Menu
Hvem er online
1 registrerede (Sandheds-søger) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 2 af 2: < 1 2
Muligheder
Gå til
#19827 - 24/09/2003 11:17 Re: Re den absolutte sandhed findes [Re: Esmaralda]
nelle
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland
Hej Ester

Sandhed og bevisfoerelse behoever ikke vaere tilstede for at debattere, vi debatterer livssyn/holdninger og fortolkninger, her kan du ikke finde en sandhed, du kan ikke bevise din tro er mere sandhed end min ikke tro er og omvendt.

Det vi goer her er at udveksle holdninger paa kryds og tvaers.

MVH
Ellen

Til toppen 
#19828 - 24/09/2003 11:23 Re: at være eller..... [Re: Esmaralda]
nelle
Bruger

Hej Ester

I princippet ja, fandtes der ikke atomer foer de blev bevist, men de fandtes, saa de har altid vaeret der.........

Men det er igen noget haandgribeligt, men forskningen finder jo ogsaa ud af nye ting hele tiden, hvor de ved at den sandhed som de trorde var bevist egentlig ikke var den fulde sandhed.
Du kan bare se forskningen indenfor cancer og aids.
Foerst troede man ikke der fandtes en kur, det var saa andheden, men det viste sig alligevel det maaske kunne vaere anderledes.
Man bliver dygtigere og dygtigere og hvorfor skulle vores tid egentlig vaere afslutningen paa ny viden, den udvikler sig hele tiden, og graensen for det sande flytter sig altsaa ogsaa.

MVH
Ellen

Til toppen 
#19829 - 24/09/2003 11:24 Re: sandheden - er Gud til ?... [Re: tau]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej Tau
Du skriver:
"For - der må jo være en sandhed..enten er Gud til eller også er Han ikke. Han kan ikke være begge dele ". Slut.
Det er jo logik for burhøns, som man siger.

Det er selvfølgelig meget besnærende at bruge en subjektiv contra objektiv sandhed.
Du skriver:
Det kan godt være at jeg mener, at du er død (subjektiv sandhed), men du er jo levende (objektiv sandhed).Slut.

Ja, det er jo det Guds ord og hele evangeliet går ud på og din påstand - den subjektive -udtrykte de tvivlende også efter Jesu opstandelse fra graven, men de der havde set Jesus kendte den objektive sandhed.

Men hvordan vil du bevise at Gud ikke eksisterer ? Gud er ånd og hvordan modbevise Hans eksistens ? Videnskaben er ikke i stand til det så hvordan vil du bevise det ?

Den russiske astronaut Gagarin - den første i rummet- udtalte efter hans hjemkomst " jeg så ikke Gud ", som om det skulle være være et bevis og Nietzse mente også, at Gud var død, men trods det er hundreder af millioner af mennesker siden den udtalelse kommet til tro på Gud.
Videnskabsmanden Atomfysikeren Niels Bohr blev engang spurgt om universets opståen og funktion og hans svar var:
" det ligner en tanke"

Godt at reflektere over.

carl

Til toppen 
#19830 - 24/09/2003 11:28 Re: Re den absolutte sandhed findes [Re: nelle]
Anonym
Anonym

Hej Nelle

Hvad fabler du om, det virker som om du ikke læser teksten, men svarer ud fra det der foregår i dit hoved.

Til toppen 
#19831 - 24/09/2003 11:40 Re: Re den absolutte sandhed findes
nelle
Bruger

Hej Hansemand

Naa?

Saa maa du forklare mig hvad der er forkert?

MVH
Ellen

Til toppen 
#19832 - 24/09/2003 12:21 Re: Re den absolutte sandhed findes [Re: nelle]
Anonym
Anonym

jamen er det ikke Nelle

Du skrev

Saa laenge vi ikke kan blive enige, findes sandheden ikke.

Jeg skrev

Efter min bedste overbevisning noget vrøvl..

Alt indeholder en sandhed, selv en løgn!

Hvad løgnen indeholder er løgn, men det vil være sandt at det er en løgn.

En stol er en stol hvad enten du synes den er lille eller stor.

Ligeså findes der kun en sandhed om Jordens og menneskets oprindelse.. Bibelen fortæller at vi er skabt, vi det skabte fortæller oftest at vi er en tilfældighed. men sandheden er uafhængig af vores mening om den.

Jeg tror på Jesus Kristus, Han er min Herre, og Han selv siger om sig selv, at HAN er Sandheden..

men det er sådan set ligegyldigt hvad du og jeg mener om det udsagn, det vil enten være sandt eller falskt..

Du skrev

Igen er det kun din sandhed og andre troendes, men det er ikke ensbetydende med at det er sandheden.

Ser du, din påstand var at sandheden kun findes hvis vi er enige om den. Og jeg argumenterer for at sådan kan det ikke være og du fører snakken over på min og andres tro..

Jeg siger jo netop at sandheden er uafhængig af hvad vi tror den er.

Hvor er logikken?

Til toppen 
#19833 - 24/09/2003 13:02 Re: Re den absolutte sandhed findes
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Nelle.

Kan vi komme nærmere en klar definition, hvis vi overvejer, om sandhed er det modsatte af løgn? Mener du, at det er sådan det forholder sig?
Det mener jeg selv.

Hvis vi har en "delvis sandhed", eller en individuel sandhed, er den så overhovedet en sandhed?
Og hvis der på laboratoriet der noget urent i noget rent,
bliver blandingsproduktet så ikke urent? .

Vi kan jo bruge ord som vi har lyst til, men det er nu en gang lettere at kommunikere, hvis vi kan blive nogenlunde enige om, hvad ordene betyder.

Hvis det hævdes, at vi kan have forskellige indbyrdes modstridende sandheder, synes jeg det er misbrug af ordet sandhed. Så vil jeg hellere udtrykke det på den måde, at vi har forskellig tro, eller forskellige synspunkter/overbevisninger.

Bare til overvejelse.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#19834 - 24/09/2003 13:17 Re: Re den absolutte sandhed findes
nelle
Bruger

Hej Hansemand

Jeg tror faktisk vi misforstaar hinanden, senere vil jeg proeve at forklare hvad jeg mener, men har ikke lige tid nu til at gaa ind i den stoer diskussion.

MVH
Ellen

Til toppen 
#19835 - 24/09/2003 17:57 Re: Tråden er lukket [Re: Ajita]
Nardus
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 17/08/2001
Sted: Brabrand
Denne tråd er lukket, da den har nået en længde, der gør den uoverskuelig. Endvidere har den udviklet sig i lidt forskellige retninger, og jeg vil opfordre til, at I tager de ting, som I vil have drøftet færdig, op i nye særskilte tråde.

Med venlig hilsen

Kristian Lindholm
admin

Til toppen 
Side 2 af 2: < 1 2

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær