2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#19953 - 24/09/2003 10:46
Re:tolkning
[Re: Esmaralda]
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland
|
Hej Ester
jamen saa er vi jo delvis enige, bortset fra jeg ikke tro der findes en dommedag, kun den menneskeheden laver for sig selv, rovdrift paa naturen og paa dyr, Vi laver en verden, der bliver mere og mere vanskelig at leve i for os selv, vi saver den gren over vi selv sidder paa.
Selvom vi ved at naturen tager skade, bliver vi ved i tilbedelse af penge.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19954 - 24/09/2003 10:55
Re:Valg
[Re: nelle]
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej Nelle (og Hansemand)
Men jeg haaber ikke du nogensinde vil komme i en situation, hvor du er noedt til at vaelge mellem 2 onder, og din fordoemmende indstilling siger mig, du altid har vaeret saa heldig at det ikke var tilfaeldet. Jeg haaber fortsat du vil vaere heldig, for det er ikke nogen rar situation for noget menneske.
Nej det er aldrig rart at skulle vælge mellem to onder - og det bliver vi gang på gang udsat for her i livet..... (ikke kun abort men også skilsmisse og mange andre ting) Nogengange skal vi sige at gjort er gjort og det er der tilgivelse for...... vi kan ikke lave det gjorte ugjort heller ikke ved at fordømme det..... Jeg er blevet fordømt af nogel jeg troede var mine venner dengang jeg blev skilt - det er ikke sjovt da jeg faktisk ikke selv valgte at blive det...... men folk synes jeg burde have kæmpet hårdere for mit ægteskab..... Det er nemt at fordømme - men det hjælper ikke et hak....
Men man kan jo godt sige at man mener at noget er forkert. Det vil være umuligt at mene at et foster er et liv helt fra undfangelsen uden samtidig at mene at man slår ihjel ved abort..... At tage et liv = mord......
Der hvor forskellen ligger er nok mere om man mener at et foster er et liv/barn elelr ej.....?????
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#19955 - 24/09/2003 11:00
Re:Valg
|
Bruger
|
Hej Ester
Jeg giver dig ret her:Forskellen er nok mere, om man mener et foster er et liv/barn eller ej
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19957 - 24/09/2003 11:24
Re: Et lille menneske
|
Anonym
Anonym
|
Hej nelle
Det ville være rart om du også ville kommentere det jeg også skrev.
|
|
Til toppen
|
|
|
#19958 - 24/09/2003 11:38
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Nelle
Malli: "Ja artiklen er ubehagelig læsning. Jeg tror da, at de fleste ville tænke sig om en ekstra gang, hvis de vidste at det var et lille menneske der blev flået i stykker...for så ikke at tale om sen-aborterne. Men af en eller anden årsag er offentligheden blevet skånet for detaljerne."
Nelle: " Du skriver: at det nok vil faa kvinder til at taenke sig om en ekstra gang. Tror du kvinder generelt for fortaget abort uden at taenke sig om, det tror jeg ikke.
Sommetider skal man selv proeve at have vaeret i en situation hvor der har vaeret det valg, foer man kan udtale sig og doemme- andre."
Jeg ville nu ønske at du havde citeret mig korrekt! For jeg banker bestemt ikke kvinderne i hovedet her. Jeg har kendskab til indtil flere der simpelthen er blevet presset til abort af deres kærester eller mænd. Eller hvad med de fyre, der bare forlyster sig med kvinden, og bare fordufter, når kvinden bliver gravid? Jeg mener, vi har altså ikke et naturligt gen, der vil vælge abort! Så alle har et ansvar her!
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#19959 - 24/09/2003 11:47
Re: Moral - definition
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej, Nelle. Jeg hører tit det udtryk, at kvinder skal have lov til at bestemme over deres egen krop.
Det kan jeg godt følge med til (også selv om jeg selv for mit eget vedkommende ikke synes at jeg skal det, da jeg ikke betragter mig som min egen, men som tilhørende min skaber).
Men så er spørgsmålet, om et foster er en del af kvindens egen krop, eller det er et andet levende væsen, som i en periode har den skæbne at bo i netop den den kvindekrop. Det kan man diskutere.
Med hensyn til kvindens egen krop: Så vidt jeg ved er det ulovligt forsøge at begå selvmord, men ellers er der jo mange forskellige former for skadelige og destruktive behandlinger af egen krop, som er fuldt legale ...
Men igen, mon et foster virkelig er kvindes egen krop?
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#19960 - 24/09/2003 11:49
Re:tolkning
|
Bruger
|
Hej Ester
Jeg tror paa en haandgribelig sandhed, det er fx, at jeg sidder ved mit skrivebord nu, sandhed er mange ting, og kan dif, paa mange maader, sandhed er for meget noget der er bevist, indtil der kommer et andet bevis, ved ikke om du kan foelge mig?
Nej jeg tror ikke paa nogen dommedag.
Men kommer der en slags ny istid, kan jeg kalde det for dommedag, og den vil komme med sikkerhed tror jeg, og det hele vil starte forfra maaske.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19961 - 24/09/2003 12:17
[Re: malli]
|
Bruger
|
Hej Malli Undskyld hvis jeg citerede dig forkert:-)
Men giver dig ret, ofte lyder det nemlig som om det kun er kvinden der har et ansvar, og det er det bestemt ikke.
Men det er kvinderne der skal gennemgaa det traume det nu engang er at faa en abort.
Jeg har ogsaa kendskab til et par stykker som er blvet presset til det fra manden, endda med den trussel:hvis ikke du goer det, vil jeg skilles.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19962 - 24/09/2003 12:22
|
Bruger
|
Hej Hansemand Du maa spoerge igen.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19964 - 24/09/2003 12:32
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina
Man kan jo vende og dreje det, om et foster er en del af kvindens egen krop, personligt mener jeg det er, da et foster ikke er levedygtigt uden for kvindens krop.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19965 - 24/09/2003 12:46
|
Bruger
|
Hej Hansemand
Naa det var det du ville have svar paa, men det er ikke muligt at give dig et ordentlig svar: Du skriver at bibelen laerer os, at Gud kender os allerede i mors mave" Ja det staar der, men jeg tror ikke paa det, derfor kan jeg ikke forholde mig til dit udsagn, idet jeg ikke tror paa der findes en Gud, og naar jeg ikke goer det, kan jeg ikke argumentere ud fra hvad biblen skriver her, for det er ikke mit synspunkt.
hvis vi er kendt af Gud, maa vi vaere mennesker fra undfangelsen: Igen jeg kan ikke tage stilling til om abort er rigtigt eller forkert ud fra biblen i dette emne.
Legaliseret mord. Ja det er der mange der vil kalde det, men jeg kalder det ikke mord, da jeg ikke ser et foster som et levedygtigt menneske. Du standser en process som ville udvikle sig til et menneske, saa dan ser jeg paa det.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19966 - 24/09/2003 12:55
|
Anonym
Anonym
|
Hej Nelle
Det gør mig ondt for dig..
|
|
Til toppen
|
|
|
#19967 - 24/09/2003 13:12
|
Bruger
|
Hej Hansemand
Det skal det som ikke goere, men det var nok derfor jeg ikke svarede dig i foerste omgang.
Troede du var klar over jeg var ateist:-)
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19968 - 24/09/2003 13:43
|
Anonym
Anonym
|
Jamen så
Hej Hansemand
Det skal det som ikke goere, men det var nok derfor jeg ikke svarede dig i foerste omgang.
Troede du var klar over jeg var ateist:-)
MVH Ellen
Her i forummet og på giraffen er der mange der kalder sig ateister...
Men hvis de skal følge ateismen i deres hjerter ville de ikke være her.
Vel..
|
|
Til toppen
|
|
|
#19969 - 24/09/2003 15:19
|
Bruger
|
Hej Hansemand
Det var dog en pudsig udlaegning, hvad er din begrundelse for at sige det?
Paa Ateist.dk debatside er der ogsaa troende. Hvad er saa forskellen her?
Der er mange der kalder sig ateister: Ja, men du maa jo tro paa det er en aerlig udmelding, ligesom du kalder dig kristen.
Men til en oplysning, kan jeg da informere dig om, at jeg er en aerlig ateist, jeg foregiver ikke at vaere det, hvis jeg ikke mente det 100%, hvorfor i alverden skulle man ogsaa det.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19970 - 24/09/2003 15:42
|
Anonym
Anonym
|
Hej Nelle Pussig link, under tekster/ baggrund / ateisme er der kun en artikel og den snakker også stolpe op og ned om ateismen kontra kristendom og andre religioner.. under sekularisme er der flest artikler om kristne hændelser og under "kristendom" er der en masse artikler om kristendommens falskhed.. alt ialt et billede hvor ateismen måler sig selv med kristendommen ateisk.dk slår dog fast at ateisme betyder Ateisme : (gr. a- + the'os) livsanskuelse uden tro på guddommelige magter el. en personlig gud Underligt at de så er så interesseret i kristendommen. Rom 9,33
som der står skrevet: Se, i Zion lægger jeg en anstødssten, en klippe til at snuble over. Den, der tror på ham, skal ikke blive til skamme. (Rom 9,33)
|
|
Til toppen
|
|
|
#19971 - 24/09/2003 16:04
|
Bruger
|
Hej Hansemand
Hvis du har laest nogle af mine indlaeg i andre traade, kan du jo netop laese, at jeg slaar fast at ateisme betyder uden tro paa guddommelige magter.
Grunden til jeg er her, foelger: Synes det er interessant at diskutere livssyn, jeg er ikke her for at blive omvendt, det tror jeg heller ikke de andre er, men proev at spoerge dem.
Faktisk kom jeg ind paa en kristen side foerste gang ved en tilfaeldighed, og blev grebet lidt af det, men intentionen om at blive omvendt har aldrig vaeret der, og kommer heller ikke, det er sikkert.
Livsanskuelsen som jeg har, bekraefter mig i, at jeg ikke tager helt fejl, igen ud fra min vurdering, jeg er glad for mit livssyn, og befinder mig utroligt godt med det.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19972 - 26/09/2003 00:01
Re:Foster
|
Bruger
Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
|
Hej Ester
Men jeg vil give dig ret i at barnet (fosteret) ER LEVEDYGTIGT hvis vi undlader at blande os
Ja,det var det jeg mente, for det er jo ikke færdigudviklet, med det som er sket, lever jo. 
K.h. Kim
CIA - Christian In Action coz Jesus loves u
|
|
Til toppen
|
|
|
#19974 - 26/09/2003 07:20
[Re: steincke]
|
Bruger
|
Hej Steincke
Nej, jeg kan ikke se paradokset.
Jeg vil stille dig et spoergsmaal:
Hvad synes du ville vaere vaerst? Hvis et foster doer eller et lille barn paa 1 maaned?
For mig er liv der er foedt, altsaa af hoejere prioritet end et foster som ikke er levedygtigt.
Maaske er det barsk kost, men saadan ser jeg paa det.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19975 - 26/09/2003 08:25
|
Anonym
Anonym
|
Jamen Nelle
Hvad er værst for barnet?
For det er et barn... og det er levedygtigt medmindre der sker noget med det.
|
|
Til toppen
|
|
|
#19976 - 26/09/2003 09:02
|
Bruger
|
Hej Hansemand
Hvad er vaerst for barnet: Det kan du eller jeg ikke tage stilling til. Idet der kan vaere saa mange forhold der goer sig gaeldende for at der bliver valgt abort.
Saa lige et par sidste spoergsmaal: Tror du ikke, der er blevet foretaget mange aborter igennem tiderne, fordi det var en synd, at faa et barn udenfor aegteskab? Og hvor er den synd opstaaet henne? er det ikke igen en af de dogmaniske fortolkninger af bibelen der har sat sit praeg her?
Hvem synes du der skal overleve, hvis der vil vaere en risiko for kvinden ved at gennemfoere en graviditet?
Alt er ikke saa enkelt som du opstiller det, det er nemt nok at fare frem med skyklapper, undskyld udtrykket, men man bliver noedt til at forholde sig til den virkelige verden.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19977 - 26/09/2003 09:44
|
Anonym
Anonym
|
Jamen Nelle dog
Hvad er vaerst for barnet: Det kan du eller jeg ikke tage stilling til.
Nej, og det kan barnet heller ikke, med vores egoistiske indstilling fratager vi barnet menneskets mest basale rettighed, nemlig retten til livet.
Saa lige et par sidste spoergsmaal: Tror du ikke, der er blevet foretaget mange aborter igennem tiderne, fordi det var en synd, at faa et barn udenfor aegteskab?
Jow, men det ændrer ikke ved at det er forkert alligevel.
Hvem synes du der skal overleve, hvis der vil vaere en risiko for kvinden ved at gennemfoere en graviditet?
Vi taler om barnets ret til livet nu, så lad os gøre det færdigt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#19978 - 26/09/2003 10:13
|
Bruger
|
Hej Hansemand
Vil du ikke eller kan du ikke svare paa mine spoergsmaal, du kan ikke skille de to ting af. Et foster er ikke et barn for mig, det er et foster.
Jeg mener vi kan ikke afgoere om det er rigtigt eller forkert at en kvinde faar en abort, det er noget hun skal afgoere, og det er kvinden som bagefter skal leve med det. Det er ikke op til dig og mig at doemme hverken for eller imod, da vi ikke staar i den aktuelle situation.
I mine oejne er det uanstaendigt at doemme en kvinde, der i forvejen staar overfor et meget svaer valg, for det er det.
Hvis man goer det, slaekker man paa naestekaerligheden til et andet menneske.
det nemmeste i verden er at doemme andre og deres handlinger, men man kan ikke tillade sig at doemme foer man ved hvad der ligger til grund for en saadan beslutning.
Jeg tror nok Jesus skulle have sagt: Lad den der er skyldfri kaste den foerste sten, og det gaelder ogsaa i dette spoergsmaal her.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19979 - 26/09/2003 11:06
|
Bruger
|
Hej Nelle
Vil du ikke eller kan du ikke svare paa mine spoergsmaal, du kan ikke skille de to ting af.
Et foster er ikke et barn for mig, det er et foster.
Det er jo lidt vanskeligt at diskutere hvad det er for dig. Men en ting er sikkert, og det er at det er liv! MENNESKE-liv, med sanser, hoved, krop, arme og ben osv. og det har vi ikke mandat til at dræbe.
Hvem andre end dig taler om at dømme?...Jeg har endnu ikke læst nogen indlæg i denne debat der fordømte nogen....men jeg kan da have overset noget.
Mkh Malli
Ændret af malli (26/09/2003 11:09)
|
|
Til toppen
|
|
|
#19980 - 26/09/2003 11:17
|
Bruger
|
Hej Malli
Det er jo som man fortolker det , naar man kalder det mord, doemmer man indirekt de kvinder som faar foretaget en abort for mordere.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19981 - 26/09/2003 11:43
|
Bruger
|
Hej Nelle
Det er jo som man fortolker det , naar man kalder det mord, doemmer man indirekt de kvinder som faar foretaget en abort for mordere.
Jamen jeg ved ikke hvad man ellers skal kalde det, man flår et menneskeliv i stumper og stykker under udsugning....jeg tror da at både lægerne, sygeplejerskerne, familien der pressede på, manden der skred og kvinden der fik foretaget aborten står til ansvar overfor Gud.
Men de ved jo ikke hvad de gør, de ved ikke at de er under Guds vrede og dom - også for sådanne ting, så hvordan skulle jeg kunne dømme?
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#19982 - 26/09/2003 11:57
|
Bruger
|
Hej Malli
Det du goer er at doemme ud fra din tro paa Gud og bibelen, og rent faktisk ved du ikke noget om hvem der kommer til at staa til ansvar, jeg synes du skulle noejes med at doemme dig selv og andre i din gruppe, og ikke lade din tro gaa ud over andre mennesker, menes at du doemmer ud fra noget du ikke ved nogetsomhelst om med sikkerhed.
Det er de dogmatiske holdninger som skraemmer ikke troende langt vaek, ogsaa fra kirkerne.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19983 - 26/09/2003 12:07
|
Bruger
Reg.: 08/06/2003
|
Hej Nelle,
Hvem fik den tanke at et foster overhovedet må slås ihjel? Det unaturlige ved hele abortproblematikken er at der er givet en dispensation til drab, og man derfra så kan argumentere for hvor upraktisk det er for kvinden og samfundet hvis man ikke kunne foretage abort. Abort er et "nødvendigheds drab". Der var garanteret også nazister der nok mente det var synd for jødebørnene at de blev dræbt, men alligevel fandt det nødvendigt. Det går tit ud over dem der ikke kan råbe op i dette samfund, survival of the fittest.
Det ændrer ikke på den sag, at mange kvinder oplever at abort er langt mere smertefuldt end reklamerne påstår. Jeg kender selv en pige, som der efter adskillige år ikke kan glemme det barn hun aborterede og taler om vedkommende som om det vitterligt var et liv... Hun er iøvrigt ikke troende, og jeg har aldrig talt om dette emne med hende.
|
|
Til toppen
|
|
|
#19984 - 26/09/2003 12:27
[Re: Alex]
|
Bruger
|
Hej Alex
Det bliver lidt udlagt som om jeg synes at abort bare fint, ikke kun af dig.
Det synes jeg ikke det er, det er som jeg har sagt en noedloesning for mange kvinder, og der kan vaere mange grunde til man vaelger denne udvej.
Saa taler vi saa meget om liv, ja, her i Holland er aktiv doedshjaelp tilladt, og det gaar jeg ind for.
Liv igen: Hvad med andre dyrs liv? vi er jo ogsaa bare et dyr. Der har mennesker da ingen skrupler, vi oedelaegger og draeber efter forgodtbefindende, oedelaegger naturen, og det tror jeg ikke har vaeret meningen.
Vi draeber andre mennesker i krige, og meget ofte har krige opstaaet pga religion/ideologier osv.
Hvad med den maade joederne behandler palaestinenserne paa, og man skulle da mene, de ville vide bedre efter det der skete under 2, verdenskrig.?
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19985 - 26/09/2003 12:42
|
Bruger
|
Hej Nelle
Jeg opfatter det ikke som om at du synes abort er fint eller uden store omkostninger, men jeg opfatter det som jeg skrev, at du finder det nødvendigt. Du mener målet helliger midlet. Jeg kan godt forstå at en uønsket graviditet er en kattepine, men det helliger ikke midlet for mig, uanset hvor svær en situation det må være.
Aktiv dødshjælp kan ikke sammenlignes med abort, som er drab af et uskyldigt levedygtigt menneske. Jeg kan kun have stor sympati for at et dødsygt menneske med stærke smerter kan hjælpes herfra, omend jeg desværre tvivler på at samfundet kan administrere det ordentligt.
Vi bliver ikke enige om at vi er dyr, men jeg er enig i at dyr tit og ofte behandles alt for dårligt.
Jeg er helt enig i at religion/idelogi har meget på samvittigheden.
Angående Israel, så er jøderne ikke perfekte eller lydige mod Gud, men de er i deres land og de er omgivet af desperate fjender, der er opflamet af had og Islam. Ligefra jødernes ankomst til Israel var de under gentagende angreb fra muslimer, og ingen dialog er mulig. Jeg deler ikke den enøjede måde som pressen fremstiller sagen på. Muslimerne ville udrydde jøderne fra jordens overflade, hvis de kunne komme til det, og Arafat har gang på gang vist at han ikke er til at stole på. Heldigvis har Gud midlertidigt givet jødefolket stor støtte i form af USA.
|
|
Til toppen
|
|
|
#19986 - 26/09/2003 12:58
|
Bruger
|
Hej Alex
Ved aktiv doedshjaelp tager du ogsaa liv, saa fundamentalt e det saa det samme.
Ja, USA har vaeret en stor stoette for Israel, men det er her problematikken ligger.
Saa laenge USA ikke skifter politik, saa laenge vil vi have terror i verden, de har ikke i mange aar delt sol og vind lige.
Den stoerste fejl der blev begaaet, var at man efter krigen fandt ud at at joederne nu skulle have deres land tilbage efter snart 2000 aar. Det var en bod for det der skete under 2. verdenskrig.
Det eneste det foerte med sig var uro i mellemoesten og det er endeloest. Man kan ikke loese et problem med at skabe et nyt.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19987 - 26/09/2003 12:59
|
Anonym
Anonym
|
Hej Ellen
Vil du ikke eller kan du ikke svare paa mine spoergsmaal, du kan ikke skille de to ting af. Et foster er ikke et barn for mig, det er et foster.
Hvad enten forsteret for dig er et barn eller ej, så er det et menneskeliv, og et menneskeliv er lige dyrebart for mig, hvad enten det er f'ødt eller ej. Jeg er far til 5, de 3 lever i bedste velgående de andre døde naturligt i mors liv, men jeg er far til 5.
Jeg mener vi kan ikke afgoere om det er rigtigt eller forkert at en kvinde faar en abort, det er noget hun skal afgoere, og det er kvinden som bagefter skal leve med det. Det er ikke op til dig og mig at doemme hverken for eller imod, da vi ikke staar i den aktuelle situation.
Jeg dømmer ingen, jeg forsvarer i denne situation den eneste menneskegruppe der med 100% sikkerhed ikke kan forsvare sig selv.
Nemlig det ufødte barn.
I mine oejne er det uanstaendigt at doemme en kvinde, der i forvejen staar overfor et meget svaer valg, for det er det.
Hvis man goer det, slaekker man paa naestekaerligheden til et andet menneske.
Hvorvidt valget er svært eller ej, er ligegyldigt set fra det lille menneskes side... men dets liv afhænger 100% af det valg der bliver truffet.
Det med næstekærligheden er svært, min strækker sig også til det lille ufødte barn.
[citat det nemmeste i verden er at doemme andre og deres handlinger, men man kan ikke tillade sig at doemme foer man ved hvad der ligger til grund for en saadan beslutning.
Jeg tror nok Jesus skulle have sagt: Lad den der er skyldfri kaste den foerste sten, og det gaelder ogsaa i dette spoergsmaal her.
Fra min side ligger der ingen dom Ellen, kun en konstatering af fakta.
Fakta er at når man slår et menneske ihjel, er det mord. Har du slået et menneske ihjel er du morder...
Hvis jeg stjæler er jeg en tyv.
Men jeg fordømmer dig ikke Ellen, hvordan kan jeg det, hvis du vidste hvor meget jeg har fået tilgivelse for hos Gud, og hvor megen samvittighed jeg har fået renset ud, vil du vide, at der ikke ligger nogen fordømmelse fra min side. I denne sag står jeg på den ufødtes side.. Forøvrigt den absolut eneste grund til at jeg stemmer Q ved valgene.
M.h.t. at kaste med sten sagde Han til kvinden de ville stene, at hun ikke længere skulle synde.
|
|
Til toppen
|
|
|
#19988 - 26/09/2003 13:06
|
Bruger
|
Hej Hansemand Jeg tror ikke vi kommer saa meget videre i det her, men det er jo godt at faa diskuteret.  MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19989 - 26/09/2003 13:35
|
Bruger
|
hej Nelle, Aktivt dødshjælp og abort er kun det samme i det øjeblik, at fosteret giver sit samtykke til at blive slået ihjel. Ellers er der ingen sammenligning, for mord er netop at slå en person ihjel imod vedkommendes vilje. USA kan ikke redde verden, USA kan kun beskytte sine. Jødernes tilbagevending er omhyggeligt proferet i bibelen, og det er helt sikkert at noget så stærkt som nazi forfølgelsen skulle til at for at motivere FN til at give Israel tilbage til jøderne. Nu er Israel hvor de hører hjemme. Jeg synes personligt jøderne har givet sig meget og været villige til kompromis, men muslimerne kender ikke til kompromis. Du og jeg er selvfølgelig uenige i om Israel er jødernes ret eller ej.
|
|
Til toppen
|
|
|
#19991 - 26/09/2003 14:28
|
Bruger
|
Hej Hansemand
Saa tror jeg ikke du kender mig, jeg er ikke nogen kylling, men vi kan da godt fortsaette:-))
Mit syn vil altid vaere at man skal saette de mennesker der er her allerede i centrum, og det er et foster altsaa ikke.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19992 - 26/09/2003 14:36
|
Bruger
|
Hej Alex
Ja jeg mener ikke joederne nogen sinde skulle have haft det land igen, det er en katastrofe hvad der skete, man kan ikke smide andre ud fra deres land igennem 2000 aar, og saa forvente der ikke vil vaere problemer.
Undskyld mig, men jeg synes faktisk at joederne har vist sig at vaere meget uforsonlige, og joederne har jo vaeret den staerke mod den svage, og det er da usympatisk. Det krigsmaskineri joederne har, siger jo alt i modsaetning til palaestinensernes selvmordsbomber, det er den staerke mod den svage.
Nej, netop, ved et foster er der ikke en person du kan spoerge, for det er kun liv i kraft af kvindens krop, ikke et selvstaendigt liv.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19993 - 26/09/2003 15:23
|
Bruger
|
Hej Ellen "Det du goer er at doemme ud fra din tro paa Gud og bibelen, og rent faktisk ved du ikke noget om hvem der kommer til at staa til ansvar, jeg synes du skulle noejes med at doemme dig selv og andre i din gruppe, og ikke lade din tro gaa ud over andre mennesker, menes at du doemmer ud fra noget du ikke ved nogetsomhelst om med sikkerhed. Det er de dogmatiske holdninger som skraemmer ikke troende langt vaek, ogsaa fra kirkerne." Jeg ved ikke hvor meget "dogme" der ligger i at vi ikke må slå ihjel  At jeg er af den overbevisning at det er synd at dræbe mennesker, bliver det vel ikke mere rigtigt af. Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#19994 - 26/09/2003 15:36
|
Bruger
|
Hej Malli
At faa en abort er ikke at draebe mennesker, det er at stoppe et begyndende liv foer det kan leve, det har intet at goere med at draebe mennesker og begaa mord og andre uhyrligheder.
Det med abort faar I vendt fuldstaendigt paa hovedet, I saetter det lig med drab paa mennesker.
Kan du fortaelle mig, hvorfor det er lovligt at faa abort, men det er ikke lovligt at draebe et andet mennesker? Det er nu nok fordi, de to ting ikke kan sidestilles.
Et foster er ikke blevet til et levedygtig menneske.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19995 - 26/09/2003 16:00
|
Bruger
|
Hej Ellen
"Kan du fortaelle mig, hvorfor det er lovligt at faa abort, men det er ikke lovligt at draebe et andet mennesker? Det er nu nok fordi, de to ting ikke kan sidestilles."
Hvordan vil du definere forskellen? Mener du at det er et ikke-menneske indtil det kan leve udenfor moderens mave?
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
|