2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#13709 - 18/06/2003 00:52
folk som man ikke høre om
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa jeg er her på ingen måde for at anfægte nogen, blot for at lære nyt, jeg kommer en del inde på et debat forum for wiccan's og befinder mig ganske godt her  ) >men< i den seneste tid har vi oplevet nogle fanatiske kristne (bla. Moses Hansen, og hans gerninger og ord vil jeg bestemt ikke dømme alle andre kristne udfra) som overfaldt vort forum og ihærdigt forsøgte at omvende os *suk* jeg lover at jeg nok skal lade være med at præidke min tro herinde, da jeg udemærket godt er klar over at i er herinde fordi der er Gud og Jesus og krstendommen i hælder til, og fint for mig  ) måske i herinde kan fortælle hvad der får en person til at være så blind i sin tro at han/hun ikke opdager at hans eller hendes præidken ikke er ønsket ? vi har det fint med at diskutere andres tro, især pg.a det faktum at Wiccan.dk ikke kun huser wiccan folk man også hekse, asetroende og andet godtfolk og at wiccan ikke er en fast religion men en tro med flere retninger  ) så vi er somænd vandt til at diskutere og debattere andres tro og overbevisning med åbent sind og hjerte og ikke mindst acceptere andres tro......... er der ikke belæg i bilbelen og jeres tro for dette ? Under en af alle de mange og lange debatter om den kristne tro er en karakter fra skabelses beretningen dukket op som jeg aldrig i mit liv har hørt om til trods for at jeg er kristent døbt og konfirmeret og senere har gået på en kristen efterskole og da også derefter har færdedes i kriste kredse pga venner og bekendte. hendes navn er Lillith og hun skulle efter sigende være blevet skabt sammen med Adam (altså af jord) men da hun ikke ville "Underkaste" sig Adam skabte gud Eva af adams ribben. nu har jeg så nogle spørgsmål: hvorfor høre man ikke om Lillth nogen steder hvor kristne fortæller om sin tro og når skablses beretningen bliver gengivet? Hvor blev Lillith af ? nogle siger hun blev udtryk for alt det onde og "beskidte " ? hvorfor var det så vigtigt at den skabte kvinde underkastede sig Adam ? Jeg håber i vil svare på mine spørgsmål ? med kærlige hilsner Anne  ps: jeg har spurtg om dette i det af de ikke åbne debatter da jeg har indtryk af at det ikke er de samme mennesker som svare, detter altså ikke ment som spam men som et håb om at få flest mulige nuancer på svarene:) håber ikek det støder nogen
|
|
Til toppen
|
|
|
#13711 - 18/06/2003 10:10
Re: folk som man ikke høre om
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 22/01/2003
Sted: København
|
Hej Silver Child
Først vil jeg sige noget til det med at kristne blander sig i jeres debat. Det er jo klart at man må acceptere andre trosretninger på en offentlig debat. Sådan er det også herinde, her er også muslimer som prøver at omvende os. og det gør det jo bare endnu mere spændende.. og vi skal selvfølgelig alle sammen være åbne for hvad andre mener til det man går og tror på, så vi kan finde ud af om det virkelig er sandheden. Det skal vi som kristne såvel som jer der dyrker wicca..
derudover vil jeg sige, at det med Lillith, det tror jeg heller ikke på, da der er så mange som har gennem tiderne prøvet at skabe tillægshistorier til bibelen. Bla også gennem thomasevangeliet. Vi kristne tror på at Bibelen er Guds ord, alt andet som folk prøver at tillægge den er ikke sandt.
Håber det var svar nok.
MariaMaria
vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft
|
|
Til toppen
|
|
|
#13712 - 18/06/2003 10:12
[Re: Ole Madsen]
|
Anonym
Anonym
|
hejsa Ole jaeh, det er selvf en måde at tolke det på........... det kommer så vidt jeg kan se an på hvilken gren af troen på gud man vælger om Lillth er en del af de hellige skrifter eller ej............ måske jeg tager fejl  jeg spørger egentlig ikke om det er en myte  jeg spørger om hvem hun er og hvorfor man ikek høre om hende  men det har du selvf også svaret på *G* hun er ej nævnt i bibelen  // Silver
|
|
Til toppen
|
|
|
#13713 - 18/06/2003 10:22
[Re: MariaMaria]
|
Anonym
Anonym
|
hejsa maria  tak for dit svar  mht de kristne som er på Wiccans debat forum, er de somænd ganske velkomne, vi diskutere gerne  men vi gidder ikke at høre på trusler om død og ødelæggelse og få at vide at vi er de ondeste mennesker i verden bare fordi vi har en anden tro  at der også er folk som gør det her gør det vel ikek mere rigtigt ? man skal vel acceptere hinanden som man er  jeg har efter jeg stillede dette spørgsmål kunnet læse mig frem til dette svar fra en inde på wiccan, ved ikke om det er rigtigt, men det er en teori Altså: Historien om Lillith stammer fra en af jødedommens apokryfe tekster (jeg ved ikke præcis hvor den kendes fra men et gæt er at den er overleveret i Egypten)
Historien er: Lillith blev skabt af jord samtidig med adam. Der er to skabelsesberetninger i 1. mosebog, den ene siger: "som mennesker skabte han(gud) dem, i sit billede skabte han dem "(sån cirka)de bliver altså skabt samtidig. Den anden, det er den med adams ribben, hvor manden skabes først osv.
Lillith satte sig efter sin skabelse op mod gud (alt det der med at hun ikke ville underkaste sig adam er en senere fortolkning)
Hun ville ikke lyde gud og trak sig tilbage til en ufremkommelig del af edens have hvor hun fødte verdens monstre. Hun blev altså moder til en hel masse frygtelige onde skabninger som blev menneskenes modstandere (kan tænkes at vampyrer var én slags monstre hun blev moder til??)
Man kan sammenligne myten om Lillith med myten om Pandora og myten om Echidna (begge fra græsk mytologi og ca. samtidige)
Hvad der skete med Lillith efter at adam og eva blev smidt ud ag edens have osv, ved man ikke. Der er ikke noget der tyder på at gud smed hende ud også, så det kan være hun er der endnu ;-) vil stadig meget gerne høre andre udlægninger og meninger. // Silver
|
|
Til toppen
|
|
|
#13714 - 18/06/2003 10:39
|
Bruger
|
Hej igen.. du skriver:
mht de kristne som er på Wiccans debat forum, er de somænd ganske velkomne, vi diskutere gerne men vi gidder ikke at høre på trusler om død og ødelæggelse og få at vide at vi er de ondeste mennesker i verden bare fordi vi har en anden tro at der også er folk som gør det her gør det vel ikek mere rigtigt ? man skal vel acceptere hinanden som man er
Selvfølgelig er det ikke særlig hensigtsmæssig måde at evangalisere på, og det er jeg nu heller ikke lige tilhænger af, at man skal prædike om død og ondskab, og at sige at i er verdens ondeste er en direkte løgn. Vi er alle lige onde eller gode. Men at vi skal acceptere hinanden der vil jeg lige rette og sige at vi skal respektere hindandne ikke nødvendigvis acceptere. Personlig acceptere jeg ikke wicca, det ville være det samme som at sige, at det er ligeså meget sandhed som min tro på Jesus, og det mener jeg ikke det er, men jeg respektere det og jer.
Historien der om Lillith den må stå lidt for sig selv endnu.. 
Hilsen Maria
vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft
|
|
Til toppen
|
|
|
#13715 - 18/06/2003 10:48
|
Anonym
Anonym
|
Personlig acceptere jeg ikke wicca, det ville være det samme som at sige, at det er ligeså meget sandhed som min tro på Jesus, og det mener jeg ikke det er, men jeg respektere det og jer.
jammen det er vel også alt hvad vi beder om  selvf skal man ikke betingelsesløst acceptere ( eller hvad det nu hedder) andre religioner og trossamfund, da man jo så lige så godt kunne være en del af dem ?
jeg er utrolig glad for den pæne velkomst jeg har fået herinde og at folk gidder at forsøge at svare på mine spørgsmål 
// Silver
|
|
Til toppen
|
|
|
#13716 - 18/06/2003 11:10
|
Bruger
|
Kære silver det er godt vi forstå hinanden..  Du er altid velkommen.. Gud velsigne dig.. hehe Maria
|
|
Til toppen
|
|
|
#13717 - 18/06/2003 11:17
|
Anonym
Anonym
|
hejsa Maria årh nej lad endelig være med det der vensignelses halløj  skriver jo heller ikke må gudinden være med dig til dig  men ja dejligt med forstëlse på tværs af religioner også, det giver bestemt e bedere mulighed for at forstå og lære noget om hinanden  // Silver
|
|
Til toppen
|
|
|
#13718 - 18/06/2003 12:15
|
Bruger
|
Hej Silver Men jeg mente det nu på en god måde, altå du må da gerne sige at dine gudinder må være med mig, for så ved jeg at du ønsker mig det bedste.. Ligesom når nogle siger held og lykke til mig, siger jeg da også tak, selvom jeg ikke tror på held. KH Maria
|
|
Til toppen
|
|
|
#13719 - 18/06/2003 12:28
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
|
Shalom silver:o)
Historien om Lillith er en spændene historie, som et eller andet sted også kan forklare hvem Adam og Evas børn blev gift med... og er også blevet brugt som forklaring af mange der kender historien:o).... Dog er der intet belæg for at "tro" på historien ud fra et kristent eller jødisk synspunkt.... Lillith er et navn som bliver nævnt et eller andet sted, men det er vist ikke helt i den sammenhæng som du har hørt det... Historien er en gammel jødisk myte, som er gået lidt i "glemmebogen"... jeg tror også at den var lidt fremme i kristne kredse i de to første århundreder, specielt i gnostiske kredse... men tør ikke sige mig hundrede procent sikker på det... Mit eget billede af historien er, at det er en spændene historie, men intet Bibelsk belæg for at se det som sandhed....
Håber du kunne bruge det:o)
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#13720 - 18/06/2003 12:34
Lilith
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
|
Café, Silver Child skrev: [...] SC>hvorfor høre man ikke om Lillth nogen steder hvor kristne fortæller om sin tro og >når skablses beretningen bliver gengivet?Af den gode grund, at historien om Lilith aldrig har været en del af Bibelen, men kommer fra et stykke anti-jødisk propaganda fra middelalderen. Forfatteren har ønsket at fremstille jøderne i så dårligt lys som muligt, og skriftet forsøger også at fremstille heltene fra Israels historie som idiotiske og perverse. Denne side, skrevet af en professor i Thalmud (den jødiske bibel) forklarer emnet meget godt og letforståeligt for lægmænd (dog på engelsk): "Looking for Lilith" af Eliezer Segal Nu kan jeg så spørge Silver Child, hvordan det kan være, at man ikke hører om det i de kredse, hvor man fortæller om Lilith som var hun en oprindelig bibelhistorie? [...] Guds fred, Andreas Hjemmeside: http://www.geocities.com/evolutionsteori/
|
|
Til toppen
|
|
|
#13721 - 18/06/2003 18:05
|
Bruger
Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
|
Kære Anne.
Der er ingen belæg i Biblen om at accepter andres møgguder (står der faktisk i Biblen), men vi skal accepter hver enkelt menneske.
En kristen er ikke blind i troen, men de er meget bekømret for jer der inde på den side. Som kristen kender vi konsekvenserne at vores forhold til Jesus. Tror man ikke på Jesus og lader Ham blive Herre, så fornægter man Jesus. Jesus er vejen til Gud og ingen kommer til Gud uden Jesus. Så kan man være nok så flink, hjælpsom og alle andre gode ting, men det at man taler negativt om bare ét menneske, så er man i Guds øjne skyldig og ond i alle ting.
Kommer man til Jesus og ofre sig for Ham, så vil Han give en et nyt sind og det ondskab vi måtte gøre, er begravet med Jesus, så det onde er begravet.
Når vores liv er slut her på jorden, så står vi alle for dommen og alle der har Jesus som forsvar bliver retfærdiggjort og dem som ikke har Jesus som forsvar, bliver konfronteret med én mikro detalje, hvor vi evt ikke har været gode. Satan er extrem dygtig til at finde de ting som vil kunne holde os væk fra Gud.
Det betyder så, at vi som kristne kan have et liv i overflod, mens vores medmennesker som ikke troede, lider for altid. Denne tanke er simpelthen ikke til at holde ud. Vi ønsker af alt, at I må komme til at tro på Ham som Han har sendt.
K.h. Kim
CIA - Christian In Action coz Jesus loves u
|
|
Til toppen
|
|
|
#13722 - 18/06/2003 18:37
[Re: steincke]
|
Anonym
Anonym
|
hejsa Kim
tjaeh jeg bad jo så egentlig også kun om at vi bliver accepteret som det vi er ?! og hvis det f.eks er wiccan troende, så er det vel det man må acceptere os som ?
mht omsorgen fo andre mennesker,er det bestemt en prisværdig tanke, men humm når der så bliver takket pænt nej så tjaeh ......... burde man så ikek acceptere ta han/hun har sagt nej ?
// Silver
|
|
Til toppen
|
|
|
#13723 - 18/06/2003 18:40
Re: Lilith
[Re: Andreas]
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa Andreas
humm ;o) det gjrode man også og jeg skrev svaret til Mariamaria lidt længere nede i tråden (måske en god ide at læse tråden igennem inden man flyver i flæstet på nogen) svaret kom umiddelbart efter at jeg havde spurgt herinde....
men din beskrivelse af dem som skrev om lillth syntes jeg bare forstærker min fordom mod kristne folk, i er, i mine øjne, meget fordømmende, måske tager jeg fejl, håber det næsten
// Silver
|
|
Til toppen
|
|
|
#13724 - 18/06/2003 18:42
|
Anonym
Anonym
|
Maria jaeh det kan der elvf være noget om, det har du egentlig ret i  havde ikke lige drejet det den vej // Silver
|
|
Til toppen
|
|
|
#13725 - 18/06/2003 18:43
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Anonym
Anonym
|
hejsa Toda tusind tak for dit svar  //Silver
|
|
Til toppen
|
|
|
#13726 - 18/06/2003 18:49
|
Bruger
|
Shalom:o)
Toda er hebraisk for tak:o)... Toda Elohim betyder Tak Gud.... men kan godt forstå misforståelsen:o)
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#13727 - 18/06/2003 18:56
|
Bruger
|
Shalom silver:o)
Hmm... det at sige at kristne er fordømmende er en fordømmelse i sig selv;o)...
Det er vigtigt at vide, at fordi man er kristen betyder det ikke, at man er et godt/perfekt menneske... men man har taget første skridt på vej hen imod at blive det... Man skal ikke se så meget på hvor personen er nu i forhold til hvor andre mennesker er, da der alligevel ikke er nogen perfekte mennesker:o)... det er derimod vigtigt at se hvor personen er nu i forhold til hvor personen HAR været... hvis du nu skulle sige at man bliver klog af at blive kristen og så sætter en gennemsnitskristen op imod Einstein ville det jo ikke se godt ud... men hvis det kristne eksempel nu havde 6 i gennemsnit i sine karakterer før han blev kristen og i dag har 9 i gennemsnit, så kan man jo se en forbedring:o)... det her er selvfølgelig et eksempel, men jeg håber du forstår det:o)...
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#13728 - 18/06/2003 19:22
|
Anonym
Anonym
|
tuché  well kan godt se det beklager min fordømmende holdning, men måske bliver man sådan af altid at få at vide at man er en idiot at man da ikek kan se at det man gør ( og tro på og lever sit liv på bygger alt op på) er fuldstændigt forkert. mht din sammeligning jo det kan jeg godt se  men det kræver vel at man er af den over bevisning at kristendommen er den rette vej? // Silver
|
|
Til toppen
|
|
|
#13729 - 18/06/2003 19:48
|
Bruger
|
Jeg vil sige at... hvis der er nogen der har kaldt dig idioet pga dit valg, så siger det mere om dem selv end om dig... jeg mener selvfølgelig, som kristen, at kristendommen er sandheden... Det som vi nok er dårlige til er at se lidt menneskeligt på baggrunden for folks valg, da det tit skyldes uvidenhed, nysgerrighed og forvirring... som kristen spejler man sig i Gud... netop fordi vi som mennesker er så mangelfyldte... Jesus (Gud) kom på jorden for at give os det perfekte menneske, men det sjove ved det er, at der ikke er noget menneske der kan være perfekt uden Gud, så derfor måtte Gud selv komme til jorden.. hvis du kan følge mig:o)... Og netop derfor er Kristus det perfekte forbillede, for Han er idealet for hvordan man bør være som menneske... og det finder man ikke hos nogen mennesker:o)... vi har allesammen fejl... også kristne:o)... men når man bekender sig til Kristus så erkender man sine fejl og sin manglende evne til at kunne gøre noget ved dem uden Gud...
Jeg vil vove at påstå, at det ville være formålsløst hvis man levede kristent uden at være kristen... og alligevel ikke... for Gud har givet os en den perfekte harmoni i vores liv.. det eneste det kræver af os er, at vi "glemmer" os selv og sætter os udover os selv... Kristendommen er egentlig ikke en defineret religion, men mere et Gudsforhold, selvom mange mennesker har prøvet at gøre kristendommen til en religion...
Selvfølgelig mener jeg ikke at du har taget den rette vej:o)... ligesåvel som jeg ikke forventer at du mener det samme om mig;o)... og jeg kan ikke respektere din tro, da jeg mener den er forkert, men jeg respekterer dig som menneske skabt af Gud, som jeg selv er:o) og accepterer dit valg...
Guds fred:o)...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#13730 - 18/06/2003 20:18
|
Bruger
|
Café, Silver Child skrev: [...] SC>humm ;o) det gjrode man også og jeg skrev svaret til Mariamaria lidt længere nede >i trådenDa mit indlæg ikke er citeret, har jeg lidt svært ved at se, hvad udsagnet "det gjrode man også" refererer til. Måske Silver Child kunne uddybe dette? Angiveligt refererer "svaret" til det spørgsmål, som jeg stillede Silver Child ("... hvordan det kan være, at man ikke hører om det i de kredse, hvor man fortæller om Lilith som var hun en oprindelig bibelhistorie?"). I så fald ser jeg ikke noget i "svaret til Mariamaria", der belyser dette. Måske Silver Child kunne gentage svaret? SC>(måske en god ide at læse tråden igennemFaktisk havde jeg læst hele tråden igennem, inden jeg svarede på Silver Childs første indlæg. SC>inden man flyver i flæstet på nogen)Undskyld mig? Silver Child spurgte om, hvorfor kristne aldrig nævner historien om Lilith. Jeg forklarede, at denne ikke havde rod i Bibelen, men tværtimod stammede fra et anti-jødisk propagandaskrift, som havde til hensigt at tilsmudse jøderne, og derudover stillede jeg Silver Child et enkelt mod-spørgsmål. Hvordan dette er at "flyve.. i flæs[k]et på" hende, er ude over min fatteevne. SC>svaret kom umiddelbart efter at jeg havde spurgt herinde....Silver Childs første indlæg er dateret til "00:52", mens mit indlæg først kom "12:34", så der er der næsten 12 timer imellem dem. Et halvt døgn burde være tilstrækkeligt til at læse de 10 indlæg, som tråden på det tidspunkt bestod af. SC>men din beskrivelse af dem som skrev om lillth syntes jeg bare forstærker min >fordom mod kristne folk, i er, i mine øjne, meget fordømmende, måske tager jeg fejl, >håber det næstenNu er jeg fuldstændig på Herrens mark! Hvordan var min beskrivelse af, hvor historien om Lilith kom fra, "meget fordømmende"? Var det fordi jeg gav udtryk for et syn på historien, som gik imod det, som Silver Child troede på? [...] Guds fred, Andreas Hjemmeside: http://www.geocities.com/evolutionsteori/
|
|
Til toppen
|
|
|
#13731 - 18/06/2003 20:21
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa først fremmest tusind tak fordi du vælger at se mennesket bag hende som har valgt en anden religion end din.  som jeg skrev til Mariamaria:
selvf skal man ikke betingelsesløst acceptere ( eller hvad det nu hedder) andre religioner og trossamfund, da man jo så lige så godt kunne være en del af dem ?
din beskrivelse af kristen dommen er ret god og fyldest gørende, dejligt at skrive med en som har styr på hvad han udtaler sig om ( tror da at du er en han )
lige umiddelbart ville jeg finde det deprimerende at leve efter en tro som konstant mindede mig om at jeg ikke var god nok ? måske har jeg misforstået dig ?
// Silver
|
|
Til toppen
|
|
|
#13732 - 18/06/2003 20:30
|
Bruger
|
Jeg er en han:o)... Kefas er hebraisk/aramæisk for Peter...
Hmmm... det er jo netop det ved kristendommen, at jeg er rent faktisk god nok... til at modtage kærlighed... men det som folk nok misforstår lidt er, at vi taler om at vi ikke er perfekte, har fejl, erkender vores mangler og så videre... hmm.. de forsvinder jo ikke ved at jeg finder en anden tro:o) Det som gør forskellen på mange "moderne" religioner og kristendommen er hvordan man forholder sig til os selv som mennesker... hvor langt de fleste moderne filosofier går på at "du behøves ikke at gøre det bedre", så siger kristendommen at Gud elsker dig som du er, men du bliver nødt til at leve op til det ansvar du har som repræsentant for Gud... vil du ikke vedkende dig Gud, så vedkender Han sig heller ikke dig på "dommens" dag... Det jeg synes der er dejligt ved at være kristen er, at jeg bliver befriet fra det samfundsskabte pres på at skulle kunne gøre tingene så og så godt, og se så og så godt ud... Det er kun Gud der kender vores fulde potentiale, for Han har givet os det, så det er bare op til os at udnytte det:o)...
Jeg håber det hjalp lidt mere:o)...
Hmm... jeg vil faktisk sige, at jeg er glad for at du skriver herinde... det er dejligt i mine øjne at tale med folk med en anderledes livsopfattelse end min egen, da det giver mig meget større indsigt i hvordan mennesker er:o)....
Guds fred:o)
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#13733 - 18/06/2003 20:42
[Re: Andreas]
|
Anonym
Anonym
|
hejsa Andreas hmmm jeg lærte engang at det var uhøfligt at tale om en person som stod lige ved siden af en ? men skal forsøge at svare på >dine< spørgsmål og se om jeg kan forklare mig bedere. [Citat]SC>humm ;o) det gjrode man også og jeg skrev svaret til Mariamaria lidt længere nede >i tråden Da mit indlæg ikke er citeret, har jeg lidt svært ved at se, hvad udsagnet "det gjrode man også" refererer til. Måske Silver Child kunne uddybe dette? Angiveligt refererer "svaret" til det spørgsmål, som jeg stillede Silver Child ("... hvordan det kan være, at man ikke hører om det i de kredse, hvor man fortæller om Lilith som var hun en oprindelig bibelhistorie?"). I så fald ser jeg ikke noget i "svaret til Mariamaria", der belyser dette. Måske Silver Child kunne gentage svaret?
det jeg svarede på var hvorfor man ikek fandt en dybere udredning af hvor man havde fundet LIllith i tråden på den debat jeg oprindelig kom fra. hvormed jeg også selv afkræftede at det var oprindelig bibelhistorie.
svaret er: jeg fandt det svar som var skrevet derinde og sendte det til Mariamaria.
SC>(måske en god ide at læse tråden igennem
Faktisk havde jeg læst hele tråden igennem, inden jeg svarede på Silver Childs første indlæg.
humm hvorfor så komme med denne her: ("... hvordan det kan være, at man ikke hører om det i de kredse, hvor man fortæller om Lilith som var hun en oprindelig bibelhistorie?") ??
SC>inden man flyver i flæstet på nogen)
Undskyld mig? Silver Child spurgte om, hvorfor kristne aldrig nævner historien om Lilith. Jeg forklarede, at denne ikke havde rod i Bibelen, men tværtimod stammede fra et anti-jødisk propagandaskrift, som havde til hensigt at tilsmudse jøderne, og derudover stillede jeg Silver Child et enkelt mod-spørgsmål. Hvordan dette er at "flyve.. i flæs[k]et på" hende, er ude over min fatteevne.
Jeg beklager >dybt< min taste fejl, lover at læse det jeg har skrevet til dig igennem en ekstra gang denne gang. det virkede (på mig) ret agressivt i tonen. derudover kommer du ikke med nogen argumenter/beviser for at der rent faktisk forholder sig sådan at det er et anti-jødisk propagandaskrift som havde til hensigt at tilsmudse jøderne
SC>svaret kom umiddelbart efter at jeg havde spurgt herinde....
Silver Childs første indlæg er dateret til "00:52", mens mit indlæg først kom "12:34", så der er der næsten 12 timer imellem dem. Et halvt døgn burde være tilstrækkeligt til at læse de 10 indlæg, som tråden på det tidspunkt bestod af.
øhm ved ikek hvilket svar du hentyder til, men >jeg< omtalte det svar som var kommet på det forum jeg oprindeligt kom fra som gav en forklaring på hvor Lillith hørte hjemme
SC>men din beskrivelse af dem som skrev om lillth syntes jeg bare forstærker min >fordom mod kristne folk, i er, i mine øjne, meget fordømmende, måske tager jeg fejl, >håber det næsten
Nu er jeg fuldstændig på Herrens mark! Hvordan var min beskrivelse af, hvor historien om Lilith kom fra, "meget fordømmende"? Var det fordi jeg gav udtryk for et syn på historien, som gik imod det, som Silver Child troede på?
humm *GG* havde nu egentlig ikke forventet at nogen herinde ville give et svar i overensstemmelse med min tro ;O) så var jeg jo blevet inde på det andet forum hvis jeg bare ville havet ret *G*, jeg ville oprigtigt gerne vide om Lillith havde en plads i biblen og jeg bare aldrig havde fundet stedet ( og jo har læst den, kan bestemt ikke huske det hele, men har læst den). Men hele tonen i dit indlæg virkede ganske fjendlig, måske jeg misforstod dig og så må du meget undskylde 
// Silver
|
|
Til toppen
|
|
|
#13734 - 18/06/2003 22:05
|
Bruger
|
Hejsa Silver
En kristen kan ikke accepter jer som wicca, for I er skabt til Gud. Tilgengæld må vi accepter jeres valg. Hvilket jo så også er svaret på det andet du skriver, at vi som kristen må respekter et nej.
Hvis man ikke gør det, så bruger man tiden og værdierne forkert, for de perler vi kristne har, skal bruges steder hvor de gør gavn og siger nogen nej til at høre om Jesus, så må vi tøre skuldrene og sålerne for støv og gå videre.
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#13735 - 19/06/2003 09:18
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Silver Child, du skriver:
hmmm jeg lærte engang at det var uhøfligt at tale om en person som stod lige ved siden af
Bare til din orientering vil jeg bemærke, at der ikke er tale om nogen uhøflighed her. Andreas har valgt på dette åbne debatforum at adressere sine indlæg til "Café", og ikke til enkeltpersoner. Det gør han altid.
Vi "står" jo heller ikke lige ved siden af hinanden her, hverken på den ene eller den anden måde..
Hvis man ønsker at sende en privat besked til en anden bruger, er der også mulighed for det her på JesusNet.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#13736 - 19/06/2003 10:05
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Silver Child, du skriver:
men din beskrivelse af dem som skrev om lillth syntes jeg bare forstærker min fordom mod kristne folk, i er, i mine øjne, meget fordømmende, måske tager jeg fejl, håber det næsten
Den kristne tro handler om lov og evangelium (= som betyder "glædeligt budskab")
"Således elskede Gud verden, at han gav sin enborne søn for at enhver, som tror på ham, ikke skal fotabes, men have evigt liv"
Da vi tror, at dette er sandt, har vi en klar forpligtelse til at fortælle andre om, hvordan man kan blive frelst fra den fortabelse, vi er født til.
Det er ikke os, men Gud, der er dommeren, og modsat jer tror vi på, at der er et helt afgørende skel mellem Gud og hans skaberværk/skabninger. Det ville derfor være udtryk for stor ligegyldighed og manglende kærlighed til vores medskabninger, hvis vi ikke gjorde hvad vi kunne for at udbrede evangeliet.
Så når du hører kristne tale advarende om fortabelse, om død og helvede, så er det ikke udtryk for fordømmelse af anderledes troende, men en kærlig og alvorlig advarsel, fordi vi mener I lever i stor risiko for at miste jeres liv og tilbringe evigheden uden for Guds kærlighed..
Vi tror at Gud elsker alle mennesker, hvad enten de er kristne eller ej, og intet hellere vil end genoprette det evige livsfællesskab med alle sine skabninger. Det er det, som Guds frelsesplan, ved Jesu Kristi lidelse og død til soning af vores synd, handler om.
Vi accepterer og respekterer alle mennesker - eller prøver i hvert fald på det! - men ikke alle meneskers religiøse og ateistiske forestillinger. Hvis vi ikke troede, at vores kristne tro i modsætning til alle andre religioner, var sand, så ville vi jo ikke være kristne!
Hvis en sandhed var lige så sand som en anden (modstridende) sandhed, så fandtes der jo ingen sandhed overhovedet, men kun forskellige menneskelige forestillinger. Så var det gud/guderne, som var skabt af menneskene og ikke, som vi tror, lige omvendt!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#13737 - 19/06/2003 12:48
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa Kristina Jeg er helt med på at det er af omsorg for jeres medmennesker at i advare mod fortabelse, og død og helvede, det er egentlig også ok....... da det jo som du selv skriver er jeres sandhed og det i med hele jeres hjerte og sjæl tror på er rigtigt, og respekt for det  det jeg ikek forstår er at når vi så har hørt jeres budskab og taget stilling til at det ikek er den vej vi vil følge, så er der nogen som ikke forstår at stoppe igen, jeg vil bestemt ikke sige Alle og at skrive herinde har været en ganske positiv oplevlese da jeg heldigvis har oplevet at folk har accepteret mig som menneske, jeg forventer på ingen måde at i skal acceptere min tro, som jeg før har skrevet ville i jo så lige så godt kunne tro det samme som jeg ?! og det gør i jo ikke  som du selv skriver  men jeg har desværre oplevet at kristene mennesker har beskyldt mig for en mængde grusomme og onde gerninger, af ren og skær uvidenhed, en wiccan er bestemt ikke det samme som en satanist f.eks, hvilket folk generelt især i kristne kredse syntes at mene. hvis man ikke ved noget må man enten sætte sig lidt ind i tingene eller undlade at udtale sig....... dette er bla. en af grundstenene til min egen måske lidt fordømmende holdning til kristne mennesker, som nævnt ovenfor er jeg heldigvis blevet positivt overrasket, hvilket jo er ganske glædeligt, enhver kan jo tage fejl  //Silver
|
|
Til toppen
|
|
|
#13738 - 19/06/2003 12:50
|
Anonym
Anonym
|
humm tjaeh, det føles egentlig ganske uhøfligt, alligevel måske fordi at jeg nok aldrig selv ville vælge at omtale folk som jeg debatterede i 3 person. men tusind tak for forklaringen  //Silver
|
|
Til toppen
|
|
|
#13739 - 19/06/2003 13:35
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa Peter
Hmmm... det er jo netop det ved kristendommen, at jeg er rent faktisk god nok... til at modtage kærlighed... men det som folk nok misforstår lidt er, at vi taler om at vi ikke er perfekte, har fejl, erkender vores mangler og så videre... hmm.. de forsvinder jo ikke ved at jeg finder en anden tro:o)
humm, ja ok, jeg er somænd også bevidst om mine egne mangler og så videre, det er alle vel ??
Det som gør forskellen på mange "moderne" religioner og kristendommen er hvordan man forholder sig til os selv som mennesker... hvor langt de fleste moderne filosofier går på at "du behøves ikke at gøre det bedre",
jeg skal ikke kunne udtale mig generelt da jeg ikke har kendskab til ret mange af det du kalder "moderne" religioner menjeg ved at det bestemt ikke er sådan Wiccan og hekse troen generelt er bygget op. jeg håber ikke at nogen opfatter dette som præidken eller for søg på at omvende nogen for det er det ikke. i har jeres tro og det har jeg det fint med 
vi tror bla på at alt har en sjæl og mange tror også på reinkarnation, og alene dette gør jo at vi er nødt til at rette op på en masse fejl og hvis det ikek lykkes os vil vi blive genfødt i et lavere stående dyr, dette er dog ikke min egen overbevisning, og jegkan derfor ikke forklare det 100 % f.eks ved jeg ikke hvad der afgør om et dyr er godt eller skidt at blive genfødt i osv. så vi behøver bestemt at gøre det bedere 
som repræsentant for Gud... vil du ikke vedkende dig Gud, så vedkender Han sig heller ikke dig på "dommens" dag...
Nej ok Fair nok 
Det jeg synes der er dejligt ved at være kristen er, at jeg bliver befriet fra det samfundsskabte pres på at skulle kunne gøre tingene så og så godt, og se så og så godt ud... Det er kun Gud der kender vores fulde potentiale, for Han har givet os det, så det er bare op til os at udnytte det:o)...
Dvs. at Gud har givet dig: 1) evnen til at vælge om du vil følge ham eller ej , eller dvs. det var vel det Eva gjorde da hun spise af æblet i edens have og lokkede Adam til at følge hendes eksempel ? 2) et potientiale, men ikke nødvendigvis lige så stort et potientiale som din nabo? menstadig siger i også er Gud ikek skelner ? hvad aafgør hvor stort potientiale man har ?
Jeg håber det hjalp lidt mere:o)...
ja lidt men det rejste som du kan se også nogle nye spørgsmål men det er vel netop det der gør en debat interessant ?
Hmm... jeg vil faktisk sige, at jeg er glad for at du skriver herinde...
tak skal du have , dejligt at møde at så åbent og positivt indstillet menneske 
det er dejligt i mine øjne at tale med folk med en anderledes livsopfattelse end min egen, da det giver mig meget større indsigt i hvordan mennesker er:o)....
Jeg kunne ikke være mere enig med dig 
// Silver
|
|
Til toppen
|
|
|
#13740 - 19/06/2003 13:37
|
Anonym
Anonym
|
hejsa ja det ville jo også være min mening  men ikke alle har det sådan desværre  // Silver
|
|
Til toppen
|
|
|
#13741 - 19/06/2003 13:45
|
Bruger
|
Café, Silver Child skrev: [...] SC>hmmm jeg lærte engang at det var uhøfligt at tale om en person som stod lige ved >siden af en ?Nu er det her ikke en personlig samtale mellem to mennesker, men en diskussion i et offentligt forum med over 600 brugere. Min praksis er ikke anderledes end den, der bruges under andre offentlige diskussioner, som f.eks. dem i Folketinget, hvor politikerne også omtaler hinanden i 3. person. [...] SC>det jeg svarede på var hvorfor man ikek fandt en dybere udredning af hvor man >havde fundet LIllith i tråden på den debat jeg oprindelig kom fra. hvormed jeg også selv >afkræftede at det var oprindelig bibelhistorie.Dette ser jeg ikke noget i Silvers indlæg, der tyder på. Tværtimod omtaler hun Lilith som "en karakter fra skabelses beretningen":
http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?&Board=div&Number=20663 [...]
Under en af alle de mange og lange debatter om den kristne tro er en karakter fra skabelses beretningen dukket op som jeg aldrig i mit liv har hørt om til trods for at jeg er kristent døbt og konfirmeret og senere har gået på en kristen efterskole og da også derefter har færdedes i kriste kredse pga venner og bekendte. [...]
og i sit første svar til Lilith citerer hun et indlæg fra et andet forum, der påstår, at "Historien om Lillith stammer fra en af jødedommens apokryfe tekster":
http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?&Board=div&Number=20668 [...]
jeg har efter jeg stillede dette spørgsmål kunnet læse mig frem til dette svar fra en inde på wiccan, ved ikke om det er rigtigt, men det er en teori
Altså: Historien om Lillith stammer fra en af jødedommens apokryfe tekster (jeg ved ikke præcis hvor den kendes fra men et gæt er at den er overleveret i Egypten) [...]
Det er de færreste, der ville vide, hvad "apokryfe tekster" er (og Silver forklarer det ikke), og under alle omstændigheder giver sætningen stadig indtrykket, at historien er skrevet af jøderne.
Og hvis Silver godt vidste, at det ikke var en "oprindelig bibelhistorie", hvad var så pointen med at gå ind på et kristent debatforum og spørge kristne, hvorfor de ikke benyttede historien, når de fortalte om deres kristne tro? Det svarer til at gå ind på et muslismsk debatforum og spørge dem, hvorfor de ikke benytter historien om Hans og Grete, når de fortæller om islam.
SC>svaret er: jeg fandt det svar som var skrevet derinde og sendte det til Mariamaria.
Mit spørgsmål var: "hvordan ... kan [det] være, at man ikke hører om ... [den beskrivelse af historien om Lilith] i de kredse, hvor man fortæller om Lilith som var hun en oprindelig bibelhistorie?"
Silvers "svar.." besvarer ikke dette, da indlægget fra det andet forum på væsentlige punkter adskilte sig fra min beskrivelse af historien om Lilith. For det første påstår den anden person, at historien stammer fra "jødedommens apokryfe tekster" (se ovenfor), hvilket ikke er rigtigt: Historien stammer fra anti-jødiske skriverier. For det andet foreslår personen, at historien stammer fra "Egypten", hvilket kan få folk til at tro, at det var noget, som jøderne fandt på under eksilen i Egypten. Men dette er heller ikke rigtigt: Historien om Lilith opstod i middelalderens Europa, og kom bestemt ikke fra jødernes egen kollektive hånd.
Silver selv må også være klar over, at det indlæg, hun citerede fra et andet forum, ikke stemmer overens med den forklaring, jeg gav hende, du hun senere i sit indlæg kritiserer min forklaring.
Så mit spørgsmål står stadig: Hvorfor hører man ikke om Lilith-historiens rigtige ophav fra de steder, hvor den bliver omtalt som en oprindelig jødisk historie?
[...]
AP>>Faktisk havde jeg læst hele tråden igennem, inden jeg svarede på Silver Childs >>første indlæg.
SC>humm hvorfor så komme med denne her: ("... hvordan det kan være, at man ikke >hører om det i de kredse, hvor man fortæller om Lilith som var hun en oprindelig >bibelhistorie?") ??
Fordi spørgsmålet ikke var blevet besvaret i nogle af indlæggene (og stadig ikke er blevet besvaret). Se ovenfor.
[...]
SC>Jeg beklager >dybt< min taste fejl, lover at læse det jeg har skrevet til dig igennem >en ekstra gang denne gang.
Jeg har ikke noget problem med stavefejl (og har heller ikke kritiseret Silver for dem); det er som regel ret let at se, hvad der skulle have stået. Men hvis Silver alligevel har tænkt sig at bruge mere tid på sine indlæg, vil jeg anbefale hende at være mere omhyggelig i sine formuleringer. Som jeg læser hendes indlæg, lader de til at være skrevet hurtigt ned, mere eller mindre som ordene falder hende ind. Dette gør uheldigvis, at det kan være ret svært at forstå, helt præcist hvad det er hun mener eller refererer til, og har allerede afstedkommet en hel del misforståelser i denne tråd.
Dette skal ikke ses som en kritik af Silvers person, blot som nogle gode råd, så hun vil have lettere ved at blive forstået.
SC>det virkede (på mig) ret agressivt i tonen.
Det var ikke meningen. Jeg har en `no nonsense' måde at skrive indlæg på, hvor jeg går til argumenterne uden fløjelshandsker på. Jeg antager, at hvis nogen går ind i et offentligt debatforum og fremsætter deres mening, er det fordi de vil have denne mening diskuteret. Jeg går meget op i at finde frem til sandheden, hvad den end måtte være, og hvis der var ting i min argumentation, som jeg havde overset eller misforstået, ville jeg sætte pris på, at andre fortalte mig om det. Og siden jeg ønsker, at andre skal gøre dette for mig, forsøger jeg også at gøre det for andre mennesker (Matt 7:12).
Men blot fordi jeg ikke er bange for at angribe en persons argumenter betyder ikke, at jeg ønsker at angribe personen bag dem. Jeg er ikke interesseret i at såre Silver (eller andre), og håber ikke, at hun tror, at jeg med mine indlæg går i flæsket på hende.
SC>derudover kommer du ikke med nogen argumenter/beviser for at der rent faktisk >forholder sig sådan at det er et anti-jødisk propagandaskrift som havde til hensigt at >tilsmudse jøderne
Jeg henviste til en artikel af professor i Thalmud, Eliezer Sega, der gav nogle eksempler på, hvor teksten forsøgte at "tilsmudse jøderne":
http://www.ucalgary.ca/~elsegal/Shokel/950206_Lilith.html
Looking for Lilith [...]
The tale of Lilith originates in a medieval work called "the Alphabet of Ben-Sira," a work whose relationship to the conventional streams of Judaism is, to say the least, problematic.
The unknown author of this work has filled it with many elements that seem designed to upset the sensibilities of traditional Jews. In particular, the heroes of the Bible and Talmud are frequently portrayed in the most perverse colours. Thus, the book's protagonist, Ben-Sira, is said to have issued from an incestuous union between the prophet Jeremiah and his daughter. Joshua is described as a buffoon too fat to ride a horse. King David comes across as a heartless and spiteful figure who secretly delights in the death of his son Absalom, while putting on a disingenuous public display of grief. The book is consistently sounding the praises of hypocritical and insincere behaviour.
So shocking and abhorrent are some of the contents of "the Alphabet of Ben-Sira" that modern scholars have been at a loss to explain why anyone would have written such a book. Some see it as an impious digest of risqué folk-tales. Others have suggested that it was a polemical broadside aimed at Christians, Karaites, or some other opposing movement. I personally would not rule out the possibility that it was actually an anti-Jewish satire - though, to be sure, it did come to be accepted by the Jewish mystics of medieval Germany; and amulets to fend off the vengeful Lilith became an essential protection for newborn infants in many Jewish communities. [...]
>>SC>svaret kom umiddelbart efter at jeg havde spurgt herinde....
AP>>Silver Childs første indlæg er dateret til "00:52", mens mit indlæg først kom "12:34", >>så der er der næsten 12 timer imellem dem. Et halvt døgn burde være tilstrækkeligt til >>at læse de 10 indlæg, som tråden på det tidspunkt bestod af.
SC>øhm ved ikek hvilket svar du hentyder til, men >jeg< omtalte det svar som var >kommet på det forum jeg oprindeligt kom fra som gav en forklaring på hvor Lillith hørte >hjemme
Silvers kom med kommentaren i forbindelse med, om jeg havde læst "tråden igennem":
[...] humm ;o) det gjrode man også og jeg skrev svaret til Mariamaria lidt længere nede i tråden (måske en god ide at læse tråden igennem inden man flyver i flæstet på nogen) svaret kom umiddelbart efter at jeg havde spurgt herinde.... [...]
og jeg antog derfor, at hun refererede til mit svar på hendes indlæg, som angiveligt skulle have været kommet alt for hurtigt.
>>SC>men din beskrivelse af dem som skrev om lillth syntes jeg bare forstærker min >>>fordom mod kristne folk, i er, i mine øjne, meget fordømmende, måske tager jeg fejl, >>>håber det næsten
AP>>Nu er jeg fuldstændig på Herrens mark! Hvordan var min beskrivelse af, hvor >>historien om Lilith kom fra, "meget fordømmende"?
[...]
SC>Men hele tonen i dit indlæg virkede ganske fjendlig, måske jeg misforstod dig og >så må du meget undskylde
OK. Undskyldning accepteret.
[...]
Guds fred, Andreas Hjemmeside: http://www.geocities.com/evolutionsteori/
|
|
Til toppen
|
|
|
#13743 - 19/06/2003 15:04
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Anne Historien/myten/fortællingen om Lillith indgår ikke i de kanoniske Skrifter (eller Apokryferne), derfor er fortællingen blevet forkastet i den kristne lære. Hvorfra Lillith stammer ved jeg ikke. I dit indlæg er der dog noget der undrer mig; du skriver på den ene side:
"vi har det fint med at diskutere andres tro" og "så vi er somænd vandt til at diskutere og debattere andres tro og overbevisning med åbent sind og hjerte og ikke mindst acceptere andres tro"
men på den anden:
måske i herinde kan fortælle hvad der får en person til at være så blind i sin tro at han/hun ikke opdager at hans eller hendes præidken ikke er ønsket ?" og " i den seneste tid har vi oplevet nogle fanatiske kristne (bla. Moses Hansen, og hans gerninger og ord vil jeg bestemt ikke dømme alle andre kristne udfra) som overfaldt vort forum og ihærdigt forsøgte at omvende os *suk*"
Hvordan kan det være at I kalder jer åbne og tolerante, og så stempler ikke et men flere kristne mennesker som "fanatiske" og "blinde i troen", der "overfalder" andre fora? .......øhhh, hvor er tolerancen?
Med kærlig hilsen
Malli
Ps. Jeg har ikke skrevet på Wicca.dk, men Mandala, undertegnede og en anden fik meget hurtigt at vide at vi var uønskede ! ! ! Apropos det med tolerancen .
Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed
|
|
Til toppen
|
|
|
#13744 - 19/06/2003 18:54
Re: fordømmelse og fordomme
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej igen, Silver Child, du har fuldstændig ret i at masser af kristne er uvidende og har fordomme, formentlig i lige så høj grad som ikke-kristne.
Det er dejligt, når vi kan få luget nogle af fordommene ud, så kan vi meget lettere komme i god og venskabelig kontakt med hinanden, selv om vores tro er forskellig.
Du har ret i, at når nogen, som vi har været i samtale med om vores kristne tro, giver udtryk for, at de ikke er interesserede, så skal vi ikke insistere. Ingen kan presses eller tvinges ind i Guds rige. Dels kan det ikke lade sig gøre, og dels er det helt imod evangeliets væsen, som er en indbydelse, som det står enhver frit for at modtage eller afvise. .
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#13745 - 19/06/2003 20:32
[Re: malli]
|
Anonym
Anonym
|
hejsa Malli først og fremmest er jeg da ked af at nogen har fået at vide at de var uønskede på Wiccan.dk men jeg er jo ikke den eneste som skiver derinde så jeg håber da at du/i vi gøre lige som je og ikek dømme folk på handlinger som andre har gjort. Jeg ved at der ofte har været folk inde på Wiccan.dk for at "omvende" os hvilket vi ikke er interesserede i, hvis folk kommer til os med spørgsmål svare vi tilgengæld gerne  nogle er selvf mere tolerante end andre, lige som det vel er tilfældet herinde ? som skrevet først er jeg her bestemt ikek for at provokere nogen  Mht Moses Hansen blev han efter flere venlige og til sidst og ret kraftige forsøg på at forklare ham at vi ikke ønskede at han præidkede på vort forum vist nok slette fra bruger databasen, da jeg ikke er web marster på siden har jeg ikke 100% styr over hvad der skete. jeg ved at en del af hans indlæg blev slettet fordi de simpelthen ikke overholdt alm pæn standard for hvordan man taler til hinanden. og han fik op til flere chancer for at debattere på en fornuftig måde. hvis du bemærker det så skriver jeg nogle kristne, jeg ved udemærket godt at ikke alle kristne er sådan, og derudover var det min udtalelse og det var bestemt ikek på vejne af Wiccan jeg skrev det  jeg er egentlig slet ikek Wiccan men en solitær heks som er inspireret af wiccan  men Wiccan.dk er et godt debat forum med mange med nogen lunde samme livsopfattelse som jeg  // Silver
|
|
Til toppen
|
|
|
#13746 - 19/06/2003 22:23
Re: Lov og evangelium
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kim, du spørger om jeg vil uddybe ordet "lov"  Hmmm - jeg har dig mistænkt for godt at vide hvad loven betyder, og at det er et lidt ledende eller retorisk spørgsmål? Ikke fordi det gør noget, jeg vil da gerne prøve at svare, men kunne du ikke først sige lidt om, hvad du lige har i baghånden her? Paulus har jo sagt en del ord om sagen .. er det Romerbrevet kap. 7 og 8 vi skal kigge på igen?  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#13747 - 20/06/2003 10:14
|
Bruger
|
Jeg tror hentydningen går på "Alt er mig tilladt, men ikke alt gavner mig!"....
Og det er jo for sin vis også rigtigt... for vi har jorden underlagt os, og kan gøre med den hvad vi vil... men er det også godt i Guds øjne?? Hvis vi vil have et forhold til Ham og ikke gå i fortabelse (hvad vi gør på vores eget valg), så må vi også forstå hvad Gud ønsker at vi skal gøre, fordi Han elsker os og ved hvad der er bedst og ikke hvad VI tror er bedst for os... Vi er trods alt som små børn, der kun følger sine instinkter i uvidenhed og vildfarelse... som dyr der følger deres fysiske begær... Men Gud er den kærlige Fader, der i sin visdom og kærlighed kan vejlede os fra det der vil gøre os dårligt, men som en far der fortæller sine børn hvornår de skal være hjemme, kan Han virke streng og "ond"...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#13748 - 20/06/2003 10:51
|
Bruger
|
Kan se at du er begyndt at ligne andre herinde i dine indlæg;o)... Nå... til det seriøse:o)
Det med bevidstheden om vores mangler... tror mange er, men ikke alle:o)... Det jeg tænker på, er den manglende erkendelse, at vi, som mennesker, måske ikke ved hvad der er rigtigt og forkert... at vi tror at fordi vi bliver enige om noget, så må det være rigtigt... Men vores beslutninger bliver jo taget på vores manglende viden og indsigt... det er det jeg tænker på med mangler:o)... at vi ikke har evnen til at tage de rigtige beslutninger.... Bare se på verden inden for de sidste 40 år... der har den ændret sig mere drastisk end nogensinde før... fordi vi mener, at vi ved alt... og at nu har vi sandheden om alt og det hele... men det sjove (ved ikke hvor sjovt det er:o) er, at det er faktisk ikke første gang det er sket i historien.. men vi gider ikke kigge på historien, for den "vedkommer" jo ikke os, vi lever for fremtiden... Men hver gang der er en civilisation eller samfund der har tænkt sådan, der er det gået galt... Romerriget, Babylon, det viktorianske England.... så den nuværende verdenstilstand er slet ikke så ny.. det skræmmende er bare, at den er meget mere omfattende end nogensinde før, så hvad vil det ende med denne gang??
Nå... du skriver:
vi tror bla på at alt har en sjæl og mange tror også på reinkarnation, og alene dette gør jo at vi er nødt til at rette op på en masse fejl og hvis det ikek lykkes os vil vi blive genfødt i et lavere stående dyr, dette er dog ikke min egen overbevisning, og jegkan derfor ikke forklare det 100 % f.eks ved jeg ikke hvad der afgør om et dyr er godt eller skidt at blive genfødt i osv.
Det lyder som Hinduismen:o)..... grunden til at jeg ikke bryder mig om Hinduisme er den manglende vilje til, at hjælpe andre der har nød... De mener at det skyldes "dårlig" karma og at man har det dårligt, fordi man i virkeligheden VIL have det dårligt... det skurer lidt i mine ører:o)... Nu siger jeg ikke, at din tro er Hinduisme, da to forskellige religioner godt kan minde om hinanden, se bare jødedommen og Islam:o)...
Så skriver du:
Dvs. at Gud har givet dig: 1) evnen til at vælge om du vil følge ham eller ej , eller dvs. det var vel det Eva gjorde da hun spise af æblet i edens have og lokkede Adam til at følge hendes eksempel ?
Ja... mere eller mindre... Gud gjorde os jo selvstændige for, at vi kunne sætte oprigtig pris på Hans skabelse... Hvis vi var skabt til at gøre alt hvad Han sagde, så kunne vores glæde for Hans skabelse ikke være oprigtig, da det ville være Hans vilje:o)...
Du skriver:
2) et potientiale, men ikke nødvendigvis lige så stort et potientiale som din nabo? menstadig siger i også er Gud ikek skelner ? hvad aafgør hvor stort potientiale man har ?
Det gør Gud... vi er som personer i et skuespil... mere eller mindre:o)... spørgsmålet er egentlig ikke hvorvidt mit potentiale er større eller mindre end andres, men hvordan jeg bruger det.... tag for eksempel lignelsen med tjenerne og talenterne...
Og det er helt sikkert interessant med nye spørgsmål:o)... hjælper også mig til at tænke over hvad min tro er:o)...
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#13749 - 20/06/2003 14:09
|
Anonym
Anonym
|
hejsa igen  at jeg er begyndt at lyde som andre herinde ved jeg ikek helt om jeg skal tage som et kompliment eller ej ? måske du vil uddybe lidt ?
Det med bevidstheden om vores mangler... tror mange er, men ikke alle:o)... Det jeg tænker på, er den manglende erkendelse, at vi, som mennesker, måske ikke ved hvad der er rigtigt og forkert... at vi tror at fordi vi bliver enige om noget, så må det være rigtigt... Men vores beslutninger bliver jo taget på vores manglende viden og indsigt... det er det jeg tænker på med mangler:o)... at vi ikke har evnen til at tage de rigtige beslutninger....
mht at vi ikke altid har evnen til de rigtige beslutninger tror jeg somænd du har ret vi vælger måske bare at søge efter det rette svar to forsk steder 
Bare se på verden inden for de sidste 40 år... der har den ændret sig mere drastisk end nogensinde før... fordi vi mener, at vi ved alt... og at nu har vi sandheden om alt og det hele... men det sjove (ved ikke hvor sjovt det er:o) er, at det er faktisk ikke første gang det er sket i historien.. men vi gider ikke kigge på historien, for den "vedkommer" jo ikke os, vi lever for fremtiden... Men hver gang der er en civilisation eller samfund der har tænkt sådan, der er det gået galt... Romerriget, Babylon, det viktorianske England.... så den nuværende verdenstilstand er slet ikke så ny.. det skræmmende er bare, at den er meget mere omfattende end nogensinde før, så hvad vil det ende med denne gang??
humm det kan du have ret i......... skræmmende tanke egentlig. 
vi tror bla på at alt har en sjæl og mange tror også på reinkarnation, og alene dette gør jo at vi er nødt til at rette op på en masse fejl og hvis det ikek lykkes os vil vi blive genfødt i et lavere stående dyr, dette er dog ikke min egen overbevisning, og jegkan derfor ikke forklare det 100 % f.eks ved jeg ikke hvad der afgør om et dyr er godt eller skidt at blive genfødt i osv.
Det lyder som Hinduismen:o)..... grunden til at jeg ikke bryder mig om Hinduisme er den manglende vilje til, at hjælpe andre der har nød... De mener at det skyldes "dårlig" karma og at man har det dårligt, fordi man i virkeligheden VIL have det dårligt... det skurer lidt i mine ører:o)... Nu siger jeg ikke, at din tro er Hinduisme, da to forskellige religioner godt kan minde om hinanden, se bare jødedommen og Islam:o
jeg kan beroglige ( eller hvad det nu hedder) dig med at det ikke kun er hinduer som tror på reinkarnation vi er ikke hinduer og vi mener bestemt at vi skal hjælpe hinanden, det nytter jo ikek noget at bygge en verden op på... det var dig selv som jokkede i nælderne nu må du selv rette op på det, så når vi jo ingen vejne  pricippet med dårlig karma skurer bestemt også i mine øre, jeg har aldrig sat mig ind i hinduismen og lærte dermed noget nyt da du skrev, og kan sige at dette da bestemt ikke falder overens med min tro ............ heldigvis da 
1) evnen til at vælge om du vil følge ham eller ej , eller dvs. det var vel det Eva gjorde da hun spise af æblet i edens have og lokkede Adam til at følge hendes eksempel ?
Ja... mere eller mindre... Gud gjorde os jo selvstændige for, at vi kunne sætte oprigtig pris på Hans skabelse... Hvis vi var skabt til at gøre alt hvad Han sagde, så kunne vores glæde for Hans skabelse ikke være oprigtig, da det ville være Hans vilje:o)...
jaeh ok............. kan godt se ideen 
) et potientiale, men ikke nødvendigvis lige så stort et potientiale som din nabo? menstadig siger i også er Gud ikek skelner ? hvad aafgør hvor stort potientiale man har ?
Det gør Gud... vi er som personer i et skuespil... mere eller mindre:o)... spørgsmålet er egentlig ikke hvorvidt mit potentiale er større eller mindre end andres, men hvordan jeg bruger det.... tag for eksempel lignelsen med tjenerne og talenterne...
må erkende at jeg ikke har en bibel i huset og at jeg ikekkan huske de forsk bilel vers og citater, jeg har en bibel da jeg er komfirmeret......... (var meget i tvivl om det var det rigtige at gøre )............. , men den ligger hos mine forældre da jeg mener at det ville være krænkende for en hellig bog at ligge i et hus hvor den ikek bliver vædrsat for de helige ord som står i den.................. Jeg er ikke sikker på at jeg forstår det der med potientilaet endnu.............. du skriver godt nok at spørgsmålet ikek er hvem der har hvor stort et potientiale...... men på den anden side............... hvorfor har alle så ikke lige stort ? Måske jeg hænger mig i bagateller men spørger om de ting som undre mig 
egentlig finder jeg det ganske spændende at skrive her jeg håber at det er lige så lærerigt for nogle her som det er for mig 
// Silver
|
|
Til toppen
|
|
|
#13750 - 20/06/2003 14:19
|
Bruger
|
For at starte med det sidste først:o)
egentlig finder jeg det ganske spændende at skrive her jeg håber at det er lige så lærerigt for nogle her som det er for mig
det er det:o)....
Til det med potentialerne igen:o)... Kun Gud ved hvorfor vi ikke alle har ligestore potentialer... men hvis vi nu havde det, hvorfor er vi så ikke alle lige høje.. og hvis vi nu var det... hvorfor har vi ikke alle samme hudfarve... og hvis vi nu havde det, hvorfor tænkte vi alle ikke bare ens... Jeg håber du kan følge mig:o)... Vi er blevet mangfoldiggjort fordi vi er en farverig race i vores forskelle, men enfodliggjort i, at vi i bund og grund alle ønsker det samme, fred og lykke:o)... Jeg kan selvfølgelig ikke tale for Gud, men jeg tror det ville være kedeligt hvis alle var lige gode til alting... det ville jo medføre at alle vidste nøjagtigt det samme om alting... og igen, at alle mente det samme om alting:o)... keeeedeligt... hvad skulle vi så med sider som denne;o)....
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#13751 - 20/06/2003 15:10
|
Bruger
|
 Ja, Kristina, du har ret i at baggrunden er de 2-3 kap. i Romerbrevet. De kapitler (de 2 første af de 3) har givet en så stor velsignelse i mit liv og forhold til Jesus. Den måde som jeg fik det forklaret på, er noget som mange ikke forstår p.g.a. at de aldrig har fået det åbenbaret på den måde. Det er også rigtigt at jeg tænkte på, stedet hvor Paulus skriver, at alt er tilladt, men ikke alt er gavnligt. For det er jo et ansvar vi får, lige som de 3 der fik nogle talenter som de skulle forvalte. K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
|