Hej Carl
Hvad mener du i grunden når du skriver at kirkerne oplever Helligånden i
hele sin fylde? Er det de ydre tegn, som bestemt fremkom i den første tid?
Jeg tror ikke at det forholder sig sådan, der står jo skrevet at der var ildtunger over disciplene. Det har jeg da ikke hørt nogen opleve. Jeg tror at der var en kolossal salvelse i starten, vi ser jo også at tungetalen fra begyndelsen består af forskellige sprog, der skal bruges til at forkynde evangeliet. Efterfølgende tales der så om uforståelig tungetale, der skal bruges til opbyggelse. Men at der evt. er tungetale i en menighed kan jo aldrig bevidne om hele Helligåndens fylde. Det kan mirakler nu heller ikke, mirakler fremkommer jo også i andre kredse end i de kristne...det samme gør tungetale.
For at der kan være tilstedeværelse af Helligånden, må "Åndens frugt" være at se "
Men Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse." (Gal.5) Desværre bliver dette ofte omvendt proportionalt med en higen efter miraklerne....man glemmer simpelthen sine medmennesker, eller man ser dem kun som potentiel missionsmark.
Tænk sig at kunne evne at elske sin næste som sig selv! er dette ikke en langt større og opbyggelig gave end mange af de der ellers står nævnt? Jeg er så klar over at dette heller ikke "beviser" noget som helst, for også hedninge elsker.....men man bliver da helt klart til større berigelse for sine omgivelser

Mkh Malli