Menu
Hvem er online
1 registrerede (Sandheds-søger) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#17587 - 24/08/2003 14:35 RYGNING
Anonym
Anonym

Hej allesammen!

Tja, som i kan læse på overskriften kommer der nu et indlæg, som nok vil få mange til at slå caps lock til og gå amok!

Er rygning en synd? Findes der overhovedt argumenter for at blive ved med at ryge, og nu mener jeg ikke undskyldninger, men sunde bibelske argumenter!

Underspørgsmål:
Er det sundt at være afhængig af andet end Gud?
Ærer man Gud ved at ødelægge ens krop, som er et Tempel for ham?
Hvor går grænsen? - er man ikke stofmisbruger hvis man ryger? -og så har vi bare gjort det legalt?
Er det sund forvaltning af de talenter (penge) som Gud har givet os?

Christian

Til toppen 
#17588 - 24/08/2003 15:05 Re: RYGNING [Re: ]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Christian

"Er rygning en synd? Findes der overhovedt argumenter for at blive ved med at ryge, og nu mener jeg ikke undskyldninger, men sunde bibelske argumenter!" Findes der bibelske argumenter der forbyder rygning?

"Ærer man Gud ved at ødelægge ens krop, som er et Tempel for ham?" Ærer man Gud ved at spise franske kartofler, chokolade og leverpostejmadder selvom man vejer 10 kg. for meget? Ærer man Gud ved ikke at spise fisk 2 gange i ugen? Ærer man Gud ved at undlade at gå en tur på 1/2 time hver dag - eller ved jænlige besøg i motionscentret?

Jeg ved det ikke, men jeg ved at "renheden" ikke kommer an på hvad vi propper i munden, men vores hjertes tilstand overfor Gud og vores næste. At vi kan blive mere eller mindre rene afhængig af ydre ting såsom mad, drikke, cigaretter er kætteri.

Det er til fulde dokumenteret at rygning er skadeligt, at animalsk fedt og alkohol i store mængder er skadelige, at undlade motion faktisk er mere skadeligt end rygning og at overvægt er skadeligt........... men vi har ikke bemyndigelse til lave nye bud!

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#17589 - 24/08/2003 16:51 Re: RYGNING [Re: ]
gnomen
Bruger

Reg.: 02/12/2001
Hej, Christian!

Du skriver:

[...]

Tja, som i kan læse på overskriften kommer der nu et indlæg, som nok vil få mange til at slå caps lock til og gå amok!

Jeg skal prøve på ikke at skuffe dine forventninger.

Er rygning en synd?

Nej.

Findes der overhovedt argumenter for at blive ved med at ryge, og nu mener jeg ikke undskyldninger, men sunde bibelske argumenter!

Skal dette forstås sådan, at du efterlyser bibelske argumenter for rygning og altså argumenter for, at det er ubibelsk ikke at ryge?? I så fald må jeg blive dig svar skyldig. Generelt er det dog i god overensstemmelse med kristen tankegang at nyde de gaver, Gud velsigner os med (og jeg ser tobak som en sådan gave).

[...]

Er det sundt at være afhængig af andet end Gud?

Nej, det er livsnødvendigt: Uden mad og vand dør du, uden sex dør menneskeracen. Og uden cigaretter er jeg intet værd om morgenen!

Ærer man Gud ved at ødelægge ens krop, som er et Tempel for ham?

Ødelægge og ødelægge...i forhold til hvad? Den krop, der er udviklet på en kost af økologisk hvedeklid, broccoli og postevand? - på en afsondret ø uden elledninger, smog, kunstgødning eller polyester? – og som har svømmet det omkringliggende ikke-forurenede, algefri, krystalklare dybblå hav tyndt mindst en halv time hver dag? - og bagefter slappet af i en ergonomisk indrettet hængekøje med blød og skånsom nakkestøtte?

Jesus er i øvrigt intetsteds i evangelierne krediteret for at have brokket sig over, at lammekødet var alt for rødt og fedt til at være sundt. Deraf slutter jeg, at slige bekymringer ikke har ligget Ham på sinde.

Hvor går grænsen? - er man ikke stofmisbruger hvis man ryger? -og så har vi bare gjort det legalt?

[...]

Jo, det kan man vel godt sige. Men der er stadig en verden til forskel på egentligt stofmisbrug (amfetamin, heroin, kokain, hash, ecstasy osv.) og så rygning, hvad angår den psykiske effekt. Faktisk er det sådan, at af alle mulige stoffer, der kan bruges med én eller anden psykisk effekt for øje, så er tobak det mest sundhedsskadelige – og alkohol ligger også langt oppe på listen. Men hvad dette sundhedsapekt har af konsekvenser for stoffernes syndighed, kan jeg ikke se. Hvem har nogensinde sagt, at kristne skulle være sundhedsapostle?

Mvh.

Martin

Til toppen 
#17590 - 24/08/2003 18:25 Re: RYGNING [Re: ]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Det er i hvert fald ikke nogen bibelske argumenter for at ryge. Om det så decideret er en synd ved jeg ikke rigtig.

Der er ingen tvivl om, at rygning skader helbredet. Og dermed er med til at ødelægge kroppen, der som du rigtigt skriver omtales i Bibelen som et tempel for Gud. På den anden side bliver det jo så også en synd at spise en pose chips og drikke en flaske cola foran fjernsynet sammen med kammeraterne, da det absolut også skader kroppen. Og en en synd ikke at dyrke motion, så man holder kroppen i form.

Afhængigheden er klart også et problem. Igen kunne man så anføre, at der altså også er mange kristne, der er afhængige af kaffe. Selvom det ikke er nær så skadeligt som tobak, så gavner det ikke ligefrem helbredet og mange kan slet ikke klare dagen, hvis de ikke lige får en kop om morgenen.

Mht. forvaltningen af penge er det helt klart et problem. Selv moderate rygere bruger let flere hundrede kroner om måneden på det. Igen er rygning dog ikke så enestående, for hvad med penge vi bruger på moderigtigt tøj, pop-cd'er eller slik, chips og ekstra god mad?

Alt i alt vil jeg sige, at et moderat forbrug af tobak godt kan forsvares selvom et liv helt uden tobak klart vil være at foretrække. Og eftersom masser af mennesker jo bliver afhængige af skidtet, så bør ingen starte på skidtet. Forøvrigt er det da egentlig rart for en gangs skyld ikke at være imod mainstream i dagens samfund .

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#17591 - 24/08/2003 21:52 Re: RYGNING [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Christian.

Nu ryger jeg ikke selv, men af en eller anden grund bliver jeg alligevel grebet af en ubetvingelig lyst til at forsvare de foragtede og forfulgte rygere, hver gang dette emne bliver bragt på bane.

Der står ikke et eneste ord om den syndige tobaksnydelse i bibelen, men se her hvad der står i Es 25,6-8:

På dette bjerg skal Hærskarers Herre
    holde festmåltid for alle folkene,
    et festmåltid med fede retter og lagret vin,
    med marvfede retter og ædel, lagret vin.

Så opsluges på dette bjerg sløret,
    det slør, der ligger over alle folkene,
    det dække, der er bredt over alle folkeslag;
    døden opsluges for evigt.
    Gud Herren tørrer tårerne af hvert ansigt,
    han fjerner spotten mod sit folk fra hele jorden,
    for Herren har talt.

Herlige vers til trøst og opmuntring for syndere.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#17592 - 24/08/2003 21:58 Re: RYGNING [Re: øhlenschlæger]
Pente Costal
Bruger

Reg.: 03/05/2002
Sted: Holstebro/ Danmark
Hejsa...
Jeg havde en mindre brevveksling med MF´s Leif Andersen. Og han skrev til mig flg.

"Må man ryge som kristen" - tjaeh ... - iflg Jesus er det ikke det, der går ind i et menneske, der gør det urent (mad osv), men det der går ud af det (ond snak osv). Personligt mener jeg ikke, at det er forkert. Det er sandt, at det er etisk betænkeligt, fordi det kan skade den krop, vi har fået af Gud til låns; men det gør sodavand og lakrids og chokolade også. Det er i hvert fald (mener jeg selv) galt, hvis kristne vil fradømme andre kristennavn, fordi de ryger.

Leif Andersen.

Det er et svært spørgsmål. Jeg har selv startet et indlæg om rygning engang. Bare kik i "se alle den brugers indlæg"
Og jeg mødte en holdning der sagde at rygning var okay. Min egen over bevisning, var at det var syndigt.
Men efter laaaang tid tænken og bibellæsning, Er jeg faktisk ikke sikke på hvor jeg helt står.

Men C. Hedegaard. Mener så tilgengeæld. At rygning kan være tilgangs stykke for dæmoner.
hmm

mvh. Pente Costal/ underviser og evangelist.

Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle ting jeres ønsker frem for Gud i bøn og taksigelse

Til toppen 
#17593 - 25/08/2003 13:50 Re: RYGNING [Re: malli]
Anonym
Anonym

Haløjsa!

Du skriver:

"Det er til fulde dokumenteret at rygning er skadeligt, at animalsk fedt og alkohol i store mængder er skadelige, at undlade motion faktisk er mere skadeligt end rygning og at overvægt er skadeligt........... men vi har ikke bemyndigelse til lave nye bud!"

Hvor laver jeg nye bud? Vi har gang i en debat!

Christian

Til toppen 
#17594 - 25/08/2003 14:00 Re: RYGNING [Re: gnomen]
Anonym
Anonym

Haløjsa!

Du skriver:

Generelt er det dog i god overensstemmelse med kristen tankegang at nyde de gaver, Gud velsigner os med (og jeg ser tobak som en sådan gave).

--------------------------------------------------------------------------------

Det er altså ikke et argumenet at et behandlet stof, der får de folk der plukker det til at miste både arme og ben (ja, okay, så næsten da!), er en gave. Hvad med opium, eller speed? Før jeg blev kristen, var min dag ekstra god, hvis jeg lige røg lidt chillum med mine venner om aftenen er det så også et argument?
[...]

Og du skriver igen:

Uden mad og vand dør du, uden sex dør menneskeracen. Og uden cigaretter er jeg intet værd om morgenen!

De første par ting, tror jeg godt du kan finde rent bibelske argumenter for, men det du er, er vel afhængig af noget "ikke livsnødvendigt"!

Christian

PS:Du skrev med caps lock!

Til toppen 
#17595 - 25/08/2003 16:10 Re: RYGNING [Re: ]
malli
Bruger

Hejsa

Det siger jeg heller ikke at du gør, jeg skriver at VI ikke må...Det gælder jo os allesammen. Jeg har selv måttet rydde op i en del menneskebud (og gør stadig), jeg har nemlig en lille indre kætter, der tror at hvis man gør sådan og sådan er man faktisk en smule mere ren og hellig end hvis man undlod ........

Mkh Malli

Til toppen 
#17596 - 26/08/2003 23:58 Hensynsløse rygere [Re: ]
john316
Bruger

Reg.: 18/08/2003
Sted: København
Hej Christian,

Jeg er klar over at jeg udvider emnet i forhold til dine spørgsmål, men når nu der ikke er den store debat om hvorvidt rygning er synd eller ej, så må jeg lige have et par småting ud mellem sidebenene. Hvem ved om jeg får chancen igen. Det lyder også nærmest som om du vil blive lidt skuffet, hvis der ikke var nogen der gik amok og anvendte caps lock - "here we go":

Nogle rygere er HENSYNSLØSE. Hvis disse rygere er kristne, så er de bestemt ikke særligt næstekærlige!

Her er et par af mine yndlingsaversioner:
- Cigaretpakker henkastet i min have
- Cigaretskodder på stranden (ca. 10 stk. per m2 på en populær strand)
- Rygning mens andre spiser
- Rygning når man arbejder på kontor sammen

Rygere der opfører sig sådan, hjælper mig virkelig med at arbejde med min tålmodighed.

Hvis nu nogen tog sig sammen og fjernede rygning fra det offentlige rum, så ville jeg have det meget bedre med mine pulsende medmennesker. Så kunne jeg:
-Tage på en restaurant med ikke-ryger sektion (det er ikke til at opdrive en god restaurant med ikke-ryger afdeling)
-Have medlidenhed med de stakkels rygere, som står udenfor og ryger i sne og regn
-Nyde et røgfrit-tog - i stedet for at stå mast sammen med 24 andre rejsende i et indgangsparti, mens rygerkupeen er tom. Jeg har lige læst, at DSB vil reducere antallet af rygerkupeer i intercitytogene.

/Rolf Johannes 3.16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Til toppen 
#17597 - 28/08/2003 11:04 Re: RYGNING [Re: malli]
Anonym
Anonym

Hej Malli!

Har du læst rom 12,1-2, det må nok være mit svar!

Jeg syntes der er klare eksempler på at hvis man søger Gud, stræber hårdere og hårdere efter at følge hans bud, så bliver det krævet en til retfærdighed. Gud kan bruge nådegaverne bedre i en osv., Måske har jeg misforstået dig, men jeg syntes det du siger lyder som om der ikke er noget at vinde ved at følge Guds bud!

Der er ikke fordi jeg er herlighedsteolog, jeg tror ikke på fuldstændig syndfrihed, det er der ingen der kan efterleve! Nå ja, hov der var vidst en eller anden man der for et par tusind gjorde det, men det er vidst det eneste eksempel jeg kan give!

Christian

Til toppen 
#17598 - 28/08/2003 15:51 Re: RYGNING [Re: ]
øhlenschlæger
Bruger

1 Kor 6,12 må vel også være et vigtigt vers at bide mærke i:
"Alt er tilladt mig, men ikke alt gavner. Alt er tilladt mig, men jeg skal ikke lade noget få magt over mig."

Godt nok er det talt ind i en anden sammenhæng, men for mig betyder det, at selv om noget ikke decideret kan kaldes en synd kan det godt være noget, vi skal prøve at holde os bort fra, fordi det ikke gavner.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#17599 - 28/08/2003 21:11 Re: RYGNING [Re: ]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Christian.

Du skriver:
"Jeg synes der er klare eksempler på, at hvis man søger Gud, stræber hårdere og hårdere efter at følge hans bud, så bliver det krævet en til retfærdighed".

Øh, hvad mener du her? Retfærdighed ved gerninger, eller er det bare mig der misforstår dig?

Mvh. AnnePande.

Til toppen 
#17600 - 28/08/2003 21:33 Re: RYGNING [Re: øhlenschlæger]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Øhlenschlæger.

Tak for dine gode indlæg!
Jeg tror, der er 2 grøfter, vi kan falde i, når det drejer sig om rygning og kristendom.
Den første er at udråbe det til at være en særlig grov synd, samtidig med at man er underlig tavs omkring så meget andet, der også er usundt og skaber afhængighed. Og at man laver nye bud. Endda på ubibelsk vis forbinder rygning med dæmoner, som Hedegaard gør.
Den anden er, at det stort set kan være lige meget, især når vi jo gør så mange andre usunde ting, som om det blev bedre af det.
Men det er rigtig nok, at vi skal passe på den krop, Gud har givet os (og på vores omgivelser). Det kan man vel i og for sig ikke kalde et "nyt bud". Men det er næppe frugtbart at give sig til at lave regler for, hvordan vi skal eller ikke skal spise, motionere mv., hvornår det er synd og hvornår ikke!
Det er nok meget op til den enkelte. Men i hvert fald er det altid en god ide at leve sundt (omend ikke sundhedsfanatisk ), også uden, at man nødvendigvis behøver at blande syndsbegreber ind i det. Det er heller ikke sundt at gå med bare tæer i frostvejr, hvis man vil passe på sit helbred, men synd kan man vel næppe kalde det.
Jeg vil ikke anbefale nogen at ryge. Men heller ikke lyse nogen i band hvis de gør.
I det hele taget har vi nok alle, hvad end vores last så er, noget vi kunne tage fat på, hvad angår sundhed eller hvad vi bruger vores penge til. Om det så er rygning, kaffe-narkomani, chokolade-afhængighed, motionsmangel, vold-shopping af tøj og musik eller whatever.... Så evt. skulle vi hver især begynde der?
...og nu skal jeg vist snart ud og have mig en kop kaffe!

Mvh. Annepande.

Til toppen 
#17601 - 30/08/2003 01:42 Re: Rygning blandt kristne unge! [Re: ]
Frans
Bruger

Reg.: 17/07/2003
Sted: Århus
Hej allesammen

Nu bevæger jeg mig lidt væk fra emnet... men jeg fik lyst til at lufte nogle tanker for jer omkring rygning blandt kristne unge, når nu vi er i gang med emnet rygning.

Det er min vurdering, at der ryges betydeligt mere blandt kristne unge end blandt unge i det hele taget. Hvis det holder stik, og ikke bare gælder de kristne kredse, som jeg kommer i, så er det da tankevækkende. Hvorfor er det sådan?
Jeg tror nogle kristne unge begynder at ryge, fordi det for dem er en måde at skeje ud på. Måske over for forældrene - måske over for andre. Når deres ikke-kristne venner drikker sig fulde, kan de jo ryge i stedet for - meget enkelt sagt.

Er der nogen, der har nogen kommentarer? Oplever I det samme som mig??

Kærligst

Frans

Til toppen 
#17602 - 30/08/2003 08:58 Re: Rygning blandt kristne unge! [Re: Frans]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Frans - nu er jeg langtfra er så ung som jeg har været, og befinder mig ikke så tit i større forsamlinger af unge, men det sker da, og jeg må sige, at at jeg har lige den modsatte erfaring, nemlig at der er færre, der har brug for rygepauser i kristne sammenhænge end i andre. Men nogen er der, og det har jeg aldrig set som et problem, der bør diskuteres, eller oplevet, at kristne ikke-rygere betragter rygerne som større syndere end os selv, men at der er gensidig hensyn og accept. Det manglede da også bare :-)

Mine erfaringer er nok ikke tilstrækkelige til at lave statistik på, men jeg tror faktisk ikke, at det du har erfaret er typisk.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#17603 - 31/08/2003 21:37 Re: Rygning blandt kristne unge! [Re: Frans]
øhlenschlæger
Bruger

Generelt tror jeg, at du har ret i din iagtagelse, selvom jeg ikke lige har helt styr dagens trend blandt kristne teenagere. Jeg synes dog at have observeret usædvanlig mange rygere blandt fx efterskoleelever for 5-10 år siden, da jeg havde lidt mere kontakt med den aldersgruppe.

Jeg har ikke noget rigtig godt bud på, hvorfor det var/er sådan.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#17604 - 01/09/2003 11:52 Re: RYGNING [Re: ]
gnomen
Bruger

Hej, Christian!

Du skriver:

[...]

Generelt er det dog i god overensstemmelse med kristen tankegang at nyde de gaver, Gud velsigner os med (og jeg ser tobak som en sådan gave).

Det er altså ikke et argumenet at et behandlet stof, der får de folk der plukker det til at miste både arme og ben (ja, okay, så næsten da!), er en gave.

Øøh, taler du nu om forholdene for tobaksplukkerne? Det må vel betyde, at en ting aldrig kan betragtes som en gave i sig selv, men kun i forhold til, om den er produceret på en bestemt måde?

Hvad med opium, eller speed? Før jeg blev kristen, var min dag ekstra god, hvis jeg lige røg lidt chillum med mine venner om aftenen er det så også et argument?

Umiddelbart kan jeg ikke se noget i vejen for det. Men i hvert fald vil jeg for de hårde stoffers vedkommende sige, at der er masser af grunde til at holde sig fra dem - uanset om man er kristen eller ej. Læg mærke til, at jeg jo ikke argumenterer for, at man absolut skal ryge.

[...]

Uden mad og vand dør du, uden sex dør menneskeracen. Og uden cigaretter er jeg intet værd om morgenen!

De første par ting, tror jeg godt du kan finde rent bibelske argumenter for, men det du er, er vel afhængig af noget "ikke livsnødvendigt"!

Ja, det er muligt, men dit oprindelige argument var, at afhængighed af andet end Gud var synd. Nu er argumentet så, at afhængighed af andet end Gud og "livsnødvendig[e]" ting er synd, og så må vi vel have på plads, hvad der i så fald er "livsnødvendigt"?

[...]

PS:Du skrev med caps lock!

[...]

Nej, det glemte jeg!

Mvh.

Martin

Til toppen 
#17605 - 05/09/2003 23:04 Re: RYGNING [Re: gnomen]
Anonym
Anonym

Hej Gnom!

Prøver du at feje mit argument af banen fordi jeg ikke fik nævnt at jeg mener det er okay at spise og sove? Selvfølgelig er det okay at sove osv., der hvor problemet er, er hvorvidt din krop er afhængig af noget unødvendigt!

Christian

PS:Tanken med caps lock kommentaren var at du egentligt skrev dit sprog i caps lock, selv om det ikke stod direkte på skærmen!

Til toppen 
#17606 - 08/09/2003 17:32 Re: RYGNING hvad siger biblen... [Re: øhlenschlæger]
Anonym
Anonym

Tobaksrygning siges at være en nydelse, men består i virkeligheden i at man inhalerer koncentrerede forureningsstoffer i lungerne. Rygeren forurener sit legeme, foruden sit tøj og luften omkring sig. Dertil kommer at rygning er vanedannende. De der gerne vil holde op med at ryge, har ofte meget svært ved det fordi de er blevet afhængige. Lad os med dette i tanke gå til Bibelen og se hvilken afgørelse den anbefaler.

Først kan vi tage spørgsmålet om afhængighed. I forbindelse med fødevarer sagde Paulus: „Jeg vil ikke lade noget få myndighed over mig.“ (1 Korinther 6:12) Paulus havde frihed til at spise hvad han ville, men han vidste at nogle dengang havde en sart samvittighed. Derfor sagde han at han ikke var så „afhængig“ af visse fødevarer at han ikke kunne undvære dem hvis han var nødt til det for ikke at bringe andre til fald. Hvis nogle ikke kan holde op med at ryge — eller tygge — tobak, har tobakken afgjort ’fået myndighed over dem’. Paulus’ udtalelse om dét at spise mad, er derfor en god retningslinje for brugen af tobak. Man bør ikke gøre sig til slave af en vane.

Så er der spørgsmålet om forurening. Bibelen siger: „Lad os rense os for enhver besmittelse af kød og ånd.“ (2 Korinther 7:1) Rygning er tydeligvis en besmittelse, eller forurening, af kødet. Alvoren af denne forurening ses af at den, ifølge Verdenssundhedsorganisationen, forårsager over en million dødsfald om året. Hvis man følger det bibelske princip om at undgå at besmitte kødet, vil man være beskyttet mod de alvorlige sundhedsfarer der følger med rygning, samt med stofmisbrug og andre former for besmittelse
Rom. 12:1: „Derfor beder jeg jer indtrængende, brødre, ved Guds inderlige barmhjertighed, om at fremstille jeres legemer som et levende, helligt, Gud velbehageligt slagtoffer: jeres fornuftmæssige hellige tjeneste.“

Håber det giver dig lidt af det du søger...

Til toppen 
#17607 - 22/09/2003 13:49 Re: RYGNING hvad siger biblen...
Anonym
Anonym

Tak fordi du, som en af de eneste er lidt på min side! Jeg er efterhånden blevet overbevist om det forkerte ved rygning, men det er nok ikke denne side der har gjort udfaldet!!!

Christian

Til toppen 
#17608 - 22/09/2003 14:14 Re: RYGNING hvad siger biblen... [Re: ]
Alex
Bruger

Reg.: 08/06/2003
Hej Christian,

støtter dig også gerne . Med rygning gør man sig selv uhygiejnisk med vilje. Det er næppe en ordentlig måde at fremtræde på. Derudover så er rygning jo en af de milde former for afhængighed, som der sjældent ødelægger folks økonomi modsat ludomani eller heroin. Det er tilsyneladende heller ikke noget som der ødelægger ens evne til at fungere i dagligdagen modsat hash. Mange gange så handler det jo om at folk vil have lov til at have en saliggørende narkomani, og så er rygning eller 2 glas rødvin hver dag en pænere og mildere udgave end dem der ødelægger facaden.

Ændret af Alex (22/09/2003 14:16)

DKs første netforum for Bibelsk Universalisme:
http://www.groupcare.dk/da/group.asp?groupid=408816

Til toppen 
#17609 - 22/09/2003 14:51 Re: RYGNING hvad siger biblen...
malli
Bruger

Hej Talanan

Du skriver: Så er der spørgsmålet om forurening. Bibelen siger: „Lad os rense os for enhver besmittelse af kød og ånd.“ (2 Korinther 7:1) Rygning er tydeligvis en besmittelse, eller forurening, af kødet.

Sikke da noget "#"¤"#! Det ligner jo den gamle "sværmer-lære" eller gnoscisme.

Kødets gerninger er velkendte: utugt, urenhed, udsvævelse, afgudsdyrkelse, trolddom, fjendskaber, kiv, misundelse, hidsighed, selviskhed, splid, kliker, v21 nid, drukkenskab, svir og mere af samme slags. Jeg siger jer på forhånd, som jeg før har sagt, at de, der giver sig af med den slags, ikke skal arve Guds rige.

Selv ved urenhed er der ikke tale om tobaksrygning,spisen jord eller mudderbad. Der står jo skrevet at intet der kommes i munden gør et menneske urent, nej, det urene består i et menneskes tanker og hjerte - og ikke af hvad vi propper indenbords.

Selvfølgelig må vi ikke elske smøgerne højere end Gud, men det må vi heller ikke med vores hund, penge, chips, chokolade osv osv osv. Selvfølgelig skal vi af hensyn til vores næste ikke sidde og puste røg i hovedet på vedkommende, men det er vel ikke mindre næstekærligt at udsætte vedkommende for høj og larmende musik, overskridelse af farthastigheden osv

Mkh Malli

Til toppen 
#17610 - 22/09/2003 14:59 Re: RYGNING hvad siger biblen... [Re: malli]
john316
Bruger

Hej Malli,

Selvfølgelig skal vi af hensyn til vores næste ikke sidde og puste røg i hovedet på vedkommende, men det er vel ikke mindre næstekærligt at udsætte vedkommende for høj og larmende musik, overskridelse af farthastigheden osv

Nu er det vist lidt svært, at måle hvad der er mere eller mindre næstekærligt. At jeg kører for stærkt på motorvejen (rent hypotetisk ), skal ikke bruges som argument for, at rygerne kan tillade sig at forpeste den luft jeg skal indånde.

Rygning skal væk fra det offentlige rum, alt andet er urimeligt og det vil hjælpe rygerne til at være mere næstekærlig, ligesom hastighedsgrænserne (måske) regulerer hastigheden.

/Rolf Johannes 3.16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Til toppen 
#17611 - 23/09/2003 18:39 Re: RYGNING [Re: ]
gnomen
Bruger

Hej, Christian!

Du må undskylde den lange svartid. Jeg glemte at 'sløjfe' dit indlæg om min virtuelle finger.

Du skriver:

Prøver du at feje mit argument af banen fordi jeg ikke fik nævnt at jeg mener det er okay at spise og sove? Selvfølgelig er det okay at sove osv., der hvor problemet er, er hvorvidt din krop er afhængig af noget unødvendigt!

Hvorfor er det "problemet"? Hvad betyder det i en kristen kontekst, om du er afhængig af noget "unødvendigt"? Jeg kan ikke se det.

PS:Tanken med caps lock kommentaren var at du egentligt skrev dit sprog i caps lock, selv om det ikke stod direkte på skærmen!

Ok, i dén forstand skrev jeg med caps lock slået til.

Mvh.

Martin

Til toppen 
#17612 - 23/09/2003 21:31 Re: RYGNING [Re: ]
chemnitz
Bruger

Reg.: 04/06/2002
Sted: Sabro (Århus), DK
Hej Christian
Det er da nogle interessante spørgsmål du stiller
Som piberyger, vil jeg da gerne give dig et svar.

Der er for mig at se ikke belæg i biblen for at kalde tobaksrygning synd.

Hvis det virkelig var nødvendigt og gjaldt Gud, ville de fleste kristne kunne stoppe med at ryge, tror jeg.
Den bliver tit nævnt de med templet, men netop i den sammenhæng skriver paulus jo, at den eneste synd, man kan begå i legemet er utugt. Rygning som inhalering af skadestoffer kan altså ikke være en synd i sig selv.
Man kan så diskutere de praktiske følger af rygnign. Det er usundt, og det må man da overveje, men som der er skrevet andre steder, det er der såp meget der er. Manglende motion er det mest usunde.

Dernæst kan man også diskutere fordelene ved rygning. De fleste arbejdspladser og studiesteder,d er har rygerum/lokaler adskilt fra resten af lokalerne opdager, at i pauserne ender alle alligevel i rygerummene. Ryugning er simpelthen en hyggespreder af karat. Selv ikkerygere elsker at sidde i røg og damp og hyggesnakke.

Hvis man f.eks. ikke havde et rygerum på en teologisk institution ville folk ikke have nogen undskyldning foir at sidde der og snakke teologi og dermed blive meget klogere end ved kun at sidde på sin pind og læse. Det kvaliteten hos fremtidige præster, der står på spil her.

så er der spørgsmålet om penge. jeg mener at det også er i orden at bruge lidt penge på forlystelser og hygge, så må de jo gå fra en biograftur eller to. Men jeg kan da anbefale at man begynder at ryge pibe, det er meget billigere og hyggeligere også. Og så smager det faktisk af noget. Alle fordelene ved rygning bliver faktisk endnu bedre ved piberygnign. Desuden er risioken for lungekræft mindre, men risikoen for mundkræft er større, men det er også lettere at slippe af med, selvom det har kosmetiske konsekvenser. Men så kan man jo sørge for at blive gift inden mundkræften kommer.

mvh. Magnus

Til toppen 
#17613 - 23/09/2003 22:41 Re: RYGNING [Re: chemnitz]
malli
Bruger

Hej Magnus

1 - 0 til dig! - SIKKE ET INDLÆG

Specielt faldt disse mig for brystet:

- Rygning er simpelthen en hyggespreder af karat. Selv ikkerygere elsker at sidde i røg og damp og hyggesnakke.

- Det kvaliteten hos fremtidige præster, der står på spil her.

- Desuden er risioken for lungekræft mindre, men risikoen for mundkræft er større, men det er også lettere at slippe af med, selvom det har kosmetiske konsekvenser. Men så kan man jo sørge for at blive gift inden mundkræften kommer.

Mkh Malli

Til toppen 
#17614 - 23/09/2003 23:13 Re: RYGNING [Re: chemnitz]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Magnus, du glemte at nævne, at rygning også medfører en stor samfundsøkonomisk gevinst.
Dels ved den nådesløse tobaksbeskatning, og dels ved besparelser på overførselsudgifterne.
Der påstås nemlig at være ført videnskabeligt bevis for, at rygere oftere end ikke-rygere forlader denne syndige verden, inden de når pensionsalderen

Så i virkeligheden skylder vi rygerne, som er en af de rige landes mest forfulgte minoritetsgrupper, en stor tak.

.. og når vi så oven i købet kan dyrke hyggelig passiv-rygning i pauserne,
når lejlighed byder sig

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#17615 - 23/09/2003 23:21 Re: RYGNING [Re: kristina]
chemnitz
Bruger

Hej Kristina
man skal lige huske at modregne hospitalsudgifterne, men de svarer vist nogenlunde til tobaksbeskatningen(hvis det overhovedet er så meget), så den kortere pensionstid er alene plus på samfundskontoen.

Så alt i alt tror jeg vi rygere brødføder flere af landets fattige end de fleste andre.

kh. Magnus

ps. jeg ved faktisk ikke om piberygere dør hurtigere, så det er ikke sikkert jeg bidrager helt så meget til samfundøkonomien som i andre, men til gengæld smager det bedre og er billigere, så prøv det!!!

Til toppen 
#17616 - 24/09/2003 00:17 Piberygning [Re: chemnitz]
gnomen
Bruger

Hej, Magnus!

Du skriver:

Men jeg kan da anbefale at man begynder at ryge pibe, det er meget billigere og hyggeligere også. Og så smager det faktisk af noget. Alle fordelene ved rygning bliver faktisk endnu bedre ved piberygnign.

Dertil kommer nogle af de fordele, som vi stakkels cigaretrygere aldrig kommer til at opleve (jeg er selv 'blandingsmisbruger'), som fx at kunne have sin rygning som en hobby, der er udviklende for både finmotorikken, tålmodigheden, koncentrationsevnen og den æstetiske sans - og samtidig herligt ude af trit med den effektivitetsmonomani, den masseproducerede, maskinfremstillede cigaret er udtryk for. Og så er der også det, at piben i sociale sammenhænge kan være en fantastisk god ice breaker: Dels er ikke-rygere som regel mere venligt stemt over for piberøg end tobakos, dels kan man faktisk føre en intelligent samtale om piber og tobak.

Godt indlæg i øvrigt.

Mvh.

Martin

Til toppen 
#17617 - 24/09/2003 00:19 Re: RYGNING [Re: malli]
john316
Bruger

Ja, han "ruller" sig virkelig ud.

Det er dejligt at se den afslappede og fleksible indgangsvinkel til emnet.

Nyttige oplysninger får man også! Nu kan man bede Magnus "stikke piben ind".

Til toppen 
#17618 - 24/09/2003 10:53 Re: Piberygning [Re: gnomen]
chemnitz
Bruger

Hej Martin
Hvis du gerne vil ud af dit blandingsmisbrug og ind på piberygningens snævre vej kan jeg stærkt anbefale en lille bog, der hedder "Fra Smøg til Smag". Den brugte jeg selv for nogle år siden, da jeg led af blandingsmisbrug, og dne giver nogle virkelig gode råd til at kvitte smøgerne til fordel for piben. Jeg tror den kan købes hos de fleste rigtige tobakshandlere.

En yderligere fordel er at man kan nusse med sin pibe i stedet for at lege med en kuglepind, hvis an ikke ved, hvor man skal gøre af sine hænder, og det er helt legitimt, "for piben skal jo passes". MEd en pibe har man simpelthen både afsstresing, nydelse, smag, hygge og et kæledyrssubstitut, som ikke dør, hvis det ikke får mad.

mvh. Magnus

Til toppen 
#17619 - 25/09/2003 22:35 Re: Forbud mod rygning i restauranter og på barer [Re: ]
john316
Bruger

Det lader til, at EU kommissionen for en gang skyld foretager sig noget fornuftigt og forbyder rygning på barer og i restauranter, jævnfør debatindlæg fra Jyllandsposten .

Til toppen 
#17620 - 21/10/2003 15:16 Re: Piberygning [Re: chemnitz]
gnomen
Bruger

Hej, Magnus!

Du skriver:

Hvis du gerne vil ud af dit blandingsmisbrug og ind på piberygningens snævre vej kan jeg stærkt anbefale en lille bog, der hedder "Fra Smøg til Smag". Den brugte jeg selv for nogle år siden, da jeg led af blandingsmisbrug, og dne giver nogle virkelig gode råd til at kvitte smøgerne til fordel for piben. Jeg tror den kan købes hos de fleste rigtige tobakshandlere.

Jeg tror, at jeg vil få fat i den på biblioteket til at starte med, da jeg alligevel skal derned og hente nogle bøger til en Kierkegaard-opgave. Tak for tippet.

Mvh.

Martin

Til toppen 
#17621 - 28/05/2004 04:20 Re: RYGNING hvad siger biblen...
TJoy
Bruger

Reg.: 18/05/2003
Hvad så med privatbilismen. Gad nok vide hvor mange dødsfald den er skyld i på verdensplan. Forslag: Forsyn alle biler med en stor sort streamer ala dem på cigaretpakkerne med tekster som:
1) Jeg er en potentiel drabsmand.
2) Benzinos/dieselos forpester dit miljø og dine lunger og afkorter dit liv.

I er velkomne med flere forlsag.

mkh. Tony Jacobsen

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær