Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#16354 - 08/08/2003 22:57 Tungetale
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej alle

Der har i nogle af de senere inlæg været nævnt fænomenet tungetale flere gange. Det har gjort mig lidt nysgerrig efter at vide hvad der egentlig står i Bibelen om det.
Her kommer nogle vers som jeg ar faldet over og som jeg synes forklarer det godt:

1 Kor12 v29 Kan alle være apostle? Eller profeter? Eller lærere? Kan alle gøre mægtige gerninger? v30 Har alle nådegaver til at helbrede? Kan alle tale i tunger? Kan alle tolke tungetale? v31 Men stræb efter de største nådegaver!

Her står at det ikke er alle som har samme nådegave - vi er alle forskellige og har hver vores gave og opgave i menigheden.

1 Kor14 v19 Men i menigheden vil jeg hellere tale fem ord med min forstand og lære andre noget, end tusindvis af ord i tunger.

Paulus skriver her at han hellere vil tale "almindeligt" i menigheden end han vil tale i tunger.

1 Kor 14 v37 Hvis nogen mener, at han er profet eller har en åndsgave, skal han vide, at det, jeg skriver til jer, er et bud fra Herren. v38 Hvis en ikke anerkender det, bliver han ikke selv anerkendt.
v39 Altså, mine brødre, I skal stræbe efter at tale profetisk, og I må ikke hindre nogen i at tale i tunger. v40 Men alt skal gå sømmeligt og ordentligt til.

Vi skal stræbe efter at tale profetisk frem for alle andre nådegaver. Vi skal anerkende dem som kan tale i tunger - og de skal have lov til at tale hvis det får ordentligt til. (Tungetale som går ordentligt til forklares senere)

1 Kor 12 v7 Det, som Ånden åbenbarer, får hver enkelt til fælles gavn. v8 Én får gennem Ånden den gave at meddele visdom, en anden kan ved den samme ånd meddele kundskab. v9 Én får tro ved den samme ånd, en anden nådegaver til at helbrede ved den ene og samme ånd, v10 og igen en anden får kraft til at gøre mægtige gerninger. Én får den gave at tale profetisk, en anden evnen til at bedømme ånder; én får forskellige slags tungetale, en anden evnen til at tolke tungetale. v11 Alt dette virker den ene og samme ånd, der deler ud til hver enkelt, som den selv vil.

Her står at alle nådegaver er noget vi får til fælles gavn. Alle nådegaver er virket af en og samme Ånd. Denne Ånd (Helligånden) deler nådegaver ud til hvem han vil og når han vil og hvilken gave han vil.

1 Kor 13 v8 Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå.

Her står at alle nådegaver engang skal forgå - kun kærligheder ophører aldrig. De er altså ikke så vigtige at vi skal bygge vores liv op omkring dem, for de skal forgå på den yderste dag.

1 Kor 14 v22 Derfor er tungetale et tegn, ikke for de troende, men for de ikke-troende. Og profetisk tale er ikke for de ikke-troende, men for de troende. v23 Hvis nu hele menigheden kommer sammen, og alle taler i tunger, og der så kommer nogle udenforstående eller nogle ikke-troende ind, vil de så ikke sige, at I er vanvittige? v24 Men hvis alle taler profetisk, og der kommer en ikke-troende eller en udenforstående ind, så ser han sig afsløret af alle, bedømt af alle; v25 det åbenbares, hvad der er skjult i hans hjerte, og så vil han falde på sit ansigt, tilbede Gud og udbryde: Gud er virkelig hos jer.

Her står at hvis der kommer ikke-troende ind i menigheden er det ikke hensigtsmæssigt at alle taler i tunger - de vil tro hele menigheden er tosset. Men tales der profetisk vil det fører til tro.

1 Kor 14 v26 Hvad da, brødre? Når I kommer sammen, har den ene en salme, en anden en belæring, én har en åbenbaring, én har tungetale, en anden har tolkningen. Alting skal være til opbyggelse. v27 Hvis nogen taler i tunger, så to eller højst tre, og én ad gangen, og der skal være én til at tolke det. v28 Hvis der ikke er nogen til at tolke det, skal den, der kan tale i tunger, tie stille i menigheden. Han kan tale til sig selv og til Gud!

Her står at der højst må være to eller tre dar taler i tunger ( jeg forstår det som to eller tre ved hvert møde) og kun én ad gangen - altså ikke flere forskellige på samme tid. OG der skal være en som kan tolke det. Er der ingen tolk skal den som kan tale i tunger tie og kun tale i tunger hjemme alene med Gud.

Ja det blev en ordentlig smørre - men jeg synes lige jeg ville dele mine studier med jer

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#16355 - 08/08/2003 23:43 Re: Tungetale [Re: Esmaralda]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Ester, tak for din indsats med at få rede på hvad bibelen siger om tungetale og de andre nådegaver.

Ved læsningen standsede jeg ved 1. Kor. 12,9, hvor der står at også tro er en nådegave.

Jeg har jeg ikke bemærket før, men det bekræfter jo, at vi ikke selv kan beslutte os til at tro, men at den skænkes os. Netop den nådegave må da være den største af alle!

Men ... også den skal forgå. En dag ved vi - så er det slut med både tro og håb. Men aldrig aldrig med kærligheden

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#16356 - 09/08/2003 08:18 Re: Tungetale [Re: Esmaralda]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Esmeralda

I Apg. ser vi at tungetalen var et SPROG! - folk hørte evangeliet forkyndt på deres eget sprog. Derudover vil jeg henvise til Chemnitz indlæg http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Board=kristen&Number=23317&page=&view=&sb=&o=&vc=1

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#16357 - 09/08/2003 14:49 Re: Tungetale [Re: kristina]
Esmaralda
Bruger

Hej kristina

Ja tro er også en af de nådegaver som Ånden giver til hvem den vil. Når den vil.

Hmmm jeg har aldrig tænkt på at troen engang skal forgå - og da slet ikke som noget positivt Men det er da rigtigt hvad du skriver - engang skal vi VIDE og ikke tro....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#16358 - 09/08/2003 14:54 Re: Tungetale [Re: malli]
Esmaralda
Bruger

Hej malli

Der står i 1Kor 12 v v10 og igen en anden får kraft til at gøre mægtige gerninger. Én får den gave at tale profetisk, en anden evnen til at bedømme ånder; én får forskellige slags tungetale, en anden evnen til at tolke tungetale.

Forskellige slags tungetale...... om der "kun" er ment forskellige sprog eller om der også er tungetale som ikke er det sprog her i verden --- det ved jeg ikke...

Jeg forestillede mig at det måske kunne være Helligånden (som jo virker tungetale) der taler gennem munden på den som kan tungetale og direkte til Gud på deres "interne" sprog ....... men bestemt (også) på sprog her i verden (det VED vi jo er sket før på pinsedagen)

Men som sagt jeg er lidt ude og svømme hvad dette emne angår....

Til toppen 
#16359 - 09/08/2003 14:57 Re: Tungetale [Re: malli]
Esmaralda
Bruger

Hej igen malli

Jeg har lige læst chremnitz´s inlæg.

Det som jeg ser som den største "fejl" ved denne moderne tungetale er at hvis der ikke er nogen som kan oversætte og fremlægge det skal det IKKE FOREGÅ I menigheden - men kun hjemme alene med Gud.

Til toppen 
#16360 - 09/08/2003 15:25 Re: Tungetale [Re: Esmaralda]
malli
Bruger

Hej Esmeralda

Sådan står det jo også skrevet at det skulle foregå !...hvis der altså var tale om tungetale.

Mkh Malli

Til toppen 
#16361 - 09/08/2003 16:09 Re: Tungetale [Re: Esmaralda]
chemnitz
Bruger

Reg.: 04/06/2002
Sted: Sabro (Århus), DK
Hej Ester.
Selvom det skulle være et internt sprog eller englesprog(Hvis man vil forstå Paulus uironisk i 1.kor 14), så må det være et sprog, der har en form for grammatisk struktur -også selvom sprogets mening ikke kan decifreres. LIngvister kan undersøge om der er nogen form for struktur i et sprog de ikke kan forstå, og den moderne tungetale er iflg. deres undersøgelse simpelthen blabrelyde. Den slags blabrelyde er et psykologisk fænomen, der optræder i forbindelse med ekstase -også i andre religioner. At ville gøre Helligåndens gerning lig ekstase er for mig at se meget farligt.

Ligesom helbredelser må kunne efterprøves, må tungetale også

Men i øvrigt mener jeg, at glossolalia -tungetale i Nt er deciderede msksprog. De tekster, der udtaler sig om det beskriver dem som sådan -intetsteds som blot blabrelyde.
Den her tekst omhandler emnet: http://www.graceonlinelibrary.org/full.asp?ID=43

mvh. Chemnitz

Til toppen 
#16362 - 09/08/2003 16:43 Re: Tungetale [Re: chemnitz]
Esmaralda
Bruger

Hej Chremnitz

Jeg er på ingen måde tilhænger af blabrelyde. Og håber ikke jeg har givet udtryk for det.

Jeg er heller ikke tilhænger af at der er hele menigheder det taler i tunger i munden på hinanden - Bibelen siger én ad gangen og kun hvis der er en som kan tolke/oversætte det --- ellers slet ikke.

Jeg tror desvære ofte at de menigheder hvor alle kan "tungetale" er det ofte at en stor del af dem kun han blabrelyde..... men igen kun Gud ved det.

Joke: De siger at der er struktur i det tyske sprog - men jeg har aldrig kunnet finde noget.
Dermed mener jeg at der KAN være et sprog som er hævet over vores forstand og som kun Gud kan forstå. Jeg siger ikke at der ER et sådant sprog. Tør bare ikke udelukke det helt.

Men det er jo ikke et sprog man kan bruge i menigheden - kun hjemme alene med Gud.

Til toppen 
#16363 - 10/08/2003 20:34 Re: Tungetale [Re: chemnitz]
Alex
Bruger

Reg.: 08/06/2003
chemnitz,

Helt enig. Det er uøvrigt en meget fin og dyb artikel du henviser til i dit link. Tungetale tjente naturligvis det formål at sprede evangeliet til et vidnesbyrd og således på forbilledig vis nedbryde Babelstårnet, der skiller nationer ad der af naturen ikke er klar til at blive fuldendte (se også 1 Mos. 3v22).

:-)

DKs første netforum for Bibelsk Universalisme:
http://www.groupcare.dk/da/group.asp?groupid=408816

Til toppen 
#16364 - 10/08/2003 21:19 Re: Tungetale [Re: chemnitz]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Chemnitz, du skriver

Ligesom helbredelser må kunne efterprøves, må tungetale også

Jeg ved ikke rigtig hvad jeg selv mener om dette emne, og desværre kan jeg ikke komme ind på dit link.

Paulus siger jo, at den, der taler i tunger, taler til Gud, og det er hermmeligheder og at han kun opbygger sig selv derved. Så mon den altid skal kunne efterprøves? En hemmelighed kan vel ikke efterprøves?

Jeg læser 1. Kor. sådan, at tungetalen havde fået rigelig stor plads i korinthermenigheden. Paulus fortæller at han også selv kunne tale i tunger, mere end nogen af de andre, og at han takkede Gud for den nådegave, men at han i menigheden hellere ville tale 5 ord med sin forstand og derved lære andre noget end tusindvis af ord i tunger.

Så for mig ser det ud som om der er flere slags tungetale, både til brug for forkyndelse for mennesker, hvis sprog man ikke selv kender, og så til at opbygge sig selv ved at tale hemmeligheder med Gud?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#16365 - 11/08/2003 23:34 Re: Tungetale [Re: Esmaralda]
IChThYS
Bruger

Reg.: 11/08/2003
Jeg er egentlig træt af denne diskussion, men kommer lige med en lille kommentar alligevel.

Er det ikke mærkeligt, at de fleste af dem, der langer ud efter tungetale ikke selv har denne gave?

Jeg synes, det er trist, at man nedvurderer en gave, som Gud virkelig har givet (og som Jesus omtaler som naturlig i Mark. 16,17-18) - især, hvis grunden bare er, at man ikke har gaven selv. Det ved jeg selvfølgelig intet om, om du har...

I verset med at stræbe efter nådegaverne vil jeg lige kommentere, at du læser et nej ind i verset, som ikke står der. Paulus stiller bare spørgsmålet - kan alle profetere? osv. Han svarer ikke på det. Til gengæld siger han, at vi skal stræbe efter gaverne - det er utroligt meningsløst at stræbe efter noget, der ikke kan opnås. Gå derfor ud fra, at du har mulighed for rent faktisk at få de nådegaver - ellers har du givet op på forhånd. Jeg vil faktisk påstå - udfra Mark. 16,17-18 - at alle kristne kan komme til at tale i tunger, og at det er en værdifuld gave. Paulus siger også, at han takker Gud for, at han selv taler mere i tunger end Korintherne (1. Kor. 14,18).

Jeg synes, du snyder dig selv for en gave ved at kalde den uvigtig i din sammenligning med kærligheden - pas på med at klade noget fra Gud for uvigtigt. Jeg har også lige en oplysning - vi er ikke på den sidste dag endnu, hvorfor disse gaver ikke er forgået endnu og derfor nok er værdifulde i dag.

Læg mærke til, at der står "forskellige slags tungetale". Der findes mere end én slags, og jeg tror på, at Paulus ikke hentyder til dem begge i hans om tale af tungetale. Den ene slags er bønnens tungetale, den som Jesus omtaler, hvor man personligt beder til Gud i et sprog, som kun ånden forstår. Dette sprog er til personlig opbyggelse. Der er for såvidt ikke noget i vejen for, at en hel menighed kan stå og bede på en gang og i munden på hinanden, når de alle beder personligt til Gud på én gang. Det gælder også bøn i tunger. Den anden tungetale er profetisk tungetale. Det giver sig selv, at en profeti ikke er meget værd, hvis man ikke kan forstå den... Det er klart, at den skal udlægges.

Dit studie har ikke bragt nogle nye aspekter frem i lyset og (undskyld, jeg er hård ved dig - det er ikke for at være strid) det bærer præg af, at du er gået ind i studiet med en forudindtagelse - at tungetale er lidt farligt og i hvert fald ikke noget, du har brug for. Overvej lige, hvorfor Jesus mente det var vigtigt, og om du virkelig vil undervurdere det.. Lad være med at sige, at du kan leve uden, hvis du i virkeligheden kunne få en gave. Lad være med at nøjes, hvis Gud ønsker, du skal have mere end det, du har. Forstår du, jeg bliver ked af det, hvis min elskede ikke vil tage imod de gaver, jeg ønsker at velsigne hende med.

Jeg tror på, at Gud gerne vil give os mere, end vi allerede har. Han er skudt i os - jeg vil gerne tage imod det, for jeg ved, det er gode gaver. Jeg vil stræbe efter at have alle nådegaverne, fordi jeg ved, de er gode.

Jeg håber mit indlæg kan bruges til noget.

Til toppen 
#16366 - 13/08/2003 17:33 Re: Tungetale [Re: IChThYS]
Esmaralda
Bruger

Hej IChThYS

Er det ikke mærkeligt, at de fleste af dem, der langer ud efter tungetale ikke selv har denne gave?

Hvem er du som gennem internettet kan dømme om jeg har tungetale eller ej?

Jeg synes, du snyder dig selv for en gave ved at kalde den uvigtig i din sammenligning med kærligheden - pas på med at klade noget fra Gud for uvigtigt

Jeg har vist aldrig sagt at tungetale er uvigtigt. Det jeg har prøvet er såmænd bare at vise hvad der står i Bibelen.......
Og JO tungetale er skam en nådegave - den er til opbyggelse af enten sig selv eller menigheden (eller begge). den er vigtig ellers ville Gud vel ikke have skabt den...???
Jeg mener bare ikke man kan MÅLE om nogen har HElligånden ved at se om de kan tale i tunger..... Man kan godt have Helligånden uden at kunne tale i tunger (jeg kender mange eksempler)

Du skriver at jeg skal lægge mærke til at der står forskellige slags tungetaler. Det har jeg skam set ......
Har du set at der står at hvis man taler i tunger i menigheden SKAL det fremlægges/oversættes ellers skal man KUN gøre det hjemme?

Til toppen 
#16367 - 13/08/2003 21:40 Re: Tungetale [Re: kristina]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Kristina.

Du skriver: "En dag ved vi - så er det slut med både tro og håb."
Jeg kan godt forstå, hvad du mener. Vi skal vandre i skuen, og håbet skal være opfyldt.
På den anden side står der jo netop, at tro, håb og kærlighed er de 3 ting, der forbliver, når det stykkevise er forsvundet, og vi skal kende fuldt ud. Så må det vel bare være tro som tillid til Gud - vantro skal der i hvert fald ikke være, og håbet skal måske forblive på den måde, at det er et opfyldt håb?
Håber ikke det virker som rent ordkløveri.

Mvh. Annepande.

Til toppen 
#16368 - 13/08/2003 22:42 Re: Tungetale [Re: AnnePande]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Anne,
Nej, det er ikke ordkløveri, men teksten forekommer mig ikke let tilgængelig her. Der står jo

Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.
Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden

Jeg synes vi kommer til at vride teksten ret meget, uanset hvad. Tro er det samme som tillid, det går måske an, men at håb skulle være "opfyldt håb"

Der står i Rom .8,24: "Men et håb som man ser opfyldt er ikke noget håb, for hvem håber på det man kan se?"

Jeg vil lægge den tekst lidt på hylden, tror jeg. Jeg kan ikke komme i tanke om nogen bedre tolkning end din, men tilfreds er jeg ikke.
----------

Hvad er det egentlig vi ser, når vi ser i et spejl, som vi gør nu? Vores eget ansigt

Tænk at vi på Herrens dag skal se ansigt til ansigt. Guds ansigt!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#16369 - 13/08/2003 23:44 Re: Tungetale [Re: kristina]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Kristina.

Jo jeg indrømmer at den vist var lidt søgt, den med det opfyldte håb. Jeg ved bare ikke, hvordan håbet så skal forblive. Men du har ret, det er ikke så vanvittig vigtigt.
Ja, det bliver bestemt en stor dag, når vi skal "se ham, som han er"!

Forresten ... jeg kan se, at jeg lige har 1-års jubilæum som bruger her på Jesusnet i dag. Tænk en gang ... det må jeg hellere fejre med en ekstra kop aften-kaffe.

Mvh. Annepande.

Til toppen 
#16370 - 14/08/2003 12:53 Re: Tungetale [Re: Esmaralda]
MariaMaria
Bruger

Reg.: 22/01/2003
Sted: København
hej Esmaralda..

jeg forstår godt hvad du skriver..

ja den tungetale som er til menighedens opbyggelse, skal selvfølgelig fortolkes, ellers er den bare tom snak.. og selvfølgeligs skal man ikke stå og råbe i tunger søndag formiddag til Gudstjenesten, for det skræmmer altså andre udefra kommende.. men der står også at vi ikke må forhindrer nogle i det. Så det er lidt af et tvetydigt problem mener jeg..

Personligt ligesom Paulus er jeg også glad for at jeg taler mere i tunger end nogle af jer fra IM-LM - for det er virkelig til personlig opbyggelse.. Puha, jeg kan godt mærke en forskel når jeg ikke har talt særlig meget i tunger, så har jeg lettere ved at falde i fristelser end hvis jeg har talt meget i tunger.. for det er hemmelige bønner man sender op til Gud, og jeg er sikker på at de hemmelige bønner også er til at opbyggelse af sig selv..

Men fred nu være med hvem der taler i tunger.. jeg ville bare ønske at der var flere fra LM og IM som ville stræbe efter at få den vidunderlige nådegave det nu engang er..

MariaMaria

vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft

Til toppen 
#16371 - 14/08/2003 13:45 Re: Tungetale [Re: MariaMaria]
malli
Bruger

Hej MariaMaria

"jeg ville bare ønske at der var flere fra LM og IM som ville stræbe efter at få den vidunderlige nådegave det nu engang er.." Hvorfor det? Jeg har tungetalen (eller hvad det nu er), men bruger den ikke længere, da jeg helt klart bliver bedre opbygget ved mit Fadervor, som Jesus gav os, dette har jeg helt konkret kunnet mærke!

Efterfølgende er jeg også i tvivl om hvorvidt tungetalen stadig er i brug, sådan som Herren gav den på et tidspunkt. For det bliver ikke nævnt med et ord efter Korinthermenigheden.....og der er faktisk rigtig mange breve efterfølgende, hvor bl.a. Paulus går rigtig meget i dybden med alverdens ting, også hvis man læser bibelen kronologisk, bliver dette fænomen på ingen måde nævnt efter Korinthermenigheden.

Så kan du indvende at hvorfor i alverden skulle Gud trække sine gaver tilbage? Jamen alting har et formål, menigheden skulle i den første tid være ekstremt stærkt rustet på alle områder.

De stod i en helt speciel situation, nemlig at bære evangeliet FREM til HELE VERDEN! Disse mennesker var på alle områder i kamp med Djævelen, de var forfulgte, de var i livsfare, mange, rigtig mange døde som martyrer, derfor krævede det en ekstra salvelse at bære evangeliet frem!.

Men dette ER sket, måske med få undtagelser. Uanset hvor meget man end vender og drejer det var disse ting kun TEGN på det langt vigtigere EVANGELIUM.

Og der står også skrevet at tungetalen skal forgå.

Nå til al glæde er du tilsyneladende ikke enig med Christian Hedegård i at de der ikke har tungetalen ikke er kristne !!!!!

Mkh Malli

Til toppen 
#16372 - 14/08/2003 15:10 Re: Tungetale [Re: malli]
MariaMaria
Bruger

Hey Malli,

jeg kan virkelig mærke dine agrasioner i dine indlæg.. det er seiøst som om du modarbejder noget inde i dig.. jeg siger det bare fordi jeg kan mærke en fornemmelse af at du r i splittelse..

Du siger du har tungetalen, men samtidig med tror du ikke rigtig på den?!?! det forstår jeg ikke..

men tillykke da at fadervor opbygger dig bedre.. jeg bad fadervor hver eneste dag i 13 år uden at være opbygget af noget form.. men tillykke at du kan bruge den, jeg beder den selv tit.. men det er min bøn som Gud har lært mig.. den snakker ikke ind i situationer hvor jeg ikke engang selv er klar over at jeg bliver fristet, ligesom f.esk tungetalen måske gør.. den har hjulpet mig meget, så hvorfor al den modstang?

Jeg mærker religiøse ånder herinde.. sorry men det gør jeg altså..
det er en stært fornemmelse jeg har..

Maria

vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft

Til toppen 
#16373 - 14/08/2003 15:48 Re: Tungetale [Re: MariaMaria]
malli
Bruger

Hej MariaMaria

"Du siger du har tungetalen, men samtidig med tror du ikke rigtig på den?!?! det forstår jeg ikke.."

Jeg synes ellers at jeg har uddybet det i mit indlæg...måske skulle du læse det en gang til, og læse i Bibelen, for det fremkommer ikke efter Korinthermenigheden.

"Jeg mærker religiøse ånder herinde.. sorry men det gør jeg altså..
det er en stært fornemmelse jeg har.."

Come on, give me a break. Hvordan mærkes en "religiøs ånd"? .
Ved du hvad Maria, der findes ingen "religiøse ånder", Bibelen taler ikke om nogle sådanne, men det er noget man har fundet på, formodentlig i Livets Ord. En måde at undgå at folk forholder sig til Guds Ord. Det samme med en "kritisk ånd", "Jezabel-ånden"...det er faktisk ret smart, for så undgår man at folk stiller sig på tværs, og stiller kritiske spørgsmål til læren

Hvad værre er er at man har fundet på dæmoner over alt muligt, territoriale dæmoner, "nikotindæmoner"som jeg vist tidligere har nævnt i tøj! "genbrugsdæmoner" ....jamen fantasien sætter ingen grænser

"jeg kan virkelig mærke dine agrasioner i dine indlæg.. det er seiøst som om du modarbejder noget inde i dig.. jeg siger det bare fordi jeg kan mærke en fornemmelse af at du r i splittelse.."

Mere mærkeri :)

Det er nok fordi jeg er fyldt op med dæmoner, pas på at de ikke hopper ud på dig!!!!!

SKRRIIIIIIIIIIIIG - HVIIIIIIIIIIN

- undskyld jeg kan bare ikke lade være.

Ved du hvad Maria, jeg har ingen dæmoner, der er heller ingen religiøse ånder der har besat mig.

Men jeg er MEGET harm over at man nogle steder driver plat med Guds Ord, og forvrænger læren!

Tænk sig at Christian Hedegård udtaler at mennesker der ikke taler i tunger ikke er kristne! Tænk sig at han siger at vi skal købe en vision. Tænk sig at han opfordrer folk til at gå udenfor menigheden for at få mirakler, at det er DEM, der er de retfærdige!. Tænk sig at han omtaler Kristi legeme som "små mennesker der bliver mindre" osv.

Du er sikkert blevet godt og grundigt hjernevasket i at "du må ikke dømme" "pas på hvad du siger" "pas på dine ord" - jeg HAR været der!

Men i dag frygter jeg kun én og det er Gud! Al det opspind jeg har lagt ører til i tidens løb............"suk".

Med kærlig hilsen

Malli

Til toppen 
#16374 - 14/08/2003 20:11 Re: Tungetale [Re: IChThYS]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Ichthys.

"Er det ikke mærkeligt, at de fleste af dem, der langer ud efter tungetale, ikke selv har denne gave?"
Jeg har nu ikke set nogen "lange ud" efter den i denne tråd. Kun talt imod misbrug. Det er ikke det samme. Som du selv siger, kan du jo heller ikke vide, hvem her der har hvilke gaver.
Jeg kan ikke se, man kun må advare mod misbrug af noget, man selv har. Må man kun kritisere Folketinget, hvis man selv er medlem?

"Du læser et nej ind i verset, som ikke står der". Nej, på dansk kan man ikke se det, men grundteksten udtrykker sig på en måde, så der helt klart forventes svaret nej. Vi kunne også oversætte: Mon alle kan være apostle?... mv.

Du mener ikke, der er noget i vejen for, at man beder i tunger i menigheden, uden at det udlægges. Det er kun budskaber, der skal udlægges, ikke bønner.
Men der står jo netop:"For når du lovpriser med ånden, hvordan skal så den, der ikke er fortrolig hermed, kunne sige amen til din takkebøn? Han forstår jo ikke, hvad du siger. Nok er din takkebøn god, men den anden opbygges ikke". 1. Kor. 14, 16-17. Bøn skal altså også udlægges! Kan ingen udlægge, skal tungetaleren nøjes med at tale til sig selv og til Gud.
Men alt for ofte tales der bare i tunger, eller hvad det er, på livet løs ved gudstjenester, uden udlægning.

"Jeg vil stræbe efter alle nådegaverne, for jeg ved, at de er gode."
Ja, vi opfordres jo til at stræbe efter de åndelige gaver. Men husk, at Ånden giver gaver, som han vil. Jeg tror næppe, nogen kan have alle nådegaver. Paulus har jo netop gjort klart, at alle ikke har alle nådegaver.

Med venlig hilsen Anne Pande.

Til toppen 
#16375 - 14/08/2003 21:14 Re: Tungetale [Re: MariaMaria]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej MariaMaria.

Jeg bliver nødt til at minde dig om Netikettens punkt 9:
"Vi må ikke påberåbe os særlige åbenbaringer eller åndelig indsigt".
Det er for mig at se det, du gør, når du siger til Malli at du "mærker religiøse ånder herinde". Hvad skal det sige? Hvor læser man om dem i Bibelen, og hvordan mærker man dem? Er den følelse ufejlbarlig?
Og hvor vil du hen med, at du "kan mærke hendes aggressioner, og at hun er i splittelse" mv.? Hvordan kan du "mærke" det? Når man har sagt det (og det andet), er der sådan set ikke mere at diskutere, for man kan ikke diskutere en følelse. Men hvad hvis det ikke er rigtigt? Og hvor relevant er det for debatten?
Det er fair nok at være uenig, men ikke at mistænke sin modpart mere eller mindre direkte for at være dæmoniseret eller endda besat!
Det er bedre at forholde sig sagligt til det, den anden siger. Ikke?

Mvh. AnnePande.

Ændret af AnnePande (14/08/2003 21:15)

Til toppen 
#16376 - 14/08/2003 22:27 Re: Tungetale [Re: IChThYS]
Pente Costal
Bruger

Reg.: 03/05/2002
Sted: Holstebro/ Danmark
vel sagt...

Jeg elsker min tungetale...
amen...

mvh. PC

Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle ting jeres ønsker frem for Gud i bøn og taksigelse

Til toppen 
#16377 - 14/08/2003 23:10 Re: Tungetale [Re: malli]
MariaMaria
Bruger

Seriøst undskyld det var ikke for at komme med nogle åbenbaringer overhovedet.. jeg sagde bare hvad jeg følte..d et skal aldrig ske igen.. undskyld..

jeg tror ikke på Christian heddegår nej.. jeg er faktisk uenig i meget hvad han siger.. du behøver ik at sammenligne ham med mig.. *G*

eeej jeg tror ikke du er besat.. sorry det var vireklig ikke sådan ment...

hihi Mali jeg har følt med i dine indlæg og ved godt du er kristen.. jeg tror ik at en kristen kan være besat.. jeg skal nok holde mig til emnet så.. og lade mine følelser være følelser..

oki det kan godt være jeg brugte et forkert ord.. men jeg har bare en uro inden i.. som kun forekommer nogle gange.. men bare glem det. jeg må jo ikke snakke om det så jeg undskylder at jeg kom ind på det, det må ik ske igen.. men jeg kan godt se din pointe og kan godt se at det er en smart udnyttelsesmetode for nogle..

Til toppen 
#16378 - 15/08/2003 14:55 Re: Tungetale i IM og LM [Re: MariaMaria]
Esmaralda
Bruger

Hej Maria

Bare lige til orientering: tungetale findes OGSÅ i IM og LM. Det gør alle de andre nådegaver jo så hvorfor ikke tungetale.

Jeg er IKKE modstander af tungetale - slet ikke. Jeg er modstander af når det bliver brugt imod Guds ord.
Jeg har ALDRIG sagt at alle frikirker misbruger tungetale - men jeg er bekendt med (mindst) et par stykker som gør. Håber ikke jeg er kommer til at generalisere for det har ikke været meningen.

Hov jeg kommer lige i tanke om en ting ang. tungetale som jeg i særdeleshed er modstander af. Nemlig at evnen til at tale i tunger er beviset på om man har Ånden (altså om man er kristen) DET mener jeg er forkasteligt - men det er heldigvis ikke alle der ser sådan på det.

Men fred nu være med hvem der taler i tunger.. jeg ville bare ønske at der var flere fra LM og IM som ville stræbe efter at få den vidunderlige nådegave det nu engang er..

Ja det ville da være dejligt - og efter andre nådegaver i det heletaget. Nådegaver er ikke meget omtalt i IM/LM og det er en skam.

Til toppen 
#16379 - 15/08/2003 15:03 Re: Tungetale også nu [Re: malli]
Esmaralda
Bruger

Hej malli
Efterfølgende er jeg også i tvivl om hvorvidt tungetalen stadig er i brug, sådan som Herren gav den på et tidspunkt. For det bliver ikke nævnt med et ord efter Korinthermenigheden.....og der er faktisk rigtig mange breve efterfølgende, hvor bl.a. Paulus går rigtig meget i dybden med alverdens ting, også hvis man læser bibelen kronologisk, bliver dette fænomen på ingen måde nævnt efter Korinthermenigheden.

Jeg tror nu at det bliver brugt på samme måde som dengang (og misbrugt af andre)
Jeg fik en sjov tanke pga dit afsnit (herover citeret) Måske var Korintermenigheden lige lovlig karismatisk og havde brug for formaninger om hvordan tungetalen skulle bruges....
IM og LM er måske mere som Romerne - havde brug for en opsang om at synden ER sonet og skylden ER betalt.
Andre menigheder passer mest på Effeserne eller Filipperne eller...

De stod i en helt speciel situation, nemlig at bære evangeliet FREM til HELE VERDEN! Disse mennesker var på alle områder i kamp med Djævelen, de var forfulgte, de var i livsfare, mange, rigtig mange døde som martyrer, derfor krævede det en ekstra salvelse at bære evangeliet frem!.

Jeg ser ikke den store forskel på dem os os - vi skal også bringe evangeliet ud - vi står også i daglig kamp mod Satan - kristne i nogle/mange lande bliver truet på livet og slået ihjæl.

Til toppen 
#16380 - 15/08/2003 15:10 Re: Tungetale også nu [Re: Esmaralda]
Alex
Bruger

Esmaralda,

Ja Satan er altid belastende. Her i Dk undgår vi dog pisk og pinebænke, derved bliver vores fristelser mere komfortable.

:-)

Til toppen 
#16381 - 15/08/2003 15:12 Re: Tungetale også nu [Re: Alex]
Esmaralda
Bruger

Hej Alex

Ja mere komfortable - men måske sværere at se....?

Til toppen 
#16382 - 15/08/2003 15:16 ja afgjort :) nt [Re: Esmaralda]
Alex
Bruger

nt

Til toppen 
#16383 - 15/08/2003 15:29 Re: Tungetale også nu [Re: Esmaralda]
malli
Bruger

Hej Esmeralda

"Jeg ser ikke den store forskel på dem os os - vi skal også bringe evangeliet ud - vi står også i daglig kamp mod Satan - kristne i nogle/mange lande bliver truet på livet og slået ihjæl. "

Der er den store forskel at der var 12 apostle, der skulle viderebringe evangeliet til hele verden. Her og i de første menigheder og oldkirken ser vi massive forfølgelser af ALLE kristne! De første kristne døde ikke en naturlig død, men led martyrdøden - Peter med hovedet nedad på et kors fordi han fandt sig værdig til at dø på samme måde som Herren.
Tænk sig at kejser Nero overhældte flere tusinde kristne med olie og hængte dem op på en stage og stak ild til. Han havde en lang alle, som blev lyst op på denne måde.
Ved du hvad de kristne gjorde?

De sang SALMER!

Dette gjorde så stort et indtryk at endnu flere omvendte sig og blev kristne! På grund af disse massive forfølgelser af alle kristne ser vi derfor meget tydeligere og kraftigere tegn i starten. Hvor tit har du set ildtunger i Bylderup-Bov? Mine svigerforældre bor i Rens....og jeg selv i Skanderborg - og ingen af stederne har jeg set ildtunger.

Salvelsen var helt klart en anden på det tidspunkt.

Kristne mennesker bliver forfulgt rundt omkring i verden, det vil jeg på ingen måde underkende, men evangeliet er i langt hovedparten af lande - hvis ikke alle.

"Jeg tror nu at det bliver brugt på samme måde som dengang (og misbrugt af andre)
Jeg fik en sjov tanke pga dit afsnit (herover citeret) Måske var Korintermenigheden lige lovlig karismatisk og havde brug for formaninger om hvordan tungetalen skulle bruges....
IM og LM er måske mere som Romerne - havde brug for en opsang om at synden ER sonet og skylden ER betalt.
Andre menigheder passer mest på Effeserne eller Filipperne eller..."

Uanset hvilken menighed det handlede om, var det den samme lære som skrevet i Guds Ord - lov og evangelium, syndernes forladelse og den deraf følgende nåde.....ingen af disse menigheder opfandt et nyt evangelium med en masse nye regler....."køb et mirakel", "giv dig rig"...osv., så jeg har svært ved at godtage denne sammenligning - selvom den sikkert var vel ment :-).

Med kærlig hilsen

Malli

Til toppen 
#16384 - 15/08/2003 16:04 Re: Tungetale også nu [Re: malli]
Esmaralda
Bruger

Hej malli

Jeg prøvede nu ikke at bagetalisere forfølgelserne i den første kristne tid - slet ikke. Det var meget massivt.

Det er det stadig NOGLE steder i verden - ikke her i DK men i NOGLE lande. Og ja evangeliet er da nået væsentligt længere ud nu end dengang - men der er stadig mange som ikke har hørt.... Vi har stadig en opgave.

Jeg kender en som arbejder med vietnamesiske flygtninge her i DK. Hun frtalte et vidnesbyrd som en af dem kom med:

Han var blevet kristen på følgende måde: Der var kommet nogle fra staten til deres landsby fordi de havde hørt at der var nogle som var kristne i den. Alle menneskene i byen blev tvunget ud i en vild flod i alt for små både (=sikker død) De fik nogle få redningsveste - ikke nok til alle. Der var to kristne familier som ikke ville have redningsveste på fordi som de sagde "hvis i dør nu går i fortabt - hvis vi dør nu bliver vi frelst". Det var så stort et vidnesbyrd for ham og mange andre af dem som fik en rednings vest at de kom til tro og den dag i dag er kristne.

Ikke det samme som at blive brændt levende - men forfølgelse som førte til at andre kom til tro.

Jeg tror at de steder i verden hvor forfølgelserne er størst/værst er tegnene også størst. Kina fx. mange omvender sig hver dag.

I Bylderup Bov har jeg aldrig set hverken kristen-forfølgelse eller ildtunger. Men jeg kender en vestjyde som kan tale i tunger.....

Uanset hvilken menighed det handlede om, var det den samme lære som skrevet i Guds Ord - lov og evangelium, syndernes forladelse og den deraf følgende nåde.....ingen af disse menigheder opfandt et nyt evangelium med en masse nye regler....."køb et mirakel", "giv dig rig"...osv., så jeg har svært ved at godtage denne sammenligning - selvom den sikkert var vel ment :-).

Øhhh det forstår jeg vist ikke helt. Hvad?? købe et mirakkel??? giv dig rig?? Øhhh har jeg skrevet noget af det?

Min sammenligning var ikke ment sådan - ???købe et mirakkel??? - det jeg mente var såmænd bare at vi hver især (måske i perioder i vore liv) har brug for at blive mindet om specifikke ting (ex tungetalens brug eller nådens storhed)

Jeg tror fx ikke at IM/LM har vildt brug for at blive formanet om at tungetalen ikke må bruges i munden på hinanden og at den skal fremlægges. Det ved vi til bevidstløshed - så meget at vi næsten ikke tør tale om tungetalen.

Jeg tror heller ikke at karismatikkerne har brug for at blive opmundtret til at holde fast ved nåden og ikke se på sine synder. Det ved de til bevidstløshed - så meget at de ikke kan tale om andet.

Ikke at det skal udelukkes af forkyndelsen - slet ikke. Vi skal have alsidig kost.

At de samme personer om 1, 2 eller 10 år har behov for at blive mindet om lige det modsatte er jo noget helt andet.

Til toppen 
#16385 - 16/08/2003 00:48 Re: Tungetale i IM og LM [Re: Esmaralda]
MariaMaria
Bruger

Ja esmaralda..

jeg er glad for at vi er enige i det med nådegaverne.. når man ikke rigtig leder efter dem i sig selv, og beder om at få dem fra Gud.. ja så kommer du altså ikke bare flyvende.. det er noget man skal bede om at få, det mener jeg..

sjovt du siger det med at tungetalen er tegnet på at man har ånden, som du mener er forkert.. at du lige pludselig kommer i tanke om det.. det er bare sagt til mig flere gange i dette indlæg.. og nej det tror jeg også er forkert.. selvfølgelig kan man godt have ånden, uden at pragtisere tungetale.. men en ting jeg lige kom til at tænke på.. f.eks helbredelse, der er nogle som er specielt salvede til at kunne helbrede.. men alligevel så kan både du og jeg helbrede.. for vi har kraften til at gøre det... den har vi fået.. jesus virker også gennem dig og mig.. men vi tør bare ikke og har desværre ikke tro nok på os selv og Gud.. det er også ærgeligt.. for vi burde bede mere for de syge.. os alle sammen.. vi har kraften til det jo..Jesus er i vores liv. Så hvis vi alle kan helbrede i jesus navn.. hvorfor skulle vi alle så ikke kune tale i tunger? Det forstår jeg egentlig ik helt..

Maria

Til toppen 
#16386 - 16/08/2003 21:38 Re: Tungetale i IM og LM [Re: MariaMaria]
Esmaralda
Bruger

Hej Maria

Hvorfor vi ikke alle kan/ skal tale i tunger - - - der skal jo også være nogen til at tolke ikk

Vi har brug for ALLE nådegaverne i ALLE menigheder (tror jeg) Jeg tror ikke en menighed har godt af KUN at have medlemmer som kan tungetale og ikke har andre nådegaver..... Men på den anden side heller ikke nogen af de andre nådegaver alene --- jo nådegaven TRO kan nok stå alene og bestå til dommen....

Jeg tror nu godt at nådegaverne kan komme dumpende ned fra himlen ( helt bogstaveligt ) også til nogen som ikke har bedt om dem. Men der står at vi skal stræbe efter NÅDEGAVER (bemærk der står ikke at vi skal stræbe efter tungetale alene) En måde a stræbe på er også (nok mest) at bede om dem.

MEN Ånden giver til hvem han vil - og vil han ikke give en bestemt nådegave til et menneske så kan det menneske bede så meget han vil og stadig ikke få.

f.eks helbredelse, der er nogle som er specielt salvede til at kunne helbrede.. men alligevel så kan både du og jeg helbrede.. for vi har kraften til at gøre det... den har vi fået.. jesus virker også gennem dig og mig.. men vi tør bare ikke og har desværre ikke tro nok på os selv og Gud.. det er også ærgeligt.. for vi burde bede mere for de syge.. os alle sammen.. vi har kraften til det jo..Jesus er i vores liv. skriver du

Jeg tror du har ret. Vi må bede om ALT - intet er for stort og intet er for småt til at Gud vil lytte til os. Jeg tror at vi skal prøve at få Gud helt ned i alle småting - så kommer det nok til at gå bedre med de store.
(en økonomi-halløj-mand sagde engang hvis du vil være rig så se at få styr på mønterne - når du har styr på dem vil det gå helt automatis med sedlerne)

Til toppen 
#16387 - 19/08/2003 13:39 Re: Tungetale [Re: malli]
Carsten
Bruger

Reg.: 05/11/2001
Hej Malli,
Du skriver med hensyn til tungetalen...

Efterfølgende er jeg også i tvivl om hvorvidt tungetalen stadig er i brug, sådan som Herren gav den på et tidspunkt. For det bliver ikke nævnt med et ord efter Korinthermenigheden.....
Og der står også skrevet at tungetalen skal forgå.

Men Paulus skriver:

1 Korintherbrev 13:8-10
Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. v9 For vi erkender stykkevis, og vi profeterer stykkevis, v10 men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå.

Når det fuldkomne kommer, skal profeti og tungetale m.v. ophøre. Jeg ved ikke med dig, men det fuldkomne er vist ikke kommet endnu. Vi er da et godt eksempel på det...

Så skriver du:

Så du mener altså ikke at disse gaver vil være brugbare, når vi skal gennemtrænge den muslimske verden med evangeliet? Ja, eller for den sags skyld det ateistiske Danmark...?

Med hensyn til nådegaver, så beskriver Paulus i 1 Korintherbrev 12 os som et Legeme hvor alle legemsdelene er afhængige af hinanden, hvor alle legemsdele og hvor alle gavner alle. Jeg ved ikke med dig, men jeg hører ikke til dem der mener at der har fundet nogen amputationer sted på Kristi Legeme siden den tidlige kirke. Jeg mener tværtimod at fraværet af nådegaver skyldes at Kirkens øverste er holdt op med at tro på gaverne, og derfor er holdt op med at udøve og stræbe efter dem.

Endvidere skriver Paulus:

1 Korintherbrev 12:27:
"I er Kristi legeme og hver især hans lemmer. v28 Og i kirken har Gud sat nogle til at være for det første apostle, for det andet profeter, for det tredje lærere, endvidere nogle med kraft til at gøre mægtige gerninger, endvidere nogle med nådegaver til at helbrede, til at hjælpe, til at lede, til forskellige slags tungetale. v29 Kan alle være apostle? Eller profeter? Eller lærere? Kan alle gøre mægtige gerninger? v30 Har alle nådegaver til at helbrede? Kan alle tale i tunger? Kan alle tolke tungetale? v31 Men stræb efter de største nådegaver!"

Alle disse gaver er i virke i Kirken i dag, og der er brug for dem alle, og det vil der være indtil Jesus og det fuldkomne kommer. Eller hvad - mener du at det ville være mere rigtigt at klippe-klistre lidt i Bibelen og gøre den mere up-to-date?

Men Malli, at tungetale ikke blev nævnt efter korinthermenigheden, betyder nødvendigvis kun at ingen var i tvivl herom. Brevene er jo instruktion til menigheder og personer, og som svar på de spørgsmål de havde, og at tungetale ikke omtales i brevene herefter, er da ikke et tegn på at den er forstummet...

Mvh. Carsten

Til toppen 
#16388 - 19/08/2003 15:47 Re: Tungetale [Re: Carsten]
malli
Bruger

Hej Carsten

Når det fuldkomne kommer, skal profeti og tungetale m.v. ophøre. Jeg ved ikke med dig, men det fuldkomne er vist ikke kommet endnu. Vi er da et godt eksempel på det...

- Tal for dig selv, Carsten!

Jeg ved det sandt at sige ikke med den tungetale. Men jeg bliver vred når det påståes (ikke af dig) at man ikke er kristen hvis man ikke har tungetalen....eller at man er et sandt unikum, der har Guds Ånd fordi man har tungetalen (heller ikke dig). For mig at se beviser det ikke noget som helst i og med tungetalen også praktiseres udenfor kristne rammer (andre religioner), og som jeg har skrevet i et andet indlæg talte min ikke-kristne mand i tunger for et stykke tid siden...

Mkh Malli

Til toppen 
#16389 - 19/08/2003 20:03 Re: Tungetale [Re: Carsten]
chemnitz
Bruger

I sammenhængen i 1. kor taler paulus om åbenabringsformer, så det kunne være nærliggende at opfatte det fuldkomne indenfor samme kategori og dermed mene tilendeblivelsen af den hellige skrift -blot et foralg, selvom jeg ikke vil lægge mig fast på lige den argumentation.
MEn Tungetale ikke nævnt i andre menigehdsbreve end korintherbrevet -det kunne være et indicium på, at det allerde var holdt op i de andre menigheder. Peter siger endvidere efter at han er kommet tilbage fra Kornelius' hus, at ånden kom over dem -ligesom den kom over os i begyndelsen -det gør den altså ikke på den måde mere.

Tungetale som ikke-sproglige lyde forekommer ikke i bibelen, og der er for mig at se ikke noget der tilkendegiver det -det er er hedensk spyko-somayisk udtryk for ekstase.

Mvh. Magnus

Til toppen 
#16390 - 19/08/2003 20:24 Re: Tungetale [Re: chemnitz]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Chemnitz, hvad med 1. Kor. 14,1?

Jag efter kærligheden, og stræb efter åndsgaverne, men især efter at tale profetisk. For den, der taler i tunger, taler ikke til mennesker, men til Gud; ingen forstår ham jo, det, han taler ved Ånden, er hemmeligheder

Det står faktisk i Korintherbrevet nævnt som ikke-sproglige lyde, men som du siger ikke andre steder i Bibelen, så jeg lægger heller ikke vægt på tungetale, men mener da nok, at nogen, helt privat, kan have glæde af denne særlige nådegave.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#16391 - 19/08/2003 20:38 Re: Tungetale [Re: kristina]
chemnitz
Bruger

Der står dog, at han taler til Gud, ikke at han blabre. Det kan være et uforståeligt sprog, men det er ikke en ikke-sproglig lyd. Det er tungeTALE, der er tale om, ikke tungelyde, selvom det skulle være et sprog de andre i menigheden ikke forstår. Vi har ingen eksempler på, at at tale i ånden skulle være ekstatiske blabrelyde, men vi har ekesmpler på, at mennesker fik givet at prise Gud på andre sprog. Hvis pentecostal tungetale var et sprog ville lingvister kunne se en struktur i det, selvom de ikke kunne forstå det.Tunger -glossolaia bruges udelukkende om sprog i biblen og samtidig græsk litteratur -ikke om noget, der lige så godt kunne være dyrelyde.

mvh. Chemnitz

Til toppen 
#16392 - 23/08/2003 00:39 Re: Tungetale [Re: malli]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Malli og I andre.

Jeg vil gerne sige 2 ting om det med tungetalen.
For det første tror jeg, den stadig findes. Den nævnes ikke efter 1. Kor., men deraf kan man ikke udlede, at den så ikke skulle findes mere. Der er ikke skrevet om alt i alle breve. Fx. står der jo ikke engang om nådegaver i alle breve, men derfor vil vi jo ikke sige, at ikke alle menigheder har brug for nådegaver.
I Rom. 12 nævnes fx. nådegaven til at give, øve barmhjertighed mv. Disse gaver nævnes heller ikke efter Romerbrevet, i hvert fald ikke som nådegaver, men nok som opgaver, alle kristne har. Alligevel vil ingen jo benægte, at der også i dag er folk, der har disse ting som deres særlige gaver - diakoner, folk med en særlig gavmildhedsgave mv.
Men der står ikke, at alle skal tale i tunger. Heller ikke, at gaven skal være i alle kirker på alle steder og tider. Gud bestemmer, hvem der får hvilke gaver.
Tungetalen mv. skal forgå, når det fuldkomne kommer. Det virker lidt søgt på mig, at det skulle handle om samlingen af NT. Det er Paulus jo selv ved at skrive i og med 1. Kor., men han skriver: "stykkevis erkender vi", og "nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud". Det handler helt klart om noget fremtidigt, hvor vi også skal se "ansigt til ansigt".
Desuden står der også, at kundskaben skal forgå. Men vi har jo til alle tider brug for at Gud giver os kundskab i og ved sit ord. Når disse ting skal forgå, er det ikke fordi de er "ekstraordinære", men fordi de er stykkevise, modsat det fuldkomne, livet på den nye jord.

For det andet tror jeg også, at der desværre er megen tungetale i dag, som ikke er ægte, men kun lyde. For mig at se behøver det ikke være et kendt menneskeligt sprog. Det beskrives jo som at tale hemmeligheder med Gud, og der skal en nådegave til at udlægge det (" ingen forstår det jo" - modsat på pinsedagen.) Men dog et sprog. Om det så har en struktur, som moderne lingvistik kan genkende, skal jeg ikke kunne sige. Men undersøgelserne er interessante nok. Også i vor tid findes der tungetale i kendte sprog, som taleren ikke kendte, men som fx. en tilstedeværende udlænding forstod. Så heldigvis er ikke al nutidig tungetale blabrelyde.
I de sammenhænge, hvor man siger, at alle skal tale i tunger, vil der nok ofte være megen uægte tungetale. Det er ikke lovet, at Ånden vil give alle denne gave. Desværre er det ikke ualmindeligt, at folk ved forbøn om åndsdåb opfordres til "at lukke munden op og begynde at sige noget", som man så tror er tungetale. Eller en stærk forventning / ønske om gaven kan evt. udløse uforståelig tale som en psykologisk mekanisme og ikke en nådegave. Disse farer er væsentlige at overveje for enhver, som har gaven eller mener at have den. Også selv om det kan være svært at indse, at man evt. har taget fejl af noget, som man har haft glæde af og regnet for en Guds gave. Men det er også vigtigt at vogte sig for det uægte og værne om det ægte.
Dette skal ikke forstås som et angreb på nogen eller en langen ud efter tungetalen. Men det har jeg forhåbentlig gjort klart i begyndelsen af indlægget.

Med venlig hilsen Anne Pande.

Til toppen 
#16393 - 23/08/2003 08:58 Re: Tungetale [Re: AnnePande]
malli
Bruger

Hej Annepande

Tak for dit meget gode indlæg. Du har naturligvis ret i at når der ikke tales om tungetale efter Korinthermenigheden betyder det strengt taget ikke at denne er ophørt.

Jeg finder det dog betænkeligt når der i hele kredse tales tungetale, som "bevis" på ens tilhørsforhold til Gud.....dette giver jo et kolosalt pres på de enkelte medlemmer, som alene derfor giver sig til at "plapre"

Jeg finder det betænkeligt at samme "bevis" findes i andre religioner. Dette fortæller da mig at Modstanderen kan give mennesker, foruden mirakler, også tungetale (eller de kalder det noget andet her).

Alt i alt kan man meget vel plapre løs med et eller andet fra ens "kød" og/eller dæmonisk tale (jf. andre religioner). Og når man ikke kan forstå hvad man siger, hvad er det så lige man står og lukker ud?

Nej, jeg tror ikke at Gud vil give sine børn en skorpion, hvis de beder om Helligånden. Men hvis man i en samling står 500 mennesker eller flere og taler i tunger, hvilken garanti er der så for at alle er af Gud?...specielt når der samtidig optræder bizarre manifestationer - mennesker tumler rundt - mennesker skriger - mennesker danser rundt for sig selv - mennesker kaster op - mennesker får tvungne bevægelser osv.

Mkh Malli

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær