Menu
Hvem er online
1 registrerede (Sandheds-søger) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#1867 - 25/01/2002 10:53 Hvem var Bibelens Jesus egentlig?
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
I dag er et nyt spørgsmål sat til afstemning på Café Thomas: Hvem var Bibelens Jesus egentlig?.
- Er han blot en myte og har fakstisk aldrig eksisteret?
- Var han et menneske med en særlig guddommelig indsigt og visdom
- Var han Gud, der blot havde forklædt sig som et menneske
- Eller var han både Gud og menneske?

Svaret er afgørende for hvilken betydning Jesus har og om han kan være den frelser som han selv udgav sig for.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#1868 - 25/01/2002 12:22 Re: Hvem var Bibelens Jesus egentlig? [Re: asas]
tsrk55
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
Hej Asbjørn!

Jeg læste Dit indlæg inden jeg gik ind på selve afstemnings siden, og skulle lige til at " brokke " mig over at at muligheden for at svare " ved ikke " manglede, men der tog jeg heldigvis fejl ;-)

Så skriver Du afslutningsvis følgende:
____________________________________________________________________________________________________
" Svaret er afgørende for hvilken betydning Jesus har og om han kan være den frelser som han selv udgav sig for. "
____________________________________________________________________________________________________

Jeg er enig med Dig i den første del, men med den anden del af argumentet sætter Du " Sandheden " til afstemning, da hverken Dit, mit eller andres svar kan have nogen som helst indflydelse på hvem og hvad Jesus virkelig var.

mvh Tom S R Klausen

" To You I am an atheist "
" To God I am the loyal opposition "
Woody Allen

Til toppen 
#1869 - 25/01/2002 12:43 Re: Hvem var Bibelens Jesus egentlig? [Re: tsrk55]
asas
GlobalModerator
Bruger

med den anden del af argumentet sætter Du " Sandheden " til afstemning, da hverken Dit, mit eller andres svar kan have nogen som helst indflydelse på hvem og hvad Jesus virkelig var.

Det er selvfølgelig ikke meningen at det skal udlægges på den måde :-) Min pointe er blot at svaret (det sande svar! - ikke dine og mine meninger) er afgørende for om Jesus kan være den han proklamerer.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#1870 - 23/03/2002 02:17 Re: Hvem var Bibelens Jesus egentlig? [Re: asas]
joppe
Bruger

Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
Hej Asbjørn

Godt spørgsmål. Jeg tænker meget over det og må tilstå at jeg endnu ikke er sikker på hvad mit svar ville være.
Rent teoretiskt kan han være alle dele. Endog samtidigt.
Hvis man studerer den græske filosofi, de ægyptiske mysterier og div. myter fra tiden der svarer til GT tid kan man finde mange interessante ting om Jesus. Jeg syns personligen mysterierne om Osiris-Dionysos og Mithras-myten er utroligt interessante da de mere eller mindre ord for ord fortæller om Jesus liv, 500 år før han blev født!. Det er endnu mere interessant at læse om hvordan de tidlige kristne leder prøvede at bortforklare disse ligheder.

Jeg tror svaret i dit spørgsmål ligger i det man bygger sin tillid på. Hvis man bygger sin tro på historiskt fakta eller ren tro på en overnaturlig Gud har afgørende effekt på opfattelsen af Jesus.

At finde et objektivt absolut svar på dit spørgsmål er svært da mange religiøse mennesker tror mere på de åndelige end de fysiske beviser.

Hvis man videnskabligt kunne bevise at Jesus aldrig levede eller at han kun var en myte ville det nok ikke forandre at folk tror han er guds søn

mvh

joppe

Religionsstuderende, Katolik, Frimurer

Til toppen 
#1871 - 07/04/2002 16:09 Re: Hvem var Bibelens Jesus egentlig? [Re: joppe]
Anonym
Anonym

Du har ret i at det ikke vil ændre manges tro på ham for videnskaben ændrer sig hele tiden. Det der var sandt for 10 år siden kan være usandt i dag og endog sandt om 10 år igen.

Videnskaben mister langsomt sin indflydelse efter min mening.

Til toppen 
#1872 - 17/04/2002 23:03 Re: Hvem var Bibelens Jesus egentlig? [Re: joppe]
asas
GlobalModerator
Bruger

Jeg syns personligen mysterierne om Osiris-Dionysos og Mithras-myten er utroligt interessante da de mere eller mindre ord for ord fortæller om Jesus liv, 500 år før han blev født!.

Med mit overfladiske kendskab til gudemyterne har jeg meget svært ved at finde overbevisende paralleller til Jesu liv.

Hvis man bygger sin tro på historiskt fakta eller ren tro på en overnaturlig Gud har afgørende effekt på opfattelsen af Jesus.

Hm - for mig udelukker disse to ting nu ikke hinanden.

At finde et objektivt absolut svar på dit spørgsmål er svært da mange religiøse mennesker tror mere på de åndelige end de fysiske beviser.

Du har sikkert ikke uret i at mange religiøse mennesker er parate til at se bort fra videnskabelige og historiske fakta. Det er een af grundene til at jeg ikke betegner mig selv som religiøs. Jeg har den grundholdning at der kun findes een sandhed, altså ikke en åndelig sandhed som er uforenenlig med en fysisk sandhed.

Hvis man videnskabligt kunne bevise at Jesus aldrig levede eller at han kun var en myte ville det nok ikke forandre at folk tror han er guds søn.

For mig ville det! Det er absolut afgørende for min kristne tro at Jesus er en historisk person og at beretningen om hans liv er historisk autentisk.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær