Bruger

Hej Mogens

Nej, her bliver du nok skuffet, Mogens, med hensyn til erkendelsen af en Guddom, men det vil du opdage:-))

Mennesket har opstillet en diff: Ja praecis, og meget meget ofte, ser du, mennesker tillaegger dyr de egenskaber, og hvorfor saa det?

Lige en sidebemaerkning: Er begyndt at laese det du sendte.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20392 - 24/09/2003 19:20 Re: Er ateisme satanisme? [Re: Ajita]
nelle
Bruger

Hej Theological

Ja, jeg kan kun ryste paa hovedet, naar jeg laeser dit indlaeg.
Hvorfor har du det med at vende alt paa hovedet? Kan du ikke proeve at svare paa det? Da det vil blive lettere at forstaa dine svar og svare dig paa en maade, saa du maaske kan finde ud af, hvad man mener.

Er der en lille grad af fanatisme hos dig?

Da du ikke ved, hvordan du skal argumentere for de eksempler jeg kommer med fra verden ,omkring religionsfanatikere, saa goer du det eneste du formaar, nemlig at vende det hele paa hovedet, og overfoere skylden til ugudelighed ateisme forklaedt som religion. Endvidere al ondskab er ugudeligt siger du, jeg vil meget gerne ,hvis du kan komme med et bevis paa den paastand, men kom ikke med dine links til HK, for dem kan jeg ikke bruge til nogetsomhelst, kom med en objektiv kilde, som kan bevise din paastand, at alt ondt er ugudeligt(ateistisk) Kan du ikke det, kan jeg slet ikke tage dig alvorlig.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20393 - 24/09/2003 19:22 Re: fornægte familien [Re: Esmaralda]
nelle
Bruger

Hej Ester

Mener du virkelig det? Nu ved jeg ikke om du har boern, hvad med dine boern, ville du skaere forbindelsen til dem.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20394 - 24/09/2003 19:26 Re: at dø for religion [Re: Esmaralda]
nelle
Bruger

Hej Ester

Du skriver: det er ikke for at doe for min religion/tro, men for at doe for min frelse, er det egentlig ikke lidt egoistisk, som jeg ser det, saa taenker man foerst paa sin egen frelse og lader maaske naer familie i stikken, fx sine boern, det vil sige at troen er vigtigere end de boern man har sat i verden. og forpligtet sig til at soerge for til den dag de er voksne.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20395 - 24/09/2003 19:30 Re: satanisme [Re: malli]
Ateist
Bruger

Hansemand spurgte:

Undrer det dig ikke at ateist.dk beskæftiger sig mere med kristendom end ateisme?

Nu mener jeg ikke at han har ret i at ateist.dk beskæftiger sig ret meget med kristendom.
Det er hjemmeside for foreninge Dansk Ateistisk Selskab og meget af indholdet er vedtægter osv., der vedrører foreningen.

At kristendom og Folkekirke er nævnt på hjemmesiden er iøvrigt ikke så underligt al den stund at et af foreningens formål er total adskillelse af kirke og stat.

At "ateister måler deres ateisme mod kristendommen.." er vel kun delvist sandt - ateister måler i princippet deres ateisme mod enhver religion. I Danmark vil det så i praksis være kristendommen, da den jo dominerer her.

Og at ateismen 'måler sig' mod religionerne er jo ikke så underligt - den er jo defineret som fraværet af tro på deres guder. Var der ikke defineret nogen guder, ville der heller ikke være nogen ateisme.

Så, hvis der rent faktisk er meget anti-kristendom inde på fx debatforummet ateist.org så mener jeg ikke det på nogen måde er påfaldende.

Og, at antage, at debattørernes motiv er satanisk, er helt ude i hampen af den simple grund, at ateister ikke tror på Satan.

Det samme gælder antagelsen om, at ateister er "bange mennesker, der frygter Guds vrede og dom, og så for at overbevise sig selv skriver de en masse artikler, der "modbeviser" kristendommen (en slags selvhypnose)".
Nu vil jeg ikke tillade mig at tale for alle ateister, men personligt frygter jeg ikke Guds vrede mere end jeg frygter Den Store Bastians vrede eller drillenissernes hævn.
Og, dette siger jeg ikke for at provokere, men blot for at forklare, hvorfor jeg ikke frygter Guds vrede: Jeg tror nemlig ikke på ham! Jeg tror VIRKELIG ikke på ham - det er ikke blot noget jeg hævder for at provokere.

I forhold til satanisterne ligger der en modsætning i at kalde sig noget der ikke eksisterer, eller har eksisteret: "Vi kalder os satanister, men Satan eksisterer altså ikke"! WHAT!!!

Du misforstår jo tilsyneladende helt deres pointe.
Det de siger er egl. at "de kristne har altid kaldt os satanister, så selvom vi ikke tror Satan eksisterer, så er det nu engang den betegnelse, der altid er blevet brugt om sådan nogen som os".
Det er selvfølgelig ment provokerende, men giver da udemærket mening, hvis man altså kan lide provokation.

Til toppen 
#20396 - 24/09/2003 19:36 Re: satanisme [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

1) du siger at fordi Bibelen kalder Satan for løgnens far så vælger du at tro at alt, hvad satanister siger er løgn - vel vidende at de ikke tror på Satan
2) jeg hævder så at du vurderer bogen på omslaget og ikke på indholdet
3) det benægter du med følgende begrundelse: "Nej, jeg baserer min holdning i erfaring fra mange års diskutioner med satanister og ateister på nyhedsgrupperne dk.livssyn og dk.livssyn.kristendom." Det er altså på baggrund af disse erfaringer du opfatter satanister (og iøvrigt også alle andre ateister!) for løgnere.
4) så spørger jeg - helt i tråd med det du siger - om du har erfaring for, at satanister og ateister lyver på disse fora.
5) det benægter du.

1) Forkert, jeg siger indirekte at satanister er inspireret af løgnens fader.

2-3) forkert, jeg har ikke kaldt jer løgnere, kun at Satan er løgnens fader og at jeg har det for øje når jeg diskutere med satanister.
4-5) Jeps

Alt i alt må jeg derfor konkludere, at det er dig, der ikke er ærlig!
Du lader tværtimod til at være et fordomsfuldt menneske, der ikke giver folk en ærlig chance.
Ikke just noget jeg har respekt for!

Jeg tror du læser mine ord som en ...

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Hvorfor tillader du dig så at kalde os for løgnere?
At sige det, man mener er sandheden, kan aldrig være at lyve - uanset om man har ret eller ej.
Løgn er, at sige noget, man ved er forkert.

Som sagt, så har jeg faktisk ikke kaldt jer for løgnere, kun at Satan er løgnens far.

Men fortæl mig nu hvorfor ateister er så interesseret i at måle deres ateisme på kristendommen her når i vitterlig i ordet ateist siger at i ikke tror på nogen gud?

Til toppen 
#20397 - 24/09/2003 19:41 Re: Er ateisme satanisme? [Re: nelle]
Ajita
Bruger

"Da du ikke ved, hvordan du skal argumentere for de eksempler jeg kommer med fra verden ,omkring religionsfanatikere, saa goer du det eneste du formaar, nemlig at vende det hele paa hovedet, og overfoere skylden til ugudelighed ateisme forklaedt som religion...."

Det er dig, der ser verden omvendt, og mig der prøver at vende den rigtigt igen, så du kan se, hvordan den i virkeligheden er.

"Endvidere al ondskab er ugudeligt siger du, jeg vil meget gerne ,hvis du kan komme med et bevis paa den paastand,..."

Beviset ligger i definitionerne er ordene. Ondskab er imod Guds vilje. Derfor er al ondskab ugudeligt (ateistisk.)

Mvh
Theological

Til toppen 
#20398 - 24/09/2003 19:46 Re: Er ateisme satanisme? [Re: Ajita]
nelle
Bruger

Hej Theological

Ondskab er ogsaa imod min vilje, og jeg er ateist, saa den holder ikke.
Kom nu med nogle beviser, istedet for at skyde bolden tilbage uden luft.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20399 - 24/09/2003 19:52 Re: satanisme
Ateist
Bruger

forkert, jeg har ikke kaldt jer løgnere, ...

Du skriver ellers: "Så jeg betragter alle deres udsagn som løgn."
Og, da en person, der siger en løgn, vel er selve definitionen på en løgner, vil jeg altså stadigvæk hævde, at du kalder os alle for løgnere.

Om du så mener at det er Satan, der får os til at lyve eller vi gør det af egen drift er helt underordnet.

Men fortæl mig nu hvorfor ateister er så interesseret i at måle deres ateisme på kristendommen her når i vitterlig i ordet ateist siger at i ikke tror på nogen gud?

Nu er jeg ikke forfatter på vores klumme, så den vil jeg ikke kommentere.
Mht., ateisters forhold til kristendommen så vil jeg iøvrigt henvise dig til mit svar til Malli.

Til toppen 
#20400 - 24/09/2003 20:11 Re: fanatisme [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Torben>.. man skal være klar til at afsværge sin familie for at følge Jesus.
Kristina>Det er nu ikke rigtigt. Vi skal agte og ære vores forældre.

»Hvis nogen kommer til mig og ikke hader sin far og mor, hustru og børn, brødre og søstre, ja, sit eget liv, kan han ikke være min discipel. (Lukasevangeliet 14:26)

Til toppen 
#20401 - 24/09/2003 20:50 Re: satanisme [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

Davs igen Ateist

Du skriver ellers: "Så jeg betragter alle deres udsagn som løgn."
Og, da en person, der siger en løgn, vel er selve definitionen på en løgner, vil jeg altså stadigvæk hævde, at du kalder os alle for løgnere.

Om du så mener at det er Satan, der får os til at lyve eller vi gør det af egen drift er helt underordnet.

Nej, jeg tror og fik det dårligt formuleret i det brev, at når en gruppe mennesker giver sig selv navnet Satanist efter Satan som i Bibelen bliver kaldt for løgnens fader, må deres baggrund efter den defination være opbygget på løgn....

Og i diskutioner, har jeg dette for øje.

jeg så dit indlæg til Malli umiddelbart efter jeg havde sendt foregående indlæg.

Til toppen 
#20402 - 24/09/2003 21:08 Re: Er ateisme satanisme? [Re: nelle]
mogens
Bruger

Kære Ellen!

Foreløbigt har jeg kun set, at du har een guddom, hvilket jeg meget oplevede hele dagen i går, og finder du også, hvad der er guddommen i det tilsendte, kan vi skrive guddom i flertal, men snart kan vi også operere i synergieffekt, som er en moderne Helligånd; idet synergieffekten i det gode samarbejde virker på den måde, at 1 + 2 = 5, hvor de +2 så at sige kommer ovenfra.

Indledningen, de første par linier, fører hen til spørgsmålet om, hvad det er i mennesket, der gør, at det har behov for at have en guddom og udlever sit liv ved en sådan.

Ja, vi tillægger dyr og mennesker vore egne følelser. Har lige aet vor kat. Jamen, den er da så sød så sød. Imidlertid er den ikke spor sød. Den er en ædedolk og en dræbermaskine, der handler pr instinkt.

Juni-måned er lupin-tid. En dag smed jeg et par grene blå lupiner ind i hønsegården, som jeg så ofte gennem årene har gjort. På en strandtur fandt jeg en busk med smukke røde lupiner, som jeg plukkede og tog med hjem. Een af grenene var lidt for visen, så den kastede jeg ind i hønsegården. Ja, jeg siger dig, hønsene fløj forskrækket op, kaglede og gjorde sig til. Den røde lupin var nemlig farlig, mens en rød tomat eller et rødt æbel, synes at smage godt.

En bestemt rød farve oplever høns altså som farlig, og det selv om de aldrig tidligere har set en rød lupin. Når en falk flyver gennem haven, bliver der fuldstændig stille i hønsegården, og det selv om falken ingen muligheder har for at slå ned i gården. Et bestemt lydløs vinge er altså farlig!

Hvor er det så, jeg vil hen? Jo, alle arter incl mennesket er forprogrammerede til at vide, hvad der kan være en trussel. Det, der er en trussel for det bevidste menneske, er døden, som er alles fremtid, om vi bryder os om tanken eller ej, og det er denne trussel, som de troende kristne meget har taget ad notam ved at tro på et liv efter døden. Vore forfædre, vikingerne glædede sig til at komme i Valhalla, som de kunne komme til, om de faldt i kamp. Og der er ingen forskel på guden Odin med sønnen Thor og Gud og Kristus. Det er det samme princip; nemlig en Fader og en Søn, som vi tillægger vore egne længsler og drømme.

Det er bevidstheden, der ikke vil dø. Den tænker sig fri af døden, og her er tanken om den kødlige opstandelse unik, og når tanken er tænkt, kan den indarbejdes til tro; idet det kun er et spørgsmål om gerne, at ville tro på det.

Guddommen opstår altså af et behov, og når den er skabt tillægger vi den evner, som vi ikke selv har, samt frygter den for noget, vi er bange for, hvilket så kunne være døden. Herren gav og og Herren tog, og vi er ude af kattepinen, fordi vi har jo ingen indflydelse har på, hvad Herren foretager sig af handlinger. Vi kan kun trygle og bede til Ham i håb om at blive hørt, men den vi trygler og beder til er kun en fiktion; MEN troen åbner op for en ny virkelighed.

Er det virkeligt, at du sidder nede i Holland? Ja fysisk sidder du og klasker dagen lang i dit tastatur, som vist har form af noget, der ligner en tilbedelse. Psykisk befinder du dig i Danmark. Psykisk er du omgivet af en flok mennesker, som vist alle synes, du er sød og rar, og netop fordi du har den følelse af at være elsket, drives du til at skrive mere og mere. I virkeligheden skriver du lige ind i Helligånden, hvis frugt du selv er. Så kom ikke og fortæl os, at du ikke tror på Helligånden. Du lever og ånder ved den, men du har bare ikke været bevidst om det. Det er du så nu, og den eneste måde, du kan bevise overfor os andre, at du ikke vil have med den at gøre, er at sige pænt farvel. Gør du det, mister vi for det første en dejlig inspirationskilde, som vi nødig vil være foruden, og for det andet kommer du til at lide et stort og smerteligt tab, som du selvfølgelig kan kompensere for ved at finde andre at snakke med; men så snart du er inde i en god og konstruktiv snak med een eller flere, roder du igen i Helligånden. Helligånden er nemlig Guds pagt med næsten, så næsten ligegyldigt hvad du gør, vil den Helligånd, du forbander, forblive din kilde til glæde. Skal du i anledningen af, at Guds pagt med os mennesker, også kommer dig til del, have et lille elektronisk kindkys?

Det har du nu fået - hjertelig hilsen Mogens

Til toppen 
#20403 - 24/09/2003 21:37 Re: at dø for religion [Re: Esmaralda]
Raven
Bruger

Reg.: 08/07/2003
Sted: Brejning
Hej Esmaralda

Jeg blander mig lige,da, (hvis jeg har forstået dit udsagn rigtigt) er meget uenig med dig.

Mener du at man som kristen mister frelsen hvis man fornægter Gud ?

Ja, kan en kristen i det hele taget miste frelsen ? (bruger Gud viskelæder i livets bog?)

Mvh
Raven

Til toppen 
#20404 - 24/09/2003 21:55 Re: Er ateisme satanisme? [Re: mogens]
nelle
Bruger

Hej Mogens

Tak for dit lange indlaeg, interessant at laese, men men, jeg forstaar dig ikke helt.

Nej Mogens jeg giver dig ikke helt ret, du siger , jeg skriver lige ind i helligaanden, proev, om du kan forklare, hvad du mener helt konkret. Du skriver Helligaanden er Guds pagt med naesten, her skriver jeg saa, min egen pagt med naesten.

Fysisk sidder jeg i Holland, psykisk maaske ogsaa i Danmark, ja, men saa er spoergsmaalet, hvor er jeg mest?

Inspirationskilde: Her giver jeg dig ikke ret, jeg tror ikke jeg er inspirationskilde for ret mange herinde, du skriver "vi".

Men uanset hvordan vi udtrykker det, tror jeg vi i bund og grund er enige, naar vi kommer til slutningen.

KH
Ellen

Til toppen 
#20405 - 24/09/2003 21:55 Re: at dø for religion [Re: Raven]
mogens
Bruger

Frelsen er syndsforladelse.

Mvh Mogens

Til toppen 
#20406 - 24/09/2003 22:16 Re: Er ateisme satanisme? [Re: nelle]
mogens
Bruger

Kære Ellen!

Helligånden er ligeglad med, om du vil den eller ej. Den er der, når du er i en god og konstruktiv dialog med een eller flere af dine artsfæller.

Din egen pagt med næsten er Helligånden også ligeglad med. Den glæder sig over, at du er glad, så ligegyldigt hvor meget du end fornægter den for at fremhæve dig selv, så ved vi andre så udmærket, at glæden i dig er båret af Helligånden.

Narcissisme er kærlighed til sig selv, men netop fordi du slet ikke har tid til at stå foran spejlet for at være forelsket i dig selv - din tid går jo med at passe arbejde og skrive ind i eller ved Helligånden - kan du ikke egenhændigt afgøre, om du er inspirationskilde for andre eller ej. Det er os andre, der afgør, om du er værd at dyrke, om jeg så må sige.

Du forstår mig ikke helt, skriver du - den dag, hvor du måtte forstå mig helt, vil jeg være overordentlig kedelig for dig!

Hjertelig hilsen
Mogens

Til toppen 
#20407 - 24/09/2003 22:39 Re: at dø for religion [Re: Esmaralda]
Zaphod
Bruger

Esmeralda skrev:
Es> Nej - hvis jeg får valget at blive henrettet eller fornægte min frelser (Jesus) og så er stærk nok til at vælge henrettelsen er det ikke at dø FOR min tro(religion).... det er at dø for min FRELSE.....

Hm. Det var da underligt. Er Peter (den første pave...) så ikke frelst?

Matthæus 26,69-75:

v69 Imens sad Peter udenfor i gården. Og en tjenestepige kom hen til ham og sagde: »Du var også sammen med galilæeren Jesus.«
v70 Men han nægtede det i alles påhør og sagde: »Jeg forstår ikke, hvad du mener.«
v71 Da han gik ud i portrummet, var der en anden af tjenestepigerne, som så ham og sagde til dem, som var der: »Han dér var sammen med Jesus fra Nazaret.«
v72 Atter nægtede han det og svor på det: »Jeg kender ikke det menneske!«
v73 Lidt efter kom de, som stod der, hen til Peter og sagde: »Jo, sandelig er du også en af dem; dit sprog røber dig.«
v74 Da gav han sig til at bande og sværge: »Jeg kender ikke det menneske!« I det samme galede hanen.
v75 Og Peter huskede det ord, Jesus havde sagt: »Før hanen galer, vil du fornægte mig tre gange.« Og han gik udenfor og græd bitterligt.

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#20408 - 24/09/2003 22:48 Re: fanatisme [Re: nelle]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ellen, jeg ville ikke udtrykke det sådan, at jeg sætter min tro over mine nærmeste.

Men vor Herre og frelser, som har skabt mig og os alle, er i sit væsen overordnet alt og alle, uanset hvad jeg tror. "Gud er Gud om alle mand var døde".

Han er Vejen og Sandheden og Livet. (Det er større og rigtigere ord end at sige, at han viser vejen, og siger sandheden, og skænker livet.)

Han er uskabt og evig og har liv i sig selv.

Alle skabninger har kun liv i kraft af ham, og opretholdes kun af ham. Hvis vi fravælger ham og ikke vil have med ham at gøre, er det ude med os.

Hvis vi holder os til ham, er vi Guds børn og Jesu Kristi medarvinger til det evige liv i Hans rige.

Sådan er vores tro.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#20409 - 25/09/2003 01:03 Re: Er ateisme satanisme? [Re: mogens]
nelle
Bruger

Hej Mogens

Saa haaber jeg aldrig, jeg kommer til at forstaa dig:-)), vil ikke have du bliver kedelig:-))

KH
Ellen

Til toppen 
#20410 - 25/09/2003 01:07 Re: fanatisme [Re: kristina]
nelle
Bruger

Hej Kristina

Jeg har ellers tidligere kunne saette mig lidt ind i jeres tro, men her giver jeg godt nok fortabt.

Jeg ser det helt anderledes.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20411 - 25/09/2003 01:10 Tro [Re: nelle]
Anonym
Anonym

Hej Nelle

Hvordan kan du se vores tro anderledes?

Til toppen 
#20412 - 25/09/2003 01:13 Re: Tro
nelle
Bruger

Hej Hansemand

Uddyb dig lidt mere?

Ellen

Til toppen 
#20413 - 25/09/2003 09:41 Re: at dø for religion [Re: nelle]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Shalom...

I kristendommens sande form, ville dine brødre og søstre tage over...

Nej... at dø for sin tro er ikke egoistisk (selvom du har svært ved at forstå det).... At slå ihjel for sin tro, kan være egoistisk, fordi man vil presse folk til, at blive ofre for troen...

Vi har jo igen spørgsmålet om holdning og tolkning hér... og den absolutte sandhed
Som kristen vil man gerne være klar til, at dø... Vi ved ikke om vi er det, før vi står der... som ateist, ser man det mere bare som en idé, der ikke er værd at dø for... Hvem har ret??
Folk som kalder det fanatisme, har vel egentlig ikke ret til, at kalde det fanatisme, da alt jo (ifølge dig ) er subjektivt....

Jeg mener så, at der er én der kan afgøre det... Og at jeg vil stå foran Ham en dag... den dag finder jeg ud af om det var forkert...

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#20414 - 25/09/2003 10:18 Re: at dø for religion [Re: Kefas Ben-Adam]
nelle
Bruger

Hej Peter

Naar jeg kalder noget fanatisme, er det jo netop min subjektive vurdering, det betyder jo ikke det er sandheden.

Doe for sin tro ser jeg som egoistisk, jeg kan ikke se det anderledes, sorry.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20415 - 25/09/2003 10:41 Re: at dø for religion [Re: nelle]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Nemlig... men så betyder det også, at du kan tage fejl, hvis det viser sig, at sandheden er en anden ..

Jeg kan tage fejl... Det kan være at jeg står til en skideballe af Guddommelige dimensioner (skulle ikke undre mig ), når jeg står foran Gud...
Det kan være jeg bare dør (og så fortryder jeg intet, er svært hvis man bare er død )...

Men igen... Det kan være jeg har ret...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#20416 - 25/09/2003 11:52 Groft sagt: JA [Re: Ajita]
Philip
Bruger

Reg.: 08/09/2003
Hey Theological

JA, dog kun groft sagt. Ateister og satanister har nogle afgørende ting til fælles.

1. Nydelse som afgud.
2. Der er ikke noget i vejen med at synde, og
3. man må også godt gøre det på andres bekostning.
4. Relativisme som anskuelse af sandhed, moral og etik, og
5. derfor følger den logiske konsekvens, at f.eks. godt og ondt er relative begreber, hvilket betyder at
6. der dybest set ikke er nogen forskel på godt og ondt, eller sandt og falsk for den sags skyld.
7. 5 og 6 lægger op til, at man egentlig må opføre sig, som man nu har lyst til.
8. Kærlighed forveksles med fysisk, dyrisk og materielt begær, og
9. derfor er det få ateister, som gider dykke ned i spørgsmålet:"Hvis kærlighed gør blind, hvorfor skal man så bruge frækt undertøj?"

Det var hvad jeg lige umiddelbart kunne komme på...

Peace

Mvh.

Philip

Til toppen 
#20417 - 25/09/2003 11:57 Re: Groft sagt: JA [Re: Philip]
Anonym
Anonym

Davs Philip

Jeg tror jeg ville skelne mellem dem der bevidst dyrker Satan, som satanisterne jo gør blot ved deres navn, og så alle dem som ikke tilhører Jesus..

Hvilket opdeler verden i 2 grupper, Kristne og alle de andre

Til toppen 
#20418 - 25/09/2003 12:16 Re: Groft sagt: JA [Re: Philip]
nelle
Bruger

Hej Philip

Nydelse af afgud: hvad mener du helt konkret?

Ikke noget i vejen med at synde: Det du mener er synd er det noedvendigvis ikke for ateister, men omvendt kan vi betragte noget du goer i kraft af din tro som synd, hvis vi nu skal bruge det neg. ord

Relativisme: ja, alt er relativ

Man maa godt goere det, synde, paa andres bekostning: Hvad bygger du den teori paa.?

Godt og ondt: Vi ser godt og ondt forskelligt sommetider, men det er ikke ensbetydende med manglende moral og samvittighed.

Man maa opfoere sig som man vil:Det tror jeg ikke, man kommer godt fra, moralen og samvittigheden er ikke mindre blandt ateister. Kan du bevise der er flere mordere blandt ateister? kan du bevise der er flere tyve blandt ateister? kan du bevise at der er mere vold blandt ateister? Kan du bevise at ateister udspreder flere loegne end kristne? osv osv Philip.
Kaerlighed forveksles med fysisk, dyrisk og materielt begaer: hvor har du saa det fra? tror du ikke ateister kan elske andre mennesker, foele kaerlighed? Har du et bevis? du maa komme med beviser Philip, ellers er du helt ude paa dybt vand, men det mener jeg nu ogsaa du er i forvejen med det her.

Men det var heller ikke saa lidt du kunne momme paa :

Ellen

Til toppen 
#20419 - 25/09/2003 13:00 Re: Groft sagt: JA [Re: Philip]
Zaphod
Bruger

Det er ikke alle, der har læst mit indlæg, det kunne man heller ikke forvente, så meget gang i den, som der er her for tiden. Så nu gentager jeg lige mig selv (og Theo): satanister er ateister, de er en undergruppe af ateisterne; derfor er det ikke så underligt, at de har lighedspunkter. Det har bøger og romaner også.

Og lige én gang til: satanister tilbeder ikke satan, de tror ikke på ham som et eksisterende væsen. De bruger ham som et symbol på menneskets drifter og mener ikke der er noget i vejen med at følge disse drifter.

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#20420 - 25/09/2003 13:09 Re: Groft sagt: JA [Re: Philip]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Philip

For udenforstående kan det da være vanskeligt at se den store forskel:

Ateisme er kort og godt fraværet af en tro på nogen guddom(me).
Meget mere er der sådan set ikke i det. Der er ingen dogmatisk lære eller mystiske ritualer og netop derfor er ateismen heller ikke en religion. Det er faktisk ikke engang nogen tro - det er fraværet af en tro.
Ateister er i sagens natur meget forskellige eftersom det eneste de har til fælles er at de ikke tror på Gud.

Fra www.ateist.dk

" Hvad er satanisme?
Satanisme er en strengt ateistisk religion, der bygger på menneskets biologiske fundament. Mysticisme og magi dyrkes under ritualer og ceremonier, der har til formål at give satanisten frit løb for sine interesser. Disse interesser kan være i det paranormale eller spirituelle. Ritualer udføres også for at bearbejde utilfredsstillede biologiske drifter (had, sexlyst, eller sorg). Derved undgås det, at interessen i det paranormale eller resultatet af at undertrykke drifter bliver ført ud i det virkelige liv. Ritualerne kan også have til hensigt at give satanisten større indsigt i sig selv."

Fra http://home13.inet.tele.dk/wolf/dksatanismeoss.html#1

Hmmm....den egentlige forskel består vist kun i udøvelsen, for den man tror på er da den samme: SIG SELV!

Mkh Malli

†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†

Til toppen 
#20421 - 25/09/2003 13:35 Re: Groft sagt: JA [Re: malli]
Ateist
Bruger

For udenforstående kan det da være vanskeligt at se den store forskel

Ja, på samme måde, som det for en udenforstående kan være vanskeligt at se forskel på protestanter og kristne.
Som Zaphod så rigtigt skrev, så er satanister en delmængde af ateister og de vil derfor ligne andre ateister (fx sekulære humanister) på en hel del punkter men adskille sig på andre punkter.
Nøjagtigt ligesom protestanter og katolikker ligner hinanden på nogle områder men adskiller sig på andre områder.
Hvorfor er det så svært at forstå?

Hmmm....den egentlige forskel består vist kun i udøvelsen, for den man tror på er da den samme: SIG SELV!

Hvad mener du med at ateister og satanister tror på sig selv?
Det fremgår ikke af sammenhængen, omend den måde du bruger udsagnet på får det til at fremstå som noget negativt.

Hvis du mener, at vi tror på os selv som en guddom, så er det ikke korrekt.
Ateisme er fraværet af tro på nogen guddomme. Det er ikke at tro på sig selv som en guddom.

Hvis du mener, at vi har selvtillid, så er det sandt for nogen men ikke for andre - ligeså vel som jeg antager det er for kristne.

Til toppen 
#20422 - 25/09/2003 19:33 Re: Groft sagt: JA [Re: Zaphod]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Z:

Og lige én gang til: satanister tilbeder ikke satan, de tror ikke på ham som et eksisterende væsen. De bruger ham som et symbol på menneskets drifter og mener ikke der er noget i vejen med at følge disse drifter.

Jeg er enig med dig i din definition. Er du selv satanist?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#20423 - 25/09/2003 20:58 Re: Groft sagt: JA [Re: nelle]
Philip
Bruger

Reg.: 08/09/2003
Hej Nelle

Nydelse af afgud: hvad mener du helt konkret?

For det første: Jeg skrev Nydelse som afgud. Men du skriver jo noget andet, så måske skal jeg også føje ordkløveri til listen?
For det andet: At nydelse er en afgud for en person betyder, at det er det, som personen dyrker mest. Det handler om at søge nydelse. Det er - for mig at se - det, som de fleste ateister også gør.

Ikke noget i vejen med at synde: Det du mener er synd er det noedvendigvis ikke for ateister,

Når man som ateist ikke tror på nogen guddom, så har man i og for sig også elimineret begrebet synd, idet man vel egentlig har gjort det relativt. Så er der dybest set ingen forskel på godt ondt, og sådan noget er selvmodsigende og irrationelt. Det har vi set her og her.

men omvendt kan vi betragte noget du goer i kraft af din tro som synd, hvis vi nu skal bruge det neg. ord

Okay, mener du så, at der f.eks. i Bjergprædikenen (Matt. 5-7)
er noget af det, som Jesus siger, der er moralsk forkert? Mener du, at Jesus Kristus er forkert på den?

Relativisme: ja, alt er relativ

Relativisme er irrationelt, selvødelæggende og selvmodsigende. Se link'se ovenfor.

Man maa godt goere det, synde, paa andres bekostning: Hvad bygger du den teori paa.?

Jeg har f.eks. MANGE gange hørt ateister sige ting på hinandens bekostning, mobbe hinanden og sådan... Det oplever jeg i min hverdag, og jeg synes, at det er trist sådan noget...

Godt og ondt: Vi ser godt og ondt forskelligt sommetider, men det er ikke ensbetydende med manglende moral og samvittighed.

Jo, dybest set, for her er igen tale om relativisme...

Man maa opfoere sig som man vil:Det tror jeg ikke, man kommer godt fra, moralen og samvittigheden er ikke mindre blandt ateister. Kan du bevise der er flere mordere blandt ateister? kan du bevise der er flere tyve blandt ateister? kan du bevise at der er mere vold blandt ateister? Kan du bevise at ateister udspreder flere loegne end kristne? osv osv Philip.

Næh, men jeg giver mig heller ud for at kunne bevise sådanne ting. Jeg svarede blot på Theologicals indlæg, om at sammenligne ateister og satanister. Jeg har ikke nævnt ét ord om, at ateister skulle være dårligere mennesker end Kristne... Det var slet ikke det, som denne debat gik ud på. Igen er du irrationel og både overfortolker og ordkløver...

Kaerlighed forveksles med fysisk, dyrisk og materielt begaer: hvor har du saa det fra? tror du ikke ateister kan elske andre mennesker, foele kaerlighed? Har du et bevis? du maa komme med beviser Philip, ellers er du helt ude paa dybt vand, men det mener jeg nu ogsaa du er i forvejen med det her.

Igen har jeg ikke givet mig ud for at kunne bevise noget. Jeg har blot givet mit input til Theologicals indlæg. Men igen overfortolker og ordkløver du...

Peace

Mvh.

Philip

Til toppen 
#20424 - 25/09/2003 21:08 Re: Groft sagt: JA [Re: Philip]
nelle
Bruger

Hej Philip

Det er jeg da ked af du ser saadan, men det er altsaa hvad jeg for ud af baade dine indlaeg og i saerdeleshed Theological's indlaeg.

Det har jo ogsaa lidt at goere med hvordan man udtrykker sig, og vi fortolker altsaa forskelligt.

Den diskussion med ondt og godt, synd osv, kommer vi ikke laengere med, vi er 2 modsaetninger, du holder paa dit, jeg paa mit i det her spoergsmaal.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20425 - 25/09/2003 22:10 Re: Groft sagt: JA [Re: Ateist]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Shalom ateist...

Vil give dig ret i dit indlæg...

Der var bare en fejl:

Ja, på samme måde, som det for en udenforstående kan være vanskeligt at se forskel på protestanter og kristne.

Da protestanter selvfølgelig er kristne

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#20426 - 25/09/2003 22:30 Re: Groft sagt: JA [Re: Kefas Ben-Adam]
Ateist
Bruger

Shalom!

Vil give dig ret i dit indlæg...
Der var bare en fejl:
Da protestanter selvfølgelig er kristne

Selvfølgelig er de det.
Men, det var nu ingen fejl, at jeg skrev som jeg gjorde - det var en meget bevidst pointe:
Prostestanter er en delmængde af kristne på samme måde, som satanister er en delmængde af ateister.

Til toppen 
#20427 - 26/09/2003 12:14 Re: Groft sagt: JA [Re: kristina]
Zaphod
Bruger

Kristina skrev:
Kr> Er du selv satanist?

Nej.

Mvh
Torben

Dommer JE Jones

Til toppen 
#20428 - 27/09/2003 07:59 Relativisme [Re: nelle]
john316
Bruger

Reg.: 18/08/2003
Hej Ellen

Kan du bevise at ateister udspreder flere loegne end kristne?

Nej, kristne lyver mere en ateister, for ateisterne vil med udgangspunkt i relativismen, altid forsøge at modbevise, at det de har sagt er løgn .

/Rolf Johannes 3.16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Til toppen 
#20429 - 27/09/2003 08:58 Re: Relativisme [Re: john316]
nelle
Bruger

Hej Rolf

Loegn er kun, naar du er bevidst om du taler usandt.

Ellen

Til toppen 
#20430 - 27/09/2003 14:03 Re: Relativisme [Re: nelle]
john316
Bruger

Netop Ellen

Hvis man mener alt er relativt, så kommer man sjældent til en erkendelse af, at man fortæller en løgn!

Du ved - pest eller kolera - det store onde retfærdiggør det mindre onde. I sådan en verdensopfattelse er det vel også ok at lyve, hvis man kan påvise, at man gjorde i den bedste hensigt - man stræbte efter det gode

/Rolf Johannes 3.16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Til toppen 
#20431 - 27/09/2003 16:21 Re: Relativisme [Re: john316]
nelle
Bruger

Hej Rolf

Nej du kommer sjaeldent til en anerkendelse af at alt er loegn, men hvad er loegn? Rolf

Jeg tror det meste er relativt, men hvis jeg fortaeller dig, at jeg arbejder som chefkirurg paa Arnhem hospital her i Holland, saa er det jo ikke relativt, for det er der et bevis paa jeg ikke goer, og det ved jeg ikke er sandt, saa er det en loegn.

Alt hvad du ved som ikke er sandt du fortaeller, er en loegn, men hvis du tror noget, som maaske ikke er sandt, da det ikke kan bevises, fordi det netop er relativt, saa er det ikke en loegn.

Deri ser jeg forskellen i at fortaelle en loegn og saa en usandhed.

Ellen

Til toppen 
#20432 - 27/09/2003 17:11 Re: Relativisme [Re: nelle]
john316
Bruger

Ok Ellen,

Så man skal bare være sikker på, at det ikke kan bevises, så må man godt være fuld af løgn .

Til toppen 
#20433 - 27/09/2003 19:30 Re: Relativisme [Re: john316]
mogens
Bruger

Bevisbyrden for en løgn kan være ret så stor, idet løgn såvel som sandhed relaterer til virkelighed. Det betyder, at hvis man af ord skaber en virkelighed, som er modsat den virkelighed, sandheden befinder sig i, er løgnen blevet til sandhed, og sandheden er følgelig blevet til løgn i den af ord skabte virkelighed. Det med virkeligheder fører så igen til spørgsmålet om, hvad en virkelighed er, når virkeligheder kan skabes ved ordet alene.

Mvh
mogens

Til toppen 
#20434 - 27/09/2003 19:35 Re: Relativisme [Re: john316]
nelle
Bruger

Hej Rolf

Hvis du vil dreje den saadan, saa gider jeg ikke proeve at forklare dig, hvad jeg mener, der er trods alt graenser for min taalmodighed, du opfoerer dig jo selv som du anklagede mig for tidligere.

Ellen

Til toppen 
#20435 - 27/09/2003 20:05 Re: Relativisme [Re: nelle]
john316
Bruger

Åhr Ellen altså,

Jeg er ked af at debatformen går dig på, prøver bare at tilpasse mig.... synes i øvrigt du ret ofte siger at dine modstandere i debatten vender tingene på hovedet...

Forstår ikke helt hvordan tingene kan vende på hovedet, når tingene nu er så relative efter sitationen og hvem der ser?

Jeg har fanget dit argument om at løgn er: "Kun hvis man bevidst taler usandt". Det var bare ikke særligt interessant at kommentere

Til toppen 
#20436 - 27/09/2003 21:07 Re: Relativisme [Re: john316]
nelle
Bruger

Hej Rolf

Nej det er jeg efterhaanden blevet klar over du ikke forstaar, og desvaerre jeg kan ikke hjaelpe dig til en forstaaelse, den finder du nok bedre et andet sted.

Ellen

Til toppen 
#20437 - 27/09/2003 21:34 Re: Relativisme [Re: nelle]
john316
Bruger

Hej Ellen,

desvaerre jeg kan ikke hjaelpe dig til en forstaaelse

Det må jeg prøve at leve med....

Vil dog ikke holde mig tilbage fra at "krydse din debat" en anden gang - det kan jo være andre kan få noget ud af vores udveksling af argumenter....

Til toppen 
#20438 - 27/09/2003 22:39 Re: Relativisme [Re: john316]
Anonym
Anonym

g'aften John316

Jeg har fanget dit argument om at løgn er: "Kun hvis man bevidst taler usandt". Det var bare ikke særligt interessant at kommentere

Jeg vil nu gerne give det bud...

For løgn gøres ikke til sandhed bare fordi man tror på den..

Var det den vinkel du ikke bare lige ville kommentere?

Til toppen 
#20439 - 27/09/2003 23:19 Re: Relativisme [Re: john316]
nelle
Bruger

Hej Rolf

Jeg hverken kan eller vil holde dig tilbage, men det er jo helt op til mig selv om jeg vil svare dig, og hvis en af os ikke svarer, gaar debatten jo doed af sig selv:-))

Ellen

Til toppen 
#20440 - 27/09/2003 23:24 Re: Relativisme
john316
Bruger

Hej H-mand,

For løgn gøres ikke til sandhed bare fordi man tror på den..

Det er en pointe jeg er enig i, men det rokker jo ikke ved Ellens holdning, når hun nu een gang har defineret løgn anderledes .

Til toppen 
#20441 - 27/09/2003 23:28 Re: Relativisme [Re: john316]
nelle
Bruger

Hej Rolf

Nej det rokker ikke noget.

Ellen

Til toppen 
#20442 - 28/09/2003 00:55 Re: Relativisme [Re: nelle]
Anonym
Anonym

Godav Ellen

Hej Rolf

Nej det rokker ikke noget.

Ellen

Må jeg afprøve et eksempel?

Et menneske fortæller dig at naboen er en tyv, du tror på det og fortæller det videre..

Så når du fortæller det videre er det en sandhed.

Dagen efter får du at vide at det er løgn udspredt af tyven selv..

men du har jo fortalt sandheden..

Er det sådan du ser det?

Til toppen 
#20443 - 28/09/2003 09:07 Re: Relativisme
nelle
Bruger

Hej Hansemand

Nej, det er netop derfor, jeg snart opgiver at forklare.

For mig er der en forskel mellem at rende med sladder og stikke en loegn direkte, det er graden af ordene jeg mener.

I det oejeblik jeg fortaeller om tyven stikker jeg ikke en loegn, jeg sladrer, fordi jeg tror paa det, i det oejeblik er jeg ikke en loegner men en sladderkaelling, og ingen af delene er sympatisk.
Men hvis jeg er bevist om paa det tidspunkt jeg fortaeller om tyven, at det ikke er sandt, eller jeg ved det ikke er sandt, saa er jeg en ondskabsfuld loegner.

Hvis der kommer en person og fortaeller dig han har set en ufo, og han virkelig selv tror paa det, saa er han da ikke en loegner, selvom det er noget helt andet han har set, vel og maerke at han tror 100% paa det.

Saa mener du ogsaa, at hvis , der ikke findes en Gud, saa er du altsaa en loegner? saa ved du faktisk ikke paa nuvaerende tidspunkt om du er en loegner, hvis du ser saadan paa det.

Det er akkurat det samme.

Ellen

Til toppen 
#20444 - 28/09/2003 09:50 Re: Relativisme [Re: nelle]
Anonym
Anonym

Hej Nelle

Det er helt fint, jeg tror vi er nogenlunde enige alligevel, jeg havde bare brug for at få det helt klart.

Til toppen 
#20445 - 28/09/2003 09:52 Re: Relativisme
nelle
Bruger

Hej Hansemand

Det var godt :-)))

Ellen

Til toppen 
#20446 - 29/09/2003 18:42 Re: Groft sagt: JA [Re: Philip]
Ajita
Bruger

Det er nogle punkter, du bringer op. Jeg er helt enig i, at ateisme og satanisme er fælles om disse ting. Tak for det!

Mvh.
Theological

Til toppen 
#20447 - 30/09/2003 21:26 Tråden lukket [Re: Ajita]
missio
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Hasle, Bornholm
Tråden er lukket pga. sin længde. I er velkomne til at tage de enkelte del-emner op i nye tråde.

Med venlig hilsen

Missio

Til toppen 
Side 1 af 2: 1 2 >

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær