Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 9 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 1 af 3: 1 2 3 >
Muligheder
Gå til
#14844 - 18/07/2003 12:08 Dåb, et nyt liv.
steincke
Bruger

Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
Det græske ord for dåb betyder nedsænkning. Vi kan læse Paulus skriver vi er død med Kristus og genopstået til et nyt liv med Jesus Kristus, at alt det tidligere er forbi.
Så der står mellem linierne, at vi faktisk er begravet i dåben. Vores syndige legme er død og skal begraves, for at vi kan rejse os som retfærdiggjorte i Jesus, til et nyt liv, hvor det er Jesus der lever i os og ikke os selv der lever mere, med mindre vi går tilbage og i klæder os det kødelige.

K.h.
Kim

CIA - Christian In Action coz Jesus loves u

Til toppen 
#14845 - 18/07/2003 13:50 Re: Dåb, et nyt liv. [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej Steincke

Man kan vel sige at vi er fuldt og helt nedsænket i Jesu frelsende gerning/liv.

Der står et sted at vi bliver flytter over i det nye liv - dvs at vi ikke længere lever i vores gamle liv, men i det liv Jesus levede (i hvert fald os der har overgivet vores liv til Jesus)

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#14846 - 18/07/2003 13:55 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: steincke]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Kim

Symbolikken er korrekt! men Jesus har ikke foreskrevet andet end dåbsformlen (Ordet) og vandet. Så det kommer ikke an på vandmængde eller vores stilling ( siddende, stående, knælende, liggende). På samme måde som det heller ikke kommer an på vores stilling når vi indtager nadveren, Ordet ledsaget af brødet og vinen. Det er Gud, der handler.

Det er faktisk en hel velsignelse at vide !

Når vi er i tvivl, anfægtelse, lammede af sorg, bekymring og angst, er vores tro ofte temmelig skrøbelig. Her kan vi ikke kaste anker i OS selv !

Vi har brug for at kaste anker i noget UDENFOR os selv. Her har Gud givet os 2 ankerkæder, der kan trække os op, nemlig de to sakramenter, hvor Gud og ikke vi handler!

Uanset hvor dårligt vi har det, VED vi, at vi er blevet døbt, her siger Guds Ord: ”Den der tror og bliver døbt skal frelses”! Dette var det første ankerkast.

Om nadveren sagde Jesus: ”Tag dette (brødet) og spis det, dette er mit legeme”. Og han tog en kalk, og takkede, gav dem den og sagde: ”Drik alle deraf; thi dette er mit blod, pagtsblodet, som udgydes for mange til syndernes forladelse” (Mat. 26,26-27)
…..........nå-ja så var der lige den der med ”uværdig vis”. Hvornår bliver vi værdige? ALDRIG
– ”alle har syndet og mistet herligheden fra Gud” og ” Hvis vi siger, at vi ikke har syndet, gør vi ham til en løgner, og hans ord er ikke i os”. (1. Joh., 1.10)…….. MEN ”Hvis vi bekender vore synder, er han trofast og retfærdig, så han tilgiver os vore synder og renser os for al uretfærdighed” (1. Joh. 9). Derfor bekender vi inden nadveren.........

Når vi deltager i nadveren får vi DEL i Jesu legeme og blod. Vi drikker af pagtsblodet….og vi får tilsagt syndernes forladelse !
Jeg HAR drukket af Jesu blod, jeg HAR spist af hans legeme, jeg HAR fået tilsagt syndernes forladelse. JEG har ikke handlet, GUD har handlet – endda temmelig konkret. Dette var det andet ankerkast.

Hvad er der mere at sige, er Gud for os hvem kan da være imod os, og her må al usikkerhed og al tvivl vige !

Gud er genial ! (ja, mere end det, men det var det mest nærliggende lige nu)

Med kærlig hilsen

Malli

Øhh lige et lille ps. der står jo skrevet at enhver må prøve sig selv i fh.t. nadveren. Det er jo klart at hvis man ikke har tænkt sig - ønske om - at omvende sig, duer en bekendelse jo ikke til det store! Men det ved kun Gud og den pågældende selv.

Ændret af malli (18/07/2003 14:02)

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#14847 - 18/07/2003 14:38 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: malli]
steincke
Bruger

Hej Malli.

Jo Jesus har forklaret dåben. Han siger, at vi skal fødes på ny. Jeg ved selvfølgelig ikke om der er nogen der bliver begravet siddende, men det er for den sag uden betydning, som du selv skriver.

Jeg har snakket med Grækere om ordet dåb, og de siger ALLE sammenstemmigt, at det betyder nedsænkning. Så kan jeg jo holde mig til det og ikke efter andre sprog, p.g.a. at det nye testamente er på græsk.

Hvis en er døbt og dermed frelst, hvordan kan personen så stadig være i synd, med mindre at Gud accepter synd?
Hvis vi er døde for synden ved dåben, så kan vi være frelst og når synd er død, skal Gud heller ikke accepter synd, for den lever jo ikke mere. Ganske simpelt. Evangeliet er så simpelt, at et lille barn selv kan forstå det. HALLELUJA.

K.h.
Kim

Til toppen 
#14848 - 18/07/2003 14:41 Re: Dåb, et nyt liv. [Re: Esmaralda]
steincke
Bruger

Hej Ester

Du skriver:

Der står et sted at vi bliver flytter over i det nye liv - dvs at vi ikke længere lever i vores gamle liv, men i det liv Jesus levede (i hvert fald os der har overgivet vores liv til Jesus)

Ja, men hvordan flytter man fra et liv til et andet. Det første må jo forgå, ved én død, så vi kan blive rejst til ét nyt liv, ved én ånd.

K.h.
Kim

Til toppen 
#14849 - 18/07/2003 15:16 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: steincke]
malli
Bruger

Hej Kim

Hvis en er døbt og dermed frelst, hvordan kan personen så stadig være i synd, med mindre at Gud accepter synd?

Gud accepterer ikke synd ! Gud er ren og hellig ! Mennesker kan begå synd, mennesker begår synd, dette er Jesu disciple kronvidner på! Vi er ikke en dyt bedre end dem. Den eneste 100% hellige der har betrådt jorden er Jesus Kristus. Men er det sådan at vi er døbt og tror er det fantastisk svært at LEVE i den bevidste synd. Her taler jeg også af erfaring. Helligåndens opgave er jo netop at undervise os om denne ting (synd, retfærdighed og dom), så HAN vil uafladeligt prikke os på skulderen, for at rive os ud af denne vildfarelse så vi ikke fortabes, og pege på syndsforladelsen ved Jesu kors !

Med kærlig hilsen

Malli

Til toppen 
#14850 - 18/07/2003 15:35 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: steincke]
malli
Bruger

Hej Kim

"Jeg har snakket med Grækere om ordet dåb, og de siger ALLE sammenstemmigt, at det betyder nedsænkning. Så kan jeg jo holde mig til det og ikke efter andre sprog, p.g.a. at det nye testamente er på græsk.

Chemnitz har været inde på det før, at ordet også betyder "vaske, skylle" eksemplevis i Mark. 7,4 "og de spiser ikke noget fra torvet uden at de skyller det"

Men om vi gør det på den ene eller anden måde, begrænser det jo ikke Guds handlen i dåben, for han handler ved vandet ledsaget af Ordet.

Mkh Malli

Til toppen 
#14851 - 18/07/2003 16:18 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: malli]
steincke
Bruger

Hej Malli

Hvis det betyder vaske, så må i også accepter gendåb, for vi vasker os vel hver dag, samtidig med at det betyder vaske, så er der jo ingen grund til dåb, for barnet er jo døbt før det kommer i kirken, så det er rent til at blive vasket.

Syntes du ikke at det lyder meget mærkeligt og hvor tror du Gud handler. Kun i kirken, eller/og i hjemmet?

Jeg må nok indrømme at halvdelen af Puluses breve skal hives ud af Biblen hvis det er en omgang vask som du nævner dåben er ved at henvise til Chemnitz, hvilket jeg ikke ser dåben som.

K.h.
Kim

Til toppen 
#14852 - 18/07/2003 16:24 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: malli]
steincke
Bruger

Hej Malli.

Jeg kender kun én der vil fortælle mig om min synd, men hader nydeden om at Jesus på korset har frelst en fra at miste Gud, hvor modstanderen igen og igen vil fortælle mig at Gud ikke elsker mig p.g.a. af min synd.
Synden og loven er hans magt til at lænke os i trældom i en iver for at kunne klare loven, men Jesus døde og tog loven med graven for at genopstå med en sejr over loven og synden. Denne sejr er givet i gave til enhver der tror på Jesus Kristus Guds Søn vor frelser.

K.h.
Kim

Til toppen 
#14853 - 18/07/2003 16:40 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: steincke]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Steincke.

Så kunne man vel også indvende det samme ved neddykningsdåb, for man har vel som regel været i karbad både før og efter? og dåben kaldes jo også et bad!
Nej det er jo ikke bare vand der gør dåben, så ville alle jo være døbt, og hvorfor så blive det, nej det er vandet sammen med Guds ord der gør det til en dåb. En Guds gave, som troen griber om og modtager.
Ligesom alt brød og vin heller ikke er nadver, men kun brød og vin sammen med Guds ord og løfter.

Med venlig hilsen AnnePande.

Til toppen 
#14854 - 18/07/2003 18:04 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: AnnePande]
steincke
Bruger

Hej AnnePande

Jeg ved det godt. Det som slog mig, var at der blev henvist til at det også kunne betyde vaske, hvilket jeg ikke har fået tilkendegivet af en græker, men også at der så henvises til at maden blev vasket før det blev spist, med det til følge at ordet baptismos er brugt som ord i at vaske maden i dette skriftsted.

K.h.
Kim

Til toppen 
#14855 - 18/07/2003 18:12 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: AnnePande]
steincke
Bruger

Så kunne man vel også indvende det samme ved neddykningsdåb, for man har vel som regel været i karbad både før og efter? og dåben kaldes jo også et bad!

Ikke helt, for der hvor man bliver nedsænket i vand, er en dåbs grav. Altså en grav, et sted hvor det gamle liv bliver begravet og man står op til et nyt liv i Jesus Kristus.
For lige som Jesus kom død i graven og genopted der med liv, lige så sker det ved troens dåb i frikirkerne og græskortodosk dåb.
Jeg har aldrig hørt, at det bliver kaldt et bad.

K.h.
Kim

Til toppen 
#14856 - 18/07/2003 18:34 Re: Dåb, et nyt liv. [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Hej steincke

Tja som jeg har forstået det med det nye liv sker det når vi overgiver os til Jesus.
Det gamle er forbi og noget nyt er blevet til.

I det øjeblik vi siger ja til Jesu frelsergerning tager Jesus kontrollen over vores frelse. Han sætter os ind i nåden - ind i hans perfekte liv - i hans sted.
Samtidig sætter han sig i vores syndige sted - han tager straffen osv.

Vi og Jesus bytter simpelthen plads. Når Jesus så betalte vores synd er han igen fri og kan være sammen med sin fader som jo forlod ham på korset.

Hvordan MAN flytter fra et liv til et andet ---- Det gør MAN heller ikke for det kan MAN ikke.
Jesus har frivilligt tilbudt at bytte plads med os og HAN står for at udføre processen. Det er HAM der både flytter os over i nåden og HAM det selv hopper over i straffen

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#14857 - 18/07/2003 19:38 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: steincke]
malli
Bruger

Hej Kim

Tror du Gud lægger vægt på om vi bruger døbefont, bassin eller en vandpyt når dåben virker gennem Ordet og vandet?

Med kærlig hilsen

Malli

Til toppen 
#14858 - 18/07/2003 20:11 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: malli]
steincke
Bruger

Hej Malli

Nej, det tror jeg ikke Gud lægger vægt på. Hofmanden som Fillip mødte, kunne jo godt være dåbt i en vandpytte eller en sø. Det er ikke selve mængden af vand der er til stede. Det er muligt at døbe mennesker, så længe der er vand, men det kan man jo godt nedsænke mennesket i, det dækker bare mindre, jo mindre vand der er til stede.

K.h.
Kim

Til toppen 
#14859 - 18/07/2003 20:14 Re: Dåb, et nyt liv. [Re: Esmaralda]
steincke
Bruger

Hejsa.

Svaret : AMEN..... 1000 gange AMEN, lige præcis det jeg mener, næsten ned til hvert komma og kunktum.

K.h.
Kim

Til toppen 
#14860 - 21/07/2003 08:45 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: malli]
steincke
Bruger

Har bedt over det :

Chemnitz har været inde på det før, at ordet også betyder "vaske, skylle" eksemplevis i Mark. 7,4 "og de spiser ikke noget fra torvet uden at de skyller det"

På apostlenes tid, havde de sikkert ingen vandhaner, men de måtte gå til brønden for at hente vand.
Når man nu kun har vand i en krukke/spand, hvordan vil du så vaske og skylle? Vil du hælde vand over og gnide de dråber der er øverst på, rundt for at gøre rent, eller vil du sænke det hele ned og skylle/vaske.
Jeg er sikker på, at jeg vil gøre det sidste, for det er mest effektivt og for den sags skyld nemmest. At det er effektivt, må være ønskeligt, for de havde ingen maskiner til alle de små ting der skal gøres, som gør at de kan få tid til noget af alt det andet.

K.h.
Kim

Til toppen 
#14861 - 21/07/2003 23:17 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: steincke]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hmmmmm Kim, jeg kan godt følge dig, men det er jo ikke legemets snavs der skal fjernes ved dåben. Så jeg tror stadig ikke det spiller nogen rolle om der døbes ved neddykning, eller der bare stænkes nogle få dråber, for jeg mener ikke det er mængden der gør det. Men der skal bruges vand, sammen med ordet. .

Vandet er jo "kun" nådemidlet, på samme måde som oblaten og vinen er det ved nadveren, vores andet hellige sakramente. Der er det nok også uden betydning, om vi indtager nogle få dråber vin (det er ikke er den legemlige tørst der skal stilles!) eller vi sammen tømmer en hel flaske. .

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#14862 - 21/07/2003 23:40 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: kristina]
malli
Bruger

Hej Kristina

Jeg tvivler på at det kan begrænse Gud om vi står eller ligger, om vandet bliver hældt OVER barnets hoved (eller kun halvvejs), om dåben er ved fuld nedsænkning, om der kun er få dråber eller 100 liter.

Gud virker ved VANDET og ORDET!.....det er os SELV der komplicerer det med besynderlige regler ("så virker det ikke, hvis man gør sådan og sådan...")

Discipklene SAD under den sidste nadver, er det så ikke Jesu legeme og blod hvis vi knæler, eller er nadveren så gyldig???

Svar: naturligvis, for Jesus siger "dette er mit legeme", "dette er mit blod", sammen med indstiftelsesordene ER det Jesu legeme og blod.

På samme måde virker dåben, uafhængig af både det ene og andet, bare vi har Ordet og vandet!

Med kærlig hilsen

Malli

Til toppen 
#14863 - 22/07/2003 12:25 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: kristina]
steincke
Bruger

Du har ret, det er ikke legmets snavns der skal fjernes. Det er jo mere end at fjerne snavs, det er også en begravelse af det gamle og fødsel til et nyt liv i Kristus.
Lige som det beskidte mad, der bliver sænket i vand og bliver taget op som nyt rent friskt mad. (det var jo rent før det blev beskidt).
Kan du rense 2 kg. kartofler med nogle dråber vand? Vi er beskidte og meget mere snavset end 2 kg. kartofler. Kartoflerne bliver sænket helt i vand, for at blive renset. Det er heller ikke her mængden der er afgørende, Nogle bruger mere end andre, men hele katoflen kommer under vand, det er her forskellen ligger. Der er jo lige som der skal være forskel på om det er et barn på få kilo eller en et større barn på 170 kilo.

K.h.
Kim

Til toppen 
#14864 - 22/07/2003 12:27 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: steincke]
malli
Bruger

Hej Kim

AHA, Gud kan ikke arbejde hvis VI bruger for lidt vand. Hvor stor mænge skal der i givet fald til før en dåb er gyldig?

Med kærlig hilsen

Malli

Til toppen 
#14865 - 22/07/2003 12:51 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: malli]
steincke
Bruger

Hej Malli

om dåben er ved fuld nedsænkning, om der kun er få dråber eller 100 liter.

Det er nogen store dråber, hvis man skal kunne nedsænkes i dråber.

Gud virker ved VANDET og ORDET!.....det er os SELV der komplicerer det med besynderlige regler ("så virker det ikke, hvis man gør sådan og sådan...")

Hmmm. hvad ville der ske, hvis Noa ikke byggede Arken i de mål Gud sagde?

Har Gud på nogen måder gået på kompromi med hvordan det skal være? Kan vi f.eks. udskifte brødet med en sild og vinen med en snaps?

Husk hvad du siger til sidst. .
Nej vel.... hvordan kan du nedsænke nogen i nogle dråber vand? Det venter jeg helt sikkert et svar på.

Discipklene SAD under den sidste nadver, er det så ikke Jesu legeme og blod hvis vi knæler, eller er nadveren så gyldig???

Jo, I har indrettet nedverbordet til at man SIDDER på knæ og modtager det, hvor I har et lille smalt bord.

Det GT, er der 2 steder, hvor Gud starter på ny. 1. Frigørelsen af det gamle liv i Ægypten, måtte de gennem masser af vand. 2. Noa, familie og dyr, måtte gennem vand over hele jorden. Begge starten til et liv med Gud. Jeg vil gerne vide, hvor Gud bruger en lille bye på 1 til 2 mm. vand, hvor der bagefter er nyt liv. Selv Jesus siger at vi skal fødes på ny. Nu hved jeg ikke om livmoderen kun har vand til barnest ankler, eller om barnet er helt i vand?

K.h.
Kim

Til toppen 
#14866 - 22/07/2003 12:55 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: malli]
steincke
Bruger

Hej Malli

Lige præsic så det dækker hele kroppen. Det er ikke mængden, men der skal være til hele kroppen.

K.h.
Kim

Til toppen 
#14867 - 22/07/2003 13:06 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: steincke]
malli
Bruger

Hej Kim

Selvfølgelig kan man ikke nedsænke nogen i få dråber vand. Det jeg vil påpege er at det ikke er MÆNGDEN og vores STILLING der afgør gyldigheden af dåben. At en dåb skulle være ugyldig pga nogle af disse ting er tom religiøsitet

"Jo, I har indrettet nedverbordet til at man SIDDER på knæ og modtager det, hvor I har et lille smalt bord."

Nej, du sidder ikke på knæ - du kan falde på knæ, ligge på knæ eller knæle - ikke sidde ! Men bortset fra det var det kun et billede på det du sagde om dåben. Gud undlader ikke at handle, på grund af sådanne ting.

Med kærlig hilsen

Malli

Til toppen 
#14868 - 22/07/2003 13:39 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: malli]
steincke
Bruger

Hej Malli.

Hvis du ikke kan nedsænke i nogle dråber, så må der mere vand til, INDTIL det kan lade sig gøre, for ellers er det ikke dåb. (Baptismos)

K.h.
Kim

Til toppen 
#14869 - 22/07/2003 14:18 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: steincke]
Anonym
Anonym

Tror I ikke, at Jesus havde udspecificeret Dåben, hvis det var livet om at gøre, at der blev brugt den rigtige mængde vand ???
Det tror jeg..

Ellers så læs Mormons Bog - der fortæller "Jesus" i detaljer om, hvordan Dåben skal forrettes..

Til toppen 
#14870 - 22/07/2003 15:06 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente
steincke
Bruger

Nu vil jeg aldrig læse en bog der er fuld af løgn. Dette siger jeg med stort overlæg og uden tøven.

Jeg har læst lidt i den engelske og danske. Hvad læste jeg. Den danske var puntet til danske forhold og amrikanske til amrikanske forhold. Dan Amerikanske siger, at neger er børn af djævlen, disse ting findes ikke i den danske.

Så hvis du vil have jeg skal studer hvad "Jesus" Smith siger om dåben, så vil jeg heller begå selvmord.

Mine møder med Mormoner, har kun vist, at det ikke holder det som de tror. Jeg fik at vide at en af dem jeg snakkede med, måtte tilbage hoved afd. i USA, for at blive "omprogrammeret", til igen at tro på mormonernes lære.

Nu er jeg flink og sætte det i "", for at overholde net etiketten.

K.h.
Kim

Til toppen 
#14871 - 22/07/2003 15:09 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente
steincke
Bruger

Jo, det havde han måske, men nu står der baptismos, der betyder nedsænkning og så må vi jo holde os til det. Hvor meget vand der så skal til, kan jeg jo ikke sige, dog blot holde mig til at der skal være vand over hele kroppen.

K.h.
Kim

Til toppen 
#14872 - 22/07/2003 17:34 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: steincke]
chemnitz
Bruger

Reg.: 04/06/2002
Sted: Sabro (Århus), DK
Hej Steincke:
Jesus bruger ordet baptizein i Lukas 11,38, hvor den danske læser: "Farisæeren undrede sig, da han så, at han ikke vaskede sig før måltidet."

parallelstederne i Matthæus og Markus læser: Mt 15,2: "»Hvorfor overtræder dine disciple de gamles overlevering? De vasker ikke deres hænder, før de spiser.«" og Mk: "Og de så, at nogle af hans disciple spiste med urene hænder, det vil sige uden at vaske dem. v3 Farisæerne og jøderne i det hele taget spiser nemlig ikke, før de har vasket hænderne med en håndfuld vand for at overholde de gamles overlevering;"

Her gøres baptizein i 11,38 af ham selv i parrellelstederne synonymt med at vaske blot hænderne. Farisæerne krævede ikke neddykning før et måltid, men at man vaskede hænder og denne afvaskning af hænde rkaldes at "døbe sig". Ordet baptizein bruges altså i NT om hele personen tingen, hvor vandet reelt kun berører hænderne. DEt samme vidner også oldkirken, feks. didake.

mvh. Chemnitz

Til toppen 
#14873 - 22/07/2003 18:36 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: chemnitz]
malli
Bruger

Hej Chemnitz

"Farisæerne krævede ikke neddykning før et måltid "

Kh
Malli

Til toppen 
#14874 - 22/07/2003 19:14 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: steincke]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kim,

Jeg tror der findes to slags dåb, nemlig "Johannesdåben" og "Kristusdåben".
Johannes Døber stiller tingene op i modsætninger: "Jesus er fra Himlen, jeg er fra jorden. Jesus skal blive større, jeg skal blive mindre".

Det himmelske og det jordiske betegner vel så også forskellen på de to slags dåb, nemlig 1) "Johannes-dåben" , som er omvendelses- og bekendelsesdåben, som den omvendte og bekendende selv tager initivativet til, og tager ansvaret for, og som er en lydighedshandling, og 2) Kristus-dåben , som ifølge min tro er Guds handling, hvorved den døbte indsættes som et lem på Jesu Kristi legeme, Guds kirke på jorden. Men som selvfølgelig ikke kan stå alene som frelsesgrundlag. Hvis den døbte senere frasiger sig pagten, eller ikke vil have med den at gøre i sit liv, tror jeg at han/hun falder ud af nåden. .

Det er sådan jeg opfatter de to slags dåb, og måske er det naturligt, at man ved bekendelsesdåben, hvor den, der døbes, selv er helt bevidst om, og ansvarlig for sin handling, lægger vægt på fuld neddykning for at tydeliggøre over for Gud og for sig selv og andre mennesker, at den gamle Adam "druknes" i dåben. Men det er altså ikke den dåb, der praktiseres i folkekirken.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#14875 - 22/07/2003 19:30 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: chemnitz]
steincke
Bruger

Hej Chemnitz

Hmm. Vasker finger i en skål. Hvordan får de mon vand på fingerne, uden at nedsænke dem i vand? Falder dråber op at og rammer neglen, hvor efter fingerne er vasket?

Jeg vil gerne tænker over det, med mindre du medgiver at fingerne må helt ned i vand.

K.h.
Kim

Til toppen 
#14876 - 22/07/2003 19:32 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: malli]
steincke
Bruger

Se mit svar til Chemnitz. Måske du vil hjælpe med min undren.

K.h.
Kim

Til toppen 
#14877 - 22/07/2003 19:42 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: kristina]
steincke
Bruger

Hej Kristina

Det er sådan jeg opfatter de to slags dåb, og måske er det naturligt, at man ved bekendelsesdåben, hvor den, der døbes, selv er helt bevidst om, og ansvarlig for sin handling, lægger vægt på fuld neddykning for at tydeliggøre over for Gud og for sig selv og andre mennesker, at den gamle Adam "druknes" i dåben. Men det er altså ikke den dåb, der praktiseres i folkekirken.

Hvis der er 2 slags dåb, så må i jo accepter gendåb, med mindre folkekirken ingen omvendelse praktiser. (Det er jeg nu sikker på at i gør. Oftest nævner i omvendelse gennem nadvaren, men det er jo ikke en dåb.
I frikirkerne har vi troensdåb. Det er én dåb der omhandler de to som du nævner. En handling over for magt og myndigher i den åndelige verden, samtidig med at Gud handler. Så lægger man de 2 sammen som du nævner, så har man troens dåb.

K.h.
Kim

Til toppen 
#14878 - 22/07/2003 19:46 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: kristina]
malli
Bruger

Hej kristina

Johannesdåben blev jo praktiseret inden Jesus kom
"Jeg har døbt jer med vand, men han skal døbe jer med Helligånden."(Mark. 18)

Efterfølgende kom Jesus og befalede folk at døbe i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn :"Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn,"(Matt. 28,19)

Der tales ikke efterfølgende om Helligåndens dåb (så vidt jeg kan se). I Apg. tales om at folk får Helligånden som gave ved håndpålæggelse, men hvorfår skulle det være nødvendigt når de allerede er døbt i Faderen, Sønnens og Helligåndens navn???? - temmelig besynderligt.

Mkh Malli

Til toppen 
#14879 - 22/07/2003 20:03 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: steincke]
malli
Bruger

Hej Kim

Jeg grinede kun af det var en sjov vending....men forstår ikke hvad det er du har problemer med (andet end lidt stædighed måske -hvilket du ikke er ene om). Ordet kan betyde både "neddykke" og "vaske, skylle".

Mkh Malli

Til toppen 
#14880 - 22/07/2003 20:18 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: malli]
steincke
Bruger

Hej Malli.

Det er fint med et lille smil.

Problemmet er, at der ikke kan lade sig gøre, at vaske noget som ikke har været i vand. For at få noget vand på, må der enten nedsænkes det der skal vand på, eller at vandet må løbe over de steder der skal skylles.
I siger at når man vaskser eller skyller en arm, så kan man vaske hele kroppen i det vand. Det må være konsekvensen ved ikke at lade resten af kroppen komme i vand.
Om det er stædighed som er her ? det kan godt være, men jeg kan ikke fatte det i min barne tro, at den måde som i ser vandets virke på hele menneskelegmet.

Det eneste (kommer i tanke om) er at komme lidt vand på pande håret og går ind og siger man har vasket hår. (den mest alm. måde for børn at overbevise forældrene om at de har vasket hår. )

K.h.
Kim

Til toppen 
#14881 - 22/07/2003 20:31 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: steincke]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kim,

Hvis der er 2 slags dåb, så må i jo accepter gendåb, med mindre folkekirken ingen omvendelse praktiser

Nejda, bestemt ingen gendåb i folkekirken! Én dåb, absolut kun én! Jeg prøvede bare at forklare, hvor jeg tror forskellen er mellem de to forskellige opfattelser af dåben.

Omvendelse? Ikke nødvendigvis samtidig med dåbshandlingen - det kan være en proces, der strækker sig over meget lang tid - eller en helt akut erkendelse, tror jeg.

Omvendelse ved nadver har jeg ikke hørt om. Vi deltager i nadveren, som Jesus har indstiftet, for at modtage Hans legeme og blod, til styrkelse i troen på vores synders nådige forladelse.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#14882 - 22/07/2003 21:38 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: malli]
malli
Bruger

AHA !
De var IKKE døbt i Faderens Sønnens og Helligåndens navn, men kun Johannesdåben, og da de ikke skal døbes 2 gange modtager de Helligånden ved håndspålæggelse......

Vh Malli

Til toppen 
#14883 - 22/07/2003 21:41 Re: Dåb - og fodvaskning [Re: steincke]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kim, som en lille parallel til dit indlæg her vil jeg lige citere fra Joh. 13,5 ordvekslingen mellem Jesus og Peter, den gang Jesus vaskede sine disciples fødder:

Han kom så til Simon Peter, og Peter sagde til ham: »Herre, vasker du mine fødder?« v7 Jesus svarede ham: »Hvad jeg gør, fatter du ikke nu, men senere skal du forstå det.« v8 Peter sagde: »Aldrig i evighed skal du vaske mine fødder.« Jesus svarede: »Hvis jeg ikke vasker dig, har du ikke lod og del sammen med mig.« v9 Simon Peter sagde til ham: »Herre, så ikke kun fødderne, men også hænderne og hovedet!« v10 Jesus sagde til ham: »Den, der er badet, behøver ikke at få vasket andet end fødderne, men er ren over det hele.

Dette bare til overvejelse.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#14884 - 22/07/2003 22:46 Re: Dåb - og fodvaskning [Re: kristina]
steincke
Bruger

Hej Kristina.

Det er rigtigt, at Jesus ikke skulle vaske hele deres krop, for det var jo ikke fuldbragt. At Jesus vasker deres fødder, var noget af det laveste man kunne gøre. De eneste der faktisk kunne få lov til det, var ikke jødiske trælle. Selv en jødisk træl måtte ikke "synke" så lavt i samfundet.
Jesus gjorder det, for at selv de laveste rangerede i samfundet skulle få frelsen, lige starten på Jesus liv, hvor Han var flytning (for at omfatte mennesker i vores samfund i dag ).

K.h.
Kim

Til toppen 
#14885 - 22/07/2003 22:49 Re: Dåb - og fodvaskning [Re: steincke]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Shalom....

Du har ret i, at det var en selv-ydmygende handling Jesus foretog sig med fodvaskningen.... Men at det skulle være en nødvendig handling for at alle kunne få frelse er jeg ikke enig i....
Det der ligger til grundlag for handlingen er, at vise at alle skal være klar til at ydmyge sig for hinanden... Læs også alle de steder hvor Jesus taler om at ydmyge sig og "den mindste på jorden, skal være den største i Himlen".....

Guds fred....

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#14886 - 22/07/2003 22:57 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: kristina]
steincke
Bruger

Hej Kristina.

Okay, det var et forsøg på at forstå forskellen. Der kan jeg kun sige, at du er nogen tættere på, end når du nævner e.l. (evangelisk Luthersk) dåbssyn.

For troens dåb (frikirkerne), er som i e.l. samt en omvendelses dåb (der kun sker én dåb) efterfølgende bliver man salvet med olie, i stedet for dåb. Så troens dåb er de 2 dåb du skriver om som én dåb.

Jeg håber det gav et bedre indblik i dåben som vi tror.

K.h.
Kim

Til toppen 
#14887 - 22/07/2003 23:02 Re: Dåb - og fodvaskning [Re: Kefas Ben-Adam]
steincke
Bruger

Hej

Det har du ret i. Faktisk tror jeg ikke at vi skal udelukke nogen af de to forklaringer. For som du nævner, er det klart at det er de mest ydmyg der skal være størst, men Jesus måtte også være den der var lavest i samfundet for at være menneske der, lige som Han blev født i en stald og lagt i et madtru, i steder for i et palads.

K.h.
Kim

Til toppen 
#14888 - 23/07/2003 00:54 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: steincke]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kim, ja jeg tror nok at jeg er med: Det er sådan, at I i jeres dåbssyn har en kombi-opfattelse af 1) menneskets omvendelse og deraf følgende beslutning om at blive døbt, og 2) Guds envejs-handling.

Hvor vi "kun" regner med 2)!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#14889 - 23/07/2003 18:06 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: steincke]
chemnitz
Bruger

Hej Kim
Du har vidst misforstået min argumentation. I Lukas står der "neddykke SIG" og i de andre står der vaske fingrene. Hvis Lukasstedet skal forstås neddykke, er det ikke kun fingrene, men hele kroppen, der skal neddykkes. Det modsiger de andre steder, hvor det kun er fingrene og vores viden om farisæerne i øvrigt. Konsekvensen af din læsning er, at farisæerne fik hele deres krop deddykket, da der hos Lukas ikke står fingrene. Der er altså ikke noget at tænke over. Biblen bruger Baptizein om at vaske hele personer, hvor det kun er fingrene, der "neddykkes" eller berører vand.
Men du har ret i, at Baptizein på oldgræsk altså 2-300 år før Nt betød neddykke og det gør det måske også i Grækelnad idag(don't know), men på nytestamentlig koiné-græsk, som er det græsk, der udviklede sig i den helleniserde verden efter Alexander d. Store, er baptizein en bred term, der betryder vaske/skylle.

mvh. Chemnitz

Til toppen 
#14890 - 23/07/2003 19:46 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: chemnitz]
steincke
Bruger

Hej Chemnitz

Jeg kan sige, at det græske ord har stadig samme betydning, men har fået en "handling tilknyttet", hvor det skal forståes som at give et navn.

Min viden om det græske sprog er begrænset til mine mange venner og familie der er grækere, så jeg har ingen kenskab til om det betyder vaske/skylle, men det gør ingen ting, for du kan ikke vaske eller skylle noget, uden at dække det med vand. (fysisk umuligt).

K.h.
Kim

Til toppen 
#14891 - 24/07/2003 17:15 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: steincke]
chemnitz
Bruger

Jesus kunne godt vaske "sig" ved kun at skylle sine hænder, og det er mest sandsynligt at de hænder er blevet overøst og ikke neddykket. På samme måde kan jeg også døbe et barn ved at overøse dets hoved med vand.

mvh. Chemnitz

Til toppen 
#14892 - 24/07/2003 20:34 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: chemnitz]
steincke
Bruger

Du kan godt over øse et barns hoved med vand, men der sidder hjerne og ikke hjertet.
Det ændre jo stadig ikke, at der hvor det danske ord dåb på græsk, betyder nedsænke. Selv grækerne nedsænker barnet i dåben, så jeg kan kun tolke vandet i hovedet som en misforståelse af ordets betydning, dog kan Gud jo også være der i den dåb.

K.h.
Kim

Til toppen 
#14893 - 24/07/2003 22:49 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: steincke]
malli
Bruger

Hej Kim

"Du kan godt over øse et barns hoved med vand, men der sidder hjerne og ikke hjertet." Mener du at det har noget at sige?

Med kærlig hilsen

Malli

Til toppen 
#14894 - 25/07/2003 15:18 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: malli]
steincke
Bruger

Hej Malli

Mit svar må være. Når der er nadver, lader du så brød og vin ligger, for at høre syndernes forladelse, uden at spise og drikke det.

K.h.
Kim

Til toppen 
#14895 - 27/07/2003 12:46 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: steincke]
chemnitz
Bruger

Nej, jeg spiser det, men jeg undersøger ikke, hvad ordet brød betød 300 år før Nt eller 2000 år efter på græsk, men undersøger, hvad ordet betyder i 1. årh, lægesom med baptizo. Jeg har bevist ud fra Nt alene, at baptizo på NT-tid ikke betød specifikt nedsænke, men blev brugt om at vaske/skylle i al almindelighed. Nt er skrevet på 1.årh. koine-græsk og må undersøges ud fra den sprogbrug, der var på det tidspunkt, ligegyldigt hvor mange grækere, der råber op. Jeg har bevist, at baptizo betyder vaske i al almindelighed, og jeg er ikke interreseret i at fortsætte debatten før der kommer et reelt modargument. Det er skriftens klare ord, der må tale i en sådan sag. At betvivle gyldigheden af en dåb, fordi man selv synes symbolikken passer bedst med nedsænkning er en alvorlig sag,og vi venter satdig på et argument.

mvh. Chemnitz

Til toppen 
#14896 - 27/07/2003 15:30 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: chemnitz]
Kenny
Bruger

Reg.: 26/07/2003
Sted: Næstved
Hvilken ret har har vi til at lave vores egne ritualer? Historien viser, at de første kristne døbte ved neddykning i vandet. Det er også det, som passer til det, som dåben skal symbolisere - nemlg en begravelse og en opstandelse. Det andet med overøsning og bestænkelse har Gud aldrig indstiftet, for det er et meningsløst ritual, der ganske vist er opfundet af praktiske årsager (fordi børnene blev syge og døde som følge af neddykkelsen i det kolde vand).

Til toppen 
#14897 - 27/07/2003 16:30 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: Kenny]
malli
Bruger

Hej Kenny

Ganske enkelt fordi det er Ordet ledsaget af Vandet der virker som dåb. På samme måde som det i nadveren er Ordet ledsaget vin og brød, der går disse til Jesu legeme og blod.

Jesus sagde: "Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn".

Dette var og er indstiftelsesordene ved dåb.

Jesus befaler ikke på noget tidspunkt at dåben skulle ske ved fuld neddykning!

Med kærlig hilsen

Malli

Til toppen 
#14898 - 27/07/2003 16:53 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: Kenny]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kenny, du skriver

Det andet med overøsning og bestænkelse har Gud aldrig indstiftet, for det er et meningsløst ritual

Ser du ikke også dåben som en renselse fra den synd, vi fødes i? Jeg synes ikke det er meningsløst, at vi skal vaskes rene (for synd) for at kunne blive indpodet i Kristus.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#14899 - 27/07/2003 18:15 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: kristina]
Kenny
Bruger

Paulus skriver følgende:

Rom 6,3-5: "Eller ved I ikke, at alle vi, som er blevet døbt til Kristus Jesus, er døbt til hans død? v4 Vi blev altså begravet sammen med ham ved dåben til døden, for at også vi, sådan som Kristus blev oprejst fra de døde ved Faderens herlighed, skal leve et nyt liv. v5 For er vi vokset sammen med ham ved en død, der ligner hans, skal vi også være det ved en opstandelse, der ligner hans. v6 Vi ved, at vort gamle menneske er blevet korsfæstet sammen med ham, for at det legeme, som ligger under for synden, skulle tilintetgøres, så vi ikke mere er trælle for synden;"

Kol 2,11-12: "I ham blev I også omskåret, ikke med hånden, men ved at aflægge det syndige legeme, ved omskærelse til Kristus, v12 da I blev begravet sammen med ham i dåben, og i den blev I også oprejst sammen med ham ved troen på Guds kraft, der oprejste ham fra de døde."

Her ser vi altså, at dåben symboliserer en død og en opstandelse. Dette gøres ved nedykkelsen i vandet. Jeg ved ikke om dåben også symboliserer renselse - Har du nogen skriftsteder, der siger det? Men uanset hvad mener jeg ikke, at man kan komme uden om de klare skriftsteder fra Paulus her.

Til toppen 
#14900 - 27/07/2003 18:20 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: malli]
Kenny
Bruger

Jesus befaler ikke på noget tidspunkt at dåben skulle ske ved fuld neddykning!

Nej, men det er betydningen af dåben. Se f.eks Kol 2,12; og sådan blev den også praktiseret fra begyndelsen af. Det andet er som sagt noget, der er kommet til senere.

Til toppen 
#14901 - 27/07/2003 20:09 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: chemnitz]
steincke
Bruger

Okay, hvis du ikke vil debater længere, så er det fint med mig, når du vil være blind for hvad Baptismos betyder.

Jeg må nok indrømme at den danske undervisning i Græsk sprog historie er mere dybde gående en den græske, lige som grækere lære mere om den danske historie end den græske.

At du ikke vil høre hvad jeg siger er jo din egen sag, så vi holder her.

K.h.
Kim

Til toppen 
#14902 - 27/07/2003 20:11 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: Kenny]
malli
Bruger

Hej Kenny

Hvordan tidligere tiders kirker har praktiseret dåben ved jeg sandt at sige ikke meget om.

Symbolikken vedr. begravelse af Adams-mennesket fra Rom 6 og Kol. 2 er vi på INGEN måde uenige om. Ved dåben bliver vi genfødt, begravet med Kristus renset for vores synder osv. Begravelsessymbolikken ser vi faktisk også i barnedåben, hvor barnet har vand både over og under sig. På samme måde som præsten ville kaste jord på kisten overhælder han barnets hoved med vand

Symbolik er én ting, for symbolik er ikke konstituerende for et sakramente !

Det er ikke vores gerninger der virker! På samme måde så virker nadveren som Jesu legeme og blod uanset om vi sidder som disciplene, eller vi knæler ved alteret (eller står op for den sags skyld)

Det er Gud der handler i dåben - ikke os! Dåben er et nådemiddel. Og her har Jesus givet os vandet og dåbsformlen - ikke andet!

Med kærlig hilsen

Malli

Til toppen 
#14903 - 27/07/2003 20:18 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: malli]
steincke
Bruger

Hej Malli.

Hvorfor ser jeg ingen kister på gravpladsen. Det er jo kun 1/5, der skal være dækket med jord over under (=barnedåben).

Jesus siger at vi skal fødes på ny. Er er kun livmordvand, svarende til at dække hovedet og resten af livmoren består af luft?
Nej vel. Jeg vil give Kenny ret, at den måde hvor dåben er vand på hovedet, er en religiøs ting der er kommet efterfølgende.

K.h.
Kim

Til toppen 
#14904 - 27/07/2003 20:27 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: malli]
Kenny
Bruger

Hej Malli

Symbolik er én ting, for symbolik er ikke konstituerende for et sakramente !

Sakramente? Der er ikke tale om et sakramente, men et af Jesu bud.

Det er ikke vores gerninger der virker!

Virker? Skulle det være en eller anden magisk handling? Dåben gør jo ingen ting i sig selv. Det er troen, der er afgørende. Det er dér Gud virker. Derfor skal vi nu alligevel udføre dåben korrekt.

På samme måde så virker nadveren som Jesu legeme og blod uanset om vi sidder som disciplene, eller vi knæler ved alteret (eller står op for den sags skyld)

Det er jeg helt enig i (Jeg håber dog ikke at du mener det med Jesu legeme og blod bogstaveligt).

Det er Gud der handler i dåben - ikke os! Dåben er et nådemiddel. Og her har Jesus givet os vandet og dåbsformlen - ikke andet!

Præcis; og en bestænkelses-/overøsningsdåb er ikke en dåb, for der er ikke tale om neddykkelse.

Ændret af Kenny (27/07/2003 20:30)

Til toppen 
#14905 - 27/07/2003 20:46 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: Kenny]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kenny, du skriver

Jeg ved ikke om dåben også symboliserer renselse - Har du nogen skriftsteder, der siger det?

Ja!
Læs f.eks. ApG 2,38:
Lad jer alle døbe i Jesu Kristi navn til jeres synders forladelse

Og ApG 22,16:
Rejs dig og lad dig døbe og få dine synder vasket af "

Dåben er et helligt sakramente, hvor vandet er jo nådemidlet på samme måde som brødet og vinen er nådemidlerne i det andet sakramente, som er nadveren.

Ligesom det er uvæsentligt om vi ved nadveren sammen med Ordet indtager en lille oblat og nogle få dråber vin, eller vi spiser os mætte i brød og drikker et stort bæger vin, så mener jeg også at vandmængden i dåben er helt underordnet. Men vand skal være til stede, sammen med Ordet.

Se også 1. Pet. 3,21, hvor der står, at i Noas ark blev nogle få frelst gennem vand, som var et billede på den dåb, som nu frelser. "ikke en fjernelse af legemets snavs, men en god samvittigheds pagt med Gud .. "

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#14906 - 27/07/2003 20:56 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: kristina]
Kenny
Bruger

Hej Kristina.

Du har ret. Dåben symboliserer også renselse. Men den symboliserer altså også begravelse og opstandelse. Det har man ikke med i den "dåb", der praktiseres i den lutherske/katolske kirke. Derfor er det stadig ikke en korrekt dåb.

Til toppen 
#14907 - 27/07/2003 21:22 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: Kenny]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kenny, du skriver

. Men den symboliserer altså også begravelse og opstandelse. Det har man ikke med i den "dåb", der praktiseres i den lutherske/katolske kirke. Derfor er det stadig ikke en korrekt dåb.

Jo, det har vi sandelig med i vores evangelisk-lutherske folkekirkes dåb.

Her er et lille uddrag af Luthers katekismus:

Det er så vist ikke vand, der virker det, men Guds ord, som er med og ved vandet, og troen, der stoler på Guds ord forbundet med vandet. Thi uden Guds ord er vandet vand slet og ret og ingen dåb; men med Guds ord er det en dåb, det vil sige: et livets vand, fuldt af nåde, og et bad til genfødelse ved Helligånden, således som apostlen Paulus siger til Titus i det tredje kapitel: "Han frelste os ved det bad, der genføder og fornyer ved Helligånden, som han i rigt mål udgød over os ved Jesus Kristus, vor frelser, for at vi, gjort retfærdige ved hans nåde, i håbet skulle blive arvinger til evigt liv." Det er vist og sandt.

Hvad betyder det da, at der bruges vand ved dåben?
Det betyder, at den gamle Adam i os skal druknes ved daglig anger og bod og dø med alle synder og onde lyster, og at der i stedet for daglig skal fremkomme og opstå et nyt menneske, som skal leve evigt for Gud i retfærdighed og renhed.

Hvor står det skrevet?
Apostlen Paulus siger til romerne i det sjette kapitel: "Vi blev altså begravet sammen med ham ved dåben til døden, for at, at også vi, sådan som Kristus blev oprejst fra de døde ved Faderens herlighed, skal leve et nyt liv."

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#14908 - 27/07/2003 22:15 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: Kenny]
malli
Bruger

Hej Kenny

" Sakramente? Der er ikke tale om et sakramente, men et af Jesu bud. "

Jeg er faktisk temmelig sikker på at samtlige kristne kirker (måske med undtagelse af SDA og Pinsekirken??) definerer dåben som et sakramente. Et sakramente defineres som: "en handling indstiftet af Gud, hvor han ved et synligt tegn (her vandet) formidler en usynlig gave (her fællesskab med Gud, syndernes forladelse)".

Det er ikke vores gerninger der virker!

Virker? Skulle det være en eller anden magisk handling? Dåben gør jo ingen ting i sig selv. Det er troen, der er afgørende. Det er dér Gud virker. Derfor skal vi nu alligevel udføre dåben korrekt .

Guds Ord siger: "Den der tror og bliver døbt skal frelses". Der adskilles i Ordet mellem tro og dåb. Dåben afløste jo jødernes omskæring af drengebørn. Gennem omskæringen indgik drengene pagt med Gud. Denne omskæring foregik da drengene var 8 dage gamle. Jeg ved ikke LIGE hvor meget bevidsthed drengene havde om Israels Gud???

" Dette er min pagt med dig og dine efterkommere, som I skal holde: Alle af mandkøn hos jer skal omskæres. v11 I skal lade jeres forhud omskære, og det skal være tegn på pagten mellem mig og jer. v12 Otte dage gammel skal hver dreng hos jer omskæres, slægt efter slægt."(1. Mos.17,10)

Kol 2,11-12: "I ham blev I også omskåret, ikke med hånden, men ved at aflægge det syndige legeme, ved omskærelse til Kristus, v12 da I blev begravet sammen med ham i dåben, og i den blev I også oprejst sammen med ham ved troen på Guds kraft, der oprejste ham fra de døde."

Præcis; og en bestænkelses-/overøsningsdåb er ikke en dåb, for der er ikke tale om neddykkelse.

Der står ingen steder i Bibelen, hvordan en dåb skal foregå. Der STÅR ingen steder at det skal ske ved neddykning!

Du har ikke bibelsk dokumentation for dette.

Der står heller ikke noget om hvor meget eller lidt vand der skal bruges. Som der tidligere livligt er debatteret betyder ordet babtizo både skylle og neddykke.

Jeg synes også at det er lidt af en tilsnigelse at påstå at fx Folkekirkens dåb ikke er en dåb, når Gud virker ved Vandet og Ordet ! (og dette kan til gengæld dokumenteres i Bibelen) det er jo at sætte Guds suverænitet ud af kraft !

Med kærlig hilsen (og Guds fred )
Malli

Til toppen 
#14909 - 27/07/2003 22:28 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: malli]
Kenny
Bruger

Hej Malli.

Jeg er faktisk temmelig sikker på at samtlige kristne kirker (måske med undtagelse af SDA og Pinsekirken??) definerer dåben som et sakramente. Et sakramente defineres som: "en handling indstiftet af Gud, hvor han ved et synligt tegn (her vandet) formidler en usynlig gave (her fællesskab med Gud, syndernes forladelse)".

Vi kan da godt kalde det et sakramente, hvis det er det, som det betyder. Jeg syntes bare, at det lød lidt katolsk .

Guds Ord siger: "Den der tror og bliver døbt skal frelses". Der adskilles i Ordet mellem tro og dåb. Dåben afløste jo jødernes omskæring af drengebørn. Gennem omskæringen indgik drengene pagt med Gud. Denne omskæring foregik da drengene var 8 dage gamle. Jeg ved ikke LIGE hvor meget bevidsthed drengene havde om Israels Gud???

Omskærelsen frelste heller ikke nogen.

Der står ingen steder i Bibelen, hvordan en dåb skal foregå. Der STÅR ingen steder at det skal ske ved neddykning!

Du har ikke bibelsk dokumentation for dette.

Der står heller ikke noget om hvor meget eller lidt vand der skal bruges. Som der tidligere livligt er debatteret betyder ordet babtizo både skylle og neddykke.

Det ændrer ikke ved, hvordan man forstod ordet oprindeligt, og hvordan man praktiserede dåb. Jeg må gentage, at da dåben udover renselse symboliserer begravelse og opstandelse, så må man kunne lægge 2 og 2 sammen og forstå, at den rigtige dåbsform er ved neddykkelse; og når historien samtidig viser, at det var den dåbsform man brugte i adskillige hundreder af år, så er der vel ikke noget at være i tvivl om.

Jeg synes også at det er lidt af en tilsnigelse at påstå at fx Folkekirkens dåb ikke er en dåb, når Gud virker ved Vandet og Ordet ! (og dette kan til gengæld dokumenteres i Bibelen) det er jo at sætte Guds suverænitet ud af kraft !

Det er så din mening. Jeg står fast ved mine ord. Jeg mener ikke Folkekirkens "dåb" er en korrekt dåb.

Til toppen 
#14910 - 27/07/2003 22:45 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: Kenny]
malli
Bruger

Hej Kenny

Vi kan da godt kalde det et sakramente, hvis det er det, som det betyder. Jeg syntes bare, at det lød lidt katolsk.

Jeg er godtnok ikke katolik

Omskærelsen frelste heller ikke nogen.

Jeg tror at alle er enige om at dåben I SIG SELV ikke frelser. Ikke desto mindre er det den pagt som indgår på samme måde som med omskærelsen.... Det var jo heller ikke alle jødiske drenge der kom til tro!

Det ændrer ikke ved, hvordan man forstod ordet oprindeligt, og hvordan man praktiserede dåb. Jeg må gentage, at da dåben udover renselse symboliserer begravelse og opstandelse, så må man kunne lægge 2 og 2 sammen og forstå, at den rigtige dåbsform er ved neddykkelse; og når historien samtidig viser, at det var den dåbsform man brugte i adskillige hundreder af år, så er der vel ikke noget at være i tvivl om.

Så har du fat symbolikken igen og hvad man har gjort tidligere. Men det ændrer jo ikke på Bibelens ord, og her må jeg gentage, der står ikke noget om neddykning. Ved barnedåben bliver det overholdt der står i bibelen, vandet bliver ledsaget af indstiftelsesordene! Tror du da at en dåb er ugyldig, når der nu ikke står noget om neddykning?

Mkh

Malli

Til toppen 
#14911 - 27/07/2003 23:20 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: malli]
Kenny
Bruger

Hej Malli.

Jeg er godtnok ikke katolik

Det ved jeg i hvert fald godt, at du ikke er

Jeg tror at alle er enige om at dåben I SIG SELV ikke frelser. Ikke desto mindre er det den pagt som indgår på samme måde som med omskærelsen.... Det var jo heller ikke alle jødiske drenge der kom til tro!

Ja, og hvilken betydning har det for, hvordan Gud virker i dåben?

Ved barnedåben bliver det overholdt der står i bibelen, vandet bliver ledsaget af indstiftelsesordene! Tror du da at en dåb er ugyldig, når der nu ikke står noget om neddykning?

Hele mennesket kommer ikke under vandet ved denne dåbsform, så nej, den er ikke gyldig, som jeg ser det.

Til toppen 
#14912 - 28/07/2003 09:15 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: Kenny]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kenny.

Jeg forstår det sådan, at vi er enige om, at vi ved dåb og tro frelses fra fortabelsen.

Men da du nævner, at du ikke anerkender dåb ved "overøsning", mener du så at jeg er på vej til fortabelse, fordi jeg altså aldrig har været neddykket?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#14913 - 28/07/2003 09:39 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: kristina]
Kenny
Bruger

Hej Kristina.

Nej, bestemt ikke. Jeg mener bare, at der er noget, du har misforstået, og at du må lade dig døbe med den bibelske dåb, hvis du finder ud af det. Gud dømmer ingen, fordi der er noget man ikke har forstået korrekt (med undtagelse af Jesu opstandelse og død for os). Jeg mener, at vi ved dåben viser vores tro. Der er ingen frelse i dåben i sig selv, men den hænger sammen med, at vi er kommet til tro. Som der står i Mark 16,16: "Den, der tror og bliver døbt, skal frelses; men den, der ikke tror, skal dømmes."

Til toppen 
#14914 - 28/07/2003 09:55 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: Kenny]
Esmaralda
Bruger

og når historien samtidig viser, at det var den dåbsform man brugte i adskillige hundreder af år, så er der vel ikke noget at være i tvivl om.

Hej Kenny
Hvem lyder lige mest katolsk her

Til toppen 
#14915 - 28/07/2003 10:01 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: Kenny]
malli
Bruger

Hej Kenny

Vi må ikke lade os gendøbe:

"og stræber efter at fastholde Åndens enhed med fredens bånd: v4 ét legeme og én ånd, ligesom I jo også blev kaldet til ét håb; v5 én Herre, én tro, én dåb; v6 én Gud og alles fader, som er over alle, gennem alle og i alle."
Ef. 4,3

- én Herre, én tro, én dåb!

I barnedåben bliver vi døbt i Faderens, Sønnens og Helligåndens Navn og der bliver brugt vand. Gud handler! som ved omskærelsen.

Du har ikke kunnet finde nogle bibelske begrundelser for at dette skulle være forkert - fordi det ikke ER forkert.

VI kan mene at det kan være forkert pga vi ikke selv tager stilling eller den stilling man nu bliver døbt i. Jeg blev selv gendøbt, da jeg blev anfægtet over at jeg ikke selv havde taget stilling. Men vendte tilbage til min barnedåbs nådegave, da det gik op for mig at det ikke er min tro (eller handling), men Guds Ord, der er afgørende for hvornår et sakramente er gyldigt!

Når Gud i sit Ord siger at vi skal døbe i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn og der bruges vand, så INDGÅR Gud en pagt med dette menneske. Udelukkende på baggrund af disse to ting!

Mkh Malli

Til toppen 
#14916 - 28/07/2003 10:03 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: Esmaralda]
Kenny
Bruger

Hej Esmaralda.

lol!

Jeg omformulerer straks. Det var den dåbsform, man brugte i blandt de første kristne, og som selv katolikkerne videreførte.

Til toppen 
#14917 - 28/07/2003 10:09 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: malli]
Kenny
Bruger

Malli, som der står er der kun én dåb - ikke to forskellige med henholdsvis overøsning og neddykkelse. Dåben sker ved neddykkelse. Ordet "baptizo" betyder, at man skal være dækket af vand. Hvis man ikke er døbt i overensstemmelse med det, så er der ikke tale om gendåb, hvis man bliver døbt ved neddykkelse.

Til toppen 
#14918 - 28/07/2003 10:48 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: Kenny]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Shalom...

Nu er det ikke fordi jeg er uenig, men når du skriver:

Historien viser, at de første kristne døbte ved neddykning i vandet.

Hvad bygger du så det på?? Har du nogen kilder du kan henvise til??

Vil nu sige, at du har ret, men virker bare som en uunderbygget konklusion

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#14919 - 28/07/2003 10:57 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: Kenny]
malli
Bruger

Hej Kenny

Malli, som der står er der kun én dåb - ikke to forskellige med henholdsvis overøsning og neddykkelse. Dåben sker ved neddykkelse. Ordet "baptizo" betyder, at man skal være dækket af vand. Hvis man ikke er døbt i overensstemmelse med det, så er der ikke tale om gendåb, hvis man bliver døbt ved neddykkelse.

Hvor har du det fra? Dette er menneskelære og ikke i overensstemmelse med bibelens tekster. Fortæl mig hvor der står at man skal være dækket af vand!

"Baptizo på græsk oftest oversat med døbe har sproghistorisk fra oldgræsk betydningen neddykke, men på nytestamentlig tid betyder ordet blot at vaske eller skylle. Ordet bruges f.eks. i markus 7,4: "og de spiser ikke noget fra torvet, uden at de skyller det; og der er meget andet, som de overholder ifølge overleveringen: at skylle bægre, krus, kobbertøj og bænke." Her betegner det ikke neddykning men kan lige så vel være overøsning af maden eller bægrene. Det er altså ikke rigtigt, at neddykning er nødvendigt for at det kan kaldes en dåb" - et indlæg fra Chemnitz.

Og jo, man bliver døbt igen hvis man to gange lader sig døbe i Faderens, Sønnens og Helligåndens Navn! Og man træder på Herrens pagt!

Mkh Malli

Til toppen 
#14920 - 28/07/2003 10:58 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: malli]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Shalom Malli:o)....

Bare lige en lille rettelse (eller to)...

Du skriver:

Det er ikke helt rigtigt.... der er to former for dåb: Renselsesdåb og omvendelsesdåb... Jøderne døbte også folk ved omvendelse til Jødedommen (Proselytdåben) og det er højst sandsynligt derfra vi kristne har fået den, sammen med Johannesdåben som egentlig er en rensende dåb, da synderne bliver vasket af os (ved godt at vi omvender os fra synden ved den dåb)....
Angående omskærelsen er vi, istedet for omskåret i kødet, omskåret i hjertet (åndeligt)... dåben er det synlige tegn på at vi omvender os til den levende Gud og Hans søn, Kristus, omskæringen er ønsket om at lade os styre af den Hellige Ånd.....

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#14921 - 28/07/2003 11:00 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: Kenny]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Shalom Kenny....

Du skriver:

og når historien samtidig viser, at det var den dåbsform man brugte i adskillige hundreder af år, så er der vel ikke noget at være i tvivl om.

Hvad bygger du den tanke på?? og hvilke kirker holdt sig ved den dåb??

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#14922 - 28/07/2003 11:09 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: Kefas Ben-Adam]
malli
Bruger

Hej Kefas

Jødernes omskæring (og mange andre ting) blev afløst af den dåb som Jesus Kristus indstiftede.
I Johannesdåben blev man ikke døbt i Faderens, Sønnens og Helligåndens Navn. Men bemærk at de jøder der havde modtaget Johannes-dåben,blev IKKE døbt igen, men modtog Helligånden ved håndspålæggelse.

Jesus indstifter kun én dåb i sin missionsbefaling - i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn! Derfor skal vi ikke døbes igen!

Mkh Malli

Til toppen 
#14923 - 28/07/2003 11:30 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: malli]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Shalom...

Vil heller ikke argumentere for gendåb ... Jeg har ikke det store problem med, at der er nogen der føler at barnedåb er gyldigt... jeg føler det bare ikke... men hvis jeg møder en person, som er barnedåbt og han/hun føler det som en gyldig dåb, så er det en gyldig dåb i mine øjne....

Men for at korrigere dig igen... Dåben er af jødisk oprindelse... Jøderne brugte dåben til at symbolisere, at den omvendte var død for denne verden og genopstået ind i den sande verden (under Gud)... Han/hun skulle afsværge alt, også familie... og fik endog nyt tøj på efter dåben....

Spørgsmålet om omskærelsen bliver taget op i ApG, hvor vi kan læse om baggrunden til opgøret med omskærelsen... der står rent faktisk ingen steder i nogen af evangelierne hvordan vi skal forholde os til omskærelsen...

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#14924 - 28/07/2003 12:06 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: malli]
Kenny
Bruger

Hej Malli

Ordet "baptizo" betyder, at man skal være dækket af vand. Hvor har du det fra? Dette er menneskelære og ikke i overensstemmelse med bibelens tekster. Fortæl mig hvor der står at man skal være dækket af vand!

Min fejl. Det er rigtigt, at det behøver det ikke at betyde, så det kan jeg vist ikke bruge som argument . - selvom jeg nu nok mener, at det er tilfældet her udfra Bibelens øvrige tekster om emnet.

Eks.

Johannes skriver i Joh 3,23: "Også Johannes døbte, i Ænon ved Salem, for dér var der meget vand, og folk kom og blev døbt.".

Johannes døbte dér, fordi der var meget vand. Der må jo være en grund til, at der skulle være meget vand.

Og jo, man bliver døbt igen hvis man to gange lader sig døbe i Faderens, Sønnens og Helligåndens Navn! Og man træder på Herrens pagt!

Nej, for hvis man ikke er døbt med den bibelske dåb, så er man ikke døbt. Jeg har nævnt, at dåben er en begravelse og opstandelse. Dette symbol er ikke i overøsningsdåben. Derfor er det da helt naturligt, at man ønsker at blive døbt i overenstemmelse med budets hensigt.

Til toppen 
#14925 - 28/07/2003 12:09 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: Kefas Ben-Adam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kefas du skriver

... Jeg har ikke det store problem med, at der er nogen der føler at barnedåb er gyldigt... jeg føler det bare ikke... men hvis jeg møder en person, som er barnedåbt og han/hun føler det som en gyldig dåb, så er det en gyldig dåb i mine øjne....

Med dit indlæg tydeliggør du faktisk meget fint, hvad forskellen er mellem de to former for dåbsopfattelse.

Du bruger nemlig ordet føler. Tre gange endda. Jeg ville aldrig finde på at tage udgangspunkt i nogens følelser - bestemt heller ikke i mine egne! - når det drejer sig om grundlaget for min kristne tro. Mit udgangspunkt er Guds ord - kun der.er klippen!

Menneskers tanker og følelser er lige så varierende som det danske vejr. Men Gud ord er den samme, fra evighed til evighed. Han som var, som er, og som kommer!

Jeg mener det er vigtigt at kaste troens anker i Ham, som er urokkelig og uforanderlig.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#14926 - 28/07/2003 12:11 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: Kefas Ben-Adam]
malli
Bruger

Hej Kefas

"Spørgsmålet om omskærelsen bliver taget op i ApG, hvor vi kan læse om baggrunden til opgøret med omskærelsen... der står rent faktisk ingen steder i nogen af evangelierne hvordan vi skal forholde os til omskærelsen..." Jo, galaterne lod sig omskære!!!!, det er derfor at Paulus giver dem en balle der forslår - "I uforstandige galater", det er ikke fordi de går ind for de ti bud som mange ny-kristne tillægger dem.

Jøderne havde mange ritualer indenfor alverdens områder i hht. Moseloven, men ved Jesu korsoffer er det hele blevet simplificeret.

Men bortset fra det, står der jo skrevet at omskæringen afløses af dåben. Og her må vi sige at i og med barnet ikke havde indflydelse på denne omskæring, at det ALENE var Gud der handlede i sin pagt, gælder det samme for dåben!

Derfor er det fuldstændig indiskutabelt i hht. Ordet, at lægge vægt på det symbolske - her om det foregår ved neddykning eller ej. Det er at sige at Gud KUN kan handle hvis VI foretager os det ene eller andet! Og Jesus foreskriver IKKE dåb ved neddykning!, så derfor er dåben gyldig på baggrund af skriftens ord, nemlig Vandet og dåbsformlen !

Mkh Malli

Til toppen 
#14927 - 28/07/2003 12:26 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: Kefas Ben-Adam]
Kenny
Bruger

Til toppen 
#14928 - 28/07/2003 12:27 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: Kenny]
malli
Bruger

Hej Kenny

"Johannes skriver i Joh 3,23: "Også Johannes døbte, i Ænon ved Salem, for dér var der meget vand, og folk kom og blev døbt.".

Johannes døbte dér, fordi der var meget vand. Der må jo være en grund til, at der skulle være meget vand. " Der var også mange mennesker!

"Nej, for hvis man ikke er døbt med den bibelske dåb, så er man ikke døbt. Jeg har nævnt, at dåben er en begravelse og opstandelse. Dette symbol er ikke i overøsningsdåben. Derfor er det da helt naturligt, at man ønsker at blive døbt i overenstemmelse med budets hensigt. "

Jeg har så læst mig til at den senere oldkirke foretog fuld neddykning, og det var for at symbolisere begravelses - og syndflodssymbolikken

I barnedåben bliver man døbt med "den bibelske dåb", nemlig indstiftelsesordet og Vandet. Det er det vi har fra bibelen! Siden hvornår skulle et symbol være konstituerende for hvornår et sakramente virker? - og finder du det ikke temmelig besynderligt at Jesus ikke gjorde det klart og tydeligt at det skulle foregå ved fuld neddykning, hvis netop DETTE skulle være konstituerende?

Nej, det er OS der vil have det, det er OS der vil have symboler, følelser og fornemmelser. Det er ikke Gud, der er begrænset på denne måde - for som tidligere skrevet, så havde han sagt det i sit Ord!

Mkh Malli

Til toppen 
#14929 - 28/07/2003 12:33 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: malli]
Kenny
Bruger

Hej Malli.

Hvorfor skulle vi gøre det anderledes end det oprindeligt blev forstået? De første kristne forstod godt betydningen af dåben, ellers ville Paulus jo heller ikke koble det sammen med de pågældende symboler.

Til toppen 
#14930 - 28/07/2003 12:39 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: malli]
Kenny
Bruger

Hej Malli.

Der er ikke tale om, at Gud skal handle. Der er tale om, at vi viser vores tro. Vi viser, at vi er blevet vasket ren for synden er døde for synden og skal opstå til evigt liv.

Til toppen 
#14931 - 28/07/2003 12:39 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: Kenny]
malli
Bruger

Hej Kenny

Sandt at sige ved jeg ikke hvorfor det er blevet ændret, men derfra og til at sige, at når symbolikken mangler, så er dåben ugyldig! - savner opbakning i Skriferne.

Mkh Malli

Til toppen 
#14932 - 28/07/2003 12:53 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: Kenny]
malli
Bruger

Hej Kenny

"Der er ikke tale om, at Gud skal handle. Der er tale om, at vi viser vores tro. Vi viser, at vi er blevet vasket ren for synden er døde for synden og skal opstå til evigt liv." WHAT!!!!!

ER DET IKKE GUD DER HANDLER?????

" Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer; ikke en fjernelse af legemets snavs, men en god samvittigheds pagt med Gud, ved Jesu Kristi opstandelse," 1Pet 3 ,21:

"Jesus svarede: »Sandelig, sandelig siger jeg dig: Den, der ikke bliver født af vand og ånd, kan ikke komme ind i Guds rige." Joh 3,5

"Men da Guds, vor frelsers, godhed og kærlighed til mennesker blev åbenbaret, v5 frelste han os, ikke fordi vi havde gjort retfærdige gerninger, men fordi han er barmhjertig; det gjorde han ved det bad, der genføder og fornyer ved Helligånden, v6 som han i rigt mål udgød over os ved Jesus Kristus, vor frelser, v7 for at vi, gjort retfærdige ved hans nåde, i håbet skulle blive arvinger til evigt liv" Titus 3, 4-7

" Mænd, elsk jeres hustruer, ligesom Kristus har elsket kirken og givet sig hen for den v26 for at hellige den ved at rense den i badet med vand ved ordet, v27 for at føre kirken frem for sig i herlighed, uden mindste plet eller rynke, hellig og lydefri." Ef 5,25-27:

Er det ikke Gud, der handler i dåben??

Uden indstiftelsesordene, kan du lige så godt tage et varmt karbad ! ! ! !

Med kærlig hilsen

Malli

Til toppen 
#14933 - 28/07/2003 12:58 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: malli]
MariaMaria
Bruger

Reg.: 22/01/2003
Hej malli,

hvis det kun er os der vil have symboler og symbolerne ikke er gældende.. så er vandet jo egentlig ligegyldigt.. hvorfor så have nogen dåb overhovedet? Altså hvad skal vi så med vandet i døbefonden, det er jo også symbol på dåben..

faktisk ser jeg det ikke som et symbol, men en dåb en nedsænkning en begravelse.. det er ikke et symbol. Men hvis du ser det som et symbol, så foræl mig om det virkelig er nødvendigt med vand, overhovedet?

Seriøst hvorfor skulle Jesus skærer det ud i pap for os, når vi kan læse hvordan det foregik?

MariaMaria

vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft

Til toppen 
#14934 - 28/07/2003 13:07 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: MariaMaria]
malli
Bruger

Hej MariaMaria

Jesus HAR FORESKREVET vandet og dåbsformlen !

Resten er symbolik.

Mkh Malli

Til toppen 
#14935 - 28/07/2003 13:17 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: malli]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Tilgiv mig hvis jeg siger noget dumt, men du modsiger dig selv lidt nu Malli...

Jeg skrev at der ikke står noget i evangelierne om omskærelsen, hvorpå du henvist til Galaterbrevet... Det er ikke et af evangelierne.... Jesus har ikke sagt noget om omskærelsen, men det mener du ikke er nødvendigt, på baggrund af brevene, men tilgengæld lægger du vægt på at Han ikke har sagt noget om dåben, på trods af det er påvist at man døbte med neddykning??

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#14936 - 28/07/2003 13:22 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: kristina]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Undskyld hvis jeg brugte et dumt ord der:o)...

Jeg skulle nok have skrevet mener istedet... Jeg mener ikke, at barnedøb er relevant, eftersom at barnet ikke er sig sin tro bevidst og derfor heller ikke gør det på eget initiativ... det er også værd, at lægge mærke til, at det er forældrene der lader deres barn døbe og ikke barnet selv... På det punkt mener jeg, at barnedåb er forkert... Dog ved jeg godt at tilhængere af barnedåb har mange gode argumenter for det... Jeg er af den opfattelse, at hvis en person er blevet døbt som barn, har sagt ja (med et rent og oprigtigt hjerte) til konfirmationen, og ser sig selv som værende døbt ved troen, så vil jeg ikke lade det komme imellem os, på trods af, at jeg er tilhænger af trosdåben (voksendåben om man vil)....

Håber det gjorde det lidt mere klart:o)

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#14937 - 28/07/2003 13:31 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: Kefas Ben-Adam]
malli
Bruger

Ok, der var jeg lidt for hurtig!

"Jesus har ikke sagt noget om omskærelsen, men det mener du ikke er nødvendigt, på baggrund af brevene" Korrekt Jesus har ikke talt om omskærelse (så vidt jeg erindrer).
Men det gjorde Paulus ! ! ! (bortset fra "de uforstandige galatere") her: : Kol 2,11-12: "I ham blev I også omskåret, ikke med hånden, men ved at aflægge det syndige legeme, ved omskærelse til Kristus, da I blev begravet sammen med ham i dåben, og i den blev I også oprejst sammen med ham ved troen på Guds kraft, der oprejste ham fra de døde."

Rom 4,11: " Omskærelsen fik han som et tegn og som et segl på den retfærdighed ved tro, som han havde, inden han blev omskåret, for at han skulle være fader til alle de uomskårne, som tror, for at retfærdigheden også skal tilregnes dem;"

- så det må stå til troende. Håber ikke at du er uenig?

" men tilgengæld lægger du vægt på at Han ikke har sagt noget om dåben, på trods af det er påvist at man døbte med neddykning??"

Det er ikke korrekt at Jesus ikke har talt om dåben! Men ingen steder i bibelen er nævnt at dåben er foregået og ikke mindst skal foregå ved fuld neddykning !!! - så DET lægger jeg vægt på!

Mkh Malli

Til toppen 
#14938 - 28/07/2003 13:59 Re: omskærelse i evangelierne [Re: Kefas Ben-Adam]
Esmaralda
Bruger

Hej Kefas

Nej omskærelsen er ikke taget op i evangelierne - ikke på anden måde end som den var/er i GT. Det er fordi den endnu ikke var blevet afløst endnu.

Dåben er en afløser for omskærelsen og derfor kunne omskærelsen ikke droppes før dåben var indstiftet.

I NT står der noget om hvordan vi skal forholde os til omskærelsen:
1 Kor 7v18: Var man omskåret, da man blev kaldet, skal man ikke lave om på det, og var man ikke omskåret, skal man ikke lade sig omskære.
og
Gal 5 v 2-4: Se, jeg, Paulus, siger jer, at hvis I lader jer omskære, vil Kristus intet gavne jer. Jeg vidner igen, at enhver, som lader sig omskære, er forpligtet til at holde hele loven. I er afskåret fra Kristus, I der søger at blive retfærdige ved loven. I er faldet ud af nåden.

Siger ret tydeligt at omskærelsen IKKE er gyldig længere.

ApG 2v38: Peter svarede: »Omvend jer og lad jer alle døbe i Jesu Kristi navn til jeres synders forladelse, så skal I få Helligånden som gave.

Dåben/ afløseren for omskærelsen er til syndernes forladelse/syndernes afvaskning. Den kan kun ske en gang.

Til toppen 
#14939 - 28/07/2003 14:18 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: malli]
Kenny
Bruger

Hej Malli.

Mener du, at Gud kun kan handle, hvis man bliver døbt?

Til toppen 
#14940 - 28/07/2003 14:42 Re: Kræver Gud dåb? [Re: Kenny]
Esmaralda
Bruger

Hej Kenny

Jeg synes det er et interesant spørgsmål du kommer med.

Vil Gud kun handle hvis vi bliver døbt?

Både ja og NEJ.

Jesus har sagt at hvis vi tror og lader os døbe skal vi frelses.
Mark 16v16: Den, der tror og bliver døbt, skal frelses; men den, der ikke tror, skal dømmes.

Her står jo ikke at den som ikke bliver døbt skal dømmes.

Hvis man tror på Jesus ønsker man også at følge hans ønsker og det vil være en naturlig handling at blive døbt - for Jesus har jo sagt at enhver den som tror skal døbes.

Hvis man tror og ikke når at blive døbt inden man dør tror jeg ikke det har nogen betydning for Gud. Jeg tror på at den person frelses.

Men som en eller anden engang har sagt:
Jeg vil følge reglerne/normerne så lader jeg Gud om undtagelserne
Vi kan ikke vide hvad der foregår i Guds hoved - det styrer han selv.

Jeg vil dog sige at jeg har svært ved at tro at den som siger at han tror på Jesus men nægter at blive døbt alligevel bliver frelst.... For hvordan kan han både tro og fornægte Jesu ord?

Til toppen 
#14941 - 28/07/2003 14:53 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: malli]
Esmaralda
Bruger

Hej malli

Man bliver døbt igen hvis man to gange bliver døbt Faderens, Sønnens og Helligåndens navn.

Det viser disse vers ret tydeligt:

ApG 8v15: Da de kom derned, bad de for dem om, at de måtte få Helligånden; v16 for den var endnu ikke kommet over nogen af dem, de var kun blevet døbt i Herren Jesu navn. v17 De lagde så hænderne på dem, og de fik Helligånden. v18 Men da Simon så, at Ånden blev givet ved apostlenes håndspålæggelse,

ApG 10 v47: »Mon nogen kan hindre disse mennesker i at blive døbt med vand, når de har fået Helligånden ligesom vi?« v48 Han befalede da, at de skulle døbes i Jesu Kristi navn.
Her ser man at de IKKE bliver døbt til Helligånden fordi den havde de allerede fået. De blev "kun" døbt til Jesus Kristus for de var jo endnu ikke døbt.

Man kan vel sige at det kun er muligt at blive døbt tre gange. Én gang til Faderen, én gang til Sønnen og én gang til Helligånden Så vidt jeg kan se er det ikke nødvendigt at det sker på samme til - selvom det jo oftest er det der sker.

Nåja det var bare et suplement

Til toppen 
#14942 - 28/07/2003 14:55 Re: Kræver Gud dåb? [Re: Esmaralda]
Kenny
Bruger

Hej Esmaralda

Jesus har sagt at hvis vi tror og lader os døbe skal vi frelses.
Mark 16v16: Den, der tror og bliver døbt, skal frelses; men den, der ikke tror, skal dømmes.

Her står jo ikke at den som ikke bliver døbt skal dømmes.

Nej, det står der netop ikke. Der står bare, at den som ikke tror skal dømmes. Men hvis man tror, så vil man også blive døbt, ellers tror man jo ikke.

Ellers er jeg helt enig i det, som du skriver.

Til toppen 
#14943 - 28/07/2003 14:58 Re: Dåb, et nyt liv og sakramente [Re: Kenny]
Esmaralda
Bruger

Hej Kenny

Så vidt jeg kan se har alle de steder der bliver hevet frem omkring meget vand også et andet sammentræf - hvis man ser på datidens levevis osv.

Det var UDENDØRS ofte i en å/flod eller i en tilfældig sø.

Tror du at det går an at bruge et topmoderne "badekar"? og endda indendørs? Det er ikke for at være plat - men skal vi følge de gamle traditioner så skal det vel gøres ordentligt --- eller må vi selv bestemme hvilke dele af det der skal videreføres og hvilke der kan slettes?

Til toppen 
Side 1 af 3: 1 2 3 >

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær