Kære alle !
At se det store i det - små
dertil vil jeg gerne nå.
At se det store i det- store
glæden over sky og - jorde.
Hvis vi - ud over at konstatere de mængder af forskellige tolkninger som individer, kirkesamfund og religioner har af tolkninger af teksten- forsøger at kombinere den indsigt som vor indsigt i diverse undersøgelser kan give, synes jeg personlig at der kan uddrages nogle konklusioner om troen og vor fysiske legeme, som jeg gerne så kommentarer fra jer til.
Mallis link til den undersøgelse hvor det viser sig at personlig tro giver en højere levealder og udsættelse af fremkomsten af kroniske sygdomme ( som det kaldes)
beskæftiger sig ikke direkte nævnt i artiklen med andet end trosforholdet.
Men der er jo andre undersøgelser hvor vi kan se at for eksempel adventisternes levevis - i fysisk henseende- giver resultater der kunne være at foretrække hvis man ønsker at leve sin jordiske tilværelse uden al for tidlig blodprop og lignende.
Uden at være decideret fokuceret på vor jordiske tilværelse som et ubetinget mål eller noget særligt eftertragtelsesværdigt - i sig selv- kunne det jo godt være en interesse fra os som individer og samfund overordnet set, at vi brugte tiden på andet og måske mere interessant end at bruge overvældende tid på sygdomme og deres behandling.
Der er interesser og firmaer og arbejdspladser forbundet med dette emne og det er så at sige endnu et følsomt emne, hvor der er både stærke følelser og materielle interesser der spiller ind.
Men hvis det nu viser sig at vegetarisme er målelig bedre for vor konstitution som gennemsnitsmenneske - medvirker til både at holde legeme og intellekt funktionsduelige op i alderen - hvad kan vi så gøre for at give det videre.
I et land hvor svineproducenterne alene - grundet omsætningen i produktionens karakter- svin spiser planter der kunne være spist af mennesker- nok lægger beslag på en væsentlig del af de ressourcer der qua omsætningen i svin ikke blot reduceres betydeligt - men også er sundhedsmæssig ikke tilrådelig. Forbruget pr. svin er ikke hverken finansielt eller sundhedsmæssigt at anbefale.
For nogle år siden var dansk landbrugsproduktion omregnet til fødevarer nok til 30-35 millioner mennesker, mener jeg - men hvis en stor del af produktionen ikke gør menneskers liv ubetinget bedre, men har følger som følge af produkterne- er det så en rigmelig udregning.
Selv er jeg ikke fanatiker jeg plejer at spise hvad der serveres hvis jeg er ude- andet synes jeg vil være uhøfligt, og det synes jeg ikke der er grund til at være grundet andre menneskers vaner og muligheder.
Kommentarer er velkomne!
Ændret af Eva (22/08/2003 08:10)