Hej MariaMaria
Jeg forstår vildt godt din undren!!!! Dette har også undret mig mange gange da jeg var karismatiker *). Det du mellem linjerne refererer til er den såkaldte "syndfri-lære"-"Når vi er frelste kan vi ikke synde". Det hænger på ingen måde sammen med Guds Ord: "alle har syndet og mistet herligheden fra Gud" og "Hvis vi siger, at vi ikke har syndet, gør vi ham til en løgner, og hans ord er ikke i os" (1. Joh., 1.10)
Som argument for denne "syndfri-lære"bruges ofte denne "alt er mig tilladt", men dette er virkelig søgt - taget ud af sammenhængen !!!
Læs sammenhængen her:
"Alt er tilladt mig, men ikke alt gavner. Alt er tilladt mig, men jeg skal ikke lade noget få magt over mig. v13 Maden er til maven, og maven til maden, og begge dele vil Gud lade forgå. " (1. kor. 6,12-13)
Paulus taler om
MAD ! - slut!....oven i købet i forbindelse med en formaning imod utugt.
Alt er os IKKE tilladt !
"Om loven
v17
Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde. v18 Sandelig siger jeg jer:
Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket. v19 Den, der bryder blot ét af de mindste bud og lærer mennesker at gøre det samme, skal kaldes den mindste i Himmeriget. Men den, der holder det og lærer andre at gøre det, skal kaldes stor i Himmeriget. v20 For jeg siger jer: Hvis jeres retfærdighed ikke langt overgår de skriftkloges og farisæernes, kommer I slet ikke ind i Himmeriget" (Matt. 5,17)
Herefter UDDYBER Jesus loven ! Han uddyber de 10 bud. Loven er ikke kun de 10 bud (bogstavens tjeneste), men loven er meget mere omfattende end disse bud(Åndens tjeneste). Tænk på at Helligåndens opgave er at undervise i synd, retfærdighed og dom!
Vi har IKKE ret til lovbrud. Vi har ikke ret til at slå ihjel, stjæle, undlade at ære vores forældre osv(de 10 bud), men vi har sandelig heller ikke ret til at dræbe med ord, tie når vi får forkert tilbage (det er at stjæle) osv. (Åndens lov) !
Lovbrud er synd !
Vi KAN ikke opfylde loven, men vi skal bestræbe os på det !. Vi MÅ ikke lade hånt om Guds lov. Men den ene gang efter den anden falder vi i, og bliver herved ledt hen til Jesus Kristus, gennem et ønske om syndsforladelse. Syndsforladelsen får vi helt konkret gennem det hellige sakramente :
nadveren (står det i Ordet!) Om nadveren sagde Jesus: "Tag dette (brødet) og spis det, dette er mit legeme" Og han tog en kalk, og takkede, gav dem den og sagde: "Drik alle deraf; thi dette er mit blod,
pagtsblodet, som udgydes for mange
til syndernes forladelse" (Mat. 26,26-27)
Når vi deltager i nadveren får vi DEL i Jesu legeme og blod. Vi drikker af pagtsblodet !!!!!! - Jesu blod, og vi får tilsagt syndernes forladelse !
Hvorefter vi starter på en frisk.
Her får vi en meget konkret bekræftelse på at vi ER tilgivet ! Og det er i sandhed en velsignelse!
Men selvfølgelig, hvis stedet hvor man kommer ikke har nadveren som et sakramente, hvis nadveren er et mindesmåltid, hvor det hele er symbolsk og uden tilsigelse af syndernes forladelse.....er det unægtelig en tynd kop the, og virkningen vil være den samme

Om vandringen mellem synd og nåde, lov og evangelium kan du læse mere her:
HerMed kærlig hilsen
Malli
*) dette gælder ikke
alle karismatiske kredse, men dem jeg har været en del af