2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#18152 - 05/09/2003 10:21
Re: Arvesynd - i Bibelen?
[Re: Esmaralda]
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
|
Café, Ester skrev: [...] EE>Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad i tror om arvesynd. Altså ikke bare "jeg >tror ikke på det" eller "jeg tror på det" men med Bibelske begrundelser i det.Jeg kan ikke finde noget i Bibelen, der siger, at synd er arveligt. Som jeg læser den, skyldes vores synd Adam, fordi han var en repræsentant for os alle. På et andet forum har jeg skrevet et indlæg om dette, og i stedet for at gentage det hele, vil jeg blot referere til det. [...] Guds fred, Andreas Hjemmeside: http://www.geocities.com/evolutionsteori/
|
|
Til toppen
|
|
|
#18153 - 05/09/2003 10:31
[Re: Andreas]
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej Andreas
Mener du dermed at ALLE mennesker ER FØDT syndere fordi vores repræsentant (adam) syndede.... Ikke genetisk.... eller????
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#18154 - 05/09/2003 11:25
|
Bruger
Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
|
Et af de steder, som jeg baserer min overbevisning om arvesynden på, er Sl 51,7:
I skyld har jeg været, fra jeg blev født, i synd, fra min mor undfangede mig.
Jakob Øhlenschlæger
|
|
Til toppen
|
|
|
#18155 - 05/09/2003 13:18
|
Bruger
Reg.: 04/06/2002
Sted: Sabro (Århus), DK
|
Hej Esmaralda Jeg er en af tilhængerne af arvesyndsbegrebet(det er der nok flere, der allerede har regnet ud) Som jeg ser det må vi i læren om arvesynden skelne ml. to ting. Den ene er arvesynden, dvs. at jeg af naturen er en fjende af Gud og at dette fordærv er arvet fra Adam og Eva. Den anden del er arveskylden, som vil sige, at Gud tilregner mig skylden for Adams og Evas overtrædelse, så jeg af naturen er under Guds vrede og dom. Den første er asltså, at jeg af naturen er en fjende af Gud, og den anden, at jeg er under Guds vrede af naturen.
Begge dele mener jeg at finde belæg for i bibelen. Den første: arvesynden eller den onde lyst i mit hjerte/syndefordærvet. salme 51,7b: "i synd, fra min mor undfangede mig." og Rom 7,18: "Jeg ved, at i mig, altså i mit kød, bor der intet godt. Viljen har jeg, men udføre det gode kan jeg ikke." Rom 3,23: "for alle har syndet og har mistet herligheden fra Gud," Arvefordærvet indeholder dels at jeg synder mod Guds bud, altså ikke kan gøre det gode og dels også at jeg af naturen er åndeligt død og behøver en ny skabelse/fødsel for at kunne tro på Gud. Den anden del af dette begrunder jeg med disse skriftesteder: Ef 2,1-2 " Også jer har han gjort levende, jer der var døde i jeres overtrædelser og synder, v2 som I før vandrede i, da I lod jer bestemme af denne verdens tidsalder og af ham, som hersker over luftens rige, den ånd, der stadig virker i ulydighedens børn." Rom 5,10: "For mens vi endnu var hans fjender, blev vi forligt med Gud, ved at hans søn døde; så skal vi så meget mere, når vi er forligt med Gud, frelses, ved at han lever." Rom 3,11: "Der er ingen forstandig,ingen, der søger Gud."
Den anden del, arveskylden, at vi fra fødslen er skyldige overfor Gud og under hans vrede og dom begrunder jeg bla. med disse skriftsteder: salm 51,7a: "I skyld har jeg været, fra jeg blev født," Ef 2,3: "Til dem hørte også alle vi engang. I vort køds begær gjorde vi, hvad kødet og sindet ville, og vi var af natur vredens børn ligesom de andre." Rom 5,18-19: "Altså: Ligesom en enkelts fald blev til fordømmelse for alle mennesker, sådan er en enkelts retfærdige gerning også blevet til retfærdighed og liv for alle mennesker. v19 For ligesom de mange blev syndere ved det ene menneskes ulydighed, sådan skal også de mange blive retfærdige ved én enestes lydighed."
At Gud dømmer mennesker på grund af forfædrenes synder finder jeg desuden flere steder i bibelen: 2.Mos 34,7: " Han bevarer troskab i tusind slægtled, tilgiver skyld og overtrædelse og synd; men han lader ikke den skyldige ustraffet; han straffer fædres skyld på børn, børnebørn, oldebørn og tipoldebørn.«" ". Mos 20,5: " Han bevarer troskab i tusind slægtled, tilgiver skyld og overtrædelse og synd; men han lader ikke den skyldige ustraffet; han straffer fædres skyld på børn, børnebørn, oldebørn og tipoldebørn.«" sl 109,14: "Herren skal huske hans fædres skyld, hans moders synd skal ikke slettes."
Det er rigtigt, at der er en forskel på Jesus og Adam ved at Jesus ikke er vor fysiske stamfar, mens Adam er. Skylden er dog for mig at se arvet fra Adam. Det er PÅ GRUND af Adam synd vi er under fordømmelse. Jesu er vor repræsentant, men Adam er også vor stamfar og skylden er arvet. Vi fødes heller ikke efter Jesu død uden skyld, men må have del i den syndsforladelse, Jesu har vundet for alle, fordi jesus ikke er vor stamfar, men alligevel en stedfortræder, der fuldt ud kunne gøre fyldest for alle vore synder.
Ved dåben og omskærelsen er Jesus dog trådt i forbindelse med både den gamle pagts folk og den nye pagts folk og han har derved gjort disse midler til frelsemidler, der afværger Guds vrede, sletter vor skyld og giver os troen derpå, så vi Gud ikke længer er vor fjende og vi ikke længere hans. Den tro bevarer han ved ordet om forligelsen og den hellige nadver(og i GT ofrene, påskelammet, regnbuen osv. som alle var Guds segl på tilgivelsen, som Kristus skulle vinde). ved Dåben bliver vi Jesu bror og vi får del i hans sande legeme og blod ved den hellige nadver, for at vi kan blive i ham og han i os. Det er jo netop fordi Jesus ikke er vor stamfar, men vores repræsentant(selvom han er en del af vor slægt som helt og fuldt menneske), at han må træde i forbindelse med os gennem ydre midler og derved give os syndernes forladelse og genføde os som sine brødre.
mvh. Magnus
|
|
Til toppen
|
|
|
#18156 - 05/09/2003 13:18
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
|
Café,
Ester skrev:
[...]
EE>Mener du dermed at ALLE mennesker ER FØDT syndere fordi vores repræsentant
>(adam) syndede.... Ikke genetisk.... eller????
Ja. Frelse gennem Jesus er ikke "genetisk", så hvorfor skulle fald gennem Adam være det?
Kommentaren om at være "FØDT syndere" besvarer i øvrigt også Øhlenslagers vers. Spørgsmålet er ikke, om vi er født syndere (både tilhængere og modstandere af arvesynden er enige om, at vi er), men om vores synd er nedarvet, på samme måde som øjen- og hårfarve er nedarvet.
Guds fred,
Andreas
Hjemmeside: http://www.geocities.com/evolutionsteori/
|
|
Til toppen
|
|
|
#18157 - 05/09/2003 13:44
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
- jeg vil lige bidrage med et citat fra Jer. 13:
Du siger i dit hjerte: »Hvorfor skulle dette ramme mig?« Fordi din skyld er stor, bliver dine skørter slået op, og dit skød bliver skændet.
Hvis nubieren kunne skifte sin hud og panteren sine pletter, kunne I også handle godt, I ondskabens lærlinge!
Jeg vil sprede dem som strå, der flyver for ørkenvinden. Dette er den lod, den tilmålte del, du får af mig, siger Herren, fordi du glemte mig og stolede på løgn.
Jeg læser dette billede sådan, at fx. panteren føder panterunger, og nubieren mørklødede børn, og at Adams æt er syndere på samme måde som Adam var det. Ikke genetisk nedarvet, som fx. farveblindhed, men åndeligt nedarvet.
Derfor kan jeg godt acceptere termen arvesynd. Selv om glosen ikke direkte er nævnt i bibelen, mener jeg at betydningen er helt klar, og at intet menneske fødes uden synd og skyld. Kun Jesus kom uskyldig til denne verden.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#18158 - 05/09/2003 14:02
|
Bruger
Reg.: 04/06/2002
Sted: Sabro (Århus), DK
|
hej Andreas Men forskellen på Adam og Jesus ligger den ikke netop i den naturlige fødsel, hvorigennem vi også er syndere efter Jesu frelsergering og så den åndelige genfødsel ved ånd og vand, hvor vi bliver delagtige i Jesu frelsergerning. I Dåben bliver vi jo begravet med Kristus og opvakt med ham i troen. Ved den nye fødsel bliver vi jo også Jesu medarvinger (Rom 8 Gal 4). Jeg kan ikke se det anderledes end at vi så også ved den naturlige fødsel som er vores forbindelsesled til Dam arver hans syndefordærv og hans skyld og Guds vrede. Vi er jo netop af naturen vredens børn (ef 2,3), ligesom vi netop ved den nye fødsel og delatighed i jesus er Guds børn. mvh. Magnus
|
|
Til toppen
|
|
|
#18160 - 08/09/2003 18:39
|
Anonym
Anonym
|
Romerne 5:12: Derfor, ligesom synden kom ind i verden gennem ét menneske, og døden gennem synden, og døden således trængte igennem til alle mennesker fordi de alle havde syndet. De to første mennesker var ufuldkomne syndere da deres børn blev undfanget. Som følge heraf har vi alle uden undtagelse arvet synden. (Salme 51:5; Romerne 3:23) Synden har kun frembragt ondskab og lidelser. Det er også som følge af synden at vi bliver gamle og dør, „for den løn synden betaler er døden“. — Romerne 6:23. hvad jeg lige kunne finde...
|
|
Til toppen
|
|
|
|