Kære du
Ja. forelskelse er en dejlig og spændende oplevelse. Men der kan være så mange ting der står i vejen og skaber problemer. I dette tilfælde er det din usikkerhed overfor ham og din uvidenhed om hvem han egentlig er. Du ved at han er kristen og at han ikke drikker - og at han er dejlig :-)
Umiddelbart kan jeg ikke se anden "løsning" end at du får fortalt ham hvad det er du føler. Jeg ved af gode grunde ikke hvordan han vil reagere på det, men der er jo ikke andet at gøre end at springe ud i det.
Hvis han er en kristen som tager Bibelen og sin tro alvorligt og ønsker at leve sit liv efter Guds vilje, så har det selvfølgelig også betydning for hvordan et forhold mellem jer kan udvikle sig. Jeg kan måske bedst svare dig ved at prøve at sætte mig selv i hans sted:
For mig (og for Bibelen) er parforhold, kærlighed, sex osv. altsammen noget som har ægteskabet som mål og som fuldkommes dér. Det betyder at tiden med en kæreste altid vil være en forberedelsestid til noget som forhåbentlig skal ende op med ægteskab og familie. Som kristen kan jeg altså sagtens have en kæreste, men det vil aldrig bare være som een jeg hygger mig med indtil noget andet og bedre kommer forbi. Det er det lissom for alvorligt og vigtigt til. Det vil altid handle om resten af mit liv.
Dertil kommer at den jeg på denne måde forbereder mig til at skulle dele livet med, hende vil jeg også kunne dele alt med - inkl. min kristne tro. Hvis ikke det er muligt så vil der mangle noget meget vigtigt. Den jeg elsker vil jeg også dele det vigtigste med: håbet om evigt liv i troen på Jesus. Kan jeg ikke det, så vil det være en smerte uden lige for mig.
Jeg vil være ked af det hvis min kæreste ikke er jomfru, men hvis der er tale om en ægte kærlighed kan det ikke blive et afgørende problem.
Som du kan forstå af det jeg skriver her, så må du være forberedt at overveje om dette "bare" er en forelskelse eller der også er ægte kærlighed med i det. Forelskelsen vil "for alt i verden have ham" - som du selv skriver det. Kærligheden derimod vil ikke eje, men tjene og bøje sig. Du må spørge dig selv: Betyder han så meget for mig at jeg også er villig til at dele de ting med ham som jeg lige nu ikke kan forstå eller forholde mig til: hans kristne tro? Det vil før eller siden blive et afgørende spørgsmål for jer begge to, da ingen af jer vil ønske at påføre hinanden den smerte det er at skulle have sit hjerte delt mellem sin tro og sin kærlighed.
Du spørger til sidst om det er normalt at kristne ikke kommer sammen med ikke-kristne. Til det må jeg nok svare ja af de grunde som jeg nævner ovenfor.
venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)