0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#13392 - 08/06/2003 21:49
Re: Blev de store pyramider bygget før syndfloden?
[Re: steen]
|
Bruger
Reg.: 08/06/2003
|
Hej Steen,
Hvordan har videnskabet bevist at jorden er 6.000 år gammel??
|
|
Til toppen
|
|
|
#13393 - 09/06/2003 09:20
|
Bruger
Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
|
Her fristes jeg til at bruge det klassiske kristne argument: Det er ikke meningen vi skal forstå alt. For Gud er intet umuligt  mvh joppe
Religionsstuderende, Katolik, Frimurer
|
|
Til toppen
|
|
|
#13394 - 09/06/2003 21:44
[Re: joppe]
|
Bruger
Reg.: 24/02/2003
Sted: Sjælland
|
Hej Joppe
Gider du skrive det med gult engang til? Det er ulæseligt (for mine øjne i hvert fald) *S*
VH Marta
|
|
Til toppen
|
|
|
#13395 - 09/06/2003 22:57
[Re: Marta]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Marta, prøv at køre hen over det med curseren, så bliver det blåt og læseligt.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#13397 - 11/06/2003 16:08
[Re: void]
|
Bruger
Reg.: 14/10/2002
Sted: London, Storbritanien
|
æv,
Her troede jeg lige jeg havde fundt på noget nyt.
Men jeg glæder mig til at høre nogle af kreationisternes svar - f.eks. at Gud skabte verden med pyramider og hvad man ellers kunne forestille sig.
Steen
|
|
Til toppen
|
|
|
#13400 - 11/06/2003 18:37
Re: Egyptens historie.
[Re: migB]
|
Bruger
|
Kære migB
Super, at du har styr på din ægyptologi.
Jeg glæder mig derfor til at du kan forklare mig følgende:
Lad os antage at syndfloden kom 2155 f. kr. : Lad mig citere første mosebog, kapitel 7,21 "...Alt levende, der rørte sig på jorden, omkom, fugle, kvæg, vilde dyr, alt hvad der vrimlede på jorden og alle menneskene..."
Alle mennesker på jorden døde altså i år 2155 f.kr. undtagen Noa, Sem, Kam, Jafet, hans kone og tre svigerdøtre.
Men lige pludselig i år 2061 f.kr er den ægyptiske kultur på banen igen, og bygger nye pyramider osv osv. De har endda de samme guder?
Hvordan kan det lade sig gøre?
Jeg glæder mig til at høre nærmere.
Guds fred, Steen
|
|
Til toppen
|
|
|
#13401 - 11/06/2003 19:18
Pussig læsning
|
Bruger
|
Hejsa,
at tro på at Gud fyldte en ark med alverdens dyr og oversvømmede verden kræver naturligvis tro. Tror man på en Gud fra hvem og ved hvem alle ting er, så er fuldstændigt ligegyldigt, umuligt og irrelevant at prøve og regne ud hvordan Gud gjorde det. Det svarer til at ville regne ud hvordan Gud skabte eller hvordan Gud har forudviden. Det spøjse ved artiklerne er at de i deres nedbrydende sags tjeneste antager at arken blev fyldt med alle dyr, og så prøver de at modbevise det fra en menneskelig synsvinkel. Det er dog utroligt irrelevant og bagvendt.
:-)
|
|
Til toppen
|
|
|
#13402 - 11/06/2003 19:55
Re: Pussig læsning
[Re: Alex]
|
Bruger
|
Kære Alex
Du sidder måske og undrer mig over min ivrighed efter at eftervise hvorfor beretningerne i første mosebog simpelt ikke kan passe, med mindre man lukker sig inde i en eventyrverden, ligesom dem der løber rundt ude i skovene og leger Dungeons & Dragons men papmache sværd osv.
Lad mig først slå fast, at jeg betragter også mig selv som kristen. Jeg tror på at Jesus er vores frelser.
Men jeg tror derimod ikke på at biblen er Guds ord til mennesket. Jeg tror på at biblen tildels er skrevet af mennesker der har oplevet Gud meget nært f.eks. Job, men jeg tror også på at det er en bog fyldt med myter og vildspor. Jeg tror ikke at Guds sande hensigt med skabelsen og menneskedheden er os forundt at forstå.
Hvorfor vil jeg ikke tro på at biblen er sandhed for hvert et ord? Jeg har flere grunde. Jeg kan nævne et par stykker:
1) Jeg nægter at acceptere den fordømmelse af homoseksuelle man møder i flere kristne frikirker - eller i det mindste sygeliggørelse af homoseksualitet. Hvis Gud er universets almægtige skaber, har han styr på alt hvad han har skabt. Også homoseksualitet. Homoseksuelle er ikke dårligere mennesker, derfor kan Biblens udsagn om homoseksualitet naturligvis ikke være sandhed.
2) Jeg nægter at acceptere fordømmelsen af andre trosretninger. Jeg tror på at Gud er erfaret i alle seriøse religioner.
3) Jeg nægter at tro på et himmel og helvede. Hvordan kan man fryde sig i himmlen, hvis f.eks. ens mor skal lide i ufattelig smerte i al evighed i helvede.
4) Jeg tror ikke på dommedag. Alle udsagn om dommedag i biblen lægger op til at dommedag var nært forestående på Jesus tid. At der skulle gå yderligere mere end 33% af jorden samlede levealder, kan overhovedet ikke læses ud af konteksten.
5) Jeg tror på at Gud er kærlighed, som det f.eks. vises i Jesus. Hvor er kærligheden henne, hvis man skal tro at Gud drukende alle mennsker under Noas tid?
Endelig kan jeg ikke acceptere at man forsøger at bedrage andre mennesker til at tro at det er et videnskabeligt faktum at verden kun er 6000 år gammel.
Guds fred, Steen
|
|
Til toppen
|
|
|
#13403 - 11/06/2003 21:23
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
|
Som der også stod (hvis man rent faktisk læser artiklen)
For det andet, at hele historien kan afvises som en serie af overnaturlige mirakler. Der er ingen måde at imødegå et sådant argument på. Man må imidlertid gøre sig sine overvejelser om en gud, der angiveligt gør én ting for derefter at arrangere samtlige beviser på en måde, så det ser ud som om noget andet skete. Det er fuldt ud muligt, at en verdensomspændende oversvømmelse fandt sted for 4000 år siden eller endda sidste torsdag og at Gud efterfølgende har slettet alle beviser incl. vores erindringer derom. Men selv hvis sådanne historier er sande, hvad mening giver det så?
og her :
Gør en global oversvømmelse hele Bibelen troværdig? Davis Young, en evangelisk kristen og geolog, skrev (p. 163):
"Opretholdelsen af moderne kreationisme og syndflodsgeologi er ikke bare apologetisk ubrugeligt overfor ikke-troende videnskabsmænd, det er skadeligt. Selvom mange uden videnskabelig træning er blevet overbevist af kreationistiske argumenter, så vil en ikke-troende videnskabsmand tænke at en kristendom som tror på den slags nonsens må være en religion, der ikke er hans interesse værdig … Moderne kreationisme er på denne måde apologetisk og missionsmæssigt ineffektivt. Det kunne ligefrem være en hindring for forkyndelsen."
"En anden mulig fare er, at ved at fremlægge evangeliet for de fortabte og ved at forsvare 'Guds sandhed' vil vi selv fremstå som falske. Det er på tide at kristne indser at forsvaret af denne moderne, ung-jords, syndflodsgeologiske kreationisme simpelthen ikke er i overensstemmelse med sandheden. Det stemmer simpelthen ikke overens med de fakta Gud har givet. Kreationisme må opgives af kristne før det skader …"
En anden kristen videnskabsmand sagde, "Kreationisme er en utrolig plage, hverken ærlig eller brugbar, og dens fortalere har ingen anelse om, hvor megen skade de øver på troens troværdighed." (citeret i Easterbrook, 1997, p. 891)
|
|
Til toppen
|
|
|
#13404 - 11/06/2003 22:21
|
Bruger
|
Nu har jeg jo desværre hørt efter i min historieundervisning. Og i Egyptens historie er der en 3 perioder kaldet "mellemtidener", hvorfra der ikke er optegnelser, da nationen er splittet af "revolution og kaos". Og de senere kilder har øjensyntlig forsøgt at glemme denne ydmygende tid. Den første mellemtid ligger fra 2155-2061 f.kr., altså tæt på tidspunktet for syndfloden.
Artiklen skriver ca. 2250 fvt, hvilket ifølge Chronicle of the Pharaohs hidrører den sidste del af "det gamle rige" i det 6. dynasti, ca. 70 år før den første mellemligende periodes start i 2181fvt (til 2040 fvt).
Jeg ved ikke hvad din udtalelse om senere kilders frivillige glemsomhed bygger på, men der er dokumenteret forhold som at: Neferkare Pepi II (2278-2184) var regent, at Pepi II var gift indtil flere gange herunder med sin halvsøster, Pepi II's regens måske er den længste i egyptens historie, Lokale guvenører byggede sig flotte og prestigefyldte grave i provincerne, altimens den nordlige hovedstads magt svandt. Understøttet med inskriptioner, statuer og senere historiske kilder. Men syndfloden, som ellers kunne være en god undskyldning såfremt de var flove over noget, hører vi intet til
I 1 mos 7 står der "Således udslettedes alle Væsener, der var på Jordens Flade, Mennesker, Kvæg, Kryb og Himmelens Fugle; de udslettedes af Jorden, og tilbage blev kun Noa og de, der var hos ham i Arken.". Eftersom alle andre end Noah døde ved syndfloden, må det jo være noahs efterkommere der "tog tråden op" for egypterne. Hvad havde de at være flove over? Burde disse ikke tværtimod dokumentere denne for dem så skelsættende begivenhed?
(PS: Det var Pepi II's farfar, der som den første indledte angreb på de beduinstammer der fandtes på sinaihalvøen. Måske er dette hvad der huskes fra "drømmetiden" af israelernes forfædre. Hvis ikke udtrykt i syndflodsmyten så måske i den "konflikt" der ligger i myten om udvandringen. Men det er vist en anden snak.)
Og hvordan kan man se at pyramiderne ikke har været oversvømmet?
Så du mener dog at pyramiderne eksisterede før syndfloden.
Vinden har tæret på dem i ca. 3000 år efter floden, og de efterfølgende egyptere har repareret skaderne
Hvilke egyptere? Kalder du Noah's efterkommere for egyptere? Hvem lærte dem at overtage den videnskab, kultur, religion, skriftsprog og meget andet der fulgte ubrudt efter at syndfloden slog de rigtige egyptere ihjel?
Er alt dette iøvrigt udtryk for noget du har hørt i din historieundervisning? I såfald vil jeg gerne bede pænt om navnet på din skole og dennes rektor.
|
|
Til toppen
|
|
|
#13405 - 12/06/2003 00:07
|
Bruger
|
hej void,
Det er stadigt latterligt at lege at man acceptere dele af en beretning man ikke selv tror på og så prøve at argumentere imod den. Tror man på Gud så kunne så tror man også at Gud kan skabe en planet på et øjeblik. Hvad skulle så være problemet for Gud i at lade alverdens dyr gå ind i en ark? Eller måske bare få det til at virke sådan på Noa. Jesus selv siger at Gud kan skabe Abrahams børn af sten. Tid og fysiske grænser er kun til i menneskers verden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#13406 - 12/06/2003 00:11
|
Bruger
|
Hvad er din ang. hvornår vandflodet skulle have forgået jvf. beregningerne? Dr. Bullinger daterer den til 2348-2347 BC.
|
|
Til toppen
|
|
|
#13407 - 12/06/2003 10:20
|
Bruger
|
Fint nok. Verden blev skabt af gud sidste tirsdag så det så ud som om at den var mange millioner gammel og vi blev skabt med minder om en barndom der aldrig har fundet sted. Hvem er vi så at betvivle dette uanset hvad beviserne og sund fornuft fortæller os. Ført logisk til ende, har du umuliggjort alle former for videnskab. Forskning i historie, fysik, biologi og meget andet, kan ikke længere lade sig gøre fordi Gud kan ha' skabt ting med kun en tilsyneladende "historie". Guds veje er uransaglige og derfor kan vi ikke vide hvad der er ægte og hvad der kun ser ud til at være ægte. Hvad der sikkert er mere interessant for dig, så har din Gud villet det sådan. Løgn og sandhed er fra guds side designet til ikke at kunne skelnes fra hinanden. Valg bliver fortaget i blinde. Erkendelser er bevidst manipulerede fantasier fra Guds side. "Pie in the sky" går til den der snubler over den rigtige myte, har held med at fortolke dens indhold korrekt, uden på nogen måde iøvrigt at vide hvad han/hun foretager sig og hvorfor. Jeg tænkte nok at gud var sådan Jeg har ikke flere kommentarer.
|
|
Til toppen
|
|
|
#13408 - 12/06/2003 10:33
datering af syndfloden
|
Bruger
|
Hej Alex
Hvis du ser mit oprindelige indlæg i denne tråd, daterede jeg selv syndfloden til 2344 f.kr.
Du tror altså på at de store pyramider var bygget da syndfloden kom og dræbte alle ægyptere?
Steen
|
|
Til toppen
|
|
|
#13409 - 12/06/2003 11:27
troen og videnskaben
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Kære Steen
Jeg burde jo egentlig glæde mig over at du kalder dig kristen og siger at du tror at Jesus er vores frelser. Men det undrer mig at du samtidig er så optaget af at angribe og afvise en række kristne lærepunkter som er fundamentale for den kristne kirke. Du afviser glat væk læren om dom og fortabelse, om Guds retfærdighed og om at Jesus er den eneste vej til Gud. Og du afviser at Bibelen skulle være Guds ord, alene fordi du ikke bryder dig om dens budskab. Det er du selvfølgelig i din gode ret til, men hvad er der så tilbage af "kristendom"? Så har du jo kun en hjemmestrikket tro og en "tilpasset" Gud tilbage. Hvad kan du bruge ham til? Og hvad skal Jesus frelse dig fra og til?
Jeg skal ikke gøre mig klog på jordens alder og tidspunktet for syndfloden. Og jeg tror også at der "brodne kar" både på evolutionisternes og kreationisternes side. Men som kristen, der tror at Gud er Gud har jeg ingen som helst rimelig grund til at ikke at tro at Bibelen taler sandt om hvad Gud har gjort - både i historien og i enkelte menneskers liv. Hvordan han fx har skabt verden og fx ladet verden oversvømme på Noas ved jeg ikke. Men som kristen har jeg jo aksepteret at verden og Guds magt er større end jeg kan gennemskue - og det kan jeg fint leve med, samtidig med at jeg opfatter mig selv som et fornuftigt og rationelt menneske.
Derfor afviser jeg heller ikke "videnskaben". Langt det meste videnskabelige arbejde er ærligt, sandt og troværdigt. Ingen tvivl om det. Jeg er modtagelig overfor ethvert fornuftigt videnskabeligt argument. Men jeg er skeptisk når nogle i videnskabens navn forsøger at forklare eller "bevise" ting som man i bund og grund ikke ved ret meget om. Ligeså vel som jeg er skeptisk overfor mirakler og overnaturlige fænomener som strider imod sund tro og sand viden.
Jeg tror at Gud har skabt og styrer denne verden gennem universelle love og principper, som vi videnskabeligt kan afdække og forklare. Og kun undtagelsesvist bryder Gud de love som han selv har skabt. Men fordi Gud er Gud, så tror jeg også at disse undtagelser forekommer. Vi er blot på vildspor hvis vi gør undtagelserne til regler. Sådan tror jeg nemlig ikke Gud arbejder. Derfor er der som oftest også en naturlig og videnskabelig forklaring på det meste af det som vi kalder "mirakler". (Selvom jeg grundlæggende regner hele livet for ét stort mirakel)
Videnskaben har aldrig kunnet give svar på alle spørgsmål. Og det kan kristendommen iøvrigt heller ikke. Men i Bibelen og troen på den Gud som Jesus viser os, der finder jeg troværdige svar på nogle grundlæggende spørgsmål om hvem og hvorfor jeg er, hvad meningen er med livet, hvad der skal ske efter døden, hvad der er rigtigt og forkert og hvem Gud han er.
Denne tro er nem at latterliggøre, men den kan bære. Og jeg vil gerne have mig frabedt af den grund at blive kaldt en dum ignorant.
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#13410 - 12/06/2003 11:28
Re: datering af syndfloden
|
Bruger
|
Steen,
Ja det gør jeg. Jeg er også åben for den mulighed at Gud lod den store pyramide bygge. Det blev bygget langt før de andre og er langt større. Der er flere ting der gør det meget vanskelligt at tro at mennesker skulle have bygget den på det tidspunkt den blev bygget på.
|
|
Til toppen
|
|
|
#13411 - 12/06/2003 11:34
|
Bruger
|
"Det synlige er jo kommet af det usynlige". Jeg holder fast i min indledende anke; det er fuldstændig meningsløst at lege at man antager at beretningen om arken er sand og så begynder at modargumentere den ud fra menneskelige præmisser og fatteevne. Det er sådan set primært det jeg har sagt, ikke så meget andet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#13412 - 12/06/2003 11:45
|
Bruger
|
Hej Alex
Hurtigt svar:
Der er to pyramider der er næsten lige store, Cheops, og Kefren. Det er dog Cheops pyramiden man omtaler som den 'store' pyramide.
Hvordan kan du iøvrigt forklare at den ægyptiske kultur ikke døde med syndfloden?
Guds fred, Steen
|
|
Til toppen
|
|
|
#13413 - 12/06/2003 11:59
Re: troen og videnskaben
[Re: asas]
|
Bruger
|
Kære Asbjørn
Tak for dit indlæg.
Der er i virkeligheden meget mindre der skiller os end du tror.
Jeg er ligeglad med at folk tror på at verden blev skabt for 6000 år siden, og at de store pyramider blev oversvømmet af syndfloden, og at Noas efterkommere genoptog den ægyptiske kultur og religion som om intet var hændt.
Jeg tror heller ikke selv på evalutionsteorien, selv om alle observationer bekræfter denne. Men jeg har valgt ikke at tro på den, for jeg bliver ikke lykkelig af at tro på at min tip-tip-tip............tip oldefar var abe.
Det der irriterer mig er når tro bliver til bedrag. Det vi definerer som den objektive neutrale videnskab observerer ikke en jorden blev skabt for 6000 år siden, og at hele menneskeslægten stammer fra Adam og Eva. Jeg synes derfor ikke man skal gå og bilde mennesker ind at den samme videnskab som skaber computere og raketter nu også viser at jorden blev skabt for 6000 år siden. Det er jo at lyve, og det må man jo ikke ifølge kristendommen - min egen tro.
Hvorfor ønsker jeg ikke at tro på jeres biblensyn? Jeg synes at med al denne verdens grusomhed har jeg brug for at tro på en uendlig kærlig Gud, og evig lykke i det hinsidens. Den Gud finder jeg ikke i Biblen, hvis jeg skal tro hvert ord er sandt.
Jeg tror på at ved at bekende mig til Jesus, bliver jeg frelst allerede i DETTE liv. jeg bliver lykkerligere, jeg får øjenen op for de sande værdier. Jeg ser 'Guds rige'
Måske hænger min tro ikke sammen fra a-z . Men gør jeres?
Guds fred, Steen
|
|
Til toppen
|
|
|
#13414 - 12/06/2003 21:08
Udsletted alle mennesker?
|
Bruger
Reg.: 24/05/2003
Sted: Skive (midtjylland)
|
Nu må jeg komme med tvivlsomme fortolkninger af bibelen, det er ellers ikke noget jeg er så stolt af...  Men jeg husker, at der senere står, at en konge eller kejser herskede over "hele jorden". Hvilket der jo ikke er noget der tyder på hverken i folkesagn, arkeologi eller skriftlige kilder. Så der er nok tale om at alle, eller min. 99% af folkene i området er blevet udryddet. Men selve oversvømmelsen har været global, selvom den totale udryddelse måske ikke har været det. Der findes i hvert fald myter om oversvømmelsen på den anden side af jorden, i centralamerika (Aztekerne):
There were four suns, each marking a creation and ending to the world before the present world came into being. Each creation ended in a cataclysm. The first was destroyed by earth, the second by wind, the third by fire, and the fourth by water. Our era is the fifth.
Selv om Noa var det eneste menneske i den kendte verden Gud reddede, kan det tænkes at der i resten af verden har været retfærdige mennesker værdige til at blive reddet...
|
|
Til toppen
|
|
|
#13415 - 12/06/2003 21:36
Evolutionsteorien er ikke bevist
|
Anonym
Anonym
|
MigB skrev: Nu må jeg komme med tvivlsomme fortolkninger af bibelen, det er ellers ikke noget jeg er så stolt af...
Kære MigB
Så lyt til et godt råd - lad være! 
Derfor behøver du jo ikke at tro på evolutionsteorien. Selv om den forekommer velunderbygget, så er den jo ikke bevist.
Misforstå mig nu ikke. Jeg tror rent faktisk at evolutionsteorien i store træk er rigtig. Men jeg kan kun tro det, for jeg har til dato endnu ikke mødt ét eneste menneske som hævder at evolutionsteorien er bevist.
Og du kan spørge en hvilkensomhelst “evolutionsforsker”, og den pågældende vil svare: Evolutionsteorien er ikke bevist!
Med venlig hilsen Vagn Bro
|
|
Til toppen
|
|
|
#13416 - 12/06/2003 21:59
Nedstammer aberne fra mennesket?
|
Anonym
Anonym
|
Steen skrev: Jeg tror heller ikke selv på evalutionsteorien, selv om alle observationer bekræfter denne. Men jeg har valgt ikke at tro på den, for jeg bliver ikke lykkelig af at tro på at min tip-tip-tip............tip oldefar var abe.
Kære Steen
Jeg synes også det er trist at se mennesker vride kendsgerninger til ukendelighed for at få argumentationen til at passe til en facitliste - i dette tilfælde bibelen. Jeg mener at der i virkeligheden er tale om menneskeligt hovmod når mennesker mener at vide hvordan mennesket er skabt. Det kan vi ikke vide noget om, men må nøjes med at vælge den mest sandsynlige mulighed.
Men nu til mit egentlige ærinde. Jeg vil gerne rette din misforståelse - nemlig den at evolutionsteorien går ud fra at du nedstammer fra en abe. Så vidt jeg er orienteret, mener naturvidenskabsfolkene ikke mere at mennesker nedstammer fra aber selv om Darwin antog dette. Der skulle nærmere være tale om at mennesker og aber nedstammer fra en fælles stamform.
Derfor kan man i virkeligheden lige så godt sige at aberne nedstammer fra et menneske!
Er du ikke lidt mere lykkelig nu? 
Med venlig hilsen Vagn Bro
|
|
Til toppen
|
|
|
#13417 - 13/06/2003 15:31
Re: Nedstammer aberne fra mennesket?
|
Bruger
Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
|
Hej
Så vidt jeg er orienteret, mener naturvidenskabsfolkene ikke mere at mennesker nedstammer fra aber selv om Darwin antog dette.
Antog Darwin dette? Det kan være at jeg er helt galt på den, men hvad jeg har lært har altid været at Darwin mente at Aberne og menneskerne kunne stamme fra, som du kalder det, en fæalles stamform.
At Darwin mente at menneskerne stammede fra aberne var bare noget hans modstandere brugte, og stadig bruger (se bare her i forumet) for at latterliggøre ham på en billig primitiv måde.
mvh
joppe
Religionsstuderende, Katolik, Frimurer
|
|
Til toppen
|
|
|
#13418 - 13/06/2003 16:23
Re: Evolutionsteorien er ikke bevist
|
Bruger
|
Derfor behøver du jo ikke at tro på evolutionsteorien. Selv om den forekommer velunderbygget, så er den jo ikke bevist.
Hvad er Evolution? : "...Men uheldigvis er det netop sådanne definitioner ikke-videnskabsfolk har i baghovedet, når de går ind i diskussioner om evolution. Dette giver ofte anledning til frugtesløse diskussioner med eksperter fordi deres perspektiv på evolution er anderledes. Når nogen siger at de ikke tror på evolutionens eksistens, så kan de ikke henvise til en acceptabel videnskabelig definition, da dette er at benægte noget som er nemt at demonstrere. Lidt som at benægte tyngdekraftens eksistens!"
|
|
Til toppen
|
|
|
#13419 - 13/06/2003 19:36
Re: Nedstammer aberne fra mennesket?
[Re: joppe]
|
Bruger
|
Café, Joppe skrev: [...] Jo>At Darwin mente at menneskerne stammede fra aberne var bare noget hans >modstandere brugte, og stadig bruger (se bare her i forumet) for at latterliggøre ham >på en billig primitiv måde.Idet det her foreslås, at det udelukkende er anti-darwinister, der er ansvarlige for opfattelsen, at mennesket ifølge evolutionsteorien skulle nedstamme fra aberne, vil jeg henlede cafégæsternes opmærksomhed på forsiden af Huxleys bog om menneskets afstamning, der viser en smuk overgang fra gibbonen, over chimpansen, og til mennesket: http://www.usc.edu/isd/locations/science/hancock/nathist/huxley2.htmHuxley var Darwins samtidige og nok den mest villige forsvarer af hans idéer (det var ikke for ingenting, at han fik tilnavnet "Darwins bulldog"), og netop menneskets oprindelse gjorde han til en af sine mærkesager, utvivlsomt på grund af emnets anti-kristne implikationer. Der skal med andre ord en noget kreativ historieskrivning til for at `give aben videre' til anti-darwinisterne (om man så må sige). Desuden er hele diskussionen, om vi nedstammer fra aber eller fra abe-lignende væsner, af rent teknisk karakter, og ændrer ikke hovedpointen. Som Simpson, en af grundlæggerne af den moderne evolutionssyntese, forklarer, ville vores forfader blive kaldt en abe af enhver, der så ham i dag, og det er `frygtsomt hvis ikke uærligt af en oplyst forsker at påstå andet':
http://www.asa3.org/archive/evolution/200002/0132.html [...]
"On this subject, by the way, there has been too much pussyfooting. Apologists emphasize that man cannot be a descendant of any living ape - a statement that is obvious to the verge of imbecility - and go on to state or imply that man is not really descended from an ape or monkey at all, but from an earlier common ancestor. In fact, that earlier ancestor would certainly be called an ape or monkey in popular speech by anyone who saw it. Since the terms ape and monkey are defined by popular usage, man's ancestors were apes or monkeys (or successively both). It is pusillanimous if not dishonest for an informed investigator to say otherwise." (Simpson G.G., "The Wor[l]d into which Darwin Led us", Science, Vol. 131, No. 3405, 1 April 1960, p. 969) [...]
[...]
Guds fred, Andreas Hjemmeside: http://www.geocities.com/evolutionsteori/
|
|
Til toppen
|
|
|
#13420 - 14/06/2003 20:51
|
Bruger
|
Hej Steen,
"Der er to pyramider der er næsten lige store, Cheops, og Kefren. Det er dog Cheops pyramiden man omtaler som den 'store' pyramide."
Der er andre årsager til at man omtaler Cheops som større. Den konstruktion er på mange måder meget overlegen og det er sært at den anden pyramide blev bygget senere og er væsentligt mindre avanceret.
"Hvordan kan du iøvrigt forklare at den ægyptiske kultur ikke døde med syndfloden?"
Hvad tænker du på her? Hvor sikker kan vi være eks. på at de dyrkede de samme guder før vandfloden? Der er ingen tvivl om at såsnart folkene vendte sig fra Gud så søgte de hen til disse bygninger, og måske blev de enda brugt af Guds folk dengang.
|
|
Til toppen
|
|
|
#13421 - 14/06/2003 21:24
|
Bruger
|
Hej Steen,
lad mig lige kommentere dine udsagn;
"1) Jeg nægter at acceptere den fordømmelse af homoseksuelle man møder i flere kristne frikirker - eller i det mindste sygeliggørelse af homoseksualitet. Hvis Gud er universets almægtige skaber, har han styr på alt hvad han har skabt. Også homoseksualitet. Homoseksuelle er ikke dårligere mennesker, derfor kan Biblens udsagn om homoseksualitet naturligvis ikke være sandhed."
Ja Gud har skabt alle ting. Gud har også skabt mordere. Er de dårlige mennesker? Vi må ihvertfald erkende at de har gjort noget dårligt. Gud skabte også satan? Er han dårlig? Tjaa. for mennesker er han dårlig, men han er ikke desto mindre indsat af Gud (Rom. 13v1). Så folk gør altså dårlige ting selvom Gud har skabt dem.
"2) Jeg nægter at acceptere fordømmelsen af andre trosretninger. Jeg tror på at Gud er erfaret i alle seriøse religioner."
Jeg tror også at der glimt af sandheden i alle religioner. Men der er kun én der kan være den korrekte, da de ikke stemmer overens.
"3) Jeg nægter at tro på et himmel og helvede. Hvordan kan man fryde sig i himmlen, hvis f.eks. ens mor skal lide i ufattelig smerte i al evighed i helvede. "
Du kan ikke undgå at tro på denne jord. Den indeholder godt og ondt. Jeg tror ikke på et helvede som sådan, men på straf eller belønning efter hvad man har gjort i dette liv (2 Kor. 5v10). Det er klart at der ikke er tale om evig pine i den forstand.
"4) Jeg tror ikke på dommedag. Alle udsagn om dommedag i biblen lægger op til at dommedag var nært forestående på Jesus tid. At der skulle gå yderligere mere end 33% af jorden samlede levealder, kan overhovedet ikke læses ud af konteksten."
Det er simpelthen ikke rigtigt. Nogengange så kan som bibelkritiker blive så overbevist om sin egen viden at man helt overser at der en masse man ikke har forstået. Læs blot;
2 Peter 3v3 For først og fremmest skal I vide, at der i de sidste dage vil komme spottere, som følger deres egne lyster, v4 og som hånligt siger: »Hvad bliver der af løftet om hans komme? Siden vore fædre døde, er alting jo blevet ved at være, som det var fra skabelsens begyndelse.« v5 Men de, der påstår dette, overser, at fra gammel tid var der himle til og en jord, som på Guds ord var opstået af vand og gennem vand, v6 og derfor gik den daværende verden da også til grunde ved at blive oversvømmet af vand. v7 Men de nuværende himle og den nuværende jord er i kraft af det samme ord blevet opretholdt og gemt til ilden på dommens dag, når de ugudelige mennesker skal gå fortabt. v8 Dette ene må I ikke glemme, mine kære, at for Herren er én dag som tusind år, og tusind år som én dag. v9 Herren er ikke sen til at opfylde sit løfte, sådan som nogle mener, men han har tålmodighed med jer, fordi han vil, at ingen skal gå fortabt, men at alle skal nå til omvendelse.
Så travlheden bygger på misforståelser.
"5) Jeg tror på at Gud er kærlighed, som det f.eks. vises i Jesus. Hvor er kærligheden henne, hvis man skal tro at Gud drukende alle mennsker under Noas tid?""
Jesus selv lærte om straf. Straf og kærlighed kombineres når den anvendes til at korrigere og retlede. Det kalder Bibelen for tugt.
"Endelig kan jeg ikke acceptere at man forsøger at bedrage andre mennesker til at tro at det er et videnskabeligt faktum at verden kun er 6000 år gammel."
- Det er ikke ret mange kristne der tror at verden er 6.000 år gammel eller tror at Bibelen lærer at den er det. Hvor har du fået det indtryk? "Young earth" har ikke mange tilhængere.
:-)
|
|
Til toppen
|
|
|
#13422 - 14/06/2003 21:39
|
Bruger
|
Du ved godt hvad vi mener... At det ikke er bevidst at hverken materien, verdensrummets orden, livet eller de "højere" livsformer er opstået ved en udvikling fra noget "laverestående". Men det uhyggelige er, at der er forskere der vil mene at den evolution jeg netop har omtalt ikke kan betvivles, og at tvivlerne kan fejes væk med netop sætningen "... Når nogen siger at de ikke tror på evolutionens eksistens, så kan de ikke henvise til en acceptabel videnskabelig definition, da dette er at benægte noget som er nemt at demonstrere. Lidt som at benægte tyngdekraftens eksistens!"
|
|
Til toppen
|
|
|
#13423 - 14/06/2003 22:03
|
Bruger
|
Lad mig først slå fast, at jeg ikke betragter dig som kristen efter dette indlæg. Måske kulturkristen, men ikke "levende" kristen. Svaret på at Gud ikke kan være kærlig og straffe/dræbe på samme tid: Hvordan kan kærligheden overvinde ondskaben uden at være konsekvent? Lad os tage et eksempel: En far har stor kærlighed til sin søn, men kan ikke få sig selv til at gøre ham ked af det. Det betyder også at han ikke kan skælde ham ud, og derved oplever drengen ikke nogen konsekvens hvis han handler ondt eller umoralsk over for andre. Hans far er jo flink ved ham uanset hvad, og skal nok trøste ham hvis en lærer eller en anden forældre har formastet sig til at irettesætte ham. Dette kan næsten ikke resultere i andet end at sønnen ender med at blive en hærdet forbryder, fordi han har lært at det ikke har konsekvenser at man opfører sig som man vil, uanset hvad det koster andre. Jeg forsøger ikke at bedrage andre folk til at tro at det er et videnskabeligt faktum at jorden kun er 6000 år gammel!  Desuden er bedrag en løgn med et formål, som skader andre. Hvad skulle det skade andre at de pludseligt vurderer jordens alder til 6-9000 år i stedet for 3-6 milliarder? Vil de pludseligt ikke kunne accepterer at deres computere virker, som du har forslået før? *ROFL* Der er altså ikke min skyld hvis nogen bliver overbevidst om ung-jord-teorien på baggrund af vores debatter (eller en-sidede slagsmål kunne man også kalde dem  ). Men du mangler endnu at bevise at det er fup, løgn og bedrag.
|
|
Til toppen
|
|
|
#13424 - 14/06/2003 22:12
|
Bruger
Reg.: 01/04/2003
Sted: Lille by
|
Hej MigB Der er en fyr på grønland, som har lavet en hjemmeside om skabelsen og evolution. Han kommer med en masse spændende ting.( Synes jeg i hvert fald  ) Han fortæller om at evolutionen ikke er bevist, og kommer med grunde. Men der står meget på den, men det gør den ikke værre http://jdl.dkkærlig hilsen Maria
|
|
Til toppen
|
|
|
#13425 - 16/06/2003 20:06
|
Bruger
|
Du ved godt hvad vi mener...
At det ikke er bevidst at hverken materien, verdensrummets orden, livet eller de "højere" livsformer er opstået ved en udvikling fra noget "laverestående".
Evolutionen er Teori og Kendsgerning : »Nuvel, evolutionen er en teori. Den er også en kendsgerning. Og teorier og kendsgerninger er forskellige ting, ikke trin i et hierarki af stigende vished. Kendsgerninger er verdens data. Teorier er strukturer af ideer, som forklarer og fortolker kendsgerninger. Kendsgerningerne forsvinder ikke, når videnskabsfolk diskuterer konkurrerende teorier, der skal forklare dem. Einsteins teori om tyngdekraften erstattede Newtons i dette [det 20.] århundrede, men æblerne hang ikke og svævede midt i luften, mens de ventede på resultatet. Og mennesket udviklede sig fra menneskeabelignende forgængere, lige meget om de gjorde det ved den mekanisme, Darwin foreslog, eller ved en, der endnu er uopdaget.
Desuden betyder "kendsgerning" ikke ”absolut vished”; sådan en størrelse findes ikke i en spændende og kompliceret verden. Logikkens og matematikkens endelige beviser følger deduktivt fra erklærede præmisser, og de bliver kun til visheder fordi de ikke handler om den virkelige verden. «
og
Evolutionen er Teori og Kendsgerning : »Den oprigtige videnskabsmand vil, som filosoffen, fortælle Dem, at intet som helst kan bevises eller er blevet bevist med 100% sikkerhed, ikke engang at De eller jeg findes, eller nogen som helst anden end ham selv, idet alt kunne være noget, han drømte. Derfor er der ingen skarpe grænser mellem spekulation, hypotese, teori, princip og kendsgerning, men kun forskelle på en glidende skala af vished om idéen. Så når vi siger, at noget er en kendsgerning mener vi kun, at dets sandsynlighed er ekstremt høj, så høj, at vi ikke er generet af tvivl om det, og at vi er parat til at handle i overensstemmelse hermed. Ved denne – den eneste passende – brug af udtrykket kendsgerning, er evolutionen en kendsgerning. For beviserne for den er så omfattende, forskelligartede og overbevisende som for enhver anden veletableret videnskabelig kendsgerning, såsom atomer, neutroner, eller solens tyngdekraft …« [H. J. Muller, "One Hundred Years Without Darwin Are Enough" School Science and Mathematics 59, 304-305. (1959) genudgivet i Evolution versus Creationismop cit. ]
Men det uhyggelige er, at der er forskere der vil mene at den evolution jeg netop har omtalt ikke kan betvivles, og at tvivlerne kan fejes væk med netop sætningen
"... Når nogen siger at de ikke tror på evolutionens eksistens, så kan de ikke henvise til en acceptabel videnskabelig definition, da dette er at benægte noget som er nemt at demonstrere. Lidt som at benægte tyngdekraftens eksistens!"
Evolutionen er Teori og Kendsgerning : »Det er på tide, at de, der studerer evolutionens processer, og især de, der er blevet fejlciteret og brugt af kreationisterne, klart erklærer, at evolutionen er en kendsgerning, ikke en teori, og at stridspunkterne inden for biologien er spørgsmål om processens detaljer og om de forskellige evolutionære mekanismers relative betydning. Det er en kendsgerning, at Jorden med flydende vand er mere end 3,6 mia. år gammel. Det er en kendsgerning, at der har været levende celler mindst halvt så længe, og at organiseret flercellede livsformer er mindst 800 mio. år gamle. Det er en kendsgerning, at væsentlige nulevende grupper overhovedet ikke fandtes i fortiden. Der var ingen fugle eller pattedyr for 250 mio. år siden. Det er en kendsgerning, at væsentlige fortidige grupper ikke længere findes. Engang var der dinosaurer og Pithecanthropus, de er der ikke nu. Det er en kendsgerning, at alle livsformer udspringer af tidligere livsformer. Alle nulevende former for liv udsprang altså af forgængere, der var anderledes end dem. Fugle opstod af ikke-fugle, og mennesker af ikke-mennesker. Intet menneske der foregiver nogen forståelse af den naturlige verden kan nægte disse kendsgerninger, lige så lidt som hun eller han kan nægte, at jorden er rund, roterer om sin egen akse og kredser om solen. Kontroverserne om evolutionen drejer sig om den relative betydning af de forskellige kræfter, der former evolutionen.« [R. C. Lewontin "Evolution/Creation Debate: A Time for Truth" Bioscience 31, 559 (1981) genudgivet i Evolution versus Creationism, op cit]
|
|
Til toppen
|
|
|
#13426 - 20/06/2003 18:34
|
GlobalModerator
Bruger
|
Kære Steen
Jeg er helt enig med dig i at vi kristne skal passe på at vi i troens navn ikke bedrager os selv eller andre. Og jeg tror faktisk også at vi ind imellem kan være nemme ofre fordi vi glemmer at stille kritiske spørgsmål bare fordi det ser ud til at passe med Bibelen. I bund og grund er det uhæderligt og tangere til brud på 7. bud. Enig.
Jeg er også enig med dig i at det vi videnskabeligt kan iagttage ikke peger på en jord - og endnu mindre på et univers - som er under 10.000 år gammel. Det er vi nødt til at forholde os til som kristne. Og faktisk kan man godt læse skabelses-beretningen på en måde som giver plads til at jorden og universet er langt ældre.
Derimod er det straks mindre videnskabeligt at påstå at menneskets historie er langt ældre end de 6-10000 år som Bibelen antyder. Men det er ikke en diskussion som jeg er kompetent til at gå ind i.
Du skriver at du har brug for at tro på en uendelig kærlig Gud. Til det må jeg svare, at jeg personligt først og fremmest har brug for at tro på en sand og virkelig Gud - uanset hvordan han så er. Men - men, men, jeg tror at denne ene og sande Gud, Bibelens Gud, netop også er fuldkommen kærlig. Og dette bygger jeg ikke på min ønsketænkning, men på Bibelens vidnesbyrd om Gud, hans gernninger og væsen.
Læser vi bestemte afsnit af især GT isoleret, kan det være svært at se den gode og kærlige Gud. Men sammenholder vi disse beretninger med andre dele af Bibelen - og da især med den måde han åbenbarer sig i Jesus, så ser vi altså noget andet: nemlig en Gud som elsker og som ofrer sig selv for os mennesker.
Hvis Gud er sand Gud kan han ikke være splittet i sit væsen, men må være enten ond eller god. Jeg tror han er god og at hans "onde" side er kærligt ment på en måde som vi ikke altid (men dog sommetider) kan se. Guds kærlighed er nemlig ikke tam og tandløs, men retfærdig og nidkær. Derfor må Gud også reagere på og ødelægge det onde. På dommedagen, vil alt det onde blive knust og ødelagt - afg den kærlige Gud. Og sommetider er han nødt til at foregribe dette i vores tid.
Jeg håber dette giver mening.
|
|
Til toppen
|
|
|
#13427 - 20/06/2003 19:49
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Netmissionæren skrev:
Derimod er det straks mindre videnskabeligt at påstå at menneskets historie er langt ældre end de 6-10000 år som Bibelen antyder. Men det er ikke en diskussion som jeg er kompetent til at gå ind
Mindre videnskabeligt?????!!!! Jeg har aldrig set en eneste videnskabelig artikel, der påstod, at menneskearten, Homo sapiens sapiens, var under 100.000 år gammel, og arkaisk Homo sapiens er i hvert fald 500.000 år gammel. Slægten Homo er flere milioner år gammel. Arkæologerne er enige om, at der i Danmark har været mennesker (Cro Magnon) siden sidste istid for 14000 år siden og uafbrudt siden 2000 år efter istiden. Der er fundet menneskespor fra under selve istiden. Istidens ophør og varighed er bestemt efter de bedste videnskabelige metoder, mennesket dateret efter C14, thermoluminiscens og kulturelle perioder, alt sammen under iagttagelse af videnskabelig hæderlighed, metode og krav til fornøden omhu. Hvordan kan du påstå, at det er "mindre videnskabeligt"? Og hvordan kan du påstå det, når du i samme åndedrag vedkender ikke at være kompetent til den diskussion???
Menneskets alder er dateret videnskabeligt korrekt. Man kan vælge at sige, at man PÅ TRODS af dette tror på en anden datering efter en bog, hvis oprindelse fortoner sig i det uvisse, og hvis persongalleri for en stor dels vedkommende historisk set er tvivlsomt, fordi man TROR på en guddommelig inspiration til disse skrifter. Men hold venligst videnskabens hæderlighed udenfor!
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#13428 - 20/06/2003 22:01
|
Bruger
|
Kære Asbjørn
Vi er vist helt enige i spørgsmålet om videnskab kontra religion, så det vil jeg ikke debattere yderligere.
I dit forrige indlæg skriver du: ------------------------------------------------------------------------------------------------ Og du afviser at Bibelen skulle være Guds ord, alene fordi du ikke bryder dig om dens budskab. Det er du selvfølgelig i din gode ret til, men hvad er der så tilbage af "kristendom"? Så har du jo kun en hjemmestrikket tro og en "tilpasset" Gud tilbage. -----------------------------------------------------------------------------------------------
Dette er ikke helt rigtigt! Grunden til at jeg afviser Biblen som Guds ord, er ikke fordi jeg ikke kan lide budskabet. Jeg kan jo ikke bestemme hvad Guds vilje med mennesket er. Heller ikke hvis Guds vilje betyder uendlig lidelse. Problemet ligger snare i, at Biblen umuligt kan udtrykke alt hvad Gud har at sige til mennesket. Jeg synes simpelthen der mangler for meget. F.eks.
1) Hvorfor blev kun isralitterne begunstigede af Gud, de første tusind år før kristus? Hvad med Kineserne og Indianerne? Det kan da ikke passe at Gud kræver at mennesket skal tro ham for at blive frelst, som i det nye testamente, og så åbenbare han sig overhovedet ikke før flertallet af menneskeheden?
2) Hvad med de milliarder der aldrig hørte om Kristus før de døde? Er de gået fortabt? Hvad med de spædbørn og små børn som dør? De har ikke engang udviklet en stabil personlighed på dødstidspunktet.
3) Hvad med alle os der er favoriseret ved at blive født ind i et kristent samtfund? Det er jo uretfærdigt for dem som er født som muslim f.eks.
4) Hvorfor er der intet skrevet til Biblen i 2000 år? Hvorfor skulle Gud pludselig blive tavs? Har han mistet interessen for at 'skrive' til os?
5) Den vigtigste. Der findes dusinvis af forskellige kirker hver med deres egen opfattelse af hvad kristendommen præcist er! Skal man f.eks. tro fundamentalistisk på syndefaldet for at være kristen? Når der er så mange der er uenige om hvad kristendommen præcist indeholder, må der jo være millioner af kristne som kun "Så har en hjemmestrikket tro og en "tilpasset" Gud tilbage".
Så Asbjørn, ser du, jeg har flere grunde til ikke at tro at Biblen er alt hvad Gud har at sige til menneskeheden. Det jeg søger er hvad det præcist vil sige at være kristen. Jeg leder efter kernen, selve trosfundamentet.
med venlig hilsen Steen
|
|
Til toppen
|
|
|
#13429 - 23/06/2003 23:57
Evolutionsteorien en religion - ikke kendsgerning!
|
Bruger
Reg.: 22/01/2002
Sted: Herning
|
Jeg vil fatte mig i korthed.
Jeg er uenig i at Evolutionen er en kendsgerning. Og det bliver ikke mere rigtigt af at gentage 3 gange at evolutionsteori er tro og kendsgerning :-). Jeg mener ikke evolutionsteorien har meget videnskab at gøre, det er en tro lige så vel som skabelsesteorien. Med videnskab har man nogle teorier, man opstiller nogle forsøg for at eftervise teorien. Så vidt jeg ved har ingen af gode grunde set hele processen, og vil ikke kunne eftervise terien/bevise teorien.
At jorden skulle være millioner af år gammel, lyder for mig som en dårlig undskyldning, nærmest som et eventyr. Der var en gang..... :-)
Der er også en del problemer med at jorden skulle være millioner af år gammel. Et eksempel: Jordens omdrejningshastighed aftager med 1/1000 sek. pr. dag. Hvis jorden, som bibelen hævder er nogle tusinde år, så ville man ikke kunne mærke forskel. Men for millioner af år siden... ville jordens omdrejningshastighed betyde vindhastigheder på over 7000 km/t. Hmm....det må være lidt svært for selv bakterier at overleve under disse forhold. :-)
Det var bare et eksempel, og der er flere huller i teorien. Nogen siger at evolutionsteorien ikke er modbevist - er det ikke fordi man lukker øjnene for problemerne i teorien.
Det kan der være mange grunde til. En af dem kunne være at forskere kan have svært ved at indrømme at de kan tage fejl. Hvis skabelsesteorien nu var rigtigt, vil det også betyde at man skulle tage stilling til om der er en mening med livet. At livet ikke bare er meningsløst og tilfældigt. Det var bare en tanke, selv om det ikke er sikkert, det forholder sig sådan. Men nogen gange ignorerer man måske lidt for meget de problemer der er med evolutionsteorien.
Kort sagt. Jeg mener at evolutionsteorien er et spørgsmål om tro ligeså vel som skabelsteorien. Der er bl.a. en hel del problemer i at jorden skulle være millioner af år gammel.
Venlig hilsen Brian
|
|
Til toppen
|
|
|
#13430 - 24/06/2003 15:31
videnskabelig hæderlighed
[Re: LarsBj]
|
GlobalModerator
Bruger
|
Undskyld udtrykket "mindre videnskabeligt". (Jeg burde have vidst at man ikke siger den slags offentligt  ) Jeg ønsker blot at udtrykke at der er dele af videnskabens konklusioner som jeg er mere skeptisk overfor end andre. Bla. fordi jeg har læst flere bøger som anfægter de gængse teorier. Selvom jeg ikke har kompetence til at gå ind i diskussioner af den art bliver jeg ikke nødvendigvis overbevist blot fordi man kalder sine argumenter for "videnskabelige". At videnskaben kan tage fejl er ikke nødvendigvis udtryk for at uhæderlighed. Det er det derimod hvis man påstår at videnskaben ikke kan tage fejl. - men det er vel heller ikke det du gør...?
|
|
Til toppen
|
|
|
#13431 - 24/06/2003 15:46
|
GlobalModerator
Bruger
|
Kære Steen Du har da helt ret i at der er mange ting Bibelen ikke giver os fyldestgørende svar på. Men jeg forstår ikke helt logikken i at fordi Bibelen ikke siger alt, så kan vi heller ikke regne med det som den faktisk siger. Som vistnok Mark Twain engang sagde: "Problemet med Bibelen er ikke det vi ikke forstår, men derimod det vi godt forstår!" Dine 3 første spørgsmål har jeg ikke noget tilfredsstillende svar på. Men jeg vil godt lige give en kommentar til de sidste 2:
4) Hvorfor er der intet skrevet til Biblen i 2000 år? Hvorfor skulle Gud pludselig blive tavs? Har han mistet interessen for at 'skrive' til os?
Jeg tror at det hænger sammen med at Jesus er "lovens opfyldelelse" og den som hele Bibelen ser frem til. Med evangelierne og apostlenes breve er der simpelt hen sagt alt det som vi har brug for at vide. Der mangler ikke noget som er nødvendigt for os at vide.
5) Den vigtigste. Der findes dusinvis af forskellige kirker hver med deres egen opfattelse af hvad kristendommen præcist er! Skal man f.eks. tro fundamentalistisk på syndefaldet for at være kristen? Når der er så mange der er uenige om hvad kristendommen præcist indeholder, må der jo være millioner af kristne som kun "Så har en hjemmestrikket tro og en "tilpasset" Gud tilbage".
Du har ret i at der er dusinvis af kirker og tolkninger, men vi ligger dog for en stor dels vedkommende ikke længere fra hinanden end at vi kan anderkende hinanden som kristne brødre og søstre. Nok er der forkellige udlægninger, men vi skal heller ikke gøre forskellene større end de faktsisk er.
Så Asbjørn, ser du, jeg har flere grunde til ikke at tro at Biblen er alt hvad Gud har at sige til menneskeheden. Det jeg søger er hvad det præcist vil sige at være kristen. Jeg leder efter kernen, selve trosfundamentet.
Jeg kan godt frygte at du vil lede forgæves hvis du vil vide mere og andet end det som du kan finde i Bibelen. Hvorfor ikke studere Bibelen og lade den tale? Den har meget mere at sige end nogen af os nogensinde kan blive færdige med at lære og forstå. Jeg har læst i Bibelen i 30 år og bliver stadig overrasket af nye "opdagelser" og viden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#13433 - 24/06/2003 23:45
Re: Evolutionsteorien en religion - ikke kendsgerning!
[Re: brian]
|
Bruger
Reg.: 22/01/2002
Sted: Herning
|
Da dette svar er ved at bevæge emnet væk fra det oprindelige, starter en ny tråd, med et nogenlunde enslydende indlæg.
Venlig hilsen Brian
|
|
Til toppen
|
|
|
#13434 - 25/06/2003 07:51
Skabelse og bevidsthed
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
Skabelse og menneskets bevidsthed
Der er ingen grund til, Asbjørn, at falde på halen for videnskaben, selv om det for tiden er uvidenskabeligt at påstå, at mennesket blev skabt for 6.000 år siden. Videnskaben ændres hele tiden. På Galileos tid var det officielt anerkendt videnskab, at jorden var universets centrum. Ingen kan forudse, hvad der vil blive officelt anerkendt videnskab om for eksempel 50 år. Måske vil det blive muligt at påvise, at mennesket faktisk fik Guds ånd indblæst for 6.000 år siden. Allerede nu er der forskere, der mener, at menneskelig bevidsthed og selverkendelse opstod for cirka 6.000 år siden.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
|