2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#14720 - 14/07/2003 01:39
Tro unden tvivl er viden
|
Bruger
Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
|
Fortsættelse fra en anden debat (tråd) : -------------------------------------------------------------------------------- Steincke skrev: At sige "Gud må hjælpe hvis du er til", er det samme som at sige, "Gud du er ikke til, medmindre du hjælper mig." -------------------------------------------------------------------------------- Kære Kim Der er stor forskel på de to sætninger. I den sidste stiller mennesket betingelser for at tro på Gud. I den første udtrykker mennesket håb om at Gud er til. Det er mit håb at Gud er til. Jeg kan ikke vide det, kun tro det. Og selv den stærkeste tro kan ikke eksistere uden tvivlen, for så bliver troen til viden! Men hvis du siger at du véd at Gud er til, så vil jeg ikke betvivle dine ord! Med venlig hilsen Vagn Bro Kære Vagn. Jeg tror Gud er til. Jeg har fast tillid (ingen tvivl) og et håb (kan ikke mindes at have stået fysisk sammen med Ham), at Gud er til. Jeg har i ca. 2-3 år kun bedt til Gud, når jeg ikke var i Danmark (ca 3 uger på alle årene). Jeg havde ikke tro på bøn, for jeg fik aldrig bønne svar her i Danmark, men næsten fra 1. dag i udlandet, var der bønnesvar. Jeg tvivlede på om Gud nu ville høre på bøn her fra Danmark. Efter at have fået tro og mistet tvivlen, så jeg havde tro for at Gud høre bøn i Danmark og ikke mere tvivler, får jeg masser af bønne svar. HALLELUJA  Lige fra Evas tid, hvor tvivlen blev introduseret med ordene, Kan det passe... (denne sætning er roden på tvivl) for det tvivl sætter spørgsmål om rigtigheden/sandheden. For at noget kan være en viden, så mangler der et bevis materiale, hvor man ser Gud fysisk i Ham selv. Nu hvor Jesus gør plads til os, må vi have Helligånden og den kan vi ikke give hånd fysisk med, som det er muligt med Jesus. Det er måske derfor at Jesus siger at sagelige er de som ikke ser Ham fysisk, men tror på Ham. K.h. Kim
CIA - Christian In Action coz Jesus loves u
|
|
Til toppen
|
|
|
#14721 - 14/07/2003 08:38
Re: Tro unden tvivl er viden
[Re: steincke]
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Shalom...
Tro uden tvivl ér viden... enig... men kan man ikke tvivle selvom man ved?? Vi mennesker er til en hvis grad styret af følelser, så jeg tror (ved ikke:o), at uanset hvor sikker en viden vi har, kan vi komme i tvivl....
Jeg er temmelig ovebevidst om at Gud ér... Og jeg er temmelig overbevidst om at Jesus er Kristus... Jeg bygger selvfølgelig min overbevidsning på andres vidnesbyrd om Ham, men har da set i mit eget liv og på mig selv, at Han har gjort en forskel... og det er Han der giver mig mest indsigt...
Men hvordan kan man være så sikker på, at der er en Gud? Er det udelukkende på grund af ting vi har læst, eller bør det også have bagrund i vores liv? At vi kan se en forskel? Jeg har arbejdet i en del år for McDonald's efterhånden. Måden man bliver oplært dér, er en blanding af en smule studie og en kæmpe bunke afprøvning af det lærte. Det er en ting der virker rigtig godt. Når jeg prøver det samme med det jeg læser i Bibelen, så virker det... kort og godt... selvfølgelig ligger der et dybere perspektiv i det skrevne... noget der også åbner for mange andre indgnagsvinkler, end lige den jeg bruger...
Men for at slutte af, så tror jeg faktisk at Gud, giver os lov til at tvivle, så længe vi lader det føre os nærmere Gud... og det ikke bliver vantro...
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#14722 - 14/07/2003 14:23
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
|
Hej
Du har ret, at vi er meget bundet af følelser. Jeg tror også det er derfor Jesus bruger sennepsfrøet som tegn på hvorstor tro vi skal have for at kunne befale et bjerg at flytte sig.
Troen må jo afspejle sig i ens hverdag. Jeg tror Gud ønsker at vi er mere stabile, forstået på den måde, at det er ikke stabilt at komme i kirke om søndagen og leve et andet liv resten af ugen. Gud ønsker at være Herre i vores liv hele ugen rundt og ikke kun søndag formiddag.
Nu ved jeg ikke hvad du mener med at afprøve det man har lært?
Jeg tror ikke Gud giver os lov til at tvivle, MEN tvivlen i os er dækket af Jesus Blod, så Gud ser ikke tvivlen.
Tvivl føre til vantro. Dette udsagn er bygget på den kendsgerning jeg kender, at børn ikke tvivler over for sine forældres valg. Jeg har aldrig hørt et barn sige til sine forældre at de ikke tror på dem eller at børn går forbi sine forældre for at få trøst af en anden, hvis barnet er kommet til skade. Jeg er selvfølgelig klar til at ændre holdning, hvis det viser sig at jeg er udsat for et specielt tilfælde at det er et særtilfælde blandt børn.
Tillid føre os tættere på Gud og tvivl føre os mod vantro.
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#14723 - 14/07/2003 15:19
|
Bruger
|
Shalom...
Nu ved jeg ikke hvor langt du definerer børn:o)... men der er nu mange teenagere der søger trøst andre steder end hos deres forældre... ja, endog ned til ti-års alderen...
Det jeg mente med at Gud tillader tvivl... hvis det kan give os større kendskab, dybere indsigt, så tror (ved ikke;o) jeg ikke at Han ser "ondt" på det... hvis der ikke havde kommet tvivlsspørgsmål nu og da, så ville jeg heller ikke havde studeret Ordet så meget... spørgsmålet er hvordan du bruger din tvivl... til at få viden, eller til at vende væk?? Alt virker til det gode, for den der elsker Gud...
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#14724 - 14/07/2003 15:48
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Kære Kim
"For af den nåde er I frelst ved tro. Og det skyldes ikke jer selv, gaven er Guds."
Troen er en nådegave fra Gud!
Vi kan og skal ikke ind og vurdere vores egen trosdybde. Det er ganske uinteressant at se på sig selv. Vi kan ikke bekende "rigtigt" for at få mere tro. Om vi så hopper rundt på tungen er det Gud der handler!!!!! Tænk på den vantro Thomas, der først ville tro da han havde mærket Jesu sårmærker....alligevel forkastede Jesus ham ikke!
Vi kan bede Gud om visdom og tro - vi får det, men ikke altid på den måde vi havde tænkt det. Gud ved i sidste ende hvad der er bedst for os.
Med kærlig hilsen
Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#14725 - 14/07/2003 18:45
|
Bruger
Reg.: 03/05/2002
Sted: Holstebro/ Danmark
|
LOL
Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle ting jeres ønsker frem for Gud i bøn og taksigelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#14726 - 16/07/2003 17:57
[Re: malli]
|
Bruger
|
Kære Malli. Jeg er måske ikke god til dansk grammatik, men ser vi hvad der står i det skriftsted :
For af den nåde er I frelst ved tro. Og det skyldes ikke jer selv, gaven er Guds.
Der står det er gaven. Altså et navne ord i bestemt form ental. Så ud fra det har du et valg. Er det frelsen eller troen der er gaven fra Gud? 
Jesus siger jo selv at selv den mindeste tro er nok, til at få frelse gaven. For med den mindeste tro, kan vi flytte bjerge og troen er tilliden til Gud og Gud giver os frelsen for intet.
Jeg forstår ikke hvordan man kan lægge mig ord i munden om at jeg siger hvor meget tro man skal have for at blive frelst. Hvor skriver jeg det henne? Jeg er bange for, at man vil dække sig i at vise Gud hvem man er, selv om Han ved det. Tænk nu hvis Gud ikke kan lide man danser i Gudstjensten. Vil Gud så forkaste en? NEJ!!!!!! Beder højt sammen med præsten, p.g.a. at man har fået lagt noget på hjertet man ville bede over, bliver Gud så sur over at de andre ikke høre præstens bøn? NEJ!!!! Hvis vi nu iklær os den "hellige" opførsel, så det ser helligt ud nå vi er samlet til, vil Gud være glad for det? NEJ!!!
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#14727 - 16/07/2003 18:11
|
Bruger
|
Hej. Okay, børn er som jeg ser det, dem der er under teen age årene. Jeg vil da samtidig give dig ret i, at der er børn i ca. 10 års alderen, der søger trøst andre steder end hos forældrene, men det er jo en helt anden debat og med bl.a. lidt politik i.  Jeg tror ikke du læste ordet p.g.a. tvivl, men af nysgerrighed, om det som du har hørt kristne snakker om. Tvivl er mistillid til vedkommende. Vil du kunne sige : "Det er rigtigt, så jeg tvivler på det.".  For mig lyder det ganske forkert, men jeg har nu heller aldrig været god til dansk.
Alt virker til det gode, for den der elsker Gud
Amen.
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#14728 - 16/07/2003 20:17
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Tro uden tvivl ér viden
Dét er i hvert fald en sandhed med en overordentlig bred margin og temmelig enorme modifikationer.
Hvis tro uden tvivl er identisk med viden, så er viden ikke identisk med sandheden eller de faktiske forhold, og derfor er viden identisk med tro.
Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at solen vil "stå op" i morgen - men jeg VED det ikke. Hvis jeg påstod at VIDE det, måtte jeg samtidig erkende, at VIDEN er TRO i den forstand, at det ikke nødvendigvis passer. Sole har det jo med i ny og næ at kollapse, eksplodere eller foretage sig andre ting, der kan bevirke, at de ikke lige når "op til tiden".
Konstruktørerne var ikke i tvivl om, at Titanic ikke kunne synke. Var det så viden de havde, eller tro uden tvivl eller begge dele? Det var selvfølgelig kun tro uden tvivl - og så absolut ikke viden.
Man var engang heller ikke i tvivl om, at man havde stor risiko for at blive ordblind, hvis man brugte kuglepen. Dén taler vidst for sig selv.....
Og Hollow Earth Society er ikke et sekund i tvivl om, at jorden er hul, og der på indersiden befinder sig en anden verden, komplet identisk med vores, blot den "vender den forkerte vej" og tilmed at der befinder sig en mini-sol i jordens midte. Deres "tro uden tvivl" vil jeg betænke mig en hel del ved at kalde for viden.
TRO uden tvivl er VIDEN må derfor betyde, at VIDEN er TRO. Og derfor kunne der lige så godt stå, at TRO uden tvivl er TRO.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#14729 - 16/07/2003 20:55
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Kære Kim,
Jeg kan godt følge dig i det du skriver om tro og tvivl og tillid. Men jeg er lidt betænkelig ved, at du på en måde giver udtryk for, at vi måske kun får svar på vores bønner, hvis vi ikke tvivler. Eller at vi godt kan regne med at få svar, hvis vi netop ikke tvivler. Det kan vi bestemt ikke altid!
Hvis man bare har et meget spædt håb - men midt i al sin tvivl siger: "Gud jeg tror ikke rigtig på, at du overhovedet findes, men hvis du er alligevel er der, så hør min bøn ...." Sådan en bøn mener jeg må være efter Guds hjerte, fordi den er ærlig.
Det er dejligt, at du selv er sikker i din tro, men tænk på de mange som er særdeles vaklende. Det er de fleste, i hvert fald en gang imellem. Og det kan vi selv ikke gøre noget som helst hverken fra eller til! Jo, vi kan komme til Jesus med vores tvivl, og lægge den frem for ham. Et vantro menneske vil ikke komme til Jesus, men vil bare vende sig bort.
Intet menneske kan beslutte sig til at tro, eller til at have frelsevished. Det er lige så umuligt som at trække sig selv op af sumpen ved håret.
Det er jo Gud der skaber troen i vores hjerter! Hvis et menneske stilles over for et "du skal tro for at blive hørt" eller "du skal tro for at blive frelst" så er det faktisk en præstation, altså noget mennesket selv skal opfylde, og bare ikke kan og så kan enhver ærlig sjæl nok bringes til at for-tvivle for alvor! Så er det loven, vi har fat i, og slet ikke evangeliet!
Men det er jo for så vidt også i orden - når bare vi ved det! Tror jeg!
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#14730 - 16/07/2003 21:14
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kim, du skriver
Der står det er gaven. Altså et navne ord i bestemt form ental. Så ud fra det har du et valg. Er det frelsen eller troen der er gaven fra Gud?
Jeg mener at det hele er Guds værk, og ikke menneskeværk, fordi vores egen (stærkt begrænsede!) frie vilje ifølge min tro ikke handler om vores Gudsforhold, men kun om de valg vi træffer i vores jordeliv med hinanden. .
Det bliver måske tydeligere, hvis vi læser hele passagen fra Efeserbrevet:
Men i sin rige barmhjertighed og på grund af den store kærlighed, han elskede os med, v5 gjorde Gud os, der var døde i vore overtrædelser, levende med Kristus – af nåde er I frelst – v6 og han oprejste os sammen med ham og satte os med ham i himlen, i Kristus Jesus, v7 for i de kommende tidsaldre at vise sin overstrømmende rige nåde og sin godhed mod os i Kristus Jesus. v8 For af den nåde er I frelst ved tro. Og det skyldes ikke jer selv, gaven er Guds. v9 Det skyldes ikke gerninger, for at ingen skal have noget at være stolt af. v10 For hans værk er vi, skabt i Kristus Jesus til gode gerninger, som Gud forud har lagt til rette for os at vandre i.
Hvis troen på Jesus var noget vi selv skulle fremtrylle, hvad blev der så af Guds nåde, og hvordan skulle vi så blive frelst?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#14731 - 16/07/2003 23:55
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina.
Jeg har nok misforstået noget, men skabte Gud Ikke Adam, for at have fællesskab med os mennesker (forhold mellem Gud og mennesker)?
Problemmet opstår så ydeligere, for ved bortvisningen efter at have spist af træet, har Gud så taget troen fra os, for at give den til dem som Han vil give troen til?
Hvorfor tilintegjorder Gud ikke Adam og Eva og skabte et nyt par, som ikke syndede?
Hvorfor reddede Gud Noa i forhold til alle de andre mennesker, nu når Gud viste at Jesus også vil rense alle de andre på den tid?
Jeg kunne stille mange spørgsmål gennem Biblen på disse områder.
Dem der blev reddet (minus plagen før udvandringen fra Ægypten), læser vi, at de havde tro på Herren.
Vi skal ikke frembringe nogen tro, men troen ligger i skaberværket. Nogle vælger troen andre ikke. Hvorfor skulle de ellers drille Noa? -------------------------------------------------------------------------------------------- Man bliver ved med at argumenter, at frikirker vil fremtrylle troen, uden at vi siger det, så jeg vil sige at alle mennesker der ikke er barnedøbt, tager Gud alt fra, så det menneske ikke fået noget, selv det mindeste fra Gud.
Jeg vil gerne svare på hvad der blev af Guds nåde. Se på Golgata. Et Gud blev henrettet, dømt til døden for alle de gerninger som Gud ikke var skyld i. Han bebrejdede ingen over uretfærdigheden ved dødsafsigelsen. Alt hvad han gjorder var at fuldføre planen for menneskets frelse. Jeg spørger dig, hvilken nåde er større end at give sit liv for en anden, når man selv er uskyldig, så den skyldige kan leve viderer?
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#14732 - 17/07/2003 00:16
|
Bruger
Reg.: 02/10/2001
|
jeg vil sige at alle mennesker der ikke er barnedøbt, tager Gud alt fra, så det menneske ikke fået noget, selv det mindeste fra Gud. Øøøøh? Jeg er ikke barnedøbt. Er det mig, du taler om?
Hvad er det dog, du siger?
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
#14733 - 17/07/2003 00:32
|
Bruger
|
Kære Kristina
Men jeg er lidt betænkelig ved, at du på en måde giver udtryk for, at vi måske kun får svar på vores bønner, hvis vi ikke tvivler. Eller at vi godt kan regne med at få svar, hvis vi netop ikke tvivler. Det kan vi bestemt ikke altid!
Før jeg fik viished omkring bønnesvar, så vil det du skriver her, betyde, at Gud ikke høre bøn i Danmark men kun i udlandet. Det ved vi fleste (jeg selv efter viisheden), ikke er sandt, for Gud høre bøn både her i Danmark og resten af verden. 
Jeg er langt fra 100% sikker, jeg tvivler selv mange gange. Jeg kommer tit så langt ud i problemmer, så der ikke er plads til tvivl, men hvor håbet er det eneste der er tilbage.
tænk på de mange som er særdeles vaklende. Det er de fleste, i hvert fald en gang imellem. Og det kan vi selv ikke gøre noget som helst hverken fra eller til! Jo, vi kan komme til Jesus med vores tvivl, og lægge den frem for ham.
Amen... det er præcis det jeg siger. Læg mærke til, at du jo selv til sidst skriver : Jo, vi kan komme til Jesus med vores tvivl, og lægge den frem for ham. Her skriver du jo, at i håbet lægger man tvivlen frem. Altså det er ikke tvivlen der er centrum, men håbet i, at Jesus tager sig af det.
Intet menneske kan beslutte sig til at tro eller til at have frelsevished.
I dit tilfælde, hvordan kunne du sige ja ved konfirmationen, hvis intet menneske kan?  Accepter du at få at vide "Gud nok ikke elsker dig"? Du kan jo tage Biblen i Hånden og erklære at du tror på Gud Fader, - Søn og - Helligånd. At du er frelst gennem sone offret på Golgata, eller på andre måder erklære dig som Guds barn, p.g.a. at Jesus ofrede sig, så det er muligt at blive kaldt Hans barn.
Hvad gjorder Peter da han var ved at synke i havet efter at have gået på vandet? Dykkede Jesus ned for at hente Peter op?
Det er jo Gud der skaber troen i vores hjerter! Hvis et menneske stilles over for et "du skal tro for at blive hørt" eller "du skal tro for at blive frelst" så er det faktisk en præstation
Ja, Gud "færdiggøre" troen gennem Sit Ord. Joh. 3.16, står der, at ved tro på Jesus bliver vi frelst, for at tage det mest kendte skriftsted. Det andet er, at evangeliet ikke tvinger mennesker i lovgerning, men sætter fri. Derfor vil et spørgsmål nok ikke lyde som : "du skal tro for at blive frelst", men mere i stil med : "Tror du på Jesus som Guds Søn der kom for at frelse dig?"
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#14734 - 17/07/2003 00:40
[Re: Machine_A]
|
Bruger
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#14735 - 17/07/2003 00:46
[Re: Eva]
|
Bruger
|
Det var ikke bemyntet på nogen. Det var en udtalelse ud fra nogle andre udtalelser, som er drejet lidt rundt, så det passer ind i det der er sagt, men hvad der virkelig står, er noget som aldrig er sagt.
Derfor startede jeg med at nævne, at der er misvisende at skrive på den måde og lavede et eksempel som handlede om barne dåb, hvor jeg jo godt hved at det ikke er sådan de mener det, dem der døber børn.
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#14736 - 17/07/2003 00:51
Re: tvivl uden tro er umuligt
|
Bruger
|
Ok. Måske er debatten ved at løbe af sporet? Det forekommer mig, at det meste af denne tråd handler om misforståelser.....
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
#14737 - 17/07/2003 01:06
Re: tvivl uden tro er umuligt
|
Bruger
|
Nej. Det er ikke som sådan misforståelser. For mit indlæg hvor jeg siger at det kan være en misforståelse, sætter jeg samtidig nogle spørgsmål der bygger på at se sammenhænget i, at tro uden tvivl er tro.
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#14738 - 17/07/2003 08:47
|
Bruger
|
Jeg må give Steincke ret der... godt gennemtænkt indlæg Machine..
Ville ønske jeg havde tænkt det lidt mere igennem tidligere...
Guds fred.....
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#14739 - 17/07/2003 09:01
|
Bruger
|
Shalom....
Vil lige definere ordet tvivl:o)...
Ifølge Nudansk Ordbog er tvivl defineret som:
Tvesind, usikkerhed, og (religiøst) modsat tro....
I Psykologisk-pædagogisk Ordbog (syntes det var en interessant bog:o) er det udlagt som:
Usikkerhed, følgen af at undres over, problematisere el. stille spørgsmål til det hidtil givne el. selvfølgelige; er en forudsætning for ny erkendelse og dermed for erhvervelse af en ny selvfølgelighed; mest formuleret af Descartes der ville tvivle på alt, hvad han ikke vidste med sikkerhed..
Sådan:o)
Tvivl er ikke kun mistillid som du skriver... det kan også være usikkerhed.. eller følgen af noget man undrer sig over (eks: Skabelsesberetningen).... Men læg mærke til hvor der står "er en forudsætning for ny erkendelse..." Det synes jeg er meget interessant at tænke på....
Guds fred....
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#14740 - 17/07/2003 09:59
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære Kim du skriver:
Før jeg fik viished omkring bønnesvar, så vil det du skriver her, betyde, at Gud ikke høre bøn i Danmark men kun i udlandet. Det ved vi fleste (jeg selv efter viisheden), ikke er sandt, for Gud høre bøn både her i Danmark og resten af verden.
Selvfølgelig hører Gud alle bønner, selv det mindste suk, uanset hvor i verden vi befinder os. Jeg har heller ikke skrevet andet.
Der er forskel på, hvad Gud hører, og hvad han svarer på! Gud er suveræn og bestemmer selv om og hvornår han vil besvare vores bønner. Jeg mener, at vi skal stræbe efrer ikke at gøre ikke vores tro afhængig af, hvor mange bønnesvar vi mener at få. Det var det jeg mente.
I dit tilfælde, hvordan kunne du sige ja ved konfirmationen, hvis intet menneske kan?
Hvis jeg siger, og mener, det "Ja" skyldes det Gud, som har skabt troen i mit hjerte, ikke min egen beslutning.
Accepter du at få at vide "Gud nok ikke elsker dig"?
Næ, og det lyder da helt rablende, hvis jeg må sige det så bramfrit. Har nogen nogensinde sagt noget i den retning? Gud elsker alle sine skabninger med ubegrænset kærlighed, både venner og fjender. Gud er kærlighed!
Ja, Gud "færdiggøre" troen gennem Sit Ord.
. Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår dig her. Er det sådan at du mener, at mennesket selv tager initiativ til sin tro, og at Gud så tager sig af hellliggørelsen?? I så fald er jeg ikke enig.
I Joh. 3.16, står der, at ved tro på Jesus bliver vi frelst, for at tage det mest kendte skriftsted. Det andet er, at evangeliet ikke tvinger mennesker i lovgerning, men sætter fri
Ja, ved tro på Jesus bliver vi frelst. Men hvad mener du med at evangeliet ikke tvinger mennesker i lovgerning, men sætter fri? Sætter fri fra hvad? Mener du, at kristne mennesker bare kan blæse på loven og ikke er forpligtede til at rette sig efter Guds bud?
Jo, vi skal rette os efter Hans bud! Kristi kærlighed tvinger os!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#14741 - 17/07/2003 10:07
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kefas. Fin definition af hvad tvivl er/kan være. Tak for den. Jeg må se at spare sammen til Psykologisk-Pædagogisk Ordbog - der er måske flere guldkorn at finde i den. :-)
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#14742 - 17/07/2003 10:24
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kim, du stiller en masse spørgsmål til bibelen. Dem tør jeg slet ikke kaste mig ud i at prøve at besvare - det håber jeg heller ikke at du forventer. Men så skriver du
Man bliver ved med at argumenter, at frikirker vil fremtrylle troen, uden at vi siger det, så jeg vil sige at alle mennesker der ikke er barnedøbt, tager Gud alt fra, så det menneske ikke fået noget, selv det mindeste fra Gud.
. Der er bestemt ikke noget i vejen med voksendåb. Dåb er dåb, uanset hvornår i livet. Når vi kommer med vores små børn er det fordi dåben er befalet os, og fordi ingen ved hvilken dag der er vores sidste. Små børn kan også komme af dage.
Dermed siger jeg ikke, at udøbte børn ikke kan blive frelst, det bestemmer Gud og Han alene, men at vi ikke har noget løfte om det. Og jeg tror, at vi fødes i synd, dvs. bortvendt fra Gud, og at alle allerede fra undfangelsen er syndere og derfor har brug for dåbens gave for at blive renset for synden ved at døbes i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn. Men dåben kan ikke stå alene - oplæring må følge efter, som der står i missionsbefalingen. Vi skal døbe dem, og lære dem ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#14743 - 17/07/2003 11:00
|
Bruger
|
Shalom...
Jeg ved godt at barnedåben tildels bygger på "Lad de små komme til mig, det må I ikk nægte dem"... men jeg kan ikke rigtig få det til at passe sammen med at vi har fået påbudt os at døbe børn, som ikke selv kan stå inde for det... Jeg vil ikke til at starte den diskution:o)....
Men når vi taler tro/tvivl og dåb, så kan vi ikke rigtigt få børn til at passe ind i debatten... da de, når de er så små, næppe har gjort sig noget begreb om de tror eller ej...
Guds fred....
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#14744 - 17/07/2003 11:50
Re: Tro og bevidsthed
|
Bruger
|
da de, når de er så små, næppe har gjort sig noget begreb om de tror eller ej...
Skal tro være bevidst? Jeg kan forstå, at vores reflektioner over troen - og dermed dogmatikken - skal være det, men hører selve troen, tilliden, ikke til et andet sted i vores personlighed?
Hvis man ikke kan tale og derved bekende med munden, kan man så bekende med sine handlinger - også ubevidst? Jesus siger jo, at 'hvad hjertet er fuldt af løber munden over med' - og 'på deres gerninger skal I kende dem'. Gælder det mon ikke også troen, bevidst eller ej?
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
#14745 - 17/07/2003 11:59
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kefas, du skriver
... da de, når de er så små, næppe har gjort sig noget begreb om de tror eller ej...
.. næ, de har nok ikke gjort sig nogen tanker i den retning. Til gengæld har de ingen problemer med at modtage gaver (de kan næsten ikke andet!).
Det er nok mere os voksne, der ikke har så let ved at modtage i tillid, uden at spekulere på hvad vi da så skal gøre til gengæld for det vi får, og om det nu også passer osv. osv.
Det er måske derfor Jesus siger, at vi skal blive som børn for at komme ind i Guds rige.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#14746 - 17/07/2003 13:09
|
Bruger
|
Kære Kristina Du har ret i, at Gud suveræn bestemmer over hvornår vi får bønnesvar. Det var som sådan ikke helt det jeg mente. Undskyld. Jeg har kunne bede 2 identiske bønner. En i Danmark og den samme i udlandet, hvor bønnesvaret kom i udlandet og ikke i Danmark. Forskellen lå i, at jeg i Danmark havde tvivl til Gud og i udlandet var jeg nødsaget til ikke at tvivle. Det betyder også, at når jeg beder nu, her i Danmark, så tvivler jeg ikke på at få svar på bøn, men jeg glæder mig til at se/opleve dem. Siden da, har jeg fået masser af bønnesvar og takket skal Herren vor konge være.
-------------------------------------------------------------------------------- I dit tilfælde, hvordan kunne du sige ja ved konfirmationen, hvis intet menneske kan? --------------------------------------------------------------------------------
Hvis jeg siger, og mener, det "Ja" skyldes det Gud, som har skabt troen i mit hjerte, ikke min egen beslutning.
Det vil sige, at dit ja, er et svar du giver på Guds vejne? 
Næ, og det lyder da helt rablende, hvis jeg må sige det så bramfrit. Har nogen nogensinde sagt noget i den retning? Gud elsker alle sine skabninger med ubegrænset kærlighed, både venner og fjender. Gud er kærlighed!
Ja, det lyder rablende, for os kristne. Dog må jeg erkende, at der er mennesker som har taget det til sig, at Gud ikke elsker dem. Jeg kender en hel familie der tror at Gud hader dem. Jeg har indtil nu brugt 12 år, og de er er ved at se det, men bliver desværre ofte fanget den gammel løgn. Når jeg høre/ser i byen, hvordan forældre "skjult" fortæller deres børn, at Gud hader dem, så bliver jeg ked af det og tænker på hvor meget tålmodighed, bøn og Guds kærlighed der skal til, for at fjerne disse lænker. For et par dage siden, mødte jeg en pige der blev forbavset over at Gud elskede hende. At hun var noget værd. Jeg nåede ikke at snakke så meget med hende som det var ønskeligt i 1. omgang. 
Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår dig her. Er det sådan at du mener, at mennesket selv tager initiativ til sin tro, og at Gud så tager sig af hellliggørelsen?? I så fald er jeg ikke enig.
Prøve at forklare det på en anden måde. Gud giver troen gennem sit Ord. På denne tro siger man ja til Gud og ved sit ja, Helliggøre Gud os. Hvem skulle ellers helliggøre os? Skulle vi selv? Hvis du mener det sidste, så vil det se rigtig sort ud for mit vedkommende. Gud er den eneste der kan Helliggøre os, for Gud ønsker at fundamentet er i orden. Dette fundament af Helliggørelse er en opgave der skal starte inde fra og ud og ikke udefra og ind, for hvis det er udefra og ind, vil det skabe mur til det indre ("maske"), som også skal Helliggøres.
Men hvad mener du med at evangeliet ikke tvinger mennesker i lovgerning, men sætter fri?
Jesus blod har sat os fri. Vi er ikke bundet af loven, for hele loven er fuldbragt gennem Jesus død og opstandelse. Gennem dåben, er du død for loven for at genopstå med Jesus Kristus. Så er spørgsmålet jo. Hvilken magt har en lov på en der er død? Gå ud på kirkegården til en der har såret dig. Prøv at sige til vedkommende, at han/hun er er skyldig i at du blev såret. Hvad tror du personen kan gøre?
Sætter fri fra hvad?
Loven, for syndens magt er loven.
Mener du, at kristne mennesker bare kan blæse på loven og ikke er forpligtede til at rette sig efter Guds bud?
Nu hvor du nu er død og genopstået, til et liv med Jesus Kristus. Så må vi jo holde os til hvad Jesus siger. Matt 22, 37-40 : Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ v38 Det er det største og det første bud. v39 Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ v40 På de to bud hviler hele loven og profeterne.« Læg mærke til v. 40. Hele loven er der. Når du nu er Jesus Kristus, er du ikke dig selv men Ham. Du har givet dit liv til Gud (37), Guds kærlighed der er så stor at vi ikke selv kan rumme det hele, må vidre formidle denne kærlighed (39) og det bud vi skal holde os til er vers 40.
Det er måske noget ordkløveri, men kærlighed tvinger ingen, men den opmuntre. Ordet tvinge lyder ondt synes jeg. 
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#14747 - 17/07/2003 13:21
|
Bruger
|
Hej Kristina. Det håbede jeg faktisk, for spørgsmålene var lavet på en måde så det omhandlede vores forhold til Gud og Hans kærlighed, selv om kærligheds området i svaret kan blive den største roman, hvis det skal skrives på en anden måde end i Biblen, så var det mere vores Gudsforhold der ligger i spørgsmålene.  I frikirkerne har vi ikke voksendåb, men troesdåb. Atlsta at man bliver døbt når man tror. Vi har lige haft landsstævne (Pinsekirkerne), hvor en lille dreng blev helbredt, hvor der så blev spurgt om han troede Jesus, hvor efter drengen svarede ja. Dem jeg snakkede med bagefter, var enige om at der nu skulle være dåb. Så væk med ordet voksendåb og ind med troensdåb i stedet. K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#14748 - 17/07/2003 13:32
|
Bruger
|
Hej. Nu vil jeg holde mig til det simple i Guds budskab og til det, er nudansk ordbog glimrende, hvor der jo også står at tvivl er modsat tro. Hvis vi skal til at bruge videnskabelige udlæggelser af ord som det er inden for den Psykologisk-pædagogisk verden, så flyttes fokus fra evangeliet og iover til det "videnskabelige".  K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#14749 - 17/07/2003 14:15
Re: Tro ?
|
Bruger
|
Så videnskabelig er udlægningen fra PPO altså heller ikke.
Ordet 'tro' på dansk dækker et vidt spekter, og skal man sammenligne med f.eks engelsk, så rækker det lige fra 'faith' til 'think'. Og tvivl er altid udledt af tro, på den måde, at hvis man ikke er sikker på, at man tror det rigtige, så er man i tvivl. Der er ingen sikkerhed i tvivl, det er tværtimod et grænseland, hvor man bevæger sig, enten det nu er mod større overbevisning om det, man troede, eller det er mod anderledes tro. Under alle omstændigheder er tvivl en revision af troen - måske ligefrem en hovedrengøring?
I den sammenhæng har jeg altid betragtet tvivl som en gave. Vores tro er altid præget af vores erfaringer, og du har selv nævnt noget i et tidligere indlæg om forældre, der indirekte lærer børn, at Gud ikke elsker dem. Tænk på, hvordan vi hver især har et gudsbillede, der er præget af vores liv med glæder og sorger, med tillig og svigt.
Tvivl i vores gudsforhold kan jo lige så vel være tvivl omkring vores mangelfulde gudsbillede - en tvivl, som skal prøves af, så vi kan se klarere.
Tvivl er en gave - også selvom den gør ondt og bringer os ud, hvor vi ikke kan bunde. For det er dér, troen står sin prøve. Det er dér, vi opdager, at vi er nødt til at overgive os til Guds nåde, fordi vi ikke længere har vores skråsikkerhed at støtte os til.
Og hvad er det med, at vi ikke må tænke videnskabeligt? Hvis vi ellers tror, at Gud blev menneske i Kristus og tager konsekvensen af det, så må vores udforskning af verden ikke være fremmed for evangeliet. Den videnskabelige tilgang til den menneskelige psyke er vel ikke anderledes end at det stadig er den menneskelige psyke, det handler om? Vi kan da ikke lave vandtætte skotter mellem en faglig tilgang til menneskets krinkelkroge og så en kristen tilgang? Også her står troen sin prøve. Kan vi rumme, at tingene af og til bliver sagt i et andet sprog, end vi plejer at bruge, eller har vi i den grad hægtet Kristus op på bibelcitater, at vi ikke kan genkende ham i andre sproglige klædedragter?
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
#14750 - 17/07/2003 19:21
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej Steincke
Hmmm i den vandrette verden( mennesker/mennesker) vil jeg give dig fuldstændig ret.
Men jeg er ikke helt sikker i den lodrette verden (mennesker/Gud). Jeg mener ikke at TVIVL er det modsatte af TRO på en måde som fratager frelsen. Jeg mener at TVIVL kan sidesættes med VANTRO.
Manden der sagde "Jeg tror - hjælp min vantro" blev hjulpet at Jesus. Thomas tvivlede - men Jesus kom igen "kun" for at vise sig for ham.
VANTRO og TVIVL er noget nogle at os må kæmpe en kamp imod - andre slipper for det, men har så deres kampe på andre områder. Nogle tvivler/ er vantro i perioder af deres liv - andre stort set hele tiden. Det har noget med voes psyke at gøre vores temprement og sikkert også gensammensætning --- det skal jeg ikke kloge i.
Kender du de fire typer mennesker (kan ikke lige huske hvad de hedder). Da jeg fik gennemgået det at en kristen lærer sagde hun at der var en af typerne som havde tendens til tvivl - de andre tre typer havde så tendens til andre ting.
MEN hvor er det stort at GUD er stor nok til at rumme os alle sammen hvis vi bare vil.
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#14751 - 17/07/2003 20:43
[Re: Esmaralda]
|
Bruger
|
Hej igen
"Kender du de fire typer mennesker (kan ikke lige huske hvad de hedder). Da jeg fik gennemgået det at en kristen lærer sagde hun at der var en af typerne som havde tendens til tvivl - de andre tre typer havde så tendens til andre ting. "
Ja, jeg har set at "de 4 temperamenter" - kolerikeren, melankolikeren osv er blevet små-trendy i kristne kredse.
Det er god gammel Rudolf Steiner-lære ! ! ! !. Jeg ved at i Rudolf Steiner skolerne deler man børnene i klasser efter disse temperamenter. Jeg kunne forestille mig at Kristina ved en masse om dette fra sit før-kristne liv.
Med kærlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#14752 - 17/07/2003 21:17
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Malli, næ, jeg ved såmænd ikke ret meget - jeg har aldrig studeret det med temperamenterne, men jeg kan da huske de fire: sangvinikere, kolerikere, flegmatikere og de melankolske. Det er vist nogle ældgamle forestillinger om grujppeopdeling af mennesker, som mentes at være forårsaget af kropsvædske-sammensætningen (lymfe og blod og galde, tror jeg)
Det er ikke noget Steiner har fundet på, selv om man i Vidar-skolerne åbenbart tager disse teorier alvorligt. Jung var vist inde på lignende mennesketype-opdelinger.
Det er muligt at jeg husker forkert her - det er temmelig længe siden jeg gik i skole ..
kristina ..
|
|
Til toppen
|
|
|
#14753 - 17/07/2003 21:30
|
Bruger
|
Hej Ester.
Først vil jeg sige tak for det fine opmuntrende svar.
Jeg mener også mere, at tvivl er det samme som vantro. Når jeg skrev at det er med til at fjerne frelsen (troen), så er det p.g.a. at tvivl jo faktisk er en mistillid til det der tvivles på, i dette tilfælde her Gud.
Ellers vil jeg sige AMEN til det du skriver.
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#14754 - 17/07/2003 21:56
Re: Tro ?
|
Bruger
|
Den måde du bruger ordet tvivl, vil jeg helt klart bruge andre ord. For en tvivl der skal prøves er nysgerrighed, men det kan godt være at nysgerrighed betyder noget andet.
At tvivl er en gave fra Gud? måske. Vi prøver at se 1. mos. 3, 1 : Slangen var det snedigste/ "viden" af alle de vilde dyr, Gud Herren havde skabt, og den spurgte kvinden: » Har Gud virkelig sagt, at I ikke må spise af træerne i haven?« Tvivlen er markeret i fed. Hvis det ikke er et grunlag til tvivl, så har ser det mit danske mere skidt ud end jeg har regnet med. Om tvivl er en hovedrengøring i troen vil jeg ikke kunne sige noget om, men jeg ved gennem dette skriftsted, hvem det er der prøver at sætter tvivl i mig.
Nej, udforskningen kan jo være gavnlig nok, vi kan jo se på gen-teknologi, kloning.. jeg vælger at stoppe her. Det er ikke åndeligt sundt at fortsætte områderne med det videnskabelige for mig.
Har aldrig tænkt over det, men Paulus plantede menigheder de steder hvor han kom, dog brugte Paulus ord som de forstandige i Athen kunne forstå, og det er faktisk det sted, hvor Paulus ikke fik en menighed op at stå. *TÆNKER LIGE LIDT*. Hvorfor fik Paulus ikke plantet en menighed i Athen? Hmm. måske det var videnskaben der lukkede evangeliet ude, for videnskaben kan ikke håndter en Gud der ofre sig for menneskets skyld.
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#14755 - 17/07/2003 21:59
Re: mennesketyper.
|
Bruger
|
Gammel græsk - såmænd.
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
#14756 - 17/07/2003 22:06
De fire temperamenter
|
Bruger
|
Hej Kristina O.K., nå nu har jeg lige været inde og hente min gamle "Pædagogiske teorier". Her står der om Rudolf Steiners pædagogik (waldorf-pædagogikken)
Fra Humoralpatologien (forklaring følger) har Waldorfpædagogikken hentet opfattelsen af mennesket som enten sangviniker, koleriker, flegmatiker eller melankoliker. Ifølge Steiner får mennesket ved arv visse egenskaber med i livet. Alt det nedarvede kan til en vis grad forklare det enkelte menneske. Dertil kommer så menneskets inderste åndelige væsenskerne. Denne væsenskerne stammer ikke fra forfædre og forældre, men fra et ganske andet område, der går fra den ene jordtilværelse til den anden. Tanken om re-inkarnation er meget central hos Steiner" osv
. yderliger står der "Det sangvinske temperament opstår, når mennesket særligt ladet sig influere af astrallegemets kræfter" (derudover er der en længere forklaring om samspillet mellem de forskellige legemer (æter- og livslegeme) der påvirker de forskellige temperamenter.
Humoralpatologien= Læren om de fire legemsvæsker: blod, slim, gul og sort galde og de dertil svarende temperamenter (er nævnt). Humoralpatalogien opstilledes af den græske læge Hippokrates (ca. 460-377 f. kr.) og blev veidereudviklet af den græske læge og filosof Galenos (130- 200). Humoralpatologiens lære er overtaget af antroposofien !!!!!
Man kan så sidde og undre sig ! Lægevidenskaben har forkastet en lære om blod slim osv skulle influere på noget som helst i os, psykologien har forkastet at menneskeheden kan deles op i 4 kasser....iøvrigt også at kropsvæsker skulle kunne påvirke vores psyke.
Hvordan kan en KRISTEN lærer undervise i noget så udokumenteret og ubibelsk? 
Nej, jeg retter ikke skytset på nogen deltagere her, men som en århusiansk politimand vil jeg spørge: "Hvad foooregår der her"?
Med kærlig hilsen
Malli
Ps. jeg er ikke sikker på at den med Jung holder.
Ændret af malli (17/07/2003 22:08)
|
|
Til toppen
|
|
|
#14757 - 17/07/2003 22:10
Re: Tvivl?
|
Bruger
|
Hvis det ikke er et grunlag til tvivl, så har ser det mit danske mere skidt ud end jeg har regnet med.
'Tvivl' er på dansk et lige så nuanceret ord som 'tro'.
Det er ikke kun negativt som i beretningen fra Edens have, hvor tvivlen handler om at betvivle en andens troværdighed.
Det er også tvivl den betydning, jeg har skitseret i mit indlæg, nemlig et opgør med skråsikkerhed. Det er også den tvivl, der får mennesker til at tænke sig om en ekstra gang. Tvivl er ikke det samme som nysgerrighed. Nysgerrighed er længsel efter at vide mere, mens tvivl er spørgsmål til det, man tror, man ved. Nysgerrighed er altså en længsel efter at få udvidet sin forståelse om verden, mens tvivl rokker ved det fundament, man har, og tvinger en til at revidere sine forestillinger. Nysgerrighed er sjovt, tvivl er smerteligt. Begge er nødvendige.
(En af fordelene ved at bruge mere end ét opslagsværk, når der er et ord, man vil have belyst er, at man får en nuanceret forståelse af ordet)
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
#14758 - 17/07/2003 22:24
Re: De fire temperamenter
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Malli, tak for opdateringen! Men ... . jeg har måske været uopmærksom ... hvad er det for en kristen du tænker på når du skriver
Hvordan kan en KRISTEN lærer undervise i noget så udokumenteret og ubibelsk?
Det er da vel ikke Steiner du tænker på?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#14759 - 17/07/2003 22:29
|
Bruger
|
Jeg ved nu ikke hvor nuanceret tro er. Biblen siger. Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses., Der er nu ikke særlige mange nuancer i det.  Gør du bare Gud til uforståelig frelser som kun de interlektuelle kan forstå, ved at fjerne det simple i budskabet v.h.a af diverse opslagsværker der ikke har baggrund i Herren, når hele evangeliet er åbnet op ved Helligåndens kraft. Du har ret, at tvivl ikke kun er negativt, det er jo relativt. Nogle synes jo det er positivt at være "fri" for Gud.  Du siger selv at tvivl er noget der tvinger en til at revider sit fundament. Et godt fundament i kristenlivet er at Gud lod sig ofre for at være sammen med os igen, ved at dø på et kors og genopstå. Når man revider noget, så har man mistillid til at det er godt nok og vil prøve at få noget bedre i stedet. Når vi ser det som en kristen, så er den kristne tvunget til at finde en bedre løsning end at tage mod det som Gud har fuldført, for tvivlen tvinger os til at revidere (dine egne udsagn af tvivl.)  K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#14760 - 17/07/2003 22:35
|
Bruger
|
Hej Kristina
Her såmænd (Esters indlæg) "Kender du de fire typer mennesker (kan ikke lige huske hvad de hedder). Da jeg fik gennemgået det at en kristen lærer sagde hun at der var en af typerne som havde tendens til tvivl - de andre tre typer havde så tendens til andre ting. "
Derudover har jeg set en bog om emnet ved kristne boghandlere, og enkelte kristne hjemmesider er også inde på det.
Jeg havde sikkert også "købt" det, ja uden tvivl, hvis jeg ikke tidligere havde været inde omkring det i en ALT andet end kristen forbindelse.
Med kærlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#14761 - 17/07/2003 22:37
|
Bruger
|
Jeg tror slet ikke, du har læst, hvad jeg skriver.
Har jeg fornægtet Jesu død for os? Har jeg sagt, at vi skal tvivle på Guds storhed?
Nej, jeg har sagt, at tvivlen er nødvendig for at undgå skråsikkerhed og for at revidere de menneskelige erfaringer, som ofte præger vores gudsbillede.
Hvis du ikke kender troens nuancer, så har du noget til gode. Hvis du ikke kender den styrke, der ligger i at komme igennem tvivl og anfægtelse med et nyt og mere klart syn på Guds herlighed, så har du sandelig også noget til gode.
Siden hvornår er det blevet mistænkeligt at være klog? Vi vinder ikke frelsen ved kløgt og visdom, men frelsen er altså heller ikke betinget af, at vi giver afkald på den forstand, Gud har givet os.
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
#14762 - 17/07/2003 23:06
|
Bruger
|
Hej Eva
"Nej, jeg har sagt, at tvivlen er nødvendig for at undgå skråsikkerhed og for at revidere de menneskelige erfaringer, som ofte præger vores gudsbillede." Jeg tænker her er TVIVLEN en nødvendighed for disse ting? Lærer vi ikke netop Gud at kende gennem Ordet og ikke vore egne stemninger?. Jeg har selv i korte øjeblikke haft anfægtelser i retning af "gad vide om det hele bare er volapyk"?, ja, i split-sekunder, men finder det særdeles ubehageligt. Kommer næsten i panik. Jeg finder at tvivlen direkte virker ødelæggende, dræbende - næsten som utroskab. Jeg har det bedst ved at være skrå-sikker på at jeg har en himmelsk Far, som jeg altid kan komme til.
Med kærlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#14763 - 17/07/2003 23:06
|
Bruger
|
Jeg har læst det du skrev. Jeg er ikke teolog, men Herren viser mig i simpelhed Hans Nåde. Hans Nåde ligger i det ganske simple budskab som mennesker ønsker at gøre til noget stort og besværligt, For ellers passer gud ikke ind i menneskesynet på ham.
Har jeg fornægtet Jesu død for os?
Nej, ikke ord ret.
Har jeg sagt, at vi skal tvivle på Guds storhed?
Ja, ved en revidering ønsker man at opnå noget større. Ved et ønske om at opnå noget større, vil man automatisk mene at det ikke er godt nok, det som er før revideringen/tvivlen. Hvilket også medføre et ja til det første.
Ved Helligåndens kraft, skal vi revider det Gudsbilled vi mennesker har. At bede Helligånden tager over i vores liv, så vi kan slippe det helt og lade Gud forme os som Han ønsker, uden at tilfredsstille vores behov, for det har vi fået i forvejen af vor Fader.
Hvorfor tror du at Adam og Eva ikke måtte spise af træet?
Har Gud givet os forstanden, eller huggede vi den ved træet?
Som jeg tartede med, så er jeg ikke sikker på, at jeg har troens nuanser. Troen er enten eller. Hvor ser ser du i Biblen at gud siger at mennesket bliver frelst ved en dispensation efter at have skrevet en ansøgning som Gud vurder om Han kan godkende eller ej? Herren er Hellig og det er enten eller! Desværre, det er ikke noget jeg kabn lave om på. 1. joh. siger jo klart at der findes ingen nuanser, enten hader man eller elsker man.
Gud åbne mine øjne, så jeg ser Ham mere klart end før. Der er steder i Biblen, som bliver åbenbaret, som jeg har læst før, men ikke forstod, hvor jeg senere læser samme sted og det bliver helt nyt for mig. Det har jeg meget velsignelse over og så kan folk kalde mig en "naiv dum person" (det er ikke nævnt her inde), men glæden i Herren er det største. HALLELUJA. K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#14764 - 18/07/2003 00:42
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kim, du skriver: "Det er måske noget ordkløveri, men kærlighed tvinger ingen, men den opmuntre. Ordet tvinge lyder ondt synes jeg." Det var nu ikke "ondt" i denneher sammenhæng, det var nemlig et Bibelcitat: "v13 For var vi ude af os selv, var det for Gud, og er vi besindige, er det for jer. v14 Thi Kristi kærlighed tvinger os fordi vi har sluttet, at når én er død for alle, er de alle døde. v15 Og han døde for alle, for at de, der lever, ikke længere skal leve for sig selv, men for ham, der døde og opstod for dem.." Du skriver også:
Jeg kender en hel familie der tror at Gud hader dem. Jeg har indtil nu brugt 12 år, og de er er ved at se det, men bliver desværre ofte fanget den gammel løgn.
Det er jeg glad for at du fortalte - det lyder helt ekstremt, men så kan jeg bedre forstå nogle af dine indlæg.
Du skriver også:
Jesus blod har sat os fri. Vi er ikke bundet af loven .. syndens magt er loven
Sådan ser jeg ikke rigtig på det. Det, som Jesu blod har befriet os for er konsekvenserne af = straffen for vores syndighed. Loven er der fortsat, og vi er fortsat syndere, fordi vi ikke kan overholde den. Det er netop den, der overbeviser os om vores afmagt, og fører os til Jesu kors med bøn om tilgivelse.
Når du nu er Jesus Kristus, er du ikke dig selv men Ham. Du har givet dit liv til Gud
Det er ikke rigtig sådan jeg tror det er. Jeg er fortsat mig, jeg er fortsat en synder, som har brug for tilgivelse, men for Guds ansigt står jeg, iklædt Jesus Kristus, som retfærdiggjort. Jeg kan heller ikke sige, at jeg har "givet mit liv til Jesus". Jeg har intet at give, slet ingenting, heller ikke mit liv, som altid har været Guds, fordi han har skabt mig. Leret kan ikke give sig selv til pottemageren!
Jeg ser det lige omvendt, at Jesus har givet sit liv til mig, for at frelse mig fra den fortabelse, jeg er født i. Måske er det et spørgsmål om ord, om formuleringer, men jeg er ikke helt sikker på det. Måske er det virkelig en anderledes forståelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#14765 - 18/07/2003 00:45
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Malli, tak for opklaringen, du har ret. Det er vist på tide jeg går i seng, kan jeg se :-)
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#14766 - 18/07/2003 12:00
|
Bruger
|
Hej Kristina Det glemte jeg  , for jeg tænkte på beskrivelsen af kærligheden, da jeg skrev det.
Sådan ser jeg ikke rigtig på det. Det, som Jesu blod har befriet os for er konsekvenserne af = straffen for vores syndighed. Loven er der fortsat, og vi er fortsat syndere, fordi vi ikke kan overholde den. Det er netop den, der overbeviser os om vores afmagt, og fører os til Jesu kors med bøn om tilgivelse.
Jeg er enig med dig i, at blodet, befrier os fra konsekvenserne, af vores synd og at loven er der fortsat, men der er én vigtig begivenhed på dette område. Det er Jesus død og opstandelse. Jeg mener at i har en rigtig god salme, hvor man synger at Jesus har sejret over synden. Når Gud nu ikke ser vores synd gennem Jesus, så prøv at spørg Jesus om Han kan kan huske alt det du har gjort forkert/syndet? Jeg har. Jesus kunne ikke huske nogen synd, for gennem Hans blod var der intet at bemærke, så jeg er syndfri gennem Jesus. Til gengæld er jeg bevist om, at der er en anklager der ønsker at rive op i mine fald. Han har en rigtig lang liste over overtrædelser jeg har begået i den ene hånd og i den anden hele loven. Men ved at komme til korset og fra lægge synden og bede om tilgivelse, bliver vores synd fjernet.
-------------------------------------------------------------------------------- Når du nu er Jesus Kristus, er du ikke dig selv men Ham. Du har givet dit liv til Gud --------------------------------------------------------------------------------
Det er ikke rigtig sådan jeg tror det er. Jeg er fortsat mig, jeg er fortsat en synder, som har brug for tilgivelse, men for Guds ansigt står jeg, iklædt Jesus Kristus, som retfærdiggjort.
Okay, så må jeg bringe dåb på banen , ikke for at debater vilket der er rigtigt, men hvad dåben betyder. (starter en ny tråd med emnet). Det vil sige, at du er 2 personer. 1 Jesus og 1 Kristina? I kirken, Jesus og i hverdagen, Kristina? Jeg spørger, for at forstå hvad du mener, med det du siger. 
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#14767 - 18/07/2003 13:16
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kim, du skriver
Det vil sige, at du er 2 personer. 1 Jesus og 1 Kristina? I kirken, Jesus og i hverdagen, Kristina? Jeg spørger, for at forstå hvad du mener, med det du siger.
Nejda, det vil det bestemt ikke sige. Jeg er mig, også om søndagen! Jeg er ikke Jesus, jeg er ikke ligesom Gud. Jeg er nemlig en synder, og det må jeg leve og dø med.
Kun Jesus er uden synd, derfor kunne han sone og betale for alle vores synder. I mig selv bor intet godt (Paulus-citat). Over for Gud står jeg som syndfri. Men .. Han kender mig godt!
Det er sandt, at vi kan have ren samvittighed mht. vores synder, når vi indretter os på at følge Jesus og Hans bud, og når vi kommer til Ham og beder om tilgivelse, når vi alligevel ikke kan det ..
Men du har ret i, at vores fortids synder ved vores dåb og tro er som sænket ned i glemsel på havets dyb, hvor fiskeri er forbudt .. "Så langt som østen er fra vesten, har Han fjernet mine synder fra mig". Men omvendelsen og angeren, fordi vi stadig ikke kan opfylde Guds lov, er en daglig nødvendig proces. Tror jeg.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#14768 - 18/07/2003 14:02
|
Bruger
|
Hej malli UPS nu er der vist ved at ske en misforståelse... Det min kristne lære underviste i var fire mennesketyper --- IKKE reinkarnation og andet nyreligiøst --- Min lærer sagde (kort) at vi groft kunne deles op i fire temperamenter og at hver temparement har sine stærke og svage sider. Og så forklarede hun hvordan de stærke og svage sider kunne have/ har indflydelse på vores kristenliv. Ex.: melankolikeren bliver ofte modløs - det giver den virkning i kristenlivet at han har nemmere ved at give op i evangelisasions opgaver for "det nytter jo så lidt" Ex.: en af de andre har tendenser til at være "flyvsk" det bevirker at han har sværere ved at holde sig til en krike, men hellere "cykler" rundt mellem flere forskellige og får derved ikke er fast ståsted for sig tro. Vi er alle mest af den ene og en del af de tre andre typer. Derfor kan man IKKE dele folk op i bås efter typerne. MEN man kan bruge det som vejledning til hvad man skal tage sig i agt for i sit (kristen)liv - altså hvor ens svage sider er. Håber det satte det lidt på plads
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#14769 - 18/07/2003 14:16
|
Bruger
|
Hej Kristina.
Jeg er mig, også om søndagen! Jeg er ikke Jesus,
Nu mener jeg heller ikke Jesus i fysisk form, men hvordan vil du så forklare, når Paulus skriver Rom. 6, 3-7:
Eller ved I ikke, at alle vi, som er blevet døbt til Kristus Jesus, er døbt til hans død? Vi blev altså begravet sammen med ham ved dåben til døden, for at også vi, sådan som Kristus blev oprejst fra de døde ved Faderens herlighed, skal leve et nyt liv. For er vi vokset sammen med ham ved en død, der ligner hans, skal vi også være det ved en opstandelse, der ligner hans. Vi ved, at vort gamle menneske er blevet korsfæstet sammen med ham, for at det legeme, som ligger under for synden, skulle tilintetgøres, så vi ikke mere er trælle for synden; den, der er død, er jo frigjort fra synden.
Hvor han til sidst konkluder i vers 11 :
Sådan skal også I se på jer selv: I er døde for synden, men levende for Gud i Kristus Jesus.
Du skriver :
Over for Gud står jeg som syndfri. Men .. Han kender mig godt!
Så kom jeg i tanke om, om Jesus på noget tidspunkt over for os syndere der kom til Ham, fik ordet "men", som en opmærksomhed på at vi synder? Tilgengæld vil jeg gerne sætte ét bogstav ind i den sætning, så den vil kunne passe på en sætning Jesus kunne have sagt. (hvor der er byttet om i 1. og 2.person, for at det kan passe gramatisk)  Over for Gud står jeg som syndfri. AMen .. Han kender mig godt!
Du har ret, at vi skal bede omtilgivelse for det som vi ikke kan klare. Paulus siger i starten af kap. 6. at vi ikke skal blive i synden, for at få den større nåde. Nej, vi er jo døde for synden skriver han. Betyder det så, at Paulus lyver, når vi så alligevel bede om tilgivelse for den samme synd igen og igen? 
Det er også rigtigt, at omvendelse er en proces vi må igennem hver dag, så vi vokser i troen på Ham. Vores mål må være at være Ham lig, selv om vi ikke kan i dette liv, men at forløsningen kommer, når vi bliver forenet med Ham i evigheder. HALLELUJA. 
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#14770 - 18/07/2003 15:03
|
Bruger
|
Hej Ester
"Håber det satte det lidt på plads " Ja, desværre!
Hvor tror du hun har denne lære fra?
Med kærlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#14771 - 18/07/2003 18:11
|
Bruger
|
Hej malli Jeg forstår ikke hvor du vil hen....  Hvad er det du synes er så frygteligt? Jeg er sikker på at hvis du havde hørt den undervisning jeg fik ville du ikke være ét sekundt i tvivl om at hun er en brændende kristen og lever HELE sit liv udfra Bibelen - Guds ord. Jeg vil gerne at du uddyber hvad det er du mener er forkert
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#14772 - 18/07/2003 18:43
|
Bruger
|
Hej Ester Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad det er du ikke forstår, jvf. tidligere indlæg: tryk her (biib) Med kærlig hilsen Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#14773 - 18/07/2003 18:50
|
Bruger
|
Hej malli
Jeg har læst alle inlæg og kan ikke se hvad der er ukristent i at acceptere at vi er forskellige og at forskelligheden kan deles ind i fire hovedgrupper hvor vi alle har en del af hver gruppe.
Hvis vi siger at der er gruppe A,B,C,D så er der nogen der er 25% A 25% B 25% C 25% C
en anden er 10%+20%+ 40%+30%
Vi er alle delt op på vores helt individuelle måde - hvorfor er det forkert at tro det
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#14774 - 18/07/2003 19:11
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kim, du har ret i alt hvad du skriver her! Jeg har også ret! Det lyder særdeles modsætningsfuldt, men vi bliver nok nødt til at tage til efterretning, at det er sådan. Det er ikke selvmodsigende, men paradoksalt, dvs. tilsyneladende selvmodsigende. Som bibeltro kristne skal vi ikke bare fravælge de vanskelige paradoksale tekster og "nøjes med" dem, som vi bedst kan lide. vi skal fordybe os i dem, og lade bibelen fortolke sig selv, så langt vores forståelse rækker.
I denne debat drejer det sig om det svære, at vi samtidig er retfærdiggjorte, helt og aldeles, ved vores dåb og vores tro på Jesus, og også stadigvæk syndere, fuldt og helt.
Det kan være lige så svært at begribe, som at Jesus er 100% guddommelig og 100% menneske. (Ikke 50% af hver!). Paulus konklusion, som du citerer, er at vi skal se på os selv som døde for synden, og levende for Gud i Jesus Kristus. Ja, det skal vi, og det er en stor styrke og opmuntring at blive opfordret til netop det!
Vi er kommet under nåden, og er ikke mere under lovens/syndens herredømme, men under Guds herredømme. Denne fantastiske befrielse skal vi glæde os over!
Alligevel er kampen mod den gamle Adam, på trods af hans død, en realitet hele livet. Paulus måtte - efter sin Damaskus-omvendelse, hvor han døde for synden, erkende, at han ville intet hellere end end blive fri for at være en synder. Men "jeg ved at i mig, altså i mit kød, bor der intet godt" siger han jo (Rom 7,8) og i vers 21: "Jeg evner kun det onde." Og "det gode som jeg vil, det gør jeg ikke, og det onde som jeg ikke vil, det gør jeg".
Læg også mærke til, at ordet "de døde" ikke i bibelsk forstand betyder det samme som når vi taler om at dø. Jesus siger fx "lad de døde begrave deres døde". Dermed mente han jo ikke at de der lå ude på kirkegården skulle opstå fra de døde og i gang med at grave, men at det var de uomvendte.
Sagen er jo, at kampen mod vores syndige "kød" er livslang. Det vi kalder arvesynden betyder, at vi som Adams slægt fødes som syndere (lige fra undfangelsen) og må leve med det - ligesom leoparden ikke kan vaske sine pletter af.
Måske ser vi lidt forskellig på, hvad det vil sige at være synder. Jeg tror at vi begår synd, fordi vi er (født som) syndere, ikke omvendt, at vi bliver syndere ved at begå synd.
Det du skrev om, at vi ikke skal bekende vores fortids synder igen og igen er jeg helt enig i. Jeg skrev jo da også "fiskeri forbudt" - det som er tilgivet et tilgivet, det er vi renset for, og kan leve videre med ren samvittighed.
Og, endnu en gang, er er enig med dig i alt hvad du skriver, jeg har slet ingen invendinger! Kun lidt supplement :-)
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#14775 - 18/07/2003 19:30
|
Bruger
|
Hej Ester 1. Der er ingen bibelsk dokumentation 2. Der er ingen videnskabelig (lægelig) dokumentation. Der er INGEN sammenhænge mellem sekreter og psyke! 3. Der er ingen psykogisk dokumentation (4 kasser mennesker) Hvis man vil undervise kristne må i det mindste et af kriterierne være opfyldt. 3. DERUDOVER er kilden absolut upålidelig - en lære kristne overtager fra antrotopofien = dæmonisk lære! Altså helt ærligt en teori bygget på slim, blod og snot  (det var vist ikke helt korrekt). Mennesket vil ufattelig gerne tale, forstå og undersøge sig selv, men det her er new-agelære, og som vanligt herfra helt og aldeles uden reel hold i virkeligheden. Din kristne lærer kan være nok så flink og levende, men en sådan undervisning er ikke af Gud. Jeg tror desværre at vi kommer til at mere til disse ting fremover, og så er det om at huske vores kristne trosbekendelse "Jeg forsager Djævelen og alle hans gerninger og al hans væsen..." Med kærlig hilsen Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#14776 - 18/07/2003 20:28
|
Bruger
|
Hej Kristina. Jeg er enig med dig, i alt det du skriver. Det der bider i mig, er at man fremstiller et kristenliv, hvor der ikke må være glæde, p.g.a. at vi jo er syndere. Hvis jeg ikke havde mødt nogen kristne, som viste at man godt kunne glæde sig i Herren, selv om man er synder, så ville jeg sikkert have vent Jesus ryggen.  Det er ikke sjovt at tænke på. Derfor skriver jeg oftest om en god Gud, når andre skriver om synden, for at der ikke må være nogen som får et billed at Gud som en der hadder mennesker p.g.a. at vi synder, men at Gud elsker mennesker selv om vi synder, at det var derfor Jesus måtte på korset. Så det er ikke fordi jeg forkaster at vi aldrig synder, for det gør jeg tit.  K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#14777 - 18/07/2003 20:32
|
Bruger
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#14778 - 18/07/2003 20:57
|
Bruger
|
Kær Steincke Nu har jeg læst dit svar til Kristina, og så tænker jeg på, om vi går fejl af hinanden på samme måde? Når jeg taler om tvivl, så er jeg da ikke inde på, at vi skal gå i evig angst og bæven, tværtimod. Jeg tror netop på, at vi i tillid til Gud tør stille spørgsmålstegn ved vores opfattelse af tingene og give tvivlen plads - fordi vi ikke selv skal præstere troen, men får den givet. Ligeom synd og retfærdighed er både/og ser jeg også tro og tvivl som et både/og. Inderst og dybest i min tro er tilliden til Gud, som opretholder alting. Udenom er der lag på lag på lag - det yderste lag er måske den sprogbrug jeg har omkring Gud - eller om jeg skal ligge på knæ eller sidde eller stå, når jeg ber aftenbøn. Hvis der dukker tvivl op i det inderste lag, så skriger jeg om hjælp. Hvis der dukker tvivl op i de ydre lag, så må jeg tænke mig om og spørge mig selv, hvor vigtige de er. Er min frelse afhængig af, om jeg står op eller sidder ned når jeg ber? Nej, vel. Men hvis jeg hele min barndom og opvækst har lært, at når jeg ber, så skal jeg indtage en bestemt stilling - folde mine hænder, lukke mine øjne eller hvad ved jeg, så kan disse ydre ting blive blandet så meget sammen med det inderste i troen, at det kan være svært at se forskel. Hvis vi så ikke tror, vi kan bede med åbne øjne, eller hvis vi tvivler på, om Gud bønhører os, fordi vi er i et andet land - ja, så vil den tvivl åbne vores øjne for, at Gud er større en disse ydre ting. Derfor ser jeg tvivlen som en gave, for den hjælper os til at se, hvad der er væsentligt, så vi ikke behøver at bruge krudt på det uvæsentlige. Tvivl er jo ikke kun tvivl på, om Gud overhovedet er til. Det kan også være tvivl om det gudsbillede, vi har lært. Det vil jo altid mangle noget, fordi vi ikke kan fatte Gud. Disse ting siger jeg ikke for at tage glæden fra nogen. Jeg siger dem, fordi jeg mener, at det er vigtigt at være vågen overfor, at livet med Gud ikke kun er mælk og honning. Det er også hårdt arbejde, og vi bliver ikke skånet for de genvordigheder, livet normalt byder mennesker. Glæden er jo ikke, at vi slipper nemmere om ved tingene. Glæden ligger i, at Gud er hos os. Også i de situationer, hvor vi kan være forvirrede over, hvad det nu er, vi tror på. Måske er du aldrig forvirret eller i tvivl. Måske er det slet ikke noget, du kender til. Så kan du vel glæde dig over, at du er sluppet billigt, men lad være at antyde, at jeg fornægter troen på Jesus, fordi jeg ikke har været lige så heldig som dig. Tænk hellere på, at vi bruger forskellige måder at tale om noget, der er så stort, at vores ord aldrig helt kan rumme det. Før du dømmer min tro, så lad tvivlen komme mig til gode.......
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
#14779 - 18/07/2003 20:58
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej igen, Kim! Lige netop! Det lettede!  Der er godt jeg mester blindskrift nogenlunde, for jeg kan ikke læse ret mange af bogstaverne på mit tastatur - jeg har jo skrevet så mange gange (måske ikke særlig velformuleret) - om den helt fantastiske glæde det netop er at turde tro at vi er frelste, af ren nåde, helt ufortjent. Tænk at det virkelig, virkelig er sandt, at vi er elskede  , og frelste  , Ikke fordi vi er som vi er, men netop på trods af at vi er som vi er! Vi skal huske os selv og hinanden på, at Gud ikke er helt almægtig. Der er nemlig en ting, som han ikke kan: Han er kærlighed og kan ikke fornægte sig selv, så han kan ikke hade! Han elsker alle sine skabninger helt ubegrænset. Også sine fjender! "For således elskede Gud verden, at han gav sin enborne søn, for at enhver som tror på ham ikke skal fotabes, men have evigt liv." Punktum! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#14780 - 18/07/2003 21:36
|
Bruger
|
Hej Kim Du mener måske at det er ubibelsk at forsage Djævelen og hans dæmoner? I så fald vil jeg meget gerne have det underbygget af et bibelcitat  Med kærlig hilsen Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#14781 - 18/07/2003 23:09
|
Bruger
|
Hej Malli
Nej da, det er ikke ubibelsk at forsage djævlen. Jeg skrev eller , p.g.a. at Biblen er der hvor vi får kraften til at lægge djævlen under vores fødder, så vi kan nedtræde ham i Herren magt.
Jeg mener bare, at troesbekendelsen er ikke den eneste, til dette formål.
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#14782 - 18/07/2003 23:39
|
Bruger
|
Kære Eva. Jeg er glad for det svar du kom med. Til gengæld er jeg ked af at du har taget det som om at jeg dømte troen hos dig, det har aldrig været min mening.  Personligt har jeg det svært med "gråzoner" eller som du siger, at noget kan være i "lag". Det i Biblen jeg holder mest af at læse og som faktisk nok er der jeg læser mest, hvis jeg ikke lige tager mig selv i at det også er vigtigt at læse det andet, er 1. Joh., 2. Joh. og 3. Joh., for det er enten eller og samtidig meget alvorligt. Så når man siger tvivl, vil jeg automatisk sætte det ind, til at betyde tvivl over for Gud. Jeg er aldrig i tvivl omkring Gud i nogen lag, men jeg opdager nye sider ved Ham, når jeg høre fra andre kristne, både i pinsemenigheden og her på jesusnet. Jeg har fast tillid til Ham og tænker ikke så meget over alle de aspekter der kan være. Du har ret, at glæden er ikke at slippe nemmere rundt om tingene. En forkunder sagde en gang, at hvis man fortalte at livet blev lettere som kristen, så lyver man. Det vil jeg også sige, for efter at Jesus får mere og mere at skulle have sagt, bliver det hårder og hårder, men velsinelserne udebliver heller ikke. Som sagt i starten, det er aldrig min mening, at dømme andre, men jeg har svært ved at skrive i 3. person eller i flertal, men det er faktisk det jeg ønsker at formidle det som. K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#14783 - 18/07/2003 23:47
Re: Ro
|
Bruger
|
Tak for dit svar. Nu tager jeg på ferie, så det var dejligt at finde en fælles platform først. Så bliver det nemmere at vende tilbage - eller tage hul på et nyt emne.
Måske er den største uenighed slet ikke uenighed, men at du har det bedst med enten/eller og jeg har brug for nuancer - eller gråzoner, som du kalder det - for at komme i dybden med et emne. Det er da rart at vide, for det vil kunne forebygge mange misforståelser fremover.
Nu må du have det godt, mens jeg nyder min ferie (Jeg smider kajakken i vandet, og så ror jeg rundt om sydsjælland med tilligende øer - nogle af de tilliggende øer)
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
#14784 - 19/07/2003 06:28
Re: Djævelen
|
Bruger
|
Hej Kim
”Jeg skrev eller , p.g.a. at Biblen er der hvor vi får kraften til at lægge djævlen under vores fødder, så vi kan nedtræde ham i Herren magt.”
Hvor står det at vi får magt til at lægge djævelen under vore fødder, og kan nedtræde ham i Herrens magt?
Det jeg kan finde er dette:
” I skal altså underordne jer under Gud; og I skal stå Djævelen imod, så vil han flygte fra jer. v8 Hold jer nær til Gud, så vil han holde sig nær til jer. Gør jeres hænder rene, I syndere; rens jeres hjerter, I tvesindede! v9 Sørg og græd i jeres elendighed; lad jeres latter afløses af sorg og jeres glæde af mismod. v10 Ydmyg jer for Herren, så vil han ophøje jer.”(Jak. 4,7-10”)
1. I skal underordne jer Gud ! og Hold jer nær til Gud! Det gør vi gennem Ordet og Helligåndens vejledning.
Helligånden taler om ”synd, retfærdighed og dom”– her taler vi igen lov, for vi skal sørge og græde over vores elendighed. Vi har foretaget aborter, vi har slået ihjel, vi har behandlet den fremmede dårligt, vi har ikke æret vore forældre, vi har ikke opdraget vore børn til Gudsfrygt, vi har forbyttet vor næste osv.
”Ydmyg jer for Herren” – ”Rens jeres hjerter” ”Gør jeres hænder rene, I syndere” vi skal bede om tilgivelse for vore synder! vi kan KUN få rene hænder gennem bekendelse af synderne og syndsforladelsen i Jesu blod (nadveren).
”Ydmyg jer for Herren, SÅ vil han ophøje jer”! Jesus Kristus HAR taget skylden og han HAR besejret Satan !
2.”stå Djævelen imod” – modstå, altså forsage !
Der er jo ikke så meget ”kraft” og nedtræden i dette her.
Nu er det selvfølgelig ikke noget jeg vil beskylde dig for, men i nogle karismatiske kredse (a), har man råbt og skreget af Djævelen og danset, hoppet og trampet på Djævelen! I denne forbindelse tænker jeg – også når jeg læser mellem linjerne på det du har skrevet – på dette bibel-citat:
”………, lader hånt om Herrens myndighed og spotter overjordiske magter. v9 Dengang ærkeenglen Mikael stredes med Djævelen om Moses' lig, vovede han trods alt ikke at udtale nogen spottende dom, men sagde blot: »Herren straffe dig!«”
Med kærlig hilsen
Malli
(a) Pinsevækkelsens efterskole/højskole på Mariager, hvor min veninde flygtede ud af lokalet, da det blev for meget. Hun var dybt chokeret !!!!
|
|
Til toppen
|
|
|
#14785 - 19/07/2003 07:29
|
Bruger
|
Ups!!!!  Det må I undskylde, det var Apostolsk Højskole i Kolding. Med kærlig hilsen Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#14786 - 19/07/2003 10:03
Re: Der var INGEN teori
|
Bruger
|
Hej malli
Jeg skriver lige én gang mere DER VAR INGEN TEORI.
Det ENESTE vi lærte var at vi var forskellige og at det derfor var helt ok at vi havde forskellige ting at kæmpe med i vores liv (og dermed også kristenliv da det jo hænger sammen)
Der var ingen teori der var ingen færdige løsninger.
Det eneste var bare at vi ikke altid reagere ens på alle ting i vores liv. OG at det er OK.
At det så blev delt ind i fire hovedgrupper er vist bare et tilfælde - jeg anede ikke at der var en teori som også byggede på det.
1. Der er ingen bibelsk dokumentation Det eneste Bibelske dukomentation var at vi alle er forskellige og underfuldt skabte
2. Der er ingen videnskabelig (lægelig) dokumentation. Der er INGEN sammenhænge mellem sekreter og psyke! Det blev vi heller ikke belært om. Vi lærte kun at vi er forskellige og at det selvfølgelig har indflydelse på vores liv.
3. Der er ingen psykogisk dokumentation (4 kasser mennesker) Vi lærte IKKE om fire kasser mennesker. Vi lærte at der var fire hovedgrupper temperementer som vi alle består af. Vi er alle lidt af alle fire typer - nogle mest den ene andre mest den anden. Var vi ikke det ville vi alle være ens.
Hvis man vil undervise kristne må i det mindste et af kriterierne være opfyldt.
3. DERUDOVER er kilden absolut upålidelig - en lære kristne overtager fra antrotopofien = dæmonisk lære!
Øhhh nu var det jo ikke en bibeltime --- det var en klasse hvor faget hed psykologi. Der blev (stadig) ikke henvist til noget kilde som skulle have endegyldigt ret. Stagidvæk blev det bare fremhævet at vi er forskellige og at det har indflydelse på vores liv om vi har let ved at blive mismodige eller modsat, om vi har let ved at tvivle eller tro...
Mennesket vil ufattelig gerne tale, forstå og undersøge sig selv, men det her er new-agelære, og som vanligt herfra helt og aldeles uden reel hold i virkeligheden Det vil de sikkert --- men det var ikke det vi gjorde.
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#14787 - 19/07/2003 10:34
Re: Der var INGEN teori
|
Bruger
|
Kære Ester
"Ved I ikke, at den mindste smule surdej gennemsyrer hele dejen?" (Gal. 5,9) Hvad skade gør det spørger du i tidligere indlæg
Som kristne skal vi forsage det der ikke er sandt!
Med kærlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#14788 - 19/07/2003 11:29
|
Bruger
|
Hej Malli
I 1. joh. 5, 4-5 (For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?)
En sejr er at noget andet ikke sejre. Så vi får her et løfte om at vi vil sejre p.g.a. vores tro på Herren.
ApG 10, 38, har vi en meget kort beskrivelse om Jesus gerning, hvad Han gjorder efter dåben.
Rom 6, 14, (Synden skal ikke være herre over jer, for I er ikke under loven, men under nåden.)
her ser vi helt klart vores status, for Gud, magter og myndighed, så spørgsmålet er, hvor vi tror vi er plaseret?
Til sidst vil jeg spørge, om det Jesus siger i Joh. 14, 12, er at give myndighed til at gøre det Han gjorder (ApG 10, 38) eller var det bare nogle tilfældige ord?
Selvfølgelig skal vi være ydmyg over for Herren vor Gud. Men holder vi os kun til ydmyghed har vi kun det halve evangelie, hvor resten af evangeliet er sejr, magt i Jesus Kristus.
Man har lov til at træde på Djævlen, i sejrs dans over Ham. For der hvor Djævlen høre til, er der, hvor han kan læse vores nummer på sko sålen. Jeg ved så ikke om du syntes det er syndt for Ham at alle kristne har den mulighed, at det er mere humant, at det Gud alene der gør det? Ikke p.g.a. at du mener det, men det er enten eller, for vi må jo tage afstand fra ham som du skriver. Hvis man tager afstand fra noget man hader, er det naturligt at tråde på det.
Jeg lader ikke hånt om Herrens myndighed. Hvis Jesus ikke havde givet lov til at tråde på djævlen og kaste ham ud af andre mennesker, så ville jeg heller ikke gøre det. Vi læser jo i ApG, hvad de gjorder i Herren og det vil være trist om det sidste skriftsted du nævner, skulle modsige næsten hele ApG og kap. 29.
Pinsevækkeslsens Efterskoke (PVE), er faktisk en meget eftertraktet efterskole, hvor der kommer flere og flere ikke kristne skolebørn for hvert år.
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#14789 - 19/07/2003 11:42
Re: Rolig nu :)
|
Bruger
|
Må jeg sparke en diplomatisk fodnote ind? Jeg tænker på, hvordan Luther fastholder de sunde tanker i kristendommen ved at fremhæve, at misbrug ikke ophæver den rette brug. Det, at nogen har brugt grovinddelingen i personlighedstyper til deres eget hokus-pokus forhindrer vel ikke, at vi som kristne kan bruge det som tommelfingerregel i anskuelseøjemed? Da de gamle grækere lavede den inddeling, ver det ren iagttagelse, de gik ud fra, og så brugte de det med legemsvæskerne som forklaringsmodel Vi kan jo i dag gøre nøjagtig de samme iagttagelser, også selvom vi har andre forklaringsmodeller end blod, lymfe, galde og slim. Det bliver det vel ikke specielt hedensk af. (Jeg ved godt, at man ikke bruger inddelingen i faglige sammenhænge - dertil er den alt for overfladisk) Hvis vi ikke kunne komme i nærheden af det, som 'kættere' har haft med at gøre, så måtte vi jo opgive alting. Så kunne vi ikke spise økologisk/vegetarisk, for det er der nogen der gør til et religiøst ærinde. Vi kunne ikke bruge vejrtrækningsteknik i forbindelse med bøn, for det er der også nogen, der gør til noget særligt, vi kunne ikke ..... Men jeg vil give dig ret, Malli, i at vi skal være vågne. Alt for meget kommer snigende ind ad bagdøren. Jeg mener dog ikke, at en beskrivelse af forskellige temperamenter - - well, er det brug eller misbrug? I Esthers tilfælde vil jeg nok kalde det brug. Vi bruger f.eks stadig betegnelsen 'flegmatisk' om folk, som tænker sig om et par dage, før de alligevel ikke siger noget  . Måske er det Paulus,vi skal have fat i? 'Prøv alt, hold fast ved det gode.' Vel at mærke 'prøve' i betydningen undersøge, sætte på prøve. 1. Thess. 5.21
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
#14790 - 19/07/2003 12:37
|
Bruger
|
Hej Eva
Sig ikke "der sker jo ikke noget"
Spørg i stedet hvorfor.
Hvorfor lære nogen noget der ikke er holdbart?
Med kærlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#14791 - 19/07/2003 14:20
|
Bruger
|
Hej Kim
"Rom 6, 14, (Synden skal ikke være herre over jer, for I er ikke under loven, men under nåden.)
her ser vi helt klart vores status, for Gud, magter og myndighed, så spørgsmålet er, hvor vi tror vi er plaseret?"
Ja, vi er under nåden, vi har fået barnekår ved Herren. Men dette giver os ikke ret til at begå lovbrud:
"Hør, mine kære brødre, har Gud da ikke udvalgt dem, som er fattige i denne verden, til at være rige i troen og arvinger til det rige, som han har lovet dem, der elsker ham? v6 Men I ringeagter de fattige. Er det ikke de rige, der undertrykker jer og slæber jer for domstolene? v7 Er det ikke dem, der spotter det gode navn, som er nævnt over jer? v8 Ja, hvis I efterlever den kongelige lov i Skriften: »Du skal elske din næste som dig selv,« så handler I ret. v9 Men hvis I gør forskel på folk, begår I synd og afsløres af loven som overtrædere: v10 Den, som ellers overholder hele loven, men fejler blot på ét punkt, er blevet skyldig i dem alle. v11 For han, som sagde: »Du må ikke bryde et ægteskab,« sagde også: »Du må ikke begå drab;« selv om du ikke bryder et ægteskab, men begår drab, er du dog blevet en lovovertræder. v12 I skal tale og handle som mennesker, der vil blive dømt efter frihedens lov. v13 For den dom er ubarmhjertig mod den, der ikke selv handler barmhjertigt; barmhjertighed triumferer over dom. "(Jak. 2,8-13)
Med hensyn til Djævelen er jeg dybt uenig. Det er ikke vores sejr eller på nogen måde vores fortjeneste. Det er Jesus Kristus der har besejret Satan....og mig bekendt har han ikke danset rundt på ham i triumftog, og så bør vi endnu mindre. Æres den der æres bør.
Med kærlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#14792 - 19/07/2003 14:57
Re: Djævelen og magten og magtesløsheden
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kim - vi skal også huske 2. Kor.12,9 (Jesu ord til Paulus)
men han svarede: »Min nåde er dig nok, for min magt udøves i magtesløshed.«
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#14793 - 19/07/2003 15:25
|
Bruger
|
hej malli
Sig til n[r du er parat til at l;se hvad jeg skriver
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#14794 - 19/07/2003 18:05
Re: Djævelen og magten og magtesløsheden
|
Bruger
|
Kære Kristina.
Det er ganske rigtigt, spørgsmålet er, hvor meget magt du menneskeligt har over for de faldende engle?
Jeg har ingen, hvilket er årsagen til at jeg i Jesus har fået magten. Ikke mig selv, men i Ham. Spørgsmålet er så om vi vil bruge den, eller gemme den væk til Jesus kommer igen. Jeg vil tænker meget over de betroede pund i denne sammenhæng.
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#14795 - 19/07/2003 18:21
|
Bruger
|
Hej Malli Jeg mener ikke at vi sejr i os selv, men at vi sejr ved Jesus. De skriftsteder jeg henviste til, var jo også hvor Jesus er centrum og ikke disiplene eller apostlene. Hvem tror du det skriftsted henvender sig til, det du nævner? Jeg vil godt komme med et bud. Det henvender sig til dem der er rige materielt eller økonomisk. Nej, Jesus trampede nok ikke rundt på Satan, men Satan var ude af sig selv af rasseri påske morgen. HALLELUJA. Hvis der er noget han hader, så er det, når vi lovsynger og priser Herren, og hvis modstanderen nu er underfode, så gør vi ham bare opmærksom på hans fremtid. Som der står på min musemåtte : I wanna be the devil's personal nightmare. Hvor der så er en der danser og priser Herren med Biblen i hånden.  K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#14796 - 19/07/2003 18:35
|
Bruger
|
Hej Kim
Der tales til brødrene! (står i første linje) Faktum er at der siges at hvis der begås synd afsløres det ved loven og man gør sig skyldig i lovovertrædelse!
Ja,ja Kim - bare jeg bliver fri for noget djævel-dans, -spark og -tramp i min menighed, så er jeg glad. Det er ikke noget jeg under nogen omstændigheder ville indgå i.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#14797 - 19/07/2003 18:40
|
Bruger
|
Hej Malli. Jeg forstår godt at du ikke ønsker det, for det er ikke djævle dans, - spark o.s.v., det er en sejrs march over djævlen som er muligt i Jesus Kristus.  K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#14799 - 20/07/2003 08:33
Re: Tro uden tvivl er viden
|
Anonym
Anonym
|
Steincke skrev: Jeg tror Gud er til. Jeg har fast tillid (ingen tvivl) og et håb (kan ikke mindes at have stået fysisk sammen med Ham), at Gud er til.
Kære Steincke.
Du har tro, tillid og håb. Men tro+tillid+håb er ikke = viden.
Steincke skrev: Efter at have fået tro og mistet tvivlen
Hvis du har mistet tvivlen, hvis ikke tvivlen indgår i din tro, så ophøjer du efter min bedste overbevisning din tro til viden, og så er du for alvor på gale veje - både i forhold til logikken og i forhold til Gud.
Kun Gud er i stand til at vide at Gud er til. Gud er den eneste der ikke behøver at tro på Gud. Anderledes mener jeg ikke det KAN være!
Ved at påstå at DU med sikkerhed véd at Gud er til, påstår du dermed i virkeligheden at DU, et menneske, er Gud!
Men det er jeg ret sikker på at du ikke VIL påstå!
Med venlig hilsen Vagn Bro
|
|
Til toppen
|
|
|
#14800 - 20/07/2003 09:06
|
Bruger
|
Shalom....
Hmmm... jeg skal lige havde en redegørelse for følgende udsagn...
Du skriver:
Hvis du har mistet tvivlen, hvis ikke tvivlen indgår i din tro, så ophøjer du efter min bedste overbevisning din tro til viden, og så er du for alvor på gale veje - både i forhold til logikken og i forhold til Gud.
Hvordan kan du komme frem til, at en sikker viden om at Gud er sandhed er, at komme på afveje i forhold til Gud??? Hvad så med Moses, Abraham og de andre profeter??
Så skriver du:
Ved at påstå at DU med sikkerhed véd at Gud er til, påstår du dermed i virkeligheden at DU, et menneske, er Gud!
Hvordan får du de to ting sat sammen?? Igen... Abraham, Moses og profeterne... de siger jo, at Gud med sikkerhed er... vil det sige, at de kalder dem selv for Gud?? Eller... hvis jeg siger, at jeg med sikkerhed ved at du findes i virkeligheden og ikke kun er et computerprogram der skriver svar herinde... vil det så sige, at jeg påstår at jeg er dig???
At være sikker på noget, er ikke det samme som at sige, at man er det man er sikker på.....
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#14801 - 20/07/2003 16:46
|
Bruger
|
Hej. Vil give dig ret,  for jeg får jævnligt bønnesvar og de gange jeg ikke får, ser jeg kort tid efter, at bønne faktisk har været egoistisk/selv ophøjet, hvor efter jeg må bede om tilgivelse. Jeg ser tydeligt Guds virke i hverdagen og på det grundlag, tvivler jeg ikke at Gud er til. Jeg kender klart min plads i forh. til Gud. Min vilje kan kun være Hans. Jeg har tit været som Jonas, men efter at jeg er holdt med min stædighed, er jeg blevet velsignet på mange områder, som jeg aldrig havde håbet på. Tak Herre og Kong Jesus.  K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#14802 - 20/07/2003 17:04
|
Bruger
|
Amén:o)
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#14803 - 21/07/2003 01:01
|
Anonym
Anonym
|
Kefas skrev: Hvordan kan du komme frem til, at en sikker viden om at Gud er sandhed er, at komme på afveje i forhold til Gud??? Hvad så med Moses, Abraham og de andre profeter??
Kære Kefas
Hvis Moses, Abraham og de andre profeter har påstået at de havde sikker viden om Gud, så var de også på afveje!
Kefas skrev: ....hvis jeg siger, at jeg med sikkerhed ved at du findes i virkeligheden og ikke kun er et computerprogram der skriver svar herinde... vil det så sige, at jeg påstår at jeg er dig???
Nej, det påstår du ikke.
Hvad jeg mener er, at det er umuligt for et menneske at definere Gud eller erkende Guds eksistens, idet Gud (hvis Gud altså eksisterer) må være ubegrænset for at kunne omfatte og forme verden, hele verden.
Et menneske som er et begrænset væsen, kun en del af verden, kan derfor umuligt rumme Gud, idet mennesket dermed måtte være Guds overmand og dermed selv ville blive Gud.
Gud er den eneste som er i stand til at erkende sig selv med sikkerhed. Du og jeg, Moses, Abraham og de andre profeter, kan ikke erkende Gud, men må nøjes med at tro på Gud, og dermed også tvivle på Gud!
|
|
Til toppen
|
|
|
#14804 - 21/07/2003 08:35
|
Bruger
|
Kære Vagn Bro Du skriver
Hvis Moses, Abraham og de andre profeter har påstået at de havde sikker viden om Gud, så var de også på afveje!
Hvis Moses var på afveje må det være et problem på mange områder. Hvordan kunne Jesus så snakke med Gud Fader, Moses og Esajas på bjerget. Hvis Moses var på afveje, ved at sige han kender Gud bl.a. bl.a. episoden med tjørnbusken og de 10 bud. Gud er Hellig og der er INGEN synd/afveje, som Gud accepter. Nu hvor Jesus ikke havde fuldbrag værket, vil Moses jo ikke kunne være i "selskabet" på bjerget.
Et menneske som er et begrænset væsen, kun en del af verden, kan derfor umuligt rumme Gud, idet mennesket dermed måtte være Guds overmand og dermed selv ville blive Gud.
Gud er den eneste som er i stand til at erkende sig selv med sikkerhed. Du og jeg, Moses, Abraham og de andre profeter, kan ikke erkende Gud, men må nøjes med at tro på Gud, og dermed også tvivle på Gud!
Der er ingen der siger at man rummer Gud, men kender Ham. Hvis du er gift, så kan du jo heller ikke rumme din ægtefælde i alt, men du kender hende.
Det kan godt være at den tro du har, at Gud svæver et et eller andet sted uopnåeligt, men jeg tror uden tvivl, at Gud er os nær og ønsker et venskab/fællesskab med dig og mig. Han skabte mennesket, for at være sammen med os. Han ofrede sig selv, for at vi kan være sammen med Ham. Det må være beviser nok. Ønsker du da andre beviser på at Gud er til og at Han vil være dig nær?
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#14805 - 21/07/2003 09:15
|
Anonym
Anonym
|
Steincke skrev: Det kan godt være at den tro du har, at Gud svæver et et eller andet sted uopnåeligt, men jeg tror uden tvivl, at Gud er os nær og ønsker et venskab/fællesskab med dig og mig. Han skabte mennesket, for at være sammen med os. Han ofrede sig selv, for at vi kan være sammen med Ham. Det må være beviser nok. Ønsker du da andre beviser på at Gud er til og at Han vil være dig nær?
Kære Steincke
For mig at se, forveksler du beviser med antagelser. Der findes indtil videre intet bevis for at Gud eksisterer, og dermed heller intet bevis for at Gud har skabt verden og dermed mennesket, endsige et bevis for at Gud ofrede sig for at mennesket kan være sammen med Gud.
Alt dette er og bliver kun en antagelse, kun en tro! Hverken din eller min tro er bevist - og hvis det var tilfældet, var troen ikke længere tro, men viden!
Steincke skrev: Der er ingen der siger at man rummer Gud, men kender Ham. Hvis du er gift, så kan du jo heller ikke rumme din ægtefælde i alt, men du kender hende.
Selv om der ganske givet er sider af min ægtefælle, jeg ikke kan erkende, så mener jeg nu nok at jeg kan erkende at hun er til, al den stund hun er både fysisk og psykisk tilstede. I modsætning til Gud, hvis eksistens jeg kun kan forestille mig.
Steincke skrev: Hvis Moses var på afveje må det være et problem på mange områder. Hvordan kunne Jesus så snakke med Gud Fader, Moses og Esajas på bjerget. Hvis Moses var på afveje, ved at sige han kender Gud bl.a. bl.a. episoden med tjørnbusken og de 10 bud. Gud er Hellig og der er INGEN synd/afveje, som Gud accepter. Nu hvor Jesus ikke havde fuldbrag værket, vil Moses jo ikke kunne være i "selskabet" på bjerget.
Hvordan kunne Jesus så snakke med Gud Fader, Moses og Esajas på bjerget. Du taler om denne begivenhed som var det en kendsgerning, selv om du ikke kan vide om denne beretning i bibelen er sand. Du tror mennesket Jesus talte med Gud Fader, Moses og Esajas på bjerget, men du véd det ikke.
Det er indtil videre ikke bevist at dette skete, og derfor må du nøjes med at tro på beretningen - og dermed også tvivle på den! Anderledes kan det ikke være!
Så ja - Moses VAR på afveje - og det ER et stort problem for kristendommen at han og andre åbenbart hævder det umulige - at kunne erkende Gud!
|
|
Til toppen
|
|
|
#14806 - 21/07/2003 09:29
|
Bruger
|
Shalom....
Jeg tror vi skal have udredet det her lidt.... Når du siger erkendelse af Gud... mener du så, at vi ikke kan kende til Hans tanker og vilje?? Ellers er jeg forvirret... hvordan er du kommet frem til, at det er imod Guds vilje, at vi skal være overbevidste om at Han er?? Hvis jeg skulle stille spørgsmålstegn til Ham, ville jeg tvivle på Ham... og det tror jeg ikke Han ønsker... det er ihvertfald ikke det jeg er nået frem til i Bibelen.... Men du er velkommen til at henvise til nogen steder hvor der står, at jeg skal tvivle på Gud....
Når du nu skriver:
Så må jeg nok sige, at i mine øjne er du på afveje.... skulle Gud bruge mennesker der er på afveje og derved også fører andre mennesker på afveje??
Og hvis du skriver:
Hvordan vil du så forklare når Herren siger følgende:
"Jesus svarede dem: »Står der ikke skrevet i jeres lov: ›Jeg har sagt: I er guder‹? v35 Når loven kalder dem guder, som Guds ord er kommet til – og Skriften kan ikke rokkes – v36 siger I så til ham, som Faderen har helliget og sendt til verden: Du spotter Gud! fordi jeg sagde: Jeg er Guds søn?"
Han er måske også på afveje???
Til sidst skriver du:
Jeg tvivler ikke på Gud.... mener jeg så at jeg er Gud??
Guds fred....
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#14807 - 21/07/2003 09:42
|
Bruger
|
Arh kom nu:o) Du hævder at vi allesammen er på afveje, fordi vi fremhæver en sikkerhed på at Gud er til?? Hvad bygger du det på... din egen usikkerhed?? Hvis det er rigtigt, hvordan kan det så være, at du er så sikker på at vi er på afveje og det ikke er dig?? Vi er temmelig sikre, mens du tvivler... vi kan tage fejl, men jeg ER sikker på at Gud er til... Du skriver: For mig at se, forveksler du beviser med antagelser. Der findes indtil videre intet bevis for at Gud eksisterer, og dermed heller intet bevis for at Gud har skabt verden og dermed mennesket, endsige et bevis for at Gud ofrede sig for at mennesket kan være sammen med Gud. Når du siger bevis, så tror jeg, at du tænker på et håndgribeligt fysisk bevis, man kan tage, se og føle på?? Jeg kan heller ikke, på den måde, bevise at min mor elsker mig, men det er jeg ret SIKKER på at hun gør... det er måske også kun en tro?? Og hvis jeg så er sikker på at hun elsker mig, er jeg så på afveje?? Så skriver du: Selv om der ganske givet er sider af min ægtefælle, jeg ikke kan erkende, så mener jeg nu nok at jeg kan erkende at hun er til, al den stund hun er både fysisk og psykisk tilstede. I modsætning til Gud, hvis eksistens jeg kun kan forestille mig. Se, der er forskellen på os to... jeg forestiller mig ikke bare, at Gud er til... jeg kan mærke og se på mit liv at Han er til... jeg ved godt at mange tvivlere vil kalde bønnesvar for tilfældigheder... hold da op hvor er vi frie væsner så... hele vores liv er baseret på tilfældigheder:o)... men nej... jeg er sikker på, at når jeg beder og det sker mig som jeg tror, ja, så er det Gud... det passer jo overens med hvad jeg kan læse i Bibelen.... Hvis nu du læser i en bog, at hælder du rødbedesaft i et glas rent vand, så bliver det rødt... så går du ud og gør det... og det passer... er det en tilfældighed eller vil du antage at det er rigtigt?? Slutter af med følgende fra dig: Så ja - Moses VAR på afveje - og det ER et stort problem for kristendommen at han og andre åbenbart hævder det umulige - at kunne erkende Gud! Jeg kunne godt tænke mig at se en Bibel hvor Abraham, Moses og profeterne sagde, "Der er måske en Gud... I skal følge Ham og gøre Hans vilje.... selvom det ikke er sikkert at Han er til..." Hvad skulle man havde sagt til Moses?? "Øhh... du tror at du så en busk der ikke brændte selvom der var ild i den... og du tror nok at den talte til dig?? Skal vi lade os slå ihjel for det??" Eller en bilhandler når han sælger en bil "Mjaa... jeg tror nok den kan køre... jeg er ikke helt sikker... selvom jeg godt nok har set den køre"..... Håber du vil tilgive mig min ironiske tone  Guds fred....
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#14808 - 21/07/2003 14:55
|
Anonym
Anonym
|
Kefas skrev: Når du siger erkendelse af Gud... mener du så, at vi ikke kan kende til Hans tanker og vilje??
Kære Kefas
Ja, grundlæggende kan VI ikke kende til Guds tanker og vilje. Vi kan ikke rumme Guds tanker og vilje! Og derfor er bibelens efter min opfattelse menneskeskabte påstande ikke nødvendigvis sande.
Men Gud kan hjælpe enhver af os med at følge Guds tanker og vilje. Det gør Gud hvis vi beder Gud hjælpe os med at gøre det rigtige. Hvis vi beder Gud om hjælp, får vi hjælp! Men ikke nødvendigvis den hjælp vi havde forestillet os - for vi har jo ikke Guds viden om hvad der er godt!
Kefas skrev: . . . hvordan er du kommet frem til, at det er imod Guds vilje, at vi skal være overbevidste om at Han er??
Det er jeg heller ikke. Men vi er som mennesker ude af stand til at være overbeviste om at Gud er til, ude af stand til at erkende Gud. Og det ved Gud naturligvis at vi ikke evner.
Kefas skrev: Men du er velkommen til at henvise til nogen steder hvor der står, at jeg skal tvivle på Gud....
Det står nok ikke nogen steder (i bibelen forstås). Men hvis du tænker det grundigt igennem, tror jeg du vil nå frem til den samme opfattelse som jeg har!
Kefas skrev: Hvordan vil du så forklare når Herren siger følgende:
"Jesus svarede dem: »Står der ikke skrevet i jeres lov: ›Jeg har sagt: I er guder‹? v35 Når loven kalder dem guder, som Guds ord er kommet til – og Skriften kan ikke rokkes – v36 siger I så til ham, som Faderen har helliget og sendt til verden: Du spotter Gud! fordi jeg sagde: Jeg er Guds søn?"
Han er måske også på afveje???
Jeg vil forklare det således at ikke alt hvad der står i bibelen er sandt. Eksempelvis tror jeg ikke på udsagnet om at skriften ikke kan rokkes. Hvis Jesus hævdede dette, var han efter min mening på afveje!
Jeg skrev: Gud er den eneste som er i stand til at erkende sig selv med sikkerhed. Du og jeg, Moses, Abraham og de andre profeter, kan ikke erkende Gud, men må nøjes med at tro på Gud, og dermed også tvivle på Gud!
Kefas skrev: Jeg tvivler ikke på Gud.... mener jeg så at jeg er Gud??
Ja, det mener jeg faktisk at du gør. For den logiske konsekvens af ikke at tvivle på at Gud er til, er at du påstår at vide med sikkerhed at Gud er til. Og denne helt sikre viden kan kun Gud have.
|
|
Til toppen
|
|
|
#14809 - 21/07/2003 15:15
|
Anonym
Anonym
|
Kefas skrev: Jeg kunne godt tænke mig at se en Bibel hvor Abraham, Moses og profeterne sagde, "Der er måske en Gud... I skal følge Ham og gøre Hans vilje.... selvom det ikke er sikkert at Han er til..." Hvad skulle man havde sagt til Moses?? "Øhh... du tror at du så en busk der ikke brændte selvom der var ild i den... og du tror nok at den talte til dig?? Skal vi lade os slå ihjel for det??"
Kære Kefas
Du må huske på at både Moses og Abraham beskrives som ledere af et folk. De havde måske en interesse i at hævde at de var udvalgt af Gud og underbygge det med beretninger om brændende tornebuske m.v.
Men du har helt ret i at de måske ikke havde fået israellitterne til at risikere liv og lemmer ved at sige, som sandt var: "Vi tror Gud er til, men vi ved det ikke"!
Den nuværende "kære leder" af Nordkorea hævder af lignende årsager at han efter "guddommelig bestemmelse" er født et bestemt sted i Nordkorea, skønt han bevisligt blev født i Sovjetunionen.
Kefas skrev: Jeg kan heller ikke, på den måde, bevise at min mor elsker mig, men det er jeg ret SIKKER på at hun gør... det er måske også kun en tro?? Og hvis jeg så er sikker på at hun elsker mig, er jeg så på afveje??
Mon ikke din mor ind imellem i ord og gerning giver dig konkrete, håndfaste beviser på at hun elsker dig? 
|
|
Til toppen
|
|
|
#14810 - 22/07/2003 10:36
|
Bruger
|
Hej Vagn Bro. Du skriver :
Det står nok ikke nogen steder (i bibelen forstås). Men hvis du tænker det grundigt igennem, tror jeg du vil nå frem til den samme opfattelse som jeg har!
Nu er hjernen begrænset til at rumme Gud, så det med at tænke det igennem er en mindre god ting. Troen kan rumme Gud og her med også Guds vilje. Ordet oplyser os og Helligånden vejleder. Intet kan vi selv tænke men i tro vil Herren hjælpe.
Jeg vil forklare det således at ikke alt hvad der står i bibelen er sandt. Eksempelvis tror jeg ikke på udsagnet om at skriften ikke kan rokkes. Hvis Jesus hævdede dette, var han efter min mening på afveje !
Det kan godt være det lyder hårdt, men det er forkert ikke at sige det. Gud er sikkert bedrøvet over at høre din mening om at Han er på afveje. Med din mening må Gud underordne sig dig, for at Hans Ord kan være Helligt. Jeg tror dog at det er en fejl du skrev det 
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#14811 - 22/07/2003 11:02
|
Bruger
|
Kære Vagn Bro. Et summarium af det du skriver Gud findes ikke, Hvis han gør, så ønsker Han at være så langt væk fra os som muligt. Moses var en magtsyg diktator der ønsker magt over mennesker. Jesus har aldrig været gud, men et sindsforvirret menneske som blev drabt. Helligånden er aldrig kommet til jorden, for at være talsmand, for Gud ønsker jo ikke fællesskab med os, hvilket jo er derfor han skabte os mennesker, hvis (tvivl) det nu var Guds værk. Vi kristne der ikke tror på det er på afveje, hvilket får mig til at tænke på at ordet kristne stammer fra at de første blev kaldt små kristuser, p.g.a. at deres liv var meget lig Jesus Kristus. Du har måske ret (tvivl). Ens mor viste ikke 24 i døgnet ugen rundt kærlighed, så i de perioder har hun sikkert hadet en.  De bedste kærligste hilsner. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#14812 - 22/07/2003 11:19
|
Bruger
|
Shalom..... Hmmm... nu bevæger vi os ud i en kløft... for et du rent faktisk siger er, at kristendommen er en løgn... det er fair nok at mene det, men så må du også forholde dig til det fremover.... Lad os tage fat i nogen af dine udsagn... Du skriver: Hvis vi beder Gud om hjælp, får vi hjælp! Men ikke nødvendigvis den hjælp vi havde forestillet os - for vi har jo ikke Guds viden om hvad der er godt! Jeg vil omformulere det lidt... vi har ikke den fulde forståelse for hvad der er godt... det betyder ikke, at jeg ikke kan være sikker på at Gud ér.... men lad mig spørge, er retfærdighed godt?? er kærlighed godt?? eller bamhjertighed?? hvad med nåde?? måske også forståelse?? Det er ihvertfald ting som Gud, igennem Bibelen, har fortalt os er godt.. men det er måske også nogen af løgnene?? Så skriver du: Det er jeg heller ikke. Men vi er som mennesker ude af stand til at være overbeviste om at Gud er til, ude af stand til at erkende Gud. Og det ved Gud naturligvis at vi ikke evner. Igen... hvis du mener at vi ikke kan erkende Guds inderste væsen, så kan jeg give dig ret... men hvis du stadig mener, at vi ikke kan erkende (have viden om) at Gud ér... så er vi uenige... Og du skriver: Det står nok ikke nogen steder (i bibelen forstås). Men hvis du tænker det grundigt igennem, tror jeg du vil nå frem til den samme opfattelse som jeg har! Jeg har tænkt det rigtig godt og grundigt igennem... og jeg er ikke i nærheden af din opfattelse... med mindre du tænker på Guds inderste væsen og ikke Hans eksistens... for jeg er stadig sikker på at Han er... ja faktisk mere... ked af hvis jeg skuffer dig, men tror nu det glæder Gud  Når du nu skriver: Jeg vil forklare det således at ikke alt hvad der står i bibelen er sandt. Eksempelvis tror jeg ikke på udsagnet om at skriften ikke kan rokkes. Hvis Jesus hævdede dette, var han efter min mening på afveje! Så må jeg godt nok tage mig til hovedet... jeg er ikke helt sikker på, om du er klar over hvad du siger dér... At Jesus var en løgner eller stærkt forvirret?? I kristnes øjne er Han Gud.... og ud fra evangelierne kan vi se, at Han mente det samme... så altså... enten talte Han sandt og ér Gud og dermed har Han også ret om skrifterne... og så er du på afveje.... eller også var Han kun menneske (skør eller løgner) og så kan vi ikke bruge noget af Bibelen til en dyt.... selv ikke det du alligevel mener at vi kan bruge... det hele er lige til at smide ud, for er noget af det løgn, ja hvor meget er det er så?? Og hvem kan afgøre hvad der er rigtigt og forkert?? hvem skulle afgøre hvad vi kan tillade os at tro på i Bibelen?? Endelig skriver du: Ja, det mener jeg faktisk at du gør. For den logiske konsekvens af ikke at tvivle på at Gud er til, er at du påstår at vide med sikkerhed at Gud er til. Og denne helt sikre viden kan kun Gud have. Vil bare sige, at jeg er glad for at det er Gud og ikke dig der skal dømme mig  ... men du har en utrolig evne til at læse folks hjerter.... Jeg vil igen sige... ud fra dit udsagn, så skulle jeg, hvis jeg er sikker på at du findes, gøre mig selv til dig.... jeg kan ikke bevise overfor nogen at du er virkelighed medmindre du viste dig i kød og blod.... og det er netop det Gud gjorde for os  Guds fred....
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#14813 - 22/07/2003 11:29
|
Bruger
|
Shalom... du skriver: Du må huske på at både Moses og Abraham beskrives som ledere af et folk. De havde måske en interesse i at hævde at de var udvalgt af Gud og underbygge det med beretninger om brændende tornebuske m.v. Men du har helt ret i at de måske ikke havde fået israellitterne til at risikere liv og lemmer ved at sige, som sandt var: "Vi tror Gud er til, men vi ved det ikke"! Det kan jeg være enig i dig med... men nu var der så igen andre tegn... de fleste kunne egypterne lave efter ham på naturlig/finurligvis... dog er der nogen små afvigelser, men det må du læse i Bibelen;o).... så var der de store tegn, som egypterne dog ikke kunne lave efter... for hvem kan gengive Guds undere:o)... alle de førstefødte af egypteres død... ildsøjlen.. vandet der delte sig... nåja... naturlige årsager:o)... tilfældigheder vil nogen nok sige, men så kom de da på de rigtige tidspunkter:o)... Mnå... så skriver du: Mon ikke din mor ind imellem i ord og gerning giver dig konkrete, håndfaste beviser på at hun elsker dig? Jo... ligesom Gud  Guds fred....
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#14814 - 23/07/2003 09:13
|
Anonym
Anonym
|
Jeg skrev: Hvis vi beder Gud om hjælp, får vi hjælp! Men ikke nødvendigvis den hjælp vi havde forestillet os - for vi har jo ikke Guds viden om hvad der er godt!
Kefas skrev: Jeg vil omformulere det lidt... vi har ikke den fulde forståelse for hvad der er godt... det betyder ikke, at jeg ikke kan være sikker på at Gud ér.... men lad mig spørge, er retfærdighed godt?? er kærlighed godt?? eller bamhjertighed?? hvad med nåde?? måske også forståelse?? Det er ihvertfald ting som Gud, igennem Bibelen, har fortalt os er godt.. men det er måske også nogen af løgnene??
Kefas skrev: Så må jeg godt nok tage mig til hovedet... jeg er ikke helt sikker på, om du er klar over hvad du siger dér... At Jesus var en løgner eller stærkt forvirret?? I kristnes øjne er Han Gud.... og ud fra evangelierne kan vi se, at Han mente det samme... så altså... enten talte Han sandt og ér Gud og dermed har Han også ret om skrifterne... og så er du på afveje.... eller også var Han kun menneske (skør eller løgner) og så kan vi ikke bruge noget af Bibelen til en dyt.... selv ikke det du alligevel mener at vi kan bruge... det hele er lige til at smide ud, for er noget af det løgn, ja hvor meget er det er så?? Og hvem kan afgøre hvad der er rigtigt og forkert?? hvem skulle afgøre hvad vi kan tillade os at tro på i Bibelen??
Kære Kefas
Du omformulerer (forvansker) mine ord for at få dem til at stemme med hvad du tror jeg mener. Hvorfor forholder du dig ikke til hvad jeg præcist skriver? 
Mon ikke også bibelens forfattere omformulerede Jesu ord for at få dem til at passe med det de troede han mente?
Derfor vil jeg under ingen omstændigheder, på baggrund af hvad andre har skrevet om Jesus og citeret ham for, drage den konklusion at han var "løgner eller stærkt forvirret".
Desværre skrev Jesus, så vidt vi ved, intet selv, skønt han ifølge bibelen vist endda var meget dygtig til at læse de gamle religiøse skrifter!
Men lad mig sende dit eget spørgsmål tilbage til dig: "Hvem skal afgøre hvad DU kan tillade dig at tro på i bibelen? Hvem andre end DU kan afgøre dette?
Kefas skrev: Igen... hvis du mener at vi ikke kan erkende Guds inderste væsen, så kan jeg give dig ret... men hvis du stadig mener, at vi ikke kan erkende (have viden om) at Gud ér... så er vi uenige...
Jeg tror hverken vi kan erkende Guds inderste væsen eller have viden om at Gud ér. Hvis du mener at have viden om at Gud ér, så skal du kunne bevise at Gud ér. Bevisbyrden påhviler dig. Indtil du har bevist for mig at Gud ér, kan jeg kun tro at du, ligesom jeg, må "nøjes" med at tro Gud er til.
Kefas skrev: Jeg vil igen sige... ud fra dit udsagn, så skulle jeg, hvis jeg er sikker på at du findes, gøre mig selv til dig.... jeg kan ikke bevise overfor nogen at du er virkelighed medmindre du viste dig i kød og blod.... og det er netop det Gud gjorde for os
Jeg synes ikke du bør sammenligne mig med Gud. I øvrigt holder dit eksempel ikke, idet der kun skal en smule transport til for at jeg kan "vise mig for dig i kød og blod", mens det er meget omstridt og absolut ikke bevist at Gud har vist sig for menneskene i kød og blod.
|
|
Til toppen
|
|
|
#14815 - 23/07/2003 09:22
|
Anonym
Anonym
|
Steinke skrev: Et summarium af det du skriver
Gud findes ikke, Hvis han gør, så ønsker Han at være så langt væk fra os som muligt.
Kære Steincke
Du omformulerer (forvansker) mine ord for at få dem til at stemme med hvad du tror jeg mener. Hvorfor forholder du dig ikke til hvad jeg præcist skriver? 
Læs i øvrigt DETTE INDLÆG
|
|
Til toppen
|
|
|
#14816 - 23/07/2003 10:26
|
Bruger
|
Shalom...
Bare lige for at få nogen klare linjer her.... Jeg prøver ikke at dreje dine ord... jeg prøver at forstå hvad du mener... vi har forskellige måder at udtrykke os og det kan til tider føre til misforståelser... derfor prøver jeg at formulere dine ord på min måde for at se om vi tænker det samme... nu kan jeg ikke forvente at alle herinde har taget ledelses- og kommunikationskurser, men det er en almindelig måde at finde frem til hvad andre mener... ikke noget med at jeg lave om på dine meninger eller holdninger... Tilgengæld, så vil jeg sige, at når du begynder at fremhæve ord i mine citater uden at skrive, at det er dine fremhævninger, så prøver du at lægge en anderledes forståelse i dem....
Det var så linjerne....
Du skriver:
Mon ikke også bibelens forfattere omformulerede Jesu ord for at få dem til at passe med det de troede han mente? Nu var det ikke folk der bare satte sig ned og skrev en god historie ovenpå noget de havde hørt, eller et foredrag af en person... Jesus appostle gik med Jesus igennem tre år... Han har nok haft mulighed for at uddybe Hans meninger... Udover det, så fik de også Ånden til at vejlede dem af Ham....
Du skriver:
Derfor vil jeg under ingen omstændigheder, på baggrund af hvad andre har skrevet om Jesus og citeret ham for, drage den konklusion at han var "løgner eller stærkt forvirret"
Hvad mener du så med, at være på afveje??
Du skriver:
Men lad mig sende dit eget spørgsmål tilbage til dig: "Hvem skal afgøre hvad DU kan tillade dig at tro på i bibelen? Hvem andre end DU kan afgøre dette? (dine fremhævelser)
Det skal Gud... lad mig lige udbrede en lille misforståelse i mit citat... du skal skrives med lille... det blev skrevet i forståelsen "man"... altså: Hvem skal afgøre hvad MAN kan tillade sig at tro på i Bibelen? Hvem andre kan afgøre dette? Jeg skulle nok have gjort det lidt mere klart... det må du undskylde.... ville bare fortælle, at hvis vi skal til at tolke som vi har lyst eller føler, så har vi en kristendom der ændrer sig alt efter personens følelser og manglende indsigt i baggrunden for det skrevne ord....
Du skriver:
Jeg tror hverken vi kan erkende Guds inderste væsen eller have viden om at Gud ér. Hvis du mener at have viden om at Gud ér, så skal du kunne bevise at Gud ér. Bevisbyrden påhviler dig. Indtil du har bevist for mig at Gud ér, kan jeg kun tro at du, ligesom jeg, må "nøjes" med at tro Gud er til.
Hvorfor skal jeg bevise at jeg er sikker på, at Gud er til?? Er beviset i sig selv, ikke at jeg sidder og udlægger min tro?? Jeg har ikke sagt du skal være sikker på at Han er til... Jeg er sikker på, at Han er til, på baggrund af de ting jeg har oplevet... bønnesvar, udvikling i mit liv, dybden af skriften og så videre.... derfor er jeg sikker på at Han er...
Du skriver:
Jeg synes ikke du bør sammenligne mig med Gud. I øvrigt holder dit eksempel ikke, idet der kun skal en smule transport til for at jeg kan "vise mig for dig i kød og blod", mens det er meget omstridt og absolut ikke bevist at Gud har vist sig for menneskene i kød og blod.
Der skal heller ikke så meget transport til for Gud.... Jeg forstår ikke, hvorfor du ikke mener at mit eksempel holder?? Du siger, at hvis vi er sikre på at Gud ér, så gør vi os selv til Gud... jeg prøver bare at give dig et eksempel i det forkerte i den påstand, ved at sætte en anden genstand ind istedet for Gud... jeg sammenligner dig ikke med Gud, da jeg hverken gør dig til genstand for min Gudsdyrkelse eller giver dig samme evner som Gud... Forestil dig følgende... jeg sidder herhjemme sammen med en af mine venner... jeg fortæller om en udfordrende debat jeg har med dig.... han spørger hvorfor jeg mener at den er udfordrende... jeg fortæller at du ikke bare stiller dig tilfreds med mine svar og er til en hjælp for dybere forståelse på nogen områder... han synes det lyder uvirkeligt at en person jeg aldrig har mødt skulle have en indvirkning på min forståelse... han mener at jeg snyder mig selv ved at tro, at du rent faktisk er... han mener at du er et produkt af min fantasi og et computerprogram som en eller anden programmør har sat op... han tror ikke på at man kan tale sammen uden at se eller høre hinanden... jeg fortæller ham at du er virkelig nok og at det er muligt på nettet... at jeg ingen grund har til at antage at du kun skulle være et program... han siger så, at han vil se dig inden han tror det... det kræver at jeg skal tage ham med hjem til dig, hvilket ikke er muligt, da jeg ikke ved hvordan jeg skal komme hjem til dig... eller at du kommer hjem til mig for at vise dig i kød og blod....
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#14817 - 23/07/2003 19:36
|
Bruger
|
Kære Vagn Bro. Jeg omformuler ikke dine ord. Du skriver:
De havde måske en interesse i at hævde at de var udvalgt af Gud og underbygge det med beretninger om brændende tornebuske m.v.
Hvor efter du skriver :
Den nuværende "kære leder" af Nordkorea hævder af lignende årsager at han efter "guddommelig bestemmelse" er født et bestemt sted i Nordkorea, skønt han bevisligt blev født i Sovjetunionen.
hvilket i det sidste citat her, kan siges med 3 ord (det er løgn, det lederen siger).
Er det så at omformulere, at du siger det er løgn det som Moses og Abraham sagde?
Hvis det er, så står jeg helt uforstående over det du skriver. 
Så jeg forholder mig kun til hvad det er du skriver og intet andet.
K.h. Kim
Ændret af steincke (23/07/2003 19:37)
|
|
Til toppen
|
|
|
#14818 - 23/07/2003 23:51
|
Anonym
Anonym
|
Kefas skrev: Bare lige for at få nogen klare linjer her.... Jeg prøver ikke at dreje dine ord... jeg prøver at forstå hvad du mener... vi har forskellige måder at udtrykke os og det kan til tider føre til misforståelser... derfor prøver jeg at formulere dine ord på min måde for at se om vi tænker det samme... nu kan jeg ikke forvente at alle herinde har taget ledelses- og kommunikationskurser, men det er en almindelig måde at finde frem til hvad andre mener... ikke noget med at jeg lave om på dine meninger eller holdninger...
Tilgengæld, så vil jeg sige, at når du begynder at fremhæve ord i mine citater uden at skrive, at det er dine fremhævninger, så prøver du at lægge en anderledes forståelse i dem....
Kære Kefas 
Du har ret, jeg overreagerede. Du havde faktisk loyalt citeret hvad jeg skrev, og der er intet galt i din metode til at finde ud af om vi tænker det samme.
Jeg vil også blankt erkende at jeg kom til at gøre præcis det mod dig som jeg kritiserede dig for! 
Kefas skrev: Hvorfor skal jeg bevise at jeg er sikker på, at Gud er til?? Er beviset i sig selv, ikke at jeg sidder og udlægger min tro?? Jeg har ikke sagt du skal være sikker på at Han er til... Jeg er sikker på, at Han er til, på baggrund af de ting jeg har oplevet... bønnesvar, udvikling i mit liv, dybden af skriften og så videre.... derfor er jeg sikker på at Han er...
Jeg kan, naturligvis, ikke bestride at du FØLER dig sikker på at Gud er til.
|
|
Til toppen
|
|
|
#14819 - 23/07/2003 23:57
|
Bruger
|
Alt tilgivet:o).... vi er her trods alt for at skabe forståelse:o).... Og... vi kan godt sige føler mig sikker.... iht Descartes, så er det at jeg ér det eneste jeg kan være sikker på  Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
|