2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#19656 - 17/09/2003 18:23
Hvad vil det sige 'at spotte' Helligånden?
|
Bruger
Reg.: 08/09/2003
|
 Hej Alle Jeg har undret mig over dette spørgsmål, men jeg er jo også ny, og jeg tænkte, I kunne hjælpe mig med det: Hvad vil det sige 'at spotte' eller begå blasfemi mod Helligånden? Peace Mvh. Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#19657 - 17/09/2003 21:05
Re: Hvad vil det sige 'at spotte' Helligånden?
[Re: Philip]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Philip.
I Matt. 12, 31 siger Jesus: "Al synd og bespottelse skal tilgives mennesker, men bespottelsen mod Ånden skal ikke tilgives". Der er nogle ord i Hebræerbrevet 10, 26-30, der kaster lys over det, Jesus siger: "For synder vi med vilje, efter at vi har lært sandheden at kende, findes der ikke længere noget offer for synder, tilbage er kun en frygtelig forventning om dom og en brændende nidkærhed, som skal fortære modstanderne. Den, der bryder Moses´ lov, skal uden barmhjertighed lide døden på to eller tre vidners udsagn; hvor meget hårdere straf mener I da ikke, at et menneske fortjener, når det træder Guds søn under fod og vanhelliger pagtens blod, hvormed det selv er helliget, og håner nådens ånd?" Bespottelsen mod Ånden er derfor at falde fra troen og ikke længere at ville modtage Guds nåde, som er givet ved Jesu død - at lukke sit hjerte for nåden i vedvarende forhærdelse. Den eneste måde, et menneske kan blive frelst og tilgivet på, er ved Jesu blod, der blev udgydt til soning af synden, og ved at Ånden skaber tro i menneskets hjerte. Hvis man forkaster forsoningsværket og i hån lukker sit hjerte til for denne nådens Ånd, der peger på Jesus og skaber troen, så er der intet, mennesket kan få tilgivelse ved eller blive frelst ved. Så er der kun mødet med Guds vrede tilbage. Det var den vrede, Gud lod ramme Jesus i vores sted, da han døde på korset, men forkaster man dette stedfortrædende værk, kan det ikke være anderledes end, at man selv må rammes af vreden. Udtrykket "at synde med vilje" må også ses i denne sammenhæng - det må dreje sig om det samme frafald. At have lært frelsen at kende og så alligevel forkaste den. Jesus siger sine ord om bespottelsen til farisæerne, da de beskylder ham for at uddrive dæmoner vha. Djævelen. Jesus siger bla., at hvis han uddriver dæmoner ved Guds ånd, så er Guds rige kommet til dem. Men forkaster de det, han gør som Messias og som den, der bringer Guds rige ved Guds ånd, så vil det ikke blive tilgivet, og de vil miste Guds rige. Håber det var svar på dit spørgsmål.
Med venlig hilsen AnnePande.
|
|
Til toppen
|
|
|
#19658 - 17/09/2003 22:36
Bespottelse af Helligånden
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Philip
Her får du en besvarelse fra en lidt anden vinkel. Man kunne meget nemt tænke at "bespottelse af Helligånden" gik på at man ikke må udtale sig om menneskers åndsoplevelser, helbredelser, profetier osv....og når man tænker på at det er den synd der ikke tilgives, kan det vist give de fleste sved på panden!!!!
Først skal vi se på Helligåndens opgave:
"....Talsmanden ikke komme til jer; men når jeg går herfra, vil jeg sende ham til jer. v8 Og når han kommer, skal han overbevise verden om synd og om retfærdighed og om dom. Om synd: at de ikke tror på mig; om retfærdighed: at jeg går til Faderen, og I ser mig ikke længere; om dom: at denne verdens fyrste er dømt".(Joh. 16,9-11)
Helligåndens opgave er kort og godt at pege på Jesus Kristus!!!!!
Et par skriftsteder fortæller om bespottelse af Helligånden, I Matthæus fortælles der om det, men samme episode er bedre uddybet hos Markus....og her mener jeg faktisk at det er tydeligt hvad det handler om:
Og de skriftkloge, der var kommet ned fra Jerusalem, sagde: »Han er besat af Beelzebul! Det er ved dæmonernes fyrste, at han uddriver dæmonerne"Mark. 3,22
Sandelig siger jeg jer: Alt skal tilgives menneskenes børn, forsyndelser og bespottelser, hvor meget de end spotter. v29 Men den, der spotter Helligånden, får aldrig i evighed tilgivelse, men er skyldig i en evig synd.« v30 De havde jo sagt: »Han er besat af en uren ånd.«(Mark.3,28-30)
Problemet var som sådan ikke ,at der bliver sat spørgsmålstegn ved arten af helbredelsen, men at de ikke troede at Jesus var Kristus! (Messias,Frelseren eller den salvede) men de troede at Jesus var besat af en ond ånd!!!!!
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#19660 - 18/09/2003 18:29
[Re: AnnePande]
|
Bruger
Reg.: 13/03/2003
|
Hej Malli,
Hvad mener du med at ikke må sætte spørgsmålstegn ved andres oplevelser etc.? Det kan vel ikke være at spotte Ånden hvis man kun stiller sprøgsmål over for det i al velmening? KH.Josefin
|
|
Til toppen
|
|
|
#19661 - 18/09/2003 21:09
|
Bruger
Reg.: 08/06/2003
|
Hej Philip,
Det er at spotte Gud. Jesus siger netop at al bespottelse af Menneskesønnen kan tilgives, men altså ikke bespottelse af Gud. Det kan man se Bibelen igennem. Mange af de voldsomme straffe i Bibelen rammer netop pgr af Gudsbespottelse. Så det er gammelt nyt at Jesus sådan set siger her. Så det er godt at Menneskesønnen er løsesummen til Gud, jvf. 1 Tim. 2v5.
Parallen til Heb. 6 og 10, som jeg kan se AnnePande har fat i er ligeså simpel. Tror man, så er man dækket af løsesummen ved tro, tror man ikke eller stopper man med at tro, så er man ikke dækket. Det der forvirrer mange er når man vil have Jesus til at prædike tro ved tro på hans død og opstandelse, selv når han hverken var død eller opstanden endnu! Så er det at det en vanskellige passage for mange, når de læser at man godt må bespotte Gud Sønnen men ikke Gud Helligånden.
Guds fred
|
|
Til toppen
|
|
|
#19662 - 20/09/2003 10:00
Tak for jeres svar.
|
Bruger
Reg.: 08/09/2003
|
 Hej Alle Tak for jeres svar. Så vidt jeg forstår, så handler det om at følge Helligånden, bare lade Ham bestemme... Cool...  Bespottelsen var så, hvis man ikke fulgte Ham, så vidt jeg kan udlede af jeres svar...  Peace & God Bless Mvh. Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
|