Menu
Hvem er online
2 registrerede (kongstad, Kristenliv) og 10 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#13959 - 24/06/2003 12:48 Sankt Hans
Lord Dean
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
Sankt Hans (Johannes Døberens) aften bliver landet over fejret med bål og heksebrændinger. Er det noget vi som kristne bør deltage i? Jeg mener, har vi ret til at dømme nogen til døden, ret til at slå ihjel? Jeg ved godt at det ikke er levende mennesker der i dag brændes på bålet, men slår vi ikke et menneske ihjel i vores sind? Folk kan være vildfarne og i Satans klør, men det giver os da på ingen måde ret til at brænde dem - ej heller symbolsk!

Gud være os nådige og give os fred!
Michael Hedegaard

www.hedegaard.nu / www.naturister.eu

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#13960 - 24/06/2003 13:33 Re: Sankt Hans [Re: Lord Dean]
joppe
Bruger

Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
Mange kristne er jo store tilhængere af dødsstraf. Så jeg kan ikke se noget problem.

Religionsstuderende, Katolik, Frimurer

Til toppen 
#13961 - 24/06/2003 13:45 Re: Sankt Hans [Re: joppe]
Lord Dean
Bruger

Okay, men udfra min fortolkning af Bibelen, så gælder Det Femte Bud stadig:

Det femte bud:
Du må ikke begå drab.

Det vil sige: Vi skal frygte og elske Gud, så vi ikke volder vor næste nogen skade på hans liv eller tilføjer ham nogen lidelse, men hjælper ham og står ham bi i al legemlig nød.

Jeg mener IKKE at menneskelige lovgivning rangerer højere end de Gudgivne love, og dermed kan ej heller dødsstraf tillades. Ligesom heksebrændinger også bandlyses...

Michael Hedegaard

Til toppen 
#13962 - 24/06/2003 13:50 Re: Sankt Hans [Re: Lord Dean]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Lord Dean

Fra min bibel ved jeg at vi ikke må slå ihjel, er heller ikke tilhænger af dødsstraf osv: Men Sankt Hans er jo andet end dette. Det er samvær og hygge. "Tag ikke, smag ikke, rør ikke" "og for den rene er alting rent".

Naturligvis hvis du tænker på drab, brændende lig, dødsstraf og andre rædsler Skt. Hans aften vil jeg råde dig til at blive hjemme !

Men kan du af hjertet takke Gud for dette samvær er du ren af hjertet, og det er vel det der gælder !

Med kærlig hilsen

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#13963 - 24/06/2003 13:56 Re: Sankt Hans [Re: malli]
Lord Dean
Bruger

Er det ikke svært at tænke på andet end "drab, brændende lig, dødsstraf og andre rædsler" når der øverst på bålet er placeret en menneskedukke?

Det er muligt at du går med skyklapper på, men det er altså ikke alle der ønsker at går gennem livet på den facon. Hvis du blot lukker øjnene for disse menneskebrændinger, lader være med at påtale det, så giver du også din accept af det når du deltager i festlighederne.

Michael Hedegaard

Til toppen 
#13964 - 24/06/2003 13:57 Re: Sankt Hans [Re: Lord Dean]
MariaMaria
Bruger

Reg.: 22/01/2003
Sted: København

Men Lord Dean

som malli skriver, tager du til sankt hans fest for hyggelig samværs skyld, så er du ren i sind og derved er der altså ikke noget galt i det..

så ja bliv du hjemme, hvis du tænker på drab og brænding Sankt hans aften.. hehe så tror jeg nu også at du er den eneste dansker tilbage som gør det, eller ihvertfald tæt på.. Desuden troede jeg at det bare var midsommeren vi fejrede.. men sådan er vi jo nok opdraget så forskelligt.

MariaMaria

vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft

Til toppen 
#13965 - 24/06/2003 14:00 Re: Sankt Hans [Re: Lord Dean]
MariaMaria
Bruger

Det er en heks ikke et menneske.. det var noget man troede på fantes i gamle dage.. altså helt ærlig, skal vi så også stoppe med at sætte nisser i vindueskarmen? Det er jo bare for sjov.. at der virkelig var nogle som troede på det engang, det skal vi da ikke stå til ansvar for..

MariaMaria

vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft

Til toppen 
#13966 - 24/06/2003 14:10 Re: Sankt Hans [Re: MariaMaria]
Lord Dean
Bruger

Du skriver:
"Det er en heks ikke et menneske"... mig bekendt er en heks en person (et menneske) som står i ledtog med Djævlen. Så jo, de findes i høj grad og er ikke et fantasiprodukt!

Angående nisserne, ja så synes jeg faktisk vi skulle smide dem på bålet i stedet for heksene. Min begrundelse er, at de fjerner fokus på hvad julen egentlig handler om... nemlig at Ordet blev kød, Jesu fødsel

Du har ret i at vi ikke skal stå til ansvar for hvordan tidligere generationer har opfattet verden, men vi står i høj grad til ansvar for vores egen færden på jorden! Og så kan vi ikke undskylde os med tidligere generationers vildfarelser!

Michael Hedegaard

Til toppen 
#13967 - 24/06/2003 14:15 Re: Sankt Hans [Re: MariaMaria]
Lord Dean
Bruger

så ja bliv du hjemme, hvis du tænker på drab og brænding Sankt hans aften.. hehe så tror jeg nu også at du er den eneste dansker tilbage som gør det, eller ihvertfald tæt på.. Desuden troede jeg at det bare var midsommeren vi fejrede.. men sådan er vi jo nok opdraget så forskelligt.

Nu er jeg sådan set lige glad med hvordan den "normale" dansker ser på denne sag, for den "normale" dansker er en dødsdømt hedning. Som kristne er vi her ikke for at være som hedningene, men for at konfrontere verden og synden og forkynde evangeliet!

Michael Hedegaard

Til toppen 
#13968 - 24/06/2003 14:17 Re: Sankt Hans [Re: Lord Dean]
MariaMaria
Bruger

Jeg tror altså ikke på heske overhovedet.. måske er det fordi jeg tænker på dem man læser om i tegneserierne, og eventyrene.. som kan trylle og lave forbandelser osv osv..

Men som du selv skrev i et andet indlæg, så er det jo altså ikke den måde vi skal nå folket på.. det er ikke ved at være "religiøse" og stoppe alle muligt hedenske tradisioner. Men ved at få kærlighedsbudskabet ud om jesus..

Ps. jeg er altså glad for min mors nisser.. og nej de har ikke taget fokus væk fra jesus overhovedet, ligesom påskeharren heller ikke har det..

MariaMaria

Til toppen 
#13969 - 24/06/2003 14:26 Re: Sankt Hans [Re: Lord Dean]
MariaMaria
Bruger

men stadig så har du ret i, at vi bør ikke være som hedningene nej.. men hmm jeg tog faktisk ikke til sankt hans fest igår, fordi jeg synes det er noget plat hedensk fis.. men det betyder jo ikke at hvis jeg tog derud at jeg så ville være som dem.. altså vi skal ikke afskærer os og isolere os fra verden, bare fordi vi ikke er som dem.. du kunne jo have taget ud til bålet og vidnet til dem der stod ved siden af!!

Maria

Til toppen 
#13970 - 24/06/2003 14:37 Re: Sankt Hans [Re: MariaMaria]
Lord Dean
Bruger

Hvis du giver dig til at vidne, så forkaster du også indirekte rigtigheden i det folkeskaren foretager sig, altså menneskebrænder. Og når du på den måde gør op med menneskebrændingerne, så er det kun fint at du er til stede. Men ellers kan din tilstedeværelse opfattes som en accept af menneskebrændingerne, hvilket er i klar modstrid med Det Femte Bud.

Michael Hedegaard

Til toppen 
#13971 - 24/06/2003 14:46 Re: Sankt Hans [Re: Lord Dean]
MariaMaria
Bruger

Det vil jeg altså slet ikke give dig ret i.. nu siger du at du vil opfattes som om du acceptere menneskebrændingen.. hvem er det der opfatter det sådan? Er det alle de andre danskere? Nej så må du altså til at få fodfæste igen, og stik så lige en finger i jorden, sådan er ikke-kristne altså ikke, du gør dem til total uhyrer, jeg ved ikke med dig, men min familie er ikke-kristne, og jeg har mange ikke-kristne venner, de er altså ikke så koldblodedet og barbariske, som du gør dem til.. er det Gud, nej han kender mig hjerte, jamen hvem er det så der opfatter det sådan?

Til toppen 
#13972 - 24/06/2003 15:45 Re: Sankt Hans [Re: Lord Dean]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Lord Dean

"Det er muligt at du går med skyklapper på, men det er altså ikke alle der ønsker at går gennem livet på den facon. " Uh, tak tak mange tak (ja, det var vist ironisk).

Jeg må indrømme at jeg har svært ved at blive rystet i min grundvold over Sankt Hans. Præsten har ikke advaret imod det, bibelen giver ikke anledning til advarsler i den henseende, jeg har heller ikke følt "det er forkert", så....

"så giver du også din accept af det når du deltager i festlighederne. " og?

"For jeg er vis på, at hverken død eller liv eller engle eller magter eller noget nuværende eller noget kommende eller kræfter eller noget i det høje eller i det dybe eller nogen anden skabning kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre." (Rom. 8,38)

Med kærlig hilsen

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#13973 - 24/06/2003 17:02 Re: Sankt Hans [Re: Lord Dean]
Maria15
Bruger

Reg.: 01/04/2003
Sted: Lille by
Hej LD

Da jeg læste dit indlæg, synes jeg det lød lidt tosset, men så kom jeg i tanke om, at jeg faktisk har tænkt på lidt af det samme.

Bare hvor jeg tænkte, hvad Jesus ville sige, hvis han kom når jeg så en film, og spurgte hvad jeg lavede, og jeg svarede at jeg "hyggede" mig. Film handler nogle gange om mord, vold, ægteskabsbrud og m.m.

Nogle gange, synes jeg, har vi nogle underlige måder at "hygge" os på, men jeg ved ikke om det er forkert. Men jeg tror, at det er svært at tage afstand fra.

Det var så min mening, selv om der ikke var meget.

Kærlig hilsen Maria

Til toppen 
#13974 - 24/06/2003 17:13 Re: Sankt Hans [Re: Maria15]
MariaMaria
Bruger

Hej Maria

jeg synes faktisk det var en rigtig rigtig god pointe du kom med der..

hilsen navnesøster

Til toppen 
#13975 - 24/06/2003 18:42 Re: Sankt Hans [Re: Lord Dean]
Anonym
Anonym

Hej Lord Dean

jeg var også til bålaften i går aftes, og jeg kommer hvert år til at tænke på, hvad de kristne gjorde for nogle hundrede år siden. Dengang var det ikke en dukke på bålet, men en stakkels tilfældig person, som samfundet havde udset sig som syndebuk.
Dengang var livet hårdt pga. sygdomme osv., og hvem som helst der skilte sig lidt ud, kunne blive udråbt til "heks".

Det var også i den tid man anvendte "Vandprøven".
Man tog en anklaget heks/troldmand, og bandt vedkommende og smed dem i dybt vand.
Hvis de flød ovenpå, var de i ledtog med Satan, og de blev taget op og brændt på bålet.
Hvis de sank til bunds og druknede, blev de frikendt........

Så onde er mennesker, og det er vi også i dag. Tiden er blot en anden.
Det kan man passende tænke over, ved sådan en bålaften.
Samtidig, kan man benytte lejligheden til at møde venner og bekendte, og have det hyggeligt sammen. For mig, maner bålet til rummelighed og forståelse for andre mennesker. Det har jeg brug for, for i grunden er jeg hverken særlig rummelig eller forstående.

Det var lige et par tanker.

Fred og alt godt
søster B

Til toppen 
#13976 - 25/06/2003 15:06 Re: Sankt Hans [Re: Lord Dean]
Dorland
Bruger

Reg.: 27/05/2003
Sted: Østrvrå, Vendsyssel.
Ærlig talt, Lord Dean, så kan jeg slet ikke følge dig.

1. Der brændes jo netop ikke nogen af til Sankt Hans, så at holde sig væk med det femte bud som begrundelse er, at gøre alle dem, som fejrer Sankt Hans, værre end de er, og det vil jeg mene er helt forkert.

2. Generelt tænkes der ikke på drab og blod og mishandling til Sankt Hans. Det er jeg helt sikker på, at der ikke gør, hvorfor skulle man så feste? Og hvor i ville hyggen være? Der ligger i den fest, hvad man selv lægger i den.

3. Hvad vi foretog os i middelalderen er ganske forfærdeligt, men det skal vi ikke lukke øjnene for. Tværtimod er det vigtigt for os at have øjnene åbne for vores egen elendige adfærd og minde os om, at kun Gud kan fjerne synden, som vi er gennemsyrede af. Er man typen, som tænker på drab og blodsudgydelse på Sankt Hans, så er det jo også en god lejlighed til at se sandheden om synden i verden i øjnene og takke Herren for, at han vil gøre en ende på det.

Guds fred
Dorland

Romerbrevet 8, v38-39
Thi jeg er vis på, at *intet* kan skille os fra Guds kærlighed.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær