2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#19640 - 16/09/2003 06:59
Vore dages spedalske - udstødte?
|
Anonym
Anonym
|
Hvem er vore dages spedalske - udstødte?
Vi kom til at tale om det ved et selskab i går. Nogle mente, at det var narkomanerne, men den overvejende del mente, at det var de mennesker, der var misdannede fra fødslen af. Og naturligvis blev der også peget på dem, der er mongoler og spastikere. Det er dem, man undgår at komme i berøring med - og ser noget ned på. Man væmmes måske også lidt ved de mennesker, fordi de på een eller anden måde er lidt ulækre. Det er jo også dem, der fravælges af os i dag, fordi de tilsyneladende ikke passer ind. I dag skal man være perfekt! Men de smitter vel ikke, som de spedalske gør, men alligevel...? Hvem mener I, der er de udstødte i dag?
|
|
Til toppen
|
|
|
#19641 - 16/09/2003 08:25
Re: Vore dages spedalske - udstødte?
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej Kirkemus
Jeg tror at de udstødte - i alle tider - er og har været dem folk ikke synes er noget, dem man i samfundet ser ned på, dem som fejler noget vi i samfundet ser ned på.....
Det kunne være: Narkomaner, alkoholikere, indvandrere, andengenerations indvandrere, AIDS-ramte, handicappede, prostituerede, kriminelle(særligt voldtægt og incest), bumser/landevejsstrygere, arbejdsløse....... Listen er lang - det virker som om vi mennesker elsker at hade nogen....
Men én ting er godt at vide - Gud elsker alle ligegyldigt hvilken social eller genetist baggrund vi har, uanset hvilke sygdomme eller handicaps vi bærer rundt på - GUD ELSKER ALLE.
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#19642 - 16/09/2003 23:21
[Re: Esmaralda]
|
Anonym
Anonym
|
Men én ting er godt at vide - Gud elsker alle ligegyldigt hvilken social eller genetist baggrund vi har, uanset hvilke sygdomme eller handicaps vi bærer rundt på - GUD ELSKER ALLE.
Ja, det er da rigtigt nok, men helt ærligt, hvad tror du, at de mennesker, der føler sig udstødte af os "normale" kan bruge det til? Jeg synes, at det tenderer til at være noget sentimentalt og lidt overspændt fromt at slynge ud i denne her forbindelse. De har brug for, at vi gør noget konkret og mærkbart for dem - vi, der støder ind i dem i det daglige. Jeg tror, de har brug for noget mere konkret nærvær.
|
|
Til toppen
|
|
|
#19644 - 17/09/2003 15:41
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Hasle, Bornholm
|
Hej
Jeg kan godt nikke genkendende til din liste, Esmaralda, men jeg har alligevel lige lyst til komme med en kommentar: Hvem, der er de udstødte, kommer an på, hvem der er de udstødende!
Det er få der er udstødte alle steder de dukker op - men rigtig mange er udstødt et eller flere steder. Det gælder også de mennesker der optræder på den liste du remser op: De fleste er værdsat af nogle og udstødte af andre. En, der sidder i spjældet for incest, er nok udstødt næsten alle steder - men ikke i Pædofilringen. En andengenerations indvandrer er udstødt nogle steder, men er meget velkommen andre steder. Jeg er velkommen i visse kristne kredse - men jeg kan pga. min kristne tro ikke færdes overalt i verden uden at risikere livet. Osv.
Jeg syntes det kunne være mere interessant at lave en liste over hvem der er de udstødende, og ikke mindst: Hvem udstøder jeg selv?
Hvis vi nu tager vores kristne kredse som udgangspunkt: Igennem socialt hjælpearbejde har der i mere end 100 år været kontakt til mange af "samfundets svageste". Samtidig med har vi hørt om den barmhjertige samaritaner. Præster og lægprædikanter har fortalt os om hvordan Jesus mødte de svageste i samfundet, og vi er blevet opfordret til at følge i Jesu fodspor. Kontakt med denne gruppe sammen med belæring har gjort en vis virkning Derfor er der ofte en forholdsvis stor åbenhed overfor disse mennesker - omend det kunne være bedre.
Der er andre vi måske har nemmere til at udstøde: Den gruppe af homofile der ønsker vielse i kirken og dermed er med til at rokke ved Bibelens autoritet. Eller hvad med de indvandrere og etniske danskere der kæmper for at Danmark skal være et multireligiøst samfund? Vi aner at det gamle kristne Danmark skifter kurs. Også her kan vi finde nogle vi let kommer til at udstøde - personligt; ikke bare holdingsmæssigt.
Hvem er vore dages spedalske? Det kommer an på hvem der er farisæerne...
|
|
Til toppen
|
|
|
#19645 - 17/09/2003 22:03
|
Anonym
Anonym
|
Og hvad ville du så gøre, hvis de flyttede ind i nabohuset????
|
|
Til toppen
|
|
|
#19646 - 17/09/2003 22:03
[Re: missio]
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland
|
Hej Missio
Jeg er helt enig i din vurdering her.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19648 - 17/09/2003 23:17
[Re: missio]
|
Bruger
|
Hej missio
Hvem, der er de udstødte, kommer an på, hvem der er de udstødende! og Hvem er vore dages spedalske? Det kommer an på hvem der er farisæerne...
Ja det er jeg helt enig i..... (min liste var ret almen og taget udfra hvad man høre rundtom - det var ikke min liste)
Som kristen BØR man ikke have nogen mennesker i den gruppe der hedde udstødte - det havde Jesus ikke - - - han elsker ALLE mennesker på hele jorden. Men synden hader han.... synderen elsker han.
Desværre må de fleste (nok alle) kristne som ikke-kristne nok tilstå at have et par kategorier på udstødslisten....
Man kan også stille spørgsmålet: hvad ligger der i ordene "at være udstødt" hvad indebære det og hvordan udføres det.....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#19649 - 17/09/2003 23:23
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland
|
Hej Ester
Hvad ville man goere? Ja det er faktisk et kidt grimt spoergsmaal.
lad mig komme med et eksempel: LAd os tage indvandrerne, jeg synes der skal vaere plads til dem, vel og maerke at de kan indordne sig under det danske samfunds regler og love. Hvis jeg havde valget mellem 2 boliger, en i et kvarter kun med danskere og den anden i et kvarter med naesten kun indvandrere, saa ved jeg godt hvad jeg ville vaelge, ikke der hvor der er flest indvandrere, det kan jeg sige aabent og aerligt, og jeg ville heller ikke bryde mig om, hvis jeg havde et barn der gik i en klasse hvor 80% er indvandrere.
Jeg tror det er saa nemt at vaere "god" saa laenge man ikke selv har det inde paa kroppen, sa laenge der er afstand, saa er det saa nemt at tale godt og vaere uden fordomme osv, men det bliver en helt anden sag, naar det kommer taet paa.
Jeg tror de fleste mennesker dybest set taenker; de er velkommen, bare ikke lige i vores kvarter, det er ikke sympatisk, men hvis jeg skal vaere aerlig, tror jeg de fleste har en snert af den tankegang, man er bange for det ukendte og fremmede, og spoergsmaalet, hvis og hvis kommer frem, usikkerhed, nervoesitet osv.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19650 - 18/09/2003 16:24
|
Anonym
Anonym
|
Hvis det var handicappede, ville jeg have en fast dag om måneden eller hver anden måned, hvor jeg var vært for dem. Men hvis det var sindslidende ville jeg nok fortrække at have dem een ad gangen. Narkomaner under behandling ville jeg være noget påholdende over for, hvor i mod jeg ville være mere end afvisende overfor folk med store alkoholproblemer. Det har jeg nemlig prøvet - og det måtte jeg opgive, fordi han snød mig helt vildt!!! Rockere ville keg kæmpe med næb og klør for ikke at få ind som naboer. Ps. Jeg tror, du har svaret mig.... men det ville være dejligt med noget mere.
|
|
Til toppen
|
|
|
#19651 - 18/09/2003 23:39
|
Bruger
|
Hej Kirkemus
Ps. Jeg tror, du har svaret mig.... men det ville være dejligt med noget mere.
Fra mig eller fra alle de andre??
Hvis det er fra mig er du nok nød til at spørge mere konkret (evt om en specifik gruppe eller noget)
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#19652 - 22/09/2003 18:13
|
Bruger
Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
|
Hej Ester Jeg blev glad da jeg læste det her.
Som kristen BØR man ikke have nogen mennesker i den gruppe der hedde udstødte - det havde Jesus ikke - - - han elsker ALLE mennesker på hele jorden. Men synden hader han.... synderen elsker han.
For da du kom med listen misforstod jeg dig. For har vi en liste, har vi også en liste over hvilken foragt vi har for det som Gud har skabt. Et unikt menneske der har fået tildelt værdier af Gud til at fordele disse værdier omkring sig. Hvis vi ikke vil være sammen med et givent menneske, så vil vi heller ikke være sammen med det som Gud har skabt. 
K.h. Kim
CIA - Christian In Action coz Jesus loves u
|
|
Til toppen
|
|
|
#19653 - 22/09/2003 18:24
[Re: steincke]
|
Bruger
|
Hej steincke
Ja min liste var hvad den gennemsnitlige dansker måske synes er udstødte.... simpelthen hvad jeg hører rundt om i samfundet.... ikke min egen mening
Selvom jeg da må tilstå at jeg også har grupper af mennesker jeg har det umådeligt svært med..... men det er gamle Adam der stikker sig grimme fjæs frem....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#19654 - 22/09/2003 18:33
|
Bruger
|
Hvis jeg skal fortælle om hvordan jeg vil forholde mig, hvis jeg fik nogle naboer som samfundet udstødder. Så må jeg fortælle om en kristen bror der virkelig har gjort indtryk i at have tiltro til Herren Jesus Kristus.
Han kendte en hjemløs, som enten var narkoman eller alkoholiker. Han blev låst ind i min broders hjem. Fik at vide han kunne sove der og tage noget at spise hvis han vil, men han skulle låse efter sig, når han ville gå. Efter at have sagt det, gik vi i byen for at være sammen med nogle andre venner.
Her må jeg nok sige, at det ville jeg have meget svært ved. Til gengæld ved jeg at jeg vil have et åbent hus for alle, uanset hvilket socialt lag de befinder sig på. De kan alle bo under sammen tag som mig, men man fortæller hvis der bliver brugt noget, så der måske ikke er mere af det tilbage.
Hvis vi tager ordet nabo bogstaveligt, så vil jeg ikke gøre så meget. Så er det uden betydning, om hvilke samfundslag og baggrund de har. Jeg er aldrig den der skaber kontakten, men følger gerne op på de kontakter der kommer. Det betyder også, at de naboer jeg snakker med, er dem som så mange andre ikke snakker med og det er rigtig fint.
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#19655 - 22/09/2003 18:35
|
Bruger
|
Hej Ester
Selvom jeg da må tilstå at jeg også har grupper af mennesker jeg har det umådeligt svært med..... men det er gamle Adam der stikker sig grimme fjæs frem....
Det har du ganske ret i. Det samme gælder her.
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
|