Shalom:o)
Interessant spørgsmål der:o)...
Selvfølgelig mener jeg at den største forskel er synet på Jesus.... Det jeg synes der er sjovt ved al-Quran er, at den selv nævner Jesus som Messias... dog har muslimerne et andet syn på messias-begrebet end vi har... Se eventuelt Shakirs indlæg
her og
her .....
Men som du selv nævner, så er vores dagligdag (forhåbentligt) mere baseret på hvad Han siger, end hvem Han er...
En anden ting der også gør en forskel i mine øjne er dybden i de to religioner/trosretninger... Jeg synes at finde en meget større og bredere dybde i kristendommens lære end i Islam... Islam er meget rationel og logisk ligetil på mange områder... der er egentlig ikke så mange selvmodsigelser eller umiddelbare forvirringer... Nærmest som et gennemtænkt regelsæt for hvordan du bør leve som praktiserende muslim, i politiske forhold og samfundsmæssigt... Og det gør faktisk at jeg ikke kan se det dybe Guddommelige i religionen... blandt andet også fordi muslimer holder så meget fast i at kalde det "den sande religion"... Jeg opfatter ikke kristendommen som en religion, men som en tro... forskellen vil jeg definere længere nede:o)... som kristen underordner man sig og søger at give indflydelse... Gud kommer før alt, men Gud i kristendommen er en Gud der ser sig selv som skaber af alt... alle kulturer og samfund og derfor er de som sådan lige "rigtige" og skal ikke underlægges en religiøs forandring for at behage Gud... det der behager Gud i kristendommen er dit hjertes samvittighed... hvor meget inflydelse du lader Gud have på dig som person indadtil...
I Islam er det meget udaftil du skal vise dig som sand muslim... det er umidelbart lettere...
Det er faktisk meget på det eseteriske plan at jeg ser en kraftig forskel... måden at tænke på i forhold til at gøre godt og være retfærdig... Islam er som en mand der har siddet og tænkt over de forskellige moralske spørgsmål og så lavet en "brugervejledning" så folk ikke er så forvirrede over hvad der er rigtigt og forkert... ikke så meget selvransagelse, svaret ligger lige for...
I kristendom er der utrolig meget selvransagelse... er det rigtigt af mig at gøre det og det, hvis det er på baggrund af det og det... Det virker for mig, mere som en Gud der ønsker af os, at vi skal blive bedre mennesker... ikke "bare" en Gud der vil have os til at følge nogen regler for at gøre Ham tilfreds...
Forskellen mellem religion og tro, som jeg vil definere det er, at tro handler om et forhold til Gud/en gud... at man tænker i forhold til Gud... man handler ud fra kærlighed og troen på at Gud ved bedst... hvis man gør det, kommer overholdelsen af budene af sig selv... det kan godt være det går lidt skidt i starten, men stille og roligt kommer det til det rette sted...
Religion derimod handler om fokuseringen af lovene og budene... at man underlægger sig dem og gør som der er påkrævet i forhold til dem... Du synder hvis du bryder en regel eller et bud, uanset hensigten... Det tager alle dine kræfter og opmærksomhed altid at huske bueden og loven...
Når jeg sætter det op, imod det som Jesus forkyndte os, så taler Han mod religion, men for tro... eksemplet med aksplukning på sabbaten og diverse helbredelser...
Jesus taler indadtil... Muhammed (min opfattelse:o) talte udaftil...
Dermed ikke sagt, at jeg mener at det religiøse aspekt er ligegyldigt... for mennesker har brug for regler... men vi skal ikke definere os som gode eller dårlige mennesker udfra de regler... for kun Gud kender baggrunden for vores handlinger...
Jeg er faktisk af den overbevisning, at vi skal kigge mere på os selv som kristne, i forhold til jøderne... Jeg tror ikke det er uden grund, at Gud arbejdede med jøderne som folk igennem flere tusind år... der blev sat et samfundsmæssigt eksempel til efterfølgelse... og i vores Guds"dyrkelse" er jeg også af den opfattelse at vi skal kigge mere på dem... ikke deres lære, men måden de "dyrker" Gud... Shabbaten er et eksempel, deres liturgi et andet....
Ja... var vist det:o)...
Guds fred...