Hej stercus.
Det er et interessant indlæg du har skrevet her, det vil jeg da gerne give en kommentar til, for jeg mener GT taler om evigt liv eftersom det var det der var hele Guds plan fra starten.
Jeg ved ikke hvorfor du skriver ’det var en ringe artikel’.
Hvis vi kigger på Salme 37. Så ser vi at der tales om at folk skal leve for evigt på jorden, og det er dog kun dem som er retfærdige. Vers 29 siger det meget direkte.
Det var som sagt det der var Guds hensigt fra starten, at mennesker skulle leve evigt på jorden.
Da Adam og Eva syndede kom synden og døden ind i verden.
Men spørgsmålet er, er det ikke stadig Guds hensigt at mennesker skal leve evigt på jorden.
Har han lavet om på sin hensigt med jorden og menneskene?
Det har han ikke iflg. det der siges i Es.55:11 ”Så skal det gå med mit ord, det som går ud af min mund, det skal ej vende tomt tilbage, men udføre hvad mig behager, og udfører hvervet jeg gav det.”
Es.65:17-25 er en profeti om jordens fremtid. Der står bl.a. i vers 17: ”Thi se jeg skaber nye himle og en ny jord, det gamle huskes ej mer, rinder ingen i hu.” Og vers 21 fortsætter med at sige: ”Da bygger de huse og bor der selv, planter vin og spiser dens frugt.”
Peter henviser til denne profeti og siger at Gud har givet løfte om en ’ny jord, hvor retfærdighed skal bo’.
Og som du selv skriver så indeholder Sl. 37 den samme tanke.
Det var også det Jesus henviste til i sin bjergprædiken. I Matt. 5:5 siger han: ”Salige(lykkelige) er de sagtmodige(de med et mildt sind) thi de skal arve jorden.”
M.h.t. Enok, så er det rigtig som du skriver at Gud afkortede hans liv.
Men der siges ikke at han blev taget ”hjem” til Gud, der siges blot at Gud tog ham.
Det stemmer med det Jesus siger i Johannes 3:13.
Gud afkortede hans liv på samme måde som han afkortede Moses’ liv.
Enok blev „taget bort så han ikke så døden“ siger Bibelen.
Det kan altså betyde at Gud gjorde ende på hans liv, så han ikke oplevede dødens veer.
Venlig hilsen
Otto