I den artikel eller hvad det nu hedder - måske Q&A - omtales der at Elias er taget til himmelen. Så vidt jeg kan se i Bibelen passer det ikke. Nu kan det være at Jesus tager fejl, men siger trods alt i Johannes 3:13:
"Ingen er steget op til himlen undtagen den, der steg ned fra himlen, Menneskesønnen."
Og når jeg læser beretningerne om Elias så får jeg det heller ikke til at han kom til himmels (jeg går ud fra der tænkes på episoden med ildvognen og ildhestene). For der er blandt andet ikke sørge over ham, som det var skik og brug. Derudover får jeg det også til at Elias stadig var i fuldt vigør nogle år senere, hvilket vi kan se i 2. Krønikebog 21:12-15:
"Da kom der et brev til ham fra profeten Elias; der stod: »Dette siger Herren, din fader Davids Gud: Du fulgte ikke i din far Joshafats og Judas konge Asas spor, v13 men fulgte i Israels kongers spor og fik judæerne og Jerusalems indbyggere til at hore ligesom Akabs hus, og du dræbte endda dine brødre, din fars hus, som var bedre end du; v14 derfor vil Herren ramme dit folk, dine sønner, dine hustruer og alt, hvad du ejer, med en stor plage. v15 Selv vil du blive ramt af svære lidelser; du vil komme til at lide af en sygdom i dine indvolde, og i løbet af nogen tid vil sygdommen føre til, at dine indvolde falder ud."
Hvad skyldes det?
- Salme 139:14 Endnu et eksempel på at Bibelen har ret.