2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#18788 - 22/11/2003 07:46
Re: Hvad er Åndens frugter?
[Re: missio]
|
Bruger
Reg.: 22/11/2003
Sted: Århus
|
Jørgen Sejergaard, sognepræst, forsøger at definere Åndens frugter, men gør den klassiske fejl, som mange gør ved omtalen af Åndens frugter.
1) Intet sted i Bibelen står der "Åndens frugter" - flertals ord, men "Åndens frugt" - entals ord.
2) Ånden har kun én frugt - som påvirker 9 forskellige områder i den kristnes liv.
3) Ja, Gal. 3:1-5 siger at Ånden fåes ved at høre i tro. Men, den tro der omtales her, er selve omvendelses troen - frelses øjeblikket. Ikke den tro der kommer af at høre en "god, bibeltro prædiken". Denne tro omtales i Jak. 1:22-25.
4) Samme tro - fra Jak. 1 - stemmer overens med de første kristnes praksis i ApG. 2:42 "De holdt fast ved apostlenes lære og fællesskabet, ved brødets brydelse og ved bønnerne."
5) Jørgen Sejergaards svar, at "man skal benytte de midler, hvorigennem Gud skænker Ånden. Dem er der fem af:" er noget ubibelsk sludder!
Gud skænker ikke Ånden på nogen anden måde, end som pant til sjælen, der er kommet til levende tro på Jesus Kristus.
Gud benytter ikke "midler" - sakramenter - for at overføre den Hellige Ånd. Dette er en gammel katolsk lære, som undrer mig meget at se fra en Lutheransk sognepræsts hånd.
Peter sagde i ApG. 2:38 "Omvend jer og lad jer alle døbe i Jesu Kristi navn til jeres synders forladelse, så skal I få Helligånden som gave." Ånden blev givet ved omvendelses øjeblikket - ikke på grund af dåben, eller ved at læse bibelen, eller høre en kristen prædiken, eller ved noget skriftemål, eller ved nadver, eller ved samtaler med andre kristne!
Guds måde er meget enklere, end Jørgen Sejergaards måde ...
Med venlig hilsen
Jan Áki Andreasen Bibellærer
|
|
Til toppen
|
|
|
#18789 - 22/11/2003 21:03
[Re: andreasen]
|
Bruger
Reg.: 09/10/2002
Sted: Kokkedal, Sjælland
|
Kære Jan Aki Andreassen!
1) Jeg indrømmer gerne, at Åndens frugt står i ental, men hvilken forskel gør dog det?
2) Ånden påvirker ikke kun 9 områder af vort liv, men hele vort liv.
3) Der står da ikke noget i Gal 3,1-5 om, at dette afsnit kun handler om omvendelsen.
4) "Frihedens fuldkomne lov" i Jak 1,22-25 er sikket det samme som "apostlenes lære" i ApG 2,42, men var det ikke denne lære, galaterne hørte i tro?(Gal 3,1-5)
5) Du har lige anerkendt ApG 2,42, hvor tre af de fem midler, jeg taler om, er nævnt, nemlig Ordet (apostlenes lære), den kristne samtale (fællesskabet) og nadveren (brødets brydelse). I det foregående vers 41 er dåben nævnt. Hvordan hænger det sammen med din afvisning af disse midler.
Gud skænker ikke Ånden på nogen anden måde end som pant til sjælen, der er kommet til en levende tro på Jesus Kristus, skriver du. Jeg er enig i, at Ånden er pant til den tror på Jesus, men det er ikke en "måde", men Åndens væsen eller funktion.
Gud benytter ikke "midler" - sakramenter - for at overføre den Hellige Ånd. Dette er gammel katolsk lære.
Jeg svarer, at gloserne sakramente og middel sagtens kan undværes, men det kan sagen ikke. Der findes hellige handlinger i kristendommen, og Gud har mellem sig selv og os sat fem ting, som skænker os fællesskab med ham og kendskab til ham: Ordet, dåben, nadveren, skriftemålet og samtalen. Der skal man gå hen for at få troen og Ånden, og der skal man gå hen for at bevare troen og forblive brændende i Ånden (Rom 12,11).
Den katolske lære siger, at de syv katolske sakramenter virker automatisk, bare man ikke er modstander.
Jeg siger, at de bibelske nådemidler kun virker, når Gud griber ind med sit under.
Ånden blev givet ved omvendelsesøjeblikket, siger du. Det er rigtigt, men det var bare ikke det, der var spørgsmålet. Jeg skulle ikke gøre rede for tidspunktet, men det kommunikationsmiddel, hvorigennem Gud skænker Ånden.
Ånden blev ikke givet PÅ GRUND AF dåben osv, men GENNEM dåben osv.
Med venlig hilsen
Jørgen Sejergaard
Ham, der sidder på tronen, og Lammet, være pris og ære og lov og magt i evighedernes evigheder!
|
|
Til toppen
|
|
|
#18790 - 23/11/2003 05:53
[Re: JørgenSejergaard]
|
Bruger
Reg.: 22/11/2003
Sted: Århus
|
Kære Jørgen Sejrgaard
Tak for din kommentar.
1) Flertal - Ental, hvilken forskel gør det? Svar: Dette er den holdning som er skyldig i de mange forskellige opfattelser af Guds ord, og dannelser af kirkesamfund. Lad os dog, for Guds ords skyld, til enhver tid tage ordet som det står, og ikke gøre om på det.
2) Har du tænkt over, at de 9 områder som nævnes af Paulus dækker hele vort liv?
3) Hele Galaterbrevet handler om retfærdiggørelsen, dvs. omvendelsen. Gal. 3:1-5 skal læses i sin sammenhæng. Paulus' konklusion er: De hørte evangeliet i tro, de fik Ånden i omvendelsens øjeblikket.
4) Frihedens fuldkomne lov og apostlenes lære er det samme, men det var ikke dette de hørte hos galaterne i tro. Galaterne hørte i tro til retfærdiggørelse; men Apostlenes lære og Jakobs "frihedens fuldkomne lov" har med den daglige helliggørelse at gøre. Galaternes problem var, at de først anerkendte evangeliet af nåde ved tro, senere udskiftede de evangeliet med lovtrældoms evangelium, og Paulus forsøger nu at få dem til at forkynde det rette evangelium igen. Jakobs problem var, at efter omvendelsen forsømte man apostelenes lære, og blev ligeglade. De kristne manglede at vise i deres livsførsel, at de overhoved var blevet retfærdiggjort af Gud - at de havde Ånden.
5) Jeg er enig i, at ApG. 2:42 viser os hvordan Gud ønsker vi skal forholde os til Gud, Kirken og vore medkristne. Jeg kalder dem tit for de 4 B'er: Bibelen (apostl. lære), Broderskabet (fællesskabet), Brødsbrydelsen (brødets brydelse) og Bønnen (bønnerne). Disse 4 er som de 4 stoleben på stolen man sidder på. Tag en væk, og det bliver vanskeligt at sidde godt. Tag to væk, og det næsten umuligt at sidde. Tag tre væk, og stolen kollapser. Således også med det kristne liv. Og det er dette Jakob taler om.
Men hvor du finder din femte, Skriftemålet, i disse vers, kan jeg ikke se.
Jeg er også enig i, at Ånden som pant er Åndens funktion.
Men, jeg er ikke enig i at ApG. 2:42 taler om hvordan Ånden bliver os givet, da den på det tidspunkt allerede var givet. Før de "4 B'er".
For mig ser det ud til at du blander sammen begreberne, således som Peter også gjorde ved fodvaskningen i Joh. 13:10.
ApG. 2:42 styrker troen på Gud, og holder os "brændende i Ånden", jvf. Rom 12:11. Men disse vers taler ikke om at retfærdiggørelsens tro, og Åndens bosættelse i den troende. Det gør derimod Gal. 3:1-5.
ApG. 2:42 taler om "føddernes vasken", hvor Gal. 3:1-5 taler om "badet", jvf. Joh. 13:10.
6) Jeg er ikke enig i at Ånden gives "gennem dåben". Dette modsiger jo Gal. 3:1-5, hvor der siges enkelt og klart, at Ånden blev givet i forbindelse med troen - retfærdiggørelsen. Kommunikationsmiddlet og tidspunktet er samtidig: Synderens omvendelsesøjeblik i tro.
Iøvrigt finder jeg begreber som "nådemidler" og "sakramenter" for at være ubibelske. Både den Katolske og Lutheranske definering. For ved at bruge sådanne ord, siger man at retfærdiggørelsen kan modtages/gives/fåes på mere end én måde - enten i tillæg, eller ensbetydende med selve troen.
Med venlig hilsen
Jan Áki Andreasen Bibellærer
|
|
Til toppen
|
|
|
#18792 - 23/11/2003 09:29
Re: sakramenter
[Re: Ole Madsen]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Ole,
sakramenterne er først og fremmest de hellige handlinger dåb og nadver, som er indstiftet af Jesus til vores frelse.
Men du vil nok få et helt anderledes svar fra Andreasen - jeg kan se af hans indlæg, at han er på kraftig kollisionskurs med såvel den katolske som vores evangelisk-lutherske kirkes bekendelsesskrifter og lære.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#18793 - 23/11/2003 16:34
Re: sakramenter
[Re: Ole Madsen]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Ole
Jeg har lige en tilføjelse til Kristinas indlæg.
Sakramenter er nådemidler hvori Gud giver en gave.
Et sakramente består af et ydre (middel) - vand eller vin/brød + Jesu indstiftelsesord.
Mkh Malli
Ændret af malli (23/11/2003 16:38)
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#18794 - 24/11/2003 11:05
[Re: andreasen]
|
Bruger
Reg.: 09/10/2002
Sted: Kokkedal, Sjælland
|
Kære Jan Áki Andreasen!
Tak for dit svar!
Jeg tror, vi er enige om punkt 1 og 2.
3) Galaterbrevet handler både om retfærdiggørelsen og helliggørelsen, for der tales i 5,22 om Åndens frugt og bagefter om vandringen i Ånden, altså det kristne liv. Alligevel er jeg enig med dig i, at galaterne fik Ånden i omvendelsesøjeblikket, men du mangler at formulere, hvad det var, der gav dem Ånden.
4) Hvis det ikke var apostlenes lære, galaterne hørte i tro, hvad var det så, de hørte? Tilsvarende: Det, Peter forkyndte Pinsedag (ApG 2) og hos Kornelius (ApG 10), var det ikke apostlenes lære?
5) Også jeg bruger udtrykket de fire b'er, når jeg underviser konfirmander. Jeg føjer vers 41 til, hvor dåben er nævnt, og taler om fem b'er, idet jeg kalder dåben for badet.
Skriftemålet er ikke omtalt dér, men i Matt 18,15-18, hvor Jesus siger, at de troende har magt til at løse og binde.
Jeg er enig i, - at Ånden blev givet før det, der står omtalt i ApG 2,42 - at ApG 2,42 taler om de ting, som styrker troen, holder os brændende i Ånden, og svarer til det, som er meningen med den symbolske fodvaskning i Joh 13,10 - at Gal 3,1-5 svarer til, at Jesus taler om at være "badet" i Joh 13,10
6) Jeg er uenig med dig om dåben. Ånden gives virkelig gennem dåben. Det ser vi tydeligt Pinsedag. Peters tale gav dem synderkendelse (et stik i hjertet) og kaldte spørgsmålet om frelse frem (vers 37), men først da de vendte sig til den kristne dåb, fik de Ånden (vers 38).
Derimod ser vi det omvendte i ApG 10,44. Da fik de Ånden allerede, mens de hørte ordet, og så blev de døbt bagefter.
Synderens omvendelsesøjeblik i tro er tidspunktet, som nok er samtidig med kommunkationsmidlet, men ikke kommunikationsmidlet selv.
7) Du kan ikke lide gloserne "nådemidler" og "sakramenter", fordi du mener, at man ved at bruge dem siger, at retfærdiggørelsen kan fås på mere end én måde, nemlig ved selve troen (hvis jeg har forstået dig rigtigt). Den indvending forstår jeg simpelthen ikke. Jeg vil gerne give afkald på disse to gloser, men ikke på, at de ting, som gloserne dækker, altså b'erne, henholdsvis skænker troen og Ånden(ordet og dåben) og styrker troen og bevarer os brændende i Ånden og udholdende i bønnen (Ordet, nadveren skriftemålet, samtalen).
Når en ikke-troende og ikke-døbt spørger, hvordan han skal få Ånden, henviser jeg ham til Ordet og dåben.
Når en troende og døbt spørger, hvordan han skal få Åndens frugt, henviser jeg ham Ordet, nadveren, skriftemålet, samtalen og bønnen.
Med venlig hilsen
Jørgen Sejergaard
Ham, der sidder på tronen, og Lammet, være pris og ære og lov og magt i evighedernes evigheder!
|
|
Til toppen
|
|
|
|