Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 9 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 1 af 2: 1 2 >
Muligheder
Gå til
#15103 - 19/07/2003 15:06 Er muslimernes Allah en afgud eller bibelens Gud?
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Café

Jeg fandt en særdeles interessant artikel på Tagryggen som jeg gerne vil videregive. Vi har jo her haft et utal af diskussioner om hvorvidt Allah er identisk med den kristne Gud

Her

Hvad mener I?

Med kærlig hilsen

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#15104 - 19/07/2003 15:44 Re: Er muslimernes Allah en afgud eller bibelens Gud? [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Tak for linket malli, tankevækkende læsning.

Jeg synes ikke jeg har helt klart for mig, hvad der ligger i begrebet "afgud"?

Hvornår er der primært tale om reelle, onde åndsmagter (djævelens "engle") og hvornår drejer det sig om menneskeskabte forestillinger, hvor det er skaberværket der tilbedes, i stedet for skaberen.
.
F.eks. er Mammon vel en sådan afgud.

Måske har nogen af jer klargørende kommentarer?

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#15105 - 19/07/2003 16:09 Re: Er muslimernes Allah en afgud eller bibelens Gud? [Re: kristina]
malli
Bruger

Hej Kristina

Ganske interessant !!!!

Skaberværket er det der er skabt af Gud, og her er vel iberegnet alt det vi vi med god samvittighed kan takke ham for.

De dæmoniske kræfter vil have os VÆK fra Gud. De dæmoniske kræfter er ikke i ting, de er af åndelig karakter. De selvsamme åndelige kræfter kan forføre mennesker til at LAVE ting (gudebilleder fx), til at elske ting, til at elske penge, til at elske vores egen visdom, til at tilbede et menneske, der er dæmoniseret....... og tilbede en dæmon.

Vi ser jo ved de mange gudeformer at der er overnaturlige kræfter på spil (mirakler og magi i enhver afart). Der er nogle dæmoniske kræfter, der vil forføre os til at tro at DETTE er sandheden, så jeg tror at muslimernes Allah er en dæmon.

Med kærlig hilsen

Malli

Til toppen 
#15106 - 20/07/2003 21:10 Re: Er muslimernes Allah en afgud eller bibelens Gud? [Re: malli]
joppe
Bruger

Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
Hej

Her er lidt mere information om emnet.

mvh

joppe

Religionsstuderende, Katolik, Frimurer

Til toppen 
#15107 - 21/07/2003 17:50 Re: Er muslimernes Allah en afgud eller bibelens Gud? [Re: malli]
Maria15
Bruger

Reg.: 01/04/2003
Sted: Lille by
Hej

Jeg synes også, at det var spændende at læse.
Før jeg læste det, mente jeg, at Allah var en forkertmåde at forstå Gud på, men det virker vist til, at Allah er lige så langt væk fra Gud, som de andre guder.

Kærlig hilsen Maria

Til toppen 
#15108 - 21/07/2003 21:00 Den side viser, at kristne beviser ikke holder. [Re: joppe]
Anonym
Anonym

Kære Joppe

dit link er meget interessant.
I går havde jeg en snak med en frikirkeven, som ivrede løs med diverse beviser for kristendommens sandhed, da jeg luftede mine p.t. anfægtelser.

Hun smed diverse skriftsteder på bordet, som bevis for at andre religioner er usande. Fedt bevis. Koranen siger også at Bibelen er løgn. Så er vi lige vidt.

Hun sagde også, at der var tonsvis af vidnesbyrd fra konvertitter fra Islam o.a.

På dit link er der vidnesbyrd fra kristne, endda præster osv., som er konverteret til Islam, med citater om at "endelig fandt jeg sandheden", "Islam er lyset for enden af tunnelen", "jeg har altid været muslim, men uden at vide det" osv. osv.
Er disse så beviser for Islams sandhed ? Nej selvfølgelig ikke. Men de viser, at INTET beviser noget som helst.
Religiøse bøger kan selvsagt ikke bruges til at dokumentere egen sandhed!! Og alverdens vidnesbyrd om konvertitter og mirakler og åbenbaringer kan heller ikke vise noget som helst. For det forekommer i alle religioner. Mystikere - findes OGSÅ i alle religioner, både kristendommen, Islam og Zen-buddhismen. Heller ikke dette element viser at en religion er mere sand og "fyldt af liv" end andre religioner.

Gid man kunne blive fri for alle de påståede beviser. De findes ikke. Det gør dit link fint opmærksom på.
Det ville da være rart at kunne v i d e, men når der ikke findes beviser, er det lidt forstillet at fremture med noget der i grunden ikke e r beviser, men kun mere eller mindre stærke indicier.

Tak for dit link.

Til toppen 
#15109 - 21/07/2003 22:11 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder.
joppe
Bruger

Hej

Nej, desværre findes der ingen beviser. Det man kan gøre er at prøve at se tingene fra så mange sider som muligt og prøve danne sig et objektivt indtryk af det.

mvh

joppe

Til toppen 
#15110 - 21/07/2003 22:26 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder. [Re: joppe]
Anonym
Anonym

Det er rigtigt. Men har du aldrig hørt de kristne "beviser" ?

Jeg har hørt dem til hudløshed.

Til toppen 
#15111 - 21/07/2003 22:31 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder.
Maria15
Bruger

Hvad er det for nogle????

Kærlig hilsen Maria

Til toppen 
#15112 - 21/07/2003 23:25 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder.
malli
Bruger

Hej Søs B

"Det ville da være rart at kunne v i d e, men når der ikke findes beviser, er det lidt forstillet at fremture med noget der i grunden ikke e r beviser, men kun mere eller mindre stærke indicier."

"Gid man kunne blive fri for alle de påståede beviser. De findes ikke." Se DET er jo også en påstand !

Det står jo folk frit for SELV at undersøge, i stedet for i forvejen at forkaste det som "indicier"! - (lige en anelse nedladende måske?)

Joppes indlæg "beviser" jo heller ikke noget. Jeg har kopieret Tagryggens side, og vil undersøge det i andre kilder!

Mkh Malli

Til toppen 
#15113 - 22/07/2003 00:12 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder. [Re: malli]
Anonym
Anonym

Hvilke beviser har du set, hørt eller oplevet på at kristendommen er sand ??

Jeg har endnu intet bevis hørt, som ikke kan fremføres af fx. muslimer som bevis for Islam. Fx. : Jeg har fået bønnesvar - ja, det har muslimer også. Bibelen siger at Gud er den Treenige. - Koranen siger at det er løgn, men at Gud taler gennem sin profet Muhammed. Sådan kan man fortsætte eksemplerne. Du kender sikkert selv flere.

Jeg skrev ikke for at være nedladende, men som en følge af de store anfægtelser jeg er i, fordi jeg har erkendt, at beviserne kun er indicier. Gud (den Treenige i denne sammenhæng) kan IKKE bevises.
Det er det vi har at gøre med, og det må vi forholde os til, og lade indicier være indicier, og ikke ophøje dem til noget de ikke kan bære.
Jeg har fået en kæmpe brat opvågnen, idet jeg har indset at de "beviser" jeg har med i bagagen fra frikirken, viser sig ikke at holde som beviser. Jeg ville ønske jeg aldrig havde fået dem fremført som beviser, for nu svæver min tro helt vildt, og det er mildt sagt ikke fordrende for nattesøvnen og mit ægteskab osv.

Jeg har været nødt til at få min tro helt ned på jorden, helt fri af alle de påståede beviser, for ellers ville jeg lyve for mig selv. Og i de mørke stunder ved jeg at de ikke holder, og så vil jeg hellere lære at leve uden disse falske beviser, og i stedet acceptere at alt kun er tro.

Til toppen 
#15114 - 22/07/2003 00:25 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder.
malli
Bruger

Hej Søster B

"Hvilke beviser har du set, hørt eller oplevet på at kristendommen er sand ??"

Jeg har hørt Guds Ord. Det var bevis nok. Gud skabte troen i mig, da jeg hørte forkyndelsen rent.

Men nu var det så i forhold til om Allah er den samme som Den Hellige Tre-enige Gud. Begge skal vel opfattes i tro, men der er konkrete ting man kan se på - ikke hvorvidt om de eksisterer, men i læren !.

Med kærlig hilsen

Malli

Til toppen 
#15115 - 22/07/2003 00:29 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder. [Re: Maria15]
Anonym
Anonym

Du bad om eks. på beviser for kristendommens sandfærdighed, beviser som kristne tit smider på bordet i en diskussion, eller som i mit tilfælde, ved anfægtelse hos andre kristne... :

1# Bibelen siger at den Treenige Gud er den eneste sande Gud.

2# Jesus svarer på mine bønner til Ham, Han helbreder mennesker ved forbøn til Ham.

3# Gud leder mig i mit liv, det har jeg erfaret så meget, og det kan ikke være tilfældigheder.

4# Tænk på vidnesbyrdene fra de mange, mange muslimer, hinduer, ateister osv. som har omvendt sig og blevet kristne.

Nævn selv flere...

Ingen af disse kan bevises, og derfor er de ikke beviser. De er kun beviser for dem som tror på dem. Præcis som Jesu undere ikke beviser at Han eksisterer - man kan altid bortforklare, hvis man vil.

Jeg skriver det fordi jeg er nået dertil, at jeg har taget min tro op til seriøs overvejelse. Før var den delvis baseret på de "beviser" som jeg troede på. Hvis jeg tvivlede, læste jeg i Bibelen eller gik til forbøn, og så var troen på skinner igen.
Men nu ser jeg, at disse beviser ikke er beviser. Det beviser så heller ikke at kristendommen i k k e er sand - men det fører til at det må være t r o alene, og ikke falske beviser, som bærer troen når man tvivler. Man skal bare gøre sig klart, at der ingen beviser er. For ellers vil denne erkendelse indhente én, når anfægtelse melder sig. Så hellere erkende det før.

Ændret af Søster B (22/07/2003 00:32)

Til toppen 
#15116 - 22/07/2003 00:29 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder. [Re: Maria15]
Anonym
Anonym

Du bad om eks. på beviser for kristendommens sandfærdighed, beviser som kristne tit smider på bordet i en diskussion, eller som i mit tilfælde, ved anfægtelse hos andre kristne... :

2# Jesus svarer på mine bønner til Ham, Han helbreder mennesker ved forbøn til Ham.

3# Gud leder mig i mit liv, det har jeg erfaret så meget, og det kan ikke være tilfældigheder.

4# Tænk på vidnesbyrdene fra de mange, mange muslimer, hinduer, ateister osv. som har omvendt sig og blevet kristne.

Nævn selv flere...

Ingen af disse kan bevises, og derfor er de ikke beviser. De er kun beviser for dem som tror på dem. Præcis som Jesu undere ikke beviser at Han eksisterer - man kan altid bortforklare, hvis man vil.

Til toppen 
#15117 - 22/07/2003 00:37 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder.
Maria15
Bruger

Hvordan erkende? Jeg elsker "beviser". Hvor dan kommer du så frem til, det er sandt?

Kærlig hilsen Maria

Til toppen 
#15118 - 22/07/2003 00:43 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder. [Re: malli]
Anonym
Anonym

Men hvad beviser det ? Læren altså. Om man synes at en religiøs bog virker sand, afhænger af kultur og opvækst, tror jeg. Ellers kunne man jo indvende at alle hinduer var dumme, eller alle kristne var dumme, hvis nu Islam var sand.

Jeg spørger ikke for at irritere dig. Jeg ved godt at Bibelen taler til mennesker, og man finder den sand. Men jeg mener stadig at Koranen taler til muslimer, og viser dem at den er sand. Hvordan skal nogen vide hvad der er løgn ? Så kan du ud fra Bibelen sige, at andre religiøse bøger og åbenbaringer er løgn, men det er jo kun sandt hvis Bibelen er sand. Den kan ikke bevise sig selv. Desværre. Forstår du min pointe ? Jeg er i syv sind, for hvis jeg læste Koranen ville den nok fremstå som sand, fordi den siger om sig selv at den er sand. Jeg tror på Bibelen, men jeg tænker tit over hvad nu hvis jeg først var blevet præsenteret for Koranen eller Vedaerne el. andet.

Til toppen 
#15119 - 22/07/2003 00:44 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder. [Re: Maria15]
Anonym
Anonym

hvad ? jeg forstår ikke hvad du vil spørge om.

Til toppen 
#15120 - 22/07/2003 00:51 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder.
malli
Bruger

Hej Søster B

Der har jo været en del diskussioner om Allah og den kristne Gud er den samme, og det finder jeg da som kristen særdeles relevant.

Mkh Malli

Til toppen 
#15121 - 22/07/2003 00:51 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder.
Maria15
Bruger

hm....*s*

Bare glem det.........tror måske jeg har spurgt dig om det. Hvad der gør, at du tror lige på Jesus, når du ikke har noget, som siger, at det skulle være sandt frem for islam.

Til toppen 
#15122 - 22/07/2003 09:18 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder.
kristina
Ordstyrer
Bruger

Kære Søster B! Så er vi vist stort set allesammen nået til enighed om, at vi kan bevise, at vi ikke kan bevise .. . Hvis nogen stadig skulle være i tvivl, er Joppes link da en god vaccination mod vildfarelser her.

Næste skridt, kunne måske så¨være, at vi også når frem til at indse, at det er godt og ikke beklageligt, at vi ikke kan bevise at kristendommen er den eneste sande religion.

Tænk hvis vi kunne! Så ville alle mennesker i hele denne syndige verden bekende sig til den kristne tro, selvfølgelig da, hvad ellers? Fordi det kunne betale sig! Evigt liv i Guds rige . Et tilbud ingen kan sige nej til!

Nej, vi skal elske for kærlighedens skyld. Fordi Han har elsket os først.
Gud vil det sådan. Tror jeg!

Matt. 12,38-39:
Da sagde nogle af de skriftkloge og farisæerne til ham: »Mester, vi vil se dig gøre et tegn.« Men han svarede dem: »En ond og utro slægt kræver tegn ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#15123 - 22/07/2003 10:50 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder. [Re: Maria15]
Anonym
Anonym

Det har du vist ikke spurgt om før. Jeg tror på Jesus af flere grunde.

Det er den tro jeg først er blevet præsenteret for, og jeg har set undere ske i kristen sammenhæng.

Det er den religion som fortæller om den mest kærlige Gud, i mine øjne. Det er her jeg har haft mine åndelige "oplevelser", dvs. her jeg har erfaret Gud i mit liv.

Jeg er meget fast forankret i den Romersk katolske Kirke, og alle dens mystikere
og ordensfolk op gennem historien - alt dette er vidnesbyrd for mig, omend det aldrig kan være beviser.

Så - ingen gode grunde, blot sammenfald og naturlige årsager, såmænd.

Til toppen 
#15124 - 22/07/2003 10:53 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder. [Re: malli]
Anonym
Anonym

Ja. Men Jesus er ligesom en stor sten man iikke kan ignorere. Islam siger at Han hverken døde eller opstod. Selvklart. Men det siger Bibelen, og derfor kan begge religioner ikke være sande. Men da der ingen beviser findes for nogen af dem, er det jo gætværk - groft sagt - hvad man vælger. For nok så megen erfaring af Guds nærvær, erfares af både kristne og muslimer.

Til toppen 
#15125 - 22/07/2003 11:02 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder. [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Vi er ikke enige. Malli mener vist stadig, at ved læsning i Bibelen viser den sig som sand. I hvert fald har hun det sådan.

Vi er ikke enige om, at det er godt at kristendommen ikke kan bevises. Hvis den kunne, blev langt flere frelst, men ïkke - som du siger - alle. Jeg tror der er nogen som ikke v i l fællesskabet med Gud..

Jeg ville ønske at kristendommen kunne bevises eller afkræftes.

Da sagde nogle af de skriftkloge og farisæerne til ham: »Mester, vi vil se dig gøre et tegn.« Men han svarede dem: »En ond og utro slægt kræver tegn ...

Her handler det om de skriftkloge og farisæerne. Du ved godt, at de ikke spurgte af oprigtighed, men de spurgte for at fange Jesus i en fælde!
Lad være med at kaste den slags i hovedet på mig. Det har jeg ikke brug for nu.

Thomas bad om at mærke Jesu sår - og han fik lov! Jesus forstår godt at nogen af os har gevaldige kvaler ved troen. Godtnok siger Han lidt skarpt, at salige er de som tror, uden at have set. Men Han afviser ikke Thomas!!!

Til toppen 
#15126 - 22/07/2003 11:12 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder. [Re: kristina]
steincke
Bruger

Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
Nej, vi skal elske for kærlighedens skyld. Fordi Han har elsket os først.
Gud vil det sådan. Tror jeg!

Men ikke Allah.

K.h.
Kim

CIA - Christian In Action coz Jesus loves u

Til toppen 
#15127 - 22/07/2003 11:14 Nej tak til beviser - vi vil have Himlen alene.. [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Så blev alle frelst..for sådan et tilbud vil ingen gå glip af....- sig mig lige - skal du/vi vurdere om menneskers motiver til at blive kristne er rigtige ???????????
Du lyder næsten som om, at det ville være irriterende hvis alle opdagede at Himlen findes, for så ville de jo allesammen derhen...blot for at undslippe døden..
Det finder jeg da ret naturligt! Jeg forstår ikke hvad du ser af problemer i dét.

Tror du ikke at det evige liv har betydning for at der er så mange kristne ? Tror du alene at de elsker Gud, fordi Han har elsket dem først ? Er kristne virkelig så oprigtige og gode i deres motiver..

Ændret af Søster B (22/07/2003 11:24)

Til toppen 
#15128 - 22/07/2003 11:15 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder. [Re: steincke]
Anonym
Anonym

Nå. Så det evige liv er sekundært for dig ?

Til toppen 
#15129 - 22/07/2003 11:40 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder.
steincke
Bruger

Kære Søster B

Vi er skabt i Guds Billed. Mit spørgsmål er så, hvis du har lavet noget du mener er perfekt, vil du så være glad for det eller ej?

Vil dine handlinger bager præg af det du har lavet?

Hvis det har, vil du så gøre meget for det høje resultat du har fået, for at beholde det? (drop helligheden, men svar fra dit hjerte) Jeg vil. ELLER vil du være absolut uinteresseret i det? Jeg ville ikke.

Når du har tænkt over det.....

Der findes ingen anden tro, hvor Gud ofre sig for mennesker. Hvorfor tror du?

Hvis du skriver et lille hæfte til dit barn, at du elsker vidunderet. Vil det hæfte så ikke bekræfte sig selv? Eller vil det være løgn?

Du har ret i, at vi kender ikke hele Guds herlighed, men vi må tro på den, hvilket jo også er derfor Jesus siger at dem der tror unden at have set, de er sagelige.
For at slutte der hvor jeg startede, så er Kristentroen sandheden, men vi har ikke fået øjnene op for mange af de sandheder der er i Biblen, som jo tydeligt beviser ved vores debat, om hvad Biblen siger på forskellige områder.

K.h.
Kim

Til toppen 
#15130 - 22/07/2003 11:42 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder.
kristina
Ordstyrer
Bruger

Kære Søs, jeg tror du misforstår mig. Jeg kaster ikke noget i hovedet på dig. Jeg har da skrevet en masse om tvivl og anfægtelser, som de fleste af os vist er fælles om. Ja, Thomas er da en stor trøst for alle os!

Men jeg kan se, at vi ikke er enige i, at det ville være ønskværdigt, at kristendommen kunne bevises eller afkræftes. Prøv at læse min begrundelse en gang til! Selvfølgelig deler vi ønsket om at flest muligt når frem til frelsende tro, men kærlighedens tro, ikke kold bevisførelses-tro, som jo så netop er forvandlet til viden! Jeg dømmer ikke motiverne hos nogen, for jeg kender dem ikke, men Gud kender dem.

Næ, om farisæerne spurgte for at sætte en fælde for Jesus eller ej, det ved jeg ikke noget om. Selv skriftkloge kan vel komme med ærlige kommentarer eller spørgsmål, og blive retledt?

Du har fuldstændig ret i, at ikke alle kommer til frelsende tro ved at læse i bibelen.
Jeg ved at mange gør, men det var i hvert fald aldrig sket for mig, om jeg så havde læst den en hel masse gange - hvis jeg ikke også havde hørt Guds ord forkyndt og forklaret.

Jeg er også enig med dig i, at der er nogen som ikke vil fællesskabet med Gud. Det er dem som vil frelse sig selv, og kun dem, som går fortabt, medens vi som tvivler, men ønsker at være i fællesskabet med Gud, frelses af nåde. Tror jeg! Jesus er jo netop kommet for at opsøge og frelse det fortabte! "De raske behøver ikke læge, men de som er syge."

Gud har åbenbart villet at vi ikke skal basere vores åndelige vores liv på bevisførelser, men på tro, tillid, håb og kærlighed til Ham og dermed til hinanden.
Det er tro (modsat afvisning) det handler om. Tror jeg!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#15131 - 22/07/2003 11:45 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder.
steincke
Bruger

Du har ret. Vi er nød til at forholde os til dem der har været sammen med Jesus, hvad de skriver. Det er jo her hele troens grund ligger. Hvis vi ikke tror, Jesus død og opstandelse er sand, men noget som de har fundet på at skrive, så falder hele kærligheden.

K.h.
Kim

Til toppen 
#15132 - 22/07/2003 12:00 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder.
steincke
Bruger

Kære søster b.

Jeg har svaret omkring kærligheden, at dette er beviset.

Jeg har ikke overlevet eller siddet her, hvis Gud ikke svare på bøn. Hvis du mødte min søskende, vil de bekræfte at det kun er svar på bøn, at jeg er her. (de er ikke troende)

Undre mig over, at bønnesvar skulle være tilfældigheder. En tilfældighed er noget minimalt ud af en kæmpe mængde, men jeg har stadig ikke vundet i Lotto. (tilfældighed)

Men okay, mit liv er ikke noget bevis, jeg er blot en illussion der går rundt og støder ind i tilfældigheder.

K.h.
Kim

Til toppen 
#15133 - 22/07/2003 12:01 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder.
kristina
Ordstyrer
Bruger

Kære Søs, du skriver:

Men da der ingen beviser findes for nogen af dem, er det jo gætværk - groft sagt - hvad man vælger. For nok så megen erfaring af Guds nærvær, erfares af både kristne og muslimer.

Nej, Ingen beviser, men heller ikke gætværk! Og heller ikke et valg efter kølig cost/benefit-overvejelse, heller ikke et valg efter egne oplevelser, følelser, eller erfaringer ..

Kristendommen er åbenbaring!, ikke valg! Det som overrumplede mig var den ufattelige nåde, at vi ingenting, slet ingenting skal gøre for at modtage Guds kærlighed og frelse. Frelserhånden med naglemærkerne. At "således elskede Gud verden (= sine fjender) at han gav sin enborne søn for at enhver som tror på ham ikke skal fortabes, men have evigt liv". Gratia betyder nåde. Gratis!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#15134 - 22/07/2003 12:09 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder.
steincke
Bruger

Hej Søster B

Nå. Så det evige liv er sekundært for dig ?

På en måde. Jeg tænker ikke på det. Det er et følge, der er ved at tro på Jesus. Det der er primær for mig, er at glæde mig i Herren, for alt det Han har gjort.

K.h.
Kim

Til toppen 
#15135 - 22/07/2003 12:36 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder.
joppe
Bruger

Hej

Jo, med det er ikke beviser. Tro er tro, og der findes ingen beviser."Beviserne" er desperate forsøg på at overbevise sig selv om at det man tror på er noget større end det egentligt er. Men prøver at gøre sin subjektive tro en objektiv sandhed,

Det er en skam at mange kristne bruger "beviser". Enhvert kritiskt tænkende person vil jo komme til at se den kristnes tro som noget overreklameret. Og det gavner næppe kristendommen og fører ikke til flere personers frelse.

mvh

joppe

Til toppen 
#15136 - 22/07/2003 12:42 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder. [Re: steincke]
joppe
Bruger

Hej

Jeg har svaret omkring kærligheden, at dette er beviset.

Det er ikke noget bevis.

Jeg har ikke overlevet eller siddet her, hvis Gud ikke svare på bøn. Hvis du mødte min søskende, vil de bekræfte at det kun er svar på bøn, at jeg er her. (de er ikke troende)

Det er ikke et bevis

Undre mig over, at bønnesvar skulle være tilfældigheder. En tilfældighed er noget minimalt ud af en kæmpe mængde, men jeg har stadig ikke vundet i Lotto. (tilfældighed)

Det er ikke noget bevis

Men okay, mit liv er ikke noget bevis, jeg er blot en illussion der går rundt og støder ind i tilfældigheder.

Du er ikke en illusion. Du kan bevises. Men din tro er bygget på tro og illusioner og kan aldrig bevises,

mvh

joppe

Til toppen 
#15137 - 22/07/2003 12:52 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder.
joppe
Bruger

Hej Søster B

Godt indlæg. Jeg ville ønske at flere lavede de overvejelser du laver. Jeg har selv været i den situation hvor jeg var nød til at lave nogle ordentlige overvejelser over min tro og hvor jeg stod i forhold til den religion jeg bekender mig til.

Den eneste måde troen kan overleve er at man er ærlig og er klar over at det er tro og intet andet end tro. Når man bygger troen op på beviser (som egentlig ikke er beviser) vil troen falde plat når man en dag bliver klog nok til at se at disse beviser slet ikke er beviser.

Desværre har jeg oplevet mange, rigtigt mange, som opbygger sin tro på falske beviser. De er klar over at hvis disse beviser ikke holder, så holder deres tro ikke. Derfor holder de sig væk fra information, viden, uddannelser, interesser, media og en masse andre ting der kunne "rokke ved deres beviser". De klamrer sig desperat fast i disse beviser og chikanerer, moraliserer og sviner andre til der ikke mener ligesom dem.

Jeg er af den overbevisning at uvidenhed ikke fører til frelse. Og hvis sandheden er sandhed, så vil den overvinde enhver diskussion og kristisk anskuelse.

mvh

joppe

Til toppen 
#15138 - 22/07/2003 12:58 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder. [Re: steincke]
joppe
Bruger

Hej

Der findes ingen anden tro, hvor Gud ofre sig for mennesker. Hvorfor tror du?

Jeg tror nok du trænger til at læse en smule religionshistorie. Begynd med den egyptiske, romeske, græske og fremfor alt sydamerikanske mytologien.

At offre sig for mennesket er nog den medst populære handling hos guder i de fleste religioner.

mvh

joppe

Til toppen 
#15139 - 22/07/2003 13:00 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder. [Re: steincke]
joppe
Bruger

Hej

så falder hele kærligheden

kan du uddybe hvad det har med kærlighed at gøre? Mener du at kristendom har patent på kærlighed?

Til toppen 
#15140 - 22/07/2003 13:38 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder. [Re: steincke]
Anonym
Anonym

Nåda. Tak for svaret. Jeg blev lidt klogere på dig. Tak.

Til toppen 
#15141 - 22/07/2003 13:42 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder. [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Nej - THOMAS er ikke en stor trøst - JESUS er. Jesu måde at håndtere Thomas´ tvivl på. (undskyld ordkløveriet)

Øh - det kan godt være, at jeg er den eneste kristne, der ønsker at der var beviser for kristendommen..men det ønsker jeg altså. Gud ønsker det så ikke, åbenbart, men derfor kan jeg stadig godt ønske det. Men nu har vi vist fået snakket det igennem.

Ja skriftkloge kan være oprigtige. Selvfølgelig. Men der hvor du nævner, er de ude på at sætte fælde for Jesus. Ligesom der hvor de siger: Er du Guds Søn..
Netmissionæren har selv været inde på (i mødelokalet), at de tit spurgte uden at være oprigtige, men kun for at få noget at anklage Ham på.

Til toppen 
#15142 - 22/07/2003 13:44 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder. [Re: steincke]
Anonym
Anonym

Jeg ved godt hvad du mener. Og jo - logisk set kan kristendommen godt være sand. Men det kan Vedaerne eller Koranen også. Det er bare det der er min pointe. Jeg beder dig ikke om beviser..for jeg mener jo ikke de findes.

Til toppen 
#15143 - 22/07/2003 13:45 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder. [Re: joppe]
Anonym
Anonym

Nemlig, Joppe. Så Bibelens frelseshistorie beviser ikke sig selv. Det er hørt før og siden.

Til toppen 
#15144 - 22/07/2003 13:48 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder. [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Åbenbaring..ja det tror du fordi du er kristen, og kristentroen er sat sådan sammen. Måske er det sandt, og så er din påstand sand. Men måske er det ikke sandt. Og så er der nogen andre religion der har ret. Jeg begriber ikke denne skråsikkerhed. Hvordan kan du være det, når en muslim fortæller dig at Islams sandhed er åbenbaret for ham/hende!! Så må personen jo være bedraget..eller også er du bedraget. Hvem kan påstå at vide hvem der er bedraget!!

Til toppen 
#15145 - 22/07/2003 13:49 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder. [Re: steincke]
Anonym
Anonym

Netop. Det handler om tro.
Når man tror på kristendommen, må man styrkes i denne tro ved at være sammen med den kristne Gud. Via bøn, Bibelen, åndelig læsning og fællesskab med menigheden. Ikke nødvendigvis i den nævnte rækkefølge.

Til toppen 
#15146 - 22/07/2003 13:52 Heller ingen beviser i Bibelen til den tids folk [Re: joppe]
Anonym
Anonym

Amen til det. Jeg er totalt enig med dig! Beviser findes ikke. Det ser vi jo også helt klart i Bibelen.

Til toppen 
#15147 - 22/07/2003 13:54 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder. [Re: joppe]
Anonym
Anonym

Nemlig. Hvor er jeg glad for, at du forstår hvor jeg vil hen.

Til toppen 
#15148 - 22/07/2003 13:55 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder. [Re: joppe]
steincke
Bruger

Hvad skal jeg med religions historie?

Hvorfor skal muslimer minimum 1 gang til Mekka? Hvorfor skal de vende hovedet mod Mekka når de ber? hvorfor skal de bede X antal gange (kan ikke huske antallet)? Alt for at behage deres gud.

Hvorfor skulle ægypterne lave brande ofre? For at behage Gud

Hvorfor skal mennesker opføre sig på en bestemt måde? for at behage Gud.

Ja, man kunne blive ved.

Kristenlivet har noget som viser Guds offer vilje. Joh. 3, 16. Det er ingen tilfældighed det bliver kaldt det "lille evangelium" Tro er hvad der behager Gud i kristentroen og INTET ANDET!!

Så vil jeg da gerne have lidt religions undervisning af dig, hvor du sandhed kan sige at det KUN ER TRO og intet andet der behager møgguderne i andre religioner?

K.h.
Kim

Til toppen 
#15149 - 22/07/2003 13:57 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder.
steincke
Bruger

Jo, det gør den, men hvis man ikke vil tro det, så lukker man også beviserne ud og kan ikke se dem.

K.h.
Kim

Til toppen 
#15150 - 22/07/2003 13:59 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder. [Re: joppe]
Anonym
Anonym

Stort amen til det.

Jeg har lige præcis været igennem en proces, hvor jeg fandt ud af, at min tro kun var tro. At alle de såkaldte beviser intet beviste. Hvis man bygger sin tro på sådanne, vil troen jo styrte i afgrunden den dag disse "åbenbarer" sig som det de er, nemlig ikke-beviser.

Men jeg synes nu ikke jeg opfatter de kristne som bygger deres tro sådan, som altid værende hånlige og nedladende overfor Islam osv.

Til toppen 
#15151 - 22/07/2003 14:00 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder. [Re: steincke]
Anonym
Anonym

Kan du ikke se, at en muslim kan sige n ø j a g t i g det samme om Koranen ?????

Til toppen 
#15152 - 22/07/2003 14:01 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder.
steincke
Bruger

Den kristne. For som kristen er du fri i Jesus, men som muslim, er du bundet til Muhameds udtalelser/nedskrivninger.

Hvad er dog kærlighed. Er den en der fjerne alle muligheder, eller er den en der giver plads og tilgiver?

K.h.
Kim

Til toppen 
#15153 - 22/07/2003 14:02 Afguder og møgguder!!!! [Re: steincke]
Anonym
Anonym

Møgguderne i andre religioner ?
Gider du tale ordentligt! Det var den værste gang blasfemi jeg længe har hørt. Tænk hvis folk fra andre religioner kaldte Jesus for en møggud!
Jeg synes virkelig der er forskel på at kalde en anden religions gud for en afgud og en møggud. En afgud er en anden gud end Gud, en møggud..ja det er blot et skældsord uden noget sagligt indhold.

Ændret af Søster B (22/07/2003 14:03)

Til toppen 
#15154 - 22/07/2003 14:04 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder. [Re: steincke]
Anonym
Anonym

Du svarer ikke med viden, men med tro.

Til toppen 
#15155 - 22/07/2003 14:06 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder.
steincke
Bruger

Jo, men den udtalelse er jo heller ikke grundstenen som skiller kristenlivet med islam? Jeg kunne sige at vi som kristne skal være kærlige, det vil en muslim også sige, men kristne, skal vi elske ham/hende der har drabt vores bror/søster, der kan en muslim ikke følge. For Allah ønsker hævn for den døde, hvor Gud ønsker Kærlighed, p.g.a. at Han selv har taget den hævn der skulle til gennem Jesus.
Det er forskellen.

K.h.
Kim

Til toppen 
#15156 - 22/07/2003 14:13 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder.
steincke
Bruger

Selvfølgelig. Viden er jo kun en viden til en anden viden overbeviser den gamle viden, så hvad skal jeg med en viden, der blæser som en vind. Blæser jeg med vinden, vil jeg være som et siv der mørnes om roden. Troen er et håb og en tillid der ser frem til at blive bekendtgjort. Troens tillid er fæstnet som en klippe der er urokkelig, for ingen viden har magt over den, lige som klippen ikke peger den vej vinden blæser (STOP HELLIGÅND!!!).

K.h.
Kim

Til toppen 
#15157 - 22/07/2003 14:15 Er viden større end tro ?... [Re: steincke]
Anonym
Anonym

Viden har magt over troen, medmindre troen er tro på sandheden.

Til toppen 
#15158 - 22/07/2003 14:18 Re: Afguder og møgguder!!!!
malli
Bruger

Hej Søs B

Der står faktisk "møgguder" et utal af gange i bibelen. Prøv selv at søg på Bibelselskabets hjemmeside....

Så Gud og hans folk gør sig skyldig i blasfemi

”Herrens ord kom til mig: v2 Menneske, vend dig mod Israels bjerge! Du skal profetere imod dem v3 og sige: Israels bjerge, hør Gud Herrens ord! Dette siger Gud Herren til bjergene og højene, til vandløbene og dalene: Jeg bringer mit sværd over jer, jeg ødelægger jeres offerhøje, v4 jeres altre skal rives ned, jeres røgelsesaltre knuses; jeg lader de dræbte ligge foran jeres møgguder. v5 Jeg dynger israelitternes lig op foran deres møgguder, jeg spreder knoglerne omkring jeres altre. v6 Overalt, hvor I bor, skal byerne ligge i ruiner og offerhøjene lægges øde, så jeres altre ligger øde og forladt. Jeres møgguder skal knuses og forsvinde, jeres røgelsesaltre hugges i stykker, alle jeres værker skal udslettes, v7 og de dræbte skal ligge blandt jer. Så skal I forstå, at jeg er Herren.”(Ez, 6, 1-7)

Og Herren talte ved sine tjenere, profeterne, og sagde: v11 »Når Judas konge Manasse har begået disse afskyelige handlinger, har han overgået amoritterne før ham i alt, hvad de gjorde, og har ved sine møgguder forledt også Juda til synd.(2. Kong. 21,10)

Mkh Malli

Til toppen 
#15159 - 22/07/2003 14:18 Re: Afguder og møgguder!!!!
steincke
Bruger

Nu bruger jeg sjældent det ord, men jeg gør det for at vise hvad Gud mener om menneske guder i andre religioner.

Gud har selv brugt ordet om dem og det må og skal frem. Jeg viste godt at det ville give den reaktion, men Gud er Hellig og kan ikke blandes med Allah, Odin, Zeus o.s.v.

K.h.
Kim

Til toppen 
#15160 - 22/07/2003 14:20 Re: Er viden større end tro ?...
steincke
Bruger

Så er det kun for at du giver den det.

K.h.
Kim

Til toppen 
#15161 - 22/07/2003 14:20 Re: Afguder og møgguder!!!! [Re: malli]
Anonym
Anonym

Ja, men sikke et grimt ordvalg. Måske har den kære profet blandet lidt af sine egne følelser i det. Uanset hvad, så er jeg ikke tilhænger af den slags sprogbrug. Men hvis Gud vil tale sådan, så må Han jo selv om det. Hvad ved jeg - jeg er jo bare et menneske!

Til toppen 
#15162 - 22/07/2003 14:22 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder. [Re: joppe]
steincke
Bruger

Ja, Jesus har patent på kærligheden. Vi mennesker prøver så at lave forskellige former for kærlighed i vores relationer.

K.h.
Kim

Til toppen 
#15163 - 22/07/2003 14:23 Re: Afguder og møgguder!!!! [Re: steincke]
malli
Bruger

Hej Kim

Meget apropos Ez. 6, 1-7.

Mkh Malli

Til toppen 
#15164 - 22/07/2003 14:25 Re: Afguder og møgguder!!!!
steincke
Bruger

Jeg tvivler på, at han har følelser med i det han skrev. Det står jo i Biblen og du kan jo se kriftstederne efter.

K.h.
Kim

Til toppen 
#15165 - 22/07/2003 14:26 Re: Afguder og møgguder!!!!
malli
Bruger

Hej Søs B

Der står jo, Herrens Ord kom til mig...., så det tror jeg ikke. Der er iøvrigt også dødsstraf for at profetere forkert!

Mkh Malli

Til toppen 
#15166 - 22/07/2003 14:32 Re: Afguder og møgguder!!!! [Re: malli]
steincke
Bruger

Hej Malli

Okay.. det viste jeg ikke, det kom til som strømmende vand.

K.h.
Kim

Til toppen 
#15167 - 22/07/2003 14:38 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder. [Re: joppe]
steincke
Bruger

Hej joppe.

Du skriver:

Du er ikke en illusion. Du kan bevises. Men din tro er bygget på tro og illusioner og kan aldrig bevises,

Du skal ikke lyve. For hvis du siger at det jeg fremlægger ikke er bevis, så kan du heller ikke benægte at jeg er en illussion. Jeg har et liv i Herren og dette er beviset, men hvis det ikke er noget bevis, må min tilstedeværelse være en illusion eller omvendt. Du kan aldrigf sige at et bevis er en illusion.

K.h.
Kim

Til toppen 
#15168 - 22/07/2003 14:55 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder. [Re: joppe]
steincke
Bruger

Hej Joppe.

De klamrer sig desperat fast i disse beviser og chikanerer, moraliserer og sviner andre til der ikke mener ligesom dem.

Det er aldrig sjovt at se sin snavsedhed i lyset. Man ønsker helst at de forbliver i mørket hvor det ikke kan ses. NU vil du nok tage det som en chikane, men det er det jo ikke, for hvis du vil se det med den viden du så gerne vil erstatte med Gud, så vil du jo kunne give mig ret. At det er ikke rart. At man skulle svine andre til, passer ikke, men det er følelsen der fortæller en, at man bliver svinet til, i et forsøg på at retfærdiggøre sig. Men menneskeligt (kødet) ønsker ikke at være under Gud på nogen måde, så den bliver ved med at fortælle, at viden er bedre end tro.

Hvis vi kristne klamre os til troen, så ville jesusnet ikke være lavet. Efter hvad jeg ved, og det må de så her inde sige god for eller benægte, men jesusnet er lavet, for at debatere troen, hvilket jo er at åbne op og ikke at klamre sig til troen.

Så de små "oprør" du prøver at lægge ind, skal der også være plads til, men du må jo så forvente at der bliver svaret med Guds kraft og viisdom.

K.h.
Kim

Til toppen 
#15169 - 22/07/2003 14:59 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder. [Re: steincke]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
"Hvorfor?" spørger den ene.
"Fordi !" svarer den anden.
Og så var de stadig ligevidt.

Hvad er dit bevis?

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#15170 - 22/07/2003 15:03 Re: Afguder og møgguder!!!! [Re: malli]
malli
Bruger

Meget apropos profeter fandt jeg lige noget i GT

sande og falske profeter (der står først en masse om at vi ikke må beskæftige os med trolddom, spådom magi osv)

"v18 Jeg vil af deres egen midte lade en profet som dig fremstå for dem, og jeg vil lægge mine ord i hans mund. Han skal forkynde dem alt det, jeg befaler ham, v19 og den, der ikke adlyder mine ord, som han taler i mit navn, vil jeg kræve til regnskab. v20 Men den profet, der formaster sig til at tale noget i mit navn, som jeg ikke har befalet ham at sige, eller som taler i andre guders navn, den profet skal dø!« v21 Måske tænker du: »Hvor kan vi vide, at det, han taler, er noget, Herren ikke har sagt?« v22 Hvis en profet taler i Herrens navn og hans ord ikke indtræffer og går i opfyldelse, da er det et ord, som Herren ikke har talt. I formastelighed har profeten talt; fra ham behøver du ikke at frygte noget." (5. Mos. 18, 9-22)

Det var bare lige det...

Malli

Til toppen 
#15171 - 22/07/2003 15:07 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder. [Re: Machine_A]
malli
Bruger

Hej Machine A

"Nietzsche er død!
--- Gud "

Den var da god

Kh Malli

Til toppen 
#15172 - 22/07/2003 15:10 Re: Afguder og møgguder!!!! [Re: malli]
Anonym
Anonym

Ja og ? Joseph Smith sagde også: Herren sagde til mig..

Til toppen 
#15173 - 22/07/2003 15:11 Re: Afguder og møgguder!!!! [Re: steincke]
Anonym
Anonym

Nu er Bibelen jo ikke skrevet af Gud, den er kun inspireret af Ham!

Til toppen 
#15174 - 22/07/2003 15:13 Re: Afguder og møgguder!!!!
malli
Bruger

Og???

Kh
Malli

Til toppen 
#15175 - 22/07/2003 15:15 Re: Afguder og møgguder!!!!
malli
Bruger

Nåeh???

"Ethvert skrift er indblæst af Gud og nyttigt til undervisning, til bevis, til vejledning og til opdragelse i retfærdighed, v17 så at det menneske, som hører Gud til, kan blive fuldvoksent, udrustet til al god gerning."

Kh Malli

Til toppen 
#15176 - 22/07/2003 15:17 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder. [Re: Machine_A]
steincke
Bruger

Du har ret i at "Hvis", "Fordi" er så man er ligevidt.

Jeg vil ikke sidde og skrive beviser ned igen, men jeg har skrevet det forskellige steder.

Hvis man vil se det, så må man jo være sammen med mig.

K.h.
Kim

Til toppen 
#15177 - 22/07/2003 15:21 Re: Afguder og møgguder!!!! [Re: malli]
steincke
Bruger

Vil gerne svare. Det bliver hans fald, j.f. til det Bibelvers du nævnte. For Ham og hans medfølger, rettet teksterne til så de passer ind i mentaliteten i det enkelte land.

K.h.
Kim

Til toppen 
#15178 - 22/07/2003 15:24 Re: Afguder og møgguder!!!!
steincke
Bruger

Ja. læg mærke til, at der i Biblen også står små fodnoter om hvad der også kan stå.

Når det er sagt, så vil jeg gerne vide hvor der er nedskrevet noget, direkte af Gud. INGEN Muhammed eller Smith, men Gud ALENE?

K.h.
Kim

Til toppen 
#15179 - 22/07/2003 15:49 Re: Afguder og møgguder!!!! [Re: malli]
Anonym
Anonym

Du skrev at profeten ikke tog fejl, for han skrev: Og Herren sagde til mig.

Ved du hvem Joseph Smith er ?

Til toppen 
#15180 - 22/07/2003 15:50 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder.
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Søs, du skriver:

Hvem kan påstå at vide hvem der er bedraget!!

Jamen det påstår i hvert fald ikke jeg. Jeg tror ikke du har grebet mig i at påstå, at jeg ved noget som helst i den retning. Jeg har kun skrevet, på hvem og på hvad jeg tror, og jeg har netop gjort meget ud af at forklare, at jeg ingen beviser har at komme med.

Der var engang - mange år - hvor jeg troede at jeg vidste . Den sikre viden (som ikke var kristen) har jeg mistet, og det er jeg fantastisk taknemmelig for. Min kristne tro er af og til mindre end et sennepskorn, men det er Jesus jeg klynger mig til. Altid.

Du har fuldstændig ret, jeg tror hvad jeg tror fordi jeg er kristen. Måske tager jeg fejl. Måske er Jesus ikke ikke død og opstået for os, måske er han ikke Guds søn, men en bedrager, måske er bibelen en samling myter eller jødiske folkeeventyr helt uden sandhedsværdi.
Måske findes Gud slet ikke.

Måske er hele kristendommen een stor misforståelse. Måske har muslimerne ret. Eller hinduerne. Eller buddhisterne. Eller satanisterne. Eller måske har alle uret, og tror forkert. Måske er det en cocktail af alle religioner der er sandheden. Eller måske er det gudsfornægterne, der har fundet de vises sten. Alle disse for mig at se uhyggelige muligheder må vi så lade stå åbne.

Men igen: Jeg tror altså det jeg tror, indtil nogen eller noget overbeviser mig om, at jeg tager fejl!

Og så må jeg jo leve med, at der er nogen, der synes, at jeg er "skråsikker". Kære Søs: Jeg har hørt det før, her i debatten, så du er ikke den eneste der synes det!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#15181 - 22/07/2003 15:50 Re: Afguder og møgguder!!!! [Re: steincke]
Anonym
Anonym

Sandt. Hvis han tog fejl. Hvis han var en sand Guds profet, så..

Til toppen 
#15182 - 22/07/2003 15:52 Re: Afguder og møgguder!!!!
malli
Bruger

Ja.

V.h. Malli

Til toppen 
#15183 - 22/07/2003 15:52 Re: Afguder og møgguder!!!! [Re: steincke]
Anonym
Anonym

Nej det er der nok ikke. Men folk påstår nærmest at Bibelen ordret er sand..på trods af de mange, mange oversættelser og omskrivelser. Alene på dansk har vi flere udgaver med forskelligt ordvalg, dog samme betydning omtrent. Men det siger jo, at ordret er det ikke ens.

Og forresten, så mener muslimer jo netop at Koranen er skrevet af Gud, at Gud nemlig førte Muhammeds hånd, for manden var analfabet!

Til toppen 
#15184 - 22/07/2003 15:53 Re: Afguder og møgguder!!!! [Re: malli]
Anonym
Anonym

Ja. Og i Koranen står at Bibelen er forfalsket.
Døm selv. Ingen ved.

Til toppen 
#15185 - 22/07/2003 15:55 Re: Afguder og møgguder!!!! [Re: malli]
Anonym
Anonym

Men du forstod ikke min pointe så.
Jeg mente, at blot fordi en profet siger: Herren sagde til mig..
Er det ikke nødvendigvis sandt. Det antydede du, da du skrev at Moses sagde således.

Til toppen 
#15186 - 22/07/2003 15:57 Du har erkendt, at du intet ved. TAK. [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Aha! Du erkender, at du intet ved, og at alt andet kan vise sig at være sandheden.

Det var bare det.

TAK.

Til toppen 
#15187 - 22/07/2003 16:10 Re: Afguder og møgguder!!!!
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

A propos Muhammed....

En mand vokset op i købmandsfamilie i overklassen... underligt at man ikke har lært ham at læse.... bare en tanke....

Guds fred....

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#15188 - 22/07/2003 16:19 Re: Afguder og møgguder!!!!
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Søs, ja det med møgguderne, det lyder som et respektløst skældsord.

Men (bare til din orientering) det bruges faktisk en hel masse gange i Bibelen, især i Eszekiels profetier.

Det allerførste bud hedder jo netop "Du må ikke have andre guder", og der er mange tekster i bibelen, som fokuserer på, at det at have andre guder (afguder, møgguder, eller hvordan de nu benævnes) er den alvorligste synd overhovedet ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#15189 - 22/07/2003 16:21 Re: Afguder og møgguder!!!!
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Hvor i al-Quran står der at Bibelen er forfalsket??

Til gengæld står der et andet sted i al-Quran:

Og da Allah vil sige: O Jesus, Marias søn, har du sagt til menneskene: tag mig og min moder som to guder ved siden af Allah?

Sura 5, 117a....

Der påpeger al-Quran at kristne skulle have tilbedt jomfru Maria som gudinde ved siden af Herren Kristus og Gud.... det passer ikke... det kan godt være, at jomfru Maria har været genstand for helgendyrkning, men ikke Gudsdyrkelse... den treenige Gud har altid været Faderen, Sønnen og Helligånden... så al-Quran er ikke perfekt....

Til gengæld står der i Bibelen:

Hvem steg op til himlen og steg ned igen?
Hvem samlede vinden i sine hænder?
Hvem snørede vandet sammen i kappen?
Hvem fastsatte jordens ender?
Hvad hedder han, og hvad hedder hans søn?
Du ved det jo!

Ordsprogenes Bog 30,4

Hvem anden end Gud kan det ovenstående... og der bliver ovenikøbet nævnt en søn....

Guds fred....

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#15190 - 22/07/2003 16:28 Re: Du har erkendt, at du intet ved. TAK.
kristina
Ordstyrer
Bruger

Jamen ???? ... selvtak men det er da sandelig ikke nogen ny erkendelse, men netop det, jeg har sagt og skrevet hele tiden.

Kristendommen er en TRO og handler ikke om viden. Desværre .. eller heldigvis!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#15191 - 22/07/2003 19:48 Re: Afguder og møgguder!!!!
steincke
Bruger

Det har du ret i. Uden at Mormonerne vidste det, så var der en hel menighed der gik i bøn under mine samtaler med dem, om at Herren vil vejlede os.

Hvis det var sandt det de tror, så ville det have været en manefest vi endte med, men det endte med at den ene skulle rejse hjem og "omprogrammeres" tilbage til troen på Josef Smith.

K.h.
Kim

Til toppen 
#15192 - 22/07/2003 20:03 Re: Afguder og møgguder!!!!
steincke
Bruger

Det kan godt være, det er jo kun et bevis på at Biblen er sand, for her står jo klart at Ismaels slægt vil være et oprørsk folk.

Nu udgår Islam af Ismaels slægt, så det er jo rart at se Biblen er sand.

K.h.
Kim

Til toppen 
#15193 - 22/07/2003 20:37 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder. [Re: steincke]
joppe
Bruger

Hej

Hvad skal jeg med religions historie?

For at forstå andres, og ikke mindst din egen, tro.

Hvorfor skal muslimer minimum 1 gang til Mekka? Hvorfor skal de vende hovedet mod Mekka når de ber? hvorfor skal de bede X antal gange (kan ikke huske antallet)? Alt for at behage deres gud.

Hvorfor skulle ægypterne lave brande ofre? For at behage Gud

Hvorfor skal mennesker opføre sig på en bestemt måde? for at behage Gud.

Ja, man kunne blive ved.

Ja, man kunne blive ved. Det gælder for stort set samtlige religioner (og kristendommen er ingen undtagelse) at menneskerne laver lover og regler for at behage sin Gud. Det hører sammen med troen om frelse.

Kristenlivet har noget som viser Guds offer vilje.

Ja, det har de fleste religioner også. Men da du er fuldstændig stædig og bange for at religionshistorie vil du nok aldrig opdage det. Det er nemmere og mere trygt at leve i uvidenhed.

Du er velkommen at leve i uvidenhed, men når du gang på gang kommer med udtalelser om at kristendommen er den eneste relgion med dit og dat, og ikke kender andre religioner, virker du en smule respektløs.

Joh. 3, 16. Det er ingen tilfældighed det bliver kaldt det "lille evangelium" Tro er hvad der behager Gud i kristentroen og INTET ANDET!!

Troen fører til handlinger og livstil. Det er derfor muslimer ber, det er derfor de tager til mekka. Det gør det af respekt og som et tegn på sin tro. Kristne lever på en speciel måde for at behage Gud. Hele syndsbegrebet byger på at behage Gud.

Så vil jeg da gerne have lidt religions undervisning af dig, hvor du sandhed kan sige at det KUN ER TRO og intet andet der behager møgguderne i andre religioner?

Hvorfor undervise folk der ikke vil lære? Hvorfor kaste perler til svin? Hvordan ville du have det hvis andre religioner kaldte din Gud en møggud?

Jeg synes seriøst du er gået for langt. Du mangler respekt, du mangler fortåelse og du sviner andre religioner til.

Jeg er spændt på at se hvordan ordstyrerne vil reagere på dette indlæg.

joppe

Til toppen 
#15194 - 22/07/2003 20:40 Re: Afguder og møgguder!!!! [Re: kristina]
joppe
Bruger

Hej

Må man være respektløs og svine folk og derer tro til hvis det er belæg for det i bibelen? Er det det næstekærligheded handler om?

mvh

joppe

Til toppen 
#15195 - 22/07/2003 20:41 Re: Afguder og møgguder!!!! [Re: steincke]
joppe
Bruger

Hej

Nu bruger jeg sjældent det ord, men jeg gør det for at vise hvad Gud mener om menneske guder i andre religioner.

Nej, du gør det for at vise hvad du tror mener om menneske guder i andre religioner

mvh

joppe

Til toppen 
#15196 - 22/07/2003 20:42 Re: Afguder og møgguder!!!! [Re: malli]
joppe
Bruger

Hej

Det forandrer ju ikke at det er dybt respektløst.

mvh

joppe

Til toppen 
#15197 - 22/07/2003 20:45 Re: Afguder og møgguder!!!!
joppe
Bruger

Hej

Ja, det samme gjorde:

David Koresh
Jim Jones

...og ikke mindst en håndfuld masemordere.

mvh

joppe

Til toppen 
#15198 - 22/07/2003 20:47 Re: Afguder og møgguder!!!! [Re: steincke]
joppe
Bruger

Hej

Hvilken menighed var det?

Jeg kender en del mormoner og kunne godt tænke mig at høre deres version af din historie

mvh

joppe

Til toppen 
#15199 - 22/07/2003 20:50 Re: Afguder og møgguder!!!! [Re: steincke]
joppe
Bruger

Hej

Kan du bevise det eller er det noget du tror?

mvh

joppe

Til toppen 
#15200 - 22/07/2003 20:55 Re: Afguder og møgguder!!!! [Re: malli]
joppe
Bruger

Ja,,,

lad os høre nogle beviser....

mvh

joppe

Til toppen 
#15201 - 22/07/2003 20:57 Steinkes bevis for biblens sandhed [Re: steincke]
joppe
Bruger

hmmm...

Mener du at muslimer er mere oprørske end andre? Fx jøder og kristne?

mvh

joppe

Til toppen 
#15202 - 22/07/2003 21:00 Re: Den side viser, at kristne beviser ikke holder. [Re: steincke]
joppe
Bruger

jepper..

og hvis man lukker sig inde i uvidenhed kan man ikke se alle de ting der viser at det ikke findes beviser, men kun tro

mvh

joppe

Til toppen 
Side 1 af 2: 1 2 >

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær