2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#17862 - 28/08/2003 12:38
Farvel - også herfra
[Re: chemnitz]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Café
Jeg vil også sige farvel. Min beslutning er taget i solidaritet med Chemnitz. Jeg har svært ved at finde formålet med min tilstedeværelse på Jesus-net hvis de prekære emner skal undgås. Ikke mindst føler jeg mig forpligtet af den evangelisk-lutherske bekendelse, og skal derfor gøre vold på mig selv hvis jeg ikke må tale om de to livsnerver - sakramenterne. Det vil jeg ikke.
Jeg vil sige tak for de mange gode og lærerige debatter jeg har deltaget i her. Må Gud velsigne jer.
Med kærlig hilsen
Malli
Ps. Dog har jeg et lille håb om at det bliver for gabende kedeligt i længden kun at tale helbredelse og skabelse...så I bløder lidt op (he-he)
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#17865 - 28/08/2003 16:13
Re: Farvel - også herfra
[Re: missio]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Missio
Hvordan kan det så være at mit sidste svar hvor jeg stort set kun henviser til Jesusnets svararkiv bliver slettet?
I Splints gode svar fortalte han hvad der mentes med den Augsburgske fordømmelse (som han så det). Det var bestemt et svar der på ingen måde kunne vække anstød....Chemnitz har ligeledes gjort klart at der på ingen måde lå noget personligt i det. Jeg er enig i at tonen har været al for hård!!! - men på begge sider. På modsat side er talt om alt lige fra at "pisse på" Gud, "hårvask" samt andre bespottelser af Guds pagt til dom over Chemnitz.....berettiger det virkelig til udelukkelse for Chemnitz at deltage i dåbsdebat fordi han henholder sig til den Augburgske lærefordømmelse ovenpå alle disse "superlativer"?
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#17866 - 04/09/2003 17:03
Re: Farvel
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Hasle, Bornholm
|
Som medarbejder på JesusNet.dk vil jeg gerne slå fast, at vi betragter JesusNet.dk som et kristent arbejde funderet på evangelisk-luthersk grund. Det betyder bl.a. at vi fortsat afviser at stå i et tværkirkeligt forkyndelsesfællesskab, men vi vil gerne stå sammen i tværkirkeligt bønsfælleskab for vort land og vort folk.
Helt principielt tilslutter vi os Den Augsburgske Bekendelse, som vi mener er i overensstemmelse med den lære vi modtager i Bibelen. Vi er enige i at dommen over vranglære også hører til i det offentlige rum, men henstiller til øget opmærksomhed omkring alle modtageres forståelse af fordømmelsen. Dvs. at når der udtrykkes en fordømmelse - over f.eks. gendøbere - bør det kun ske efter forudgående dialog, og hvor andre muligheder for vejledning syntes udtømte. Det skal endvidere understreges hver gang, at vi ved ordet "Fordømme" ikke mener, at nu ender disse mennesker i Helvede! Vi udtrykker, at vi er ganske og aldeles uenige med den tolkning af Bibelen, som de står som talsmænd for, og vi må helt forkaste denne tolkning, som værende usand!
Jeg skal samtidig beklage, at noget af det, bl.a. jeg selv har skrevet, har givet anledning til misforståelser. Det har udelukkende været, og er fortsat kun vort ærinde i denne forbindelse, at sikre os at debatten føres på en måde, som er kristne mennesker værdige.
Med venlig hilsen
Carsten "Missio" Mikkelsen Admin/Ordstyrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#17867 - 04/09/2003 17:44
|
Bruger
Reg.: 26/07/2003
Sted: Næstved
|
Jamen så skal i da have lov at fordømme i fred. Hermed også farvel herfra.
God bless.
|
|
Til toppen
|
|
|
#17869 - 04/09/2003 18:54
|
Bruger
Reg.: 26/07/2003
Sted: Næstved
|
Det har jeg ikke noget problem med. Men jeg har et problem med, at du mener, det er okay at fordømme på et kristent forum. Det kommer der aldrig noget godt ud af, og det skaber en dårlig stemning, som ikke gavner nogen.
Ændret af Kenny (04/09/2003 18:58)
|
|
Til toppen
|
|
|
#17870 - 04/09/2003 22:44
Goddag igen
|
Bruger
Reg.: 04/06/2002
Sted: Sabro (Århus), DK
|
Jeg er tilbage på debatten igen, når det er muligt at bruge begrebet fordømme.
I dette begreb ligger ikke en personlig fordømmelse, hvor jeg som lutheraner føler mig bedre end andre eller hvor jeg dømmer enkeltpersoner til helvede. Det er en dom, der sker over vranglæren som vranglære på Guds befaling (2.joh 9-11 Gal 1,9) og af vranglæreren som repræsentant for denne lære. Det er en indskærpelse af, at hvis man afviger fra Guds ord og sammenblander lov og evanglium, så kan det blive en årsag til fortabelse.
Dog ikke i den forstand, at enhver vranglærer nødvendigvis går fortabt eller at enhver retlærer nødvendigvis bliver frelst. Men vranglæreren bliver frelst på trods af sin vranglære, fordi han hgar en ret tro og tillid til nåden, som Jesus har vundet, og retlæreren kan gå fortabt på trods af sin retlære, fordi hans hjerte alligevel ikke han i sit hjerte ikke har sat sin lid til nåden i Kristus, men f.eks. til sin retlære som en god gerning han skulle yde Gud for at blive frelst.
Altså: fordømmelsen er ikke en dom over enkeltmennesker til fortabelse, men en dom over en lære, som kan rykke en frelsende tro ud af et menneskes hjerte, som den truede med at gøre det i Galatien.
Det er altså ikke en frakendelse af kristennavnet. En sådan dom har vi ingen ret til at fælde iflg. skriften, når msk bekender sig til Kristus. Dette er min mening om ordet fordømme og den måde, hvorpå jeg vil bruge det og forklare det, når jeg bruger det.
mvh. Magnus
|
|
Til toppen
|
|
|
#17873 - 04/09/2003 23:34
Re: Goddag igen
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Velkommen tilbage, Magnus, og tak for din redegørelse.
Jeg er enig, du er helt klart på fast bibelsk grund med disse definitioner.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
|