Svarer Gud altid på vores bøn? Og giver han os det vi beder om? Både ja og nej.
Gud hører alle bønner og der er ikke noget han hellere vil end at give os det vi beder om - hvis det er til bedste for os. Dvs. der er heller ikke noget han hellere vil end hjælpe os ud af vores nød. Bibelen er fuld af stærke løfter om den sag. Men hvorfor oplever vi det så ikke noget oftere? Hvorfor sker det tilsyneladende ikke altid? Det kan der være flere grunde til. Lad mig nævne nogle eksempler:
For det første kan det være at det vi beder om kommer i konflikt med Guds overordnede vilje, som er at frelse så mange mennesker som muligt. Det kan fx være at den nød vi beder os selv eller andre fri fra, i sidste ende vil lede os eller andre tættere til Gud. Gud har et overblik og kender alle sammenhænge på en måde som vi aldrig vil kunne forstå eller fatte.
For det andet kan det være at Gud har brug for tid. Ikke fordi han ikke har magt til at give det han vil her og nu, men fordi livet jo ikke kun handler om mine private behov her og nu, men også om mine medmennesker og deres nød. Gud har somme tider en anden tidsplan end vi har, måske fordi han ønsker at lære os noget, som vi behøver tid til at forstå.
For det tredje kan det være at Gud ønsker at give mig noget andet og bedre end det jeg beder om. I de fleste tilfælde ved vi slet ikke selv hvad der er bedst for os at bede om. Men det ved Gud, og han kan vælge at give os
mere end det vi beder om. I de tilfælde kan vi i første omgang måske helt overse Guds svar, fordi det var noget helt andet vi forventede. Men når vi kommer lidt på afstand opdager vi det måske.
For det fjerde kan der være konkrete forhold som står i vejen. Fx mig selv. Bibelen peger på at uopgjort synd og konflikter kan betyde at Gud ikke kan svare på vores bønner. Ikke fordi han ikke har magt til det, men fx fordi det har første prioritet for Gud at vise mig hvad der er galt i mit eget liv. Hvis Gud kan se at han ved at give mig hvad jeg beder om blot fastholder mig i en synd eller vantro som fører til min fortabelse, så vil han ikke svare min bøn.
Bill Hybels nævner i sin bøg "Bøn forandrer" disse forhold som noget der hindrer min bøn i at blive hørt:
- Manglende udholdenhed i bønnen
- Ubekendt synd
- Uløste konflikter
- Selviskhed
- Lukkethed overfor andre menneskers nød
- Manglende tro
Bønnen er ikke en nødløsning vi får lov at ty til når vi ikke længere kan klare tingene selv. Nej, Gud har givet os bønnen fordi han
ønsker at vi skal bede til ham og fordi han ønsker at svare på vore bønner. Det er ikke os der skal overbevise Gud om hvad vi har brug for - nej, det er lige omvendt. Det er os selv der har brug for at blive overbevist om hvad der er det bedste for os, nemlig Guds gode og kærlige vilje. Derfor er det aldrig forgæves at bede, heller ikke selvom vi ikke synes vi kan se Guds svar. Enhver oprigtig bøn forandrer noget - ikke i Guds hjerte, men i mit eget og i andre menneskers hjerter.
Så mit svar til dig må være: Ja, Gud vil helt sikkert hjertens gerne hjælpe din ven. Men der kan stå mange ting i vejen for Guds hjælp. Ting som gør at vi ikke kan modtage hans hjælp og derfor heller ikke kan se at Gud faktisk svarer på vores bøn.
Jeg håber dette svarer på dit spørgsmål. Ellers er du velkommen til at spørge igen.
Læs evt. også dette svar i svararkivet:
Hvad hjælper min forbøn?