2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#19386 - 02/10/2003 23:44
Re: Den krigeriske Moses var måske ægypter!
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Shalom... Der fik du mig til at smile Vagn Bro  Jeg er glad for dit spørgsmål, specielt fordi jeg taler rigtig godt med mange muslimer... Hvis du prøver at kigge nogen af de mange indlæg, jeg har udvekslet med shakir herinde, ville du få en forståelse af mig og mit forhold til muslimer... og dog... jeg er bange for at du ville lægge nogen forkerte ting i det  ... Hvis jeg var født i tyrkiet, så mener du at jeg var blevet muslim?? hmmm... det kan jeg ikke være enig i... Jeg var ateist, født ind i en ateistisk familie, hvor tro er for kvinder og fornuftige mennesker griner af folk der taler om Gud... Jeg er født i et land der hylder meget af det jeg tager afstand fra som kristen... Jeg er ikke typisk kristen, men messiansk kristen (har vist endelig fundet et begreb der dækker mig  ).... Jeg har sagt i et andet indlæg, der er nogen måneder gammelt, at jeg ikke skal afgøre hvem der bliver frelst, det kan kun Gud... Men jeg mener at jeg har fundet sandheden i Kristus og ifølge Ham, så er Han frelsen... den eneste frelse... men igen... jeg skal ikke være den der afgør hvordan Han frelser os... Du spørger om jeg kan gå ind for Hizb'ut-tahrirs politik... nej, men jeg kan sagtens følge og forstå den... men selvfølgelig er jeg ikke enig i den... Jeg har vist aldrig sagt, at alle ikke-kristne er dårlige mennesker... ihvertfald ikke mere end kristne... men ret mig hvis jeg tager fejl.. Om hvordan du kan vide, om du tager det rette valg... Jeg vil foreslå dig, at du sætter dig grundigt ind i begge religioner/trosretninger... Hvis du er sikker på at det er Islam, så vil jeg acceptere dit valg... men vi ville sikkert stadig få os en del gode diskutioner  ... Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#19387 - 02/10/2003 23:46
Re: Køber katten i sækken?
|
Bruger
|
Shalom... Da du skrev dette spørgsmål: kan vi ikke være enige om, Kefas, at hvis bibelen rummer en sandhed, så er det en subjektiv og højst individuel sandhed? Hvilket svar regnede du så med at få  Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#19388 - 02/10/2003 23:48
Mig, overbevise Gud! - Nej!
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Anonym
Anonym
|
Kefas skrev: Men det er ikke mig du skal overbevise... men udelukkende Gud... En ting vi vist alle skal huske på er, at det ikke er hinanden vi skal overbevise, men Gud... om vi så overbeviser hele verdenen, kan det være temmelig ligegyldigt hvis Gud er uenig
Hvis ikke vi skal overbevise hinanden, så skal vi langt mindre overbevise Gud.
Hvad skulle jeg dog kunne overbevise Gud om, Gud som kender mit inderste væsen bedre end jeg selv kender det og ved hvad jeg har brug for. Nej Kefas, det er Gud der skal overbevise mig.
Med venlig hilsen Vagn Bro
|
|
Til toppen
|
|
|
#19389 - 03/10/2003 00:01
|
Anonym
Anonym
|
Kefas skrev: Hvis jeg var født i tyrkiet, så mener du at jeg var blevet muslim?? hmmm... det kan jeg ikke være enig i... Jeg var ateist, født ind i en ateistisk familie, hvor tro er for kvinder og fornuftige mennesker griner af folk der taler om Gud...
Hvis du var født i Tyrkiet, var du næppe ateist. I hvert fald ikke åbenlyst. Jeg mener at ateister har det svært i muslimske lande hvor man ser meget strengt på mennesker der fornægter Gud. Det mener jeg i øvrigt også man gør i nogen grad i Guds eget land, USA.
Jeg mener i øvrigt at ateismen er en sympatisk livsholdning fordi den tillader mennesker at se på verden uden religiøse og mystiske forestillinger.
Kefas skrev: Om hvordan du kan vide, om du tager det rette valg... Jeg vil foreslå dig, at du sætter dig grundigt ind i begge religioner/trosretninger... Hvis du er sikker på at det er Islam, så vil jeg acceptere dit valg... men vi ville sikkert stadig få os en del gode diskutioner
At blive muslim fremfor kristen ville jeg anse for at være som at komme i ilden fremfor i asken. Begge religioner er for mig ubegribeligt ulogiske og fornuftsstridige.
|
|
Til toppen
|
|
|
#19390 - 03/10/2003 00:05
|
Anonym
Anonym
|
Kefas skrev: Da du skrev dette spørgsmål:
kan vi ikke være enige om, Kefas, at hvis bibelen rummer en sandhed, så er det en subjektiv og højst individuel sandhed?
Hvilket svar regnede du så med at få
Et JA, naturligvis! Du er jo et fornuftigt menneske! Og alle får jo noget forskelligt ud af bibelen!
|
|
Til toppen
|
|
|
#19391 - 03/10/2003 00:05
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Vagn, som skriver
Hm - ja, et svar har jeg fået. Nemlig det svar at du håber på en frelse som du ikke har den ringeste idé om hvad består i. Med andre ord - du køber katten i sækken!
Forkert!
Det er lige omvendt. Det er mig der er katten!
Og det er mig der er blevet købt - for en ufattelig høj pris. Den fulde sandhed om hvordan der er i Guds rige kan jeg først opleve, når jeg er kommet ud af sækken og skal se, ansigt til ansigt ...
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#19392 - 03/10/2003 00:14
Re: Du skal/Du må ikke/Du skal slå ihjel!??
[Re: Alex]
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
|
Den sætning du kommenterer var tydeligt stilet til det med dommen over de 3.000 jøder der tilbad guldkalven. Jeg ville i dette tilfælde ikke bare kalde det en anden tro, men et groft eksempel på vantro. Gud havde ført dem ud af Ægypten og alligevel blev de utro så hurtigt.
Er der virkelig grader af vantro?
Og, hvor går grænsen, i givet fald, for at man skal idømmes dødsstraf?
Som kristen stiller jeg ikke spørgsmålstegn ved Guds råderet over mennesket (Rom. 9v20-21), men mener at når det er Guds vilje, og alene Guds vilje, så er det formålstjeneligt at modstandere af Guds rige ryddes af vejen, når det ikke er tid og sted til at omvende dem.
Så du undlader at tage personligt stilling til det moralske i etnisk udrensning og kollektiv afstraffelse? Det kan man selvfølgelig også.
Hvordan afgør man forøvrigt om det er "Guds vilje, og alene Guds vilje"? Måske var det Guds vilje, da serberne slagtede albanere? Eller, når russerne bomber tjetjenerne? Og, hvordan kan vi egl. vide, at nazismens forbrydelser ikke var Guds vilje?
|
|
Til toppen
|
|
|
#19393 - 03/10/2003 00:19
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Vagn. Hvis jeg må blande mig så vil jeg sige, at jeg synes det er ufornuftigt, ulogisk og irrationelt at operere med forskellige individuelle, subjektive "sandheder".
Ok, hvis du bruget ordet "sandhed" synonymt med synspunkt. Eller tro. Eller overbevisning.
Men hvorfor så kalde det sandhed?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#19394 - 03/10/2003 00:27
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Jeg skrev: Hm - ja, et svar har jeg fået. Nemlig det svar at du håber på en frelse som du ikke har den ringeste idé om hvad består i. Med andre ord - du køber katten i sækken!
Kristina skrev: Forkert!
Det er lige omvendt. Det er mig der er katten!
Og det er mig der er blevet købt - for en ufattelig høj pris.
At købe katten i sækken er et udtryk for at købe noget man ikke ved hvad er!
Vil du påstå at Gud ikke kender dig indtil mindste detalje, ja bedre end du kender dig selv. At Gud ikke er 100 pct. klar over hvad Gud har købt? Tror du at du kan skjule noget for Gud?
Kristina skrev: Den fulde sandhed om hvordan der er i Guds rige kan jeg først opleve, når jeg er kommet ud af sækken og skal se, ansigt til ansigt ...
Antyder du at du kender så meget som en flig af sandheden om Guds rige? I givet fald så lad os høre hvad du konkret ved om Guds rige.
Hvad Guds frelse består i mener jeg ellers vi netop var enige om at du intet ved om, Kristina!
|
|
Til toppen
|
|
|
#19395 - 03/10/2003 00:31
|
Bruger
|
Kefas>Jeg synes ikke det er retfærdigt at jeg foreksempel skal straffes for hvad min fætter har gjort, men jeg oplever at det kan ske, selv i vores egne af verdenen, da man tillægger familie en hvis enhed og samhørighed ------------------------------------------------------------ Kristina>Lige præcis, det er jo hvad vi oplever hele tiden, og ikke kun inden for familien.
Men det uheldige forhold, at andre ind imellem bærer de negative konsekvenser af det vi gør, kan da ikke ophøjes til et retfærdigt retsprincip.
I et større perspektiv ved vi, som kristne, at vi lider under konsekvenserne af de første menneskers oprør mod Gud.
Muligvis, men det bliver det da egl. ikke mere retfærdigt af.
Jeg tror Gud har villet, at vi som mennesker, skabt i Guds billede, har medansvar for vores medskabninger, og for det jordiske skaberværk, som vi af Gud er sat til at herske over, og derfor må lide under megen uretfærdighed.
Så indrømmer du vel, at Gud på forhånd havde planlagt syndefaldet med dette formål? Dermed er vi mennesker jo uden skyld - Adam og Eva var blot brikker i Guds spil.
Iøvrigt forstår jeg ikke, at en almægtig Gud ikke har givet os medansvar på en måde, så vi ikke lider under "megen uretfærdighed" (her bekræfter du forøvrigt, at vi er udsat for uretfærdigheder, som Gud i sidste ende er ansvarlig for). Gud kunne gøre det sådan i kraft af sin almægtighed og når han har valgt ikke at gøre det må det jo nødvendigvis være fordi uretfærdigheden er et mål i sig selv for Gud.
(Mærkelig nok taler ingen om uretfærdighed, når de modtager rige ufortjente gaver!).
Jo da. Man hører da ofte at folk, der har medvind i livet, føler at det er ufortjent. Det er nok bare uendeligt meget lettere at lære at leve med ufortjente gaver end med ufortjent straf. Derfor er protesterne nok også lidt mere højlydte i det sidste tilfælde. Så nej, det er faktisk slet ikke mærkeligt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#19396 - 03/10/2003 00:36
|
Bruger
|
Om hvordan du kan vide, om du tager det rette valg... Jeg vil foreslå dig, at du sætter dig grundigt ind i begge religioner/trosretninger... Hvis du er sikker på at det er Islam, så vil jeg acceptere dit valg... men vi ville sikkert stadig få os en del gode diskutioner
Vagns problem er vel ikke, hvorvidt du vil acceptere hans valg, men hvorvidt Gud vil acceptere det. Og, du lyder til at være mere tolerant end Gud.
|
|
Til toppen
|
|
|
#19397 - 03/10/2003 00:40
|
Anonym
Anonym
|
Kristina skrev: Hej Vagn. Hvis jeg må blande mig så vil jeg sige, at jeg synes det er ufornuftigt, ulogisk og irrationelt at operere med forskellige individuelle, subjektive "sandheder".
Ok, hvis du bruget ordet "sandhed" synonymt med synspunkt. Eller tro. Eller overbevisning.
Men hvorfor så kalde det sandhed?
En subjektiv sandhed, tjah måske ikke - og så alligevel?
Du mener vel at kristendommen er sandhed for dig, Kristina.
Vores muslimske debattør, Shakir, mener at Islam er sandhed for ham.
Theological mener at Hare Krishna er sandhed for ham.
Disse tre forskellige sandheder knytter sig til tre forskellige subjekter (undskyld udtrykket ) og kan altså ikke alle være sande, selv om det opleves således af de tre personer.
Kan man så ikke godt sige at de tre sandheder er subjektive?
De er jo i hvert fald ikke objektive - omend både Shakir og Theological nok vil hævde det for deres vedkommende. Men det tror jeg ikke du vil.
Men kunne du forestille dig at sige: Kristendommen er "synspunktet" for mig.
Med mit kendskab til dig tror jeg det vil falde dig lettere at sige: Kristendommen er "sandheden" for mig.
|
|
Til toppen
|
|
|
#19398 - 03/10/2003 00:44
[Re: Ateist]
|
Bruger
Sted: Nederland
|
Hej Lars
Ja, hvordan kunne vi egentlig vide det?, det ene spoergsmaal her tager faktisk det andet, saa naar vi ikke kan bevise hvad der er Guds vilje og ikke, kan vi saa doemme hvad der er forkert og ikke forkert.?
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#19399 - 03/10/2003 06:58
[Re: nelle]
|
Bruger
Reg.: 29/09/2003
|
Kære Ellen!
Guds vilje er noget, du ved inde i dig selv. Du ved altid, hvad der er ondt, som du altid ved, hvad der er godt. Det kan godt ske, at vi sådan lige først skal grundigt overveje det, men mennesket ved, fordi det er Gud lig, altid, hvad der er godt og ondt.
Hjertelig hilsen Elizabeth
|
|
Til toppen
|
|
|
#19400 - 03/10/2003 07:26
|
Bruger
Reg.: 08/06/2003
|
Hej Ateist, Nu er vi løbet ind i en kommunikationsbrist ala når ateister spekulerer i hvordan Noa kunne bygge Arken. Forskellige agendaer.. Den eneste der ejer liv er Gud. Iøvrigt så læs mit svar til Nelle om hvornår der skal tages liv, jeg nævnte hvis at det kun var relevant for GT jøder og for engle.
|
|
Til toppen
|
|
|
#19401 - 03/10/2003 09:08
[Re: elizabeth]
|
Bruger
|
Så det vil sige, at hvis jeg synes det er godt, at hævne noget ti gange, for eksempel, hvis der er en der slår en ven, så er det godt at tæske ham halvt ihjel, når bare jeg føler det er godt og rigtigt??
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#19402 - 03/10/2003 09:51
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Vagn, du spørger:
At købe katten i sækken er et udtryk for at købe noget man ikke ved hvad er!
Vil du påstå at Gud ikke kender dig indtil mindste detalje, ja bedre end du kender dig selv. At Gud ikke er 100 pct. klar over hvad Gud har købt? Tror du at du kan skjule noget for Gud?
Nu har vi udvekslet i hundredevis af indlæg, og så spørger du om jeg ikke tror Gud kender mig indtil mindste detalje. Altså ærlig talt...
Jo, Gud kender mig, og dig, og alle, indtil mindste detalje. Han kan se igennem sækken nemlig, og det kan jeg ikke.
Antyder du at du kender så meget som en flig af sandheden om Guds rige? I givet fald så lad os høre hvad du konkret ved om Guds rige.
Jeg ved ingenting konkret om sandheden i Guds rige, det har jeg også forklaret mange gange.
Jeg kan kun henvise til Bibelen, som jeg tror på (= har tillid til) er Guds ord. Den tro/tillid/overbevisning er ikke mit valg, men skabt af Gud i mig. Tror jeg!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#19403 - 03/10/2003 10:04
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Ateist
"Hvordan afgør man forøvrigt om det er "Guds vilje, og alene Guds vilje"? Måske var det Guds vilje, da serberne slagtede albanere? Eller, når russerne bomber tjetjenerne? Og, hvordan kan vi egl. vide, at nazismens forbrydelser ikke var Guds vilje?"
Det KAN vi ikke vide. Min mormor var ikke kristen med den begrundelse, at havde der været en Gud ville hun ikke have mistet sin far i 1 Verdenskrig! Jeg forstår argumentet, men dette til trods vil jeg mene at skulle Gud afskaffe krig og ondskab, ville dette stortset betyde total udslettelse af menneskeheden. Jeg selv tror at det temmelig ofte, men ikke altid, hænger sådan sammen som i Jesu lignelse:
»Himmeriget ligner en mand, der såede god sæd i sin mark. Mens folkene sov, kom hans fjende og såede ukrudt i hveden og gik sin vej. Da kornet skød op og satte kerne, kom også ukrudtet frem. Husbondens folk kom så og spurgte: Herre, såede du ikke god sæd i din mark? Hvor kommer da ukrudtet fra? Han svarede: Det har en fjende gjort. Folkene spørger ham så: Vil du have, at vi skal gå ud og luge det væk? Han svarer dem: Nej, for når I luger ukrudtet væk, kommer I til at rykke hveden op sammen med det. Lad blot begge dele gro side om side indtil høsten. Ved høsttid vil jeg så sige til høstfolkene: Tag først ukrudtet fra og bind det i knipper, så det kan brændes, men saml hveden i min lade.«
Det er så "ukrudtet" der vil have magt med alle midler (gennem grådig udbyttelse, krig og anden djævelskab). Som vi ved fra vores have gror ukrudtet og breder sig hurtigere end de andre planter, ja, det kvæler sågar de blomster vi såede i foråret ved at skygge for dem, ved at omslynge dem og ved at suge al næring fra jorden...men i Jesu lignelse gror ukrudtet side om side med hveden, indtil den dag hvor det bliver sorteret fra hveden og brændt.
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#19404 - 03/10/2003 10:07
[Re: Alex]
|
Bruger
|
Nu er vi løbet ind i en kommunikationsbrist
Hvordan kommer du frem til det?
Hvis du ikke vil svare på mine spørgsmål, så sig det dog lige ud i stedet for.
ala når ateister spekulerer i hvordan Noa kunne bygge Arken.
Hvilket vel er legitimt nok at spekulere på? Jeg har forøvrigt aldrig set nogen god forklaring på denne fantastiske bedrift skulle kunne lade sig gøre. Eller på, hvor alle beviserne er blevet af.
Og at kristne ikke kan give troværdige svar på relevante spørgsmål vedr. arken betragter jeg altså ikke som nogen "kommunikationsbrist". For mig at se er det istedet et ganske godt tegn på, at spørgsmålene ikke lader sig besvare fornuftigt - at det er fornuftsstridigt.
Forskellige agendaer..
Forskellige agendaer fører da slet ikke nødvendigvis til kommunikationsbrister.
Og, hvilken agenda mener du i givet fald at ateister har?
Den eneste der ejer liv er Gud. Iøvrigt så læs mit svar til Nelle om hvornår der skal tages liv, jeg nævnte hvis at det kun var relevant for GT jøder og for engle.
Det udelukker jo så slagterierne på Balkan og i Tjetjenien.
Men du har stadigvæk ikke forklaret, hvordan et uretfærdigt princip bliver retfærdigt blot fordi det er GT jøder, der slagtes.
|
|
Til toppen
|
|
|
#19405 - 03/10/2003 10:12
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Vagn,
Du mener vel at kristendommen er sandhed for dig, Kristina.
Nej, jeg mener at kristendommen er sandheden, og at det også ville være tilfældet, selv om ikke et eneste menneske troede på det. Ellers ville jeg ikke kalde den sand.
Kan man så ikke godt sige at de tre sandheder er subjektive? De er jo i hvert fald ikke objektive - omend både Shakir og Theological nok vil hævde det for deres vedkommende. Men det tror jeg ikke du vil
Jo, det kan du tro at jeg vil! Jeg tror jo, som du nok ved, at Shakir og Theo - og også du - tager fejl. Jeg anerkender slet ikke begreber som "subjektive sandheder". Rent sprogligt synes jeg heller ikke ikke det giver mere mening end at tale om firkantede cirkler.
Med mit kendskab til dig tror jeg det vil falde dig lettere at sige: Kristendommen er "sandheden" for mig.
Så kender du mig stadigvæk slet ikke. Det kunne jeg nemlig ikke finde på at sige.
Derimod siger jeg gerne, igen igen igen! at jeg tror kristendommen er sandheden! Punktum.:)
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#19406 - 03/10/2003 10:14
[Re: malli]
|
Bruger
|
... skulle Gud afskaffe krig og ondskab, ville dette stortset betyde total udslettelse af menneskeheden.
Hvis Gud er almægtig kan han jo sagtens gøre det på en måde, så det ikke betyder total udslettelse af menneskeheden. Når han vælger ikke at gøre det, så må det jo være fordi han ønsker krig og ondskab i Verden.
Folkene spørger ham så: Vil du have, at vi skal gå ud og luge det væk? Han svarer dem: Nej, for når I luger ukrudtet væk, kommer I til at rykke hveden op sammen med det.
Jeg er sikker på, at en alvidende og almægtig gud sagtens kan luge ud så kun ukrudtet fjernes og så ikke et eneste hvedekorn går tabt. Det vælger han imidlertid - af en eller anden grund - ikke at gøre. Han må altså ønske at ukrudtet skal have lov at vokse!
|
|
Til toppen
|
|
|
#19408 - 03/10/2003 10:20
[Re: elizabeth]
|
Bruger
|
Du ved altid, hvad der er ondt, som du altid ved, hvad der er godt.
Hvordan kan det så være, at folk ikke er enige? Nogen synes det er godt at stene voldtagne kvinder - andre synes det er ondt. Begge synspunkter kan vel ikke være rigtige?
|
|
Til toppen
|
|
|
#19409 - 03/10/2003 10:20
|
Anonym
Anonym
|
Kristina skrev: Nu har vi udvekslet i hundredevis af indlæg, og så spørger du om jeg ikke tror Gud kender mig indtil mindste detalje. Altså ærlig talt...
Jo, men så var det jo at du skrev at Gud havde købt katten i sækken, og det bragte mig i tvivl . . . 
Kristina skrev: Jeg kan kun henvise til Bibelen, som jeg tror på (= har tillid til) er Guds ord.
Må jeg i den forbindelse minde dig om at du stadig ikke har svaret på hvordan Helligånden har givet dig vished for at bibelen er sand
Jeg gentager lige spørgsmålet:
Du (Kristina) skriver at helligånden forkynder præcis det samme som står i bibelen. Kan du fortælle konkret hvad der sker og hvordan helligånden udtrykker sig?
Det kan jo ikke bare være en ubestemmelig følelse af, at bibelen er sand; helligånden må nødvendigvis udtrykke sig meget konkret og umisforståeligt for at kunne være i fuldstændig overensstemmelse med skrifterne.
Endelig foreligger der jo også den mulighed at både bibelens og helligåndens budskab er falskt - at du med andre ord er udsat for et ondskabsfuldt bedrag fra højere magter hvis motiver du ikke kan gennemskue.
Med al den grusomhed, ondskab og undertrykkelse som i tidens løb har fundet sted i kristendommens navn, kan du vel ikke afvise at det kan være onde og ikke gode magter der er kristendommens drivkraft.
|
|
Til toppen
|
|
|
#19410 - 03/10/2003 10:33
|
Anonym
Anonym
|
Kristina skrev: Nej, jeg mener at kristendommen er sandheden, og at det også ville være tilfældet, selv om ikke et eneste menneske troede på det. Ellers ville jeg ikke kalde den sand.
OK - så er du altså i samme båd som Shakir og Theological. Forstået på den måde at I tror hver især så fuldt og fast på at netop jeres religion er sandheden at I anser det for at være en objektiv sandhed.
Men jeg, der står på kajen og kikker på jer i jeres båd, må nødvendigvis opfatte jeres tre forskellige "sandheder" som subjektive. De kan jo ikke alle være sandheden, og det er endda mest nærliggende at tro at ingen af dem ER sandheden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#19411 - 03/10/2003 10:37
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist. Du skriver
Så indrømmer du vel, at Gud på forhånd havde planlagt syndefaldet med dette formål? Dermed er vi mennesker jo uden skyld - Adam og Eva var blot brikker i Guds spil.
Det er svært tilgængeligt stof, men jeg tror ikke at Gud på forhånd havde planlagt syndefaldet. Han skabte de første mennesker i sit billede, dvs. i total frihed, hvilket indebærer, at de kunne vælge ham fra, hvad de så gjorde. Gud kunne naturligvis, fordi Gud er Gud, have skabt mennesker som robotter, uden mulighed for at vende ham ryggen, men det gjorde han altså ikke.
Iøvrigt forstår jeg ikke, at en almægtig Gud ikke har givet os medansvar på en måde, så vi ikke lider under "megen uretfærdighed" (her bekræfter du forøvrigt, at vi er udsat for uretfærdigheder, som Gud i sidste ende er ansvarlig for).
Se ovenfor. Jeg mener at vi som menneskehed selv er ansvarlige Når vi taler om den almægtige Gud vil jeg sige, at der er en begrænsning i hans almagt. Som skrevet står: "Fornægte sig selv kan han ikke!".
Gud kunne gøre det sådan i kraft af sin almægtighed og når han har valgt ikke at gøre det må det jo nødvendigvis være fordi uretfærdigheden er et mål i sig selv for Gud.
. Igen, se ovenfor. Jeg uretfærdigheden er bestemt ikke Guds vilje. Deraf hans genoprettende frelsesplan: At gøre op med det onde ved selv at betale prisen for syndefaldet, ved sin søn, Jesu Kristi lidelse og død, hvor han bar alverdens synd, og genopstandelse, hvorved han banede vej til Guds rige for enhver som vil følge ham.
Kristina: (Mærkelig nok taler ingen om uretfærdighed, når de modtager rige ufortjente gaver!).
Ateist: Jo da. Man hører da ofte at folk, der har medvind i livet, føler at det er ufortjent. Det er nok bare uendeligt meget lettere at lære at leve med ufortjente gaver end med ufortjent straf. Derfor er protesterne nok også lidt mere højlydte i det sidste tilfælde. Så nej, det er faktisk slet ikke mærkeligt.
Ja, OK, det har du faktisk ret i! 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#19412 - 03/10/2003 10:46
|
Bruger
|
Hej Ateist
"Hvis Gud er almægtig kan han jo sagtens gøre det på en måde, så det ikke betyder total udslettelse af menneskeheden. Når han vælger ikke at gøre det, så må det jo være fordi han ønsker krig og ondskab i Verden."
Sådan hænger det altså ikke sammen, vi ved fra flere steder at Gud hader ondskaben!
Jeg er sikker på, at en alvidende og almægtig gud sagtens kan luge ud så kun ukrudtet fjernes og så ikke et eneste hvedekorn går tabt.
Ja, og det gør han når tiden er inde!
Det vælger han imidlertid - af en eller anden grund - ikke at gøre. Han må altså ønske at ukrudtet skal have lov at vokse!
For det første er Gud ikke ÅRSAG til disse ting (jvf. budene om at elske Gud og vores næste som os selv), men er en konsekvens af Adams fald, vores kødelige magtbegær og Modstanderens fristelser. Men du har ret i at Gud lader disse ting ske! men dette er i en højere sags tjeneste. Jeg kan nævne nogle perspektiver ved det:
1. Mennesket vil altid sit eget, gennem krig vil det normalt ikke søgende menneske blive presset og magtesløs, og med ryggen mod muren vil det søge tilflugt ved Gud!
2. Krig og anden modgang vil lutre det menneske der allerede ER indlemmet i Guds rige, således at det vil overgive en højere grad af egenvilje til Gud.
3. Udvikling, vi ser ofte (men ikke altid) at et land bliver bevidst om menneskerettigheder, måske ovenikøbet integrerer nogle helt andre værdier, såsom medmenneskelighed ovenpå en krig
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#19413 - 03/10/2003 10:58
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Vagn, du spørger
Kan du fortælle konkret hvad der sker og hvordan helligånden udtrykker sig? Det kan jo ikke bare være en ubestemmelig følelse af, at bibelen er sand; helligånden må nødvendigvis udtrykke sig meget konkret og umisforståeligt for at kunne være i fuldstændig overensstemmelse med skrifterne.
Jeg kan godt forstå dit spørgsmål, men jeg kan ikke besvare det. Jeg tror at Helligånden finder mennesker der hvor de nu befinder sig.
Andre kristne mennesker står nok klar med deres svar om, at de har følt/oplevet/set eller tænkt sig frem til det. Ikke jeg.
Så hvordan Gud har båret sig ad med at overbevise mig, ved jeg simpelthen ikke.
Det eneste jeg helt bevidst har gjort, er at jeg har søgt sandheden, og at jeg har læst og lyttet til mangt og meget med åbent sind, og også fundet meget smukt og godt i mange andre sammenhænge, men den faste klippegrund, altings begyndelse og den overordnede sandhed om dette forunderlige liv fandt jeg først i en moden alder, da jeg kom til kristen tro. Så nu ved jeg på hvem jeg tror!
Kald det bare et under - et af dem der heldigvis sker mange af. Nærmere kan jeg nok ikke komme det, men kan bare tilføje et af mine yndlings-citater fra Bibelen: "Troen kommer af det der høres."
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#19414 - 03/10/2003 11:15
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Vagn, nu skriver du:
Men jeg, der står på kajen og kikker på jer i jeres båd, må nødvendigvis opfatte jeres tre forskellige "sandheder" som subjektive. De kan jo ikke alle være sandheden, og det er endda mest nærliggende at tro at ingen af dem ER sandheden.
Lige præcis. Jeg har det meget bedre med, at du udtrykker det på den måde, for sådan må og skal det se ud for et menneske, der står på kajen! Nu har vi nærmet os hinanden - rent sproglig i hvert fald! 
Jeg håber for dig, at du ikke hele dit liv bliver stående der på kajen, men at du en dag kaster dig ud i bølgerne og der opdager at du kun kan redde livet ved at lade dig hive op i redningsbåden!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#19415 - 03/10/2003 12:06
[Re: malli]
|
Bruger
|
Malli>"Hvis Gud er almægtig kan han jo sagtens gøre det på en måde, så det ikke betyder total udslettelse af menneskeheden. Lars>Når han vælger ikke at gøre det, så må det jo være fordi han ønsker krig og ondskab i Verden." Malli>Sådan hænger det altså ikke sammen, vi ved fra flere steder at Gud hader ondskaben!
Det er sikkert rigtigt, at det flere steder siges, at Gud hader ondskaben. Men ikke desto mindre så tillader han den. Ja, han har selv skabt den. Og han har (som min. i GT) selv aktivt fremmet den ved at anvende uretfærdige afstaffelser. Jeg mener altså at handlinger tæller mere end ord og kan derfor kun konkludere, at Gud ønsker krig og ondskab i verden.
Lars>Jeg er sikker på, at en alvidende og almægtig gud sagtens kan luge ud så kun ukrudtet fjernes og så ikke et eneste hvedekorn går tabt. ------------------------------------------------------------ Malli>Ja, og det gør han når tiden er inde!
Ja, det siger I. Men han kunne jo med uendelig lethed have gjort det allerede for 5.000 år siden og sparet verden for ufattelige mængder af lidelse. Han har stadigvæk ikke gjort det men tillader dagligt at talrige mennesker lider. Ikke just noget, der tyder på, at han ser menneskelig lidelse som et problem.
Lars>Det vælger han imidlertid - af en eller anden grund - ikke at gøre. Han må altså ønske at ukrudtet skal have lov at vokse! ------------------------------------------------------------ For det første er Gud ikke ÅRSAG til disse ting
Hvis Gud er altings ultimative årsag, så er han også ondskabens ultimative årsag.
Gud skabte menneskene, så vi er disponerede for ondskab.
Gud skabte slangen, der fristede Adam og Eva.
Gud placerede fristelsens objekt (kundskabens træ) i haven, vel vidende at Adam og Eva ville spise af det.
Jeres påstand om, at Jesu offer har været planlagt fra tidernes morgen understreger også, at syndefaldet har været planlagt så længe.
Det eneste logiske er altså at antage, at Adam og Eva spillede deres rolle i Guds plan. Han ønskede de skulle spise af træet, han ønskede at udvise dem af haven, han ønskede ondskab introduceret i verden. Ellers ville en alvidende og almægtig gud da have arrangeret tingene anderledes.
... en konsekvens af Adams fald, vores kødelige magtbegær og Modstanderens fristelser.
Gud har skabt Adam så han ville falde, Gud har skabt os med vores begær og Gud har skabt Modstanderen, så han frister.
Men du har ret i at Gud lader disse ting ske! men dette er i en højere sags tjeneste.
Men en alvidende og almægtig gud kunne jo lige så let have tjent den højere sag uden at lade disse ting ske. Han har stået i en valgsituation med to muligheder: 1) At nå målet uden krig og ondskab, eller 2) at nå målet med krig og ondskab. Gud har bevidst valgt det sidste, og - det må derfor være et mål i sig selv at disse ting skal ske.
1. Mennesket vil altid sit eget, gennem krig vil det normalt ikke søgende menneske blive presset og magtesløs, og med ryggen mod muren vil det søge tilflugt ved Gud!
Så Gud lader os lide blot for at vi så er desto mere desperate efter at blive frelst af ham? Ikke just noget jeg finder tiltalende! Det svarer jo til at en lille dreng torturerer en kattekilling fordi den så er så taknemmelig når han holder op igen.
2. Krig og anden modgang vil lutre det menneske der allerede ER indlemmet i Guds rige, således at det vil overgive en højere grad af egenvilje til Gud.
Så vha. lidelse knækker Gud mennesker psykisk, sådan at de overgiver sig totalt og viljesløst til ham. Det er jo det, der foregår i ethvert despotis torturkældre. Heller ikke just noget jeg finder tiltalende!
3. Udvikling, vi ser ofte (men ikke altid) at et land bliver bevidst om menneskerettigheder, måske ovenikøbet integrerer nogle helt andre værdier, såsom medmenneskelighed ovenpå en krig
Hvis han ønskede at vi skulle have disse værdier kunne han jo blot have skabt os med en forkærlighed for dem. Det havde da været den direkte vej til målet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#19416 - 03/10/2003 12:58
|
Bruger
|
Hej Ateist
Gud har ikke skabt nogen ond, men han har skabt os med forskellige potentialer eller egenskaber. Disse egenskaber kan bruges positivt eller negativt. I Edens have er Slangen et symbol på Satan: Slangen var det snedigste af alle de vilde dyr, Gud Herren havde skabt, og den spurgte kvinden: »Har Gud virkelig sagt, at I ikke må spise af træerne i haven?«
Slangen er født med mere intelligens end de øvrige dyr, intelligens er en positiv egenskab, men Slangen bruger denne egenskab negativt. På samme måde har han ikke skabt Adam og Eva som onde, men som mennesker der er skabt i hans billede med potentialer til at vælge. Han holder dem ikke indespærret, men giver dem frihed ….og der var altså kun en sølle lov i paradis. I og med at syndefaldet blev en realitet for mennesket, blev vi forvist fra paradiset, hvor alt var lutter fred og idyl og der var naturlig samvær med Gud.
Gud har således ikke skabt ondskaben, men potentialer, der kan bruges eller misbruges. Derudover har han givet os et valg, hvori vi står til ansvar for vore handlinger. At give frihed til at vælge mellem at gøre det gode eller det onde skyldes kun helt og aldeles Guds karakter af kærlighed. For kærligheden søger ikke sit eget:
”Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. v5 Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag. v6 Den finder ikke sin glæde i uretten, men glæder sig ved sandheden. v7 Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt.” (1. Kor. 13)
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#19417 - 03/10/2003 13:07
|
Anonym
Anonym
|
Kristina skrev: Jeg håber for dig, at du ikke hele dit liv bliver stående der på kajen, men at du en dag kaster dig ud i bølgerne og der opdager at du kun kan redde livet ved at lade dig hive op i redningsbåden!
Af dig, Shakir eller Theological som kaster hver jeres redningskrans ud til mig!
Jeg må indrømme at jeg finder det mest fornuftigt at blive på kajen! 
I øvrigt svømmer jeg udmærket! 
|
|
Til toppen
|
|
|
#19418 - 03/10/2003 13:23
|
Anonym
Anonym
|
Jeg skrev: Kan du fortælle konkret hvad der sker og hvordan helligånden udtrykker sig? Det kan jo ikke bare være en ubestemmelig følelse af, at bibelen er sand; helligånden må nødvendigvis udtrykke sig meget konkret og umisforståeligt for at kunne være i fuldstændig overensstemmelse med skrifterne.
Kristina skrev: Jeg kan godt forstå dit spørgsmål, men jeg kan ikke besvare det. Jeg tror at Helligånden finder mennesker der hvor de nu befinder sig.
Kristina skrev: Så hvordan Gud har båret sig ad med at overbevise mig, ved jeg simpelthen ikke.
Du kan ikke besvare mit spørgsmål, Kristina!
Hvorfor skrev du så at Helligånden forkynder præcis det samme som står i bibelen?
For mig at se har du kun belæg for at skrive at du har en UBESTEMMELIG FØLELSE af at Helligånden forkynder præcis det samme som står i bibelen!
I øvrigt forholder du dig ikke til denne del af mit spørgmål:
Endelig foreligger der jo også den mulighed at både bibelens og helligåndens budskab er falskt - at du med andre ord er udsat for et ondskabsfuldt bedrag fra højere magter hvis motiver du ikke kan gennemskue.
Med venlig hilsen Vagn bro
|
|
Til toppen
|
|
|
#19419 - 03/10/2003 13:55
|
Ordstyrer
Bruger
|
Vagn, du overvurderer mine evner. Jeg har det som en der er sat til at forklare en farveblind om farver ..
Ja, den mulighed foreligger - tænk selv videre over den!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
|