Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#17162 - 19/08/2003 08:26 Flyttet tråd: Er barnedåb synd og Gudbespottende?
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Følgende er sakset ud fra debatten om hvorvidt homoseksuelle skal have lov til at blive gift i Folkekirken
Mvh.
Missio, Ordstyrer

"Det er ikke at være fordømmende at tale imod synd og sige hvad som er forkert. Barnedåb og homosekuslitet er synd, for bibelen taler imod homosekualitet og barnedåb er en forvridning af Guds ord og dermed Gudsbespottende."

Jeg synes at du har bevæget dig for langt ud når du omtaler barnedåben som "Gudbespottende" og "synd", du har ingen bibelsk belæg for at børn ikke er blevet døbt, og at vi ikke må døbe børn. Nej, gendåb er Gudsbespottende og synd, for her træder man Herrens pagt under fode !
Jeg er enig med dig i det øvrige.

Mkh Malli

Ændret af missio (24/08/2003 00:33)

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#17163 - 19/08/2003 15:15 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende....ja..*S* [Re: malli]
Pente Costal
Bruger

Reg.: 03/05/2002
Sted: Holstebro/ Danmark
og du har ingen belæg for at børn blev døbt...
Tvangsdåb eller trosløs dåb må vil også være at pisse på Guds??

mvh. PC

Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle ting jeres ønsker frem for Gud i bøn og taksigelse

Til toppen 
#17164 - 19/08/2003 15:36 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende....ja..*S* [Re: Pente Costal]
malli
Bruger

Hej PC

Hvordan kan du kalde barnedåben "trosløs dåb"?

Det er da at "pisse" på Gud at I ikke tror på ham, ikke tror på at han er i stand til at handle uden at I frembringer tydelige ydre "beviser" (eller mangel på samme) - jeg ved ikke om man skal komme med en eller anden bestemt "trylleformular" for at bevise at man tror eller hvad? - og hvad så PC, hvis det nu er løgn - så har man lige døbt en der ikke tror, er denne dåb så gyldig?.

Det er at "pisse" på Guds pagt, når man træder den første pagt under fode....ja, ligefrem erklærer den ugyldig !

Og skulle vi så stoppe det latrinære?

Mkh Malli

Til toppen 
#17165 - 19/08/2003 21:31 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende....ja..*S* [Re: malli]
john316
Bruger

Reg.: 18/08/2003
Sted: København
Hej Malli

Og skulle vi så stoppe det latrinære?

Ja, jeg syntes egentlig også PC var lidt kort for hoved og ikke særligt velformuleret

Men jeg må indrømme, at du fik trådt på nogle af mine ømme tæer, med dit indlæg: "Nej, gendåb er Gudsbespottende og synd, for her træder man Herrens pagt under fode !". Det er sikkert åbenlyst, at hvorfor dette emne har min interesse

Jeg undersøger lige sagen og starter en ny tråd op. Emnet fortjener umiddelbart større fokus end som en sidetråd midt i en debat om homoseksualitet, som tilsyneladende får alt for meget plads i debatten (min mening).

Du laver i øvrigt mange indlæg og jeg har læst en del af dem. Jeg kan godt lide mange af dine holdninger

/Rolf Johannes 3.16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Til toppen 
#17166 - 19/08/2003 22:12 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende....ja..*S* [Re: john316]
malli
Bruger

Hej Rolf

Mit noget skarpe svar skal nok også læses i relation til den noget klamme karklud barnedøberne fik i hovedet .....

Mkh Malli

Til toppen 
#17167 - 19/08/2003 22:22 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende....ja..*S* [Re: malli]
john316
Bruger

Det forstår jeg godt

Efter jeg lavede mit indlæg, har jeg søgt her på JesusNet og på Giraffen. Jeg kan se, at der allerede har været rigelig debat om barnedåb/trosdåb og du har været ret involveret.

Jeg overvejer dog stadig, at tage gendåbsemnet op igen, forhåbentlig med en ny vinkel.

/Rolf Johannes 3.16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Til toppen 
#17168 - 19/08/2003 23:08 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende....ja..*S* [Re: john316]
malli
Bruger

Hej John

Ny vinkel, det var jo interessant.

Mkh Malli

Til toppen 
#17169 - 20/08/2003 01:25 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende? [Re: malli]
steincke
Bruger

Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
Hej Malli.

Der er ikke tale om gendåb, men om troens dåb. Problemmet er, at når man accepter barnedåb, så bestemmer man over Gud, at Han SKAL velsigne, selv om Gud måske hved at det barn ikke vil tro på Gud.

Jeres barnedåb er skyld i at Gud må velsigne homoseksuelle, for homoseksuelle vil til enhver tid bekende troesbekendelsen, som et punkt hvor de siger ja til Gud og får Hans velsignelse samtidig med at det lever et homoseksuelt liv.

Barnedåb kan ske når en hustand kommer til tro og hele husstanden bliver døbt. Så når forældre kommer for at få deres barn døbt, så må forældrene også blive døbt og så har du gendåb, hvis vi skal vride Bibelstederne til at godtage barne dåb.

K.h.
Kim

CIA - Christian In Action coz Jesus loves u

Til toppen 
#17170 - 20/08/2003 01:32 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende....ja..*S* [Re: malli]
steincke
Bruger

Der er ingen trylleformular ved troesdåb, som der er ved barne dåb. Troesdåb, bekender den enkelte sin tro og på det bliver personen døbt, som Biblen siger vi skal. Barnedåben bliver barnet døbt, uden at barnet bekender sin egen tro og vupti, så er barnet frelst.

K.h.
Kim

Til toppen 
#17171 - 20/08/2003 08:54 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende? [Re: steincke]
malli
Bruger

Hej Kim

"Der er ikke tale om gendåb, men om troens dåb" - foretages barnedåb da ikke på baggrund af tro?

"så bestemmer man over Gud, at Han SKAL velsigne, selv om Gud måske hved at det barn ikke vil tro på Gud" Dette her er direkte ubibelsk "Lad de små børn komme til mig, dem må I ikke hindre, for Himmeriget hører sådanne til"

Altså det her er for vildt, "barnedåben er skyld i at Gud må velsigne homoseksuelles forhold" Ganske interessant påstand, var barnedåben også skyld i krigen i Irak?

Mkh Malli

Til toppen 
#17172 - 20/08/2003 09:39 Re: Er barnedåb skyldig? [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej Steincke

Det er ellers nogle påstande du kommer med..... ret vildt i mine øre.

Der er ikke tale om gendåb, men om troens dåb. Problemmet er, at når man accepter barnedåb, så bestemmer man over Gud, at Han SKAL velsigne, selv om Gud måske hved at det barn ikke vil tro på Gud.

Vi KAN IKKE TVINGE GUD det kan simpelthen ikke lade sig gøre...... Gud går ikke mod sig egen vilje...
At vi "TVINGER" Gud til at velsigne børn som MÅSKE ikke vil tro senere - den er nu lidt langt ude.
- Gud ved hvem der tror og hvem der vil blive ved med at tro og hvem der kommer til tro.
Når i trosdøber "TVINGER" i jo også Gud til at velsigne dem selvom de MÅSKE falder fra senere (hvilket Gud også ved allerede på dåbsdagen)

Jeres barnedåb er skyld i at Gud må velsigne homoseksuelle, for homoseksuelle vil til enhver tid bekende troesbekendelsen, som et punkt hvor de siger ja til Gud og får Hans velsignelse samtidig med at det lever et homoseksuelt liv.

Øhhh.... nå! Hvad mener du her???? Er det lov at homoseksuelle lever homoseksuelt? Er det lov at dem som har tendens til løgn lever i løgn? Er det lov at dem som har hang til spiritus eller stoffer er alkoholikere eller misbrugere?
- Nej vel - der findes faktisk NOGEN som lever afholdende og kæmper imod deres tendens til synd (også den særdeles synlige synd som homoseksualitet er) - Men de skal da ikke velsignes ---eller????

Barnedåb kan ske når en hustand kommer til tro og hele husstanden bliver døbt. Så når forældre kommer for at få deres barn døbt, så må forældrene også blive døbt og så har du gendåb, hvis vi skal vride Bibelstederne til at godtage barne dåb.

Hvad hvis nu en husstand kommer til tro. Konen er højgravid og barnet må ikke blive døbt som barn hvis de andre bliver det med det samme. Husstanden vælger at vente på babyen. De udsætter bevidst deres egen dåb fordi de ønsker at deres nye også skal have den gave med det samme.
Er det sådan det skal fungere?

Jeg er overbevist om at Gud kan se ud over vore finurliheder og holde sin del af pagten. Både hvis man er døbt som spæd, barn eller voksen. Jeg synes det er forkert og farligt at begrænse Guds kunnen. Det er ikke godt at sætte Guds kunnen i bås efter vores gerninger og evner og tro.

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#17173 - 20/08/2003 09:46 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende....ja..*S* [Re: steincke]
malli
Bruger

Hej Kim

AHA, det vil sige, at bekendelsen er det der beviser at man tror. Har du i denne forbindelse overvejet hvor mange af årets konfirmanter, der står og lirer en trosbekendelse af - udelukkende for gavernes skyld? Ved du hvad, Kim, det at man kan SIGE noget beviser overhovedet ingenting!

Nej, det der er kriteriet for om man bliver døbt er tro, hvor VED du fra at barnet ikke kan tro?, hvor VED du fra at Gud ikke er i stand til at skabe troen hos det lille barn?

Lukas 1,39-45 " I de dage brød Maria op og skyndte sig til en by i Judæas bjergland; hun gik ind i Zakarias' hus og hilste Elisabeth. Da Elisabeth hørte Marias hilsen, sprang barnet i hendes liv, og hun blev fyldt med Helligånden og råbte med høj røst: »Velsignet er du blandt kvinder, og velsignet dit livs frugt! Hvordan kan det forundes mig, at min Herres mor kommer til mig? For da lyden af din hilsen nåede mine ører, sprang barnet i mig af fryd. Salig er hun, som troede; for det, som er talt til hende af Herren, skal gå i opfyldelse."

Johannes springer af fryd !, da Jesus (i Marias mave) kommer ind ad døren.

Jesus siger: " Sandelig siger jeg jer: Den, der ikke modtager Guds rige ligesom et lille barn, kommer slet ikke ind i det.«

Kan børn så ikke tro? De kan ikke andet !

Jesus befaler os ikke at vurdere folks trosstyrke og andre præstationer inden vi døber!!!!!
Nej, han befaler os at døbe i Faderens, Sønnens, og Helligåndens Navn....og derpå "lærer dem alt hvad jeg har befalet jer", dette følges af forjættelsen : "Og se JEG ER MED JER indtil verdens ende"

Mkh Malli

Til toppen 
#17174 - 20/08/2003 09:47 Re: løgn og latin [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

HEJ STEINCKE

NU stopper du - hvem har sagt sådan:
Barnedåben bliver barnet døbt, uden at barnet bekender sin egen tro og vupti, så er barnet frelst.

Det er da vist kun inde i dit hoved det foregår sådan.....

Men man kan da udlede af den tankegang at når man er trosdøbt hos jer så "vupti er man frelst" Der er ingen risiko for at falde fra - for at midste sin tro. Man kan vel sagtens leve som man vil - man er jo frelst.....!!!! Sådan virker dåben jo (skriver du selv)

Kender du de små pudslespil med to brikker hvor fx en hund på den ene passer sammen med et kødben på den anden.
Sådan er det med dåben.
Guds nåde gennem dåben på den ene - passer sammen med personens tro på den anden. Tilsammen giver de et helt billede = frelsen.

HVOR MANGE GANGE SKAL DET SIGES?????

Hvad frelser?
Dåb OG tro --- tro OG dåb (eller ønske om dåb)

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#17175 - 21/08/2003 16:56 Re: Er barnedåb skyldig? [Re: Esmaralda]
steincke
Bruger

Du har ganske ret i det som du siger til sidst, at vi ikke skal sætte Gud ind i vores finurligheder, eller begrænse Ham med vores lille viden.

Nej, vi kan ikke tvinge Gud, men det er jo det der sker i barnedåben. Et af argumenterne er jo, at dåben er en del af frelsen og en sikkerhed (hvis barnet tror) at det frelses. Med dette siger man, at Gud skal frelse barnet, for det bestemmer vi og vi bestemmer ved en sansynligheds beregning, at der står i Biblen at børn bliver døbt, hvor vi med sikkerhed kan læse at børne bliver velsignet og at de høre Guds rige til.

Det viste jeg ikke, at tvang var når man accepteret noget, uden andres indblandning. Hvis en der bliver troesdøbt falder fra, så er det noget mellem Gud og det menneske. Jeg kender ikke nogen som bliver troesdøbt, som er blevet tvunget til det. Nogle af stederne får de faktisk et spørgsmål om, hvorfor de vil døbes.

Øhhh.... nå! Hvad mener du her???? Er det lov at homoseksuelle lever homoseksuelt? Er det lov at dem som har tendens til løgn lever i løgn? Er det lov at dem som har hang til spiritus eller stoffer er alkoholikere eller misbrugere?
- Nej vel - der findes faktisk NOGEN som lever afholdende og kæmper imod deres tendens til synd (også den særdeles synlige synd som homoseksualitet er) - Men de skal da ikke velsignes ---eller????

Jeg taler ikke om gerninger, eller udenads lærer (troesbekendelsen), men om et Gud menneske forhold. Hvor mennesker har erfaret at det liv som de er født til, er et liv med Gud som Herre.

Hvad hvis nu en husstand kommer til tro. Konen er højgravid og barnet må ikke blive døbt som barn hvis de andre bliver det med det samme. Husstanden vælger at vente på babyen. De udsætter bevidst deres egen dåb fordi de ønsker at deres nye også skal have den gave med det samme.
Er det sådan det skal fungere?

Hvis man ønsker en barnedåb, ja. Men det kan vi jo hurtig blive enige om, at det er jo heller ikke nævnt i Biblen, at dem der døbes, lige skal have ordnet noget eller på anden måde. De blev døbt mere eller mindre med det samme. Så er vi nemmelig tilbage til udgangs punktet. For hvem siger at Gud i finurlighederne, ikke kan tage imod et lille barn som ikke er døbt, når det faktisk er nogle af dem som Jesus velsigner. Der er ikke så mange voksne Jesus velsigner, faktisk går Han af og til lidt væk, for at være i bøn eller sammen med sine disiple, men børne, siger Han, har fri adgang.til Ham.

K.h.
Kim

Til toppen 
#17176 - 21/08/2003 17:16 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende? [Re: malli]
steincke
Bruger

foretages barnedåb da ikke på baggrund af tro?

Jo, hvis barnet bekender med sin egen mund, for der står : For hvis du med din mund bekender, at Jesus er Herre, og i dit hjerte tror, at Gud har oprejst ham fra de døde, skal du frelses.
Læg mærke til forholdet Gud - menneske. Der er ingen der kan udtale sig for andre, med mindre at du kan vise mig nogle steder, hvor nogen frelses, ved at andre svare på deres vejne. Gud har omsorg for det enkelte menneske. Jesus siger at vi kan kalder Gud vores Fader. Ydelerer understreger Jesus det med, at vores biologiske fader, vil gøre god ting mod os, hvor meget mere vil Faderen i himlen så ikke gøre.

Nu kan jeg selvfølgelig ikke udtale mig om alle fædre, men jeg tror der er begrænset til hvor mange fædre der ønsker et forhold til deres barn gennem en anden.

.

"så bestemmer man over Gud, at Han SKAL velsigne, selv om Gud måske hved at det barn ikke vil tro på Gud" Dette her er direkte ubibelsk "Lad de små børn komme til mig, dem må I ikke hindre, for Himmeriget hører sådanne til"

Lige præcis (kan godt se, at jeg skulle skrive dåb i stedet, men så vil i jo bare sige at den dåb ikke er fuldbyrdet p.g.a. at Jesus ikke har fuldført det hele på det tidspunkt), men I fordrejer dette skriftsted, for hvad sker der? De bliver velsignet. Der er ingen andre Jesus lægger hånden på og velsigner. Så spørget jeg, gik Jesus rundt og læge hænderne på de voksne og velsignede dem?

Altså det her er for vildt, "barnedåben er skyld i at Gud må velsigne homoseksuelles forhold" Ganske interessant påstand, var barnedåben også skyld i krigen i Irak?

Forstår dig ikke? Jeg kender homoseksuelle der til enhver tid vil sige at de er kristen p.g.a. at de er barnedøbt? Så er mit spørgsmål, hvem har givet dem den information. Luthersk lærer.

K.h.
Kim

Til toppen 
#17177 - 21/08/2003 17:29 Re: løgn og latin [Re: Esmaralda]
steincke
Bruger

Kære Ester.

NU stopper du - hvem har sagt sådan:
Barnedåben bliver barnet døbt, uden at barnet bekender sin egen tro og vupti, så er barnet frelst.
Det er da vist kun inde i dit hoved det foregår sådan..

Folkekirke præsterne? Jeg er ked af at det ikke er noget som forgår i mit hoved, for hvis det var det, så ville der lætte flere tons sten fra mit hjerte. Jeg vil dog med give, at ordet vupti, er mit eget.ord for det.

Men man kan da udlede af den tankegang at når man er trosdøbt hos jer så "vupti er man frelst" Der er ingen risiko for at falde fra - for at midste sin tro. Man kan vel sagtens leve som man vil - man er jo frelst.....!!!! Sådan virker dåben jo (skriver du selv)

Ja, vupti go så er man frelst. Dåben var en fødsel til et nyt liv i Jesus Kristus. Mener ikke, jeg har sagt at der ikke er risiko for at falde fra. Det må være noget som bliver lagt i min mund.
Nej, det må være taget ud af sammenhængen, hvis jeg skulle sige at man kan leve som man vil. Jeg siger at man ikke skal fokuser på de ting man ikke kan mere efter dåben og det er noget helt andet, for der står at alt er tilladt, men ikke alt er gavnligt.
Jeg er ked at at du har misforstået mine indlæg på dette område.

Hvad der frelser. Tro og dåb.

K.h.
Kim

Til toppen 
#17178 - 21/08/2003 17:38 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende....ja..*S* [Re: malli]
steincke
Bruger

Kan børn så ikke tro? De kan ikke andet !

Hmm, nu har de ikke arvesynden? Okay, det var en side bemærkning. Men vi sletter lige Rom. 10, 9. Den kan ikke bruges, for barnet selv, siger intet, som der står i Rom. 10,9. skal ske ved dåben og frelsen.

I må undskylde, men hvor siger jeg, at man skal bedømme troen? Ingen steder Jeg siger, at de bekender troen og at bekende er faktisk relativt, så det er trist, når man siger at jeg siger noget som jeg ikke gør.

K.h.
Kim

Til toppen 
#17179 - 21/08/2003 18:54 Re:Skal vi tage det igen? :-) [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Hej Steincke

Inden jeg kommentere det med dåben er der lige noget andet...

Med dette siger man, at Gud skal frelse barnet, for det bestemmer vi
HVAD...!!!
Jeg gik her i den tro at Gud ønsker at frelse ALLE - men der har jeg måske taget fejl........ jeg mener at hvis vi kan tvinge ham til at frelse nogen må det jo være fordi han ikke ønsker at frelse dem. Man kan da ikke tvinge nogen til noget de gerne vil.....

For hvem siger at Gud i finurlighederne, ikke kan tage imod et lille barn som ikke er døbt,

Ikke mig i hvert fald - men der står ingen steder "i behøver ikke at døbe børnene - dem skal jeg nok tage mig af"

det faktisk er nogle af dem som Jesus velsigner. Der er ikke så mange voksne Jesus velsigner,

Ja Jesus velsigner børnene - han døbte slet ingen så hvorfor børn. Hvis han som de eneste døbte disse børn ville vi her bagefter jo kun kunne tro at hvis man ikke blev døbt som barn ville det være forsent.
Nej Jesus døber ingen - fordi dåben slet ikke er indstiftet før Jesus har fuldbragt pagten...... altså først efter hans opstandelse.
Jesus velsigner faktik også sine deciple inden han farer til himmels - men ellers er det vist mest brød og fisk han velsigner....

men børne, siger Han, har fri adgang.til Ham.

Hvor er det nu lige han siger det???

Til toppen 
#17180 - 21/08/2003 19:08 Re: homo [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

hej Steincke

Du skriver:
Jeg kender homoseksuelle der til enhver tid vil sige at de er kristen p.g.a. at de er barnedøbt? Så er mit spørgsmål, hvem har givet dem den information. Luthersk lærer.

Jeg svarer:
Luthersk er det i hvert fald ikke . I følge Luthers lære er man kristen når man TROR på Jesus Kristus Guds Søn og hans frelsende gerning her på jorden.

MEN der er - uhyggeligt - mange der går rundt i den tro at deres dåb frelser. Det er en vranglære og bestemt ikke luthersk.
Hvem der har "opfundet" den lære ved jeg sandt at sige ikke - men den har vildledt mange.

Til toppen 
#17181 - 21/08/2003 19:21 Re: løgn og latin [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Hej Steincke

Jeg er klar over at NOGLE folkekirke præsten siger sådan - og det er bestemt ikke godt. (i dette tilfælde er det måske godt at folkekirken har mistet lidt af vin troværdighed så folk selv må undersøge hvad der er rigtigt og forkert)

MEN MEN MEN det er ikke ensbetydende med at ALLE medlemmer i folkekirken (endsige alle præstenne) videregiver denne lære (vranglære)

Dette er en helt anden diskusion så jeg vil bare nævne det kort. Folkekirken er NOGLE steder blevet ret ulden i sig forkyndelse. Men det er ikke fordi luther har lært dem det..... jeg tror det er fordi de pågældende præsten har lavet deres egen lære.

Ja, vupti go så er man frelst. Dåben var en fødsel til et nyt liv i Jesus Kristus.

Ja ja der er jo ikke den store forskel så - kan man sige.....
- du mener: (bekendende) tro + dåb = vupti frelse ( det mener jeg også er en fuldt ud gyldig vej hvis man ikke er døbt i forvejen )
- jeg mener: dåb + (bekendende) tro = vupti frelse ( det mener du ikke har hold i virkeligheden? )

Til toppen 
#17182 - 21/08/2003 19:28 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende....ja..*S* [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Hej steincke

Så vidt jeg husker benægter du at troen skal bedømmes i alle de inlæg jeg har læst.

Men jeg kan nu ikke få det til andet end at et menneske skal bedømme om troen er rigtig - det kan så enten være den der skal døbe eller den som skal døbes.

Jeg (har engang) kendt en som blev nægtet en trosdåb fordi nogen havde set ham med en øl i hånden i en sen nattetime ude i byen...... De mente ikke at han kunne have en rigtig tro når han (stadig) drak øl.
I det tilfælde var det andre der dømte om om han havde tro - selvom han sagde at han havde.

I andre (nok de fleste) tilfælde er det den som skal døbes der selv skal vurdere om han/hun har tro nok til at bekende (hoppe ud af skabet).

Til toppen 
#17183 - 21/08/2003 21:07 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende....ja..*S* [Re: steincke]
malli
Bruger

Hej Kim

Jamen hov! Jeg har på intet tidspunkt sagt at børn var uden arvesynd !

Men det er GUD der suverænt skaber troen. Dette er bl.a. påvist ved Johannes da han lå i Elisabeths mave.

Det er jo jer der påstår at Gud ikke kan skabe tro i et spædbarn, siden I ikke vil døbe de små.

Mkh Malli

Til toppen 
#17184 - 22/08/2003 09:04 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende....ja..*S* [Re: steincke]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Kim, jeg læser med nogen undren din bemærkning om, at spædbørn ikke skulle kunne være troende - fordi de jo (vores påstand lutherske påstand) er født som syndere (arvesynden)?

Hvis jeg forstår korrekt hvad du mener hermed, så må du mene, at syndere ikke kan være troende? At der altså skulle være en modsætning mellem at være en synder, og at have en frelsende kristen tro???? Så er det måske derfor I (eller nogen af jer) anser jer selv for "syndfri"

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#17185 - 22/08/2003 12:26 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende? [Re: steincke]
Pente Costal
Bruger

And the crowd goes wild.....................

amen.
mvh. PC

Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle ting jeres ønsker frem for Gud i bøn og taksigelse

Til toppen 
#17186 - 22/08/2003 12:42 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende....ja..*S* [Re: malli]
Pente Costal
Bruger

Jeg kan sangtens fortælle dig hvofor jeg ikke giver så meget for barnedåb.
Kim skrev faktisk noget meget klogt længere oppe i et andet indlæg.

Filip siger til Hofmanden, at han må tro af HELE sit hjerte.
Og jeg tror ikke at barn er i stand til at tro af hele sit hjerte.
Det kan hverken snakke eller noget. Det er afhængigt af mor og far.
Her skulle vi næsten have Freud med på banen.
Og som Kim sagde. Vi prøver at vride armen om på Gud ved at tvinge ham til at velsigne og uddele Helligånden.
Vi har ikke noget skriftsted i biblen der vidner om at netop et barn blev døbt.
De blev velsignet. I må jo også selv være klar over at der er noget skævt ved det...hvorfor opfandt man ellers konfirmationen?
Børn er naive og fyldt med fantasi, tvivler stærkt på at de er i stand til at forstå synd, nåde, omvendelse...m.m.
Hvorfor skulle vi døbe nogen som ikke ved hvad de døbes til? jamen deres forældre sige god for det....uh ja! sikke en trøst.
Og så igen idag, vi døber mere af tradition end af tro, det er i al fald den opfattelse som jeg oplever mange har fra statskirken.

I prayed, i knew, i talked...
(citat LIVE)

Mvh. Pc the preacher.

Til toppen 
#17187 - 22/08/2003 12:50 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende....ja..*S* [Re: steincke]
Pente Costal
Bruger

folkekirke præsten: "ja!, sådan..nu er du døbt"
Barnet: "vrææææl vrææææl"
folkekirke præsten: "ja ja! og nu har vi også vasket dit hovede i Faderens og sønnens og Helligspøgelses´navn....Vi ses til Jul"

Til toppen 
#17188 - 22/08/2003 12:58 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende....ja..*S* [Re: Pente Costal]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej PC, du skriver:

Filip siger til Hofmanden, at han må tro af HELE sit hjerte.

. Ja, det sagde Filip til Hofmanden. Og Paulus skrev til Timoteus, at han skulle drikke noget vin for sin dårlige mave. Mener du så, at alle med mavesmerter i dag, skal hen til bodegaen?

Vi må læse Bibelen under bøn til Gud om vejledning til at forstå, hvilke påbud der skal forstås generelt til os alle til alle tider, og hvilke der har adresse til en eller flere enkeltpersoner i en bestemt situation.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#17189 - 22/08/2003 13:00 Løgn&Latin?? Oldgræsk og Sandhed?? [Re: Esmaralda]
Pente Costal
Bruger

Siden hvornår er latin blevet til løgn?? Providentia specialissima???--

Hm..Nu har jeg så med mine egne ører hørt præster fra den evangelisk Lutherske folkekirke
sige at Dåben frelste. Og at så snart vandet ramte barnet så var det sket. Ligegyldigt hvad?
Vil de sige at hvis jeg tager en vandslange og jagter min hund rundt i haven og endelig rammer den med vandet.. så er den også frelst og døbt i kristus...den kan godt nok ikke bekende og sige det..men det går jeg udfra den mener og nåårhh ja! >Gud handler.....

WAKE UP.

mvh. PC

Til toppen 
#17190 - 22/08/2003 13:04 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende....ja..*S* [Re: kristina]
Pente Costal
Bruger

Ja, det var det jeg gjorde....
Vinen til Tim. Kan vi skam gøre brug af. Vin er sundt og kan forbygge man sygdomme..(skal lige nævne at Lynch Bages laver fantastisk vin)
For at blive døbt skal du tro. ....mere du vil vide??

Til toppen 
#17191 - 22/08/2003 13:05 Re: løgn og latin [Re: steincke]
Pente Costal
Bruger

enig..

Til toppen 
#17192 - 22/08/2003 13:11 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende....ja..*S* [Re: Pente Costal]
kristina
Ordstyrer
Bruger

PC, vi har forstået det. Du har kun hån og foragt til overs for os kristne, som har en mening om den hellige dåb, som er anderledes end din egen.

Men jeg vil bede dig overveje dine ord, som jeg opfatter som ren blasfemi.

Det du bliver ved med så hemningsløst at spotte, er det ene af de to hellige sakramenter (dåb og nadver) som er indstiftet fa Jesus og som kristentroen bygger på.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#17193 - 22/08/2003 13:19 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende....ja..*S* [Re: kristina]
Pente Costal
Bruger

Håner?
jeg kommer med en spøgfuldhed..
Og den gengiver faktisk den tilstand Dk er i...
Så måske er det ikke mig der håner jer, men nok nærmere statskirken som håner evangeliet.

Bare en tanke...
*S*
mvh. sand evangelist af korset
Pente Costal.

Til toppen 
#17194 - 22/08/2003 15:24 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende....ja..*S* [Re: Pente Costal]
malli
Bruger

Hej PC

"Filip siger til Hofmanden, at han må tro af HELE sit hjerte.
Og jeg tror ikke at barn er i stand til at tro af hele sit hjerte."

Ja, og vi skal også ELSKE af hele vort hjerte. Vi er vel forhåbentlig enige om at det ser temmelig sort ud med at elske og tro af hele sit hjerte..........nå, ja andet end vores eget ego. HELE sit hjerte, det er 100%!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.

Jeg har tit undre mig over hvad Gud ville med sådanne elendigheder. Men sagen er jo, PC, at Gud elsker OS, han har altid opsøgt OS først - han startede med at lave os, han opsøgte Noah, han opsøgte Abraham, han opsøgte David, Han sendte Johannes, han sendte sin søn. Han SENDTE sin søn til denne forkvaklede slægt, som ABSOLUT IKKE elskede Gud! - og sikke en behandling han fik! Det mest uhyggelige er at vi ville gøre det samme i dag, vi ville forråde ham som Judas, vi ville fornægte ham som Peter, vi ville råbe: "Korsfæst ham" som en del af pøblen.

Sådan ER vort kød.

Tror VI af hele vort hjerte? Nej, men vi er i sandhed retfærdiggjort i Kristus alene!. Dette er vi ikke engang fordi vi tror, men fordi Gud elskede os først og forligte os i Kristus Jesus, og skænkede sine børn den NÅDEgave at skabe troen i hver enkelt.

Men HVEM har han skabt troen i? Vi kan have nogle formodninger og hypoteser, men én ting er sikkert, Guds Ord siger ikke at Gud ikke kan skabe troen i et spædbarn......... tværtimod, VED vi at Gud kunne skabe det første menneske af JORD, ved vi at ved Jesu tilbagekomst vil de døde med kød og knogler genopstå og vi vil få himmellegemer, jamen hvordan? Bestemt ikke i kraft af vores tro, men i kraft af Gud.

Har Gud magt til at skabe mennesker og tro ud af en klump jord, skulle det faktisk være en smal sag for ham at skabe tro i et spædbarn.........hvilket han gjorde ved Johannes

Naturligvis kan et spædbarn ikke fremsige Trosbekendelsen, ikke læse i Bibelen, ikke have den store viden om de forskellige tidsaldres forhold til Gud. Men står der nogen steder at man skal kunne det for at blive døbt?

Mkh Malli

Til toppen 
#17195 - 22/08/2003 15:38 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende....ja..*S* [Re: Pente Costal]
malli
Bruger

Hej PC

"Så måske er det ikke mig der håner jer, men nok nærmere statskirken som håner evangeliet." Retfærdiggør dette på nogen måde disse barnlige og respektløse udtalelser?

Jeg mener på ingen måde at Kirken håner evangeliet ved at barnedøbe, og idet du på intet tidspunkt har kunnet dokumentere at Gud ikke kan skabe tro i spædbørn.........eller for den sags skyld begrunde hvorfor at spædbørn ikke skulle være omfattet af Guds pagt er slige ytringer at betragte som en fis i en hornlygte!

Mkh Malli

Til toppen 
#17196 - 22/08/2003 15:43 Re: Løgn&Latin?? Oldgræsk og Sandhed?? [Re: Pente Costal]
malli
Bruger

Hej PC

Der står jo rent faktisk i Guds Ord at dåben frelser.....men det er på ingen måde ensbetydende med at løbet er fuldført !

Jeg har i et indlæg tidligere skrevet om dette, og gengiver ordlyden:

"Matt. 28,18-20 "Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple idet i døber den i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende"

Jesus tager ordet og proklamerer for de tilbedende/tvivlende disciple: "Mig er givet al magt i himlen og på jorden". Det er Messias, der står her, efter at han har fuldført den gerning han skulle udføre. Han er forsoningens offer og har vundet opstandelsens liv til mennesker. Og nu giver han sin ordre til sine disciple: "Gå derfor hen og gør alle folkeslag til mine disciple". Budskabet om ham skal ud til alle folk med et ganske bestemt formål: for at de skal blive hans disciple. Det er altså det store formål med proklamationen af Kristi kongemagt: folk skal blive knyttet til ham, komme ind i hans fællesskab, blive elever og lærlinge hos ham

Kongen fortsætter sin afskedstale med at oplyse, hvordan man kommer ind i dette discipelfællesskab, og hvordan det skal leves: "Idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem, at holde alt det jeg har befalet jer" Her sætter han dåben ind som en handling, en vandceremoni, der skal tjene til at optage folk i discipelfællesskabet omkring Mesteren.

Dåben sker "I Faderens og Sønnens og Helligåndens navn" Dvs. på HANS vegne, på hans myndighed, med Gud som delagtig i dåbsagten. Hele Den Hellige Tre-enighed er i aktion i forbindelse med denne optagelse i Kristi følge. Den tre-enige Gud er den egentlige døber, den handlende, der står bagved og giver dåben dens mening og kraft.

Der ligger mere i udtrykket "i Faderens....navn". Ordet betyder også ind i/til...Guds navn. Den døbte føres ved vanddåben ind i fællesskab med den treenige Gud og bliver ét med ham!

Discipeloptagelsen sker altså gennem dåben. Der begynder discipellivet. Med ordet "og" forbinder Jesus dåben med oplæring til at leve dette discipelliv: "og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer"

Til dette handlingsmønster knytter kongen nu et løfte om sit nærvær: "Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende" Jesus vil følge sine udsendinge, når de forkynder ham. Han vil også være med de døbte, der lytter til, hvordan de i tro og lydighed skal fastholde Jesu ord.

Hermed har Kongen holdt sin trontale, proklameret sin magt og givet sin vilje til kende: Alle folk skal gøres til hans disciple. Det er den store hovedsag, som dåben leder ind til.

Kan man så frelses uden ved dåben? Muligvis (igen jvf. røveren som blev frelst), men man er ikke lydig i forhold til det Herren befaler, og man har i modsætning til dåben helt klart ikke Skrifternes opbakning på at Gud er med én.....og så er man fortabt ved den første fristelse.

Set i det lys ER dåben nødvendig for frelsen."

Mkh Malli

Til toppen 
#17197 - 22/08/2003 17:46 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende....nej..*S* [Re: Pente Costal]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Pente Costal.

Det er rigtigt at der er folkekirkepræster, som misbruger og misforstår dåben ved at sige, at er du døbt, så er du frelst, ligegyldigt om du så tror på Gud eller ikke!
Men hvor får du den ide fra, at det er en uundgåelig del af at tro på barnedåb? Enhver bibeltro folkekirkepræst vil uden tvivl fremhæve det nødvendige i oplæringen af barnet - den anden del af missionsbefalingen.
Og alle troende forældre vil uden tvivl gøre alt, hvad de kan, for at oplære deres børn i den kristne tro. Dem, der siger, det kan være lige meget, vil være dem, der kun gør det, fordi "det plejer man nu engang", men uden at være kristne. Men det er en alvorlig misforståelse af barnedåben. De første bør ikke sættes i bås med de sidste.

Har du et bibelsk belæg for at sige, at et lille barn ikke kan tro af hele sit hjerte? Kan de voksne det? Jesus sagde jo netop til de voksne, at den der ikke tager imod Guds rige ligesom et lille barn , slet ikke kommer ind i det. Hvordan forstår du det ord? Er det ikke netop ubibelsk at sige, at et lille barn ikke kan tro, set i lyset af det ord? Jeg ser frem til dit svar.
Tro er jo ikke en evne, noget, man "kan", men noget, Gud skaber i os. Jeg har kastet spørgsmålet ud før uden at få svar på det: Hvad er det for en almægtig Gud, der ikke magter at skabe tro i et menneske alene pga. dets alder?
I karismatiske kredse hører man netop ofte, at man ikke må begrænse Gud. Men er det ikke netop det, man gør, når man siger, at Gud ikke kan skabe tro i et spædbarn?
Og igen: Hvis troen er så nært knyttet til forståelse og sprog, skulle man så ikke også automatisk miste troen og være fortabt og frafalden, når man mistede forståelse og sprog fx. via handicap eller demens?
Dise spørgsmål vil jeg også glæde mig til dit svar på - gerne med bibelske begrundelser.

Et andet eksempel.
Hvis vi spurgte nogen. Hvad skal der til, for at to mennesker kan have et godt forhold til hinanden?, så ville vi sikkert få et svar som: Det er vigtigt, at man kan snakke sammen - at man kan forstå hinanden - kærlighed er vigtigt - fælles interesser er også en god ting - find selv på mere.
Men ville du sige til en mor / far til et spædbarn: Du kan ikke føre en samtale med dit barn - han kan ikke forstå, hvad du siger, eller tage hensyn til dine behov (vækker dig grædende om natten mv. ) - at tale om "fælles interesser" er absurd. Man kan også sætte spørgsmålstegn ved, om et spædbarn kan elske! Det kan jo ikke udtale en kærlighedserklæring, strengt taget næppe heller vise kærlighed i praksis. Med andre ord: Du kan ikke have et forhold til dit lille barn, og han kan ikke elske dig, for han kan ikke sige eller vise det!
- Så er jeg sikker på, at alle spædbarnsforældre ville protestere på det kraftigste! Men det er for mig at se, hvad det svarer til, når man hævder, at et spædbarn naturligvis ikke kan tro.
Nej, det er selvfølgelig ikke det samme som et forhold til et voksent menneske. Men kommunikationen, kærligheden, kendskabet mv. findes og udfolder sig på sin egen måde, efter de omstændigheder, som nu er der. Forholdet udvikler sig selvfølgelig med barnet. Men man ville aldrig sige, at det ikke eksisterede.

Spædbarnets tro og modtagelse af Guds rige er selvfølgelig ikke som den voksnes, men Jesus ved, at den findes, og opfordrer alle os forstands-belastede voksne til at modtage hans rige lige så åbent og tillidsfuldt, som de små børn gør det!

Tænk lidt over det.

Med venlig hilsen AnnePande.

Ændret af AnnePande (22/08/2003 17:49)

Til toppen 
#17198 - 22/08/2003 22:24 Re: Løgn&Latin?? Oldgræsk og Sandhed?? [Re: Pente Costal]
Esmaralda
Bruger

PC

Hvor seriøs synes du selv du er????

Hm..Nu har jeg så med mine egne ører hørt præster fra den evangelisk Lutherske folkekirke
sige at Dåben frelste. Og at så snart vandet ramte barnet så var det sket. Ligegyldigt hvad?

Det ved du jo godt at bibeltro præster ikke siger.

Vi ved godt at der er præster i folkekirken der IKKE forkynder ordet sandt og rigtigt. Skal vi ikke lade dem om at forsvare sig selv..... så kan vi tale om hvad vi hver i sær mener --- hvad ligner det at blive ved med at beskylde disse præster (som jeg også er uenig med) for alt muligt når de ikke er her og kan forsvare sig.

At være præst i en evangelisk Luthersk folkekirke er desværre ikke ensbetydende med at denne præst deler den evangelisk Lutherske tro

Vil de sige at hvis jeg tager en vandslange og jagter min hund rundt i haven og endelig rammer den med vandet.. så er den også frelst og døbt i kristus...den kan godt nok ikke bekende og sige det..men det går jeg udfra den mener og nåårhh ja! >Gud handler.....

Jeg gentager: Hvor seriøs synes du selv du er????

Jeg ved ikke om du har hørt efter i alle de tidligere debatter omkring dåb - men jeg siger det lige én gang til så ved jeg nemlig at du har hørt det.

DET der frelser er TRO og DÅB eller DÅB og TRO

Tror du virkelig seriøst på at en hund kan komme til tro????

Til toppen 
#17199 - 23/08/2003 01:36 Re: Løgn&Latin?? Oldgræsk og Sandhed?? [Re: Esmaralda]
Pente Costal
Bruger

Folk omkring mig, vil kunne bevidne at jeg er meget seriøs.
Og ikke mindst hvad angår dåb.

Jeg synes nemlig at min vittige tanke i sidste indlæg, gav et meget pænt billede af hvad der sker/opleves omkring barnedåben.
Og tanker med...... Er barnedåb seriøst?

.................................................................

Og nu vil jeg stadig mene at det ikke er nogen undskyldning, at sige " jamen ikke alle præster er vranglærende"
..well ikke alle kobra-slanger bider....men det er alle giftige...
Hvis jg var præst i folkekirken, havde jeg sagt mit job op lige nu.

mvh og VUF VUF VUF... En hunde-elskende Pente Costal.

Til toppen 
#17200 - 23/08/2003 08:23 Re: Løgn&Latin?? Oldgræsk og Sandhed?? [Re: Pente Costal]
malli
Bruger

Hej PC

"Og nu vil jeg stadig mene at det ikke er nogen undskyldning, at sige " jamen ikke alle præster er vranglærende"
..well ikke alle kobra-slanger bider....men det er alle giftige...

" Øh, hvorfor lige det?. Læren i den evangelisk-lutherske tro er, for det første, at dåben er betingelsesløs, og dernæst at dåben ikke frelser uden ved tro...og jeg har da ikke hørt om præster der ikke mente at der ikke skulle følges op på det... og der tilbydes mig bekendt "dåbspakker" i alle stifter."

Mkh Malli

Til toppen 
#17201 - 23/08/2003 17:04 Re: PC som præst [Re: Pente Costal]
Esmaralda
Bruger

Hej PC

Du skrev:

Det skulle ikke undre mig. Der er jo altid nogen som stikker halen mellem benene og smutter når de store kampe skal kæmpes.

Jeg har helt privat god kontakt til flere personligt kristne præster og ved at de kæmper for at bevare Jesus og Bibelens lære i hele folkekirken.

Hvor ville folkekirken mon havne hvis alle med sand tro søgte væk - så ville det hele være vranglære - ingen ville råbe op - alle (udefra) ville tro at folkekirken stadig var på rette spor...... ikke hensigtsmæssigt synes jeg.

Skal kristne hytte deres egne behov og søge væk i kristen-gettoer og lade resten af befolkningen klare sig selv (lige med undtagelse af evangelisasions-fremstød -- hvor man når man har fået nok kan skynde sig hjem og gemme sig i sin lille kristne hyggelige hule sammen med dem man er enig med)

Til toppen 
#17202 - 23/08/2003 19:23 Statskirken [Re: Esmaralda]
Kenny
Bruger

Reg.: 26/07/2003
Sted: Næstved
Selvfølgelig skal alle kristne da søge væk fra Folkekirken. En kirke, der er forbundet med staten, hvor alle bliver automatisk medlem og kan forblive medlem og endog præst uden at tro, er da afskyeligt. Kirken må bestå af bevidst troende.

Til toppen 
#17203 - 23/08/2003 20:05 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende....ja..*S* [Re: kristina]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej Kristina

Hvis du går langt nok tilbage i kirkehistorien vil du opdage, at barnedåben er en ældgammel tradition og egentlig ikke har noget med evangeliet og tro at gøre.

Hvis du går ind i nogle kirker vil du se et kar i våbenhuset. Det blev brugt til at dyppe og rense de nye babyer inden de kom ind i kirken for efter datiden var de urene ligesom kvinder efter fødselen. Da kirkebygningen blev opfattet som hellig måtte der kun komme "rensede sjæle". I andre kirker har man fundet kar der blev brugt til at døbe voksne og de blev dykket helt ned under vandoverfladen ! ! !

Den katolske kirke havde før reformationen mange mærkelige hændelser i og opfattelser af kirken, ligesom det kun var præster og gejstlige, som kendte bibelens skrifter. De kunne derfor vild/vejlede folk til de underligste ting.
En skam at Martin Luther ikke fik ryddet ordentligt op nu da han var i gang med reformation.

I Johannes evangeliet kapitel 3. vers 1-8 taler Jesus klart om at Nikodemus måtte fødes på ny gennem Guds Ånd og Jesus taler også i alle evangelierne om det. Paulus gør det også klart.
I princippet må jeg respektere de forældre der lader deres børn døbe, som en lydigheds-og taknemlighedshandling mod Gud, men det er svært at høre på, at en anden svarer for barnet og at præsten garanterer at barnet nu er genfødt ved vand og ånd og modtaget frelsen og Helligånden i barnedåben. Det er der ganske simpelt ikke belæg for i bibelen. I øvrigt kan man jo ikke sige, at barnedåben igennem årene har givet flere trofaste kirkegængere.
Det strider også imod barnedåbens handling og indhold, når Indre Miission -iøvrigt vældigt godt - taler om frelse til de voksne !!! Ligeledes er det også de samme som taler om modtagelse af og tror på Helligåndens særlige fylde og brugen af de åndelige nådegaver. Det er fantastisk at det er kommet så langt, men så må man vel også erkende, at der skal en ny reformation til i kirken.

Det skønne er, at mange større børn, som aldrig er blevet døbt, nu bekender at de tror på Gud og vil døbes.

carl

Til toppen 
#17204 - 23/08/2003 20:34 Re: Statskirken [Re: Kenny]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Bare lige for at få det faktuelle korrekt, så er der ingen, der bliver automatisk medlem af folkekirken. Alle medlemmer er meldt ind.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#17205 - 23/08/2003 22:45 Re:Skal vi tage det igen? :-) [Re: Esmaralda]
steincke
Bruger

Hej Ester

HVAD...!!!
Jeg gik her i den tro at Gud ønsker at frelse ALLE - men der har jeg måske taget fejl........ jeg mener at hvis vi kan tvinge ham til at frelse nogen må det jo være fordi han ikke ønsker at frelse dem. Man kan da ikke tvinge nogen til noget de gerne vil.....

Jo, man tvinger Gud til at frelse mennesker der ikke ønsker at blive frelst. For dåben er lige så tæt knyttet til frelsen som troen, dog skal man med sin egen mund bekende før man bliver døbt. På disse områder er barnedåben jo et godt eksempel på.

der står ingen steder "i behøver ikke at døbe børnene - dem skal jeg nok tage mig af"

Det er sjovt , nu skal vi tage tingene præsic som de står og holder os ikke til situationen, som når der står at hele hustanden blev døbt, hvor man så lige lægger en linie imellem og siger, der også var børn i huset, selv om det ikke står der. Jesus siger at børne høre til Gud. Altså, må vi her sige at Gud tager sig af de små børn.

Han siger at vi ikke må forhindre børne i at komme til Gud, altså må de have fri adgang, for ellers kunne vi jo ikke forhindre dem i at komme til Ham.

K.h.
Kim

Til toppen 
#17206 - 23/08/2003 22:53 Re: homo [Re: Esmaralda]
steincke
Bruger

Hej Ester.

Luthersk er det i hvert fald ikke . I følge Luthers lære er man kristen når man TROR på Jesus Kristus Guds Søn og hans frelsende gerning her på jorden.

MEN der er - uhyggeligt - mange der går rundt i den tro at deres dåb frelser. Det er en vranglære og bestemt ikke luthersk.
Hvem der har "opfundet" den lære ved jeg sandt at sige ikke - men den har vildledt mange.

Det ved jeg heller ikke, dog ved jeg at rund om i landet, hvor jeg har været med til barne dåb og snakket med forældrene til barnet, har de fået at vide barnet er frelst gennem dåben, så der aldrig vil miste frelsen hvis der sker dem noget.

Jeg er blot bange for at må give de mennesker ret, som siger at teologi er en uddannelse der fjerner mennesker fra Gud. Forstået på den måde, at de får så meget viden, at de miste de basale dele i evangeliet.

K.h.
Kim

Til toppen 
#17207 - 23/08/2003 22:57 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende....ja..*S* [Re: Pente Costal]
steincke
Bruger

jamen deres forældre sige god for det

Ja og faktisk står der at man med sin mund skal bekende. Ikke at andre skal gøre det for en.

K.h.
Kim

Til toppen 
#17208 - 23/08/2003 23:08 Re:Skal vi tage det igen? :-) [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Hej steincke

Han siger at vi ikke må forhindre børne i at komme til Gud, altså må de have fri adgang, for ellers kunne vi jo ikke forhindre dem i at komme til Ham.

Du har ret børn har fri adgang til Jesus - det har voksne også. Enhver der kommer til ham vil han ikke støde bort.

Matt 9 v2 Og se, der kom nogle til ham med en lam, der lå på en seng. Da Jesus så deres tro, sagde han til den lamme: »Vær frimodig, søn, dine synder tilgives dig.«
og
Mark 2 v5 Da Jesus så deres tro, siger han til den lamme: »Søn, dine synder tilgives dig.«

Her er der nogen som bære en anden til Jesus. Han kan ikke selv gå. De fire der bære TROR på at det vil hjælpe deres ven at komme til Jesus. Jesus ser DERES TRO (altså troen i dem der bar). Den lamme får syndernes tilgivelse på grund af DERES TRO.....
Jeg mener nu at der står at vi godt kan bære andre til Jesus og jeg tror også at Jesus ser på hjertet af dem som bærer...

Det er sjovt , nu skal vi tage tingene præsic som de står og holder os ikke til situationen, som når der står at hele hustanden blev døbt, hvor man så lige lægger en linie imellem og siger, der også var børn i huset, selv om det ikke står der.

..... jeg har vist aldrig påstået at der med sikkerhed var børn i disse familier...... bare påpeget at vi ikke kan vide om der var....
Det er vist jer der ikke læser som der står..... i påstår jo at der med sikkerhed IKKE var børn i disse familier.....

De ting der står præcis skal da læses præcist..... de ting der ikke står beskrevet præcist skal læses i relation til resten af Bibelen....

Til toppen 
#17209 - 23/08/2003 23:11 Re: homo [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Hej Steincke

Du skriver:
dog ved jeg at rund om i landet, hvor jeg har været med til barne dåb og snakket med forældrene til barnet, har de fået at vide barnet er frelst gennem dåben, så der aldrig vil miste frelsen hvis der sker dem noget.

Jeg er klar over at der er nogle som desværre har den tro. Det er vranglære.

Men det er ikke det der står i folkekirkens bekendelsesskrifter. Det er ikke hvad Luther sagde.
Der må være en eller anden som har startet denne tro..... men lad være med at give de forkerte skylden for det (Folkekirken og Luther)

Til toppen 
#17210 - 23/08/2003 23:15 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende....nej..*S* [Re: AnnePande]
steincke
Bruger

Hej AnnePande

I karismatiske kredse hører man netop ofte, at man ikke må begrænse Gud. Men er det ikke netop det, man gør, når man siger, at Gud ikke kan skabe tro i et spædbarn?

Jo, det kan Gud godt. Men barnet bekender ikke med sin mund til frelse, det gør forældrene. Der er forskel på ordet "sin mund" og "en andens mund".

Børn er frelst som de er. De tilhøre Guds rige. Børn har ikke mistillid og mange af de andre ting som holder mennesker væk fra Gud.

K.h.
Kim

Til toppen 
#17211 - 23/08/2003 23:22 Re:Skal vi tage det igen? :-) [Re: Esmaralda]
steincke
Bruger

jeg har vist aldrig påstået at der med sikkerhed var børn i disse familier...... bare påpeget at vi ikke kan vide om der var....
Det er vist jer der ikke læser som der står..... i påstår jo at der med sikkerhed IKKE var børn i disse familier

Nej, det gør jeg ikke. Jeg siger som dig, at vi kan ikke vide det og derfor er det ikke et skriftsted der er brugbart til barnedåb.

K.h.
Kim

Til toppen 
#17212 - 23/08/2003 23:23 Re: Statskirken [Re: Kenny]
Esmaralda
Bruger

Hej Kenny

Det er så din mening.... Jeg har en anden....

Jeg tror at folk ude fra - helt udefra har lettere ved at komme ind i folkekirken fordi det er en folkekirke og fordi man kan være anonym hvis man ønsker det.
Nogle søger i kirken fordi de står i en stor sorg eller lign. Det ville de aldrig gøre i en frikirke - det er for skræmmende for almindelige helt udefra danskere.

Hvis du tror at helt udefra folk vælger folkekirken fordi at læren er tilpasset dem vil jeg bare sige at det kan de jo ikke vide da de ikke har været der før...

ved hver gudstjeneste bliver ORDET læst direkte op fra Bibelen - uden kommenterer, så noget er da helt rent. I mange kriker bliver prædiken også talt efter Bibelens ord så der er det hele godt.
De præster der ikke holder sig til Bibelen er noget skidt - der er vi enige...

Men selv ved tekstlæsningerne alene kan det lade sig gøre at blilve frelst. Guds ord vender aldrig tomt tilbage.

Til toppen 
#17213 - 23/08/2003 23:26 Re: homo [Re: Esmaralda]
steincke
Bruger

Kære Ester.

Jeg er ganske forvirret.

Der må være en eller anden som har startet denne tro..... men lad være med at give de forkerte skylden for det (Folkekirken og Luther)

Jeg skal nok lade være med at give Luther skylden, men det er trods alt noget der sker i Jylland, på Fyn og her i Sjælland i folkekirken, for det var der de blev døbt og de sagde selv at det havde præsten fortalt dem.

K.h.
Kim

Til toppen 
#17214 - 23/08/2003 23:28 Re:ingen beviser [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Hej steincke

Du mener ikke at have set bevis for at barnedåb er rigtigt.

Jeg har ikke set bevis for at (det kun er) trosdåb er rigtigt.

Vi bliver aldrig enige men mindre en af os finder et bevis det kan overbevise den anden
Skal vi lade den ligge eller skal vi tage hele den "gamle" bevisførelse igen ? Har du noget nyt som du mener kan overbevise mig?

Til toppen 
#17215 - 23/08/2003 23:29 Re: homo [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Hej Steincke

Så har præsten ikke fulgt kirkens lære.

Til toppen 
#17216 - 23/08/2003 23:33 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende....ja..*S* [Re: malli]
steincke
Bruger

De er omfattet af Guds Rige, men når de nu er omfattet af Guds Rige, hvad skal de så genfødes (dåben) til?

K.h.
Kim

Til toppen 
#17217 - 23/08/2003 23:42 Re:ingen beviser [Re: Esmaralda]
steincke
Bruger

Hej Ester.

Jeg vil ikke overbevise dig eller andre. Mit håb er, at det som Helligånden har vist mig, må blive åbenbaret og til det, tager jeg gerne debatten rigtig mange gange, for hver gang vi debater det opdager jeg nye steder, som viser troensdåb og ikke barnedåb. Hvilket kunne gå hen og vise den der læser det, at dåb hvor man med egen mund bekender bliver døbt.

K.h.
Kim

Til toppen 
#17218 - 23/08/2003 23:44 Re: homo [Re: Esmaralda]
steincke
Bruger

Hej Ester.

Det har du ret, i, dog kan vi desvære ikke sige præst, men præsterne.

K.h.
Kim

Til toppen 
#17219 - 23/08/2003 23:49 Re:ingen beviser [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Hej steincke

Hvis du synes....... MEN Så vær lige så venlig at starte en ny tråd - denne her er for lang allerede....

Til toppen 
#17220 - 23/08/2003 23:50 Re: homo [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Hej

glad for at vi blev enige

ked af at der findes den slags præsten i FK

Til toppen 
#17221 - 23/08/2003 23:58 Re: Statskirken [Re: Esmaralda]
steincke
Bruger

Hej Ester.

Det kan du selvfølgelig gøre, hvis præsten i din kirke holder sig til Biblen og tror på det han læser i den. Problemmet er det, at statskirken forsvinder mere og mere væk fra Guds ord, for at være folkelig og ikke Gudlig. Biskopperne, som står for flere kirker og præster, godtager jo allerede nu velsignelser af homoseksuelle og det vil din kirke også komme til i sidste ende desværre. For surdejen spredet og ødelægger det sunde.

K.h.
Kim

Til toppen 
#17222 - 24/08/2003 00:02 Re: Statskirken [Re: øhlenschlæger]
steincke
Bruger

korrekt, så er der ingen, der bliver automatisk medlem af folkekirken. Alle medlemmer er meldt ind.

Lige som dig og mig er medlem af "De arbejdskye elementer", som vi er medlem af p.g.a. at der er andre der har melt alle dansker ind i den forening.

K.h.
Kim

Til toppen 
#17223 - 24/08/2003 00:10 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende. [Re: steincke]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Kim, det lyder næsten som om du mener, at der er en eller anden aldersgrænse for hvornår et barn efter din opfattelse ikke mere er så "uskyldig" og derfor behøver dåb og bevidst tro. Jeg har læst alle dine dåbsindlæg og må tilstå at jeg har meget svært ved at forstå, at du virkelig kan fastholde dit frikirkelige dåbssynspunkt.

Du har modtaget utrolig mange indlæg og bibelcitater, som på mange forskellige måder modsiger din dåbsopfattelse, men det forekommer mig, at alt preller helt af på dig, og hvis du slet ikke vil tage op til overvejelse, om du måske tager fejl, men bliver ved med at forkynde dit alternative dåbssyn, så synes jeg vi skal stoppe her - det er opslidende og splittende at blive ved med at forklare det samme, når situationen åbenbart er helt fastlåst.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#17224 - 24/08/2003 00:11 Re: løgn og latin [Re: Esmaralda]
steincke
Bruger

Hej Ester

- du mener: (bekendende) tro + dåb = vupti frelse ( det mener jeg også er en fuldt ud gyldig vej hvis man ikke er døbt i forvejen )
- jeg mener: dåb + (bekendende) tro = vupti frelse ( det mener du ikke har hold i virkeligheden? )

Det ville jeg da gerne kunne, hvis der nu ikke lige stod at man skulle bekende troen med sin mund.

K.h.
Kim

Til toppen 
#17225 - 24/08/2003 00:15 Re: Statskirken [Re: steincke]
øhlenschlæger
Bruger

Jeg prøvede såmænd bare lige at påpege, at vi trods ikke har svenske tilstande (fra før deres folkekirke blev skilt helt fra staten). Der blev man nemlig medlem af den svenske kirke når man blev født. Herhjemme skal man trods alt døbes.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#17226 - 24/08/2003 00:23 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende. [Re: kristina]
steincke
Bruger

Kære Kristina.

Du har modtaget utrolig mange indlæg og bibelcitater, som på mange forskellige måder modsiger din dåbsopfattelse, men det forekommer mig, at alt preller helt af på dig, og hvis du slet ikke vil tage op til overvejelse, om du måske tager fejl, men bliver ved med at forkynde dit alternative dåbssyn, så synes jeg vi skal stoppe her - det er opslidende og splittende at blive ved med at forklare det samme, når situationen åbenbart er helt fastlåst.

Det ser sikkert sådan ud, men jeg må tilstå, at jeg har selv kommet med mange skrfitsteder der modsiger barnedåben, hvor det er som om at det præller af, p.g.a. at Luther forklaret noget om det. Jeg er typen, der gerne kommer imøde, men ser jeg at andre ikke ønsker dette, bliver jeg fast hvor jeg står. Så mine indlæg som er udslag som om at det præller af er p.g.a. at det jeg henviser til, ser ud til at pralle af, for lige at tage det område.

Hvis du lægger mærke til Esters og min debat, så går jeg Ester meget imøde, hvor hun selv gør det.

Det er giver nogle tanker, at nogle af mine indlæg pludselig skal stanses, når jeg kommer med spørgsmål, der sætter store spørgsmålstegn ved tvangsdåben i forhold til Biblen og til fordel for troensdåb der sker efterfulgt efter at man bekender det med sin mund.

K.h.
Kim

Til toppen 
#17227 - 24/08/2003 00:50 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende....ja..*S* [Re: kristina]
steincke
Bruger

Øhmmm, det er mig der kludre i det. For selvfølgelig kan vi tro, selv om vi synder.

Du bruger faktisk en sætning der er fuldt ud sigende :

have en frelsende kristen tro

Du har ikke forstået vores syndfri liv i Jesus. På en eller anden måde, så vil du have det til at være, at vi som menneske er syndfri, det er der ingen der siger. Helligånden har oplært os, til at være fri fra synden.

Når en bankmand får den faste opgave at skulle ordne pengesedler, får vedkommende et bundt ægte sedler, som vedkommende skal kunne se/ ægtheden i. Når vedkommende har gjort det en masse gange, kommer man nu nogle uægte i, for at se om vedkommende opdage de uægte. Det vil hav gøre, når han kender de ægte. Sådan er det med evangeliet. Vi skal kende det, så vi opdager synden når den er og ikke fæste os i synden og frelsen. For kender vi frelsen, vil synden bryde frem så vi kan komme med den til Jesus. Når synden i sig selv ikke kan skjule sig i frelsen, vil man fokuser på frelsen og Jesus.

K.h.
Kim

Til toppen 
#17228 - 24/08/2003 00:54 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende....ja..*S* [Re: malli]
steincke
Bruger

Vi vil da gerne døbe børn, hvis de med deres mund bekender troen.

Det skal de bare ikke barnedåben, hvilket er et vigtigt element.

K.h.
Kim

Til toppen 
#17229 - 24/08/2003 01:03 Dåbens trosbekendelse [Re: carl]
john316
Bruger

Hej Carl,

Du skriver: "....det er svært at høre på, at en anden svarer for barnet og at præsten garanterer at barnet nu er genfødt ved vand og ånd og modtaget frelsen og Helligånden i barnedåben." Ja, det er det! Og hvad er det de står og siger? Her er trosbekendelsen fra dåbsritualet:

N.N. Forsager du Djævelen og alle hans gerninger og alt hans væsen? - Ja!
Tror du på Gud Fader, den Almægtige, himlens og jordens skaber? - Ja!
Tror du på Jesus Kristus, hans enbårne Søn, vor Herre, som er undfanget ved Helligånden, født af Jomfru Maria, pint under Pontius Pilatus, korsfæstet, død og begravet, nedfaret til dødsriget, på tredje dag opstanden fra de døde, opfaret til himmels, siddende ved Gud Faders, den Almægtiges, højre hånd, hvorfra han skal komme at dømme levende og døde? - Ja!
Tror du på Helligånden, den hellige, almindelige kirke, de helliges samfund, syndernes forladelse, kødets opstandelse og det evige liv? - Ja!
Vil du døbes på denne tro? - Ja!

Jeg bliver trist, vred og dårligt til mode, når folk jeg kender som ikke-kristne stiller sig op og lirer denne, i øvrigt gode, trosbekendelse af bare fordi det er tradition at barnedøbe eller fordi folk tror det er her navngivningen finder sted.

Har du lagt mærke til, at folk altid siger: "hvad skal han/hun så hedde"? Jeg postulerer, at årsagen til denne formulering, er dåbens funktion som navngivningsfest. Det ville være meget mere naturligt, at spørge: "hvad hedder han/hun", for folk har jo næsten altid navngivet barnet lige efter fødslen (når de kender kønnet).

Derfor: Hvad kan vi gøre, for at få ikke-kristne danskere til i det mindste, at tage dåbsritualet seriøst? Det er efter min mening meget vigtigere end, at debatere trosdåb/barnedåb.

Til toppen 
#17230 - 24/08/2003 01:14 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende....ja..*S* [Re: Esmaralda]
steincke
Bruger

Hej Ester

Det eks. du kommer med

Jeg (har engang) kendt en som blev nægtet en trosdåb fordi nogen havde set ham med en øl i hånden i en sen nattetime ude i byen...... De mente ikke at han kunne have en rigtig tro når han (stadig) drak øl.
I det tilfælde var det andre der dømte om om han havde tro - selvom han sagde at han havde.

Er lidt svær at svare på, men umiddelbart mener jeg det er forkert at nægte vedkommende at blive døbt, for hvis vedkommende bekender at personen tror, Jesus er Gud Søn (kommet i kødet), så er de faktsik frasagt sig selv frelsen ved at dømme. Jeg kender ikke til episoden, til at kunne udtale mig om den, så det jeg skriver skal taget med mange forbehold.

Det er rigtigt, troen skal ikke bedømmes om den er god nok, for at se om man kan blive døbt. Det skal være så, hvis der kommer en ukendt ind, evt. med Biblen i hånden og siger at personen tror Jesus er Guds Søn, efter at have læst Biblen og vil døbes, så skal vedkommende døbes uden flere spørgsmål.

Jeg må indrømme, at jeg tænkte ikke om jeg havde tro nok da jeg skulle døbes. Tilgengæld angræb satan mig med ordne :" Du bliver forkastet, menigheden vil ikke accepter at du bliver født på ny til et liv med Jesus, for du er fuld af synd, det kan de se på alt det som du laver". Jeg vil gerne sige, at der var ikke én dag, hvor jeg tænkte på at ringe og sige at jeg ikke ville døbes alligevel. Jeg bad Jesus om styrke og at holde på mig. Jeg priste Jesus i lovsang hverdag, for at tankerne ikke skulle komme, men de små pauser jeg holdte, var lige det der skulle til, så var satan der med angreb.
Nu er jeg en ny skabning i Kristus og piben har fået en anden lyd. Jeg er ikke i tvivl og bruger med sikker myndighed i Jesus Kristus, at fortælle modstanderen hvor han høre hjemme, hvilket er under mine fodsåler. HELLELUJA!!!

K.h.
Kim

Til toppen 
#17231 - 24/08/2003 01:18 Re: Dåbens trosbekendelse [Re: john316]
steincke
Bruger

Derfor: Hvad kan vi gøre, for at få ikke-kristne danskere til i det mindste, at tage dåbsritualet seriøst? Det er efter min mening meget vigtigere end, at debatere trosdåb/barnedåb.

Amen, det er sikkert et af de store ting der er et krav.

K.h.
Kim

Til toppen 
#17232 - 24/08/2003 01:21 At blive medlem af folkekirken [Re: øhlenschlæger]
john316
Bruger

Nej, du har selvfølgelig ret i, at man ikke bliver meldt ind i folkekirken automatisk, man bliver meldt ind, når ens forældre vælger at man skal døbes - typisk som spæd.

Er der ikke nogen, med tilstrækkeligt store lunger, som gider råbe til alle danskere:

"I SKAL IKKE BARNEDØBE JERES BARN FORDI DET ER EN TRADITION! DET ER IKKE NOGEN NAVNGIVNINGSFEST! I SKAL KUN GØRE DET, HVIS I TROR PÅ JESUS KRISTUS!"

Hvis budskabet bliver hørt og forstået, vil det sikkert nedbringe folkekirkens medlemstal betydeligt, men hvor ville det glæde mig ikke at skulle høre på falske trosbekendelser (mon det også ville glæde Gud?).

Til toppen 
#17233 - 24/08/2003 01:29 Re: Flyttet tråd: [Re: malli]
john316
Bruger

Det var da rart, så kan man blande sig lidt, uden at homodebatten bliver eksponeret hele tiden

Malli, med reference til tidligere indlæg, så hopper jeg bare med på den her dåbsdebat og undlader at starte en ny tråd (det er lidt mere uforpligtende)

Til toppen 
#17234 - 24/08/2003 03:39 Re: At blive medlem af folkekirken [Re: john316]
steincke
Bruger

råbe til alle danskere:

"I SKAL IKKE BARNEDØBE JERES BARN FORDI DET ER EN TRADITION! DET ER IKKE NOGEN NAVNGIVNINGSFEST! I SKAL KUN GØRE DET, HVIS I TROR PÅ JESUS KRISTUS!"

Hvis budskabet bliver hørt og forstået, vil det sikkert nedbringe folkekirkens medlemstal betydeligt, men hvor ville det glæde mig ikke at skulle høre på falske trosbekendelser (mon det også ville glæde Gud?

Det vil Gud helt sikkert. Selvom det vil give en tilbage gang for folkekirken, vil den kun være midlertidig. De får renset ud og Herrens ord bliver levende på en ny måde og dem som Gud kalder, vil med sikkerhed komme i folkekirken, hvis det er deres temprement.

K.h.
Kim

Til toppen 
#17235 - 24/08/2003 03:59 Re: At blive medlem af folkekirken [Re: john316]
øhlenschlæger
Bruger

Fuldstændig enig. Det burde også være det alle forældre fik at vide af præsten, når de vil have deres barn døbt.

Lidt for sjovs skyld prøvede jeg forøvrigt at finde ud af, hvor stor en procentdel af de nyføldte, der bliver døbt folkekirken. Rent umiddelbart skulle man jo tro at det lå en smule lavere end den procentdel, der er medlem af folkekirken, da der er personer, som er medlem af folkekirken, men ikke får deres børn døbt, men vel næppe nogen, som ikke er medlem, der får deres barn døbt.

Jeg havde lidt bøvl med at finde tallene, men så vidt jeg kan se, så var ca. 85% af befolkningen medlem af folkekirken i 1999 og ca. 88% af de nyfødte blev døbt. Enten må jeg vist have fået fat i nogle lidt forkerte tal eller også får medlemmer af folkekirken i gennemsnit flere børn end den øvrige del af befolkningen .

Nå, men det var egentlig bare en sidebemærkning.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#17236 - 24/08/2003 07:45 Re: Statskirken [Re: øhlenschlæger]
Kenny
Bruger

Reg.: 26/07/2003
Sted: Næstved

Bare lige for at få det faktuelle korrekt, så er der ingen, der bliver automatisk medlem af folkekirken. Alle medlemmer er meldt ind.

Da ikke af én selv. Jeg har i hvert fald aldrig meldt mig ind i Folkekirken (til gengæld har jeg meldt mig ud ).

Til toppen 
#17237 - 24/08/2003 09:46 Re: homo [Re: steincke]
malli
Bruger

Hej Steincke

"Jeg er blot bange for at må give de mennesker ret, som siger at teologi er en uddannelse der fjerner mennesker fra Gud. Forstået på den måde, at de får så meget viden, at de miste de basale dele i evangeliet. "

Teologi betyder: "læren om Gud og kristendommens indhold". Jeg har meget svært ved at se at når man sætter sig ind i dette MISTER man de basale dele af evangeliet. Det er der bestemt ikke belæg for gennem Skrifterne:

"De rejste gennem Amfipolis og Apollonia og nåede til Thessalonika, hvor jøderne havde en synagoge. v2 Efter sædvane gik Paulus hen til dem, og tre sabbatter i træk førte han samtaler med dem ud fra Skrifterne. v3 Han udlagde dem og forklarede, at Kristus måtte lide og stå op fra de døde, og sagde: »Denne Jesus, som jeg forkynder for jer, er Kristus.« (Apg. 17,3-4)

"Alt, hvad der tidligere er skrevet, er jo skrevet, for at vi skal lære af det, så vi med udholdenhed og med den trøst, som Skrifterne giver os, kan fastholde håbet." (Rom. 15,1)

Disse jøder var mere imødekommende end jøderne i Thessalonika, de modtog ordet med megen velvilje og granskede dagligt Skrifterne for at se, om det forholdt sig sådan.(Apg. 17.11)

Jeg tror at det, uanset om man har studeret eller ej, forholder sig sådan, at det er ens hårdhjertethed der lukker af for troen ! Hårdhjertede mennesker findes naturligvis allevegne.

Mkh Malli

Til toppen 
#17238 - 24/08/2003 10:05 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende....ja..*S* [Re: steincke]
malli
Bruger

Hej Kim

Malli:"Jeg mener på ingen måde at Kirken håner evangeliet ved at barnedøbe, og idet du på intet tidspunkt har kunnet dokumentere at Gud ikke kan skabe tro i spædbørn.........eller for den sags skyld begrunde hvorfor at spædbørn ikke skulle være omfattet af Guds pagt er slige ytringer at betragte som en fis i en hornlygte!"

Kim: "De er omfattet af Guds Rige, men når de nu er omfattet af Guds Rige, hvad skal de så genfødes (dåben) til?"

Hvor i alverden har du fra at børn er omfattet af Guds rige? Det hænger jo slet ikke sammen med at børn blev omskåret da de var 8 dage gamle.

I Ordet står ligeledes "Alle har syndet og mistet herligheden fra Gud". Spædbørn bliver født ind i en ond og troløs slægt - nemlig efterfølgerne af Adam. Derfor er de på samme måde som vi underlagt arvesynden. Spædbørn er altså ikke i himlen, de er i allerhøjeste grad på jorden! Men "himmeriget hører sådanne til", vi skal nemlig have den samme tro og tillid som et lille barn.

Børn kan alt andet lige kun omfattes af Guds rige hvis de bliver døbt, for heri indgår Gud en pagt med dem, og de bliver podet ind til Kristus.

Mkh Malli

Til toppen 
#17239 - 24/08/2003 10:22 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende....ja..*S* [Re: carl]
malli
Bruger

Hej Carl

Hvis du går ind i nogle kirker vil du se et kar i våbenhuset. Det blev brugt til at dyppe og rense de nye babyer inden de kom ind i kirken for efter datiden var de urene ligesom kvinder efter fødselen. Da kirkebygningen blev opfattet som hellig måtte der kun komme "rensede sjæle". I andre kirker har man fundet kar der blev brugt til at døbe voksne og de blev dykket helt ned under vandoverfladen ! ! !

Det har jeg godtnok aldrig hørt, men der har jo været mange besynderlige traditioner gennem tiden.

Dåb af spædbørn er dog af ældre dato, da spædbørn også var omfattet af proselytdåben. Derudover blev børn jo omskåret da de var 8 dage gamle, som tegn på at de var omfattet af Guds pagt. Jeg har derfor meget svært ved at se, hvorfor Gud nu pludselig ikke skulle ønske spædbørn i pagten.

Mkh Malli

Til toppen 
#17240 - 24/08/2003 10:39 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende....ja..*S* [Re: steincke]
malli
Bruger

Hej Kim

Vi vil da gerne døbe børn, hvis de med deres mund bekender troen.

Er det en garanti for tro? Jf. tidligere indlæg om konfirmander.

Med munden bekender man til frelse, dog ikke uden tro....men man bekender ikke til dåb!

Vi er ikke blevet befalet at mennesker skal bekende til frelse førend de kan blive døbt.

I skaber en regel hvor der Gud handler af ren nåde.

Mkh Malli

Til toppen 
#17241 - 24/08/2003 10:55 Re: Dåbens trosbekendelse [Re: john316]
malli
Bruger

Hej Rolf

"Jeg bliver trist, vred og dårligt til mode, når folk jeg kender som ikke-kristne stiller sig op og lirer denne, i øvrigt gode, trosbekendelse af bare fordi det er tradition at barnedøbe eller fordi folk tror det er her navngivningen finder sted."

Jeg er enig med dig i at man burde adskille barnedåb og navngivning. Jeg har hørt om en sag hvor præsten forlangte at forældrene (ikke-kristne) skulle acceptere deltagelse i enten kristendomsundervisning eller dåbsundervisning, inden han ville døbe.

Forældrene klagede......og de fik medhold !

Det duer simpelthen ikke, for hvordan vil de kunne undervise barnet i den kristne tro?

Undervisningen er jo tilknyttet dåben jf. missionsbefalingen.

Mkh Malli

Til toppen 
#17242 - 24/08/2003 12:50 Re: Statskirken [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Hej Steincke

Jeg er MEGET klar over at vranglære kan forekomme i folkekirken (min kirke) .... det virker ikke som om du er klar over at det også kan forekomme i din...??!!??

Hvor stiller det så os?

Jeg lytter opmærksomt til præstens ord og vejer det mod Bibelens for at se om det er godt og sundt eller ikke.

Du sidder tilbagelænet og sluger alt dit (perfekte) præst forkynder - han er jo kristen.

Men vi skal huske at selv kristne kan tage fejl..... også selvom de er præster eller prædikanter.

og det vil din kirke også komme til i sidste ende desværre. For surdejen spredet og ødelægger det sunde.

Ja når der er surdej vil det sprede sig - sådan er det i alle kirker. Desværre. Men hvis alt det sunde bare flygter vil det gå meget stærkt.

Lad os sige at alle i LM og IM trækker sig ud af folkekirken - hvad ville der så ske??? Med IM, men LM, med folkekirken???

Hvad er dit bud?

Til toppen 
#17243 - 24/08/2003 12:59 Re: dåb og bekendelse [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Hej Steincke

Tag mig som eksempel (jeg kender mig nemlig tilstrækkeligt til at kunne gøre det )

Jeg blev døbt da jeg var ca 1½ mdr gammel. Jeg er blevet oplært i kristendommen. I dag bekender jeg at jeg tror på Jesus som min frelser.

Jeg er døbt og jeg bekender....... hvori ligger fejlen???

Til toppen 
#17244 - 24/08/2003 13:07 Re: enkeltsager [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Hej steincke

Selvfølgelig kan du ikke kommentere enkeltsager - det var heller ikke det jeg ville.

Jeg ville påpege faren ved trosdåb - at NOGEN bliver "magtsyge" og vil bestemme hvem der må og kan døbes.....og hvilke kreterier der skal til.......
Jeg siger ikke at alle gør det - tror endda at det er langt fra..... men kender eksempler hvor det er sket.... desværre....

Nu er jeg en ny skabning i Kristus og piben har fået en anden lyd. Jeg er ikke i tvivl og bruger med sikker myndighed i Jesus Kristus, at fortælle modstanderen hvor han høre hjemme, hvilket er under mine fodsåler. HELLELUJA!!!

Hvor er det dejligt at høre at Jesus har givet dig en stærk tro.
(men det er vel under JESU fodsåler Satan hører hjemme ikk??? )

Til toppen 
#17245 - 24/08/2003 13:17 Re: dåb og bekendelse [Re: Esmaralda]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Kære Ester, dejligt at høre, og det samme her!

Mon det en dag kommer så vidt, at det bliver nødvendigt at styrte ud og samle underskrifter til fremlæggelse på dette forum, så JesusNets øvrige brugere ikke får det indtryk, at det nok kun drejer sig om dig og mig og nogle få andre ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#17246 - 24/08/2003 16:34 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende....ja..*S* [Re: malli]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej Malli
Dit citat:
"Dåb af spædbørn er dog af ældre dato, da spædbørn også var omfattet af proselytdåben. Derudover blev børn jo omskåret da de var 8 dage gamle, som tegn på at de var omfattet af Guds pagt. Jeg har derfor meget svært ved at se, hvorfor Gud nu pludselig ikke skulle ønske spædbørn i pagten."

Undskyld, men din kommentar omhandler traditioner i jødedommen, som holder sig til foreskrifterne i Moseloven (den gamle pagt)og har intet med den nye pagt at gøre.
Dengang brugte man ikke barnedåb, derimod velsignede man spædbørn, hvilket de der tror på voksendåb også praktiserer. Velsignelsen af børn er den ældste tradition vi kender til, hvorimod bibelen overhovedet ikke taler om barnedåb. Kom nu ikke med den gamle skrøne om " hele hans hus blev døbt" . Der står intet konkret om barnedåb, derimod står der tydeligt og klart om velsignelse af børn.
Jesus tog børnene i favn og velsignede dem, for de hørte himmeriget til, men den overleverede tradition med barnedåben hører faktisk til fra den katolske kirke inden reformationen.

Men lad det nu ligge, for det vigtigste her i livet er troen på Kristus og det er der heldigvis masser af mennesker der har i behold og nu vil mange af de der ikke blev døbt som børn gerne døbes og erklærer at de tror på Gud.

Alle der tror på Kristus hører til Guds menighed, Kristi legeme uanset hvordan de er kommet til tro.
carl

Til toppen 
#17247 - 24/08/2003 18:09 Re: Statskirken [Re: Kenny]
øhlenschlæger
Bruger

Det påstod jeg vist heller aldrig .

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#17248 - 24/08/2003 19:16 Barnedåb! [Re: carl]
malli
Bruger

Hej Carl

Jeg blev temmelig træt af at se på overskriften - er derfor ændret.

Mht proselyt-dåb har jeg nu læst indtil flere steder at de også skulle omfatte børn. Bl.a. her http://www.kelf.dk/html/daaben.htm, der står iøvrigt også bibelhenvisninger til hele husstande der blev døbt.

Med kærlig hilsen

Malli

Til toppen 
#17249 - 24/08/2003 22:29 Re:Skal vi tage det igen? :-) [Re: steincke]
Pente Costal
Bruger

The angels will reply.............Amen...

mvh. PC

Til toppen 
#17250 - 24/08/2003 22:33 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende....ja..*S* [Re: steincke]
Pente Costal
Bruger

Til toppen 
#17251 - 24/08/2003 22:36 Re: Er barnedåb synd og Gudbespottende....ja..*S* [Re: carl]
Pente Costal
Bruger

Intet andet kan jeg sige end:

Wow....godt indlæg...

mvh. PC

Til toppen 
#17252 - 24/08/2003 22:45 Re: PC som præst [Re: Esmaralda]
Pente Costal
Bruger

Jeg tager skam kampen op..
Den er på gaden for mig vedkomne...jeg er evangelist...ikke hyrde.
Men jeg vil ikke være præst i en kirke, hvor jeg ved at min ledelse ansætter og lever i ting som jeg prædiker bibelsandhed imod.
..
mvh. evangelist af kristi kors.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær