2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#1397 - 08/01/2002 01:42
Døben
|
Anonym
Anonym
|
Jeg har lest Anna-Kathrine mening om dåben.
Kan du som kristen virkelig påstå at men bliver Frelst ved dåben. Rom. kapitil 3. Snakker Paulus til dem som er kommen til troen, han snakker ikke om barnedåb.
Men vil du påstå. okey jeg er ikke barnedøpt, vil du så påstå at jeg ikke kan være en kristen, eller frelst.
Matt.28,19. Siger Jesus til dem. Gør alle folkeslagene til mine disciple, også døbe dem.
Han siger ikke døb dem også til mine disciple.??
|
|
Til toppen
|
|
|
#1398 - 14/01/2002 12:06
Re: Dåben
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Kære Anonym
Jeg går ud fra at du tænker på dette svar: http://jesusnet.dk/svar/list.php?id=34.
Du har ret i at Bibelen ikke taler om "barnedåb". Den taler heller ikke om "voksendåb", men understreger tværtimod at der kun er een dåb: ...ligesom I jo også blev kaldet til ét håb; v5 én Herre, én tro, én dåb (Efeserbrevet 4,4).
Samtidig er Bibelen faktisk meget klar i sin udmelding om at frelsen får vi i dåben: ...Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer (Peters 1. brev 3,21) og i Titus Brev 3,4.5: Men da Guds, vor frelsers, godhed og kærlighed til mennesker blev åbenbaret, v5 frelste han os, ikke fordi vi havde gjort retfærdige gerninger, men fordi han er barmhjertig; det gjorde han ved det bad, der genføder og fornyer ved Helligånden
Det som vi nemt kan misforstå her er at dåben dermed frelser alle døbte, uanset hvordan vores forhold er til Gud. Det er nemlig ikke sandt. Både Jesus og de øvrige forfattere i Ny Testamente understreger igen og igen at dåben hører sammen med troen: Den, der tror og bliver døbt, skal frelses; men den, der ikke tror, skal dømmes. (Markusevangeliet 16,16) Dvs. dåben frelser dem som tror! Ikke dem som ikke vil tro! Og det er uanset hvornår og hvaordan man er døbt - børn eller voksne.
Om du er frelst eller ej kommer altså ikke an på om du er barnedøbt eller voksendøbt, men det kommer an på om du tro på den gave som dåben giver dig. Dette er også hvad svaret fra Anna-Kathrine siger: At dåben frelser er fra Guds side et løfte, der står fast og som ikke kan rokkes. Fra vores side er det troen på at det løfte er sandt, der lader os få del i dets virkning.
I Mattæusevangeliet 28,19 siger Jesus: Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, v20 og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer.. At "gøre disciple" består altså af to dele: dels at døbe og dels at lære de døbte at holde "det, som (Jesus) har befalet jer" - dvs. tro på hans ord. Ingen steder får vi befalet en bestemt rækkefølge - om det er dåben eller troen der skal komme først, kun får vi at vide at de skal begge være til stede for at vi kan blive Jesu disciple og modtage hans frelse.
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#1399 - 14/01/2002 15:28
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Hasle, Bornholm
|
Hvis du læser lidt længere hen i Romerbrevet, vil du i kapitel 6 møde en meget klar tale om dåben:
v1 Hvad følger nu heraf? Skal vi blive i synden, for at nåden kan blive så meget større? v2 Aldeles ikke! Hvordan skulle vi, som er døde fra synden, stadig kunne leve i den? v3 Eller ved I ikke, at alle vi, som er blevet døbt til Kristus Jesus, er døbt til hans død? v4 Vi blev altså begravet sammen med ham ved dåben til døden, for at også vi, sådan som Kristus blev oprejst fra de døde ved Faderens herlighed, skal leve et nyt liv. v5 For er vi vokset sammen med ham ved en død, der ligner hans, skal vi også være det ved en opstandelse, der ligner hans. v6 Vi ved, at vort gamle menneske er blevet korsfæstet sammen med ham, for at det legeme, som ligger under for synden, skulle tilintetgøres, så vi ikke mere er trælle for synden; v7 den, der er død, er jo frigjort fra synden. v8 Men er vi døde med Kristus, tror vi, at vi også skal leve med ham. v9 Og vi ved, at Kristus er opstået fra de døde og ikke mere dør; døden er ikke herre over ham mere. v10 For den død, han døde, døde han fra synden én gang for alle. Det liv, han lever, lever han for Gud. v11 Sådan skal også I se på jer selv: I er døde for synden, men levende for Gud i Kristus Jesus.
Som afslutning på dette kapitel konkluderer Paulus at "Syndens løn er død".
I dåben fik du del i Jesu død og opstandelse. I dåben fik du den død, du har optjent i dit liv. Syndens løn er død, derfor måtte du døbes. Gud ser ikke igennem fingre med synden. Han tildeler dig dens løn. Og som et døbt menneske er du forudlønnet. Du er død for synden (Se Rom. 6,11 ovenfor)
Nu er det jo så også sådan, at det ikke er meget værd at have fået lønnen udbetalt, hvis ikke man gør brug af den.
I dåben har vi fået del i et nyt liv, men det nye liv skal leves i tro. I troen tager du mod den gave du har fået af Gud. Vi kan sige at du gør brug af din løn.
På den måde hænger tro og dåb uløseligt sammen. I dåb får du en gave - i tro pakker du gaven op og gør brug af den. Ingen af delene syntes meget værd uden den anden.
Kærlig hilsen
Carsten "Missio" Mikkelsen
|
|
Til toppen
|
|
|
#1400 - 14/01/2002 17:38
Re: Døben
|
Bruger
Reg.: 14/12/2001
Sted: København S.
|
Faktisk synes jeg de andres svar er gode, men faktisk så er det vers du henviser til også mere kryptisk end det tilsyneladende virker. Faktisk siger den græske grundtækst noget hen ad " gør alle folkeslagene til mine deciple, døbende og lærende dem alt det jeg......" Det er fordi man på koine græsk gør flitigt brug af den bøjnngsform som vi kalder "presens medium". Det er ikke en form vi normalt bruger på dansk, derfor forvirringen og den alternative oversættelse i den autoriserede danske oversættelse. Men det betyder faktisk at de to udsangs ords udsang forgår samtidig med det at man gør deciple(presens) men det betyder også at Subjektet (Deciplien) er aktiv med i den handling som bliver gjort mod det.
Ja, græsk er sjovt ikke.
J.
|
|
Til toppen
|
|
|
#1401 - 14/01/2002 23:05
[Re: Jesper B]
|
Bruger
Reg.: 19/12/2001
Sted: Randers/Danmark
|
Er Mattæus ikke skrevet på hebraisk for senere at blive oversat til græsk?
- Salme 139:14 Endnu et eksempel på at Bibelen har ret.
|
|
Til toppen
|
|
|
#1402 - 15/01/2002 11:09
[Re: Stercus]
|
Bruger
Reg.: 14/12/2001
Sted: København S.
|
Nej!
Hele nye testamentes grundsprog er koine græsk.
J.
|
|
Til toppen
|
|
|
#1403 - 11/01/2003 14:52
[Re: asas]
|
Anonym
Anonym
|
Jeg vil gerne lige vide, hvordan du med så stor sikkerhed i stemmen kan sige at vi kun bliver frelst ved både tro og dåb? Hvis du læser i Efeserbrevet kap. 2 v. 8, ja så står der i min bibel at vi bliver frelst ved Tro på Guds nåde! Jeg kan altså ikke se noget om dåb??? Og hvordan vil du forklare det Jesus siger til røveren på korset? "I dag skal du være med mig i Paradis" Er det ikke det samme som at han blev frelst? Og Han nåde nok ikke at blive dåbt??
Jeg glæder mig til at høre hvad i har at sige til det.....
Jakob
|
|
Til toppen
|
|
|
#1404 - 15/01/2003 18:04
|
GlobalModerator
Bruger
|
Jeg vil gerne lige vide, hvordan du med så stor sikkerhed i stemmen kan sige at vi kun bliver frelst ved både tro og dåb?
Det kan jeg alene fordi Bibelen igen og igen kæder dåben og troen sammen. Jeg henviser i mit indlæg til flere steder i Bibelen der understøtter dette. Jeg kan også tilføje fra Markusev. 16,16: "Den, der tror og bliver døbt, skal frelses; men den, der ikke tror, skal dømmes." eller fra Peters første pinseprædiken (ApG. 2,38:) "Peter svarede: »Omvend jer og lad jer alle døbe i Jesu Kristi navn til jeres synders forladelse, så skal I få Helligånden som gave."
Du har ret i at Ef. 2,8 ikke nævner dåben. Der står: "For af den nåde er I frelst ved tro. Og det skyldes ikke jer selv, gaven er Guds." Omvendt kan du finde steder i Bibelen der kun nævner dåben som det der frelser os, fx 1. Peter 3,21: "Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer; ikke en fjernelse af legemets snavs, men en god samvittigheds pagt med Gud, ved Jesu Kristi opstandelse"
Når vi altså sammenholder de forskellige steder hvor Jesus og hans apostle taler om hvad der frelser os, så kan jeg kun komme til eet resultat: Det gør dåben og troen. Ingen af dem kan stå alene.
Men så nævner du een af de undtagelser som der alligevel er: nemlig Jesus der siger til røveren på korset: "I dag skal du være med mig i Paradis" (Luk. 23,43). Til dette må vi sige at det står i Jesu magt at frelse enhver han vil - uanset dåben eller ej. Gud er mao. ikke bundet af de retningslinier han har givet os. Børn som dør før de når at blive døbt er heller ikke automatisk fortabte. Eller mennesker på GT's tid som troede på Gud - de blev også frelst selvom de ikke var døbt.
Men du og jeg som lever i den nye pagts tid (tiden efter Jesus), og som kender Guds ord, vi skal gøre som Jesus har befalet: "Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer." (Mattæus 28,19-20). Og så må vi overlade til Gud selv at tage sig af undtagelserne
|
|
Til toppen
|
|
|
#1405 - 22/01/2003 10:09
|
Bruger
Reg.: 05/11/2001
|
Hej Netmissionær, Ja dåb og frelse følges ofte ad, omtrent ligeså trofast som frelse og helbredelse...
Men vi er da nødt til at tro på Gud når Han åbenbarer sig selv som en barmhjertig Gud. En mand der på sit dødsleje omvender sig fra sine synder, og bekender Jesus som sin Herre og Frelser, men som ikke når at blive døbt, vil du altså mene bliver dømt til helvede?
Dåben er en ydre manifestation på det der er sket i det indre - nemlig at det gamle menneske er dødt, blevet begravet og også genopstanden med Jesus. Vandet som man neddykkes i ved dåb, symboliserer at det gamle vaskes bort, som det var tilfældet på Noahs tid, hvor han i tro byggede en ark, hvilket i frelste ham. Derefter kom vandet så og vaskede alt det gamle bort, så det nye kunne opstå. Lige så var det tilfældet med Israelitterne da de krydsede det røde hav, og lagde Egypten og deres hær bag sig...
Jeg tror på, at hvis en omvendelse er helhjertet og oprigtig, så kigger Gud ikke på om vedkommende nåede at gennemføre den ydre manifestaton på det der var sket i det indre...
Med hensyn til børn, ja så siger Jesus det helt klart når Han siger, at himmeriget er deres...
Da den amerikanske prædikant, Jesse Duplantis, i 1988 blev taget op til himlen for at modtage et budskab fra Jesus til Hans folk om at Han kommer snart, undrede han sig over at se så mange asiatiske pigebørn deroppe...
Han fik forklaret at ALLE børn ved døden kommer op til Gud - selv om de er blevet aborteret...
Jeg ved ikke hvorfor der er så mange der er ivrige for at smide børnene i helvede hvis de ikke er døbt, men sådan ser Gud altså ikke på det...
Med venlig hilsen
Ændret af Carsten (22/01/2003 10:11)
|
|
Til toppen
|
|
|
#1406 - 22/01/2003 13:47
[Re: Carsten]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Carsten
Du skriver: "Jeg ved ikke hvorfor der er så mange der er ivrige for at smide børnene i helvede hvis de ikke er døbt, men sådan ser Gud altså ikke på det..."
Jeg kan heller ikke finde bibelsk belæg for det!
»Fædre må ikke lide døden for deres sønners synd, og sønner må ikke lide døden for deres fædres synd. Kun for sin egen synd skal man lide døden.« (2.kong. 14,6)
Skriftstedet som du henviste til: "Så bar de nogle små børn til Jesus, for at han skulle lægge hænderne på dem og bede; disciplene truede ad dem, v14 men Jesus sagde: »Lad de små børn være; I må ikke hindre dem i at komme til mig, for Himmeriget er deres.« v15 Og han lagde hænderne på dem og gik derfra. (Mat. 19,13-15))
"Se til, at I ikke ringeagter en af disse små. For jeg siger jer: Deres engle i himlene ser altid min himmelske faders ansigt."(Mat. 18,10)
Naturligvis kommer udøbte børn ikke i helvede, Gud elsker dem, og han bruger dem som forbillede for os (vi skal tage imod Guds rige som et barn).
Med venlig hilsen
Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#1407 - 22/01/2003 15:11
[Re: malli]
|
Bruger
Reg.: 22/01/2003
Sted: København
|
Heldigvis er det ikke os som skal dømme og folk er frelste eller ej, for så ville vi da få problemer.. hmm nu står jeg faktisk i den situation, at jeg har valgt at blive voksendøbt, selvom jeg er barnedøbt, men jeg blev omvendt i sommers og valgte at følge jesus, så jeg kan ikke rigtig se hvordan min barnedåb kunne virke, da jeg ikke kunne modtage helligånden når jeg ikke troede på Gud, og desuden så var jeg jo frelst som barn.. Så hvorfor ikke vente til man bliver stor nok til selv at tage sin egen beslutning om at blive desciplet.. men er det så forkert at blive døbt påny?? MariaMaria
vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft
|
|
Til toppen
|
|
|
#1408 - 22/01/2003 15:54
[Re: MariaMaria]
|
Bruger
|
Hej MariaMaria Du skriver:
Heldigvis er det ikke os som skal dømme og folk er frelste eller ej, for så ville vi da få problemer..
Jeps! Men begrundelsen for barnedåb er så vidt jeg ved at man mener at udøbte børn havner i flammerne, og det mener jeg så ikke at der er nogen bibelsk begrundelse i.
Du spørger mennesker om det er forkert at blive døbt påny. Det kan godt være en risikabel affære. For hvis du har fået Guds kald til at blive døbt (som jeg selv og mange andre oplever), hvad så hvis mennesker siger noget andet? Hvem vil du i givet fald være lydig imod? Du kan i hver tilfælde være sikker på een ting, og det er at Satan ALDRIG ville opfordre nogen til at blive døbt, så det er ikke ham der drager dig.
For mit eget vedkommende handlede jeg i lydighed overfor Gud (ja sådan oplever jeg det) og blev døbt i mit voksne-liv. Men senere har jeg her fået at vide at dette var forkert. Ligesom det også var forkert at gifte sig igen......men sådan er der jo så meget.
Med venlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#1409 - 22/01/2003 17:43
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Carsten, Jeg vil ikke blande mig i indholdet af jeres samtale her, men et lille hjertesuk har jeg: Du skriver "Jeg ved ikke hvorfor der er så mange der er ivrige for at smide børnene i helvede .." Ærlig talt, Carsten, det kan du simpelthen ikke være bekendt at skrive. Jeg bliver så uendelig træt af den debatform og kan ikke fatte, at du virkelig vil tiltale dine kristne brødre og søstre på den måde. Tænk lige efter: Tror du virkelig der er nogen der er ivrige for at smide børn i helvede? Dåben er for os alle et helligt sakramente, som vi takker Gud for. Jeg respekterer dit dåbssyn, som jeg ikke deler, men jeg respekterer ikke din ualmindelig ukærlige debatstil. Den vidner ikke om et kristent sindelag ..  kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#1410 - 23/01/2003 00:20
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina, Det er noget mit hjerte i frustration råber ud, når jeg hører om at man foretager nøddåb, for at Gud ikke skal dømme barnet til helvede...
At tænke sådan, vidner altså heller ikke om et kristent sindelag. Det må bunde i nogle forfærdelige tanker om vor Fader i himlen, og det kan godt se ud som om at man i virkeligheden ikke tror at Gud er barmhjertig...
Med venlig hilsen Carsten
|
|
Til toppen
|
|
|
#1411 - 23/01/2003 07:11
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Carsten, der er noget du har misforstået. Vi tror ikke at Gud dømmer noget barn til noget helvede. Vi tror at Gud ønsker at frelse os alle fra det helvede vi er født til. Og det vi gør, eller ikke gør, for hinanden her i livet har altså konsekvenser for os selv og hinanden, både her og hisset. Det er min tro. Hvis jeg stod med et spædbarn, der var døende ville jeg forsøge nøddåb. Hvis det døde inden det nåede at blive døbt ville jeg tro på, at Gud i sin barmhjertighed tog barnet til sig i sit evige rige. Der er en afgørende forskel på at ønske at døbe sit barn som Gud har påbudt, og så at udvise foragt for dåben. ¨Sådan ser jeg på det. Og så må jeg jo leve med dine udtrykte frustrationer. Det klarer jeg nok, Carsten. Men kan du ikke overveje at afreagere på f.eks. en boksebold, i stedet for at lade din foragt komme ud gennem tastaturet, jfr. " Netiketten". kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#1412 - 23/01/2003 11:15
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej kristina, jeg er altså enig med Carsten,
Hvis jeg stod med et spædbarn, der var døende ville jeg forsøge nøddåb.
nøddåb, jamen så har du jo... undskyld men tilliden til det som står i bibelen, lad børnene komme til mig, himmeriget er deres.. hvor er tilliden henne til Guds egne ord???
jeg er selv barnedøbt, og jeg er ikke vokset op i en kristen familie, og omvendelse og dåb det høre altså sammen. I bibelen, blev voksne mennesker døbt lige efter at de blev omvendt og tog beslutningen om at de ville dicsiples.. den beslutning kan spædbørn altså ikke tage, eller nogle andre kan ikke tage den beslutning for andre.. Så jeg er ked at at jeg blev barnedøbt, da den bare var en tradisionel kulturel begivenhed, uden helligånden... Men jeg glæder mig til på søndag, hvor jeg skal døbes i troen.. og jeg bare kan vise Gud, at jeg virkelig mener det her.. det er ikke bare for sjov.. Gud mente ikke noget tradisionelt med sin dåb. Han øskede at det skulle være en helhjertet beslutning fra den som ønskede at følge Jesus.
Guds fred
Maria
vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft
|
|
Til toppen
|
|
|
#1414 - 23/01/2003 12:02
[Re: Nardus]
|
Bruger
|
For mig havde min barnedåb ingen betydning, for jeg levede ikke med Jesus i mit liv, og derfor betød den ikke noget for mig, og det er en sag, mellem mig og Gud, og en aftale om at jeg vil døbes for at vise Jesus min evige taknemlighed til at han har givet mig et helt nyt liv. Og ja jeg tvivler faktisk på at barnedåbens virkning, for dem som ikke tror på jesus, og lever efter ham, for som sagt så siger Jesus selv at vi skal omvendes og døbes.. og ikke døbes og derefter tage stilling til om vi vil omvendes. Jeg tvivler ikke på guds ord, da han ikke nogle steder har sagt lad børnene døbes..
Maria
|
|
Til toppen
|
|
|
#1415 - 23/01/2003 12:20
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 17/08/2001
Sted: Brabrand
|
Frelse afhænger af 2 ting: Dåb og tro. Om de kommer på 2 forskellige tidspunkter af dit liv, er sagen uvedkommende.
I ham blev I også omskåret, ikke med hånden, men ved at aflægge det syndige legeme, ved omskærelse til Kristus, v12 da I blev begravet sammen med ham i dåben, og i den blev I også oprejst sammen med ham ved troen på Guds kraft, der oprejste ham fra de døde.
Kol. 2,11
Hvorfor er sammenligningen med omskærelsen brugt i forbindelse med dåb? Omskærelsen skete på barnets ottende dag - også før barnet selv havde en bevidst tro.
Debatten om barnedåb kontra troende dåb står og falder med, hvordan man opfatter et barns skyld/synd mod Gud. Er vi alle af natur syndige mod Gud, så har vi brug for dåben fra den dag, hvor vi blev født - men synder vi først mod Gud, når vi er bevidste om, hvad vi laver, så er barnedåb ligegyldigt.
Jeg ser sådan på det, at vi alle indeholder, hvad man på engelsk kalder "Original Sin" (oprindelig/original synd), og derfor vil jeg til enhver tid mene, at barnedåb er en nødvendighed.
Egentlig ser jeg ikke det store problem i, at et barn døbes på grund af tradition for på denne måde er vedkommende med i fællesskabet (men dermed ikke sagt, at det kun er dåb, der frelser, for dåb er afhængig af tro og omvendt før det fører til frelse).
Med venlig hilsen
Kristian
|
|
Til toppen
|
|
|
#1416 - 23/01/2003 13:59
|
Bruger
|
Men nu er jeg jo blevet omvendt som 22 årig, og ønsker inderligt at vise Gud at jeg elsker ham for alt hvad han har gjort og at det er MIN EGEN Personlige beslutning, og derfor bliver jeg døbt..
»Omvend jer og lad jer alle døbe i Jesu Kristi navn til jeres synders forladelse, så skal I få Helligånden som gave.. jeg blev da ikke omvendt som baby!!!! derfor modtog jeg da heller ikke helligånden..
Det er ikke fordi jeg ikke tror at jeg ikke ville være frelst hvis jeg ikke blev voksen døbt, for selv fangen på korset kom med jesus i paradis selvom han ikke var døbt. Men jeg forstå bare ikke hvorfor man ikke gør som de gjorde i bibelen, mht dåben. Der blev jo ingen babyer døbt.
MariaMaria - mine børn skal selv vælge Jesus
|
|
Til toppen
|
|
|
#1417 - 23/01/2003 14:36
|
GlobalModerator
Bruger
|
Men nu er jeg jo blevet omvendt som 22 årig, og ønsker inderligt at vise Gud at jeg elsker ham for alt hvad han har gjort og at det er MIN EGEN Personlige beslutning, og derfor bliver jeg døbt.
Hvorfor så ikke "bare" vende tilbage til din barnedåb? Den er jo eviggyldig, og din tilbagevenden til din barnedåb er lige så meget din egen beslutning, som det er at lade sig døbe igen. Som du selv citerer Bibelen, så har du jo fået Helligånden i gave i din barnedåb. Hvorfor har du brug for den igen? Du har den jo allerede!
Men jeg forstå bare ikke hvorfor man ikke gør som de gjorde i bibelen, mht dåben. Der blev jo ingen babyer døbt.
Det er da klart! De har ikke haft muligheden for at blive døbte som børn - derfor blev de det som voksne. En helt anden situation end den du står i.
Bemærk, at jeg ikke har noget imod voksendåb, for det er kun glædeligt, når en ikke-døbt vælger at lade sig døbe og følge Jesus. Men jeg bliver ked af det, når nogle vælger at tilsidesætte den dåb, de fik som små.
Med venlig hilsen
Kristian
|
|
Til toppen
|
|
|
#1418 - 23/01/2003 14:41
|
Bruger
|
Nej jeg fik ikke helligånden som baby, det ville svare til at 99% af alle danskere går rundt med helligånden i sig da de er barnedøbt.. det tror jeg godt nok i på..
MariaMaria
|
|
Til toppen
|
|
|
#1419 - 23/01/2003 15:01
|
GlobalModerator
Bruger
|
I dåben får du Helligånden og troen. Alt som en gave fra Gud. Men du vælger selv, om du ønsker at gøre brug af troen! Helligånden kan uden besvær arbejde i personer, der ikke tror!
Men jeg fatter ikke, at du i mine øjne kan blæse så højt og flot på, hvad Gud lover os i dåben og lade dig gendøbe. Hvorfor kan et barn ikke tage imod helligånden og troen? Jesus siger selv, at vi skal lade de små børn komme til ham, og at vi ikke må hindre dem i det. Der er vel ingen grund til, at Jesus skulle sige dette, hvis han ikke mente det!
Men Maria: Vi ser meget forskelligt på hvorfor vi bliver døbte - og jeg tror ikke på, at vi bliver enige men derimod, at vi kommer til at køre i ring.
Med venlig hilsen
Kristian
|
|
Til toppen
|
|
|
#1420 - 23/01/2003 15:21
|
Bruger
|
Hej Nardus "Blæse højt og flot på" hmmm. Mig bekendt sagde Jesus "Lad de små børn komme til mig, dem må I ikke hindre, thi himmeriget er deres". Når himmeriget i forvejen tilhører børnene kan jeg ikke se nogen grund til barnedåb. I biblen nævnes igen og igen rækkefølgen: 1. tro, 2. Født på ny og derpå blev de 3. døbt. Altså troendes dåb !. Ap.g.2.41: På pinsedag tog mange mennesker imod Ordet, som Peter prædikede. Efter de havde gjort dette, blev de døbt. Ap.g.8.5: Da Filip kom til Samaria, troede indbyggerne her, og på grund af deres tro, lod de sig døbe. Ap.g.8.36: Da Filip underviste hofmanden, kom han til tro, og spurgte om han kunne blive døbt. Ap.10.47: Da Peter var hos høvedsmanden, talte han Guds Ord, så Helligånden faldt over dem alle. De tog imod Ordet og blev derefter døbt. Ap.g.16.15: Tyatira lyttede til Paulus´ undervisning, kom til tro og blev døbt. Der findes mange flere eksempler. Ordet blev forkyndt, mennesker kom til tro og omvendte sig, og dem, der troede, lod sig døbe. Så enkel er dåben i Bibelen. En handling udført af mennesker, som havde omvendt sig fra deres tidligere liv og var blevet født på ny. Det passer også fint med Jesus, der siger: Mark 16,16: Den, som tror og bliver døbt, skal blive frelst; men den, som er vantro, skal blive fordømt. Ifølge dette bliver vi ikke som spæde døbt med en dåb, der frelser, eller på en speciel måde binder os til Gud, indtil den dag, vi får troen. Derimod kommer vi til tro, bliver født på ny, og lader os døbe (og idet vi kommer til tro, er vi allerede frelst - også inden vi bliver døbt). Men det vil du måske blæse højt og flot på?  Med venlig hilsen Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#1421 - 23/01/2003 15:36
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hej Malli!
De eksempler, du trækker frem, er for mig at se i forbindelse med missionssituationer, hvor de, der bliver døbte, ikke har haft muligheden for barnedåben.
Hvis du ser i ApG 16,30-34 står der, at én blev døbt med hele sit hus, hvilket også må inkludere børn i mine øjne.
Men Malli, læg mærke til, at jeg ikke har noget imod voksendåb. Det, jeg ikke er vild med, og som jeg ikke mener, at der kan argumenteres for med Bibelen i hånden, er gendåb.
Hvad er det, der forhindrer et barn/et spædbarn i at tro?
Med venlig hilsen
Kristian
|
|
Til toppen
|
|
|
#1422 - 23/01/2003 15:42
|
GlobalModerator
Bruger
|
Og så glemte jeg alligevel at få det hele med.
Derimod kommer vi til tro, bliver født på ny, og lader os døbe (og idet vi kommer til tro, er vi allerede frelst - også inden vi bliver døbt).
Det stemmer ikke helt overens med Joh, 3,5, hvor Jesus siger, at "den, der ikke bliver født af vand og ånd, kan ikke komme ind i Guds rige".
Hvordan kan du komme ind i Guds rige, hvis du allerede er frelst ved tro inden du bliver døbt?
Med venlig hilsen
Kristian
|
|
Til toppen
|
|
|
#1423 - 23/01/2003 16:43
|
Bruger
|
Hej igen
Du skriver: "De eksempler, du trækker frem, er for mig at se i forbindelse med missionssituationer, hvor de, der bliver døbte, ikke har haft muligheden for barnedåben." Det er jo så et spørgsmål om fortolkning. Jeg ser det ikke på denne måde.
Endvidere: "Hvad er det, der forhindrer et barn/et spædbarn i at tro?" Jeg mener ikke at spædbarnet tager bevidst stilling til hvorvidt Jesus Kristus er Herre eller ej. I nævnte enestående eksempel blev hele husstanden frelst og døbt gennem een mands tro, nemlig fangevogterens. Nu ved jeg ikke om vi så kan tage dette eksempel som "bevis" på at hvis bare een i husstanden tror, ja, så bliver hele hus-standen pr. automatik frelst? Andre skriftsteder understøtter ikke dette. Iøvrigt fremgår der ikke om der var spædbørn.
Du har ikke noget imod voksen-dåb, det har jeg heller ikke. Til gengæld klandrer du "gen-døberne". Gendøberiet bliver ikke nævnt i biblen, men det gør barnedåben til gengæld heller ikke.
Med venlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#1424 - 23/01/2003 16:52
|
Bruger
|
Hej Nardus
Du skriver: "Det stemmer ikke helt overens med Joh, 3,5, hvor Jesus siger, at "den, der ikke bliver født af vand og ånd, kan ikke komme ind i Guds rige".
Nej, men det stemmer med Rom. 10,10 " Thi når du med din mund bekender Jesus som Herre, og i dit hjerte tror at Gud opvakte ham fra de døde, skal du blive frelst. Thi med hjertet tror man til retfærdighed, og med munden bekender man til frelse"...og senere "enhver, som påkalder Herrens navn skal frelses".
Med venlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#1425 - 23/01/2003 16:53
|
GlobalModerator
Bruger
|
Du har ikke noget imod voksen-dåb, det har jeg heller ikke. Til gengæld klandrer du "gen-døberne". Gendøberiet bliver ikke nævnt i biblen, men det gør barnedåben til gengæld heller ikke.
Nej, gendøberi er ikke nævnt i Bibelen ligesom barnedåb ikke er. Men, hvis Gud lover noget, så holder han det også, og der er ikke grund til at gøre dem om igen.
Forestil dig følgende situation: En person, der ikke er barnedøbt, vælger at lade sig voksendøbe, da han er 20 år. Han lever med Gud indtil han er 30 år, hvor han af en eller anden årsag ikke længere holder kontakten med Gud vedlige. Da han bliver 50 år, begynder han at komme i en menighed igen (her taler vi ikke om Folkekirken, da hendåb ikke er tilladt). Endnu en gang går det op for ham, at det med Gud, faktisk er sandheden.
Skal han lade sig døbe en gang mere, eller gælder hans 1. dåb stadig?
Med venlig hilsen
Kristian
|
|
Til toppen
|
|
|
#1426 - 23/01/2003 17:00
|
Bruger
|
Hej Nardus
Du skriver: "Skal han lade sig døbe en gang mere, eller gælder hans 1. dåb stadig?"
Hvis manden var 20 år var han i den alder i stand til at tage stilling - altså en troendes dåb, og derfor må denne dåb gælde.
Med venlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#1429 - 23/01/2003 17:25
|
Bruger
|
Hej Nardus
Ham Gud er ikke altid let at blive klog på ! Som Asbjørn engang tidligere skrev er biblen ikke entydig mht dåb, det er den så heller ikke mht frelse/dåb. Derfor kan vi ikke gøre ret meget andet end at handle som vi har samvittighed til / hvad Ånden vejleder os til.
Med venlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#1430 - 23/01/2003 23:59
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Nardus nu hænger du ligesom som rosinen i pølseenden, så du kommer lige for skud fra mig også.
Jeg syntes barendåb er fint nok, men jeg fristen til at spørge, hvor man har det fra og hvorfor det betragtes som så vigtigt.
Som bekendt ved jeg ikke af, at der står i bibelen, at vi skal døbe nyfødte babyer. Derimod ved jeg, at jesus siger "Lad de små børn komme til mig" og et andet sted noget med, at børnene skal arve Guds rige, og man skal tage imod frelsen som et barn.
Der er ikke noget af det der tyder på barnedåb. Det første tyder mere på oplæring af børn i troen. Det sidste, at man skal tage imod frelsen med et barns "naivitet og godtroenhed".
Hvis nogen kunne vise mig, hvor i Bibelen barnedåben beskrives og bekendtgøres, ville det gavne mig og mange andre. Hvis nogle så ikke er så stærke i bibelvers, skulle de måske tage og finde ud af, om der er så meget hold i deres syn på vigtigheden i barnedåb.
Jeg kan ikke selv huske min egen dåb, men jeg går ud fra jeg var rimelig fraværende omkring selve handlingen. Derfor har jeg svært ved at se vigtigheden i, at jeg har taget imod helligånden. Så hvis der ikke er noget der tyder på, at børn skal døbes FØR de har en tro, hvorfor så ikke bare vente?
Slutteligt forstår jeg simpelthen ikke, hvorfor denne ting er så ufattelig vigtig. Næsten hver gang dåben er blevet taget op, er der nærmest blevet truet med bål og brand og alverdens ulykker og afgudsdyrkelser fra forskellige sider. Så forklar dog lige ud fra bibelen, så det er muligt at vurdere emnet ud fra det, emnet ligger i.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#1431 - 24/01/2003 09:12
Re: Barnedåb
[Re: Machine_A]
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej alle Jeg blander mig lige.....  Du spørger hvor i bibelen vi mener der står noget om barnedåb..... Vi kan hurtigt blive enige om at der ikke står noget entydigt klart hverken om barnedåb eller voksendåb....  Men et vers der har været fremme (Nardus) er Kol 2v11 hvor dåben klart og tydeligt sammenlignes med omskærelsen...... Og omskærelsen er beskrevet meget klart.... Er der tale om en voksen mand som blliver troende (Abraham) skal han omskæres ved troen. Men er der tale om sønnerne (babyerne) til troende forældre skla babyen omskæres på den ottende dag - det kalder jeg barneomskærelse/dåb. For mig betyder det at hvis man driver mission et sted hvor folk ikke har kendt Jesus og ikke er døbt --- jamen så er voksendøb af de første kristne på det sted det eneste rigtige - de kan jo ikke andet. Men børnene til dem har jo muligheden for at døbes som børn, ligesom Abrahams børn havde muligheden for at blive omskåren på ottende dagen... Derfor mener jeg at man som kristen bør døbe barnet som barn...  Budet om omskærelsen på ottende dagen var til de troende - ikke de ikke troende - derfor mener jeg også at det med at omskærelsen er billede på barnedøb er talt til de troende og ikke ment som en traditionsdåb..... Et andet billede på dåben er udvandringen fra Egypten..... Eller rettere gennemgangen af det røde hav.... Det var ikke kun de voksne som måtte gå over - det var både babyer, børn, unge, voksne og gamle.... Ja selv babyer som ikke engang kunne gå selv, men måtte bæres af en voksen.... Der hvor jeg tror vi går forbi hinanden er tolkningen af versene om at Jesus siger at himmeriget er børnenes.... I siger at det automatisk er deres.... Vi siger at det betyder at himmeriget OGSÅ er deres og ikke kun for voksne.... Det er vist et fortolknings spørgsmål (hvad mon der står i grundteksten  ) Traditions dåb er også gældende for Helligånden er stor og stærk nok til at arbejde i et menneske selvom det ikke selv har bedt ham om det. Gud er stærk nok til at holde sin del af aftalen også selvom vi svigter i en årrække.... Hvor var vi hvis Gud var afhængig af at vi var trofaste  Jesus siger "lad de små børn komme til mig" --- det er det vi lader dem gøre vha dåben..... Den der med at "...nogle kvinder bar deres børn til Jesus..." Der er meget tolkning i dette stykke.... - Kvinderne bar børnene til Jesus - de ønskede at deres børn skulle møde Jesus, børnene gik ikke selv men blev båret = små børn.... - Desciplene blev sure og sagde at de ikke skulle belemre Jesus med små børn der ikke bevidst kunne tale stilling til alt det med Jesus.... Desciplene mente at Jesus kun var for voksne...  - Jesus irettesatte desciplene - ikke mødrene eller børnene.... Jesus viste glæde over at de kom med børnene til ham.... Jesus sagde at det var helt på sin plads at børnene blev bragt til ham for himmeriget er nemlig også for dem (ikke kun for voksne)...  - Desciplene stod med røde øre mens Jesus velsignede børnene og tog sig kærligt af dem..... og gav dem sin fulde opmærksomhed....  Hvis Guds rige automatisk tilhører børnene ville de ikke have brug for velsignelse for der er ingen større velsignelse end at være inkluderet i den flok som arver Guds rige.... Nå nu bliver det her vist langt..  ... jeg stopper her og ser hvad der sker
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#1432 - 24/01/2003 09:19
|
Bruger
|
Hej malli Du skriver: Men begrundelsen for barnedåb er så vidt jeg ved at man mener at udøbte børn havner i flammerne, og det mener jeg så ikke at der er nogen bibelsk begrundelse i. Jeg vil skåne læserne for endnu et langt inlæg og henviser til mit svar til MaschineA fra i dag. Dog vil jeg lige sige at BEGRUNDELSEN for barnedåb ikke er at vi tror at børnene kommer i flammerne hvis ikke --- men den vigtigste BEGRUNDELSE er at vi mener at Jesus har sagt så mange ting som kan tolkes til barnedåb at vi er nød til at tro at det Jesus mener at vi som kristne skal barnedøbe vores børn.... Når Jesus har sagt det må vi gøre det.... Læs lige mit svar til MA inden du skælder mig ud
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#1433 - 24/01/2003 10:06
Hvad Bibelen faktisk siger om barnedåben
|
GlobalModerator
Bruger
|
Kære Malli, Machine_A, Nardus og andre... Dette er jo en tilbagevendende debat og der er vist blevet sagt alt det som næsten kan siges om den sag. Jeg vil derfor blot henvise til mit tidligere indlæg om samme emne. Desuden: Alle for hvem dette spørgsmål virkelig betyder noget burde læse Leif Andersens lille bog: Hvad Bibelen faktisk siger om barnedåben. Forlaget skriver om bogen:
Dåben er væsentlig i en kristens liv. Desværre er den også anledning til forvirring og splittelse. Ved forskellige lejligheder har Leif Andersen været i samtale med blandt andet pinsefolk og baptister om barnedåben. Det har tvunget ham til at arbejde sig helt ind til kernen i spørgsmålet. Han indrømmer, at det ikke er muligt at finde ét skriftsted, som klart taler om barnedåb, når det læses isoleret. Men i Det Nye Testamente finder han flere fakta, som understreger, at barnedåben er i overensstemmelse med evangeliets ord.
Bogen er præget af den kærlige respekt for folk med andre meninger, som gør en samtale mulig. Den er også præget af den fasthed i spørgsmål, man er blevet overbevist om, som gør, at det hele ikke ender i pjat og ligegyldighed.
En letlæst og vedkommende bog om et emne, som bør stå centralt hos enhver kristen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#1434 - 24/01/2003 10:08
|
GlobalModerator
Bruger
|
Tja, nu tog Esmaralda over, og jeg synes faktisk, at hendes svar dækker meget af det, jeg har forsøgt at sige, så der kommer ikke nogen lang udredning fra min side denne gang  Med venlig hilsen Kristian
|
|
Til toppen
|
|
|
#1435 - 24/01/2003 10:31
|
Bruger
|
Hej Nardus Det var ikke for at tage over - jeg ville bare lige komme med mit syn på sagen.... håber ikke jeg var for anmasende...
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#1437 - 24/01/2003 10:54
Re: Hvad Bibelen faktisk siger om barnedåben
|
Bruger
|
Kære Asbjørn
Der findes som du også selv referer til flere syn mht dåben. Men når MariaMaria får denne "Men jeg fatter ikke, at du i mine øjne kan blæse så højt og flot på, hvad Gud lover os i dåben og lade dig gendøbe " serveret synes jeg at det tangerer til respektløshed. Hun blæser jo lige præcis ikke på hvad Gud siger (som jeg så forsøger at argumentere for), hendes indlæg lyser jo langt væk af kærlighed til Jesus.
Med venlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#1439 - 24/01/2003 11:25
[Re: Esmaralda]
|
Bruger
|
Til dig esmaralda..
For mig betyder det at hvis man driver mission et sted hvor folk ikke har kendt Jesus og ikke er døbt --- jamen så er voksendøb af de første kristne på det sted det eneste rigtige - de kan jo ikke andet. Men børnene til dem har jo muligheden for at døbes som børn, ligesom Abrahams børn havde muligheden for at blive omskåren på ottende dagen... Derfor mener jeg at man som kristen bør døbe barnet som barn...
mine forældre er IKKE troende, og jeg er sikker på at de døbte mig fordi der var anledning til gaver og god mad.. min gudmor er Heller ikke troende, jeg er ikke opvokset i et kristent hjem overhovedet..
Traditions dåb er også gældende for Helligånden er stor og stærk nok til at arbejde i et menneske selvom det ikke selv har bedt ham om det. Gud er stærk nok til at holde sin del af aftalen også selvom vi svigter i en årrække
Problemet opstår også når vi vi får at vide at i bjergprædiken.. Bed, så skal der gives jer; søg, så skal I finde; bank på, så skal der lukkes op for jer... Søg først hans rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift..
Det er så smukke ord, og tak herren for dem.. Vi har fået et valg som hedder at vi selv må bestemme om vi vil ha Gud i vores liv.. Vi skal søge ham FØRST.
Om med disse ord vil jeg slutte af med at sige, at pga at jeg for ½ år siden valgte at følge Jesus fordi jeg elsker ham at hele mit hjerte, så lader jeg mig døbe for at modtage helligånden, og blive tilgivet for mine synder og få vasket alt ren igen, og bare starte helt forfra i et helt nyt liv med Jesus. Det valg har jeg ALDRIG taget før.
Jeg satte alt mit håb til Herren, og han bøjede sig ned til mig og hørte mit råb om hjælp; han trak mig op af undergangens grav, op af slam og dynd; han satte min fod på klippen, så jeg stod fast.
MariaMaria
|
|
Til toppen
|
|
|
#1440 - 24/01/2003 11:30
|
GlobalModerator
Bruger
|
Kære Maria! Før du træffer dit endelige valg, så prøv at tage et kig på denne artikel. Med venlig hilsen Kristian
|
|
Til toppen
|
|
|
#1441 - 24/01/2003 11:32
|
Bruger
|
Hej Nardus
Ja, her står:"De fordømmer gendøberne, som misbilliger barnedåben og påstår, at børn frelses uden dåb. ".
Jeg er godt klar over at både Luther og den Katolske Kirke var enige om denne fordømmelse af gendøberne, og var enige om at udrydde dette fænomæn!. Men gør det dette til sandheden? Ærlig talt tvivler jeg meget stærkt på at Jesus ville fordømme at mennesker i kærlighed og troskab til ham ville lade sig døbe på deres tro (fremfor deres barnedåb).
Med venlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#1442 - 24/01/2003 12:01
|
Bruger
|
Jeg har truffet et valg, og jeg er sikker på at Jesus bemærkning til jer ville være følgende:
»Hvorfor gør I det svært for kvinden? Hun har gjort en god gerning mod mig..
MariaMaria
|
|
Til toppen
|
|
|
#1443 - 24/01/2003 12:33
|
Bruger
Reg.: 24/01/2003
Sted: DK
|
Jeg har også døbt min søn, men det var nu mere for, at være sikker på, at hvis jeg en dag går fra denne verden, at der er andre der vil følge mit ønske om, at oopdrage min søn i den kristne tro. Og ligeledes give mit løfte om, at det er i denne tro, jeg vil opdrage og oplyse min søn om i hele hans liv. Er det mig der har misforstået noget eller.......????? Hilsen Kellie
Hilsen Kellie
|
|
Til toppen
|
|
|
#1444 - 24/01/2003 13:34
[Re: Kellie]
|
Bruger
|
Hej Kellie,
jeg tror ikke at det er forkert, for du gjorde det med hjertet.. Jesus vil at vi skal være oprigtige..
persoligt, skal mine børn barnevelsignes også når de er gamle nok kan de vælge om de vil disciples og døbes..
selvom du dør, kan du da være ligeså sikker på om barnet bliver opdraget med den kristne tro efterfølgende, om barnet så er døbt eller ej.. Mit ønske r jo det sammen selvom mit barn ikke er døbt. Det kommer jo an på om den nye værge for barnet vil opfylde dit ønske eller ej.. og så betyder det nok ikke noget for værgen om barnet er døbt eller ej..
MariaMaria
|
|
Til toppen
|
|
|
#1445 - 24/01/2003 13:38
Barne(fup)dåb KONTRA Real baptising
|
Bruger
Reg.: 03/05/2002
Sted: Holstebro/ Danmark
|
Nu står der jo en masse om voksendåb....
Dernæst......læs videre i "dåb---at kaldes tilbage"
Barnedåben....giver ikke mening... Fordi du ligesom nedtvinger troen over barnet....Nu skal du være kristen!!!! Well....hvad nu hvis barnet ikke ønsker det???....**S**
Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle ting jeres ønsker frem for Gud i bøn og taksigelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#1446 - 26/01/2003 13:29
|
Bruger
|
Hej Maria
De ting jeg har sagt er bestemt ikke for at gøre ting svære for dig eller andre der er blevet gendøbt.
Jeg kommer med min udlægning af hvad jeg mener der står i Bibelen - du med din..... Vi finder først ud af hvem der har ret når vi ses i himlen - måske har vi begge ret. Men i mit liv er det vigtigt at jeg følger Bibelens/Guds ord på en måde som jeg tror det er ment.
Jeg vil lige sige at jeg ikke har noget imod hverken barnedåb eller voksendåb, men jeg har svært ved at se nødvendigheden af gendåb. Da jeg tror at Gud er stor og stærk nok til at holde hans del af pagten selvom vi ikke kan/vil. Jeg har det sådan at gendåb sker for at mennesket skal FØLE sig på rette vej - men frelse kommer ikke af følelser.
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#1447 - 26/01/2003 13:35
[Re: Kellie]
|
Bruger
|
Hej Kellie
Nej jeg tror ikke du har misforstået noget. Når man døber sit barn lover man Gud -og dem der er i kirken er vidner om det - at man vil opdrage barnet i den kristne tro.
Jeg er af den overbevisning at barnedåb er godt og at Gud er glad hvergang et barn bliver døbt. Og han er endnu gladere når barnet efterfølgende bliver opdraget i tro på ham.
Hvis man ikke er blevet døbt som barn og alligevel senere kommer til tro er voksendåb fuldt ud lige så acceptabel.
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#1448 - 26/01/2003 15:32
|
Bruger
|
Hej Esmeralda
Jeg har ikke kunnet finde dit svar til Maschine A.
Men du skriver:
"Dog vil jeg lige sige at BEGRUNDELSEN for barnedåb ikke er at vi tror at børnene kommer i flammerne hvis ikke --- men den vigtigste BEGRUNDELSE er at vi mener at Jesus har sagt så mange ting som kan tolkes til barnedåb at vi er nød til at tro at det Jesus mener at vi som kristne skal barnedøbe vores børn....
Når Jesus har sagt det må vi gøre det.... "
Først skriver du at "det kan tolkes", og så "når Jesus har sagt det...", men hvornår har Jesus sagt dette?
Med venlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#1449 - 26/01/2003 15:43
|
Bruger
|
Hej Esmeralda
Du skriver:"Jeg har det sådan at gendåb sker for at mennesket skal FØLE sig på rette vej - men frelse kommer ikke af følelser. "
Det er der vist ingen der påstår! Men begrundensen for voksendåb og gendåb ligger i den "troendes dåb", som beskrevet i biblen (og som jeg vist har skrevet mange gange før). Altså at man siger "Ja" til at have Jesus som Herre, omvender sig fra sine synder OG bliver døbt. Igennem dåben begraver man herved det gamle menneske. Hvis man er barnedøbt og bliver i troen er der jo ikke så meget at omvende sig fra. Nogle igen er barnedøbt, lever en periode i verden, omvender sig, og henholder i tro sig til deres barnedåb. Andre igen, barnedøbt, lever en periode i verden, omvender sig, og bliver døbt på deres tro.
Altså er det et spørgsmål om tro og IKKE følelser.
Med venlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#1450 - 26/01/2003 23:13
|
GlobalModerator
Bruger
|
Kære Carsten Jeg er chokeret over hvordan du i den grad kan læse noget ganske andet end det jeg siger. Du skriver:
En mand der på sit dødsleje omvender sig fra sine synder, og bekender Jesus som sin Herre og Frelser, men som ikke når at blive døbt, vil du altså mene bliver dømt til helvede?
Hvor i al verden har du set mig skrive det?? Jeg skriver jo lige præcis det modsatte!!
Du skriver også:
Jeg ved ikke hvorfor der er så mange der er ivrige for at smide børnene i helvede hvis de ikke er døbt, men sådan ser Gud altså ikke på det...
Hvem har bildt dig ind at nogen skulle ønske det, Carsten?? Jeg skriver jo lige netop at det står i Guds magt at frelse hvem han vil - døbt eller ej! Hvorfor fordrejer du mine ord og konstruerer den slags falske modsætninger? Er det (stadig...) bare dit ærinde at skabe splid? Eller læser du med bind for øjnene? Eller forstår du slet ikke dansk?
|
|
Til toppen
|
|
|
#1451 - 27/01/2003 10:24
|
Bruger
|
Hej malli
Hvornår har Jesus sagt det - ja det er jo der vi tolker forskelligt.
Når Jesus siger at vi skal lade de små børn komme til ham for Guds rige høre sådanne til. - Du tolker at så er børnene automatisk indlemmet i Guds rige - Jeg tolker at børnene også har ret til at være indlemmet i Guds rige (ved dåb)
Bare her har vi jo en forskel som betyder alverden i forhold til dåb...
Der er også et sted jeg mener at det er i et af brevene hvor omskærelsen direkte sammenlignes med dåben - det tolker jeg så som at når omskærelsen var bestemt (af Gud) til at komme på ottendedagen må dåb også kunne udføres på babyer. Jeg kan desværre ikke huske nøjagtigt hvor det står lige nu, men jeg kan da finde det igen hvis du gerne vil have det.
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#1452 - 27/01/2003 10:28
|
Bruger
|
Hej igen Øhhh... mit inlæg til MachineA er skrevet 24/01/2003 klokken 9:12 i denne tråd Jeg kan desværre ikkefinde ud af at lave de der smarte henvisninger  hvor man bare kan klikke og så er man der.
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#1454 - 27/01/2003 12:35
|
Bruger
|
Men gendåb vil jeg heller ikke selv kalde det for, for mig er jeg ikke blevet døbt før.. jeg er aldrig blevet døbt i min tro på jesus kristus , før igår.. og det var ikke for at jeg kunne føle mig på rette vej, men det var for at vise jesus og meningheden at jeg virkelig mener det.. og jeg fik Guds velsignelse inden jeg gjorde det, så du kan umuligt have noget i mod det.. og helligånden var der.. det var så åndeligt, så rent og så fedt..
MariaMaria - født på ny.
|
|
Til toppen
|
|
|
#1455 - 27/01/2003 13:17
|
Bruger
|
Hej Maria Jeg er bestemt ikke i tvivl om at du har gjort det i fuld oprigtighed og alt det der.... og jeg er heller ikke i tvivl om at GUd kan se det og han vil ikke straffe dig med eveg fortabelse.... Som jeg ved en anden lejlighed har skrevet tror jeg noget andet end dig, men det bliver først når VI MØDES i himlen vi finder ud af hvordan det hele hænger sammen.... Du skrev: Men gendåb vil jeg heller ikke selv kalde det for, for mig er jeg ikke blevet døbt før.. Nej det var det jeg mente ---- for Gud var/er du blevet døbt, men for DIG var du ikke før i går..... Jeg ud fra min tro ser det som tvivl på at Gud holder fast ved sin del af dåbspagten - du ser det på en anden måde, men det fordømmer jeg ikke. Der har været mange tvivlere gennem tiden - Thomas var en af dem - jeg er selv en af dem (ikke lige på dette område, men på så mange andre) Ingen kan sige sig helt fri for tvivl tror jeg... Gud fordømmer ikke tvivlere - det gør jeg bestemt heller ikke - så skulle jeg fordømme Thomas som Jesus tog sig ekstra kærligt af - og jeg skulle fordømme mig selv.... Håber du forstår min mening med dette her. Jeg vil så nødig tage din glæde fra dig bare fordi jeg mener noget andet....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#1456 - 27/01/2003 17:05
|
Bruger
|
Hej Netmissionær, Jeg tror vist jeg skylder dig en undskyldning... Jeg tror at jeg bed mærke i at du skrev: "Når vi altså sammenholder de forskellige steder hvor Jesus og hans apostle taler om hvad der frelser os, så kan jeg kun komme til eet resultat: Det gør dåben og troen. Ingen af dem kan stå alene." ...og fik vist ikke rigtigt fordybet mig i at du mener at Gud gør sine undtagelser. Det beklager jeg... Da jeg skrev det med at nogle synes at være ivrige med at få smidt de udøbte børn i helvede, da var det ikke dig jeg henviste til, men jeg kan huske at have læst et indlæg i dette debatforum (eller var det på Giraffen?), hvor der blev argumenteret for at en nyfødt baby kunne blive smidt i helvede, fordi Gud vidste om barnet senere ville have valgt Gud fra. Jeg er ked af at jeg ikke fra start af fik præciseret dette. Beklager...  Mvh. Carsten
|
|
Til toppen
|
|
|
#1457 - 03/02/2003 01:18
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Tak til alle for svar.
Og Asbjørn..... jaaaamen dén bog står da et sted på min bogreol. Og nu da jeg lige har afsluttet en ENORM bog om Romerriget fra 50'erne, mangler jeg ligesom noget aftenlæsning. Dét har jeg så lige fundet.....
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
|