2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#20096 - 20/09/2003 00:49
Hvor er du i forhold til Gud?
|
Bruger
Reg.: 24/02/2003
Sted: Bornholm
|
1. Timotheusbrev 6:3-10 Hvis nogen fører vranglære og ikke holder sig til vor Herre Jesu Kristi sunde ord og den lære, der fører til gudsfrygt, er han hovmodig og forstår ingenting. Han er bare syg efter diskussioner og ordkløverier, og det skaber misundelse, kiv, bagtalelse, mistænkeliggørelse, rivninger mellem mennesker, der har mistet deres dømmekraft og sat sandheden over styr; de mener, at gudsfrygt skal kunne lønne sig. Og vist er det, at gudsfrygt sammen med nøjsomhed bærer lønnen i sig selv; for tomhændet kom vi til verden, og tomhændet skal vi gå ud af den; har vi føde og klæder, skal vi lade os nøje med det. Men de, der vil være rige, falder i fristelse og baghold og henfalder til utallige tåbelige og skadelige tilbøjeligheder, som styrter mennesker i undergang og fortabelse. For kærlighed til penge er roden til alt ondt; drevet af den er nogle blevet ført bort fra troen og har voldt sig selv mange smerter. I bibelen på nudansk lyder det sådan:
Du skal undervise i disse sandheder, Timoteus, og opmuntre alle til at efterleve dem. Selv om nogen fornægter dem, er de alligevel i overensstemmelse med Jesu Kristi sunde lære og grundlaget for et sandt liv med Gud. De, der siger noget andet, er hovmodige og forstår ikke hvad de udtaler sig om. Deres spidsfindigheder vedrørende betydningen af Jesus Kristi ord fører til skænderier og misundelse, fornærmelse og mistanke. De diskuterer og strides; men de kan ikke tale sandt, for deres sind er ødelagt af synd. For dem er Guds ord kun et levebrød. Hold dig fra dem! At tjene Gud og samtidig leve mådeholdent fører til stor rigdom. Vi havde intet med os, da vi kom til verden, og vi kan ikke tage noget med os når vi dør. Derfor skal vi være tilfredse, når vi har nok at spise, og når vi har noget tøj at tage på. De, der vil være rige, risikerer at falde i fristelser og snarer og bliver et bytte for al slags tåbeligt og skadeligt begær, som styrter mennesker i ødelæggelse og fortabelse. Pengebegær er roden til alt ondt. Der er nogle mennesker, der på grund af deres griskhed har forvildet sig væk fra troen og påført sig selv mange sorger og bekymringer. Hvor er det dog trist når mennesker, der betegner sig selv som kristne, kan bruge så meget tid på at mundhakkes om hvorvidt bibelen skal tolkes på den ene eller den anden måde. Vores største iver skulle istedet være på, at tilegne os Kristi karakter, så vi kan gå ud i alverden og gøre alle folkeslag til Jesu disciple. Når de ufrelste ser på os, er det så Guds ønske at de skal se os som individer med hver vores fortolkning, eller ønsker Han, at det er Jesus i os, som bliver åbenbaret for verden? 1. Tim. 6:11
Men du, Guds menneske, skal holde dig fra alt dette og stræbe efter retfærdighed, gudsfrygt, tro, kærlighed, udholdenhed og sagtmodighed. Strid troens gode strid, grib det evige liv, som du blev kaldet til og har bekendt dig til med den gode bekendelse i mange vidners påhør. Gud ønsker at der er enhed i Hans menigheder. Ikke ens-hed! Kan vi ikke velsigne hinanden, på trods af forskelligheder, giver vi satan frit råderum
|
|
Til toppen
|
|
|
#20097 - 20/09/2003 23:57
Re: Hvor er du i forhold til Gud?
[Re: Marlene]
|
Bruger
Reg.: 08/06/2003
|
Hej Marlene, Der kan ikke være enhed når Satan farer omkring. Der har aldrig været enhed blandt mennesker der bekender sig til Jesus på jorden. Men du siger noget helt rigtigt, det er den levende tro det handler om. Ikke doktriner og udlægninger. Det er ikke frelsen, det er mere videnskaben. Imidlertid gør mennesker bestemte udlægninger til nødvendige for frelsen ("det er en ulykkelig plage, Gud har givet menneskene at plage sig med" (Præd 1v13)). Det er noget "vi selv" finder på, ie. det ligger i vores natur.
|
|
Til toppen
|
|
|
#20098 - 22/09/2003 00:17
|
Bruger
Reg.: 29/04/2002
Sted: Hvidovre
|
Hej Marlene
1. Timotheusbrev 6:3-10 Hvis nogen fører vranglære og ikke holder sig til vor Herre Jesu Kristi sunde ord og den lære, der fører til gudsfrygt, er han hovmodig og forstår ingenting. ..........
Jøses kineserhat........ du er da vist noget af en madam:-)
Men jeg giver dig ret ud fra intern logik.......
Nu tage vi det fra en ende af:
de mener, at gudsfrygt skal kunne lønne sig.
Selvfølgelig skal det kunne lønne sig. Hvorfor være gudsfrygtig når man alligevel ender i Helvede.
Hvor er det dog trist når mennesker, der betegner sig selv som kristne, kan bruge så meget tid på at mundhakkes om hvorvidt bibelen skal tolkes på den ene eller den anden måde.
Du har ret. Lad os antage at der findes en gud og at han har givet Sit Ord til mennesker i form af bibelen.
Det lyder højst ulogisk at Ordet skulle være tvetydigt og åbne mulighed for forskellige tolkninger. Guds Ord står klippefast over årtusinder. Michael Rothstein skriver i en bog at der er 20 000 kristne retninger i verden. Kun èn kan være rigtig og de ørige 19 999 og deres tilhængere må være dømt til Helvede.
Jeg ser dog en anden mulig forklaring. Den tager sit udgangspunkt i at kristenfolk ofte hævder at de har det fra Helligånden. Er det så Helligånden der sjusker i sin merit? Formidler helligånden en lære der flyver i stumper i alle mulige retninger?
Hvis jeg var Vorherre ville jeg fyre den Helligånd og ansætte en anden, der går mere grundigt til værks. Med Den Almægtige i baglandet, skulle det vel være en smal sag, at stålsætte én fast og konsistent kristendom, som er logisk uangribelig fra bibelsynspunkt.
Vores største iver skulle istedet være på, at tilegne os Kristi karakter, så vi kan gå ud i alverden og gøre alle folkeslag til Jesu disciple.
Du er kommet til den mest ufrugtbare missionsmark af alle. Internettet er de forudfattede meningers Paradis. Ingen rokker sig en millimeter. F eks er ikke en eneste blevet omvendt her på Jesusnet!!!!
Når de ufrelste ser på os, er det så Guds ønske at de skal se os som individer med hver vores fortolkning, eller ønsker Han, at det er Jesus i os, som bliver åbenbaret for verden?
Nu spørger du de frelste, med hentydning til de ufrelste. Jeg formoder at det er mig bl a du taler om, da jeg er ateist og sikkert ufrelst. Men du har ret. En bærende grund til at være ateist, er at de kristne ikke kan komme med en ordentlig fortolkning, ud over hvad enhver tror i forvejen, og bruger bibelen som et tag-selv-bord for deres forudfattede meninger.
Gud ønsker at der er enhed i Hans menigheder. Ikke ens-hed! Kan vi ikke velsigne hinanden, på trods af forskelligheder, giver vi satan frit råderum
Bliver der enhed, vil jeg være kristen....
Marlene, en anden mulig, som jeg i beskedenhed vil forlægge dig. Kunne du ikke forestille dig at det hele - med bibel, jesus, gud og helligånd - er fantasier og blændværk oppe mellem ørerne på dig selv?
Carlo
Militant forkyndende og missionerende ateist.
|
|
Til toppen
|
|
|
#20099 - 22/09/2003 09:44
[Re: Carlo]
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej Carlo Du skriver: Ingen rokker sig en millimeter. og En bærende grund til at være ateist, er at de kristne ikke kan komme med en ordentlig fortolkning, ud over hvad enhver tror i forvejen, og bruger bibelen som et tag-selv-bord for deres forudfattede meninger. Jeg har set mange eksempler på at "folk" (incl mig selv) har rokket indtil flere millimeter..... Det hænder faktisk at mennesker herinde som til start var bragenes uenige en kommet hinanden nærmere i troen - og nogengange blevet helt enige....andre gange set at begge løsninger kan være rigtige.... Så jeg vil nu ikke sige at ingen rokker sig en milimeter..... At tage Bibelen som tag-selv-bord er ikke godt. Der er nogen som gør det og som mener det er fint - de har taget hvad de kan bruge og er ikke intereserede i mere. Men de fleste tager Bibelens ord som SANDHED - hele Bibelens ord....... Og os som gør det er villige til at rykke os hvis vi bliver overbevist om at vi tog fejl af tolkningen. Vi ønsker at have den rigtige tolkning af Bibelen - derfor er vi meget opmærksomme på hvad andre mener er den rigtige tolkning og det lytter vi til og vurdere udfra Bibelens ord...... At det kan lyde som gevaldige skænderier kan jeg kun give dig ret i..... men er man opsat på at kende sandheden og kender man vigtigheden af det, bliver man engageret og kommer nogen gange i kog.....
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#20101 - 22/09/2003 17:52
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Marlene. Jeg har tænkt meget over dit indlæg her. Du skriver bl.a.:
Hvor er det dog trist når mennesker, der betegner sig selv som kristne, kan bruge så meget tid på at mundhakkes om hvorvidt bibelen skal tolkes på den ene eller den anden måde. Vores største iver skulle istedet være på, at tilegne os Kristi karakter, så vi kan gå ud i alverden og gøre alle folkeslag til Jesu disciple. Når de ufrelste ser på os, er det så Guds ønske at de skal se os som individer med hver vores fortolkning, eller ønsker Han, at det er Jesus i os, som bliver åbenbaret for verden?
Jeg kunne godt tænke mig at spørge dig: Har du nogen tænkt på, at måske er alle kristne i alt det væsentligt og afgørende enige om hvad den kristne tro går ud på? Måske er der bare nogle, der tror at de er frelste kristne, men slet ikke er det? Måske er det dig, eller mig, eller nogle andre?
Tilgiv at jeg stiller et så forfærdeligt spørgsmål, men jeg får det altid dårligt, når nogen taler om de "ufrelste", for jeg ved ikke hvem de/vi er, og jeg bryder mig heller ikke om at vide det. Jeg mener ikke, at vi skal sætte os i dommersædet, den sag må skulle for højesteret!
Men ok, hvis vi nu, som "arbejdsgrundlag" går ud fra, at frelste kristne kan være uenige om hvordan væsentlige ting i den bog, som alle kristne har til fælles, nemlig Bibelen, skal fortolkes, hvad synes du så vi skal gøre ved det???
Synes du det er underordnet, og at vi så bare skal lade som om vi er enige, og lade Bibelen stå på hylden og gå ud og forklare alle andre om "Jesus i os" , som så risikerer at blive "åbenbaret" i mange forskellige udgaver, som næppe alle kan være sande?
Hvis det er hvad du mener, så er jeg uenig. Jeg er enig med dig i, at vi ikke skal "mundhugges", og det synes jeg faktisk heller ikke vi gør. Ikke ret tit i hvert fald . Jeg synes at nogen af os, deriblandt jeg selv, er utrættelige i vores indbyrdes samtale om de ting, som vi ikke tolker på samme måde, og jeg tror det er livsvigtigt, at vi i al kærlighed holder den samtale varm og levende.
Er du bange for at vi mister troværdighed ved at have forskellige tolkninger? Det er jeg ikke så bange for. Jeg er mere bange for uhæderlighed. Og det er jo ikke os, der kan skabe kristen tro hos andre, men Gud alene, mon ikke vi er enige i det?
Jeg synes vi ville være utroværdige vidner, hvis vi fingerede en enighed, som ikke er der, så jeg synes at vi skal blive ved med at debattere på alle mulige måder og tilstræbe enighed ved at tale og lytte til hinanden. Og da vores fælles grundlag er Bibelen, må vi nødvendigvis argumentere ud fra den.
Somme tider lykkes det at opnå enighed, andre gange ikke, men bestræbelserne må aldrig ophøre. Det er ikke småting, men Sandheden, Vejen og Livet det handler om, og en fingeret enighed, hvor uoverensstemmelser er fejet ind under gulvtæppet, forekommer mig usand, uhæderlig og utroværdig.
Lige fra de allerførste menigheders tid i oldkirken har vores kirkefædre kæmpet for at bevare den sande lære om Jesus Kristus, og jeg synes ikke den kamp skal opgives nu trods alle angreb både udefra og indefra.
Hvis vi opgiver nu i angst for uenighed, og fordi vi vægter enigheden højere end sandheden, mener jeg, at vi svigter vores kald.
Det er bestemt ikke min hensigt med disse ord at bære ved til noget uenigheds-bål, men at finde ud af, hvad I andre synes vi skal stille op med den allerede eksisterende uenighed.
Hvad synes du?
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#20102 - 22/09/2003 23:02
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina
Tilgiv at jeg stiller et så forfærdeligt spørgsmål, men jeg får det altid dårligt, når nogen taler om de "ufrelste", for jeg ved ikke hvem de/vi er, og jeg bryder mig heller ikke om at vide det. Jeg mener ikke, at vi skal sætte os i dommersædet, den sag må skulle for højesteret!
- Jeg kan ikke se det forfærdelige i dit spørgsmål.
- Jeg kan se det forfærdelige i, at du som kristen, ikke kender forskellen på en kristen og på en ufrelst!
- Nej, vi skal ikke dømme til fortabelse, men vi skal formane og retlede
Rom. 10:9 "For hvis du med din mund bekender, at Jesus er Herre, og i dit hjerte tror, at Gud har oprejst ham fra de døde, skal du frelses." Dvs. at du højlydt bekender at Jesus er Herre i dit liv!
Ez. 33:8 "Når jeg siger til den uretfærdige: Du skal dø! og du ikke taler til den uretfærdige og advarer ham mod hans vej, så skal den uretfærdige dø på grund af sin skyld," uretfærdig=ufrelst!
Ordsp. 15:32 "Den, der lader hånt om formaning, foragter sit liv, den, der lytter til retledning, erhverver fornuft." Det er din opgave, som overbevist kristen, at advare den ufrelste om hans vej mod fortabelse. Det er også din opgave, som overbevist kristen, at formane din kristne bror eller søster, når du ser at der er synd i deres liv!
Jesus havde 12 disciple som gik sammen med Ham i 3 år. Hver dag fik de undervisning, mundtligt, billedligt og ved Jesu eksempel. Man må sige det var intens undervisning. Målet var: "Gå ud i alverden og gør alle folkeslag til mine disciple."
Hvor megen undervisning, formaning og vejledning har du været villig til at tage imod fra din præst gennem dit kristne liv?
Giver du Jesus lov til at leve dit liv, eller har du selv helt styr på dit kristenliv.
Men ok, hvis vi nu, som "arbejdsgrundlag" går ud fra, at frelste kristne kan være uenige om hvordan væsentlige ting i den bog, som alle kristne har til fælles, nemlig Bibelen, skal fortolkes, hvad synes du så vi skal gøre ved det???
Gud har plantet mange menigheder, som arbejder udfra bibelen. Det er jeg glad for. Det betyder nemlig at jeg kan vælge den menighed der passer bedst til mit temperament Det er ikke nødvendigt for mig at vide, præcis hvordan hvert eneste skriftsted i GT skal tolkes for at udføre min opgave, hvilket er: At vinde mennesker for kristus. Dertil, hverken at lægge noget til, eller trække noget fra...
|
|
Til toppen
|
|
|
#20103 - 23/09/2003 11:02
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Marlene, du skriver:
Jeg kan se det forfærdelige i, at du som kristen, ikke kender forskellen på en kristen og på en ufrelst!
Hvorfor er det forfærdeligt, at jeg ikke ved hvem der frelses, og hvem der ikke frelses? Det er bestemt ikke min opgave. Det er ikke mig, der er Gud.
Nej, vi skal ikke dømme til fortabelse, men vi skal formane og retlede
Efter hvilke kriterier vil du "formane og retlede", hvis det ikke skal være ud fra Bibelen? Jeg kan ud fra din oversættelse (til nudansk) se, at du har din helt egen private fortolkning af det omhandlede Tim.-brev.
Gud har plantet mange menigheder, som arbejder udfra bibelen. Det er jeg glad for. Det betyder nemlig at jeg kan vælge den menighed der passer bedst til mit temperament Det er ikke nødvendigt for mig at vide, præcis hvordan hvert eneste skriftsted i GT skal tolkes for at udføre min opgave, hvilket er: At vinde mennesker for kristus. Dertil, hverken at lægge noget til, eller trække noget fra...
Vi ser forskelligt på det, kan jeg se. Jeg vælger ikke menighed ud fra mit temperament, slet ikke. Faktisk vælger jeg overhovedet ikke, men beder min Far i himlen om at vise mig, hvad vej jeg skal gå. Og den vej jeg følger er så Ordet (læst i Bibelen og lyttet til i forkyndelsen) og de hellige sakramenter (dåb og nadver) og skriftemålet.
Hvordan kan du hjælpe mennesker til omvendelse til den sande tro ud fra Guds ord, hvis du ikke ved, om du "lægger noget til, eller trækker noget fra" ? Synes du vi skal have hver sin frie, private fortolkning af Guds ord ud fra hvert vores temperament? Og vælge hver sin menighed, hvis lære modsiger andre menigheders? Hvordan kan vi så blive enige?
Jeg er enig med dig i, at målet er, at vi skal være enige, og jeg kan ikke se nogen anden vej end samtalens (ikke skænderiets!) vej. Det er derfor jeg er glad for, at vi har JesusNet! 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#20104 - 23/09/2003 11:34
|
Bruger
|
Hej Kristina.
Hvorfor er det forfærdeligt, at jeg ikke ved hvem der frelses, og hvem der ikke frelses? Det er bestemt ikke min opgave. Det er ikke mig, der er Gud.
Så missionsbefalingen er trådt ud af kraft, eller 
Efter hvilke kriterier vil du "formane og retlede", hvis det ikke skal være ud fra Bibelen? Jeg kan ud fra din oversættelse (til nudansk) se, at du har din helt egen private fortolkning af det omhandlede Tim.-brev.
Efter Guds kriterier, selvfølgelig  At jeg OGSÅ citerede bibelen på nudansk, var ganske enkelt for bedre at (for nogen) forstå budskabet. 
Hvordan kan du hjælpe mennesker til omvendelse til den sande tro ud fra Guds ord, hvis du ikke ved, om du "lægger noget til, eller trækker noget fra" ? Synes du vi skal have hver sin frie, private fortolkning af Guds ord ud fra hvert vores temperament? Og vælge hver sin menighed, hvis lære modsiger andre menigheders? Hvordan kan vi så blive enige?
Jeg kommer i en bibeltro kirke, som underviser ud fra HELE bibelen. Jeg taler ikke om menigheder der modsiger andre menigheder. Jeg refererer til alle de evangeliske kirker, som gerne skulle være enige om at det der er vigtigst, er at forkynde budskabet om Jesus til de ufrelste. Vores fremgangsmåder er forskellige, men visionen skulle gerne være den samme.
Jeg kan se på dit svar, at du fuldstændig har misfortolket mit oprindelige indlæg, og derved bekræfter du min pointé: "Hvis nogen fører vranglære og ikke holder sig til vor Herre Jesu Kristi sunde ord og den lære, der fører til gudsfrygt, er han hovmodig og forstår ingenting. Han er bare syg efter diskussioner og ordkløverier, og det skaber misundelse, kiv, bagtalelse, mistænkeliggørelse, rivninger mellem mennesker, der har mistet deres dømmekraft og sat sandheden over styr; "
Tak for denne gang!
|
|
Til toppen
|
|
|
#20106 - 23/09/2003 19:59
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kefas, du skriver:
Så er du vist dømt Kristina
Ja, du har ganske ret, det kan jeg godt se ...
Men heldigvis er dommen afsagt af en medskabning, og da jeg er iført Guds fulde rustning, er jeg stadig på benene og ved godt mod! Min sag skal nemlig for Højesteret, og jeg har løfte om, at min dommer selv vil føre min sag, så jeg er fuld af fortrøstning.
Skyldig er jeg, men forventer frifindelse af ren nåde efter hans eget løfte - min Herre og Frelser har med sit blod betalt og gjort fyldest for alle mine synder.
Nåde over nåde ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#20107 - 23/09/2003 21:54
|
Bruger
Reg.: 04/06/2002
Sted: Sabro (Århus), DK
|
Hvor er det dog trist når mennesker, der betegner sig selv som kristne, kan bruge så meget tid på at mundhakkes om hvorvidt bibelen skal tolkes på den ene eller den anden måde. Vores største iver skulle istedet være på, at tilegne os Kristi karakter, så vi kan gå ud i alverden og gøre alle folkeslag til Jesu disciple. Når de ufrelste ser på os, er det så Guds ønske at de skal se os som individer med hver vores fortolkning, eller ønsker Han, at det er Jesus i os, som bliver åbenbaret for verden?
Hvordan beskriver biblen, at mennesker kommer til tro. Ved at jesus i os bliver åbenbaret for dem. Det er vel et tegn på, at vi hører Jesus til, men det, der gør mennesker til jesu disciple er iflg. Biblen, at man lærer dem alle Jesu befalinger og døber dem i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn. At missionere vil derfor sige at holde fast ved jesu befalinger og hans ord og derfor er det af allerstørste vigtighed for menenskers frelse at afvise faslk lære som strider mod Jesu befalinger. For troen kommer af det, der høres, og troen kommer af kristi ord. troen kommer ikke af det der gøres eller af Kristi karakter i os, men af kristi ord, hans lære -dvs. lov og evangelium.
Den enste sande nehed, der kan være er enighed i Jesu lære, som er klart åbenbaret i biblen. Adskiller man sig fra den, adskiller man sig også fra Kristi synlige kirke, selvom man skulle have en frelsende tro alligevel.
En anden side af sagne er, at man da selvfølgelig skal sige dette på en ordentlig måde. Men når genfødelsen i dåbe, Jesu legemlige nærvær i nadveren, arvesynden og skylden, den trælbundne vilje, ordets magt til at omvende ved Helligåndens kraft modsiges, så er der tale om falsk lære. Paulus har forbudt kirkefællesskab med vranglærere (Rom 16,17). Derfor vil jeg ikke have fællesskab om ordet og sakramenterne med f.eks. pinsekirken. Den modsiger Guds ord og dermed det eneste, der kan frelse mennesker.
mvh. Magnus
|
|
Til toppen
|
|
|
#20109 - 23/09/2003 22:14
[Re: chemnitz]
|
Bruger
|
Derfor vil jeg ikke have fællesskab om ordet og sakramenterne med f.eks. pinsekirken. Den modsiger Guds ord og dermed det eneste, der kan frelse mennesker.
Jeg vil bare velsigne dig , din tro og den kirkeretning du tilhører. Jeg ved at der også kommer nye til Jesus gennem jer, på trods af at der er punkter i bibelen som I tolker anderledes end f.eks. pinsekirken og apostolsk kirke. Gud virker begge steder, uanset om du vil det eller ej
|
|
Til toppen
|
|
|
#20110 - 23/09/2003 22:44
|
Bruger
|
Hej Marlene jeg er ikke i tvivl om at Gud også virker hos jer. Forskellen er, at hos jer virker han på trods af vranglæren og hos os virker djævelen på trods af den sande lære. Hos jer går mennesker fortabt på grund af jeres vranglære og hos os bliver mennesker frelst på grund af den sande lære og omvendt hos jer bliver mennesker frelst på trods af jeres vranglære, men på grund af at i stadig har noget af evangeliet, mens mennesker bliver frelst hos os, fordi de modstår Guds ord som prædikes rent og klart hos os.
Vranglære er en alvorlig sag, der skiller mennesker fra gud, men alligevel er der den lykkelige inkonsekvens, at der stadig er mennesker, der bliver frelst i vranglærende kirkesamfund, ligesom der er den ulykkelige inkonsekvens, at der er hyklere i retlærende menigheder.
mvh. Magnus
|
|
Til toppen
|
|
|
#20111 - 23/09/2003 23:59
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Shalom Chemnitz...
Blev lidt nysgerrig... hvordan mener du, at der er vranglære i Pinsekirken??
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#20112 - 24/09/2003 00:13
|
Bruger
|
Hej Kefas pinsekirken er vranglærende når: 1. den benægter at børn er født under Guds vrede og har brug for syndenres forladelse og ikke bliver frelst uden tro 2. når de benægter at dåben frelser og er en afløsning af omskærelsen, som også var et segl på retfærdiggørelsen ved tro. 3. når de i hvert tilfælde officielt benægter, at Jesu legeme og blod er virkeligt til stede i nadveren og modtages af alle der spiser brøder og drikker vinen til deres synders forladelse 4. Når de påstår at mennesket har en fri vilje, som kan beslutte sig for at tro på Jesus og dermed benægter arvesyndens gennemgribende karakter. 5. Når de mener, at Helligånden kommer ved at man overgiver sig til jesus og ikke alene ved ordet og dåben
Der kunne nævnes flere ting, men her blot en smagsprøve.
Mvh. Magnus
|
|
Til toppen
|
|
|
#20113 - 24/09/2003 00:33
|
Bruger
|
Shalom... Bliver nok nødt til at få uddybet tingene lidt... Du skriver: den benægter at børn er født under Guds vrede og har brug for syndenres forladelse og ikke bliver frelst uden tro Det er vist en af de rigtig tunge diskutioner, som der allerede er for mange tråde om, så den vil jeg lade ligge... Jeg har endnu ikke set nogen komme med noget, som ikke kunne modargumenteres af andre... Så det er mere eller mindre din tolkning, du gør gældende dér... når de benægter at dåben frelser og er en afløsning af omskærelsen, som også var et segl på retfærdiggørelsen ved tro. Det har jeg nu ikke hørt nogen i Pinsekirken tale imod... Jeg tror dog ikke, at de er af den opfattelse, at dåben alene frelser... Tror jeg nu heller ikke Jesus har ment, hvis man kigger på dåbsopfattelserne fra Hans samtid... når de i hvert tilfælde officielt benægter, at Jesu legeme og blod er virkeligt til stede i nadveren og modtages af alle der spiser brøder og drikker vinen til deres synders forladelse Har de benægtet det?? Men igen... Det er svært at påvise, at det ikke er ment symbolsk, at det er fællesskabet i brødsbrydelsen i Jesu navn, der er ment... Man bør vel kunne se ændringer i brød og vin, hvis det skulle være ment fysisk-virkeligt.... Når de påstår at mennesket har en fri vilje, som kan beslutte sig for at tro på Jesus og dermed benægter arvesyndens gennemgribende karakter. Den skal jeg nok lige have dig til at uddybe for mig.... Jeg er ikke sikker på, hvad du mener her... Når de mener, at Helligånden kommer ved at man overgiver sig til jesus og ikke alene ved ordet og dåben Den vil jeg også meget gerne have dig til, at redegøre for... Men tak for svarene  Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#20114 - 24/09/2003 01:16
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Marlene, nejda, missionsbefalingen er ikke sat ud af kraft - (hvor kan du dog indlæse det i mit indlæg) - den er tværtimod helt central i mit kristne liv. Så skriver du:
At jeg OGSÅ citerede bibelen på nudansk, var ganske enkelt for bedre at (for nogen) forstå budskabet.
Ja, ok, men jeg mener at du med din oversættelse ikke bare ændrede ordlyden, men også selve indholdet af bibelcitatet.
Jeg kommer i en bibeltro kirke, som underviser ud fra HELE bibelen. Jeg taler ikke om menigheder der modsiger andre menigheder. Jeg refererer til alle de evangeliske kirker, som gerne skulle være enige om at det der er vigtigst, er at forkynde budskabet om Jesus til de ufrelste. Vores fremgangsmåder er forskellige, men visionen skulle gerne være den samme.
Jeg tror du har ret i at alle evangeliske kirker er enige om at vi skal forkynde budskabet om Jesus. Men desværre er vi ikke enige om, hvad budskabet går ud på, og det er det, der er problemet, og det er det jeg synes vi ved vores samtale skal arbejde på at blive!
Nogle mener, at budskabet er, at man bliver frelst ved at træffe den store beslutning at omvende sig til tro på Jesus, opleve ham i sit liv, overgive sig til ham, give sit liv til ham, og bekende sin tro og blive døbt, og blive klar over at han har fjernet vores synder fra os, så vi ikke mere er syndere.
Ved den form for forkyndelse skal man på en måde medvirke til sin retfærdiggørelse.
Andre (bl.a. jeg) mener at ingen ved egen beslutning kan omvende sig til Jesus, men at han er os nær ved Ordet, som vi kan læse i Bibelen og lytte til i præstens prædiken, og i de hellige sakramenter: Dåben, hvor vi modtages som Guds børn, og Nadveren hvor han konkret og fysisk under brødet og vinen giver os sit eget legeme, hvormed han har betalt og gjort fyldest for vores synder.
At Jesus dermed selv opsøger og frelser det fortabte, helt ufortjent og uden den fortabtes medvirken. Og at det er Gud, der ved Helligånden skaber troen i vores hjerter og fører os til Jesus. Og at frelsen er et fremtidshåb og ikke en afsluttet kendsgerning. Til og med vort sidste åndedrag er vi i risiko for at falde ud af Guds nåde, hvis vi ikke stadig holder os til Jesus og næres ved nådemidlerne, og til og med vort sidste åndedrag kan vi blive fundet og bragt til tro.
Så vi ser nok forskelligt på frelsen, og det er derfor jeg hævder, at jeg ikke kan vide, hvem der er kristen, og hvem der ikke er. Jeg har svært ved at begribe, at nogen tør hævde, at de ved det. Jo, vi kan høre hvad mennesker bekender, og se hvad de foretager sig, men kun Gud kender sine. De kunne jo eventuelt være hyklere, det kan vi ikke vide. Og hvad der foregår mellem den enkelte og Gud kan vi heller ikke vide. Måske et fyldestgørende fællesskab med Jesus, som ikke er synligt for andre.
For mig selv er frelsen et levende håb, som grænser til vished, fordi jeg tror, at retfærdiggørelsen ikke beror på noget i mig selv, men på Guds gerning alene, som blev skænket mig ved min barnedåb og næres ved nadverbordet og Ordet.
"Hvis nogen fører vranglære og ikke holder sig til vor Herre Jesu Kristi sunde ord og den lære, der fører til gudsfrygt, er han hovmodig og forstår ingenting. Han er bare syg efter diskussioner og ordkløverier, og det skaber misundelse, kiv, bagtalelse, mistænkeliggørelse, rivninger mellem mennesker, der har mistet deres dømmekraft og sat sandheden over styr"
Lige præcis!! Men måske læser du det skriftsted på en anden måde end jeg? Det er jo netop en advarsel mod vranglære , en opfordring om at holde sig til den sunde lære, der fører til gudsfrygt , og at vi skal holde os til sandheden!
Er du ikke enig med mig i, at vi ikke er rigtig enige om hvad budskabet går ud på? Hvis vi ikke er enige, som vi ganske rigtigt bør være, hvad synes du så vi skal gøre ved det?` Det er jo ikke småting der står på spil.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#20115 - 24/09/2003 10:32
|
Bruger
|
Shalom Marlene...
Jeg ville nok holde Bibelen på nydansk, tilbage i denne slags samtaler, da de selv siger, at den ikke virker til desideret Bibelstudie... Den er bare med til at give lidt nuancer....
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#20117 - 24/09/2003 16:13
|
Bruger
|
Har du nogensinde sat dine fødder i en pinsekirke,
Hvis du kan dokumentere, at jeg tager fejl i de nævnte punkter, vil jeg da gerne høre det.
mvh. Magnus
|
|
Til toppen
|
|
|
#20118 - 24/09/2003 18:14
|
Bruger
Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
|
 Hej Chemnitz Ville det ikke være rimeligt - om du klart påviser- som også Malene skriver, at du klart og konkret fortæller, hvor de karismatiske kirkesamfund afviger fra den sande lære ? Selvfølgelig i forhold til skriftens ord og ikke meninger eller traditioner. Det synes jeg ikke fremgår tydeligt af dine indlæg  mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#20119 - 24/09/2003 20:48
|
Bruger
|
Hej Kefas du skriver. Det er vist en af de rigtig tunge diskutioner, som der allerede er for mange tråde om, så den vil jeg lade ligge... Jeg har endnu ikke set nogen komme med noget, som ikke kunne modargumenteres af andre... Så det er mere eller mindre din tolkning, du gør gældende dér... Nej, det er skriften klare ord: Vi var af naturen vredens børn, Ef 2,6; I skyld har jeg været fra jeg blev født salme 51.
Det har jeg nu ikke hørt nogen i Pinsekirken tale imod... Jeg tror dog ikke, at de er af den opfattelse, at dåben alene frelser... Tror jeg nu heller ikke Jesus har ment, hvis man kigger på dåbsopfattelserne fra Hans samtid... Jo, dåben er en bekendelseshandling i pinsekirken og ikke et bad, der frelser ved Guds ord. Selvfølgelig skal folk også oplæres.
Har de benægtet det?? Men igen... Det er svært at påvise, at det ikke er ment symbolsk, at det er fællesskabet i brødsbrydelsen i Jesu navn, der er ment... Man bør vel kunne se ændringer i brød og vin, hvis det skulle være ment fysisk-virkeligt.... jep. Det er klassisk reformert lære og også en del af pinsekirkens bekendelse på sin officielle hjemmeside. Paulus beskriver det som dealgtighed i offeret og sammenligner det med præsternes delagtighed i offeret i Gt. Og koinonia i 1.kor 10 betyder delagtighed, hvor der står, at brødet og kalken er delagtighed i Jesu legeme og blod. Det holder ikke op med at være brød og vin. men der var joo heller ingen, der kunne se, at jesus var Gud udover på forklarelsens bjerg.
Når de påstår at mennesket har en fri vilje, som kan beslutte sig for at tro på Jesus og dermed benægter arvesyndens gennemgribende karakter. Ingen søger Gud, siger Paulus i romerbrevet. Den frie vilje bliver første gang nævnt i jesu Siraks bog og er en hasidæisk/farisæisk konstruktion uden baggrund i GT. Omvendelsen er alene Guds gerning gennem sit ord og sine pagtsmidler, i Gt omskærelsen, regnbuen, påskelammet, ofringerne, templet osv, i NT dåb og nadver.
Når de mener, at Helligånden kommer ved at man overgiver sig til jesus og ikke alene ved ordet og dåben Biblen beskriver troens opkomst som en genfødelse, ny-skabelse og dødeopvækkelse som er virket af Gud ved sin ånd gennem ordet. Aldrig som en beslutning fra menneskets side.
Jeg uddyber gerne mere.
Mvh. Magnus
|
|
Til toppen
|
|
|
#20121 - 24/09/2003 23:48
[Re: carl]
|
Bruger
Reg.: 18/08/2003
|
Hej Carl, Det vil du seriøst ikke vide, vel:
Ville det ikke være rimeligt - om du klart påviser- som også Malene skriver, at du klart og konkret fortæller, hvor de karismatiske kirkesamfund afviger fra den sande lære ?
Magnus har skrevet ca. herfra og til månen (og måske tilbage igen), om hvor han mener karismatiske kirkesamfund afviger fra den sande lære. Prøv du bare at læse nogle af hans indlæg. Der er ikke nogen grund til, at Magnus skal gentage sig selv hele tiden .
/Rolf
Johannes 3.16
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
|
|
Til toppen
|
|
|
#20123 - 25/09/2003 00:30
Missionsbefalingen og motiver til vranglære
|
Bruger
|
Hej Kristina,
Kan du ikke lige uddybe, hvordan missionsbefalingen er central i dit liv? For jeg kan godt forstå Marlenes udlægning af dit svar.
missionsbefalingen er ikke sat ud af kraft - (hvor kan du dog indlæse det i mit indlæg) - den er tværtimod helt central i mit kristne liv.
Så var der lige den med vranglære:
Marlene skriver:
Hvis nogen fører vranglære og ikke holder sig til vor Herre Jesu Kristi sunde ord og den lære, der fører til gudsfrygt, er han hovmodig og forstår ingenting. Han er bare syg efter diskussioner og ordkløverier, og det skaber misundelse, kiv, bagtalelse, mistænkeliggørelse, rivninger mellem mennesker, der har mistet deres dømmekraft og sat sandheden over styr"
Kristina skriver:
Lige præcis!! Men måske læser du det skriftsted på en anden måde end jeg? Det er jo netop en advarsel mod vranglære , en opfordring om at holde sig til den sunde lære, der fører til gudsfrygt , og at vi skal holde os til sandheden!
Hvis man læser den sidste del af skriftstedet først, og kigger på motiverne, kan man måske drage en konklusion om hvem der fører vranglære...... jeg tror det var Marlenes pointe (men det er jo bare spekulationer).
Ændret af john316 (25/09/2003 00:35)
/Rolf
Johannes 3.16
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
|
|
Til toppen
|
|
|
#20125 - 25/09/2003 08:56
|
Bruger
|
mens mennesker bliver frelst hos os, fordi de modstår Guds ord som prædikes rent og klart hos os.
der skulle have stået: mens mennesker går fortabt hos os, fordi de modstår Guds ord som prædikes rent og klart hos os.
undskyld den meningsforstyrrende fejl.
mvh. magnus
|
|
Til toppen
|
|
|
#20126 - 25/09/2003 08:58
[Re: john316]
|
Bruger
|
Hej Rolf
Folkekirken må du nok snakke med folkekirkefolkene om. Jeg vil ikke anbefale den, da den ikke er evangelisk-luthersk.
mvh. Magnus
|
|
Til toppen
|
|
|
#20128 - 25/09/2003 09:50
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Rolf
"Jeg har pludselig fået lidt kvalme..... er det mon symptomer på at jeg er ved at blive ædt op af vranglære!?" Nej det er nok dæmoner
Øh, lige til orientering kan man godt være glad - selvom man forvalter sakramenterne korrekt og vægtlægger at Guds Ord prædikes rent....jeg har desværre set flest eksempler på mennesker, der røg ned fordi de ikke kunne leve op til den ydre standard og de krav, som vranglærende samfund ofte har.
Når man ikke tror på at Gud kommer til os gennem de ydre sakramenter, må man nødvendigvis bygge på sin egen indre tro, fornemmelser og følelser. Men INGEN kan holde den kørende, så man konstant er "høj på Helligånden", man kommer derpå i anfægtelse...og skynder sig til næste møde for at blive "fyldt op" osv.
I og med at man ikke har de ydre ting, at klynge sig til, vil spørgsmål og kritik af den pågældende "ånd" blive opfattet som en trussel, for man har rent faktisk ikke andet! Når hele ens fundament bliver truet er man tvunget til at lukke kæften på den der truer (ofte ved personangreb).
Det er en unaturlig tilstand. Dette samt de føromtalte ydre krav (som er foretaget ved bibel-pluk) medfører at mennesket går en vej - og det er ned!
Mkh Malli
Ændret af malli (25/09/2003 10:02)
Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed
|
|
Til toppen
|
|
|
#20129 - 25/09/2003 09:55
Re: Missionsbefalingen og motiver til vranglære
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Rolf, du spørger
Kan du ikke lige uddybe, hvordan missionsbefalingen er central i dit liv? For jeg kan godt forstå Marlenes udlægning af dit svar.
Missionsbefalingen er jo, at vi skal gøre alle folkeslag til Jesu disciple ved at døbe dem og lære dem ... , og det håber jeg at medvirke til ved hver dag at bede og arbejde for sagen.
Og mht. vranglære: lad os lige tage Tim. 6,3-4 igen:
Hvis nogen fører vranglære og ikke holder sig til vor Herre Jesu Kristi sunde ord og den lære, der fører til gudsfrygt, er han hovmodig og forstår ingenting. Han er bare syg efter diskussioner og ordkløverier, og det skaber misundelse, kiv, bagtalelse, mistænkeliggørelse
Så skriver du:
hvis man læser den sidste del af skriftstedet først, og kigger på motiverne, kan man måske drage en konklusion om hvem der fører vranglære...... jeg tror det var Marlenes pointe (men det er jo bare spekulationer).
Jeg synes dette er en vigtig debat, og jeg vil gerne høre, hvilken konklusion du når frem til mht. hvem der fører vranglære, og hvordan du når frem til den?
Det står jo, at hvis nogen fører vranglære og ikke holder sig til vor Herre Jesu Kristi sunde ord og den lære der fører til Gudsfrygt ..... Hvem er der det så, der er "nogen" .. ?
Det det handler om er således at finde ud af hvem der fører vranglære og hvem ikke. Jeg mener vi skal kigge i Bibelen for at finde ud af det, og at vi skal tage alt hvad der står alvorligt, og lade de klare og tydelige tekster forklare de tvetydige og/eller uforståelige tekster ..
Tilbage til mit grundspørgsmål: Når vi så, trods al umage, tolker forskelligt, hvad skal vi så gøre ved det?
Mit eget bud er jo, at vi i gensidig kærlighed skal tale sammen og lytte til hinanden i bestræbelserne for at opnå enighed. Vi skal ikke være ens, men i alt væsentligt enige og hvis vi ikke er det, må vi stræbe efter at blive det, hellere end at lade som om vi er det.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#20130 - 25/09/2003 10:00
[Re: Carlo]
|
Bruger
|
Shalom... Jeg VIDSTE Gud havde en finger med i spillet  Tænkte selv det samme da det skete, og det har der sikkert været mange kristne, muslimer, jøder, hinduister og hvad der ellers har været af religioner her i de ramte områder den dag.... Det spændene er så bare hvad vi kommer frem til grunden er i sidste ende  Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#20132 - 25/09/2003 10:15
Re:ironi og sarkasme
|
Bruger
|
Hej malli, rolf (og magnus - måske)
Jeg vil lige advare mod for meget brug af ironi og sarkasme - jeg som lidt udenforstående i jeres lille interne debat her ved næsten ikke længere hvem der MENER hvad og siger det modsatte og hvem det mener noget helt andet.... Det skrevne sprog egner sig ikke til ironi og sarkasme (med mindre man gør opmærksom på hvornår man bruger det.....)
Venlig hilsen en ordstyrer....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#20133 - 25/09/2003 10:23
[Re: Esmaralda]
|
Bruger
|
Hej Ester, Du har ret, det er ikke letlæseligt for udeforstående. Jeg skal nok skrue ned for sarkasmen  .
/Rolf
Johannes 3.16
|
|
Til toppen
|
|
|
#20134 - 25/09/2003 10:24
|
Bruger
|
Hej Rolf "Resten af dit indlæg er genialt! Jeg synes bare jeg har læst det før....... et eller andet sted.... Kan du huske hvem der har skrevet om "ydre standarder" og "høj på Helligånden" før?" Nej, men jeg har erfaret det. "Det er da godt, at man kan være glad i ELF, men det er åbenbart ikke særligt vigtigt, hvis man skal tage debatten for pålydende.........." Glæde er en særdeles vigtig ting, men glæden frelser ingen! Jeg kender iøvrigt ingen, der altid er glade...men det er måske fordi jeg kommer i ELF  . Helt seriøst, glæder og sorger - op og nedture hører menneskelivet til, også selvom man er kristen. Verdslige mennesker får også på et tidspunkt nok af værtshuslivet med dans, høj musik, fest og farver hver week-end... tilsvarende bliver man også mættet af disse ting i kirkerne. Det virker i hver tilfælde kolosalt fremmedgørende for den der har det dårligt eller er lidt oppe i årene. Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#20135 - 25/09/2003 10:27
|
Bruger
|
Hej Ester
Dette er noteret.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#20136 - 25/09/2003 10:39
|
Bruger
|
Hej Kristina, Missionsbefalingen:
Rolf spurgte: Kan du ikke lige uddybe, hvordan missionsbefalingen er central i dit liv? For jeg kan godt forstå Marlenes udlægning af dit svar.
Kristina svarde: Missionsbefalingen er jo, at vi skal gøre alle folkeslag til Jesu disciple ved at døbe dem og lære dem ... , og det håber jeg at medvirke til ved hver dag at bede og arbejde for sagen.
Jeg kan kun sige amen til dit svar. Jeg føler sig nok bare lidt tynget af al den interne kristne debat, på de kristne fora! For de fleste debatører er garanteret oprindeligt drevet af et oprigtigt ønske om, at forkynde det glade budskab (det er jeg). Det ser man da også praktiseret i de tråde, hvor det kristne budskab står over for andre livssyn.
Vranglære:
Jeg synes dette er en vigtig debat, og jeg vil gerne høre, hvilken konklusion du når frem til mht. hvem der fører vranglære, og hvordan du når frem til den?
Jeg er ikke den rette til at dømme om vranglære. Hver gang emnet bliver debateret heftigt, bliver jeg bedrøvet .
Min pointe med Tim 6.3-4 er, at det er den der er "syg efter diskussioner og ordkløverier, og det skaber misundelse, kiv, bagtalelse, mistænkeliggørelse, som fører vranglære.
Jeg er klar over, at det ikke holder til en nærmere granskning, men jeg synes det er tankevækkende.....
/Rolf
Johannes 3.16
|
|
Til toppen
|
|
|
#20137 - 25/09/2003 11:01
|
Bruger
|
Hej Rolf
Nej, det holder vist ikke en nærmere granskning!
Det der står skrevet er følgende:
Dersom nogen fører fremmed Lære og ikke holder sig til vor Herres Jesu Kristi sunde Ord og til den Lære, som stemmer med Gudsfrygt.
han er opblæst, skønt han intet ved, men er syg for Stridigheder og Ordkampe, hvoraf kommer Avind, Kiv, Forhånelser, ond Mistanke
og idelige Rivninger hos Mennesker, som ere fordærvede i Sindet og berøvede Sandheden, idet de mene, at Gudsfrygten er en Vinding*. { [*d. e. et Middel til timelig Fordel.] }Tim. 6,3-5
Paulus kan også være mere kontant " Som vi før have sagt, så siger jeg nu igen: Dersom nogen forkynder eder Evangeliet anderledes, end I have modtaget det, han være en Forbandelse! " (Gal. 1,9)
Mkh Malli
Ændret af malli (25/09/2003 11:02)
|
|
Til toppen
|
|
|
#20138 - 25/09/2003 11:12
|
Bruger
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#20139 - 25/09/2003 11:31
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Rolf. Du har ret, det er tankevækkende. Du skriver:
Jeg er ikke den rette til at dømme om vranglære. Hver gang emnet bliver debateret heftigt, bliver jeg bedrøvet .
Jeg vil sige, at slet ingen er den rette til at dømme om vranglære, ud over hvad vi kan læse i Bibelen. Vores tanker, følelser, oplevelser osv. er forskellige. Det er Bibelen, og kun den, som vi alle er fælles om, og derfor det eneste faste holdepunkt vi har.
Du skriver, at hver gang emnet bliver debatteret heftigt, bliver du bedrøvet. Jeg synes heller ikke vi skal debattere heftigt, men åbent og lyttende. Mener du at vi slet ikke bør debattere det? For mig er det voldsomt vigtigt. Bare vi altid husker Joh. 13,35
Deraf kan alle vide, at I er mine disciple: hvis I har kærlighed til hinanden
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#20141 - 25/09/2003 13:42
|
Bruger
|
Hej Kristina, Jamen, jeg er helt enig:
Jeg synes heller ikke vi skal debattere heftigt, men åbent og lyttende. Mener du at vi slet ikke bør debattere det? For mig er det voldsomt vigtigt. Bare vi altid husker Joh. 13,35
Det er fint at debatere alle emner også muligheden for vranglære. Det jeg ikke bryder mig om, er når det kommer til at ligne propaganda!
Der er blevet diskuteret dåb, nadver, symbolik og vranglære op og ned af stolper, både her på JesusNet og på Giraffen. Det er stort set de samme argumenter der flyver frem og tilbage.
Hvis der er nogen, som husker på Joh 13,35, så er det i en anden betydning end jeg normalt forstår "kærlighed til hinanden", men man kan jo altid dække sig ind under, at det er åhh så vigtigt at få et bestemt budskab (vranglære) frem igen og igen - i "kærlighed til hinanden".
/Rolf
Johannes 3.16
|
|
Til toppen
|
|
|
#20142 - 25/09/2003 15:29
[Re: malli]
|
Bruger
|
Hej Malli Citat fra dit indlæg: Når man ikke tror på at Gud kommer til os gennem de ydre sakramenter, må man nødvendigvis bygge på sin egen indre tro, fornemmelser og følelser. Men INGEN kan holde den kørende, så man konstant er "høj på Helligånden", man kommer derpå i anfægtelse...og skynder sig til næste møde for at blive "fyldt op" osv. Citat slut.
Citat: Det er en unaturlig tilstand. Dette samt de føromtalte ydre krav (som er foretaget ved bibel-pluk) medfører at mennesket går en vej - og det er ned! Citat slut.
Undskyld mig: Hvem siger det og hvor foregår det ? Og har du selv erfaring eller er det blot påstande ?
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#20143 - 25/09/2003 15:56
|
Bruger
|
Hej Malli,
Jeg kender iøvrigt ingen, der altid er glade...men det er måske fordi jeg kommer i ELF
Jeg tror ikke det er fordi du kommer i ELF..... Selvfølgelig findes der ikke nogen mennesker, som altid er glade. Hvis der findes kirker, hvor man "tvinges" til at være glade hele tiden, så ER det et problem!
Verdslige mennesker får også på et tidspunkt nok af værtshuslivet med dans, høj musik, fest og farver hver week-end... tilsvarende bliver man også mættet af disse ting i kirkerne.
Hvis lederne af en kirke, er deres ansvar bevidst, formoder jeg de finder en fornuftig ligevægt mellem fest/farver og andægtighed.
Men skal vi ikke lade det med glæde ligge, det var alligevel bare en sarkastisk sidebemærkning fra min side. Hvis både du og jeg glæder os til at komme til gudstjeneste, så er det vel ikke så vigtigt, om der bliver sunget salmer eller lovsange .
/Rolf
Johannes 3.16
|
|
Til toppen
|
|
|
#20144 - 25/09/2003 15:57
|
Bruger
|
Hej Carl
Jeg har selv været i det. Magnus har også fortalt om denne åndelige narkotika. Jeg har en meget nær veninde, der i en periode havde forladt Livets Kilde, som også berettede om det samme. Der var det endda så folk væltede rundt på gulvet og grinede...foruden den sædvanlige med at alle skal være raske og rige, vi skal bare have tro og bekendelse for det, samt en masse andre besynderligheder. Min veninde fik en kæmpe nedtur ovenpå alle disse ting. Efter en periode væk derfra er hun desværre vendt tilbage, og hun er som på en fremmed planet, helt robot-agtig.
Der er skrevet bøger om disse ting, bl.a. Åndelig manipulation og hjernevask trosbevægelsen som jeg oplevede den af Torbjørn Swartling, (Dansk-Luthersk forlag) http://www.dlf.dlm.dk/default.asp?action=showProduct&productID=49 som var en del af Livets Ord i Sverige
.der er ufattelig meget af denne lære der eksisterer i Danmark!
Fra Dialogcentret De sjælesørgeriske problemer indebærer, at adskillige medlemmer på Livets Ord får depressioner, selvmordstanker og i unormalt stort omfang indlægges på psykiatrisk hospital. Der er velunderbyggede vidnesbyrd om 16 selvmord blandt ikke tidligere psykisk belastede medlemmer af Livets Ord i perioden 1984-88.
http://www.dci.dk/da/mtrl/livets_ord-folder.html
Efter min egen nedtur ovenpå Trosbevægelsen havde jeg kontakt med Dialogcentret, de fortalte at de havde kontakt med mange der var gået ned psykisk ovenpå det.
Mkh Malli
Ændret af malli (25/09/2003 15:59)
|
|
Til toppen
|
|
|
#20145 - 26/09/2003 13:28
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Rolf, du skriver
Det er fint at debatere alle emner også muligheden for vranglære. Det jeg ikke bryder mig om, er når det kommer til at ligne propaganda!
Propaganda? Hvad lægger du i ordet propaganda? Er det ikke noget med at arbejde for at udbrede kendskabet til en ide, en sag, eller en vare?
Måske har ordet en lidt negativ klang. Det bringer mindelser om krigstidens løgne-propaganda. I kristen sammenhæng kalder vi det vel hellere mission, eller forkyndelse?
Hvis der er nogen, som husker på Joh 13,35, så er det i en anden betydning end jeg normalt forstår "kærlighed til hinanden", men man kan jo altid dække sig ind under, at det er åhh så vigtigt at få et bestemt budskab (vranglære) frem igen og igen - i "kærlighed til hinanden".
Jamen Rolf, ER det da ikke så vigtigt at finde ud af hvad der er vranglære, og hvad der er ret lære?
Mig forekommer det uden sammenligning at være det vigtigste spørgsmål overhovedet i denne verden! Det er vel derfor, at vi drøfter det "op ad stolper og ned ad vægge", som du skriver.
Og hvad mener du med at "dække sig ind under" ... "kærlighed til hinanden"? I gåseøjne! Det blev jeg faktisk ked af at læse. Tror du nogen har skjulte motiver?
Det er ingen politisk hvervekampagne! Det handler om i samtale med hinanden at finde den rette fortolkning af Guds ord. Kan noget være vigtigere?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#20146 - 26/09/2003 14:03
Hvad er vigtigst?
|
Bruger
|
Hej Kristina,
Propaganda? Hvad lægger du i ordet propaganda? Er det ikke noget med at arbejde for at udbrede kendskabet til en ide, en sag, eller en vare?
Jeg lægger det samme i ordet propaganda, som du gør, men det var bevidst, at jeg brugte et ord som har en negativ klang. Jeg synes det ER negativt hvis man hele tiden SKAL udbrede kendskabet til en sag/sager, som notorisk har splittet kirkesamfund de sidste 200 år. Lad os debattere på et debatforum i stedet for at "copy-paste" budskaber som er fremført i en uendelighed.
Jamen Rolf, ER det da ikke så vigtigt at finde ud af hvad der er vranglære, og hvad der er ret lære?
Det er jo et godt spørgsmålet, som det er svært bare at svare ja eller nej på. Kan vi definere hvad der er vranglære? Det er vel, hvis vi praktiserer noget der ikke er i overenstemmelse med Bibelen!? Men HVOR ens skal vores praksis være, for vi ikke beskylder hinanden for vranglære? Jeg har set emner debatteret, hvor jeg synes det var en meget lille detalje, der gjorde at der blev råbt VRANGLÆRE. Detaljer, som almindelige kristne overhoved ikke har en chance for at tage stilling til.
Og hvad mener du med at "dække sig ind under" ... "kærlighed til hinanden"? I gåseøjne! Det blev jeg faktisk ked af at læse. Tror du nogen har skjulte motiver?
Kærlighed til hinanden i gåseøjne var nu ment som at det var et citat Joh 13.35, men jeg kan godt se det kan forståes somom jeg ikke mente vi havde kærlighed til hinanden . Hvis skjulte motiver, er at interessere sig mere om at få fremført sine holdninger end at have kærlighed til hinanden, ja, så er der skjulte motiver. Det var nu ikke helt det jeg mente med "dække sig ind under", så lad mig stille et spørgsmål i stedet:
Hvis man vil påvise vranglære i en bestemt kirke, i kærlighed til sine søstre og brødre, er det så i orden at fremlægge sin holdning kontant og hårdt?
Det er ingen politisk hvervekampagne!
Godt, det er jeg enig i. Det er en kristen informationskampagne .
Det handler om i samtale med hinanden at finde den rette fortolkning af Guds ord.
Kan noget være vigtigere?
Jeg mener bestemt der er vigtigere ting end at finde PRÆCIS den rette fortolkning af Guds ord, men det er da vigtigt.
/Rolf
Johannes 3.16
|
|
Til toppen
|
|
|
#20147 - 26/09/2003 14:26
Re: Hvad er vigtigst?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Rolf, tak for dit svar. Du skriver
Hvis man vil påvise vranglære i en bestemt kirke, i kærlighed til sine søstre og brødre, er det så i orden at fremlægge sin holdning kontant og hårdt?
Nej det synes jeg ikke. Men jeg synes det er i orden at fremlægge sine synspunkter, ud fra bibelen, tydeligt og venligt.
Sommetider bliver noget opfattet som hårdt og kontant, selv om afsenderen af budskabet er meget venligt stemt og bare prøver at være tydelig.
Men HVOR ens skal vores praksis være, for vi ikke beskylder hinanden for vranglære? Jeg har set emner debatteret, hvor jeg synes det var en meget lille detalje, der gjorde at der blev råbt VRANGLÆRE. Detaljer, som almindelige kristne overhoved ikke har en chance for at tage stilling til.
Jeg synes det er et vigtigt og meget relevant spørgsmål du stiller der.
Problemet er, at det, som nogle mener er af afgørende betydning, for andre er meget små detaljer!"
Og hvem de "almindelige kristne" er, kan jeg ikke finde ud af. Jeg synes jo selv at jeg er ganske almindelig, og det synes vel alle andre også, at de selv er.
Hvis skjulte motiver, er at interessere sig mere om at få fremført sine holdninger end at have kærlighed til hinanden, ja, så er der skjulte motiver
Jamen hvis motivet til at fremføre, hvad man mener er vigtigt for at advare de brødre og søstre, som man tror er tæt på den ene eller den ene eller den anden grøft på den smalle vej, der fører til Guds rige .. er det så ikke kærligt at forsøge at advare? Det er unægteligt lettere at trække på skulderen og sige: "Dem om det - det er ikke mit problem"
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#20148 - 26/09/2003 15:47
|
Bruger
|
Hej Kristina, Jeg synes, at du er rigtig god til at debattere. Det er svært ikke at være enig i det du skriver og det er vel også dit mål - at nå til enighed? Jeg skal nok ophøre med at vurdere debatørernes motiver. I ordstyrere er her jo til at opretholde en fredelig og saglig debat. Efterhånden har jeg også fundet ud af hvilke tråde jeg skal gå laaangt udenom, hvis jeg ikke skal blive fristet til at skrive "grimme ting"  . Er der ikke noget med, at du har nogle gode metoder til selvbeherskelse, Kristina? Noget med at sidde på hænderne, hente en kop te osv.
/Rolf
Johannes 3.16
|
|
Til toppen
|
|
|
#20149 - 26/09/2003 16:55
Re: Guds forunderlige faderkærlighed !
|
Bruger
|
Hej Malli
Ja, det er korrekt beskrevet, men det er jo ikke normalt, for karismatiske fri-og folkekirker. Det hører til kategorien af ekstremer i menneskelig misforståelse af Helligåndens gerning og har intet med sand forkyndelse eller praksis at gøre. Jeg har en rimelig stor viden om bevægelsen, men de er da heldigvis også blevet mere vise og fylder heldigvis heller ikke ret meget i billedet, hverken i Sverige eller Danmark længere.
Psykiske problemer og nedture har nogle været ude for, men antallet har været mindre end rygterne efterhånden voksede til. Men det er for mange og det fremmer ikke Guds riges sag. Iøvrigt var der også ekstreme overskridelser i Indre Missions første tid af anden slags og i andre kirkesamfund ligeså.
Derfor belærer Paulus os meget fornuftigt, prøv alt, (og altså også bedøm om det er fra Gud)men behold det gode !
Jeg forstår, at du nu har det godt og således oplever det som er i Guds forunderlige faderkærlighed, at han godtgør os de år vi synes vi har spildt
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#20150 - 26/09/2003 17:35
Trosbevægelsen!
|
Bruger
|
Hej Carl "Ja, det er korrekt beskrevet, men det er jo ikke normalt, for karismatiske fri-og folkekirker". Jeg er bange for at det er en lære der har bidt sig alvorlig fast. Læren er verdensomspændende og Dialog-centret har udtalt at denne vranglære er den største trussel mod kristendommen, og har erklæret læren krig http://www.dci.dk/da/dnd/dnd84/Fremgangsteologien.htmHertil yderligere stof, det er så ikke det hele der er blevet "in" endnu herhjemme, men meget af læren kan jeg da genkende...også fra Pinsekirken i Århus. http://www.dci.dk/da/dnd/dnd86/Nizhny_Novgorod.html"Jeg har en rimelig stor viden om bevægelsen, men de er da heldigvis også blevet mere vise og fylder heldigvis heller ikke ret meget i billedet, hverken i Sverige eller Danmark længere." De har ikke tilbagekaldt deres lære! Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#20152 - 27/09/2003 10:59
Re: Trosbevægelsens indflydelse ?
|
Bruger
|
Hej Malli
Den lære- som du skriver- var langt mere i fokus omkring 1992-1998- og derefter blev der meget stille, fordi bevægelsen i Uppsala måtte erkende de meget alvorlige formaninger om ikke at lægge noget til eller fortolke noget ud fra bibelen, som der ikke var et sundt skriftsmæssigt belæg for.
Det du henviser til er jo en gammel sandhed med modifikationer og jeg kan ikke med min bedste erfaring se eller høre, at de stadig har indflydelse, som tidligere hvor de gik på rov i andre kirkesamfund. Hvad med folkekirkemedlemmer, der tror på reinkarnation, spiritisme, eller tror kirken er en kulturinstitution , hvor troen og sakramenterne ikke betyder noget? Eller hvad med homoseksuelle partnerskaber eller præster ? Hvis folk ikke får den ægte vare- evangeliet- hvordan skulle de så vide hvad der er den falske ?
Det eneste der kan imødegå og kvæle sådanne bevægelser i at få "vind i sejlene" er, at de etablerede kirkesamfund folke og frikirker forkynder og eksisterer i et levende fællesskab. Hvor der er åbenhed, lægedom til ånd, sjæl og legeme, og en menighed, som ikke bare sidder på bænken og lader sig betjene pr. automatik og tradition, men aktivt er med.
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#20153 - 27/09/2003 11:17
Re: Frelst eller Ej?
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
|
Hej Kristina!
</font><blockquote><font class="small"></font><hr />
Måske er der bare nogle, der tror at de er frelste kristne, men slet ikke er det?
Måske er det dig, eller mig, eller nogle andre?
</font><blockquote><font class="small"></font><hr />
Skyldig er jeg, men forventer frifindelse af ren nåde efter hans eget løfte - min Herre og Frelser har med sit blod betalt og gjort fyldest for alle mine synder.
Er du eller er du ikke i tvivl om din egen frelse?
mvh Tom S R Klausen
Ændret af tsrk55 (27/09/2003 11:17)
" To You I am an atheist " " To God I am the loyal opposition " Woody Allen
|
|
Til toppen
|
|
|
#20154 - 27/09/2003 13:47
Re: Trosbevægelsens store indflydelse!
|
Bruger
|
Erklæringen fra Nizhny Novgorod er fra 2001!!! Så ældre er det altså ikke!. Jeg kan da helt klart genkende disse: - positiv tænkning - visualiseringsmetoden, som ofte bruges i den neo-hedenske New Age bevægelse - en usund længsel efter overnaturlige og ekstatiske erfaringer - en skamløs magisk lære om den troendes autoritet - en grov materialistisk lære om velstandsteologi (prosperity theology). - Foruden en ubibelsk opdeling af legeme, sjæl og ånd, hvor vi nærmest er guder, focusering på mirakler og helbredelser, kasten med dæmoner, stor magt til Satan (der er skyld i alt lige fra sygdom til fattigdom) osv. Osv. Disse ting bliver sandelig praktiseret i DK i bedste velgående!!!!!
Det eneste der kan imødegå og kvæle sådanne bevægelser i at få "vind i sejlene" er, at de etablerede kirkesamfund folke og frikirker forkynder og eksisterer i et levende fællesskab. Hvor der er åbenhed, lægedom til ånd, sjæl og legeme, og en menighed, som ikke bare sidder på bænken og lader sig betjene pr. automatik og tradition, men aktivt er med.
Din udtalelse er lidt skræmmende!, for den har, undtagen åbenhed, præcis det samme focus som Livets Ord!
Nej, den eneste måde vi kan undgå vranglære, er ved den sande forkyndelse af Guds Ord ! Med Pauli ord : "Men selv om vi eller en Engel fra Himmelen forkynder eder Evangeliet anderledes; end vi have forkyndt eder det, han være en Forbandelse! Som vi før have sagt, så siger jeg nu igen: Dersom nogen forkynder eder Evangeliet anderledes, end I have modtaget det, han være en Forbandelse!"(Gal. 1,8-9) Dersom nogen fører fremmed Lære og ikke holder sig til vor Herres Jesu Kristi sunde Ord og til den Lære, som stemmer med Gudsfrygt. han er opblæst, skønt han intet ved, men er syg for Stridigheder og Ordkampe, hvoraf kommer Avind, Kiv, Forhånelser, ond Mistanke og idelige Rivninger hos Mennesker, som ere fordærvede i Sindet og berøvede Sandheden, idet de mene, at Gudsfrygten er en Vinding*. { [*d. e. et Middel til timelig Fordel.] }(1. Tim.6)
Og så kan jeg da for resten ikke lige se hvorfor Folkekirken skal blandes ind i debatten, ligesom RKK, SDA eller JV er det vist temmelig irrelevant i forhold til Trosbevægelsen.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#20155 - 27/09/2003 14:18
|
Bruger
|
Hej Malli Du må undskylde mig, men nu synes jeg du manipulerer med det jeg skriver for jeg skrev allerførst dette: "Det eneste der kan imødegå og kvæle sådanne bevægelser i at få "vind i sejlene" er, at de etablerede kirkesamfund folke og frikirker forkynder og eksisterer i et levende fællesskab ". Hvordan kan det så være at du skriver; Nej, den eneste måde vi kan undgå vranglære, er ved den sande forkyndelse af Guds Ord ! Hvor i alverden er forskellen ????? Du skriver: Din udtalelse er lidt skræmmende!, for den har, undtagen åbenhed, præcis det samme focus som Livets Ord! Mig bekendt har du selv beskrevet din deltagelse og dine oplevelser med trosbevægelsen, så du må jo vide det. Jeg har ikke og deltager ikke i den bevægelse, så det virker temmeligt underligt, at du som ikke kender mig bruger mine ord til en påstand. Du skriver ligeledes som svar til mig: Dersom nogen fører fremmed Lære og ikke holder sig til vor Herres Jesu Kristi sunde Ord og til den Lære, som stemmer med Gudsfrygt. han er opblæst, skønt han intet ved, men er syg for Stridigheder og Ordkampe, hvoraf kommer Avind, Kiv, Forhånelser, ond Mistanke og idelige Rivninger hos Mennesker, som ere fordærvede i Sindet og berøvede Sandheden, idet de mene, at Gudsfrygten er en Vinding*. { [*d. e. et Middel til timelig Fordel.] }(1. Tim.6) Hvorfor  mvh Carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#20156 - 27/09/2003 14:24
|
Bruger
|
Shalom... Nu er jeg vist røget lidt ud af sammenhængen her... Hvilken trosbevægelse?? Ogøhh... hvad er der galt i en levende menighed?? Bør det vel være, når den tilhører den Levende Gud  Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#20157 - 27/09/2003 14:35
|
Bruger
|
Hej Carl OK bibel-citaterne var altså ikke henvendt til dig, Carl...men til trosbevægelsens lære!!!!
Du må undskylde mig, men nu synes jeg du manipulerer med det jeg skriver for jeg skrev allerførst dette: "Det eneste der kan imødegå og kvæle sådanne bevægelser i at få "vind i sejlene" er, at de etablerede kirkesamfund folke og frikirker forkynder og eksisterer i et levende fællesskab ".
Hvordan kan det så være at du skriver; Nej, den eneste måde vi kan undgå vranglære, er ved den sande forkyndelse af Guds Ord !
Hvor i alverden er forskellen ?????
Forskellen består i at selvom der kan være levende fællesskaber osv, behøver nidkærhed for Ordets rene forkyndelse ikke at eksistere....dette ser vi jo tydeligt hos Livets Ord! Der læres jo ikke "den lære der fører til Gudsfrygt"!(som jeg citerede)
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#20158 - 27/09/2003 14:40
|
Bruger
|
Hej Kefas
Det var ikke det jeg mente, men at en menighed er levende, indstillet på samarbejde osv. osv. er da sandelig ingen garanti for at den ikke føres på afveje!
Hvis man går væk fra den sande lære der fører til gudsfrugt!...og over i en lære, som i Livets Ord, hvor vi skal være guder, der både er rige og raske, og kan få tingene til at ske ved at bekende det (bortset fra al den anden vranglære der praktiseres der) har man begivet sig ud på "den brede vej"!
Jeg ved ikke om du har læst linkene jeg postede tidligere i samme tråd? HER
Mkh Malli
Ændret af malli (27/09/2003 14:45)
|
|
Til toppen
|
|
|
#20159 - 27/09/2003 16:18
Re: Frelst eller Ej?
[Re: tsrk55]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Tom, du spørger:
Er du eller er du ikke i tvivl om din egen frelse?
. Tvivl er en del af min tro, fordi tro ikke er det samme som viden. Så jeg vil helst udtrykke det på den måde, at min egen frelse er et stærkt og levende håb. Altid.
For hver dag der er gået siden min omvendelse, har min tro på, at Jesus Kristus er sandheden, vejen og livet for alle mennesker, og altså ikke kun for mig selv, vokset sig stærkere og stærkere.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#20160 - 27/09/2003 17:12
Re: Levende fællesskaber og Ordets forkyndelse
|
Bruger
|
Hej Malli
Tak for dit søde svar.
Blot dette som du skriver i indlægget: " Forskellen består i at selvom der kan være levende fællesskaber osv, behøver nidkærhed for Ordets rene forkyndelse ikke at eksistere....dette ser vi jo tydeligt hos Livets Ord! Der læres jo ikke "den lære der fører til Gudsfrygt"!(som jeg citerede)
Hvis du ser bort fra din dårlige oplevelse med Livets Ord. Prøv at abstrahere fra det og fortæl mig hvorfor det er en diskvalifikation i dine øjne,-- et levende fællesskab, der har en eksistentiel opfattelse og en præst som begejstrer sine tilhørere, fordi han eller hun kan prædike evangeliet, så folk kommer i større og større antal !! Og en aktiv menighed, som rækker ud til mennesker i nød både socialt og åndeligt ??? Både Jesus og Paulus taler jo klart om, at det er på deres frugter de skal kendes om det er fra Gud. Hvorfor er du subjektiv i dit syn og påstår at "ordets rene forkyndelse " ikke behøver at være tilstede ?
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#20161 - 27/09/2003 21:34
Re: Levende fællesskaber og Ordets forkyndelse
|
Bruger
|
Hej Carl
"Hvorfor er du subjektiv i dit syn og påstår at "ordets rene forkyndelse " ikke behøver at være tilstede ?" Jeg skriver netop at ordets rene forkyndelse SKAL være tilstede.
De ord, jeg har talt til jer, er ånd og liv.(Joh.6,63)
For vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft (1. kor.1,18)
Forfulgt bliver alle, som vil leve et gudfrygtigt liv i Kristus Jesus. v13 Men onde mennesker og bedragere vil komme længere og længere ud i det onde, føre andre vild og selv fare vild. v14 Men du, bliv ved det, du har lært og er blevet overbevist om! Du kender dem, du har lært det af, v15 og fra barnsben kender du De hellige Skrifter, der kan give dig visdom til frelse ved troen på Kristus Jesus. v16 Ethvert skrift er indblæst af Gud og nyttigt til undervisning, til bevis, til vejledning og til opdragelse i retfærdighed, v17 så at det menneske, som hører Gud til, kan blive fuldvoksent, udrustet til al god gerning. (2. Tim3, 12-17)
Jesus svarede dem: »I er på vildspor, for I kender hverken Skrifterne eller Guds magt.(Matt.22,29)
Efter sædvane gik Paulus hen til dem, og tre sabbatter i træk førte han samtaler med dem ud fra Skrifterne. Han udlagde dem og forklarede, at Kristus måtte lide og stå op fra de døde, og sagde: »Denne Jesus, som jeg forkynder for jer, er Kristus.« Apg. 17,1-3
Disse jøder var mere imødekommende end jøderne i Thessalonika, de modtog ordet med megen velvilje og granskede dagligt Skrifterne for at se, om det forholdt sig sådan.(Apg. 17.11) Alt, hvad der tidligere er skrevet, er jo skrevet, for at vi skal lære af det, så vi med udholdenhed og med den trøst, som Skrifterne giver os, kan fastholde håbet.(Rom. 15,1)
Øhh, derfor!
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#20162 - 27/09/2003 23:28
Selvbeherskelse!
|
Bruger
|
Åndens frugter: kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse. Kan de første 8 frugter være til stede i ens liv, hvis man ikke mestrer den 9. ? Bare lidt for jer at tænke over
|
|
Til toppen
|
|
|
#20163 - 27/09/2003 23:32
Re: Selvbeherskelse!
|
Bruger
|
Hej Marlene
Er der nogen bestemt du mener ikke mestre selvbehærskelsen (så giv et praj i privaten til dem eller en ordstyre) eller er det bare sådan til dem som lige læser dit inlæg...???
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#20165 - 28/09/2003 00:46
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina
Iført Guds fulde rustning mærker jeg det nemlig slet ikke, hvis nogen tømmer haglbøssen i min brystregion
Har du nogensinde overvejet at debattere på Giraffen? 
Mkh Malli
Mener du som denne her sammen med denne her
|
|
Til toppen
|
|
|
#20166 - 28/09/2003 01:27
|
Bruger
|
Nej, de der nærmer sig jo ikke engang de personlige anklager man plejer at få kastet i ansigtet!
Iøvrigt havde pågædende der skrev dette: "....sådan er Han bare !! Det er for sejt og virkelig frihed at stå ren ind for Faderen - erklæret fuldkommen i Kristus ! Amen ! " ikke foretaget andet end at svine til forinden...men det er helt ok bare man er "levende"!!
Malli
Ændret af malli (28/09/2003 01:44)
|
|
Til toppen
|
|
|
#20168 - 28/09/2003 09:09
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Hansemand, jeg vil gerne give dig svar på dit spørgsmål, men det er for kryptisk for mig - - kunne du ikke uddybe det lidt, eller spørge på en anden måde ?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#20169 - 28/09/2003 09:44
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina
Det gør ikke noget, jeg havde fortrudt meddelelsen lidt senere alligevel.
|
|
Til toppen
|
|
|
#20170 - 28/09/2003 15:37
Guds fulde rustning
|
Bruger
|
Hej Malli, Mon ikke Guds fulde rustning kan holde til en hel del?  Hvis debatten på Giraffen er det værste angreb den skal modstå, så går det vel nok endda. Og du ved.... "vilde katte får revet skind".... Har du snart slikket sårene fra det sidste sammenstød og er klar til at vende frygteligt tilbage? Dåbsdebatten er ved at blive lige så ensidig på Giraffen, som den var her på Cafe Thomas, da Kim var fraværende..... På den anden side skulle det ikke genere mig hvis dåbsdebatten holdt en pause....  . Kom nu Malli, det kan du ikke overhøre - kast dig nu tilbage i debatten på Giraffen - iført Guds fulde rustning  .
/Rolf
Johannes 3.16
|
|
Til toppen
|
|
|
#20171 - 28/09/2003 16:49
Re: Guds fulde rustning
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Rolf, nu er det jo ikke mig, du henvender dig til, men jeg kunne alligevel godt tænke mig at spørge dig: Hvad er egentlig dit ærinde her? Jeg synes nemlig, du kommer med et dobbeltbudskab: Dels opfordrer du kraftigt til fornyet dåbsdebat og dels skriver du, at du ikke ville have noget imod en dåbsdebatpause  Jeg fik den tanke, at du måske godt kan lide debatten for spændingens skyld - næsten som at gå til boksekamp !? - men i øvrigt for dit eget vedkommende er fuldt og helt afklaret og derfor uden interesse i andres meninger? Det er nemlig to helt forskellige tilgange til sagen: 1) at ønske debatten for debattens egen skyld, og 2) at ønske debatten for ud fra egne og andres tolkninger at fordybe sig i Bibelens tekster og derved komme til at forstå mere og mere af Guds ord til os. Pkt. 2) mener jeg vi kan fortsætte med hele livet, uden nogen sinde at blive færdige. Måske er heller slet ikke Guds mening, at vi skal blive færdige, men at vi skal blive ved med at gruble og granske? De opgaver, som er løst, og de spørgsmål som er endegyldigt besvarede, ender nemt i glemsel. Lad os hellere få Guds gaver frem på husets hædersplads, så vi hver dag kan glæde os over dem, i stedet for at lade dem samle støv i fjernarkivet! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#20172 - 28/09/2003 21:18
Re: Dåbsdebat eller ej
|
Bruger
|
Hej Kristina, Om jeg ønsker mere eller mindre dåbsdebat - det er spørgsmålet!  Det dobbelte budskab i mit indlæg viser vist meget godt min holdning til dåbsdebatten. På den ene side, så har man diskuteret dåb i flere hundrede år og man fornemmer debatten kører i ring. Desuden er jeg meget bedrøvet over, at de forskellige holdninger til dåb bliver udlagt som vranglære, ligesom det er kedeligt at lige præcis dåbsspørgsmålet kan være årsagen til, at kirker ikke kan samarbejde. På den anden side, så erkender jeg at dåben er central i forkyndelsen af det kristne budskab og det interesserer mig at høre nye argumenter vedrørende dåb. Derudover, lægger debatørerne mange kræfter i dåbsdebatten, hvilket ofte gør indlæggene interessante at læse. Jeg blander mig helst ikke direkte i dåbsdebatten fordi jeg er afklaret og andre debatørere formulerer indlæg om dåben væsentligt bedre end jeg kan. Det er kun hvis debatten bliver mere praktisk end teologisk, at jeg kan finde på at lade et par ord falde. Mine primære interesseområder er: Det kristne fælleskab - hvordan fungerer det i praksis i forskellige menigheder/kirker Folkekirken - hvad skal der til for at ændre eller fjerne kolossen Moral/Etik - specielt kristendommen i modsætning til humanisme Musik/Film - fortolkning og udveksling af meninger Parforhold/familie/børn - i kristen kontekst Hvis jeg kan bidrage med noget i en debat, så er det nok på disse områder. I øvrigt er en af de store glæder ved at følge kristne debatfora, ekstra inspiration til at læse i Guds ord  .
/Rolf
Johannes 3.16
|
|
Til toppen
|
|
|
#20174 - 05/10/2003 18:15
|
Bruger
|
Hej Esmaralda.
Spørgsmålet, som egentlig er henvendt til dem der gider beskæftige sig med det, var foranlediget på baggrund af Kristina's udtalelse, om at hun ikke har brug for at mestre selvbeherskelsens kunst. For det er det i mine øjne.
Kan vi som kristne, se let på det med at beherske os selv? Vel egentlig i tråd med det begyndende indlæg i denne tråd. Skal vi beherske os selv, eller bare kaste os ud i en hvilken som helst diskussion - som tit og ofte ender i ordkløveri?
Er det det, det handler om at være kristen? At diskutere i længder med andre kristne, eller burde vi i stedet være vise og søge sandheden og svarene i bibelen og hos vores præst, og så bruge vores krudt på at være lys i en formørket verden?
Når vi bevæger os rundt blandt ikke-kristne, er vi deres bibel. Det er os de "læser". Så hvordan oplever de os? Som arrogante og overlegne "Det er kun min kirkeretning der dur", eller skal vi stræbe efter at blive kendt på Åndens frugter? - Hvor den der er sværest at beherske, nok er selvbeherskelse!
|
|
Til toppen
|
|
|
#20175 - 05/10/2003 20:02
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Marlene, du skriver:
Spørgsmålet, som egentlig er henvendt til dem der gider beskæftige sig med det, var foranlediget på baggrund af Kristina's udtalelse, om at hun ikke har brug for at mestre selvbeherskelsens kunst. For det er det i mine øjne.
Kære Marlene, det har du misforstået. Det kan du se, hvis du kigger tilbage i denne tråd.
Jeg var blevet spurgt om jeg havde nogle gode metoder til selvbeherskelse (noget med at sidde på hænderne o.lign.) - og jeg svarede at jeg ikke har det problem, og ikke behøver at sidde på mine hænder.
Det forholder sig nemlig sådan, at jeg faktisk aldrig bliver arrig på andre mennesker. Højst på mig selv. Det sker, omend sjældent, og det går hurtigt over 
Så jeg kan kun takke for, at manglende selvbebeherskelse ikke er med i mit lange synderegister!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#20176 - 05/10/2003 20:46
|
Bruger
|
Hey, Hey, Hey Kristiana, Jeg fandt det indlæg, hvor du skriver at du indimellem må sidde på hænderne  . Jeg var ellers blevet bekymret for min hukommelse. Det var nu også kaffe du henter, ikke te. Bruger du sukker og fløde?
/Rolf
Johannes 3.16
|
|
Til toppen
|
|
|
#20177 - 05/10/2003 20:51
Kaffe med tilbehør
|
Bruger
|
Hej Kristina, Her er det indlæg, hvor du skriver om, at sidde på hænderne og hente kaffe (ikke te)  .
/Rolf
Johannes 3.16
|
|
Til toppen
|
|
|
#20178 - 05/10/2003 21:14
Re: Kaffe med tilbehør
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Rolf, pinligt pinligt  Det var meget værre med det indlæg du her linker til - - det var nemlig ikke udtryk for manglende selvbeherskelse, men snarere, at jeg har svært ved at holde mig til sandheden. Hvis jeg skal være helt ærlig og gravalvorlig, så må jeg nemlig hermed bryde sammen og tilstå, at jeg slet ikke har nogen hund - - og at mit indlæg i øvrigt var humoristisk ment. Det havde jeg håbet var helt tydeligt, men det var det altså ikke  Beklager! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#20179 - 05/10/2003 21:59
|
Bruger
|
Hej Kristina, Jeg synes nu nok det fremgik, at dit indlæg var humoristisk ment, men at du ikke har nogen hund, det kommer godt nok bag på mig  . Normalt er der jo et gran af sandhed i sådan nogle humoristiske indlæg, medmindre de er ment ironisk. Sådan opfattede jeg godtnok ikke indlægget?  Indtil andet er bevist, skal jeg nok tage for gode varer, at du ikke har noget problem med selvbeherskelse....
/Rolf
Johannes 3.16
|
|
Til toppen
|
|
|
#20180 - 05/10/2003 22:50
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Rolf og Marlene, Først tak til dig Rolf - puha, det lettede  Nej, du har ret, det var slet ikke ironisk ment - måske snarere lidt af en solidaritetseklæring over for den knurrende Kefas ... men lad det nu hvile .. ikke mere suppe på det ben.  Et gran af sandhed? Joh, måske nok, men igen kommer det an på, hvad vi lægger i ordet selvbeherskelse. Selvbeherskelse er nævnt i Bibelen som en af åndens frugter. Jeg tror, at det skal forstås sådan, at selv om hele vores følelsesregister, altså også vrede, hører med i ethvert menneskes helt almindelige liv, så handler vi forkert, når vi uovervejet handler i overensstemmelse med negative følelser. Når vi gør det, så mangler å denne åndens frugt. Nu var det jo Marlene (som startede denne tråd) som tog emnet op, og hvis jeg har forstået dig rigtigt, Marlene, så mener du at det var udtryk for manglende selvbeherskelse fra min side, at jeg modsagde dit synspunkt. Det var det faktisk ikke - det var skam med fuldt overlæg, og skyldtes helt enkelt, at jeg ikke er enig med dig. Dit synspunkt er, så vidt jeg kan se, at du ikke mener, det er i orden at kristne overhovedet debatterer med hinanden om, hvordan Guds ord skal tolkes. Mit eget synspunkt er lige modsat, nemlig at vi i gensidig respekt og kærlighed, og selvfølgelig uden ordkløveri, skal lytte til hinanden og tale sammen så meget vi orker, for om muligt at blive enige - i hvert fald om de væsentligste ting i den kristne lære - i stedet for at lade som om vi er det. Mon ikke den bedste måde at virke troværdig og ægte på (over for ikke-kristne, som du nævner) er at være ægte, og ærligt melde ud hvad vi tror på, i stedet for at prøve at feje uenighederne ind under gulvtæppet? kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#20181 - 06/10/2003 00:14
Selvbeherskelse2
|
Bruger
|
Hej Kristina og Marlene, Jeg vil påstå, at der ikke er nogen modsigelse i jeres argumenter:
Kristina: ...... at vi i gensidig respekt og kærlighed, og selvfølgelig uden ordkløveri, skal lytte til hinanden og tale sammen så meget vi orker, for om muligt at blive enige - i hvert fald om de væsentligste ting i den kristne lære - i stedet for at lade som om vi er det.
Mon ikke den bedste måde at virke troværdig og ægte på (over for ikke-kristne, som du nævner) er at være ægte, og ærligt melde ud hvad vi tror på, i stedet for at prøve at feje uenighederne ind under gulvtæppet?
Marlene: Kan vi som kristne, se let på det med at beherske os selv? Vel egentlig i tråd med det begyndende indlæg i denne tråd. Skal vi beherske os selv, eller bare kaste os ud i en hvilken som helst diskussion - som tit og ofte ender i ordkløveri?
Er det det, det handler om at være kristen? At diskutere i længder med andre kristne, eller burde vi i stedet være vise og søge sandheden og svarene i bibelen og hos vores præst, og så bruge vores krudt på at være lys i en formørket verden?
Måske vil jeg starte en ny tråd om at være salt og lys i verden - om at sprede det gode budskab om evangeliet.
Jeg tror og håber at debatfora, som Cafe Thomas, er med til at sprede det gode budskab og hvis de ting I begge siger om god samtale og beherskelse er fremtrædende, så er der de bedste betingelser for at lyset kan skinne klart.
/Rolf
Johannes 3.16
|
|
Til toppen
|
|
|
#20182 - 06/10/2003 13:35
|
Bruger
|
Hej Marlene
Mon ikke det hele springer ud af at vi er meget forskellige som mennesker.... Nogle er meget iltre og farer i tastaturet (næsten) inden de har læst et inlæg færdigt og tænkt over det - Andre læser grundigt og med tålmodighed og svarer stille og roligt....
Nogen har problemer med at skrive kærligt nok Nogle har problemer med at skrive koncekvent nok Nogle har problemer med at skrive kort og præcist Nogle har problemer med at skrive uddybende og forklarende nok Andre har helt andre problemer.... Ikke alle har problemer med selvbeherskelsen ikke alle har det med kærligheden osv...
Kristina synes så nok bare ikke at hendes største problem er at beherske sig - men sikkert noget af det andet eller noget helt syvende....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#20183 - 06/11/2003 12:53
|
Bruger
Reg.: 29/04/2002
Sted: Hvidovre
|
Hej Marlene
............................... eller skal vi stræbe efter at blive kendt på Åndens frugter? - Hvor den der er sværest at beherske, nok er selvbeherskelse!
Er det ikke noget med at duer tilknyttet Pinsekirken?
Efter hvad jeg hører, hvirker det da ikke specielt behersket det der foregår der?
Carlo
Militant forkyndende og missionerende ateist.
|
|
Til toppen
|
|
|
|