2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#18378 - 06/09/2003 09:55
At rette bager for smed
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Indimellem støder man på kristne, der hævder at Gud er 100% retfærdig. Det kan jeg imidlertid ikke helt få til at stemme med det, der står i Bibelen. Der er nemlig talrige eksempler på, at Gud straffer uskyldige mennesker i den skyldiges sted, fx:
»Har du set, hvor Akab har ydmyget sig for mig? Nu, da han har ydmyget sig for mig, vil jeg ikke bringe ulykken over hans hus i hans egen levetid, men først i hans søns.« (1. Kongebog 21:29)
Måske der er nogen i dette forum, der kan forklare mig, hvordan det kan være retfærdigt at straffe en persons søn - ja hans hele slægt - for personens gerninger?
|
|
Til toppen
|
|
|
#18379 - 06/09/2003 18:02
Re: At rette bager for smed
[Re: Ateist]
|
Bruger
Reg.: 04/06/2002
Sted: Sabro (Århus), DK
|
Svaret er, at børn tilregnes deres forældres skyld, hvorfor vi også er skyldige i Adams synd og af naturen er under Guds vrede og dom, som medfører døden og derefter fortabelsen, dvs. at vi i evigheden skal være i helvede som er en evighed under Guds vrede, for vore egen synders skyld og for Adams synds skyld, og det kan vi ikke gøre noget for at ændrer på. Men det kan Gud, og i Gt frelste han flere gang Israel fra sin egen vrede. Og i Nt er har han selv taget menneskenaturen på sig og båret den ind under og igennem sin egen vrede ved Jesu legemlige død på korset under Guds dom og vrede og hans opstabdelse, hvor Gud frikendte hele verden for de synder han havde tilregent Jesus.
Gud lader os stadig møde syndens konsekvenser her på jorden, som er den verdslige straf for synden, som f.eks. i Akabs søns tilfælde. Og den kan ramme andre indenfor familien end synderen selv, fordi mennesker ikke er frie individer, men hører sammen med deres slægt som Guds skabinger.
Men i forhold til den evige frelse, var døren åben for såvel Akab som hans søn.
Mvh. Magnus
|
|
Til toppen
|
|
|
#18380 - 06/09/2003 21:10
[Re: chemnitz]
|
Bruger
|
Svaret er, at børn tilregnes deres forældres skyld...
Hvordan kan det på nogen måde være retfærdigt at tilregne børn deres forældres skyld? At være skyld i noget indebærer, at man er årsag til det! Hvis min far begår et eller andet, uden at have drøftet det med mig, så er det da på ingen måde min skyld. Derfor vil jeg da også mene, at det er hamrende uretfærdigt, såfremt jeg straffes for det. Det tror jeg faktisk de fleste ville mene.
Iøvrigt er det ikke altid begrundet i sønnens "skyld", når Gud handler sådan:
Og Herren sagde til Salomo: »Fordi du bærer dig sådan ad og ikke holder min pagt og mine love, som jeg har pålagt dig, vil jeg rive kongeriget fra dig og give det til en, der er i din tjeneste. For din far Davids skyld gør jeg det dog ikke, så længe du lever, men jeg vil rive det fra din søn. (1. Kongebog 11:11-12)
Her lader Gud det gå ud over sønnen fordi han godt kan lide farfaren. Hvad er logikken i det? 
... hvorfor vi også er skyldige i Adams synd ...
Det giver ingen mening at sige, at fx jeg er skyld i Adams synd. Jeg var ikke tilstede dengang og har på ingen måde været indflydende på Adams handlinger. Den må da stå for Adam's egen regning!
Det du skriver giver kun mening, hvis man omdefinerer "skyld" så det bliver helt ukendeligt iforhold til den normale brug af ordet. Hvordan definerer kristne egl. ordet "skyld"?
Hvordan kan man iøvrigt frelse nogen fra sig selv? (du skriver: "i Gt frelste han flere gang Israel fra sin egen vrede."). Det betyder vel blot på jævnt dansk,at det flere gange lykkedes Gud at styre sit temperament? At han havde lyst til at gøre noget slemt ved dem, men så alligevel beherskede sig?
Set i det lys så er Jesu skæbne vel blot udtryk for, at Gud ikke længere kunne beherske sig men simpelthen måtte have afløb? I stedet for at lade det gå ud over menneskene lod han det så gå ud over sig selv. Det er selvfølgelig okay at han gør det, men jeg kan ikke se, hvad det har med mig at gøre. 1) jeg har ikke andel i Adams synd og 2) hvis jeg havde, kan jeg ikke se, hvordan min skyld bliver mindre ved, at en anden person straffes i mit sted.
Ja, du må undskylde, men selv med min bedste vilje kan jeg ikke forstå logikke bag dette. Jeg har læst dit svar flere gange og jeg forstår det stadigvæk ikke.
Ingen jordisk person ville vel give sønnesønnen skylden for sønnens handlinger? Og ingen jordisk person ville vel mene, at sønnes skyld er mindre hvis blot personen slår sig selv i hovedet?
|
|
Til toppen
|
|
|
#18382 - 07/09/2003 00:54
[Re: Esmaralda]
|
Bruger
|
Hej Esmeralda! Tak for dit svar!
Hvis din far begår noget forkert i det danske samfund.... er det hans skyld. Men du kan som hans barn godt komme til at lide under konsekvensen af hans "synd"/forbrydelse.... Hvis han fx kommer i fængsel må du tage en "straf" som er at leve i en famillie uden far (i hvert flad for en periode) På den måde falder straffen for en faders ugerning af og til på børnene
Det er rigtigt, at jeg vil komme til at lide under det, såfremt min far blev straffet for en forbrydelse, han har begået. På den måde kan du jo godt sige, at jeg indirekte bliver straffet for hans forbrydelse. Det er imidlertid ikke det, der er tale om i de citater jeg har listet (og de mange flere jeg kunne liste) - her er der tale om, at jeg direkte ville blive straffet for min fars forbrydelse i hans sted, mens han selv gik fri. Så din forklaring dækker altså ikke.
Det vil jeg på en måde give dig ret i.... Adam syndede og det var ham der gjorde det. Men vi lever alle sammen (uden undtagelse) i koncekvensen af Adams synd.
Koncekvensen af Adams synd er at vi fysisk skal dø. Og det er at vi af naturen ikke søger Gud (altså åndelig død)
Jeg er med på, at det iflg. Bibelen er Adams skyld, at vi ikke er født i Paradis. Men, hvor træls det end måtte være for os alle sammen, så er det jo ikke det samme, som at vi er skyldige. Vi er i den henseende blot uskyldige ofre for Adams forbrydelse.
Så skriver du, at det er en konsekvens af Adams synd, at vi skal dø. Men er det virkelig det? Det vil i så fald betyde, at vi mennesker var udødelige før Adam syndede. Så forstår jeg bare ikke, at der i 1. Mosebog 3:22 står: "Og Gud Herren sagde: »Nu er mennesket blevet som en af os og kan kende godt og ondt. Bare det nu ikke rækker hånden ud og også tager af livets træ og spiser og lever evigt!". Det giver jo ingen mening, at Gud siger sådan, hvis mennesket allerede var udødeligt.
At Adams synd skulle være årsagen til vores angivelige "åndelige død" (et udtryk jeg iøvrigt ikke accepterer, men lad nu det ligge) kan jeg ikke finde noget, der underbygger. Måske du kan? Men skriftsted eller ej: Om vi søger Gud er vel uafhængigt af, hvorvidt Adam forbrød sig mod Gud? Eller mener du, at vi ikke har en fri vilje og blot mekanisk følger Adams eksempel? Hvis vi har en fri vilje kan du vel ikke give Adam skylden, såfremt vi ikke søger Gud. Og, har vi ikke en fri vilje, kan du ikke give os selv skylden, såfremt vi ikke søger Gud. Da ligger skylden hos den gud, der har skabt os sådan.
|
|
Til toppen
|
|
|
#18383 - 07/09/2003 12:40
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej ateist
Og Herren sagde til Salomo: »Fordi du bærer dig sådan ad og ikke holder min pagt og mine love, som jeg har pålagt dig, vil jeg rive kongeriget fra dig og give det til en, der er i din tjeneste. For din far Davids skyld gør jeg det dog ikke, så længe du lever, men jeg vil rive det fra din søn. (1. Kongebog 11:11-12)
Hvis min far var konge (og jeg en dreng) skulle jeg blive konge efter ham. Hvis min far så laver noget og bliver frataget sin kongestatus - kan jeg heller ikke blive konge. - Salomo fratages sin kongestatus = sønnen kan ikke arve tronen - Salomo fratages ikke sin kongestatus pga David, men sønnen fratages det = sønnen kan ikke beholde sin kongestatus....
Resultatet for sønnen bliver den samme - sønnen bliver ikke konge.....
Så skriver du, at det er en konsekvens af Adams synd, at vi skal dø. Men er det virkelig det? Det vil i så fald betyde, at vi mennesker var udødelige før Adam syndede.
Ja det var menneskene før syndefaldet - udødelige altså.....
Så forstår jeg bare ikke, at der i 1. Mosebog 3:22 står: "Og Gud Herren sagde: »Nu er mennesket blevet som en af os og kan kende godt og ondt. Bare det nu ikke rækker hånden ud og også tager af livets træ og spiser og lever evigt!". Det giver jo ingen mening, at Gud siger sådan, hvis mennesket allerede var udødeligt.
I paradisets have er der to træer som bliver beskrevet særligt: "træet til kundskab om godt og ondt" (det som var forbudt at spise af) og "livets træ"
1 Mos 2 v16 Men Gud Herren gav mennesket den befaling: »Du må spise af alle træerne i haven. v17 Men træet til kundskab om godt og ondt må du ikke spise af, for den dag du spiser af det, skal du dø!«
Det var ikke forbudt at spise af livets træ - men kun af kundskabets træ. Gud siger endda at den som spiser af det træ skal dø....
Da Adam og Eva spiser af træet er straffen at de skal dø..... Død har her to betydninger - Dø = leve adskildt fra Gud - Dø = leve i forfald/ældning (og til sidst dø fysisk) pga at de/vi ikke har livets træ at spise af mere
Hvis Adam og Eva fortsat spiste af livets træ efter de havde begået den handling som havde døden til følge - ville der jo ingen konsekvens være fra Guds side - derfor lukkede han adgangen til Paradiset og dermed også til livets træ.
Her under sætter jeg lige de vers der omhandler livetstræ i Paradis ind - så du kan se hvad der er skrevet om det og hvor det er nu og hvem der kommer til at se og spise af det igen:
1 mos 2 v9 Gud Herren lod alle slags træer, der var dejlige at se på og gode at spise af, vokse frem af jorden, også livets træ midt i haven og træet til kundskab om godt og ondt.
1 Mos 3 v22 Og Gud Herren sagde: »Nu er mennesket blevet som en af os og kan kende godt og ondt. Bare det nu ikke rækker hånden ud og også tager af livets træ og spiser og lever evigt!«
1 Mos 3 v24 Han jog mennesket ud, og øst for Edens have anbragte han keruberne og det lynende flammesværd til at vogte vejen til livets træ.
JohsÅb 2 v7 Den, der har øre, skal høre, hvad Ånden siger til menighederne. Den, der sejrer, vil jeg give at spise af livets træ, som står i Guds paradis.
JohsÅb 22 v2 I midten, med gaden på den ene side og floden på den anden, står livets træ, som bærer frugt tolv gange, hver måned giver det frugt, og træets blade tjener til lægedom for folkeslagene.
JohsÅb 22 v14 Salige er de, der har vasket deres klæder, så de får ret til livets træ og går gennem portene ind i byen.
JohsÅb 22 v19 og trækker nogen noget fra ordene i denne profetiske bog, vil Gud fratage ham hans del i livets træ og i den hellige by, som der er skrevet om i denne bog.
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#18384 - 07/09/2003 14:48
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hvis Adam og Eva fortsat havde spist af livets træ efter de havde begået den handling som havde døden til følge - ville der jo ingen konsekvens være fra Guds side - derfor lukkede han adgangen til Paradiset og dermed også til livets træ.
Det er jeg helt enig med dig i, Ester, og yderligere vil jeg tilføje, at HVIS de fortsat havde kunnet spise af livets træ efter syndefaldet, ville der aldrig nogen sinde blive gjort op med det onde, som så ville have evig eksistens.
Vi lever nu i nådens tid, hvor det gode budskab er, at enhver som vil modtage Jesu offergave, kan se frem til, at der en gang gøres op med den/det/de onde, og at vi som Guds børn skal leve evigt hos Ham, som det var Hans bestemmelse ved skabelsen, jfr. Johannes Åbenbarings kap 21:
Nu er Guds bolig hos menneskene, han vil bo hos dem, og de skal være hans folk, og Gud vil selv være hos dem. Han vil tørre hver tåre af deres øjne, og døden skal ikke være mere, ej heller sorg, ej heller skrig, ej heller pine skal være mere. Thi det, der var før, er forsvundet.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#18385 - 08/09/2003 22:04
|
Bruger
|
Hej Esmaralda!
Hvis min far var konge (og jeg en dreng) skulle jeg blive konge efter ham. Hvis min far så laver noget og bliver frataget sin kongestatus - kan jeg heller ikke blive konge. - Salomo fratages sin kongestatus = sønnen kan ikke arve tronen - Salomo fratages ikke sin kongestatus pga David, men sønnen fratages det = sønnen kan ikke beholde sin kongestatus....
Resultatet for sønnen bliver den samme - sønnen bliver ikke konge.....
Helt kort: Hvis straffen skal ramme slægtningene, hvorfor skal benådningen så ikke også?
Det er rigtigt, at resultatet på dette sted bliver det samme for sønnen, uanset om Salomo benådes eller ej - sønnen straffes i begge tilfælde for Salomos forbrydelse. Det er imidlertid kun fordi, der i dette konkrete eksempel er tale om, at straffen består i at miste noget arveligt.
Der er imidlertid rigeligt med andre eksempler, hvor straffen består i enten død eller lidelse, der ikke normalt ville ramme efterkommerne. Tag blot mit oprindelige eksempel:
»Har du set, hvor Akab har ydmyget sig for mig? Nu, da han har ydmyget sig for mig, vil jeg ikke bringe ulykken over hans hus i hans egen levetid, men først i hans søns.« (1. Kongebog 21:29)
Her er der tale om dødsstraf: "Alle mænd af Akabs slægt vil jeg udrydde i Israel, rub og stub."
Det er imidlertid ikke så meget det enkelte skriftsted, som det principielle, der er interessant (hvorfor jeg også placerede tråden under "etik" og ikke under "Bibelen"). Kan vi ikke være enige om, at der er talrige eksempler på, at Gud straffer Person A for Person B's forbrydelser? Du nævner selv arvesynden og det er jo et godt eksempel på, at der er tale om et retsprincip, der er helt centralt for Gud.
Så er det jeg spørger: Hvordan kan det på nogen måde være retfærdigt brutalt at straffe en anden person end den, der forbryder sig og samtidig skåne forbryderen?
|
|
Til toppen
|
|
|
#18386 - 08/09/2003 22:37
Nåede Adam og Eva at spise af livets træ?
|
Anonym
Anonym
|
Esmeralda skrev: Ja det var menneskene før syndefaldet - udødelige altså.....
Jeg synes, som Ateist, at det virker ulogisk at Gud siger om udødelige mennesker som HAR spist af livets træ: "Bare det nu ikke rækker hånden ud og også tager af livets træ og spiser og lever evigt!"
Som teksten er formuleret, HAR Adam og Eva tydeligvis på det tidspunkt endnu ikke spist af livets træ, og derfor gælder det for guden om at få dem lempet ud af paradisets have før det sker!
Med venlig hilsen Vagn Bro
|
|
Til toppen
|
|
|
#18387 - 08/09/2003 22:39
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist, du spørger
Hvordan kan det på nogen måde være retfærdigt brutalt at straffe en anden person end den, der forbryder sig og samtidig skåne forbryderen?
De lyder ganske rigtigt helt urimeligt.
Den korte version af et svar er, at selv om der er stor forskel på store og små forbrydelser her i denne verden, og sandelig også skal være det, så er vi alle syndere for Gud, uanset hvor godt vi opfører os. Hvis vi i tro modtager det evige liv af hans hånd, er vi, som benådede syndere, hans børn og skal arve evigt liv i hans rige.
Vi kan ikke gennemskue Guds tanker og frelsesplaner. Hvis vi kunne, ville Gud være meget lille og overskuelig!
Vi kan kun se "stykkevis og delt" og slet ikke i evighedsperspektivet, uden for tid og rum. Det har vi ikke sanser til.
Vi, som er kristne, tror på, at vi en gang kommer til at se Gud "ansigt til ansigt", og bøjer os for, at vi ikke kan det her og nu.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#18389 - 08/09/2003 23:03
Re: Menneskets udødelighed før Syndefaldet
|
Bruger
|
Hej ateist
Men hvordan Gud angst kan håbe at mennesket ikke gør det forstår jeg ikke. Er han alvidende vidste han jo, at det ikke ville ske - og at han altså, intet havde at frygte. Og, han er vel alvidende?
Jeg tror ikke at Gud var angst da han sagde det - - -
v22 Og Gud Herren sagde: »Nu er mennesket blevet som en af os og kan kende godt og ondt. Bare det nu ikke rækker hånden ud og også tager af livets træ og spiser og lever evigt!« v23 Så sendte Gud Herren dem ud af Edens have til at dyrke agerjorden, som de var taget af. v24 Han jog mennesket ud, og øst for Edens have anbragte han keruberne og det lynende flammesværd til at vogte vejen til livets træ. Synes ikke det ligner en der sidder og ryster i bukserne --- nærmere en som vil forhindre at noget sker...... Hvis min søn kravler op et sted han ikke må har jeg et par valg - Tænker: "bare han nu ikke falder ned og slår sig" handler: *tager ham væk* - Tænker: "åååhhhhh nu kan jeg intet gøre andet end at frygte for at han falder ned" handler:*står og ser skræmt til mens han måske klare den eller falder*
Jeg ville selvfølgelig vælge første løsning - det var også det Gud gjorde.... Han så en fare i at Adam og Eva spiste af Livets træ - derfor forhindrede han det....
Jeg må indrømme, at 1. Mosebog er lidt uklar mht. udødeligheden og at det også godt kan tolkes sådan, at det først var efter mennesket havde spist af Kundskabens træ at det bekymrede Gud, hvis de også spiste af Livets træ.
Jeg tror at menneskenes udødelighed bestod i at de havde Livets træ at spise af --- ligesom vi (kristne) får samme mulighed i Himmelen. Gud var ikke bekymret for om de spiste af Livets træ inden syndefaldet..... han forbød dem det i hvert fald ikke.....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#18390 - 08/09/2003 23:08
Re: Nåede Adam og Eva at spise af livets træ?
|
Bruger
|
Som teksten er formuleret, HAR Adam og Eva tydeligvis på det tidspunkt endnu ikke spist af livets træ, og derfor gælder det for guden om at få dem lempet ud af paradisets have før det sker!
Dette OGSÅ udelukker for mig at se ikke, at de før har spist af livets træ, men fokusere udelukkende på, at de ikke i tillæg til kundskabens træ OGSÅ skal spise af livets træ.
Iflg. Åbenbaringsbogen 22,2: "I midten, med gaden på den ene side og floden på den anden, står livets træ, som bærer frugt tolv gange, hver måned giver det frugt, og træets blade tjener til lægedom for folkeslagene."
Her er livets træ altså det, der opretholder livet hos folkeslagene i evigheden. Herren virker også her gennem midler, som han gør det i dåben og nadveren. Jeg mener også at det var sådan han opretholdte livet i Edens have, da den nye jord er en geoprettelse af paradiset.
Indtil da modtager vi det sande vintræ, Jesus Kristus i alterets brød og vin, hvor han giver os sit legeme og blod som et lægemiddel til evigt liv.
mvh. Magnus
|
|
Til toppen
|
|
|
#18391 - 08/09/2003 23:09
|
Bruger
|
Hej vagn Ja nu har jeg jo aldrig hverken set eller smagt af Livets træ.... der er en beskrivelse af det i JohsÅb: JohsÅb 22 v2 I midten, med gaden på den ene side og floden på den anden, står livets træ, som bærer frugt tolv gange, hver måned giver det frugt, og træets blade tjener til lægedom for folkeslagene. Eftersom træet bære frugt HVER måned kunne det vel sagtens tænkes at der skal spises af det hver måden..... Hvordan det fungere ved jeg ikke...... Men det var først et problem at Adam og Eva spiste af frugten fra Livets træ efter syndefaldet..... ellers ville Gud da have forbudt dem at spise af BÅDE Kundskabets træ og Livets træ - og ikke kun Kundskabens træ.
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#18392 - 08/09/2003 23:12
|
Bruger
|
Hvis min søn kravler op et sted han ikke må har jeg et par valg - Tænker: "bare han nu ikke falder ned og slår sig" handler: *tager ham væk* - Tænker: "åååhhhhh nu kan jeg intet gøre andet end at frygte for at han falder ned" handler:*står og ser skræmt til mens han måske klare den eller falder*
Nu antager jeg, at du ikke er alvidende og derfor ikke ved om din søn falder ned eller ej. Når du siger "bare" så giver du altså udtryk for, at der er et muligt udfald du ikke håber på. Hvis du nu med sikkerhed vidste at han ikke faldt så ville du jo ikke udbryde "bare han nu ikke falder ned", vel?
Iøvrigt skrev jeg ikke, at Gud ser skræmt til uden at handle. Men han gav altså udtryk for, at der var et af de mulige udfald, han frygtede: "Bare ... nu ikke ..."
|
|
Til toppen
|
|
|
#18393 - 08/09/2003 23:15
|
Bruger
|
Hej ateist Jeg er ikke helt med  Hvad mener du lige med:
Iøvrigt skrev jeg ikke, at Gud ser skræmt til uden at handle. Men han gav altså udtryk for, at der var et af de mulige udfald, han frygtede: "Bare ... nu ikke ..."
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#18394 - 08/09/2003 23:16
|
Anonym
Anonym
|
Esmeralda skrev: Jeg tror at menneskenes udødelighed bestod i at de havde Livets træ at spise af --- ligesom vi (kristne) får samme mulighed i Himmelen. Gud var ikke bekymret for om de spiste af Livets træ inden syndefaldet..... han forbød dem det i hvert fald ikke.....
Jeg vil nu fastholde at teksten som den er formuleret, klart og tydeligt siger at menneskene ikke havde spist af livets træ før syndefaldet, og derfor mistede de ikke deres udødelighed, for de havde den ikke! Ellers har bibelens forfattere citeret guden forkert!
Se DETTE INDLÆG .
|
|
Til toppen
|
|
|
#18395 - 08/09/2003 23:20
|
Bruger
|
Så er det jeg spørger: Hvordan kan det på nogen måde være retfærdigt brutalt at straffe en anden person end den, der forbryder sig og samtidig skåne forbryderen?
I tilfældet Os-Jesus var alternativet, at Gud skulle lade os tilbringe en evighed under hans vrede. I Stedet besluttede han selv at tage straffen og købe os fra sin egen vrede. I tilfældet Adam-os kunne Gud nok finde synder nok hos både dig og mig til at kaste os i helvede tile vig tid uden Adams synd oveni, men du har helt ret i, at Bibelens syn på Guds retfærdighed indeholder, at børn bliver straffet for deres fædres skyld, og at Gud forbarmer sig over fædrene og i stedet viser sin straf på børnene, men oftest drejer denne straf sig ikke om frelsen. Det er ikke i overensstemmelse med en moderne individualistisk tabkegang, men iflg. bibelsk tabkegang var jeg i Adam og syndede i ham og er skyldig i ham, ligesom Gud i Kristus kunne forlige mig med sig. Jeg påstår ikke at det er logisk ud fra en almindelig menneskelig tankegang, men det er ikke desto mindre det jeg tror på og vil leve og dø på.
mvh. Magnus
|
|
Til toppen
|
|
|
#18396 - 08/09/2003 23:27
[Re: kristina]
|
Bruger
|
De lyder ganske rigtigt helt urimeligt.
Ja, det gør det unægteligt!
Den korte version af et svar er, at selv om der er stor forskel på store og små forbrydelser her i denne verden, og sandelig også skal være det, så er vi alle syndere for Gud, uanset hvor godt vi opfører os.
Det lyder unægteligt meget som om du siger "nå ja, nu var han ikke skyldig i det vi staffede ham for, men han har nok gjort noget andet, der har gjort ham fortjent til straf."
Men de begrundelser der gives er jo ikke at sønnen er en synder og må dø. Straffen begrundes jo direkte med faderens/forfaderens forbrydelse. Ergo må dit argument siges at være en efterrationalisering, der ikke er belæg for i teksten.
Hvis vi i tro modtager det evige liv af hans hånd, er vi, som benådede syndere, hans børn og skal arve evigt liv i hans rige.
Du får det nærmest til at lyde som en belønning sønnerne modtager, når de dræbes i faderens sted. Men Gud uddeler det i vrede og det omtales som en straf. Ergo er der ikke belæg for, at opfatte det som andet end en straf.
Vi kan ikke gennemskue Guds tanker og frelsesplaner. Hvis vi kunne, ville Gud være meget lille og overskuelig! Vi kan kun se "stykkevis og delt" og slet ikke i evighedsperspektivet, uden for tid og rum. Det har vi ikke sanser til.
Men I ved vel at Gud er almægtig? Hvis Gud er almægtig så kan han pr. definition også opnå ethvert tænkeligt mål han måtte have uden at være nødt til at begå uretfærdigheder. Højere formål vi ikke kender kan derfor ikke bruges til at retfærdiggøre uretfærdigheder osv. Kun en gud, der ikke er almægtig er nødt til at benytte sig af den slags. En almægtig gud gør det kun fordi han bevidst vælger at gøre det. Altså, fordi uretfærdigheden er et formål i sig selv.
Vi, som er kristne, tror på, at vi en gang kommer til at se Gud "ansigt til ansigt", og bøjer os for, at vi ikke kan det her og nu.
Betyder det, at I bøjer jer for uretfærdigheder uden at stille spørgsmålstegn ved dem?
|
|
Til toppen
|
|
|
#18397 - 08/09/2003 23:28
|
Anonym
Anonym
|
Esmeralda skrev: Eftersom træet bære frugt HVER måned kunne det vel sagtens tænkes at der skal spises af det hver måden..... Hvordan det fungere ved jeg ikke......
OK!....
Jeg må nok give Ateist ret i at bibelen nok er lidt uklar - også på det punkt!
|
|
Til toppen
|
|
|
#18398 - 08/09/2003 23:31
|
Bruger
Reg.: 18/08/2003
|
Jeg vil nu fastholde at teksten som den er formuleret, klart og tydeligt siger at menneskene ikke havde spist af livets træ før syndefaldet, og derfor mistede de ikke deres udødelighed, for de havde den ikke! Ellers har bibelens forfattere citeret guden forkert!
Det er en bombastisk holdning. Jeg læser teksten i denne sammenhæng:
1. mos 2v16 Men Gud Herren gav mennesket den befaling: »Du må spise af alle træerne i haven. v17 Men træet til kundskab om godt og ondt må du ikke spise af, for den dag du spiser af det, skal du dø!«
Den dag Adam og Eva spiser af kundskabens træ, så dør de også selvom de tidligere har spist af livets træ.
Hvis de herefter kan spise af livets træ, så har deres overtrædelse ikke den konsekvens, som Gud har udtalt. Derfor konstaterer Gud:
1. mos 3v22 Og Gud Herren sagde: »Nu er mennesket blevet som en af os og kan kende godt og ondt. Bare det nu ikke rækker hånden ud og også tager af livets træ og spiser og lever evigt!«
Du ligger meget vægt på ordet bare. Er der nogen som kan fortælle, hvad der står i grundteksten?
/Rolf
Johannes 3.16
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
|
|
Til toppen
|
|
|
#18399 - 08/09/2003 23:31
|
Bruger
|
... men iflg. bibelsk tabkegang var jeg i Adam og syndede i ham og er skyldig i ham, ligesom Gud i Kristus kunne forlige mig med sig. Jeg påstår ikke at det er logisk ud fra en almindelig menneskelig tankegang, ...
Nej, det mener jeg godt nok heller ikke det er. Men det du siger er med andre ord at kristendommen ikke er logisk!?
|
|
Til toppen
|
|
|
#18401 - 08/09/2003 23:41
|
Bruger
|
Hej Esmaralda! Du skrev
Synes ikke det ligner en der sidder og ryster i bukserne --- nærmere en som vil forhindre at noget sker...... Hvis min søn kravler op et sted han ikke må har jeg et par valg - Tænker: "bare han nu ikke falder ned og slår sig" handler: *tager ham væk* - Tænker: "åååhhhhh nu kan jeg intet gøre andet end at frygte for at han falder ned" handler:*står og ser skræmt til mens han måske klare den eller falder*
Jeg ville selvfølgelig vælge første løsning - det var også det Gud gjorde.... Han så en fare i at Adam og Eva spiste af Livets træ - derfor forhindrede han det....
Dermed antyder du, at jeg havde antydet, at Gud sidder og "ryster i bukserne" og "ser skræmt til mens ...".
Derfor rettede jeg det, jeg så som en misforståelse ved at skrive: "Iøvrigt skrev jeg ikke, at Gud ser skræmt til uden at handle."
Dernæst fremhævede jeg, at det jeg retteligt havde ment var, at Gud gav "udtryk for, at der var et af de mulige udfald, han frygtede" jvf. hans udbrud: "Bare ... nu ikke ..."
Altså: Gud var bange men ikke passiv.
|
|
Til toppen
|
|
|
#18403 - 09/09/2003 00:02
|
Bruger
|
Jeg ville være mere bekymret, hvis det hele stod SOLEKLART for alle der læste bibelen, uanset hvilken indstilling de læser den med.
Giv mig et eksempel på en bog af nogenlunde samme størrelse og kompleksitet, som alle mennesker vil få NØJAGTIGT det samme ud af, når de læser den.....
/Rolf
Johannes 3.16
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
|
|
Til toppen
|
|
|
#18404 - 09/09/2003 00:12
|
Bruger
|
Det er jeg helt enig med dig i, Ester, og yderligere vil jeg tilføje, at HVIS de fortsat havde kunnet spise af livets træ efter syndefaldet, ville der aldrig nogen sinde blive gjort op med det onde, som så ville have evig eksistens.
Det var vel ikke Adam og Eva, der var onde. De vidste jo ikke bedre før de spiste af træet.
Den eneste ondskab (hvis man kan kalde det ondt at spise en frugt) må være repræsenteret ved slangen, såfremt dette dyr altså var i stand til at kende godt fra ondt.
Men eftersom en alvidende Gud jo måtte vide, at det ville ske, lige fra begyndelsen, så må han altså have villet det sådan, at menneskene spiste af træet. Ergo kan man vel overhovedet ikke tale om ondskab? Så udførte de alle jo i virkeligheden blot Guds vilje!
|
|
Til toppen
|
|
|
#18405 - 09/09/2003 00:26
|
Bruger
|
I tilfældet Os-Jesus var alternativet, at Gud skulle lade os tilbringe en evighed under hans vrede.
Næh, han kunne da bare tilgive "os" (altså reelt Adam, der jo var den, som forbrød sig). Tilgivelse kræver vel ikke at nogen bliver straffet? Når nogen bliver straffet, er der vel slet ikke tale om tilgivelse længere, men om at vedkommende har sonet sin straf. Han har da betalt sin gæld - ikke fået den eftergivet!
I Stedet besluttede han selv at tage straffen og købe os fra sin egen vrede.
Så det var stort set ligegyldigt, hvem det gik ud over - nogen skulle bare staffes før han kunne falde ned igen? Men det var da heldigt for os, at han fik medlidenhed med os, og at det var nok for ham at afreagere på sig selv!
|
|
Til toppen
|
|
|
#18406 - 09/09/2003 00:48
|
Bruger
|
Hej ateist hmmm jeg kan ikke se nogen grund til at Gud skulle være bange - han havde jo magten til at udvise AogE med det samme og gjorde det også..... hvad havde ahn at være bange for??? Adam og Eva kunne (efter syndefaldet) kende GODT OG ONDT --- for at kende ondt må det være kommet noget ondt (synd) Hvis det onde (synden) i AogE fik lov til at spise af Livets træ - ville det være det samme som at Gud tilod synd i Edens have.... Gud tåler ikke synd og vil da bestemt ikke lade det leve evigt --- Rammer jeg dit spørgsmål  - føler jeg skyder lidt i blinde, da jeg stadig ikke er helt med
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#18407 - 09/09/2003 10:25
|
Bruger
|
Hej Esmaralda!
Rammer jeg dit spørgsmål - føler jeg skyder lidt i blinde, da jeg stadig ikke er helt med
Hvis der er noget i mine indlæg, der ikke er helt klart formuleret må du endelig spørge, så jeg kan forsøge at skrive det tydeligere. Her lader du dog til at have forstået mit spørgsmål.
hmmm jeg kan ikke se nogen grund til at Gud skulle være bange - han havde jo magten til at udvise AogE med det samme og gjorde det også..... hvad havde ahn at være bange for???
Han siger jo selv, hvad han er bange for: "Bare det nu ikke rækker hånden ud og også tager af livets træ og spiser og lever evigt!"
Det er rigtigt at han havde magten til at udvise A&E, hvilket han så også gør, for at undgå det han frygter - nemlig at de også spiser af livets træ.
Jeg kan iøvrigt heller ikke se, at han havde nogen grund til at være bange, såfremt han vitterligt er alvidende. Jeg mener at hans angst og hans alvidenhed er i modstrid med hinanden.
Adam og Eva kunne (efter syndefaldet) kende GODT OG ONDT --- for at kende ondt må det være kommet noget ondt (synd)
Allerede da Gud planter træet, som kan give folk evnen til at skelne godt og ondt, må der jo eksistere ondskab i verden, eftersom det ellers ville være et meningsløst træ. Gud må derfor være ondskabens ophav! I hvert fald kan han ikke på dette tidlige tidspunkt give menneskene eller slangen skylden.
Hvad er iøvrigt formålet med træet, hvis menneskene ikke må spise af det? Behøver Gud selv at spise af det for at kunne skelne mellem godt og ondt? Hvis ikke, hvem er disse frugter så tiltænkt?
Hvis det onde (synden) i AogE fik lov til at spise af Livets træ - ville det være det samme som at Gud tilod synd i Edens have.... Gud tåler ikke synd og vil da bestemt ikke lade det leve evigt ---
Det er vel ikke på daværende tidspunkt klart at mennesket rummer ondskab. Det er rigtigt at de havde forbrudt sig imod Gud, men det var før de spiste af træet og altså før de forstod at det var "ondt" at gøre sådan.
Efter at de havde spist af træet - og dermed var blevet i stand til at vurdere deres handling - kunne de jo meget vel angre. I så fald kunne Gud blot have tilgivet dem deres forbrydelse thi de vidste ikke, hvad de gjorde. Hvis de så forbrød sig igen, ville det være udvisningsgrund, for da ville de så kende naturen af det de gjorde.
Såfremt slangen var i stand til at skelne mellem godt og ondt (måske var frugterne tiltænkt slangen?) så er det vel kun den, der skal udvises fra Paradis, da den så bevidst har lokket det mindrebegavede par til at synde uden at vide det.
Iøvrigt kan jeg, som også nævnt i et andet indlæg, slet ikke forstå at Gud bliver vred. En alvidende Gud jo måtte vide, at det ville ske, lige fra begyndelsen, så må han altså have villet det sådan, at menneskene spiste af træet. Ergo kan man vel overhovedet ikke tale om ondskab? Så udførte de alle jo i virkeligheden blot Guds vilje!
|
|
Til toppen
|
|
|
#18408 - 09/09/2003 12:08
|
Bruger
|
Det er vel ikke på daværende tidspunkt klart at mennesket rummer ondskab. Det er rigtigt at de havde forbrudt sig imod Gud, men det var før de spiste af træet og altså før de forstod at det var "ondt" at gøre sådan.
Efter at de havde spist af træet - og dermed var blevet i stand til at vurdere deres handling - kunne de jo meget vel angre. I så fald kunne Gud blot have tilgivet dem deres forbrydelse thi de vidste ikke, hvad de gjorde. Hvis de så forbrød sig igen, ville det være udvisningsgrund, for da ville de så kende naturen af det de gjorde.
Det kan være, at du kan bruge dette indlæg: Re: Menneskets udødelighed før Syndefaldet - 08/09/2003 23:31
Adam og Eva vidste udmærket godt hvad de gjorde. Gud er konsekvent. Der bliver vist lagt for meget vægt på ordet "bare".
/Rolf
Johannes 3.16
|
|
Til toppen
|
|
|
#18409 - 09/09/2003 12:48
[Re: john316]
|
Bruger
|
Adam og Eva vidste udmærket godt hvad de gjorde.
Hvordan kommer du dog frem til det? Mener du, at de kunne skelne mellem ondt og godt allerede inden, de spiste frugten? Og hvorfor mener du i givet fald det?
Måske du også kan svare mig på 1) hvem frugterne overhovedet var tiltænkt? 2) om ikke godt Gud vidste at menneskene ville spise disse frugter - og at det derfor må antages at være en del af hans plan, at de skulle gøre det.
Gud er konsekvent.
Det er rigtigt, at det er konsekvent at lade dem dø, når han havde truet dem med det. Men hvorfor er det godt at være konsekvent i denne situation?
Hvorfor ikke vise nåde, når nu de stakkels mennesker ikke var i stand til at skelne godt fra ondt? De var jo uskyldige ofre for slangens rænker.
Og, selvom han ikke kunne tilgive det, hvorfor så lade deres efterkommere lide under det?
Og, hvorfor havde Gud overhovedet skabt onde rænkesmedende slanger, der kunne lede menneskene i fristelse? Det må han da også have haft et formål med - nemlig at den skulle lokke mennesken i fordærv.
Der bliver vist lagt for meget vægt på ordet "bare".
Hvorfor mener du at der bliver lagt for meget vægt på ordet "bare"? Det er da ret væsentligt at vide, om Gud virkelig er bange for et muligt fremtidigt udfald - og dermed sandsynligvis ikke alvidende.
|
|
Til toppen
|
|
|
#18410 - 09/09/2003 13:22
|
Bruger
|
Hej ateist
Han siger jo selv, hvad han er bange for: "Bare det nu ikke rækker hånden ud og også tager af livets træ og spiser og lever evigt!"
Mener du at hvis man siger "bare det og det ikke sker" er det fordi man er bange for det - nærmest frygter det....??? Jeg synes det er at overreagere lidt --- hvis det var sådan skulle jeg gå i konstant angst for altmuligt (hvilket jeg ikke gør) - Hvis jeg skal hænge vasketøj op uden for og kan se at der er skyer på himlen -- tænker jeg da nemt "bare det nu ikke begynder at regne - så bliver tøjet mere vådt end før" --- Jeg er ikke skræmt eller bange (jeg har jo magten til at forhindre mit tøj i at blive mere vådt) - jeg overvejer bare om jeg skal tage koncekvensen af mine observationer og hænge tøjet op inde....
Det lille ord "bare" er ikke ensbetydende med at man er bange for noget eller måske endda skræmt.....
Jeg kan iøvrigt heller ikke se, at han havde nogen grund til at være bange, såfremt han vitterligt er alvidende. Jeg mener at hans angst og hans alvidenhed er i modstrid med hinanden.
Jeg mener at Angst og almægtighed ikke kan gå i spænd - alvidenhed kunne vel godt harmonere med angst hvis det man viste var frygteligt og man ikke kunne gøre noget ved det.....
Det er jo heller ikke mig der siger at Gud her er angst eller skræmt 
Jeg tror at Gud kan se hvad koncekvensen vil blive hvis AogE spiser at Livets træ efter de har spist af Kundskabets træ..... Denne koncekvens er ikke god - derfor forhindrer han den.... Mere er der ikke i det.
Allerede da Gud planter træet, som kan give folk evnen til at skelne godt og ondt, må der jo eksistere ondskab i verden, eftersom det ellers ville være et meningsløst træ. Gud må derfor være ondskabens ophav!
Jeg tror du har ret i at ondskaben fandtes allerede der..... Satan (slangen) var der jo og han er løgnens fader - løgn er synd og ondt.... MEN i mennesket var der ikke noget ondt - de var skabt i Guds eget billede "og han så at det var godt" Når Gud siger at noget er godt så er det 100% godt - der er ikke så meget som en lille flig af synd i det. Da menneskene begyndte at lytte til hvad Satan sagde lukkede AogE synden ind i deres tanker (gennem ørene) - de havde valget at svare "Nej vig bag os Satan - Gud har sagt..." Det gjorde de ikke, de valgte at lytte til Løgnen...
I så fald kunne Gud blot have tilgivet dem deres forbrydelse thi de vidste ikke, hvad de gjorde.
Jo de kendte godt reglen og straffen for at bryde den: 1 Mos 2 v16 Men Gud Herren gav mennesket den befaling: »Du må spise af alle træerne i haven. v17 Men træet til kundskab om godt og ondt må du ikke spise af, for den dag du spiser af det, skal du dø!« De havde det frie valg - de kunne spise af træet og forbryde sig mod Gud - eller de kunne undlade at spise af træet og blive i guds nærhed i Eden.
Efter at de havde spist af træet - og dermed var blevet i stand til at vurdere deres handling - kunne de jo meget vel angre.
det kunne de muligvis godt have gjort - men det gjorde de ikke -- i stedet begyndte de at skyde skylden videre - Adam til Eva - Eva til slangen.... v8 Ved aftenstid hørte de Gud Herren gå rundt i haven. Da gemte Adam og hans kvinde sig for Gud Herren mellem havens træer. v9 Gud Herren kaldte på Adam: »Hvor er du?« v10 og han svarede: »Jeg hørte dig i haven og blev bange, fordi jeg er nøgen, og så gemte jeg mig.« v11 Han spurgte: »Hvem har fortalt dig, at du er nøgen? Har du spist af det træ, jeg forbød dig at spise af?« v12 Adam svarede: »Kvinden, du satte hos mig, gav mig af træet, og så spiste jeg.« v13 Gud Herren spurgte så kvinden: »Hvad er det, du har gjort?« Hun svarede: »Slangen forledte mig til at spise.« Der er her ingen tegn på at Gud var vred - at han kom farende og skældte ud. Gud går en tur i haven (sikkert som han har gjort før). Det er Adam og Eva der opfører sig mærkeligt i forhold til før - de gemmer sig..... Gud prøver at kalde Adam frivilligt til sig, Adam svarer at han blev bange for Gud fordi han var nøgen (hvilket han ikke har lagt mærke til før) Gud giver faktisk Adam en chance for at forklare hvad han har gjort ved at spørge stille og roligt om hvordan Adam har fundet ud af at han er nøgen.... I stedet for at indrømme at han har syndet skyder han skylden på Eva (hvilket tyder meget på at Adam godt viste han havde jogget i spinaten - en uskyldig ville bare have sagt det lige ud da han ikke ville vide at han fortjente Guds vrede over det) Faktisk skyder Adam skylden på Gud - det var jo Gud der satte kvinden der hos ham....
Efter at de begge havde haft chancen for at angre (ved ikke hvad der ville være sket hvis de vitterligt angrede) blev de udstødt fra Eden.
En alvidende Gud jo måtte vide, at det ville ske, lige fra begyndelsen, så må han altså have villet det sådan, at menneskene spiste af træet.
1 Pet 1 v19 men med Kristi dyrebare blod som af et lam uden plet og lyde; v20 dertil var han bestemt, før verden blev grundlagt, men han blev først åbenbaret nu ved tidernes ende af hensyn til jer,
Gud havde frelsesplanen klar allerede inden han overhovedet skabte jorden.... så ja han viste at det kunne ske. Men en ting er at VIDE at noget sker et andet er at ØNSKE at det skal ske....
Jeg tror ikke at Gud ønskede at AogE skulle spiste af træet - hvorfor skulle han forbyde det så.... Men han ønsker sig heller ikke robotter uden fri vilje. Robotter ville vi være hvis vi kun havde et valg hvergang = at følge Guds ønsker. Nu har vi to valgmuligheder hver gang = at følge Guds ønsker eller at lade være...Det havde AogE dengang - det har vi nu..... Gud ønsker at vi skal følge ham frivilligt, men han ved at vi ikke kan pga synden i os..... Derfor har han i sin alvidenhed og almagt sikret sig at vi havde en vej ud at suppedasen - nemlig Jesus Kristus.
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#18411 - 09/09/2003 14:59
|
Bruger
|
Mener du at hvis man siger "bare det og det ikke sker" er det fordi man er bange for det ...
Ja, i et eller andet omfang er man bange for det. Det kan dog være alt muligt i intervallet fra en svag spænding og så til panisk angst. Bemærk venligst, at jeg har ikke forsøgt at estimere graden af Guds nervøsitet/angst/frygt/... - blot konstateret at den må eksistere i et eller andet omfang. For mig at se, er der nemlig ingen tvivl om, at "bare nu ikke..." betyder 1) at man er i tvivl om udfaldet, og 2) at der er et af udfaldsmulighederne man ikke ønsker sig. Hvis man med sikkerhed kender udfaldet siger man ikke "bare nu ikke..."
- alvidenhed kunne vel godt harmonere med angst hvis det man viste var frygteligt og man ikke kunne gøre noget ved det.....
Ja, måske, men hvis man vidste at noget frygteligt ville ske, da ville man ikke sige "bare nu ikke det sker"!
Man kunne måske sige "bare det dog ikke skulle ske" (altså ønsketænkning), men det er der jo ikke tale om her. Det ville desuden harmonere dårligt med Guds angivelige almægtighed, da ønsketænkning vel er forbeholdt personer, der ikke kan ændre på tingenes tilstand.
Jeg tror du har ret i at ondskaben fandtes allerede der..... Satan (slangen) var der jo og han er løgnens fader - løgn er synd og ondt....
Men, det er vel Gud, der har skabt dette løgnagtige væsen (uanset om slangen så er Satan eller ej)? Ergo må Gud da være løgnens faders fader og i sidste ende være den ansvarlige?
Da menneskene begyndte at lytte til hvad Satan sagde lukkede AogE synden ind i deres tanker (gennem ørene) - de havde valget at svare "Nej vig bag os Satan - Gud har sagt..." Det gjorde de ikke, de valgte at lytte til Løgnen...
Men menneskene vidste jo ikke at slangen var ond! De havde endnu ikke fået evnen til at skelne mellem godt og ondt. Derfor må de da siges at være helt uskyldige i at lukke "synden ind i deres tanker ...".
Lars>I så fald kunne Gud blot have tilgivet dem deres forbrydelse thi de vidste ikke, hvad de gjorde. Esmaralda>Jo de kendte godt reglen og straffen for at bryde den:
Ja, de havde fået at vide, at de ikke måtte spise frugten, men de vidste ikke, at det var ondt, for de kunne jo ikke skelne mellem godt og ondt. Det du siger er vel egl. at de kunne skelne mellem tilladt og forbudt (altså rigtigt og forkert). Men, hvori adskiller denne evne sig fra evnen til at skelne mellem godt og ondt (en evne de ikke ejede endnu)?
I øvrigt svarede du ikke på, om ikke blot Gud uden videre kunne have tilgivet dem deres forbrydelse. Det ville en alkærlig gud vel have gjort?
De havde det frie valg - de kunne spise af træet og forbryde sig mod Gud - eller de kunne undlade at spise af træet og blive i guds nærhed i Eden.
Men den alvidende Gud vidste vel, hvad de ville vælge længe inden? Du skriver at "Gud havde frelsesplanen klar allerede inden han overhovedet skabte jorden.... så ja han viste at det kunne ske.". Men Gud vidste vel med sikkerhed at det ville ske og ikke blot at det kunne ske. Ellers er han jo ikke alvidende. Og, hvis han vidste det med sikkerhed, så har mennesket jo ikke nogen fri vilje - så er det jo forudbestemt, hvad vi vil vælge længe inden vi gør det. Guds alvidenhed og menneskets frie vilje udelukker da gensidigt hinanden!
Men en ting er at VIDE at noget sker et andet er at ØNSKE at det skal ske....
Hvis et almægtigt og alvidende væsen, der udemærket kender konsekvenserne af det han gør, og udemærket ville være i stand til at forhindre det, alligevel lader noget ske, så må det da virkelig være fordi, han ønsker, det skal ske. Det giver ingen mening at sige, at der sker noget, som et alvidende og almægtigt væsen ikke ønsker skal ske!
Gud ønsker at vi skal følge ham frivilligt, men han ved at vi ikke kan pga synden i os..... Derfor har han i sin alvidenhed og almagt sikret sig at vi havde en vej ud at suppedasen - nemlig Jesus Kristus.
Han kunne vel bare sørge for, at der ikke var synd i os? Det havde da været lettere. Det giver ingen mening først at sikre sig at synden er i os for så at bebrejde os at det er sådan.
Hvorfor udelukker synden i os iøvrigt at vi følger Gud frivilligt? Er "at følge Gud frivilligt" er det det samme som at leve helt uden synd?
Og, hvorfor er Jesus nødvendig for at der er "en vej ud af suppedasen?" Det er vel kun fordi Gud har bestemt, at sådan skal det være? Almægtig som han er, kunne han have bestemt alt muligt andet. Han kunne fx have valgt at tilgive os kvit og frit?
|
|
Til toppen
|
|
|
#18412 - 09/09/2003 16:14
"bare nu ikke..." betyder at man er i tvivl?
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
|
Café, Ateist skrev: [...] At>For mig at se, er der nemlig ingen tvivl om, at "bare nu ikke..." betyder 1) at man >er i tvivl om udfaldet, og 2) at der er et af udfaldsmulighederne man ikke ønsker sig. >Hvis man med sikkerhed kender udfaldet siger man ikke "bare nu ikke..."Inden "Ateist" får rodet sig ud i alt for meget, må jeg hellere gøre opmærksom på, at ordet "bare" ikke findes i grundteksten. Den oprindelige hebræiske tekst (med ord-for-ord-oversættelser i klammer) lyder: Y @hovah [Herren] 'elohiym [Gud] 'amar [sagde] hen [se] 'adam [menneske; Adam] 'echad [en] yada` [kende; skelne imellem] towb [godt] ra` [ondt] shalach [strække] yad [hånden] laqach [tage] `ets [træ] chay [liv] 'akal [spise] chayay [leve] `owlam [evigt; lang tid] (Fra Blue Letter Bible) Det kan bemærkes, at der er mere i en oversættelse end blot at oversætte hvert enkelt ord, men hvis "Ateist" påstår, at grundteksten formidler, at Gud skulle være "i tvivl om udfaldet" (og at dette ikke blot er en utilsigtet omstændighed i vores oversættelse), må det være op til ham at understøtte dette med en analyse af den sproglige og historiske kontekst. [...] Guds fred, Andreas Hjemmeside: http://www.geocities.com/evolutionsteori/
|
|
Til toppen
|
|
|
#18413 - 09/09/2003 17:50
|
Bruger
|
Hej Ateist
Det lyder unægteligt meget som om du siger "nå ja, nu var han ikke skyldig i det vi staffede ham for, men han har nok gjort noget andet, der har gjort ham fortjent til straf."
-sådan forstod jeg slet ikke Kristinas indlæg. Svaret er: Ja, du er skyldig i Adams overtrædelse, du var til stede i Adam, du har intet, som du ikke har arvet fra Adam i dig selv. Derfor er du også skyldig i Adams overtrædelse, men det betyder ikke, at der ikke også er nok at atge af i dine egene synder og at de ikke i sig selv er nok til at idømme dig dødstraf og evig fortabelse -dvs. et evigt liv under Guds vrede i ildsøen, hvor der skal være gråd og tænderskæren, hvor ilden aldrig slukkes og ormene aldrig dør. Hvis du prøver at se på dig selv i lyset af de Ti Bud og jesu bjergprædiken(Matthæus 5-7), så vil du opdage, at du ikke engang behøver at gå tilbage til Adam for at se, hvorfor du uden Jesu stedfortrædende død og troen derpå ender i helvede.
Men I ved vel at Gud er almægtig?
Hvis Gud er almægtig så kan han pr. definition også opnå ethvert tænkeligt mål han måtte have uden at være nødt til at begå uretfærdigheder.
Højere formål vi ikke kender kan derfor ikke bruges til at retfærdiggøre uretfærdigheder osv.
Kun en gud, der ikke er almægtig er nødt til at benytte sig af den slags.
En almægtig gud gør det kun fordi han bevidst vælger at gøre det. Altså, fordi uretfærdigheden er et formål i sig selv.
Den enste grund til at du anser det for uretfærdighed er, at du har et moderne individualistisk menneskesyn. Du er skyldig i Adams synd, du var til stede og Gud er retfærdig når han dømmer dig for den synd.
At Gud er almægtig betyder jo ikke, at han behøver forklare dig allle sammenhænge, snarere tværtimod, når Gud er almægtig og din skaber, så behøver han ikke at undskylde sine handlinger overfor dig. Når du ved at han har skabt dig, så må du også stole på at hans handlinger tjener et godt formål uden at kræve en forklaring af ham.
mvh. Magnus
|
|
Til toppen
|
|
|
#18414 - 09/09/2003 18:02
|
Bruger
|
hej ateist
Det var vel ikke Adam og Eva, der var onde. De vidste jo ikke bedre før de spiste af træet.
1.MOS 2,16 siger: "Men Gud Herren gav mennesket den befaling: »Du må spise af alle træerne i haven. v17 Men træet til kundskab om godt og ondt må du ikke spise af, for den dag du spiser af det, skal du dø!«" 1.Mos 3,2 siger: "Kvinden svarede slangen: »Vi må gerne spise af frugten på træerne i haven, v3 men frugten på det træ, der står midt i haven, har Gud sagt, at vi ikke må spise af og ikke røre ved, for ellers skal vi dø.«"
De vidste altså udemærket, at de ikke måtte spise af træet. Gud havde givet dem et bud og et ansvar, som de brød.
mvh. Magnus
|
|
Til toppen
|
|
|
#18415 - 09/09/2003 19:52
|
Bruger
|
Svaret er: Ja, du er skyldig i Adams overtrædelse, du var til stede i Adam, du har intet, som du ikke har arvet fra Adam i dig selv. Derfor er du også skyldig i Adams overtrædelse, ...
Jeg er ked af det, men det du siger her giver ingen mening for mig! Jeg var ikke tilstede i Adam - andet end måske delvist genetisk tilstede, hvilket på ingen måde gør at jeg er medskyldig i hans forbrydelser. Jeg er jo heller ikke skyldig i min fars eventuelle forbrydelser selvom jeg har genetisk fællesskab med ham.
... men det betyder ikke, at der ikke også er nok at atge af i dine egene synder ... <...> Hvis du prøver at se på dig selv i lyset af de Ti Bud og jesu bjergprædiken(Matthæus 5-7), så vil du opdage, at du ikke engang behøver at gå tilbage til Adam for at se, hvorfor du uden Jesu stedfortrædende død og troen derpå ender i helvede.
Du kender mig ikke og kender derfor ikke mine eventuelle synder. Den eneste måde du derfor med sikkerhed kan vide at jeg er synder må være, at Guds love er umuligt for noget menneske at leve op til. Men sådanne love, der ikke lader sig overholde, er ikke retfærdige!
Antag fx, at det blev forbudt mennesker at blive højere end 1 meter. Da ville jeg have forbrudt mig mod denne lov. Men det ville da være meningsløst at kalde mig "skyldig" eftersom jeg jo ikke selv har nogen "skyld" - det skyldes faktorer jeg ikke er herre over. Bliver jeg så staffet for det, så bliver jeg straffet for noget, jeg ikke er skyldig i!
... og at de ikke i sig selv er nok til at idømme dig dødstraf og evig fortabelse ...
Altså samme straf til alle - uanset deres synders størrelse og natur? Heller ikke særlig retfærdigt i mine øjne.
-dvs. et evigt liv under Guds vrede i ildsøen, hvor der skal være gråd og tænderskæren, hvor ilden aldrig slukkes og ormene aldrig dør.
Det lyder godt nok ikke rart!
Den enste grund til at du anser det for uretfærdighed er, at du har et moderne individualistisk menneskesyn.
Muligvis, men jeg ser intet galt med et "individualistisk menneskesyn". Jeg er jo netop et individ.
Du er skyldig i Adams synd, du var til stede og Gud er retfærdig når han dømmer dig for den synd.
Du må altså meget gerne forklare, hvordan jeg var til stede og hvordan jeg var medskyldig. Det giver ingen mening!
At Gud er almægtig betyder jo ikke, at han behøver forklare dig allle sammenhænge, snarere tværtimod, når Gud er almægtig og din skaber, så behøver han ikke at undskylde sine handlinger overfor dig.
Hvad jeg kan tillade mig eller ej overfor Gud er en helt anden diskussion og egl. sagen uvedkommende.
Du forholdt dig slet ikke til min påstand om, at en almægtig Gud ikke behøver at handle uretfærdigt og derfor bevidst må have valgt at gøre sådan. Det er altså enten et mål i sig selv - eller totalt formålsløst. Hvis Gud virkelig er almægtig så gælder dette altid og det uanset antallet af "sammenhænge" jeg ikke har fået forklaret.
Når du ved at han har skabt dig, så må du også stole på at hans handlinger tjener et godt formål uden at kræve en forklaring af ham.
Hvad har Guds status som skaber og hans eventuelle godhed med hinanden at gøre? Logisk set kan man da sagtens forestille sig en ond skabergud, der blot har skabt mennesken for at have nogen at plage.
|
|
Til toppen
|
|
|
#18417 - 09/09/2003 20:42
Re: "bare nu ikke..." betyder at man er i tvivl?
|
Bruger
Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
|
Ordet "bare" er i det mindste ikke særlig brugt i andre bibeloversættelser, når de gengiver 1 Mos 3,22. GT-1931:
Men Gud HERREN sagde: "Se, mennesket er blevet som en af os til at kende godt og ondt. Nu skal han ikke række hånden ud og tage også af livets træ og spise og leve evendeligt!"
GT-1871:
Og Gud Herren sagde: se, Adam er bleven som en af os til at kende godt og ondt; men nu, paa det han ikke skal udrække sin Haand og tage ogsaa af Livsens Træ og æde og leve evindeligen:
King James Version (1611):
And the LORD God said, Behold, the man is become as one of us, to know good and evil; and now, lest he put forth his hand, and take also of the tree of life, and eat, and live for ever:
New King James Version (1982):
Then the LORD God said, "Behold, the man has become like one of Us, to know good and evil. And now, lest he put out his hand and take also of the tree of life, and eat, and live forever"
New International Version (1983):
And the LORD God said, "The man has now become like one of us, knowing good and evil. He must not be allowed to reach out his hand and take also from the tree of life and eat, and live for ever."
Jakob Øhlenschlæger
|
|
Til toppen
|
|
|
#18418 - 09/09/2003 21:30
Hvad er retfærdigt?
|
Bruger
|
Du kender mig ikke og kender derfor ikke mine eventuelle synder. Den eneste måde du derfor med sikkerhed kan vide at jeg er synder må være, at Guds love er umuligt for noget menneske at leve op til. Men sådanne love, der ikke lader sig overholde, er ikke retfærdige!
Du har fuldstændig ret! Årsagen til at Magnus ved du er en synder, er at Guds love er umulige for noget menneske at overholde (undtagen Jesus).
Hvordan kan du vurdere om noget er retfærdigt fordi mennesker ikke kan overholde det? Når du skriver om retfærdighed, tager du udgangspunkt i den retfærdighed du kender fra samfundet og mellem mennesker, ik'? Mener du at menneskelig og samfundsmæssig retfærdighed er retfærdig?
/Rolf
Johannes 3.16
|
|
Til toppen
|
|
|
#18419 - 09/09/2003 21:43
Re: Hvad er retfærdigt?
|
Bruger
|
Du har fuldstændig ret! Årsagen til at Magnus ved du er en synder, er at Guds love er umulige for noget menneske at overholde (undtagen Jesus).
Det tænkte jeg nok.
Hvordan kan du vurdere om noget er retfærdigt fordi mennesker ikke kan overholde det? Når du skriver om retfærdighed, tager du udgangspunkt i den retfærdighed du kender fra samfundet og mellem mennesker, ik'? Mener du at menneskelig og samfundsmæssig retfærdighed er retfærdig?
Jeg mener selvsagt at menneskelig retfærdighed er den eneste retfærdighed, der findes (hvis vi ser bort fra muligheden for intelligent liv i rummet). At der så ikke er tale om perfekt retfærdighed er en anden sag. Men hvis noget vurderes som værende uretfærdigt blandt mennesker, så mener jeg faktisk også det er uretfærdigt i forholdet mellem mennesker og gud(er). Jeg kan ikke se, hvorfor ordet skal have én betydning, når det bruges om forhold mellem mennesker og en anden betydning, når det bruges i forholdet til Gud.
|
|
Til toppen
|
|
|
#18420 - 09/09/2003 22:01
|
Bruger
|
Jeg mener selvsagt at menneskelig retfærdighed er den eneste retfærdighed, der findes (hvis vi ser bort fra muligheden for intelligent liv i rummet).
Så du udelukker ikke muligheden for intelligent liv i rummet, men du udelukker muligheden for at Gud findes (pr. definition hvis du er Ateist)? 
At der så ikke er tale om perfekt retfærdighed er en anden sag.
Jeg mener nu, at det lige præcis er sagen!
Men hvis noget vurderes som værende uretfærdigt blandt mennesker, så mener jeg faktisk også det er uretfærdigt i forholdet mellem mennesker og gud(er).
Det er da noget af en antagelse, af en der ikke tror på Gud. Hvorfor skulle et menneske, som ikke er perfekt, kunne vurdere hvad der er ultimativt retfærdigt eller uretfærdigt? Hvad med de tilfælde hvor mennesker er uenige om, hvad der er retfærdigt?
Jeg kan ikke se, hvorfor ordet skal have én betydning, når det bruges om forhold mellem mennesker og en anden betydning, når det bruges i forholdet til Gud.
Jeg ved ikke om jeg vil sige, at ordet har en anden betydning, når det bruges i forhold til Gud, men Guds retfærdighed ER anderledes end retfærdighed mellem mennesker - Guds retfærdighed er ultimativ, kompromisløs og perfekt............
/Rolf
Johannes 3.16
|
|
Til toppen
|
|
|
#18421 - 09/09/2003 22:07
[Re: øhlenschlæger]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Tak, Øhlenschlæger for din reseach med hensyn til "bare". Men for mig flytter det ikke noget, selv om vi lader det stå.
Det er ikke dig, jeg modsiger i det følgende, men de mange, som hævder, at Gud bare kunne have gjort alting vel fra begyndelsen og sparet os for al elendigheden.
Ja, det kunne han, tror jeg, men så havde vi været robotter og ikke frie mennesker. Vi har, lige fra første begyndelse, beklaget os til Gud over vores eget oprør og vores egne synder, og skudt skylden på ham og på hinanden, og sådan er der jo stadig.
Gud har villet frihed til sine skabninger og fællesskab med dem, og har ønsket at vi skal elske ham uden at være programmeret til det som robotter. Mennesket er et guddommeligt eksperiment, som er delvis mislykket, tror jeg.
Jo, Gud er nøjagtig så almægtig, som han ønsker at være, men han har altså valgt at give mennesker mulighed for at vælge ham fra - hvad de (Adam og Eva) så gjorde, til deres skabers sorg. Sådan tror jeg det er. Og Guds nødplan for at genoprette fællesskabet med sine elskede skabninger hedder Jesus Kristus.
*Herre, hjælp os, send Helligånden og vis os dine veje. Herre, lad det lykkes*
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#18422 - 09/09/2003 22:57
|
Bruger
|
Så du udelukker ikke muligheden for intelligent liv i rummet, ...
Nej da! Hvis det kan opstå på Jorden kan det vel også opstå andre steder. Jeg ved ikke om det er derude, men jeg udelukker det ikke.
... men du udelukker muligheden for at Gud findes (pr. definition hvis du er Ateist)?
Nej, jeg udelukker ikke muligheden for at Gud findes. Definitionen på en ateist (i hvert fald en svag ateist, som er den kategori jeg tilhører) er ikke, at man udelukker muligheden for at Gud findes, men derimod at man ikke tror på, at der findes nogen gud(er). Det er ikke helt det samme!
Jeg tror ikke på at der eksisterer nogen gud, men jeg ved det ikke med sikkerhed. Jeg antager det, da jeg aldrig har set noget som tyder på at der findes gud(er). Den dag du kan bevise Guds eksistens for mig, da accepterer jeg det imidlertid.
Ateist>At der så ikke er tale om perfekt retfærdighed er en anden sag. John>Jeg mener nu, at det lige præcis er sagen!
Det er velsagtens, fordi du mener, der findes en højere og mere perfekt retfærdighed. Men da jeg jo ikke tror på det, så er al retfærdighed i universet for mig at se imperfekt og derfor accepterer jeg også at menneskelig retfærdighed er imperfekt. Retfærdighed er ikke nogen eksakt videnskab - der er noget, der er helt sort og noget der er helt hvidt men det meste er holdt i en eller anden gråtone. At straffe person A for person B's forbrydelse er for mig at se "helt sort"!
Det er da noget af en antagelse, af en der ikke tror på Gud.
Min manglende tro på Gud er vel underordnet for størrelsen af antagelsen? Folks tro interesserer mig, og hvis jeg vil diskutere den, så må jeg ofte diskutere ud fra en antagelse om at Gud eksisterer. Det gør jeg gerne, og min overbevisning er så underordnet for holdbarheden af mine argumenter.
Hvorfor skulle et menneske, som ikke er perfekt, kunne vurdere hvad der er ultimativt retfærdigt eller uretfærdigt?
Retfærdighed er retfærdighed. Jeg kan ærligt talt ikke se, hvordan der kan være forskel på "retfærdighed" og "ultimativ retfærdighed".
Hvad med de tilfælde hvor mennesker er uenige om, hvad der er retfærdigt?
Da må vi konkludere, at der ikke er enighed om den sag. Det betyder dog ikke, at jeg ikke har en personlig holdning til, om det er retfærdigt eller ej. Når fx mullaerne i Nigeria vil stene en voldtagen kvinde fordi hun ikke kan frembringe 4 mandlige vidner på at hun blev voldtaget (!) så er det i mine øjne dybt uretfærdigt. Det gælder også selvom mullaerne og deres "sognebørn" sikkert synes det er et udslag af ultimativ retfærdighed. Koranen er jo Guds ufejlbarlige ord, så det må det jo per definition være.
Jeg ved ikke om jeg vil sige, at ordet har en anden betydning, når det bruges i forhold til Gud, men Guds retfærdighed ER anderledes end retfærdighed mellem mennesker - Guds retfærdighed er ultimativ, kompromisløs og perfekt............
Det siger du nok, men hvori består forskellen? Og, hvordan begrundes forskellen? Hvis det er ultimativt retfærdigt at straffe sønnen for farens gerninger så bør vi vel også indføre dette ophøjede princip i vores jordiske retssale?
|
|
Til toppen
|
|
|
#18423 - 09/09/2003 23:25
|
Bruger
|
Det er ikke dig, jeg modsiger i det følgende, men de mange, som hævder, at Gud bare kunne have gjort alting vel fra begyndelsen og sparet os for al elendigheden.
Ja, det kunne han, tror jeg, men så havde vi været robotter og ikke frie mennesker.
Vi er da ikke frie, hvis vi har alle vores forfædres synder hængende som et åg om halsen på os. Et frit menneske dømmes vel på sine egne handlinger og ikke på sin slægts?
Vi er da ikke frie mennesker, hvis vi under trusler om evig pine er tvunget til at følge Guds love. Specielt ikke, hvis disse love er skruet sådan sammen at intet menneske kan overholde dem.
Vi er da ikke frie, når vi ikke får den viden, der er nødvendig for at træffe et valg på et oplyst grundlag. Så er det jo rent lotteri: De, der gætter rigtigt kommer i Paradis, mens de der gætter forkert kommer i svovlsøen.
Vi er da ikke frie, når Gud efter forgodtbefindende slår os ihjel eller rammer os med "ulykke".
Vi er da hverken mere eller mindre robotter blot fordi Gud har indført ondskaben i Verden. Han kunne have ladet os vælge frit mellem et Paradis i hans selskab og et paradis uden hans selskab. Se da ville folk frit kunne tage stilling til om de ønskede hans selskab eller ej. Som du fremstiller det så afpresser han jo folk på det groveste: Elsk mig betingelsesløst ellers er det svovlsøen!
Vi har, lige fra første begyndelse, beklaget os til Gud over vores eget oprør og vores egne synder, og skudt skylden på ham og på hinanden, og sådan er der jo stadig.
Jeg har ikke gjort oprør mod Gud. Jeg har aldrig mødt ham. Ja, jeg har faktisk aldrig troet på at han eksisterede. Hvordan skulle jeg så på nogen måde have gjort oprør mod ham?
Mennesket er et guddommeligt eksperiment, som er delvis mislykket, tror jeg.
Interessant! Det betyder jo, at Gud er fejlbarlig. Det er sjældent man hører kristne sige det.
Hvad behov har et alvidende væsen i øvrigt for at lave eksperimenter? Han kender jo udfaldet.
Jo, Gud er nøjagtig så almægtig, som han ønsker at være, men han har altså valgt at give mennesker mulighed for at vælge ham fra - hvad de (Adam og Eva) så gjorde, til deres skabers sorg. Sådan tror jeg det er.
Hvis Gud er almægtig så kan han pr. definition alt! Ergo kan han også skabe en verden, hvor mennesket har mulighed for at vælge ham fra uden at denne verden af den grund rummer den mindste smule ondskab og lidelse. Det har han imidlertid ikke gjort. Ergo er Gud enten ikke almægtig eller også ønsker han at der skal være ondskab og lidelse i verden.
Og Guds nødplan for at genoprette fællesskabet med sine elskede skabninger hedder Jesus Kristus.
Jeg har stadigvæk ikke fattet, hvordan Jesu lidelse på nogen måde kan gøre menneskets forbrydelser mindre. Hvis en person var skyldig i mord da Jesus blev født, så er han det da også efter at Jesus blev korsfæstet. Og, hvis mord er syndigt, så er han pr. definition en synder - både før og efter korsfæstelsen.
I bund og grund giver det kun mening, hvis det er fordi Gud instisterer på, at nogen skal lide før han kan bevæges til at tilgive menneskene.
Hvis Jesus Kristus er en nødvendig bestanddel i menneskers frelse, så betyde det vel iøvrigt at ingen mennesker blev frelst i perioden fra syndefaldet til korsfæstelsen?
|
|
Til toppen
|
|
|
#18425 - 09/09/2003 23:55
|
Bruger
|
Jeg tror vi er enige om, at vi opfatte ordet retfærdighed forskelligt.
På nogle områder i hvert fald.
Hvis jeg nu fortsætter med at kalde Guds retfærdighed - retfærdighed, så kan du måske kalde det, som du kalder retfærdighed - moral? Eller etik, hvis du vil være lidt mere teoretisk...
Jeg mener moral/etik er mere end blot retfærdighed. Så jeg vil faktisk fortsætte med at kaldet det jeg mener er retfærdighed for... "retfærdighed" 
Ateist>Den dag du kan bevise Guds eksistens for mig, da accepterer jeg det imidlertid. John>Og hvad vil du så bruge det til?. Du bliver nødt til at hoppe ud på dybt vand. Med din nuværende position vil du tvivle, selvom du stod foran en talende brændende busk.
Jeg ville i hvert fald først undersøge busken for højttalere  Men jeg har fuld tillid til, at en almægtig gud er i stand til at give mig et bevis, jeg vil tro på - hvis han vel at mærke ønsker at jeg skal kende hans eksistens. Og ønsker han ikke, at jeg skal kende hans eksistens, så respekterer jeg skam det.
|
|
Til toppen
|
|
|
#18427 - 10/09/2003 00:22
Re: Bevis man kan TRO på!
|
Bruger
|
Det er jo en lidt anden snak!
End hvad? Jeg har da en gang tidligere fortalt dig, at jeg ikke udelukker eksistensen af gud(er).
Jeg vil bede for, at Gud giver dig et sådan bevis ...
Mange tak!
... og at du må være parat, når det sker.
Jeg kan ikke love dig, at jeg ikke vil blive bare en anelse overrasket
|
|
Til toppen
|
|
|
#18428 - 10/09/2003 09:06
|
Bruger
|
Hej ateist
Jeg har stadigvæk ikke fattet, hvordan Jesu lidelse på nogen måde kan gøre menneskets forbrydelser mindre. Hvis en person var skyldig i mord da Jesus blev født, så er han det da også efter at Jesus blev korsfæstet. Og, hvis mord er syndigt, så er han pr. definition en synder - både før og efter korsfæstelsen.
Det er faktisk også noget af det svære i kristendom (måske fordi det er så let?)
Menneskeligt set har du ret - har man begået mord er man skyldig i mord også selvom en anden tilbyder at gå i fængsel for en..... Men i princippet er morderen fri og uskyldig den dag han har udstået straffen (problemet med os mennesker er at vores hukommelse er for god - vi glemmer aldrig sådanne forbrydelser - hvilket (måske) er fint)
Jesus bar ALLE synder i hele verden - lige fra syndefaldet til dommedag. Alle menneskers synder ER tilgivet for Jesus HAR udstået straffen for at de blev begået.... Og de som tror på at det er sandt får del i friheden (fra straffen) - Man kunne også tro på Jesus i GT (dengang hed det "den kommende messias" og man levede under den gamle pagt med offer og lovbud.)
Hvis du fx kører for stærkt og får en bøde skal du betale for at gå fri.... Men staten er ligeglade med HVEM der betaler - du kan gøre det selv eller tage imod at en eller anden gør det for dig.... når pengene er tikket ind i statskassen er du fri.
Sådan er Gud også - når du begår en synd skal der betales for at gå fri.... Men der er ligemeget hvem der betaler bare det er en som har kapital nok (syndfrihed) Straffen for synd er død står der i Bibelen. Hvis jeg som synder vil tage straffen selv lader Gud mig prøve - selvom det kommer til at betyde at jeg ikke kan tilbringe evigheden sammen med ham, Gud vil til stadighed se mig som syndig. Hvis jeg indser at jeg ikke kan betale selv og tager imod Jesu tilbud om at batale for mig - så ser Gud mig som 100% ren og syndfri, fordi han ser mig gennem Jesus og hans frelsergerning.
Vi har to valgmuligheder - vi kan prøve at klare os selv eller vi kan lade Jesus klare det for os.
I bund og grund giver det kun mening, hvis det er fordi Gud instisterer på, at nogen skal lide før han kan bevæges til at tilgive menneskene.
Måske ser du på Gud som en rar gammel bedstefar som føjer sine børnebørn i alt for at bevare den gode stemning og fordi han ikke nænner at sige nej. Sådan er Gud ikke - Gud nænner at sige nej til os mennesker, når der er ting som vil skade os så siger han nej. Gud er ikke "kun" kærlighed han er også HELLIG. Hellig betyder at han ikke kan tåle at være sammen med synd. Kærlighed betyder at han ønsker at være sammen men mennesker/ syndere. De to kan ikke forenes - kun hvis synderen bliver syndfri..... I og med at Jesus udstår vores straf ser Gud os som syndfrie gennem Jesus (med mindre vi forlanger at stå alene uden Jesus)
Men JA Gud kræver at man bliver straffet for den synd man begår.... Gud er koncekvent og det er da kun retfærdigt at vi bliver straffet for den synd vi begår. Men Gud er også retfærdig på den måde at hvis en anden tager straffen så glemmer han den synd som er sonet - Gud går ikke og holder regnskab med det som er betalt. Vi kan så tage imod Jesu betaling eller kræve at få lov til selv at betale.
Hvis Gud er almægtig så kan han pr. definition alt! Ergo kan han også skabe en verden, hvor mennesket har mulighed for at vælge ham fra uden at denne verden af den grund rummer den mindste smule ondskab og lidelse.
Gud kunne med største lethed skabe en verden hvor alle ikke havde andre muligheder end at tjene og prise ham. Men det gjorde han ikke - han skabte en verden med valgmuligheder..... han ønskede sig ikke robotter som pr definition gør Guds vilje. Han ønsker at mennesker gør hans vilje frivilligt.
Hvis Gud ikke var der ville Satan blive hersker --- og dermed ville ondskaben have magten.... Hvis Gud forlod denne verden med sin kærlighed og sin hellighed/ vrede ville ondskaben vokse.
Vrede og ondskab er ikke det samme. (Jeg kan godt blive meget vred på mig søn hvis han gør noget han godt ved han ikke må.... fx tage brødkniven og lege med -- men det er da ikke ondskab der skaber vreden - det er kærlighed.... jeg vil da så nødigt se ham skære sig)
Vi er da ikke frie, hvis vi har alle vores forfædres synder hængende som et åg om halsen på os. Et frit menneske dømmes vel på sine egne handlinger og ikke på sin slægts?
Alle vore forældres synder hænger ikke som et åg på vore halse......
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#18429 - 10/09/2003 09:29
|
Bruger
|
Hej ateist
Jeg kan ikke love dig, at jeg ikke vil blive bare en anelse overrasket
Det skal du ikke være ked af - det gjorde Paulus (saulus) også tror jeg..... Men du skal nok ikke forvente at dit "bevis" bliver lige så håndgribelig som PaulusŽ - Gud giver af og til svar på en anden måde end vi forventer - men jeg vil bede om at du må se det når det kommer.
Saulus (Paulus) omvendelse: ApG 22 v6 Men undervejs, da jeg ved middagstid nærmede mig Damaskus, skinnede et stærkt lys fra himlen pludselig om mig. v7 Jeg faldt til jorden og hørte en røst sige: Saul, Saul, hvorfor forfølger du mig? v8 Jeg spurgte: Hvem er du, Herre? Han svarede: Jeg er Jesus fra Nazaret, som du forfølger. v9 Mine ledsagere så nok lyset, men hørte ikke røsten, der talte til mig. v10 Jeg spurgte: Hvad skal jeg gøre, Herre? Og Herren svarede: Rejs dig og gå til Damaskus; dér vil man sige dig alt, hvad du er bestemt til at gøre.
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#18430 - 10/09/2003 10:12
|
Bruger
|
Men du skal nok ikke forvente at dit "bevis" bliver lige så håndgribelig som PaulusŽ - Gud giver af og til svar på en anden måde end vi forventer
Det skal nu alligevel være ret håndgribeligt, for at jeg vil acceptere det som bevis. Jeg er ærligt talt ret skeptisk overfor alt "sådan noget".
men jeg vil bede om at du må se det når det kommer.
Mange tak!
|
|
Til toppen
|
|
|
#18431 - 10/09/2003 11:05
|
Bruger
Sted: Nederland
|
Hej Esmaralda
Ja jeg maa tilstaa, jeg forstaar det heller ikke. Hvordan kan et andet menneske tage synden fra mig, eller goere mig ren, hvis jeg har begaaet en forbrydelse. Mener du saa, at en morder er syndsfri/ren efter at have taget imod Jesus tilbud. Morderen har da begaaet den samme forbrydelse foer og efter. Det er da for mig at laegge ansvaret fra sig, man kan altsaa begaa grove ting, og blive tilgivet hvis man tager imod Jesus tilbud. Lige en anden ting: Jeg eller du kan altsaa ikke gaa i faengsel for en anden, gerningsmanden skal altsaa findes, sommetider bliver nogen doemt forkert, men finder man den rigtige gerningsmand kommer vedkommende altsaa i faengsel, man kan da ikke have en potentiel morder til at loebe rundt i samfundet selvom en anden har taget hans straf, det betyder jo ogsaa at hvis man tager imod Jesus tilbud, kan man stadig vaere en potentiel morder. Saa her stemmer det altsaa ikke overens med den praksis vi har i samfundet, og heldigvis for det.
MVH Nelle
|
|
Til toppen
|
|
|
#18432 - 10/09/2003 14:00
[Re: nelle]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Nelle, du skriver
Ja jeg maa tilstaa, jeg forstaar det heller ikke. Hvordan kan et andet menneske tage synden fra mig, eller goere mig ren, hvis jeg har begaaet en forbrydelse.
Det kan et andet menneske heller, med mindre det andet menneske er Guds søn, som selv er uden synd.
Ifølge vores kristne tro er Jesus både sand Gud og sandt menneske.
For at tage et billede fra vores almindelig liv: Forestil dig, at du har en bankkonto med et kolossalt overtræk - meget mere end du nogensinde vil kunne betale, og har udsigt til at tilbringe tid og evighed i et gældsfængsel.
Hvis så en, som elsker dig, uden at du ved noget om det, betaler din gæld, og mere til, og du derefter henvender dig i banken, så vil du få at vide, at gælden er indfriet, og at du ikke skylder noget som helst ..
Jesus har gjort fyldest og betalt dyrt for at du kan leve! Han kræver intet som helst til gengæld - - men hvis du ikke modtager hans kærlighedsgave, har du naturligvis ingen glæde af den ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#18433 - 10/09/2003 14:14
Re: retssamfund
|
Bruger
|
Hej Nelle
Mener du saa, at en morder er syndsfri/ren efter at have taget imod Jesus tilbud.
Ja det mener jeg han er - i Guds øjne vel at mærke...
Morderen har da begaaet den samme forbrydelse foer og efter.
Ja det har han - og skal sandelig tage koncekvensen af det her på jorden.... (selv en kristen skal udstå sin jordiske straf for de forbrydelsen han end måtte have begået)
Det er da for mig at laegge ansvaret fra sig, man kan altsaa begaa grove ting, og blive tilgivet hvis man tager imod Jesus tilbud.
Ja det kan jeg godt forstå..... men nu er det jo faktisk Gud selv der kommer med tilbuddet - og han må vel siges at være "voksen nok" til at stå inde for sine tilbud. (det skal så lige siges at det ikke er muligt både at leve med Jesus som Herre OG fortsætte med at begå grove forbrydelser i samfundet - men synder i al almindelighed bliver vi desværre ikke kvit)
At tage imod Jesu tilbud betyder ikke at man kan rende fra sit jordiske ansvar.... det betyder at man bliver frelst fra Guds straf over synden - ikke menneskers straf...
Lige en anden ting: Jeg eller du kan altsaa ikke gaa i faengsel for en anden,
Det var også derfor jeg brugte billedet med en bøde - en bøde kan hvemsomhelst betale - og det er fuldt gyldigt og frisætter gerningsmanden for yderligere tiltale...
Saa her stemmer det altsaa ikke overens med den praksis vi har i samfundet, og heldigvis for det.
Nej Guds praksis stemmer ikke overens med vores retssamfund - heldigvis for det.... hvis Gud handler på samme måde som vi mennesker var der ingen frelse for nogen overhovedet --- alle har gjort noget forkert og det vil blive straffet..... Jeg er Gud taknemmelig for at han har gennemført en frelse som alle mennesker kan få gavn af - hvis de tror.
Men samtidig vil jeg da sige at jeg også er glad for at det danske samfund ikke bare lader uskyldige gå i stedet for skyldige --- det ville da hurtigt blive sådan at de fattige og svage sad i fængsel og de rige gjorde hvad der passede dem.
Faktisk står der i Bibelen at vi skal underordne/ rette os efter vores regerings bestemmelser: Rom 13 v1 Alle skal underordne sig under de myndigheder, som står over dem, for der findes ingen myndighed, som ikke er fra Gud, og de, som findes, er forordnet af Gud. Vi skal leve efter landest regler så længe de ikke strider mod Guds ord.
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#18434 - 10/09/2003 14:49
|
Bruger
|
Hej Ester
ja undskyld, men jeg kan ikke helt foelge dig, jeg kan ikke faa det til at haenge sammen
MVH Ellen/nelle
|
|
Til toppen
|
|
|
#18435 - 10/09/2003 14:55
|
Bruger
|
Hej Kristina
Jeg forstaar godt hvad du mener, du forklarer det lidt mere enkel, saa jeg ogsaa kan forstaa det:-)), jeg ved nu hvad I mener, ud fra jeres livssyn, men som sagt er mit et andet.
MVH Nelle
|
|
Til toppen
|
|
|
#18436 - 10/09/2003 17:23
|
Bruger
|
Hej Nelle
Du behøver da ikke at undskylde - hvis jeg ikke har formuleret mig klart.
Hvad er det du ikke kan se sammenhængen i?
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#18437 - 10/09/2003 18:14
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej ateist. Jeg kan se, at Esmaralda har skrevet sådan et godt svar på dit indlæg her - jeg håber du læser det et par gange, det har jeg i hvert fald gjort.  Lige en lille ting har jeg lyst til supplerende at kommentere. Du skriver:
-------------------------------------------------------------------------------- (kristina:) Mennesket er et guddommeligt eksperiment, som er delvis mislykket, tror jeg.
-------------------------------------------------------------------------------- (ateist:) Interessant! Det betyder jo, at Gud er fejlbarlig. Det er sjældent man hører kristne sige det.
Hvad behov har et alvidende væsen i øvrigt for at lave eksperimenter? Han kender jo udfaldet.
Nej, du må ikke konkludere, at jeg mener at Gud er fejlbarlig, ikke på nogen måde! Det er hans skabninger (os) som er "fejlbarlige" - og det er vi fordi han har ville skabe os sådan.
Med hensyn til alvidenhed - joh, jeg mener at Gud er alvidende uden for tid og rum - han har skabt alt og opretholder alt og er allestedsnærværende. Men jeg tor ikke han er alvidende i den dimension, som vi kalder tiden. Her har vi vores gudgivne frihed, som ganske vist ikke er ubetinget, men som dog på et plan eksisterer. Jeg er ikke determinist og mener derfor ikke at alt er fastlåst på forhånd, men at Gud har villet en interaktion med sine menneskeskabninger.
Gud har, i sin kærlighed, skabt mennesket i sit eget billede, og jeg tror, at vi har en vag viden om hvad kærlighed betyder. Kærlighed betyder, at vi sætter den elskede fri. Hvis vi er stærke nok, kan vi sagtens tvinge den udkårne, eller købe den udkårne, men vi vil dybest set elskes for vores egen skyld, fordi vi er den, som vi er, og ikke fordi vi har fortjent det, eller givet dyre gaver, eller tvunget den udkårne til at være hos os.
Den kærlighed, som vi modtager på den måde, er ikke meget værd. Mange af os kender særdeles godt til at kæmpe og arbejde og for at vinde andres kærlighed. Og, hvis det så lykkes, så er den "kærlighed" egentlig ikke meget værd for os alligevel. Vi vil elskes ubetinget, uden grund.
På samme måde, tror jeg at Gud vil elskes. Han kan, i sin almagt, skabe skabninger, som ikke kan andet end elske ham. Men er det kærlighed, hvis det er en automatfunktion?
Hvis vi har ægte kærlighed, er det fordi Gud har elsket os først, og ikke fordi han har tvunget os til det.
Vi lever her i denne verden i nådens tid - hvor vi har muligheden for at få Jesus til vor frelser og herre, på trods af at djævelen er denne verdens fyrste.
Det føles slet ikke naturligt for os at underkaste os Gud. Vi er født i synd, og det betyder, at vi vil klare os selv.
Så det er vist altid et under, når et menneske bliver fundet - og vendt om. Vi kan ikke gøre det selv, men vi kan lytte til Ordet og åbne os for muligheden. Så sker underet, hvis Gud vil det. Sådan oplevede jeg det i hvert fald selv.
Jeg ved ikke om du kan bruge denne lille kommentar til noget, og jeg ved ikke en gang om den er rigtig - bare en lille tanke fra mig. Jeg lytter gerne til modsigelser.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#18438 - 12/09/2003 17:16
|
Bruger
|
Hej ateist Man kan ikke fælde en værdidom på grundlag af en iagtagelse af menneskers faktiske adfærd. retfærdighed er et værdibegreb. Du kan altså ikke slutte fra, at sådan gør samfundet til at sådan bør man gøre. Men hvis du holder fast ved at bruge rodet retfærdighed på den måde, så er jeg enige i, at vi bruger ordet forskelligt. Jeg holder fast ved, at det er Gud, der definerer retfrædighed og ikke samfundet.
Du må altså meget gerne forklare, hvordan jeg var til stede og hvordan jeg var medskyldig. Det giver ingen mening!
DU har intet åndeligt eller fysisk som du ikke har arvet fra Adam eller Eva. Derfor var du på sin vis allerde til stede der. Hvis menneskehéden forstås kollektivt, så er Adams skyld din. Om den så skal forstås sådan er en anden sag som vi også gerne kan diskutere, men du må i det mindste indrømme, at der er en indre sammnhæng i arveskyldslæren, hvis man forudsætter et andet menneskesyn end dit.
mvh. Magnus
|
|
Til toppen
|
|
|
#18439 - 22/09/2003 14:45
|
Bruger
|
Man kan ikke fælde en værdidom på grundlag af en iagtagelse af menneskers faktiske adfærd. retfærdighed er et værdibegreb. Du kan altså ikke slutte fra, at sådan gør samfundet til at sådan bør man gøre.
Men hvis du holder fast ved at bruge rodet retfærdighed på den måde, så er jeg enige i, at vi bruger ordet forskelligt. Jeg holder fast ved, at det er Gud, der definerer retfrædighed og ikke samfundet.
Jeg er med på, at der er forskel på, hvordan ting er og hvordan ting bør være. Jeg kan bare ikke se, hvor jeg har forvekslet de to, så derfor forstår jeg ikke din kommentar.
Derfor ved jeg heller ikke hvad det er for en måde, du mener, jeg bruger ordet retfærdighed på. Jeg er dog ret sikker på, at vi definerer retfærdighed ret forskelligt. Jeg mener nemlig ikke det er retfærdigt at straffe person A for person B's forbrydelse og det lader du til at mene.
DU har intet åndeligt eller fysisk som du ikke har arvet fra Adam eller Eva. Derfor var du på sin vis allerde til stede der.
Det jeg har arvet fra mine forfædre er genetisk information. At få information et sted fra betyder ikke at man er tilstede, der hvor informationerne oprindeligt kommer fra. Når min onkel i australien sender mig en e-mail om, hvad der sker dernede, så betyder det jo ikke at jeg er til stede i Australien.
Hvis menneskehéden forstås kollektivt, så er Adams skyld din. Om den så skal forstås sådan er en anden sag som vi også gerne kan diskutere, men du må i det mindste indrømme, at der er en indre sammnhæng i arveskyldslæren, hvis man forudsætter et andet menneskesyn end dit.
Den eneste måde, hvor arveskyldsslæren giver mening er, hvis man enten 1) antager at jeg er Adam, hvilket er let at modbevise: Adam er død - jeg lever. Det holder altså ikke. 2) omdefinerer ordet skyld, så det ikke nødvendigvis indebærer at man er årsag til det man er skyldig i. I så fald mener jeg ordet bliver ligegyldigt og meningsløst - så er alle jo pr. definition skyldige i alting. Det kan man jo blot sige "Nå!" til.
|
|
Til toppen
|
|
|
#18440 - 22/09/2003 15:06
|
Bruger
|
Menneskeligt set har du ret - har man begået mord er man skyldig i mord også selvom en anden tilbyder at gå i fængsel for en..... Men i princippet er morderen fri og uskyldig den dag han har udstået straffen (problemet med os mennesker er at vores hukommelse er for god - vi glemmer aldrig sådanne forbrydelser - hvilket (måske) er fint)
Guds hukommelse lader nu også til at være ret god, når han vil straffe folk til evig tid.
Jesus bar ALLE synder i hele verden - lige fra syndefaldet til dommedag. Alle menneskers synder ER tilgivet for Jesus HAR udstået straffen for at de blev begået....
Hvordan kan man "bære" en anden synder? Man kan måske nok bære konsekvenserne af dem, men man kan ikke være skyldig i en andens sted.
Og, at Gud insisterer på at nogen skal straffes, uanset om det er den skyldige eller en anden, kan jeg ikke få vendt til noget sympatisk uanset, hvor meget jeg prøver.
Måske ser du på Gud som en rar gammel bedstefar som føjer sine børnebørn i alt for at bevare den gode stemning og fordi han ikke nænner at sige nej.
Jeg har ikke personligt noget billede af Gud. Men, når jeg hører påstande om en alkærlig og tilgivende Gud, så forventer jeg at det er en, der rent faktisk tilgiver folk og hjælper dem uden at stille modkrav. Det er for mig at se det det betyder at være alkærlig og tilgivende.
Sådan er Gud ikke - Gud nænner at sige nej til os mennesker, når der er ting som vil skade os så siger han nej.
Ofte er den eneste grund til at det syndige skader os vel, at Gud skader os for det. Det kunne han jo blot lade være med, så ville det syndige ikke længere være skadeligt.
Gud er ikke "kun" kærlighed han er også HELLIG. Hellig betyder at han ikke kan tåle at være sammen med synd.
Hvis Gud kan alt kan han også tåle alt. Når han ikke "kan" være sammen med synd er det altså fordi han ikke vil være sammen med synd. Det er jo hans valg, men det kan ikke siges at være i vores interesse at han gør det - det gør han så af selviske årsager: Han kan ikke lide at være sammen med nogen, der ikke adlyder ham. Vist nok et ret typisk træk hos autoritære og totalitære magthavere.
Men JA Gud kræver at man bliver straffet for den synd man begår.... Gud er koncekvent og det er da kun retfærdigt at vi bliver straffet for den synd vi begår.
Jeg er enig i, at retfærdighed betyder noget i retning af at vi høster, hvad vi sår og derfor også bliver straffet for vores forbrydelser.
Men Gud er også retfærdig på den måde at hvis en anden tager straffen så glemmer han den synd som er sonet
Ja, og det er her jeg mener at kæden hopper af. Her er der ikke længere tale om retfærdighed. Ikke i mine øjne.
Gud kunne med største lethed skabe en verden hvor alle ikke havde andre muligheder end at tjene og prise ham. Men det gjorde han ikke - han skabte en verden med valgmuligheder..... han ønskede sig ikke robotter som pr definition gør Guds vilje. Han ønsker at mennesker gør hans vilje frivilligt.
Gud kunne have skabt en verden, hvor vi frit havde mulighed for at vælge mellem alle de ting, der var godt for os, men hvor vi ikke kunne vælge noget som skadede os. Det ville have været alkærligt. Men det gjorde han ikke. Og, hvorfor ikke? Fordi han ville adlydes frivilligt. Der er altså tale om at han gør det af egoistiske årsager!
Hvis Gud ikke var der ville Satan blive hersker --- og dermed ville ondskaben have magten
Da kun fordi Gud har skabt Satan og ondskaben. Den kunne han jo fjerne igen.
Vrede og ondskab er ikke det samme. (Jeg kan godt blive meget vred på mig søn hvis han gør noget han godt ved han ikke må.... fx tage brødkniven og lege med -- men det er da ikke ondskab der skaber vreden - det er kærlighed.... jeg vil da så nødigt se ham skære sig)
Ja, men hvis du giver ham brødkniven i hånden og så bliver vred på ham fordi han har den i hånden, så mener jeg du er ude på overdrevet. Og det er, for mig at se, hvad Gud har gjort. Hvis man skal tro jer.
Alle vore forældres synder hænger ikke som et åg på vore halse......
Det gør de da, hvis arvesynden har noget på sig.
|
|
Til toppen
|
|
|
#18441 - 22/09/2003 15:12
|
Bruger
|
For at tage et billede fra vores almindelig liv: Forestil dig, at du har en bankkonto med et kolossalt overtræk - meget mere end du nogensinde vil kunne betale, og har udsigt til at tilbringe tid og evighed i et gældsfængsel.
Hvis så en, som elsker dig, uden at du ved noget om det, betaler din gæld, og mere til, og du derefter henvender dig i banken, så vil du få at vide, at gælden er indfriet, og at du ikke skylder noget som helst ..
Hvis vi skal blive i dette billede så er der jo tale om, at vi skylder Gud nogle penge. Gud tager så penge op af sin pung og betaler sig selv med dem. Det kunne gøres mere logisk: Han kunne blot eftergive gælden.
Ovenikøbet er der jo så tale om en gæld, som jeg i hvert fald aldrig har vedkendt mig. At min forfader Adam låner penge betyder jo ikke at jeg har en gæld - med mindre jeg påtager mig den.
|
|
Til toppen
|
|
|
#18442 - 22/09/2003 15:23
|
Bruger
|
Nej, du må ikke konkludere, at jeg mener at Gud er fejlbarlig, ikke på nogen måde! Det er hans skabninger (os) som er "fejlbarlige"
Hvis vi er Guds eksperiment og dette eksperiment er gået galt, så er Gud da fejlbarlig. Hvis eksperimentet er gået galt, så er resultatet blevet et andet end han har ønsket. Det er da pr. definition at fejle. I hvert fald når man er alvidende og ikke kan siges at have lært noget af forsøget selvom det gik galt.
Og, hvis en kræftforskers eksperimenter ikke lykkes giver vi vel heller ikke rotterne skylden?
Med hensyn til alvidenhed - joh, jeg mener at Gud er alvidende uden for tid og rum - han har skabt alt og opretholder alt og er allestedsnærværende. Men jeg tor ikke han er alvidende i den dimension, som vi kalder tiden.
Definitionen på alvidende er vel at man ved alt? Hvis Gud ikke ved alt men kun alt i visse dimensioner, så er han derfor pr. definition ikke alvidende.
Her har vi vores gudgivne frihed, som ganske vist ikke er ubetinget, men som dog på et plan eksisterer. Jeg er ikke determinist og mener derfor ikke at alt er fastlåst på forhånd, men at Gud har villet en interaktion med sine menneskeskabninger.
Hvis der er ting, der ikke er givet på forhånd, så er der ting, der ikke lader sig vide og derfor udelukker fri vilje og alvidenhed også hinanden.
På samme måde, tror jeg at Gud vil elskes. Han kan, i sin almagt, skabe skabninger, som ikke kan andet end elske ham. Men er det kærlighed, hvis det er en automatfunktion?
Så Gud har skabt menneskene som et middel til sin egen tilfredsstillelse? Dermed er vores eksistens altså heller ikke nødvendigvis til vores bedste - den er til Guds bedste.
Vi lever her i denne verden i nådens tid - hvor vi har muligheden for at få Jesus til vor frelser og herre, på trods af at djævelen er denne verdens fyrste.
Og hvem har indsat Djævelen som denne verdens fyrste? Gud! Det er da på ingen måde nådigt at sætte hele menneskeheden under denne skabnings tyrrani.
|
|
Til toppen
|
|
|
#18443 - 22/09/2003 15:42
|
Bruger
Reg.: 08/06/2003
|
Hej Ateist, Som Universalist så kan jeg heller ikke finde nogen mening/sammenhæng i de forklaringer du får her. Jeg må omvendt også erkende at min evne til at forstå at andre kan tænke anderledes end mig heller ikke er ret stor  . Det er helt rigtigt at Gud straffer os for fædres synder, og det er helt rigtigt at vi ikke personligt har gjort os fortjent til den straf, for det er Gud der har gjort det muligt og uundgåeligt at et menneske kan synde. Det er også helt rigtigt at vi ikke har fortjent at være syndere. Alt er naturligvis ultimativt Guds ansvar som det også siges i Rom. 8v21. Ikke en eneste synd var nogensinde begået hvis ikke Gud havde ønsket det og sat det i gang. Tænkeren bør så overveje hvorfor vi har synd i verden. Adam og Eva kendte ikke godt og ondt, således var de små stakler ganske uvidende om hvad der ventede dem. Guds sønnen idag derimod, er ganske vidende om hvad synden har at byde på, og det er sådan set det det hele handler om. Gud ønsker at vi tror, tilbeder ham og vælger ham og fravælger synd. For dem som er kaldet i dette liv, allerede nu. Guds fred
|
|
Til toppen
|
|
|
#18444 - 22/09/2003 16:00
|
Bruger
|
Javist udførte de Guds vilje (se Efe 1v11). De forbrød sig mod Guds lov, men uden den viden som de mange der dømmer dem så hårdt idag har  .
|
|
Til toppen
|
|
|
#18445 - 22/09/2003 16:25
træ og blade
|
Bruger
|
Hej Vagn, I 1 Kor. 15v49 (eller ca. deromkring, har ikke en bibel lige ved hånden) står der at det frelste legeme er herligt og uforkrænkeligt. Naturligvis har det ikke brug for lægedom. Det er slet ikke frelste mennesker der spiser af den frugt. Det er derimod nogen der har brug for lægedom.
|
|
Til toppen
|
|
|
#18446 - 22/09/2003 18:51
|
Bruger
|
Hej Nelle,
Har du set "den sidste mohikaner"? Som en ægte helt ofrer en officer sit liv i en andens sted, enda ved at blive brændt på et bål (han reddes dog delvist ved at blive skudt inden ilden tager rigtigt fat). Så en kan da godt dø i en andens sted, og i det her tilfælde krævede det en syndfri. Hvorfor præcists det skulle foregå på denne måde skæres aldrig ud i pap i Bibelen, personligt mener jeg dog at Gud viser din velvilje overfor sin skabning ved at gå ned på det plan han selv har sat den på og dø en skamfuld og smertefuld død, der således bliver repræsentativ for menneskelig lidelse, så Gud selv tager del i lidelsen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#18447 - 23/09/2003 00:09
[Re: Alex]
|
Bruger
|
Som Universalist så kan jeg heller ikke finde nogen mening/sammenhæng i de forklaringer du får her.
Det glæder mig at høre, at det ikke bare er mig, der ikke finder svarene logiske.
|
|
Til toppen
|
|
|
#18448 - 23/09/2003 09:57
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej ateist! Lige et par supplerende ord til et af dine udsagn:
Hvis Gud kan alt kan han også tåle alt. Når han (Gud) ikke "kan" være sammen med synd er det altså fordi han ikke vil være sammen med synd. Det er jo hans valg, men det kan ikke siges at være i vores interesse at han gør det - det gør han så af selviske årsager: Han kan ikke lide at være sammen med nogen, der ikke adlyder ham. Vist nok et ret typisk træk hos autoritære og totalitære magthavere.
Det har du for så vidt ret i. Det er Guds valg at han ikke vil være sammen med synd. Gud er ren og hellig.
Hvis han valgte at være sammen med synd, ville han miste sin renhed og hellighed. Til sammenligning; Hvis du blander gift, uanset hvor lidt, i rent kildevand, så har du ikke mere rent kildevand. Hvis han valgte at være sammen med synd, ville han altså holde op med at være Gud.
Af selviske årsager, mener du? Ja, af selviske og alkærlige årsager.
Ja, han er den suveræne og autoritære og totalitære magthaver, for nu at blive i din formulering!
En magthaver, som vil os det allerbedste er nok værd at bøje sig for! Så højt elskede han verden, at han gav sin egen søn, for at enhver som tror på ham ikke skal fortabes men have evigt liv. Større kærlighed findes ikke.
Hvis Gud holdt op med at være ren og hellig, kunne han ikke mere tilbyde os et evigt liv i salighed i paradiset, for så ville der ikke blive gjort op med ondskaben. Så ville Guds rige blive .... det rene helvede!
Gud er kærlighed og elsker sit skaberværk så højt, at han har givet sine skabninger frihed til at vælge ham fra. Hvilket vi så gjorde (syndefaldet).
Han tvinger stadig ingen ind i sin kærlighed, men har rakt os sin frelserhånd, Jesus Kristus, som har taget al vor skyld på sig, og er død og opstået, og dermed har overvundet døden og banet vej for enhver, som vil følge ham ind i den evige salighed, en ny himmel og en ny jord.
Den verden, vi lever i nu, vil gå til grunde, og nogle vil gå til grunde sammen med den, nemlig de der ikke vil have med redningsmanden at gøre, men foretrækker at forsøge at klare sig uden. Sådan er min kristne tro.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#18449 - 23/09/2003 10:42
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
|
Shalom Ateist.... Vil lige prøve, at redegøre lidt for nogen ting.... Jeg ved ikke, hvor meget du egentlig er inde i den kristne tro, men et godt udgangspunkt ville faktisk være, at sætte sig ind i den jødiske tro... Ikke at det skulle være nødvendigt for, at være kristen, men mere for indsigtens skyld... Mnå... Hvad angår ordet "alvidende", så indgår det rent faktisk ikke et eneste sted i de kanoniserede skrifter i Bibelen... Dog bliver det nævnt om Gud én gang i Tilføjelser til Esthers bog i de GT-Apokryfer... spørgsmålet er så, om Guds alvidenhed er noget vi har tillagt Ham, eller hvorvidt vi skal forstå det i alle dimensioner.... Der bliver sagt, at Gud ser alt... Dermed kan man som sådan godt sige, at Han ved alt hvad der sker, at Han er alvidende... Det er en dimension man kan åbne for... Det medbærer så ikke, at Han kender fremtiden... Dog siger Jesus, at kun Faderen kender tiden (for dommedagen), men det kan være udtryk for en Guddommelig handlingsplan, som vi andre bare ikke må få indsigt i... Måske fordi Gud vil holde kortene så tæt som muligt, så vi ikke skal finde på dumheder.... Dog tror jeg, at Gud ved hvad der vil ske, før det sker... Jeg er kommet frem til en forestilling om, at Gud ser alt hvad der sker, på én gang... Jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det, så det giver mening... Men ald os sige, at vores liv er en tråd og vores gerninger er klemmer... Alle klemmerne er hængt op på tråden, så de kan ses ved siden af hinanden... Det vil sige, at man kan se den første klemme på tråden, på samme tid som den sidste... Sådan opfatter jeg Guds "Nu" i forhold til vores "Nu", at Han ser alle vores gerninger stillet op på en række... Det vil sige, at Han kan som sådan ikke lave noget pludseligt, men indfluere på vores gerninger ved, at ændre på de påvirkende begivenheder.... Det er som sådan ikke et forsøg på, at skabe logik for dig, da du (mit indtryk  ) per automatik tager afstand fra alt hvad der vedrører eksistensen af en Gud.... Hvad angår det Guddommelige eksperiment.... Som jeg har klargjort ovenfor, så eksisterer Gud i et andet "Nu"... Hvordan det skal defineres, er jeg ikke helt klar over... Altså om der er en form for tid, der bevæger sig fra et punkt, til et andet, eller det hele ligger i sig selv.... Gud skabte mennesket for, at det skulle forundres over Hans skaberværk... Man kan godt sige, at det er af lettere egoistiske grunde, da Gud ville have nogen, der kunne give en oprigtig forundring af Hans skabelse... Englene (som Satan var en af) var jo mere eller mindre uden fri vilje, tjenende ånder om man vil.... Mennesket blev skabt, med sin frie vilje og dermed også uden styring (som vi så siden har set)... Jeg ved ikke, om man kan sige, at vi er et mislykket eksperiment, men noget gik galt... Jeg opfatter ikke mennesket som et eksperiment, det lyder lidt af forsøg på, at skabe noget... Jeg ser os som det der skulle være... Med risiko for at det gik galt eller ej.... Du skrev til Kristina: Så Gud har skabt menneskene som et middel til sin egen tilfredsstillelse? Som jeg skrev i ovenstående, så kan man vel godt tillade sig, at tale om en hvis form for egoisme.. spørgsmålet er så bare, om man kan tillade sig, at kalde det egoisme, når Gud trods alt overdragede hele verden til os... Så synes jeg næsten det er værre for englende  .... Dermed er vores eksistens altså heller ikke nødvendigvis til vores bedste - den er til Guds bedste. Det er jo så som man tager det... Nu forholder det sig heldigvis sådan, at Gud elsker os... Så Han vil os selvfølgelig det bedste... Så er spørgsmålet så, om vi vil vores eget bedste og om vi overhovedet i virkeligheden har en fornemmelse af, hvad der er til vores bedste.... Men... Jeg kunne godt tænke mig, at dreje den her en smule... Lad os antage, at Gud ikke elskede os, men så os som mægleløse skabninger... Hvis Han straffede os hårdt hver gang vi gik imod Ham.... Vi ville ikke kunne gøre noget imod det, bare acceptere det eller kæmpe imod... Men hvis Han er Gud og skaber af os, så ville det i og forsig, være mere eller mindre nyttesløst... Derfor synes jeg spørgsmålet om Guds eksistens er et andet spørgsmål end Guds kærlighed og om Han er egoistisk eller ond... Hvad angår Satan... Ja... Jeg synes nu heller ikke, at det viser nåde, at smide os herned hvor han regerer... problemet er bare, at jorden er underlagt os... Jeg er faktisk ikke helt sikker på, hvad der menes når satan omtales som denne verdens fyrste... Så her må jeg nok være svar skyldigt.... For lige, at afrunde det her, så er det et forsøg på, at give dig en forståelse af hvordan Gud kan opfattes... Jeg har ingen forventinger om, at du vil udstede et glædesråb og se det som sandhed  ... Du kan sikkert sætte mange spørgsmålstegn ved det... Som man kan til alt der prøver, at forklare vores eksistens..... Guds fred....
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#18450 - 23/09/2003 11:36
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kefas, lige et lille indskudt indkast til dette afsnit fra dit indlæg:
Hvad angår Satan... Ja... Jeg synes nu heller ikke, at det viser nåde, at smide os herned hvor han regerer... problemet er bare, at jorden er underlagt os... Jeg er faktisk ikke helt sikker på, hvad der menes når satan omtales som denne verdens fyrste... Så her må jeg nok være svar skyldigt....
Jeg selv tænker på, at når Satan kan betegnes som denne verdens verdens fyrste, så hænger det sammen med at det blev han han, af os i Edens have valgt til at være. Vi adlød slangen (= Satan i dyrets skikkelse) i stedet for Gud (1. Mos.) og valgte dermed Gud fra. Ingen kan tjene to herrer! Jeg ved ikke om du kan bruge den tanke ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#18451 - 23/09/2003 11:51
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
|
Shalom Kristina... Og tak  ... Der fandt du lige "The missing link" til mig  Du har helt ret... Godt set... Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
|