Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 9 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#15338 - 21/07/2003 12:35 Vi må ikke synde -men for mig er alt tilladt.. ??
MariaMaria
Bruger

Reg.: 22/01/2003
Sted: København
Hej Forum..

Der er ting jeg ikke kan forklarer når jeg bliver spurgt til min tro. Vi bliver lært at vi ikke må synde da det er forkert og imod Gud. Men samtidig får vi at vide at alt er os tilladt, men ikke alt er gavnligt. Det forstår jeg altså ikke.. hvis alt er tilladt, så er det jo f.eks også tilladt at blive skilt og gift igen, men det er klart at det ikke rigtig gavner os noget.. men stadig er det forkert.. og det kan jeg altså ikke lige hitte ud af. Hvorfor sagde Paulus at alt er os tilladt?

Hilsen MariaMaria

vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft

Til toppen 
#15339 - 21/07/2003 14:01 Re: Vi må ikke synde -men for mig er alt tilladt.. ?? [Re: MariaMaria]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej MariaMaria

Jeg forstår vildt godt din undren!!!! Dette har også undret mig mange gange da jeg var karismatiker *). Det du mellem linjerne refererer til er den såkaldte "syndfri-lære"-"Når vi er frelste kan vi ikke synde". Det hænger på ingen måde sammen med Guds Ord: "alle har syndet og mistet herligheden fra Gud" og "Hvis vi siger, at vi ikke har syndet, gør vi ham til en løgner, og hans ord er ikke i os" (1. Joh., 1.10)

Som argument for denne "syndfri-lære"bruges ofte denne "alt er mig tilladt", men dette er virkelig søgt - taget ud af sammenhængen !!!

Læs sammenhængen her:
"Alt er tilladt mig, men ikke alt gavner. Alt er tilladt mig, men jeg skal ikke lade noget få magt over mig. v13 Maden er til maven, og maven til maden, og begge dele vil Gud lade forgå. " (1. kor. 6,12-13)

Paulus taler om MAD ! - slut!....oven i købet i forbindelse med en formaning imod utugt.

Alt er os IKKE tilladt !

"Om loven
v17 Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde. v18 Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket. v19 Den, der bryder blot ét af de mindste bud og lærer mennesker at gøre det samme, skal kaldes den mindste i Himmeriget. Men den, der holder det og lærer andre at gøre det, skal kaldes stor i Himmeriget. v20 For jeg siger jer: Hvis jeres retfærdighed ikke langt overgår de skriftkloges og farisæernes, kommer I slet ikke ind i Himmeriget" (Matt. 5,17)

Herefter UDDYBER Jesus loven ! Han uddyber de 10 bud. Loven er ikke kun de 10 bud (bogstavens tjeneste), men loven er meget mere omfattende end disse bud(Åndens tjeneste). Tænk på at Helligåndens opgave er at undervise i synd, retfærdighed og dom!

Vi har IKKE ret til lovbrud. Vi har ikke ret til at slå ihjel, stjæle, undlade at ære vores forældre osv(de 10 bud), men vi har sandelig heller ikke ret til at dræbe med ord, tie når vi får forkert tilbage (det er at stjæle) osv. (Åndens lov) !

Lovbrud er synd !

Vi KAN ikke opfylde loven, men vi skal bestræbe os på det !. Vi MÅ ikke lade hånt om Guds lov. Men den ene gang efter den anden falder vi i, og bliver herved ledt hen til Jesus Kristus, gennem et ønske om syndsforladelse. Syndsforladelsen får vi helt konkret gennem det hellige sakramente : nadveren (står det i Ordet!) Om nadveren sagde Jesus: "Tag dette (brødet) og spis det, dette er mit legeme" Og han tog en kalk, og takkede, gav dem den og sagde: "Drik alle deraf; thi dette er mit blod, pagtsblodet, som udgydes for mange til syndernes forladelse" (Mat. 26,26-27)

Når vi deltager i nadveren får vi DEL i Jesu legeme og blod. Vi drikker af pagtsblodet !!!!!! - Jesu blod, og vi får tilsagt syndernes forladelse !
Hvorefter vi starter på en frisk.

Her får vi en meget konkret bekræftelse på at vi ER tilgivet ! Og det er i sandhed en velsignelse!

Men selvfølgelig, hvis stedet hvor man kommer ikke har nadveren som et sakramente, hvis nadveren er et mindesmåltid, hvor det hele er symbolsk og uden tilsigelse af syndernes forladelse.....er det unægtelig en tynd kop the, og virkningen vil være den samme

Om vandringen mellem synd og nåde, lov og evangelium kan du læse mere her:

Her

Med kærlig hilsen

Malli

*) dette gælder ikke alle karismatiske kredse, men dem jeg har været en del af

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#15340 - 21/07/2003 14:10 Re: Vi må ikke synde -men for mig er alt tilladt.. ?? [Re: malli]
MariaMaria
Bruger

Hej Malli,

hør her, du får det til at lyde som om alt er de karismatiske skyld, når jeg stiller spørgsmål.. men min undren kom faktisk herfra.. her inde fra Jesusnet.. jeg havde aldrig hørt i min kirke blive sagt at alt er tilladt.. hehe bare lige en rettelse.

Men tak for svaret, for det gjorde mig faktisk klar over nogle ting.. for jeg har hørt kristne bruge det som agument når de taler med ikke-kristne. Men har aldrig set det udført i pragtisk heldigvis..

MariaMaria

vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft

Til toppen 
#15341 - 21/07/2003 17:23 Re: Vi må ikke synde -men for mig er alt tilladt.. ?? [Re: MariaMaria]
malli
Bruger

Hej MariaMaria

Jeg skriver hvad jeg selv har oplevet, det står klart nederst på siden at det ikke er alle karismatisk jeg skriver om!

Så fald lige ned, ikk

Kærlig hilsen

Malli

Til toppen 
#15342 - 21/07/2003 17:35 Re: Vi må ikke synde -men for mig er alt tilladt.. ?? [Re: MariaMaria]
malli
Bruger

Hej MariaMaria

"for jeg har hørt kristne bruge det som agument når de taler med ikke-kristne. " Hvorfor siger de det?, det passer jo ikke.

Kærlig hilsen

Malli

Til toppen 
#15343 - 21/07/2003 22:25 Re: Vi må ikke synde -men for mig er alt tilladt.. ?? [Re: MariaMaria]
Anonym
Anonym

Hvor står det som Paulus siger, om at alt er os tilladt ? Når jeg har læst det, vil jeg gerne svare dig, hvad jeg tror.

Til toppen 
#15344 - 22/07/2003 09:53 Re: Vi må ikke synde -men for mig er alt tilladt.. ??
MariaMaria
Bruger

Hej søster B

Det står i Første Korintherbrev 6: 12

MariaMaria

Til toppen 
#15345 - 22/07/2003 09:54 Re: Vi må ikke synde -men for mig er alt tilladt.. ?? [Re: malli]
MariaMaria
Bruger

Hej Malli..

ja det var derfor jeg undrede mig, og derfor jeg spurgte, så jeg kan ikke svare på det..

Maria

Til toppen 
#15346 - 22/07/2003 10:46 Re: Vi må ikke synde -men for mig er alt tilladt.. ?? [Re: MariaMaria]
Anonym
Anonym

Tak for henvisningen.
Apostlen taler her ikke om alle ting, men om hvad man gør med sit legeme mht. seksualitet.
Jeg forstår ham således, at vi i princippet er frie til at vælge det forkerte, for Gud har ikke bundet vores vilje til kun at kunne gøre det rigtige.

Men, han siger så også at ikke alt er godt og gavnligt, ja han siger ligefrem at vi skal tage stor afstand fra sex udenfor ægteskab osv. Dvs. utugt. For den der synder med sit legeme, synder mod Guds bolig. Så han viser, at det er alvorligt når man begår den slags synder.

Til toppen 
#15347 - 22/07/2003 13:08 Re: Vi må ikke synde -men for mig er alt tilladt.. ?? [Re: MariaMaria]
steincke
Bruger

Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
Kære Maria.

Du svare faktisk selv på det. For du siger at det er tilladt at blive skilt og gift igen, men at det ikke gavner vores legme. Altså er skilsmisse ikke så god en ting. Når Paulus skriver som Han gør, så er det for at fortælle os, at vi ikke længere er under loven i Kristus. Vi kan gøre næsten alt, med undtagelse af at bedrøve Helligånden. Vi kan slå andre ihjel og en masse andre ting, men det vil ikke gavne os. Vi bliver dog frelst gennem troen på Jesus, for Jesus blod renser for alt synd. Paulus siger også, at nu hvor vi er i Kristus, må vores liv forvandles til at ligne Ham. Så vi ikke har synd for øje, men kærlighed til personen der myrdede vores broer eller søster.

K.h.
Kim

CIA - Christian In Action coz Jesus loves u

Til toppen 
#15348 - 22/07/2003 13:32 Re: Vi må ikke synde -men for mig er alt tilladt.. ?? [Re: malli]
steincke
Bruger

Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg

"Om loven
v17 Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde . v18 Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket. v19 Den, der bryder blot ét af de mindste bud og lærer mennesker at gøre det samme, skal kaldes den mindste i Himmeriget. Men den, der holder det og lærer andre at gøre det, skal kaldes stor i Himmeriget. v20 For jeg siger jer: Hvis jeres retfærdighed ikke langt overgår de skriftkloges og farisæernes, kommer I slet ikke ind i Himmeriget" (Matt. 5,17)

Hvorfor siger Jesus det, når Jesus gang på gang viser at farisæerne og de skriftkloge ikke har forstået Gud? Er det så bedre vi bliver hyber farisær eller hyber skriftklog? NEJ!!!!!

Jesus sønsker at vores forhold til Gud skal flyttes fra hjerne til hjerte.

Bi skal blive som børn. Lige som de ikke spekuler på om deres forældre nu vil dem noget ond, men hjertet driver dem.

men vi skal bestræbe os

Hmm. Jesus død på korset er åbenbaret ubegrundet og ubrueligt, for DU SKAL OVER HOLDE LOVEN!!!!!. Var det nu ikke farisære og skriftkloge som Jesus var modstander af. Hvem var det der vil få bønnesvar Tolderen eller farisæren?

Når vi deltager i nadveren får vi DEL i Jesu legeme og blod. Vi drikker af pagtsblodet !!!!!! - Jesu blod, og vi får tilsagt syndernes forladelse !
Hvorefter vi starter på en frisk.

Her får vi en meget konkret bekræftelse på at vi ER tilgivet ! Og det er i sandhed en velsignelse!

I en kort frist, for lige så snart du er gået ud af døren har Gud forladt dig, for så har du jo sikkert syndet. Det er virkelig at nedvurderer Guds Kraft i nadveren.

Men selvfølgelig, hvis stedet hvor man kommer ikke har nadveren som et sakramente, hvis nadveren er et mindesmåltid, hvor det hele er symbolsk og uden tilsigelse af syndernes forladelse.....er det unægtelig en tynd kop the, og virkningen vil være den samme

Hvor uviden.... men det er jo klart, når man ikke kender til retfærdiggørelsen som Gud har givet. Lige så er det en tynd kop et, at hver for et helt brød "brik", hvor man ikke engang bryder brødet som Jesus gjorder. Hvor går man altså let hen over noget, som det nu behager en.

K.h.
Kim

CIA - Christian In Action coz Jesus loves u

Til toppen 
#15349 - 26/07/2003 14:03 Re: Vi må ikke synde -men for mig er alt tilladt.. ??
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej alle

jeg tror at det Paulus taler om er MENNESKELIGE ting. Så vidt jeg husker var den der "alt er tilladt - men ikke alt er gavnligt" sagt i forbindelse med en samtale omkring offerkød. Om det var urent og dermed synd.
Jeg forstår det sådan at vi må spise, drikke, ryge, se film, osv som det passer os - MEN ikke alt er gavnligt for vores krop eller vores trosliv.

Jeg tror ikke at den glæder hvor vi ønsker at gå direkte imod Guds bud eller landets love.

Vi kan jo ikke sige "jeg må gerne slå et andet menneske ihjæl - men det er ikke gavnligt for mig"

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær