Maria15
Bruger
Reg.: 01/04/2003
Sted: Lille by
Hej.
Når jeg beder, kommer jeg meget nemt til at miste koncentrationen. Det ender med, at jeg sidder og tænker på, hvad jeg fx skal sige til en person jeg kender. Så sidder jeg og forestiller mig, hvordan samtalen vil udforme sig, i stedet for at bede til Gud. I det hele taget for jeg ikke bedt meget.
Man kan vel sige, at jeg ”bare” skal tage mig sammen. Men er der nogen, som også mister koncentrationen og kommer til at tænke på alt andet end Gud, som har nogle gode råd til, hvad man kan gør?
#15480 - 23/07/200316:47Re: Koncentration under bøn
[Re: Maria15]
Kefas Ben-Adam
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
Shalom:o)
Jeg er lige ved at læse en lille bog, der hedder "Hjertets bøn".... den handler om forskellige måder at se på bønnen... der er et spørgsmål der lyder: "Skal vore bønner være lange eller er de korte bedere??".... Svaret lyder således: Skt. Thomas Aquinas svarer på dette spørgsmål med et eksempel: Når vi spiser, indtager vi så meget mad som vi har brug for, og som vi er i stand til at fordøje. På samme måde bør vi kun bede, så længe som vi kan holde vor opmærksomhed rettet mod bønnen. Den enkeltes disposition og kald er altså afgørende for, hvor meget man skal bede.
Jeg kan godt se det rigtige i det... det er lettere for en som har for vane at bede lang tid, at bede i lang tid... det der er vigtigt at huske på er, at Gud ved hvad du vil bede om allerede inden du beder om det... dog mener jeg at en opbyggende bøn bør vare længere tid end bare et par minutter:o)....
#15481 - 23/07/200317:40Re: Koncentration under bøn
malli
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Kære Maria15
Et eller andet sted har vi lært at vi skal have et mål af koncentration (måske meditation) ellers virker bønnen ikke (måske er det fra new-age?). På denne måde kommer vi let til at fordybe os i os selv i stedet for at gøre det vi skal! - nemlig bede.
Men fra Ordet ved vi at Gud er allestedsnærværende, han kan læse tanker, han kan høre hvad vi siger osv. Det er ikke din koncentrations-evne det kommer an på!
Bortset fra det giver Guds Ord os jo anvisning på bønnen....ja, Jesus selv.
"Lad ikke din mund løbe og dit hjerte forhaste sig med at fremføre dine ord for Gud, for Gud er i himlen, og du er på jorden! Derfor skal dine ord være få " (Præd.5,1)
"Om bøn v5 Og når I beder, må I ikke være som hyklerne, der ynder at stå og bede i synagoger og på gadehjørner for at vise sig for mennesker. Sandelig siger jeg jer: De har fået deres løn. v6 Men når du vil bede, så gå ind i dit kammer og luk din dør og bed til din fader, som er i det skjulte. Og din fader, som ser i det skjulte, skal lønne dig. v7 Når I beder, så lad ikke munden løbe, som hedningerne gør, fordi de tror, at de bønhøres for deres mange ord. v8 Dem må I ikke ligne. Jeres fader ved, hvad I trænger til, endnu før I beder ham om det.
Fadervor v9 Derfor skal I bede således: Vor Fader, du som er i himlene! Helliget blive dit navn, v10 komme dit rige, ske din vilje som i himlen således også på jorden; v11 giv os i dag vort daglige brød, v12 og forlad os vor skyld, som også vi forlader vore skyldnere, v13 og led os ikke ind i fristelse, men fri os fra det onde. For dit er Riget og magten og æren i evighed! Amen.(Matt. 6,5-13)
Jeg selv beder fast Luthers morgen- og aftenbøn sammen med Fadervor. UANSET sindstilstand!
I løbet af dagen kan der dukke noget op, som jeg takker for eller får nød for, og så beder jeg der.
Med kærlig hilsen
Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
#15482 - 23/07/200318:19Re: Koncentration under bøn
[Re: malli]
Maria15
Bruger
Reg.: 01/04/2003
Sted: Lille by
Hej Malli
Det jeg mente med, at jeg havde svært ved at koncentrer mig, er, at når jeg burde bede, tænker jeg i stedet på alt mulig andet. Altså beder jeg slet ikke. Måske det er det samme som, at lade munden løbe (?) Meningen er vel at jeg skal tænke på Gud, og hvad jeg vil fortælle ham(?) Det er ikke fordi jeg vil koncentrer mig vildt meget, så jeg begynder at svæve, som i tegneserier.
#15483 - 23/07/200318:49Re: Koncentration under bøn
malli
Bruger
Hej Maria
At lade munden løbe er at plapre, bla-bla-bla-.....
"at når jeg burde bede, tænker jeg i stedet på alt mulig andet. Altså beder jeg slet ikke" Ja, HVEM kender ikke den?
Det er en god ide at have nogle ritualer morgen og aften (nu kan jeg jo kun fortælle hvad jeg selv gør), som du SKAL!
Om morgenen har jeg et fast tidspunkt tidspunkt (efter morgenmad) hvor jeg først tænder mine tre lys (herved kommer mine tanker hen på Treenigheden). Derefter Luthers morgenbøn afløst af "I Jesu navn, Fadervor....". Fra min bibellæseplan har jeg et skriftstykke hver dag, og jeg beder Herren åbenbare sit Ord for mig....
En virkelig god start på dagen.
Nogen gange læser jeg så i bibelen og eller beder i løbet af dagen, men det er ikke et krav jeg stiller til mig selv.
Om aftenen beder jeg Luthers aftenbøn afløst af Fadervor.
Det er ligeledes smuttet for mig et par gange, men efter jeg har fået bønnerne på skrift har jeg sat dem begge to i ramme (altså 1 i hver ramme) og de hænger over mit køkkenbord ! SÅ glemmer jeg ikke at bede
For de der er interesserede i Luthers morgen- og aftenbøn er de her sammen med en masse andet godt:
Det som Malli skriver er rigtig godt. At du mister konsentrationen når du skal bede og tænker på andre, hvor det bl.a. er om hvordan en samtale vil kunne foregå.
Personligt kender jeg det selv. Det er noget så irriterende, men selv om jeg ikke bede til Gud p.g.a. at konsentrationen ikke er forkusseret på Gud, så har jeg små øjeblikke, hvor jeg kommer i tanke om at jeg tænker de tanker om en samtale med en af vennerne, hvor efter jeg beder Gud velsigne vedkommende som jeg tænkte en samtale om, eller vedkommende giver en tanke mere om et eller andet, som jeg så begynder at bede over. Hvis man skulle skrive det ned, som jeg sagde i min bøn til Gud, så ville den være ganske uforståelig for andre, for der vil ikke være nogen "hale" i det jeg bedte. Til gengæld ved jeg p.g.a. retfærdiggørelsen, at den bøn høre Gud. Om jeg på den måde beder meget eller lidt, er uden betydning, for jeg er død for den synd der hedder "så meget skal du bede". I troen på Ham, er jeg en nyskabning, der er syndfri i hvor længe jeg beder og hvor konsentreret det bliver. Det der betyder noget, er at vi kommer til Gud i bøn.
Det har du ganske ret i, at man må have en struktur, hvor man alvorligt tager noget tid af og evt. tænker over hvad man skal om dagen (v. morgen bøn) eller hvad dagen har bragt (v. aften bøn).
#15487 - 23/07/200320:36Re: Koncentration under bøn
[Re: Kefas Ben-Adam]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
- - jeg har også tit vanskeligheder med koncentrationen - har desværre en tendens til at tænke på rigtig mange ting samtidig.
En lille praktisk ting har hjulpet mig: Jeg skriver mine bønner, og læser dem op! Desuden hører jeg morgenandagten hver morgen på P2, fordi jeg har lettere ved at samle tankerne, når jeg lytter. Desuden læser jeg et stykke af Bibelen.
Der er en del ting og mennesker, som jeg beder fast for hver dag - de står på min liste! Desuden beder jeg om at Gud må vejlede mig i alt hver jeg gør og siger og skriver løbet af dagen. Jeg har også rigtig meget at sige Gud tak for - det kommer så og sige af sig selv, dagen igennem.
Det er selvfølgelig meget individuelt hvordan vi bærer os ad med samle tankerne i bøn, men bønnen er uundværlig i vores kristne liv - vores livlinje til Gud!
#15488 - 23/07/200321:12Forslag til bøn
Anonym
Anonym
Kære Maria
sikke et ærligt og godt indlæg. Og lige så gode og ærlige svar, synes jeg.
Jeg kender også godt det med, at tankerne flyver væk, og bønnen enten ophører, eller føles som en pligt på den dårlige måde.
Nu bor jeg desværre meget langt fra min Kirke, men da Folkekirkepræsten her i byen er min gode ven, har jeg fået lov til at låne nøglen til (folke)kirken, så jeg kan gå hen i kirken og bede/meditere. På den måde kommer jeg væk fra sofa, internet, mad/køleskab, osv. osv.
Kirkerummet giver mig hjælp til at fokusere på Gud. Også selvom der ingen hostie er. (en hostie er et stykke forvandlet nadverbrød, som man har det i katolske Kirker)
Efterhånden har jeg fundet flere måder at bede. En kunne være via vejrtrækningen. Bare én indånding, og jeg er i kontakt med Gud. Skaberen som er uløseligt bundet til sine skabninger, dette mærkes konkret ved ind/udånding.
Det er ikke sikkert at jeg siger noget til Gud, eller tænker noget bestemt..jeg er bare i Hans nærvær. Jeg får gjort mig selv opmærksom på båndet til Ham, ved at iagttage min vejrtrækning.
I dag bad vi fælles Rosenkrans i Kirken - det er bare rigtig godt. Denne bøn har jeg nævnt og forklaret tidligere, så jeg vil blot sige, at det er en god måde at samle sine tanker. I starten kræver det en del koncentration, fordi man ikke kan huske alle bønnerne udenad, og rækkefølgen af dem...men senere når man kan dem, hjælper den meditative stil (de mange gentagelser) sindet til at fokusere på Gud, uden den store anstrengelse. Det tager ca. 20 minutter at bede 1 Rosenkrans, som består af 59 bønner, hver repræsenteret af en træperle.
Jeg tænder også lys i lysgloben i Kirken, som så kan vise at bønnen er blevet bedt. Det hjælper mig, til at huske på at Gud har hørt bønnen.
Nogen gange skriver jeg også bønner på papirlapper, og smider dem i en lille skål ved siden af mine Rosenkranse og ikonbilleder. Så ser jeg dem, og så husker jeg at Gud hører bønnen, og at Helligånden tager vore bønner og bringer dem til Gud.
Jeg beder også til den hellige Jomfru Maria, og evt. andre helgener, om at bede for mig til Gud. Dette er dog katolsk praksis, og i din kirke vil man nok mene, at den slags er helt forkert, og helt ubibelsk. Men jeg ville nævne det, fordi jeg selv har enormt stor gavn af det. Det styrker fællesskabet mellem kristne, både her på jorden og dem i Himlen. Det er dejligt at vide, at de beder for os, så vi ikke står så alene med vores bønner. Og man har dem altid "ved hånden", midt om natten, tidligt om morgenen osv., hvor ens kristne venner er gået i seng, eller ikke er til at få fat i.
Forresten, uanset om du vil bede Rosenkransen eller ej, så kan du købe en, og holde den imens du beder. Fysiske ting kan ofte være en hjælp, til at holde koncentrationen. Eller se fx. på et billede af Jesus, hvis du kan finde et godt et, som du kan bruge.
Du kan også sidde/stå/ligge/knæle på en til formålet indkøbt gulvmåtte, lille tæppe eller tørklæde du kan lægge på gulvet. Når du så er derpå, er det bedetid. Når du er færdig, læg det væk igen, og tag det frem næste gang. På den måde kan du også sige til dig selv: Nu er jeg her, nu er det dét her jeg vil. Det kan være svært at tage sig sammen, hvis man bare tuller rundt i sin stue, og skal sætte sig ned og bede. Så kan disse ting og sager være en rigtig god hjælp.
#15489 - 23/07/200321:27Re: Koncentration under bøn
joppe
Bruger
Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
Hej
Jeg tror det er et problem alle har oplevet. Det er svært at koncentrere sig ( og i nogle tilfælde svært at holde sig vågen )
Gud skal nok høre din bøn uanset om du er koncentrered eller ej. Men du skal jo også gerne få noget ud af din bøn. Som jeg kan læse i dit indlæg er problemet ikke om Gud vil høre din bøn, men hvordan du kan koncentrere dig om det du laver.
Jeg mener Søster B er kommet med nogle rigtigt gode forslag. Find et sted hvor du kan få ro. Hold et eller andet genstand i hånden som kan holde dine hænder (og således resten af kroppen) i ro.
Hvis du har lyst så kan du prøve at meditere. Når du er helt avslappet i kroppen og i sindet, bliver det meget nemmere at koncentrere sig om din bøn. Ro i sindet giver ro i kroppen.
Kefas Ben-Adam
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
Shalom....
Rosenkransen er rigtig god.... har selv erhvervet mig en... dog lavet min egen brug af den... Taksigelse, Lovprisning, Tilgivelse, Eventuelle bønneemner eller saligprisningerne og endelig Velsignelser af folk jeg kender... det hjælper mig meget til at komme omkring de ting jeg gerne vil har over til Gud....
malli
Bruger
Hej Søs B
"Jeg tænder også lys i lysgloben i Kirken, som så kan vise at bønnen er blevet bedt. Det hjælper mig, til at huske på at Gud har hørt bønnen. " Ja, jeg har set denne lysglobe. Men hvad symboliserer den i grunden ved du det?
Ved du hvorfra rosenkransen stammer? (her tænker jeg ikke på det man siger, men traditionen bag)
Mkh Malli
Hil dig Maria fuld af nåde, Herren er med dig (englens hilsen) Velsignet er du iblandt kvinder, og velsignet er dit livs frugt, Jesus (elisabeths ord) Hellige Jesus, Guds Søn, bed for os syndere nu og i vor dødstime, amen. (normalt: Hellige Maria, Guds moder, bed for os syndere nu og i vor dødstime, amen.)
Så kan alle ligesom være med! Er det ik hyggeligt ? Ideen er Jørgen Sejergaards. Han er præst i Folkekirken.
#15498 - 23/07/200323:27Re: Til protestanterne:
Anonym
Anonym
I lige måde..? Jeg glemte smileyerne..men jeg er altså slet ikke sur eller skuffet. Jeg ved jo godt at Rosenkransen er svær at acceptere for ikke katolikker. Du skal slet ikke have det skidt med at afvise den.
#15499 - 24/07/200301:47Re: Lysglobe og Rosenkrans
malli
Bruger
Hej Søs B
Jeres lysglobe finder jeg smuk. Jeg har en svaghed for levende lys, og så kan man tænde et lys og bede for forskellige mennesker og situationer. Som en eller anden buddist men klog mand sagde " hellere tænde et lys end forbande mørket".
Din store respekt for at vi ikke vil bede til Maria glæder mig!!!!! .
Ser du, vi (protestanterne) forbinder det med synd!, at gøre det. Vi finder det forkert i forhold til Gud, på samme måde som du ville finde det "forkert" at bede til Allah ! Vi henholder os til Ordet, som ikke give os klart carte-blache til at bede til Maria eller have Paven som hyrde. Jeg skal ærligt sige at jeg har dyb respekt for jeres nuværende Pave! En ydmyg mand, der gør virkelig meget godt for menneskeheden! Men jeg frygter for det der kommer. Hvem vil afløse? Er det en med samme format som den nuværende?
eller er det en Anti-krist?
Vi ved det ikke! Derfor holder jeg mig til det sikre. Skriftens grund.
Men jeg respekterer at du har din tro i henhold til de kirkelige traditioner.
Vi er jo kun små mennesker på vej mod det vi finder er rigtigt.
Lad os ikke bekæmpe hinanden! Men lad os vokse side om side. Vi er ikke modstandere af hinanden, vi tror på den sammme Hellige Tre-enige Gud. For i forhold til Ham kan ingen af os gå på kompromis.
Det er vores skæbne, det er vores kors!
Lad os ikke ikke bekæmpe hinanden.
Lad os vokse til at erkende Guds fulde Sandhed.
Med kærlig hilsen
Malli
Vi bruger også rigtig tit lys og symboler i det hele taget for bøn, for at koncentrationen er det..
vi skriver nogle gange synder ned på papir og brænder dem, som symbol på at de er tilgivet..
vi har haft sten i en spand, som man så tager stenene op som symbol på ens byrder, så smider man dem i en anden spand med vand, som symbol på at vi giver slip på vores byrder og giver dem til Gud..
Vi har tændt lys for ikke-frelste venner/familie..
osv osv. Det er en rigtig god god måde også bare til at få noget variation ind i bønnen og koncentrationen.. for vi ved jo godt at alle bønner bliver hørt, ligemeget om der er tændt lys eller brændt papir osv osv.
Men til dig Maria, så vil jeg sige at en anden måde er at tage dine tanker til fange når de kommer, og så smid dem væk.. selvom du skal gøre det 1000 gange på en bøn, så gør det, for til sidst så hjælper det dig med at koncentere dig kun om Gud..
at tage tanker til fange vil sige:.. fokuser på at du har fået de andre tanker, og så på at de ikke skal være i dit hoved, og tænk så videre i din bøn.. Det er en god hælp også..
Hilsen Maria
vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft
#15501 - 24/07/200310:57Lidt om respekt..m.v.
[Re: malli]
Anonym
Anonym
Tak tak tak. Jeg blir helt
Jeg elsker paven, og jeg glæder mig til at være sammen med ham i Himlen. Jeg håber sådan han blir kanoniseret.
Imponerer det dig, at jeg respekterer Jeres tro ang. Maria ?? Jamen..tak. Men selvfølgelig gør jeg det. Hvis nogen oprigtigt tror noget, og undersøger sagen, og ikke bare holder sig for øjne og ører, så udløser det min respekt. Uanset om jeg er bunduenig.
Antikrist dukker næppe op i den katolske Kirke. Antikrist er nok ikke religiøs. Han er nok snarere end JFK type, som klarer alt for alle, politisk, økonomisk og socialt set.
Men jeg tror nu ikke vi skal frygte valget af næste pave. Gud er også med, og det er ikke k u n menneskers valg. Men Kirkens størrelse og væsen taget i betragtning, er det af største vigtighed, at valget bliver et Guds valg!!!
Tak for din gode forklaring af Jeres tro ang. Jomfru Maria og paven. Det var meget besindigt sagt.
Uanset hvad jeg tidligere måtte have sagt og skrevet ( og jeg kan ikke huske det alt sammen), så vil jeg gerne præcisere, hvad jeg mener i dag.
Englens og Elisabeths hilsener til Maria er sande og gode ord, der udtrykker, at Maria i hvert fald på det tidspunkt var benådet og velsignet af Gud. Og så sandt hun forblev i troen, vedblev hun også at være benådet og velsignet.
Men selv om disse hilsener er sande og gode, så er de kun hilsener i den datidige situation og ikke ment som en vejledning til alle efterfølgende kristne generationers bøn. Vi kan med stor glæde takke Gud for, at Maria og alle Guds andre børn er benådet og velsignet, men jeg må tilråde, at man ikke beder til Maria, hverken med disse ord eller andre.
At prise Maria salig (Luk 1,48) er at omtale hende som salig, ikke at bede til hende.
Vi må hverken bede til engle aller afdøde. Bibelen har ingen opfordringer til sådanne bønner, og den har ingen løfter om Guds velsignelse over sådanne bønner, men den rummer Guds mange, gode løfter om velsignelse over bøn til ham selv, Skaberen, den eneste levende Gud, hvis navn er Faderen og Sønnen og Helligånden.
Der er ifølge Bibelen kun to usynlige forbedere, og det er Jesus (Rom 8,34) og Helligånden (Rom 8,26-27). Derfor kan jeg anbefale, at man beder:
Hellige Jesus, Guds Søn, bed for os syndere nu og i vor dødstime! Amen! Hellige Ånd, Guds Ånd, kom os til hjælp i vor magtesløshed! Amen!
I øvrigt er Den danske Salmebog (1953) fyldt med bønner til både Faderen, Sønnen og Helligånden. De er sande, gode og dybe. Brug dem!
Jeg ønsker ikke at såre dig eller nogen anden med dette indlæg, blot at præcisere, hvad jeg kan stå inde for, og hvad jeg ikke kan stå inde for.
De allerbedste hilsener med ønsket om al godt
Jørgen Sejergaard
Ham, der sidder på tronen, og Lammet, være pris og ære og lov og magt i evighedernes evigheder!
Undskyld. Jeg kom til at skrive forkert. Du skrev i en mail IKKE at man kunne bare udskifte en linie i Hil dig Maria..du skrev at man kunne bede til Jesus..."bed for os syndere nu og i vor dødstime, amen".
Undskyld, det var ikke for at lægge dig ord i munden!
Resten af dit indlæg tager jeg som en opfordring og oplysning til alle protestanterne herinde. DEt er også udmærket.
Du har ikke såret mig, du har tværtimod gjort noget godt ved at præcisere og komme misforståelser i forkøbet.