Menu
Hvem er online
1 registrerede (Sandheds-søger) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#19999 - 19/09/2003 17:51 Interessante Argumenter for Guds eksistens
Philip
Bruger

Reg.: 08/09/2003
Hej Alle

Her er nogle interessante argumenter for Guds eksistens.

Et ontologisk argument for Guds eksistens:

1. Gud er, per definition, den mest fuldkomne og perfekte Skabning.
2. Det, der eksisterer både mentalt og virkeligt er mere fuldkomment og perfekt end det, der kun eksisterer i intellektet.
3. Derfor må Gud virkelig eksistere, for så snart sætningen "Gud eksisterer" er forstået, så er den set som værende en selvindlysende sætning.

Et cosmologisk argument for Guds eksistens:

1. Nogle ting er mere, end andre ting, tæt på at være perfekte.
2. Men ting kan ikke være mere eller mindre perfekte, hvis ikke der er en absolut perfekt målestok, som de kan sammenlignes med.
3. Derfor må der være en sådan målestok, og denne er den Mest Perfekte Skabning (Gud).

Et andet cosmologisk argument for Guds eksistens:

1. Noget eksisterer, og
2. det er takket være noget eller intet.
3. Intet kan ikke være årsag til noget.
4. Der er altså et noget, som enten er én eller flere.
5. Hvis det er flere, så ville skabningerne være gensidigt afhængige for, at de kan eksistere.
6. Men de kan ikke være gensidigt afhængige for, at de kan eksistere. En skabning kan ikke eksistere gennem en anden skabning, til hvilken den giver eksistens.
7. Derfor må der være én skabning, i kraft af hvilken alle andre skabninger eksisterer.
8. Denne ene skabning må eksistere i kraft af sig selv.
9. Hvad der end eksisterer i kraft af sig selv, eksisterer i den højeste grad af alles værdighed.
10. Derfor må der eksistere en i højeste grad perfekt Skabning i den højeste grad af værdighed.

Interessant, ikk'?

Peace

Mvh.

Philip

Til toppen 
#20000 - 19/09/2003 18:30 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Philip]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Interessante, jo, men i det mindste det ontologiske er ikke særlig holdbart. Fx synes jeg Kants pointe om, at eksistens ikke er en egenskab, holder vand (jf. fx om Anselm af Canterbury (ca. 1033-1109) )

De tre typer gudsbeviser er iøvrigt ganske rimelig behandlet her - ganske vist på norsk .

Og Peter Øhrstrøm har skrevet en ganske interesant artikel om Logikken og dens grænser .

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#20001 - 19/09/2003 18:33 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Philip]
nelle
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland
Hej Philip

Nu maa du endelig ikke tage mit indlaeg personligt, jeg gaar kun efter bolden her.

Argumenterne: Hvor har du alle disse fra?

Saa vil jeg godt oppunere imod nogen af disse argumenter.

Ontologisk argumentation: Du skriver : Gud er pr. diff. den mest fuldkomne og perfekte skabning.

Gud kan jo ikke vaere en skabning, da Gud har skabt alt, hvem har saa skabt Gud?
Ordene fuldkomne og perfekte er begreber som er relative, derfor kan man ikke saette det saadan op.

Cosmologisk argumentation: Du skriver:Nogle ting er mere eller mindre perfekte, men ting kan ikke vaere mere eller mindre perfekte, hvis der ikke er en perfekt maalestok som de kan sammenlignes med. Derfor maa der vaere en perfekt maalestok, og denne er den mest perfekte skabning(Gud).

Her bruger du igen ordet skabning om Gud, og et relativt begreb som perfekt.

Jeg ved ikke hvor du har det fra eller om det er din egen holdning, men den argumentation er jo ogsaa bare en holdning til hvad der er perfekt, og hvis du kalder Gud en skabning, fatter jeg slet ikke noget mere. For saa maa der jo vaere een der har skabt Gud og som maa vaere endnu mere perfekt.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20002 - 19/09/2003 22:59 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: nelle]
Philip
Bruger

Hej Nelle

Argumenterne: Hvor har du alle disse fra?

Fra bogen Baker Encyclopedia of Christian Apologetics... Læs den, den er go'... Hvis du virkelig er interesseret i at forstå Kristendom...

Ontologisk argumentation: Du skriver : Gud er pr. diff. den mest fuldkomne og perfekte skabning.

Gud kan jo ikke vaere en skabning, da Gud har skabt alt, hvem har saa skabt Gud?

Okay. Gud er et ikke-skabt Væsen. Ingen har skabt Ham, Han er til i kraft af sig selv, og Han er evig. Han har altid levet. Jeg indrømmer, at ordet "skabning" måske var lidt malplaceret...

Ordene fuldkomne og perfekte er begreber som er relative, derfor kan man ikke saette det saadan op.

Næh, ikke nødvendigvis. Ting kan sagtens være fuldkomne og perfekte uafhængig af, hvad vi synes eller mener. Gud har skabt os, og er derfor over os og uafhængig af os. Derfor er Han absolut fuldkommen og perfekt. Han den, som vi måler ting med, om de er rigtige eller forkerte, gode eller dårlige osv. Det er bl.a. det, der kendetegner Ham: Han er hellig, syndfri og ren, og derfor absolut perfekt og fuldkommen.

Cosmologisk argumentation: Du skriver:Nogle ting er mere eller mindre perfekte, men ting kan ikke vaere mere eller mindre perfekte, hvis der ikke er en perfekt maalestok som de kan sammenlignes med. Derfor maa der vaere en perfekt maalestok, og denne er den mest perfekte skabning(Gud).

Her bruger du igen ordet skabning om Gud, og et relativt begreb som perfekt.

Jeg ved ikke hvor du har det fra eller om det er din egen holdning, men den argumentation er jo ogsaa bare en holdning til hvad der er perfekt, og hvis du kalder Gud en skabning, fatter jeg slet ikke noget mere. For saa maa der jo vaere een der har skabt Gud og som maa vaere endnu mere perfekt.

Se ovenfor...

Peace

Mvh.

Philip

Til toppen 
#20003 - 20/09/2003 01:49 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Philip]
nelle
Bruger

Hej Philip

Ok, saa fik du rettet det med skabning, fint nok.
Men jeg er jo noedt til at pointere det, fordi ellers er det jo kun en stor modsigelse fra din side.:-))

Saa kommer vi tilbage til ordene "fuldkommen" og "perfekt"
Her er jeg saa bange for vi ikke kommer videre i diskussionen, fordi du ser fuldkommen og perfekt i forhold til din kristne opfattelse, at kun Gud er fuldkommen og perfekt, disse 2 ord kan saettes i lighedstegn med Gud, derfor kan det ikke diskuteres ud fra din synsvinkel. Derfor kan det ikke vaere relative begreber for dig.

For mig er det relative begreber, da jeg mener at det afhaenger fuldstaendig af, hvordan det enkelte individ forholder sig til tingene. For mig er det helt naturligt at du har den synsvinkel, netop fordi vi ser forskellig paa begreberne, fuldkommen og perfekt kan for mig vaere noget helt andet.

Saa dermed har jeg faktisk bevist, at det forholder sig saadan, bare det, at vi 2 har forskellig opfattelse af , hvad der maaske er fuldkommen og perfekt, saa er der ikke bare en sandhed eller et facit.

Forskellen paa dig og mig er foelgende: Du ser kun den sandhed du selv beskriver, hvorimod jeg er klar over, der er flere sandheder, det skal forstaaes saaledes, at jeg ikke mener min holdning til hvad der er fuldkommen og perfekt er den eneste rigtige, den ene forstaaelse kan vaere ligesaa rigtig som den anden set ud fra den enkelte person.
Derfor findes der ikke noget endegyldigt svar paa, hvad fuldkommen og perfekt er. Du maaler det ud fra Gud, fint nok, jeg maaler det maaske ud fra et andet menneske eller noget helt andet.
Saa begreberne er relative, det er vi nemlig lige blevet et bevis paa, Philip.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20004 - 20/09/2003 01:50 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Philip]
nelle
Bruger

Hej Philip

Ok, saa fik du rettet det med skabning, fint nok.
Men jeg er jo noedt til at pointere det, fordi ellers er det jo kun en stor modsigelse fra din side.:-))

Her er jeg saa bange for vi ikke kommer videre i diskussionen, fordi du ser fuldkommen og perfekt i forhold til din kristne opfattelse, at kun Gud er fuldkommen og perfekt, disse 2 ord kan saettes i lighedstegn med Gud, derfor kan det ikke diskuteres ud fra din synsvinkel. Derfor kan det ikke vaere relative begreber for dig.

For mig er det relative begreber, da jeg mener at det afhaenger fuldstaendig af, hvordan det enkelte individ forholder sig til tingene. For mig er det helt naturligt at du har den synsvinkel, netop fordi vi ser forskellig paa begreberne, fuldkommen og perfekt kan for mig vaere noget helt andet.

Saa dermed har jeg faktisk bevist, at det forholder sig saadan, bare det, at vi 2 har forskellig opfattelse af , hvad der maaske er fuldkommen og perfekt, saa er der ikke bare en sandhed eller et facit.

Forskellen paa dig og mig er foelgende: Du ser kun den sandhed du selv beskriver, hvorimod jeg er klar over, der er flere sandheder, det skal forstaaes saaledes, at jeg ikke mener min holdning til hvad der er fuldkommen og perfekt er den eneste rigtige, den ene forstaaelse kan vaere ligesaa rigtig som den anden set ud fra den enkelte person.
Derfor findes der ikke noget endegyldigt svar paa, hvad fuldkommen og perfekt er. Du maaler det ud fra Gud, fint nok, jeg maaler det maaske ud fra et andet menneske eller noget helt andet.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20005 - 20/09/2003 09:51 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: nelle]
Philip
Bruger

Hej Nelle

Nej, men det kan dybest set heller ikke være relativt for andre. For hvis man som menneske skal kunne udtale sig om, hvad der f.eks. er mere eller mindre perfekt, så er man nødt til at vide, hvad der er mest perfekt. Ellers vil ens udtalelse (sammenligning) være overfladisk, meningsløs og temmelig uinteressant...

Men hvis det jo netop er relativt, så kan det, der betyder 'perfekt' for dig, måske betyde 'værst' for en anden. Hvorfor skulle f.eks. jeg - en absolutist - så tage din udtalelse seriøst? Den vil jo kun gælde for dig, og være noget subjektivt fra din side af... Du kan ikke, overfor andre, udtale dig om, hvad der er mere eller mindre perfekt, hvis ikke I er fælles om at vide, hvad der er mest perfekt. Man er nødt til at have en absolut målestok, der f.eks. spænder fra 'mest værst' til 'mest perfekt', ellers vil ens udtalelser (om, hvor perfekt noget er) have meget lidt mening, være overfladiske og derved blive til sådan noget typisk small-talk, som man ikke kan bruge til noget...

Når du siger flere sandheder, implicerer du så, at sandhed er noget, der er relativt?
I så fald: Sandheden er ikke relativ, hvad enten man vil det eller ej. Det skrev jeg om her...
Bare rul ned til der, hvor der står "Relativ Sandhed."

Derfor findes der ikke noget endegyldigt svar paa, hvad fuldkommen og perfekt er.

Jo, det gør der. Gud er bl.a. defineret ved, at Han er det mest fuldkomne og perfekte Væsen. Der kan ikke være noget, der er mere fuldkomment og perfekt end Ham.

Du maaler det ud fra Gud, fint nok, jeg maaler det maaske ud fra et andet menneske eller noget helt andet.

Nej, relativismen er falsk, følg link'et...

Peace

Mvh.

Philip

Til toppen 
#20006 - 20/09/2003 10:58 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Philip]
nelle
Bruger

Hej Philip

Jo for ud fra min vurdering kan du ikke vide hvad der er perfekt, du kan kun mene, og det er en kaempe forskel, derfor er det relativt.

Sandhed: Det kommer helt an paa, hvilke sandhed vi taler om, en sandhed skal vaere bevist foer den kan vaere en sandhed.

Der er 2 forskelle: Hvis en morder bliver doemt og det er bevist at han gjorde det, ja saa er det en sandhed, da sandheden er blevet bevist.
Men en tro kan ikke vaere en sandhed, da tro ikke er bevist.
Din tro er blandt andet, at for dig er Gud fuldkommen og perfekt, men det er ikke en sandhed, det er en tro/holdning.

Sandhed betyder: at der ikke kan vaere andre forhold eller udlaegninger der kan goere sig gaeldende, men foer dette er nevist, er det ikke en sandhed, du kan maaske kalde det en formodning ogsaa, men sandhed, nej.

Saa laenge sandheder beror paa tro, fortolkninger, meninger osv. saa bliver sandheden faktisk ogsaa relativ.
Egentlig kan du kalde det den subjektive sandhed, det der er rigtigt for dig.
Jeg har fulgt linket, men er ikke enig.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20007 - 20/09/2003 15:43 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Philip]
mogens
Bruger

Reg.: 23/01/2003
Kære Philip!

Du har da vist gået for meget i søndagsskole - det, vi kalder for Gud, kan kategoriseres i to kræfter. Den ene kraft er den kraft, der står bag naturen incl mennesket, som også er et stykke natur, og som dybest set er gjort af jord. Så her har de gamle i GT set rigtigt. Den anden kraft er en psykologisk kraft; idet mennesket i dets dybere underbevidsthed er udrustet med en såkaldt cental arketype, som er noget, og som ikke er noget. Denne arketype kan du projicere mod din opfattelse af Jesus Kristus. Herved gør du Jesus Kristus til Gud. Projicerer du derimod arketypen mod en sten, som nogen gør, er det stenen, der bliver guddommen.

Altså Gud er ikke en skabning - interessant ikk'?

Mvh Mogens

Til toppen 
#20008 - 20/09/2003 15:58 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: nelle]
mogens
Bruger

Hej Ellen!

Enig!

Sandheden er et filosofisk anliggende; idet der til sandheden kan knyttes mange sandheder.

Med venlig hilsen
Mogens

Til toppen 
#20009 - 20/09/2003 16:31 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: mogens]
Philip
Bruger

Hej Mogens

Du har da vist gået for meget i søndagsskole -

Næh, faktisk ikke. Jeg læser blot nogle fede bøger...

det, vi kalder for Gud, kan kategoriseres i to kræfter. Den ene kraft er den kraft, der står bag naturen incl mennesket, som også er et stykke natur, og som dybest set er gjort af jord. Så her har de gamle i GT set rigtigt. Den anden kraft er en psykologisk kraft; idet mennesket i dets dybere underbevidsthed er udrustet med en såkaldt cental arketype, som er noget, og som ikke er noget.

Noget kan ikke både være noget og ikke være noget. Det er selvmodsigende og derfor irrationelt. Enten er det noget eller også er det ikke noget. Jeg kender dog ikke Carl Jungs teorier om arketyper. Men så vidt jeg ved er de ikke påviste. Og bisætningen "en såkaldt central arketype, som er noget, og som ikke er noget" er jo selvmodsigende. Det passer mig fint, eftersom jeg er Kristen og ikke tror på den slags arketyper...

Altså Gud er ikke en skabning - interessant ikk'?

Nej, men Han er et ikke-skabt Væsen og har altid eksisteret og eksisterer stadig og vil altid eksistere. Oplevelsen af Gud er ikke noget psykologisk fænomen. Næh, det er en åndelig og fuldstændig unik oplevelse, som opnås ved at tro på og bede til Ham. Det opleves som en mægtig ild eller kraft, der gennemstrømmer hele ens legeme. Det er for vildt!
Jeg indrømmer, at ordet "skabning" er lidt malplaceret...

Peace

Mvh.

Philip

Til toppen 
#20010 - 20/09/2003 17:08 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: nelle]
Philip
Bruger

Hej Nelle

Jo for ud fra min vurdering kan du ikke vide hvad der er perfekt, du kan kun mene, og det er en kaempe forskel, derfor er det relativt.

Tjo, men Gud er det mest perfekte Væsen, der er. Og det er uafhængigt af, hvad vi mener eller synes...

Sandhed: Det kommer helt an paa, hvilke sandhed vi taler om, en sandhed skal vaere bevist foer den kan vaere en sandhed.

Ikke for noget, men det, som du skriver her, er forkert. Hvis noget er i overensstemmelse med kendsgerningerne, så er det sandt. Og det uafhængigt af, hvad vi mener eller synes, eller om det er bevist eller ej... Blot fordi det - engang - ikke var bevist, at jorden var kugleformet, så fulgte det ikke logisk, at det ikke var en absolut og objektiv sandhed, som alle burde affinde sig med. Sandheden er ikke det, som man gør den til. Dårlige nyheder kan jo også godt være sande, og det er uafhængigt af, hvad vi ønsker... Det er jo sådan, at virkeligheden er indrettet...

Der er 2 forskelle: Hvis en morder bliver doemt og det er bevist at han gjorde det, ja saa er det en sandhed, da sandheden er blevet bevist.

Sandheden er i sig selv sand, og det er uafhængigt af, hvilke beviser, der end må være eller ikke være... Se evt. ovenfor eller læs hele det her...

Men en tro kan ikke vaere en sandhed, da tro ikke er bevist.
Din tro er blandt andet, at for dig er Gud fuldkommen og perfekt, men det er ikke en sandhed, det er en tro/holdning.

Bare fordi noget ikke er bevist, så følger det ikke logisk, at det ikke er sandt. Blot fordi noget ligger uden for vores rækkevidde af undersøgelse, så betyder det ikke, at det ikke er sandt. Igen: Sandheden er objektiv og absolut sand i sig selv, og det er uafhængig af vores mening om den... Sandheden er absolut, men det er vores greb om den ikke...

Sandhed betyder: at der ikke kan vaere andre forhold eller udlaegninger der kan goere sig gaeldende, men foer dette er nevist, er det ikke en sandhed, du kan maaske kalde det en formodning ogsaa, men sandhed, nej.

Jo. Det kan sagtens være sandt, og det er fuldstændigt uafhængigt af, om der er beviser eller ej. Blot fordi man er overladt til at tro, så følger det ikke logisk, at det, som vi tror på ikke er sandt...

Saa laenge sandheder beror paa tro, fortolkninger, meninger osv. saa bliver sandheden faktisk ogsaa relativ.
Egentlig kan du kalde det den subjektive sandhed, det der er rigtigt for dig.
Jeg har fulgt linket, men er ikke enig.

Nej, relativismen er ikke sand. Hvis du mener, at relativismen er sand, så må du gendrive de argumenter, som der er i link'et...

Peace

Mvh.

Philip

Til toppen 
#20011 - 20/09/2003 18:50 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Philip]
nelle
Bruger

Hej Philip

Jeg tror faktisk ikke det nytter vi diskuterer det mere.

Du siger: Tjo, men Gud er det perfekte vaesen, hvor ved du det fra?, og et vaesen? det er jo under den samme katagori som skabning, jeg tror ikke du kan omtale Gud som et vaesen, hvis du tror paa Gud, vaesen og skabning er noget jordisk.
Jeg synes faktisk du koerer lidt i ring, ja undskyld.

Det du henholder dig til, er igen din og andres holdning som tror paa Gud, det er ikke ensbetydende med det er sandheden, saa igen kommer du med en subjektiv forklaring. Du skal se det ud fra en objektiv vurdering, og indroemme at der er mennesker som ikke ser din sandhed som sandhed, derfor er sandheden relativ. Og du modsiger dig selv idet du kalder Gud for vaesen nu, intet vaesen kan vaere 100%fuldkommen og perfekt, det er den anden ting ved din forklaring som ikke holder.
Din sandhed er for dig sand , ja, men for mig er den ikke sandhed, derfor er hverken din eller min sandhed den absolutte sandhed, du goer din sandhed til absolut, og det er forkert. Saa menr jeg, du har misforstaaet det, vi snakker om.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20012 - 20/09/2003 18:53 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: mogens]
nelle
Bruger

Hej Mogens

Tak skal du have, men det er ligesom , jeg ikke kan faa det forklares paa en rigtig maade, men du forstaar da, hvad jeg mener:-)), og som du siger er det nemlig et filosofisk anliggende.

MVH

Ellen

Til toppen 
#20013 - 20/09/2003 19:20 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Philip]
mogens
Bruger

Kære Philip!

Hvis noget ikke kan være både noget og ikke noget, vil Kristus ikke kunne være til stede i kirken.

Du kan ikke have en åndelig oplevelse uden at gøre brug af din psyke.

Jeg kender ikke til oplevelsen af en mægtig ild eller kraft, som du nævner; men jeg ved, hvad det vil sige at være til stede i en kirke, hvor præsten evner at hælde så meget indre brændstof på, at der er noget at gå og spekulere over. Kristendom er nemlig eksistens, men ikke på en bedeskammel. Og beder du, beder du kun til dig selv, fordi Gud er en så snedig indretning, at Han giver dig, hvad du beder om, hvis Han altså synes, du skal have det.

Mvh Mogens

Til toppen 
#20014 - 20/09/2003 19:36 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: nelle]
mogens
Bruger

Hej igen Ellen!

Nu, da vi ligger på frekvens, skulle vi så prøve at slæbe os igennem en filosofisk betragtning af kristendommen, hvor vi i første omgang udelukker tro?

Mit niveau i filosofi er HF. Hertil kommer, at jeg også har et vist kendskab til jungiansk psykologi, læser lidt teologi og har ført et betydeligt antal e-mail-korrespondancer med præster, som jo har kristen gudelære som speciale.

Vi kan evt tage dialogen via privat e-mail, for, når eller hvis vi når frem til noget, igen at dukke op her, sådan for at få det vægtet af i en større kreds.

Mvh Mogens

Til toppen 
#20015 - 20/09/2003 19:47 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: mogens]
nelle
Bruger

Hej Mogens

Jeg har ogsaa filosofi fra HF, men ogsaa fra Universitetet, hvor jeg har laest lidt historie, der tog jer et fag der hed Filosfisk Antropologi.

Dit forslag lyder fint, saa det kan vi godt:-)))

MVH
Ellen

Til toppen 
#20016 - 20/09/2003 20:06 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: mogens]
Philip
Bruger

Hej Mogens

Hvis noget ikke kan være både noget og ikke noget, vil Kristus ikke kunne være til stede i kirken.

Det er vel heller ikke Kristus i egen fysiske person, der er tilstede, men Hans Talsmand og Ånd (Joh.14,25-26). Kristus var nødt til at fare til Himlen, eftersom Han ellers ikke ville have kunne sende Helligånden (Joh.16,7). Derfor er det egentlig kun Helligånden - som er Guds Ånd - der er tilstede. Så Gud er vel tilstede i sin Ånd, som vi jo netop ikke kan se med vores øjne. Og Kristus er jo Gud (Joh.1,1). Bare fordi vi ikke kan se Ham, så følger det ikke logisk, at Han ikke er noget. I sin Ånd er Han, tja, skal vi sige metafysisk, så Han er noget og ikke intet. Han er jo i særdeleshed noget, idet Han er Vej, Sandheden og Livet (Joh.14,6)...

Du kan ikke have en åndelig oplevelse uden at gøre brug af din psyke.

Jeg kender ikke til oplevelsen af en mægtig ild eller kraft, som du nævner; men jeg ved, hvad det vil sige at være til stede i en kirke, hvor præsten evner at hælde så meget indre brændstof på, at der er noget at gå og spekulere over. Kristendom er nemlig eksistens, men ikke på en bedeskammel. Og beder du, beder du kun til dig selv, fordi Gud er en så snedig indretning, at Han giver dig, hvad du beder om, hvis Han altså synes, du skal have det.

Mener du, at vi mennesker - som ønsketænkning - selv har fundet på Gud og Kristendommen? I så fald: Hvorfor skulle vi så opfinde Ham sådan, og hvorfor f.eks. opfinde et Helvede? Det er der jo ingen, der ønsker... Jeg ved ikke, om du er Kristen eller ej, men jeg tror, at du vil finde det her interessant...

Peace

Mvh.

Philip

Til toppen 
#20017 - 20/09/2003 21:36 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: nelle]
Philip
Bruger

Hej Nelle

Du siger: Tjo, men Gud er det perfekte vaesen, hvor ved du det fra?,

Jeg giver mig heller ud for at vide, men fuldkommen perfektion (syndfrihed og hellighed) er jo en af de ting, der er med til at definere Gud... Selvom det fremgår klart af Bibelen, så kan man jo også slå op i ordbogen. Slår man ordet 'hellighed' op i Politikens Nudansk ordbog, så står der bl.a.: 'Guds hellighed'.

og et vaesen? det er jo under den samme katagori som skabning, jeg tror ikke du kan omtale Gud som et vaesen, hvis du tror paa Gud, vaesen og skabning er noget jordisk.

Selvom det igen fremgår klart af Bibelen, så kan man jo også igen kigge i ordbogen. Slår man ordet 'Gud' op i Politikens Nudansk ordbog, så står der: 'Gud (propr.) det overjordiske, almægtige væsen der tilbedes som verdens skaber og hersker, især inden for kristen- og jødedommen = HERREN, VORHERRE, FADEREN'. Gud er altså et overjordisk væsen, og eksisterer derfor i kraft af sig selv. Da Han er Skaberen, er Han derfor også transcendent og uafhængig af sine skabninger, og kan derfor ikke sidestilles med dem...

Det du henholder dig til, er igen din og andres holdning som tror paa Gud, det er ikke ensbetydende med det er sandheden, saa igen kommer du med en subjektiv forklaring. Du skal se det ud fra en objektiv vurdering, og indroemme at der er mennesker som ikke ser din sandhed som sandhed, derfor er sandheden relativ.

Sandheden er ikke i sig selv relativ. Det, som er relativt, er vores synspunkter og overbevisninger om, hvad der er sandt...

Og du modsiger dig selv idet du kalder Gud for vaesen nu, intet vaesen kan vaere 100%fuldkommen og perfekt, det er den anden ting ved din forklaring som ikke holder.

Nej, jeg modsiger ikke mig selv, se ovenfor...

Din sandhed er for dig sand , ja, men for mig er den ikke sandhed, derfor er hverken din eller min sandhed den absolutte sandhed, du goer din sandhed til absolut, og det er forkert. Saa menr jeg, du har misforstaaet det, vi snakker om.

Nej, det er ikke forkert, hvis jeg ved og har erfaret, at Gud virkelig eksisterer, for det har jeg. Men jeg kan ikke bevise det. Dog har jeg et lille håb om at kunne gøre mennesker som dig interesseret i at søge efter Gud, så I selv en dag vil kunne erfare Ham... Da du spurgte mig om, hvorfra jeg argumenterne for Guds eksistens, så tænkte jeg, at du var interesseret, og derfor skrev jeg navnet på bogen... Har du så tænkt dig at skaffe Baker Encyclopedia of Christian Apologetics?

Peace

Mvh.

Philip

Til toppen 
#20018 - 20/09/2003 21:42 Baker Encyclopedia of Christian Apologetics [Re: Philip]
Philip
Bruger

Hej Nelle

I Baker Encyclopedia of Christian Apologetics får du svar på mange af de kritiske spørgsmål, som du formentlig har til Kristendommen. Køb bogen, for den er så god og interessant, og dens indhold er logisk-filosofisk guffe-guf...

Peace

Mvh.

Philip

Til toppen 
#20019 - 20/09/2003 22:07 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Philip]
Ajita
Bruger

Reg.: 08/02/2003
Hej Philip!

Det er alle gode argumenter. Disse og andre taget i betragtning, må man spørge: Hvem kan være så intellektuelt udviklingshæmmet at være ateist?

Mvh.
Theological

Ajita Krishna Dasa Medlem af ISKCON teistiskforum.dk

Til toppen 
#20020 - 20/09/2003 22:16 Re: Logikkens begrænsning [Re: øhlenschlæger]
john316
Bruger

Reg.: 18/08/2003
Sted: København
Hej Jakob,

Jeg læste noget af Peter Øhrstrøms artikel... Jeg blev ret rundtosset af Kurt Gödels "matematiske bedrift", men jeg fandt også citatet, som jeg tror skal være mit slogan:

"Der er to yderligheder. At udelukke fornuften helt. Ikke at anerkende andet end fornuften..... Fornuftens yderste skridt er at anerkende, at uendelig mange ting rækker ud over dens fatteevne. Hvis den ikke kan indse det, er den virkelig svag." (Blaise Pascal)

Det er lige præcis den indstilling man bør ha' .

/Rolf Johannes 3.16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Til toppen 
#20021 - 20/09/2003 22:21 He he he.... [Re: Ajita]
Philip
Bruger

Hej Philip!

Det er alle gode argumenter. Disse og andre taget i betragtning, må man spørge: Hvem kan være så intellektuelt udviklingshæmmet at være ateist?

Mvh.
Theological

Ha! Ha! Ha! Theological...
Ej, jeg må også huske på, at jeg selv engang var ateist...
Jeg har også et lille håb om, at argumenterne vil gøre ateister mere interesserede i Kristendommen...

Peace

Mvh.

Philip

Til toppen 
#20022 - 20/09/2003 22:24 Re: Logikkens begrænsning [Re: john316]
Philip
Bruger

Hej Jakob,

Jeg læste noget af Peter Øhrstrøms artikel... Jeg blev ret rundtosset af Kurt Gödels "matematiske bedrift", men jeg fandt også citatet, som jeg tror skal være mit slogan:

"Der er to yderligheder. At udelukke fornuften helt. Ikke at anerkende andet end fornuften..... Fornuftens yderste skridt er at anerkende, at uendelig mange ting rækker ud over dens fatteevne. Hvis den ikke kan indse det, er den virkelig svag." (Blaise Pascal)

Det er lige præcis den indstilling man bør ha' .

Ja, jeg er helt enig. Tænk f.eks. bare på et mysterie som treenigheden...

Peace & God Bless

Mvh.

Philip

Til toppen 
#20023 - 20/09/2003 23:51 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Ajita]
nelle
Bruger

Hej Theological

\du udviser overhovedet ikke respekt for andre menneskers holdning, saa hvem mon der er haemmet.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20024 - 20/09/2003 23:54 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Philip]
nelle
Bruger

Hej Philip

Vedr, vaesen: saa tog jeg fejl, men med sandhed, goer jeg ikke, det kan vi diskutere fra nu til jul, og jeg fastholder min mening.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20025 - 20/09/2003 23:56 Re: Baker Encyclopedia of Christian Apologetics [Re: Philip]
nelle
Bruger

Hej Philip

Jajaja

MVH
Ellen

Til toppen 
#20026 - 21/09/2003 12:21 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: nelle]
Ajita
Bruger

Til Nelle!

Hvad mener du med respekt? Og hvordan kan du afgøre, at én persons definition af respekt er bedre end en anden persons definition, når der intet absolut referencepunkt for respekt eksisterer.

Og hvordan kan du sige, at det er rimeligt at respektere holdninger, der tydeligvis taler imod enhver sund fornuft, og som kun kan spores tilbage til irrationelle følelser og psykologiske behov?

Mvh.
Theological

Til toppen 
#20027 - 21/09/2003 12:37 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Ajita]
nelle
Bruger

Hej Theological

Det er jo kun dit synspunkt, at det ikke er noedvendigt at have respekt, der efter din mening taler imod enhver sund fornuft.
Du har tilsyneladende kun respekt for det du selv tror paa, jeg taler eller skriver ikke saa respektloest om andre, fordi de har en anden livsholdning eller grundsyn paa tilvaerelsen.

hvis du tror du kan faa nogen ikke troende over paa dit synspunkt, tror jeg desvaerre du kaemper forgaeves med den maade du taler/skriver paa.
Jeg synes faktisk du skulle laere noget af andre her i debatten, og hvis du ikke er klar over det, saa avler tryk altsaa modtryk.

Man kan godt vaere uenige paa en ordentlig maade, uden at nedgoere andre, som du tydeligvis har gjort i dit indlaeg, hvor du naevner intelligens.

Jeg oensker ikke at debattere paa et saa lavt grundlag.
Den maade du udtaler dig om andre med en anden holdning, siger mere om dig selv end om dem du omtaler, du ved godt Theological, naar du peger fingre af andre, er der 3 fingre der peger paa dig selv.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20028 - 21/09/2003 14:11 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Ajita]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Theo, du spørger:

Hvem kan være så intellektuelt udviklingshæmmet at være ateist?

Den sætning måtte jeg lige lade stå i mit hovede et øjeblik for at forsøge at begribe hvad der kan få dig til at stille sådan et spørgsmål.

Jeg synes du håner de udviklingshæmmede. Blandt dem er der formentlig både mange kristne og mange ateister, men formentlig ingen, der kan betegnes som intellektuelle.

Blandt ateister er der mange intellektuelle, velbegavede, højtuddannede mennesker og store humanister.

Det er min overbevisning, at skellet mellem teister og ateister ikke går mellem de kloge og de mindre kloge men helt enkelt mellem dem der tror på Gud og dem der tror på sig selv.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#20029 - 21/09/2003 14:54 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: kristina]
mogens
Bruger

Efter en dejlig høstgudstjeneste med minikonfirmanterne bærende alskens gaver fra Guds Mark til alteret, dåb, prædiken til både børn og voksne samt velvalgte salmer, vil jeg gerne spørge dig, hvad du mener, når du skriver: "dem der tror på sig selv".

Spørgsmålet er stillet skarpt med en henvisning til Jesus, som ifølge overleveringerne i NT meget troede på sig selv. Det havde han så også god grund til at gøre; idet han jo som bekendt efter dåben i Jordan individuerede sig i Judæas Ørken.

For god ordens skyld vil jeg henlede din opmærksomhed på, at du er inde på bjælken 'Tro, fornuft og videnskab'

Mvh Mogens

Til toppen 
#20030 - 21/09/2003 15:30 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: kristina]
Ajita
Bruger

Forum,...

Ved nærmere eftertanke må jeg medgive, at det nok er en fornærmelse mod udviklingshæmmede at sammenligne dem med ateister. Jeg håber, de udviklingshæmmede, og resten af dette forum, vil modtage min uforbeholdne undskyldning for denne nederdrægtige sammenligning.

Nå! Spøg til side....

Jeg vil prøve at klargøre, hvad jeg mener. Man kan være intellektuelt udviklingshæmmet på mange måder. At være ateist kan være én måde. Når man er ateist, så kan man åbenbart ikke tænke logisk, når der diskuteres religion. Så der må være en brist et sted. Ateisterne må være hæmmet i deres intellektuelle udvikling, eftersom klappen går for dem, når de diskuterer religion. Dette er min personlige holdning, som jeg ikke må uddybe på dette forum. Derfor vil jeg undlade dette. Jeg kan evt. henvise til min egen side: http://www.harekrishna.dk/filosofi.htm og http://www.iskcon.dk/Artikler/Oversigter/Ateistiske%20argumenter_oversigt.htm

"Blandt ateister er der mange intellektuelle, velbegavede, højtuddannede mennesker og store humanister."

Det er der ingen tvivl om, men det udelukker ikke, at disse mennesker kan være hæmmet i deres intellektuelle kapacitet - måske pga. en irrationel frygt for Gud, eller andre af de psykologiske grunde, jeg beskriver i denne tekst: http://iskcon.dk/Artikler/Ateistiske%20argumenter/Ateisme%20og%20moral%201.htm

Vi ved alle at mange store tænkere eller personligheder led/lider af forskellige psykologiske forstyrrelser. Er det ikke rigtigt! De må altså være hæmmet i deres intellektuelle udvikling på visse områder.

Mvh.
Theological

Til toppen 
#20031 - 21/09/2003 15:51 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Ajita]
nelle
Bruger

Hej Theological

Det er vist godt du ikke har magt som du har agt, tror jeg nok, din indstilling giver mig kuldegysninger, kommer til at taenke paa noget, hvad?, maa jeg ogsaa hellere undlade her.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20032 - 21/09/2003 15:58 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Ajita]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Theo, jeg er stadig uenig med dig, og det er ikke fordi jeg ikke forstår hvad du mener - det er faktisk ikke så svært. Du skriver

Man kan være intellektuelt udviklingshæmmet på mange måder. At være ateist kan være én måde. Når man er ateist, så kan man åbenbart ikke tænke logisk, når der diskuteres religion

Jo, ateister kan sagtens tænke logisk, lige så logisk som du og dine trosfæller, ingen tvivl om det.
Nu er jeg jo kristen, og det er heller ikke spor logisk, men et under!

Min kristne overbevisning er, at alle mennesker fødes bortvendt fra Gud, og at det er den mest naturlige ting i denne verden at være ateist.

Endvidere at der skal et under til før der skabes Gudsfrygt i et menneske. Intet menneske kan selv omvende sig, men Gud kan i sin kærlighed og almagt skabe troen i os og frelse os fra fortabelsen.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#20033 - 21/09/2003 16:45 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Ajita]
mogens
Bruger

Hvis udvikling kun er en tro på Jesus, har du fuldstændig ret i, at ikke-troende er udviklingshæmmede.

Hvis "klappen går for dem, når de diskuterer religion", har du ret i, at der et eller andet sted er en brist eller måske snarere en følelse, der tager over og gør sig til forstand eller fornuft, men du har ikke ret i, at ateister ubetinget er udviklingshæmmede, fordi udvikling kan jo være en afvikling af religion.

Du må uddybe, hvad som helst i dette forum, som på den ene eller anden måde relaterer til bjælken 'Tro, fornuft og videnskab'.

Mange store tænkere kan lide af forskellige psykiske sygdomme. Nietsche tænkte sig sindssyg, mens det ikke regnes for sindssygt at have mødt Jesus, fordi kristendom er en legal religion. Alligevel findes der rundt om på statshospitalerne patienter, der har mødt Jesus. På samme måde findes der mennesker, der ikke kan tænke en selvstændig tanke, men som alligevel lider af forskellige psykiske sygdomme.

Mvh Mogens

Til toppen 
#20034 - 21/09/2003 17:41 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Philip]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
Philip skrev:
Ph> Nej, men det kan dybest set heller ikke være relativt for andre. For hvis man som menneske skal kunne udtale sig om, hvad der f.eks. er mere eller mindre perfekt, så er man nødt til at vide, hvad der er mest perfekt. Ellers vil ens udtalelse (sammenligning) være overfladisk, meningsløs og temmelig uinteressant...

Noget kan ikke være "mere eller mindre perfekt". Ordet "perfekt" kan ikke gradbøjes. Perfekt er ydermålet af én eller anden kvalitet. Iøvrigt er det ikke sandt, at man er nødt til at kende værdien af dette ydermål for at kunne bestemme alle andre enheders mål af kvalitet.
Tag fx en ret linie. Der kræves kun to punkter for at den kan etableres. På samme måde behøver man blot at definere, hvad der er bedre og hvad der dårligere for at kunne vurdere en enheds kvalitet. Det er ikke engang sikkert, at "perfekt" overhovedet eksisterer. Det må påhvile Philip, at vise, at dette eksisterer.

Ph> Men hvis det jo netop er relativt, så kan det, der betyder 'perfekt' for dig, måske betyde 'værst' for en anden. Hvorfor skulle f.eks. jeg - en absolutist - så tage din udtalelse seriøst?

Det er fuldkomment rigtigt. Men hvad nytter det, at være absolutist, når man ikke har andet end en påstand at have det i? Med dine egne ord: " Hvorfor skulle f.eks. jeg [...] så tage din udtalelse seriøst?"
Ergo er man nødt til at blive enige om et grundlag, ellers vil anvendelsen af logik (der ellers ville kunne afgøre sådanne tvister) være nyttesløs, fordi præmisserne er forskellige = relativisme.

Ph> Den vil jo kun gælde for dig, og være noget subjektivt fra din side af... Du kan ikke, overfor andre, udtale dig om, hvad der er mere eller mindre perfekt, hvis ikke I er fælles om at vide, hvad der er mest perfekt. Man er nødt til at have en absolut målestok, der f.eks. spænder fra 'mest værst' til 'mest perfekt', ellers vil ens udtalelser (om, hvor perfekt noget er) have meget lidt mening, være overfladiske og derved blive til sådan noget typisk small-talk, som man ikke kan bruge til noget...

Din brug af sproget er dårlig. Se ovenfor.
Hvad angår "sådan noget typisk small-talk, som man ikke kan bruge til noget", så bliver det jo ikke bedre af, at du hævder at vide, hvad der perfekt, når du ikke kan overbevise andre om, at du har ret heri.

Ph> Når du siger flere sandheder, implicerer du så, at sandhed er noget, der er relativt?
I så fald: Sandheden er ikke relativ, hvad enten man vil det eller ej. Det skrev jeg om her...
Bare rul ned til der, hvor der står "Relativ Sandhed."

Uden at ville ind i den diskussion, er der stor forskel på verden, som den er (og hvor sandheder nok eksisterer), og så verden, som vi har adgang til den, herunder vores følelsesliv, og hvor eksistensen af sandheder er mere tvivlsom. Når du blander de to sammen, mudrer du billedet.

Ph> Jo, det gør der. Gud er bl.a. defineret ved, at Han er det mest fuldkomne og perfekte Væsen. Der kan ikke være noget, der er mere fuldkomment og perfekt end Ham.

Gider du ikke definere ordene "perfekt" og "fuldkommen" for mig som du anvender dem?

Mvh
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#20035 - 22/09/2003 16:29 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Philip]
Ateist
Bruger

Helt generelt: At vi kan definere noget betyder ikke at det eksisterer.

Et ontologisk argument for Guds eksistens:

1. Gud er, per definition, den mest fuldkomne og perfekte Skabning.
2. Det, der eksisterer både mentalt og virkeligt er mere fuldkomment og perfekt end det, der kun eksisterer i intellektet.
3. Derfor må Gud virkelig eksistere, for så snart sætningen "Gud eksisterer" er forstået, så er den set som værende en selvindlysende sætning.

Hvad vil det sige at være perfekt i denne sammenhæng? At være perfekt vil generelt noget i retning af, at man opfylder de krav der stilles 100%. Men alt efter konteksten betyder det jo forskellige ting. Perfekt siger noget om graden af en egenskab og er ikke en egenskab i sig selv. Det svarer således til fx ordene "mere" og "mindre", der heller ikke siger noget i sig selv men skal knytte sig til noget andet.

Så både 1 og 2 er reelt nonsens-udsagn.

Mht. 3 så forstår jeg godt sætningen, men kan ikke indse at den er selvindlysende. Men måske jeg bare er fattesvag?

Et cosmologisk argument for Guds eksistens:

1. Nogle ting er mere, end andre ting, tæt på at være perfekte.
2. Men ting kan ikke være mere eller mindre perfekte, hvis ikke der er en absolut perfekt målestok, som de kan sammenlignes med.
3. Derfor må der være en sådan målestok, og denne er den Mest Perfekte Skabning (Gud).

Man kan da sagtens definere en målestok, hvis ekstremer ikke eksisterer.
Hvis fx skalaen er åben foroven - dvs. der ingen øvre grænse er - så kan en given ting alligevel godt score højere end en anden.
Der er således flere sandkorn i en stor balje end i en lille spand - til trods for, at der ingen øvre grænse er på "antalsskalaen".

Et andet cosmologisk argument for Guds eksistens:

1. Noget eksisterer, og
2. det er takket være noget eller intet.
3. Intet kan ikke være årsag til noget.
4. Der er altså et noget, som enten er én eller flere.
...

Hvad baserer du 2 på? Det du her siger er, at intet pr. definition har eksisterer evigt. Men hvad siger det så om den gud, du selv tror på?

Hvad baserer du 3 på? Det du her siger er, at intet pr. definition kan opstå af intet. Kan du underbygge denne påstand?

4 imponerer ikke. Efter at have defineret at intet har eksisteret evigt og at intet opstår af intet så konkluderer du at alting må have en oprindelse. Men du har jo definitorisk udelukket alle andre mulighder, så det er ret billigt.

Alt i alt har jeg svært ved at se det "interessante" i nogen af de listede argumenter.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#20036 - 22/09/2003 18:56 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: nelle]
Ateist
Bruger

Det er vist godt du ikke har magt som du har agt, tror jeg nok, din indstilling giver mig kuldegysninger, kommer til at taenke paa noget, hvad?, maa jeg ogsaa hellere undlade her.

Prøv evt. at spørge ham, hvad der skal ske med ateisterne, såfremt Hare Krishna får held til at etablere det teokrati de ønsker sig.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#20037 - 22/09/2003 19:21 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Ateist]
nelle
Bruger

Hej Ateist

Det er nemlig lige praecis det, men du maa hellere spoerge, han og jeg kommunikerer ikke saa meget mere.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20038 - 22/09/2003 19:38 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Ajita]
Ateist
Bruger

At være troende har vel intet med intellektet at gøre?
Mig bekendt har ingen endnu bevist Guds eksistens og de fleste troende lader da også til at tro på trods af manglende beviser.
"Tro er tro, ikke viden!" lader til at være mantraet.
Men såfremt tro ikke er en intellektuel disciplin kan det heller ikke være berettiget at kalde ikke-troende for "intellektuelt udviklingshæmmede".
Dette må derfor blot betragtes som en pinlig plathed fra din side.

Du mener måske i virkeligheden "åndeligt udviklingshæmmede", men da jeg endnu aldrig har set beviser for eksistensen af noget åndeligt så er det ikke en kritik jeg tager særlig alvorligt.

Til toppen 
#20039 - 22/09/2003 21:26 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Ateist]
Ajita
Bruger

"Mig bekendt har ingen endnu bevist Guds eksistens..."

Alle kan få et bevis for Guds eksistens. Men vi skal huske, at enhver bevisførelse kræver et kvalificeret publikum for at blive evalueret korrekt. Så før du kan forlange at få forelagt bevisførelse for Guds eksistens for dig, så skal du demonstrere, at du er kvalificeret til at evaluere en sådan.

"Men såfremt tro ikke er en intellektuel disciplin kan det heller ikke være berettiget at kalde ikke-troende for "intellektuelt udviklingshæmmede"."

Jeg har aldrig sagt, at Guds eksistens er et spørgsmål om tro. Jeg mener, det er et spørgsmål om viden, og følgelig har jeg ikke skrubler ved at kalde ateister "intellektuelt udviklingshæmmede."

"Du mener måske i virkeligheden "åndeligt udviklingshæmmede",..."

Ja, også det!

Mvh.
Theological

Til toppen 
#20040 - 22/09/2003 21:29 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: kristina]
Ajita
Bruger

Skal vi ikke bare, indtil videre, være enige om at være uenige?

Mvh.
Theological

Til toppen 
#20041 - 22/09/2003 21:42 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Ateist]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej Ateist

Man kan sagtens være vidende uden at have tro på Gud og man kan sagtens have tro på Gud uden at være vidende. Dette er der jo masser af beviser på- en europæisk videnskabsmand, der kan flre sprog og har mange års studier bag sig eller en indfødt i Brasiliens regnskove eller afrikaner, som er anafalbet.

Troen fødes i hjertet og viden i hjernen, men der er intet misforhold mellem disse to begreber, de kan sagtens være tvillinger og have et værdifuldt og eksistentielt liv. Der er masser af anerkendte videnskabsfolk, som er overbeviste kristne. Det interessante er, at der i disse år foregår intensive videnskabelige undersøgelser af troens og bøns indvirkning på et menneskes sundhedstilstand og forbøn til helbredelse.
Dette blev iøvrigt igen bekræftet i DR2`s Deadline søndag aften af 2 eksperter indenfor kirke og sundhedssektoren, som til november sammen fremlægger undersøgelser og beviser, ligesom sundhedseksperten på lægekongressen i denne uge skal tale til 1200 læger fra hele verden om dette emne.

Teoretiske antagelser, hverken fra ateisten eller den vidende eller den kristne kan bruges som endegyldigt bevis.
Men den sande kristne har den fordel, at han/hun gennem sine handlinger og livsstil og ved Helligåndens kraftfulde gerninger kan levendegøre evangeliet og vise, at Gud lever og er sand.
Eet eksempel på dette er det, som bl.a. fremlægges i ovennævnte bog.

Det fantastiske er, at der er flere hundrede tusinder af mennesker i hele verden, der hver dag kommer til tro på Gud, end der er eller nogensinde bliver af ateister !!!

mvh
carl

Til toppen 
#20042 - 22/09/2003 21:50 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Zaphod]
Philip
Bruger

Hej Torben (Zaphod - hey, hvorfor kalder du dig egentlig det?... )

Noget kan ikke være "mere eller mindre perfekt". Ordet "perfekt" kan ikke gradbøjes. Perfekt er ydermålet af én eller anden kvalitet.

Nej, ikke selve ordet. Men med adjektiver kan det sagtens gradbøjes. Indenfor filosofien kan man da sagtens tale om grader af perfektion, f.eks. mindre perfekt, mere perfekt, og ultimativt perfekt. Thomas Aquinas talte om grader af perfektion (fuldkommenhed) i sine banebrydende Gudsbeviser.

Iøvrigt er det ikke sandt, at man er nødt til at kende værdien af dette ydermål for at kunne bestemme alle andre enheders mål af kvalitet.
Tag fx en ret linie. Der kræves kun to punkter for at den kan etableres. På samme måde behøver man blot at definere, hvad der er bedre og hvad der dårligere for at kunne vurdere en enheds kvalitet.

Næh, jeg mener derimod, at man bør definere, hvad der er bedst og dårligst, ellers vil ens udtalelser (om at noget er bedre eller noget er dårligere) ikke have nogen dybere og afgørende mening. De vil derimod have en absolut afgørende mening, hvis man definerer, hvad der er bedst og dårligst.
Alt er relativt til noget absolut. Selve spørgsmålet "Relativt til hvad?" afslører, at moralsk relativisme er inadækvat. Noget kan ikke være relativt til det relative. I så fald kunne det overhovedet ikke være relativt, eftersom der ikke ville være noget, til hvilket det var relativt, etc. Albert Einstein troede ikke på, at alt i det fysiske univers var relativt. Han troede f.eks. på, at lysets hastighed var absolut.
Måling er umuligt uden nogle absolutter. Selv moralske relativister kommer med påstand som "Verdenen bliver bedre (eller værre)." Men det er strengt taget ikke muligt at vide, om verden bliver bedre, medmindre vi ved, hvad der er Bedst. Mindre end perfekt er kun måleligt mod en Perfekt. Derfor implicerer alle moralske bedømmelser en absolut moralsk målestok, med hvilken de kan måles.
Moralske uenigheder kræver en objektiv målestok. Virkelige moralske uenigheder er ikke mulige uden en absolut moralsk målestok, med hvilken hver parts moral kan måles. Ellers har alle parter ret. Men modsætninger kan ikke begge have ret. F.eks. påstanden "Hitler var en ond mand" og påstanden "Hitler var ikke en ond mand" kan ikke begge være sande og rigtige i samme forstand. Altså: Medmindre der der en objektiv absolut moralsk målestok, med hvilken Hitlers gerninger kan måles, så kan vi ikke vide, om han virkelig var ond.
Moralske absolutter er uundgåelige. Total moralsk relativisme reduceres til påstande såsom "Man skal aldrig sige aldrig", "Man skal altid undgå at sige altid", eller "Man bør absolut ikke tro på moralske absolutter". "Burde"-påstande er moralske påstande, og "Burde aldrig"-påstande er absolutte moralske påstande. Så der er ingen måde, hvorpå man kan undgå moralske absolutter uden at bekræfte en moralsk absolut. Total moralsk relativisme er simpelthen selvødelæggende.

Det er ikke engang sikkert, at "perfekt" overhovedet eksisterer. Det må påhvile Philip, at vise, at dette eksisterer.

Det er der absolut ingen Kristne, der kan. Mirakler er manifestationer af den perfekte Gud, og som sådan kan man erfare Ham, hvis man tager til helbredelsesmøder etc. Den perfekte Gud kan kun erfares ved tro. Man kan kun - ved at tro - træde ind i et personligt forhold til Ham. "I can only show you the door, you are the one that has to walk through it." (fra The Matrix). Kontakt mig, hvis du er interesseret...

Det er fuldkomment rigtigt. Men hvad nytter det, at være absolutist, når man ikke har andet end en påstand at have det i?

Jeg har skam andet end en påstand at have det i. Se ovenfor.

Med dine egne ord: " Hvorfor skulle f.eks. jeg [...] så tage din udtalelse seriøst?"
Ergo er man nødt til at blive enige om et grundlag, ellers vil anvendelsen af logik (der ellers ville kunne afgøre sådanne tvister) være nyttesløs, fordi præmisserne er forskellige = relativisme.

Ja, du har i den forstand ret, og derfor synes jeg, at f.eks. alle burde være Kristne...

Din brug af sproget er dårlig.

Ordet "perfekt" kan sagtens gradbøjes. Se ovenfor. Men okay, "mere værst" var dårligt sprogbrug...

Hvad angår "sådan noget typisk small-talk, som man ikke kan bruge til noget", så bliver det jo ikke bedre af, at du hævder at vide, hvad der perfekt, når du ikke kan overbevise andre om, at du har ret heri.

Jo, skal vi sige, at jeg på en måde kan overbevise folk om det. Jeg kan vise dem døren, men det er dem, der skal gå igennem den. (Se evt. længere oppe.)

Uden at ville ind i den diskussion, er der stor forskel på verden, som den er (og hvor sandheder nok eksisterer), og så verden, som vi har adgang til den, herunder vores følelsesliv, og hvor eksistensen af sandheder er mere tvivlsom. Når du blander de to sammen, mudrer du billedet.

Uden helt at forstå, hvad du mener her, vil jeg bare sige, at jeg mener, at sandheden i sig selv er objektiv og absolut. Det er vores synspunkter, der er relative og subjektive.

Gider du ikke definere ordene "perfekt" og "fuldkommen" for mig som du anvender dem?

Undskyld, ordene "perfekt" og "fuldkommen" betyder jo det samme... Ellers mener jeg det, som Politikens Nudansk ordbog siger om ordet "fuldkommen":
fuldkommen [...] adj. -t, fuldkomne
1. som er uden mangler og fejl = FULDENDT, PERFEKT, FEJLFRI - beherske et sprog fuldkomment · fuldkommen skønhed · ingen er fuldkommen · kunstværket er fuldkomment · en fuldkomment udført statue e fuldkommenhed
som har alle dele el. egenskaber = FULDSTÆNDIG, KOMPLET - en fuldkommen samling · den fuldkomne kvinde ·
som adv. (uden -t) uden forbehold el. indskrænkninger = FULDSTÆNDIG, KOMPLET, TOTAL, HELT, ALDELES, GANSKE, ABSOLUT, UBETINGET - en fuldkommen fremmed · hun er en fuldkommen modsætning til ham · den er et fuldkomment vrag nu · den blev fuldkommen slået til vrag · han er en fuldkommen ukendt forfatter · hun var fuldkommen utrøstelig · det er fuldkommen tosset - fuldkommenhed!

Okay, lad os sige, at jeg snakker om en skala fra ultimativt ufuldkommen til ultimativt fuldkommen. Imellem kan der f.eks. være "mere ufuldkommen" og "endnu mere ufuldkommen". Pointen er, at ordet "fuldkommen" sagtens kan gradbøjes ved brug af adjektiver og adverbier.

Peace

Mvh.

Philip

Til toppen 
#20043 - 22/09/2003 21:54 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Ajita]
nelle
Bruger

Hej Theological

Du har nu et dejligt menneskesyn ,

MVH
Ellen

Til toppen 
#20044 - 22/09/2003 21:55 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Ajita]
nelle
Bruger

Hej Theo

ja det er vi saa enige om.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20045 - 22/09/2003 22:28 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: carl]
Ateist
Bruger

Man kan sagtens være vidende uden at have tro på Gud og man kan sagtens have tro på Gud uden at være vidende.

Jeg tror du misforstår mig.
Jeg er nemlig enig i, at viden/ikke-viden og tro/ikke-tro er to forskellige ting.
Der er nok en sammenhæng (jeg vil mene at uvidende mennesker generelt set er lettere at få til at tro på ting - herunder diverse religioner) men den er ikke entydig.

I mit svar til Theo argumenterede jeg skam ikke for, at teister er uintelligente.
Jeg opponerede bare imod at gøre tro til en intellektuel disciplin, hvilket Theo gør, når han kalder os ateister for intellektuelt udviklingshæmmede.

Troen fødes i hjertet og viden i hjernen, ...

Jeg tror nu nok begge dele foregår i hjernen!
Men du lader til at være enig i, at tro ikke er en intellektuel disciplin.

Det fantastiske er, at der er flere hundrede tusinder af mennesker i hele verden, der hver dag kommer til tro på Gud, end der er eller nogensinde bliver af ateister !!!

Ja, jeg deler jo selvsagt ikke din glæde over at antallet af teister er større end antallet af ateister.
Jeg satser så bare på, at forholdet bedrer sig, når den 3. verdens analfabeter får sig en uddannelse.
Men, det har nu nok lange udsigter.

Til toppen 
#20046 - 22/09/2003 22:29 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Ateist]
Philip
Bruger

Kære Ateist

Helt generelt: At vi kan definere noget betyder ikke at det eksisterer.

Helt enig, men det er jo heller ikke beviser; det er blot nogle argumenter, der er logisk sammenhængende.

Så både 1 og 2 er reelt nonsens-udsagn.

Ja, i den forstand at de intet siger om virkeligheden. Men de viser blot, at det er logisk, hvis Gud eksisterer.

Mht. 3 så forstår jeg godt sætningen, men kan ikke indse at den er selvindlysende. Men måske jeg bare er fattesvag?

Åh, spørg mig ikke! Prøv at spørge Theological...
Det er selvindlysende for os, som har erfaret Gud, og det mener jeg helt oprigtigt, så kan du sige, hvad du vil, det ændrer ikke noget... Jeg har erfaret Gud...

Man kan da sagtens definere en målestok, hvis ekstremer ikke eksisterer.
Hvis fx skalaen er åben foroven - dvs. der ingen øvre grænse er - så kan en given ting alligevel godt score højere end en anden.
Der er således flere sandkorn i en stor balje end i en lille spand - til trods for, at der ingen øvre grænse er på "antalsskalaen".

Tja, det kan man vel, men er det så virkelig en god skala? Hvor meget mening er der så i den? Se mit svar til Zaphod, om du vil...

Hvad baserer du 2 på?

Undskyld, jeg lavede en fejl... 2 burde være skrevet sådan her: det er takket være enten noget eller intet..

Det du her siger er, at intet pr. definition har eksisterer evigt.

Næh, det siger 2 da intet om...

Men hvad siger det så om den gud, du selv tror på?

Ham er der endnu ikke tale om i 2. Det er slet ikke pointen i 2.

Hvad baserer du 3 på? Det du her siger er, at intet pr. definition kan opstå af intet. Kan du underbygge denne påstand?

Det er ikke pointen, om intet kan opstå af intet. Pointen er, klokkeklart, at intet ikke kan forårsage noget, og det er netop logisk og ikke selvmodsigende.

4 imponerer ikke. Efter at have defineret at intet har eksisteret evigt og at intet opstår af intet så konkluderer du at alting må have en oprindelse. Men du har jo definitorisk udelukket alle andre mulighder, så det er ret billigt.

Nej, du ordkløver og har ikke forstået pointen, som jeg nu har søgt at klargøre i mine svar til dig.

Peace

Mvh.

Philip

Til toppen 
#20047 - 22/09/2003 22:31 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Ajita]
Ateist
Bruger

Skal vi ikke bare, indtil videre, være enige om at være uenige?

Indtil videre, Theo?
Tror du da, at du ændrer opfattelse?

Til toppen 
#20048 - 22/09/2003 23:15 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Philip]
Ateist
Bruger

...det er jo heller ikke beviser; det er blot nogle argumenter, der er logisk sammenhængende.

Og, vel ikke særligt interessante, hvis ikke du mener de beviser noget som helst?

Lars>Så både 1 og 2 er reelt nonsens-udsagn.
------------------------------------------------------------
Philip>Ja, i den forstand at de intet siger om virkeligheden. Men de viser blot, at det er logisk, hvis Gud eksisterer.

Jeg mente ikke fordi, de ikke siger noget om virkeligheden. Jeg mente fordi de bruger ordet perfekt, som om det i sig selv siger noget om en ting.

At noget er perfekt betyder, at det opfylder de krav, der kan stilles til det 100%.
At en æbletærte er perfekt betyder, at den opfylder kravene til en æbletærte 100% - herunder at det har en perfekt smag af æbler.
At et kunstværk er perfekt betyder, at det opfylder kravene til et kunstværk 100%. Det betyder ikke, at har en perfekt smag af æbler.
Perfekt betyder populært sagt at score max. på skalaen. Hvad det vil sige afhænger helt af den aktuelle skala.

Strengt taget skriver du godt nok at han er en "perfekt skabning", men da han jo ikke er nogen skabning, så har jeg tolket det som om du mener han er perfekt på alle måder, hvilket jeg mener er noget nonsens (har han fx en perfekt smag af æbler?).

Derfor må Gud virkelig eksistere, for så snart sætningen "Gud eksisterer" er forstået, så er den set som værende en selvindlysende sætning.
Lars>Mht. 3 så forstår jeg godt sætningen, men kan ikke indse at den er selvindlysende.
Philip>Det er selvindlysende for os, som har erfaret Gud, og det mener jeg helt oprigtigt, så kan du sige, hvad du vil, det ændrer ikke noget... Jeg har erfaret Gud...

Dit oprindelige indlæg siger ikke at man skal have erfaret Gud for at sætningen er selvindlysende. Du skriver blot at man skal have forstået sætningen, hvilket jeg har.
Sætningen er altså ikke selvindlysende!
At du tror den sand, ændrer ikke ved dette faktum.

Lars>Man kan da sagtens definere en målestok, hvis ekstremer ikke eksisterer.
Philip>Tja, det kan man vel, men er det så virkelig en god skala? Hvor meget mening er der så i den?

Der er da så meget mening i "antalsskalaen" at hele den vestlige civilisation aldrig ville være opstået uden.
Kunne vi ikke tælle og vurdere at den ene mængde er større end den anden mængde så ville der faktisk ikke være nogen civilisation.
Så jeg mener faktisk det er en virkelig god skala!

2. det [at noget eksisterer] er takket være noget eller intet.
Lars>Det du her siger er, at intet pr. definition har eksisterer evigt.
Philip>Næh, det siger 2 da intet om...

Når der står at eksistensens eksistens er "takket være noget eller intet" (min fremhævelse) så siger du vel at det har en årsag, hvilket udelukker at det har eksisteret evigt.

Og, hvis alting har en årsag, så må det vel også gælde din gud?

Intet kan ikke være årsag til noget.
Lars>Det du her siger er, at intet pr. definition kan opstå af intet.
Philip>Det er ikke pointen, om intet kan opstå af intet. Pointen er, klokkeklart, at intet ikke kan forårsage noget, og det er netop logisk og ikke selvmodsigende.

Tjah... jeg vil jo mene, at når noget opstår af intet så må intet være årsagen til noget.
Men vi kan vel blive enige om, at 2 og 3 til sammen siger at alt har en årsag og at intet ikke kan være årsag? Det udelukker så at noget er opstået af intet (uanset om du så definerer denne mulighed som værende uden årsag eller havende intet som årsag).

Lars>Efter at have defineret at intet har eksisteret evigt og at intet opstår af intet så konkluderer du at alting må have en oprindelse. Men du har jo definitorisk udelukket alle andre mulighder, så det er ret billigt.
Philip>Nej, du ordkløver og har ikke forstået pointen, som jeg nu har søgt at klargøre i mine svar til dig.

Hvad er pointen da, hvis ikke den er, at alting har en årsag som er forskellig fra intet?

Til toppen 
#20049 - 22/09/2003 23:17 Re: He he he.... [Re: Philip]
Ateist
Bruger

Jeg har også et lille håb om, at argumenterne vil gøre ateister mere interesserede i Kristendommen...

Bliv nu ikke for skuffet

Til toppen 
#20050 - 22/09/2003 23:23 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Philip]
Ateist
Bruger

Mener du, at vi mennesker - som ønsketænkning - selv har fundet på Gud og Kristendommen?

Jeg gør (surprise!)

I så fald: Hvorfor skulle vi så opfinde Ham sådan, og hvorfor f.eks. opfinde et Helvede?

En forklaring kunne være, at truslen om Helvede jo har været ganske velegnet til at få folk til at overholde de eventuelle opfinderes love.

En anden forklaring kunne være, at man troede at livet efter døden svarede til livet før døden.
Da der er domstole og straffe i dette liv så har man helt naturligt også troet at det var tilfældet i det næste. Da dødsstraf ikke virkede logisk på nogen, der allerede var døde, så udtænkte man Helvede.

Til toppen 
#20051 - 22/09/2003 23:40 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Philip]
Ateist
Bruger

Slår man ordet 'Gud' op i Politikens Nudansk ordbog, så står der: 'Gud (propr.) det overjordiske, almægtige væsen der tilbedes som verdens skaber og hersker, især inden for kristen- og jødedommen = HERREN, VORHERRE, FADEREN'. Gud er altså et overjordisk væsen, og eksisterer derfor i kraft af sig selv.

At noget er defineret i en ordbog betyder jo ikke at det er sandt eller faktisk eksisterende.
Når jeg slår op i Politikens Nudansk Ordbog, så finder jeg ord som fx: Enhjørning, mosekone, nisse og vampyr.

At noget står i Bibelen gør det heller ikke sandt (undtagen måske for de i forvejen troende)
Eller vil du fx hævde, at der findes drager?
Du bragte havet i oprør i din styrke og knuste dragehovederne på vandet. (Salmernes bog 74:13)

Så, hvis det er dine bedste kilder, så overbeviser du nok ikke mange ateister om Guds eksistens.

Til toppen 
#20052 - 23/09/2003 00:08 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Philip]
Zaphod
Bruger

Philip skrev:
Ph> Nej, ikke selve ordet. Men med adjektiver kan det sagtens gradbøjes. Indenfor filosofien kan man da sagtens tale om grader af perfektion, f.eks. mindre perfekt, mere perfekt, og ultimativt perfekt. Thomas Aquinas talte om grader af perfektion (fuldkommenhed) i sine banebrydende Gudsbeviser.

Sammenhold med ordbogsdefinitionen, Philip selv skrev:
Ph> fuldkommen [...] adj. -t, fuldkomne
1. som er uden mangler og fejl = FULDENDT, PERFEKT, FEJLFRI - beherske et sprog fuldkomment · fuldkommen skønhed · ingen er fuldkommen · kunstværket er fuldkomment · en fuldkomment udført statue e fuldkommenhed
som har alle dele el. egenskaber = FULDSTÆNDIG, KOMPLET - en fuldkommen samling · den fuldkomne kvinde ·
som adv. (uden -t) uden forbehold el. indskrænkninger = FULDSTÆNDIG, KOMPLET, TOTAL, HELT, ALDELES, GANSKE, ABSOLUT, UBETINGET - en fuldkommen fremmed · hun er en fuldkommen modsætning til ham · den er et fuldkomment vrag nu · den blev fuldkommen slået til vrag · han er en fuldkommen ukendt forfatter · hun var fuldkommen utrøstelig · det er fuldkommen tosset - fuldkommenhed!

Hvordan er man mere eller mindre uden ét eller andet? Hvis jeg ikke har nogen penge, har jeg ingen penge. Jeg kan ikke være mere eller mindre pengeløs. Det var det, jeg hentydede til, da jeg sagde, at du havde et dårligt sprog.

Ph> Næh, jeg mener derimod, at man bør definere, hvad der er bedst og dårligst, ellers vil ens udtalelser (om at noget er bedre eller noget er dårligere) ikke have nogen dybere og afgørende mening. De vil derimod have en absolut afgørende mening, hvis man definerer, hvad der er bedst og dårligst.

Det behøver man ikke, se Ateists indlæg
, hvor han (?) skriver om talrækken. Prøv at argumentere for, at talrækken ikke er en god målestok.

Ph> Alt er relativt til noget absolut. Selve spørgsmålet "Relativt til hvad?" afslører, at moralsk relativisme er inadækvat. Noget kan ikke være relativt til det relative. I så fald kunne det overhovedet ikke være relativt, eftersom der ikke ville være noget, til hvilket det var relativt, etc. Albert Einstein troede ikke på, at alt i det fysiske univers var relativt. Han troede f.eks. på, at lysets hastighed var absolut.

Din forståelse af fysik rangerer på linie med din forståelse af sproget. Einstein havde argumenter for, at lysets hastighed er konstant. Noget tilsvarende har du ikke disket op med. Noget kan godt være relativt til noget relativt, et godt eksempel er pristallet. Det er ikke nødvendig at have et absolut pristal for at kunne relativere til det. Hvordan skulle man da også nogensinde få det?

Ph> Måling er umuligt uden nogle absolutter. Selv moralske relativister kommer med påstand som "Verdenen bliver bedre (eller værre)." Men det er strengt taget ikke muligt at vide, om verden bliver bedre, medmindre vi ved, hvad der er Bedst. Mindre end perfekt er kun måleligt mod en Perfekt. Derfor implicerer alle moralske bedømmelser en absolut moralsk målestok, med hvilken de kan måles.

Det er heller ikke sandt. Hvis man mener, at fattigdom i verden er dårligt, vil verden være blevet et bedre sted, såfremt fattigdommen falder. It's as simple as that.

[...]
Ph> F.eks. påstanden "Hitler var en ond mand" og påstanden "Hitler var ikke en ond mand" kan ikke begge være sande og rigtige i samme forstand. Altså: Medmindre der der en objektiv absolut moralsk målestok, med hvilken Hitlers gerninger kan måles, så kan vi ikke vide, om han virkelig var ond.

Nu tror jeg ikke på, at "ond" findes, så jeg kan være ret ligeglad med, hvilke kvabbabelser, du måtte have i den henseende.

Ph> Det er der absolut ingen Kristne, der kan. Mirakler er manifestationer af den perfekte Gud, og som sådan kan man erfare Ham, hvis man tager til helbredelsesmøder etc. Den perfekte Gud kan kun erfares ved tro. Man kan kun - ved at tro - træde ind i et personligt forhold til Ham. "I can only show you the door, you are the one that has to walk through it." (fra The Matrix).

Jamen, så er vi da vist enige, religion skal opleves, det kan ikke argumenteres frem.

Ph> Kontakt mig, hvis du er interesseret...

Fat chance!

[...]
>To> Med dine egne ord: " Hvorfor skulle f.eks. jeg [...] så tage din udtalelse seriøst?"

Ph> Ja, du har i den forstand ret, og derfor synes jeg, at f.eks. alle burde være Kristne...

[ironi]Er det rigtigt, synes du det?[/ironi]
Nu er alle jo bare ikke kristne, så ikke alle dine aksiomer tæller. Derfor bliver du nødt til at finde nogen fælles aksiomer at diskutere ud fra, hvis du ønsker at overbevise os ateister.

[..]
Ph> Uden helt at forstå, hvad du mener her, vil jeg bare sige, at jeg mener, at sandheden i sig selv er objektiv og absolut. Det er vores synspunkter, der er relative og subjektive.

Ja, for verden uafhængigt af os er der nok en sandhed. For vores indre verden, er der helt sikkert ikke én; det ville du kunne overbevise dig selv om, hvis du talte med Osama bin Laden.

[...]
Ph> Okay, lad os sige, at jeg snakker om en skala fra ultimativt ufuldkommen til ultimativt fuldkommen. Imellem kan der f.eks. være "mere ufuldkommen" og "endnu mere ufuldkommen". Pointen er, at ordet "fuldkommen" sagtens kan gradbøjes ved brug af adjektiver og adverbier.

Igen mestrer du ikke rigtigt sproget; se ovenfor og Ateists indlæg
Oveni din uforståelige brug af ordet "fuldkommen" mangler du et adjektiv, adverbiet skal knytte sig til. Ellers kunne du bare sige "federe". Eller måske "totalt allermest fedest'".

-Zaphod (Beeblebrox)

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#20053 - 23/09/2003 00:10 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: nelle]
Ateist
Bruger

Det er nemlig lige praecis det, men du maa hellere spoerge, han og jeg kommunikerer ikke saa meget mere.

Jeg behøver nu ikke spørge, da jeg allerede kender svaret. På Ateist.org har Theo nemlig tidligere skrevet:
"Som jeg tidligere har sagt, så vil et rent vedisk samfund forhindre, at ateister forpester uskyldige menneskers sind med løgn." (se her!)

"Hvis du vil kalde det totalitært at forhindre den ateistiske filosofi og dens naturlige følgesvende, bl.a. nazisme og pædofilisme, i at blive spredt, så er du velkommen." (se her!)

I Theo's univers er ateister, som du vil bemærke, skyld i alt ondt. Handler man nemlig ondt, er man pr. definition inficeret med ateisme - uanset om man bekender sig som kristen, muslim eller andet. Ingen ud over Hare Krishnas elite (der afgør alle sager) kan derfor vide sig sikre mod forfølgelse i dette paradis på jord.

Straffen for at udbrede ateismens løgn har han ikke villet uddybe ud over "Så lidt som muligt, så meget som nødvendigt." (se her!), hvilket dog også er skræmmende nok for mig.

Til toppen 
#20054 - 23/09/2003 00:24 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Ateist]
nelle
Bruger

Hej Ateist

Ja det maa du nok sige er skraemmende, men der er jo forskel paa folk ved du nok, nogen skal begrunde ,andre ikke, og Theo tilhoerer den part som ikke behoever at begrunde og bevise.

Har vaeret inde paa hjemmesiden og jeg blev ikke spor forbavset, men komisk er det jo faktisk ogsaa.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20055 - 23/09/2003 00:32 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Zaphod]
Ateist
Bruger

Mr. President!

han (?)

Jep!

"totalt allermest fedest"

/Lars

Til toppen 
#20056 - 23/09/2003 19:03 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Ateist]
carl
Bruger

Hej Ateist

Du siger:
Jeg tror nu nok begge dele foregår i hjernen!
Selvfølgelig har det med personligheden at gøre, men tro har stadig ikke noget med viden at gøre.
Men det er samtidig en videnskabelig kendsgerning at personligheden ikke kun sidder i hjernen, den findes også andre steder i kroppen i de nervebaner, som er der.

Du skriver:
Ja, jeg deler jo selvsagt ikke din glæde over at antallet af teister er større end antallet af ateister.
Jeg satser så bare på, at forholdet bedrer sig, når den 3. verdens analfabeter får sig en uddannelse.
Men, det har nu nok lange udsigter. Citat slut.

Ja, det har du ret i, for det er faktisk i Kina, Afrika, Sydamerika
det øvrige Sydøstasien væksten er størst.
Men det er samtidig påvist at øget viden og uddannelse ikke automatisk giver mindre tro,væksten er nemlig også stor også blandt veluddannede.

mvh
carl

Til toppen 
#20057 - 23/09/2003 20:02 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Ateist]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Ateist

Jeg har ikke set at du har underskrevet dig med et andet navn, så derfor...

"Ja, jeg deler jo selvsagt ikke din glæde over at antallet af teister er større end antallet af ateister.
Men, det har nu nok lange udsigter."

Jeg er nu ikke så sikker på at man kan stille det op på denne måde, jeg har da indtryk af at langt hovedparten af kristne i den vestlige verden har en uddannelse...nå, men jeg HAR altså

Mkh Malli

†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†

Til toppen 
#20058 - 23/09/2003 20:15 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: carl]
mogens
Bruger

Kære Carl og Ateist!

Efter min mening har I begge ret.

Det foregår i hjernen, nærmere betegnet i bevidstheden og underbevidstheden. Hvis der intet foregik her, ville det være døden, hvilket er det modsatte af at leve. At leve vil sige at eksistere.

Hvad vil det sige at eksistere?

Det er dette filosofiske spørgsmål de mere veluddannede stiller til tilværelsen. En tilværelse, som trækker i to retninger; nemlig, for nu at skære skarpt, Kiekegaard contra Sartre - hvilken retning ønsker/evner jeg at tænke og hermed leve i?

Ateisten skal have noget fyldt ind i tomheden. Det samme skal teisten. Det, teisten fylder ind, er i første omgang en tro på en personlig guds eksistens, som teisten kan overdrage sin skæbne til, og det ateisten kunne fylde ind i sin tomhed, kan fx være at filosofere over, hvorfor folk ikke uden en tro på en guddom kan stå selv, når nu guddommen er betinget af noget, der foregår i hjernen.

Mvh Mogens

Til toppen 
#20059 - 23/09/2003 20:39 Sådan bliver man ateist... [Re: Ateist]
Andreas
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Café,

Ateist skrev:

[...]

At>Ja, jeg deler jo selvsagt ikke din glæde over at antallet af teister er større end
>antallet af ateister. Jeg satser så bare på, at forholdet bedrer sig, når den 3. verdens
>analfabeter får sig en uddannelse.

Ja, det er åbenlyst, at afrikanerne bliver ateister, efterhånden som de lærer om brøker og om hvordan man laver en boganmeldelse. :-)

Guds fred,
Andreas
Hjemmeside: http://www.geocities.com/evolutionsteori/

Til toppen 
#20060 - 23/09/2003 20:40 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: mogens]
nelle
Bruger

Hej Mogens

Det var faktisk en interessant vurdering, den skal jeg lige taenke lidt over.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20061 - 23/09/2003 20:41 Re: Sådan bliver man ateist... [Re: Andreas]
nelle
Bruger

Hej Andreas

Det udsagn vil jeg gerne, hvis du vil uddybe.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20062 - 23/09/2003 20:42 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: malli]
Ateist
Bruger

Hej Malli

Jeg har ikke set at du har underskrevet dig med et andet navn, så derfor...

Alt forladt - jeg har ikke just skiltet med det.
Men, at jeg hedder Lars, er ikke nogen hemmelighed (se evt. her eller her)

Jeg er nu ikke så sikker på at man kan stille det op på denne måde, jeg har da indtryk af at langt hovedparten af kristne i den vestlige verden har en uddannelse...nå, men jeg HAR altså

Jeg stillede det heller ikke op, som om kristne er uuddannede folk. Jeg skrev jo netop, at jeg ikke tror, der er nogen entydig sammenhæng mellem viden og tro.

Men, som jeg også skrev, så tror jeg at uvidende/uudannede folk er lettere at få til at tro på ting - fx at Jorden er flad eller at sex med en jomfru kan kurere AIDS.

Derfor tror jeg også at et højere uddannelsesniveau for samfundet som helhed (men kun gennemsnitligt for det enkelte individ) vil føre til en lavere grad af religiøs tro.

Jeg tror ikke du har ret i at antage, at "langt hovedparten af kristne i den vestlige verden har en uddannelse". Min tro på området er, at de gennemsnitligt har en lavere uddannelse end befolkningen som helhed.
Jeg tror også at andelen af troende på de højere læreanstalter er lavere end i befolkningen som helhed.
Men dette er min tro - jeg ligger ikke inde med nogen undersøgelse af, om det rent faktisk forholder sig sådan.

I øvrigt lader det sjovt nok til at der er en større andel af kvinder end af mænd, der er troende, så mange andre faktorer end uddannelse spiller nok ind i billedet.

Til toppen 
#20063 - 23/09/2003 20:42 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: carl]
Ateist
Bruger

Selvfølgelig har det med personligheden at gøre, men tro har stadig ikke noget med viden at gøre.
Men det er samtidig en videnskabelig kendsgerning at personligheden ikke kun sidder i hjernen, den findes også andre steder i kroppen i de nervebaner, som er der.

Jeg er helt med på, at informationsbearbejdningen sker i hele kroppen. Dermed gælder det altså nok også for personligheden (som jeg nemlig ikke tror er knyttet til nogen sjæl).

Men det er samtidig påvist at øget viden og uddannelse ikke automatisk giver mindre tro,væksten er nemlig også stor også blandt veluddannede.

Jeg skrev ikke at det skete automatisk (Se mit svar til Malli).

Er andelen af troende blandt de veluddannede stigende eller er antallet af veluddannede troende stigende?

Til toppen 
#20064 - 23/09/2003 20:48 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: mogens]
Ateist
Bruger

Ateisten skal have noget fyldt ind i tomheden. Det samme skal teisten. Det, teisten fylder ind, er i første omgang en tro på en personlig guds eksistens, som teisten kan overdrage sin skæbne til, og det ateisten kunne fylde ind i sin tomhed, kan fx være at filosofere over, hvorfor folk ikke uden en tro på en guddom kan stå selv, når nu guddommen er betinget af noget, der foregår i hjernen.

Hvilken tomhed?

Og, hvad mener du med: "hvorfor folk ikke uden en tro på en guddom kan stå selv, når nu guddommen er betinget af noget, der foregår i hjernen."?

Til toppen 
#20065 - 23/09/2003 20:48 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Ateist]
nelle
Bruger

Hej Lars

Giver dig ret, og jeg mener du kan gaa ind paa World Fact Book og se de statistikker, der er beskrevet alle lande i verden.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20066 - 23/09/2003 20:51 Re: Sådan bliver man ateist... [Re: nelle]
Andreas
Bruger

Café,

Ellen skrev:

[...]

LN>Det udsagn vil jeg gerne, hvis du vil uddybe.

Det var en ironisk kommentar til Ateists noget besynderlige tro på, at efterhånden som afrikanske analfabeter fik en uddannelse, ville de også blive ateister.

[...]

Guds fred,
Andreas

Til toppen 
#20067 - 23/09/2003 20:57 Re: Sådan bliver man ateist... [Re: Andreas]
nelle
Bruger

Hej Andreas

Lad nu vaere med at misforstaa mig, men jeg tror lars har ret, eller det kan vi nemt finde kilder over, at der er flere religioese i takt med at der er mange analfabeter.

Tro nu ikke at jeg mener, kristne mennesker er mindre begavede, det er slet ikke det.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20068 - 23/09/2003 21:13 Re: Sådan bliver man ateist... [Re: nelle]
Andreas
Bruger

Café,

Ellen skrev:

[...]

El>Lad nu vaere med at misforstaa mig, men jeg tror lars har ret, eller det kan vi nemt
>finde kilder over, at der er flere religioese i takt med at der er mange analfabeter.

Det kan vi sikkert, som f.eks. i Afrika. Spørgsmålet er, om der er nogen sammenhæng mellem deres analfabet og deres accept af kristendommen. For at tage et andet eksempel har vestlige lande langt flere overvægtige, end f.eks. Afirka og Asien. Og da de fleste mennesker i de vestlige lande er hvide, er der flere overvægtige hvide end overvægtige sorte og gule. Men det betyder ikke, at ens hudfarve påvirker ens risiko for at blive overvægtig.

Hvis man ser nærmere efter, vil man se, at når der er mange kristne i Afrika, der er analfabeter, er det ikke fordi deres mangel på læseegenskaber har fået dem til at acceptere Jesus. Det er snarere fordi der lige i øjeblikket er et stort missionsk arbejde i gang, hvilket naturligvis `kaster' noget `af sig', uanset afrikanernes evne til at læse.

[...]

Guds fred,
Andreas

Til toppen 
#20069 - 23/09/2003 21:21 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Ateist]
mogens
Bruger

1) En ateisk er vel en tænker, der tænker tilværelsen som absurd, fordi den dybest set er nyttesløs, når livet nu alligevel kun er at leve for at dø, men da mennesket ikke kan leve uden at tænke, tænkes ind i andet, som adspreder, hvilket gør, at tomheden (absurditeten) får fylde af et andet element end at dvæle ved troen på en skaber bagved.

2) Hvis nu individet ikke ved, at oplevelsen af guds væren er betinget af en psykisk oplevelse, så betinger det at stå selv, at der troes, at gud er udenfor som en selvstændig kraft, der står bag individet.

Til toppen 
#20070 - 23/09/2003 21:23 Re: Sådan bliver man ateist... [Re: Andreas]
nelle
Bruger

Hej Andreas

Laeg nu maerke til jeg ikke skrev kristendommen, jeg skrev religioesitet.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20071 - 23/09/2003 21:27 Re: Sådan bliver man ateist... [Re: nelle]
Andreas
Bruger

Café,

Ellen skrev:

[...]

El>Laeg nu maerke til jeg ikke skrev kristendommen, jeg skrev religioesitet.

OK, men hvordan ændrer det den oprindelige pointe?

[...]

Guds fred,
Andreas

Til toppen 
#20072 - 23/09/2003 21:32 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: mogens]
nelle
Bruger

Hej Mogens

Jeg giver dig ret, har selv vaeret lidt inde paa samme bane med Kristina.

Jeg tror nemlig at troende mennesker har en mere fast klippegrund, troen paa en mening med livet.

Jeg er ateist, og tror ikke der er nogen mening andet end vi faar lov til at vaere her en tid og saa er det slut, endegyldigt slut.

Tomhed kan man da godt foele, synes jeg, naar man starter med at filosofere over, hvad er det hele egentlig for noget.

Jeg har da ofte taenkt, hold da op, vi opfoerer os jo ofte som om vi vil leve for evigt, og glemmer at leve mens vi er her.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20073 - 23/09/2003 21:38 Re: Sådan bliver man ateist... [Re: Andreas]
nelle
Bruger

Hej Andreas

Nej du har ret i det ikke aendrer den oprindelige pointe, ville bare goere dig opmaerksom paa, det ikke var direkte henvist til kristendommen.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20074 - 23/09/2003 21:55 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: nelle]
mogens
Bruger

Kære Ellen!

Troende har oftest et langt bedre liv end os to, som for ikke at ryge ind i tomheden, stedse må holde spekulatoren i gang, være optaget af noget, og hvis du lægger mærke til det, så er troende generel mere glade end folk, der ikke tror. Af samme grund bevæger jeg mig hellere sammen med troende end ateister, dog ikke troende, som ikke efterlever Matt 6,5.

Nu vil jeg med en forventning om snarest at måtte læse en mail fra en sød veninde, jeg har i Holland, tage mig et glas rødvin af næsten samme kvalitet, som den Jesus lavede til brylluppet i Kanaen.

Hj.h. Mogens

Til toppen 
#20075 - 23/09/2003 22:02 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: mogens]
nelle
Bruger

Hej Mogens

Det er ogsaa min holdning, men jeg har tilgengaeld moedt utrolig mange glade ateister, som ogsaa er taenksomme, og haft mange gode diskussioner.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20076 - 23/09/2003 22:19 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: nelle]
mogens
Bruger

Ja, men det er sgu alligevel flot at være både intellektuel og troende, og derfor vælger jeg også hellere selskabelighed med disse intellektuelle - de er blødere i kanterne, fordi de ikke har noget, der skal forsvares.

Sov godt Holland - Mogens

Til toppen 
#20077 - 24/09/2003 01:02 Re: Interessante Argumenter for troen [Re: Ateist]
carl
Bruger

Hej ateist

Sjælen !
Såvidt jeg er orienteret af mine venner- læger, præster, videnskabsfolk,psykologer, så er sjælen en del af din personlighed- de definerer den som et kernepunkt, men du kan ikke lokalisere den andet end at den er selve livet. Den kommer i kød i det øjeblik du bliver født og forsvinder, når du dør. Og i takt med udviklingen i forskningen er de fleste enige med den kristne forståelse, som tror på tredelingen - ånd, sjæl og legeme.

Du spørger:
Er andelen af troende blandt de veluddannede stigende eller er antallet af veluddannede troende stigende?

Det er der mig bekendt ikke nogen der kan svare korrekt på, idet det vil kræve utrolige ressourcer til bare at definere selve undersøgelsens indhold og indsamlingsmetoder til datafangst.
Beklager.

Jeg tror heller ikke at det kan lade sig gøre i f.eks. Kina, hvor væksten af troende kristne sker ved mund til øre metoden- altså at evangeliets ord går fra person til person og gennem helbredelser og undere. Tallet er nu ubekræftet ca. 200 millioner, men det er også svært at verificere, fordi de kristne er bange for represalier fra myndighederne, hvis den kristne kirke er vokset så meget.
carl

Til toppen 
#20078 - 24/09/2003 11:40 Re: Interessante Argumenter for troen [Re: carl]
Ateist
Bruger

Såvidt jeg er orienteret af mine venner- læger, præster, videnskabsfolk,psykologer, så er sjælen en del af din personlighed- de definerer den som et kernepunkt, men du kan ikke lokalisere den andet end at den er selve livet. Den kommer i kød i det øjeblik du bliver født og forsvinder, når du dør. Og i takt med udviklingen i forskningen er de fleste enige med den kristne forståelse, som tror på tredelingen - ånd, sjæl og legeme.

Jeg kunne egl. godt tænke mig dokumentation for, at "de fleste" er enige i tredelingen: ånd, sjæl og legeme. Og jeg mener ikke blot de fleste teologer!

I hvert fald, hvis sjæl forstås som noget evigt og ikke-fysisk. Definerer du derimod "sjæl" så det er dss. "liv" så er det jo en intetsigende påstand, at vi er besjælede så længe vi lever.

Lars>Er andelen af troende blandt de veluddannede stigende eller er antallet af veluddannede troende stigende?
Carl>Det er der mig bekendt ikke nogen der kan svare korrekt på, idet det vil kræve utrolige ressourcer til bare at definere selve undersøgelsens indhold og indsamlingsmetoder til datafangst. Beklager.

I så fald er det jo ikke til at vurdere, om det blot er udtryk for den almindelige befolkningstilvækst, såfremt du har ret i at "væksten er ... stor også blandt veluddannede."

Jeg tror heller ikke at det kan lade sig gøre i f.eks. Kina, ... Tallet er nu ubekræftet ca. 200 millioner, men det er også svært at verificere, fordi de kristne er bange for represalier fra myndighederne, hvis den kristne kirke er vokset så meget.

Problemet med korrekt registrering eller ej virker jo begge veje.
Jeg tror således ikke du får ret mange i Afghanistan til at indrømme, at de er ikke-troende, selvom det måtte være tilfældet.
Selv i USA, "land of the free", er der angiveligt mange, der ikke tør kalde sig ateister, da det - i hvert fald i visse områder - formodes at skade karierremuligheder o.l.

Til toppen 
#20079 - 24/09/2003 20:13 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: mogens]
Ateist
Bruger

Ja, men det er sgu alligevel flot at være både intellektuel og troende, og derfor vælger jeg også hellere selskabelighed med disse intellektuelle - de er blødere i kanterne, fordi de ikke har noget, der skal forsvares.

Det er da ellers netop teisterne, der har en tro at forsvare - ikke ateisterne!

Til toppen 
#20080 - 24/09/2003 20:40 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: mogens]
Ateist
Bruger

En ateisk er vel en tænker, der tænker tilværelsen som absurd, fordi den dybest set er nyttesløs, når livet nu alligevel kun er at leve for at dø, men da mennesket ikke kan leve uden at tænke, tænkes ind i andet, som adspreder, hvilket gør, at tomheden (absurditeten) får fylde af et andet element end at dvæle ved troen på en skaber bagved.

At livet ikke tjener noget højere formål betyder ikke, at man kun lever for at dø. Døden er skam ikke noget formål i mit liv - det er blot den uundgåelige afslutning.

Og at jeg ikke er skabt for at tjene et højere væsens formål opfatter jeg bestemt ikke som nogen tomhed. Tomhed ville jo forudsætte, at der var en plads til dette højere formål, som ikke var udfyldt. Jeg mener imidlertid ikke der i mig er afsat en sådan plads. I hvert fald er den ikke stor nok til, at jeg mærker tomheden.

Fraværet af et højere formål er snarere en frihed. Jeg behøver ikke tænke over, hvad jeg ifølge mit formål bør gøre i en situation, men kan nøjes med at overveje, hvad jeg selv synes jeg bør gøre.

Så, jeg ser ikke min tænken som noget problem, og jeg tænker derfor heller ikke "ind i andet, som adspreder". Selvfølgelig søger jeg adspredelse, men det er fordi jeg kan lide det - ikke fordi det får en følelse af tomhed til at forsvinde for en stund.

Det lader faktisk til at være de troende, der har en tomhed at fylde, hvilket de så forsøger at gøre ved "at dvæle ved troen på en skaber ...".

Så min interesse for, hvad og hvorfor andre folk tror, er ikke udtryk for, at jeg fylder et tomrum. Det er nok mere rigtigt at betegne det som en fascination af, at folk kan være så forskellig fra mig selv til trods for at de på så mange andre punkter er mig meget lig.
Parret, selvfølgelig, med et ønske om ikke selv at skulle sættes i forbindelse med det via en uskøn sammenblanding af kirke og stat.

Til toppen 
#20081 - 24/09/2003 21:19 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Ateist]
nelle
Bruger

Hej Lars

Nu ville jeg ikke kalde dig ateist laengere, endelig fik jeg mig taget sammen til at se din profil:-).

Ja, jeg mener jo ogsaa teisterne har mere at forsvare end os.

Vi har da ihvertfald ikke en tro paa en guddommelighed at forsvare.

Men det kan jo ogsaa vaere en haard opgave at forsvare troen paa sin egen doemmekraft.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20082 - 24/09/2003 21:26 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: nelle]
Ateist
Bruger

Nu ville jeg ikke kalde dig ateist laengere, endelig fik jeg mig taget sammen til at se din profil:-)

Okay, Ellen, lad os endelig "drikke dus"

Men det kan jo ogsaa vaere en haard opgave at forsvare troen paa sin egen doemmekraft.

Ja, det er hårdt arbejde.

Til toppen 
#20083 - 24/09/2003 21:46 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Ateist]
Philip
Bruger

Hej Ateist

Og, vel ikke særligt interessante, hvis ikke du mener de beviser noget som helst?

De er da interessante, idet de slutter fra virkning til årsag og viser, at det skam er temmelig rationelt at tro på Gud, selvom man ikke kan bevise ham empirisk.

At noget er perfekt betyder, at det opfylder de krav, der kan stilles til det 100%.
At en æbletærte er perfekt betyder, at den opfylder kravene til en æbletærte 100% - herunder at det har en perfekt smag af æbler.
At et kunstværk er perfekt betyder, at det opfylder kravene til et kunstværk 100%. Det betyder ikke, at har en perfekt smag af æbler.
Perfekt betyder populært sagt at score max. på skalaen. Hvad det vil sige afhænger helt af den aktuelle skala.

Strengt taget skriver du godt nok at han er en "perfekt skabning", men da han jo ikke er nogen skabning, så har jeg tolket det som om du mener han er perfekt på alle måder, hvilket jeg mener er noget nonsens (har han fx en perfekt smag af æbler?).

Ordet "skabning" er en fejl fra min side af, sorry... Det sagde jeg også til nelle, og jeg ændrede det til "væsen". Men Gud er et overjordisk ikke-skabt væsen, og eksisterer derfor i kraft af sig selv; Han har altid eksisteret... Han er perfekt, idet Han er transcendent og grænseoverskridende. Man kan da ikke udtale sig om, at Han skulle have en perfekt smag af æbler, hvis ikke man kan spise af Ham, ligesom man kan spise af en æbletærte...

Sætningen er altså ikke selvindlysende!

Den er da selvindlysende i den forstand, at den slutter fra virkning til årsag.

Der er da så meget mening i "antalsskalaen" at hele den vestlige civilisation aldrig ville være opstået uden.
Kunne vi ikke tælle og vurdere at den ene mængde er større end den anden mængde så ville der faktisk ikke være nogen civilisation.

At måle antal af noget kan ikke sidestilles med, at måle graden af en egenskab (perfektion) hos nogen eller noget.

Når der står at eksistensens eksistens er "takket være noget eller intet" (min fremhævelse) så siger du vel at det har en årsag, hvilket udelukker at det har eksisteret evigt.

Og, hvis alting har en årsag, så må det vel også gælde din gud?

Nej, for Han er jo Årsagen til alting, og på en måde også til sig selv, idet Han eksisterer i kraft af sig selv. Han er den årsagsløse Årsag. Skaberen af skaberværket, produktets Producer, designets Designer, bevægelsens ubevægede Bevæger. Han er den uendelige og uafhængige Opretholder af alt andet, som jo er endeligt. Han er den, som har startet det hele. Han er den eneste, som er uendelig. Alt andet er endeligt. Du kan f.eks. ikke i virkeligheden have uendelige rækker af endelige årsager. Begrundelsen er simpel: Ligemeget hvor lang en række af domino-klodser man har, så kan man altid sætte en ekstra på. Derfor må der nødvendigvis være en, som starter og (opretholder) det hele.

Hvad er pointen da, hvis ikke den er, at alting har en årsag som er forskellig fra intet?

Pointen er, at der nødvendigvis må være en, som har sat det hele i gang og som opretholder det. Intet kan ikke alene forårsage noget. Gud skabte alting ud af intet, så derfor er det Ham, som er Årsagen og ikke intet.

Peace

Mvh.

Philip

Til toppen 
#20084 - 24/09/2003 22:27 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Philip]
Ateist
Bruger

Philip>De er da interessante, idet de slutter fra virkning til årsag og viser, at det skam er temmelig rationelt at tro på Gud, selvom man ikke kan bevise ham empirisk.

Logik, der ikke baserer sig på en eller anden grad af empiri er vel ikke rationelt? Det er vel blot lir?

Philip>Gud er et overjordisk ikke-skabt væsen, og eksisterer derfor i kraft af sig selv; Han har altid eksisteret... Han er perfekt, idet Han er transcendent og grænseoverskridende.

Han er perfekt hvad?
En perfekt gud? Hvad vil det så sige?

Philip>Man kan da ikke udtale sig om, at Han skulle have en perfekt smag af æbler, hvis ikke man kan spise af Ham, ligesom man kan spise af en æbletærte...

Du overser pointen, der er, at det som er perfekt på den ene skala (æbletærteskalaen) ikke nødvendigvis er det på en anden skala (fx kunstværksskalaen). Perfekt afhænger af skalaen, og derfor er du nødt til at angive, hvilken skala du mener Gud er perfekt på.
Mit ledende spørgsmål (om Gud har en perfekt smag af æbler) tjente det formål at illustrere, at Gud nok ikke er perfekt på alle skalaer (hvilket ville føre til uendeligt mange selvmodsigelser).

Lars>Sætningen er altså ikke selvindlysende!
Philip>Den er da selvindlysende i den forstand, at den slutter fra virkning til årsag.

Hvad er virkning og hvad er årsag i sætningen "Gud eksisterer"?
Og, hvordan slutter sætningen fra virkning til årsag?

At noget slutter fra virkning til årsag betyder iøvrigt heller ikke, at det er selvindlysende.
Apriori-antagelse: Tordenvejr skyldes Thors kørsel hen over himmelen.
Virkning: Det tordner
Udledt årsag: Thor kører hen over himmel en
Jeg har nu sluttet fra virkning til årsag. Men, er det af den grund selvindlysende, at Thor er årsag til tordenvejr?

Philip>At måle antal af noget kan ikke sidestilles med, at måle graden af en egenskab (perfektion) hos nogen eller noget.

Jo da! Begge dele er grundlæggende blot at måle noget på en skala.
Din påstand var, at man ikke kunne rangordne noget på en skala, hvis ikke der eksisterede nogle absolutte endepunkter på skalaen.
Det er altså ikke rigtigt!

Lars>Og, hvis alting har en årsag, så må det vel også gælde din gud?
Philip>Nej, for Han er jo Årsagen til alting, og på en måde også til sig selv, idet Han eksisterer i kraft af sig selv.

Jamen, hvis din gud ikke har en årsag, så er det jo ikke sandt, at alting har en årsag.
Og, hvis ikke alting har en årsag, så er der vel intet belæg for at påstå, at eksistensen har en årsag.

Philip>Du kan f.eks. ikke i virkeligheden have uendelige rækker af endelige årsager. Begrundelsen er simpel: Ligemeget hvor lang en række af domino-klodser man har, så kan man altid sætte en ekstra på. Derfor må der nødvendigvis være en, som starter og (opretholder) det hele.

Begrundelsen er bare forkert!
Netop fordi man altid kan sætte en ekstra på er der ingen som starter det hele. Så er der jo uendeligt mange!

Det du siger - og som er helt forkert - er jo at talrækken er endelig.
Hvis du fastholder den påstand, så vil jeg da gerne have at vide, hvad det største tal i talrækken er.

Lars>Hvad er pointen da, hvis ikke den er, at alting har en årsag som er forskellig fra intet?
Philip>Pointen er, at der nødvendigvis må være en, som har sat det hele i gang og som opretholder det. Intet kan ikke alene forårsage noget. Gud skabte alting ud af intet, så derfor er det Ham, som er Årsagen og ikke intet.

Øhh... jeg spurgte: Hvad er pointen da, hvis ikke den er, at alting har en årsag som er forskellig fra intet?
Og dertil svarer du, så vidt jeg kan læse, at den er, at alting har en årsag som er forskellig fra intet?
Men så er vi jo vist ret enige om hvad pointen med argumentet er.
Så forstår jeg bare ikke din tidligere kommentar:

Lars>4 imponerer ikke. Efter at have defineret at intet har eksisteret evigt og at intet opstår af intet så konkluderer du at alting må have en oprindelse. Men du har jo definitorisk udelukket alle andre mulighder, så det er ret billigt.
Philip>Nej, du ordkløver og har ikke forstået pointen, ...

Til toppen 
#20085 - 24/09/2003 22:47 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Zaphod]
Philip
Bruger

Hej Zaphod ( )

Hvordan er man mere eller mindre uden ét eller andet? Hvis jeg ikke har nogen penge, har jeg ingen penge. Jeg kan ikke være mere eller mindre pengeløs. Det var det, jeg hentydede til, da jeg sagde, at du havde et dårligt sprog.

Penge er jo noget fysisk og materielt, og er på den måde en undtagelse. Ordet "pengeløs" kan altså ikke drages i analogi med ordet "perfekt". Ikke i den her henseende, når vi snakker om Gud og Hans eksistens.

Prøv at argumentere for, at talrækken ikke er en god målestok.

Det har jeg så søgt at gøre.

Noget kan godt være relativt til noget relativt, et godt eksempel er pristallet. Det er ikke nødvendig at have et absolut pristal for at kunne relativere til det.

Hvis det hele tiden er relativt, så vil man hele tiden være nødt til at relativere relativt til det. Jeg snakker ikke om pristals-relativisme, næh, jeg snakker om moralsk relativisme. Måske skulle jeg omskrive det, som jeg havde skrevet:
Alt er relativt til noget absolut. Selve spørgsmålet "Relativt til hvad?" afslører, at total relativisme er inadækvat. Noget kan ikke være relativt til det relative. I så fald kunne det overhovedet ikke være relativt, eftersom der ikke ville være noget, til hvilket det var relativt, etc. Albert Einstein troede ikke på, at alt i det fysiske univers var relativt. Han troede f.eks. på, at lysets hastighed var absolut.
Og pristallet eksisterer jo heller ikke i det fysiske univers...

Det er heller ikke sandt. Hvis man mener, at fattigdom i verden er dårligt, vil verden være blevet et bedre sted, såfremt fattigdommen falder. It's as simple as that.

Men som relativist kan man så heller ikke forvente, at det, som man mener, er en absolut sandhed. Derfor vil ens ikke udtalelser ikke have særligt meget mening, hvis ikke de relaterer til et eller andet, der er absolut... Det er endvidere en implikation af, at total (konsekvent) relativisme er selvødelæggende...
I dette indlæg kan du bl.a. læse følgende:
Mange relativister tror virkelig, at relativisme er sandt for alle og enhver, ikke blot for dem. Men det er netop den ene ting, som de faktisk ikke kan stå ved, hvis de virkelig er relativister. For en relativ sandhed er jo blot sand for mig, men ikke nødvendigvis for alle andre. Så den relativist, der tror at relativisme er sandt for alle og enhver, er en absolutist. En sådan person tror på mindst én absolut sandhed. Dilemmaet er sådan her: En konsekvent relativist kan ikke sige: ”Det er en absolut sandhed for alle og enhver at denne sandhed kun er relativt sand.” Relativisten kan heller ikke sige: ”Det er kun relativt sandt, at relativisme er sand.” Hvis den kun er relativt sand, så er relativismen måske falsk for nogen eller alle andre. Hvorfor skulle jeg så acceptere den som sand?

Nu tror jeg ikke på, at "ond" findes, så jeg kan være ret ligeglad med, hvilke kvabbabelser, du måtte have i den henseende.

Tja, men derved gendriver du jo heller ikke argumentet...

Jamen, så er vi da vist enige, religion skal opleves, det kan ikke argumenteres frem.

Nej, det kan i sidste ende med filosofisk-logik ikke argumenteres frem, men det kan forsvares med filosofisk-logik...

Nu er alle jo bare ikke kristne, så ikke alle dine aksiomer tæller. Derfor bliver du nødt til at finde nogen fælles aksiomer at diskutere ud fra, hvis du ønsker at overbevise os ateister.

Jeg søger ikke - empirisk - at overbevise jer. Jeg søger at gøre jer interesseret...

Ja, for verden uafhængigt af os er der nok en sandhed. For vores indre verden, er der helt sikkert ikke én; det ville du kunne overbevise dig selv om, hvis du talte med Osama bin Laden.

Nej, der er kun en sandhed. Det er synspunkterne, der er mange af. Du skelner ikke mellem sandheden i sig selv og synspunkterne på den... Pointen er, at der findes mange inadækvatiske synspunkter på sandheden, mens der kun findes ét adækvatisk synspunkt på sandhed...

Oveni din uforståelige brug af ordet "fuldkommen" mangler du et adjektiv, adverbiet skal knytte sig til. Ellers kunne du bare sige "federe". Eller måske "totalt allermest fedest'".

Man kan da sagtens sige: "Den perfekte Gud skabte perfektionistisk en perfekt verden på 6 dage og hvilede den 7.dag." Det er da alment accepteret indenfor filosofien, at man godt - med adverbier og adjektiver - må gradbøje nogle ord (som f.eks. "fuldkommen" og "perfekt"), der ikke kan gradbøjes i sig selv....

Peace

Mvh.

Philip

Til toppen 
#20086 - 25/09/2003 11:41 Re: Interessante Argumenter for Guds eksistens [Re: Philip]
Zaphod
Bruger

Philip skrev:
>To> Hvordan er man mere eller mindre uden ét eller andet? Hvis jeg ikke har nogen penge, har jeg ingen penge. Jeg kan ikke være mere eller mindre pengeløs. Det var det, jeg hentydede til, da jeg sagde, at du havde et dårligt sprog.
--------------------------------------------------------------------------------
Ph> Penge er jo noget fysisk og materielt, og er på den måde en undtagelse. Ordet "pengeløs" kan altså ikke drages i analogi med ordet "perfekt". Ikke i den her henseende, når vi snakker om Gud og Hans eksistens.

Nu skifter du hest; du startede med at hævde, at intet kunne måles uden en absolut skala:

Man er nødt til at have en absolut målestok, der f.eks. spænder fra 'mest værst' til 'mest perfekt', ellers vil ens udtalelser (om, hvor perfekt noget er) have meget lidt mening, være overfladiske og derved blive til sådan noget typisk small-talk, som man ikke kan bruge til noget...

Nu siger du, at kun gud ikke kan måles uden en absolut skala. Det svarer til, at jeg siger til dig, at varulve ikke kan måles uden en absolut skala. Begreberne, du bruger har ingen repræsentation i virkeligheden for mig, og derfor må jeg sige "Nå-nå, definér du bare, hvad du vil; det har ingen forbindelse til den virkelige verden." Tolkien definerede også en utrolig mængde ting ang. sit lille univers. Det gør ikke disse ting rigtige. Jeg vil give dig ret så vidt, at hvis man skal vurdere, om noget vitterligt er perfekt, er man nødt til at vide, hvad 'perfekt' er; skal man vurdere, om noget er tættere på 'perfekt' eller ej, skal man blot kende retningen.

>To>Prøv at argumentere for, at talrækken ikke er en god målestok.
--------------------------------------------------------------------------------
Ph> Det har jeg så søgt at gøre.

Det gør du således:

>La> Der er da så meget mening i "antalsskalaen" at hele den vestlige civilisation aldrig ville være opstået uden.
Ph> At måle antal af noget kan ikke sidestilles med, at måle graden af en egenskab (perfektion) hos nogen eller noget.

Nu postulerer du dig ud af dine problemer. Det ser ud til, at vi står tilbage med en skala fra 'absolut allermindst perfektisk' til 'overdrevet top-perfekt', en skala, som kun bruges om gud, som du ser ham, og hvor analogier eller argumenter fra den reelt eksisterende verden ikke finder anvendelse. Det er hårde vilkår at debattere under, og jeg tror, jeg vil lade dig have din perfektionsskala til måling af gud o.lign. i fred.

>To>Noget kan godt være relativt til noget relativt, et godt eksempel er pristallet. Det er ikke nødvendig at have et absolut pristal for at kunne relativere til det.
Ph>Hvis det hele tiden er relativt, så vil man hele tiden være nødt til at relativere relativt til det. Jeg snakker ikke om pristals-relativisme, næh, jeg snakker om moralsk relativisme. Måske skulle jeg omskrive det, som jeg havde skrevet:

To ting:
1) Hvad er der galt med at relativere til noget relativt?
2) Hvis du taler om moralsk relativisme hvorfor omskriver du så alligevel din tidligere påstand til flg.?

Ph> Alt er relativt til noget absolut. Selve spørgsmålet "Relativt til hvad?" afslører, at total relativisme er inadækvat. Noget kan ikke være relativt til det relative. I så fald kunne det overhovedet ikke være relativt, eftersom der ikke ville være noget, til hvilket det var relativt, etc. Albert Einstein troede ikke på, at alt i det fysiske univers var relativt. Han troede f.eks. på, at lysets hastighed var absolut.
Og pristallet eksisterer jo heller ikke i det fysiske univers...
(min fremhævelse]

Nu skriver du igen "[n]oget" og ikke 'moral'. Kan du beslutte dig? Hvad med længdeskalaen? Hvor er absolutten dér? Meteren er jo bare defineret, og den er ikke endepunktet for skalaen. Finder dit princip anvendelse på fysiske genstande eller ej?

>To> Det er heller ikke sandt. Hvis man mener, at fattigdom i verden er dårligt, vil verden være blevet et bedre sted, såfremt fattigdommen falder. It's as simple as that.
Ph> Men som relativist kan man så heller ikke forvente, at det, som man mener, er en absolut sandhed.

Lad være med at projicere dine ønsker til en moral over på relativister. Jeg har aldrig påstået ovenstående, det ligger i definitionen på relativisme. Og hvorvidt det er bedre eller ej gør intet ved skalaen for mig vel at mærke. Falder fattigdommen, mener jeg, at verden er blevet et bedre sted. Slut. Du kan mene noget andet, jeg er ligeglad. Jeg har ikke behov for din accept for at glæde mig over noget, jeg finder godt.

Ph> Derfor vil ens ikke udtalelser ikke have særligt meget mening, hvis ikke de relaterer til et eller andet, der er absolut... Det er endvidere en implikation af, at total (konsekvent) relativisme er selvødelæggende...

Postulat på postulat. Har du argumenter udover dem, vi har hørt?

[...]
>To> Nu tror jeg ikke på, at "ond" findes, så jeg kan være ret ligeglad med, hvilke kvabbabelser, du måtte have i den henseende.
Ph> Tja, men derved gendriver du jo heller ikke argumentet...

Hvorfor skulle jeg gendrive et argument om noget, jeg ikke mener findes? Jeg kunne ligesåvel gendrive argumenter om nisser, verdensomspændende sammensværgelser eller den kristne gud.

>To> Jamen, så er vi da vist enige, religion skal opleves, det kan ikke argumenteres frem.
Ph> Nej, det kan i sidste ende med filosofisk-logik ikke argumenteres frem, men det kan forsvares med filosofisk-logik...

Hvornår begynder du på det?

>To>Ja, for verden uafhængigt af os er der nok en sandhed. For vores indre verden, er der helt sikkert ikke én; det ville du kunne overbevise dig selv om, hvis du talte med Osama bin Laden.
Ph> Nej, der er kun en sandhed. Det er synspunkterne, der er mange af. Du skelner ikke mellem sandheden i sig selv og synspunkterne på den... Pointen er, at der findes mange inadækvatiske synspunkter på sandheden, mens der kun findes ét adækvatisk synspunkt på sandhed...

Men der er forskel på objektive kendsgerninger, hvor jeg nok vil medgive, at man kan tale om en sandhed, og så subjektive oplevelser af verden, hvor slige faste argumenter ikke findes, og hvor konsensus er en bedre vej frem. Hvis du kan argumentere logisk ud fra aksiomer, også ateister kan acceptere, frem til, at der eksisterer en objektiv moral (fx den kristne), så har du ret. Oddsene for det er pt. ikke så gode.

>To>Oveni din uforståelige brug af ordet "fuldkommen" mangler du et adjektiv, adverbiet skal knytte sig til. Ellers kunne du bare sige "federe". Eller måske "totalt allermest fedest'".
Ph> Man kan da sagtens sige: "Den perfekte Gud skabte perfektionistisk en perfekt verden på 6 dage og hvilede den 7.dag." Det er da alment accepteret indenfor filosofien, at man godt - med adverbier og adjektiver - må gradbøje nogle ord (som f.eks. "fuldkommen" og "perfekt"), der ikke kan gradbøjes i sig selv....

Din sprogforståelse er ikke din største force. Du giver mig jo ret ovenfor:
"Den perfekte Gud: 'perfekt' knytter sig som adjektiv til 'Gud' (perfekt på Gudsskalaen)0
skabte perfektionistisk: 'perfektionistisk' knytter sig som adverbium til 'skabte' (perfekt på skabelsesskalaen)
en perfekt verden 'perfekt' knytter sig som adjektiv til 'verden' (perfekt på verdensskalaen)

Tidligere har du brugt 'perfekt' uden adjektiv, subjekt, objekt, eller andet, ordet kunne knytte sig til, hvilket er forkert sprogbrug i og med, du ikke angav, hvilken skala, 'perfekt' skulle måles på. Nu svarer du på min kritik ved at gøre, som jeg bad om. Jeg kan vel ikke bede om mere end at du måske forstår min tidligere kritik.
Iøvrigt ang. sprog er der ikke noget, der hedder "adækvatisk", det hedder 'adækvat'.

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær