0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#13378 - 07/06/2003 22:51
Profeten Muhammed i Bibelen ???
|
Bruger
Reg.: 04/06/2003
Sted: Askarovo-Bashkortostan
|
At forstå Bibelen er et stort spørgsmål, og især dens profetier. Ligesom jøderne ser deres bog Torahen som en slutning i sig selv, ser de kristne også Bibelen som en slutning i sig selv. Ingen af delene er tilfældet, da begge bøger i virkeligheden er en indikator, som viser vejen til at noget andet skulle komme. Prøv at læse 5. Mosebog 18:18 hvor Gud taler til Moses: ” Jeg vil lade en profet som dig fremstå for dem af deres brødre og lægge mine ord i hans mund, og han skal sige dem alt, hvad jeg byder ham.” Hvis man spørger en kristen hvem denne profeti refererer til, svarer den kristne naturligvis Jesus med den begrundelse, at Jesus var ligesom Moses fordi de begge var jøder og profeter. I den forbindelse kan man nævne et utal af andre profeter som også var jøder, f.eks. Job, Esajas, Salomon m.fl. Hvis Moses var lig Jesus på de to områder, kan man nævne flere eksempler på hvorfor Moses er lig Muhammed. 1 - Jesus havde ingen kone eller børn. Både Moses og Muhammed havde kone og børn. 2 - Jesus var født på mirakuløs vis. Moses og Muhammed havde begge en normal fødsel. 3 - Jesus led, ifølge de kristne, døden på et kors. Moses og Muhammed døde en naturlig død. 4 - Jesus var ikke en lovgiver. Moses og Muhammed var både profeter og lovgivere. 5 - Jesus er, ifølge nogle kristne, Gud. Hverken Moses eller Muhammed er Gud. 6 - Jesus var ikke nødsaget til at flygte eller emigrere. Moses og Muhammed var. 7 - Der blev ikke foretaget nedskrivninger om Jesus på hans livstid. Der blev foretaget nedskrivninger om både Moses og Muhammed på deres livstid. 8 - Jesus blev aldrig rigtig accepteret af hans eget folk, jøderne. Moses og Muhammed blev begge afvist af deres folk men senere accepteret. 9 - Jesus havde ingen jordisk fader, både Moses og Muhammed havde en jordisk fader. Derfor er profeten Moses lig Muhammed og ikke Jesus. Se også 1.Mosebog 17:20 ” Men hvad Ismael angår, har jeg bønhørt dig, jeg vil velsigne ham og gøre ham frugtbar og give ham et overvættes talrigt afkom, tolv stammehøvdinger skal han avle, og jeg vil gøre ham til et stort folk.” Ifølge jøder såvel som kristne og muslimer er det netop araberne, underforstået muslimerne, der er Abrahams afkom gennem Ismael, og profeten Muhammed stammer fra profeten Ismaels slægt. ” Og enhver der ikke vil høre mine ord, som han taler i mit navn, ham vil jeg kræve til regnskab.” 5. Mosebog 18:19 Dette var det Gud sagde til Moses, læg mærke til sætningerne "lægge mine ord i hans mund" og "som han taler i mit navn". Når profeten Muhammed talte, var det ikke af lyst og begær, det var Guds åbenbarede ord, og det er det der menes med at lægge ord i hans mund. ” Og han (Muhammed) taler ikke af (eget) begær. Dette er kun en åbenbaring åbenbaret af Gud ” Qur’an 53:4-5 Næsten alle kapitler i Koranen undtagen et, starter med sætningen: I Guds Navn den Nådige den Barmhjertige, og det er jo netop det der menes med, når der står "som han taler i mit navn". De kristne siger: I Faderens, Sønnens og Helligåndens navn, hvilket er i direkte modstrid med profetien. Man må huske på at jøderne, selv den dag i dag, ikke accepterer Jesus som profet eller Messias, og hvorfor, kan man spørge sig selv. Jo, de ventede en profet som Moses. Ingen muslimer vil betvivle at Jesus vitterlig var Messias, og at der med garanti har været profetier angående Jesus, men profetien i 5. Mosebog 18:18 kan kun passe til Muhammed. Der var tre profetier som jøderne ventede på skulle gå i opfyldelse. Én var at Kristus skulle komme, en anden var at Elias komme og en sidste var profetens komme. Jøderne var meget skeptiske overfor hvem der påstod at være profet eller Messias. Se Joh. evang. 1:25 ” og de spurgte ham (Johannes Døberen) og sagde til ham: Hvorfor døber du, hvis du hverken er Kristus eller Elias eller "profeten" ? ” Her kan man se at profetien fra 5. Mosebog 18:18 endnu ikke er gået i opfyldelse derfor kan de jo ikke omhandle Jesus, eftersom han allerede var tilstede  Og profeten kan kun være Guds sidste retledning til menneskeheden, profeten Muhammed. Jesus siger selv: ” Derfor siger jeg jer, at Guds rige skal tages fra jer og gives til et folk der bæres dets frugter” Matt. 21:43. Her vil den kristne selvfølgelig sige, at det er hedningerne der hentydes til, fordi Paulus i hans breve til romerne og grækerne, forsøgte at vinde nogle konvertitter. Dette er til trods for at Jesus aldrig havde planer om at gå ud til andre end jøderne med sit budskab. Se Matt. 15:24. Så Paulus, som aldrig har mødt Jesus, modsiger Jesus på mange områder, selv om han påstår at tale i Jesu navn. For endeligt at bevise, at profetien i 5. Mosebog 18:18 omhandler profeten Muhammed og ikke profeten Jesus, kan man henvise til 5. Mosebog 34:10 der står: ” Men i "Israel" opstod der IKKE mere en profet som Moses, hvem Herren omgikkes ansigt til ansigt ” Og Jesus blev som bekendt født i Betlehem og prædikede i Jerusalem i Israel og kan derfor ikke være som Moses og passe til profetien. Med andre ord, hvis profetien passer til Jesus, så skulle Jesus komme fra et andet sted end Israel, for der opstod jo ikke mere en profet som Moses i Israel. Men der opstod en profet som Moses et andet sted på jorden, nemlig i Arabien. Moses velsigner oven i købet profeten Muhammed. ” Dette er den velsignelse, hvormed den Guds mand Moses velsignede Israel før sin død. Han sagde: Herren kom fra Sinai, fra Se’ir fremstrålede han for dem, brød frem i lysglans fra Parans bjerge og kom fra Meribat-Kadesj. Ved hans højre lued ild dem i møde ” 5. Mosebog 33:1-2. Moses siger at, Guds herlighed vil flytte sig fra Sinai, hvor han modtog de 10 bud, og til Se’ir (Jerusalem), der hvor Jesus prædikede og vil til sidst ende ved bjerget Paran i Hejaz. Lad os prøve at se hvor Paran ligger. De fleste kristne kender historien om Hagar og Ismael der fór vild i Be’ersjabas ørken, og at Hagar ikke kunne holde ud at se hendes søn dø af tørst. ” Da hørte Gud drengens gråd, og Guds engel råbte til Hagar fra himmelen og sagde: Hvad fattes dig, Hagar ? Frygt ikke, thi Gud har hørt drengens røst der, hvor han ligger, rejs dig, hjælp drengen op og tag ham ved hånden, thi jeg vil gøre ham til et stort folk. Da åbnede Gud hendes øjne, så hun fik øje på en brønd med vand, og hun gik hen og fyldte sækken med vand og gav drengen det at drikke. Og Gud var med drengen, og han voksede til, og han bosatte sig i ørkenen og blev bueskytte. Han boede i Parans ørken, og hans moder tog ham en hustru fra Ægypten ” 1. Mosebog 21:17-21 Ismael er arabernes forfader og stedet hvor de opholder sig er Mekka, og brønden de drikker af er den berømte zamzam kilde. Kilden eksisterer den dag i dag, selv om en kilde sjældent kan give vand i mere end 100 år, det er jo i sig selv et mirakel. Paran er derfor landet Hejaz. Det forklarer også Moses ord om, at Guds ære vil blive flyttet til Paran, og at Guds ord vil blive taget fra jøderne pga. deres vanære over for Gud, og vil blive givet til et andet folk der bærer dets frugter. Og det folk er fra Isaks bror Ismael. Det er det der hentydes til når Gud siger "Jeg vil lade en profet som dig fremstå for dem af deres brødre". Læg mærke til sætningen: af deres brødre, og profeten Ismael var Isaks bror. Ved ikke at have nogen jordisk fader, havde Jesus jo allerede slægtsmæssigt løsrevet sig fra det jødiske folk, og kunne derfor ikke høre under kategorien ’deres brødre’ så profetien måtte jo overgå til et andet folk. Med al respekt for vores elskede profet Jesus, undrer det muslimerne hvordan man kan give en faderløs en stamtavle. Eller rettere to forskellige, se Matt. 1:6 og Lukas 3:31 Profeten Abraham og hans søn profeten Ismael, var dem der i sin tid byggede Kaba’en i Mekka i Saudi Arabien. Kaba’en er det som muslimer verdenen over vender sit blik imod, når de beder til Gud. Et andet ord for Mekka er Bakka, afhængig af hvilken jødisk stamme der udtaler det. Profeten David kendte godt til Bakka, det kan man læse i Salmernes bog 84:7. ” Når de går igennem Bakadalen, gør de den til kildevang, og tidligregnen hyller den i velsignelser ” Se også Koranen 3:97 for en bekræftelse. ” Sandelig, det første hus som blev grundlagt for mennesker, var det i Bakka (dalen ved Mekka) – som en velsignelse og retledning for alverden ” I islam er det velkendt, at det første ord profeten Muhammed fik åbenbaret var "Læs". Lad os kigge lidt på Esajas’ bog 29:11-12. ” Derfor er ethvert syn blevet jer som ordene i en "forseglet bog", giver man den til en som kan læse, og siger læs, så svarer han, jeg kan ikke, den er jo forseglet, og giver man den til én som ikke kan læse og siger læs, så svarer han, jeg kan ikke læse ” Dette bliver også nævnt i det sidste Testamente ” Dem der følger Sendebuddet, Profeten, den rene, som ikke kan læse og skrive, som de finder beskrevet i Torahen og Evangeliet….” Qur’an 7:158 Muhammed kunne ikke læse, hvilket var grunden til at Guds ord (Koranen) blev lagt i hans mund, som han så reciterede for sine nærmeste, der nedskrev det imens han selv huskede og kontrollerede det. Den forseglede bog er Koranen, fordi den ikke kan forvanskes. ” Sandelig, Vi har selv åbenbaret formaningen, og Vi vil visselig selv bevare den mod fordærv og forglemmelse ” Qur’an 15:10 De kristne siger at der er mange profetier angående Jesus, kunne denne være én af dem ? ” Derfor vil Herren selv give jer et tegn: se, jomfruen bliver frugtsommelig og føder en søn, og hun kalder ham IMMANUEL ” Esajas’ bog 7:14. Verset går jo i opfyldelse i Matt. evang. 1:23 Gud selv fortæller også i Koranen, at disse profetier om profeten Muhammed er en kendsgerning. ” Sig: Hvad mener I: hvis dette er fra Allah, og I forkaster det, medens et vidne fra Israels børn (Moses) har bevidnet en (kommende profet) lig sig selv og har troet, men I er hovmodige - hvordan vil det da gå jer ? Sandelig Allah retleder ikke de uretfærdige mennesker ” Qur’an 46:11 ” Og før denne (Qur’an) var Moses’ bog en retledning og barmhjertighed. Og dette er en bog, der på arabisk bekræfter og opfylder (den foregående åbenbaring) for at advare de uretfærdige og (være) glædeligt budskab for dem, der handler godt ” Qur’an 46:13. Se også Højsangen 5:16 der står: ” hans gane er sødme, han er "idel ynde". Sådan er min elskede, sådan er min ven, Jerusalems døtre ” Det hebræiske Shir Hashirim er Højsangen på dansk og hører med til Det Gamle Testamente TaNaK. Dvs. Torahen(moselov), Navi (profeterne), Kitavi (bøgerne). Ordene "idel ynde" er på hebræisk Muhammudim. De to sidste bogstaver ’im’ er en respektfuld grammatisk flertalsform. Enhver kristen vil synes det er uretfærdigt, at jøderne ikke anerkender Jesus, når der nu var profetier om ham i det Gamle Testamente. På samme måde har vi muslimer det mht. den sidste profet Muhammed. Kristne er ligeså stædige til at acceptere Muhammed, som jøderne var til at acceptere Jesus. Og det er til trods for, at Moses, Jesus og Muhammed var brødre af den samme religion. Dette kunne være interessant at høre hvem I mener denne profet kunne være hvis det ikke er Muhammed  Mvh. Shakir (dansk konvertit)
” De glemte Gud, så Han lod dem glemme sig selv” Qur’an 59:19
|
|
Til toppen
|
|
|
#13379 - 08/06/2003 05:14
Re: Profeten Muhammed i Bibelen ???
[Re: Shakir]
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Salaam Shakir min ven:o)
Angående det med Ismael, så skete der følgende (vi vil jo gerne have det hele med og ikke kun en sætning): 1.Mosebog kapitel 17, vers 18-21…
v18 Og Abraham sagde til Gud: »Måtte Ismael leve for dit ansigt!« v19 Men Gud sagde: »Nej, din kone Sara skal føde dig en søn, og du skal give ham navnet Isak. Med ham vil jeg oprette min pagt som en evig pagt for hans efterkommere. v20 Men med hensyn til Ismael bønhører jeg dig. Jeg vil velsigne ham og gøre ham uhyre frugtbar og talrig. Tolv høvdinge skal han blive far til, og jeg vil gøre ham til et stort folk. v21 Men min pagt opretter jeg med Isak, som Sara skal føde dig næste år ved denne tid.«
Mja… Gud har holdt sit ord, både mod Isak og Ismael….
Angående spørgsmålet om profeten, så står der: 5. Mosebog kapitel 18, vers 15-22
v15 Herren din Gud vil af din midte lade en profet som mig fremstå for dig, en af dine egne; ham skal I adlyde. v16 Det var det, du bad Herren din Gud om ved Horeb, den dag I var forsamlet. Du sagde: »Jeg vil ikke høre Herren min Guds røst, og jeg vil ikke se denne vældige ild endnu en gang, for jeg vil ikke dø!« v17 Herren sagde da til mig: »De har ret i, hvad de siger! v18 Jeg vil af deres egen midte lade en profet som dig fremstå for dem, og jeg vil lægge mine ord i hans mund. Han skal forkynde dem alt det, jeg befaler ham, v19 og den, der ikke adlyder mine ord, som han taler i mit navn, vil jeg kræve til regnskab. v20 Men den profet, der formaster sig til at tale noget i mit navn, som jeg ikke har befalet ham at sige, eller som taler i andre guders navn, den profet skal dø!« v21 Måske tænker du: »Hvor kan vi vide, at det, han taler, er noget, Herren ikke har sagt?« v22 Hvis en profet taler i Herrens navn og hans ord ikke indtræffer og går i opfyldelse, da er det et ord, som Herren ikke har talt. I formastelighed har profeten talt; fra ham behøver du ikke at frygte noget.
Det står ikke som du siger: ” Jeg vil lade en profet som dig fremstå for dem af deres brødre….”, men derimod ”Jeg vil af deres egen midte lade en profet som dig fremstå for dem…” som jo er lidt anderledes end brødre… Jeg tror du tolker sammenligningen med Moses og ”profeten” forkert… det er i betydningen: ”Én der vil føre mine ud af fangeskab”.. hvilket Jesus gjorde… syndens slaveri…. Og der står igen (for at vidne om Jesus): ”Hvis en profet taler i Herrens navn og hans ord ikke indtræffer og går i opfyldelse, da er det et ord, som Herren ikke har talt.”… Jesus ord skete som de var talt….
Du kommer også ind på spørgsmålet om hvem Johannes er og henviser til ”profeten”… ”profeten de (farisæerne) hentyder til er Esajas, hvilket man tydeligt kan se på følgende:
v22 Så sagde de til ham: »Hvem er du da? Vi skal have svar med til dem, der har sendt os; hvad siger du om dig selv?« v23 Han svarede: »Jeg er ›en, der råber i ørkenen: Jævn Herrens vej!‹ som profeten Esajas har sagt.« v24 De var udsendt af farisæerne, v25 og de spurgte ham: »Hvorfor døber du så, når du hverken er Kristus eller Elias eller Profeten?«
Der ser vi, at hentydningen fører tilbage til Esajas… Udover det, så vidner Jesus om Johannes, at han er Elias:
v9 Mens de gik ned fra bjerget, befalede Jesus dem: »Fortæl ikke nogen om dette syn, før Menneskesønnen er opstået fra de døde.« v10 Så spurgte disciplene ham: »Hvordan kan de skriftkloge da sige, at Elias først skal komme?« v11 Han svarede: »Ja, Elias skal komme og genoprette alt, v12 men jeg siger jer: Elias er allerede kommet, og de kendte ham ikke, men gjorde med ham, som de ville. Sådan skal også Menneskesønnen lide for deres hånd.« v13 Da forstod disciplene, at han talte til dem om Johannes Døber.
Hvad har Elias med alt det her at gøre??
v22 Husk min tjener Moses' lov, som jeg gav ham på Horeb, lovbudene og retsreglerne for hele Israel. v23 Se, jeg sender profeten Elias til jer, før Herrens dag kommer, den store og frygtelige. v24 Han skal vende fædres hjerte til deres sønner og sønners hjerte til deres fædre, så jeg ikke skal komme og slå landet med forbandelse. (Malakias kapitel 3, vers 22-24)…
Hvad siger Elias (Johannes) så om Jesus??
”Jeg døber jer med vand til omvendelse; men han, som kommer efter mig, er stærkere end jeg, og jeg er ikke værdig til at bære på hans sko. Han skal døbe jer med Helligånden og ild.” Matthæus kapitel 3, vers 11…
»Jeg døber jer med vand; så kommer han, som er stærkere end jeg, og jeg er ikke værdig til at løse hans skorem. Han skal døbe jer med Helligånden og ild. v17 Han har sin kasteskovl i hånden for at rydde sin tærskeplads og samle hveden i sin lade, men avnerne skal han brænde i en ild, der aldrig slukkes.« Lukas kapitel 3, vers 16-17…
”Jeg døber med vand; midt iblandt jer står en, som I ikke kender, han, som kommer efter mig, og hans skorem er jeg ikke værdig til at løse.” Johannes kapitel 1, vers 26-27..
»Se, dér er Guds lam, som bærer verdens synd. v30 Det er om ham, jeg har sagt: Efter mig kommer der en mand, som er kommet forud for mig, for han var til før mig. v31 Jeg kendte ham ikke, men for at han skal åbenbares for Israel, derfor er jeg kommet og døber med vand.« v32 Og Johannes vidnede: »Jeg så Ånden dale ned fra himlen som en due, og den blev over ham. v33 Jeg kendte ham ikke, men han, som har sendt mig for at døbe med vand, han sagde til mig: Det er ham, du ser Ånden dale ned over og blive over, der døber med Helligånden. v34 Jeg har set det, og jeg har aflagt det vidnesbyrd, at han er Guds søn.« Johannes kapitel 1, vers 29-34…
Der kan man tydeligt se, at Elias (Johannes) vidner om Jesus Kristus som Guds søn og Herren…..
Hvad angår spørgsmålet om Jesus ”kun” er for jøderne, så kan det diskuteres hvordan Han selv så på det… Matthæus kapitel 15, vers 24-28
v24 Han svarede: »Jeg er ikke sendt til andre end til de fortabte får af Israels hus.« v25 Men hun kom og kastede sig ned for ham og bad: »Herre, hjælp mig!« v26 Han sagde: »Det er ikke rigtigt at tage børnenes brød og give det til de små hunde.« v27 Men hun svarede: »Jo, Herre, for de små hunde æder da af de smuler, som falder fra deres herres bord.« v28 Da sagde Jesus til hende: »Kvinde, din tro er stor. Det skal ske dig, som du vil.« Og i samme øjeblik blev hendes datter rask.
Hvorfor frelser hendes tro på Ham, hvis hun da ikke er jøde??
Du skriver at Jesus taler om et andet folk i denne lignelse: Matthæus kapitel 21, vers 42-44
v42 Jesus sagde til dem: »Har I aldrig læst i Skrifterne: Den sten, bygmestrene vragede, er blevet hovedhjørnesten. Det er Herrens eget værk, det er underfuldt for vore øjne? v43 Derfor siger jeg jer: Guds rige skal tages fra jer og gives til et folk, som bærer dets frugter. v44 Og den, der falder over denne sten, bliver kvæstet, men den, som stenen falder på, vil den knuse.«
Jeg er enig… men hvilket folk er det??
v6 På dette bjerg skal Hærskarers Herre holde festmåltid for alle folkene, et festmåltid med fede retter og lagret vin, med marvfede retter og ædel, lagret vin. v7 Så opsluges på dette bjerg sløret, det slør, der ligger over alle folkene, det dække, der er bredt over alle folkeslag; v8 døden opsluges for evigt. Gud Herren tørrer tårerne af hvert ansigt, han fjerner spotten mod sit folk fra hele jorden, for Herren har talt. v9 På den dag skal man sige: Han er vor Gud, vi satte vort håb til ham, og han frelste os. Han er Herren, ham håbede vi på, lad os juble og glæde os over hans frelse, v10 for Herrens hånd hviler på dette bjerg. Esajas kapitel 2, vers 6-10…
Der ser vi ”alle folkende” og ”alle folkeslag”….
v4 jeg gjorde ham til et vidne for folkene, til fyrste og hersker over folkene v5 Du skal kalde på et folk, du ikke kender, et folk, der ikke kender dig, kommer løbende til dig, for Herren din Guds skyld, Israels Hellige gør dig herlig.
Esajas kapitel 55, vers 4-5
Ser ser vi, at Han er fyrste og hersker over folket… samt, at det ikke er et folk der er kendt, altså kan det ikke være araberne…
v7 Før hun får veer, har hun født; før smerterne kommer over hende, har hun bragt en dreng til verden. v8 Hvem har hørt mage, hvem har set dets lige? Kommer et land til verden på én dag? Fødes et folk på et øjeblik?
Esajas kapitel 66, vers 7-8
Hvor vi ser, at et nyt folk er født med Jesus……
Så hentyder du til 5.Mosebog kapitel 34, vers 10, hvor der står, at der ikke senere opstod en som han (Moses)… det har du ret i… Jesus blev født i Bethlehem, som lå i Judæa… ganske vist et med Israel på et tidspunkt, men de blev til to… derfor opstod der ikke en som Moses i Israel...
Du henviser også til 5.Mosebog kapitel 33, vers 1-2, men hvad står der der?
Dette er den velsignelse, som gudsmanden Moses velsignede israelitterne med før sin død. v2 Han sagde: Herren kommer fra Sinaj, bryder frem fra Se'ir, han træder frem i stråleglans fra Parans bjerge, kommer fra Meribat-Kadesh, på hans højre side er Moabs skråninger.
Når du nævner Kadesh, så tror jeg at du tænker på Kadehs-Barnea… Men som du kan se er det Meribat-Kadesh… Jeg kan ikke finde Meribat nogen steder, men der ligger et Kadesh noget nord for Damascus i det gamle Hamath…. Moab er så også nævnt, som liggende til højre for Ham… hvordan passer det ind??
Hvad angår Baka-dalen, så står der følgende: v6 Lykkelige de mennesker, der har deres styrke i dig, de som har i sinde at drage på valfart. v7 Når de drager gennem Baka-dalen, gør de den til et kildevæld, efterårsregnen hyller den i velsignelse. v8 De går fra kraft til kraft og får Gud at se på Zion.
Baka-dalen er ”bare” et sted man passerer for at se Gud på Zion…..
Sidst, men ikke mindst… din fortolkning af Esajas profeti som en profeti om al-Quran:
v9 Bliv stumme af undren, lad øjnene lukkes til! Drik jer berusede, men ikke i vin, I skal rave, men ikke af øl. v10 For Herren har udgydt en søvnens ånd over jer, han har lukket jeres øjne til – det er profeterne – og dækket jeres hoveder til – det er seerne – v11 Modtager I et syn, bliver det som ordene i en forseglet bog: Giver man den til en, der kan læse, og siger: »Læs dette her!« svarer han: »Det kan jeg ikke, for den er forseglet.« v12 Og giver man bogen til en, der ikke kan læse, og siger: »Læs dette her!« svarer han: »Jeg kan ikke læse.« v13 Herren siger: »Dette folk dyrker mig med munden og ærer mig med læberne, men deres hjerte er langt borte fra mig, og deres gudsfrygt er tillærte menneskebud; v14 derfor vil jeg stadig behandle dette folk på underlig og sælsom måde, de vises visdom skal ødelægges, de kloges klogskab tilintetgøres.« Esajas kapitel 29, vers 9-14….
Så omhandler det en profeti om, at folk lukker deres øjne og ikke vil stå til ansvar… at de ikke tør indse hvad der forventes af dem… det med den forseglede bog, er et udtryk for at folk søger undskyldning for ikke at tage ansvaret… ikke om en bog der vil komme…
Men hvad profeterer Esajas om Ham der vil komme??
v5 For et barn er født os, en søn er givet os, og herredømmet skal ligge på hans skuldre. Man skal kalde ham Underfuld Rådgiver, Vældig Gud, Evigheds Fader, Freds Fyrste. v6 Stort er herredømmet, freden uden ophør over Davids trone og over hans rige, så han kan grundfæste det og understøtte det med ret og retfærdighed fra nu af og til evig tid. Hærskarers Herres nidkærhed skal udvirke dette. Esajas kapitel 9, vers 5-6
Puha… det var en hård omgang… hvis du kæmper med det her hver gang, så har jeg virkelig respekt for dig shakir:o)…. Wa’selam….
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#13380 - 08/06/2003 05:17
Bare lige en rettelse...
|
Bruger
|
Jøderne ser det ikke som afsluttet... de venter stadig på Messias... Hvad angår spørgsmålet om jøder anerkender Jesus som Messias, så er der faktisk en del jøder der er kommet til tro... det er dem der kalder sig Messianske jøder... eller på dansk: jødekristne....
wa'selam....
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#13381 - 08/06/2003 14:43
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
|
Shalom min ven Du skriver ” Det der så er så spændene er jo, at der rent faktisk er steder der vidner om Jesus i GT ” svar: Helt sikkert, det benægter muslimer heller ikke. Tværtimod. Muslimer anerkender Jesu mission, mirakler osv. Muslimer er ikke som jøderne der forkaster Jesu lære og mission. Du skriver: ”Angående det med Ismael, så skete der følgende (vi vil jo gerne have det hele med og ikke kun en sætning): 1.Mosebog kapitel 17, vers 18-21… v18 Og Abraham sagde til Gud: »Måtte Ismael leve for dit ansigt!« v19 Men Gud sagde: »Nej, din kone Sara skal føde dig en søn, og du skal give ham navnet Isak. Med ham vil jeg oprette min pagt som en evig pagt for hans efterkommere. v20 Men med hensyn til Ismael bønhører jeg dig. Jeg vil velsigne ham og gøre ham uhyre frugtbar og talrig. Tolv høvdinge skal han blive far til, og jeg vil gøre ham til et stort folk. v21 Men min pagt opretter jeg med Isak, som Sara skal føde dig næste år ved denne tid.« Mja… Gud har holdt sit ord, både mod Isak og Ismael….” svar: Ja, Abraham er jo stamfaderen til de tre store religioner Du skriver: ”Angående spørgsmålet om profeten, så står der: 5. Mosebog kapitel 18, vers 15-22 Det står ikke som du siger: ” Jeg vil lade en profet som dig fremstå for dem af deres brødre….”, men derimod ”Jeg vil af deres egen midte lade en profet som dig fremstå for dem…” som jo er lidt anderledes end brødre… Jeg tror du tolker sammenligningen med Moses og ”profeten” forkert… det er i betydningen: ”Én der vil føre mine ud af fangeskab”.. hvilket Jesus gjorde… syndens slaveri…. Og der står igen (for at vidne om Jesus): ”Hvis en profet taler i Herrens navn og hans ord ikke indtræffer og går i opfyldelse, da er det et ord, som Herren ikke har talt.”… Jesus ord skete som de var talt….” Svar: Ja i din oversættelse står der : Jeg vil af deres egen midte lade en profet som dig fremstå for dem…” Men i min Bibel fra Det Danske Bibelselskab i København står der: ” Jeg vil lade en profet som dig fremstå for dem af deres brødre….” Så er spørgsmålet hvilken af de to udgaver der er Guds ord  Du skriver: ”Du kommer også ind på spørgsmålet om hvem Johannes er og henviser til ”profeten”… ”profeten de (farisæerne) hentyder til er Esajas, hvilket man tydeligt kan se på følgende: v22 Så sagde de til ham: »Hvem er du da? Vi skal have svar med til dem, der har sendt os; hvad siger du om dig selv?« v23 Han svarede: »Jeg er ›en, der råber i ørkenen: Jævn Herrens vej!‹ som profeten Esajas har sagt.« v24 De var udsendt af farisæerne, v25 og de spurgte ham: »Hvorfor døber du så, når du hverken er Kristus eller Elias eller Profeten?« ” svar: Du overser desværre vers 20-21 der står: ”Da sagde han rent ud og nægtede ikke, han sagde rent ud: Jeg er ikke Kristus. De spurgte ham: hvad da ? Er du Elias ?Han siger Nej, det er jeg heller ikke. Er du profeten ? Han svarede Nej” Se, hvis ”profeten” er Esajas, ville spørgsmålet :”Er du profeten” lyde fjollet, eftersom Esajas for længst var død og begravet. Derfor kan profeten umuligt være Esajas.  Jeg mener jøderne kender godt deres egen profet Esajas og vidste godt at han levede længe før. Du skriver: ”Hvad siger Elias (Johannes) så om Jesus?? ”Jeg døber jer med vand til omvendelse; men han, som kommer efter mig, er stærkere end jeg, og jeg er ikke værdig til at bære på hans sko. Han skal døbe jer med Helligånden og ild.” Matthæus kapitel 3, vers 11…” svar: Igen, har der med garanti været profetier om Jesus. Men ovenstående udsagn fra Elias (Johannes) virker underligt hvis der hentydes til Jesus, for han siger jo selv: ” Sandelig siger jeg jer: blandt kvindefødte er der ikke fremstået nogen større end Johannes Døberen…..” matt. 11:11 men dette skal jeg nok forklare på et senere tidspunkt, ellers bliver du bare forvirret  Du skriver: ”Hvad angår spørgsmålet om Jesus ”kun” er for jøderne, så kan det diskuteres hvordan Han selv så på det… Matthæus kapitel 15, vers 24-28 v24 Han svarede: »Jeg er ikke sendt til andre end til de fortabte får af Israels hus.« v25 Men hun kom og kastede sig ned for ham og bad: »Herre, hjælp mig!« v26 Han sagde: »Det er ikke rigtigt at tage børnenes brød og give det til de små hunde.« v27 Men hun svarede: »Jo, Herre, for de små hunde æder da af de smuler, som falder fra deres herres bord.« v28 Da sagde Jesus til hende: »Kvinde, din tro er stor. Det skal ske dig, som du vil.« Og i samme øjeblik blev hendes datter rask. Hvorfor frelser hendes tro på Ham, hvis hun da ikke er jøde??” svar: Det er et godt spørgsmål. Sagen er den, at Jesus siger at hendes tro er stor. Derfor, imodsætning til dem der ikke tror, helbreder han hende. Hun ville gerne med hjertet, imodsætning til hedningene. Du skriver: ”Du skriver at Jesus taler om et andet folk i denne lignelse: Matthæus kapitel 21, vers 42-44 v42 Jesus sagde til dem: »Har I aldrig læst i Skrifterne: Den sten, bygmestrene vragede, er blevet hovedhjørnesten. Det er Herrens eget værk, det er underfuldt for vore øjne? v43 Derfor siger jeg jer: Guds rige skal tages fra jer og gives til et folk, som bærer dets frugter. v44 Og den, der falder over denne sten, bliver kvæstet, men den, som stenen falder på, vil den knuse.« Jeg er enig… men hvilket folk er det?? v6 På dette bjerg skal Hærskarers Herre holde festmåltid for alle folkene, et festmåltid med fede retter og lagret vin, med marvfede retter og ædel, lagret vin. v7 Så opsluges på dette bjerg sløret, det slør, der ligger over alle folkene, det dække, der er bredt over alle folkeslag; v8 døden opsluges for evigt. Gud Herren tørrer tårerne af hvert ansigt, han fjerner spotten mod sit folk fra hele jorden, for Herren har talt. v9 På den dag skal man sige: Han er vor Gud, vi satte vort håb til ham, og han frelste os. Han er Herren, ham håbede vi på, lad os juble og glæde os over hans frelse, v10 for Herrens hånd hviler på dette bjerg. Esajas kapitel 2, vers 6-10… Der ser vi ”alle folkende” og ”alle folkeslag”….” Svar: Der hentydes til alle jødiske folkeslag og dem var der vist nok 12 af. Altså 12 stammer Du skriver: ”v7 Før hun får veer, har hun født; før smerterne kommer over hende, har hun bragt en dreng til verden. v8 Hvem har hørt mage, hvem har set dets lige? Kommer et land til verden på én dag? Fødes et folk på et øjeblik? Esajas kapitel 66, vers 7-8 Hvor vi ser, at et nyt folk er født med Jesus……” Svar: Se, der står ikke noget om et ”nyt” folk, men et folk . Jesus var jo selv jøde, derfor var han jo ikke fader til et nyt folk  Du skriver: Så hentyder du til 5.Mosebog kapitel 34, vers 10, hvor der står, at der ikke senere opstod en som han (Moses)… det har du ret i… Jesus blev født i Bethlehem, som lå i Judæa… ganske vist et med Israel på et tidspunkt, men de blev til to… derfor opstod der ikke en som Moses i Israel...” Svar: Jeg forstår ikke helt din konklusion, kan du uddybe det lidt ?  Du skriver: ”Du henviser også til 5.Mosebog kapitel 33, vers 1-2, men hvad står der der? Dette er den velsignelse, som gudsmanden Moses velsignede israelitterne med før sin død. v2 Han sagde: Herren kommer fra Sinaj, bryder frem fra Se'ir, han træder frem i stråleglans fra Parans bjerge, kommer fra Meribat-Kadesh, på hans højre side er Moabs skråninger. Når du nævner Kadesh, så tror jeg at du tænker på Kadehs-Barnea… Men som du kan se er det Meribat-Kadesh… Jeg kan ikke finde Meribat nogen steder, men der ligger et Kadesh noget nord for Damascus i det gamle Hamath…. Moab er så også nævnt, som liggende til højre for Ham… hvordan passer det ind??” Svar: Hejaz er Parans bjerge som er en lang strækning fra Sinai til Mekka hvor profeten Muhammed kom fra. I min oversættelse står der intet om Moabs skråninger. Du skriver: ”Hvad angår Baka-dalen, så står der følgende: v6 Lykkelige de mennesker, der har deres styrke i dig, de som har i sinde at drage på valfart. v7 Når de drager gennem Baka-dalen, gør de den til et kildevæld, efterårsregnen hyller den i velsignelse. v8 De går fra kraft til kraft og får Gud at se på Zion. Baka-dalen er ”bare” et sted man passerer for at se Gud på Zion….” Svar: Her bekræfter du jo selv at Baka-dalen var et sted for valfart, hvilke beviser at islam ikke er en ny religion men altid har været Guds religion lige siden Adam. I min oversættelse af Salmerne 84:8, står der: ”Fra kraft til kraft går de frem, de ”stedes” for Gud på Zion” Ordet ”Stedes” ved jeg ikke helt hvad betyder, men jeg tror ikke det betyder: at se. For ingen kan se Gud: ” Ja, Faderen, som sendte mig, han har selv vidnet om mig. Hans røst har I aldrig hørt, ej heller har I set hans skikkelse” Joh. evang. 5:37. Et andet vers lyder således: ” …du får ikke lov at se mit ansigt, for intet menneske skal se mig, og beholde livet ” 2. Mosebog 33:20. Med al respekt for din oversættelse virker den en anelse underlig, hvis den fortæller at man kom der for at se Gud  Du skriver: ”Sidst, men ikke mindst… din fortolkning af Esajas profeti som en profeti om al-Quran: v9 Bliv stumme af undren, lad øjnene lukkes til! Drik jer berusede, men ikke i vin, I skal rave, men ikke af øl. v10 For Herren har udgydt en søvnens ånd over jer, han har lukket jeres øjne til – det er profeterne – og dækket jeres hoveder til – det er seerne – v11 Modtager I et syn, bliver det som ordene i en forseglet bog: Giver man den til en, der kan læse, og siger: »Læs dette her!« svarer han: »Det kan jeg ikke, for den er forseglet.« v12 Og giver man bogen til en, der ikke kan læse, og siger: »Læs dette her!« svarer han: »Jeg kan ikke læse.« v13 Herren siger: »Dette folk dyrker mig med munden og ærer mig med læberne, men deres hjerte er langt borte fra mig, og deres gudsfrygt er tillærte menneskebud; v14 derfor vil jeg stadig behandle dette folk på underlig og sælsom måde, de vises visdom skal ødelægges, de kloges klogskab tilintetgøres.« Esajas kapitel 29, vers 9-14…. Så omhandler det en profeti om, at folk lukker deres øjne og ikke vil stå til ansvar… at de ikke tør indse hvad der forventes af dem… det med den forseglede bog, er et udtryk for at folk søger undskyldning for ikke at tage ansvaret… ikke om en bog der vil komme…” Svar: Det kan vi selvfølgelig diskutere fortolkningen af. I vers 13-14 står der: ” Og Herren sagde: Eftersom dette folk kun holder sig nær med sin mund og ærer mig med sine læber, mens hjertet er fjernt fra mig, og fordi deres frygt for mig blev tillærte menneskebud, se derfor handler jeg (Gud) fremdeles sært og sælsomt med dette folk; dets vismænds visdom forgår, de kloges klogskab glipper ” Min fortolkning: At det folk som kun ærer Gud med munden og ikke med hjertet (jøderne) fejler fordi det er menneskebud og ikke ”Guds bud” Koranen der gør at de frygter og elsker Gud. Derfor handler Gud sært og sælsomt ved at åbenbare sig i Koranen, og det er det der menes med den forseglede bog. Men det ved jeg godt ikke er din fortolkning  I øvrigt er det rigtigt at jøderne stadig venter på deres messias. Dog har de ændret deres messias-begreb så det nu ikke længere behøver at være en person, men også de ”messianske tider” I øvrigt er deres profeti fra 5. mos. 18:18 heller ikke gået i opfyldelse (endnu) Du skriver: Men hvad profeterer Esajas om Ham der vil komme?? v5 For et barn er født os, en søn er givet os, og herredømmet skal ligge på hans skuldre. Man skal kalde ham Underfuld Rådgiver, Vældig Gud, Evigheds Fader, Freds Fyrste. v6 Stort er herredømmet, freden uden ophør over Davids trone og over hans rige, så han kan grundfæste det og understøtte det med ret og retfærdighed fra nu af og til evig tid. Hærskarers Herres nidkærhed skal udvirke dette. Esajas kapitel 9, vers 5-6” Det var nogle flotte titler han fik her i profetien, men hvordan kan vi være sikre på at profetien er forbeholdt Jesus ? Freds Fyrste ! Der er nogle profetier som kristne mener omhandler Jesus men som faktisk omhandler andre. Lad mig give et ex. ” Jeg vil være ham en fader, og han skal være mig en søn, og min miskundhed vil jeg ikke tage fra ham, som jeg tog den fra din forgænger ” 1. Krønikebog 17:13-14 Dette vers mener de kristne er en profeti om Jesus, men det er i virkeligheden en profeti om Salomon. Som bevis kan man henvise til 2. Samuelsbog 7:14-16, der står faktisk det samme. Tydeligere står det skrevet i 1. Krønikebog 22:9-10 ” Se, en søn skal fødes dig, han skal være en fredens mand, og jeg vil skaffe ham fred for alle hans fjender rundt om, thi hans navn skal være SALOMO, og jeg vil give Israel fred og ro i hans dage. Han skal bygge mit navn et hus, og han skal være mig en søn, og jeg vil være hans fader, og jeg vil grundfæste hans kongedømmes trone over Israel til evig tid ” Men muslimer sætter ikke spørgsmålstegn ved profetier om Jesus, vi bevidner dem. Men spørgsmålet er stadig ubesvaret. Hvem var profeten hvis det ikke var Muhammed ? Mvh. Shakir
|
|
Til toppen
|
|
|
#13382 - 08/06/2003 15:48
|
Bruger
|
Salaam Shakir:o)
Hmm… er lidt underligt med de oversættelser… Jeg bruger nemlig også Bibelen fra dansk Bibelselskab…
Jeg har kigget i nogen af mine andre Bibler og er fundet frem til følgende skriftsteder:
5.Mosebog 18:15-22
”The Lord your God will raise up for you a prophet like me from among your own brothers.” NIV studyBibel…
“En prohet midt ud af dig af dine brødre, ligesom mig, skal HERRER din Gud oprette dig.” Biblia, 1845…
Mja… jeg forstår ikke hvorfor de har oversat det anderledes i den ny udgave… jeg fandt skriftstedet i deres internetBibel… jeg beklager… men jeg mener stadig ikke at det er Mohammed;o)…..
Hvad angår folkene, så står der ikke noget om at det skulle være de tolv stammer der var ment… tværtimod, så plejer de at nævnes som ”de tolv stammer” hvorpå de for det meste remses op i rækkefølge… derfor kan man ikke bygge på, at det er dem der er hentydet til…. Læg også mærke til, at der står:
Gud Herren tørrer tårerne af hvert ansigt, han fjerner spotten mod sit folk fra hele jorden, for Herren har talt. Vers 8….
Altså kan det ikke være de tolv stammer… så ville det heller ikke blive nævnt som folkeslag, da man forstår stammerne som klaner (ligesom de arabiske klaner) og ikke som deciderede folkeslag…
Til min henvisning til at et (forkert udtryk, jeg beklager:o) ”nyt” folk skulle fødes siger du: Se, der står ikke noget om et ”nyt” folk, men et folk . Jesus var jo selv jøde, derfor var han jo ikke fader til et nyt folk Bumbum… Jesus var jøde ja, men Han er også Gud, derfor er Han jo Fader til, ikke kun et, men alle folk… Det der forståes ved ”Fødes et folk på et øjeblik?” er, at der med Kristus kommer et ”nyt” folk der kendes som Guds børn ved troen på Kristus… som der står i vers 9:
Ja, Zion får veer og føder straks sine børn. Skulle jeg åbne moderlivet uden at lade hende føde? siger Herren. Skulle jeg sætte fødslen i gang og hindre den igen? siger din Gud.
Altså ser vi, at det er Guds vilje at der skal fødes et folk…..
Hvad angår spørgsmålet om Israel og Judæa, så er det to forskellige lande… Der står jo at der ikke kom en profet som Moses fra Israel igen… men Jesus blev ikke ”født” i Israel, men i Judæa…
Med verset om Guds ”vandring” over Sinaj, via Zion til Paran, så må jeg endnu engang forundres over hvordan der er listet noget andet ind i min Bibel… Moab står ikke nævnt hverken i min spanske, engelske eller 1845-Bibler… meget mystisk… må lige undersøge hvor det kommer fra:o)…. Men til gengæld står der følgende forklaring i min 1845-Bibel:
”Paa Sinai gav Gud Loven, hos Seirs Bjerg gav Han vand af klippen, og lod oprette den kobberslange (??), som forbillede paa Skriften, og hos Parans Bjerg lod Han Mose igientage Loven… ellers viste re Bjerge, Sinai, Seir og Paran, bare alle der, hvor Gud gav Loven.
Hmm… mja… den er altså lidt svær at læse:o)… ved ikke rigtig lige hvad de mener med ”kobberslangen”??
Angående Baka-dalen, så bekræfter jeg ikke, at den er et valfartssted… det er jo Zion… det er et sted der bliver passeret på vej til valfartsstedet… ellers så måtte alle de steder man går forbi jo være hellige:o), men jeg kan godt forstå din tolkning… Det med at se Gud.. du ved godt hvad jeg mener Shakir:o)…. Du er en (meget) klog mand og ved godt hvordan ting skal tolkes… Når man ”ser” Gud i Zion, er det Templet der tænkes på, Guds bolig…. ”stedes” betyder sættes (foran/ved)……
Og endelig… bumbumbum… jeg kan ikke svare på dit spørgsmål om ”profeten”… endnu:o)… men jeg vil søge for mig rundt omkring…
Har du læst mit link til Barnabas-evangeliet??
Wa’selam….
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#13383 - 08/06/2003 22:30
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
|
Shalom Alechem min ven og tak for dit indlæg Jeg har ikke læst dit link til Barnabas Evangeliet, du må da gerne hæfte det på dit næste indlæg. Bumbumbum  Jeg må også sige tak for din kompliment af min viden. Men min viden er også begrænset. Jeg har ikke doktorgrad i islamisk jura, men søger viden som alle andre. Jeg er glad for at være i selskab med en masse seriøst troende kristne og det sætter jeg pris på  Jeg ville af hjertet ønske at flere danskere tænkte som jer herinde, så tror jeg også at der vil blive en større forståelse blandt hinanden. Mvh. Shakir
|
|
Til toppen
|
|
|
#13384 - 08/06/2003 23:53
|
Bruger
|
Salaam aleyckum:o) Nu kan jeg kun tale for mig selv, men er sikker på at vi er mindst lige så glade for at have dig herinde... Jeg mener, ligesom dig, at der mangler meget Gudsfrygtighed her i Danmark uanset hvad ens tro så er... Det rammer mig lige i hjertet når jeg ser folk tage ting for givet... når man bare frasiger sig de gaver Gud har skænket os og tror at man kan gøre alting meget bedre... og at man er bange for at give sig hen til Gud... mja... Bumbumbum:o) Du får lige linket her... kan godt være svært at holde styr på alle de indlæg herinde:o) Barnabas-link wa'selam min ven:o)
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#13385 - 11/06/2003 17:21
|
Bruger
Reg.: 01/04/2003
Sted: Lille by
|
Hej Shakir. Jeg ved ikke lige hvor godt "mit" svar er, men jeg vil godt skrive det alligevel. Jeg har spurgt min lærer. ” Jeg vil lade en profet dig fremstå for dem af deres brødre og lægge mine ord i hans mund, og han skal sige dem alt, hvad jeg byder ham.” Han mener, at det første er Jesus. Moses snakkede med Gud direkte (nogle gange). Det er det, som menes med "som". Det med af "deres brødre" passer også godt på Jesus. Men det var vel også mest det andet, som skulle passe ind i det hele. ” Men i "Israel" opstod der IKKE mere en profet som Moses, hvem Herren omgikkes ansigt til ansigt ” Han synes, at det bekræfter, at Jesus ikke var som Moses, men var Guds søn. Undskyld, hvis det er lidt forvirrende, men jeg synes, jeg lige så godt kunne fortælle, hvad jeg havde fundet ud af.  Kærlig hilsen Maria
|
|
Til toppen
|
|
|
#13386 - 11/06/2003 17:24
fejl i det jeg skrev.
[Re: Maria15]
|
Bruger
Reg.: 01/04/2003
Sted: Lille by
|
Undkyld men som er forsvundet i det her, da jeg ville farve det med blå. Det er åbenbart ikke lige til  ” Jeg vil lade en profet som dig fremstå for dem af deres brødre og lægge mine ord i hans mund, og han skal sige dem alt, hvad jeg byder ham.” Kærlig hilsen Maria
|
|
Til toppen
|
|
|
#13387 - 12/06/2003 01:37
[Re: Maria15]
|
Bruger
|
Hej Maria og tak for dit indlæg Du skriver: Jeg ved ikke lige hvor godt "mit" svar er, men jeg vil godt skrive det alligevel. Jeg har spurgt min lærer. ” Jeg vil lade en profet dig fremstå for dem af deres brødre og lægge mine ord i hans mund, og han skal sige dem alt, hvad jeg byder ham.” Han mener, at det første er Jesus. Moses snakkede med Gud direkte (nogle gange). Det er det, som menes med "som". Det med af "deres brødre" passer også godt på Jesus. svar: Hvis du havde læst mit indlæg grundigt igennem ville du erkende at det ikke er muligt. Det grunder bl.a. i at, Jesus samt alle andre jødiske profeter hørte til "Israels børn" og profetien sagde jo "af deres brødre" og Isak var bror til Ismael. Hvis Ismael og Isak er brødre ar den samme mand, Abraham, er de uden tvivl brødre og den enes børn er brødrefolk til den andens børn. se i øvrigt 1.mos 17:20. Hvis du i øvrigt har en Bibel med fodnoter og referencer kan du læe Joh. evang. 1:21. I verset står ordet profeten, og der er en lille fodnote under verset der siger 5 Mos. 18:15-18, som referer til profetien i 5. Mosebog 18:18. Prøv også at læse Joh. evang. 1:19-21 for at få et klare overblik over hvorfor profeten ikke kan være Jesus. Og til sidst, se Joh. evang. 1:25. Der var tre profetier som jøderne ventede skulle gå i opfylde. Én var at Kristus/ Messias skulle komme. En anden var at Elias skulle komme. Og den sidste var at Profeten som var lig Moses skulle komme. Prøv evt. at læse hele profetien i mit tidligere indlæg igen  Kærlig hilsen Shakir (dansk konvertit)
|
|
Til toppen
|
|
|
#13388 - 28/06/2003 22:48
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Shakir.
Jeg vil også sige, at den profet, Moses nævner, er Jesus. Men ikke kun fordi han var jøde / profet. Når Moses siger "en profet som mig", mener han ikke, at den kommende profet skal være som han selv i alle henseender, heller ikke dem, du nævner med ægteskabsforhold, livsforløb mv.
Når vi vil undersøge, hvem profeten er, og hvordan han ligner Moses, må vi gå til teksten selv. Den siger nemlig (5. Mos. 18, 15-18): "Herren din Gud vil af din midte lade en profet som mig fremstå for dig, en af dine egne; ham skal I adlyde. Det var det, du bad Herren din Gud om ved Horeb, den dag I var forsamlet. Du sagde: Jeg vil ikke høre Herren min Guds røst, og jeg vil ikke se denne vældige ild endnu en gang, for jeg vil ikke dø! Herren sagde da til mig: De har ret i, hvad de siger! Jeg vil af deres egen midte lade en profet som dig fremstå for dem". Det vil sige, at den nye profet skal ligne Moses i at være mellemmand mellem det syndige folk og den hellige Gud. Moses trådte jo frem for Gud på folkets vegne, bla. da de 10 bud blev givet til folket; da han gik i forbøn for dem, da de havde lavet guldkalven; og da han lavede kobberslangen til redning for dem, der blev bidt af slanger.
Ny Testamente peger klart på, at Jesus er den profet, som Moses taler om. Peter siger det i en tale i ApG. 3, 22-23, hvor han citerer 5. Mos. 18. Mest interessant i forbindelse med folkets ønske om en mellemmand er nok Heb. 12, 18-29. Citatet er langt, så jeg nøjes med uddrag: "Det er jo ikke til en håndgribelig, brændede ild, I er kommet ... og til en røst, der udtalte sådanne ord, at de, der hørte dem, bad sig fri for at høre mere ... nej, I er kommet til Zions bjerg, til den levende Guds by ... til Jesus, den nye pagts formidler, og til det rensende blod, der taler stærkere end Abels." Jesus er altså denne nye formidler mellem synderen og den hellige Gud, og han er den, hvis blod renser fra synd, så forsoningen mellem de 2 parter bliver mulig. På denne måde er han naturligvis også større end Moses, også fordi han er Guds søn. Muhammed derimod er ikke en sådan formidler og forsoner.
Med venlig hilsen AnnePande.
|
|
Til toppen
|
|
|
|