På et øjeblik kan din tilværelse komme til at se helt anderledes ud - hvis du for eksempel vandt i Lotto. Måske har du allerede fulgt bankernes opfordringer, så en lottogevinst bliver sat direkte ind på bankkontoen?
Er du glad for dine penge? Så glad, at de sidder helt fast? Eller vil du være villig til at dele ud af dem for at hjælpe én eller anden, når det kommer til stykket? Jeg tænker her ikke på sådan en lille sjat penge man kommer i en indsamlingsbøsse, men på en betydelig sum, altså noget der ligner om ikke hele, så dog en stor del af din formue?
For nogen tid siden hørte jeg en fortælling fra det virkelige liv, som gjorde et stærkt indtryk på mig. Der var et par familier, som gennem en årrække havde haft et nært venskab. Den ene af dem, var på et tidspunkt kommet i store økonomiske vanskeligheder med udsigt til at måtte dreje nøglen om i deres firma. Da trådte den anden familie til, og gav dem ret til at disponere over og bruge alle deres penge og værdipapirer. Det var rigtige venner. Venskabet var vigtigere end cool cash.
Hånden på hjertet, ville du ha’ gjort det samme, overfor dine venner?
Hvis du svarer ”Ja” til dette, mon der så alligevel ville være ”rene penge for ordene”, når det kom til stykket?
Eller måske synes du slet ikke, at du har (for) mange penge. Det kan da også godt være, at det er rigtigt; men i forhold til de mange mennesker i U-landene, der ligger sultende, ja døende for dine øjne i TV – så er du jo stinkende rig. Hvad med dem? Er du villig til at dele din rigdom med dem? Eller er der grænser for hvem, du vil dele med? Du synes måske allerede, at du betaler mér end nok, og at grænsen er langt overskredet med al den U-landsbistand, du betaler over skatten.
Da du havde penge nok – og brugte dem - var du ven med alle, men da pengene slap op, forsvandt alle rygklapperne.
Har du oplevet det med den store gevinst?
Har du oplevet at miste alt, hvad du ejede?
Har du måttet erfare at ”nød lærer nøgen kvinde at spinde”?
Var der én, der delte med dig engang?
Hvem vil du dele med?
Ring ind på 70 21 23 21- vær med i samtalen på søndag den 17. august fra kl. 23:00 og 2 timer frem.