Menu
Hvem er online
1 registrerede (Sandheds-søger) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#18059 - 31/08/2003 21:29 Faste
Maria15
Bruger

Reg.: 01/04/2003
Sted: Lille by
Hej.

Jeg har et spørgsmål, som jeg håber, at nogen har et svar på.

Jeg har tænkt over, om kristne burde faste. Jeg tror, at det står i Nt, men jeg har aldrig hørt om nogen kristen, som faster.

Jeg har læst i en bog, som hed "Bliver jeg da aldrig bedre", at manden i den, som var kristen, var fri fra loven, men han i forhold til hvordan, han var mod andre, var han ikke.

Skal man så også prøve, at holde lovene i Gt?

Kærlig hilsen Maria

Til toppen 
#18060 - 31/08/2003 21:57 Re: Faste [Re: Maria15]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Jeg har mødt kristne, der faster med jævne mellemrum, men jeg har aldrig selv praktiseret det. De, jeg har mødt, der faster, har alle omtalt det som en positiv oplevelse.

Det mest markante udsagn om faste i NT er vist Matt 6,16-18:

"v16 Når I faster, må I ikke gå med dyster mine som hyklerne. For de gør deres ansigt ukendeligt, for at det skal være kendeligt for mennesker, at de faster. Sandelig siger jeg jer: De har fået deres løn. v17 Men når du faster, så salv dit hoved og vask dit ansigt, v18 så du ikke faster synligt for mennesker, men for din fader, som er i det skjulte. Og din fader, som ser i det skjulte, skal lønne dig."

Måske sammenholdt med Matt 9,14-15 (tilsvarende hos Mark og Luk):
"v14 Da kom Johannes' disciple hen til ham og spurgte: »Hvorfor faster vi og farisæerne så meget, men dine disciple faster ikke?« v15 Jesus svarede dem: »Kan brudesvendene sørge, så længe brudgommen er sammen med dem? Men der kommer dage, da brudgommen er taget fra dem, og så skal de faste."

Det betyder nødvendigvis ikke, at vi som kristne skal holde alle lovene i GT - eller rettere forsøge. Nogle af lovene i GT retter sig mod Israel som samfund, ganske som vi i Danmark har love, der fortæller, hvordan forbrydelser skal straffes. Fx 3 Mos 5,20-24:
"v20 Herren talte til Moses og sagde: v21 Når nogen synder i troløshed mod Herren og lyver for sin landsmand om noget, der er forvaret eller betroet, eller noget, der er røvet, eller han udplyndrer sin landsmand, v22 eller han finder en tabt ting og lyver om det, eller han sværger falsk om en af de synder, et menneske kan begå v23 – når han altså synder og pådrager sig skyld, skal han bringe det tilbage, han har røvet, eller det, han har plyndret, eller det, der er forvaret hos ham, eller den tabte ting, han har fundet, v24 eller alt, hvad han har svoret falsk om; han skal betale fuld erstatning med tillæg af en femtedel, og det skal han give til ejeren, når han er fundet skyldig."

Andre lovpåbud vedrører tjenesten i tempelet fx med hensyn til, hvordan ofringer skal foretages og hvornår. Efter Jesus er blevet åbenbaret som det offer, der skulle til for at rense os for synd, er denne offertjeneste ikke længere nødvendig. Jf. Hebr 7,26-28:
"v26 For en sådan ypperstepræst trængte vi til, en der er hellig, uskyldig, ren, skilt ud fra syndere og ophøjet over himlene, v27 en der ikke som de andre ypperstepræster er nødt til hver dag at bringe ofre, først for sine egne synder og så for folkets; for det har han gjort én gang for alle, da han bragte sig selv som offer. v28 For loven indsætter skrøbelige mennesker som ypperstepræster, men edsordet, der er nyere end loven, indsætter en søn, som for evigt er nået til målet."

Tilbage står en række etiske bestemmelser, som ikke er sat ud af funktion og som derfor stadig er gældende, fordi de udtrykker Guds altid gældende hensigter med vores liv som mennesker. Og som kristne burde vi ønske, at gøre Guds vilje med vores liv. Ikke fordi, at det er påbudt, men fordi vi tror, at Gud ønsker os det bedste.

Sådan ser jeg det i det mindste. Jeg er ikke i tvivl om, at der nok skal være nogen, der i det mindste finder mine formuleringer uheldige . Og det var vist egentlig også et frygtelig langt svar på dit sidste spørgsmål...

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#18061 - 01/09/2003 14:56 Re: Faste [Re: Maria15]
MariaMaria
Bruger

Reg.: 22/01/2003
Sted: København
Hej Maria,

jeg tror det er godt at faste når man virkelig har nogle ting man gerne vil bede over, eller venter på nogle bønnesvar.. ikke fordi at Gud kun svarer når man faster, men fordi du lukker alt ude og når du så skulle ha spist, så bruger du din tid i bøn istedet for.. Så du får mere tid sammen med Gud, det er formålet med at faste, du ofre tiden til fordel for Gud.. Det er til hans ære at du skal faste..

Jeg har fastet to gange men det virkede ikke optimalt første gang, for jeg tænkte kun hele tiden på mad.. det er vigtigt at man gør det flere gange, så man kan blive bedre til at få fokuset over på det der er grunden til du faster. For det er ikke noget man bare lige gør. Desuden skal du huske at drikke en masse vand, og ikke løbe maraton dagen efter, hvis du forstår.. hehe

Men læs om det i bibelen og prøv det selv..

MariaMaria

vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft

Til toppen 
#18062 - 01/09/2003 15:23 Re: Faste eller faste ? [Re: MariaMaria]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej Maria og MariaMaria

Faste er mest omtalt i Det Gl. Testamente og meget lidt i Det Nye Testamente. Men det er i lønkammeret ( d.v.s. personligt og ikke noget kollektivt)det foregår og det er nyttigt, både åndeligt og biologisk, men det er ikke noget krav for at være en seriøs kristen.
Men faste kan også være noget bedre og andet end at undgå mad ! En anderledes anvisning på faste og så endda i Det Gl. Testamente, som jo ofte vedrører Moseloven og forskrifterne.
I det følgende bryder Gud princippet i den traditionelle opfattelse af faste.

Hvis du læser Esajas kapitel 58 vil du finde en fantastisk anvisning fra Gud på faste, især fra vers 5 og frem:
" Tror I , det er den faste, jeg ønsker, at mennesket spæger sit legeme, hænger med hovedet som et siv og ligger i sæk og aske ? Er det hvad I kalder faste, en dag til Herrens behag ? Og så kan man læse videre om det Herren sætter pris på- at vi løser ondskabens lænker, og sprænger ågets bånd, at du deler dit brød med den sultne osv. osv. og endelig en masse vidunderlige løfter....

God fornøjelse og velsignelse

carl

Til toppen 
#18063 - 01/09/2003 18:12 Re: Faste eller faste ? [Re: carl]
Maria15
Bruger

Hej

Mener du, at Gud ikke vil have, at man faster med de vers?

" Tror I , det er den faste, jeg ønsker, at mennesket spæger sit legeme, hænger med hovedet som et siv og ligger i sæk og aske ? Er det hvad I kalder faste, en dag til Herrens behag ?

Hvis hvorfor?

Jeg forstår det som Matt 6:16-18:

"v16 Når I faster, må I ikke gå med dyster mine som hyklerne. For de gør deres ansigt ukendeligt, for at det skal være kendeligt for mennesker, at de faster. Sandelig siger jeg jer: De har fået deres løn. v17 Men når du faster, så salv dit hoved og vask dit ansigt, v18 så du ikke faster synligt for mennesker, men for din fader, som er i det skjulte. Og din fader, som ser i det skjulte, skal lønne dig."

Kærlig hilsen Maria

Til toppen 
#18064 - 01/09/2003 19:06 Re: Faste eller faste ? [Re: Maria15]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus

Hej

Nej, så har du misforstået meningen.
Jeg ville blot gøre opnærksom på, at Gud siger noget essentielt om vort forhold til faste i versene i Esajas 58 og om hvad der er væsentligt for Hans Faderhjerte i forhold til menneskers behov.

Hvis du nu havde læst videre i Esajas, som jeg skrev i mit indlæg, så havde du fået svaret. Jeg undlod at skrive hele kapitlet, da det fylder for meget her i et indlæg, så jeg håber du får tid til at læse hele kapitlet.
Iøvrigt svarer det jo meget godt til det vers du citerer i dit indlæg.

carl

Til toppen 
#18065 - 01/09/2003 19:12 Re: Faste eller faste ? [Re: carl]
Maria15
Bruger

Hej Carl.

Nej jeg har ikke læst det....må jeg hellere få gjort

tak for svaret.

Kærlig hilsen Maria

Til toppen 
#18066 - 02/09/2003 10:01 Re: Faste [Re: øhlenschlæger]
Alex
Bruger

Reg.: 08/06/2003
Det mest interessante ved Loven er at ingen kan holde den...

:-)

DKs første netforum for Bibelsk Universalisme:
http://www.groupcare.dk/da/group.asp?groupid=408816

Til toppen 
#18067 - 02/09/2003 13:11 Re: Faste eller faste ? [Re: carl]
MariaMaria
Bruger

Reg.: 22/01/2003
Sted: København
Hej Carl

Jeg er hel enig i det du skriver..

Det er slet ikke et krav, eller en lov at vi skal faste, det var slet ikke noget af det jeg hentydede til.. Som sagt så er det bare en mulighed for variation i dit kristne liv.. desuden hvis man virkelig brænder for at få bønnesvar, så er faste en rigtig god ting, fordi du så har mere tid til Gud.. men som sagt er det ikke et krav for at du er seriøs kristen, så var jeg ihvertfald rimelig useriøs..hehe'

ja god fornøjelse med fasten.. drik nu lige vand til..

MariaMaria

vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft

Til toppen 
#18068 - 02/09/2003 16:48 Re: Faste [Re: Alex]
øhlenschlæger
Bruger

Fuldstændig korrekt.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#18069 - 02/09/2003 22:51 Re: Faste [Re: øhlenschlæger]
steincke
Bruger

Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
WRONG, der er én som overholdt den ned til mindeste detalje.
Ham er vi iklædt ved dåben.

K.h.
Kim

CIA - Christian In Action coz Jesus loves u

Til toppen 
#18070 - 02/09/2003 23:23 Re: Faste [Re: steincke]
Alex
Bruger

Det er nok ikke det vi tænker på her. Der er vel iøvrigt ikke noget vildt overraskende i at Gud kan holde sin egen Lov.

:-)

Til toppen 
#18071 - 03/09/2003 17:19 Re: Faste [Re: steincke]
øhlenschlæger
Bruger

Igen er det fuldstændigt korrekt. Jeg vil blot ikke tænke på, hvor langt mit oprindelige indlæg skulle være, hvis jeg skulle have udlagt menneskets forhold til Gud fuldstændigt . Jeg prøvede at gøre det nogenlunde kort, så det var ikke just det komplete evangelium.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#18072 - 03/09/2003 22:35 Re: Faste [Re: Alex]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Alex.

Næh der er ikke noget overraskende i at Gud kan holde sin egen lov. Men der er jo den "lille" detalje at Jesus også var menneske. Her ser vi for første gang siden syndefaldet et menneske der holder hele Guds lov og vilje. Jf. at Jesus jo er den anden Adam.
Det var jo netop derfor at Gud måtte blive menneske: Ingen kan holde loven undtagen Gud, men ingen bør holde loven undtagen mennesket.
Så for at vi kunne blive frelst, måtte Gud blive menneske. Og tak og lov for at han gjorde det.

Mvh. Annepande.

Til toppen 
#18073 - 04/09/2003 16:51 Re: Faste [Re: AnnePande]
Alex
Bruger

Hejsa AnnePande,

Tror du at Jesus at kunne have gjort det han gjorde hvis han ikke også var Gud?

Venter spændt

Til toppen 
#18074 - 04/09/2003 18:14 Re: Faste [Re: Alex]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Alex.

Nej det tror jeg ikke. Det var netop der jeg ville hen: Fordi mennesket ikke selv kunne betale sin bundløse gæld, måtte Gud gøre det.
Samtidig var det jo stadig mennesket, der stod i gæld.
Det problem løste Gud ved at blive menneske.
Så vidt jeg kan se, er vi enige.

Med venlig hilsen AnnePande.

Til toppen 
#18075 - 05/09/2003 17:52 Re: Faste [Re: AnnePande]
Alex
Bruger

Er vi enige....? Øv

Til toppen 
#18076 - 08/09/2003 13:34 Re: Faste [Re: Maria15]
IChThYS
Bruger

Reg.: 11/08/2003
Hej Maria,
jeg tror, at faste er en vigtig del af det at være kristen. Jesus siger i Matt 6,16: "Når I faster" - ikke hvis. Det er ikke for at fortjene noget eller for at være en god kristen, men fordi man vil sætte Gud på førstepladsen - også over basale behov som mad.

Jeg har haft god erfaring med at faste i kortere eller længere tid, men det er vigtigt at have det rigtige motiv. Man skal ikke gøre det for at kunne kalde sig for en god eller hellig kristen, men fordi man af hjertet ønsker at være mere sammen med Gud og tættere på ham.

Jeg tror desværre, at der er mange kristne, der ikke faster, og det mener jeg faktisk er en fejl. Jeg ved, at satanister faster, og vi som kristne har brug for at være mindst lige så seriøse som dem, der arbejder imod os. Alt for mange tager for let på troen. Til den læser af dette indlæg, der ikke faster: Tag ikke dette som fordømmelse, men som opmuntring til at tage et nyt skridt. Faste er ikke for Guds skyld, men for den kristnes skyld.

Når det er sagt, så kan faste være mange ting. Faste fra fjernsyn, kæresten, mad, drikke... Det drejer sig om at bruge mere tid på Gud, så skær det væk, der tager din tid.

Vær velsignet
IChThYS

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær