Menu
Hvem er online
1 registrerede (Sandheds-søger) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#18175 - 05/09/2003 13:51 Tro
nelle
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland
Hej
foerst vil jeg lige sige hej til alle, er ny bruger her, synes det kunne vaere sjovt og interessant at diskutere lidt livssyn
Jeg er ikke troende, ateist. Tror ikke paa der findes en Gud som jeg skal staa til ansvar overfor, men mener derimod at jeg som menneske skal staa til ansvar overfor for mig slev og mine medmennesker.

Nelle

Til toppen 
#18176 - 05/09/2003 14:28 Re: Tro [Re: nelle]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Jeg stikker bare lige hovedet ind og siger velkommen .

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#18177 - 05/09/2003 14:31 Velkommen [Re: nelle]
john316
Bruger

Reg.: 18/08/2003
Sted: København
Jeg vil også gerne byde dig velkommen!

Er der noget i din baggrund eller har du nogle oplevelser, som gør at du gerne vil diskutere tro?

/Rolf Johannes 3.16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Til toppen 
#18178 - 05/09/2003 14:36 Re: Tro [Re: nelle]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Nelle, velkommen til!

Du skriver at du er ateist. (Det har jeg aldrig selv været, men jeg har haft en anden tro end den kristne, indtil for få år siden.)

Det kunne være interessant at høre - hvis du altså har lyst til at fortælle om det, og hvis du kender nogen der er kristne - om du har lagt mærke til nogen forskel mellem ateisters og kristnes levevis ?

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#18179 - 05/09/2003 15:26 Re: Tro [Re: nelle]
Ajita
Bruger

Reg.: 08/02/2003
Davs Nelle!

Jeg er monoteist, ikke kristen, men fra Krishnabevægelsen. Jeg mener, at enhver der ikke er teist, nødvendigvis ikke har tænkt nok over, hvordan verden hænger sammen. Men du er med garanti et fornuftigt menneske, der har tænkt meget dybt over din filosofiske position, og derfor glæder jeg mig meget til at høre dine argumenter til nedentående kommentarer.

"Jeg er ikke troende, ateist."

Hvordan kan man være det? Så vidt jeg kan se, så kan ingen være ikke-troende. Alle tror på noget, det foregår helt automatisk. Spørgsmålet er kun, HVAD man tror på? Fx tror du sikkert på, at taget over dit hovede ikke falder ned, at solen står op i morgen, at der virkelig er en anden person, der taler til dig via din mobil, at det er mere fornuftig at tro, at Gud ikke er til, end at Han er til. Du tror sikkert også, at der findes en verden, der eksisterer uafhængigt af, om du eksisterer etc. etc. Så ingen kan påstå, de ikke tror på noget - heller ikke ateister. Hvis nogen påstår, at de ikke tror, så kan man spørge dem, om de virkelig tror på, at de ikke tror, eller om de virkeligt tror på, at det kan lade sig gøre ikke at tro på noget?

"Tror ikke paa der findes en Gud som jeg skal staa til ansvar overfor..."

Så er spørgsmålet, om du har nogen GOD GRUND til ikke at tro på, at der findes en Gud? Hvilke begrundelser ligger du til grund for dette. Jeg vil endvidere gerne have uddybet, om du bare ikke har en tro på Gud, eller om du tror, at Gud ikke er til?

"...men mener derimod at jeg som menneske skal staa til ansvar overfor for mig slev og mine medmennesker."

At stå til ansvar overfor sig selv virker meningsløst på mig. Ansvar giver, så vidt jeg kan se, kun mening, hvis der er en højere autoritet, der påligger en nogle pligter, der skal opfyldes, eller hvis der er nogle højere værdier, der skal efterleves. Derfor vil jeg spørge dig om, HVEM der har pålagt dig dette ansvar, og hvad det er for nogle værdier, du henviser til? Hvis man selv bestemmer, hvad og hvorfor man skal stå til ansvar, og hvilke værdier, man skal følge, så er der intet, der forhindrer én i ikke at leve op til dette ansvar, og der er heller intet forkert i ikke at leve op til det - eller lave det om, hvis man skulle finde ansvaret ubelejliget. Med andre ord: Hvis man selv definerer sit ansvar, så er der i virkeligheden ikke er noget MAN SKAL, og hvis der ikke er noget MAN SKAL, så er al snak om ansvar meningsløst - er det ikke?

Mvh.
Theological

Ajita Krishna Dasa Medlem af ISKCON teistiskforum.dk

Til toppen 
#18180 - 07/09/2003 01:44 Re: Tro [Re: nelle]
Carlo
Bruger

Reg.: 29/04/2002
Sted: Hvidovre
Hej Nelle

Jeg er ikke troende, ateist.

Velkommen i klubben. Jeg er også ateist. Der er ingen pointe i at rose hinanden for at være ateister, vel? Så skulle vi også rose Newton for at æblet falder mod jorden efter naturens lovmæssigheder.

Hvad jeg dog vil pointere, er at du er kommet til det helt rigtige sted at få bestyrket din ateisme. Når du læser lidt her i dette forum vil du se hvordan kristenfolket slår knuder på sig selv for at få deres tro til at hænge sammen. Du vil se at de benytter bibelen som et tag-selv-bord for alskens forudfattede meninger. Hvis Gud var med dem, ville deres overbevisningskraft være betydeligt stærkere - skulle man tro.......

Der står et sted i nye Testamente at guds ord er skarpere end et tveægget sværd. Er det nu sværdet som er sløvt eller er det sværdsvingerne der er det?

(Manden som skrev det, fortalte intet om hvad Guds Ord var. (Hvis de overhovedet er skrevet af ham, hvad der er overordentligt tvivlsomt) Guds ord blev først samlet 200 år senere. Og han havde ingen anelse at han skrev noget som senere skulle vise sig at være Guds Ord. Intet indikerer at det var Gud der dikterede ham)

Jeg smutter nu, for der er nogle ting ovre i tråden om bibelen, som jeg skal svare på hen ad vejen......

Vi ses ......

Carlo

Militant forkyndende og missionerende ateist.

Til toppen 
#18181 - 07/09/2003 13:12 Re: Tro [Re: Carlo]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej Carlo

Når du læser lidt her i dette forum vil du se hvordan kristenfolket slår knuder på sig selv for at få deres tro til at hænge sammen.

Det er faktisk lidt sjovt at du kommer med denne udtalelse.... jeg har det lige modsat - Ateister slår knuder på sig selv for at bevare afstanden til Gud.... Men sådan er vi jo så forskellige....

Du vil se at de benytter bibelen som et tag-selv-bord for alskens forudfattede meninger.

Det er rigtigt at der er mange mennesker tager hvad de kan bruge fra Bibelen og så springer over resten - men det er ikke kristne du tænker på med den udtalelse.... Nogle af disse mennesker kalder sig kristne Men kristen er man kun hvis man tror på Bibelens ord (dem alle sammen)

Der står et sted i nye Testamente at guds ord er skarpere end et tveægget sværd. Er det nu sværdet som er sløvt eller er det sværdsvingerne der er det?

Det er ikke ordet/sværdet der er blevet sløvt.
Men desværre bruger mange sværdbærere deres kræfter på at svinge sværdet i blinde..... Der er sværdbærere der bruger kræfter på at fokusere på meget andet end frelsen i Jesus.... desværre...

Intet indikerer at det var Gud der dikterede ham [Paulus]

Nej hvorfor skulle der da være noget der indikere det? Der er kun meget få steder som er direkte dikteret af Gud (de ti bud fx) resten er INSPIRERET af Gud - men skrevet af mennesker under Helligåndens inspiration og vejledning.

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#18182 - 08/09/2003 22:18 Re: Tro [Re: nelle]
hjertensfryd
Bruger

Reg.: 19/08/2003
Sted: Hundstrup
Hej Nelle,

jeg synes også det er spændende at snakke om livssyn.

Jeg er også et 'ikke troende' menneske, men slet ikke ateist, da ateister for mig er religiøse på samme måde som eksempelvis kristne eller muslimer, de har blot ingen Gud at tro på.

Jeg er også selv ret ny her i forummet og håber at de kristne der synes at jeg er som 'en hund i et spil kegler' bærer over med mig, når jeg sætter en kæp i hjulet.

Så velkommen Nelle.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Længe leve du livets barn for du er ikke noget skarn.

Til toppen 
#18183 - 09/09/2003 17:17 Re: Tro [Re: nelle]
Philip
Bruger

Reg.: 08/09/2003

Hej
foerst vil jeg lige sige hej til alle, er ny bruger her, synes det kunne vaere sjovt og interessant at diskutere lidt livssyn
Jeg er ikke troende, ateist. Tror ikke paa der findes en Gud som jeg skal staa til ansvar overfor, men mener derimod at jeg som menneske skal staa til ansvar overfor for mig slev og mine medmennesker.

Nelle

Hej Nelle

Jeg har startet indlægget "Kristendommen er fornuftig! Læs hér..." Læs det og fortæl mig din mening...

Mvh.

Philip

Til toppen 
#18184 - 09/09/2003 17:23 Til Carlo [Re: Carlo]
Philip
Bruger

Hej Carlo

Hvis du ikke allerede har gjort det, så prøv at læs mit indlæg "Kristendommen er fornuftig! Læs hér...", og skriv derefter hvad du mener...

Mvh.

Philip

Til toppen 
#18185 - 09/09/2003 18:21 Re: Velkommen [Re: john316]
nelle
Bruger

Hej Rolf

Tak for din velkomst, vi kender lidt til hinanden fra Giraffen, hvor mit navn var Elda, syntes det kunne vaere spaendende at se om der var en mulighed for at diskutere livssyn paa en god og anstaendig maade her, uden der bliver skrevet nekrologer. og diverse ting.

Hilsen
Ellen/nelle

Til toppen 
#18186 - 09/09/2003 18:23 Re: Tro [Re: øhlenschlæger]
nelle
Bruger

Hej Jacob

Ogsaa tak til dig for velkomsten, haaber vi kan faa en god debat. Jeg er Elda fra Giraffen, Nelle er mit rigtige navn stavet bagfra:-))

Hilsen Ellen/nelle

Til toppen 
#18187 - 09/09/2003 18:44 Re: Tro [Re: kristina]
nelle
Bruger

Hej Kristina

Tak for dit indlaeg til mig, foerst vil jeg lige undskylde at jeg ikke har faaet svaret dig, bor nemlig i Holland og var paa en lille ferietur til Danmark.

Jeg har vaeret ateist lige siden jeg blev vokset og begyndte at saette mig ind i Kristendommen, jeg meldte mig ud af den danske folkekirke i 1997, og er ikke medlem af noget andet, da jeg er ateist.

Jeg husker tilbage til min barndom, hvor jeg kom paa besoeg ved mine bedsteforaeldre i vestjylland. Det var et Indre Missionsk samfund, skal lige tilfoeje at mine bedsteforaeldre var ikke Missionske.
Jeg legede med forskellige boern og derfor kom jeg ogsaa i forskellige hjem, hvor mange var Indre Missionske. Det moerke syn jeg saa mennesker have paa livet, fordoemmelse af andre som ikke fulgte budskabet var jo forfaerdelig, altid blev der talt om synd og syndsforladelse, man saa kun det onde og syndefulde menneske, det er et menneskesyn, som jeg, da jeg blev voksen har taget kraftig afstand fra, denne fanatisme som jeg synes er saa farlig, intolerancen overfor andre mennesker som taenker anderledes
Mit livssyn er den humanistiske, jeg tror at vi mennesker godt kan klare at leve uden at skulle staa til regnskab eller ansvar over for en gud.
Jeg tror paa det selvstaendige menneske, som kan tage ansvar for sig selv og have den samvittighed der skal til for at behandle andre mennesker paa en god og ordentlig maade, dermed mener jeg ikke at kristne ikke har det, vil ikke blive misforstaaet.
Der er ogsaa mange ting i biblen, som jeg synes er undertrykkende, fx synet paa kvinden, og det tager jeg ogsaa afstand fra, meget endda.
Vi ser jo de fleste religioner har vaeret med til at undertrykke kvinderne, mange kvinder lever idag ikke i menneskevaerdige forhold, alt det er ogsaa et udspring af religion og fanatisme.
Haaber det var en lille begyndelse paa dit spoergsmaal.

MVH
Nelle

Til toppen 
#18188 - 09/09/2003 18:59 Re: Tro [Re: Ajita]
nelle
Bruger

Hej Theological

ja der var lidt at svare paa, vil proeve at svare dig saa godt jeg kan, maaske glemmer jeg noget, saa mind mig endelig om det:-))

Ja til en vis grad vil jeg give dig ret, at man altid tror paa noget, men naar man er ateist tror man ikke paa en guddommelighed. Jeg tror ikke der findes nogen Guder overhovedet, det er noget der er opstaaet fordi mennesket har haft brug for at have en hoejere magt at stoette sig til, hvis du vil, maaske en form for uselvstaendighed eller naermere en form for tryghed. Hvis du ser paa et lille land som Danmark, vil du jo ogsaa se at der findes flere kristne i vestjylland, fordi livet der var haardt og farligt, man havde brug for denne stoette og tryghed, men samtidig ogsaa en forklaring paa, hvis fiskerne druknede, Gud giver Gud tager, naar man har en forklaring, er det ofte lettere at acceptere.

Du skriver det ikke har nogen mening at staa til ansvar overfor sig selv, deri er jeg absolut ikke enig, idet jeg skal staa til ansvar overfor mig selv, staar jeg jo samtidig til ansvar overfor mine naere, hvis jeg gaar hen og laver noget daarligt, har det jo en stor indvirken paa mit eget liv og samtidig gaar det videre til de mennesker som jeg har et ansvar overfor.
Du skriver at alle tror paa noget, ja, maaske, men jeg tror saa paa min egen doemmekraft og fornuft, og jeg tror ogsaa paa ting som jeg kan se og hoere, som fx naar jeg taler i telefon.

MVH
Nelle

Til toppen 
#18189 - 09/09/2003 19:01 Re: Tro [Re: hjertensfryd]
nelle
Bruger

Hej Lars

Tak for velkomsten, og haaber vi kan faa en god debat

MVH
Nelle

Til toppen 
#18190 - 09/09/2003 19:06 Re: Tro [Re: Carlo]
nelle
Bruger

Hej Carlo

Tak for dit indlaeg til mig og for velkomsten, glaeder mig til at for debatteret vores livssyn, og som sagt, er der ikke noget at rose hinanden for, helt enig.
Men jeg har debatteret foer, paa Giraffen, men det var ikke lige stedet for mig, og det du beskriver har jeg ogsaa oplevet.

MVH
Nelle

Til toppen 
#18191 - 09/09/2003 21:03 Re: Velkommen [Re: nelle]
john316
Bruger

Hej Nelle,

Det kniber lidt med korttidshukommelsen...... Elda, Elda? Nej, jeg må have fortrængt det .

uden der bliver skrevet nekrologer. og diverse ting

Hvem kunne da også finde på det? Hvis der er nogen som har gjort det, så har personen måske fortrudt det (lidt).

Skal vi lave en aftale? Jeg holder mig i skindet, så de andre kan få lov til, at danne deres egen mening om dine indlæg. Du burde måske lave samme aftale med Malli, hun slår også sine folder i dette forum.

Lad mig dog lige vise dig et link til en ateist, her på JesusNets debatforum, som jeg synes argumenterer godt: Ateist

/Rolf Johannes 3.16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Til toppen 
#18192 - 09/09/2003 21:05 Re: Tro [Re: nelle]
john316
Bruger

Jeg syntes nok jeg havde set dig underskrive som Ellen på Giraffen, på et tidspunkt! Men da jeg ledte efter indlægget kunne jeg ikke finde det.

Til toppen 
#18193 - 10/09/2003 00:16 Re: Velkommen [Re: john316]
nelle
Bruger

Hej Rolf

Det er bare i orden, jeg vil ogsaa holde mig i skindet, det gaar jo begge veje, tak for linket. Haaber vi kan faa en god debat her, lidt mere held end sidste gang:-)))

MVH
Nelle(Elda)

Til toppen 
#18194 - 10/09/2003 00:21 Re: Tro [Re: john316]
nelle
Bruger

Hej igen Rolf

Ja, jeg ved i grunden ikke hvorfor jeg bruger Nelle her, jeg skifter lidt mellem elda og Nelle, men mit fulde navn er Ellen Danstrup.
Men det var et sidespring, vi vil nok krydse klinger paa et tidspunkt igen

Nelle

Til toppen 
#18195 - 10/09/2003 01:38 Re: Tro [Re: nelle]
hjertensfryd
Bruger

Reg.: 19/08/2003
Sted: Hundstrup
Hej Nelle,

Du skriver i dit indledningsindlæg

Hvad er ansvar egentlig for noget?

Ifølge Politikens synonymordbog (1987) er det forpligtelse og skyld og at stå til ansvar (garantere).

Og ifølge Politikens Nudansk ordbog (1988) kan ordet ansvar også være »at redegøre for ens adfærd.« som jo nok kommer nærmest det ovenstående ’at stå til ansvar’ .

Jeg kan bedst gå med til ’at redegøre for ens adfærd’, da en forpligtigelse fratager et menneske dets frihed. Skyld kan jeg heller ikke gå med til, da det på sæt og vis binder et menneske med en gæld.

At garantere er en blanding af de tre andre forhold, da garantien handler om ens fremtidige adfærd, men med forlods skyld eller forpligtigelse.

Er det at have et ansvar, at stå ved sine handlinger som man har gjort, 'at redegøre for ens adfærd' da er jeg med på den, men ikke som forpligtigelser eller skyld end sige garantier.

Så alt efter hvad du mener med ordet ansvar, kan dine ord tolkes på mange måder og i forholdet til hvordan andre opfatter ordet ansvar.

En kristen vil selvfølgelig sige at du står til ansvar over for Gud, da du vil komme til at skulle redegøre for din adfærd over for Gud. Om du er forpligtiget eller behæftet med skyld over for Gud, det vil en kristen nok næppe sige at du er, men mindre at de er fundamentalistiske.

Men jeg kan jo tage fejl og herved har jeg frataget mig ansvaret (skyld) for at det jeg har skrevet er forkert. Jeg fratager mig også ansvaret (garantien) for om det jeg har skrevet er rigtigt. Men jeg har ikke skrevet dette, fordi jeg føler mig forpligtiget til at fortælle dig og andre at jeg kan tage fejl. Til gengæld vil jeg gerne redegøre for det jeg har skrevet.

Så jeg har både frasagt mig ansvaret og påtaget mig et ansvar.

Så Nelle, hvad mener du selv med ordet ansvar i dit indledningsindlæg?

Det er jo vigtigt at vide, hvordan ordet ansvar skal tolkes og forstås.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Længe leve du livets barn for du er ikke noget skarn.

Til toppen 
#18196 - 10/09/2003 07:55 Re: Tro [Re: hjertensfryd]
nelle
Bruger

Hej Lars

Staa til ansvar betyder for mig: at redegoer for ens adfaerd, en forpligtelse fratager nemlig menneskets frihed, og det er jeg imod.

MVH
Nelle

Til toppen 
#18197 - 10/09/2003 08:51 Re: Tro [Re: nelle]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Nelle

Først velkommen til. Håber at du vil føle dig bedre tilpas her end på Giraffen.

Du skriver:

Tror ikke paa der findes en Gud som jeg skal staa til ansvar overfor, men mener derimod at jeg som menneske skal staa til ansvar overfor for mig selv og mine medmennesker.

Du skriver "derimod" . Som kristen mener jeg ikke, at det ene udelukker det andet, nærmest tværtimod forstærker det, idet vi står ansvarlige overfor Gud også på vores opførsel overfor vores medmennesker (Matt. 25). De 7 af de 10 bud omhandler også vores gøren og laden overfor vores næste.

Staa til ansvar betyder for mig: at redegoer for ens adfaerd, en forpligtelse fratager nemlig menneskets frihed, og det er jeg imod.

Her synes jeg du lidt modsiger dig selv i forhold til det første du skriver.

På den ene side mener du at vi står til ansvar overfor vores medmennesker på den anden side er du imod forpligtelser.

At stå til ansvar vil vel logisk set ved erkendelse medføre at man påtager sig et ansvar, men hvordan kan man det uden ved forpligtelser?

Men du får det måske til at hænge sammen på en anden måde?

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#18198 - 10/09/2003 09:55 Re: Tro [Re: malli]
nelle
Bruger

Hej Malli
Tak for din velkomst.
Til dit spoergsmaal vil jeg svare:Du har ret i ,at det ogsaa er en form for forpligtelse at staa til ansvar overfor mine medmennesker og mig selv, saa langt giver jeg dig ret, men ud fra mit syn er det en anden form for forpligtelse idet jeg ved hvad jeg er forpligtet til og i en meget stor grad selv bedoemmer hvad er godt og daarligt, og ud fra det bliver mit ansvar ogsaa stort, man siger jo: frihed under ansvar.
Lad mig give dig et eksempel: Jeg er gift, hvis jeg ville bryde ud af mit aegteskab staar jeg til ansvar overfor mine handlinger her og nu, som man har redt ligger man, dertil kommer saa hensynet og samvittigheden overfor de mennesker det ville beroere. Maaske et daarligt eksempel da jeg ikke har nogen intention om at bryde ud af mit aegteskab.
Men jeg ved ikke om du kan foelge mig, du skal ogsaa staa til ansvar for det budskab giver biblen omkring aegteskabet, det skal jeg ikke, deri ligger forskellen. I min verden er du mere begraenset med hensyn til at handle frit end jeg er, men det betyder noedvendigvis ikke at jeg tager lettere paa tingene.
Jeg regner jo heller ikke med at faa syndsforladelse, hvis jeg goer noget daarligt, og jeg bliver heller ikke beloennet hvis jeg goer noget godt ud fra det guddommelige, men jeg hoester gaver(kaerlighed) fra mine medmennesker, og det betyder jo alt, men er jeg et daarligt mennesker overfor andre, risikerer jeg at blive meget ensom i mit liv, saa derfor har jeg et stort ansvar overfor mig selv, jeg har ansvaret for at faa et godt livmed de muligheder jeg nu en gang har, og soerge for, at mine oensker og krav ikke goer andre mennesker for ondt, helst slet ikke, men der hvor der handles fejles der ogsaa, og det skal vi staa til ansvar overfor, altsaa ovefor hinanden.

MVH
Nelle

Til toppen 
#18199 - 10/09/2003 10:12 Re: bunden eller fri [Re: nelle]
Esmaralda
Bruger

Hej Nelle

men er jeg et daarligt mennesker overfor andre, risikerer jeg at blive meget ensom i mit liv, saa derfor har jeg et stort ansvar overfor mig selv,
og
    jeg har ansvaret for at faa et godt livmed de muligheder jeg nu en gang har, og soerge for, at mine oensker og krav ikke goer andre mennesker for ondt, helst slet ikke,

For mig at se er det et meget bundet liv --- Du skal hele tiden tænke på om du mister dine venner (familie) pga de ting du gør.... du skal tænke på om deres syn på sagerne er de samme som dine - hvordan kan du ellers undgå at såre dem ved dine beslutninger.
For mig ser det ud som om du lever dit liv mere efter hvad andre ønsker (af frygt for ensomhed) end efter hvordan du selv ønsker (dybest set)..... du indgår kompromisser for ikke at miste....

det en anden form for forpligtelse idet jeg ved hvad jeg er forpligtet til og i en meget stor grad selv bedoemmer hvad er godt og daarligt, og ud fra det bliver mit ansvar ogsaa stort, man siger jo: frihed under ansvar.

En anden forpligtelse end hvad??

Du ved hvad du er forpligtet til??? - skal man ikke være tankelæser for at vide det hvis man lever efter dine leveregler? Hvordan kan du vide hvad du er forpligtet til?

Du siger at du bestemmer selv - men hvormange gange fornægter du ikke dine inderste ønsker til fordel for at bevare et venskab eller familieidylen.....
Du er bundet af behovet for menneskelige relationer....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#18200 - 10/09/2003 10:36 Re: bunden eller fri [Re: Esmaralda]
nelle
Bruger

Hej Esmaralda

Nej , jeg tror du har misforstaaet mig, jeg er ikke bundet mere end andre, slet ikke. Kristne taenker vil ogsaa paa deres medmennesker? paa den samme maade, man proever sa vidt muligt ikke at saare andre og goere ondt, det haaber jeg da.
Det er ikke ensbetydende med , at jeg er bundet af menneskelige relationer, hvad andre taenker om mig, hvis jeg har min egen mening eller vil goere noget som ikke lige er det man forventede.
Det er ikke paa den maade jeg mener det, jeg mener netop, man bliver et selvstaendigt menneske naar man skal staa til regnskab for sig selv, og det er op til en selv at vurdere hvad der er bedst.
Jeg er gift for anden gang, og jeg ved hvad det vil sige at tage en beslutning paa godt og ondt, ogsaa at saare andre mennesker, som jeg gjorde, men det er et valg, alt i tilvaerelsen er et valg, og man skal vurdere hvilken vej man vil gaa.
Det jeg siger har intet at goere med at vaere bange for ikke at goere andre tilpas.
Min pointe er faktisk: At man kan godt vaere et ansvarlig mennesker selvom om man ikke skal staa til ansvar overfor en Gud ogsaa, det er det budskab jeg kommer med.
Der er ingen straf i helvede for mig og en beloenning i himlen.
Straf og beloenning sker her og nu i det liv jeg lever her paa jorden.

MVH
Nelle

Til toppen 
#18201 - 10/09/2003 11:22 Re: Tro [Re: nelle]
malli
Bruger

Hej Nelle

Jeg tror at jeg forstår. Du mener at du er mere "fri" fordi du ikke har Gud at forholde dig til.

Paradokset er at det tror jeg faktisk ikke du er. For det første har du, som jeg, dine medmenneskelige relationer at forholde dig til - disse forpligter, på alle områder. Vi får nogle rettesnore i de 10 bud, bl.a. at vi ikke må bryde ægteskab.

Jamen Nelle tror du bare at det er et tomt dogme vi lever efter? Jeg er selv fraskilt (før jeg blev kristen) og kan fortælle dig at både jeg og vores barn fik nogle voldsomme konsekvenser på grund af dette. Findes "den lykkelige skilsmisse"? - jeg kender det ikke - har ikke hørt om den, og i sidste ende er det børnene der betaler prisen. Dette er min erfaring. Der findes ægteskaber, der er uhyrlige - fysisk vold, psykisk terror, misbrug osv. osv. og her mener jeg at "kærligheden triumferer over lov" som der står skrevet. Kærligheden gør at man ikke kan tvinge et medmenneske til at leve i uhyrlige forhold! Så en skilsmisse kan være berettiget.

Omvendt er der mennesker der bliver skilt fordi partneren er "kedelig", "ikke forstår dem" - mennesker behandles her som en vare, en ting, der skiftes ud efter behov. Dette er en forfladigelse af kærligheden, og skaber en forhærdelse i mennesket.

Men i sidste ende virker Loven som en beskyttelse for os, så vi undgår de største faldgruber!

Uanset hvilke valg vi træffer i livet vil der være konsekvenser. Ved at følge Gud mener jeg at man er godt rustet imod de største slag man kan få. Han er vores kærlige Far, der ønsker det bedste for sine børn. Jeg kunne have undgået rigtig mange øretæver i Livets Skole hvis jeg havde været kristen hele livet, men sådan skulle det jo ikke være.

Tilbage til emnet "frihed". I ikke-kristne ægteskaber har de "frihed" efter din definition. Men har de så det? Hvor findes de ægteskaber primært hvor der er alkohol (eller narko)-misbrug, fysisk-psykisk vold, utroskab....kort sagt bøvl og ballade?

Er det i de kristne ægteskaber?

Nej, vel - ikke primært.

Nu er det jo ikke ALLE ikke-kristne ægteskaber der kører på denne måde...men ofte er de til gengæld styret af en jagt på materialisme (ting, ting, ting)

Disse mennesker er ikke bundet af Gud men de er bundet og bastet af deres egne behov eller egoer (magt, sex, frihed, selvrealisering, penge, vrede). Ser du vi er altid bundet af NOGET...dette "noget" bestemmes af hvordan vi er skruet sammen, vores opvækst, og ikke mindst vores stillingtagen.

Derfor tror jeg ikke på at du er mere "fri" end jeg - vi er bundet af det der styrer os.

Mkh Malli

Til toppen 
#18202 - 10/09/2003 11:37 Re: bunden eller fri [Re: nelle]
malli
Bruger

Hej Nelle

"Min pointe er faktisk: At man kan godt vaere et ansvarlig mennesker selvom om man ikke skal staa til ansvar overfor en Gud ogsaa, det er det budskab jeg kommer med.
Der er ingen straf i helvede for mig og en beloenning i himlen.
Straf og beloenning sker her og nu i det liv jeg lever her paa jorden."

Naturligvis får vi konsekvenser for vore handlinger mens vi er her!. Som kristne er vi ikke fra en anden planet, så vi undgår disse. Slår jeg en mand ihjel, kommer jeg i fængsel, kører jeg over for "rødt" får jeg en bøde, behandler jeg naboen dårligt har jeg en uven osv.

Vi tror bare på mere vidtrækkende konsekvenser for valg og handlinger - både positivt (himmel) og negativt (helvede) efter døden.

Mkh Malli

Til toppen 
#18203 - 10/09/2003 11:43 Re: Tro [Re: malli]
nelle
Bruger

Hej Malli

Jamen alle er bundet af noget, mere eller mindre, men vi har stadig et frit valg. Jeg er bundet af noget som jeg har paalagt mig selv, her kommer det frie valg ind, alt i tilvaerelse er et valg, hvis du vil koere i en stor dyr bil og saa spise vandgroed 5 dage i ugen, ja det er ogsaa et valg, ikke et valg som er paalagt mig, men mit valg. Her ser jeg forskellen.
Ja skilsmisse er noget forfaerdeligt noget, men igen, ikke altid.
Hvorfor skal man blive i et aegteskab hvis man ikke laengere passer sammen, hvis man ikke er lykkelig? Hvis man foregoegler sig selv og sin partner at man er lykkelig hvis man ikke er det, lever man jo paa en loegn, og det kan ikke vaere i nogens interesse, tilfredshed og lykke i et forhold giver altsaa styrke og energi til alle, ogsaa til boernene. Boern kan ogsaa maerke hvis foraledrene ikke er lykkelige.
Jeg skrev foer, at man ogsaa har et ansvar for sit eget liv, dermed ogsaa lykke, og hvis man ikke selv er lykkelig kan man heller ikke give tryghed og lykke videre.
Jeg vil stille dig et spoergsmaal nu: Vi har et aegteskab hvor kun den ene elsker eller har kaerlighed til den anden, det omvendte er ikke tilfaeldet, det tror jeg man kan maerke, at man ikke for kaerligheden tilbage, og det goer ingen lykkelig, saa er der bare 2 ulykkelige, og det fortjener ingen af parterne, vi lever kun den ene gang, og skal have det bedste ud af tilvaerelsen.
Materialisme? Ja, og hvad saa? Det er igen et valg hvordan mennesker prioriterer, hvis nogen foelr de bliver lykkeligere i et stort hus paa landet end i en lille lejlighed midt i byen, ja saa er det da deres sag. Lykke er jo mange ting, lykke er et relativt begreb som ikke kan diskuteres. Derfor kan man heller ikke doemme andres valg med hensyn til lykke, som jeg foeler lidt du goer, naar du taler om materialisme, ting ting ting.

MVH
Nelle

Til toppen 
#18204 - 10/09/2003 11:46 Re: bunden eller fri [Re: malli]
nelle
Bruger

Hej Malli

Hvad er det for vidtraekkende konsekvenser, fx, forskellen mellem dig og mig?
Men til det andet du skrev, er jeg enig, det var ogsaa det jeg gerne ville laese.

MVH
Nelle

Til toppen 
#18205 - 10/09/2003 11:52 Re: Tro [Re: nelle]
malli
Bruger

Hej Nelle

Jeg forholder mig overhovet ikke i det rigtige eller forkerte i at leve materielt fx. men henholder mig til din tidligere påstand:

"I min verden er du mere begraenset med hensyn til at handle frit end jeg er, men det betyder noedvendigvis ikke at jeg tager lettere paa tingene." (citat Nelle)

Jeg argumenterer ud fra at vi til enhver tid er bundet!

Du mangler at begrunde hvorfor at jeg er begrænset i forhold til dig.

Mkh Malli

Til toppen 
#18206 - 10/09/2003 11:57 Re: Tro [Re: malli]
nelle
Bruger

Hej Malli

Du er mere bundet end mig fordi du skal staa til ansvar overfor en Gud, det skal jeg ikke, du er mere bundet at biblen og dens ord end jeg er, derfor er du ikke saa fri, saa laenge du vaelger at vaere bundet af biblen, det er dit valg, igen alt er bygget paa valg i tilvaerelsen.

MVH
Nelle

Til toppen 
#18207 - 10/09/2003 12:02 Re: bunden eller fri [Re: nelle]
malli
Bruger

Hej Nelle

De vidtrækkende konsekvenser betyder for mig at menneskeheden efter døden skal stå til dom for sine handlinger. Men Gud lod sin vrede over vores synder ramme sin Søn, så de der tror kan få syndsforladelse, og komme i himlen.

Den, der ikke tror, har jo selvsagt ikke modtaget syndsforladelse gennem Jesu offer, og Guds vrede og dom hviler over ham.

Fremtidsudsigerne for ham er helvede.

Mkh Malli

Til toppen 
#18208 - 10/09/2003 12:08 Re: bunden eller fri [Re: malli]
nelle
Bruger

Hej Malli

Det er saa din indgangsvinkel, min er en anden, det er altsammen et spoergsmaal om livssyn, altsaa humanisme contra kristendom.

MVH
Nelle

Til toppen 
#18209 - 10/09/2003 15:04 Re: hvad tror du [Re: nelle]
Esmaralda
Bruger

Hej Nelle

Øhhhh du siger at jeg er mere bunden end dig fordi jeg er bunden til Bibelen og du "kun" er bunden til dig selv.

Jeg er ikke mere bunden af Bibelen end du er af "sådan gør og bør man regler i DK" Jeg er fri til at skride fra det hel hvis jeg en dag føler at Bibelen ikke lige var noget - eller den dag jeg synes at den begrænser mit liv.

Men Bibelen begrænser faktisk ikke menneskets liv her på jorden - den beriger det...

Jeg tro ikke du helt kan følge en kristen når han siger sådan, men kom med nogle konkrete eksempler så vi har noget at tale om - i stedet for at skyde med spredehagl..... Hvis vi tager dem en ad gangen kommer vi jo også igennem

Til toppen 
#18210 - 10/09/2003 15:18 Re: hvad tror du [Re: Esmaralda]
nelle
Bruger

Hej Esmaralda

Jeg synes nu ikke jeg skyder med spredehagl, jeg skriver jo bare min mening ligesom du goer.
Men naar jeg siger du er mere bunden, behoever det ikke vaere en kritik, men jeg tror I er mere bunden end andre.
og som du rigtigt siger, den dag du ikke vil bekende dig til kristendommen kan du forlade det, lige akkurat, hvad jeg skrev i et andet indlaeg, alt i tilvaerelsen er et valg, tilvaelge eller fravaelge.
Vil godt give et ex. paa at jeg mener I er mere bunden:
Vi tager en ting som skilsmisse: Der tror jeg, at ikke kristne foeler mere frihed til at bryde et aegteskab end mennesker som bekender sig til kristendommen, her vil jeg meget noedig misforstaaes, fordi jeg skriver ikke at det ene er bedre end det andet, det afhaenger af situationen i det enkelte tilfaelde.

MVH
Ellen

Til toppen 
#18211 - 10/09/2003 15:39 Re: skilsmisse [Re: nelle]
Esmaralda
Bruger

Hej Nelle

Vil godt give et ex. paa at jeg mener I er mere bunden:
Vi tager en ting som skilsmisse: Der tror jeg, at ikke kristne foeler mere frihed til at bryde et aegteskab end mennesker som bekender sig til kristendommen, her vil jeg meget noedig misforstaaes, fordi jeg skriver ikke at det ene er bedre end det andet, det afhaenger af situationen i det enkelte tilfaelde.

Jeg tror det er flere sider i det med skilsmissen... og ægteskab.
Jeg tror at kristne er mere frie I ægteskabet end end ikke-kristne netop fordi vi ikke bare bryder et ægteskab pga småting... (jeg generalisere lidt her selvom jeg godt ved at det kan man ikke - der er selvfølgelig undtagelser på begge sider)

- Jeg ser det IKKE som frihed at kunne skride fra de ting som ikke lige vil lykkes.
    - Jeg ser det som frihed at begge parter i ægteskabet har ansvar for at prøve at få ting til at lykkes.
    - Jeg ser ikke nogen sejr i at blive skilt.
    - Jeg ser en sejr i sammen at overvinde en krise.
    - Jeg ser det som et nødvendigt onde at skilsmisse nogengange bliver nødvendigt. Som valget mellem pest eller kolera.
    - Jeg tror at der er tilfælde hvor skilsmisse er bedre end at fortsætte ægteskabet. Det åbner Bibelen faktisk også en mulighed for.

Kan du følge disse ting? - Hvis ikke så skriv endelig hvad og hvorfor

Til toppen 
#18212 - 10/09/2003 15:59 Re: skilsmisse [Re: Esmaralda]
nelle
Bruger

Hej Ester

Jeg vil give dig ret paa et omraade

Maaske er der flere kristne som foeler sig mere frie i aegteskabet pga man ikke bare skrider, men det er jo heller ikke alle der goer det selvom de er ikke troende, der er mange ting der kan spille ind som personlige forhold som oekonomi, boern osv.
Men jeg tror maaske vi er lettere til at opgive end kristne, dermed skal jeg ogsaa passe paa jeg ikke generaliserer, det tangerer en smule :-))
Du siger: frihed ikke for dig er at kunne skride fra ting der ikke lykkes. Det er det faktisk heller ikke for mig, da jeg blev skilt, taenkte jeg ikke: Hurra hvor er jeg fri, jeg har friheden til at blive skilt, slet ikke, nej det var en soergelig dag for mig, hvor jeg taenkte, hvor er det en skam det er gaaet saadan. Men jeg havde friheden til at vaelge og det var/er jeg glad for, saadan ser jeg friheden, frihed er ikke altid noget godt, men rar vi har den.
Overvinde en krise: det ser jeg da ogsaa en sejr i, jeg har da overvundet mange kriser, og paa det tidspunkt, var jeg glad for at jeg kunne vaelge sammen med min mand at vi ville overvinde krisen, vi havde begge den frihed , vi kunne vaelge.
Men ting forandrer sig altsaa, det goer mennesker ogsaa, og derfor vaelger man forskelligt paa forskellige tidspunkter.
Sejr ved skilsmisse: Jeg tror ikke mange mennesker ser en sejr i en skilsmisse, det er et nederlag for de fleste med mange menneskelige omkostninger, men sommetider er der altsaa ingen anden udvej.

MVH
Ellen

Til toppen 
#18213 - 10/09/2003 17:26 Re: hvad tror du [Re: nelle]
malli
Bruger

Hej Nelle

Du skriver: "Vi tager en ting som skilsmisse: Der tror jeg, at ikke kristne foeler mere frihed til at bryde et aegteskab end mennesker som bekender sig til kristendommen, her vil jeg meget noedig misforstaaes, fordi jeg skriver ikke at det ene er bedre end det andet, det afhaenger af situationen i det enkelte tilfaelde."

Jeg kunne nu godt tænke mig hvis du vil uddybe denne, for ligesom Ester har jeg også vanskeligt ved at se at der skulle være "frihed" ved skilsmisse. Både du, jeg og mange andre har oplevet et smerteligt nederlag ved dette. Børn LIDER under manglende kontakt med deres fædre.

Er det frihed?

Mkh Malli

Til toppen 
#18214 - 10/09/2003 17:31 Re: skilsmisse [Re: nelle]
malli
Bruger

Hej Nelle

Sejr ved skilsmisse: Jeg tror ikke mange mennesker ser en sejr i en skilsmisse, det er et nederlag for de fleste med mange menneskelige omkostninger, men sommetider er der altsaa ingen anden udvej.

Jo, hvis I begge ved at I ikke kan blive skilt, giver det et incitament til at kæmpe indædt for jeres ægteskab! Og lur mig om det så ikke lykkes.

Mkh Malli

Til toppen 
#18215 - 10/09/2003 17:45 Re: skilsmisse [Re: nelle]
Esmaralda
Bruger

Hej Nelle

Maaske er der flere kristne som foeler sig mere frie i aegteskabet pga man ikke bare skrider, men det er jo heller ikke alle der goer det selvom de er ikke troende, der er mange ting der kan spille ind som personlige forhold som oekonomi, boern osv.

Som kristne har vi jo OGSÅ alle disse ting at tage hensyn til - og så altså endnu en grund for at kæmpe for at det skal blive godt igen.....
Jeg mener ikke at have sagt at alle kristne par gør sådan og alle ikke-kristne par gør modsat..... der er selvfølgelig mange undtagelser. Og rigtig mange ikke-kristne par holder sammen af den ene eller anden årsag.
Som kristen har vi bare én grund mere til at holde sammen

Men jeg tror maaske vi er lettere til at opgive end kristne, dermed skal jeg ogsaa passe paa jeg ikke generaliserer, det tangerer en smule :-))

Jeg tror du har ret i at det er en tendens. Uden at det gælder alle naturligvis. Men hvis de største værdier for at blive sammen er økonomi fx ... så er det måske nemmere at skride end at kæmpe...
Jeg synes at det er et plus for kristendommen at vi har en særdeles god grund til at kæmpe lidt længere end hvad andre gør...

Du siger: frihed ikke for dig er at kunne skride fra ting der ikke lykkes. Det er det faktisk heller ikke for mig, da jeg blev skilt, taenkte jeg ikke: Hurra hvor er jeg fri, jeg har friheden til at blive skilt, slet ikke, nej det var en soergelig dag for mig, hvor jeg taenkte, hvor er det en skam det er gaaet saadan.

Der står vi lige - er selv skilt - jeg siger ikke at ikke-kristne har mindre kvaler end kristen ved svære skilsmisser. Jeg siger bare at kristne ikke er mere negativt bundet end ikke-kristne.
Der er ingen frihed i bare at skride fra tingene når det ser svært ud.... Vi kristne har så endnu et positivt resultat af Bibelens lære.... Fordi vi bliver længere og kæmper undgår vi flere skilsmisser end folk der ikke bliver og kæmper fordi de mangler en grund til det.

Men jeg havde friheden til at vaelge og det var/er jeg glad for, saadan ser jeg friheden, frihed er ikke altid noget godt, men rar vi har den.

Hvor er forskellen fra dig til en kristen - kristne har også friheden til at vælge en skilsmisse

Overvinde en krise: det ser jeg da ogsaa en sejr i, jeg har da overvundet mange kriser,

Jeg siger heller ikke at det kun er kristne der kan det...

Nej det siger jeg skam heller ikke - har endnu ikke hørt om 100% lykkelige skilsmisser....
Derfor er jeg også så glad for at jeg som kristen har en grund mere (Bibelens ord) til at kæmpe for et ægteskab end ikke-kristne har.

Kan vi konkludere at Bibelen rent faktisk hjælper mennesker i stedet for at binde dem??? I hvert fald på dette område....?

Til toppen 
#18216 - 10/09/2003 17:48 Re: skilsmisse [Re: malli]
Esmaralda
Bruger

Hej malli

Jo, hvis I begge ved at I ikke kan blive skilt, giver det et incitament til at kæmpe indædt for jeres ægteskab! Og lur mig om det så ikke lykkes.

Jeg tror du har ret - hvis BEGGE kæmper..... men er det kun den ene der gider gøre noget er kampen tabt på forhånd..... selvom man har det bedst med at have kæmpet den

Til toppen 
#18217 - 10/09/2003 18:44 Re: skilsmisse [Re: Esmaralda]
malli
Bruger

Hej Ester

Ja-tak, begge parter! Det er så her at jeg formoder at man i de kristne ægteskaber ofte har indstillet sig på at skilsmisse er IKKE en løsning. Dette mener jeg er en kæmpe force....foruden lige det ikke uvæsentlige, at man sammen kan bede Gud om råd og hjælp - og man kan bede for hinanden og ægteskabet.

Mkh Malli

Til toppen 
#18218 - 10/09/2003 19:17 Re: hvad tror du [Re: malli]
nelle
Bruger

Hej Malli

Proev lige at laes mit indlaeg igen, og forstaa det rigtigt

Ellen

Til toppen 
#18219 - 10/09/2003 19:23 Re: skilsmisse [Re: Esmaralda]
nelle
Bruger

Hej Esmaralda

jamen saa er vi jo egentlig enige paa mange punkter, du har bare en anden fortolkning af ordet frihed, frihed er jo ogsaa relativ ligesom lykke er det, du fortolker ordet paa en maade, kun som noget positivt, hvor jeg fortolker ordet baade positiv og negativ, forstaaet paa den maade, at frihed er dejlig, men man skal forvalte den ordentlig, igen kommer ansvaret ind.

Men jeg tror nu ikke at alle ikke kristne bliver eller kaemper for deres aegteskab kun paa grund af oekonomi, det var bare et ex. der kan vaere mange andre ting, igen skal vi passe paa ikke at generalisere for meget.

MVH
Ellen

Til toppen 
#18220 - 10/09/2003 19:28 Re: skilsmisse [Re: malli]
nelle
Bruger

Hej Malli

Det du skrev der, haaber jeg ikke du virkelig mener, vil du tage den personlige frihed fra mennesker, saa tager du jo den frihed fra mennesker som er en menneskeret, nemlig at leve med det menneske de holder af og ikke leve med det mennesker som de ikke holder af. Hvad mener du som om tvangsaegteskaber, saa kan du jo ogsaa sige, aah den pige, nu hun ved hun ikke kan blive skilt, saa skal det nok lykkes for hende alligevel at blive lykkelig, det synes jeg ikke er en naestekaerlig tankegang.

MVH
Ellen

Til toppen 
#18221 - 10/09/2003 23:00 Re: skilsmisse [Re: nelle]
Esmaralda
Bruger

Hej Nelle

hvor jeg fortolker ordet baade positiv og negativ, forstaaet paa den maade, at frihed er dejlig, men man skal forvalte den ordentlig, igen kommer ansvaret ind.

Jeg ser skam også frihed som noget der kan føre noget negativt med sig.

Det var heller ikke det positive i friheden jeg prøvede at fremhæve - men at det du kalder "bundethed af Bibelen" kalder jeg "hjælp til at vælge rigtigt så jeg får det positive ud af friheden"

Når jeg hører ordet BUNDET får det en følelse af negativitet frem i mig..... Hvorimod hjælp (og det endda i kærlighed) vækker positive tanker....

Jeg er ikke det mindste bundet af Bibelen - den hjælper mig til at få det mest positive ud af enhver situation .... om ikke før så i evigheden

Men jeg tror nu ikke at alle ikke kristne bliver eller kaemper for deres aegteskab kun paa grund af oekonomi, det var bare et ex. der kan vaere mange andre ting, igen skal vi passe paa ikke at generalisere for meget.

Ja det er klart - det var også bare et ex herfra --- hvert par har sine grunde til at kæmpe..... kristne par har så en grund mere end et andet par i samme situation

Til toppen 
#18222 - 11/09/2003 07:49 Re: skilsmisse [Re: Esmaralda]
nelle
Bruger

Hej Ester

Jeg tror egentlig vi er enige et langt stykke af vejen, vi definerer det bare forskelligt, og naar jeg siger "bundet" er det ikke ment negativt, men faktisk som du selv siger, vi har en grund mere til at kaempe, jeg kalder det bundet, og det vedholder jeg, for naar man vil leve efter biblens ord er det jo ikke bare teoretisk men ogsaa praktisk, men igen det er ikke ment neg.
Men som vi var inde paa, er det et valg du har gjort, og du kan til hver en tid sige, nu vil jeg ikke leve efter biblen laengere , det er der friheden kommer ind for mig, ligesom jeg er fri til at have mit livssyn, enhver i vores samfund er fri til at taenke og tro hvad de vil, saalaenge det ikke gaar imod lovene og man skader andre, det er en grundlovssikret rettighed, og det er frihed for mig.

MVH
Ellen

Til toppen 
#18223 - 11/09/2003 09:14 Re: skilsmisse [Re: nelle]
Esmaralda
Bruger

Hej Nelle

Jeg tror egentlig vi er enige et langt stykke af vejen, vi definerer det bare forskelligt, og naar jeg siger "bundet" er det ikke ment negativt,

Nå..... jeg havde fået den opfattelse at du ikke ville være kristen fordi det var for bundet for din smag......fordi du mente at denne bundenhed i kristendom indskrænker mennesker......fordi du mener at bundenheden fratager en ansvaret for sit liv her på jorden......

men jeg har åbentbart taget fejl - for nu skriver du:

.....at det slet ikke er negativt at være bunden..... at det faktisk kan være væsentlig mere negativt at være (menneskeligt) fri..... at der er mange gode sider ved at være bunden.....at det er godt at have endnu en grund til at kæmpe....

Men så er det lige jeg spørger - - - - - hvad er så grunden til at du IKKE vil være kristen.... når det nu aligevel ikke var bundenheden???

Til toppen 
#18224 - 11/09/2003 09:35 Re: skilsmisse [Re: Esmaralda]
nelle
Bruger

Hej Ester

nej, du har helt misforstaaet hvad jeg skriver, jeg skriver kun at vi nok er enige et langt stykke af vejen, jeg proever faktisk bare at vaere aaben for at forstaa din indgangsvinkel, men det lader ikke til det modsatte er tilfaeldet, det er jo en skam, saa kan vi ikke komme videre.

MVH
Ellen

Til toppen 
#18225 - 11/09/2003 10:03 Re: skilsmisse [Re: nelle]
Esmaralda
Bruger

Hej Nelle

Jeg prøvede faktisk også at forstå din --- men det er så ikke lykkedes

jeg skriver kun at vi nok er enige et langt stykke af vejen,

Hvor er det du IKKE er enig??? det er nemlig langt mere interesant end der hvor vi er enige (det er så besværligt at holde en debat igang med en man er enig med )

Til toppen 
#18226 - 11/09/2003 11:07 Re: skilsmisse [Re: Esmaralda]
nelle
Bruger

Hej igen Ester

Ja der er jeg godt nok enig, debatter koerer bedst naar man ikke er enig, haha.
Det jeg har gjort er egentlig kun en fortolkning af hvordan vi her isaer ser paa fx frihed, bundethed, ansvar osv. Jeg har forsoegt at komme bagom det, vi har en fuldstaendig forskellig indgangsvinkel, du med dit kristne syn og jeg med mit humanistiske syn, hermed vil jeg saa bevise, at vi ser tingene anderledes, men i mange tilfaelde bliver facit det samme
fx. vores syn paa skilsmisse, ingen af os synes det er godt.
frihed: ja du misforstod mig, naar jeg sagde det kan vaere pos. og neg. paa samme tid, for det er set ud fra en filosofisk tankegang, vil proeve at forklare hvad jeg mener: frihed kan vaere neg. forstaaet paa den maade at det kan goere ting mere besvaerlig, fordi du netop har din frihed til at handle indenfor lovens graenser, frihed kan skabe problemer og kaos fordi der ikke er nogle faste regler for alt. MEN MEN, jeg ville ikke undvaere friheden, det er en menneskeret, som jeg er glad for vi har. Du kan sammenligne frihed og demokrati paa denne maade: hvis vi ikke havde et demokrati, ville den politiske process ogsaa gaa nemmere, men ingen vil undvaere demokratiet, fordi det er ogsaa en menneskeret at alle i et sammfund kan vaere med til at bestemme via valgretten. Misforstaa mig nu ikke, og sig, at jeg er imod demokrati og frihed, jeg elsker begge dele, men der er altsaa fordele og ulemper ved alt, man skal bare vaelge det, hvor fordelene langt overskygger ulemperne, og disse fordel findes i frihed, lighed og demokrati.

MVH
Ellen

Til toppen 
#18227 - 11/09/2003 13:40 Re: skilsmisse [Re: nelle]
Esmaralda
Bruger

Hej Nelle

MEN MEN, jeg ville ikke undvaere friheden, det er en menneskeret, som jeg er glad for vi har.

Med fare for at have misforstået dig igen vil jeg lige spørge...... Mener DU at vi som kristne har mistet denne frihed som du skatter så højt?

Til toppen 
#18228 - 11/09/2003 13:59 Re: skilsmisse [Re: Esmaralda]
nelle
Bruger

Hej Ester

Jeg er lidt i tvivl hvad jeg skal svare her, fordi det kommer igen an paa hvordan mange ting bliver fortolket, men hvis mennesker ikke kan leve frit (i min forstaaelse af frihed)fx blive i et aegteskab man ikke kan udholde fordi biblen siger du maa ikke bryde, ja saa har du mistet en del af din frihed til at vaelge. Men igen, at bekende sig til kristendommen er jo ogsaa et frit valg.
Lad mig sige det paa den maade: Hvis du ikke kan bryde ud af et forfaerdeligt forhold pga din tro, saa er din handlefrihed begraenset i forhold til min i det oejeblik du skal tage stilling, det mener jeg, ja.

MVH
Ellen

Til toppen 
#18229 - 11/09/2003 21:16 Re: skilsmisse [Re: nelle]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej alle. Jeg vil lige indsparke en bemærkning om, hvad jeg forstår ved frihed.

Den frihed, jeg finder attråværdig er:
Friheden til selv at kunne vælge sine bånd.

Den totale frihed har vi kun, hvis vi fravælger kærligheden.
Det er der nogen, der har gjort.

I samme øjeblik vi elsker nogen eller noget, er vi bundne.
Det er der så nogen, der vælger at være.

Jeg selv har valgt at betale kærlighedens pris, og jeg er taknemmelig
over, at jeg hele mit liv har haft det privilegium selv at kunne vælge mine bånd.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#18230 - 11/09/2003 21:51 Re: skilsmisse [Re: kristina]
nelle
Bruger

Hej Kristina

Det er faktisk ogsaa det jeg har sagt hele tiden bare med andre ord. At alt i livet er et valg, altsaa et frit valg, som du siger ,friheden til at vaelge, det betyder jo ogsaa friheden til at tilvaelge og fravaelge.
At vaere bunden af noget, er som du ogsaa siger, et valg, men man har saa ogsaa valget til at fravalge igen, det er frihed.

MVH
Ellen

Til toppen 
#18231 - 11/09/2003 23:48 Re: skilsmisse [Re: nelle]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Nelle, du skriver

At vaere bunden af noget, er som du ogsaa siger, et valg, men man har saa ogsaa valget til at fravalge igen, det er frihed.

Jeg synes ikke det er rigtigt. Hvis jeg er bundet i kærlighed til Gud og/eller et eller flere andre mennesker, så har jeg ikke mere nogen frihed til at fravælge. Kristi kærlighed tvinger mig / min kærlighed til min elskede tvinger mig.

Hvis jeg "fravælger" senere i mit liv, og båndet kunne løses op, så var kærligheden aldrig helhjertet. Kærlighed er ikke noget midlertidigt, i hvert fald ikke i min forståelse af begrebet.

Forelskelse er som regel noget der går over, men det er noget helt helt andet!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#18232 - 12/09/2003 00:45 Re: skilsmisse [Re: nelle]
Esmaralda
Bruger

Hej Nelle

Lad mig sige det paa den maade: Hvis du ikke kan bryde ud af et forfaerdeligt forhold pga din tro, saa er din handlefrihed begraenset i forhold til min i det oejeblik du skal tage stilling, det mener jeg, ja.

Som kristen kan man GODT bryde ud af et forfærdeligt forhold...... hvem har sagt andet - ikke Bibelen.

Luk 16 v18 Enhver, som skiller sig fra sin hustru og gifter sig med en anden, begår ægteskabsbrud, og den, der gifter sig med en fraskilt kvinde, begår ægteskabsbrud.

Her står der jo at skilsmisse er muligt..... hvorfor skulle der ellers være en ordning for fraskilte??? Og det er endda Jesus der siger det.

Til toppen 
#18233 - 12/09/2003 10:46 Re: skilsmisse [Re: kristina]
nelle
Bruger

Hej Kristina

Der er jeg saa uenig i begrebet kaerlighed, idet kaerlighed er en dyb foelelse for et eller andre mennesker, men jeg mener kaerlighed kan doe, ogsaa selv om kaerligheden paa et tidspunkt har vaeret oprigtig, elske kan defineres paa mange maader, elske mener jeg, ikke vi kan skille ad fra kaerligheden, men forelskelse er noget andet, det er en heftig foelelse som gaar over og bliver til det vi kalder at elske et andet menneske og deraf foelger kaerligheden ogsaa. Man elsker ogsaa sine boern, det er igen et lighedstegn med kaerlighed.

MVH
Ellen

Til toppen 
#18234 - 12/09/2003 11:37 Re: skilsmisse [Re: nelle]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Nelle. Jeg er helt enig med dig i at følelser er flygtige - ikke til at holde på, og ikke til at stole på, hverken vores egne eller andres.

Men i bibelsk forstand har begrebet kærlighed ikke så meget med vores svigefulde følelser at gøre, men har karakter af en helhjertet beslutning og handler også om gerninger:

Jesus siger:

"Den, der har mine bud og holder dem, han er den, der elsker mig; og den, der elsker mig, skal elskes af min fader; også jeg skal elske ham og give mig til kende for ham.«

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#18235 - 12/09/2003 12:21 Re: skilsmisse [Re: kristina]
nelle
Bruger

Hej Kristina

Jeg tror foelelser/kaerligheden i bibelsk forstand er beskrevet anderledes, men der er det saa jeg kommer ind og siger: Hvordan kan man laese sig til foelelser, altsaa denne specielle kaerlighed, hvordan kan man have den foelelse, hvis man nu ikke har den dybest set. Biblen beskriver kaerligheden paa den maade du omtalte, men hvordan kan det stemme overens med det samfund vi lever i nu? mennesker er mennesker uanset om de er kristne eller ej, mennesker med ogsaa de flygtige foelelser, hvordan kan disse tages vaek? er der aldrig noget der spirer igen?

MVH
Ellen

Til toppen 
#18236 - 12/09/2003 21:08 Re: skilsmisse [Re: nelle]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ellen, jeg synes det er noget væsentligt du kommer med her:

Biblen beskriver kaerligheden paa den maade du omtalte, men hvordan kan det stemme overens med det samfund vi lever i nu? mennesker er mennesker uanset om de er kristne eller ej, mennesker med ogsaa de flygtige foelelser, hvordan kan disse tages vaek? er der aldrig noget der spirer igen?

Jeg har ingen problemer med at få den kristne etik, baseret på Bibelen, til at stemme overens med det samfund vi lever i nu, slet ikke.

Mennesker har følelser, nogle vage, andre stærke.

Vrede, frygt, glæde, sorg er fire grundfølelser som alle mennesker har og, tror jeg, altid har haft. De er flygtige og varierende men hører med til at være menneske, og de skal sandelig ikke "tages væk"! Men vi skal som kristne ikke basere vores
liv på dem. Heller ikke på vores samvittighed, som også er variabel og afhængig af geografisk og kulturelt tilhørsforhold - og af den tid vi lever i.

Vores liv som kristne har et uforanderligt og urokkeligt fundament nemlig Guds ord som vi kan læse i Bibelen.

Vores følelsesliv adskiller sig vist ikke spor fra ikke-kristnes - - men det er altså ikke det, som er fundamentet.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#18237 - 12/09/2003 21:16 Re: skilsmisse [Re: kristina]
malli
Bruger

Hej Kristina

"Vores følelsesliv adskiller sig vist ikke spor fra ikke-kristnes - - men det er altså ikke det, som er fundamentet. " Uha-da-da det var ikke godt, hvis det var sådan!

Mkh Malli

Til toppen 
#18238 - 12/09/2003 22:21 Re: skilsmisse [Re: kristina]
nelle
Bruger

Hej Kristina

tak for dit svar
Du skriver at kristnes foelelsesliv ikke varierer meget far ikke kristne, grundfoelelserne som vi taler om, tror jeg selvfoelgelig ogsaa vi alle har uanset tro og ikke tro. Det er ogsaa det der for mig saa, maaske kan syne vanskeligt for jer indimellem, at faa de to ting til at harmonere eller stemme overens med jeres tro. Ved ikke om du forstaar mig korrekt, ellers maa jeg proeve at finde en bedre maade at forklare det paa.

MVH
Ellen

Til toppen 
#18239 - 12/09/2003 22:22 Re: skilsmisse [Re: malli]
nelle
Bruger

Hej Malli

Hvad er fundamentet saa?

Ellen

Til toppen 
#18240 - 12/09/2003 22:36 Re: skilsmisse [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej malli, jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvad du mener og om du giver udtryk for enighed med mig eller det modsatte. Du skriver:

Uha-da-da det var ikke godt, hvis det var sådan!

Øh hvis hvad var hvordan?

Måske kan du sige det på en anden måde?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#18241 - 18/09/2003 19:57 Re: Tro [Re: nelle]
Ajita
Bruger

"Ja til en vis grad vil jeg give dig ret, at man altid tror paa noget, men naar man er ateist tror man ikke paa en guddommelighed."

Nej! Derfor ordet "a-teist"

"Jeg tror ikke der findes nogen Guder overhovedet, det er noget der er opstaaet fordi mennesket har haft brug for at have en hoejere magt at stoette sig til, hvis du vil, maaske en form for uselvstaendighed eller naermere en form for tryghed."

Dette er et meget dårligt argument, som der ikke findes belæg for. Jeg afviser det i dette indlæg , hvor jeg viser, at ateisme i lige så høj grad kan forklares med henvisning til psykologiske mekanismer. Jeg håber, du vil læse det.

"Hvis du ser paa et lille land som Danmark, vil du jo ogsaa se at der findes flere kristne i vestjylland, fordi livet der var haardt og farligt, man havde brug for denne stoette og tryghed, men samtidig ogsaa en forklaring paa, hvis fiskerne druknede, Gud giver Gud tager, naar man har en forklaring, er det ofte lettere at acceptere."

Dette argument kan ikke vise, at mennesket opfinder Gud, hvis det har det hårdt. Man ville nemlig forvente en lignende adfærd, selv om Gud fandtes, da mennesker der har det hårdt har det med at søge trøst, hjælp og beskyttelse hos andre. Det er derfor kun naturligt, at mennesket søger Gud - specielt når det er i nød, og dette fortæller intet om, hvorvidt Gud er til eller ej. Kun at mennesket søger hjælp, når det er i nød. Derfor er dit argument meget svagt, og jeg må spørge dig igen:

..., om du har nogen GOD GRUND til ikke at tro på, at der findes en Gud? Hvilke begrundelser ligger du til grund for dette.

"Du skriver det ikke har nogen mening at staa til ansvar overfor sig selv, deri er jeg absolut ikke enig,..."

Du forholder dig overhovedet ikke til mit argument:

At stå til ansvar overfor sig selv virker meningsløst på mig. Ansvar giver, så vidt jeg kan se, kun mening, hvis der er en højere autoritet, der påligger en nogle pligter, der skal opfyldes, eller hvis der er nogle højere værdier, der skal efterleves.

og:

Hvis man selv bestemmer, hvad og hvorfor man skal stå til ansvar, og hvilke værdier, man skal følge, så er der intet, der forhindrer én i ikke at leve op til dette ansvar, og der er heller intet forkert i ikke at leve op til det - eller lave det om, hvis man skulle finde ansvaret ubelejliget. Med andre ord: Hvis man selv definerer sit ansvar, så er der i virkeligheden ikke er noget MAN SKAL, og hvis der ikke er noget MAN SKAL, så er al snak om ansvar meningsløst - er det ikke?

I stedet skriver du:

"Du skriver det ikke har nogen mening at staa til ansvar overfor sig selv, deri er jeg absolut ikke enig, idet jeg skal staa til ansvar overfor mig selv, staar jeg jo samtidig til ansvar overfor mine naere, hvis jeg gaar hen og laver noget daarligt, har det jo en stor indvirken paa mit eget liv og samtidig gaar det videre til de mennesker som jeg har et ansvar overfor."

Du skriver: "...idet jeg skal stå til ansvar overfor mig selv,..." Men pointen er, at hvis du ikke SKAL stå til ansvar overfor dig selv, hvis der ingen absolut autoritet er. Du kan gøre, hvad du vil. Dernæst skriver du: "idet jeg skal staa til ansvar overfor mig selv, staar jeg jo samtidig til ansvar overfor mine naere,..." Det kommer da helt an på, hvilke værdier, du ligger til grund for dit såkaldte ansvar. Hvis en person definerer sit ansvar som værende, at slå alle andre ihjel - hvad så? Du kan ikke sige, han er forkert på den, hvis der ingen absolut autoritet er. Til sidst skriver du: "...hvis jeg gaar hen og laver noget daarligt, har det jo en stor indvirken paa mit eget liv og samtidig gaar det videre til de mennesker som jeg har et ansvar overfor."

So what? Du har jo ikke ansvar for at leve op til dit såkaldte ansvar, hvis du ikke ønsker. Faktum er, at hvis der ingen absolut autoritet er, så er der intet grundlag på hvilket, vi kan etablere moralske værdier, pligter og love. Det burde være tydeligt.

Lad mig spørge dig! Når nu du siger, at intet objektivt set er dit ansvar, hvordan kan du så opfinde dit eget subjektive ansvar? Så er dette opfundne ansvar jo pr. def. falsk, da det ikke stemmer overens med den objektive virkelighed.

Jeg vil derfor bede dig om at prøve at finde nogle holdbare argumenter frem.

Mvh.
Theological

Til toppen 
#18242 - 18/09/2003 20:36 Re: Tro [Re: Ajita]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
Theological skrev:
Th> So what? Du har jo ikke ansvar for at leve op til dit såkaldte ansvar, hvis du ikke ønsker. Faktum er, at hvis der ingen absolut autoritet er, så er der intet grundlag på hvilket, vi kan etablere moralske værdier, pligter og love. Det burde være tydeligt.

Lad mig spørge dig! Når nu du siger, at intet objektivt set er dit ansvar, hvordan kan du så opfinde dit eget subjektive ansvar? Så er dette opfundne ansvar jo pr. def. falsk, da det ikke stemmer overens med den objektive virkelighed.

Jadda-jadda-jadda. Så kører Theo-remsen igen, da der er kommet et nyt offer på banen, der ikke har hørt den før. Det er da imponerende, at man kan prædike nøjagtigt den samme tekst overfor 15 mennesker, læse de samme 15 menneskers sønderlemmende kritik af éns 'argumenter' og så uden blusel fortsætte i samme rille med nr. 16...

At man ikke bryder sig om konsekvensen af en manglende autoritet er ikke et argument for, at autoriteten er der, det er kun et argument for at tro den er der.
Men du ved selvfølgelig, den er der, for du har din åndelige videnskab...

-Z

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#18243 - 18/09/2003 21:08 Re: Tro [Re: Zaphod]
nelle
Bruger

Hej Zaphod

Enig, men du kan jo laese mit svar Theologicaal under den ny traad.

MVH
Ellen

Til toppen 
#18244 - 18/09/2003 21:24 Re: Tro [Re: Zaphod]
Ajita
Bruger

Forum,

Det er svært at tage Zaphod´s beskyldninger alvorligt, da ingen ateist har kunnet fremsætte rationelle argumenter imod argumentet om, at ateisme ikke kan supplere med et rationelt grundlag for moral.

"At man ikke bryder sig om konsekvensen af en manglende autoritet er ikke et argument for, at autoriteten er der, det er kun et argument for at tro den er der."

Det er der heller ingen, der siger. Konklusionen er, hvilket Zaphod ikke har forstået, at HVIS der ingen absolut autoritet er, så er der intet rationelt grundlag for moralske værdier, pligter og love. Eller kan Zaphod måske finde på et?

Dette skriver jeg også i min artikel "Ateisme og Moral endnu engang," som du kan finde her

Mvh.
Theological

Til toppen 
#18245 - 18/09/2003 21:32 Re: Tro [Re: Ajita]
nelle
Bruger

Hej Theological

Hvad er en absolut autoritet? er det en Gud?, jamen du kan faktisk ikke tillade dig at skrive at mennesker der ikke har en hoejere autoritet, ingen moral har, eller ingen grund har til moral, det er faktisk det du siger, lidt pakket ind godt nok.
Vil det sige du ikke ville have en moral, hvis ikke du skulle staa til ansvar overfor for en absolut autoritet, en autoritet som du ikke ved om findes i det hele taget, for det ved du ikke, du tror, men du ved ikke.

MVH
Ellen

Til toppen 
#18246 - 18/09/2003 21:49 Re: Tro [Re: nelle]
mogens
Bruger

Reg.: 23/01/2003
Hej Nelle!

Ja, jeg er enig med dig. Alligevel er det en bekvemmelighed at have en gud, som man kan snakke lidt med, og det selv om man dybest set kun snakker med sig selv.

Med venlig hilsen
Mogens

Til toppen 
#18247 - 18/09/2003 21:57 Re: Tro [Re: mogens]
nelle
Bruger

Hej Mogens

Ja det har du nok ret i

MVH
Ellen

Til toppen 
#18248 - 19/09/2003 08:05 Re: Tro [Re: nelle]
mogens
Bruger

... men Ellen, det ved dig selv, som du måske snakker med, om du i ny og næ tager en lille snak med gud, kunne være dit sande Jeg, og så kan du nok se, at det begynder at tangere noget, ikke sandt?

Mvh Mogens

Til toppen 
#18249 - 19/09/2003 08:45 Re: Tro [Re: mogens]
nelle
Bruger

Hej Mogens

Ja:-)), men jeg snakker aldrig med Gud, jeg har jo ingen Gud at snakke med Mogens.

MVH
Ellen

Til toppen 
#18250 - 19/09/2003 10:10 Re: Tro [Re: nelle]
mogens
Bruger

Du snakker altså ikke sådan lidt med dig selv, inden du træffer en vigtig beslutning - læs nu, hvad det er, jeg har skrevet til dig.

Det hænder, at jeg møder et virkeligt dejligt mennesket - en ældre herre. Dietrich Bonhoefer har skrevet bogen 'Efterfølgelse'.

Det menneske, jeg af og til møder, er så stort et menneske, at han nærer en efterfølgelse - han er klog, vis og har været en fremragende forretningsmand, som ud af intet skabte et millionforetagende. Han tror på Gud, men han er ikke hellig.

Der er jo en årsag til, at du meget er inde på det hersens Jesusnet - der er også en årsag til, at jeg er her, som jeg så også så nogenlunde ved, hvad er. Du søger efter noget, og jeg tror også at vide, hvad det er, du søger efter, eller måske snarere søger at undgå.

Med venlig hilsen
Mogens

Til toppen 
#18251 - 19/09/2003 10:39 Re: Tro [Re: Ajita]
Zaphod
Bruger

Theological skrev:
Th> Det er svært at tage Zaphod´s beskyldninger alvorligt, da ingen ateist har kunnet fremsætte rationelle argumenter imod argumentet om, at ateisme ikke kan supplere med et rationelt grundlag for moral.

I fald der overhovedet kan tillægges din påstand nogen form for sandhedsværdi skyldes det, at du insisterer på at operere med et absolut moralbegreb, som jeg her har påvist, ikke giver mening. Eftersom alle de ateister, jeg har set, du har diskuteret dette emne med øjeblikkelig medgiver, at moral er subjektiv, er dette en stråmand af rang. Iøvrigt må det siges at afhænge af øjnene, der ser, om du har ret i din påstand. Hver eneste gang, du har været presset, har du måtte søge tilflugt i din "åndelige videnskab", der mest går ud på, at du har ret - punktum.

>Za> "At man ikke bryder sig om konsekvensen af en manglende autoritet er ikke et argument for, at autoriteten er der, det er kun et argument for at tro den er der."

Th> Det er der heller ingen, der siger.

Det er det, du indirekte påstår ved at koble ateisme med amoral. Eftersom de færreste vil kaldes amoralske, udøver du en indirekte tvang ved din uberrettigede kobling. På samme 'lødige' facon forsøger du at rubricere ateister som pædofile, selvom det er Hare Krishna, der har et pædofili-problem (se en tråd om emnet på www.ateist.org her), og du endnu ikke har kunnet bakke din påstand op, trods gentagne (mildest talt) opfordringer.

Men hvad, hvis man som du definerer alt ondt som ateistisk, så er beviser jo heller ikke nødvendige. Så laver man bare den argumentationsmæssige fejl, der hedder "No true Scotsman" (i og med at et hvilket som helst eksempel på forbrydelser begået af religiøse tilskrives en lurende ateisme), og det er dårlig debatstil.

Hov, jeg glemte helt, at du jo ikke mener, at ateister er mennesker:

Theological:
Jeg mener først, man bliver et rigtigt menneske, når man bliver religiøs.

(Herfra)

Og kun mennesker har vel en moral? Nå-nej, moralen eksisterer jo ifølge dig uafhængigt af mennesker?!??

Th> Konklusionen er, hvilket Zaphod ikke har forstået, at HVIS der ingen absolut autoritet er, så er der intet rationelt grundlag for moralske værdier, pligter og love. Eller kan Zaphod måske finde på et?

Jeg har forstået din påstand. Ellers ville jeg jo ikke kunne argumentere imod den. Ganske ulig visse andre, der blot gentager sig selv i stedet for at gå i rette med moddebattørens argumenter.
Jeg kan sagtens finde på et rationelt grundlag, du accepterer dem bare ikke. Fx kan man henvise til almenvellet, éns eget vel eller en altomfavnende humanisme. Du accepterer dem ikke, fordi du insisterer på, at værdier, der ikke eksisterer uafhængigt af en værdisætter (i sig selv en absurd idé) ikke er rationelle værdier.
Hvis du forsøgte at tage de diskussioner, du selv starter og tage hensyn til de argumenter, der præsenteres dig, kunne jeg tage dig alvorligt, men pt. må jeg blot opfatte dig som spammer.

-Z

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#18252 - 19/09/2003 10:43 Re: Tro [Re: mogens]
nelle
Bruger

Hej Mogens

Har taenkt lidt over det. MIn mor doede for 8 aar siden, vi havde et meget naert forhold, du ved ligesom veninder, det var nok det vaerste jeg oplevede da hun doede, men har laert at leve med det.
Jeg ved ikke, men det gjorde et eller andet ved mig, "jeg blev pludselig voksen", forstod at ting faktisk kan aendre sig drastisk fra den ene dag til den anden, og maatte ogsaa indse, at en epoke i mit liv var slut.
Jo, sommetider, naar jeg er i tvivl om en ting, saa taenker jeg, hvad ville hun have raadet mig til, saa funderer jeg lidt over det, og saa goer jeg, som jeg tror hun ville have gjort, saa paa den maade kan man godt sige jeg snakker, ja.

MVH
Ellen

Til toppen 
#18253 - 19/09/2003 11:17 Re: Tro [Re: Zaphod]
nelle
Bruger

Hej Zaphod

Hvor har du dog ret i det du skriver, kan kun tilslutte mig 100%

MVH
Ellen

Til toppen 
#18254 - 19/09/2003 12:13 Re: Tro [Re: Zaphod]
Ajita
Bruger

Forum,

Zaphod:

"I fald der overhovedet kan tillægges din påstand nogen form for sandhedsværdi skyldes det, at du insisterer på at operere med et absolut moralbegreb, som jeg her har påvist, ikke giver mening."

Og her har jeg modbevist din såkaldte påvisning! Du har aldrig svaret på dette?

"Eftersom alle de ateister, jeg har set, du har diskuteret dette emne med øjeblikkelig medgiver, at moral er subjektiv, er dette en stråmand af rang."

Det har jeg aldrig sagt, jeg siger, at HVIS de opererer med en moral, så lever de i modstrid med den objektive virkelighed og accepterer en filosofi, der kun eksisterer i menneskers fantasi og ønsketænkning.

"Det er det, du indirekte påstår ved at koble ateisme med amoral."

Det er det da i hvert fald ikke.

"Eftersom de færreste vil kaldes amoralske,..."

Jeg kalder ikke ateister amoralske, men siger, at de lever i uoverenstemmelse med, hvad de selv betragter som værende den objektive virkelighed, hvis de accepterer en moralsk filosofi.

"På samme 'lødige' facon forsøger du at rubricere ateister som pædofile, selvom det er Hare Krishna, der har et pædofili-problem..."

Enhver der udøver pædofili er besmittet af ateismen - af ugudelighed (ateisme og ugudelighed er synonymer.) Jeg opfordrer enhver til at læse, hvilke tiltag Krishnabevægelsen nu har taget mod disse perverse og grusomme handlinger.

"Men hvad, hvis man som du definerer alt ondt som ateistisk, så er beviser jo heller ikke nødvendige. Så laver man bare den argumentationsmæssige fejl, der hedder "No true Scotsman" (i og med at et hvilket som helst eksempel på forbrydelser begået af religiøse tilskrives en lurende ateisme), og det er dårlig debatstil."

Men det er den logiske følge, hvis Gud findes. Gud er imod onde gerninger, og derfor er enhver ond gerning ateistiske/ugudelig. Det må ateister lære at acceptere.
Og det har ikke noget mef No True Scotman at gøre. Det er et spørgsmål om en logisk udledning.

"Og kun mennesker har vel en moral? Nå-nej, moralen eksisterer jo ifølge dig uafhængigt af mennesker?!??"

Nej, der findes både relativ og objektiv moral. Den relative har bare et irrationelt fundament - men måske et følelsesmæssigt eller psykologisk fundament.

"Jeg kan sagtens finde på et rationelt grundlag, du accepterer dem bare ikke. Fx kan man henvise til almenvellet, éns eget vel eller en altomfavnende humanisme. Du accepterer dem ikke, fordi du insisterer på, at værdier, der ikke eksisterer uafhængigt af en værdisætter (i sig selv en absurd idé) ikke er rationelle værdier."

Men det er netop her fejlen er. Hvis intet objektivt set er moralsk rigtigt eller forkert, så er "almenvellet", "éns eget vel" eller "humanismen." kun subjetive, relative værdier, der ikke har basis i rationalitet. De har kun basis i fantasi og ønsketænkning. Mennesket har fantaseret sig frem til en værdi, som kaldes almenvellet, ens eget vel eller humanisme, mens disse værdier ikke findes uafhængigt af menneskets tænkning og perceptioner. Disse værdier stemmer derfor ikke overens med, hvad ateister påstår er den objektive virkelighed, og tanker og fantasier, der ikke stemmer overens med den objektive virkelighed er falske. Derfor, hvis ateismen er sand, så er disse værdier falske. Og intet rationelt menneske kan acceptere en filosofi, som vedkommende ved ikke stemmer overens med den objektive virkelighed, og som dermed er falsk.

Jeg gider ikke kommentere dit forsøg på at hænge mig ud. Det er dig, der ingen argumenter har. Bortset fra et par pseudoargumenter måske. Men du skal være mere end velkommen til at forsøge dig igen.

Mvh.
Theological

Til toppen 
#18255 - 19/09/2003 12:14 Re: Tro [Re: nelle]
Ajita
Bruger

Er det ikke spamming at komme med den slags rygklapperi? Det er i hvert fald unødvendigt fyld i forummet, hvilket administratorerne i forvejen klager over?

Mvh.
Theological

Til toppen 
#18256 - 19/09/2003 12:24 Re: Tro [Re: Ajita]
nelle
Bruger

Hej Theological

Jeg ved ikke hvem du henviser til? om det er til Zaphod eller mig? hvis det er til mig, kan jeg kun sige, man har lov til at give en debattoer ret man er enig med, debat er ogsaa enighed.
Spamming: ja men saa er din kommentar jo ogsaa udenfor emnet og unoedvendigt fyld.
Der er ogsaa blivet henstillet til at man skriver navnet paa den man henvender sig til, det goer det lidt nemmere.
MVH
Ellen

Til toppen 
#18257 - 19/09/2003 13:11 Hvad tror ateister på?... [Re: nelle]
Philip
Bruger

Hej

Jeg er nysgerrig og interesseret i at få svar på følgende:

Hvis ateister ikke tror noget guddommeligt eller nogen guddommelighed, tror de så heller ikke på, at der er en mening med det hele? Er ateister nihilister?
Hvis ikke man tror på nogen guddommelighed eller højere væsen, hvordan kan man så tro på, at der er en mening med det hele?
Nihilisme er i sig selv en irrationel livsanskuelse, eftersom f.eks. sætningen "Det er giver mening, hvis man antager, at alt er meningsløst og absurd" er selvmodsigende... Men er ateister nihilister eller...? Hvis ikke, hvad er de så?

Peace

Mvh.

Philip

Til toppen 
#18258 - 19/09/2003 13:59 Re: Hvad tror ateister på?... [Re: Philip]
nelle
Bruger

Hej Philip

Jeg tager den lige igen:-)), ateisme betyder man ikke tror paa en Guddomelighed, teisme= saa tror man paa en Gud.

Mening med tilvaerelsen: jamen hvad er det? det kan vi jo have forskellige bud paa, dybest set tror jeg egentlig ikke der er nogen mening med tilvaerelsen, men det er ikke ensbetydende med at jeg ikke tror paa noget mens jeg lever.

Jeg tror paa jorden er rund, tror ogsaa der maske er liv paa andre planeter, tror ogsaa paa at jeg vil blive boende i Holland nogle aar endnu, tror paa mine naermeste elsker mig, tror paa jeg sidder og skriver til dig nu osv, jeg kunne blive ved i det uendelige, men saa bliver indlaegget for langt.

Mening med tilvaerelsen: Mening for mig er kun den tid jeg lever her, med andre ord, jeg skal proreve at faa det bedste ud af den tid jeg er her, og goere det bedste for de mennesker jeg elsker, anden mening tror jeg ikke der er, men det er jo egentlig ogsaa nok.

MVH
Ellen

Til toppen 
#18259 - 19/09/2003 14:29 Re: Hvad tror ateister på?... [Re: nelle]
Philip
Bruger

Hej Nelle

Jeg tager den lige igen:-)), ateisme betyder man ikke tror paa en Guddomelighed, teisme= saa tror man paa en Gud.

Believe me, I already know that...

Mening med tilvaerelsen: jamen hvad er det? det kan vi jo have forskellige bud paa, dybest set tror jeg egentlig ikke der er nogen mening med tilvaerelsen, men det er ikke ensbetydende med at jeg ikke tror paa noget mens jeg lever.

Mener du så, at man finder mest mening i tilværelsen, hvis man tror på, at der dybest set ikke er nogen mening med tilværelsen?

Jeg tror paa jorden er rund, tror ogsaa der maske er liv paa andre planeter, tror ogsaa paa at jeg vil blive boende i Holland nogle aar endnu, tror paa mine naermeste elsker mig, tror paa jeg sidder og skriver til dig nu osv, jeg kunne blive ved i det uendelige, men saa bliver indlaegget for langt.

Okay. Implicerer du så, at du ikke tror på mere end det, der er håndgribeligt, hverdagsagtigt eller eksistentielt relevant? Tror du ikke på noget dybere og større end sådanne ting?

Mening med tilvaerelsen: Mening for mig er kun den tid jeg lever her, med andre ord, jeg skal proreve at faa det bedste ud af den tid jeg er her, og goere det bedste for de mennesker jeg elsker, anden mening tror jeg ikke der er, men det er jo egentlig ogsaa nok.

OK

Peace

Mvh.

Philip

Til toppen 
#18260 - 19/09/2003 14:37 Re: Hvad tror ateister på?... [Re: Philip]
nelle
Bruger

Hej Philip

Jeg mener ikke man finder mest mening med tilvaerelsen, hvis man dybest set ikke tror der er nogen mening, en dybere mening med tilvaerelsen er slet ikke vigtig for mig, mening for mig er kun at faa det bedtse ud af tilvaerelsen.

Tro: nej, jeg tror slet ikke paa der er noget stoerre og dybere end det. Og er det at have et godt liv og have mennesker omkring sig man kan lide, ikke ogsaa en stor ting, for mig er det.

MVH
Ellen

Til toppen 
#18261 - 19/09/2003 15:01 Re: Tro [Re: nelle]
mogens
Bruger

Kære Ellen!

Du kan naturligvis ikke tale med din mor. Det kan min kone heller ikke med hendes forlængst afdøde mor. Alligevel foregår meget i huset, som levede hun fortsat. "Hvordan var det nu, mor gjorde det her"?

Kan du i 'isme' acceptere en kraft bag skaberværket herunder også det enkelte menneske. Det var ganske vist en kvinde, der fødte dig, som til at begynde med var et befrugtet æg i livmoderen. Inden æg og sædcelle var, var de på vej til at blive, og før det stade og bagud er vi ude i naturen, hvis produkter betinger, at vi kan eksisterer. Den kraft der bærer naturen, fx en gulegrød vokser ikke, fordi et menneske siger til den, at den skal vokse. Den vokser bare, fordi der inde i den er en kraft, der vil have den til at vokse sig stor. Formen, farven og mønstret i den grønne top lå som et program i det lille gulerødsfrø, da det kom i jorden

Nævnte naturkraft skabte din mor inde i din mormor. Din mormor fødte en pige, som udviklede sig til din mor - kraften skabte din mor, satte hende ind i verden, lod hende vokse til, lod hende blive gravid og lod hende føde. På et alt for tidligt tidspunkt kalder kraften din mor tilbage til det, som hun dybest set er af.

Jeg er enig med dig i, at der ikke findes en Gud, og hvis der gjorde, ville du have grund til at være vred på ham, så vred at du ikke vil kendes ved ham.

Da min far døde her for et par år siden, vågede jeg meget ved ham. Til sidst, fordi jeg kunne høre, at han ikke længere var af denne verden, foldede jeg mine hænder for at bede Gud om at tage ham hjem, men Gud efterkom mig ikke. Dvs, det gjorde han vel godt en uges tid senere.

Den kraft jeg her omtaler lægger man ind i et begreb, som vi kalder for Gud, hvilket vil sige alt det, som vi mennesker ingen indflydelse har på, er denne kraft.

Spørger du en præst om, hvorfor Gud tog din mor hjem, når du nu havde bedt ham om at lade hende leve, vil præsten svare: "Gud giver dig alt, hvad du beder Ham om, hvis Han altså synes, du skal have det". Den fik jeg engang stukket ud, da min præst syntes, at jeg skulle lære at bede. Ja, hun ville endog lære mig at bede. Jeg spurgte hende til, om hun ikke på mine vegne kunne klare denne sag med Gud, og så var jeg sammen med andre, der heller ikke kunne bede med i hendes aftenbøn. Hun troede, ja tror på, at der eksisterer en levende Gud, mens jeg meget er overbevist om, at hun beder til sit sande Jeg.

Vil du købe kraften bag skaberværket incl den kraft, som lod din mor dø? For ikke at forveksle kan vi kalde kraften for KBS.

Jesus var ligesom du og jeg også et rent naturprodukt. Moderen ernærede sig ved det, der hedder kvindens første erhverv, og da hun var gravid, tog Josef hende til sig, men netop fordi vi ikke bryder os om, at hun var luder, har man valgt at digte jomfrufødslen, fordi en sådan er ligeså umulig som at overskride døden og leve videre efter denne, altså også digtning.

Med venlig hilsen
Mogens

Til toppen 
#18262 - 19/09/2003 15:22 Re: Tro [Re: mogens]
nelle
Bruger

Hej Mogens

Tak for dit indlaeg, jeg skal lige laese det et par gange, foer jeg kan tage stilling til det.

Men du skal nok faa mit svar senere.

MVH
Ellen

Til toppen 
#18263 - 19/09/2003 16:46 Re: Hvad tror ateister på?... [Re: nelle]
Philip
Bruger

Hej Nelle

Jeg mener ikke man finder mest mening med tilvaerelsen, hvis man dybest set ikke tror der er nogen mening, en dybere mening med tilvaerelsen er slet ikke vigtig for mig, mening for mig er kun at faa det bedtse ud af tilvaerelsen.

OK

Tro: nej, jeg tror slet ikke paa der er noget stoerre og dybere end det. Og er det at have et godt liv og have mennesker omkring sig man kan lide, ikke ogsaa en stor ting, for mig er det.

Jo, det er det da... Men der er mere til virkeligheden end det, der møder øjet. Det tror jeg på, men det er jo min mening...

Peace

Mvh.

Philip

Til toppen 
#18264 - 19/09/2003 17:05 Re: Hvad tror ateister på?... [Re: Philip]
nelle
Bruger

Hej Philip

Ja, peace

Ellen

Til toppen 
#18265 - 19/09/2003 17:36 Re: Tro [Re: nelle]
mogens
Bruger

Du skal slet ikke have feber, for jeg har faktisk slet ikke tid til det her nu - tilværelsen er andet og mere end et tastebrædt og en skærm.

Mvh Mogens

Til toppen 
#18266 - 20/09/2003 01:01 Re: Hvad tror ateister på?... [Re: Philip]
Zaphod
Bruger

Philip skrev:
[...]
Ph> Hvis ateister ikke tror noget guddommeligt eller nogen guddommelighed, tror de så heller ikke på, at der er en mening med det hele? Er ateister nihilister?
Hvis ikke man tror på nogen guddommelighed eller højere væsen, hvordan kan man så tro på, at der er en mening med det hele?
Nihilisme er i sig selv en irrationel livsanskuelse, eftersom f.eks. sætningen "Det er giver mening, hvis man antager, at alt er meningsløst og absurd" er selvmodsigende... Men er ateister nihilister eller...? Hvis ikke, hvad er de så?

Jeg vil nødigt udtale mig på andres vegne, men jeg tror ikke på, at der er en mening med livet uafhængigt af det enkelte menneske. Jeg tror ikke på en større mission med tilværelsen. Personligt har jeg masser af mening og også mål med livet, jeg ser intet behov til at gøre dette til en egenskab ved virkeligheden i stedet for en egenskab ved mig.
Hvad angår det nihilistiske aspekt henviser jeg til http://www.wikipedia.org/wiki/Nihilism , hvor følgende beskrivelse af nihilismen som filosofi kan læses:

Nihilism in philosophy

As a philosophical view, nihilism represents an extreme form of skepticism or relativism with regards to the knowability of truth and the legitimacy of claims to knowledge. According to the nihilist, the world and especially human existence are without meaning, purpose or essential value.

Jeg accepterer til et vist punkt ovenstående definition med præcisering af, at mennesker af natur tillægger tilværelsen "mening, formål og essentiel værdi", men at disse ikke eksisterer uden for os. Derudover mener jeg, at fx sandhed findes. Vores adgang til den kan diskuteres.

Hvad angår din selvmodsigelse er det kun en selvmodsigelse fordi du ikke skelner mellem verden som sig og verden for os. Verden for sig er meningsløs (i den antropocentriske forståelse af ordet 'mening', dvs. mening med livet), verden for os giver mening.

Mvh
Torben

Dommer JE Jones

Til toppen 
#18267 - 20/09/2003 21:57 Re: Tro [Re: nelle]
Ajita
Bruger

Til Nelle!!!

Hvem tror du, jeg henvender mig til, når jeg siger rygklapperi, og når mit indlæg er et svar på dit indlæg, hvor du spilder plads ved at sige, at du er enig med en person. Mit indlæg er bestemt ikke spamming, da det rejser et vigtigt spørgsmål, som er relevant for alle, der debatterer på jesusnet.dk - i modsætning til dit.

Mvh.
Theological

Til toppen 
#18268 - 20/09/2003 22:00 Rettelse [Re: Ajita]
Ajita
Bruger

Forum...

Jeg kom til at skrive:

"Den relative har bare et irrationelt fundament - men måske et følelsesmæssigt eller psykologisk fundament."

Der skulle naturligvis have stået:

Den relative har bare IKKE et rationelt fundament - men måske et følelsesmæssigt eller psykologisk fundament.

Beklager!
Theological

Til toppen 
#18269 - 20/09/2003 23:49 Re: Tro [Re: Ajita]
nelle
Bruger

Hej Theological

Nej men dit svar til mig var, du spildte plads ligesom jeg gjorde, og nu startede du igen, og selvfoelgelig kan jeg saa ikke lade vaere med at svare dig og spilde yderligere plads, saa den omgan her, var din.

MVH
Ellen

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær