2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#19727 - 18/09/2003 08:08
Evolution er en umulighed
|
Bruger
Reg.: 08/02/2003
|
I går havde jeg fornøjelsen af at høre Stephen Bernath give foredrag om muligheden for, at livet kan være opstået uden intelligent design. Med henvisninger til de mest autoritative eksperter på området, Joyce, Miller, Orgel m.fl. viste han, at sandsynligheden for, at livet kan være opstået spontant er "nært et mirakel" (Citat fra Joyce og Orgel.) Der er absolut intet håb for, at noget sådant kan være tilfældet. Derfor ryger hele evolutionsteorien sig en tur, og det bliver rationelt at prøve at finde nye veje til en forståelse af livet. Hvis liv ikke er opstået fra ikke-liv, så må det være designet. Da jeg er på arbejde, kan jeg desværre ikke gå mere i detaljer, men kun opfordre folk til at møde op til hans foredrag. I går var der en række ateistiske studerende, der forsøgte at skyde hans foredrag ned, men de måtte forlade lokalet med uforrettet sag; de blev nødt til at indrømme, at de TROEDE på videnskaben, lige så meget som religiøse tror på deres religioner. Deres tro er dog mere blind, eftersom der ingen rationel grund er til at antage, at livet kan være skabt uden intelligent design. Konklusionen var, at de måtte studere sagen lidt grundigere. Dertil fik de en række henvisninger til ovenstående eksperter. Stephen Bernath´s tekster, bl.a, Science Discovers God, kan læse på hans hjemmeside Mvh. Theological
|
|
Til toppen
|
|
|
#19728 - 18/09/2003 08:57
Re: Evolution er en umulighed
[Re: Ajita]
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland
|
Hej Theological
Du skriver:Ingen rationel grund til at antage at livet er skabt uden intelligent design, jaja, men er der saa en rationel grund til at antage at livet er skabt med intelligent design? det tror jeg ikke. Indroemme at man tror paa videnskaben? ja selvfoelgelig tror man da paa den, hvis det er den vinkel man antager har al indflydelse paa liv, ateister tror da ogsaa, de tror bare ikke paa en guddom, som jeg har skrevet foer, betyder ateisme det modsatte af teisme, ingen har paastaaet at man ikke tror paa noget som ateist.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19729 - 20/09/2003 14:35
|
Bruger
Sted: København S
|
Hej Theo og alle andre
Med henvisninger til de mest autoritative eksperter på området, Joyce, Miller, Orgel m.fl. viste han, at sandsynligheden for, at livet kan være opstået spontant er "nært et mirakel" (Citat fra Joyce og Orgel.) Der er absolut intet håb for, at noget sådant kan være tilfældet.
Foreholdt Stephen Bernaths udtalelser, kalder Joyce ham for en "nød", som stiller tilsyneladende uskyldige spørgsmål, hvorefter han citerer fra svarene udenfor kontekst.
Stephen Bernaths konklusioner står han altså selv for - De navne som Theo nævne støtter ikke disse.
Her er en tråd på www.Ateist.org omkrign emnet
Søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#19730 - 20/09/2003 16:15
|
Bruger
Reg.: 23/01/2003
|
Videnskab er bare at prøve at finde ud af, hvordan skaberværket er skruet sammen, og jo mere man roder i det, desto flere spørgsmål kan der rejses - på samme måde med evangelierne, jo mere man arbejder med dem, desto flere spørgsmål kan der stilles. I morgen er det Luk17,11-19. Kunne Jesus helbrede somatiske sygdomme som fx spedalskhed?
Mvh Mogens
|
|
Til toppen
|
|
|
#19731 - 20/09/2003 20:22
[Re: nelle]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej Ellen men hvorfor skulle alt det skabte gide eksistere af sig selv ? er det ikke ulogisk, at alt i universet og universet selv, skulle bare opstå *PANG* ? eller hvad.. vh tau
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#19732 - 20/09/2003 23:05
[Re: kongstad]
|
Bruger
|
Forum,...
"Foreholdt Stephen Bernaths udtalelser, kalder Joyce ham for en "nød", som stiller tilsyneladende uskyldige spørgsmål, hvorefter han citerer fra svarene udenfor kontekst."
Nu indeholder den e-mail, som Void skrev til Joyce nogle helt forkerte oplysninger. Void har tilsyneladende slet ikke forstået budskabet. Jeg tror ikke engang, Void har læst Stephen Bernath´s artikel. Det er yderst beklageligt, at Void ikke sætter sig ind i sagen først. Jeg vil undersøge sagen nærmere, og derefter vende tilbage med et mere fyldestgørende svar.
Mvh. Theological
|
|
Til toppen
|
|
|
#19733 - 20/09/2003 23:46
[Re: tau]
|
Bruger
|
Hej Tau Jeg tror naturen har skabt sig selv, der er ikke nogen skaber, alt er skabt ved den rene tilfaeldighed, ulogisk, nej det synes jeg faktisk ikke.  MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19734 - 21/09/2003 12:26
|
Bruger
|
Til Nelle!!!
Nu skal jeg fortælle dig, hvorfor det er ulogisk.
For at noget kan skabe sig selv, så må det eksisterer, før det eksisterede, så det kunne skabe sig selv. Det skal altså både ikke-eksistere og eksistere på én og samme tid. Finder du ikke dette ulogisk?
Nu ved jeg ikke, hvad du mener med "tilfældighed," men måske kan dy uddybe dette, så vi kan diskutere fornuften i det.
Mvh. Theological
|
|
Til toppen
|
|
|
#19735 - 21/09/2003 12:43
|
Bruger
|
Hej Theological
Saa meget er tilfaeldigheder i verden, den maade naturen er skruet sammen er nok ogsaa en tilfaeldighed, noget der kommer ud af tilfaeldigheder kan ofte vaere det bedste.
Men her tror jeg heller ikke du og jeg kommer ret meget videre. Har faktisk ikke lyst til at forklare dig hvad jeg mener, saa derfor faar du kun dette svar. Ligemeget hvad jeg kommer med, vender du det jo paa hovedet. Inden du har laest mit indlaeg, tror jeg faktisk du er neg. indstillet, saa derfor er dette her mit svar til dig.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19736 - 21/09/2003 15:09
|
Bruger
|
Til Nelle!!!
Hvorfor kommenterer du ikke mit argument imod, at noget kan skabe sig selv? Skal det forstås som om, du indrømmer, jeg har ret, eller prøver du at snakke udenom, mens du fastholder denne idé?
"Saa meget er tilfaeldigheder i verden, den maade naturen er skruet sammen er nok ogsaa en tilfaeldighed, noget der kommer ud af tilfaeldigheder kan ofte vaere det bedste."
1) Hvor ved du fra, at så meget her i naturen er tilfældigheder? 2) Hvilken grund har du til at tro, at den måde naturen er skruet sammen på er en tilfældighed? 3) Hvor ved du fra, at noget "der kommer ud af tilfældigheder" ofte er det bedste? 4) Hvad mener du i det hele taget med tilfældighed? 5) Hvordan afgør du, hvad der er "det bedste."
Det virker mere som om dine udsagn udspringer af din fantasi - kan du bekræfte denne hypotese?
Mvh. Theological
|
|
Til toppen
|
|
|
#19737 - 21/09/2003 15:22
|
Bruger
|
Hej Theological
Saa laenge du debatterer paa denne maade som du goer, ser jeg det ikke noedvendigt at argumentere for noget som helst over for dig, da du tilsyneladende ikke vil proeve maaske at gaa lidt udenfor din egen ide.
Og naar du begynder at diskutere paa det plan du goer, med at nedgoere andre mennesker, saa er du det simplethen ikke vaerd, Theological.
hvis du vil tilkendegive at du vil aendre din debatstil, saa skal jeg gerne argumentere igen, men saa laenge du tillader dig det du goer, vil jeg simplethen ikke spilde min tid paa dig.
Saa kom igen, naar du har fundet tonen.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19738 - 21/09/2003 20:10
hvorfor mener du som du gør ?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Uanset hvad du mener om Theologicals debatstil, synes jeg at du kan svare på hans spørgsmål.
Du har bevisbyrden, når du fremsætter påstande.
Bare et enkelt eksempel: Hvordan ved du, at naturen er skabt af tilfældigheder ?
Er det gætteri ?
I så fald er det jo en debat på fantasi/følelsesniveau, og så kan man ikke diskutere, for hver kan have sin fantasi om alle ting. Der må facts på bordet, hvis det skal være en reel debat.
mvh tau
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#19739 - 21/09/2003 20:26
Re: hvorfor mener du som du gør ?
|
Bruger
|
Hej Tau
Nae det har jeg da ikke noget bevis paa, og det tror jeg da heller ikke jeg har sagt, jeg tror den er skabt ved en tilfaeldighed, det er saa min tro, ligesom du tror den er skabt af Gud, du har jo heller ikke noget bevis.
Med hensyn til Theological: Saa synes jeg ikke det har noget formaal, det hele bliver vendt op og ned, og ved du hvad, det er min tid ikke til, vil man debattere maa man ogsaa proeve at vaere lydhoer for andres meninger, ikke tage det som et personligt angreb. Men aendres tonen, vil jeg gerne forklare igen, men det er op til ham.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19740 - 21/09/2003 20:28
|
Bruger
|
Hej igen Tau
Saa fremsaetter jeg jo ikke flere paastande end Theological goer.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19741 - 21/09/2003 21:40
|
Bruger
|
Ja, bare opdrag på dem Ellen. Der er bare den hage ved debatten her på nettet, at for mange ved for lidt, og endnu flere tror for meget.
Mvh Mogens
|
|
Til toppen
|
|
|
#19742 - 21/09/2003 22:02
du har ikke læst hvad jeg skrev, prøv igen.
|
Ordstyrer
Bruger
|
Jeg spurgte ikke efter beviser! Læs hvad jeg skrev..
Theological er lydhør, hvis man kommer med argumenter og ikke bare det ene postulat efter det andet. Jeg synes..jeg tror..jeg føler..jeg mener...alt bør da skrives med HVORFOR man synes, tror, føler og mener. Ellers kan vi ligeså godt droppe diskussionen, hvis alle bare siger hvad de føler, og ikke siger hvorfor.
vh tau
|
|
Til toppen
|
|
|
#19743 - 21/09/2003 22:03
|
Ordstyrer
Bruger
|
hvad mener du, nelle ?
vh tau
Ændret af tau (21/09/2003 22:03)
|
|
Til toppen
|
|
|
#19744 - 21/09/2003 22:14
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej tau, du skriver:
Uanset hvad du mener om Theologicals debatstil, synes jeg at du kan svare på hans spørgsmål. Du har bevisbyrden, når du fremsætter påstande ....Der må facts på bordet, hvis det skal være en reel debat
Jeg er ikke helt enig. Der findes spørgsmål, der ikke kan besvares, og selv om de kunne, er der ingen forpligtelser til at svare på spørgsmål.
JesusNet handler om den kristne tro og ikke om viden(skabelighed), så der er ingen der har bevisbyrder at slæbe på. Vi udveksler så godt vi kan meninger om hvad vi tror på og hvad vi ikke tror på, helt uden facts på bordet 
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#19745 - 21/09/2003 23:37
[Re: mogens]
|
Bruger
|
Hej Mogens
Ja, men jeg synes ikke der er grund til at fortsaette en diskussion der ikke foerer til andet end en gang ping pong, bare for at vaere imod, jeg mener ikke, at andre skal synes jeg har ret, men jeg synes ogsaa man skal vaere lidt mere imoedekommende, og ikke bevaege sig ned paa et saa lavt plan, at man begynder at kalde mennesker der ikke har den samme tro for haemmede intelligensmaessigt, det gider jeg ikke hoere paa.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19746 - 21/09/2003 23:42
Re: du har ikke læst hvad jeg skrev, prøv igen.
|
Bruger
|
Hej Tau
Du skal laese mine indlaeg igen , jeg forklarer faktisk hvorfor jeg synes som jeg goer. Men som jeg skrev til dig, saa kan Theological komme tilbage, naar han har fundet tonen, og ikke begynder kalde andre med et andet livssyn for haemmede intelligensmaessigt, saa stopper jeg, og det staar jeg ved.
Hvis han vil have flere argumenter, maa han altsaa aendre hans form for debatmaade. Det andet vil jeg ikke vaere med til. Det staar ikke til at aendre. MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19747 - 21/09/2003 23:44
|
Bruger
|
Hej Tau
Mener argumentationerne ikke er i orden den anden vej, det er ogsaa paastande paa paastanden.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19748 - 22/09/2003 00:25
[Re: kristina]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kristina
Jeg er ikke helt enig. Der findes spørgsmål, der ikke kan besvares, og selv om de kunne, er der ingen forpligtelser til at svare på spørgsmål.
Øh..har du fulgt med ? jeg taler om spørgsmål, men spørgsmål som går på, om Nelle havde grunde til at tro det hun troede! Dvs. at havde hun skrevet hvorfor hun troede sådan og sådan, havde Theological ikke behøvet spørge hende, og der havde ingen problem været.
Og nej nej, man kan godt lade være med at svare på spørgsmål, (egentlige spørgsmål) men hvad laver man så i en debat ????
vh tau
|
|
Til toppen
|
|
|
#19749 - 22/09/2003 00:27
bare fordi en anden stjæler, blir det ikke lovligt
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej nelle, jeg har ikke set, hvor Theological ikke har begrundet sine synspunkter. Men lad os antage, at der findes sådanne steder: Betyder det så, at så er det korrekt af dig at lave samme fejl ??  vh tau
|
|
Til toppen
|
|
|
#19750 - 22/09/2003 00:29
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Nelle, jeg kan ikke se, at du har besvaret Theologicals spørgsmål, som gik på, hvorfor du tror, at naturen er tilfældigt skabt osv. osv., rækken af påstande var lang. vh tau ps. men du har jo ret til at stoppe debatten med nogen, hvis du mener de overskrider Netiketten.
|
|
Til toppen
|
|
|
#19751 - 22/09/2003 00:34
tilsviningen eller at sige sin mening..
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hæmmede intelligensmæssigt ? Jamen han siger det jo ikke for at svine folk. Han siger det, fordi han mener, at disse ikke har set lyset..(min omfortolkning). Som kristen mener jeg jo, at HAN er åndeligt hæmmet, fordi han ikke har indset, at Kristus er Frelseren. Det tror jeg faktisk ikke han bliver gal over, for han mener jo at JEG er den der tager fejl. Hvis du er sikker på, at ateister ikke er hæmmede intelligensmæssigt, hvorfor bliver du så vred ? Hvis man har fred i sit liv og sine meninger, kan man vel ikke blive vred over andres mening om én ? Lad ham dog bare.. vh tau ps. jo, nogen gange kan jeg også blive sur, hvis folk siger at kristne er dumme og naive, men så VED jeg jo bare, at de tager fejl. Så min vrede går hurtigt over..som regel.
|
|
Til toppen
|
|
|
#19752 - 22/09/2003 06:54
Re: bare fordi en anden stjæler, blir det ikke lovligt
|
Bruger
|
Hej Tau
Har du ingen grund til at tro paa Gud, kan du faktisk ikke begrunde det, og jeg har skrevet mange gange at jeg ikke tro en Gud findes, hvad mere vil du have.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19753 - 22/09/2003 06:59
|
Bruger
|
Hej Tau Jeg tror den er tilfaeldigt skabt, mere er der ikke i det, jeg er ikke videnskabskvinde, derfor kan jeg ikke give et svar paa det, men det er en tro som din tro paa Gud, du kan heller ikke bevise noget, kan faktisk ikke se forskellen.
Ja, den ret har jeg da heldigvis.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19754 - 22/09/2003 07:13
Re: tilsviningen eller at sige sin mening..
|
Bruger
|
Hej Tau
Jeg er sadan set heller ikke vred, men hvis der ikke er den mindste aabning for at man vil proeve at se det fra andres sider, saa er der ingen grund til at debattere, de argumenter som Theological er kommet med, er jo ogsaa noget han ikke kan bevise, de kilder han refererer til er kilder som understoetter det han mener, ikke uvildige, saa kunne jeg jo ogsaa bare afskrive eller citere Sartre, men det goer jo ikke noget mere rigtigt, sandhed kan du ikke have et facit paa, den er som jeg siger relativ, hvad der kan vaere sandhed for dig er det maaske ikke for mig, derfor kan man ikke skrive som han goer.
Selvfoelgelig ved jeg da det ikke passer, men det er ikke spoergsmaalet her, problemet er, at han tillaegger en gruppe mennesker at vaere haemmet intelligensmaessigt, fordi de ikke har samme holdning. Finder du det ikke ogsaa pudsigt det lige kommer i en debat med Zaphod og mig? Tror du ikke det haenger lidt sammen.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19755 - 22/09/2003 07:37
|
Bruger
|
Go' morgen Ellen!
Det har jeg da heller ikke gjort. Svarer du ikke en anden end mig?
Det er muligt, at du har følt det, men fra min side har jeg ikke søgt efter et ping-pong med dig. Jeg har et tankesæt, som jeg afprøver her på nettet samt i andre sammenhænge. Et sæt, som naturligvis udvikler sig, når jeg løber ind i gode indlæg, der kan give anledning til fornyede overvejelser.
Mvh Mogens
|
|
Til toppen
|
|
|
#19756 - 22/09/2003 07:49
|
Bruger
|
Hej Mogens Undskyld mange gange, jo jeg har svaret forkert, det var tidligt i morges, haaber du forstaar .  Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19757 - 22/09/2003 10:15
|
Bruger
|
Hej Tau
Vil lige proeve om jeg ikke kan forklare dig hvad jeg mener.
Tilsvining eller mening: Men her er der en graense for hvad man kan sige naar man har en mening, hvis en mening bliver til diskrimination af andre pga en anden holdning.
Man har lov til at have alle de meninger man vil, og ingen kan tage dem fra os, men man maa ogsaa vaere indstillet paa, naar man altid siger sin mening uden at taenke paa om der maaske er mennesker som tager det fortrydeligt op, saa skla man ogsaa tilgengaeld vaere indstillet paa, maaske ikke at faa en pos. tilbagemelding.
Hvis jeg nu havde sagt det samme med omvendt faktor, tror jeg nok jeg var blevet angrebet, og forstaaeligt.
Der er altsaa meninger som er bedst at holde for sig selv eller i sin private omgangskreds istedet for at komme ud med det i offentlighed, og nettet er jo offentlig tilgaengelig.
Jeg mener der er en graense for hvad man kan skrive uden der kommer en neg. feedback, maaske fordi jeg ikke er vant til at debattere paa den maade, der hvor jeg kommer, har jeg ogsaa opfattet det saadant.
Kan du forestille dig, hvis en politiker begyndte at udstille en anden politiker som haemmet intelligensmaessigt, jeg tror nok der ville komme en debat.
Og ingen af os kan foere et bevis for vores tro eller ikke tro, du kan heller ikke foere et bevis for din egen mening, en mening er jo noget subjektivt, og kraever ingen bevisfoerelse. Bevisfoerelse og argumentation er nemlig ikke det samme.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19758 - 22/09/2003 10:47
|
Bruger
Reg.: 26/09/2002
|
Uden at ville gøre mig helligere end jeg er, så går jeg ikke pr. automatik ud fra, at folk, der tænker og tror anderledes end jeg er dummere eller udviklingshæmmede eller sligt. De har helt sikkert en anden synsvinkel på livet end jeg, men det er ikke og kan aldrig blive det samme. [...] tau> Som kristen mener jeg jo, at HAN er åndeligt hæmmet, fordi han ikke har indset, at Kristus er Frelseren. Det tror jeg faktisk ikke han bliver gal over, for han mener jo at JEG er den der tager fejl. Hvis du er sikker på, at ateister ikke er hæmmede intelligensmæssigt, hvorfor bliver du så vred ? Hvis man har fred i sit liv og sine meninger, kan man vel ikke blive vred over andres mening om én ? Lad ham dog bare..
vh tau ps. jo, nogen gange kan jeg også blive sur, hvis folk siger at kristne er dumme og naive, men så VED jeg jo bare, at de tager fejl. Så min vrede går hurtigt over..som regel. Til gengæld vil jeg gerne sige min mening om konkrete udsagn, og ovenstående nærmer sig stupiditet. Hvis man godt er klar over, at éns egne udsagn vendt mod én selv er sårende, og man alligevel fortsætter med dem (mod andre, forståes), så er man noget underlig. Hvis man derefter retfærdiggør sin sårende adfærd med "så VED jeg jo bare, at de tager fejl" om et emne stort set alle andre kristne på dette forum mener, man ikke KAN vide noget om med sikkerhed, så er man tillige arrogant og hovmodig. Og så siger man, vi er kommet så langt og blevet så civiliserede. Tag dog og respektér andre mennesker som mennesker, uanset deres idéer om verdens indrettelse, så længe de ikke går ud over dig!!  -Z
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#19759 - 22/09/2003 12:02
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Shalom Nelle...
Nu kan jeg ikke huske om det var Sokrates eller Aristoteles der gjorde det samme... spurgte til hvorfor og hvordan, når folk fremsagde en påstand...
Jeg opfatter ikke Theological som negativ, men en udfordring for vores (til tider) fastlåste verdensopfattelser, netop fordi han vender alting på hovedet, så vi virkelig bliver nødt til, at tænke over tingene.... Det kan være med til at ryste dig ud af din tro/forestilling, men også gøre dig stærkere....
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#19760 - 22/09/2003 12:52
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
|
Hej Peter
Nej det ryster mig ikke, og bringer mig slet ikke ud af min overbevisning, naermest det modsatte, maa jeg nok tilstaa.
Jeg opfatter egentlig heller ikke Theological som negativ, men mere , (det er ligemeget hvad du siger, jeg vil ikke forstaa dig typen) og det maa jeg nok indroemme irriterer mig meget.
Saa bryder jeg mig slet ikke om, at man omtaler andre(idet her tilfaelde ateister) paa den maade man goer, det frastoeder mig meget, og det ville vaere det samme hvis en af mine meningsfaelder sagde det samme bare modsat, det ville jeg heller ikke bryde mig om.
Forstaa andre og vaere enige med andre er ikke det samme i min verden, eller man behoever ikke engang at forstaa, man kan ogsaa proeve at saette sig ind i andres mening.
kan ikke vil man ikke det, ser jeg faktisk ingen grund til at fortsaette at debattere med vedkommende.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19762 - 22/09/2003 15:15
HVORFOR tror du som du gør, Ellen ?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Jeg tror den er tilfaeldigt skabt, mere er der ikke i det, jeg er ikke videnskabskvinde, derfor kan jeg ikke give et svar paa det, men det er en tro som din tro paa Gud, du kan heller ikke bevise noget, kan faktisk ikke se forskellen.
HVORFOR tror du, at den er tilfældigt skabt ???????? Du må da have en grund!
Jeg har aldrig påstået, at jeg kunne bevise Gud. Så JO der er forskel. Du postulerer noget, men kan/vil ikke forklare hvad der ligger til grund for postulatet.
vh tau
|
|
Til toppen
|
|
|
#19765 - 22/09/2003 15:20
|
Ordstyrer
Bruger
|
Klart nok, men sandheden er EN, og ikke flere. Derfor må man let konkludere, at folk der bevidst og konsekvent udelukker muligheden af denne, er uintelligente på området.
vh tau
|
|
Til toppen
|
|
|
#19766 - 22/09/2003 15:20
|
Bruger
|
Hej Tau
Jeg er faktisk lidt skuffet over dig, du kan jo bare gaa ind og se hvad jeg har svaret ham.
hvorfor? fordi jeg ikke kan forestille mig der er en Gud, det er det svar jeg kan give dig, andet er der ikke i det, og det har jeg faktisk skrevet, saa proev at laese indenad Tau, saa vil du finde ud af det.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19767 - 22/09/2003 15:23
|
Ordstyrer
Bruger
|
se det fra andres sider ? mener du at man skal sige: Nå jo måske har I andre lidt ret også..måske har vi alle en bid af sandheden..det kan man ikke, når man tror at ens religion er den sande.
Sandheden er hvad den er, uanset om vi ikke alle er enige om hvad den er, og uanset hvor mange el. få af os som har erkendt den. Jeg er derfor uenig med dig, når du siger at hver har sin sandhed. I så fald er det kun en subjektiv sandhed, dvs. en forestilling som kun er sand for den som tror den, og dermed er den objektivt set slet ikke en sandhed.
Du læser Theos indlæg sådan, at anderledes tænkende er uintelligente, FORDI de tror noget andet. Det er ikke sådan det er - det er at de er uintelligente, fordi de tror på noget som ikke er SANDHEDEN. Det har ikke noget at gøre med, at være negativ på dem man er uenig med, det er dybere end dét!
vh tau
|
|
Til toppen
|
|
|
#19768 - 22/09/2003 15:25
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej nelle,
jeg kan ikke se hvor du har svaret, og skrevet grunden til at du tror på tilfældig skabelse osv.
vh tau
|
|
Til toppen
|
|
|
#19769 - 22/09/2003 15:27
Re: HVORFOR tror du som du gør, Ellen ?
|
Bruger
|
Hej Tau
Naar man tror ,postulerer man aldeles ikke, du tror paa Gud ikke sandt, postulerer du saa ogsaa? saa maa du jo ogsaa komme med et bevis.
Og igen hvis du vil laese denne gang : Naar man som jeg ikke tror paa en Gud der har skabt verden,( og laeg maerke til, det er min tro, Tau) saa tror jeg naturen er skabt ved en tilfaeldighed, hvad vil du have jeg skal svare, hvordan det er foregaaet? eller hvad er det du vil?
Det nytter ikke du spoerger mig mere om det spoergsmaal, da du kun kan faa det svar, jeg har givet dig nu, og det har jeg faktisk skrevet op til mange gange. Big Bang, hvis verden er opstaaet saadan, er det jo ogsaa en tilfaeldighed.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19770 - 22/09/2003 15:30
|
Ordstyrer
Bruger
|
Drop bare at linke. Jeg gider ikke diskutere det mere. Jeg er ude af denne debat for denne gang.
vh tau
|
|
Til toppen
|
|
|
#19771 - 22/09/2003 15:30
|
Bruger
|
Hej Tau
Nej, men det har jeg skrevet, GRUNDEN ER ,JEG IKKE TROR PAA DER ER EN GUD DER HAR SKABT VERDEN.
Hold nu op, vil du ikke laese det eller hvad, eller vil du ikke forstaa det, det var dog underligt.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19772 - 22/09/2003 15:31
|
Bruger
|
Hej Tau
Godt, for jeg gider heller ikke at diskutere det laengere.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19773 - 22/09/2003 15:33
|
Bruger
|
Hej Tau
Jeg har ikke kaldt dig for det ene eller det andet, men jeg synes du bliver med med at koere i den samme rille.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19774 - 22/09/2003 15:37
|
Bruger
|
Hej Tau
praecis , det er det jeg har proevet at forklare Theo, at sandheden er relativ, jeg har lidt paa fornemmelse du ikke har laest mine indlaeg :-))), sandheden findes ikke, den objektive sandhed i de spoergsmaal her.
Du forstaar Theo indlaeg paa en maade jeg paa en anden
|
|
Til toppen
|
|
|
#19775 - 22/09/2003 21:09
sandheden - er den relativ ?...
|
Ordstyrer
Bruger
|
Vi er ikke enige! Sandheden er ikke relativ. Det kan den logisk set ikke være. F.eks. i dag er det d. 22. september, og så er det ligemeget om du eller Theo eller jeg mener noget andet. Det er og bliver d. 22. i dag.!!
Om du vil det eller ej, er Jesus enten den Han siger, eller også ikke. Han er ikke det ene for mig og andet for andre. Enten eller. Han kan ikke både være Guds Søn, Frelseren, og samtidig IKKE være det.
vh tau
|
|
Til toppen
|
|
|
#19776 - 22/09/2003 21:43
|
Bruger
|
At sige at sandheden er relativ er en selvmodsigelse, da sætningen "sandheden er relativ," netop ER en absolut sandhed. Så hvis man lægger en sådan meningsløs påstand til grund for sit verdenssyn, så må man være fundamental irrationel. Mvh. Theological PS! Jeg er i øvrigt imponeret over tau´s dejlige syn på tingene, og jeg må give give hende helt ret i hendes betragtninger. Det er dejligt at have sådan en åbentsindet person på forummet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#19777 - 22/09/2003 21:47
|
Bruger
|
Hej Theological
Jamen saa er jeg irrationel
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19778 - 22/09/2003 21:50
Re: sandheden - er den relativ ?...
|
Bruger
|
Hej Tau
Jo det kan han faktisk godt vaere, for dig er han Guds soen, for mig er han ikke, da vi ikke ved hvad der er sandt eller nogen af os kan bevise det, saa er sandheden relativ subjektivt set.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19779 - 22/09/2003 22:07
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ja subjektivt set er sandheden måske relativ. Men subjektivt er ikke objektivt, og subjektivt er KUN sandt, såfremt det stemmer med det objektive sande.
Ergo, hvis Jesus IKKE er Guds Søn, så tager jeg fejl, og så bygger jeg mit liv på en subjektiv sandhed, som dermed ikke er sand. Og vice versa.
kh tau
|
|
Til toppen
|
|
|
#19780 - 22/09/2003 22:25
|
Bruger
|
Hej Tau
Lige praecis, derfor kan vi ikke diskutere hvad der er sandhed og ikke, og er du sikker paa der findes en objektiv sandhed? det er jeg nemlig ikke.
Du kom med et eksempel: at vi ved det er den 22.9 idag, nej det ved vi faktisk ikke, vi tror det er, og har gjort det til en sandhed at datoen er sikker, men vi ved det fakktisk ikke
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19781 - 22/09/2003 23:48
|
Bruger
|
tau skrev: tau> Fik du luft ?
Nu formår du jo ikke engang, at overholde dit eget "Bud" om at respektere andre og deres (her: mine) holdninger. Nice one!!!
Tja, det ville have været bedre, om du havde taget notits af, hvad jeg skrev. Jeg skrev ikke noget om et "Bud", jeg skrev om mit udgangspunkt. Og så skrev jeg, at når jeg havde noget konkret at forholde mig til, havde jeg ikke noget imod at vurdere det. Du læste min vurdering, men forstod den åbenbart ikke. Det er der jo ikke så meget at gøre ved.
Kan du ikke selv se, at opskriften på fredelig sameksistens ikke ligger i at synes alle andre end én selv er udviklingshæmmede? Næste skridt er at samle de udviklingshæmmede i en lejr. Så kan du jo spørge din nye buddy Theo, hvad der så skal ske med dem. Det er han ikke så meget for at svare på.
-Z
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#19782 - 22/09/2003 23:57
fredelig sameksistens eller frelse..
[Re: Zaphod]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Jeg forstår ikke hvad du mener, med at samle nogen i en lejr osv. Forstår du det selv..
Kan du ikke selv se, at opskriften på fredelig sameksistens ikke ligger i at synes alle andre end én selv er udviklingshæmmede?
Fredelig sameksistens er ikke mit mål. Mit mål er at så mange som muligt åbner øjnene for, at Gud kalder dem hjem til sig..men enhver er fri til at sige nej tak, og gå andre veje. Men alle andre veje fører til helvede.
vh tau
|
|
Til toppen
|
|
|
#19783 - 23/09/2003 00:00
|
Ordstyrer
Bruger
|
Du er ikke sikker på, at der findes en objektiv sandhed. Så har du nok ikke forstået, hvad jeg mener.
For - der må jo være en sandhed..enten er Gud til eller også er Han ikke. Han kan ikke være begge dele. Dette blot for at tage et eksempel.
Du eksisterer..så meget ved du. Men hvis jeg så siger, at du er død, så er du det jo ikke, blot fordi jeg påstår det. Forstår nu min pointe ? Det kan godt være at jeg mener, at du er død (subjektiv sandhed), men du er jo levende (objektiv sandhed).
kh tau
|
|
Til toppen
|
|
|
#19784 - 23/09/2003 00:34
|
Bruger
|
Hej Tau
Ja, men her er der noget der kan bevises, naar jeg taler om objektiv sandhed, saa mener jeg ikke noget haandgribeligt. Vores diskussion gaar jo paa, om der er en Gud eller ikke, hvorvidt verden af skabt af Gud eller ikke, og saa laenge dette ikke kan bevises, saa findes der heller ingen objektiv sandhed for os, den findes foerst den dag , vi kan bevise noget konkret.
Saa laenge vi ikke kender sandheden, er der ingen objektiv sandhed vi kan leve efter, vi tror igen, men det er noget helt andet, og vi kan leve efter vores tro, men om det vi efterlever saa er sandheden, ved vi ikke, Tau, derfor er den subjektiv.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19785 - 23/09/2003 02:08
|
Bruger
|
Hmmm....
Jeg tror den rigtige måde, at definere det her er, at der er kun én sandhed, men vores opfattelse af den er subjektiv...
Er det noget i begge kan sige ja til??
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#19786 - 23/09/2003 07:00
|
Bruger
|
Hej Peter Ja, det kunne vaere en god loesning  Det kan vi godt sige indtil videre, men kun indtil videre  MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19787 - 23/09/2003 09:20
|
Anonym
Anonym
|
Jamen
Siger du at damen er dum?
|
|
Til toppen
|
|
|
#19788 - 23/09/2003 09:27
|
Anonym
Anonym
|
Davs Nelle
Naar man tror ,postulerer man aldeles ikke, du tror paa Gud ikke sandt, postulerer du saa ogsaa? saa maa du jo ogsaa komme med et bevis.
Postulere, mener du dermed at nogen der siger "Gud Er", jamen, jeg tror på Gud og jeg siger "Gud Er", er det et postulat, og hvis ja, hvad er din defination på tro? Kender du Bibelens defination?
Hebr 11,1
Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses.
|
|
Til toppen
|
|
|
#19789 - 23/09/2003 10:15
Re: fredelig sameksistens eller frelse..
|
Bruger
|
tau skrev: tau> Jeg forstår ikke hvad du mener, med at samle nogen i en lejr osv. Undskyld, det var en fin hentydning. Min fejl. Her kommer en lidt mindre fin hentydning: KZ-lejr. Som nævnt, kunne du jo spørge Theo. Du kan også kigge på dette indlæg af Ateist og evt. følge linkene. Min pointe var, at det syn på andre mennesker er første skridt på vej mod et totalitært samfund, eller i det mindste et samfund, hvor de forskellige grupperinger stirrer uforsonligt på hinanden henover skyttegravene. Se nedenfor. tau> Forstår du det selv.. >To> Kan du ikke selv se, at opskriften på fredelig sameksistens ikke ligger i at synes alle andre end én selv er udviklingshæmmede?
tau> Fredelig sameksistens er ikke mit mål. Kan du uddybe det lidt, for jeg vil gerne være sikker på, hvad du mener hermed inden jeg kommenterer det. tau> Mit mål er at så mange som muligt åbner øjnene for, at Gud kalder dem hjem til sig..men enhver er fri til at sige nej tak, og gå andre veje. Men alle andre veje fører til helvede.Har du overvejet muligheden af, at du tager fejl og at fx muslimerne har ret? I benægtende fald, hvorfor ikke? Lukas 6,37: "v37 Døm ikke, så skal I ikke selv dømmes; fordøm ikke, så skal I ikke fordømmes. Tilgiv, så skal I få tilgivelse." Hvorfor har du dømt på forhånd? Kræves der ikke mere end din tro for at dømme? Sidder ikke kun gud inde med den viden, der kræves for at kunne sende folk i helvede? Men jeg kaldte dig selvfølgelig også hovmodig i et tidligere indlæg. Den karakteristik ser ud til at have ramt meget rigtigt. -Z
|
|
Til toppen
|
|
|
#19790 - 23/09/2003 10:36
|
Bruger
|
Hej Hansemand
Postulat er, naar du ikke vil tilkendegive at der maaske er en anden tro eller ikke tro der kan vaere ligesaa sand, tro er noget man har i sig selv, postulat er, naar du ikke vil erkende, at din tro kun er en tro.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19791 - 23/09/2003 11:03
Min Far er større end din far, Ellen ?
|
Anonym
Anonym
|
Hej Hansemand
Postulat er, naar du ikke vil tilkendegive at der maaske er en anden tro eller ikke tro der kan vaere ligesaa sand, tro er noget man har i sig selv, postulat er, naar du ikke vil erkende, at din tro kun er en tro.
MVH Ellen
Jamen så postulerer jeg at der kun findes en sand Gud, og at man kan læse om ham i skriften..
Og siden dette er et forum på kristne præmisser må det være op til dig at modbevise det..
Jamen jeg erkender da gerne at min tro kun er en tro, men samtidig fortæller jeg jo hvordan tro defineres i den kristne verden.. Så Jesus Kristus som frelste mig, er min Herre og Han gav mig den tro jeg har.. Så når du postulerer at din tro er lige så god som den tro jeg fik af Jesus, tjaa, så må jeg jo enten konkludere at du er kristen, men jeg ser at det er du ikke, så jeg omformulerer min konklussion til at du er vildledt af dine egne tanker, for der findes kun en vej, en sandhed og et sandt liv.. Bibelen beskriver det og jeg tror det.. Ud fra de præmisser kan jeg bevise hvad som helst i den kristne verden, men du vil ud fra dine præmisser blive ved med at påstå at din tro er lige så god..
Jamen kvinde din tro er så stor, at du søger andre græsgange for at finde noget med mere substans end blot "min tro er lige så god som din tro", hvilket lige så godt kunne have været "min far er større end din far".. I Bibelen er der kun en vej for dig min ven, og den er brolagt med dårlige undskyldninger for ikke at ville kende kristus.
|
|
Til toppen
|
|
|
#19792 - 23/09/2003 11:27
læs stykket i sin helhed, Z.
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Z du kalder mig hovmodig, og så dømmer du jo mig. Flot gået.  Jeg har skam tænkt, og tænker stadig ind imellem, at f.eks. muslimer eller hinduer har den rette tro. Men jeg er overbevist om, at Jesus er Guds Søn, og derfor tager de fejl, i min overbevisning. Bibelen taler ikke om, at vi skal sige at alle har ret i sin tro. Du nævner, at vi ikke må dømme, for at vi ikke selv skal dømmes. Det handler ikke om at så er enhver salig i sin tro. Du bør læse stykket i sin helhed, inden du bruger det - misbruger det - ved at rive det ud af sin kontekst, og indsætte det i en forkert sammenhæng. Kun Gud kan sende i helvede, men den VIDEN som kræves, for at SE HVEM der bliver frelst og ikke frelst, findes i BIBELEN. Dog kan vi mennesker ikke VIDE hvem der IKKE bliver frelst, men vi ved, hvilken lære Bibelen siger er frelsende. Og det ér KUN tro på Kristus, som frelser. Intet andet navn er givet os til Frelse, siger Bibelen. Mht. fredelig sameksistens, så er mit mål ikke dét. Jeg forventer hverkenk fred eller fordragelighed, når det sande budskab skal udbredes. Det skal ske ved at vise verden Kristi kærlighed i gerning og i ord, men hvis nogen vil "korsfæste" budbringerne, så må det være sådan. Jesus sagde selv, at Han ikke kom med fred, dvs. fred som f.eks. ved at sige, at envher er salig i sin tro. Folk vil jo ikke høre, at de tager fejl. Men det skal de alligevel høre, og de skal også omvende sig fra deres fejltro, hvis de til frelses. Alt dette er naturligvis kun meningsfyldt, såfremt Bibelen er sand, det ved jeg godt. vh tau
|
|
Til toppen
|
|
|
#19793 - 23/09/2003 11:28
Re: Min Far er større end din far, Ellen ?
|
Bruger
|
Hej hansemand
Hvad skal jeg modbevise? din tro? kristendommen i det hele taget? hvordan skulle jeg kunne modvise det? ligesaa lidt som du kan bevise det?
Jeg er ikke paa Jesusnet for at modbevise nogen tro, jeg er her for at debattere med andre med et andet livssyn
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19794 - 23/09/2003 11:28
|
Ordstyrer
Bruger
|
Jeg siger det jeg siger i mit indlæg. Læs det igen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#19795 - 23/09/2003 11:29
Re: fredelig sameksistens eller frelse..
|
Bruger
|
Shalom Zaphod....
Bare lige to kommentarer...
Det med muslimerne.... Jeg studerer Islam og har haft mine tanker, om vi har fået det hele forkert i halsen... Men så var der en tanke der lige pludselig slog mig... Gud vedkender sig et navn i Bibelen... hvor er det navn i al-Quran?? Det er der simpelthen ikke... Det navn som Gud så nidkært vedholder sig og kalder helligt, er ikke nævnt én eneste gang i al-Quran... Det kan lyde som et spinkelt grundlag at bygge sin fornægtelse på, men enhver der har studeret Bibelen bare en smule, er klar over hvor meget Gud holder fast i det navn... Så er der så en masse underlige teorier om dit og dat, men i ethvert tilfælde, viser det to ting: Enten er det to forskellige Guder (og så er hverken Bibelen eller al-Quran sandfærdig, da de begge vedholder sig, at der kun er én), eller også lyver en af bøgerne... Spørgsmålet er så hvilken... der må man vælge...
Hvad angår spørgsmålet om hvilken tro der er sand og om man kan tillade sig, at dømme om det... Nu er vi jo kristne og derfor mener vi, at Jesus er sandheden... Når Jesus siger, at Han er sandheden, livet og vejen, og at ingen kommer til faderen uden igennem Ham, så må vi jo forholde os til det, og kan derfor ikke opfatte en religion, der siger at Jesus "kun" er profet, som en ligeså sand tro som vores... Muslimerne mener jo så tilgengæld den anden vej rundt.... Jeg dømmer ingen mennesker, der lader jeg være op til Gud, men jeg forholder mig stadig til Guds ord....
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#19796 - 23/09/2003 11:30
Månen findes kun,hvis nogen ka bevise det for mig!
|
Ordstyrer
Bruger
|
Aha. Det vil altså sige, at Månen findes kun/først, når en af os kan BEVISE det.
vh tau
|
|
Til toppen
|
|
|
#19798 - 23/09/2003 11:31
|
Ordstyrer
Bruger
|
Amen. og JA.  Men en af os tager fejl.
|
|
Til toppen
|
|
|
#19799 - 23/09/2003 12:33
Re: Månen findes kun,hvis nogen ka bevise det for mig!
|
Bruger
|
hej Tau
ja faktisk, men d et er jo bevist,saa her maa vi gaa udfra det er sandheden, laeg maerke til, jeg skrev gaa ud fra, solsystemet er jo bevist via videnskaben, men der kommer jo hele tiden ny forskning, hvad man troede var sandheden aarhundreder tilbage har jo aendret sig. Det vil nok fortsaette ad den vej.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19800 - 23/09/2003 12:36
|
Bruger
|
Hej Tau
Det kommer an paa hvad du henviser til, maaske tager vi begge fejl:-))
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19801 - 23/09/2003 12:38
|
Bruger
|
Hej Tau
jaja, det er ikke altid lige let:-)))))))
Naa, men vi er lige gode venner paa trods af det, haaber jeg da.:-)
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19802 - 23/09/2003 15:01
|
Bruger
|
Til Nelle!
OK? Det har jo vidtrækkende konsekvenser. Fx eksisterer atomer ikke ifølge din logik. Der er intet grundlag for evolutionsteorien og big bang. Og hvad gør man, når noget er bevist for nogle, men ikke for andre? Fx har jeg aldrig set Kina, men andre påstår, de har. Eksisterer Kina så? Kan du ikke se, du er langt ude at svømme?
Mvh. Theological
|
|
Til toppen
|
|
|
#19803 - 23/09/2003 17:47
|
Bruger
|
Hej Theological
Nej det kan jeg faktisk ikke se, igen misforstaar du mig.
Skrev netop at det er bevist at maanen eksisterer.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19804 - 23/09/2003 20:29
|
Bruger
|
Når du skriver "noget er bevist," så er det næste spørgsmål: Til hvem er det bevist? Fx er Gud bevist for mig og mange andre. Derfor eksisterer Gud - også selvom du ikke har fået beviset.
Du tror åbenbart blindt på, hvad du læser i videnskabelige tidsskrifter eller hører om videnskab fra andre, siden du udtaler dig i absolutte termer om, hvad videnskaben har bevist. Hvad aner du egentligt om det?
Mvh. Theological
|
|
Til toppen
|
|
|
#19805 - 23/09/2003 20:36
|
Bruger
|
Hej Theological
Nae , egentlig ved jeg det ikke 100%, det har du nemlig ret i, og nu gav du mig faktisk ret, sjovt nok , jeg skulle gaa den vej for at faa en indroemmelse fra dig.
Som du siger: Hvad ved du egentlig om det: nej jeg ved ikke, men tror kun, derfor findes den absolutte sandhed nemlig ikke Theo, det har du faktisk indroemmet.
Du ved heller ikke, men tror kun, saa din tro er heller ikke den absolutte sandhed.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19806 - 23/09/2003 20:45
|
Bruger
|
Kære Ellen!
Kunne den absolutte sandhed tænkes at være, hvad intet fattes?
Mvh Mogens
|
|
Til toppen
|
|
|
#19807 - 23/09/2003 20:51
|
Bruger
|
Hej Mogens
Hvis der findes en absolut sandhed= kunne det godt vaere" hvad intet fattes"
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19808 - 23/09/2003 21:06
|
Bruger
|
Jeg har da aldrig givet dig ret i noget.
Du modsiger dig igen ved at sige, at der ingen absolut sandhed er, men alligevel fremsiger sætninger, der gør krav på, at en absolut sandhed findes:
"derfor findes den absolutte sandhed nemlig ikke Theo,..."
Som jeg tidligere har fortalt dig, så er sætningen "den absolutte sandhed findes ikke" en selvmodsigelse, da den selv gør krav på at være en absolut sandhed. Hvis du ikke kan tænke så langt, så må jeg desværre undlade at tale med dig. Det er simpelthen spild af tid.
Senere gentager du en lignende dumhed:
"Du ved heller ikke, men tror kun, saa din tro er heller ikke den absolutte sandhed."
Hvor ved du fra, at jeg tror, og ikke ved. Er du tankelæser? Hvordan kan du overhovedet sige, at du ved noget som helst, når du siger, der ingen absolut sandhed er? Du er fuld af selvmodsigelser. Har du overvejet at studere lidt logik? Måske kan nogle af dine ateistiske slyngelvenner lære dig lidt om det.
Inden vi slutter skal vi lige have den sidste dumhed:
"nej jeg ved ikke, men tror kun, derfor findes den absolutte sandhed nemlig ikke Theo,..."
OK?? Den absolutte sandhed findes ikke, fordi du kun tror?? Må jeg se de gemte præmisser i det "argument." *LOL*
Mvh. Theological
|
|
Til toppen
|
|
|
#19809 - 23/09/2003 21:55
|
Bruger
|
Hej Theological
Jeg maa grine Theo, undskyld men det goer jeg altsaa.
Proev at saette dig ud over dine egne love og proev at forstaa hvad man skriver til dig.
Slyngelvenner har jeg ingen af, men dem kender du maaske til, siden du bruger det ord.
Nej, den absolutte sandhed findes kun, hvis noget kan bevises.
Din tro er en tro, hverken mere eller mindre, og hvis du tror du sidder inde med den absolutte sandhed for dig og alle andre mennesker paa jorden, saa tror jeg DU skulle studere lidt logik.
Kan du bevise din tro som en absolut sandhed? Det skulle du saa goere, foer jeg kan tage dine argumenter alvorligt.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19810 - 23/09/2003 23:20
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hvem har bevist, at månen findes ? ingen. jeg ku vælge at sige, at jeg ikke tror på videnskabens "beviser". Hvorfor blafrede flaget på månen, på de tv-billeder fra da mennesket første gang kom der...der er ikke vind på månen. kh tau
|
|
Til toppen
|
|
|
#19812 - 23/09/2003 23:22
|
Ordstyrer
Bruger
|
det er da ikke bevist, at månen eksisterer.
|
|
Til toppen
|
|
|
#19813 - 23/09/2003 23:23
|
Ordstyrer
Bruger
|
Jo den absolutte sandhed findes skam. Blot er den ikke til at bevise, men derfor kan den jo godt findes!!
|
|
Til toppen
|
|
|
#19815 - 23/09/2003 23:28
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ja selvfølgelig er vi det. Det er ikke dig som menneske, jeg har et "problem" med, det er dine holdninger på nogen områder. Misforstå mig ikke...jeg respekterer det du siger, omend jeg finder noget af det ulogisk og selvmodsigende. Men sådan har du det vel også med mig og mine holdninger.
kh tau
|
|
Til toppen
|
|
|
#19816 - 24/09/2003 07:48
|
Bruger
|
Hej Tau
jamen det valg har du da ogsaa, du kan da bare vaelge ikke at tro paa, at maanen findes? Hvad tror du saa den store lysende cirkel er du kan se?
Saa maa du jo tro det er noget andet?
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19817 - 24/09/2003 07:49
|
Bruger
|
Hej Tau
Nae, det er det maaske ikke, derfor skrev jeg ogsaa formoder det passer.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19818 - 24/09/2003 07:52
|
Bruger
|
Hej Tau
Ja, men saa laenge det ikke er bevist, findes den ikke.
Kan du fortaelle mig hvordan du dif. den absolutte sandhed.
MVH
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19819 - 24/09/2003 07:55
|
Bruger
|
Hej Tau
Der er ikke noget alternativ, men her opstiller du 2 punkter, enten eller, og jeg har tidligere skrevet, at kan noget bevises eller er det haandgribeligt saa har du sandheden om en given ting.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19820 - 24/09/2003 07:57
|
Bruger
|
Hej Tau
Ja det kan man godt sige jeg har, men det goer jo heller ikke noget, vi ikke er enige.
Jeg kan ikke sige jeg ikke bryder mig om dine holdninger, men jeg forstaar dem bare ikke.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19821 - 24/09/2003 09:32
Re den absolutte sandhed findes
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej med jer Den absolutte sandhed findes...... om alle ting Jordens tilblivelse fx - - - sandheden findes..... jorden KAN KUN være blevet til på én måde og det lige meget hvad vi mennesker tror og tænker...... vi kan have tusindvis af teorier - men jorden kan ikke være lavet på flere forskellige måder..... - hvis det skete ved bigbang er den ikke skabt - hvis den er skabt er det ikke sket ved bigbang - hvis den hverken er skabt eller opstået ved bigbang er den fremkommet på én anden måde..... MEN jorden ER her jo og den må være kommet fra et eller andet og kun på én måde = sandheden. Der er ikke to af udsagnene der er lige rigtige.... en er rigtig - resten er forkert.... Ang Kina: - enten ER Kina der hvor folk siger den ligger (og så er den ikke andre steder) - eller er Kina et helt andet sted (og så ligger den ikke hvor de siger) - eller er Kina slet ikke (og så findes den jo ikke) MEN der findes altså KUN EN SANDHED om Kina (personligt tror jeg at sandheden om Kina er at den ligger der hvor folk påståd den gør  ) Der er ikke to af udsagnene der kan være lige rigtige.....en er rigtig - resten er forkert.... SANDHED EN findes - det vi mangler er at blive enige om hvad det er der er sandt....
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#19822 - 24/09/2003 09:37
Re: Re den absolutte sandhed findes
[Re: Esmaralda]
|
Bruger
|
Hej Ester
Saa laenge vi ikke kan blive enige, findes sandheden ikke.
Men et eller andet sted er vi kommet lidt for langt ud, vi skulle egentlig holde os til det vi foeler ikke er haandgribeligt, fx hvordan er verden opstaaet.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19823 - 24/09/2003 09:41
Re: at være eller.....
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej Nelle
Nej, den absolutte sandhed findes kun, hvis noget kan bevises.
Vil det så sige at i din verdensopfattelse fandtes atomer ikke før de blev bevist???? og Kina heller ikke lå på kloden før nogen beviste det.... kromosomer som idag er bevist klarede vi os helt uden før de blev bevist (dengang fantes de vel ikke?).....og hvad med følelser - de findes nok heller ikke så... de er heller ikke bevist.....forelskelse fx......OK der er mange der påstår de har OPLEVET det - men bevist er det vist aldrig..... (Ikke mere bevist end dem som siger de har oplevet Gud)
Jeg må sige at den teori med at kun beviste ting findes kan jeg slet ikke se sammenhængen i.....
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#19825 - 24/09/2003 09:52
|
Anonym
Anonym
|
Jow er det ikke ... nelle
Efter min bedste overbevisning noget vrøvl..
Alt indeholder en sandhed, selv en løgn!
Hvad løgnen indeholder er løgn, men det vil være sandt at det er en løgn.
En stol er en stol hvad enten du synes den er lille eller stor.
Ligeså findes der kun en sandhed om Jordens og menneskets oprindelse.. Bibelen fortæller at vi er skabt, vi det skabte fortæller oftest at vi er en tilfældighed. men sandheden er uafhængig af vores mening om den.
Jeg tror på Jesus Kristus, Han er min Herre, og Han selv siger om sig selv, at HAN er Sandheden..
men det er sådan set ligegyldigt hvad du og jeg mener om det udsagn, det vil enten være sandt eller falskt..
|
|
Til toppen
|
|
|
#19826 - 24/09/2003 11:14
|
Bruger
|
Hej Hansemand
Igen er det kun din sandhed og andre troendes, men det er ikke ensbetydende med at det er sandheden.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19827 - 24/09/2003 11:17
|
Bruger
|
Hej Ester
Sandhed og bevisfoerelse behoever ikke vaere tilstede for at debattere, vi debatterer livssyn/holdninger og fortolkninger, her kan du ikke finde en sandhed, du kan ikke bevise din tro er mere sandhed end min ikke tro er og omvendt.
Det vi goer her er at udveksle holdninger paa kryds og tvaers.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19828 - 24/09/2003 11:23
Re: at være eller.....
|
Bruger
|
Hej Ester
I princippet ja, fandtes der ikke atomer foer de blev bevist, men de fandtes, saa de har altid vaeret der.........
Men det er igen noget haandgribeligt, men forskningen finder jo ogsaa ud af nye ting hele tiden, hvor de ved at den sandhed som de trorde var bevist egentlig ikke var den fulde sandhed. Du kan bare se forskningen indenfor cancer og aids. Foerst troede man ikke der fandtes en kur, det var saa andheden, men det viste sig alligevel det maaske kunne vaere anderledes. Man bliver dygtigere og dygtigere og hvorfor skulle vores tid egentlig vaere afslutningen paa ny viden, den udvikler sig hele tiden, og graensen for det sande flytter sig altsaa ogsaa.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19829 - 24/09/2003 11:24
Re: sandheden - er Gud til ?...
|
Bruger
Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
|
Hej Tau Du skriver: "For - der må jo være en sandhed..enten er Gud til eller også er Han ikke. Han kan ikke være begge dele ". Slut. Det er jo logik for burhøns, som man siger. Det er selvfølgelig meget besnærende at bruge en subjektiv contra objektiv sandhed. Du skriver: Det kan godt være at jeg mener, at du er død (subjektiv sandhed), men du er jo levende (objektiv sandhed).Slut. Ja, det er jo det Guds ord og hele evangeliet går ud på og din påstand - den subjektive -udtrykte de tvivlende også efter Jesu opstandelse fra graven, men de der havde set Jesus kendte den objektive sandhed. Men hvordan vil du bevise at Gud ikke eksisterer ? Gud er ånd og hvordan modbevise Hans eksistens ? Videnskaben er ikke i stand til det så hvordan vil du bevise det ? Den russiske astronaut Gagarin - den første i rummet- udtalte efter hans hjemkomst " jeg så ikke Gud ", som om det skulle være være et bevis og Nietzse mente også, at Gud var død, men trods det er hundreder af millioner af mennesker siden den udtalelse kommet til tro på Gud. Videnskabsmanden Atomfysikeren Niels Bohr blev engang spurgt om universets opståen og funktion og hans svar var: " det ligner en tanke" Godt at reflektere over.  carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#19830 - 24/09/2003 11:28
|
Anonym
Anonym
|
Hej Nelle
Hvad fabler du om, det virker som om du ikke læser teksten, men svarer ud fra det der foregår i dit hoved.
|
|
Til toppen
|
|
|
#19831 - 24/09/2003 11:40
|
Bruger
|
Hej Hansemand
Naa?
Saa maa du forklare mig hvad der er forkert?
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19832 - 24/09/2003 12:21
|
Anonym
Anonym
|
jamen er det ikke Nelle
Du skrev
Jeg skrev
Efter min bedste overbevisning noget vrøvl..
Alt indeholder en sandhed, selv en løgn!
Hvad løgnen indeholder er løgn, men det vil være sandt at det er en løgn.
En stol er en stol hvad enten du synes den er lille eller stor.
Ligeså findes der kun en sandhed om Jordens og menneskets oprindelse.. Bibelen fortæller at vi er skabt, vi det skabte fortæller oftest at vi er en tilfældighed. men sandheden er uafhængig af vores mening om den.
Jeg tror på Jesus Kristus, Han er min Herre, og Han selv siger om sig selv, at HAN er Sandheden..
men det er sådan set ligegyldigt hvad du og jeg mener om det udsagn, det vil enten være sandt eller falskt..
Du skrev
Igen er det kun din sandhed og andre troendes, men det er ikke ensbetydende med at det er sandheden.
Ser du, din påstand var at sandheden kun findes hvis vi er enige om den. Og jeg argumenterer for at sådan kan det ikke være og du fører snakken over på min og andres tro..
Jeg siger jo netop at sandheden er uafhængig af hvad vi tror den er.
Hvor er logikken?
|
|
Til toppen
|
|
|
#19833 - 24/09/2003 13:02
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Nelle.
Kan vi komme nærmere en klar definition, hvis vi overvejer, om sandhed er det modsatte af løgn? Mener du, at det er sådan det forholder sig? Det mener jeg selv.
Hvis vi har en "delvis sandhed", eller en individuel sandhed, er den så overhovedet en sandhed? Og hvis der på laboratoriet der noget urent i noget rent, bliver blandingsproduktet så ikke urent? . Vi kan jo bruge ord som vi har lyst til, men det er nu en gang lettere at kommunikere, hvis vi kan blive nogenlunde enige om, hvad ordene betyder.
Hvis det hævdes, at vi kan have forskellige indbyrdes modstridende sandheder, synes jeg det er misbrug af ordet sandhed. Så vil jeg hellere udtrykke det på den måde, at vi har forskellig tro, eller forskellige synspunkter/overbevisninger.
Bare til overvejelse.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#19834 - 24/09/2003 13:17
|
Bruger
|
Hej Hansemand
Jeg tror faktisk vi misforstaar hinanden, senere vil jeg proeve at forklare hvad jeg mener, men har ikke lige tid nu til at gaa ind i den stoer diskussion.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
|