2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#19022 - 11/09/2003 08:38
Re: Fyldt op af Ånden
[Re: malli]
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej malli
Hvad er fred..... Jeg tror der er forskel på om det at have fred med en ting betyder at man gennem denne fred kommer tættere på frelsen - eller - at have fred med noget bare betyder at man har det god med det....
Vores frelse kan aldrig måles på om vi har fred..... vi kan sagtens anfægtes samtidig med at vi stadig tror på Jesus......... Frelsen/ Jesus er ikke afhængig af hvad vi går og føler vi har fred med.....
Det er da også temmelig individuelt hvad man har det godt med --- har aldrig hørt om nogen der har fred med at høre forkyndelse om fx Guds vrede over syndeN eller Guds Hellighed som ønsker at udslette alt syndigt (heldigvis er kærligheden størst) --- men det er også fra Gud. Jeg har aldrig haft fred med at høre at jeg er en synder - men jeg er ikke i tvivl om at det er Gud der siger det..... Derimod har jeg en dejlig fred når jeg hører at jeg er god nok---- men det kommer fra Satan.
Jeg tror det er særdeles farligt at bygge sig tro op omkring hvad man føler er godt eller skidt.... Det man skal tro på er Jesus og intet andet...
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#19023 - 11/09/2003 09:04
[Re: Esmaralda]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Ester Jeg er ikke uenig! Men hvad mener du om Helligånden - opfatter du ham som "en indre vejleder"/"kraft"...eller en ydre person? (eller begge dele  ) Der står jo skrevet: "Eller ved I ikke at jeres legeme er et tempel for Helligånden, som er i jer, og som I har fra Gud..." (altså noget indre) Omvendt siger Jesus at han ikke vil efterlade os faderløse og beder Faderen sende Talsmanden som skal undervise.... Her er Helligånden Jesu stedfortræder. Men Jesus var jo temmelig ydre!, og her synes jeg det fremgår at Helligånden er en ydre person. Håber ikke at det blev alt for forvirrende. Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#19024 - 11/09/2003 09:57
|
Bruger
|
Hej malli Hmmm ja hvem eller hvad er Helligånden???? Godt spørgsmål...... Jeg tror han har flere "funktioner" jeg vil prøve at skrive nogen af dem: Helligånden er den der formidler nådegaverne til hvem han vil Helligånden går i forbøn for os Helligånden taler til os gennem vores samvittighed Helligånden lærer os om synden og nåden (gennem ordet og sakramenterne) Helligånden åbenbarer skriften for os Det var lige de funktioner jeg kunne komme i tanke om lige nu.... der er sikkert flere...
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#19025 - 11/09/2003 12:22
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Ja, enig. For mig er det vigtigt at fastholde, at Helligånden ikke må adskilles fra Faderen og Sønnen, og ingen af de tre "personer" i Guds væsen eksisterer uden de to øvrige. At "være" i Jesus uden at "have" Helligånden er for mig et absurd udsagn, som jeg af og til har hørt. Noget andet er at vi som kristne har brug for at bede om, at Helligånden får mere og mere råderum i os, så vi kan vokse i helliggørelse.
Men Faderen, Sønnen og Helligånden må heller ikke sammenblandes, det er tre forskellige udtryk. Jeg mener at Helligåndens primære funktion er at vise os og føre os hen til Jesus som vor Herre og Frelser.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#19026 - 11/09/2003 12:28
|
Bruger
|
Hej Ester
Ja, det er også det jeg mener. Men ud fra det du skriver lader det ikke til at du mener at Helligånden er en "iboende kraft" ? (undskyld udtrykket, men kan ikke formulere det anderledes)
Men som da Jesus var her - en ydre person?
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#19027 - 11/09/2003 12:40
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina
Jeg har nu også indtryk af at Y eller andre karismatikere mener at de har Faderen og Sønnen, når de er "fyldt op" med Helligånden. De siger jo ofte " Gud er en levende Gud", og at man derfor kan mærke ham som en kraft.
Men jeg kunne nu godt tænke mig at vide om du mener at Gud kan mærkes i denne kraftsform - eller du mener at han (som Jesus) er i det ydre.
Iøvrigt kan jeg fortælle om Y, at hun havde "fået" fra Helligånden at hendes søn skulle være en tjener i Guds rige...drengen døde kort tid efter. Men dette anfægter ikke Y, for så måtte det jo være oppe i himlen Gud mente! Nå, det er lidt underligt som man kan dreje tingene.
Men for at vende tilbage til dette med at være åndsfyldt så kunne det kun være Gud der talte....hvad i alverden siger man til sådan en påstand?
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#19028 - 11/09/2003 13:33
|
Bruger
|
Hej malli
Jeg tror ikke at Helligånden er en evigt bolbende lykke indeni hvis det er det du mener....
Jeg tror at vi har Helligånden og at han leder os til at læse Bibelen rigtigt (hvis vi da vil lytte) og han giver os evt en nådegave..... og han beder for os (især når vi selv kommer til kort)
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#19029 - 11/09/2003 14:00
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Malli
Når du spørger på den måde, må jeg svare, at jeg ikke regner med Helligånden som en iboende kraft sadan at forstå, at jeg kan mærke at det jeg hører, ser eller oplever er er guddommeligt budskab. Jeg har ingen personlig hot-line, hvis jeg må sige det på den måde.
Men det betyder ikke, at jeg ikke har nogen personlig erfaring med at Gud helt sandt og konkret og reelt er virkelighed, for det har jeg.
Jeg møder ham i Ordet, læst eller talt og forkyndt, og i sakramenterne. Herudover oplever jeg meget i hverdagen, som jeg opfatter som guddommelige kærtegn eller påmindelser, og som jeg modtager i taknemmelighed, men som jeg vogter mig vel for at tolke.
Det vil sige, at jeg aldrig giver mig af med at forsøge mig med nogen tolkning af følelser og tanker og begivenheder, eller med at filosofere over, om de kommer fra Gud eller fra hans modstander, eller helt enkelt bare er en naturlig konsekvens af, at vi lever i en falden verden.
Hvis der sker noget godt, som jeg har bedt om, tager jeg det ikke heller ikke for et bønnesvar, og hvis der sker noget dårligt tager jeg det ikke som et tegn på, at jeg eller andre involverede er på afveje, eller at det er et angreb fra den onde.
Jeg forholder mig til hvad der sker hen ad vejen, og beder om at Guds vilje må ske, og at jeg må gå på hans veje.
Så hverken sundhed, rigdom eller medgang tolker jeg som tegn på, om jeg er på ret vej eller ej, og sygdom, modgang og pengemangel er for mig heller ikke tegn på, at jeg er på afveje.
I det hele taget tolker jeg ikke. Guds Ord er mit fundament. Så kald mig bare fundamentalist!
Jeg ved ikke om dette besvarer dit spørgsmål, ellers må du komme igen!
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#19030 - 11/09/2003 15:57
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 13/03/2003
|
Hej Malli og Kristina Svært emne, men jeg kan sige, at jeg i stort set har det som Kristina, men jeg kan også mærke "forskellen" fra, da jeg endnu ikke var omvendt og da jeg nu er. Og på den vej mærke, at det er "sket" noget der har med Ånden at gøre, og det kan også mange gange mærkes som en slags kraft, men jeg tror også, at alle oplever det lidt forskelligt fra person fra person, for nogle mere krafrigt end andre. Men Helligånden/gud kan jo gøre alt, så det er vel deri at forvirringen ligger, men jeg ved i hvert fald, at man ikke må skille Gud/Sønnen/Helligånden ad. Det er farligt! Jeg oplever det ikke som hverken indre eller ydre, jeg har ikke tænkt over det for jeg ser et alt sammen som en helhed. Det lyder meget som at prøve at "opdele" det hele?? Gud er vel større end så? Det er nok det-vi kan ikke helt trænge ind i Gud. Men jo, med risiko at blive "trængt"-jeg har oplevet bønnesvar og lignende, der har været rigtigt kraftige som kun kan have været Gud. Fx en venindes søn havde styrtet med sin cykel, og havnet i koma på hospitalet. Lige i den minut jeg bad vågnede han. Faktisk bad jeg lige om dette "tegn" "hvis" jeg nu fik hjælp.(nogen gange bliver det jo ikke helt som man vil) han var også meget slemt tilredt. Og min veninde der ikke troede har fået et vist måt af tro efter det.=) Og lignende ting har jeg oplevet. Jeg føler mig meget taknemmelig, ....... Men så jo, nogen gange må det vel være en ydre manifestation, ... men jeg tror ikke heller at vi skal opdele det og jeg tror at Gud selv vil vise os sandheden. Helligånden skal jo først og fremst oplyse os via sit Ordet. Bibelen. Og forkyndelsen. Det med sønnen lyder ikke helt rigtigt. Det gik jo heller ikke i opfyldelse. Satan kan jo også udgive sig for en lysets engel. Kh. Josefin
|
|
Til toppen
|
|
|
#19031 - 11/09/2003 16:30
[Re: Josefin]
|
Bruger
|
Hej Josefin
Tak for din besvarelse. Jeg ved godt at det virker TEMMELIG besynderligt med denne delen op i indre og ydre.
Men grunden, den eneste grund, til at jeg gør det er fordi at mennesker taler om at være "fyldt op" af Ånden, og når de er det så er de sikre på at det er Gud der taler til dem/gennem dem - og så kan de ikke tage fejl når de kommer med profetier eller kundskabsord.
Så er det jeg jo spekulerer på om dette er et garanti-bevis. Jeg tænker også¨på om Gud overhovedet arbejder på denne måde, eller han måske ved Helligånden snarere tilrettelægger tingene i det ydre. Vi ved en ting der står fast, og det er at han er i sit Ord og Sakramenter, for det står der i Bibelen.
Det der med at være "fyldt op" oplever man jo også i andre religioner, new-age, trance og meditation - så hvordan kan man VIDE, at det er Gud og ikke alt fra nogle iboende psykiske kræfter til dæmoner?
Jeg vil dog tilføje at jeg mener at Gud kan lade os mærke sit nærvær...når det passer HAM, og ikke fordi vi lige vil "fyldes op".
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#19032 - 11/09/2003 16:51
|
Bruger
|
Hej Malli
Ja det kan nok forekomme i nogle tilfælde givetvis. Men så må de jo også TESTE profetien/udsagnet! På den måde bibelen fremlægger! Ikke også? Så er vi jo inde på det med at bedømme ånder. Ikke? Det nytter jo ikke hvad de siger, hvis de ikke også tester hvad der er fra Gud og ej, det er jo den måde det står i bibelen at vi ska gøre. Kh Josefin
|
|
Til toppen
|
|
|
#19033 - 11/09/2003 17:24
[Re: Josefin]
|
Bruger
|
Hej Josefin
Der står jo skrevet at "Ånden" skal bekende "Jesus er Kristus kommet i kød"Det lyder jo umiddelbart som en lille trylleformular...men spørgsmålet er om det er lige præcis disse ord der skal bekendes eller der ligger noget mere i det, en bekendelse af den korsfæstede Jesus (mennesket), og Frelseren Jesus (Gud).
Spørgsmålet er også om Ånden skal bekende det af sig selv! - inden det egentlige profeti...i stedet for at man skal ud og teste. For Ånden burde jo bekende det af sig selv, hvis det vel at mærke er Helligånden! eftersom Helligåndens primære opgave er at pege på Jesus Kristus....og ikke sige det vi ønsker at høre.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#19034 - 11/09/2003 22:33
|
Bruger
Reg.: 18/08/2003
Sted: København
|
Hej Malli, Nå, så har du gang i yndlingsemnet igen, Helligåndens kraft  .
Men grunden, den eneste grund, til at jeg gør det er fordi at mennesker taler om at være "fyldt op" af Ånden, og når de er det så er de sikre på at det er Gud der taler til dem/gennem dem - og så kan de ikke tage fejl når de kommer med profetier eller kundskabsord.
Du betvivler ikke, at man kan være fyldt af Helligånden, vel?
"ApG 2v4 Da blev de alle fyldt af Helligånden, og de begyndte at tale på andre tungemål, alt efter hvad Ånden indgav dem at sige."
For det viser pinseunderet da tydeligt, at man kan være.
Jeg har aldrig før hørt, at man selv kan/skal vurdere det man siger/gør under Helligåndens påvirkning:
"1 Kor 12v7 Det, som Ånden åbenbarer, får hver enkelt til fælles gavn. v8 Én får gennem Ånden den gave at meddele visdom, en anden kan ved den samme ånd meddele kundskab. v9 Én får tro ved den samme ånd, en anden nådegaver til at helbrede ved den ene og samme ånd,v10 og igen en anden får kraft til at gøre mægtige gerninger. Én får den gave at tale profetisk, en anden evnen til at bedømme ånder; én får forskellige slags tungetale, en anden evnen til at tolke tungetale."
Det er klart min opfattelse, at når Helligånden er i funktion, så skal det der bliver sagt gjort, dels bedømmes af en eller flere fra menigheden og det der siges/gøres skal ikke være i modstrid med Guds ord.
Jeg ved godt det er meget kraft på een gang , men du får lige Rom 15.13 igen:
"Rom 15v13 Håbets Gud fylde jer med al glæde og fred i troen, så at I bliver rige i håbet ved Helligåndens kraft!"
Jeg ved ikke om ydre/indre er passende at anvende, når man taler om Helligånden, men man kan godt være fyldt af Helligånden og Gud kan tale igennem én når man er i denne tilstand, men man skal ikke selv bedømme om det er et budskab fra Gud under Helligåndens påvirkning.
/Rolf
Johannes 3.16
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
|
|
Til toppen
|
|
|
#19035 - 11/09/2003 22:35
|
Bruger
|
Hvorfor har du egentlig ikke posted dette indlæg under Bibelen eller Kirke og Tro?
/Rolf
Johannes 3.16
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
|
|
Til toppen
|
|
|
#19036 - 11/09/2003 23:03
[Re: john316]
|
Bruger
|
Hej Rolf Jeg er bange for at jeg ikke er den eneste der har anfægtelser på dette område. Du skriver: "Jeg har aldrig før hørt, at man selv kan/skal vurdere det man siger/gør under Helligåndens påvirkning" Ikke nødvendigvis en selv, men du mener jo at det skal vurderes. Det mener jeg også Bibelen siger: "Mine kære, tro ikke enhver ånd, men prøv, om ånderne er af Gud, for der er gået mange falske profeter ud i verden. Derpå kan I kende Guds ånd: enhver ånd, som bekender, at Jesus er Kristus, kommet i kød, er af Gud; men enhver ånd, som ikke bekender Jesus, er ikke af Gud, og det er Antikrists ånd, som I har hørt skal komme, og den er allerede nu i verden. " Men tilsyneladende er tingene ikke altid blevet vurderet korrekt, for der er en del profetier der aldrig er gået i opfyldelse...og så er det jo ikke fra Gud. Jeg har en del kedelige eksempler på dette. Som jeg skrev i et tidligere indlæg havde en udtalt til min veninde, at hvis man var fyldt op af Helligånden, kunne det KUN være Gud der talte. Hvad mener du om dette udsagn? Jo jeg har sandelig været "fyldt op" mange gange...men er faktisk i dag i tvivl om det nogen gange har været mine egne psykiske kræfter eller det var Helligånden. Vi er i stand til i egen kraft at ændre tilstande. Jeg har derudover oplevet at høre en stemme som jeg var sikker på var Jesus...men jeg fandt ud af at dette ikke passede, da denne stemme begyndte at grine!  Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#19037 - 12/09/2003 00:21
|
Bruger
|
Som jeg skrev i et tidligere indlæg havde en udtalt til min veninde, at hvis man var fyldt op af Helligånden, kunne det KUN være Gud der talte. Hvad mener du om dette udsagn?
Betyder det, at du tillægger min holdning en værdi i denne sag? Jeg er jo sådan nærmest halvkarismatisk i mit udgangspunkt 
Hmm. Nu er jeg ikke lige typen, som render rundt og taler i tunger hele tiden og jeg kan ikke lige på stående fod komme i tanke om nogle bibelvers der kan kaste lys over sagen. Så jeg vil tillade mig at angribe det logisk.
Hvis man ER FYLDT med Helligånden, så kan man per definition ikke være FYLDT af noget andet (hverken fremmede ånder eller ens egen ånd). Hvis man ER FYLDT af Helligånden, så vil jeg også mene at det KUN kan være Gud der taler......
At finde finde ud af om man er FYLDT og om det ER Helligånden man er fyldt med, se det er problemet, efter min mening . Der kender jeg kun to værktøjer: bedømmelse foretaget af andre og afvejning i forhold til Guds ord. Dette kan være specielt interessant, hvis der er tale om udlægning af tungetale .
Så når du skriver, at "tingene ikke altid er blevet vurderet korrekt", så har du helt sikkert ret. Men vil du derfor se bort fra, at Gud kan tale gennem én der er fyldt af Helligånden?
Jeg har derudover oplevet at høre en stemme som jeg var sikker på var Jesus...men jeg fandt ud af at dette ikke passede, da denne stemme begyndte at grine!
Det lyder altså rigtigt væmmeligt! Jeg har heldigvis aldrig prøvet noget tilsvarende .
Hvorfor skriver du, at "du er bange for at du ikke er den eneste der har anfægtelser på dette område"? Anfægter du Helligåndens kraft eller hvorvidt den misbruges/fejltolkes af mennesker?
/Rolf
Johannes 3.16
|
|
Til toppen
|
|
|
#19038 - 12/09/2003 14:50
|
Bruger
|
Hej Malli
Nej en tryllefor,ular er det ikke=) desværre!=)Det centrale er vel anerkendelse af jesus kommet i kød og med det indgår at Han er frelser og som korsfæstet. Fremst korsfæstet. Det gør satan alt for at undgå. Men de ting hører sammen. Så går det også ud på et, at det centrale er Jesus. Jeg kan ikke se at det skulle være på anden måde.? eller? KH. Josefin
|
|
Til toppen
|
|
|
#19039 - 12/09/2003 17:09
|
Bruger
Reg.: 04/06/2002
Sted: Sabro (Århus), DK
|
Hej Malli Det er klart, at Gud ikke er blevet bundet og at han derfor staigvæk har magt til også at tale til os. Det er også klart, at det må vurderes på skriften om det i så fald er fra Gud. Der er dog nogle andre spørgsmål, der også må besvares.
1. Er det "normalt" og udbredt i Guds folks historie, at Ånden åbenbarer ting for den enkelte. Og er det normalt i den nuværende tid. 2. Hvordan plejer Gud at tale og i hvilken tilstand plejer hans talerør at være.. 3. Er Helligåndens iboen specielt kendetegnet ved særlige åbenbaringer, eller er der et andet kendetegn.
Til pkt 1: I Gt ser vi, at Gud åbenbarer sig til Abraham og patriarkerne engang imellem med et bestemt formål, at give løfter om afkommet Jesus kristus og det folk, der skal føde Messias. Hos Moses ser vi igen åbenbaringer eftter 400 års trældom, hvor vi ikke hører noget. Det sker, fordi der nu sker noget nyt frelseshistorisk ved indstiftelsen af Sinai-pagten. Igennem Israels historie ser vi Gud åbenbare sig en gang imellem for at føre sit folk tilbage til pagten og for at give løfter om Messias. I NT er Messias kommet, han har udvalgt sine apostle til at bringe budskabet videre og gang på gang hører vi, at der sker tegn og udnere ved apostlenes hænder og de får endvidere myndighed til som et tegn på deres autoritet at overdrage det synlige kendetegn på Helligåndens komme til sin kirke tre gang, en gang til jøderne, en gang til samaritanerne og en gang til hedningerne. Sandsynligvis har det været en kortvarig fornøjelse, for allerde da Peter kommer til hedningen kornelius er tungetalen vist hørt op i Jerusalem. I Korinth bliver den dog lidt længere og korintherne bliver også forledt til sværmeriske antagelser om den. Vi hører også om profetier i NT. Men Helligåndens synlige og hørbare virke er overalt knyttet til Jesu apostles virke, med det formål at stadfæste deres autoritet som Kristi udsendinge. For mig at se, er Helligåndens hørbare/synlige tale altså ikke noget vi idag, hvor vi har apostlenes samlede skrifter hos os, skal forvente at opleve ret meget.
pkt. 2. I Guds folks histrie har Gud som regel talt hørbart til mennesker ved fuld bevidsthed. Hvis man f.eks. gør en halv- eller hel-ekstatisk tilstand til det sted, hvor Helligånden taler, er man på glatis. Man hører heller ikke i biblen, at folk bliver varme indeni eller noget i den retning. Gud taler pludselig til mennesker, der ofte ikke søger det selv, men bliver skræmte over åbenbaringen.
pkt 3. Helligåndens kraft i NT forekommer for mig at se oftest i forbindelse med at mennesker kommer til tro/bliver omvendt og når de bliver styrket i denne tro. Helligånden virker gennem ordet troen i os, og vi kan kun tro Guds nåde og barmhjertighed fordi Helligånden bor i os og giver os kraften til det. Troen er en gave fra Gud, som han giver ved Helligånden og dens frugt er glæde og fred, ikke som en følelse vi finder i os selv, men over Herrens nåde på trods af vores mislykkede liv, psykiske problemer osv. Denne glæde og fred som netop ligger i det objektive, Guds frelse på korset og i ordet og sakramenterne eksisterer side om side med at vores følelser går op og ned: "aldrig er jeg uden våde, aldrig dog foruden nåde, altid har jeg suk og ve, altid kan jeg Jesus se" som det hedder i en salme. Dernæst er frugten, at vi bekender Jesus som Herre(dvs. Gud) som Kristus (konge, profet, ypperstepræst) og som kommet i kød (helt og fuldt menneske) og at vi søger derhen, hvor vi får del i hans nåde og bliver styrket i troen på den til Ordet og Sakramenterne.
Dette min mening om det.
Mvh. Magnus
|
|
Til toppen
|
|
|
#19040 - 12/09/2003 17:45
[Re: chemnitz]
|