#14352 - 06/07/200321:42Jeres Biskop, Jan Lindhardt, hvad tror han ?
Anonym
Anonym
Hej Folkekirkekristne
hvad tror Jeres Biskop, Jan Lindhardt ?
Jeg spørger, fordi brugeren Rasmus i et andet emne sagde noget om, at ikke troende præster burde fyres, og at Biskoppen var den næste. (eller burde være ?)
Er Biskoppen ikke kristen ?? (det ved jo kun Gud, men hvad siger han selv ?) søster B
Det bedste svar vil vel være at henvise til det bøger, han har udgivet. F.eks. har han bedrevet en lille katekismus - børnelærdom for voksne - på forlaget Rosinante. Den må kunne lånes på biblioteket.
Personligt finder jeg det meget uheldigt at rende rundt og værdisætte andres tro. Det er så nemt, så nemt, og det kommer mest af alt til at ligne en 'troens karakterbog'. Men troen får vi jo givet, og ingen af os kan vide, hvad der rører sig i den anden. Vi kan blot høre, hvad de siger og se, hvad de gør. Og Rasmus' indlæg fandt jeg særdelse usmageligt, så er det sagt. Forøvrigt tvivler jeg på, at den truende tone i Rasmus' indlæg har hold i virkeligheden. Rasmus er næppe i stand til at få Jan Lindhardt fyret.
Jan Lindhardt er i samme situation som alle andre offentlig personer: Han kan ikke være alle tilpas, og det er tåberne, der råber på bål og brand. Ordentlige, tænkende mennesker fortæller, hvorfor de er uenige og skaber dialog. - for at de alle må være ét..... -
Min egen mening om Jan Lindhardt - ? Nej, det ved jeg ikke nok om manden og hans embedsførelse til at ville begive mig ud i.
#14355 - 11/07/200310:34- det er ikke så vigtigt hvad Lindhardt tror!
[Re: Eva]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Eva.
Enig!
Jeg vil her lige tilføje, at det for os, i vores kirker, ikke er nogen katastrofe, at nogen af os er uenige med nogle af præsterne og biskopperne, sådan som det nok ville være for den romersk-katolske Kirke (stort K!), hvor pave, biskopper og præster på grund af successionslæren i meget højere grad anses for Guds talerør. (Ret mig, Søster B, hvis jeg har uret her!).
Vi folke- og frikirkemedlemmer støtter os ikke i så høj grad til vores kirker (lille k!) men står hver især til ansvar for vores tro og tvivl og vantro. Vores eneste ypperstepræst er Jesus Kristus! Ingen andens forkyndelse står uden videre til troende. Heller ikke Luthers!
Vi folke- og frikirkemedlemmer støtter os ikke i så høj grad til vores kirker (lille k!) men står hver især til ansvar for vores tro og tvivl og vantro
For os, som er velfunderede og kender grundbegreberne i kristendommen er jeg helt enig - og der ved jeg da forøvrigt også, at katolikker kan være lige så rygende uenig med deres biskop som lutheranere. Men når det drejer sig om folk i almindelighed synes jeg nok, at det er ret væsentligt, at biskoppen udfylder sit læreembede sobert. For den holdning, at vi selv er ansvarlige, den er totalt nedbrydende, hvis ansvarligheden ikke er understøttet af viden og indsigt. Der er mange mennesker, som ikke har bare den mindste, fundamentale viden om, hvad kristendom handler om, og for deres vedkommende synes jeg nok, det er endog meget vigtigt, hvordan biskopperne melder ud. Og dér er Jan Lindhardt da flittig, det må man give ham, uenig eller ej.
#14357 - 11/07/200318:09Re: - det er ikke så vigtigt hvad Lindhardt tror!
[Re: kristina]
Anonym
Anonym
Jeg synes I har et troværdighedsproblem, når både Biskopper og præster udtaler sig som om Bibelen er en samling gode historier, som kan fortolkes efter forgodtbefindende. I ER den samme kirke som Jeres gejstlige, og vidnesbyrdet lider heftigt under det.
Der er en grundlæggende forskel i den her sag som vi diskuterer nu.
Jeg vil her lige tilføje, at det for os, i vores kirker, ikke er nogen katastrofe, at nogen af os er uenige med nogle af præsterne og biskopperne,
Nej, når så mange af dem ikke tror på bekendelsesskrifterne er det da en god ting, at I er uenige med dem.
sådan som det nok ville være for den romersk-katolske Kirke (stort K!), hvor pave, biskopper og præster på grund af successionslæren i meget højere grad anses for Guds talerør.
Præcis. For i den katolske Kirke kan enhver der kalder sig kristen ikke uden videre valse ind og blive præst og Biskop. Det kræver et kald - fra andre og højere magter end et menighedsråd.
#14358 - 11/07/200318:14Re: - det er ikke så vigtigt hvad Lindhardt tror!
kristina
Ordstyrer
Bruger
Der er mange mennesker, som ikke har bare den mindste, fundamentale viden om, hvad kristendom handler om, og for deres vedkommende synes jeg nok, det er endog meget vigtigt, hvordan biskopperne melder ud
Ja, Eva, det synes jeg også. Det er vigtigt, endda meget vigtigt, men bare ikke altafgørende, eller katastrofalt, som jeg skrev.
Jeg synes bestemt også det ville være meget at foretrække, hvis vi uden videre kunne stole på at biskopper og præster og prædikanter i såvel folke- som frikirker var på rette vej med deres prædikener og udtalelser. Vi må bare tage til efterretning, at det kan vi desværre ikke.
Denne beklagelige kendsgerning har, som jeg ser det, den positive bivirkning, at vi ikke bare kan læne os tilbage i fuld tillid til at alle vores prædikanter er på ret kurs, men er tvunget til hver især at tage stilling ud fra Guds ord i bibelen.
Den eneste kirke, som i min forståelse bør skrives med stort K, er den Kirke, som er "bygget af levende stene" = den Hellige Almindelige Kirke = Guds Menighed = Jesu Kristi Legeme.
Jeg ved ikke hvem de enkelte "lemmer" er og i hvilke kirke-organisationer de befinder sig (nogen af dem er måske eneboere, hvad ved jeg?). Men jeg har tillid til, at Gud og kun Han, kender sine skabninger, og at intet menneske skal forsøge at vurdere, hvem at deres medskabninger, der har deres sag med Gud i orden, og hvem der ikke har ...
#14359 - 11/07/200318:17Re: - det er ikke så vigtigt hvad Lindhardt tror!
Anonym
Anonym
Men jeg har tillid til, at Gud og kun Han, kender sine skabninger, og at intet menneske skal forsøge at vurdere, hvem at deres medskabninger, der har deres sag med Gud i orden, og hvem der ikke har ...
Hvordan kan du så udtale dig om at der er ikke kristne præster i Jeres kirke ?
#14360 - 11/07/200318:33Re: - det er ikke så vigtigt hvad Lindhardt tror!
kristina
Ordstyrer
Bruger
Kære Søs, du skriver:
Hvordan kan du så udtale dig om at der er ikke kristne præster i Jeres kirke ?
Du har ret! Gaffa-tape for min mund må være løsningen
Alligevel vil jeg løsne tapen lidt og sige, at hvis en person selv siger, at han ikke tror på Gud, så kan jeg nok tillade mig at tage hans ord for pålydende. Men kun i debatten med og om ham, ikke for Guds ansigt.
Der er nemlig stadigvæk den mulighed, at vedkommende, som den synder han er, lyver. Eller at han ikke kender sig selv
Kun Gud kender os fuldt og helt, Han ved om vi går eller står, og hvordan det hele står til med hver eneste af os ..
#14361 - 11/07/200318:38Re: - det er ikke så vigtigt hvad Lindhardt tror!
Anonym
Anonym
Alligevel vil jeg løsne tapen lidt og sige, at hvis en person selv siger, at han ikke tror på Gud, så kan jeg nok tillade mig at tage hans ord for pålydende. Men kun i debatten med og om ham, ikke for Guds ansigt.
#14363 - 12/07/200315:37Re: - det er ikke så vigtigt hvad Lindhardt tror!
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Søster B, du skriver
Jeg synes I har et troværdighedsproblem, når både Biskopper og præster udtaler sig som om Bibelen er en samling gode historier, som kan fortolkes efter forgodtbefindende.
Hvem er "vi", som har et troværdighedsproblem? Den danske folkekirke er en organisation, som på ingen måde er homogen, så du bliver næsten nødt til at forholde dig individuelt til hvert enkelt medlem, og til hver enkelt biskop, provst og præst. Og hver enkelt kirkeminister!
Folkekirkens lære er derimod formuleret helt klart og tydeligt i bekendelsesskrifterne, og den bekender jeg mig til, fuldt og helt.
I ER den samme kirke som Jeres gejstlige, og vidnesbyrdet lider heftigt under det.
Det må jeg, i hvert fald for mig eget vedkommende, sige nej til. Jeg er ikke folkekirken, lige så lidt som jeg er LM, hvor jeg også har min gang.
I Folkekirken er der fuld forkyndelsesfrihed inden for rammerne af bekendelsesskrifterne, og så længe det forholder sig sådan, og så længe jeg kan finde en præst, der - efter min bibelske opfattelse - forkynder og underviser i Guds ord og forvalter sakramenterne ret, så er det der jeg hører hjemme i mit kristne liv.
Hvis det en dag skulle komme så vidt, at dette ikke længere kan lade sig gøre, så ville jeg forlade folkekirken på samme måde som jeg ville forlade et supermarked, der ikke mere kunne levere varen, og finde sammen med trosfæller i en anden sammenhæng. Nej, kirken er ikke noget jeg er, men en organisation, som jeg, indtil videre, er glad for at være medlem af, selv om den tit bringer mig til fortvivlelse.
Som jeg tidligere har nævnt, den kirke, som jeg håber at være med i, med både krop, sjæl og ånd, og ikke bare midlertidigt, er den kirke, som "står om end tårnene falder", nemlig Jesu Kristi legeme.
#14364 - 13/07/200301:50Jan Lindhardt, hvad tror han på eller ikke på
Pente Costal
Bruger
Reg.: 03/05/2002
Sted: Holstebro/ Danmark
Jeg kender "Rasmus" personligt, han er en af min gode Im kamz. Jeg forstod godt bemærkningen.... *SSSS*
Jeg vil ikke udpensle hr Lindharts tro eller ikk tro, men jeg tror ikke på at han er præst/biskop for Herren...Det vil jeg mener efter nogen af hans udtalelser og prædikner. En biskop som ikke helt ved om han vil tag kampen op for evangeliet eller om han skal lade værd, har nok lidt af et forklaringsproblem. Jeg tror på at Lindhart kender til sandheden, jeg oplever bare ikke kan prædiker den, nærmere beskyder den.
men det kunne være fedt hører hans egen udlægning... mvh Pente Costal..........
Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle ting jeres ønsker frem for Gud i bøn og taksigelse
Jeg vil kun følge PC's indlæg op. Her i Vestsjælland, som hr. Lindhard vist skulle være biskop for, strukturere han præste fordelingen på en måde der gør at præsterne i området er mindest effektive. Man søger om ekstra pæste hjælp, p.g.a. at der er fremgang i området, men får ikke helt den præst som skal til. Tilgengæld tager man en præst dele ud til mange sogne fra et sogn og siger nu at det hjælper. Det som sker, er at præsten bruger mere tid i bil end effektiv hjælp. Man har forklaret biskoppen det, men han ønsker ikke at gøre det bedre.
Nej, kirken er ikke noget jeg er, men en organisation, som jeg, indtil videre, er glad for at være medlem af, selv om den tit bringer mig til fortvivlelse.
Som jeg tidligere har nævnt, den kirke, som jeg håber at være med i, med både krop, sjæl og ånd, og ikke bare midlertidigt, er den kirke, som "står om end tårnene falder", nemlig Jesu Kristi legeme.
For at starte med det sidste. Hvis du er del af kristi legme, hvordan kan kirken så være lemmer på Jesus kristus legme?
Som jeg tror, er vi del af kirkens legme (deler brød og vin). Som Pinsekirke forstanderen (præsten) Pinsekirken Århus siger. Brødet bliver delt i små stykker, så alle kan få del i nadvaren/Kristus. Når alle nu har et lille stykke brød, kan man samle stykkerne og brødet vil være ét igen (med lidt pusselspil). Dette brød, kommer fra dejm hvor der er lavet mange brød, hvilket giver en større enhed. Så sagt meget kort, vi er lemmer i menigheden og menigheden er lemmer på Jesus.
#14367 - 16/07/200320:27Re: - Èn Kirke / mange kirker!
[Re: steincke]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Kim, du skriver:
For at starte med det sidste. Hvis du er del af kristi legme, hvordan kan kirken så være lemmer på Jesus kristus legme?
Jeg er ikke sikker på, at jeg rigtig forstår hvad du mener - eller måske har jeg selv ikke udtrykt mig tydeligt nok.
Altså: den "Hellige almindelige Kirke" som jeg håber og tror at være med i, er hele Guds menghed, dvs. alle hellige, dvs. alle som er retfærdiggjort ved Jesu Kristi stedfortrædende lidelse og død.
Kun Gud kender sine børn og ved hvem de er, disse mange forskellige "lemmer", som er Guds Menighed, spredt over hele jorden, og som befinder sig i mange forskellige kirke- og menighedssammenhænge, men som uden at kende hinanden er ét i Jesu Kristi legeme. Det er dem - eller os - jeg kalder Kirken (stort K!). Sig til hvis det stadig er uforståeligt !
Du skrev at du ikke var en del af LM og folkekirken som du kom i, til Gudstjeneste.
Så mit spørgsmål var mere grundet i at jeg var forvirret over at du skrev på den måde til Søster B. For det passede jo ikke ind i de indlæg du har skrevet, hvor imod det du skriver her, retter op på det.
Så det var mere om et spørgsmål til finde ud af om du ændrede holdning, i forhold til det svar du gav her.
#14369 - 17/07/200309:27Re: - Èn Kirke / mange kirker!
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Kim, jeg har ikke ændret mening, her, men du fejlciterer mig.
Jeg er skam en del af folkekirken, jeg har aldrig skrevet andet, jeg er medlem, jeg bruger den en hel masse, både "nydende og ydende" og jeg er glad for det!
Det jeg opponerede imod var følgende fra Søster B:
Jeg synes I har et troværdighedsproblem, når både Biskopper og præster udtaler sig som om Bibelen er en samling gode historier, som kan fortolkes efter forgodtbefindende.
I ER den samme kirke som Jeres gejstlige, og vidnesbyrdet lider heftigt under det.
Jeg ER ikke folkekirken, selv om jeg er del af den. Jeg er enig i dens bekendelsskrifter, men uenig i en temmelig stor del af hvordan den ledes, og hvad der forkyndes. Derfor kan jeg ikke identificere mig med eller være ansvarlig for alt, hvad alle dens gejstlige forkynder, men må derfor være selektiv i valget af præster/menighed - og i øvrigt efter bedste evne arbejde for at styrke dens bibeltroskab.
I den protestantiske kirke behøver man ikke at acceptere alt hvad dens gejstlige står for, for de gejstlige er principielt ikke mere hellige en den øvrige del af menigheden. Alle dens gejstlige er på en eller anden måde kaldet til deres embede, men efter min opfattelse er de ikke nødvendigvis alle kaldede af Gud.
I den romersk-katolske kirke mener jeg at alle gejstlige anses for at være kaldede af Gud. Men det kan Søster B nok bedre selv gøre rede for, når hun kommer hjem fra ferie.
#14370 - 17/07/200310:16Re: - det er ikke så vigtigt hvad Lindhardt tror!
malli
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Kære Søs B
"For i den katolske Kirke kan enhver der kalder sig kristen ikke uden videre valse ind og blive præst og Biskop." Det her er jo en grov generalisering. En præst i Folkekirken skal have læst teologi i 5 eller 6 år?. De burde derfor være - ER oftest meget godt inde i bibelens lære !
Men de behøver tilsyneladende ikke have det mest fundamentale i orden - troen
"Det kræver et kald - fra andre og højere magter end et menighedsråd"
Vi kan godt blive enige om at en præst skal have et kald. Problemet er bare her, at for den udspekulerede, kan han jo bare sige, at det HAR han. Det kan godt være temmelig vanskeligt at gennemskue. Vi kan vel godt blive enige om at næppe alle præster i RKK har fået et kald fra Gud?
Måske skulle man i højere grad se på menighedsrådene, hvilke forudsætninger har de for at vurdere?
Ikke mindst burde man se på præste-uddannelsen !, det kan vel ikke være meningen at man kan blive uddannet uden tro? Det ville jo svare til at jeg som pædagog HADER børn (fundamentet !), men havde teorien i orden. Jeg ville helt klart dumpe i min første praktik !
Med kærlig hilsen
Malli
Ændret af malli (17/07/200310:19)
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
Undskyld at jeg fejlciter dig. . Det er bare, når du siger at du kommer i LM og folkekirken, så er du en del af den.
Jeg er en del af Pinsdekirkerne, men det betyder jo ikke at hvis jeg på et tidspunkt (hvilket jeg aldrig ønsker), vender ryggen til Gud at alle Pinsevennerne gør det.
Problemmet med det her, er jo at der skal rydes op. Det burde aldrig gå mere end max. 1-2 dage, alt efter hvor hurtig postvæsnet er, at afskedige en ikke troende præst f.eks.. Det kan ikke passe at man skal snakke med en præst om han mener det han siger, når han gør det op til flere gange. En præst der siger at han ikke tror og underbygger det hele med at Biblen er nogle herlige "eventyr", skal og må ikke være præst 5 minuter efter det sagte. En biskop der så vil have op til flere samtaler, går jo med på præstens præmisser og sætter præsten ind på Guds plads.
Dette problem er jo ikke kun folkekirkens, men ALLE kristenes. Vi er ét i Herren og når der kommer noget ødelæggende ind et sted, så gennemsyre det hele legmet. Tilgengæld skal vi jo selv holde fast i troen og få fjernet det "dårlige", så legmet kan blive helt og sundt igen.
.... ved siden af hinanden vokser rajgræs og hvede.
ved siden af hinanden og lige til dommens store dag ......
Bortset fra det, så mener jeg også, at Grosbøll er for langt ude. Jeg menr også, at det er for langt ude at fare frem med bål og brand efter 5 minutter.
#14375 - 17/07/200318:23Re: - Én Kirke / mange kirker!
kristina
Ordstyrer
Bruger
ved siden af hinanden vokser rajgræs og hvede.
ved siden af hinanden og lige til dommens store dag
Tak Eva, lige hvad jeg trængte til at høre! Og måske skal alle vi syndere en tur til øjenlægen for at få taget bjælken ud af vores eget øje (eller kæppen ud af vores eget øre, som én kom til at sige efter en lidt fugtig fest!) - så vi bedre kan hjælpe andre med at få fjernet splinterne i deres :-)
Det er også lidt anstrengende at jagte syndere her i sommervarmen!
#14377 - 19/07/200317:59Re: - det er ikke så vigtigt hvad Lindhardt tror!
[Re: malli]
Anonym
Anonym
Undskyld, jeg troede det var indforstået, at jeg talte om uddannede teologer. Jeg mente selvfølgelg ikke, at enhver uanset uddannelse, kan valse ind og blive gejstlig hos Jer. Sorry.
Nej vi kan IKKE blive enige om, at ikke alle katolske præster er kaldede af Gud! Jeg fornemmer, at du hentyder til de mange sager om sexmisbrug, og vil dertil sige, at det intet har med personens kald at gøre. Gud kalder mennesker til forskellige ting, og mennesker begår fejl. Sådan er vi jo desværre. At det så er den klammeste forbrydelse når en PRÆST laver sexovergreb, det mener jeg helt klart. Men at han derfor ikke er kaldet af Gud, det har ikke sammenhæng med hans synder. Det er heldigvis ikke sådan, at Gud kun kalder de mindst syndige.
Jeg er enig med dig i, at menighedsråd skulle man se nærmere på.
Jeg synes godt man burde kunne blive teolog uden at være troende, - det er jo et universitetsfag som alle andre. MEN, man burde nok have en præsteuddannelse som ikke var teologiuddannelsen, men som blev forestået af troende. Man skal jo trods alt uddanne præst til kirken, og ikke bare bibelkloge typer som ikke har skyggen af tro.
#14379 - 19/07/200318:06Re: - Èn Kirke / mange kirker!
Anonym
Anonym
Nej nej det var ikke for at sige de ikke er kristne hos Jer. Det er der vist mange der er, heldigvis. Min bedste ven er faktisk præst hos Jer
Jeg skrev bare sætningen, fordi jeg både lo og græmmedes over den. Den præst som sagde det, mener nemlig at præsten først og fremmest er kaldet af et menighedsråd til at betjene den menighed. Hvis menighedsrådet er ikke kristne, og ønsker en ikke kristen præst, og kalder en sådan, ja så synes han det er fair nok. Det var bare den holdning jeg tænkte var finurlig. Det var ikke en stenkastning mod en ellers tit god kirke.
#14380 - 19/07/200318:49Re: - Èn Kirke / mange kirker!
kristina
Ordstyrer
Bruger
Ja . og hvordan kan vi overhovedet tillade os at udtale os om hvem der er kaldet af Gud og hvem der ikke er? Selv et helt og aldeles ukristeligt menighedsråd kunne vel godt - lige så vel som en særlig syndefuld katolsk præst - være kaldet af Gud! Gud kalder sommetider på sine fjender - læs bare Bibelen!
Måske har Han også for os mennesker helt skjulte frelsesplaner med at "kalde" på præster, der slet ikke tror på ham! Se nu bare den kæmpe mediedækning der i den anledning er opstået omkring emnet "at tro på Gud" !
#14381 - 19/07/200318:57Re: - Èn Kirke / mange kirker!
kristina
Ordstyrer
Bruger
Undskyld, Søs, men jeg synes den folkekirkepræst vrøvler. Hvor skulle han dog vide fra, hvem og hvem-ikke der er kaldede af Gud? Gud ved det! Og måske den måske-kaldede præst selv. Vi andre kan kun gætte!
#14383 - 19/07/200319:45Re: - Èn Kirke / mange kirker!
Anonym
Anonym
Jeg tror vi er gået fejl af hinanden. Du virker som om du er vred over at jeg antyder, at alle folkekirkepræster er ukristne. Det antyder jeg ikke. Jeg snakker bare om, hvorvidt præsterne er kaldede af Gud eller af menighedsrådene, jvf. det som præsten fortalte.. Det var bare en refleksion over hans ord, ikke andet. Så indstil bare skydningen. Jeg er ikke interesseret i en mudderkastning om hvis præster der er mest pædofile eller mindst troende. Det var slet ikke dét der var mit ærinde.
#14384 - 19/07/200319:46Re: - Èn Kirke / mange kirker!
Anonym
Anonym
han fortalte bare hvad man almindeligvis mener i folkekirken ang. kaldelse af præster. der ved alle at menighedsrådet kalder en præst - men om han også er kaldet af Gud, taler man ikkke så meget om alle steder. Det var såmænd blot det, men undskyld hvis det gav anledning til spekulationer om hele kirkens gejstlige.
Manden har udtalt, at han ikke tror på opstandelsen og på Jesu mirakler. Allerede der har vi STORE problemer. For i følge Paulus tror alle kristne på en løgn, hvis ikke opstandelsen er sand.
Udover det har han sammenlignet unge fra Indre Mission med "gammeldags arabere" pga deres syn på sex før ægteskabet. Hvilket i øvrigt fik IM-formand Christian Poulsen op af stolen, og kalde det et godt vidnesbyrd, for det viser at vi har et rygte for at følge Jesu bud. Kanon!
Udover det er han en stor fortaler for homoseksuelle præster, og vielse af homoseksuelle i kirkerne.
HVIS HAN VIL STARTE HANS EGEN RELIGION, KAN HAN SÅ IKKE SKRIDE FRA DEN KRISTNE KIRKE?
#14386 - 25/07/200321:06Re: Jeres Biskop, Jan Lindhardt, hvad tror han ?
[Re: Rasmus]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej SøsterB, Rasmus og I andre.
Som folkekirkemedlem er jeg selvfølgelig en gang i mellem fortvivlet over mange både præster, biskopper og kirkegængere, men som den glade højrefløjs-kristen jeg nu engang er, orker jeg ikke at være fortvivlet ret længe ad gangen :-)
Jeg er næsten holdt op med at beskæftige mig med, hvad andre mennesker, både i og uden for min egen og andre kirker, tror på.
Vi kan i en uendelighed synge de bedrøvelige sange, der hedder "Er det ikke forfærdeligt at .. og "Jamen det er da lige så forfærdeligt at .... "
Jeg vil hellere beskæftige mig med, på hvem og på hvad jeg selv tror, og jeg vil gerne fortælle om det til enhver, som er interesseret i at vide det.
"Den der vil forbedre hele verden kan med held starte i dens centrum og begynde med sig selv"
Når jeg en gang imellem alligevel begynder et andet sted, er det i hvert fald hverken hjemme hos Jan Lindhardt eller hos Tårbæk-præsten! Det må nogen andre tage sig af - man kan ikke være allevegne :-)
Det giver en god opmuntring at læse dine indlæg. HALLELUJA
Dog havde du også nogle gode formanende ord, som jeg har taget til mig. At holde op med at se på de negative der sker i andre menigheder, men at vi må fokuser på Jesus og ikke alle sørgelige ting der sker i andre menigheder.
#14389 - 26/07/200300:45Re: Jeres Biskop, Jan Lindhardt, hvad tror han ?
Anonym
Anonym
Jeg spørger hvad Jeres biskop tror...ikke prøver at forandre verden!
Hvis biskoppen ikke er troende er det s k a d e l i g t og dødsens farligt for alle som lytter til ham! Iflg. Bibelen skal vi gribe ind overfor vranglære, vi skal ikke bare vende øjnene væk i misforstået accept. Man behøver ikke være syndfri for at advare mod andres vranglære!
#14390 - 26/07/200308:58Re: Jeres Biskop, Jan Lindhardt, hvad tror han ?
kristina
Ordstyrer
Bruger
Kære Søster
Du skriver
Jeg spørger hvad Jeres biskop tror...ikke prøver at forandre verden! Hvis biskoppen ikke er troende er det s k a d e l i g t og dødsens farligt for alle som lytter til ham! Iflg. Bibelen skal vi gribe ind overfor vranglære, vi skal ikke bare vende øjnene væk i misforstået accept. Man behøver ikke være syndfri for at advare mod andres vranglære!
Ja, du har ret, vi skal gribe ind over for vranglære.
Men jeg føler mig ikke kaldet til at gribe ind over for alt hvad jeg mener er vranglære - jeg er helt udmattet bare ved tanken!
Desuden er nok de fleste folkekirkemedlemmer klar over, at biskopper og præster tror så meget forskelligt forkert, og at de ikke pr. definition er mere hellige og nærmere sandheden om Gud end nogen af os andre.
Jeg kan ikke besvare dit spørgsmål om, hvad lige netop Roskilde-bispen tror. Jeg ved det simpelt hen ikke! Hvad jeg måtte have læst og hørt om ham har jeg nærmest glemt. Hvis det for alvor er vigtigt at finde ud af, hvad Lindhardt tror, bliver man næsten nødt til at spørge ham selv.
Ellers kommer der bare en masse forskellige svar på hvad andre tror at han tror
#14392 - 26/07/200317:21Re: Jeres Biskop, Jan Lindhardt, hvad tror han ?
kristina
Ordstyrer
Bruger
Kære Søster!
Jeg føler mig heller ikke kaldet til at gribe ind overfor AL vranglære, men den jeg støder på på min vej..jo! Den der tier samtykker.
Fint nok! Måske har du så bare ikke stødt på så megen vranglære på din vej, som jeg har på min - mig forekommer det i hvert fald aldeles uoverkommeligt!
Jeg må hver dag bede om tålmodighed til at lade de sten ligge, som jeg ikke kan løfte. Jesus siger: "Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, for jeg vil give her hvile".
Det var heller ikke for at sprede en negativ holdning til nogen.
Folk der kender mig vil vide jeg er positiv det meste af tiden. Men visse ting gør mig gal, og falske lærere er én af de ting. Og nu blev det debateret, og jeg er bange for at Tårbæk-præstens eksempel ikke er enestående.
Jeg glæder mig over mange gode prædikanter, og læser også en hel del.
Men vi må være bevidste om faren, og advare og retlede hinanden som kristne
#14396 - 29/07/200317:05Re: Jeres Biskop, Jan Lindhardt, hvad tror han ?
malli
Bruger
Hej Rasmus
"HVIS HAN VIL STARTE HANS EGEN RELIGION, KAN HAN SÅ IKKE SKRIDE FRA DEN KRISTNE KIRKE? "
Nå, den får da vist hele armen, hvad?
Her er det jo åbenbart ! En præst og en biskop der ikke tror på læren eller forholder sig yderst selektivt for at udtrykke det diplomatisk.
Der står jo vitterlig meget i Guds Ord. Men den røde tråd i Bibelens lære er:
LOV og EVANGELIUM !
LOV: De ti bud, hvor meget bliver disse udspecificeret, så man i det hele taget VED hvad der er rigtigt og forkert ?.
EVANGELIUM: Jesus Kristus er først og fremmest vores forsoner ! - tilgivelse for synd - men ikke tilladelse til synd. Bliver dette sagt?
Kernen i læren er Jesu korsfæstelse!
Hvor tit bliver det forkyndt i den kristne kirke? (her tænker jeg DE KRISTNE KIRKER), for jeg har indtryk af at disse gamle sandheder (herunder moral) er ved at gå i glemmebogen...... til fordel for en masse nyt ! ! ! !
Mkh Malli
Ændret af malli (29/07/200317:08)
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Rasmus, jeg er fuldstændig enig med dig her. Jeg kan godt se nu, at mit sidste indlæg i sagen kunne opfattes som en kritik af kritikken - det beklager jeg, og det var ikke sådan ment.
Faktisk er jeg selv dybt bekymret, især mht. Tårbæk-sagen, og håber meget, at der ikke lægges låg på den, men at folkekirken kommer styrket ud af krisen på en eller anden måde.
For, som du siger, der er en del vranglærende præster. Hvis Tårbæk-præsten var den eneste, var han nok blevet afskediget, vil jeg tro.
LOV: De ti bud, hvor meget bliver disse udspecificeret, så man i det hele taget VED hvad der er rigtigt og forkert ?
Du tager fejl, det er ikke de 10 buid, men Jesus siger hvad loven er : ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne. (Matt. 22, 37-40) Hvor vi her får at vide hvilken lov.
Hvorfor gør Han det, for at modstanderen ikke skal have magt til at binde os ved loven (de 10 bud).
#14401 - 01/08/200300:23Re: Jeres Biskop, Jan Lindhardt, hvad tror han ?
malli
Bruger
Hej Kim
Det kunne du selvfølgelig ikke vide, men når jeg taler de 10 bud, taler jeg ikke kun om dem der blev givet på stentavlerne. For naturligvis er loven meget mere omfattende end disse! Jeg referer til de ti bud som Luther udspecificerede (og heri indgår mere end på stentavlerne)
Mkh Malli
Hej Malli. Undskyld misforståelsen, men det som Jesus siger i Matt. 22, er jo grundlaget i vores kristne liv og ikke at vi prøver at efterleve alle Moseslovene eller andre fremlæggelser, end det som Jesus siger i disse vers.
#14403 - 01/08/200300:43Re: Jeres Biskop, Jan Lindhardt, hvad tror han ?
Kefas Ben-Adam
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
En lille rettelse Steincke... de to bud er de vigtigste bud... Jesus frasiger ikke Loven... slet ikke de ti bud:
»Mester, hvad er det største bud i loven?« v37 Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ v38 Det er det største og det første bud. v39 Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ v40 På de to bud hviler hele loven og profeterne.« (Matthæus 22,36-40)
Hmm. Når Jesus nu siger at HELE loven bygger på de 2 bud, hvilke grundlag har vi så at sætte de 10 bud ud som noget særligt? Hvis vi gør det, så siger vi jo også samtidig at Jesus lyver, når han siger at HELE loven incl. de 10 bud, bygger på de 2 bud.
#14405 - 01/08/200300:54Re: Jeres Biskop, Jan Lindhardt, hvad tror han ?
Kefas Ben-Adam
Bruger
Hvorfor gør vi Ham til løgner???
Jeg ved godt, at du lider lidt af lovskræk... fair nok:o)... men at sige, at Loven bygger på de to bud, er vel ikke forkert?? Nu har vi to måske forskellige forhold til Loven... det skal du ikke være ked af... det havde jøderne også på Jesu tid... Sadukæerne anderkendte kun Moseloven, hvor Farisæerne også byggede på den mundtlige Lov (talte overleveringer), som når Jesus siger "I har hørt at der blev sagt til de gamle".... og så videre... Men... at sige, at Loven er liggyldiggjort er det ikke at tale mod Loven??
Guds fred...
Ps. synes vi skulle holde denne debat til det dertil oprettede Debatindlæg "Loven!!!"
Jeg lider nu ikke af lov skræk. Jeg har kun oplevet og fået bekræftet hvordan loven tvinger en væk fra Gud. Samtidig tror jeg på, at jeg i døben døde for loven og opstod til et liv sammen med Kristus, hvilket jo betyder at det er dumt at gå tilbage og hente det gamle liv med loven frem, når Jesus nu opfylder loven.
Jesus blod renser fra alt synd, tror jeg på og nu hvor lovens brod er synd, så er loven også fjernet p.g.a. at Jesus har opfyld loven på alle områder og gik på korset i stedet for dig og mig.
Hvorfor gør vi Ham til løgner???
Hvis de 10 bud, er lov og at denne lov ikke høre under det som Jesus siger i Matt. 22 (de skal stå for sig selv som en samlet lov pakke), så vil Jesus jo lyve, når han bruger ordet ALLE. Det vil være en modsigelse han kommer med, hvis vi tror at de 10 bud gælder som selvstændige, sammen med at vi skal elske Gud af hele vores hjerte og sjæl samt elske vores næste.
#14407 - 01/08/200312:09Re: lov og evangelium
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Kim, du skriver
Hvis de 10 bud, er lov og at denne lov ikke høre under det som Jesus siger i Matt. 22 (de skal stå for sig selv som en samlet lov pakke), så vil Jesus jo lyve, når han bruger ordet ALLE. Det vil være en modsigelse han kommer med, hvis vi tror at de 10 bud gælder som selvstændige, sammen med at vi skal elske Gud af hele vores hjerte og sjæl samt elske vores næste.
Jeg tolker det sådan, at det dobbelte kærlighedsbud er grundlaget for de 10 bud. At de ti bud sandelig stadig gælder for os alle!
Det er "bogstaven som ihjælslår". Og som vi skal opfylde. Og som vi ikke kan opfylde. Og som knuser os, ikke bare én gang for alle (i dåben) men hver eneste dag, så vi må styrte til korset, til Jesus, til evangeliet og bede om tilgivelse.
Det er loven, der driver os til Jesus, fordi den gang på gang minder os om, at uden Ham er det ude med os. Det forekommer mig, at du mener nærmest det modsatte - nemlig at loven fjerner os fra evangeliet? Ret mig hvis jeg tager fejl.
Evangeliet er Guds nådegave til os fortabte syndere, til os, som er syge, ikke til mennesker, som der tror de er blevet raske og ikke (tror at de) har brug for læge!
*Herre, forbarm dig over os arme syndere, forlad os vor skyld ... *
Kan du bede den bøn? Eller takker du Gud fordi du allerede har taget imod Jesus og dermed ikke mere er som en af os? (Tilgiv mig hvis jeg lyder lidt provokerende her - spørgsmålet er bare ment til overvejelse).
Herre, forbarm dig over os arme syndere, forlad os vor skyld ...
, om jeg kan bede den bøn? Det kan jeg godt. Jeg vil også gerne fortælle svaret jeg får fra Gud. Hvilken synd?
Jeg kan nu vælge, om jeg vil tage ud og fiske synden op, for at vise den til Ham, som Jesus Blod har renset mig og dig for, eller takke Jesus for at Han har sonet MIN straf på korset.
Hvis det betyder, at jeg gennem Jesus Blod ikke er som jer, så tager jeg gerne dem med i bøn for Herren, for jeg har erfaret hvilke stor kærlighed Han har til sine børn og andre synderer.
Du er mere end tilgivet, du er elsket med Jesus kærlighed. Det var ikke provokerende sagt (syntes jeg), for det er et spørgsmål som alle kristne må stille sig. Hvem er herre i deres liv? Jesus eller en selv.
Rigtigt, at vi må til korset, men vi må ikke lade mennesket der står ved siden af og kiger blive stående. Vi må tage hånden ud i glæde over frelsen og tage vedkommende med hen til korset, i stedet for at løbe der hen, uden at tage en anden ved hånden.
#14411 - 01/08/200321:40Re: Jeres Biskop, Jan Lindhardt, hvad tror han ?
[Re: Esmaralda]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Ester, du skriver til Kim
Hvis du efterlever det dobbelte kærlighedsbud kan du slet ikke undgå at efterleve resten.....
Sandt nok. Men altså ... Er der nogen der kan ?
Jeg ved godt, at det er det vi skal, men hvem kan? Hele loven, også kærlighedsbudet, er lov, og ikke evangelium.
Evangeliet er tilgivelsen og frelsen ved Guds ja til vores daglige bøn om syndernes forladelse (ikke syndernes tilladelse!) Det er min overbevisning, at kampen mod synden er livslang for os alle, og at ingen kan opfylde kærlighedsbudet.
#14412 - 01/08/200322:07Re: Jeres Biskop, Jan Lindhardt, hvad tror han ?
malli
Bruger
Hej Kristina
Jeg ved godt, at det er det vi skal, men hvem kan? Hele loven, også kærlighedsbudet, er lov, og ikke evangelium.
Ja og amen!
Budene (de 10) viser os hvordan vi overholder disse to love (elske Gud af hele dit hjerte, hele din sjæl og hele din styrke og din næste som dig selv).
Enhver kan jo sige at han/hun elsker sin næste eller elsker Jesus .......bla.bla.bla....
det er jo kun ord!.... hvis dine tanker, følelser og handlinger viser noget andet, er denne "kærlighed" jo ikke mange sure sild værd ! Og her er det ingen tvivl om at Gud kræver 100% lydighed på alle områder i ens liv.
Dét er lov!
Det er VIST godt at Jesus gav os Fadervor "forlad os vore synder..."
.....og syndsforladelsen ved nadverbordet.
Mkh Malli
Jo helt sikkert, op til flere gange dagligt. (menneskekigt), men mit fokus er ikke på synden, men frelsen ved nåden, der omfatter at jeg er død fra synd. Jeg er begravet og synden har ingen magt p.g.a. Jesus.
Jesus død og opstod en gang for altid. Døden (Guds straf) og opstandelsen har Jesus givet dig og mig, så det måtte være bedre at bruge energi på at gøre det som Jesus siger vi skal gøre GÅ! ud og fortæl om det gode budskab, i stedet for at rende til korset. Læg mærke til, at jeg siger ikke, at vi ikke skal komme til korset, for det skal vi, men det er ikke 1. prioteten, for så vil Jesus have sagt at vi skal bede om tilgivelse, hvor efter vi skal gå ud og forkynde og her efter døbe. Det er menneskers frelse/fortabelse det gælder, skal vi så være egoistiske og rende frem og tilbage til korset, mens andre mennesker falder i fortabelse?
#14416 - 02/08/200300:16Re: lov og evangelium
Kefas Ben-Adam
Bruger
Giver dig ret i, at vi skal ud og forkynde evangeliet... og tale om Gud og Hans kærlighed til os... alt for mange råber satan og ser dæmoner her og der... vi burde hellere råbe Gud og skabe Hans rammer her og der....
Men Loven er nødvendig for os... ikke som frelse, for frelsen er Jesus (Y'shua, som er Jesus på hebraisk, betyder rent faktisk frelse)... men som retledning... til at give os en fornemmelse for hvordan vi bør leve.... ikke at vi skal føle os lave når vi bryder Loven, men glædes over Guds nåde og bamhjertighed i Hans tilgivelse, når det sker....
kristina
Ordstyrer
Bruger
Nej, men det skriver Ester jo heller ikke at vi kan.(opfylde loven)
Nej, Kim, det har jeg hende bestemt heller ikke mistænkt for at tro, og det ved jeg godt, at du heller ikke mener. Så langt er vi helt og aldeles enige.
Vi er også enige om, at vi som kristne, rensede i Jesu blod, står som syndfri, renset renere end sne, for Guds ansigt.
Alligevel sidder jeg med en fornemmelse af, at vi (du og jeg) ser lidt forskelligt på det med at vi så alligevel er syndere, som hele tiden har brug for Guds tilgivelse. Jeg mener jo, at vi skal være bevidste om netop det, og derfor så meget desto mere fulde af tak over at synden ikke tilregnes os. Fordi den altså er betalt.
Jeg kan sige med Paulus "I mig selv bor intet godt". Det er det der driver mig til Jesus. Jeg tror nok at du synes, at det er ubærligt at tænke sådan, og at det tværtimod netop fører til fortvivlelse, og fører bort fra Jesus.
Vi er helt bestemt enige om, at de konkrete synder, som vi har angret og bedt om tilgivelse for, dem skal vi ikke grave op mere, og ikke mere have dårlig samvittighed over. Men vores grundlæggende natur må vi slæbe med os. Arvesynden.
Den gamle Adam er ganske rigtigt død og begravet, men ikke konsekvenserne af hans fald. Det er sådan jeg mener det er.
Det væsentlige er, at vores synder ikke tilregnes os, når vi gør op med dem og beder om tilgivelse.
Det er så stort, at glæden og taknemmeligheden løber over - og forhåbentllig dermed også giver os overskud til kærligt at tage vores medskabninger i hånden, som du skriver, og prøve at inspirere dem til at være med i det kristne fællesskab.
Esmaralda
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej steincke
Du skriver: , men mit fokus er ikke på synden, men frelsen ved nåden, der omfatter at jeg er død fra synd. Jeg er begravet og synden har ingen magt p.g.a. Jesus.
Det fik mig til at tænke på om du tror at vi har fokus på synden???
Det tror jeg ikke der er nogen af os der har. Jeg har ikke. Jeg har fokus på Jesus Kristus --- ellers var jeg jo ikke kristen.
Når vi siger at vi ikke må glemme at synden eksistere er det for ikke at falde i søvn og bruge frelsen som en sovepude "jeg-er-jo-frelst-så-min-synd-gør-jo-ingen-forskel" Begynder man at tænke sådan er man i fare for at falde ud af nåden...... og så kan Gud igen se vores synd.
Vi skal selvfølgelig have fokus på Jesus - men må ikke falde i søvn og derved ud af nåden. Kan du følge mig?
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
Jeg vil give dig fuldstændig ret, når du siger, at vi ikke må falde i søvn og sige at det er lige meget med synd.
Bare den linie jeg lige har skrevet her, giver fokus et helt forkert sted.
Det fik mig til at tænke på om du tror at vi har fokus på synden???
Nogle gange ja, for at sige det på jysk. Ikke fordi jeg ser bort fra loven og synden, for det gør jeg ikke, men mange indlæg har det fokus at det er p.g.a. synd at man kommer til Jesus. Det er lige som om at man har glemt hvad der ligger bag ved skabelsen af mennesket, nemmelig at Gud ønsker fællesskab med os, det var derfor at vi blev skabt i Guds billed. Ikke fordi at Gud ønskede at vi skulle synde, men for fællesskabet med Ham.
En IM'er sagde det rigtig godt. Det Gamle Testamente viser/fortæller hvem Gud er. Hellig og ren. Det peger mod Jesus og viser os, at det er fatalt ikke at komme til Gud.
Jeg er enig i alt det du skriver. Også at det er ubærligt at tænke som Paulus "I mig bor intet godt". Dog er det ikke noget jeg lukker øjnene for og går rundt i overbevisning om at alt er lyserødt, for sådan hænger det ikke sammen.
For at sige det på en anden måde (Romerbrevene) Kan du huske hvad du havde fokus på som barn? Det kan du sikkert i mere eller mindre omfang. Mit spørgsmål er så, har du stadig den fokus som voksen og lever som et barn? Nej det tror jeg ikke, men din fokus fra den gang, ligger i dig og det er den du tænkte på, ved spørgsmålet, men din hverdag er mere præget af voksen fokus.
Romerbrevene kap. 7, 8 og 9 er på samme måde. Rom. 7, er hvor vi er små og opdager som kristen alt det der er i Rom. 7. Vi lære hvor syndige vi er og vores behov for Jesus. (Forældre - barn forhold) Vi vokser som kristne og ser at Jesus er løsningen (ung/voksen - ung/voksen forhold) og vores kristne liv slutter af med Rom. 9.
Forholdne mellem disse 2 afsnit er ens. Der er ingen forskel. Rom. 7 har du med i 8 og 9, men de er ikke i fokus, men du har heller ikke glemt det. Forstil dig, at du på arbejdet siger at du vil lege med dukker. Men får man et barn, så har legen med dukker hjulpet og givet lidt indsigt i det som man står i, f.eks. man smidder lige så lidt med dukken som med barnet, for begge dele holder man af.
Esmaralda
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej steincke
Jeg synes det er lidt sjovt at du synes at vi/jeg skriver FOR MEGET om synd.... samtidig med at jeg synes du skriver FOR MEGET om INGEN synd.
En af grundene til at jeg i mine svar til dig har lagt en del vægt på synd er at jeg synes du har bagaleliseret det.
Som jeg hører det er en af grundene til at du har skøjtet over synds.spørgsmålene at du synes jeg/vi har fremhævet det for meget.
Vi har prøvet at udligne hinandens skæve rygge så at sige hvis jeg forstår dig ret.
Man kan vel sige at vi begge går på den samme vej men begge ude i kanten. Vi kan bedst se at den anden går ude i kanten og prøver at trække ham/hende ind mod midten og omvendt.
Vi må begge rykke os hvis vi skal mødes og fortsætte vor vandring midt på vejen.
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
AMEN. Det er jo det, der faktisk er det sværste i kristenlivet. Jeg vil gerne komme med en indrømmelse, at jeg er glad for at du/I gør mig opmærsom på det, selv om jeg ikke umiddelbart giver udtryk for det. For som du siger, så trækker vi hinanden ind mod midten af vejen, og det er noget af det som bliver sagt meget i Pinsekirken, (de steder jeg har været).
#14425 - 05/08/200312:57Re: Jeres Biskop, Jan Lindhardt, hvad tror han ?
Pente Costal
Bruger
Hey Razzi...
Jeg er komplet enig.. Manden er syg i sin bibeltolkning...og vi må igen sande at folkekirken har problemer... Hvis Paulus levede idag vil statkirken ikke bare få et brev fra ham de ville få et leksikon på 15 bind.
mvh- PC
Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle ting jeres ønsker frem for Gud i bøn og taksigelse
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Pente Costal, du skriver
Jeg vil aldrig lægge ører til en prædikant jeg er i tvivl om er troende.. Det er ikke sundt for en kirke med en syg hyrde..
Næh, jeg går skam heller ikke til Gudstjeneste hos en præst, som jeg er i tvivl om er troende.
Folkekirken, som vist står øverst på din liste over aversioner, har nogle præster, som ikke prædiker i overensstemmelse med deres præsteløfte og de til grund liggende bekendelsesskrifter. De præster undgår jeg og vælger i stedet dem, der efter min opfattelse forkynder ret. Der er faktisk tilstrækkelilg mange til, at det er muligt at finde én, uanset hvor i landet man bor.
De fleste andre kirker har bekendelssesskrifter, som jeg ikke går ind for, eller måske slet intet bekendelsesgrundlag, så at prædikanterne er frie til at forkynde hvad der falder dem ind, så der kommer jeg ikke.
Min kirke er Guds Kirke, og Guds Kirkes menighed er mine brødre og søstre, som er spredt over hele verden. Nogen af dem kender jeg!
#14431 - 06/08/200309:47Re: JO! Det er vigtigt at vide om Lindhart er troende
kristina
Ordstyrer
Bruger
- i "min" kirke (folkekirken) har Gud et langt, smukt navn: Faderen, Sønnen, Helligånden. Med lige stor vægt på de tre "personer", som ikke må sammenblandes, og heller ikke adskilles.
Kristina, det jeg mener er, at vi har forskellige måder at udtrykke os på. Når en der er kristen siger kraften, så må det være Jesus kraft. Hvis man tvivler på det, så må man jo spørge til personens tro og ikke lægge sine egne ord i en andens mund. Vi har jo stadig Gosbøl, der ikke siger at han tror, som sikkert stod på prædkestolen og fortalte dem der var mødt op, om at Gud er et godt gammeldags eventyr efter vores egen fantasi.
Tror du at Gud har kraft og styrke til at klare alle ting, eller tror du Gud er en svækling? (Du behøves ikke at svare, for jeg er næsten sikker på du mener det 1.)
Men fjerner man synet fra Guds Hellighed, ved at sige Han er kraften der hjælper os? For hvis man ikke bekender at det er KRAFTEN fra Gud, så kan man jo bede i lang tid om at få styrke, hvis man alligevel ikke vil tage imod den, p.g.a. at man ikke mener den er Hellig, ligesom Gud selv er Hellig.
#14436 - 06/08/200313:45Re: JO! Det er vigtigt at vide om Lindhart er troende
Pente Costal
Bruger
Jeg lægger øre til prædikanter som fører folk til frelse, som gør brug af Guds kraft som biblen forkynder det. Jeg vil ikke spilde min tid med jobs-prædikanter som ikke tjener Gud.
Jeg vil gerne give alle prædikanter en chance for at dele evangeliet og deres tanker med mig, men en jeg ved ikke tror på Kristus ville jeg ikke hører på, naarhhh jeg vil tage ham i kraven og evangelisere for ham og lade min mund være endnu engang talerør for Gud. Så vedkomne kan komme til tro.
I magtesløsheden finder jeg min styrke, evangelist af Guds nåde/ pente costal