Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 9 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#15359 - 22/07/2003 22:01 Steinke's bevis for Bibelens sandhed
joppe
Bruger

Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
Hej!

I en anden tråd (under Andre Emner) kommer Steinke med et bevis for at bibelen er sand. Han skriver:

......det er jo kun et bevis på at Biblen er sand, for her står jo klart at Ismaels slægt vil være et oprørsk folk.

Nu udgår Islam af Ismaels slægt, så det er jo rart at se Biblen er sand.

Passer det? Er det rigtigt at muslimer er et oprørskt folk? Er muslimer mere oprørske end jøder og kristne?

Kan man bruge det som bevis på sandhed, eller er det bare et tegn på uvidenhed, fordomme og racistiske tendenser?

Hvad mener I?

mvh

Joppe

Religionsstuderende, Katolik, Frimurer

Til toppen 
#15360 - 23/07/2003 10:53 Re: Steinke's bevis for Bibelens sandhed [Re: joppe]
Alex
Bruger

Reg.: 08/06/2003
Hej joppe,

Muslimer er mere tilbagestående mennesker. Deres samfund er mere primitive og totalitære end vores. Jeg tror ikke der er en sammenhæng mellem det og koranen når man tænker på vores mørke middelalder, jeg tror snarere det skyldes at Gud har favoriseret de kristne lande i de senere århundreder. Det er fristende at sammenligne koranens vers om at hugge arme og ben af folk med Jesu fredelige udtalelser, men det forhindrede jo ikke inkvisitionen eller korstogene.

DKs første netforum for Bibelsk Universalisme:
http://www.groupcare.dk/da/group.asp?groupid=408816

Til toppen 
#15361 - 23/07/2003 20:43 Re: Steinke's bevis for Bibelens sandhed [Re: joppe]
Anonym
Anonym

Jeg tror han mener, at Ismaels slægt vil være oprørske i forhold til Evangeliet.

Til toppen 
#15362 - 23/07/2003 21:33 Re: Steinke's bevis for Bibelens sandhed
joppe
Bruger

Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
Hej

Er ikke alle ikke-kristne slægter det?

mvh

joppe

Religionsstuderende, Katolik, Frimurer

Til toppen 
#15363 - 23/07/2003 22:30 Re: Steinke's bevis for Bibelens sandhed [Re: joppe]
Anonym
Anonym

Jo, hvis altså de har hørt Evangeliet..Man kan ikke gøre oprør mod det man ikke kender..kan man ? Det håber jeg ikke.
Men det var for at vise, at der k a n være noget sagligt i at nævne, at Ismaels slægt var oprørsk. Netop dette, at de ikke tror på Evangeliet, selvom de udmærket kender det, jvf. dette at de siger at Jesus ikke er Guds Søn, men kun Hans profet.

Til toppen 
#15364 - 23/07/2003 23:04 Re: Steinke's bevis for Bibelens sandhed
steincke
Bruger

Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
Vil blot siger, at du har helt fat i det rigtige.

K.h.
Kim

CIA - Christian In Action coz Jesus loves u

Til toppen 
#15365 - 26/07/2003 18:26 Re: Steinke's bevis for Bibelens sandhed [Re: Alex]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Alex.

Begrebet "tilbagestående" eller det modsatte begreb ("højt udviklet"?) har for mig at se ikke meget med Bibelens syn på Isak og Ismael at gøre, men nærmere de senere århundreders syn på hvad oplysning og civilisation er.
Hvad er det for kristne lande, du mener Gud har favoriseret i de senere århundreder? Hvordan kan du se det? Og er det ikke netop mange af de kristne lande, der er blevet sekulariseret i løbet af de sidste par århundreder?
Jeg mener ikke, det står til os at afgøre, hvem der er favoriseret af Gud og hvem ikke. Mange steder i Bibelen behandles jo netop spørgsmålet: hvorfor går det den ugudelige så godt og den fromme så skidt?
Jeg vil ikke forsvare islam som sådan eller de ting der foregår der. Men retfærdigvis må vi også huske, at videnskaben blomstrede mere blandt muslimerne i middelalderen end i vesten på samme tidspunkt. Fx. lægevidenskab, filosofi og astronomi.

Med venlig hilsen Anne Pande.

Ændret af AnnePande (26/07/2003 18:28)

Til toppen 
#15366 - 26/07/2003 22:45 Re: Steinke's bevis for Bibelens sandhed [Re: AnnePande]
Alex
Bruger

Reg.: 08/06/2003
Hejsa AnnePande,

4 Mos 24v9 Det har lagt sig til hvile som en løve,
som en hunløve, hvem tør vække det?
Velsignet de, der velsigner dig,
forbandet de, der forbander dig!«

Forstår man at Gud ikke for forskudt sit forudkendte ejendomsfolk i evig forstand (Rom. 11v2) ligesom den nåde der vises hedningene pågrund af jødernes fald idag kun er et billede på den nåde der vil vises hedningene når alle jøder er frelste (Rom. 11v12, 25-27) ja så gælder ovenstående vers stadig. Hjælper et folk jøderne som et led i Guds plan, ja så velsignes det. I 1878 åbnede Berlinerkongressen for fri tilstrømning af jøder til Palæstina og og 1948 så blev staten Israel jo oprettet. Vesten er blevet velsignet materielt i den sammenhæng. Det handler ikke så meget om religion og doktriner, for Gud gjorde også stor brug af Nebucadnezar.

Uden at man ikke altid kan finde en sammenhæng på tværs af Guds planer så skal det vel også nævnes at de arabiske lande i de tider du nævner netop var forgangslande.

Guds fred

DKs første netforum for Bibelsk Universalisme:
http://www.groupcare.dk/da/group.asp?groupid=408816

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær