Menu
Hvem er online
1 registrerede (Sandheds-søger) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 2 af 2: < 1 2
Muligheder
Gå til
#19626 - 18/09/2003 19:45 Re: Tro, tænkning og tilværelse [Re: Zaphod]
mogens
Bruger

Reg.: 23/01/2003
Korrekt - en ballon er fyldt med helium, fordi helium er lettere en atmosfærisk luft.

Mvh Mogens

Til toppen 
#19627 - 18/09/2003 19:47 Re: Tro, tænkning og tilværelse [Re: gnomen]
mogens
Bruger

Det kan du være sikker på, de gør.

Mvh Mogens

Til toppen 
#19628 - 18/09/2003 20:10 Re: skabelse eller??? [Re: nelle]
mogens
Bruger

Er I, der debatterer skabelse, opmærksomme på, at der er to skabelsesberetninger; nemlig Gen 1 og 2 - een fra området, hvor vand kunne være en fare, og een fra området, hvor varme og tørke, kunne være en fare?

Området er naturligvis 'halvmånen' strækkende fra Mesopotanien til Egypten.

Nej naturligvis holder skabelsesberetningerne ikke. Det var datidens forklaring på begyndelsen, men smukke myter, vi bare skal glæde os over at have adkomst til. Det samme med Syndefaldsmyten, som, jeg synes, er den bedste. Den er ganske enkelt unik!!

Mvh Mogens

Til toppen 
#19629 - 18/09/2003 20:40 Re: Tro, tænkning og tilværelse [Re: Maria15]
mogens
Bruger

Hej Maria!

Nu må jeg altså spørge dig om noget, som måske ad veje, der endnu ikke er synlige, kan være kristendom - den hund, du har sat ind som erstatning for et billede af dig selv, er det sådan en slags overgang mellem det at være en pige på 15 og en kvinde?

Kraften bag skaberværket, som vi kristne kalder Gud, skabte os jo som både mand og kvinde, således bærer en kvinde et billede af en mand i sig eller rettere sagt flere billeder, som siden skal bruges til at vælge ægtefælle med, mens manden kun bære et billede, som tilsvarende også skal bruges til at vælge ægtefælle med.

Disse billeder ved vi egentlig ikke, vi bærer i os, som vi egentlig ej heller ved, at vi bærer en bjælke, hvis splint vi kan bruge til at måle næsten med.

I billedet, hvilket vi egentlig heller ikke ved, er indpræget et Gudsbillede. Kirkefædrene kaldte dette billede for imago Dei.

Kærlig hilsen
Mogens

Til toppen 
#19630 - 18/09/2003 23:33 Re: Tro, tænkning og tilværelse [Re: mogens]
Maria15
Bruger

Reg.: 01/04/2003
Sted: Lille by
Hej Mogens.

Nej, billedet er ikke en overgang fra pige til kvinde.

Jeg holder bare meget af den tegneserie, og jeg ville gerne have et sjovt billede, så derfor valgte jeg det.

Det viser også, at jeg er et barn, så folk ikke glemmer det.

Kærlig hilsen Maria

Til toppen 
#19631 - 19/09/2003 07:34 Re: Tro, tænkning og tilværelse [Re: Maria15]
mogens
Bruger

Hej Maria!

Min absolutte første oplevelse af dig var, at jeg tænkte, at du er en klog pige, og jeg synes virkelig, det er klogt af dig at markere, at du endnu er pige - en pige på 15.

Efter 9. er det vel gymnasiet - er du en kommende cand theol?

Kærlig hilsen
Mogens

Til toppen 
#19632 - 19/09/2003 07:54 Re: Tro, tænkning og tilværelse [Re: Kefas Ben-Adam]
mogens
Bruger

Jo, men vil du forstå den verden, du er af, kan du nok tage afsættet i teksterne, men får du dem ikke tolket ind i den tankegang, der hersker i dag, vil der ingen sammenhæng være mellem din egen oplevelse af verdens gang og den virkelige verden.

Jeg ved ikke, om du går i kirke, men hvis du gør, oplever du sikkert det samme som jeg; nemlig at der er betydelig flere tomme stole, end der er optaget - mennesker af i dag vender kirken ryggen. Det er der flere grunde til, de gør. Een af dem er, at det er de færreste præster, der evner at trække 'god' eksistens ud af teksterne, og ved eksistens forstår jeg andet og mere end kun eventyret om Jesus Kristus. Eksistens er tilværelsen.

Det er da smukt at ønske Guds fred, men hvorfor så ikke gøre det i et ordvalg, som kan forstås? Ja, jeg er (sgu) ligeglad med dit Guds fred, og grunden til, at jeg er det, er, at jeg synes du misbruger det.

Mvh Mogens

Til toppen 
#19633 - 19/09/2003 15:44 Re: Tro, tænkning og tilværelse [Re: mogens]
Maria15
Bruger

Hej Mogens.

Det kunne faktisk godt være, jeg vil læse theologi

Kærlig hilsen Maria

Til toppen 
#19634 - 19/09/2003 17:31 Re: Tro, tænkning og tilværelse [Re: Maria15]
mogens
Bruger

Kære Maria!

Det lader vi være en foreløbig aftale - det er nemlig spændende at være præst. Jeg kender et par stykker, som jeg har mulighed for at følge tæt, og så når, der er en periode med få kirkelige handlinger, er det bare fedt. Ja, min far, der nu er død, sagde altid, når snakken var om præster: "Præster laver sgu ingenting".

Da, jeg var dreng, gik jeg ofte i søndagsskolen. Er det også en skole, du er kommet i?

Kærlig hilsen
Mogens

Til toppen 
#19635 - 19/09/2003 17:47 Re: Tro, tænkning og tilværelse [Re: mogens]
Maria15
Bruger

Hej

Jeg skal ikke være præst. Hvis jeg studerer theologi, hvis det da ikke er alt for svært og jeg stadigvæk har mod på det til den tid, vil jeg ikke være præst.

Præst er ikke rigtig mig, og Biblen er også mod kvindelige præster.

Jeg går ikke i søndagsskole, jeg viste ikke engang, at det stadigvæk eksisterede.

Kærlig hilsen Maria

PS: Går det her ikke lidt uden for stråden?

Til toppen 
#19636 - 20/09/2003 21:51 Re: Tro, tænkning og tilværelse [Re: mogens]
mogens
Bruger

Hej Maria!

Hvorfor pokker kører du jesunet nu? Du skal da ud og føjte efter en træsko med snor - vi andre gamle nisser skal bare have tiden til at gå inden seng for at klare dagen i morgen, som foruden kirke også indbefatter snak med gode venner, hvor Vorherre over en øl og en dram får et skud fra boven.

Er du en ensom lille pige?

Jesus er for børn, og for de der er blevet lidt ældre, men ikke for teenagere - har du brug for et lift?

Kærlig hilsen
Mogens

Til toppen 
#19637 - 22/09/2003 03:21 Re: Tro, tænkning og tilværelse [Re: mogens]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Mogens...

Du skriver:

Jo, men vil du forstå den verden, du er af, kan du nok tage afsættet i teksterne, men får du dem ikke tolket ind i den tankegang, der hersker i dag, vil der ingen sammenhæng være mellem din egen oplevelse af verdens gang og den virkelige verden.

Jeg har ikke svært ved, at forstå denne verden, men jeg er absolut ikke enig i denne verdens virkelighedsforståelse... Forståelse er ikke lig med enighed....

Du skriver:

Jeg ved ikke, om du går i kirke, men hvis du gør, oplever du sikkert det samme som jeg; nemlig at der er betydelig flere tomme stole, end der er optaget - mennesker af i dag vender kirken ryggen.

Jeg går i kirke ja... Og det afhænger meget af hvilken kirke jeg kommer i, om der står sædder tomme... Og igen... det er ikke det afgørende... Det afgørende er hvordan folk forholder sig til deres tro...
At folk vender kirken ryggen i dag, betyder jo heller ikke, at kirken tager fejl og folket har ret... Ikke hvis man arbejder med en Guddommelig bevidsthed... Så må man antage, at den Guddommelige bevidsthed ved bedre end folket... uanset hvad...

Du skriver:

Det er da smukt at ønske Guds fred, men hvorfor så ikke gøre det i et ordvalg, som kan forstås?

Jeg er ked af, at det ikke har været tydeligere... Jeg finder bare en større dybde i det hebraiske ord for fred (shalom), da det er en gennemført fred, som, hvis det skal forklares på dansk, kræver en del ord.... Jeg burde nok have tænkt lidt dybere over det, og eventuelt kun sige det til folk, som har en fornemmelse af betydningen, men jeg bryder mig ikke om at gøre forskel på folk og ønsker den samme fred til alle... Også på trods af momental irretation, som jeg desværre godt kan rammes af...

Du skriver:

Ja, jeg er (sgu) ligeglad med dit Guds fred, og grunden til, at jeg er det, er, at jeg synes du misbruger det.

Taget til efterretning... Som du ser, ønsker jeg dig ikke længere Guds fred... Dog vil jeg gerne spørge, hvorfor du mener, at jeg misbruger det??

......

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#19638 - 22/09/2003 07:21 Re: Tro, tænkning og tilværelse [Re: Kefas Ben-Adam]
mogens
Bruger

Kære Kefas Ben-Adam!

Der er mange virkelighedsforståelser, som der er mange guder i denne verden. Disse forståelser og guder kan der spindes mange tankerækker om. Jeg er enig med dig i, at forståelse ikke er lig enighed.

I går var der full-house i den kirke jeg var til stede i, men der var så også dåb samt høstgudstjeneste med avl ved alteret fra Guds Mark - min indgangsvinkel til kirken er ikke tro, men derimod tænkning, så for mig er præsten alt afgørende, dog er jeg enig med dig i, at det ikke behøver at være kirken, der tager fejl, selv om jeg nok synes, at mange præster er for dogmatiske, men det hænger naturligvis sammen med, at der prædikes i retning tro.

Man kan udmærket ønske Guds fred. Det kan bare blive for meget. På samme måde med brug af ikoner (ansigter).

Pax et bonum
Mogens

Til toppen 
#19639 - 22/09/2003 15:02 Tråden lukket [Re: mogens]
missio
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Hasle, Bornholm
Denne tråd har nu nået en længde og et omfang, der gør, at vi skønner det formålstjenligt at lukke tråden, og henvise debatten til at blive videreført i ny tråde.

/missio
ordstyrer

Til toppen 
Side 2 af 2: < 1 2

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær