Menu
Hvem er online
1 registrerede (Sandheds-søger) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#18610 - 08/09/2003 15:11 Helvede
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej alle

Alle mennesker får et eller andet billede som popper op når de hører ordet Helvede - men det er nok langt fra det samme billede hos alle.....

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad i mener Helvede er
    - hvad sker der i helvede?
    - hvordan er der i helvede?
    - hvor? - hvornår? - hvor længe?
    - find selv på flere spørgsmål

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#18611 - 08/09/2003 18:02 Re: Helvede hvad er det... [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Definition: Ordet „helvede“ findes i mange bibeloversættelser. Det stammer fra den hedenske mytologi og betyder ordret „straf i hel“ (oldnordisk: helviti), det vil sige „straf i dødsriget“. Andre bibeloversættelser har „graven“, „dødsriget“ eller lignende, mens andre igen nøjes med at translitterere grundsprogenes ord, hvilket vil sige at de gengiver dem med vort alfabets bogstaver uden at oversætte dem. Det drejer sig om tre ord: det hebraiske sje?ol´ og det tilsvarende græske hai´des, der betyder grav, ikke et enkelt gravsted, men den døde menneskeheds fælles grav, samt det græske ge´enna, der bruges som et symbol på evig tilintetgørelse. Kristenheden såvel som mange ikke-kristne religioner lærer imidlertid at helvede er et sted der bebos af dæmoner og hvor de onde straffes efter døden (og nogle tror at dette sker ved pinsler).

Præd. 9:5, 10: „De levende ved nemlig at de skal dø, men de døde ved slet ingen ting . . . Alt hvad din hånd finder at gøre, gør det med den kraft du har, for der er hverken virksomhed eller planlægning eller kundskab eller visdom i Sheol hvor du går hen.“ (Hvis de ikke ved noget, kan de naturligvis heller ikke pines.)

Sl. 146:4: „Hans ånd går bort; han vender tilbage til den jord han er kommet fra; samme dag går hans tanker til grunde.“

Ez. 18:4: „Den sjæl der synder, den skal dø.“

Siger bibelen at de ugudelige skal komme i helvede ? ..

Sl. 9:17: „De ugudelige skal vende om til Sheol, alle de nationer som glemmer Gud.“

Og hvad med de gode mennesker ?

Job 14:13: „[Job bad:] Gid du ville gemme mig i Sheol, skjule mig indtil din vrede har lagt sig, sætte mig en frist og huske mig!“ (Ifølge Gud selv var Job „en uangribelig og retskaffen mand som frygter Gud og viger fra det onde“

Sheol og Hades er altså den første død eller det man kan kalde livets bog da døden tilgiver alle synder med mindre du synder bevidst synder mod helliånden... Gehenna er den anden død fra hvilken der ingen genopstandelse er.

Dette er et stort emne men håber det hjalp dig en lille smule.. Ønsker du yderliger info kan jeg godt sende dig en dybere forklaring.

Til toppen 
#18612 - 08/09/2003 18:11 Re: Helvede [Re: Esmaralda]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Ester

Helvede er bestemt ikke et rart sted, Jesus beskriver det her:

Mark. 9,43-44:"Og hvis din hånd bringer dig til fald, så hug den af; du er bedre tjent med at gå lemlæstet ind til livet end med begge hænder i behold at komme i Helvede, til den uudslukkelige ild,hvor deres maddiker ikke dør, og ilden ikke slukkes".

Lignelsen om Lazarus fortæller om dødsriget, hvor man helt klart kan se at både den rige mand og Lazarus kan sanse og registrere. Vi ser at her er ild (for den rige mands vedkommende):

Luk.16,22-24: "Også den rige døde og blev begravet. Da han slog øjnene op i dødsriget, hvor han pintes, ser han Abraham langt borte og Lazarus i hans skød. Fader Abraham! råbte han, forbarm dig over mig og send Lazarus, så han kan dyppe spidsen af sin finger i vand og læske min tunge, for jeg pines i disse luer."

Endvidere om ildsøen: Åb. 20,14-15: " Døden og dødsriget blev styrtet i ildsøen. Det er den anden død, ildsøen. Og hvis nogen ikke fandtes indskrevet i livets bog, blev han styrtet i ildsøen."

Jeg kan ikke rigtig finde ud af om helvede er synonym for dødsriget (den del hvor "den rige mand befinder sig)eller ildsøen eller begge dele

Men straffen bliver evig!

Matt. 25, 41-46 " Da skal han også sige til dem ved sin venstre side: Gå bort fra mig, I forbandede, til den evige ild, som er bestemt for Djævelen og hans engle. v42 For jeg var sulten, .... Og de skal gå bort til evig straf, men de retfærdige til evigt liv.«

Jeg kan ikke se andet end at man faktisk bliver ved med at brænde, være i samme tilstand som dette. For hvis man bare døde, og blev udslettet, - væk, ville der ikke være tale om "evig straf".

Det er jo ikke videre rare perspektiver, derfor undlades det da også gerne. Men jeg kan ikke med min bedste vilje se at det skulle være noget der overståes.

Mkh Malli

Ændret af malli (08/09/2003 18:15)

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#18613 - 08/09/2003 18:59 Re: Helvede [Re: Esmaralda]
Alex
Bruger

Reg.: 08/06/2003
Hej Esmeralda,

Der er meget varmt dernede og det er nok en af de der oplevelser som man kan ikke kan få forklaret. Det skal prøves før man ved hvordan det er. Jeg mener dog også at ordforklaringen bag i Bibelen giver gode hints .

DKs første netforum for Bibelsk Universalisme:
http://www.groupcare.dk/da/group.asp?groupid=408816

Til toppen 
#18614 - 08/09/2003 19:03 Re: Helvede [Re: Esmaralda]
chemnitz
Bruger

Reg.: 04/06/2002
Sted: Sabro (Århus), DK
Hej Esmaralda
Helvede dækker for mig at se flere sammenhængende ting. Egentlig betegner det vil blot straffens sted. Derfor kan det bruges både om der, hvor de der er døde i vredens stand er ml. døden og opstandelse, som f.eks. den rige mand i Lazarusteksten, og det sted, hvor de, de er døde i vredens stand kastes i sammen med djævelen og hans dæmoner på dommedag. Jesu nedfart til åndernesw fængsel i 1. Pet 3,19 er derfor for mig at se også en nefart til Helvede, som det hed i trosbekendelsen i FK før Grundtvig, og som det stadig hedder hos os. Der er for mig at se ikke nogen mellemtilstand ml. himmel og helvede efter døden. Men der er selvfølgelig en forskel på tilstanden før og efter opstandelsen, da den første er ulgemlig og den anden legemlig og af uendelig varighed.

Stedet beskrives som ildsøen, stedet, hvor ilden aldrig slukke sog ormnene aldrig dør, og udenfor, hvor der skal være gråd og tænderskæren. Alt sammen måder at beskrive en evighed under Guds vrede på. Har man mødt Guds lov og mærket hans vrede i samvittigheden, har man nok fået et lille glimt af det.

Helvede er for mig at se ikke bare Guds-fravær, men at Gud er fraværende i sin nåde og nærværende i sin vrede. Guds vrede bliver over ham, som der står i Joh 3,36: "Den, der tror på Sønnen, har evigt liv; den, der er ulydig mod Sønnen, skal ikke se livet, men Guds vrede bliver over ham.«"
og Rom 2,5: "Med dit hårde og ubodfærdige hjerte samler du dig vrede på vredens dag, da Guds retfærdige dom skal åbenbares."

mvh. Magnus

Til toppen 
#18615 - 08/09/2003 19:16 Hvilken bibeloversættelse gør du brug af
missio
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Hasle, Bornholm
Hej

Kunne vi ikke lige få klarhed over hvilken bibeloversættelse du bruger, for jeg kan se at det ikke er den danske aut. oversættelse af 1992.

Det vil forøvrigt være fint hvis du altid oplyser det, når du gør brug af andre udgaver.

Med venlig hilsen

Missio

Til toppen 
#18616 - 08/09/2003 19:41 Re: Hvilken bibeloversættelse gør du brug af [Re: missio]
Alex
Bruger

Hej Missio,

Jeg gisner at du godt ved at manden anvender JV Bibelen. Men i denne sammenhæng er det egentligt ikke så væsentligt. Det er faktisk meget mere spændende at bibelselskabets 1931 udgave af GT ligger langt tættere på JV bibelen i bla. Ezk. 18v4, hvor 1992 Bibelen har fjernet ordet en gang "sjæl" fra verset. De to første gange i verset skriver man "liv" (og i stort alle andre bibeler altså "sjæl"), og hvor mange ved at det hebraiske ord er det samme både for liv og sjæl. Jeg kender ingen engelsk bibel der har turdet gøre det samme, bla. ikke den mest populære af de "nye", New International Version (iøvrigt nok den bibel i verden der har det flotteste moderne sprog, og derfor elsker jeg den alligevel).

:-)

Til toppen 
#18617 - 08/09/2003 20:05 Re: Hvilken bibeloversættelse gør du brug af [Re: Alex]
missio
Bruger

Jeg gisner at du godt ved at manden anvender JV Bibelen.

Tjae.. jeg havde da en mistanke da jeg skrev indlægget. Af to grunde:
  • Det lignede JV sprogbrug
  • Det er primært JV'ere, der har det med at glemme at oplyse at de bruger en anden oversættelse.
..... og siden jeg skrev indlægget har jeg tjekket efter. Jeg har nemlig en Ny Verden oversættelse til at ligge af samme grund.

Hvad angår det andet du skriver, så skal jeg ikke gøre mig klog på diverse oversættelser. Men jeg vil mene at det er nødvendigt for en saglig debat, at vi spiller åben ud med hvilke kilder vi bruger, så det kan indgå i overvejelserne, og så vi undgår misforståelser. Det kan også være relevant at diskutere de forskellige aut. oversættelser fra Bibelselskabet, men igen må vi oplyse det hvis vi henviser til andre end den sidst udgivne.

Med venlig hilsen

Missio

Til toppen 
#18618 - 08/09/2003 20:11 Re: Helvede [Re: chemnitz]
malli
Bruger

Hej Magnus

Du skriver: "Helvede er for mig at se ikke bare Guds-fravær, men at Gud er fraværende i sin nåde og nærværende i sin vrede. " Den sidste del af det at Gud er nærværende i sin vrede, har jeg faktisk aldrig tænkt på. Men Gud står jo flere gange beskrevet som en fortærende ild i GT. Jeg kommer også til at tænke på Sinai...og her er Gud ikke engang vred , men man fornemmer her HVEM Gud også er:

" Da det blev morgen den tredje dag, kom der lyn og torden; en tung sky lagde sig over bjerget, og der lød kraftig klang af horn, så hele folket i lejren skælvede af rædsel. Men Moses førte folket ud af lejren, hen imod Gud, og de stillede sig op ved foden af bjerget. Hele Sinajs bjerg var hyllet i røg, fordi Herren var steget ned på det i ild, og røgen steg til vejrs som røgen fra en smelteovn. Hele bjerget skælvede af stor rædsel, og hornklangen blev kraftigere og kraftigere."

Mkh Malli

Til toppen 
#18619 - 08/09/2003 20:37 Re: Hvilken bibeloversættelse gør du brug af [Re: missio]
Anonym
Anonym

Ja jeg bruger JV biblen den er Billig og fra hvad jeg har fundet ud af er det den bibel er er tættest på grundskriften men ved det dog ikke 100 pct. Jeg var forundret over at læse den tidliger post der var hvor der står at ormene aldrig dør for det gør der ikke i deres... Jeg checkede at det stod i den online bibel i har link til som er magretes oversættelse og der står det... Ved ikke helt om det er fra grundskriften men jeg vil prøve at finde ud af det

Til toppen 
#18620 - 08/09/2003 20:43 Re: Hvilken bibeloversættelse gør du brug af [Re: missio]
Alex
Bruger

Hej Missio,

Ja JV har deres eget sprogbrug. Jeg forstår godt hvad du siger men det er bare pussigt at når vi ser bort fra den JV særegne sprogbrug så er det i de her specifikke vers 1992 udgaven der er lettere uenig med såvel JV bibelen som 1931 GT fra Bibelselskabet som en lang række engelske bibeler.

Guds fred

Til toppen 
#18621 - 08/09/2003 20:46 Re: Helvede [Re: Esmaralda]
Alex
Bruger

Hej Esmeralda,

Nu har du da fået en masse udlægninger af hvad Helvede er .

Til toppen 
#18622 - 08/09/2003 20:55 Re: Hvilken bibeloversættelse gør du brug af
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg

Jeg var forundret over at læse den tidliger post der var hvor der står at ormene aldrig dør for det gør der ikke i deres... Jeg checkede at det stod i den online bibel i har link til som er magretes oversættelse og der står det... Ved ikke helt om det er fra grundskriften men jeg vil prøve at finde ud af det

Det er Mark 9,44, du tænker på, ikke? Altså der, hvor de i 1992-oversættelsen hedder:

hvor deres maddiker ikke dør, og ilden ikke slukkes.

Grundteksten lyder (som tasturet nu lige kan klare det ) med oversættelsen af de enkelte ord sat i parentes bagefter:

"hopu (hvor) ho skoleks (ormen) avton (deres) u (ikke) telvta (dør) kai (og) to pyr (ilden) u (ikke) sbennytai (slukkes)."

Mere græskkyndige end mig er mere end velkomne til at korrigere mig.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#18623 - 08/09/2003 21:24 Re: Hvilken bibeloversættelse gør du brug af [Re: øhlenschlæger]
Anonym
Anonym

Kan man finde det på nettet ? kunne være lidt sjovt at vise dem det neste gang de kigger forbi jeg må nok sige mit sprog ikke er så udviklet lige på det punkt tsk tsk

Til toppen 
#18624 - 08/09/2003 21:30 Re: Hvilken bibeloversættelse gør du brug af
Andreas
Bruger

Café,

Talanan skrev:

Ta>Kan man finde det på nettet ?

Blue Letter Bible kan man se hvordan de enkelte ord fra grundteksten er oversat.

[...]

Guds fred,
Andreas
Hjemmeside: http://www.geocities.com/evolutionsteori/

Til toppen 
#18625 - 08/09/2003 22:21 Re: Hvilken bibeloversættelse gør du brug af [Re: Andreas]
øhlenschlæger
Bruger

Tak for det. Jeg brugte selv den norske "Studiebiblen", men Blue Letter Bible virker til at være et rigtigt godt arbejdsredskab, hvis man bare nogenlunde behersker engelsk og supplerer med en ordbog.

Jeg har selv tidligere haft programmet "Online Bible" liggende på min computer, men har indtil videre ikke fået det installeret på min "nye" computer. Det kunne stort set det samme som Blue Letter Bible hjemmesiden kan, men var jo vældig praktisk, før jeg fik internet hjemmefra. Siden jeg brugte det, er der ovenikøbet blevet tilføjet en dansk udgave af Bibelen til programmet (GT 1931/NT 1907).

Basisversionen kan hentes gratis på Online Bible og kan frit bruges og kopieres. Den basisudgave kan man så udvide ved at downloade forskellige bibeludgaver på andre sprog osv. Nogle skal man vist betale for.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#18626 - 09/09/2003 00:15 Re: Helvede [Re: Alex]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej alex og alle i andre...

Je det skal jeg da ellers lige love for --- Håber godt nok ikke alle forventer svar fra mig --- jeg aner nemlig ikke ret meget om Helvede (det var grunden til at jeg startede)

Men spændende læsning må jeg sige - TAK til alle for svar og kommetarer

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#18627 - 09/09/2003 17:21 Re: Hvilken bibeloversættelse gør du brug af [Re: Alex]
Pente Costal
Bruger

Reg.: 03/05/2002
Sted: Holstebro/ Danmark
Niv .baaaahhh *SSS*

den fedeste oversættelse er Nkjv. New king james version..

*S*

hilsen
PC

Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle ting jeres ønsker frem for Gud i bøn og taksigelse

Til toppen 
#18628 - 09/09/2003 23:19 Helvede = En kristen opfindelse? [Re: Esmaralda]
john316
Bruger

Reg.: 18/08/2003
Sted: København

I øvrigt er kristendommen den eneste religion som jeg er stødt på der opererer med evig fortabelse og helvedes pinsler.

Skriver Vagn Bro i et indlæg.

Det har jeg meget svært ved at tro, men jeg skal ærligt indrømme, at mit kendskab til andre religioner end den kristne er begrænset .

Dog ved jeg, at mange religioner beskæftiger sig med apokalyptik - dommedag, hvilket forleder mig til at tro de også beskæftiger sig med fortabelse.

Har I kendskab til andre religioner end den kristne, som beskæftiger sig med helvede og fortabelse?

Det falder vel strengt taget uden for kategorien "bibelen", så nu må vi se hvad ordstyreren siger til det .

/Rolf Johannes 3.16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Til toppen 
#18629 - 09/09/2003 23:37 Re: Helvede = En kristen opfindelse? [Re: john316]
øhlenschlæger
Bruger

Et par af de store gør ikke.

Islam:

Islam har ingen lære om en evig fortabelse. Helvede omtales flere gange i Koranen, men betragtes som et midlertidig opholdssted.

Kilde: leksikon.org

Moderne jødedom:

I jødedommen findes der heller ikke en lære om evig fortabelse, men til en vis grad en tro på et regnskab efter den jordiske tilværelse, hvor der så vil være forskellige stadier man skal igennem.

Men heller ikke hos os er der tale om et helvede som i kristen teologi.

Kilde: Bent Lexner

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#18630 - 10/09/2003 00:03 Re: Helvede = En kristen opfindelse? [Re: john316]
missio
Bruger

Nej, det er ikke kun den kristne tro der opererer med en form for helvede. Det ses også andre steder. Mest nærliggende finder vi vel noget lignende i islam, men også i f.eks. Asa-troen hvor det vel nærmere hedder " det bundløse dyb på verdens grænse." Det er også Asa-troen, der har lagt navn til ordet "Hel"-vede. Jætten Hel var hersker over underverdenen, og boede et koldt og dårligt sted. Hendes bord hed "Hunger" og hendes kniv hed "Sult". Herfra har man så hentet det kristne ord helvede. Så vidste alle hvad man talte om: Et forfærdeligt sted, hvor der var temmelig træls at være, og hvor man sultede. Det har sikkert været en nem måde til at forklare menigmand, at han skulle passe på sig selv.

Nutidens store verdensreligioner kan groft deles op i to linier:
  • De, der har rod tilbage i Gammel Testamente, f.eks. Jødedom, Kristendom og Islam, og udspringere heraf, som f.eks. Mormoner, Guds Børn og Moon-bevægelsen
  • De, der har rod i Hinduisme eller Buddisme
De første opererer som oftest med en en god og en dårlig mulighed efter døden.
Den anden gruppe ser mere ud til at mene, at det nuværende liv er dét vi skal frelses fra, f.eks. ved at nå til det stadie, hvor vi bryder reinkarnationen. Men der er utrolig mange krydsninger, og det er noget af et virvar af hjemmelavede muligheder, man kan støde ind i, så det vil helt sikkert være nemt at finde undtagelser.

Med venlig hilsen

Missio

PS: og ellers er det nok rigtig at denne debat hører hjemme i en anden tråd.

Til toppen 
#18631 - 10/09/2003 09:53 Re: Hvilken bibeloversættelse gør du brug af
malli
Bruger

Hej Talanan

Du skriver at du bruger JV-bibelen. Denne bibel er ændret flere steder i forhold til den autorisere bibel fra Det Danske Bibelselskab!!!. Jeg kan anbefale dig at investere i en ældre bibel, dels pga prisen og dels pga at man i de nye oversættelse udelader nogle ord.

Mkh Malli

Til toppen 
#18632 - 10/09/2003 10:54 Re: Helvede = En kristen opfindelse? [Re: øhlenschlæger]
missio
Bruger

Hej

Jeg kan se at vi gør brug af hver vores kilder:

Om Islam hedder det i bogen "Trosretninger i Danmark":

Der kommer en dommedag, hvor de døde genopstår til Guds endelige dom. Alt hvad mennesket gør, tænker og siger vil blive bedømt. De gode kommer i himmelen, og de dårlige i Helvede. Himlens og Helvedes natur kender kun Gud

Denne udlægning syntes jeg i høj grad støttes af artiklen Et liv efter døden på islam.dk.

Hvad angår jødedommen anfører Bent Lexner jo også at "Der findes dog visse retninger indenfor jødedommen, der er i stand til at danne ideer om fortabelse for dem, der ikke tror på den ene Gud." Nu kunne det være interessant at vide om Bent Lexner er Ortodoks eller Reformjøde?

Spørgsmålet er om ikke både Islam og Jødedom er i samme situation som den f.eks. Den Danske Folkekirke, hvor du også meget nemt vil finde mange der mener, at der heller ikke findes et helvede inden for den kristne tro.

Mennesket har efter min mening altid haft travlt med at pille fortabelsens mulighed væk. Vel også af ganske indlysende årsager. Det lyder dels ikke særligt tillokkende, og hvad der måske er værre endnu: Hvis fortabelsens mulighed er reel, betyder det måske at enten jeg selv, eller mennesker, som jeg holder meget af, går fortabt. Jeg tror at det er den væsenligste grund til at mange mennesker forsøger at holde fast i at der vil altid være endnu en mulighed. Det kan være at der bliver en "omvej" til frelsen, men tanken om en endegyldig fortabelse er ikke til at bære.

Men én ting er jo hvad der er til at bære - en anden ting er hvad der er sandt....

Med venlig hilsen

Missio

Til toppen 
#18633 - 10/09/2003 11:58 Re: Hvilken bibeloversættelse gør du brug af [Re: Pente Costal]
Alex
Bruger

Den er også udenmærket, men stadig lidt gammeldags i det .

Til toppen 
#18634 - 10/09/2003 12:01 Re: Helvede = En kristen opfindelse? [Re: missio]
Alex
Bruger

Hej Missio,

og hvad er så sandt?

Til toppen 
#18635 - 10/09/2003 12:37 Re: Hvilken bibeloversættelse gør du brug af [Re: Pente Costal]
malli
Bruger

Hej PC

Hvorfor mener du lige præcis det?

Mkh Malli

Til toppen 
#18636 - 10/09/2003 12:54 Re: Helvede = En kristen opfindelse? [Re: Alex]
missio
Bruger

Hej Alex

og hvad er så sandt?

Det er jo så lige det. Det er bare uheldig hvis man ikke accepterer fortabelsens mulighed alene fordi man ikke kan klare tanken. Dét giver jo ikke nødvendigvis noget sandt billede. Hvis man istedet accepterer at der er en så frygtelig mulighed kan det jo også være at man fik lidt mere travlt med at prøve at "redde, hvad reddes kan", altså at fortælle sig selv og sine omgivelser om den anden mulighed - frelse.

Missio

Til toppen 
#18637 - 10/09/2003 14:54 Re: Helvede = En kristen opfindelse? [Re: missio]
Alex
Bruger

Hej Missio,

Det er sand nok. Men desværre så kan den tanke ligeså nemt lede til at tro at mennesker har noget at sige når det gælder frelsen af andre og at ikke afhænger af Gud (1 Kor. 3v6-7). Den samme nidkærhed for at sprede budskabet og beskytte mod kætterier førte til den uden tvivl velmente inkvisition.

Guds fred

Til toppen 
#18638 - 10/09/2003 19:01 Re: Helvede = En kristen opfindelse? [Re: missio]
øhlenschlæger
Bruger

Jeg tror, du har ret i, at det afhænger lidt af, hvilke retninger indenfor Islam og Jødedom man kigger på.

Fx fandt jeg også følgende, da jeg nu kiggede lidt nærmere på det:

Hvorledes opfatter muslimer døden?
Ligesom jøder og kristne tror muslimer på, at det jordiske liv blot er en prøvelse og forberedelse til livet i det Hinsidige. Til de fundamentale trosprincipper hører troen på dommedag og opstandelse samt himmel og helvede.

Kilde: www.islamstudie.dk

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#18639 - 10/09/2003 21:24 Re: Helvede = En kristen opfindelse? [Re: missio]
Anonym
Anonym

Missio skrev:
Det er bare uheldig hvis man ikke accepterer fortabelsens mulighed alene fordi man ikke kan klare tanken. Dét giver jo ikke nødvendigvis noget sandt billede. Hvis man istedet accepterer at der er en så frygtelig mulighed kan det jo også være at man fik lidt mere travlt med at prøve at "redde, hvad reddes kan", altså at fortælle sig selv og sine omgivelser om den anden mulighed - frelse.

Der er ikke tale om ikke at kunne acceptere "fortabelsens mulighed alene fordi man ikke kan klare tanken" i tilværelsen på denne side døden.

Problemet som vi her diskuterer, er at det at hvis nogle af vore kære går fortabt og skal lide helvedes kvaler til evig tid, så fordærver det den frelse som kristendommen lover og gør den værdiløs - gør himlen til et følelsesmæssigt forfærdeligt sted at være!

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#18640 - 10/09/2003 21:56 Re: Helvede = En kristen opfindelse?
missio
Bruger

Problemet som vi her diskuterer, er at det at hvis nogle af vore kære går fortabt og skal lide helvedes kvaler til evig tid, så fordærver det den frelse som kristendommen lover og gør den værdiløs - gør himlen til et følelsesmæssigt forfærdeligt sted at være!

"Problemet som vi her diskuterer" Øh... Det var nu ikke lige det vi andre diskuterede... jvf. debatten mellem Øhlenschlæger, Alex og undertegnede. Vi var mere inde på andre religioners syn på om der findes et helvede, og hvorfor der tilsyneladende er forskellige opfattelser internt i de forskellige trosretninger.

Med venlig hilsen

Missio

Til toppen 
#18641 - 10/09/2003 22:27 Re: Helvede = En kristen opfindelse? [Re: john316]
Anonym
Anonym

Jeg skrev:
I øvrigt er kristendommen den eneste religion som jeg er stødt på der opererer med evig fortabelse og helvedes pinsler.

John skrev:
Det har jeg meget svært ved at tro, men jeg skal ærligt indrømme, at mit kendskab til andre religioner end den kristne er begrænset

Min opfattelse stammer primært fra denne tilsyneladende neutrale kilde, www.leksikon.org hvori der står:

Islam har ingen lære om en evig fortabelse. Helvede omtales flere gange i Koranen, men betragtes som et midlertidig opholdssted.

Desuden mener jeg at når muslimer i visse lande straffes for forbrydelser med voldsomme straffe som stening og amputering af lemmer, sker det bl.a. ud fra den opfattelse at straf på denne side af døden fragår straffen i helvede på den anden side af døden.

Og hvis muslimerne tror på at straffen i helvede efter døden reduceres, tyder det på at opholdet i helvede ikke er evigt - eller at der er forskellige grader af lidelse i det muslimske helvede.

Men som jeg også antyder i mit udsagn, er jeg ikke ekspert i islam eller andre religioner, og efter at have kikket lidt rundt på islamiske sider på internettet vil jeg ikke påstå at der efter muslimsk opfattelse ikke findes et evigt og lidelsefyldt helvede.

At muslimerne muligvis har samme opfattelse som i hvert fald nogle kristne, ændrer imidlertid ikke på at lidelserne i et evigt helvede logisk set fordærver lykken hos beboerne i himlen ved at påføre dem en uendelig sorg.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#18642 - 10/09/2003 22:35 Re: Helvede = En kristen opfindelse? [Re: missio]
Anonym
Anonym

Undskyld!!!!

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#18643 - 10/09/2003 23:04 Re: Helvede = En kristen opfindelse?
Alex
Bruger

Hej Vagn Bro,

Vi må jo erkende at mange lever ganske udenmærket med den opfattelse. Så det bliver vel først et problem hvis en person får et problem med den udlægning .

Til toppen 
#18644 - 10/09/2003 23:08 Ingen sorg i Himmelen
Alex
Bruger

Se Åbn. 21v4. Hvad man end måtte mene de andre laver, så er der ingen sorg . Her er der også væsentligt om man forestiller sig at de frelste er intelligensvæsener eller har fået det hvide snit .

Til toppen 
#18645 - 10/09/2003 23:31 Re: Helvede = En kristen opfindelse? [Re: Alex]
Anonym
Anonym

Alex skrev:
Vi må jo erkende at mange lever ganske udenmærket med den opfattelse. Så det bliver vel først et problem hvis en person får et problem med den udlægning

Ja, jeg har også bemærket at mange tilsyneladende lever udmærket på hvad der for mig at se ser ud som en åbenlys livsløgn. Men den forundrer mig oprigtigt at ingen har de store problemer med at kristendommens frelse logisk set intet håb rummer!

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#18646 - 10/09/2003 23:45 Re: Helvede = En kristen opfindelse?
Alex
Bruger

Vagn Bro,

Tja der er mange måder at se tingene på .

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær