Jeg synes der er lidt for meget sportssnak , men her er et par meget selektivt udvalgte afsnit fra artikelen:
Men der er noget rivende galt, hvis det er sandt, at så mange herhjemme er blevet turister i deres egen kirke.
JA! Ole, hvor har du lige været de sidste 40-50 år? Hvad mener du med hvis?
I din dåb fik du et sæsonkort, der aldrig skal fornyes. Brug det dog.
Jeg skal ikke lægge skjul på, at sportsanalogier ikke er min "kop te", men hvad synes I andre om, at dåben bliver kaldt et sæsonkort?
/Rolf
Johannes 3.16
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
At mennesker kalder dåben et sæsson kort, giver nogle strækninger i hovedet der ses af andre som smil.
At kalde det et sæsson kort er en meget dårlig sammenligning, for sådanne kort udløber på et eller andet tidspunkt, der af navnet: sæsson.
Dåben er et nyt liv i Jesus Kristus, p.g.a. at vi er født til at være del af Guds legme. Gud er trofast og Han siger ikke at vi skal fornye vores dåb efter en bestemt periode.
#18587 - 08/09/200311:37Re: Sæsonkort til gudstjenesten
[Re: steincke]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Kim, du har vist ikke læst Rolfs indlæg helt færdigt, for der stod jo netop, at sæsonkortet aldrig udløb!
Jeg kan ikke selv se, at det gør noget, at vi bruger billeder fra idrættens verden - se fx. hvad Paulus skriver i 1. Kor. :
Ved I ikke, at de, der er med i et løb på stadion, alle løber, men kun én får sejrsprisen? Løb sådan, at I vinder den! Men enhver idrætsmand er afholdende i alt – de andre for at få en sejrskrans, der visner, men vi for at få en, der ikke visner.
Jesus bruger da også i alle sine lignelser billeder fra alle mulige kendte brancher for at tale til sine tilhørere i et for dem forståeligt sprog.
Jeg selv taler somme tider om dåben som en børneopsparing - selv om jeg bestemt ikke ville kunne gøre fyldest som finansrådgiver!
#18588 - 08/09/200313:05Re: Sæsonkort til gudstjenesten
[Re: kristina]
john316
Bruger
Reg.: 18/08/2003
Sted: København
Hej Kristina,
Nej, der er bestemt ikke noget galt med at bruge billeder, heller ikke fra sportens verden, men jeg synes nu også Paulus billede er flere længder foran kronikørernes (det tager sejrsprisen )
Det er rigtigt, at Ole Juul skriver at sæsonkortet aldrig udløber, men det er et dårligt billede, som Kim pointerer så indikerer "sæson" at "kortet" skal fornyes.
Og nu stikker jeg sikkert næsen for langt frem - - men skal "sæsonkortet" til folkekirken ikke fornyes ved at man på et senere tidspunkt bekender sin tro (konfirmation)??
/Rolf
Johannes 3.16
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
#18589 - 08/09/200314:17Re: Sæsonkort til gudstjenesten
[Re: john316]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Rolf, du spørger:
men skal "sæsonkortet" til folkekirken ikke fornyes ved at man på et senere tidspunkt bekender sin tro (konfirmation)??
Nejda, det skal det ikke - det udløber ikke, selv om man ikke bliver konfirmeret. Men man kan falde af træet som en udgået gren, hvis man ikke holder sig til Jesus og lever sit liv i Guds nåde. Det kræver jo, at man lærer, hvad det handler om, og hvad vi skal gøre for at blive frelst.
Det er slet ikke let at lære, det er nemlig, at vi slet ingen ting kan gøre, andet end at komme med vores tomme hænder og modtage frelsen af Guds hånd. Ingen anger, ingen bøn, ingen omvendelse, ingen ydmyghed, ingen forsagelse, ingen klar åndelig lære, ingen kamp mod synder, ingen mægtige gerninger og profetier kan hjælpe os til frelse.
Hvis vi satser på noget af det, så er vi farisæere, som falder ud af nåden. Kun dette ene står tilbage: Jesu gerning for os!
Det er den, vi skal modtage i tro, og Ham vi skal se hen til som vor Frelser og vor Herre. Så enkelt. Og så svært!
#18590 - 08/09/200314:41Re: Sæsonkort til gudstjenesten
[Re: kristina]
john316
Bruger
jeg kan godt se hvad du mener.
Men det er nu lidt ærgeligt, at så mange "sæsonkortholdere" misser finalen, for ikke at sige alle kampene, men det var jo også kronikørens pointe
Og så stikker jeg lige næsen frem igen - hvis man selv (bevidst) fik lov til at indløse "sæsonkortet", så var der muligvis mere interesse for at supportere "klubben". Når man ikke har brugt sådan nogle kort i en årrække, så har de en tendens til at blive væk
/Rolf
Johannes 3.16
Nejda, det skal det ikke - det udløber ikke, selv om man ikke bliver konfirmeret. Men man kan falde af træet som en udgået gren, hvis man ikke holder sig til Jesus og lever sit liv i Guds nåde. Det kræver jo, at man lærer, hvad det handler om, og hvad vi skal gøre for at blive frelst.
Nemmelig, for det gør vi ved at give Gud det, som vi ønsker.
Jo, det har du, men lige som måden frikirkerne tænker på synd, lige så tænker du på det som du må give.
Jesus siger, at få at få liv, må vi giver vores liv. For at tage en ting. For at få tilgivelse, må vi tilgive. det var det andet og man kunne blive ved.
Så du vil da give mig ret i, at vi må give for at få noget ikke?
#18594 - 08/09/200318:08Re: Sæsonkort til gudstjenesten
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Kim - jeg er helt fortvivlet over at måtte skuffe dig. Jeg tror nok jeg godt kan sætte mig ind i din tankegang her, men jeg ser det anderledes end du.
Jeg kan nemlig ikke give mit liv til Jesus - det er komplet umuligt for mig. Hvordan skulle en skabning kunne give sig selv til sin skaber? Hvordan kan en klump ler give sig selv til pottemageren? Nej vel? For at kunne give mit liv til Jesus skulle der være en gang, hvor jeg "ejede" mig selv. Men kan ikke give noget væk, som man ikke har. Jeg har aldrig ejet mig selv, aldrig nogensinde!
Det er lige det omvendte, det der skete da jeg blev omvendt:
Det gik nemlig op for mig, at Jesus havde givet sit liv for mig, for at jeg kunne leve. Og at jeg slet intet kunne eller skulle give eller gøre til gengæld.
Hvis du ikke giver dit liv, for at få det af Gud, hvordan vil du så forstå Matt. 10, 39. (Den, der har reddet sit liv, skal miste det, og den, der har mistet sit liv på grund af mig, skal redde det.)
Hvordan vil du kunne bede Fader vor, omkring tilgivelse, hvis du ikke mener du kan gøre det?
#18598 - 08/09/200321:32Re: nt til Steincke: ???????????????????? nt
john316
Bruger
Hej Kim,
Jeg tror heller ikke Kristina forstår hvad du mener - det er vist det hun mener med alle de spørgsmålstegn.
/Rolf
Johannes 3.16
#18600 - 08/09/200321:51Re: sæsonkort til gudstjenesten
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Kim, Rolf har ret:
Jeg forstår heller ikke hvad du mener, Kim .
Jeg skulle bare lige afprøve min ny viden, at nt betyder "no text" ( så man ikke behøver at åbne dokumentet! ) ). Men det virkede altså ikke - undskyld .
Det jeg ville var at spørge dig, om du ikke kunne forklare dig på en anden måde. Jeg kunne nemlig ikke få dit forrige indlæg til at hænge sammen med mit i denneher dialog.
Nu skriver du så følgende:
Hvordan vil du forklare, når Jesus siger at vi må miste vores liv for at få et liv i Kristus? Eller hvad er det Jesus mener?
Det bibelcitat har jeg egentlige ingen problemer med. Vi skal miste vores liv, ja, vi skal miste vores vrangforestilling om, at vi er vores egen herre.
Men det er da ikke det samme som at "give sit liv til Kristus" ? Jeg synes ikke jeg kan give noget bort (mit liv) som ikke er, og aldrig har været, mit eget! Er det mon til at forstå hvad jeg mener? Ellers må jeg sove på det og prøve på en ny måde. Det er faktisk vigtigt, synes jeg.