Jeg syns personligen mysterierne om Osiris-Dionysos og Mithras-myten er utroligt interessante da de mere eller mindre ord for ord fortæller om Jesus liv, 500 år før han blev født!.
Med mit overfladiske kendskab til gudemyterne har jeg meget svært ved at finde overbevisende paralleller til Jesu liv.
Hvis man bygger sin tro på historiskt fakta eller ren tro på en overnaturlig Gud har afgørende effekt på opfattelsen af Jesus.
Hm - for mig udelukker disse to ting nu ikke hinanden.
At finde et objektivt absolut svar på dit spørgsmål er svært da mange religiøse mennesker tror mere på de åndelige end de fysiske beviser.
Du har sikkert ikke uret i at mange religiøse mennesker er parate til at se bort fra videnskabelige og historiske fakta. Det er een af grundene til at jeg ikke betegner mig selv som religiøs. Jeg har den grundholdning at der kun findes een sandhed, altså ikke en åndelig sandhed som er uforenenlig med en fysisk sandhed.
Hvis man videnskabligt kunne bevise at Jesus aldrig levede eller at han kun var en myte ville det nok ikke forandre at folk tror han er guds søn.
For mig ville det! Det er absolut afgørende for min kristne tro at Jesus er en historisk person og at beretningen om hans liv er historisk autentisk.