Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 9 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#15725 - 26/07/2003 15:51 Om at sværge
sbt
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Vejle
Hej.
Når man er inde at vidne i en ratsag, er der en der spørg om man vil svære at det man siger er sandt, men Jesus har selv sagt at vi ikke må sværge, hvorfor gør de det, er det danske ratsamfund ikke bygget om på grundlag af bibelen?

Jeres hjerter må ikke forfarts, tro på Gud og tro på mig(Jesus). Joh.14.1

Til toppen 
#15726 - 26/07/2003 17:38 Re: Om at sværge [Re: sbt]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
I en dansk retsal bliver du ikke spurgt om at sværge. Det er kun i amerikanske retsale. Og egentlig ved jeg slet ikke om de stadig gør det i USA eller om det kun er i (nogle) film. Men i hvert flad er det ikke noget der praktiseres i Danmark.

Grunden til at man gør det (måske) i USA er vel for at stadfæste, at man lover Gud (sværger med hånden på bibelen i "sydstatsfilm") at tale sandt. Men i andre film har jeg set man sværger vel forfatningen i USA. Og som sagt har jeg ingen anelse om, om de gør det i virkeligheden.

I så fald vil jeg da også have et problem i en amerikansk retsal, da jeg ikke ville kunne sværge.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#15727 - 26/07/2003 19:37 Re: Om at sværge [Re: sbt]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Som det allerede er blevet sag, så det noget man bruger i det amerikanske retssystem (muligvis i alle engelsktalende lande?). Efterhånden kender de fleste bare det amerikanske retssystem bedre end det danske .

Jeg synes forøvrigt at erindre, at de nogle gange blot bliver bed om at "promise" - love - at de vil tale sandt. Og det er der vel som sådan ikke noget galt i - det fungere som en lille erindring om, at man altså skal være sikker på, at det man siger, passer og ikke bare er noget, man tror man så eller har hørt andre sige.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#15728 - 06/09/2003 16:54 Re: Om at sværge [Re: sbt]
Zeon
Bruger

Reg.: 06/09/2003

men Jesus har selv sagt at vi ikke må sværge,

Han har nok ikke "clearet" den helt med sin far. Faktisk opfordrer gud flere gange til at sværge ved hans navn:

5 mos. kap.6 vers 13:

Du skal frygte Herren din Gud, ham skal du tjene, og ved hans navn skal du sværge.

og

5 mos kap. 10 vers 20:

Du skal frygte Herren din Gud, ham skal du tjene, ham skal du holde fast ved, og ved hans navn skal du sværge.

mvh
Zeon

Til toppen 
#15729 - 07/09/2003 15:08 Re: Om at sværge [Re: Zeon]
steincke
Bruger

Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
Ja, det var GT. Kristne har et nyt liv i Kristus og i det har vi et testamente der er nyt. Så Når Jesus nu siger som Han gør og er grundstenen i testamente, så vil jeg gerne vide, hvor der står i NT, at vi skal sværge ved Gud?

K.h.
Kim

CIA - Christian In Action coz Jesus loves u

Til toppen 
#15730 - 07/09/2003 16:41 Re: Om at sværge [Re: steincke]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Kim, du har ret, der står bestemt ingen steder i NT at vi skal sværge. I Bjergprædikenen, Mat. 5,33-37 står der tværtimod følgende:

I har også hørt, at der er sagt til de gamle: ›Du må ikke sværge falsk,‹ og: ›Du skal holde, hvad du har svoret Herren.‹

Men jeg siger jer: I må slet ikke sværge, hverken ved himlen, for den er Guds trone, eller ved jorden, for den er hans fodskammel, eller ved Jerusalem, for det er den store konges by.

Du må heller ikke sværge ved dit hoved, for du kan ikke gøre et eneste hår hvidt eller sort.

Men i jeres tale skal et ja være et ja og et nej være et nej. Hvad der er ud over det, er af det onde.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#15731 - 07/09/2003 18:10 Re: Om at sværge [Re: kristina]
steincke
Bruger

Hej Kristina.

Det har du ret i, der står ikke noget i NT, om at vi skal sværge. Men der skal jo være mulighed for at svare og evt. henvise til det i NT.

K.h.
Kim

Til toppen 
#15732 - 08/09/2003 18:22 Re: Om at sværge [Re: steincke]
Zeon
Bruger

Ja, det var GT.

ja, som af kristne hævdes at være guds ord.

Kristne har et nyt liv i Kristus og i det har vi et testamente der er nyt.

Så det du siger er at kristne skal se bort fra GT?

Så Når Jesus nu siger som Han gør og er grundstenen i testamente, så vil jeg gerne vide, hvor der står i NT, at vi skal sværge ved Gud?

Det har jeg jo heller ikke påstået

mvh
Zeon

Til toppen 
#15733 - 08/09/2003 21:08 Re: Om at sværge [Re: Zeon]
steincke
Bruger

Hej Zeon

ja, som af kristne hævdes at være guds ord.

Det er det også. Det peger hen på Jesus.

Så det du siger er at kristne skal se bort fra GT?

Nej, det skal kristne ikke. Men kristne er en ny skabnin i NT, det gamle er forbi.
En gav engang en god forklaring på GT. GT fortæller os hvem Gud er. Det er her vi lære Ham at kende, at Han er absolut Hellig. En kristen skal holde sig til GT og NT, ingen af dem kan stå alene.

Det har jeg jo heller ikke påstået

O.k. jeg mente nu bare at der blev sagt at Jesus ikke havde rådført sig med Faderen omkring det at sværge.

K.h.
Kim

Til toppen 
#15734 - 08/09/2003 21:12 Re: Om at sværge [Re: øhlenschlæger]
john316
Bruger

Reg.: 18/08/2003
Sted: København
Jeg bryder mig ikke særligt meget om retsagsfilm , men jeg er ret sikker på, at der bliver sagt:

"Do you swear to tell the truth and nothing but the truth, so help me God?"

/Rolf Johannes 3.16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Til toppen 
#15735 - 11/09/2003 16:27 Re: Om at sværge [Re: steincke]
Zeon
Bruger

Dav Kim,

så man kan vel sige at:

Bibelen er sand.
GT = ok at sværge
NT = ikke ok at sværge

Men det giver jo ingen mening at hævde to forskellige ting og derefter kalde dem sande begge to?

med venlig hilsen
Zeon

Til toppen 
#15736 - 11/09/2003 16:49 Re: Om at sværge [Re: Zeon]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Zeon

Du skriver: "Han har nok ikke "clearet" den helt med sin far. Faktisk opfordrer gud flere gange til at sværge ved hans navn". Da vi som kristne tror på den Tre-enige Gud mener Faderen, Sønnen og Helligånden det samme. Der er en vis kontinuitet fra GT til NT....men der er også regler der ændres, i kraft af den ny pagt bl.a. reglerne om rent og urent...og så dette at vi ikke længere må sværge. Et andet område der også er blevet begrænset i forhold til den gamle pagt er omkring skilsmisse. Tidligere var det sådan at hvis en mand blev træt af sin hustru kunne han uden videre blive skilt, ved den ny pagt er den eneste tilladelige grund utugt.

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#15737 - 11/09/2003 16:51 Re: Om at sværge [Re: Zeon]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Zeon, du skriver:
-------------------------------------------------------------------------
" Bibelen er sand.
GT = ok at sværge
NT = ikke ok at sværge

Men det giver jo ingen mening at hævde to forskellige ting og derefter kalde dem sande begge to?"
-----------------------------------------------------------------------------

Joda, det synes jeg da nok. De bibelske bøger (der er hele 66 ialt) giver god mening og bekræfter gensidigt hinanden.

Det gamle Testamente indeholder historisk materiale, de poetiske skrifter og profetierne.

Det historiske er menneskehedens ældste historie og Israels historie.
Profetierne beretter om om historiens betydning og om hvad der skal komme, og det samme gør de poetiske skrifter, som også handler om almemenneskelige forhold, som ikke lige er bundet til konkrete bestemte begivenheder.

Det ny Testamente rummer også historie, og derudover breve og Det historiske er om Jesus og de første kristne og deres liv og lære.

Brevene er skrevet af Jesu udsendinge og handler om hans betydning for menneskers tro og gerninger.

Åbenbaringen er Jesu åbenbaring til Johannes om dommedag.

Hvis vi læser hele bibelen kan vi se, at vi med Jesus fik en ny pagt, og at de gamle jødiske lovforordninger om ofringer etc. er blevet afløst af den nye pagt ved Jesus, som har ofret sig selv for os.

Men de ti bud som blev givet til Moses på Sinai, og som er uddybet og forklaret af Jesus, er stadig gældende som Guds ord til os.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#15738 - 13/09/2003 18:30 Re: Om at sværge [Re: Zeon]
Alex
Bruger

Reg.: 08/06/2003
Hej Zeon,

Du kan sige nøjagtigt det samme om Loven, og den skal kristne ikke holde, faktisk så skal de absolut undgå at holde den. Der er den sidebemærkning til Jesu ord I diskuterer at farisæerne fortolkede ordene i GT om at sværge således at det var ok at sværge falsk ved alt andet end Gud. Jesus siger så at I skal slet ikke sværge, fordi I skal selv stå ved jeres ord. Der er altså ikke noget forkert i at læremesteren ændrer i læseplanen. Du kan godt som Bibel kritisk sige at Gud leger med folk, den mere opbyggelige version er at Gud opdrager folk.

:-)

DKs første netforum for Bibelsk Universalisme:
http://www.groupcare.dk/da/group.asp?groupid=408816

Til toppen 
#15739 - 14/09/2003 00:25 Re: Om at sværge [Re: Alex]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Alex

"Du kan sige nøjagtigt det samme om Loven, og den skal kristne ikke holde, faktisk så skal de absolut undgå at holde den" Den var godtnok god...må jeg spørge hvilken kirke du kommer i...KKKs eller mafiaens?

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#15740 - 14/09/2003 01:15 Re: Om at sværge [Re: malli]
Alex
Bruger

Hej malli,

spøg til side går jeg ud fra at du er med på at jeg taler om Moseloven. *s*

Til toppen 
#15741 - 15/09/2003 12:19 Indlæg flyttet [Re: Alex]
Nardus
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 17/08/2001
Sted: Brabrand
Den videre debat i denne tråd kan følges her samt her.

Indlæggene er flyttet, da de falder udenfor denne tråds emne.

Med venlig hilsen

Kristian Lindholm
admin

Til toppen 
#15742 - 17/09/2003 18:40 Re: Om at sværge [Re: Alex]
Zeon
Bruger

Du kan sige nøjagtigt det samme om Loven, og den skal kristne ikke holde, faktisk så skal de absolut undgå at holde den.

Man skal som kristen gøre det modsatte af de ti bud?

. Der er altså ikke noget forkert i at læremesteren ændrer i læseplanen.

Så selv om gud på forhånd ved alt, bliver han altså nødt til at ændre i læseplanen. Så er der ikke så fidus i at være alvidende.

Du kan godt som Bibel kritisk sige at Gud leger med folk, den mere opbyggelige version er at Gud opdrager folk.

Hvad opdragelsesmæssigt er der for folk i, at en alvidende gud ikke kan finde ud af at lave en pagt i første omgang?

mvh
Zeon

Til toppen 
#15743 - 17/09/2003 18:44 Re: Om at sværge [Re: malli]
Zeon
Bruger

men der er også regler der ændres, i kraft af den ny pagt bl.a. reglerne om rent og urent...og så dette at vi ikke længere må sværge.

Altså er GT usand omkring det at sværge da reglerne er lavet om i den nye pagt?

mvh
Zeon

Til toppen 
#15744 - 17/09/2003 18:47 Re: Om at sværge [Re: kristina]
Zeon
Bruger

Hvis vi læser hele bibelen kan vi se, at vi med Jesus fik en ny pagt, og at de gamle jødiske lovforordninger om ofringer etc. er blevet afløst af den nye pagt ved Jesus, som har ofret sig selv for os.

Altså er GT usand omkring det at sværge da reglerne er lavet om i den nye pagt?

mvh
Zeon

Til toppen 
#15745 - 18/09/2003 11:41 Re: Om at sværge [Re: Zeon]
Alex
Bruger

Hej Zeon,

Man kan vælge mellem at tro på bibelen og ikke tro på den. Tror man på den, så accepterer man Guds råderet over sin skabning. Bibelen siger at Gud kender alle sin gerninger forud, altså alle ting er forud kendte. Det er specifikt min tro bygget på en total erkendelse. Menneskets historie er inddelt i nogen faser eller tidsaldre, eks. tiden fra skabelsen til Adams fald, fra Adams fald til vandfloden, fra vandfloden til Moses, fra Moses til Jesu korsfæstelse (egentligt slutter det gamle testamente med evangelierne) osv. Hver tidsalder har sin "læseplan" fra Guds side, som Gud ændrer som han vil, ikke fordi han er nødt til det. Naturligvis er alt hvad der sker Guds vilje (se Efe. 1v11).

:-)

Til toppen 
#15746 - 18/09/2003 11:44 Re: Om at sværge [Re: Zeon]
Alex
Bruger

Zeon,

Loven indeholder ting som mennesker ikke kan holde men som ideal er rigtige. Jesus lærte jøderne at lovens helt præcise udlægning ikke var det vigtige men dens ånd. Det var det modsatte af hvad Loven sagde, men ingen kunne holde Loven. Istedet for at erkende det så håndhævede de skriftkloge falske regler og fortokninger, de gamles overleveringer. Da mennesker ikke kan administrere at sværge, så laver Jesus en ny "regel" eller snarere fortolkning.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær