Menu
Hvem er online
1 registrerede (Sandheds-søger) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#19433 - 13/09/2003 23:33 hvorfor er tonen saa skarp
nelle
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland
Hej Alle

Jeg har brugt lidt tid paa at laese forskellige indlaeg fra de forskellige steder. Jeg er faldet over at tonen indimellem er meget skarp. Det er selvfoelgelig det mest interessante at debattere med mennesker man ikke er enig med, men jeg synes faktisk at det skulle vaere en udfordring istedet for at blive skarp overfor andre med en anden holdning eller forstaaelse. Hermed siger jeg ikke at jeg er bedre, det skal ikke forstaaes paa den maade.
Men det kan let blive saadan noget ping pong agtigt noget, og tryk avler modtryk desvaerre.

Jeg ved ikke om jeg har faaet emnet placeret i det rigtige forum, hvis ikke undskylder jeg.

MVH
Ellen

Til toppen 
#19434 - 14/09/2003 00:11 Re: hvorfor er tonen saa skarp [Re: nelle]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Det er rigtigt, at det nogen gange kan blive en smule overophedet herinde. Nogle gange hjælper det lidt at råbe af computerskærmen et par minutter, før man sætter sig til tasterne .

Man skal nok også huske på, at når der nogen gange er en lidt skarp tone, så er det fordi, de emner vi ofte diskuterer herinde, faktisk er (mindst) lige så vigtige som liv og død for en stor del af debat-deltagerne.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#19435 - 14/09/2003 01:22 Re: hvorfor er tonen saa skarp [Re: øhlenschlæger]
Alex
Bruger

Reg.: 08/06/2003
Hej øhlenschlæger,

Folk bliver som regel ophidsede når de ikke er 100 på det de selv prædker. Det er af siderne ved religion, den sætter sine soldater på opgave. Det er en god ting at Jesus ikke fordrer religiøs viden.

:-)

DKs første netforum for Bibelsk Universalisme:
http://www.groupcare.dk/da/group.asp?groupid=408816

Til toppen 
#19436 - 14/09/2003 06:17 Re: hvorfor er tonen saa skarp [Re: Alex]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Eller når folk bare ikke vil fatte hvad man skriver

Sker dog ikke så tit herinde, som et andet sted...

Et eksempel på noget der irreterer mig grusomt, er en diskution om Gud er den samme i Biblen som i al-Quran... Jeg mener, at det har en afgørende betydning, at JHVH ikke er nævnt en eneste gang i al-Quran... det er der ingen af de andre der kan se... ARRHHHHH de vil bare ikke fatte det

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#19437 - 14/09/2003 08:22 Re: hvorfor er tonen saa skarp [Re: Alex]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Alex

"Folk bliver som regel ophidsede når de ikke er 100 på det de selv prædker"

Read your bibel - jeg tror nok at bibelens personer "var 100% på det de selv prædikede". Jesus var vred over markedspladsen ved templet - han rasede, at disciplene søgte at hindre børnene i at komme til ham, - hvad med udtryk som " I uforstandige galatere", "øgle-yngel !"? Hvad med Guds vrede og ophidselse i GT - bl.a. udtryk som "møgguder" indikerer da en vis passion, og "vreden flammede op i Herren"!

"Det er en god ting at Jesus ikke fordrer religiøs viden."

Hvad er "religiøs viden"? - Bibelen opfordrer lige præcis til VIDEN (eksempelvis jøderne i Barøa), hvordan skulle man ellers kunne adskille tingene, og ikke blive offer for en falsk lære?

Et skriftsted om begge dele:

"Er mit ord ikke som ild?
siger Herren,
som en hammer, der knuser klippen?
Derfor kommer jeg over profeterne,
siger Herren,
for de stjæler mine ord fra hinanden."(Jer. 23,29)

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#19438 - 14/09/2003 13:46 Re: hvorfor er tonen saa skarp [Re: Kefas Ben-Adam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Kefas, du skriver

Eller når folk bare ikke vil fatte hvad man skriver .......... ARRHHHHH de vil bare ikke fatte det

Ja, nemlig, grrrrrrrrrrrrrrr ... - sådan har jeg det også tit!

Men så sætter jeg mig på mine hænder et par minutter - eller folder dem! - og mens jeg sidder på den måde og er forhindret i at nå tastaturet, så kommer jeg tit til at tænke på, at ingen er forpligtede ud over deres evner! Og at de måske gerne ville fatte det, hvis bare de kunne

Og når jeg så har slappet lidt af, og måske sukket dybt et par gange og klappet hunden og drukket en kop kaffe med noget hyggeligt tilbehør, så er jeg tit rustet til at prøve at forklare mig på en anden måde.

Men af og til må man jo til sidst med sorg erkende, at der er nogen som ikke kan høre. Eller måske vil de bare ikke!

Og så er det at vi, som skrevet står i vores Bibel, skal ryste støvet af vores sandaler og gå videre til næste opgave

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#19439 - 14/09/2003 14:02 Re: hvorfor er tonen saa skarp [Re: malli]
Alex
Bruger

Hej Malli,

Tjaa nu tænker Jesus nok anderledes end de fleste .

Til toppen 
#19440 - 14/09/2003 14:03 Re: hvorfor er tonen saa skarp [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej malli, ja, og er det ikke befriende at vi gerne må blive vrede? Det skal vi ikke have dårlig samvittighed over, men vi skal selvfølgelig gøre vores bedste for ikke at lade vreden gå ud over hinanden. En boksebold kan være en god hjælp, eller en græsplæne der trænger til at blive slået

Vi må også, hvis vi siger sandheden, som vi er overbeviste om virkelig er sandheden, være forberedte på, at den tit er ilde hørt, og at andre kan fare i flint over at høre den - mange vil helst ikke vil vide af den. Det er jo en åndskamp der foregår.

Et trøstens ord fra Efeser-brevet:

Læg derfor løgnen bort og tal sandhed med hinanden, for vi er hinandens lemmer. Bliv blot vrede, men synd ikke. Lad ikke solen gå ned over jeres vrede, og giv ikke plads for Djævelen.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#19441 - 14/09/2003 16:36 Re: hvorfor er tonen saa skarp [Re: Alex]
malli
Bruger

Hej Alex

"Tjaa nu tænker Jesus nok anderledes end de fleste " Ja, og selvom han var Guds søn var han også menneske, og han kunne blive VRED! han tændte jo fuldstændig af ved markedsboderne og ryddede dem....så jeg mener absolut ikke at man nødvendigvis har "noget i klemme" i troen eller psyken fordi man reagerer.

Mkh Malli

Til toppen 
#19442 - 14/09/2003 16:44 Re: hvorfor er tonen saa skarp [Re: kristina]
malli
Bruger

Hej Kristina

Ja, det er befriende!!!

Ligegyldighed vil aldrig kunne udløse vrede!
Det er jo netop fordi et menneske eller en sag betyder noget for én, at man reagerer.

Mkh Malli

Til toppen 
#19443 - 14/09/2003 19:44 Re: hvorfor er tonen saa skarp [Re: malli]
Alex
Bruger

hej Malli,

Jeg skrev nu også "som regel" og kommenterede primært Ø's meget begavede pointe omkring at tro er et spørgsmål om liv og død, og derfor ophidser folk, særligt når de ikke er helt sikre selv. .

Til toppen 
#19444 - 14/09/2003 20:37 Re: Græsplæne [Re: kristina]
john316
Bruger

Reg.: 18/08/2003
Hej Kristina,
Du foreslår forskellige gode aktiviteter, når man skal undgå at ens vrede går ud over andre:

eller en græsplæne der trænger til at blive slået

Jeg har faktisk sådan en græsplæne - hvis der er nogen som er interesseret, kan de få lov til at slå den helt gratis!

/Rolf Johannes 3.16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Til toppen 
#19445 - 14/09/2003 22:04 Re: hvorfor er tonen saa skarp [Re: kristina]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003

Shalom...

Og lige præcis

Og for lige at runde historien af... nej, jeg vil ikke udstille personen, bare fortælle om en af de mest ***** besvarelser jeg nogensinde har oplevet... og det enda fra en person jeg ellers havde stor respekt som debattør for... men jeg blev skuffet

Ok... debatten gik jo på, om hvorvidt JHVH og Allah i al-Quran er den samme Gud...
Jeg havde brugt laaang spalteplads på, hvorfor der kunne være kraftig tvivl om hvorvidt det er den samme Gud, blandt andet det med navnet... Og forklarede også, at jeg ikke her tænkte en universel Gud, men et Gudesyn som det er formuleret i GT og al-Quran...

Svaret lød: Det er meget fint, men muslimerne siger, at de tilbeder Abrahams Gud, kan du vælte den??

Jeg var mundlam... min umiddelbare tanker var: Peter... mod tåber kæmper selv Gud forgæves... Jeg mener... jeg fatter ikke, at det var svaret.. der mistede jeg meget....

Mja... BLEV bare nødt til, at dele det... jeg ved godt at jeg sikkert har kommet med meget dummere kommentarer... ville overraske mig meget andet ... mja...

Guds fred og Hans tilgivelse for alle vores dumme fejl...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#19446 - 15/09/2003 11:11 Re: hvorfor er tonen saa skarp [Re: kristina]
nelle
Bruger

Hej Kristina

DU SKRIVER:Ingen er forpligtede ud over deres evner, og de maaske gerne ville fatte det hvis de bare kunne.
Hvordan skal det forstaaes? Mener du, at mennesker som ikke er enig i din holdning eller tro ingen evner har til at fatte, eller er det bare noget du siger til dig selv for sjov, netop for ikke at blive ophidset? Jeg haaber selvfoelgelig det sidste:-)

ENDVIDERE SKRIVER DU: Men af og til maa man med sorg erkende, at der er nogen som ikke kan hoere. Eller maaske vil de bare ikke. Hvordan skal det saa forstaaes?

Som jeg har forstaaet det, mener du, at mennesker med en anden tro/ikke tro de forstaar ingenting hvis de ikke er enige eller?
hvis dette er tilfaeldet, synes jeg, at tolerancen og respekten for andres holdninger er meget lille.
Men maaske har jeg tolket dit indlaeg forkert, og undskylder derfor hvis det er tilfaeldet.

For mig er min holdning kun sandhed for mig, men ikke noedvendigt vis ikke for andre.

MVH
Ellen

Til toppen 
#19447 - 16/09/2003 09:18 Re: hvorfor er tonen saa skarp [Re: nelle]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Kære Ellen, jeg er ret forskrækket over, at den lille udveksling, jeg havde med Kefas kunne opfattes som andet og mere end et humoristisk indslag - - der manglede da ellers ikke gule tosse-hoveder i vores indlæg.

Men tilbage til det mere seriøse. Du skriver:

For mig er min holdning kun sandhed for mig, men ikke noedvendigt vis ikke for andre.

Ja, selvfølgelig er din holdning sand for dig, ellers ville du ikke have den.

Det er anderledes at have en kristen tro. Det handler ikke så meget om holdninger, men om at forholde sig til noget, som vi kristne tror er en overordnet sandhed, nemlig Gud, som er den faste, uforanderlige klippe, som ikke ændrer væsen i takt med menneskers holdninger og overbevisninger.

I en salme hedder det: "Gud er Gud om alle mand var døde".
Hvis to mennesker har modstridende opfattelser af Gud, så tager mindst den ene fejl.
Det er min faste overbevisning.
Hvis der findes flere "sandheder", er det slet ikke sandheder, men menneskabte forestillinger.

Glæd dig over, at kristne kæmper for at udbrede sandheden ved Ordet, og ikke med vold og magt! Når vi overhovedet føler os kaldet til at kæmpe, er det ikke for at samle stemmer for vores egen sag, men fordi vores medmenneskers evige skæbne ikke er os ligegyldig.

"Kor. 5,14: "Kristi kærlighed tvinger os".

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#19448 - 16/09/2003 09:57 Re: hvorfor er tonen saa skarp [Re: kristina]
nelle
Bruger

Hej Kristina

Jeg udtrykte mig nok lidt forkert i mit indlaeg eller lidt, meget forkert, men det var faktisk ikke ment helt saa slemt, og nu har jeg laest mit svar, og kan godt se, at det helt afgjort kan opfattes saadan.
Jeg skrev ogsaa, at jeg haaber det kun var ment som sjov, men der var en lille tvivl, fordi de gule hoveder bliver sommetider brugt ogsaa til at understrege noget.

Men indroemmet, jeg udtrykte mig forkert, og det ma du undskylde.
I fremtiden vil jeg forsoege at fare lidt mere med lempe, men det skyldes nok ogsaa, at jeg er forholdsvis ny her, og man skal lige laere folk her paa nettet at kende, hvordan de udtrykker sig.
Saa jeg haaber du tager imod min undskyldning, jeg havde aabenbart en lidt daarlig dag, hvor det saa ud til, det lige skulle gaa ud over dig:-))) med mine misforstaaelser.

MVH
Ellen

Til toppen 
#19449 - 16/09/2003 10:13 Re: hvorfor er tonen saa skarp [Re: nelle]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ellen

Saa jeg haaber du tager imod min undskyldning, jeg havde aabenbart en lidt daarlig dag, hvor det saa ud til, det lige skulle gaa ud over dig:-))) med mine misforstaaelser.

.

Selvfølgelig tager jeg imod din undskyldning - jeg behøver den faktisk slet ikke!
Det er helt i orden at misforstå og have dårlige dage, det var vi alle til fælles.

I virkeligheden er det, for mig at se, nærmest et under, hvis man en gang imellem forstår hinanden i en net-debat, bare en lille smule!

Vi sidder med hver vores forudsætninger, og lægger forskellige ting i ordene. Desuden kan vi ikke høre hinandens stemmer og se hinandens kropssprog, og begge dele er meget vigtige faktorer i kommunikationen.

Så trods al umage er misforståelser uundgåelige. Dem der kommer op på bordet og bliver rettet er oven i købet en gevinst - så kommer man et lille skridt videre i bestræbelserne for at lære hinanden at kende!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#19450 - 16/09/2003 10:29 Re: hvorfor er tonen saa skarp [Re: kristina]
nelle
Bruger

Hej Kristina

Jeg giver dig fuldstaendig ret i, at det kan vaere svaert uden misforstaaelser, naar man som du siger, man ikke kan se kropssprog osv.
Men derfor,synes jeg, man ogsaa skal give en undskyldning naar det kraeves og maaske laere lige at taenke og laese et indlaeg mere end en gang, inden man svarer, og det gjorde jeg ikke i det her tilfaelde.
Jeg "raaber" jo selv op, hvis jeg synes at mine indlaeg bliver misforstaaet, og jeg kan godt lide den lille saetning:behandel andre som du gerne selv vil behandles, det er ikke altid det kan efterleves fuldt ud, men naar man som jeg kunne se, jeg havde lagt alt for meget i det, og endda det forkerte, saa er en undskyldning paa sin plads.

MVH
Ellen

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær