Menu
Hvem er online
1 registrerede (Sandheds-søger) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 1 af 2: 1 2 >
Muligheder
Gå til
#17653 - 25/08/2003 13:22 Hvem helbredte Linda Christensen?
steen
Bruger

Reg.: 14/10/2002
Sted: London, Storbritanien
Cafe,

Jeg læste forleden følgende artikel i Kristeligt Dagblad "Et kræft-mirakel", http://www.kristeligt-dagblad.dk/nytomkirke/artikel:aid=48992

Artiklen handler om kvinde der på mirakuløs vis er blevet helbredt for kræft uden at modtage behandling. Selv tilskriver hun sin helbredelse til Gud. Dog ikke den Gud som Biblen beretter om, for : "Linda Christensen er ikke i tvivl om, hvilken betydning Gud har spillet i hendes usædvanlige helbredelse.

- Uden Guds hjælp var jeg ikke blevet rask, men uden min egen indsats var det heller ikke gået, mener hun.

Linda Christensen er overbevist om, at der findes en gud, og at vi bliver genfødt.
"

Som det fremgår af artiklen er Linda Christensen New Age.

Mit spørgsmål er derfor: Ifølge lægevidenskaben er der her sket et mirakel. Men det er vel ikke Biblens Gud..hun bad jo ikke til Jesus. Hvem helbredte så Linda?

Guds Fred,
Steen

Til toppen 
#17654 - 25/08/2003 14:27 Re: Hvem helbredte Linda Christensen? [Re: steen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
- jeg ved ikke hvem der helbredte Linda, jeg ved ikke om hun er rask, og om historien i det hele taget er sand.

Men lad os forudsætte, at der er sket et mirakel. Så er der to muligheder: enten guddommelig eller dæmonisk indgriben. Den onde kan også præstere mirakler - men da den onde er ond, sker det ikke uden beregning. Kun hvis miraklet kan føre nogen bort fra Jesus - eller længere bort fra Jesus ..

Der er også den mulighed, at det er Gud der har grebet ind. Gud giver også gaver til nogen, som ikke har bedt ham om det. Gud lader solen skinne på gode og onde,
på retfærdige og uretfærdige, på dem der tror på ham og dem de ikke gør - mens vi er her i denne verden.

Hans tanker er ikke vores tanker, og Hans planer kan vi ikke gennemskue, men som kristne er vi overbeviste om, at Han kun vil os det allerbedste, både her i tiden og i evigheden.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#17655 - 25/08/2003 14:58 Re: Hvem helbredte Linda Christensen? [Re: steen]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej Steen

Et godt og relevant spørgsmål.

Hun giver jo svaret selv:
Citat : Linda Christensen er ikke i tvivl om, hvilken betydning Gud har spillet i hendes usædvanlige helbredelse. Citat slut.

At hun så blander andre ting ind i sin forklaring er noget rod ,men gør egentlig ingen forskel. De mange Jesus helbredte har da også haft mange forklaringer og bibelen giver jo ikke forklaring på alt..

Gud er da langt større end New Age , reinkarnation osv.
Overtro har jo desværre altid floreret og som der står i Prædikerens Bog, så skabte Gud mennesker, som de burde være, men de har så mange mærkelige ting for !

mvh
carl

Til toppen 
#17656 - 25/08/2003 16:20 Re: Hvem helbredte Linda Christensen? [Re: carl]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Carl, du skriver

At hun så blander andre ting ind i sin forklaring er noget rod ,men gør egentlig ingen forskel.

Jeg tror det gør en forskel!

Kristendommen er ikke en blandingsreligion. og man bliver ikke kristen ved at tro på Gud, kun religiøs, og det er noget helt andet.

Der er, ifølge min tro, ikke frelse i noget andet navn end Jesus Kristus, og kun ved at følge Jesus, og ingen anden, som vor Herre og Frelser, har vi troen, som frelser os fra fortabelse.

Jesus er Vejen, Sandheden og Livet, og at det er livsfarligt at iblande andre "guder"

Det er det allerførste bud: "Du må ikke have andre guder". Og den længst levende afgud for hver eneste af os er nok "mig selv" !

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#17657 - 26/08/2003 10:15 Re: Hvem helbredte Linda Christensen? [Re: kristina]
carl
Bruger

Hej Kristina

Tak for dine gode indlæg og kommentarer.
Jamen, vi er selvfølgelig helt enige, men det var ikke det jeg svarede på eller tog stilling til. Der blev stillet et spørgsmål og det svarede jeg på, at det vil jeg gøre til enhver tid.
Der er ingen af os erfarne kristne , der kender alle Guds veje, hvis vi tror det er vi virkelig på afveje.

Det er noget rod når folk blander både New Age og reinkarnation og astrologi og Andernes Hus og hvad ved jeg og samtidig taler om Gud.

Jesus tog alle vore sygdomme på sig står der i Esajas. I Jesu tjeneste på jord spurgte han aldrig de syge om hvad de troede på , men om de troede at Han kunne helbrede dem.
Der er intet belæg i bibelen for, at mennesker skal være kristne som vi er, for at blive helbredt af Guds lægende kraft. Mener du at det kun er troende der bliver helbredt ?Gud er suveræn i det Han gør og er ikke begrænset til vores opfattelse af troens dimension..
carl

Til toppen 
#17658 - 26/08/2003 10:48 Re: Hvem helbredte Linda Christensen? [Re: carl]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Carl, Du spørger om jeg mener det kun er troende, som Gud helbreder. Nej, det mener jeg bestemt ikke. Jeg kan nok bedst svare ved at citere mig selv:

. Gud giver også gaver til nogen, som ikke har bedt ham om det. Gud lader solen skinne på gode og onde, på retfærdige og uretfærdige, på dem der tror på ham og dem der ikke gør - mens vi er her i denne verden.

Herrens veje - og omveje! - er i sandhed uransagelige. Alligevel skal vi blive ved med at ransage, og gang på gang erkende at vi kommer til kort og kun forstår meget lidt.

Men så er det trygt at hvile hjernen og bare lægge alt i Guds gode hænder i forvisning om, at Han kun vil os det allerbedste.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#17659 - 26/08/2003 12:46 Re: Hvem helbredte Linda Christensen? [Re: kristina]
Josefin
Bruger

Reg.: 13/03/2003
Hej Kristina

Du kommer altid med så god indlæg! jeg er i tvivl om, hvorhvidt det var Gud, men jeg tror som du siger, at Gud også kan gribe ind over for dem, der ikke tror.
Men som du siger, djævelen skulle godte sig, hvis han kunne påvirke. Og hvad taler hun om? ikke Gud, den Gud som vi kender? Nej det synes jeg ikke, hvis det ikke vore for det, men da man begynder indrage new age og jeg ved ikke hvad, så nej... men det kan også have at gøre med hendes baggrund! Hun tror jo ikke, udgår jeg fra, efter det skrevne. Så er det jo nemmere at tolke det med new-agske-fortegn i stedet for selv om det var Gud. Og så kommerden onde og tager ordet væk. Det eller så var det ikke Gud. Men vi ved een ting: hvis en profet opstår og de ikke anerkender jesus som kommet i kødet så erdet en falsk profet. Kan man ikke overføre det på det? eller ikke og hvorfor ? Kh.Josefin

Til toppen 
#17660 - 26/08/2003 16:23 Re: Helbredelse- en belønning eller en metode ? [Re: Josefin]
carl
Bruger

Kære Kristina og Josefin

Det er med stor undren jeg læser jeres kommentarer til spørgsmålet om hvem der helbredte Linda Christensen.
Eftersom Satan ikke kan producere liv og kun er interesseret i at give mennesker sorg og lidelse kan det altså ikke være ham der har helbredt hende. Hvor står der noget i bibelen om, at Jesus og Apostlene først spurgte om hvilken tro de syge havde inden der blev bedt for dem.
Jesus sagde, tror du jeg kan gøre dig rask og - tro på Gud- gå og synd ikke mere.

Helbredelse er altså ingen belønning for en særlig stor tro eller et helligt liv eller en bestemt metode eller- sesam sesam luk dig op process.
Gud er stadig suveræn - universets skaber og Herre - uanset hvad vi mener og det er Ham- på grund af Jesu forsonende død på korset og opstandelsen fra de døde- nemlig Guds Ånd som helbreder mennesker, vi er blot tjenere, der i lydighed og ydmyghed og glæde skal gøre det Gud beder os om.

med venlig hilsen og
Guds fred.
carl

Til toppen 
#17661 - 27/08/2003 06:43 Re: Helbredelse- en belønning eller en metode ? [Re: carl]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Der er lige en enkelt udtalese fra dit indlæg, som jeg godt vil anfægte lidt. Nemlig når du skriver:

Eftersom Satan ikke kan producere liv og kun er interesseret i at give mennesker sorg og lidelse kan det altså ikke være ham der har helbredt hende.

Når Jesus i Matt 7,22-23 siger med henvisning til dommens dag:

"Mange vil den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn? Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!"

så kan det da vel ikke betyde, at det har været Jesus, der været virksom i deres mægtige gerninger? Det samme må vel siges om de falske profeter, han omtaler i Matt 24,24:

"for der skal fremstå falske kristus'er og falske profeter, og de skal gøre store tegn og undere for om muligt at føre selv de udvalgte vild."

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#17662 - 27/08/2003 10:32 Re: Helbredelse- en belønning eller en metode ? [Re: øhlenschlæger]
carl
Bruger

Hej Øhlenschlæger

Jamen, det er da rigtigt, at der findes problematiske tilfælde og nogle gange er der åndsmagter indblandet.Men vi kristne skal passe på ikke at at afvise det vi ikke forstår, men derimod bedømme det korrekt. Men det Jesus taler om i de vers er kristne, som fører folket vild. Det er frugten af deres liv og tjeneste man skal kende Guds tjenere på og det har intet med effektivitet at gøre. Antikrist, som engang skal åbenbare sig er sikkert også en meget religiøs og indflydelsesrig skikkelse. Husk Jesus talte om at passe på ulvene i fåreklæder. Det er ikke mennesker fra den sekulære sfære, men mennesker som kender Guds ord og som misbruger det til egen fortjeneste og magtfor at føre folk vild. Det var det Satan prøvede ved sit oprør i himlen.

Når Jesus taler om at nogle fører nogle vild, så er det ikke ateister, ikke-kristne m.fl. nej, så tales der om kristne, der går forkert af vejen og som fordrejer Guds ord og bruger det til at stille krav og gør mennesker til slaver.
Paulus nævner flere personer, som indtil et vist tidspunkt var brændende kristne og arbejdede sammen med ham. Men Paulus skriver også, at de forlod vejen og førte falsk lære frem, det er derfor, at nogle skal føre tilsyn med bibellærere eller præster, så der er sundhed i kristi legeme.

Hvis vi ret skal bedømme sådanne ting er det nødvendigt at vi ved hvad der er fra Gud eller ej. Der er da også masser af kristne, som blander de mærkeligste ting ind i deres tro, endda ting som intet har med Guds ord at gøre, så vi har nok at gøre med at formidle åbenhed, sandhed og sundhed ind i kristi legeme,
Når nye elever i bankerne i USA skal lære om falske pengesedler, så lærer de hvordan de rigtige sedler ser ud, fordi så kan de sagtens opdage de falske sedler.

Det jeg har fremhævet i debatten er, at helbredelse er en gave fra Gud- ikke noget vi har krav på og at ingen mennesker kan helbrede uden Guds kraft er med i det.
Vi er altså underlagt Guds nåde også i dette spørgsmål.
Hvis vi læser rigtigt i evangelierne om de helbredelser Jesus gjorde, så stillede han kun een betingelse, at de troede på Han kunne helbrede dem. Og det var jo ikke de retfærdige han havde omsorg for, men de uretfærdige, de prostituerede, synderne, og de fysisk og psykisk syge.
Johannes evangeliet kap. 3. vers 16
carl

Til toppen 
#17663 - 27/08/2003 11:15 Re: vildfarelse og -førelse [Re: carl]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej Carl

Du skriver:
Når Jesus taler om at nogle fører nogle vild, så er det ikke ateister, ikke-kristne m.fl. nej, så tales der om kristne, der går forkert af vejen og som fordrejer Guds ord og bruger det til at stille krav og gør mennesker til slaver.

Det tror jeg du har ret i. Der findes "kristne" som ikke er kristne - men som ligner kristne. Det er dem der er farligst når det drejer sig om faren for at blive ledt vild. Man opdager ikke så let fejl-informationerne/ vranglæren hos dem. Den er lettere at se hos ateister m.fl. som jo (ofte) melder klart ud og er meget forskellige fra kristendommen.

Jeg tror nu det er mere nuanseret end du lige beskriver her (der er altid to grøfter på en vej - mindst)
- Den ene grøft er som du beskriver. Man vil med religionens magt gøre mennesker til slaver og lov-bundne religiøse.
- Den anden grøft er vel at blive en tak for overfladisk. At lære mennesker at hvis de bare gør deres bedste og tror så godt de kan og derudover overgiver deres liv til Gud - så skal det nok gå altsammen. Den slags kristne finder også, tror jeg. Dem der mener at man bare skal SIGE at man er kristen så er man det og kan ellers leve uforandret videre. Eller den der siger "du er døbt = du er frelst"

Jeg tror der er flere der falder i den anden grøft - den er både lettere og behageligere at gå i end den med alle reglerne.

Begge grøfter er både farlige og dybe - og ikke til at komme op af når man først er der

Den eneste sande religion eller tro er den som går lige midt på midterstriben. Men der er vist ingen trosretninger som kan holde sig der hele tiden.
Vi går hok og slingre lidt for langt til højre i nogle spørgsmål og lidt for langt til venstre i andre - men det betyder jo så også at vi rammer midten ind i mellem

Problemet opstår hvis vi kun slingrer rundt på den ene side af midterstriben - så har vi jo kun det halve plads før vi falder i grøften....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#17664 - 27/08/2003 14:09 Re: Helbredelse- en belønning eller en metode ? [Re: carl]
steen
Bruger

Hej Carl

Hvorfor skulle Jesus helbrede en som tror på en afgud? Når nu Linda Christensen er blevet helbredt ved tro på sin afgud, vil det jo kun fører hende endnu længere væk fra Jesus..det hun gør nu virker jo for hende.

Ved hendes helbredelse har Gud altså ført hende væk fra frelsen. Det lyder da ikke helt logisk?

Steen

Til toppen 
#17665 - 27/08/2003 17:27 Re: Helbredelse- en belønning eller en metode ? [Re: steen]
carl
Bruger

Hej Steen

Som jeg i et tidligere indlæg har skrevet spurgte Jesus aldrig de syge om hvilken tro de havde, men om de troede han kunne gøre dem rask. Der var altså ingen betingelser om, at man skulle være særlig hellig, eller gøre noget specielt for at blive helbredt. Og manden der sad og tiggede ved templets port og fik sit livs overraskelse istedet for penge, blev heller ikke afkrævet en forklaring af Peter og Johannes.

Hvordan kan du påstå at hun blev helbredt ved tro på sin afgud ? Det siger hun overhovedet intet om i sit vidnesbyrd.
At hun føjer noget menneskeligt til udover at det var Gud, der greb ind, jamen, det er der sandelig også mange kristne, der gør. Alene debatten her i tråden afslører, at mange kristne har svært ved at tro på, at helbredelse ikke er en belønning, men en gave fra Gud, fuld af nåde og bjarmhjertighed. Ligesom de andre gaver Gud giver dem der beder Ham.

Dit citat:
"Ved hendes helbredelse har Gud altså ført hende væk fra frelsen. Det lyder da ikke helt logisk?" Nej, men det er altså også dig der påstår det !!!

carl

Til toppen 
#17666 - 27/08/2003 19:39 Re: Helbredelse- en belønning eller en metode ? [Re: carl]
steen
Bruger

Hej Carl

Du glemmer ind ting. Linda Christensen er ikke kristen. Hun tror på sin egen selvopfundene gud.

Hun tror ikke på Jesus som kristus som vores eneste vej til Gud og frelsen.

Det er altså ikke det samme som med de syge Jesus helbredte. De kom jo netop til ham fordi de troede han kunne helbrede dem. De troede altså Jesus.

Så det er ikke det at hun føjer noget menneskeligt ved sin helbredelse jeg studser over - det er at hun blev helbredt selv om hun ikke tror på den kristne Gud.

Steen

Til toppen 
#17667 - 27/08/2003 21:20 Re: Helbredelse- Guds suveræne beslutning !!! [Re: steen]
carl
Bruger

Hej Steen

Det var ikke alle der kom og bad Jesus. Hvad med den sindsyge mand ved Geneserat sø, hvor Jesus begyndte at uddrive dæmonerne inden manden sagde noget. Hvad med tiggeren ved Templet som Peter og Johannes mødte, han bad heller ikke om andet end penge !
Hvad med den mand (Lukas kap. 14. vers 2-4) som havde vattersot, ham helbredte Jesus uden at manden havde sagt et ord. Læs også Lukas kap. 11 fra vers 14, hvor manden var stum.

Du påstår stadig, at Linda C. ikke er kristen. Jeg kender hende ikke, men gør du så meget at du kan bevise din påstand ?

Dit citat:
"Så det er ikke det at hun føjer noget menneskeligt ved sin helbredelse jeg studser over - det er at hun blev helbredt selv om hun ikke tror på den kristne Gud ". Citat slut.

Ja, og det er lige netop der det går galt, fordi du og nogle andre ikke kan forstå, at Gud er suveræn og I tror at helbredelse er en belønning. Og I mener, at kan bedømme omfanget eller indholdet af deres tro. Jesus eller de udvalgte mennesker Gud på en særlig måde har brugt op gennem tiderne i forbindelse med helbredelse, har aldrig stillet betingelser. Jeg tror vi vil få os nogle overraskelser eengang i himlen, når vi skal se Ham vi tror på.

Jeg kender til at bede for mennesker og det kunne aldrig falde mig ind at stille betingelser først. Hvis mennesker selv kommer for at blive bedt for skulle man så først til at undersøge deres trosforhold ? Jeg kan ihvertfald ikke finde belæg for det i bibelen. Hvert menneske må således stå til ansvar overfor Gud. Men de er altid bagefter blevet formanet til at tage imod Jesus, som deres personlige frelser.
Der kan være specielle situationer, hvor nogle forhold inden forbøn skal være på plads, men ellers nej.
carl

Til toppen 
#17668 - 28/08/2003 15:33 Re: Helbredelse- Guds suveræne beslutning !!! [Re: carl]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Jeg synes nok også, at det lidt svært at forstå, hvis Linda C skulle være kristen, når man læser artiklen i KD. Et par klip:

Tre dage efter at Linda Christensen har sagt nej til at blive opereret, får hun en meddelelse fra sin skytsånd Natael nedskrevet af hendes spirituelle vejleder i Spiritistisk Samfund i Odense.

Et trossamfund, der mødes omkring okkulte seancer, hvor de bl.a. via et medie kontakter afdøde ånder. På sedlen står der: »Der er mange veje at gå, og du har valgt den rigtige.« Linda Christensen ser det som et godt tegn.

Linda Christensen er overbevist om, at der findes en gud, og at vi bliver genfødt.

- Jeg tror på, at der er en kraft, som vi kalder Gud, og jeg beder til Gud hver dag om, at verden må blive bedre. Hvis jeg beder inderligt, så føler jeg mig også bedre tilpas, siger hun.

Spiritisme og reinkarnation kan altså ikke siges at være en del af den kristne tro. Desuden omtaler hun også Gud som en kraft, hvilket stemmer meget bedre med New Age end kristendom.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#17669 - 28/08/2003 22:10 Re: Helbredelse- Guds suveræne beslutning !!! [Re: øhlenschlæger]
Raven
Bruger

Reg.: 08/07/2003
Sted: Brejning
Hej Øhlenslæger

Jeg håber det er iorden jeg sådan pludselig blander mig i debatten.

Pointen er ikke, for mig at se, hvorvidt Linda C er kristen eller ej. Hun bad til Gud om helbredelse, og Gud helbredte hende.

Man kan så som menneske sidde tilbage og synes at det ikke er "retfærdigt" eller at det ikke kan være "rigtigt", fordi hendes livsførelse eller tro ikke lever op til de forventninger man synes de som minimum burde have for at blive helbredt. Jeg priser mig dog lykkelig over at Gud gang på gang viser barmhjertighed med os, på trods af vore vildfarelser og synd, det giver mig en utrolig glæde og taknemmelighed at vide, at uanset hvordan min situation er eller hvad jeg har gjort, kan jeg altid vende mig til Gud og møde tilgivelse og nåde (ja endda helbredelse).

Guds gaver gives ufortjent, hvadenten det er frelse eller helbredelse.

Mvh
Raven

Til toppen 
#17670 - 28/08/2003 22:42 Re: Helbredelse- Guds suveræne beslutning !!! [Re: Raven]
steen
Bruger

Hej Raven

Balladen er, sådan som jeg ser den: At man kan bede til Gud, og at Gud høre en, uanset om man beder til Biblens Gud, Islams Gud, eller Linda C's 'hjemmestrikkede' Gud. Pointen er, Linda C ved ikek hvem hun beder til, hun beder bare,

Som jeg ser det, er de mirakuløse helbredelser, altså ikke bestemt af religion. Man kan fristes til at bruge disse 'mirakler' imod at der findes en bestemt indfaldsvinkel til at nå Gud. Altså at New Age er ligeså meget sandhenden som kristendommen. Denne tanke får nok mange her i dette forum til at falde ned af stolen.

Guds fred,
Steen

Til toppen 
#17671 - 28/08/2003 22:49 Gud skal æres! [Re: carl]
john316
Bruger

Reg.: 18/08/2003
Sted: København
Hej Carl,

Jeg er enig i, at man ikke behøver at være kristen for at blive helbredt af Gud og man behøver heller ikke selv at bede om det.

Men der er én ting, som jeg er ret sikker på: Gud er en nidkær gud og han vil ikke dele med nogen eller noget. Hvis Han helbreder, så vil Han æres for det.

Den måde som artikelen fremstiller helbredelsen på, rejser begrundet tvivl om Gud får hele æren. Hvorfor skulle Gud være interesseret i, at der sker et mirakel, som han ikke får æren for?

Men som du siger, så er Guds veje uransagelige....... hvilket er ret svært at argumentere imod ........ og avisartikler er tit upræcise.

/Rolf Johannes 3.16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Til toppen 
#17672 - 28/08/2003 23:57 Re: Helbredelse- hun bad bare !!! [Re: steen]
carl
Bruger

Hej Steen

Din kommentar:
"Balladen er, sådan som jeg ser den: At man kan bede til Gud, og at Gud høre en, uanset om man beder til Biblens Gud, Islams Gud, eller Linda C's 'hjemmestrikkede' Gud. Pointen er, Linda C ved ikek hvem hun beder til, hun beder bare,"
Citat slut.

Undskyld , men du har det svært kan jeg læse. Du synes ikke at Linda C har den rette tro eller at det er den rigtige Gud hun bad til.
Sådan læser jeg din kommentar.
Jeg vil anbefale dig at læse de steder i det nye testamente, hvor Jesus helbredte mennesker. Du finder ikke belæg i bibelen for, at Jesus havde de overvejelser du har.

Jeg er enig med dig i, at der er meget roderi og blandingsreligion og overtro og vantro, men er der ikke også det blandt os kristne, der mener at have forstået det hele ?
Mon ikke der er megen overlevering af traditioner:Som Søren A. Kirkegaard for mange år siden har sagt, så er generationers erfaring godt, bare det ikke bliver overdrevet, for så gør det mere skade end godt er.

Jeg synes vi alle har godt af at tænke på, at Linda C. bad på sin måske ubehjælpsomme og "blandede" måde og blev helbredt, mens der bedes fine og velformede bønner i tusindtal i kirkerne og intet sker.
Der er mange vidnesbyrd over hele jorden om mennesker i nød, som ikke kendte Gud, men som råbte på Hans hjælp, og hvor Gud åbenbarede sig for dem eller blot helbredte dem.

Iøvrigt undrer jeg mig lidt over hvorfra du kender alle kvindens bevæggrunde og indholdet af hendes tro og hendes råb om hjælp i forbindelse med hendes bøn til Gud ????

mvh
carl

Til toppen 
#17673 - 29/08/2003 11:02 Re: Helbredelse- hun bad bare !!! [Re: carl]
steen
Bruger

Hej Carl

Du misforstår mig ganske meget. Jeg er slet ikke kristen i traditionel forstand. Jeg anerkender ikke Biblen som Guds ord.

Jeg tror på Gud - og jeg tror på At Gud helbredte Linda C. At hun ikke er kristen, sådan som man definerer en kristen her på jesusnet, fremgår klart af artiklen i kristeligt dagblad. Du kan jo evt. tage dig sammen til at læse den istedet for at

Iøvrigt undrer jeg mig lidt over hvorfra du kender alle kvindens bevæggrunde og indholdet af hendes tro og hendes råb om hjælp i forbindelse med hendes bøn til Gud ????

Jeg brugte det her indlæg til en kritik af kristendommens insisteren på at være den eneste sande tro.

Til toppen 
#17674 - 29/08/2003 11:34 Re: Helbredelse- hun bad bare !!! [Re: steen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Steen, du skriver

Jeg brugte det her indlæg til en kritik af kristendommens insisteren på at være den eneste sande tro.

Jeg sidder så med et spørgsmål: Mener du så overhovedet at kristendommen er en sand religion, siden du vist mener, at der er flere modstridende sande religioner?

Jeg ville bedre kunne forstå dig, hvis du mente, at ingen religion var sand i absolut forstand, men at alle religioner var menneskeskabte vrangforestillinger.

Du skriver at du ikke er kristen i traditionel forstand. Så må du jo mene, at du er kristen i utraditionel forstand? Har du selv tænkt dig frem til din egen form for kristendom, siden du ikke tror at Bibelen er Guds ord, eller hvordan er du nået til den overbevisning du har? Har du lyst til at fortælle lidt mere om, hvad den går ud på?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#17675 - 29/08/2003 15:31 Re: Helbredelse- hun bad bare !!! [Re: steen]
carl
Bruger

Hej steen

Din kommentar:
"Du misforstår mig ganske meget. Jeg er slet ikke kristen i traditionel forstand. Jeg anerkender ikke Biblen som Guds ord."
Citat slut.

Hvordan kan det dog være at jeg overhovedet ikke bliver overrasket over "din bekendelse" ?
Det eneste jeg er forundret over er dine gentagne påstande
om hvilken Gud hun bad til osv., når du ikke selv anerkender kristendommen. Jeg har iøvrigt læst artiklen.
Er der andre end den treenige Gud, Den Almægtige, himlens og Jordens og menneskets skaber man kan bede til, så er jeg bestemt uvidende herom.

mvh
carl

Til toppen 
#17676 - 29/08/2003 17:54 Re: Helbredelse- hun bad bare !!! [Re: carl]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
Man kan bede til Allah. Man kan også bede til Krishna. Man kan sågar bede til Odin, hvis det skulle falde én for.

-Z

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#17677 - 29/08/2003 21:40 Re: Helbredelse- hun bad bare !!! [Re: carl]
steen
Bruger

Hej Carl

Jeg håber at udsagnet

Er der andre end den treenige Gud, Den Almægtige, himlens og Jordens og menneskets skaber man kan bede til, så er jeg bestemt uvidende herom.

var en fejl fra din side, ellers tror jeg at tiden er inde til lidt aftenskole.

Men som Zaphod f.eks. nævner, så beder 20% af jordens befolkning til Allah, hindu'erne har deres definition på Gud osv.

Faktisk er der udgør andelen af kristne måske blot 25% af jordens befolkning. Men som sagt, jeg håber da ikke dette kommer som en overraskelse.

Endelig så tror jeg at flertallet af de 25% 'kristne' ikke tænker på Gud, som som Gud er beskrevet i Biblen. Men derimod på Gud som en højere urkraft som kan gribe ind i det enkelte menneskes skæbne, men ikke det der med Jesus og frelsen osv. Og gør det dem til kristne? Hvor mange her i Danmark, f.eks., tror du der studerer biblen? De 85% som er medlem af folkekirken?

mvh
Steen

Til toppen 
#17678 - 29/08/2003 21:49 Re: Helbredelse- hun bad bare !!! [Re: kristina]
steen
Bruger

Hej Kristina

Du spørger

Du skriver at du ikke er kristen i traditionel forstand. Så må du jo mene, at du er kristen i utraditionel forstand? Har du selv tænkt dig frem til din egen form for kristendom, siden du ikke tror at Bibelen er Guds ord, eller hvordan er du nået til den overbevisning du har? Har du lyst til at fortælle lidt mere om, hvad den går ud på?

Jeg startede som traditionel kristen, læste Biblen, var overbevist om at det var Guds ord. Dengang var jeg vist 17 år. Idag som 28 årig, med en naturvidenskabelig kandidatgrad bag mig, mange erfaringer rigere, har jeg erkendt at jeg med min fornuft ikke længere kan tro ihvertfald 100% på Biblen.

Hvad jeg så er? Jeg tror på der findes en Gud. Jeg interesserer mig derfor meget på mirakuløse hændelser, som f.eks. helbredelser. Men jeg kan nok ikke definere min tro inden for en eksisterende religion. Jeg vil heller ikke definere mig selv som New Age. Det er jo blot hvad folk kan finde på at gå og bilde sig ind, f.eks. reinkarnation..tsk tsk.

Guds fred,
Steen

Til toppen 
#17679 - 30/08/2003 01:00 Re: Helbredelse- hun bad bare !!! [Re: steen]
Anonym
Anonym

Jeg startede som traditionel kristen, læste Biblen, var overbevist om at det var Guds ord. Dengang var jeg vist 17 år. Idag som 28 årig, med en naturvidenskabelig kandidatgrad bag mig, mange erfaringer rigere, har jeg erkendt at jeg med min fornuft ikke længere kan tro ihvertfald 100% på Biblen.

Kære Steen

Jeg har stor sympati for dit synspunkt. Derfor denne lille bemærkning:

Hvis Gud er til, hvad vi jo ikke kan vide, er det rimeligt at antage at Gud kan være en altomfattende personlighed som bevidst former verden og som er bevidst om sig selv og om os - og derfor naturligvis også må kunne hjælpe os. Og mere mener jeg ikke vi kan sige om Gud!

Men i den forstand må det derfor være meningsfyldt at bede til Gud, således som Linda Christensen jo også har gjort. Hvis vi beder til Gud, uanset om vi er kristne eller ej, er der ingen grund til at tvivle på at Gud hører og reagerer på vores bøn - ud over denne ene at Gud måske ikke er til!

Men jeg kan, ligesom du, heller ikke bede til bibelens alt for menneskelige gud, som det ene øjeblik (i 2. mosebog) opfordrer til drab på brødre, venner og naboer, døtre og ægtefæller og det næste øjeblik siger: Du må ikke slå ihjel!

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#17680 - 30/08/2003 15:05 Re: Helbredelse- hun bad bare !!! [Re: steen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Steen, mange tak for din redegørelse om din vej væk fra Bibelen. Jeg kan sagtens følge dig, for jeg gik på den samme vej, bare i modsat retning!

Jeg er meget ældre end dig, og har været en del omkring, og har derfor også mange erfaringer og uddannelser at trække på. Jeg er - i en særdeles moden alder - omsider havnet i den overbevisning, at Bibelen er Guds ord fra ende til anden (dermed mener jeg ikke at han selv har skrevet den, men at den indeholder det han vil, at vi skal vide, og hvad vi i åndelig forstand behøver.

Nu nævner du din naturvidenskabelige uddannelse på en måde, som får mig til at tænke på, at du måske tror det er den, der har fået dig til at mene, at det der står i Bibelen ikke kan passe.

Faktisk var det, som førte mig på sporet af Bibelens sandhed, netop en dyb undren over, at mennesker med en høj begavelse, og med uddannelser og eksaminer og erfaringer på mange forskellige områder, også naturvidenskabelige, for fuldt alvor kunne tro som de gjorde.

Det var en stor udfordring for mit menneske- og verdensbillede, og jeg gik derfor i gang med det projekt, at jeg ville finde ud af, hvordan det dog kunne gå til, når de - ellers - virkede fuldt normale

Det faldt mig overhovedet ikke ind, at jeg selv kunne gå hen og blive bibeltro. Men det gjorde jeg, til min egen store overraskelse, efter et års tids forløb. Når jeg nævner dette, så er det bare for at sige, at høje IQ-tal og høje uddannelser har lige så lidt at gøre med, om mennesker er kristne eller ej, som slet ingen uddannelser, og åndsevner i den allernederste del af skalaen.

Igen må vi tage til efterretning, at Gud, ved Helligånden, åbner Bibelen og viser vej til Jesus for hvem han vil, helt uafhængigt af uddannelse og indsigt i, hvordan verden er skruet sammen. Også uafhængigt af alder. Jeg tror at det kan være lige fra fostertilstanden til det sidste åndedrag på plejehjemmet, og at det kan ske som en pludselig omvendelse eller som en langvarig proces.

Det blev yderligere klart for mig, at hvis jeg ikke var blevet døbt (det blev jeg, da jeg var et par måneder gammel), var underet aldrig sket. Men jeg er fuldstændig klar over, at det er et personligt udsagn, som der næppe er andre, der kan bruge til andet end til at undre sig.

Er der i forresten ikke også noget om at "undren er begyndelsen til al visdom"? Sådan tror jeg i hvert fald det var i mit tlfælde

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#17681 - 30/08/2003 19:15 Re: Helbredelse- hun bad bare !!! [Re: kristina]
steen
Bruger

Hej Kristina

Det glæder mig at du er sagelig i din tro - men ærger mig at du ikke kan redegøre for hvorfor du tror på at Biblen er Guds ord. Vi har diskuteret det før, men på mig virker det som om at du en gang for alle har besluttet at nu anderkender du Biblens som Guds ord, og så bøjer du af for al kritik.

Hver gang vi når frem til et paradox i Biblen, ender dit ræssonnement med at 'for mig er det ikke muligt at forstå, men for Gud er alt muligt - så det går godt nok'

Det var egentlig ikke men mening at fremhæve at jeg har en 'naturvidenskabelig' uddannelse, men derimod blot at jeg har en lang akademisk baggrund. Når man studerer i et sådanne miljø, lærer man at analyserer alting grundigt, at se alting fra flere sider, altid at være kritisk over for eksisterende viden.

Jeg synes ud fra et kritisk analyse af selve teksten, hænger Biblen ikke frem. Ihvertfald i den forstand at det står klart at det er ikke en mastermind der står bag teksten.

Naturen som vi kan studerer den, er noget så logisk og regelbaseret bygget op i sine elementar dele. Budskabet i Biblen er ikke særlig logisk. Det er svært at forestille sige at den som har skabt verden, også har skabt Biblen.

Guds fred,
Steen

Til toppen 
#17682 - 31/08/2003 15:47 Re: Hvem helbredte Linda Christensen? [Re: steen]
hjertensfryd
Bruger

Reg.: 19/08/2003
Sted: Hundstrup
Det gjorde hun selv.

På samme måde som at mennesker med deres viljekraft kan lægge sig til at dø, fra det ene minut til det andet, således kan et menneske med sin viljekraft helbrede sig selv.

Der er ikke tale om tro, men om viljekraft.

Det var præcis det samme som det der skete når Jesus fremførte mirakler. Jesus lærte mennesker at bruge deres viljekraft.

At folk render rundt og tror at det var deres tro på Jesus eller Gud der helbredte dem, det er de helbredende krafter flintrende ligeglad med. Spørgsmåler er at have viljen, troen er ligegyldig, viljen er den der er det altafgørende.

Solen er da også ligeglad med, om vi tror på en Gud som skaber, noget andet som skaber eller slet ingen skaber. Solen skinner ligegyldigt hvad vi tror, således er det også med de viljekrafter vi kan bruge.

Disse krafter har vi desværre lært at fornægte som børn, og vokset op i et samfund hvor det er vigtigere at tro på livsløgne end at udføre vor viljekraft. Og viljekraft er ikke blot det at kunne sige ja eller nej, eller at kunne gå hen og stemme til et valg.

Viljekraften er noget meget større, langt større end troen, som de fleste render rundt med og denne viljekraft kan desværre bruges både med ond vilje såvel som ved venlig og kærlig vilje.

Hvor meget denne viljekraft kan gøre og om den kan på- og overføres på andre mennesker, skal jeg på ingen måde sige, da selv jeg er novice i denne henseende.

Jeg er endnu ikke blevet helt fri at min fornægtelse af livsløgnene, som jeg og dertil alle andre er blevet påført siden vor fødsel.

Tro kan ikke helbrede, det er viljens kraft der gør det hos det enkelte menneske. Og så er det fuldstændig ligegyldigt hvad folk ellers går rundt og tror.

Længe leve du livets barn for du er ikke noget skarn.

Til toppen 
#17683 - 31/08/2003 16:49 Re: Hvem helbredte Linda Christensen? [Re: hjertensfryd]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Lars

Med dit indlæg her er du så langt væk fra kristendommen, som det vel er muligt at komme! Jeg har prøvet at finde et udsagn, som jeg som kristen kunne være enig med dig i. Det lykkedes faktisk ikke. Det du tror er en livsløgn, det er ifølge min overbevisning selve Sandheden, Vejen og Livet, nemlig Jesus Kristus.

Og det, som jeg tror er en livsfarlig livsløgn, er det, som du ser!

Har du noget forslag til, hvordan det kan blive muligt at komme hinandens "synspunkter" nærmere i en dialog? Har du lyst til at overveje, om det du ser, måske kunne være forkert, siden du nu har klikket ind på JesusNet, eller er dit anliggende at forsøge at overbevise andre om, at det du ser er en objektiv sandhed?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#17684 - 31/08/2003 20:11 Re: Hvem helbredte Linda Christensen? [Re: kristina]
hjertensfryd
Bruger

Hej Kristina,

Livsfarlige livsløgne er livsløgne man fornægter.

Om mit indlæg er så langt væk fra kristendommen, som det er muligt at komme, kan da kun være fordi jeg netop har fået den rette sammenhæng af kristendommen at se i øjnene, at den er en livsløgn som så meget andet.

Jeg tror ikke kristendommen er en livsløgn lige så meget som du tror den ikke er det. Der er blot den forskel mellem dit og mit forhold til kristendommen, du tror – jeg gør ikke.

Om vore synspunkter kan nærme sig hinanden, det er nok ikke muligt, for jeg kan ikke se at jeg skal lukke mine øjne eller holde hænderne for øjnene og dermed skjule det jeg kan se.

Jeg har flere gange spekuleret på, om det jeg ser nu også er rigtigt, men hver gang jeg har sat mig ned og tænkt over det, da får jeg et mere og mere oprigtigt syn på tingene. Skal jeg fornægte det syn jeg i mit hjerte har haft fra fødslen af og som ikke er blevet ødelagt af diverse religiøse og andre ideologiske foretagender. Skal jeg skrotte det syn, Kristina?

Vil du virkelig have at jeg skal spidde mine hjerteøjne ud, de øjne der giver mig et seende syn?

Kristina, godt nok er jeg 49 år og voksen, men jeg har et barn, et livets barn i mit hjerte, et barn hvis livserfaring er 49 års liv uden påvirkning fra religiøse fællesskaber og sekter samt andet skrammel.

Jeg kan og vil ikke vise dette livets barn mangel på ære og respekt, som det bliver fornægtet hos de fleste mennesker, fordi de lærte at fornægte dets syn dengang de selv var børn i krop. Når så de kom til voksenalderen har de glemt alt om, hvad dette barn, deres eget livets barn gav dem af viden om den verden, de nu som voksne er ved at ødelægge, fordi de hellere vil lytte til deres livsløgnes talsmænd, som menneskene op igennem årtusinder har gjort det. Og allerværst oplærer de deres egne børn til at fornægte deres livets barn og dets seende øjne og giver derved deres blindhed videre til deres egne børn.

Kristina, skal jeg lukke munden på mit livets barn, på samme måde som voksne lukker munden på børn, ved at sige: »Ti stille, mens at de voksne snakker.«?

Hvad var det mon barnet i H.C.Andersens fortælling ”Kejserens nye klæder” så, og som alle andre også så, da barnet åbnede munden, selv Kejseren så det, men gjorde ingen tegn på at han så det som også alle andre så.

Kristina, jeg er barnet, hvad er du?

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Til toppen 
#17685 - 31/08/2003 20:20 Re: Hvem helbredte Linda Christensen? [Re: hjertensfryd]
carl
Bruger

Hej Hjertensfryd

Det var noget af en påstand, at det var viljekraften og ikke troen, der helbredte Linda C. Nu har vi faktisk næsten haft alle mulige forklaringer så det er da en debat der vil noget.

Hvordan kan du vide noget om den kristne tro og tillige sammenligne den med viljekraft, når du ikke anerkender eller har kendskab til den kristne tro ????

Og hvorfra ved du noget om hvad det var Jesus gjorde ??

carl

Til toppen 
#17686 - 31/08/2003 20:26 Re: Hvem helbredte Linda Christensen? [Re: hjertensfryd]
carl
Bruger

Hjertensfryd

Dine kommentarer:
Livsfarlige livsløgne er livsløgne man fornægter.

Om mit indlæg er så langt væk fra kristendommen, som det er muligt at komme, kan da kun være fordi jeg netop har fået den rette sammenhæng af kristendommen at se i øjnene, at den er en livsløgn som så meget andet." Citat slut.

Hvilken livsløgn tror så du på ?

carl

Til toppen 
#17687 - 01/09/2003 10:06 Re: Hvem helbredte Linda Christensen? [Re: hjertensfryd]
steen
Bruger

Hej Hjertenfryd

nu synes jeg du går for vidt. Der er ingen der ved hvorfor Linda C, er blevet helbredt Førende kræftlæger betegner selv hendes helbredelse som et mirakel.

Jeg synes ikke det er passende at du fremsætter dine egne teorier, som om de var fakta. Så lyder du som om en af de bonderøve der sidder og diskutere storpolitik på den lokale bodega, og selv tror de har svaret på alle verdens problemer.

Jeg kan i det hele taget ikke lide din tone - Jeg synes det er meget fint du er ateist, men du burde også respektere vores andres værdier her i livet. Ikke alt det pjat med at vi er 'blinde'. Vi har en tro, som ganske rigtigt er blevet os indprentet fra barnsben. Men lad os nu selv filosofere over livet og alt det der. Det svar som er rigtigt for dig, behøver ikke være rigtigt for os andre.

Du gav udtryk for i et tidligere indlæg at 'livsløgnene' fyldte meget i de menesker du havde i din omgangskreds, selv da du boede i København. Dette kan jeg slet ikke nikke genkendede til. På min arbejdsplads hvor der sidder 1400 ingeniører diskuterer vi aldrig religion eller privat livsansuelse. Når jeg går i byen på nørrebro sidder vi ikke og dikskuterer tørt brød og kildevand, og hvordan vi undgår at komme nærmere det modsatte køn - det er nok i virkeligheden omvendt. Jeg forstår ganske enkelt ikke at så lillebitte en ting som folk tro og håb, er blevet sådan et problem for dig.

Steen

Til toppen 
#17688 - 01/09/2003 16:41 Re: Hvem helbredte Linda Christensen? [Re: steen]
hjertensfryd
Bruger

Hej Steen,

Først vil jeg lige oplyse om at jeg er ikke ateist og har aldrig været det. Den opfattelse er på din egen regning, Steen.

Du synes ikke det er passende at jeg fortæller hvad mit svar på trådens spørgsmål er. Steen, vil du have at jeg skal holde min mund, blot fordi mit syn ikke passer til det du fantaserer dig til?

Steen, folks tro og håb er ikke et problem for mig, mit problem er, om jeg blot skal lade mine medmennesker være og være fuldstændig ligeglad med dem. Det mener jeg ikke at jeg skal være. Det kan da godt ske at du gerne vil have at jeg ikke skal blande mig i dine gøremål, det skal jeg da gerne, men hvad er dine gøremål? Fortæl mig om dem, således at jeg ikke kommer til at blande mig i dine gøremål.
Hvad du har af problemer eller mangel på samme, i København, er da for mig uinteressant, da det ikke er dem tråden her handler om, dem kan vi debatere andetsted.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Til toppen 
#17689 - 01/09/2003 16:45 Re: Hvem helbredte Linda Christensen? [Re: carl]
hjertensfryd
Bruger

Hej Carl,

Ja, viljekraften er en spændende og stærk kraft. Den kan være farlig, når den bruges på en ond eller dårlig måde, men når den bruges på en god og venlig måde, da er den helbredende og opbyggende.

Jeg sammenligner ikke den kristne tro med viljekraft, da viljekraften er uafhængig af tro. Du kan sagtens have en kristen tro og bruge viljekraften, ligesom en ikke troende kan bruge den. Viljekraften er et redskab alle mennesker er født med og når et menneske pludselig spontant kommer til at bruge den, så er det et mirakel. For viljekraftens virke og styrke vil altid være en overraskelse (et mirakel) for mennesker der har lært at fornægte dens eksistens.

Carl, hvad Jesus menes at have gjort, er jeg og størstedelen af den danske befolkning på forskellig vis blevet fortalt. Vi befinder os i et kristent land, der i min skoletid havde kristendom på skoleskemaet og da mine forældre var medlemmer af folkekirken er jeg også blevet døbt og konfirmeret. Mine bedsteforældre er begravet fra kirken og ligger på kirkegårde. Så mon ikke jeg skulle vide lidt om, hvad de bibelske tekster fortæller om Jesus og han mulige gøremål. At mine forældre så ikke bruger eller praktiserer den religiøse side af folkekirken, kan jeg da kun opfatte som en fordel for mig, da jeg derved ikke er blevet oplært i den kristne religion.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Til toppen 
#17690 - 01/09/2003 16:47 Re: Hvem helbredte Linda Christensen? [Re: carl]
hjertensfryd
Bruger

Hej Carl,

Skal jeg opfatte den seende evne, som jeg, du og alle andre mennesker er født med, som værende en livsløgn?

Skal jeg fornægte denne seende evne, på samme måde som du gøre det?

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Til toppen 
#17691 - 01/09/2003 17:11 Re: Hvem helbredte Linda Christensen? [Re: hjertensfryd]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Lars, du har stadig ikke røbet for os, hvad det er du ser med de øjne du ser med?
Du har heller ikke forklaret, hvad dit ærinde egentlig er her på JesusNet. Jeg påskønner bestemt, at du ikke er ligeglad med dine medmennesker, men det forekommer mig at du slet ikke er interesseret i nogen dialog, fordi du er så sikker på at du har ret i det du ser, og at vi andre er blinde.

JesusNet er et debatforum, og derfor er det ikke særlig frugtbart, at du fortsat siger, at du er seende og vi andre er blinde. Jeg må indrømme, at jeg tror du ser syner, som ikke har noget med virkeligheden at gøre, men det kommer vi jo heller ikke videre i debatten med, vel? Vi har bare hver sin tro, med den forskel, at du tror at din tro er viden! Fordi du altså kan se ! Det kan vi faktisk alle - eller næsten alle, også de af os, som bruger briller ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#17692 - 01/09/2003 17:56 Re: Hvem helbredte Linda Christensen? [Re: hjertensfryd]
carl
Bruger

Hej Hjertensfryd

Tak for dit svar.

Jeg håber du vil svare på min undren:
Du skriver bla.
" .......er jeg også blevet døbt og konfirmeret.
Du har vel selv haft en mening omkring din konfirmation ?

og senere:
"Så mon ikke jeg skulle vide lidt om, hvad de bibelske tekster fortæller om Jesus og han mulige gøremål. At mine forældre så ikke bruger eller praktiserer den religiøse side af folkekirken, kan jeg da kun opfatte som en fordel for mig, da jeg derved ikke er blevet oplært i den kristne religion." Slut.

På den ene side siger du, at du ved noget om de bibelske tekster og sidst i teksten, at du ikke er oplært i den kristne religion

carl

Til toppen 
#17693 - 02/09/2003 15:41 Re: Hvem helbredte Linda Christensen? [Re: carl]
hjertensfryd
Bruger

Hej Carl,

Angående min konfirmation, så var det mine forældre der bestemte at jeg skulle konfirmeres, ikke af religiøse grunde, da de ikke på nogen måde viste interesse for noget som helst religiøst omkring min konfirmation. For mig at se, var mine forældres mening med konfirmationen at det blev alle andre af vores familie, venner og bekendtes børn, med andre ord, tradition og den skal holdes i hævd. Konfirmationen havde intet med det religiøse at gøre, så mit forhold til konfirmationen er og var, at jeg for det meste blev væk fra forberedelserne, for det første fordi jeg havde en uoverensstemmelse med nogle af mine skolekammerater (uvenner) og når jeg endelig kom til timerne, da sov jeg for det meste. Om jeg havde nogen mening omkring konfirmation? Nej, det havde jeg ikke ud over at det var mine forældres ønske at jeg skulle konfirmeres og det blev jeg nogle år før ungdomsoprøret, som jeg for øvrigt aldrig deltog i.

Når jeg mener, at være blevet oplært i religion og her menes kristendom, da er der foregået en aktiv indlæring i den religiøse del af kristendommen, så som aftenbøn, søndagsgudstjeneste og andre kirkelige handlinger, der ligger uden for de såkaldte traditionsbundne handlinger, så som dåb, konfirmation, bryllup og begravelse. De sidste fire er dem de fleste mennesker er med i, selv folk der ikke interesserer sig for den religiøse del af kristendommen.

At jeg er blevet sat til at læse i teksten (kristendomsundervisning) var jo mere som en historisk gennemgang end en egentlig religiøs handling eller indlæring. Herudover har jeg en general interesse i at være orienteret om de religiøse, politiske, økonomiske og militære forhold der foregår omkring mig, det vil da være tåbelig andet, eftersom de indvirker på den levende verden jeg er omgivet af. Til tider er der også diverse folk der giver mig skrifter, blade og lign. som de faldbyder folk på gaden, som jeg i ny og næ tager imod. Jeg abonnerer såmænd også på Kristeligt Dagblad og Information, da de er de to aviser her i landet, der for mig at se giver den bredeste og mest neutrale information om, hvad der rører sig her i landet. Jeg er et, efter min egen mening, et rimeligt velorienteret menneske på mange områder, heriblandt den kristne tro, med alle de forskellige grupperinger og endog flere end jeg kender til, der forefindes inden for denne religiøse afdeling.

Jeg ved en del om så meget og er derfor blot et velorienteret menneske og det er vel ikke at foragte, for det er vel ikke dårligt at være et velorienteret menneske, for så er jeg da gået helt galt i byen. Så skal jeg da til at sidde med foldede hænder og stirre stift ud i luften, men hvorfor skal jeg det. Det interesserer jeg mig da ikke for, jeg interesserer mig for det liv jeg er en del af og heriblandt er mennesker der skriver på hjemmesider på Internettet. Og hvorfor ikke lytte og tale til mennesker i netop dette debatforum. Jeg kan sagtens finde andre debatfora, som jeg for øvrigt også lytter og taler i, men nu er jeg dumpet ned her og I må da meget undskylde, at jeg ved min tale her i forummet er gået hen og blevet en del af jeres liv, men bryder I jeg ikke om mig og min tale om, hvad jeg kan se og høre, så be’ mig dog om at forlade jer, så skal jeg da gerne gå min vej og ryste jeres støv af mig, når jeg går ud.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Til toppen 
#17694 - 02/09/2003 15:55 Re: Hvem helbredte Linda Christensen? [Re: kristina]
hjertensfryd
Bruger

Hej Kristina,

Du beder mig om noget jeg ikke kan. Der er ikke tale om at jeg ikke kan røbe om, hvad jeg ser, for hvad jeg ser, ser selv du, Kristina., men du fornægter det du ser. Jeg kan ikke røbe noget der ikke er en hemmelighed. For at forklare lidt om, hvor svært det er at fortælle hvad det er jeg ser, så prøv at fortæl en rigtig fysisk blind hvad rød farve er. Den blinde vil først, dersom den blinde ville kunne få synet, kunne se hvad rød farve er, når den blinde kan se. I det tilfælde vi her på tråden beskæftiger os med, så kan vi begge se den røde farve, men du vil ikke se farven fordi du fornægter din seende evne. Du kan godt se, men vil blot ikke.

Jeg er ikke på indkøb her i dette debatforum og har derfor ikke noget ærinde her. Jeg er, ved at slentre ned igennem Internettets myriader af gader, dumpet ind her hos jer. Jeg har sidder og lyttet lidt til dem der siger noget og så synes jeg, at jeg også gerne ville sige lidt. I må meget undskylde, dersom det jeg siger ikke lige passer ind i jeres verdensbillede, men nu har jeg altså den seende evne jeg har og som alle andre mennesker også har og heriblandt er også I her i forummet. Mennesker der fornægter deres seende evner gør sig blinde og det kan seende mennesker se, det er blot det jeg tilkendegiver over for eksempelvis dig, Kristina.

Kristina, hvad er virkeligheden?

Er den levende, livgivende og livsbekræftende verden (Livets rige), du, jeg og alle andre mennesker er født til at leve i, sammen med alt andet levende her på planeten Jorden, er den virkelighed?

For mig er den verden i allerhøjeste grad virkelig. I den verden eksisterer vi som et fysisk/psykisk/sjæleligt/åndeligt væsen, med nogle evner vi alle er født med, ud over de fem sanser og de evner oplæres vi ikke til at bruge, men derimod til at fornægte. Heriblandt viljekraften (som jeg har tilkendegivet skulle være den der er på spil, dersom Linda er helbred på mirakuløs vis) og vores seende evne. I denne verden (Livets rige) lever vi mennesker med nogle underlige opfattelser om hvordan denne verden skal forstås. Nogle vil mene at der er en Gud der har skabt den, enten på den ene eller anden måde og at denne Gud tilligemed har gjort os mennesker til herre over denne verden.

At mennesket er herre over denne verden (Livets rige), er for mig at se en stor livsløgn. Vi mennesker er blot et fnug der svæver rundt på Jordens overflade og bosætter os der hvor det passer os bedst. Når mennesker, ved deres fiktive Guds hjælp, gør sig til herre over denne verden, da begynder de at bygge en fiktiv verden op af livsløgne, som i første omgang var af religiøs art og siden hen fostrede denne, den politiske del af livsløgnene. For at livsløgnene ikke skulle miste sin kraft, lærte man menneskene at tro på de fysiske fiktive værdier (tekster ”Loven”, gudebilleder og mammon) og for at forsvare disse livsløgnes værdier og på denne måde give disse fiktive værdier en form for reel værdi, satte man folk til at beskytte værdierne. Hermed skabtes den militære orden til at forsvare livsløgnenes eksistens. Og jeg må svært beklage, at selv heriblandt disse livsløgne, selv her eksisterer kristendommen tilligemed.

Jeg ved ikke om du stadigvæk tror at jeg ser syner, for så må du meget gerne fortælle mig, hvori at mine syner er. Men skulle du føle lyst hertil, kan jeg da kun anbefale at der laves en anden tråd til dette og ikke bruge denne.

Og til sidst. Lever jeg og er jeg seende? Tror jeg det eller ved jeg det? Nej, jeg hverken tror eller ved det, jeg gør det.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Til toppen 
#17695 - 02/09/2003 16:30 Re: Hvem helbredte Linda Christensen? [Re: hjertensfryd]
carl
Bruger

Hej Hjertensfryd

Tak for din fine forklaring, nu forstår jeg dig bedre.

Bliv endelig ved med at deltage, ellers bliver det hele jo så enslydende og trist. Og det var dog det værste der kunne ske.
En debat er jo ikke en krig, men en mulighed for at blive klogere og du giver debatten en vinkel, som er meget værdifuld.

carl

Til toppen 
#17696 - 02/09/2003 22:31 Tak fordi du kom forbi!... [Re: hjertensfryd]
Anonym
Anonym

Hjertensfryd skrev:
Jeg er ikke på indkøb her i dette debatforum og har derfor ikke noget ærinde her. Jeg er, ved at slentre ned igennem Internettets myriader af gader, dumpet ind her hos jer. Jeg har sidder og lyttet lidt til dem der siger noget og så synes jeg, at jeg også gerne ville sige lidt. I må meget undskylde, dersom det jeg siger ikke lige passer ind i jeres verdensbillede, men nu har jeg altså den seende evne jeg har og som alle andre mennesker også har og heriblandt er også I her i forummet. Mennesker der fornægter deres seende evner gør sig blinde og det kan seende mennesker se, det er blot det jeg tilkendegiver over for eksempelvis dig, Kristina.

Jeg vil i hvert fald takke dig fordi du kom slentrende og dumpede ind. Og jeg må sige Hjertensfryd, dine ord fryder mit hjerte.

Selv dumpede jeg også ind på jesus.net, og da jeg forlod dette sted igen, var jeg rigere og mere styrket i min tro end da jeg kom. Derfor vil jeg opfordre dig til at vente lidt med at slentre videre.

Her finder du nemlig mennesker som er værd at debattere med, mennesker som TROR og som du nok ikke bliver enig med, men som respekterer dig - mens de forsvarer deres tro det bedste de har lært!

Hvorfor jeg forlod "stedet" kan du læse HER!

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#17697 - 04/09/2003 23:31 Ikke troen, men viljen helbreder! [Re: hjertensfryd]
Anonym
Anonym

Hjertensfryd skrev:
Tro kan ikke helbrede, det er viljens kraft der gør det hos det enkelte menneske. Og så er det fuldstændig ligegyldigt hvad folk ellers går rundt og tror.

Kære Hjertensfryd

Dit synspunkt frister mig over evne til at deltage i denne debat. For jeg tror du har ret. Det er vilje der helbreder - og måske er det undertiden viljen og måske i lige så høj grad evnen til at tro som gør udslaget.

Jeg kender det faktisk fra mig selv, for jeg har oplevet flere gange hvordan troen har betydet en mærkbar positiv forandring, både psykisk og fysisk.

For mange år siden blev jeg overbevist om at transcendental meditation var en fantastisk og ikke-religiøs mental teknik til at rense sind og krop for blokeringer. (Man måtte dog godt knæle for guruens billede hvis man havde lyst, men det havde jeg ikke og afviste derfor opfordringen til at gøre det).

Min første meditation var imidlertid ganske overbevisende. Måske halvvejs inde i de 20 minutter den varede, "faldt" jeg med en utrolig lykkefølelse nedad, ligesom når man i et fly falder i et "lufthul". Jeg husker endnu hvordan jeg mærkede et smil brede sig over mit ansigt.

De følgende dage var bemærkelseværdige ved at jeg følte min krop dobbelt så let eller halvt så tung - og jeg følte en rolig og uudtømmelig energi som kom indefra, samt en større evne til at møde negativitet med positivitet. Og de kommende uger og måneder var ganske dejlige.

Men på et tidspunkt fadede virkningen ligesom ud. Og efter nogen tid holdt jeg op med at meditere, vist nok mest for at tjekke om min livskvalitet ville forringes. Forskellen var nu ikke markant til det værre, men måske lidt.

Jeg begyndte så at meditere regelmæssigt igen, og ventede vel at opleve forbedringen igen. Men den kom ikke igen. Heller ikke selv om jeg deltog i et lille opfølgningskursus hos de transcendentale. Tvivlen havde sneget sig ind.

For ikke så længe siden oplevede jeg imidlertid et næsten tilsvarende løft i stemningslejet og energien idet jeg blev overbevist om, troede på, at der var noget om påstandene i bogen "Spis efter din blodtype". Men også her fadede virkningen ud - og tvivlen sneg sig ind igen.

Det er nu min opfattelse at det ikke var meditationen eller spis-efter-din-blodtype som forårsagede de umiskendelige forbedringer jeg oplevede, men at det var min vilje og måske især evne til at tro på deres rigtighed som gjorde det.

Altså er det måske lige meget hvad vi tror på. Om det er transcendental meditation, spis-efter-din-blodtype, kristendommen, islam eller vedaerne, så hjælper det os så længe vi er overbeviste troende.

Og møder vi op til et møde med en helbredelsesprædikant med en "tyrkertro" på at han kan udvirke "mirakler", ja så er det måske vores vilje og evne til at tro på at "han kan" der udvirker "miraklet". Ikke at han helbreder i Jesu navn!

Det passer jo også rigtig godt med at udøvere af mange forskellige religioner hævder at religionen har ændret deres liv til det bedre.

Enhver bliver salig i sin tro, som man siger. Og enhver tro kan "flytte bjerge", forudsat at man har viljen og evnen til at tro.

Jeg er i øvrigt også enig med Steen når han i et svar til Raven skriver:

Balladen er, sådan som jeg ser den: At man kan bede til Gud, og at Gud høre en, uanset om man beder til Biblens Gud, Islams Gud, eller Linda C's 'hjemmestrikkede' Gud. Pointen er, Linda C ved ikek hvem hun beder til, hun beder bare,

Som jeg ser det, er de mirakuløse helbredelser, altså ikke bestemt af religion. . . .

. . . Altså at New Age er ligeså meget sandheden som kristendommen.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#17698 - 05/09/2003 10:43 Re: Ikke troen, men viljen helbreder!
hjertensfryd
Bruger

Hej Vagn,

Jeg kan ikke rigtig li’ at du giver mig ret, så hvis du kan nøjes med at sige, at du synes det jeg siger lyder rigtigt, så vil jeg blive glad. For jeg kan ikke lide at have ret, da det ligesom siger, at sådan er det bare, men det er det jo ikke, for har jeg nu ret? Det kan godt ske at det jeg har sagt er rigtigt, men jeg kan være uheldig at have stået på et punkt, hvorfra det ser rigtigt ud fra, men set fra et andet sted ser det forkert ud. Derfor vægre jeg mig ved at have ret.

Men ellers ser det meget rigtigt ud, det du skriver, set herfra hvor jeg befinder mig.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Til toppen 
#17699 - 05/09/2003 10:57 Re: Ikke troen, men viljen helbreder! [Re: hjertensfryd]
Anonym
Anonym

Hjertensfryd skrev:
Jeg kan ikke rigtig li’ at du giver mig ret, så hvis du kan nøjes med at sige, at du synes det jeg siger lyder rigtigt, så vil jeg blive glad. For jeg kan ikke lide at have ret, da det ligesom siger, at sådan er det bare, men det er det jo ikke, for har jeg nu ret? Det kan godt ske at det jeg har sagt er rigtigt, men jeg kan være uheldig at have stået på et punkt, hvorfra det ser rigtigt ud fra, men set fra et andet sted ser det forkert ud. Derfor vægre jeg mig ved at have ret.

Men ellers ser det meget rigtigt ud, det du skriver, set herfra hvor jeg befinder mig.

Jeg vil gerne nøjes med at sige at det lyder rigtigt hvad du siger. Og jeg forstår og sympatiserer med din vægring ved "at have ret". Selv holder jeg meget af Sokrates' udsagn: "Det eneste jeg med sikkerhed ved, er at jeg ingenting ved". Præcis derfor er min tro altid til revision, og derfor bliver den aldrig dogmatisk, men sprænger tværtimod alle dogmer i stumper og stykker.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#17700 - 05/09/2003 11:26 Re: sokrates
Esmaralda
Bruger

Selv holder jeg meget af Sokrates' udsagn: "Det eneste jeg med sikkerhed ved, er at jeg ingenting ved". Præcis derfor er min tro altid til revision, og derfor bliver den aldrig dogmatisk, men sprænger tværtimod alle dogmer i stumper og stykker.

Hej Vagn

Ja man må da sige at ham Sokrates rammer rigtigt nogen gange.... Jeg kan til fulde hoppe med på den vogn: "Det eneste jeg med sikkerhed ved, er at jeg ingenting ved"

Men en tro kan blive så stærk at man (næsten) tror det er viden

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#17701 - 05/09/2003 12:30 Re: sokrates [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Esmeralda skrev:
Men en tro kan blive så stærk at man (næsten) tror det er viden

Ja - og når troen bliver så stærk, er det at den begynder at bliver farlig.

Som f.eks. når jødiske bosættere opretter byer i Palæstina, fordi de véd at deres gud har lovet dem landet - og når muslimske selvmordsbombere sprænger sig selv og jødiske mænd, kvinder og børn i luften. I fuld tillid til at de dermed sikrer sig en direkte vej til himlens lyksaligheder.

En stærk tro må efter min opfattelse altid afbalanceres af en stærk tvivl - ellers er den usund. Og derfor glæder det mig at du skriver at "man (næsten) tror det er viden". Jeg håber aldrig du glemmer det lille "næsten"!

På unitarernes HJEMMESIDE fandt jeg i øvrigt dette eksempel fra kristensdommens historie om hvor galt det kan gå:

Den spanske adelsmand Miguel Serveto (1511-1553), læge og humanist, anses for at være den, der i reformationstiden begyndte den unitariske udvikling.

Serveto arbejdede som videnskabsmand, hvor han udover naturvidenskab studerede det, man i dag ville kalde religionshistorie.

Det var på den tid en livsfarlig beskæftigelse, hvis man da var en ærlig og modig forsker, for hvis man opdagede noget, som ikke faldt i magthavernes, herunder kirkeledernes smag, og fastholdt disse opdagelser, kunne man nemt risikere en grusom straf.

Efter et nøjere studium af kristendommens historie gennem dens kilder - herunder bibelen - opdagede Miguel Serveto, at dogmet om den treenige Gud, (Faderen, Sønnen og Helligånden) - en gudsopfattelse som både katolikker og de ledende reformatorer med Luther og Calvin i spidsen havde fastslået som en fundamental sandhed i kristendommen - var et falsum og ikke havde belæg i de historiske kilder.

Han udgav i 1531 en bog herom med titlen "Om fejlene ved treenigheden" og havde en ivrig brevveksling med Calvin, der boede i Geneve.

Serveto var så letsindig at begive sig til Geneve for at forsvare sine synspunkter, men her blev han pågrebet af Calvin, der efter en symbolsk retssag, hvor de eneste dommere var Servetos modstandere, dømte ham til døden, og han blev sammen med sine skrifter brændt på bålet.

Men med gnisterne fra kætterbålet fløj hans tanker ud over hele Europa, hvor de vakte opmærksomhed hos mange frisindede teologer.

Calvins tro må have været meget stærk - og den var i hvert fald meget farlig for Serveto!

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#17702 - 05/09/2003 17:30 Re: Troen på Gud er ikke et sammensurium1
carl
Bruger

Hej

Prøv at læse hvad tro egentlig er i bibelsk forstand, det har intet med alt andet at gøre. Og så er der også forskel på tro og håb, det er ikke det samme.
Hvem i alverden har fundet på, at viljekraft har noget med tro at gøre, de er faktisk deres modsætninger.

Det bliver spændende at se hvad det her emne kan blive til.

carl

Til toppen 
#17703 - 05/09/2003 18:29 Re: sokrates
Esmaralda
Bruger

Hej Vagn

En stærk tro må efter min opfattelse altid afbalanceres af en stærk tvivl - ellers er den usund. Og derfor glæder det mig at du skriver at "man (næsten) tror det er viden". Jeg håber aldrig du glemmer det lille "næsten"!

Jeg tror ikke der er fare for at glemme det..... Hver gang jeg har FØLT mig så sikker i min tro at JEG synes det da er viden ..... så sender Gud altid en eller anden og dunker mig i hovedet med at det kan jeg da ikke VIDE - eller har du set det fra den side - eller noget helt andet.....derved kommer der en lille tvivlog så....... Tja så er det jo tilbage til lønkammeret og revurdere og arbejde med emnet til man har fundet et svar igen.

Nogen gange resultere det i at jeg finder tilbage til min oprindelige tro - andre gange må jeg bide i det sure æble og indrømme at jeg før tog fejl....

Jeg vil give dig ret i at der er sket mange frygtelige ting i kristendommens (og religioners) navn...... Men jeg tror at disse ting sker når der bliver blandet politik ind i det....

Til toppen 
#17704 - 05/09/2003 18:57 Re: sokrates [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Esmeralda skrev:
Nogen gange resultere det i at jeg finder tilbage til min oprindelige tro - andre gange må jeg bide i det sure æble og indrømme at jeg før tog fejl....

DET glæder mig!

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#17705 - 05/09/2003 19:44 Re: sokrates [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Esmeralda skrev:

Må jeg spørge:

Hvornår bed du sidst i det sure æble og reviderede din tro?

Hvad er den største revision/ændring din tro har været udsat for?

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#17706 - 05/09/2003 23:11 Re: sokrates
Esmaralda
Bruger

Hej Vagn

Må jeg spørge:

Hvornår bed du sidst i det sure æble og reviderede din tro?

Hvad er den største revision/ændring din tro har været udsat for?

Det må du da gerne spørge om....

Jeg er bare indrettet sådan at hvis jeg overbevises om at noget i min tro er forkert og bør erstattes af noget andet og mere rigtigt..... så gør jeg det bare - er jeg først overbevist er der ikke noget at betænke sig på.
Ganske kort tid efter har jeg svært ved at huske hvad jeg egentlig troede før og især hvordan jeg begrundede det..... Mange af de små ting er således allerede forsvundet ud af mit system

Men en af de større ting kan jeg da huske:
.... der var engang (for højst et par år siden) hvor jeg troede at voksendøbte ikke var rigtigt døbte
I dag tror jeg at de som bliver døbt som voksne har en fuldt ud lige så gyldig dåb som dem der barnedøbes

Men det sker jævnligt at jeg studser over en udtalelse enten her i debatten eller hvorsom helst, som gør at jeg må finde ud af OM jeg virkelig mener som jeg tror jeg gør....

Nogen gange kommer jeg så frem til at min nuværende tro er den mest rigtige - andre gange ikke....

Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget.... men jeg kan ikke lige pt huske flere konkrete eksempler - selvom jeg ved de har været der. Det ved jeg fordi jeg har været i overvejelser (dybe eller lettere overvejelser) mange flere gange end en.

Til toppen 
#17707 - 06/09/2003 09:57 Re: sokrates [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

OK - tak for nu!

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#17708 - 06/09/2003 11:48 Re: sokrates
mikael kromann
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Hej med jer!

Glæder mig at I også synes om Socrates.
Jeg holder også af Socrates. Og glæder mig over hans ydmyghed.
Ydmyghed er vigtigt.

Man må f.eks ved egne fortolkninger af skriften være ydmyg så man ikke bliver vilført og lader andre blive vildført.
For Guds visdom og menneskers viden om den går let fejl.
Troen på at Jesus er Messias, og at det er ham man må tage ved lære af, bør man ikke reviderer.
Men hvis man gør ligner man en mand der har fundet noget uvuderligt men ikke kender dets værdi, og kaster det fra sig, for at lede videre.
Er det ikke også ham der lærer netop ydmyghed som vi taler om og alt muligt andet godt.

Men det jeg skriver må prøves med Jesus ord, for han er sandheden vejen og livet.
Ære være ham.

Kærlig hilsen Mikael

Ps: Ville bare lige indskyde nogle ord.

Ændret af mikael kromann (06/09/2003 12:01)

Til toppen 
#17709 - 07/09/2003 08:53 De kristnes onde gud og hans sorgfyldte himmel! [Re: mikael kromann]
Anonym
Anonym

Mikael Kromann skrev:
Troen på at Jesus er Messias, og at det er ham man må tage ved lære af, bør man ikke reviderer.
Men hvis man gør ligner man en mand der har fundet noget uvuderligt men ikke kender dets værdi, og kaster det fra sig, for at lede videre.

Jeg mener faktisk at jeg kender værdien af den kristne tro, og derfor har jeg som "den mand" du nævner, kastet den fra mig for at lede videre.

Som du kan se i dette INDLÆG , tog jeg stoppede jeg for nogen tid med at deltage i debatten på jesus.net (selv om det ikke er til at se for øjeblikket ), og hvis du læser mine argumenter igennem (se linkene i indlægget), vil du kunne se hvorfor jeg mener at ikke alene må de kristnes himmel være et forfærdeligt sted, men de kristnes gud må også være en gennemført ond gud.

Jeg mener at have dokumenteret at de kristne i virkeligheden intet har at håbe på, og hidtil har ingen kunnet afvise at sådan må det være ud fra menneskelig logik.

I DETTE INDLÆG på ateisternes hjemmeside redegør jeg desuden for mit syn på hvorfor du og andre kristne efter min opfattelse forsvarer jeres tro langt ud over hvad der er rimeligt.

Mikael Kromann skrev:
Glæder mig at I også synes om Socrates.
Jeg holder også af Socrates. Og glæder mig over hans ydmyghed.
Ydmyghed er vigtigt.

Man må f.eks ved egne fortolkninger af skriften være ydmyg så man ikke bliver vilført og lader andre blive vildført.

Når du kender Sokrates, så kender du også hans dialoger hvor han med sine evindelige spørgsmål hiver folk ud på dybt vand - og efterlader dem dér. Jeg tror han gjorde det for at give dem glæden ved at turde erkende at "det eneste jeg med sikkerhed ved, er at jeg ingenting ved".

Du skriver, Mikael Kroman: "Troen på at Jesus er Messias, og at det er ham man må tage ved lære af, bør man ikke reviderer". .

Hvis jeg forstår dit indlæg rigtigt, så mener du dermed at der findes "sandheder" man ikke skal stille spørgsmål ved. Men det tror jeg aldrig du havde fået Sokrates med på.

Sokrates blev ved med at spørge om ALT, også selv om datidens magthavere beskyldte ham for at fordærve ungdommen med sin evindelige stillen spørgsmål ved enhver "sandhed". Og til sidst lukkede de munden på ham ved at dømme ham til døden ved at drikke et glas skarntydesaft.

Heldigvis lever vi i en del af verden hvor man frit kan tænke og spørge. Og derfor vil jeg spørge dig om du kan forklare mig hvor præcis det er jeg tager fejl når jeg mener at have påvist at de kristnes gud er ond og hans himmel fyldt med uendelig sorg!

Hvis du tager udfordringen op, så er du imidlertid nødt til først at læse mine argumenter igennem i indlæggene i de tråde jeg har henvist til ovenfor.

Formår du at rokke ved "min sandhed", ved min opfattelse af den kristne tro som i bund og grund håbløs (uden håb om en reel frelse), vil jeg være dig taknemlig!

Til toppen 
#17710 - 07/09/2003 15:24 svar
mikael kromann
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Hej Vagn!
Jeg har lige skrevet en hel del hvorefter det hele forsvandt, fordi jeg ikke var klar over at computeren automatisk slukker når tiden er omme på it cafe.
Plejer at bruge bibliotek.

Jeg vil ikke ud i en længere debat, men anbefale at man holder fast i Jesus.
Og jeg mener afgjort at man vrager det gode hvis man vrager Jesus.

Mht. dommedag kan man godt være uegnig, og have andre synspunkter selvom man ikke blander sig.

Jeg blander mig ikke så meget som jeg kunne, og f.eks dommedag er et følsomt emne, og har ikke følt jeg skulle blande mig nu.
Det er også svært at forstå bibelen og mener at det er godt med ydmyghed.
Ligesom hvis man vil gøre sig klog på et billede på et pusslespil, uden at have samlet brikkerne, kan man også let komme galt afsted her.
Man behøves ikke at forstå alt for at tro på Jesus.

Ellers mener jeg at Socrates f.eks vidste at ydmyghed er sandt og rigtigt og godt trods hans netop ydmyghed omkring sin viden.
For han brugte jo netop dag efter dag på at lære andre det.

Om andre vil revidere tro på Jesus til fordel for tro på noget andet, skal ikke få mig til at anbefale det modsatte, og at man holder fast i ham og søger at gøre hans vilje.

God søndag.

Kærlig hilsen Mikael

Ændret af mikael kromann (07/09/2003 15:40)

Til toppen 
#17711 - 07/09/2003 20:40 Re: svar [Re: mikael kromann]
Anonym
Anonym

Kære Mikael.

Det var en skam at det hele forsvandt da computeren slukkede. Jeg ville gerne have læst det!

Mikael Kromann:
Jeg vil ikke ud i en længere debat, men anbefale at man holder fast i Jesus.
Og jeg mener afgjort at man vrager det gode hvis man vrager Jesus.

Jeg vil heller ikke ud i en længere debat, men greb blot chancen for at du måske kunne ryste min opfattelse af kristendommen.

Jeg er i øvrigt enig med dig i at man vrager en masse godt hvis man vrager Jesus.

Forstået på den måde at Jesu gentagne opfordringer til at handle godt mod andre og "Elsk din næste som dig selv" er nogle af de vigtigste ord der nogensinde er blevet sagt.

Men netop derfor kan Jesus ikke også have sagt at han på dommedag vil skille fårene fra bukkene og sende "bukkene" til helvedes evige pinsler. Dermed ville Jesus jo ikke selv være næstekærlig!

Denne grusomme Jesus kan ikke være den samme Jesus som fortæller om hyrden der tålmodigt ledte efter det ene bortkomne får og ikke gav op før han havde fundet det.

Men tak for dine indlæg - og tænk nu lidt over mine ord!

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#17712 - 07/09/2003 21:01 Re: svar
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hvorfor tror du på Bibelens ord om NOGET af det Jesus sagde, og ikke på andet ?
Hvordan ved du, hvad Han har sagt, og hvad Han IKKE har sagt ? Sorterer du bare efter hvad der lyder rimeligt og logisk i dit hoved ?

vh Tau

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#17713 - 07/09/2003 23:09 Re: svar [Re: tau]
Anonym
Anonym

Tau skrev:
Hvorfor tror du på Bibelens ord om NOGET af det Jesus sagde, og ikke på andet ?
Hvordan ved du, hvad Han har sagt, og hvad Han IKKE har sagt ? Sorterer du bare efter hvad der lyder rimeligt og logisk i dit hoved ?

Jeg véd ikke hvad Jesus har sagt for næsten 2000 år siden, så ja - jeg "sorterer" efter hvad der lyder rimeligt og logisk i mit hoved (og vel egentlig også mit hjerte - det som jeg føler er rigtigt)!

Hvad ellers kan jeg gøre?

Synes du det er mere rimeligt at overladet "sorteringen" til andre mennesker? I dette tilfælde til bibelens forfattere og til alle de mennesker som gennem tiden har fortolket bibelens gamle og nye testamente på vidt forskellige måder?

Jeg mener det er sikrest selv at stå for "sorteringen", og så i øvrigt regne med at samvittigheden er Guds stemme!

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#17714 - 08/09/2003 13:40 Re: De kristnes onde gud og hans sorgfyldte himmel!
Esmaralda
Bruger

Hej Vagn

Jeg ved at jeg vil fortryde dette inlæg fordi du har et meget stærkere diskusions-gen end jeg har....men jeg vil lige komme med nogle tanker jeg har tumlet med siden sidst vi havde denne onde gud oppe at vende

Du siger at Gud er ond fordi han ikke lader alle komme i himlen.....

Jeg siger Gud er kærlig fordi han ikke vil tvinge nogen, som ikke VIL være sammen med ham til at skulle være det i en hel evighed..... Hvis et menneske ikke vil være sammen med Gud respectere han det til fulde og lader personen slippe....

Du siger at Gud er ond fordi han forlanger at vi (kristne) skal være glade og lykkelige i Himlen - på trods af at vi ved at nogen (måske) nære venner/familie befinder sig i helvede (adskilt fra Gud).....

Jeg vil komme med et billede fra mit eget jordiske liv (det er nu engang det jeg har bedst forstand på):
    Der var engang jeg var gift. Jeg troede jeg havde det godt. Min verden faldt totalt fra hinanden da min x ville skilles. Jeg kæmpede en brav kamp for at beholde ham. Han ville ikke og gik. Jeg havde det elendigt.
    Nu har jeg en dejlig kæreste. Vi er glade. Jeg er glad og lykkelig - til trods for at jeg da godt kan huske den meget svære tid. Jeg lever med den viden at min søn er delebarn, med alt hvad det bringer at trælse ting. Jeg lever med bevistheden om alt det der før er sket i mit liv af både gode og dårlige ting. Men jeg kan godt være lykkelig nu - på trods.

Et andet ex er en som har en meget svær sygdom - lider og har det forfærdeligt. Pludselig bliver han rask. Han får et normalt liv og er lykkelig for helbredelsen. Han kan stadig huske den svære tid - men er lykkelig på trods.

Et tredje ex et ægtepar får et barn som dør tidligt. De sørger og har det svært. De savner den lille. Senere får de et andet barn. De er lykkelige for dette nye barn. De kan stadig huske det andet barn som døde og det er stadig som et hul inden i dem. Men de kan samtidig leve lykkeligt i nuet med deres nye barn.

I alle tre tilfælde har der været to muligheder:
    - leve lykkeligt på trods...
    - leve i bitterhed på grund...

Jeg tror at i HImmelen vil vi være lykkelige på trods af en mistet ægtefælle, et mistet barn eller ven. Vi vil være lykkelige over at vore sygdomme er væk. Vi vil være lykkelige over at vores syndige natur er væk..... samtidig vil vi (tror jeg) også være beviste om de svære ting vi har oplevet og dem vi har mistet.

I mit liv mærker jeg at jeg kan være lykkelig på trods - det tror jeg også man kan i Himmelen.... MEN måske Gud har en endnu bedre løsning - hvem ved

Du mener at kristendommen kun "virker" så længe man tror på det.....

Kristendommen er der altid. Den ligger klar til "enhver der tror på ham"........... men du har ret i at troen på, at frelsen er der, er nødvendig for at tro

Jeg håber da, at du kan bruge mine tanker omkring dette emne. Jeg har da så stor tro på det, at jeg alligevel har skrevet det - på trods af en fornemmelse af at du ikke synes det er det "papir" værd det står på.... det er jo kristendom
Men jeg må da tilstå at jeg bliver ked af at tænke på at du nok ikke kan bruge det til noget - jeg er jo overbevist om at kristendommen er SandhedEN

Til toppen 
#17715 - 08/09/2003 19:49 Re: De kristnes onde gud og hans sorgfyldte himmel! [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Esmeralda skrev:
Jeg ved at jeg vil fortryde dette inlæg fordi du har et meget stærkere diskusions-gen end jeg har....men jeg vil lige komme med nogle tanker jeg har tumlet med siden sidst vi havde denne onde gud oppe at vende

Kære Esmeralda

Sæt nu ikke dit lys under en skæppe. I betragtning af det synspunkt du forsvarer, synes jeg du gør det formiddabelt godt.

Nå, spøg til side. Det glæder mig at du forholder dig til problemstillingen og at du i en anden tråd nu dykker ned i hvad det egentlig er for et helvede du håber på at blive frelst fra.

Esmeralda skrev:
Du siger at Gud er ond fordi han ikke lader alle komme i himlen.....

Jeg siger Gud er kærlig fordi han ikke vil tvinge nogen, som ikke VIL være sammen med ham til at skulle være det i en hel evighed..... Hvis et menneske ikke vil være sammen med Gud respectere han det til fulde og lader personen slippe....

Du siger at Gud er ond fordi han forlanger at vi (kristne) skal være glade og lykkelige i Himlen - på trods af at vi ved at nogen (måske) nære venner/familie befinder sig i helvede (adskilt fra Gud).....

Jeg siger ikke at Gud er ond, men at det billede de kristne har gjort sig af Gud er ondt!

Du skriver at "Hvis et menneske ikke vil være sammen med Gud respectere han det til fulde og lader personen slippe...."

Hvis vi skal tage Mallis forklaring på helvede (i din nye TRÅD) for pålydende, så lader de kristnes gud jo netop IKKE personen slippe!

Malli skrev:
Helvede er bestemt ikke et rart sted, Jesus beskriver det her:

Mark. 9,43-44:"Og hvis din hånd bringer dig til fald, så hug den af; du er bedre tjent med at gå lemlæstet ind til livet end med begge hænder i behold at komme i Helvede, til den uudslukkelige ild,hvor deres maddiker ikke dør, og ilden ikke slukkes".

Lignelsen om Lazarus fortæller om dødsriget, hvor man helt klart kan se at både den rige mand og Lazarus kan sanse og registrere. Vi ser at her er ild (for den rige mands vedkommende):

Luk.16,22-24: "Også den rige døde og blev begravet. Da han slog øjnene op i dødsriget, hvor han pintes, ser han Abraham langt borte og Lazarus i hans skød. Fader Abraham! råbte han, forbarm dig over mig og send Lazarus, så han kan dyppe spidsen af sin finger i vand og læske min tunge, for jeg pines i disse luer."

Endvidere om ildsøen: Åb. 20,14-15: " Døden og dødsriget blev styrtet i ildsøen. Det er den anden død, ildsøen. Og hvis nogen ikke fandtes indskrevet i livets bog, blev han styrtet i ildsøen."

Jeg kan ikke rigtig finde ud af om helvede er synonym for dødsriget (den del hvor "den rige mand befinder sig)eller ildsøen eller begge dele

Men straffen bliver evig!

Matt. 25, 41-46 " Da skal han også sige til dem ved sin venstre side: Gå bort fra mig, I forbandede, til den evige ild, som er bestemt for Djævelen og hans engle. v42 For jeg var sulten, .... Og de skal gå bort til evig straf, men de retfærdige til evigt liv.«

Jeg kan ikke se andet end at man faktisk bliver ved med at brænde, være i samme tilstand som dette. For hvis man bare døde, og blev udslettet, - væk, ville der ikke være tale om "evig straf".

Det er jo ikke videre rare perspektiver, derfor undlades det da også gerne. Men jeg kan ikke med min bedste vilje se at det skulle være noget der overståes.

Esmeralda, jeg vil nøjes med at kommentere det ene af dine eksempler i dit indlæg til mig:

Et tredje ex et ægtepar får et barn som dør tidligt. De sørger og har det svært. De savner den lille. Senere får de et andet barn. De er lykkelige for dette nye barn. De kan stadig huske det andet barn som døde og det er stadig som et hul inden i dem. Men de kan samtidig leve lykkeligt i nuet med deres nye barn.

For at være relevant for vores diskussion, burde dit eksempel lyde således:

Et ægtepar dør i troen på Jesus og kommer i himlen. Deres ældste søn er svoren ateist og havner i helvede (som Malli jo lige har beskrevet ovenfor). De har en søn mere, og han tror også på Jesus, og forældrene kan glæde sig over at han kommer med dem i himlen.

Men de kan stadig huske deres ældste søn som kom i helvede og véd at han uophørligt og altid lider helvedes pinsler som Mallis har beskrevet. Men de kan stadig leve lykkeligt i nuet med deres yngste søn!

Tror du virkeligt at du kan det, Esmeralda? Det tror jeg ikke! Jeg tror du vil bruge al din tid i himlen på at græde og trygle din gud om at udfri dit barn fra pinslerne - og hvis han vender sig bort, hvordan kan han så være andet end ond?

Hvis din gud er almægtig, behøver han jo ikke at pine dit barn!

Esmeralda skrev:
Jeg håber da, at du kan bruge mine tanker omkring dette emne. Jeg har da så stor tro på det, at jeg alligevel har skrevet det - på trods af en fornemmelse af at du ikke synes det er det "papir" værd det står på.... det er jo kristendom

Men jeg må da tilstå at jeg bliver ked af at tænke på at du nok ikke kan bruge det til noget - jeg er jo overbevist om at kristendommen er SandhedEN

Jeg kan bestemt bruge dine tanker; de er jo ærligt ment, og jeg synes det er vigtigt at mennesker udveksler tanker og samtaler om hvad de tror på, frem for at vi nøjes med at have fordomme mod hinanden ud fra hvad vi tror den anden tænker.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#17716 - 08/09/2003 20:19 Re: vildfarelse og -førelse [Re: Esmaralda]
Josefin
Bruger

Reg.: 13/03/2003
Hejsa allesammen

Ja jeg tror at du er inde på noget der.Kristne der ligner ikke-kristne og tværtimod! Og - for at også tage i betragtning det jeg skrev tidligere- satan kan udgive sig for, at være en lysets engel, og der står også, at vi jo skal bedømme ånderne og frugterne! Og hvis det i øvrig passer med livsførelsen, noget som jeg lige læste i en andagtsbog allerede idag, og som jo er "sjovt" at jeg lige kom i tanke om her.. det er det jeg mener, at man må tage i betragtning og endnu mere i den her "case" med Linda! Og jeg syntes at det var virkelig mærkeligt, at hun ikke nævner noget om Jesus eller andet end at det måske var Gud. Så kan det jo have været hvem som helst underforstået! Det varet par tanker...
Kh.Josefin

Til toppen 
#17717 - 08/09/2003 21:34 Re: De kristnes onde gud og hans sorgfyldte himmel!
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Vagn! Dette er kun en indskudt bemærkning, jeg kan ikke svare for Ester, det gør hun nok selv.

Men jeg vil for mig eget vedkommende sige, at jeg tror at helvede er at leve uden Guds kærlighed. Jeg tror ikke der er egentlige flammer, men at det kun er et billede, fordi det ikke kan forklares anderledes. Paulus skriver et sted, at fortabelsen er et evigt "udenfor" i forhold til det evige liv i Guds nærhed. I 2. Tess. 1,9 skriver han om "evig undergang fjernt fra Herrens ansigt og fra hans herlighed og magt.

Jeg mener det kan forstås sådan, at det menneske, der hele sit liv har forsøgt at holde Gud på afstand, så også får det som han ønsker: Gud trækker sig tilbage og overlader mennesket til sig selv. Derfor er det noget, som mennesket selv har valgt og må tage ansvaret for. Da Gud er retfærdig sker der ingen fortabelse af en fejltagelse!

C.S: Lewis udtrykker det sådan: Fortabelsen indebærer, at Gud siger "Ske din vilje" til det menneske, som Han aldrig fik til at bede "ske Din vilje".

Jeg tror at fortabelsen kan sammenlignes med et fængsel, hvor mennesket ikke længere er i stand til at gøre, som det lyster (se Matt. 18,34). I fortabelsen møder den fortabte Gud som en dømmende far, som trækker sine velsignelser tilbage.

At være fortabt "fjernt fra Herrens ansigt" betyder så nok ikke at man er uden for Guds rækkevidde, for Gud er allestedsværende, men man møder ikke længere det Guds ansigt som lyser over mennesket i nåde og fred og kærlighed.

Men - at der skal gøres op med den onde - og det og de onde - tror jeg vi skal glæde os over, og ikke sørge over. Hvis det onde skulle være med i Guds rige - - så var paradiset vel ikke salighed, men det rene helvede, kunne jeg tænke mig!

Og jeg tror ikke, at nogen fortabes, som ikke selv har valgt at ville klare sig uden Gud, og derfor har vendt ham ryggen. Jeg kan sagtens tænke forkert her - jeg har ikke sanser til at forestille mig hverken Guds rige eller fortabelsen - så det er kun nogle strøtanker, jeg her vil dele, med alle mulige forbehold for fejl og mangler ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#17718 - 08/09/2003 22:02 Er helvede egentlig et rart sted for ikke-troende? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kristina skrev:
Men jeg vil for mig eget vedkommende sige, at jeg tror at helvede er at leve uden Guds kærlighed. Jeg tror ikke der er egentlige flammer, men at det kun er et billede, fordi det ikke kan forklares anderledes. Paulus skriver et sted, at fortabelsen er et evigt "udenfor" i forhold til det evige liv i Guds nærhed. I 2. Tess. 1,9 skriver han om "evig undergang fjernt fra Herrens ansigt og fra hans herlighed og magt.

Jeg mener det kan forstås sådan, at det menneske, der hele sit liv har forsøgt at holde Gud på afstand, så også får det som han ønsker: Gud trækker sig tilbage og overlader mennesket til sig selv. Derfor er det noget, som mennesket selv har valgt og må tage ansvaret for. Da Gud er retfærdig sker der ingen fortabelse af en fejltagelse!

Kristina - du får valget mellem himmel og helvede til at lyde som et fredelige valg mellem om vi vil foretrække bo under sydens varme sol eller om vi vil foretrække lidt mere barske egne, hvor levevilkårene ikke er decideret uudholdelige. At helvede sådan set ikke er slemt et sted at være i al evighed.

Ja faktisk lyder det som om at du egentlig vil anbefale ateister at vælge helvede som deres endelige opholdssted, i frihed for den gud de jo egentlig helst er fri for og som derfor betænksomt heller ikke vil trænge sig på. Altså ikke noget med "en evigtvarende stegning over helvedes flammer" som man ellers kan læse i bibelen.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#17719 - 09/09/2003 00:02 Re: Er helvede egentlig et rart sted for ikke-troende?
chemnitz
Bruger

Reg.: 04/06/2002
Sted: Sabro (Århus), DK
Hej Vagn Bro
Jeg tror også der er mere at sige, end at Gud er fraværende. Det skrev Kristina jo netop heller ikke, men at han er der som en dømmende far.
Helvede er en evighed, hvor Gud er væk som den nådige og barmhjertige, men hvor han er nær i sin vrede og dom. Den kan bedst beskrives som ild, gråd og tænderkæren, orme, der aldrig dør, men disse beskrivelser slår nok slet ikke til overfor den virkelighed, der møder den vantro, når han dør i et nejtak til Herrens barmhjertighed i sin Søn Jesus Kristus. Ateisterne kan heller ikke løbe fra denne vrede, som de har forsøgt det hele den tid, hvor Gud forsøgte at give dem frelsen for intet. Derefter må de bære konsekvensen.

Den vrede man som kristen møder, når mennesker føler sig fordømt af det kristne vidnesbyrd er i sig selv et vidnesbyrd om den skjulte frygt for denne Guds vrede som mange mennesker har, bevidst eller ubevidst. Hvis de ville høre historien til ende, ville de også høre, at Gud selv har båret straffeb og udgydt sin vrede over sin søn i deres sted. Den eneste grund til at de går fortabt er at det har afslået den utrolige betingelsesløse gave, som Gud vil give dem.

mvh. Magnus

Til toppen 
#17720 - 09/09/2003 09:44 Re: Er helvede egentlig et rart sted for ikke-troende?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Vagn, jeg er forskrækket og fortvivlet over at læse hvad du skriver her. Hvis det er, hvad du får ud af at læse hvad jeg skriver, så ved jeg ikke hvad jeg skal stille op, for jeg gjorde mig skam umage med mit indlæg.

Kristina - du får valget mellem himmel og helvede til at lyde som et fredelige valg mellem om vi vil foretrække bo under sydens varme sol eller om vi vil foretrække lidt mere barske egne, hvor levevilkårene ikke er decideret uudholdelige. At helvede sådan set ikke er slemt et sted at være i al evighed.

Ja faktisk lyder det som om at du egentlig vil anbefale ateister at vælge helvede som deres endelige opholdssted, i frihed for den gud de jo egentlig helst er fri for og som derfor betænksomt heller ikke vil trænge sig på. Altså ikke noget med "en evigtvarende stegning over helvedes flammer" som man ellers kan læse i bibelen.

Ak, det hjælper nok ikke en gang hvis jeg melder mig til et kommunikationskursus. Jeg er ved at miste modet og troen på, at det overhovedet er muligt for mig at kommunikere ud til andre, det som jeg brænder for, fordi jeg tror at det gælder livet - det evige liv i Guds rige.

Så vælg da livet, Vagn!
Modtag det fra Guds hånd og se bort fra alle mine åbenbart mislykkede ord.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#17721 - 09/09/2003 11:50 Re: Er helvede egentlig et rart sted for ikke-troende? [Re: chemnitz]
steen
Bruger

Hej Magnus

Undskyld jeg blander mig, men du skriver tingene dejlig ligeud. Du må da være enig med mig i, at Gud ikke er kærlighed? Dette har jeg nemlig ikke kunnet få andre til at være enige med mig i. Ellers ville han jo ikke dømme flertallet af jordens befolkning til uendlig lidelse, selv om de stort set ingen ting har gjort. Hvad med det 5årig kræftsyge barn, som stort aldrig når at leve uden for hospitalets mure? Han når jo heller aldrig at modtage Jesus som sin frelser. Millarder af Jordens befolkning kan har aldrig kunnet læse - ej heller Biblens komplekse budskab. De er også dømt til evig fortabelse. Hvad med muslimerne? Hvordan skulle de kunne vide at deres hellige bog som også nævner Jesus, blot er et falsum der skal lokke dem i helvede. Verden er en stor fælde for flertallet af alle mennesker, og de fleste vil efter døden forbande de nogensinde blev skabt - de fik jo aldrig lov til selv at vælge deres skæbne.

Guds fred,
Steen

Til toppen 
#17722 - 09/09/2003 14:16 Re: Er helvede egentlig et rart sted for ikke-troende? [Re: steen]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
Steen skrev:
St> Undskyld jeg blander mig, men du skriver tingene dejlig ligeud. Du må da være enig med mig i, at Gud ikke er kærlighed? Dette har jeg nemlig ikke kunnet få andre til at være enige med mig i. Ellers ville han jo ikke dømme flertallet af jordens befolkning til uendlig lidelse, selv om de stort set ingen ting har gjort. Hvad med det 5årig kræftsyge barn, som stort aldrig når at leve uden for hospitalets mure? Han når jo heller aldrig at modtage Jesus som sin frelser. Millarder af Jordens befolkning kan har aldrig kunnet læse - ej heller Biblens komplekse budskab. De er også dømt til evig fortabelse. Hvad med muslimerne? Hvordan skulle de kunne vide at deres hellige bog som også nævner Jesus, blot er et falsum der skal lokke dem i helvede. Verden er en stor fælde for flertallet af alle mennesker, og de fleste vil efter døden forbande de nogensinde blev skabt - de fik jo aldrig lov til selv at vælge deres skæbne.

Hmm, det ser jo ud til at være et stort problem, men så er det jo godt, at herrens veje er uransagelige Så er der ikke noget problem mere.

Iøvrigt giver den frådende rabiate televangelist Pat Robertson fra The 700 Club nogle kommentarer med på vejen mod ovenstående argument:

Så ingen kan komme og siger, at de ikke kender Gud. Ingen kan komme og sige, "Jeg kender ikke til Gud, for ingen har fortalt mig om ham." Paulus siger, at de er uden undskyldning fordi det, der tydeligt ses, Guds usynlige egenskaber, er åbenlyse ud fra Hans skablese. Det, Han har skabt, bærer vidnesbyrd om Gud.
min oversættelse fra http://www.700club.com/spirituallife/perspectives/EpiscopalControversy_081103.asp

og senere

Hør en gang: Vi bliver nødt til at sige dette igen og igen. Jeg er ligeglad med, om folk tror på Biblen eller ej. Du kan fortælle mig, at du ikke tror på den, men Guds ord står stadig skarpt og mægtigt. Vi bliver nødt til at bruge det. Vi behøver ikke at give vore grunde. Problemet med en masse af det her er, at vi ikke står fast på Guds Ord. Derfor taber vi slaget.
(sammesteds)

Så det er faktisk ret simpelt. Og der er ingen problemer for muslimer, jøder eller andre: de tager fejl, og Pat Robertson og kumpaner er ligeglade med deres holdninger, for de har en kamp, der skal vindes.
Desværre har jeg mødt en muslim, der havde samme syn på problemet med adgang til allahs ord, de havde fået det at vide før de blev født, så der var heller ikke noget problem. Det problem, der resterer er blot at finde ud af, hvem af de to tågehoveder, der har ret, men det kan de måske slås om; det er set før.

Pat Robertson er gennemgående en ubehagelig herre, hvilket kan ses af en række citater (her og her) fra hans mund. Så foretrækker jeg en konfliktsky dansk folkekirke, hvor alt er lige godt og ingen har mere ret end andre

-Z

(Efterfølgende redigeret for stavefejl)

Ændret af Zaphod (09/09/2003 14:21)

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#17723 - 09/09/2003 17:32 Vagn, læs hér...
Philip
Bruger

Reg.: 08/09/2003
Hej Vagn

Hvis du vil vide, hvad sandhed er for noget, så læs mit indlæg "Kristendommen er fornuftig! Læs hér...", og skriv hvad du mener...

Mvh.

Philip

Til toppen 
#17724 - 09/09/2003 18:13 Re: Er helvede egentlig et rart sted for ikke-troende? [Re: steen]
chemnitz
Bruger

Romerbrevet kap 1,18-3,20 siger, at de er uden undskyldning, men frelsen er beredt for alle, og Gud er kærlighed. Hans kærlighed er så stor, at han selv er blevet menneske har båret al den vrede, der skulle ramme alle mennesker, har udstået straffen for alle mennesker under sin egen vrede, er blevet erklæret retfærdig fra alle menneskers synder, så mine synder nu er forladt i himmelen.

Det lille barn er en synder og en opører mod Gud fra undfangelsen af, men Gud har også vundet frelsen for dette barn og har givet os dåben som et frelsesmiddel, hvor det bliver renset fra sin synd ved Ordet og Ånden. Gud har bundet os til sine midler, men jeg vil ikke svare på om han har bundet sig selv.

Spørgsmålet om de, der ikke har hørt vil jeg vente med at svare på til Jesus er kommet igen. Forhåbentligt ender vi samme sted.

mvh. Magnus

Til toppen 
#17725 - 09/09/2003 19:23 Re: Er helvede egentlig et rart sted for ikke-troende? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Jeg skrev:

Kristina skrev:
Hej Vagn, jeg er forskrækket og fortvivlet over at læse hvad du skriver her. Hvis det er, hvad du får ud af at læse hvad jeg skriver, så ved jeg ikke hvad jeg skal stille op, for jeg gjorde mig skam umage med mit indlæg.

Hvad mener du ellers jeg skal få ud af at læse en sætninger som disse:

"Men jeg vil for mig eget vedkommende sige, at jeg tror at helvede er at leve uden Guds kærlighed. Jeg tror ikke der er egentlige flammer, men at det kun er et billede, fordi det ikke kan forklares anderledes".

"Jeg mener det kan forstås sådan, at det menneske, der hele sit liv har forsøgt at holde Gud på afstand, så også får det som han ønsker: Gud trækker sig tilbage og overlader mennesket til sig selv".

Jeg læser det som om du forsøger at nedtone andre kristnes langt mere frygtindgydende beskrivelser af lidelserne i helvede - f.eks. Mallis. For ellers får mennesket det jo ikke som han ønsker - mennesket har jo ikke ønsket ufattelig evig lidelse!

Men hvis det ikke er tilfældet at du nedtoner smerten i helvede, så bør du kunne fortælle mig om du mener at din opfattelse af smerten i helvede ikke står tilbage for Mallis tro på at den er som smerten ved at blive brændt levende - og at denne smerte vil vare evigt.

Der er så kun denne ene forskel på din og Mallis opfattelse at DU ikke tør sige om det er et flammende helvede i bogstavelig forstand.

Kristina skrev:
Ak, det hjælper nok ikke en gang hvis jeg melder mig til et kommunikationskursus. Jeg er ved at miste modet og troen på, at det overhovedet er muligt for mig at kommunikere ud til andre, det som jeg brænder for, fordi jeg tror at det gælder livet - det evige liv i Guds rige.

Hvis det budskab du vil kommunikere ud ikke er sandt, vil et kommunikationskursus ikke hjælpe dig. Før eller senere vil du møde mennesker som piller dine argumenter fra hinanden og afslører hulheden i dem.

Og sandheden er den ubarmhjertige at hvis helvede er et frygteligt sted at være, så er himlen det ikke mindre. Så HAR de kristne intet at håbe på, men burde frygte døden mere end alle andre!

Kristina skrev:
Så vælg da livet, Vagn!
Modtag det fra Guds hånd og se bort fra alle mine åbenbart mislykkede ord.

Jeg har dette liv nu - og jeg håber at jeg, når det er slut, på én eller anden måde lever videre og engang gør mig fortjent møder en god og kærlig gud.

De kristnes djævelske gud og hans "frelse" håber jeg ikke nogensinde at møde.

Jeg kan ikke se andet end at guden har 2 tilbud til mig - evige lidelser i et helvede som guden har sørget for at jeg ikke kan undslippe. Eller evig sorg i himlen over de af mine kære som lider i helvede.

Jeg har tidligere uddybet mit synspunkt i tråden HAR DE KRISTNE NOGET AT HÅBE PÅ!

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#17726 - 09/09/2003 19:39 Re: Vagn, læs hér... [Re: Philip]
Anonym
Anonym

Philip skrev:
Hvis du vil vide, hvad sandhed er for noget, så læs mit indlæg "Kristendommen er fornuftig! Læs hér...", og skriv hvad du mener...

Jeg har læst dit indlæg, men fandt ingen sandhed i det. Sandheden kræver ikke så mange ord - jeg tror du skal sortere alt det overflødige fra og se hvad der er tilbage.

I øvrigt er det meget ambitiøst, grænsende til det hovmodige, at tro man kender sandheden og kunne bevise den.

Hvad vi kan håbe på er at afsløre falske sandheder, og det mener jeg at have gjort i DETTE INDLÆG TIL KRISTINA!

Nu kan du jo fortælle hvad du mener om min afsløring!

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#17727 - 09/09/2003 19:47 Re: Er helvede egentlig et rart sted for ikke-troende? [Re: chemnitz]
Anonym
Anonym

Chemnitz skrev:
Helvede er en evighed, hvor Gud er væk som den nådige og barmhjertige, men hvor han er nær i sin vrede og dom. Den kan bedst beskrives som ild, gråd og tænderkæren, orme, der aldrig dør, men disse beskrivelser slår nok slet ikke til overfor den virkelighed, der møder den vantro, når han dør i et nejtak til Herrens barmhjertighed i sin Søn Jesus Kristus. Ateisterne kan heller ikke løbe fra denne vrede, som de har forsøgt det hele den tid, hvor Gud forsøgte at give dem frelsen for intet. Derefter må de bære konsekvensen.

SE DETTE INDLÆG SOM JEG SKREV TIL KRISTINA!

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#17728 - 09/09/2003 19:58 Re: Er helvede egentlig et rart sted for ikke-troende?
chemnitz
Bruger

hej Vagn

Jeg kan ikke se andet end at guden har 2 tilbud til mig - evige lidelser i et helvede som guden har sørget for at jeg ikke kan undslippe. Eller evig sorg i himlen over de af mine kære som lider i helvede.

-en tredje mulighed kunne jo være, at du tog Guds frelse alvorligt og fortalte dine kære om den i stedet for også at blive årsag til deres fortabelse.

-Når du takker nej til den frelse Gud har købt til dig og dine kære med sit eget blod, så kan jeg ikke se, hvorfor du forventer andet end at Gud er vred.

Det er rigtigt, at det vil blive en uudholdelig sorg, at nogle af mine kære går fortabt, -en sorg som jeg simpelthen ikke kan bære. Min eneste trøst er, at gud har lovet at "Han vil tørre hver tåre af deres øjne,"(Åb 21,4a). På en eller anden måde vil vi blive trøstet.

mvh. Magnus

Til toppen 
#17729 - 09/09/2003 20:31 Re: Er helvede egentlig et rart sted for ikke-troende?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Vagn,

Du skrev (i et andet indlæg)

... øvrigt er det meget ambitiøst, grænsende til det hovmodige, at tro man kender sandheden ...

- og i dit svar til mig:

Og sandheden er den ubarmhjertige at hvis helvede er et frygteligt sted at være, så er himlen det ikke mindre. Så HAR de kristne intet at håbe på, men burde frygte døden mere end alle andre!

Du skriver her, hvad sandheden ER, ikke hvad du tror den er. Den er ikke i overensstemmelse med det kristne budskab som jeg og rigtig mange andre har forsøgt at række dig. Jeg synes at dette er en tragedie. Men du kender altså sandheden, kan jeg forstå ..

Og du synes det er ambitiøst, grænsende til det hovmodige at tro man kender sandheden, skriver du.

Den lader vi stå et øjeblik!

Du skriver videre:

Hvis det budskab du vil kommunikere ud ikke er sandt, vil et kommunikationskursus ikke hjælpe dig. Før eller senere vil du møde mennesker som piller dine argumenter fra hinanden og afslører hulheden i dem.

Jeg har ikke brug for noget kommunikationskursus til at hjælpe mig selv, men måske for at hjælpe mennesker som dig til åbne dig for evangeliet.

Jeg kan se, at de mange ord du har læst her på JesusNet ikke har bragt dig nærmere, men så vidt jeg kan se nærmest forhærdet dig i din vantro. Du kan ikke selv omvende dig, det ved jeg alt om, men jeg tror jo, at for Gud er alting muligt.

Måske sker der en dag et eller andet i dit liv, som får dig til at tro - eller indse - at du har taget fejl. Jeg ved det ikke, men det er mit håb og min bøn.

Hvis det sker, vil du måske huske noget af det, der er skrevet til dig fra os her på JesusNet, og se det i et helt andet lys. Jeg ved det ikke, men det er mit håb og min bøn.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#17730 - 09/09/2003 21:05 Re: Er helvede egentlig et rart sted for ikke-troende? [Re: kristina]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Vagn, jeg fik ikke svaret på dette afsnit fra dig:

Der er så kun denne ene forskel på din og Mallis opfattelse at DU ikke tør sige om det er et flammende helvede i bogstavelig forstand.

Mit svar er, at når jeg ikke har skrevet noget konkret om det, så er det fordi jeg ikke ved noget konkret om det. Jeg har ikke været der.

At det, som kommer, ikke bare ligger i forlængensen af den virkelighed vi kender, man kun kan gribes gennem billeder/lignelser, gælder vel ikke kun frelsen, men også fortabelsen.

Bibelen giver os billeder, som det ikke uden videre er givet os at "oversætte". Men jeg mener, at selv om der er tale om billedsprog, betyder det ikke, at det "kun" er billeder, for det er billeder på realiteter, som skal tages alvorligt.

At den evige fortabelse betyder en tilstand, som ikke ophører, er udtrykt i Åb. 10,10, at Guds fjender skal pines dag og nat i al evighed. Men hvad evighed betyder har nok ingen af os sanser til at forstå, vi fatter kun de tre dimensioner + tiden. Evigheden er nok en dimension helt uden for vores tankers rækkevidde.
Men jeg er sikker på, at den er

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#17731 - 09/09/2003 21:23 Re: Er helvede egentlig et rart sted for ikke-troende? [Re: chemnitz]
Anonym
Anonym

Chemnitz skrev:
Det er rigtigt, at det vil blive en uudholdelig sorg, at nogle af mine kære går fortabt, -en sorg som jeg simpelthen ikke kan bære. Min eneste trøst er, at gud har lovet at "Han vil tørre hver tåre af deres øjne,"(Åb 21,4a). På en eller anden måde vil vi blive trøstet.

Mener du at han vil tørre hver tåre af de fortabtes øjne?

Hvis du derimod mener at han kun vil tørre dem af det frelstes øjne, får han travlt!

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#17732 - 09/09/2003 21:31 Re: Er helvede egentlig et rart sted for ikke-troende? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kristina skrev:

Du skrev (i et andet indlæg)

------------------------------------------------------------

... øvrigt er det meget ambitiøst, grænsende til det hovmodige, at tro man kender sandheden ...

- og i dit svar til mig:

Du skriver her, hvad sandheden ER, ikke hvad du tror den er. Den er ikke i overensstemmelse med det kristne budskab som jeg og rigtig mange andre har forsøgt at række dig. Jeg synes at dette er en tragedie. Men du kender altså sandheden, kan jeg forstå ..

Og du synes det er ambitiøst, grænsende til det hovmodige at tro man kender sandheden, skriver du.

Den lader vi stå et øjeblik!

Jeg skriver faktisk ikke hvad sandheden ER, men at HVIS helvede er et frygteligt sted at være, så er himlen det ikke mindre. Så HAR de kristne intet at håbe på, men burde frygte døden mere end alle andre!

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#17733 - 09/09/2003 21:42 Re: Er helvede egentlig et rart sted for ikke-troende? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kristina skrev:
At den evige fortabelse betyder en tilstand, som ikke ophører, er udtrykt i Åb. 10,10, at Guds fjender skal pines dag og nat i al evighed.

Tak fordi du klargjorde din opfattelse for mig.

I øvrigt er jeg ikke Guds fjende, men beder Gud lede og hjælpe mig.

Jeg tror bare ikke at de kristnes billede af Gud er sandt, og den opfattelse deler jeg med ateister, vane- og kulturkristne og tilhængere af alverdens andre religioner - altså hovedparten af jordens befolkning.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#17734 - 09/09/2003 22:06 Re: Er helvede egentlig et rart sted for ikke-troende?
john316
Bruger

Jeg tror bare ikke at de kristnes billede af Gud er sandt, og den opfattelse deler jeg med ateister, vane- og kulturkristne og tilhængere af alverdens andre religioner - altså hovedparten af jordens befolkning.

Har du en pointe med, at ridse op hvem du deler opfattelse med? Du ved nok - milliarder af fluer kan ikke tage fejl........ er godt .

/Rolf Johannes 3.16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Til toppen 
#17735 - 09/09/2003 22:25 Re: Er helvede egentlig et rart sted for ikke-troende?
Raven
Bruger

Hej Vagn Bro

Du har efterhånden flere steder argumenteret for at himmelen ikke kan være et godt sted at være og at de kristne derfor ikke har noget at håbe på. Derfor får jeg lyst til at fortælle hvad jeg tror på og hvor langt det egentlig ligger fra din opfattelse.

Først og fremmest så fortæller Bibelen flere steder om hvordan det vil blive i himmelen:

Esajas 25:7-8
Så opsluges på dette bjerg sløret, det slør, der ligger over alle folkene, det dække, der er bredt over alle folkeslag; døden opsluges for evigt. Gud Herren tørrer tårene af hvert ansigt, han fjerner spotten mod sit folk fra hele jorden, for Herren har talt.

Esajas 35:10
Herrens udfriede vender hjem, de kommer til Zion med jubel, evig glæde går foran dem, fryd og glæde når dem, suk og klage flygter.

Åb. 21:3-4
Og jeg hørte en høj røst fra tronen sige: Nu er Guds bolig hos menneskene, han vil bo hos dem, og de skal være hans folk, og Gud vil selv være hos dem. Han vil tørre hver tåre af deres øjne, og døden skal ikke være mere, ej heller sorg, ej heller skrig, ej heller pine skal være mere.

Esajas 65:17-19
Nu skaber jeg en ny himmel og en ny jord; det, der skete tidligere, skal ikke længere huskes, og ingen skal tænke på det. Men I skal fryde jer og juble til evig tid over det, jeg skaber. For jeg skaber Jerusalem om til jubel, dens folk om til fryd; jeg vil juble over Jerusalem og fryde mig over mit folk. Der høres ikke mere gråd eller skrig.

Åb. 7:17
.. for Lammet midt for tronen skal vogte dem og lede dem til livets kildevæld, og Gud vil tørre hver tåre af deres øjne.

Som du kan se så taler Bibelen altså om netop det modsatte af hvad du mener. Der vil være jubel og glæde og ingen sorg! Hvordan kan det lade sig gøre hvis nogle af ens familie eller nærmeste skal lide evigt i helvede, spørger du. Der må jeg ærligt sige dig: det ved jeg ikke. Jeg ved ikke hvordan det bliver andet end det Guds Ord fortæller mig, og det Ord stoler jeg på, da det kommer fra den Gud, som i sin kærlighed, ikke sparede sin egen Søn for at frelse mig - og dig.

Derudover har jeg igennem hele mit liv (27 år) oplevet at det er sandt når Jesus siger: Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende (Mat. 28:20). Gud har velsignet mig rigt på alle områder og han hører alle mine bønner. Dette betyder ikke at jeg ikke møder problemer og modgang .... eller tvivl, men hvis man holder sig til Ham vil man vokse igennem disse svære perioder.

Du skriver:

Jeg har dette liv nu - og jeg håber at jeg, når det er slut, på én eller anden måde lever videre og engang gør mig fortjent møder en god og kærlig gud.

Ligesom dig håber jeg også - men jeg har sat mit håb til Jesus, du vil aldrig nogensinde kunne gøre dig fortjent til at have fællesskab med den "gode og kærlige gud", den vej bringer kun bitterhed og skuffelse med sig .... og til sidst forhærdelse.

Du skriver:

Bare rolig, hvis du ikke ønsker frelsen så får du den heller ikke, men hvis du sætter din lid til at en eller anden gud skal hjælpe dig, er jeg bange for at du bliver skuffet.

Så ja, de kristne har noget at håbe på!! Et evigt liv i fællesskab med Gud hvor der vil være glæde, jubel og fryd til evig tid .... og hvor der ikke vil være nogen død, smerte, sorg, suk, klager, skrig, pine eller gråd. Dem som vælger Gud fra, vil leve evigt i fraværet af Gud, dvs. uden glæde og jubel men med smerte, sorg, suk, klager, skrig, pine og gråd. Det er det valg vi som mennesker har - hvad vælger du?

Det kan godt være at vi med vor menneskelig forstand kan synes at der er uretfærdigt, uforståeligt eller ulogisk .... men det er ikke desto mindre sandt.

Mvh
Raven

Til toppen 
#17736 - 09/09/2003 22:33 Re: Er helvede egentlig et rart sted for ikke-troende? [Re: john316]
Anonym
Anonym

Ja, John - som Niels Hausgaard spørger. Om de fleste er de bedste - eller bare de fleste?

Nej, det var mest et lille indforstået hint til Kristina som jeg tidligere har diskuteret det uretfærdige i at fødte kristne ved at have "den rette tro" skulle have langt lettere ved at blive frelst end f.eks. fødte muslimer som ifølge kristen opfattelse går fortabt p.g.a. deres tro.

Jeg anslog dengang at formentlig max. en sjettedel af jordens nuværende befolkning bliver frelst, mens resten går fortabt p.g.a. at de er født ind i en forkert religion eller bare er vane- eller kulturkristne (som præsten Grosbøll f.eks.)

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#17737 - 09/09/2003 23:04 Re: Er helvede egentlig et rart sted for ikke-troende? [Re: Raven]
Anonym
Anonym

Lad mig sige det på den måde, Raven - efter min opfattelse tror du ikke på Gud, men på bibelen.

Jeg tror på Gud, forstået som et altomfattende væsen der omslutter og former hele verden og som er bevidst om sig selv og os - og som det derfor også giver mening at bede om hjælp.

Det eneste alternativ jeg ser til Guds eksistens er at verden som helhed former sig selv, ubevidst om sig selv og om os!

At sige mere om Gud er rent hovmod, og måske går jeg endda selv for langt. Det mener ateisterne f.eks.

Raven skrev:
Så ja, de kristne har noget at håbe på!! Et evigt liv i fællesskab med Gud hvor der vil være glæde, jubel og fryd til evig tid .... og hvor der ikke vil være nogen død, smerte, sorg, suk, klager, skrig, pine eller gråd. Dem som vælger Gud fra, vil leve evigt i fraværet af Gud, dvs. uden glæde og jubel men med smerte, sorg, suk, klager, skrig, pine og gråd. Det er det valg vi som mennesker har - hvad vælger du?

Jeg ved ikke om du har børn, Raven, men forestil dig at du kommer i himlen, mens dit barn bliver ateist og pines i helvede.

Hvordan tror du at du kan lade være med at græde og trygle Gud om at udfri dit barn af den evige pine. Hvordan kan du juble?

Det kan du, for mig at se, kun hvis du er lige så ond og ufølsom som det gudsbillede du har valgt at tro på blandt de mange andre gudsbilleder du kunne have valgt at tro på.

Husk på - din almægtige gud behøvede jo ikke at indrette
verden således at nogle af hans børn, tilmed de allerfleste, skal pines til evig tid!

I øvrigt er kristendommen den eneste religion som jeg er stødt på der opererer med evig fortabelse og helvedes pinsler.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#17738 - 09/09/2003 23:05 Re: Er helvede egentlig et rart sted for ikke-troende?
john316
Bruger

Ja, Niels Hausgaards formulering er også god og mere stueren end den med fluerne

Til toppen 
#17739 - 09/09/2003 23:16 Re: Er helvede egentlig et rart sted for ikke-troende? [Re: Raven]
steen
Bruger

Hej Ravn!

Du skulle skamme dig når du skriver:

Derudover har jeg igennem hele mit liv (27 år) oplevet at det er sandt når Jesus siger: Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende (Mat. 28:20). Gud har velsignet mig rigt på alle områder og han hører alle mine bønner. Dette betyder ikke at jeg ikke møder problemer og modgang .... eller tvivl, men hvis man holder sig til Ham vil man vokse igennem disse svære perioder.

Der er tusindvis af kristne der desperat beder bønner til Gud om at hjælpe dem ud af deres lidelser, f.eks. sygedom, uden at blive hørt. Skulle disse mennesker pågrund af dit udsagn konkludere at de ikker kristne eller frelst? Gud hører jo ikke deres bønner, selv om Jesus skulle være med dem til verdens ende.

Omvendt har vi jo Linda Christensen - som denne tråd jo handler om. Hun blev mirakuløst helbredt selv om hun bedte til sin egne 'selvopfundene' Gud. Du kan altså ikke konkludere at fordi du føler dine bønner bliver hørt, er den kristne tro sand.

Steen

Til toppen 
#17740 - 09/09/2003 23:19 Re: Vagn, læs hér...
Philip
Bruger

</font><blockquote><font class="small"></font><hr />
Philip skrev:

Jeg har læst dit indlæg, men fandt ingen sandhed i det. Sandheden kræver ikke så mange ord - jeg tror du skal sortere alt det overflødige fra og se hvad der er tilbage.

I øvrigt er det meget ambitiøst, grænsende til det hovmodige, at tro man kender sandheden og kunne bevise den.

Hvad vi kan håbe på er at afsløre falske sandheder, og det mener jeg at have gjort i DETTE INDLÆG TIL KRISTINA!

Nu kan du jo fortælle hvad du mener om min afsløring!

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Hej Vagn

I dit indlæg til Kristina skrev du:

'Jeg kan ikke se andet end at guden har 2 tilbud til mig - evige lidelser i et helvede som guden har sørget for at jeg ikke kan undslippe. Eller evig sorg i himlen over de af mine kære som lider i helvede.'

Hvis du accepter Jesus, som din frelser, så vil du komme til Himlen, og Gud vil behandle dig godt, læs hér:

"Han [Gud] vil tørre hver tåre af deres øjne, og døden skal ikke være mere, ej heller sorg, ej heller skrig, ej heller pine skal være mere. Thi det, der var før, er forsvundet." (Åb. 21,4)

Så selvom du er ked af, at dine venner er i Helvede, så vil Gud i Himlen trøste dig mere end tilstrækkeligt og bade dig i hellig kærlighed og give dig evigt liv. Det bliver godt.
Gud er kærlig, men Han er også i særdeleshed moralsk og retfærdig; og derfor må Han nødvendigvis også straffe dem, som vælger at synde imod Ham. Han har skabt Himlen og Helvede for at adskille godt og ondt for evigt. Himlen til dem, som vil leve syndfrit sammen med Gud og derved få et evigt kærlighedsfyldt liv, og Helvede til dem, som ikke vil have med Gud at gøre, og som godt vil synde osv. I Helvede er der ingen kontakt til Gud, så derfor vil det være som en evig åndelig død og pinsel. Intetsteds beskriver Bibelen Helvede som et 'tortur kammer', hvor folk er tvunget til at pines mod deres egen fri vilje. Men det er en åndelig pinsel, fordi man ingen kontakt med Gud har der. Jesus sagde også, at det var pinsel (Luk. 16,24), og at der skulle være gråd og tænderskæren (Matt. 8,12-13). Jeg tror, at Helvede er pinsel i den forstand, at man fortryder, at man ikke har valgt Himlen.

Jeg kender ikke Kristina, og jeg ved ikke, hvor god hun er til at formulere sig. Du skrev også dette til hende:

"Jeg læser det som om du forsøger at nedtone andre kristnes langt mere frygtindgydende beskrivelser af lidelserne i helvede - f.eks. Mallis. For ellers får mennesket det jo ikke som han ønsker - mennesket har jo ikke ønsket ufattelig evig lidelse!

Men hvis det ikke er tilfældet at du nedtoner smerten i helvede, så bør du kunne fortælle mig om du mener at din opfattelse af smerten i helvede ikke står tilbage for Mallis tro på at den er som smerten ved at blive brændt levende - og at denne smerte vil vare evigt.

Der er så kun denne ene forskel på din og Mallis opfattelse at DU ikke tør sige om det er et flammende helvede i bogstavelig forstand."

Helvede er skildret som et sted af evig ild. Denne ild er virkelig, men ikke nødvendigvis fysisk (som vi kender den), fordi folk vil have uforgængelige fysiske kroppe (Joh. 5,28-29 ; Åb. 20,13-15), so normal ild ville ikke have nogen effekt på dem. Selvom alt i Bibelen er bogstaveligt sandt, så er det ikke alt i Bibelen, der er sandt i den allermest bogstaveligste forstand.

Og forresten... Hvad mener du med, at du ingen sandhed fandt i mit indlæg? Hvis du mener, at det er forkert, jamen, så argumenter imod det.

Peace

Philip

Til toppen 
#17741 - 09/09/2003 23:32 Re: Vagn, læs hér... [Re: Philip]
Anonym
Anonym

Philip skrev:
Og forresten... Hvad mener du med, at du ingen sandhed fandt i mit indlæg? Hvis du mener, at det er forkert, jamen, så argumenter imod det.

Jeg mener kun at jeg ikke fandt nogen sandhed i dit indlæg! Men jeg har ikke dermed hævdet at der ikke ER en sandhed i det!

Philip skrev:
Hvis du accepter Jesus, som din frelser, så vil du komme til Himlen, og Gud vil behandle dig godt

Problemet er at uanset hvor godt din gud behandler mig, vil jeg græde over mine kære i helvede. Vil du ikke det over dine? Med mindre din gud gør os følelsekolde og ligegyldige overfor andres lidelser.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#17742 - 10/09/2003 00:11 Re: Er helvede egentlig et rart sted for ikke-troende?
Raven
Bruger

Hej Vagn Bro

Du skriver:

Lad mig sige det på den måde, Raven - efter min opfattelse tror du ikke på Gud, men på bibelen.

Da dit udgangspunkt er at Gud er en anden end den Bibelen beskriver, kan jeg godt forstå dit synspunkt, men jeg tror også du er klar over at for mig som kristen, er Gud og Guds ord uadskillelige, dvs. den ene kan ikke være sand og den anden falsk. Bibelen beskriver Guds væsen da den er inspireret af Ham selv. Dermed bliver det ikke hovmodigt at udtale sig om hvem Gud er ud fra det Bibelen siger.

Jeg ved ikke om du har børn, Raven, men forestil dig at du kommer i himlen, mens dit barn bliver ateist og pines i helvede.

Hvordan tror du at du kan lade være med at græde og trygle Gud om at udfri dit barn af den evige pine. Hvordan kan du juble?

Det kan du, for mig at se, kun hvis du er lige så ond og ufølsom som det gudsbillede du har valgt at tro på blandt de mange andre gudsbilleder du kunne have valgt at tro på.

Jo, jeg har en datter på bare 25 dage!
En ting er sikkert, jeg vil bede for at hun vil vælge at følge Jesus, og lære Gud at kende. Skulle hun vælge Gud fra ville jeg blive meget bedrøvet, og du spørger igen: hvordan kan man juble? .... hvordan kan jeg så juble? Og mit svar bliver igen: Det ved jeg ikke. Men jeg har tillid til Guds ord.
Tro ikke at jeg ikke kan forstå problemstillingen i dit argument det kan jeg godt. Men jeg tror at vi på dommens dag, når sløret falder fra vore øjne, vil se og forstå de ting som vor menneskelige logik ikke magter, fuldt ud erkende Guds kærlighed og hvad det vil betyde at fravælge og dermed "håne" Kristi offer på Golgatha.

Jeg tror på Gud, forstået som et altomfattende væsen der omslutter og former hele verden og som er bevidst om sig selv og os - og som det derfor også giver mening at bede om hjælp.

Hvorfor tror du på en Gud? - og hvad er det der gør at du netop tror at den Gud er som du her giver udtryk for? Er det en god Gud?

Mvh
Raven

Til toppen 
#17743 - 10/09/2003 00:58 Re: Er helvede egentlig et rart sted for ikke-troende? [Re: steen]
Raven
Bruger

Hej Steen

Enten misforstår du mig ellers forstår jeg sandelig ikke hvorfor jeg skulle skamme mig!

Der står i Mat. 6:6-8
Men når du vil bede, så gå ind i dit kammer og luk din dør og bed til din fader, som er i det skjulte. Og din fader, som ser i det skjulte, skal lønne dig. Når I beder, så lad ikke munden løbe, som hedningerne gør, fordi de tror, at de bønhøres for deres mange ord. Dem må I ikke ligne. Jeres fader ved, hvad I trænger til, endnu før I beder ham om det.

At Gud hører vore bønner slår Bibelen fast, og derfor kan jeg roligt konkludere at Gud har hørt alle mine bønner. Dermed ikke sagt at Gud altid har besvaret mine bønner, ihvertfald ikke lige på den måde jeg havde forestillet mig det. Jeg prøver langt fra at konkludere at fordi Gud ikke helbreder en når man har bedt til ham, at man dermed ikke skulle være kristen eller frelst. Jeg har selv bedt til Gud om at helbrede mit knæ (sprunget korsbånd) og har været til forbøn, men endnu er mit knæ ikke helbredt - men derfor tror jeg stadig på at Gud elsker mig og at Jesus er død for mig, så jeg kunne blive frelst.

Du kan altså ikke konkludere at fordi du føler dine bønner bliver hørt, er den kristne tro sand.

Det gjorde jeg heller ikke. Jeg citerede nogle vers fra Bibelen der sagde noget om livet i Himmelen, og ved siden af det bragte jeg mit eget vidnesbyrd som kristen. De erfaringer jeg har gjort, bekræfter mig i at Gud er til og det han siger i sit ord er sandt. Dette er selvfølgelig ikke et bevis , det er subjektive erfaringer jeg har gjort mig - det er jeg ganske klar over.

Mvh
Raven

Til toppen 
#17744 - 10/09/2003 10:55 Re: Vagn, læs hér...
Philip
Bruger

Kære Vagn

Du siger: "Problemet er at uanset hvor godt din gud behandler mig, vil jeg græde over mine kære i helvede. Vil du ikke det over dine? Med mindre din gud gør os følelsekolde og ligegyldige overfor andres lidelser."

Gud er den uendelige årsagsløse Årsag til alt liv, og som en sådan skabning vil han trøste dig uendeligt meget. Så jeg tror bestemt ikke, at du vil fortryde at have valgt Himlen. Jeg tror, at jeg er den eneste i min familie, som er Kristen. Men jeg vil stadig vælge Himlen, og det er uanset om min familie kommer der eller ej.

Men det må du selv om...

Mvh.

Philip

Til toppen 
#17745 - 10/09/2003 12:00 Re: Vagn, læs hér... [Re: Philip]
steen
Bruger

Så du elsker ikke din familie specielt meget læser jeg. Husk ellers at du skal elske din næste som dig selv. Men det gør du åbenbart ikke....

Til toppen 
#17746 - 10/09/2003 12:03 Re: Er helvede egentlig et rart sted for ikke-troende? [Re: Raven]
steen
Bruger

Hej Raven

Jeg har selv gjort erfaringer der har fået mig til at konkludere at Gud eksisterer.

Men hvorfor er det lige biblens Gud som eksisterer? Der kan jo godt være en Gud selv om Biblen er forkert(eller i det mindste dele af den)

mvh
Steen

Til toppen 
#17747 - 10/09/2003 14:08 Re: Vagn, læs hér... [Re: steen]
Philip
Bruger

Så du elsker ikke din familie specielt meget læser jeg. Husk ellers at du skal elske din næste som dig selv. Men det gør du åbenbart ikke....

Kære Steen

Jeg elsker skam min familie, sætter pris på deres accept af mig og prædiker skam lidt for dem indimellem, men det er som om, at de ikke vil tro på det, og det må de jo selv om.

Tror du virkelig, at bare fordi jeg ikke gider gå i Helvede sammen med dem, at jeg så ikke elsker dem?
Bare fordi jeg, umiddelbart i modsætning til min familie, hellere vil i Himlen, så følger det jo ikke logisk deraf, at jeg ikke elsker dem. Men det mener du måske?

Hvis ja, så argumenter for det...

Mvh.

Til toppen 
#17748 - 10/09/2003 14:43 Re: Vagn, læs hér... [Re: Philip]
steen
Bruger

Hvis du elsker din familie, burde du altid være hos dem og passe på dem. Det er da skrækkeligt synd for dem at de skal gå i helvede alene. Jeg synes du lyder meget egoistisk.

Til toppen 
#17749 - 10/09/2003 15:13 Re: Vagn, læs hér... [Re: steen]
Philip
Bruger

Hvis du elsker din familie, burde du altid være hos dem og passe på dem. Det er da skrækkeligt synd for dem at de skal gå i helvede alene. Jeg synes du lyder meget egoistisk.

Hør her Steen

Jeg prædiker skam for dem og fortæller dem om, hvordan de kan blive frelst osv. Men de vil ikke. De tror at Pinsekirken, som jeg kommer i, er en eller anden sekt, og at Bibelen er en lang røverhistorie. Er det egoistisk af mig, at jeg vil gå i Himlen for at være sammen med min Skaber? Tror du Han synes det?...
Jeg mener ikke, at det er egoistisk. Men fordi du mener det, så betyder det ikke, at det er absolut sandt for alle og enhver...

Mvh.

Philip

Til toppen 
#17750 - 10/09/2003 15:24 Re: Vagn, læs hér... [Re: steen]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Steen

Nu er det ikke ligefrem vores beslutning der gør den store forskel i det store spil. I modsætning til nogle af mine kristne brødre og søstre tror jeg ikke at man kan "vælge" at tro, men at Gud skaber troen i en. Det er (næsten ?) lettere at "vælge" for en heteroseksuel at være homofil...og omvendt, end at "vælge" at tro.

Men der står skrevet, at troen kommer af det der høres. Desværre må vi konstatere, at der er mennesker der "lukker af" for det glædelige budskab. Dette KAN vi ikke ændre på.

Vi kan ikke TVINGE folk til at tro - omvendt kan vi heller ikke HOLDE OP med at tro. Jeg kan ikke holde op med at tro fordi nogen ryger i helvede, andre mennesker ikke bryder sig om at jeg er kristen e.a. det ligger udenfor mit kompetance-område.

Tro mig, jeg ville sandelig gerne have været kristen tidligere. Ja, mit liv havde formet sig noget anderledes hvis det havde været således. Men jeg kunne dengang ikke gribe det, det kom først langt senere.

Jeg tror fordi jeg ikke kan andet.

Troen er en nådegave fra Gud.

Mkh Malli

†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†

Til toppen 
#17751 - 10/09/2003 15:25 Re: Er helvede egentlig et rart sted for ikke-troende? [Re: steen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Helt ærlig Steen, jeg synes ikke der er nogen grund til, at Raven skulle skamme sig. Hvad går der dog af dig at skrive sådan noget?

Raven fortæller om hvad den kristne tro handler om. Du kan så åbenbart ikke tage imod, hvad han skriver, men lægger noget til, som ikke står der.

Der er tusindvis af kristne der desperat beder bønner til Gud om at hjælpe dem ud af deres lidelser, f.eks. sygedom, uden at blive hørt. Skulle disse mennesker pågrund af dit udsagn konkludere at de ikker kristne eller frelst? Gud hører jo ikke deres bønner, selv om Jesus skulle være med dem til verdens ende.

Jeg er overbevist om, at Gud hører alles bønner. Men det er ikke ensbetydende med, at de bliver opfyldt her og nu. Gud vil i sin kærlighed gribe ind i, men kun Han ved, hvad der er til det bedste for os, det kan vi ikke selv vide. Kristne mennesker vil næppe konkludere, at de ikke er kristne eller frelst, som du skriver, fordi de er ikke bliver helbredt.

Gud er ikke en automat, hvor du bare kan aflevere en bestillingsliste og forvente at få leveret varerne, efter din egen vilje. Du ved ikke, hvad der er til dit eget bedste. Gud er suveræn. Vi skal bede "Ske DIN, og ikke min vilje"

Hvad hjælper det os, om vi er raske og rige og glade her på jorden, hvis vi må bøde med vores sjæl?

Ja - Linda Christensen - der er skam ikke noget i vejen for at Fristeren = Guds onde, intelligente modstander - kan helbrede. Det gør han gerne - hvis det kan føre den helbredte bort fra Jesus ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#17752 - 10/09/2003 15:39 Re: Er helvede egentlig et rart sted for ikke-troende? [Re: kristina]
steen
Bruger

Hvad vil den stakkels gamle dame dog sige til nedestående???
Hun blev helbredt af satan så hun kunne lev lykkeligt videre...hmm

Ja - Linda Christensen - der er skam ikke noget i vejen for at Fristeren = Guds onde, intelligente modstander - kan helbrede. Det gør han gerne - hvis det kan føre den helbredte bort fra Jesus ..

Til toppen 
#17753 - 10/09/2003 15:43 Re: Vagn, læs hér... [Re: malli]
steen
Bruger

kære Malli

Nedestående giver jeg dig ikke ret i:

I modsætning til nogle af mine kristne brødre og søstre tror jeg ikke at man kan "vælge" at tro, men at Gud skaber troen i en.

På dënne måde har Gud jo taget den frie vilje fra mennesket - og det hele bliver meningløst. Ifølge kristendommen er meningen med hele verden jo at vi skal komme til at tro på Jesus så vi kan få evigt liv. Hvs beslutningen om hvem der skal frelses og hvem der skal fortabes er taget på forhånd, kan jeg ikke se megen mening med det hele.

KH
Steen

Til toppen 
#17754 - 10/09/2003 17:13 Re: Vagn, læs hér... [Re: steen]
malli
Bruger

Hej Steen

"På dënne måde har Gud jo taget den frie vilje fra mennesket - og det hele bliver meningløst"

Gud har ikke taget den fri vilje fra mennesket. Det var os selv der fjernede os fra Gud, og gennem Adam modtog vi den syndige natur. Der står skrevet at "kødet" står "Ånden" imod. Vores natur (efter syndefaldet) gør at vi ikke af os selv søger Gud. Men Gud drager hvert enkelt menneske ind til sig. Han skaber en søgen efter noget "større", en "højere mening"...der er så mennesker der konsekvent siger NEJ!!!, og der er mennesker der følger denne puls, og derigennem bliver ledt til Jesus Kristus - til "Døren". Jeg tror faktisk at Gud kalder alle mennesker, for hans vilje er at alle skal frelses, det står der i Bibelen, men at det er vores hårdhjertethed, der lukker af for troen. Men bestemmer vi selv at vi vil være hårdhjertede? Det er der vel ingen der dybest set ønsker ...det er virkelig ikke let der her.

"Hvs beslutningen om hvem der skal frelses og hvem der skal fortabes er taget på forhånd, kan jeg ikke se megen mening med det hele."

Vi ved at de der står skrevet i "Livets bog" skal frelses, men vi ved jo ikke hvem eller hvor mange der gør dette - eller hvordan det helt præcis hænger sammen, om Gud løbende opdaterer eller hvad. Vi ved jo at jøderne for en stor dels vedkommende mistede frelsen, hvilket kom os til gavn...har disse mennesker så stået i Livets bog eller hvad, jeg ved det ikke.

Mkh Malli

Til toppen 
#17755 - 10/09/2003 20:52 Re: Er helvede egentlig et rart sted for ikke-troende? [Re: Raven]
Anonym
Anonym

Raven skrev:
Hvorfor tror du på en Gud? - og hvad er det der gør at du netop tror at den Gud er som du her giver udtryk for? Er det en god Gud?

Det vil jeg gerne forsøge at svare på - i det omfang spørgsmålene lader sig besvare. Lad mig for fuldstændighedens skyld starte med at gentage:

"Jeg tror på Gud, forstået som et altomfattende væsen der omslutter og former hele verden og som er bevidst om sig selv og os - og som det derfor også giver mening at bede om hjælp.

Det eneste alternativ jeg ser til Guds eksistens er at verden som helhed former sig selv, ubevidst om sig selv og om os!

At sige mere om Gud er rent hovmod, og måske går jeg endda selv for langt. Det mener ateisterne f.eks."

Især det sidste skal du lægge mærke til, dette at vi ikke kan sige mere om Gud. Men det forhindrer ikke at vi kan gøre os tanker om Gud - blot at vi er bevidste om at det kun ER tanker!

Men altså!

Det meste af mit liv har jeg været ateist, og jeg har ikke nærmet mig Gud via religionerne, men netop via ateismen og en livslang interesse for filosofi og religion.

Faktisk anser jeg stadig ateismen som en “Guds gave” til menneskeheden, fordi ateismen tillader os at se verden (og måske Gud!) utilsløret af religiøse forestillinger.

Alle religioner, ihvert fald de teistiske, er efter min opfattelse menneskers ubehjælpsomme forsøg på at forklare Gud ved hjælp af mysterier i stedet for rationel tænkning. I virkeligheden mener jeg at troen på Gud via en bestemt religion hovedsagelig er en tro på hvad bestemte mennesker engang har skrevet eller sagt om hvad de pågældende troede eller hævdede at vide var Guds vilje.

I forholdet til Gud mener jeg ikke vi kan forlade os på hvad andre mennesker tror og tænker om Gud. Vort forhold til Gud og vores opfattelse af Gud er og kan kun være et rent personligt forhold.

For mig at se må en almægtig Gud være i stand til at lede hver enkelt af os direkte, hvis blot vi beder Gud om det. Det forekommer mig at være ikke bare den enkleste, men også det sikreste måde at kontakte Gud på.

Religionerne gør kun Gud mindre og mere menneskelig end jeg tror Gud er, og alt for ofte bidrager religionerne - også kristendommen som du tror på, Raven! - til at sætte skel mellem mennesker med stor nød og ulykke til følge.

(Se blot i Mellemøsten hvor fundamentalistiske jøder tror - kraftigt støttet af magtfulde fundamentalistiske kristne i USAŽs “bibelbælte” - at Gud har lovet dem et bestemt landområde (Palæstina), mens muslimer tror at de sikrer sig en direkte vej i Guds rige ved at sprænge sig selv og de indtrængende jøder (israelere) i luften!)

Men nu til mine tanker og overvejelser om Gud:

Selv om jeg mener at Gud i sit væsen er både ubegribelig og ufattelig for mennesker, så tror jeg godt vi ad logikkens vej kan danne os et vist indtryk af Gud, hvilket jeg vil forsøge her:

Jeg mener det må være det mest logiske at antage at Gud ikke er skabt, men at Gud har eksisteret altid og formentlig altid vil eksistere.

Hvis Gud er god, er det desuden ulogisk at tro Gud har skabt det onde, endsige at tro at der er ondt i Gud. Det onde må derfor være udenfor Gud. Derfor antager jeg at også det onde må have eksisteret altid. Og hvis det onde altid har eksisteret, så kan også det ondes modsætning, det gode, have eksisteret altid.

Altså lidt forenklet sagt - jeg antager at Gud og mindst to urkræfter, det onde og det gode, altid har eksisteret.

Hvis nu Gud er både almægtig og god, så må Gud have magt over både det onde og det gode. Dette rejser spørgmålet: Hvorfor tillader Gud at det onde udfolder sig, således som det onde tydeligvis gør i verden?

Jo - hvis Gud har skabt (eller rettere formet) verden, så må Gud være en både tænkende og handlende personlighed, og hvis Gud er almægtig, så må Gud også besidde ubegrænset frihed til at tænke og handle.

Jeg antager at det er denne frihed Gud personligt selv sætter størst pris på.

Hvis Gud er god og hvis Gud sætter sin egen frihed højest af alt, så vil Gud ikke nægte os den samme frihed. Derfor antager jeg at Gud har besluttet ikke at udslette det onde, men har givet os vores fulde frihed til at vælge mellem ondt og godt.

Altså - jeg antager at det onde i verden, set i den store sammenhæng, er et langt mindre “onde” end tabet af vores personlige frihed.

Samtidig antager jeg at Gud ikke vil udsætte os for noget som Gud ikke selv har været udsat for. Derfor antager jeg at Gud personligt selv i “tidernes morgen” stod overfor valget mellem det onde og det gode - og at Gud faktisk må have været fristet af det onde, ja at den mulighed eksisterede at Gud faktisk kunne have valgt det onde.

Men hvilken grund er der mon så til at tro at Gud valgte det gode og ikke det onde?

Jeg antager at en almægtig Gud må være fuldkommen. Havde Gud derfor valgt det onde, var Gud blevet fuldkommen ond, og så er det ulogisk at tro at der havde været noget godt i vores verden. Men da jeg mener at der trods alt er meget godt i verden, finder jeg det mest sandsynligt at Gud er fuldkommen god.

I den forbindelse har jeg lyst til at fremhæve at onde og grusomme regimer på jorden alle dage har været kendtegnet af fraværet at frihed for det enkelte menneske, og at flere religioner, f.eks. kristendommen, i vid udstrækning har søgt at begrænse menneskers frihed til at tale frit, hvilket bl.a. tusindvis af kætterbål op gennem historien vidner om.

Jeg synes dette er tankevækkende, sat i relation til den frihedselskende gud jeg har beskrevet.

Og hvad med det evige liv?

Ja, hvis vi antager at Gud altid har været og altid vil være, så opfylder Gud vel definitionen evig. Og hvis Gud selv oplever sit evige liv som godt, ja så antager jeg at Gud vil dele det evige liv med os når engang vi hver især har fået overstået vores personlige frie valg mellem godt og ondt.

Menneskets personlige frie valg må vel i øvrigt indebære at Gud har begrænset sin almagt for at kunne tillade og respektere at vi har dette frie valg. Det har jeg forsøgt at udtrykke i DETTE INDLÆG i en debat med en vistnok lidt atypisk ateist.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#17756 - 10/09/2003 21:09 Re: Er helvede egentlig et rart sted for ikke-troende? [Re: Raven]
Anonym
Anonym

Raven skrev:
Bibelen beskriver Guds væsen da den er inspireret af Ham selv. Dermed bliver det ikke hovmodigt at udtale sig om hvem Gud er ud fra det Bibelen siger.

Du véd faktisk ikke om bibelen er inspireret af Gud. Det kan du kun tro, ikke vide. Og dermed bliver det faktisk "hovmodigt at udtale sig om hvem Gud er ud fra det Bibelen siger".

Raven skrev:
Tro ikke at jeg ikke kan forstå problemstillingen i dit argument det kan jeg godt. Men jeg tror at vi på dommens dag, når sløret falder fra vore øjne, vil se og forstå de ting som vor menneskelige logik ikke magter, fuldt ud erkende Guds kærlighed og hvad det vil betyde at fravælge og dermed "håne" Kristi offer på Golgatha.

I virkeligheden siger du jo dermed at du vandrer i blinde indtil "dommens dag"!

I øvrigt kunne jeg ikke drømme om at håne en mand som led romernes frygtelige død på korset.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#17757 - 11/09/2003 21:40 Re: At vælge at tro ? [Re: steen]
carl
Bruger

Hej Steen

Jeg beklager men ingen, hverken Malli og dig har ret ifølge bibelen.

Jesus taler i Johannes Kap. 3. 1-8 om at blive født på ny gennem Guds Ånd, men Jesus siger også til nogle af de syge, inden Han helbreder dem, Tror du at jeg kan helbrede dig.
Paulus skriver i Romerbrevet 10 fra vers 9 : " Ordet er dig nær; i din mund og i dit hjerte (nemlig det troens ord, som vi prædiker ". 9: " Thi når du med din mund bekender Jesus som Herre og i dit hjerte tror, at Gud opvakte Ham fra de døde, SKAL du blive frelst. " Og et andet sted står der, at troen kommer af det der høres.
Altså evangeliet skal forkyndes og der vil Guds Ånd overbevise, men mennesker skal også tage imod budskabet i tro. Det vil sige at der ved en sådan forkyndelse sker en på- virkning ved ordet og en overbevisning af Guds Ånd.

carl

Til toppen 
#17758 - 11/09/2003 22:33 Re: At vælge at tro ? [Re: carl]
malli
Bruger

Hej Carl

Mener du dermed at man kan "vælge" at tro? At det er vores eget valg om vi vil tro på Gud eller ej?

Det mener jeg ikke, Joh. 6,44:"Ingen kan komme til mig, hvis ikke Faderen, som har sendt mig, drager ham, og jeg skal oprejse ham på den yderste dag."

Jeg tror at både Gud drager og skaber troen i mennesket.

Naturligvis skal Ordet forkyndes, for det er Ordet der skaber troen. Men Jesus, hans disciple og mange af os andre har talt for døve ører...netop fordi Gud ikke har skabt troen i mennesket.

Mkh Malli

Til toppen 
#17759 - 11/09/2003 22:46 Re: Er helvede egentlig et rart sted for ikke-troende?
Raven
Bruger

Hej Vagn Bro

Tak for et interessant indlæg, hvori du beskriver din egen tro.

Jeg er faktisk enige i flere af dine overvejelser, dog nogle gange med en lidt anden vægtning.

Især det sidste skal du lægge mærke til, dette at vi ikke kan sige mere om Gud. Men det forhindrer ikke at vi kan gøre os tanker om Gud - blot at vi er bevidste om at det kun ER tanker!

Hvis vi ønsker at nærme os Gud via logikkens vej og kun accepterer egne logiske overvejelser, tror jeg du har ret i din udtalelse – nærmere kommer vi Ham ikke. Kristendommen handler om at ”træde ud i tro”, Gud har gjort alt for at genoprette fællesskabet med os – ja det er faktisk genoprettet, men vi må tage imod det – tage tros-skridtet.

I forholdet til Gud mener jeg ikke vi kan forlade os på hvad andre mennesker tror og tænker om Gud. Vort forhold til Gud og vores opfattelse af Gud er og kan kun være et rent personligt forhold.

Jeg går ud fra at når du skriver ”hvad andre mennesker tror og tænker om Gud.” her tænker på Bibelens forfattere?? Selvom jeg forlader mig på Bibelen har jeg da også et personligt forhold til Gud – idet Han har sendt Helligånden til jorden for at bo i dem som tror, dermed er Gud altid hos mig, i enhver situation – det synes jeg er et yderst personligt forhold til Gud.

For mig at se må en almægtig Gud være i stand til at lede hver enkelt af os direkte, hvis blot vi beder Gud om det. Det forekommer mig at være ikke bare den enkleste, men også det sikreste måde at kontakte Gud på.

Jeg er helt enig i at Gud leder os til Sig, direkte. Vi har vores frie vilje til at vælge Ham eller vælge Ham fra, men jeg tror Gud bruger de gode og dårlige oplevelser og erfaringer i vores liv til at bringe os tættere til Ham.

Selv om jeg mener at Gud i sit væsen er både ubegribelig og ufattelig for mennesker, så tror jeg godt vi ad logikkens vej kan danne os et vist indtryk af Gud, hvilket jeg vil forsøge her:

Jeg er enig i at vi ”via logikkens vej kan danne os et vist indtryk af Gud”, men aldrig opnå et personligt forhold.

Jo - hvis Gud har skabt (eller rettere formet) verden, så må Gud være en både tænkende og handlende personlighed, og hvis Gud er almægtig, så må Gud også besidde ubegrænset frihed til at tænke og handle.

Jeg antager at det er denne frihed Gud personligt selv sætter størst pris på.

Hvis Gud er god og hvis Gud sætter sin egen frihed højest af alt, så vil Gud ikke nægte os den samme frihed. Derfor antager jeg at Gud har besluttet ikke at udslette det onde, men har givet os vores fulde frihed til at vælge mellem ondt og godt.

Altså - jeg antager at det onde i verden, set i den store sammenhæng, er et langt mindre “onde” end tabet af vores personlige frihed.

Enig. Dog kan det undre mig at du her godt ”tør” vove at være ”hovmodig” og antage at Gud sætter sin egen frihed højest af alt.

Samtidig antager jeg at Gud ikke vil udsætte os for noget som Gud ikke selv har været udsat for. Derfor antager jeg at Gud personligt selv i “tidernes morgen” stod overfor valget mellem det onde og det gode - og at Gud faktisk må have været fristet af det onde, ja at den mulighed eksisterede at Gud faktisk kunne have valgt det onde.

Bibelen taler jo også netop om at:

Han, som havde Guds skikkelse,
regnede det ikke for et rov
at være lige med Gud,
men gav afkald på det,
tog en tjeners skikkelse på
og blev mennesker lig;
og da han var trådt frem som et menneske,
ydmygede han sig
og blev lydig indtil døden,
ja, døden på et kors. (Fil. 2:6-8)

Mens Jesus vandrede på jorden levede han som os, oplevede de samme kampe og fristelser – ja det at være menneske i det hele taget. Det var dog ikke i ”tidernes morgen”, men for godt 2000 år siden.

Og hvad med det evige liv?

Ja, hvis vi antager at Gud altid har været og altid vil være, så opfylder Gud vel definitionen evig. Og hvis Gud selv oplever sit evige liv som godt, ja så antager jeg at Gud vil dele det evige liv med os når engang vi hver især har fået overstået vores personlige frie valg mellem godt og ondt.

Her er jeg ikke helt sikker på at jeg forstår dig. Mener du at vi hver især har et personligt frit valg her på jorden mellem godt og ondt – og uanset hvad vi vælger venter det evige liv hos Gud på os?

Mvh
Raven

Til toppen 
#17760 - 11/09/2003 23:41 Re: Er helvede egentlig et rart sted for ikke-troende?
Raven
Bruger

Vagn Bro skrev:
Du véd faktisk ikke om bibelen er inspireret af Gud. Det kan du kun tro, ikke vide. Og dermed bliver det faktisk "hovmodigt at udtale sig om hvem Gud er ud fra det Bibelen siger".

Nej, jeg kan ikke vide det, hvis du med viden mener videnskabelige undersøgelser der på grundlag af empiriske data bekræfter af Bibelen er inspireret af Gud. Min tro er som Paulus beskriver det i Hebr. 11:1-2.

Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses.

Min tro på Bibelens Gud er ikke et valg jeg bare lige har foretaget mig, men det er en del af mig, det er sandhedEN. Derudover er troen på Gud heller ikke noget jeg har præsteret i mig selv, men noget Helligånden i mig har talt og overbevist mig om. Derfor har jeg fuld ud fred i at fortælle om Gud og om evangeliet i Bibelen.

I virkeligheden siger du jo dermed at du vandrer i blinde indtil "dommens dag"!

Nej, vi vandrer ikke i blinde. Vi har Guds Ord og hans hellige ånd til at hjælpe og lede os, men alt er endnu ikke blevet åbenbaret derfor skriver jeg at "vi på dommens dag, når sløret falder fra vore øjne, vil se og forstå de ting som vor menneskelige logik ikke magter".

Der står 1. Kor. 13:12-13
Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.

I øvrigt kunne jeg ikke drømme om at håne en mand som led romernes frygtelige død på korset.

Nej, det ville jo ikke virke særlig sympatisk. Men forestil dig at Gud skabte mennesket i sit eget billede, han skabte det perfekt og han elskede dem og fællesskabet med dem. Men pga. menneskets synd og fravalg af Gud, bliver dette fællesskab brudt. For at geoprette dette fællesskab sender Gud i sin nåde og kærlighed sin egen søn til jorden for at tage straffen på sig ved at ofre sit eget liv på et kors. Til dette offer siger du "Nej tak, det har jeg ikke brug for." Dette svar er da en hån mod Jesu offer.

Mvh
Raven

Til toppen 
#17761 - 12/09/2003 00:37 Re: Er helvede egentlig et rart sted for ikke-troende? [Re: Raven]
Anonym
Anonym

Raven skrev:
Enig. Dog kan det undre mig at du her godt ”tør” vove at være ”hovmodig” og antage at Gud sætter sin egen frihed højest af alt.

Jeg bad dig jo netop lægge mærke til følgende:

"Især det sidste skal du lægge mærke til, dette at vi ikke kan sige mere om Gud. Men det forhindrer ikke at vi kan gøre os tanker om Gud - blot at vi er bevidste om at det kun ER tanker!"

Raven skrev:
Mener du at vi hver især har et personligt frit valg her på jorden mellem godt og ondt – og uanset hvad vi vælger venter det evige liv hos Gud på os?

Ja - på en måde. Hvis Gud er god, må det evige liv hos Gud vente på os, indtil vi har lært konsekvent altid at vælge det gode fremfor det onde. Hvis ikke det er sådan, må Gud være ond!

Raven skrev:
Jeg er enig i at vi ”via logikkens vej kan danne os et vist indtryk af Gud”, men aldrig opnå et personligt forhold.

Mener du dermed at det er nødvendigt at være ulogisk for at få et personligt forhold til Gud?

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#17762 - 12/09/2003 00:51 Re: Er helvede egentlig et rart sted for ikke-troende? [Re: Raven]
Anonym
Anonym

Raven skrev:
Min tro er som Paulus beskriver det i Hebr. 11:1-2.
Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses.

Raven skrev:
Nej, vi vandrer ikke i blinde. Vi har Guds Ord og hans hellige ånd til at hjælpe og lede os, men alt er endnu ikke blevet åbenbaret derfor skriver jeg at "vi på dommens dag, når sløret falder fra vore øjne, vil se og forstå de ting som vor menneskelige logik ikke magter".

Når du har fast tillid til noget du kun kan håbe på og er overbevist om noget du ikke kan se, så vandrer du i blinde.

Det kan godt være du "føler" at du ikke vandrer i blinde, men rent faktisk vandrer du i blinde, når du ikke véd, men kun tror.

Raven skrev:
Derudover er troen på Gud heller ikke noget jeg har præsteret i mig selv, men noget Helligånden i mig har talt og overbevist mig om.

Det er muligt at "noget i dig har talt", men du kan ikke vide at det er helligånden eller om helligånden overhovedet eksisterer. Det kan kun være noget du tror.

Hvis vi antager at der er ånder til, så kan dette "noget" i princippet være en hvilkensomhelst ånd!

Med venlig hilsen
Vagn bro

Til toppen 
#17763 - 12/09/2003 09:08 Re: Er helvede egentlig et rart sted for ikke-troende?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Vagn, lige en indskudt bemærkning: Du skriver at vi vandrer i blinde, når vi ikke ved, men kun tror. OK, så lad os bare sig det, men så deler vi dermed skæbne med resten af menneskeheden.

Så skriver du:

.. men du kan ikke vide at det er helligånden eller om helligånden overhovedet eksisterer. Det kan kun være noget du tror.

Hvis vi antager at der er ånder til, så kan dette "noget" i princippet være en hvilkensomhelst ånd!

Så er det bemærkelsesværdigt - nærmest utroligt - at denne "hvilkensomhelst-ånd" så præcist forkynder i overensstemmelse med alle skrifterne! Dem kan man læse, de er fuldt tilgængelige for enhver og kan studeres i Bibelen.

Og selv blinde har en mulighed, den fås nemlig på lydbånd!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#17764 - 12/09/2003 13:55 Re: At vælge at tro ?ja eller nej ? [Re: malli]
carl
Bruger

Hej Malli

Din kommentar til mit seneste indlæg:
Mener du dermed at man kan "vælge" at tro? At det er vores eget valg om vi vil tro på Gud eller ej "?

Jamen, det er ikke noget jeg påstår, men bibelen er fuld af henvisninger, hvad med den rige unge mand, der gik bedrøvet bort, fordi han ikke ville afgive det Jesus bad ham om. Der står f.eks. også mange steder, at de forsøgte at stene Jesus efter han havde talt til dem og da Paulus var i Athen var byen i oprør, fordi de ikke ville tro på Gud, men på Artemis !

Troen er ikke noget Gud bare propper ned i halsen på sin skabning, Han ønsker at vi elsker Ham frivilligt, det er det evangeliet og kristendommen er baseret på til forskel på Islam og jødedommen, hvor Gud kun accepterer dig såfremt du gør de rigtige ting og lever efter fortidige traditioner, som ikke er lavet af Gud, men af religiøse ledere.

Vi kan vælge at tage imod eller at afvise troen og frelsen i Jesus.
Selvfølgelig- som du skriver- så drager Guds Ånd dig, når du hører evangeliet og der skabes forbindelsen mellem skabningen og Gud på grund af Jesus forsonende død på korset.
Nogle mennesker er på en særlig måde udvalgt af Gud og der kan det være svært at se hvad der kommer " først", men alle andre må tage imod frivilligt.

carl

Til toppen 
#17765 - 12/09/2003 14:20 Re: At vælge at tro ?ja eller nej ? [Re: carl]
malli
Bruger

Hej Carl

For mit eget vedkommende ved jeg at det ikke var et "valg" jeg foretog, men en soleklar åbenbaring af sandheden ved Jesus Kristus jeg modtog ved at høre Guds Ord forkyndt. Jeg KUNNE IKKE ANDET end tro - ikke bare tro, men jeg VIDSTE at det der blev sagt var sandt! Jeg havde mig bekendt ingen andel i dette.

Nu ved jeg ikke om du altid har været kristen, men hvis du ikke har, var det da noget du selv besluttede? a la "Jamen hov nu vælger jeg lige at tro på Gud".. og det gjorde du derpå.

Mkh Malli

Til toppen 
#17766 - 12/09/2003 15:39 Re: Er helvede egentlig et rart sted for ikke-troende?
Raven
Bruger

Hej Vagn Bro

Du skrev:
Når du har fast tillid til noget du kun kan håbe på og er overbevist om noget du ikke kan se, så vandrer du i blinde.

Det kan godt være du "føler" at du ikke vandrer i blinde, men rent faktisk vandrer du i blinde, når du ikke véd, men kun tror.

Jeg kan godt forstå din objektive analyse af emnet, og set i det lys vil jeg give dig ret, men jeg kan ikke forklare kristendommen og evangeliets budskab ud fra de betingelser og rammer du har defineret i din tro, idet troen på Gud (Bibelens) og Jesu forsonenede offer på Golgatha netop skal gribes i tro. Når vi har med tro at gøre, hvadenten det er troen på Bibelen som Guds ord eller på Gud, så vil du altid kunne sige: "Jamen, du kan ikke vide at det sandt", hvortil jeg må svare: "Nej det kan jeg ikke ..... det er tro". Men min tro indebærer også en tro på at troen ikke er noget jeg selv præsterer, men noget Helligånden virker i mig, som med Peter:

Så spurgte han (Jesus) dem: >Men I, hvem siger I, at jeg er?< Simon Peter svarede: >Du er Kristus, den levende Guds søn.< Og Jesus sagde til ham: >Salig er du, Simon, Jonas' søn, for det har kød og blod ikke åbenbaret dig, men min fader i himlene.<

Så troen bliver dermed, for mig, ikke et rent subjektivt valg, men noget udenfor mig selv, nemlig Helligånden, som åbenbarer det. Så når jeg tror forlader jeg mig ikke kun på min egen evne til at vælge og tro "rigtigt", jeg forlader mig på Gud. Jeg er klar over at dette for dig, virker som en cirkelslutning. Jeg tror på at Bibelens budskab er en absolut sandhed, men det er sandt for mig fordi jeg tror, og på samme måde vil du ikke opleve at det er sandt før du tror.

Jeg er ked af hvis dette er formuleret lidt snørklet, men jeg formår ikke at forklare det bedre.

Mvh
Raven

Til toppen 
#17767 - 12/09/2003 20:09 Re:b]Troens utrolige dimension[/b] [Re: malli]
carl
Bruger

Hej Malli

For at tage det sidste først, kort fortalt: Jeg er vokset op i et hjem, hvor mine forældre var personligt kristne og der var jeg vant til at være til gudstjeneste og at der blev læst i bibelen og at min mor fortalte om de mange undere de oplevede, hvordan Gud mirakuløst sørgede for hele hendes familie (de var 5 børn og 2 voksne), da hendes far opgav sin store forretning og rejste rundt fra 1926 og i 30 erne og forkyndte evangeliet uden at få fast løn. Da jeg blev 17 år måtte jeg personligt tage stilling til evangeliet ( jeg kendte det jo og havde hørt mange ord uden at tage personligt stilling) og Gud velsignede mig, således at jeg nu mange år senere stadig oplever Hans kærlighed og derfor ved jeg, at jeg ved, at jeg ved at Jesus lever.
Mine 2 børn er opvokset i et kristent hjem og har også selv taget personligt stilling og er levende kristne.

Troen kommer af at høre og høre det gør man kun, når man lukker sine ører og hjerte op. Selvfølgelig er det Guds Ånd, der overbeviser om synd og som planter åbenbaringen af Guds enestående værk i Kristus i dit hjerte og det er også Gud, der fylder dig med Helligånden, hvis du beder Ham. Men mange mennesker lukker af for evangeliet og dem elsker Gud jo lige så meget og Han prøver hele tiden at nå dem.

Der var engang een som sagde, at hvis du vil placerer dig i stilhed og lytter stille, så vil du høre Guds milde stemme hele tiden kalde på dig ved at sige dit navn.
Gud tvinger ingen Hvis det var det Han ville fra begyndelsen, tror du så ikke, at Han havde valgt det, istedet for at Han måtte overgive Sin egen elskede søn i menneskehænder for at dø på et kors uden synd, men for hele verdens synd ?
Fordi Han ønsker at alle kommer til tro af kærlighed.

carl

Til toppen 
#17768 - 12/09/2003 20:26 Re: Er helvede egentlig et rart sted for ikke-troende? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kristina skrev:
Du skriver at vi vandrer i blinde, når vi ikke ved, men kun tror. OK, så lad os bare sig det, men så deler vi dermed skæbne med resten af menneskeheden.

Vi er altså enige om at du vandrer i blinde! Og egentlig også i at denne blindhed er et fælles vilkår for os alle.

Men i modsætning til dig, hævder jeg ikke i min blindhed at kunne "se" sandheden, således som du i din blindhed hævder at bibelen er "sandheden".

Jeg skrev:
.. men du kan ikke vide at det er helligånden eller om helligånden overhovedet eksisterer. Det kan kun være noget du tror.

Kristina skrev:
Så er det bemærkelsesværdigt - nærmest utroligt - at denne "hvilkensomhelst-ånd" så præcist forkynder i overensstemmelse med alle skrifterne! Dem kan man læse, de er fuldt tilgængelige for enhver og kan studeres i Bibelen.

Du skriver at helligånden forkynder præcis det samme som står i bibelen. Kan du fortælle konkret hvad der sker og hvordan helligånden udtrykker sig?

Det kan jo ikke bare være en ubestemmelig følelse af, at bibelen er sand; helligånden må nødvendigvis udtrykke sig meget konkret og umisforståeligt for at kunne være i fuldstændig overensstemmelse med skrifterne.

Endelig foreligger der jo også den mulighed at både bibelens og helligåndens budskab er falskt - at du med andre ord er udsat for et ondskabsfuldt bedrag fra højere magter hvis motiver du ikke kan gennemskue.

Med al den grusomhed, ondskab og undertrykkelse som i tidens løb har fundet sted i kristendommens navn, kan du vel ikke afvise at det kan være onde og ikke gode magter der er kristendommens drivkraft.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#17769 - 12/09/2003 20:30 Re: Kan Gud virkelig helbrede ikke-troende ? [Re: Josefin]
carl
Bruger

Hej Josefin

Dit indlæg har desværre også denne undertone af overåndelig overraskelse over, at mennesker kan blive helbredte uden at være troende.
Hvor i bibelen er der belæg for at mennesker skal være specielle og troende kristne for at blive helbredte ?

Jeg kender mange kristne og troende mennesker, der ikke bliver helbredt trods megen forbøn og ikke-troende, der bliver helbredt. Men det gør jo ikke Gud mindre, det fortæller blot, at vi ingen særlig gunst kan opnå hos Gud ved at være særlig hellig eller gøre bestemte handlinger.

Jesus forlangte aldrig at få en forklaring fra de mennesker Han helbredte, blot om de troede Han kunne helbrede dem. De skulle ikke gøre noget særligt og der står heller ikke noget om, at de overhovedet var kristne. I Apostlenes Gerninger finder du heller ikke belæg for særlige kvaliteter hos de der blev helbredt. Prøv at læse i kapitel 3 fra vers 1-10 om den lamme mand, som bare bad om en almisse, men som fik noget bedre uden betingelser, nemlig en skøn helbredelse, hvorefter han hoppede rundt og lovpriste Gud.

carl

Til toppen 
#17770 - 12/09/2003 20:44 Re: Er helvede egentlig et rart sted for ikke-troende? [Re: Raven]
Anonym
Anonym

Raven skrev:
Så troen bliver dermed, for mig, ikke et rent subjektivt valg, men noget udenfor mig selv, nemlig Helligånden, som åbenbarer det.

Så når jeg tror, forlader jeg mig ikke kun på min egen evne til at vælge og tro "rigtigt", jeg forlader mig på Gud. Jeg er klar over at dette for dig, virker som en cirkelslutning.

Det ikke alene virker som en cirkelslutning - det ER en cirkelslutning hvor du får din subjektive oplevelse af bibelens "sandhed" bekræftet af din subjektive oplevelse af helligånden.

Og subjektiv plus subjektiv er nu engang ikke lig med objektiv, men bare 2 gange subjektiv.

Jeg har i samme forbindelse stillet Kristina DETTE SPØRGSMÅL som jeg også gerne vil have dit svar på.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#17771 - 13/09/2003 00:13 Re:b]Troens utrolige dimension[/b] [Re: carl]
Esmaralda
Bruger

Hej Carl og malli

Carl: Troen kommer af at høre og høre det gør man kun, når man lukker sine ører og hjerte op. Selvfølgelig er det Guds Ånd, der overbeviser om synd og som planter åbenbaringen af Guds enestående værk i Kristus i dit hjerte og det er også Gud, der fylder dig med Helligånden, hvis du beder Ham. Men mange mennesker lukker af for evangeliet og dem elsker Gud jo lige så meget og Han prøver hele tiden at nå dem.

Jeg vil da lige komme med et indput til dette her.

Jeg tror ikke at nogen kan vælge (af sig selv) "nu vil jeg tro" og så sker det.....

Men når Guds ånd arbejder i en kan det (næsten) virke som om man beslutter sig til at tro - den dag ånden åbenbarer ordet for en. Den dag man hopper ud i at tro på at åndens overbevisninger er værd at leve efter og tro på.

Derimod tror jeg godt at vi kan sige fra når tilbudet lyder..... vi kan nægte at høre.... vi kan forhærde os og lukke hjertet......
Hebr 6 v 4-6 vidner om at det kan lade sig gøre
    Hebr. 6 v4 For det er umuligt at føre dem til ny omvendelse, som én gang er blevet oplyst og har smagt den himmelske gave, dem som har fået Helligånden v5 og smagt Guds gode ord og den kommende verdens kræfter, v6 og som så falder fra; for de korsfæster selv Guds søn igen og gør ham til spot.

at falde fra er det samme som at vælge fra..... starter ofte i det små gider ikke lige læse bibelen - kommer ikke til møde - skal lige.....i stedet for at bede......man kommer længere væk fra nåden i Jesus ved at undlade at "være sammen med ham" . Til sidst kan man komme så langt væk at man ikke hører når han kalder.
Fra starten var det ikke meningen at vælge fra - men det kan komme til at gå sådan - desværre....

det er Gud der giver/tilbyder troen i vore hjerter - nogen mærker det nok stærkere end andre, nogen glider over i troen fra en barnetro. Men det er Gud der giver troen.

Til toppen 
#17772 - 13/09/2003 00:53 Re: Er helvede egentlig et rart sted for ikke-troende?
carl
Bruger

Hej V.Bro

Du skrev i et indlæg til Kristina:
"Med al den grusomhed, ondskab og undertrykkelse som i tidens løb har fundet sted i kristendommens navn, kan du vel ikke afvise at det kan være onde og ikke gode magter der er kristendommens drivkraft ".

Uden at blande mig yderligere i jeres indbyrdes debat så :

Jo, som personlig kristen kan man afvise din påstand også fordi den modsiger sig selv Og i bibelen er der også et svar, fordi de religiøse og de der troede, at de var vise, hævdede at Jesus tilhørte ondskabens åndemagter, fordi de mente at han uddrev de onde ånder af mennesker ved hjælp af Belzebul. Dertil svarede Jesus i Lukas Evangeliet kapitel 11 vers 14-22: " Ethvert rige, som er kommet i splid med sig selv lægges øde, og hus falder over hus. "
"Men hvis også Satan (Belzebul) er kommen i splid med sig selv, hvorledes kan hans rige da bestå ?
Du kan selv læse teksten.
Du spørger i et indlæg til Kristina om hvad Helligånden er:
Den bedste forklaring er i Johannes Evangeliet kap. 14. vers 16-17 samt vers 26 og kapitel 16 fra vers 7 og frem. Jesus siger endeligt i Apostlenes Gerninger kapitel 1 vers 3: "Thi Johannes døbte med vand; men I skal om ikke mange dage døbes med Helligånden. Dette skete som beskrevet i kapitel 2 vers 1-3.
Helligånden er Guds Ånd og den ene del af Treenigheden, Faderen, Sønnen og Helligånden.
Helligånden er Guds kraft, som i kærlighed overbeviser mennesker om Gud og den som gennem de troende helbreder mennesker for fysiske og psykiske sygdomme og som gør undere og mirakler. Helligånden trøster, opmuntrer, formaner og som leder til sandheden/erkendelsen om Gud, det som kaldes troen.

Helligånden og troen kan du ikke se eller høre undtagen i funktion og det er til gengæld simpelthen fantastisk.

Iøvrigt kan du ikke bruge de gamle historier om kristendommens uhyrligheder eller tage historiske personers (f.eks. Hitlers "Got mit uns" eller andre udtalelser til indtægt, som generelt udtryk for kristendommen.
Du kan derfor kun vurdere kristendommen hos det enkelte menneske gennem de " frugter" de giver gennem deres liv og udøvelsen af deres personlige tro på Gud. Ingen statsreligion kan repræsentere kristendommen og Gud som den fulde sandhed. Guds kirke består ikke af mennesker, der tror på lovgerninger, men af mennesker der tror på Kristus.Alle almindelige mennesker i alle hudfarver og sprog, nationaliteter, rig eller fattig

Jeg håber det giver mere forståelse.

carl

Til toppen 
#17773 - 13/09/2003 02:03 Re: Er helvede egentlig et rart sted for ikke-troende?
Raven
Bruger

Hej Vagn Bro

Det ikke alene virker som en cirkelslutning - det ER en cirkelslutning hvor du får din subjektive oplevelse af bibelens "sandhed" bekræftet af din subjektive oplevelse af helligånden.

Og subjektiv plus subjektiv er nu engang ikke lig med objektiv, men bare 2 gange subjektiv.

Ja, det har du ret i. Jeg kan godt træde et skridt tilbage og betragte min egen tro og argumenter og fra denne afstand objektivt analysere det som værende en cirkelslutning, men jeg skriver dog alligevel at det "virker" som en cirkelslutning, fordi jeg nødvendigvis er nød til at være tro mod min egen forståelse og overbevisning - troen på Bibelens Gud er for mig en absolut sandhed, derfor er det for mig ikke en cirkelslutning - kan du følge mig?. Dette er ikke et argument, men jeg prøver blot at forklare dig hvordan jeg som kristen oplever det.

Men Vagn, vi kan jo overhovedet ikke diskutere om hvem Gud er, fordi så snart vi gør det, taler vi om tro - og så bliver det jo subjektivt. Jeg ved godt du tidligere skrev at vi kun kan gøre os tanker om Gud, men dette bliver jo aldrig rigtig "interressant", da det aldrig vil blive nærværende og personligt for os. Hvis Gud findes vil vi kun kunne forholde os til ham på et teoretisk plan - aldrig et personligt (indenfor de rammer du giver).

Jeg er lidt i tvivl om hvilket spørgsmål det er jeg skal besvare i dit indlæg til Kristina?

Mvh
Raven

Til toppen 
#17774 - 13/09/2003 15:32 Re: Er helvede egentlig et rart sted for ikke-troende? [Re: carl]
Anonym
Anonym

Hej Carl

Tak for din kommentar. Du er velkommen til at forholde dig til DETTE INDLÆG.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#17775 - 22/09/2003 15:05 Re: Hvem helbredte Linda Christensen? [Re: steen]
missio
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Hasle, Bornholm
Denne tråd har nu nået en længde hvor vi skønner det bedst at lukke tråden, og henvise debatten til at fortsætte i nye tråde.

/missio
Ordstyrer

Til toppen 
Side 1 af 2: 1 2 >

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær