Menu
Hvem er online
1 registrerede (Sandheds-søger) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#18452 - 06/09/2003 15:05 på vejne af....
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej alle

Der er ofte stillet spørgsmål ved om man kan give andre syndernes forladelse fordi man tror på vejne af dem.....

Matt 9 v2 Og se, der kom nogle til ham med en lam, der lå på en seng. Da Jesus så deres tro, sagde han til den lamme: »Vær frimodig, søn, dine synder tilgives dig.«
og
Mark 2 v5 Da Jesus så deres tro, siger han til den lamme: »Søn, dine synder tilgives dig.«

Jesus tilgiver her den lamme mand fordi han så deres tro - de troede altså på vejen af den lamme og bragte ham til Jesus.

Denne beretning vidner om at man godt kan tro på vejne af.......eller???

Hvad mener i????

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#18453 - 06/09/2003 16:03 Re: på vejne af.... [Re: Esmaralda]
steincke
Bruger

Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
Det er rigtigt, at man kan komme til Jesus i tro, på andres vejne. Det gør vi jo også når vi beder for nogen som ikke er tilstede under bøn.

Nu har jeg sådan en lille anelse om hvorfor denne tråd laves.

De steder hvor Jesus siger at de er på rette vej til Faderen, er de steder, hvor personerne selv bekender Jesus. Så der må være en forskel på at bekende selv (til frelse) og få andre til at gøre nogen på vejne af en (tilgivelse).

Det er den enste måde, hvorpå de ikke kan blive sat op imod hinanden, for det gør Guds ord ikke.

K.h.
Kim

CIA - Christian In Action coz Jesus loves u

Til toppen 
#18454 - 06/09/2003 16:28 Re: på vejne af.... [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Hej Steincke

Så der må være en forskel på at bekende selv (til frelse) og få andre til at gøre nogen på vejne af en (tilgivelse).

Ja er der nogen der siger andet..... ?

Frelsen kan KUN ske ved at man SELV TROR (ved Helligåndens hjælp)...... jeg håber aldrig jeg har sagt andet --- for der er kun den ene vej....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#18455 - 06/09/2003 16:48 Re: på vejne af.... [Re: Esmaralda]
steincke
Bruger

Hej Ester

Nej det har du ikke sagt. Det var heller ikke meningen at det skulle forståes som at du havde sagt det.

Du starter denne her tråd, efter at jeg har fremlagt at dåb sker ved sin munds bekendelse og ikke på vejne af andre, i nogle indlæg her på det sidste.

Men hvis det ikke var dåb du havde itankerne, men mere sådan i almindelighed, så har jeg godt og grundigt misforstået denne nye debat.

Så tager vi den som en almindelig "på vejne af andre" debat.

K.h.
Kim

Til toppen 
#18456 - 06/09/2003 17:28 Re: på vejne af.... [Re: Esmaralda]
chemnitz
Bruger

Reg.: 04/06/2002
Sted: Sabro (Århus), DK
hej Ester
Kunne "deres tro" inkludere den lammes tro.
Jeg mener ikke at vi på bibelsteder, der handler om eksplicit om, hvordan man får del i syndernes forladelse kan se det på anden måde, end at den kun kan modtages ved troen. Men den lammes synder er jo forladt i himlen ligesom alle andres synder, så uanset hvad er det jo rigtigt, men Jesus ville ikke sige det til den lamme, hvis ikke han troede og kom for at få syndernes forladelse. Jesus kan jo også se andres tro, selvom de ikke selv udtrykker den, f.eks. de små børn(Matth 18,1-5).

Mvh. Magnus

Til toppen 
#18457 - 06/09/2003 17:40 Re: på vejne af.... [Re: chemnitz]
Esmaralda
Bruger

Hej Magnus

Kunne "deres tro" inkludere den lammes tro.

det vil jeg bestemt ikke afvise - jeg er ikke helt på det rene med det lige nu - derfor har jeg spurgt bredt

Jeg vil give dig ret i at den eks-lamme kun kan blive frelst hvis han selv tror på at Gud både kan og vil frelse ham. Det kan vennerne ikke hjælpe ham med....

Men de bærer ham til Jesus og giver ham dermed en alletiders mulighed for at komme til tro.....

Til toppen 
#18458 - 06/09/2003 17:42 Re: på vejne af.... [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Hej steincke

Det var faktisk sådan bare i al almindelighed - men kan godt se din pointe -- det lugter lidt af en ny dåbstråd men det var ikke tanken fra start

Til toppen 
#18459 - 07/09/2003 15:19 Re: på vejne af.... [Re: Esmaralda]
steincke
Bruger

Hej Ester

Det har jeg opdaget nu. Så jeg jeg lægger dåb debatten på hylden i denne tråd.

K.h.
Kim

Til toppen 
#18460 - 10/09/2003 14:05 Re: på vejne af.... [Re: Esmaralda]
MariaMaria
Bruger

Reg.: 22/01/2003
Sted: København
Hej Esmaralda

Det ville da ellers være kanon, hvis man kunne tro og bede og tilgivelse for andre. tænk så ville hele verden nok være frelst..

men da jeg blev kristen, uden om min familie, var der nogle kristne venner der sagde til mig, at jeg skulle bare bede for min familie, og at der var nogle løfter i bibelen om at ens hus skal frelses sammen med én. Så hvis det er sandt, så kan man altså godt få tilgivelse på andres vejne.. ?!!?!

Bare en tanke der røg op i mit hoved, ved at gennemlæse dette indlæg.

Maria

vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft

Til toppen 
#18461 - 10/09/2003 14:35 Re: på vejne af.... [Re: MariaMaria]
Esmaralda
Bruger

Hej Maria

Det ville da ellers være kanon, hvis man kunne tro og bede og tilgivelse for andre. tænk så ville hele verden nok være frelst..

Hele verden ER frelst --- de mangler bare lige at tro på det

Jeg tror faktisk på at da Jesus sagde "det er fuldbragt" så er alle synder betalt for.

Hvordan kan han sige at det er fuldbragt hvis han har en hængeparti ved alle mennesker indtil de komemr til tro? Jeg er overbevist om at Jesu del er gjort (Jesu del = det hele) ---- vi skal bare tro på at det er der....

Kan du følge mig???

Til toppen 
#18462 - 10/09/2003 14:39 Re: på vejne af.... [Re: Esmaralda]
MariaMaria
Bruger

Reg.: 22/01/2003
Sted: København

Eh.. ja det kan jeg godt, men på dommedag så er der stadig nogle som ikke bliver frelst fordi de ikke tror på at jesus kom for at frelse verden, og det er dem jeg mener..

Maria

vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft

Til toppen 
#18463 - 10/09/2003 16:46 Re: på vejne af.... [Re: MariaMaria]
Esmaralda
Bruger

Hej Maria

Ja på domme dag må vi alle sammen stå alene for Gud - med mindre vi tror på at Jesus har frelst os..... så kan vi nemlig stå sammen med ham.

Til den tid kan vi ikke tro på vejen af vore kære

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær