#13690 - 18/06/200312:45Re: Andagt, hvad og hvordan
[Re: Jacob]
Kefas Ben-Adam
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
Shalom:o)
Hmm.... når jeg holder personlig andagt, så plejer jeg at tænde to små og et stort lys med tre i.. lød lidt forvirret:o).. jeg har to små lys og en glasskål med tre lys i... de to små symboliserer den jødiske og kristne tro under Gud... og glasskålen er selvfølgelig den treenige Gud:o)... Så plejer jeg at læse op af salmerne... recitere bønner... og åbne mit hjerte for Gud... Mja... vil ikke gå ind i de mere "religiøse" dele af det... er jo trods alt privat:o)...
Ja det var en joke, hvilket jeg prøvede at udtrykke med ansigterne.. vi prøver også at lave rum for skæg og ballade herinde.. og så tænkte jeg at jeg lige ville oplyse dig at det var ikke en personlig andagt han efterlyste, så det kunne være at du kunne fortælle noget med andagt til andre.. derfor det sidste..
men tilgiv mig hvis du misforstod det..
Guds fred.
vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft
#13694 - 18/06/200313:26Re: Andagt, hvad og hvordan
[Re: MariaMaria]
Kefas Ben-Adam
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
Ok:o)
Tænkte bare at han kunne overføre det til flere... det er jo ikke så svært at være flere om de ting jeg har nævnt:o)...
Det er også derfor at jeg ikke ville uddybe mere, for jeg mente ikke, at det er noget der som sådan vedkommer andre, eller at det er ting som han ville kunne bruge...
#13695 - 18/06/200313:47Re: Andagt, hvad og hvordan
Nardus
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 17/08/2001
Sted: Brabrand
Hej!
Jeg har flere gange brugt drama som andagt for derefter at knytte ganske få ord til det. Der findes en del monologer på nettet - primært på engelsk. Jeg ligger inde med et par dramaer, der kan bruges af 1 eller 2 personer.
Det er faktisk sjovt du spørger om det, for jeg har selv tænkt på det samme.. Min veninder er vosket op i kristne familier, hvor deres familie holder andagt sammen flere gange om ugen. Men det har jeg aldrig været med til, kun været til Gudstjenester, og holdt mine ejne "læse i bibelen stunder". Så jeg kunne egentlig også tænke mig at vide, hvad der forstås ved en andagt for andre mennesker.
Hilsen Maria
vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft
#13698 - 18/06/200317:32Re: Andagt, hvad og hvordan
Jacob
Bruger
Reg.: 24/10/2001
Sted: Kokkedal, Danmark
Hej MariaMaria! Tak, for at Du vil dele min undren. Jeg har af en bekendt i dag fået følgende definition på andagt:
Andagt kommer af det tyske ord andact/andenken , som betyder tænke på eller blive mindet. En andagt i kristen sammenhæng er altså, at få dem jeg holder andagt for til at tænke på eller minde dem om en bibelsk sandhed.
Bare denne difinition hjælper mig godt på vej. Men jeg er nu glad for at have startet denne debat, men måske den kommer til at tage en drejning okring et andet emne, som jeg mener skal startes i en ny tråd. Emnet er hvem tør vi holde andagt for og med. ¨ Jacob
#13699 - 19/06/200313:53Re: Andagt, hvad og hvordan
Dorland
Bruger
Reg.: 27/05/2003
Sted: Østrvrå, Vendsyssel.
Hej Jacob
Der er selvfølgelig mange muligheder med hensyn til, hvordan man bygger en andagt op.
Her er en go' lille brugbar disposition (synes jeg selv):
1. Tag en eller to letforståelige bibeltekster med et bestemt tema. 2. Tag et digt, en historie eller en eller anden association, som passer på temaet og fortæl om det. 3. Forklar så hvad det har med bibelteksten at gøre, og hvad bibelteksten fik dig til at indse vedrørende digtet (eller hvad du nu valgte at tage). 4. Hold en bøn og tag den lille pointe/tanke med ind i bønnen (fx som en tak).
Jeg kan lige prøve at vise dig, hvordan den virker i praksis. Her ser du en (superkort) andagt:
1. Jak 2,14-17 (Om at troen er død, hvis ikke den driver én til at gøre gode gerninger) og Joh 5,24 (Om at man ved at tro på Jesus bliver frelst.) 2. "Der var engang en mand, som ikke ville hjælpe sin næste, fordi han vidste, at man kun behøvede at tro for at komme i Himlen. Men så døde han, og da han kom for domstolen gik hans næste over fra dommen til livet, mens han selv gik fortabt." 3. "Når vi tror på Jesus, på alt hvad han sagde, alt hvad han gjorde, og tager imod Helligånden, så kan vi slet ikke lade være med at gøre gode gerninger! Derfor kan man ikke tro, hvis man opfører sig rigtig, rigtig, rigtig dårligt..." 4. "Kære Gud i Himlen. Hjælp os til at gøre, hvad du ønsker af os og lad vores tro på dig komme til udtryk i vores handlinger. Amen."
Jeg håber, du kan bruge denne disposition til noget.
Sidder du og har svært ved at finde brugbare bibeltekster, så køb en bibelordbog eller lignende. Selv bruger jeg BibelOrd, som er udarbejdet af Leif Kjøller-Rasmussen og udgivet af Lohses Forlag. Jeg skal hilse og sige, at den er jeg godt tilfreds med.
Guds fred Dorland
Romerbrevet 8, v38-39 Thi jeg er vis på, at *intet* kan skille os fra Guds kærlighed.
hihi det var et godt og lidt sjovt (sjovt fordi det var rigtig pedagogisk) indlæg og det fik vist sat et billede på, hvordan en andagt kunne være opbygget.. jeg takker ihvertfald herfra..
Hilsen Maria
#13701 - 19/06/200316:41Re: Andagt, hvad og hvordan
Dorland
Bruger
Hej MariaMaria
det var et godt og lidt sjovt (sjovt fordi det var rigtig pedagogisk) indlæg og det fik vist sat et billede på, hvordan en andagt kunne være opbygget..
Pædagogisk? Bare det ikke bliver opfattet for hovmodigt...
Selv tak.
Guds fred Dorland
Romerbrevet 8, v38-39 Thi jeg er vis på, at *intet* kan skille os fra Guds kærlighed.
#13702 - 19/06/200318:39Re: Andagt, hvad og hvordan
[Re: Dorland]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Dorland, tak også fra mig for dit gode andagtsforslag .
Jeg sidder bare med en undren og kan ikke lade være med frimodigt at spørge dig, om det virkelig er sandt, som du skriver i din profil, at du er en kristen, som ikke tror på udødelighed og "myten" om helvede.
(Gåseøjnene står for min egen regning. )
Jeg kan ikke rigtig få det til at stemme overens med indholdet af din smukke andagt.
#13704 - 19/06/200319:46Re: Andagt, hvad og hvordan
[Re: Dorland]
Jacob
Bruger
Reg.: 24/10/2001
Sted: Kokkedal, Danmark
kære Dorland
Tak, for dit indlæg, det var en dejlig andagt. Jeg var også glad for din disposition til andagten. Det er jo vidunderligt, at vi kan lære en hel del af hinanden. Det var også rigtig rart, at du samtidig viste et eksempel på en andagt.
#13705 - 20/06/200323:39Re: Andagt, hvad og hvordan
Dorland
Bruger
Hej Jacob
Det er altid rart, når ens råd bliver så godt modtaget, og det skal du og I andre vide, at jeg har været meget glad for at læse.
Jeg har et par små tilføjelser til mit første indlæg i tråden.
Den andagtsform, jeg havde i tankerne, var den, man holder i hjemmet. Det er den, hvor man sidder en hyggelig aften ved sofabordet med varm kakao og kage eller slik. Den hvor man vil slutte dagen af med lidt af Guds visdom, før man lægger sig til at sove og være klar på morgendagen. Nå, dér fik jeg vist beskrevet atmosfæren lidt, men kort og godt, så var det ment til en hjemme-andagt.
Man skal nok tilpasse det lidt til de forskellige situationer. Man kunne måske tilføje lidt mere samtale, når det er i hjemmet og evt. spørge en anden om at holde bønnen, eller om nogen har lyst til, at man skal huske at tage noget bestemt med i den (dette lille element er ganske godt).
Holder man andagten foran en stor flok mennesker er det jo lidt sværere at holde lidt samtale over den, og man bør måske bytte om på nogle punkter i dette tilfælde. Mange lyttere slår nemlig fra med det samme ved oplæsning af bibelen, medmindre man har guidet dem frem til oplæsningen. I denne situation drejer det sig jo lidt mere om at fange deres opmærksomhed i begyndelsen, så de ikke bøjer hovedet og tænker på noget andet overfladisk. Den tendens har jeg i hvert fald lidt selv...
Guds fred Dorland