0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#13154 - 05/06/2003 08:05
Sandheder og løgne i bibelen
|
Anonym
Anonym
|
Carsten skrev: . . . men ved et tilfælde (eksamenslæsning) opdagede jeg, at Bibelen havde havde evnen til uopfordret at skære sig igennem alle mine fordomme og forudfattede meninger og direkte ind til mit hjerte. Før jeg vidste af det sad jeg med kuldegysninger og tårer i øjnene, og en stemme i mit indre fortalte mig at det jeg læste var sandheden.
Kære Carsten
Kuldegysninger, glædestårer i øjnene og fornemmelsen af at opleve at noget simpelthen bare er sandt. Det har jeg også oplevet i forskellig grad ved at læse (vidt forskellige) religiøse og filosofiske tekster. Denne oplevelse finder jeg ikke kun i bibelen.
Stærkest oplever jeg det dog nok i det udefinerbare som jeg kalder mit samvær med Gud. En uendelig dyb kærlighed (ofte i form af en erkendelse) som strømmer mig i møde - bedre kan jeg ikke beskrive det.
Men lad mig nævne en konkret tekst som bevægede mig dybt, nemlig en tekst som jeg netop har læst i en artikel (JP 3-6-2003) om den fritstillede præst Thorkild Grossbøll fra Taarbæk:
"Men tvivlen og de sjælelige kvababbelser er også til for at blive tilgivet. I hvert (fald) ifølge evangeliet, hvor der ifølge Anders Kingo (bispekandidat i Ribe) bl.a. står, »at Guds barmhjertighed er større end det hjerte, der fordømmer sig selv."
“Guds barmhjertighed er større end det hjerte der fordømmer sig selv”.
Ved at læse denne sætning oplevede jeg “fornemmelsen af at opleve at noget simpelthen bare er sandt”.
Til gengæld er det også min fornemmelse at nedenstående beskrivelse i Bibelen (Dommerbogen) af gudens medvirken til nedslagtning af en hær er løgn. Denne djævelske gud som drager i felten, er ikke og kan umuligt være den samme gud som siger: “Du må ikke slå ihjel” og “Du skal elske dine fjender”.
"v12 Da Sisera fik melding om, at Barak, Abinoams søn, var draget op på Taborbjerget, v13 samlede han alle sine vogne, ni hundrede jernvogne, og alle de tropper, han havde, og førte dem fra Haroshet-ha-Gojim til Kishonbækken. v14 Da sagde Debora til Barak: »Bryd nu op! For det er i dag, Herren vil give Sisera i din hånd; Herren drager selv ud foran dig.« Så gik Barak straks ned fra Taborbjerget, fulgt af ti tusind mand. Og Herren skabte forvirring blandt Siseras vogne og i hele hæren foran Barak, og Sisera sprang ned fra sin vogn og flygtede til fods. v16 Barak forfulgte vognene og hæren til Haroshet-ha-Gojim; og hele Siseras hær faldt for sværdet; der var ikke én tilbage."
Jeg fandt denne beretning ved et tilfældigt opslag i bibelen som rummer mange tilsvarende beretninger om hvordan bibelens gud både opfordrede til og deltog i grusomheder mod “sit udvalgte folks” fjender - undertiden alene af den grund at et nabofolk kom i vejen for jødefolkets ekspansion.
“Du skal elske dine fjender” “...hele Siseras hær faldt for sværdet; der var ikke én tilbage” “Du må ikke slå ihjel”
Carsten - dette hænger slet, slet ikke sammen!
Jeg skrev: Men du svarer stadig ikke på om du læser alt hvad der er skrevet og sagt om Jesus, inklusive Ehrmanns bog "Jesus - en apokalyptisk profet" - og i givet fald hvorfor du afstår fra at læse tolkninger som strider imod den fortolkning af Jesus-myten som du tror er sand.
Carsten skrev: Ville du læse noget løgnagtigt materiale om f.eks. din egen biologiske far eller mor, som har gjort så meget godt for dig og som du kender og elsker. Det jeg vil sige er, at jeg elsker Jesus, har dagligt fælleskab med Ham, og har lært Ham at kende som Bibelens Jesus, der elsker mig, giver mig fred og glæde og helbreder mig når jeg er syg osv...
Ja, det ville jeg da. Og så ville jeg efter bedste evne gendrive det løgnagtige materiale.
Og skulle det vise sig at det ikke var løgn, men sandhed - så vil jeg da håbe at jeg ikke kom til at elske mine forældre mindre af den grund, men snarere kom til at elske dem endnu mere fordi jeg fik en dybere forståelse for dem.
Men når du ikke vil læse alt om Jesus, skønt han er den vigtigste person i dit liv, så får jeg altså en fornemmelse af at du i grunden er bange for at udsætte din tro for de “storme” som er nødvendige for at hærde din tro.
Tror du mon at Gud ønsker at du skal lægge dig i læ for stormen, fremfor at lære at kende forskel på sandhed og løgn? Tror du virkelig at du kan lære sandheden at kende, hvis du ikke også vil lære løgnen at kende?
Med venlig hilsen Vagn Bro
|
|
Til toppen
|
|
|
#13155 - 05/06/2003 08:54
Jesus satte alt på en formel
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
kære Vagn!
Det var ikke Gud, men et menneske, Debora, der sagde, at ”Herren drager selv ud foran dig”(vers 14). Det, du citerer fra Dommerbogen, Vagn, er historiske beretninger, hvor mennesker ganske rigtigt gør noget, der er i modstrid med de ti bud. Det kan hverken be- eller afkræfte kristendommen. Det duer ikke at plukke enkeltheder ud hist og her. Det, der efter min mening overskygger alt, er, at Jesus satte alt på en formel med budet om næstekærlighed.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#13156 - 05/06/2003 09:39
Re: Sandheder og løgne i bibelen
|
Bruger
Reg.: 14/03/2003
|
Kære Vagn, Der er en enkelt sætning i dit indlæg til Carsten her, som jeg har lyst til at kommentere, fordi den også vedrører mig personligt, da jeg også selv har afvist at læse en af de bibelkritiske bøger, du har anbefalet. Du skriver nemlig:
Men når du ikke vil læse alt om Jesus, skønt han er den vigtigste person i dit liv, så får jeg altså en fornemmelse af at du i grunden er bange for at udsætte din tro for de “storme” som er nødvendige for at hærde din tro.
Jeg kan godt forstå din fornemmelse, for inden jeg selv blev omvendt til kristen tro, forventede jeg sandelig også, at mine samtalepartnere læste de artikler og bøger, som jeg ønskede skulle danne grundlag for debatten. Jeg tænkte: hvordan skulle de kunne have en kvalificeret mening om noget, de ikke havde læst.
Set i bakspejlet er udsigten anderledes. Hvis jeg skulle læse alt om Jesus, skulle jeg nok blive mange hundrede år gammel, så det er på forhånd udelukket. Men jeg har læst rigtig mange reol-hyldemeter bibelkritisk materiale, og jeg er bestemt glad for at jeg har læst dem.
Men efterhånden er det meget sjældent, at jeg tager mig til at gøre det, for de ligner i princippet hinanden næsten til forveksling, synes jeg, og livet har begrænset længde og er for mit eget vedkommende for kort til bibelkritik.
Bibelkritik svækker ikke min tro, meget tværtimod , men den gør mig hverken klogere eller gladere, så jeg vil hellere bruge min tid til at fordybe mig i bibelen og i den omliggende kristne litteratur. Der, og kun der, henter jeg hver eneste dag ny glæde, og udvidet forståelse. Ganske vist er resultatet endnu flere spørgsmål og gåder, der trænger sig på, så jeg dør, er vil det blive med flere ubesvarede spørgsmål på læben end jeg har i dag! Men det lever mig fint med .. i tillid til, at vi en dag skal se ansigt til ansigt og ikke mere som i et spejl .. en gåde ..
Gud ved nok hvad han gør ved os med den bibel! - - da jeg først havde i besluttet mig til, bare som arbejdsgrundlag, at forudsætte at det er sandheden om Gud der står i den, så blev det efterhånden mere og mere svært at finde tid til at beskæftige mig med andet! Håber du forstår 
kristina
*.. falske kristus'er og falske profeter .. skal gøre store tegn og undere .. * Matt 24,24
|
|
Til toppen
|
|
|
#13157 - 05/06/2003 09:47
Re: Jesus satte alt på en formel
[Re: hoeg]
|
Anonym
Anonym
|
Høeg skrev: Det var ikke Gud, men et menneske, Debora, der sagde, at ”Herren drager selv ud foran dig”(vers 14). Det, du citerer fra Dommerbogen, Vagn, er historiske beretninger, hvor mennesker ganske rigtigt gør noget, der er i modstrid med de ti bud. Det kan hverken be- eller afkræfte kristendommen. Det duer ikke at plukke enkeltheder ud hist og her. Det, der efter min mening overskygger alt, er, at Jesus satte alt på en formel med budet om næstekærlighed.
Kære Ove
Må jeg forstå det således at du er enig med mig i at mit citat fra Dommerbogen i bibelen ikke er Guds, men menneskers ord, og at f.eks. udsagnet om at Herren skabte forvirring blandt Siseras vogne og i hele hæren foran Barak ikke kan være rigtigt, idet ordene er i modstrid med de ti bud og budet om næstekærlighed.
Og hvad med denne selvmordsaktion fra Dommerbogens kapitel 16 hvor bibelens Gud giver Samson styrke til at dræbe tusindvis af filistre - (det må have været i tusindvis, for i én af beretningerne om Samsons tidligere bedrifter står der at han ved en bestemt lejlighed dræbte 1000 mand med en æselkæbe):
v28 Da råbte Samson til Herren: »Gud Herre! Husk på mig, og giv mig min styrke igen blot denne ene gang, Gud, så jeg kan hævne mig på filistrene for et af mine to øjne.« v29 Samson satte hænderne mod de to søjler i midten, som bar taget, og stemmede imod den ene med sin højre hånd og imod den anden med sin venstre v30 og sagde: »Lad mig dø sammen med filistrene!« Så rettede han sig ud med en sådan kraft, at huset styrtede sammen over fyrsterne og alle de folk, der var der. Sådan dræbte han ved sin død flere, end han havde dræbt, mens han levede.
Bibelen udsagn synes at være ganske klart. Samson beder Gud om at give ham kræfter til sin selvmordsaktion som hævn for at filistrene har berøvet ham synet - og Gud giver Samson styrken til at udføre sin selvmordsaktion.
Men dette er helt klart i åbenbar modstrid med de ti bud og med budet om næstekærlighed at Gud skulle hjælpe Samson med at udføre sin selvmordsaktion.
Dette er i klar modstrid med budene: "Du må ikke slå ihjel" og "Du skal elske dine fjender".
Vi er enige om, Ove, at bibelen er skrevet af mennesker - og ikke alt er inspireret af Gud. Eksempelvis beretningen om Samson.
|
|
Til toppen
|
|
|
#13158 - 05/06/2003 10:28
[Re: kristina52]
|
Anonym
Anonym
|
Kristina skrev: Jeg kan godt forstå din fornemmelse, for inden jeg selv blev omvendt til kristen tro, forventede jeg sandelig også, at mine samtalepartnere læste de artikler og bøger, som jeg ønskede skulle danne grundlag for debatten. Jeg tænkte: hvordan skulle de kunne have en kvalificeret mening om noget, de ikke havde læst.
Set i bakspejlet er udsigten anderledes. Hvis jeg skulle læse alt om Jesus, skulle jeg nok blive mange hundrede år gammel, så det er på forhånd udelukket. Men jeg har læst rigtig mange reol-hyldemeter bibelkritisk materiale, og jeg er bestemt glad for at jeg har læst dem.
Men efterhånden er det meget sjældent, at jeg tager mig til at gøre det, for de ligner i princippet hinanden næsten til forveksling, synes jeg, og livet har begrænset længde og er for mit eget vedkommende for kort til bibelkritik.
Kære Kristina
Jeg forstår godt dit synspunkt med de mange hyldemeter og vort korte liv. Men jeg forstår ikke at du ikke følger med i den nyeste historiske litteratur om Jesus og den kristne religion. Den er jo som regel skrevet af folk som har afsøgt (en del) af de mange hyldemetre.
Og du er jo ikke uinteresseret i at høre andre synspunkter og vinkler på den kristne religion. Ellers ville du jo næppe spilde tid på at debattere med f.eks. mig.
Og jeg forstår ikke hvordan du kan forene den krigsførende gud i det gamle testamente og guden som siger: "Du må ikke slå ihjel" og "Du skal elske dine fjender".
Kristina skrev: Gud ved nok hvad han gør ved os med den bibel! - - da jeg først havde i besluttet mig til, bare som arbejdsgrundlag, at forudsætte at det er sandheden om Gud der står i den, så blev det efterhånden mere og mere svært at finde tid til at beskæftige mig med andet!
Mange mennesker herhjemme forudsatte at kommunismen i Sovjet og Kina var sandheden. De ville kun se det glade budskab og affærdigede enhver kritik, ja kritikken styrkede faktisk deres tro.
Men i dag, efter Berlinmurens fald hvor virkeligheden trådte ubønhørligt frem, er de fleste flove over at deres blinde tro fik dem til at fornægte alt det der ikke passede ind i det de havde valgt at tro på.
Vi har alle, også jeg, denne tendens til at søge tryghed i et bestemt verdensbillede, politisk og religiøst. Og det er rigtigt at vi ikke bliver gladere ved at lukke tvivlen og kritikken ind i vores tro - men jeg tror vi bliver klogere af det.
Og jeg tror at Gud foretrækker en tro som ufladeligt gennemrystes og lutres af tvivl, fremfor blind tro (og forudindtaget tolkning) af en bibel som er skrevet af mennesker - hvilket jeg synes den i høj grad bærer præg af.
|
|
Til toppen
|
|
|
#13159 - 05/06/2003 12:10
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Vagn, du skriver bl.a.
Vi har alle, også jeg, denne tendens til at søge tryghed i et bestemt verdensbillede, politisk og religiøst. Og det er rigtigt at vi ikke bliver gladere ved at lukke tvivlen og kritikken ind i vores tro - men jeg tror vi bliver klogere af det.
.Jeg gentager mig selv her, men jeg må, igen, melde hus forbi: Jeg søger ikke tryghed, men sandhed. Det er ikke det mindste trygt for mig at være kristen, bl.a. fordi jeg ved ikke om mine elskede er frelst til evigt liv hos Gud eller ej.
Jeg ville ønske at den kristne tro ikke var sandheden. Jeg ville ønske, at syndefaldet ikke havde fundet sted, at der ikke var nogen fortabelse, ingen død, ingen synd, ingen djævel.
Men det er der. Og jeg er lige så dybt fortvivlet over den sandhed, som jeg er taknemmelig og glad over at have lært den at kende og være i stand til at modtage den, og have mod til se den i øjnene og leve på og med den.
Den glæde er af en ganske anden karakter end tryghed. Dens centrum er nemlig Guds ufattelige og grænseløse kærlighed, som er rakt os af Guds nåde ved Jesus Kristus.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#13160 - 05/06/2003 12:35
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Kristina skrev: Jeg ville ønske at den kristne tro ikke var sandheden. Jeg ville ønske, at syndefaldet ikke havde fundet sted, at der ikke var nogen fortabelse, ingen død, ingen synd, ingen djævel.
Kære Kristina
Jeg har faktisk funderet lidt over det med arvesynden.
Tager man bibelen bogstaveligt, pådrog Adam og Eva sig arvesynden ved at spise æbler af kundskabens træ, og derved lærte de at kende forskel på godt og ondt.
Det må betyde at før de spiste af kundskabens træ, kendte Adam og Eva ikke forskel på godt og ondt. Og dermed må de have været uvidende om at det var af det onde at spise af træet.
Bibelens gud havde ganske vist sagt til Adam og Eva at de ikke måtte spise af træet, men da de jo endnu ikke kendte forskel på godt og ondt, kunne de jo heller ikke vide at det var af det onde ikke at adlyde bibelens gud.
På én eller anden måde synes jeg derfor at man ikke rigtig kan bebrejde Adam og Eva at de “kom til at” spise af kundskabens træ. Og derfor hænger det med arvesynden ligesom heller ikke logisk sammen.
Kristina skrev: Jeg gentager mig selv her, men jeg må, igen, melde hus forbi: Jeg søger ikke tryghed, men sandhed. Det er ikke det mindste trygt for mig at være kristen, bl.a. fordi jeg ved ikke om mine elskede er frelst til evigt liv hos Gud eller ej.
Jeg ville ønske at den kristne tro ikke var sandheden. Jeg ville ønske, at syndefaldet ikke havde fundet sted, at der ikke var nogen fortabelse, ingen død, ingen synd, ingen djævel.
Vi har tidligere være inde på om en sådan frelse hvor vi er vidende om at nogle af vore kære, ja bare andre mennesker, er gået fortabt, vil gøre os lykkelige eller ulykkelige.
Som du også ved, mener jeg en sådan frelse nødvendigvis må gøre os ulykkelige. At vi vil få det ondt i både himmel og helvede.
Og måske har du ret, måske er det sandheden. Men heldigvis er den slet underbygget, og derfor forstår jeg ikke at du kan tro på den.
Jeg ved godt at du holder den mulighed åben at det på én eller anden ubegribelig måde alligevel bliver lykkeligt at være i himlen.
Men jeg forstår dig ikke!
|
|
Til toppen
|
|
|
#13161 - 05/06/2003 13:51
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære Vagn, du skrev bl.a.:
Som du også ved, mener jeg en sådan frelse nødvendigvis må gøre os ulykkelige. At vi vil få det ondt i både himmel og helvede.
. Jeg er jo selv overbevist om, at i Guds rige, i fællesskabet med ham, vil der ikke være noget at klage over. Alle tårer er tørret bort, og der er kun den evige salighed. Det er mere her og nu det hele kan se svært og tungt ud ...
Og måske har du ret, måske er det sandheden. Men heldigvis er den slet underbygget, og derfor forstår jeg ikke at du kan tro på den.
Næ, det kan du umuligt, det er kun lige med nød og næppe jeg selv forstår det. Men, hvis du forstod min tro, som jeg gør, så ville du dele den .... !
Men jeg kan da kun glæde mig over, at du allligevel stadig gider læse mine indlæg 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#13162 - 05/06/2003 17:00
|
Anonym
Anonym
|
Næ, det kan du umuligt, det er kun lige med nød og næppe jeg selv forstår det. Men, hvis du forstod min tro, som jeg gør, så ville du dele den .... !
Men jeg kan da kun glæde mig over, at du allligevel stadig gider læse mine indlæg
Kære Kristina
Når jeg fornemmer en oprigtig tro på noget jeg ikke forstår, skærper det da interessen for at forstå det uforståelige. Så naturligvis gider jeg læse dine indlæg.
Men jeg kan ikke frigøre mig fra den tanke at du fortrænger tvivlen i din tro - tvivlen som jeg mener er nødvendig for at lutre troen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#13163 - 05/06/2003 19:13
|
Bruger
Reg.: 14/10/2002
Sted: London, Storbritanien
|
Kære Kristina
Jeg elsker Jesus som du. Men alligevel kan jeg ikke dele din tro på syndefaldet, fortabelsen, dommedag, himmel og helvede. Min sunde fornuft siger simpelthen at det er noget vrøvl.
Jeg tror fuldt ud på at Jesus er Guds søn, og han at han kom for at frelse menneskeheden(men på en anden måde end du tror) - men når jeg betragter biblen foroven(i overført betydning), så er der ingen tvivl om at den bærer præg at være skrevet af forskellige mennesker, med forskellige Guds-opfattelse og erfaringer med Gud.
Jeg synes Vagn Bro fremhæver mange gode eksempler - til tider i Biblen er Gud grusom og dræber i tusindvis, til andre tider er Gud uendlig kærlighed som ønsker at alle mennesker kommer til ham, og ønsker at give os evigt liv. Det skinner klart igennem at det er forskellige mennesker der har skrevet de forskellige kapitler, og derfor giver Gud mange forskellige skikkelser.
Og endeligt - er der ingen tvivl om at syndefaldet med Adam og Eva naturligvis er en myte - og dermed hele grundlaget for dommedag, himmel og helvede. Argumenterne for dette er blevet diskuteret til hudløshed i dette forum: 1. Geologiske argumenter 2. Biologiske argumenter(f.eks. kan hele menneskedhen genetisk set ikke stamme fra to mennesker) 3. Hvorfra fik Kain sin kone (første modstrid allerede på side 12) 4. Astronomiske argumenter(ifølge skabelsesberetningen blev jorden skabet før solen - Universets størrelse, galaksernes hastighed udelukker en skabelse før mindre 10 millarder år siden) 5. Argumenter fra kernefysikken 6. Baggrundsstråling fra universet
Al den viden menneskelige viden jeg nævner i det ovenstående er brugt til at skabe den virkelighed du erfarer omkring dig idag. F.eks. til at skabe den computer du sidder foran i dag. Vil du benægte det?
Jeg synes der er så mange argumenter for at læse i biblen med kritiske briller.
Omvendt er Guds eksistens så godt som bevist for mig. Jeg tror næsten alle mennsker i ders liv har følt at det der skete for dem var bestemt af en overjordisk magt - Gud. Og mon dog at folk for 2000 år siden ville have fokusret på at berette om Jesus mirakuløse helbredelser, hvis disse ikke virkelig var sket. Miraklerne sker overalt omkring os hver dag. Jeg tror på Gud. Men for at forstå Gud og lærer Gud at kende nytter det ikke noget at gå med skyklapper. Guds havde vel ikke skabet os med et rationelt sind hvis Gud ikke ønskede vil skulle bruge det.
Jeg har egentlig et princip om ikke at blande mig i andre menneskers verdensbillede. Folk er trygge ved hvad de tror - lad dem blive ved med at være det. Men alt for ofte gør kristne mennesker mig dog trist til mode. Jeg synes det er ufatteligt at de kan glædes ved et livssyn der betyder at mange af deres brøde og søstre skal brænde i evig pinsel.
Jeg ville ønske du kunne forklare mig hvorfor din tro er den eneste rigtige kristne tro. Jeg tror på Jesus, har bedt til Jesus om at komme ind i mit liv - men kan næppe kaldes kristen efter din definition. Prøv at forklare mig hvorfor hele Biblen nødvendigvis må være sandhed og ikke løgn. Prøv at forklare hvorfor skabelsesberetningen og syndefaldet må være sandt, på trods af de argumenter jeg netop har remset op.
Guds fred, Steen
|
|
Til toppen
|
|
|
#13164 - 05/06/2003 22:21
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære Vagn, du skriver:
Men jeg kan ikke frigøre mig fra den tanke at du fortrænger tvivlen i din tro - tvivlen som jeg mener er nødvendig for at lutre troen.
. Hmm, har jeg virkelig glemt at fortælle om mine periodiske anfald af tvivl og anfægtelser? Ja, det har jeg nok ikke skrevet om, for i sådanne stunder sidder jeg jo ikke her ved tastaturet .. ! .
Men heldigvis ved jeg jo hvad jeg skal stille op med dem .. !
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#13165 - 06/06/2003 07:53
|
Bruger
|
kære Vagn!
Du vælger en direkte fortolkning, når du sammenkæder beretningen om Samson med de ti bud og budet om næstekærlighed. Det er OK for mig. Historien lyder umiddelbart utrolig og strider både mod fornuften, de ti bud og budet om næstekærlighed. Men derfor kan fortællingen efter min mening godt være sandfærdig, når vi går ud fra, at vi ikke kender alle forudsætninger og sammenhænge. At Gud hører Samsons bøn om at få flere kræfter, så han kan dræbe tusindvis af filistre ved at vælte en bygning, behøver efter min mening ikke at stride mod budet om næstekærlighed. Man kan jo forestille sig, at denne massakre var nødvendig for at undgå, at endnu flere blev dræbt på et senere tidspunkt. Nettoresultatet kunne derfor være, at endnu flere liv blev sparet. Vi ved det ikke og vi kan ikke kigge Gud i kortene. Man kan også sammenligne beretningen om Samsons bøn med nutidige begivenheder. Hvis præsident Bush har bedt Gud om en hurtig sejr i Irak, kan Gud så være næstekærlig ved at bønhøre Bush? Efter min mening ja. Vi kan jo ikke udelukke, at endnu flere mennesker ville blive dræbt, hvis Gud overhørte præsidentens bøn om hurtig sejr. Vi ved det ikke. Men vi ved jo, at krigen i Irak set fra amerikanernes synspunkt gik meget bedre end mange forventede. Faktisk er det et mirakel, at begge parter blev sparet for en blodig bykrig i Bagdad.
Med venlig hilsen Hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#13166 - 06/06/2003 08:51
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ja, og se også fx. Esajas 45,7:
jeg er Herren, der er ingen anden! Jeg danner lys og skaber mørke, jeg frembringer fred og skaber ulykke, jeg Herren frembringer alt dette Lad det dryppe fra oven, himmel, lad retfærd strømme ned fra skyerne! Jorden skal åbne sig, frelsen gro frem, og retfærd skal spire. Jeg, Herren, skaber det.
Vi lever i den faldne verden, efter syndefaldet og Bibelen har mange eksempler på Guds straffedomme.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#13167 - 06/06/2003 09:27
|
Bruger
|
For at vende tilbage til emnet for denne tråd "sandhed og løgne i biblen", vil jeg endnu endgang spørge de meget bibel-tro i dette forum:
Hvordan kan i blindt tro på hvert et ord i biblen, når de åbenlyst strider mod fornuft, erfaring, og tilmed modstrides andre steder i biblen?
Desuden undrer det mig at i også vælger at ignorer de ting i biblen i alligvevel ikke kan klare, såsom Paulus formaninger om at kvinden er underlagt manden, kvinden skal tie i forsamlinger osv osv.
Hvorfor har Gud udstyret os med øjne, hvis han ikke ønsker vi skal bruge dem? Hvorfor har Gud udstyretos med intelligens hvis han ikke ønsker vi skal tænke?
Steen
|
|
Til toppen
|
|
|
#13168 - 06/06/2003 10:03
Samson og Djævelen?
|
Anonym
Anonym
|
Høeg skrev: At Gud hører Samsons bøn om at få flere kræfter, så han kan dræbe tusindvis af filistre ved at vælte en bygning, behøver efter min mening ikke at stride mod budet om næstekærlighed. Man kan jo forestille sig, at denne massakre var nødvendig for at undgå, at endnu flere blev dræbt på et senere tidspunkt. Nettoresultatet kunne derfor være, at endnu flere liv blev sparet. Vi ved det ikke og vi kan ikke kigge Gud i kortene.
Kære Ove
Samson bad bibelens gud om hævn og fik det. Det er hvad der står i bibelen: "Gud Herre! Husk på mig, og giv mig min styrke igen blot denne ene gang, Gud, så jeg kan hævne mig på filistrene for et af mine to øjne."
Jeg mener i øvrigt at din gisning om at Samsons selvmordsmassakre måske var nødvendig, rejser et ubehageligt spørgmål om den kristne guds natur. Hvilken gud er det der redder mennesker fra massedrab ved hjælp af hævngerrighed (i dette tilfælde Samsons) og massedrab?
Jeg er enig med dig i af vi ikke kan kikke Gud i kortene, ja vi kan ikke engang vide om Gud er kortspiller.
Men jeg mener godt vi kan bedømme om bibelens beskrivelser af Guds natur stemmer overens med hinanden. Og det mener jeg ikke de gør.
Forskellen på bibelens gud der virker ved godhed og bibelens gud som virker ved ondskab er så markante at der må være tale om to guder.
Det kan for mig at se ikke være tale om den samme gud der siger: "Du må ikke slå ihjel" og "Du skal elske dine fjender", og derefter medvirker til at Samson, endda i dødsøjeblikket, forbryder sig mod de allermest centrale bud i kristendommen?
Hvis jeg et øjeblik bruger din debatmetode, de spekulative gisninger, så kunne min gisning være at den gud der bønhørte Samsons bøn om hævn for "et af mine to øjne", var Djævelen.
For han ville jo være dum, Djævelen, om ikke han af al magt forsøgte at påvirke de mennesker som skrev på et så magtfuldt værk som bibelen har vist sig at være.
De var jo mennesker som du og jeg, påvirkelige for både god og ond indflydelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#13169 - 06/06/2003 10:37
|
Anonym
Anonym
|
Kristina skrev: Hmm, har jeg virkelig glemt at fortælle om mine periodiske anfald af tvivl og anfægtelser?
Kære Kristina
Det glæder mig at din tro også rummer tvivlen.
Men jeg forstår stadig ikke hvad der får dig til at tro på arvesynden - og på at den blev påført os af to mennesker, Adam og Eva, på et tidspunkt hvor de endnu ikke kendte forskel på godt og ondt - og derfor ikke kunne vide at det var forkert at spise af kundskabens træ?
Jeg forstår ikke hvad der får dig til at tro på at du kan blive frelst til et lykkeligt evigt liv i himlen hvis andre må lide evigt i helvede uden håb om udfrielse. Hvordan kan DU med denne viden være lykkelig i himlen?
Hvad har dog fået dig til at erstatte Martinus Kosmologi med en så håbløs religion - ja, netop håbløs, for jeg synes kristendommens "håb" forekommer mig grufuldt, uanset hvordan jeg vender og drejer det?
Hertil kommer hele den kristne forestilling om at Jesus både var menneske og gud, og at den menneskeliggjorte gud lod jøderne korsfæste sig og slå sig selv ihjel for at frelse os - og at den døde gud derefter genoplivede sig selv.
Hvem eller hvad opretholdt og styrede verden mens guden var død?
Jeg spørger af et ærligt hjerte - for jeg forstår det virkelig ikke!
|
|
Til toppen
|
|
|
#13170 - 06/06/2003 11:48
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære Vagn, du skriver:
Men jeg forstår stadig ikke hvad der får dig til at tro på arvesynden - og på at den blev påført os af to mennesker, Adam og Eva, på et tidspunkt hvor de endnu ikke kendte forskel på godt og ondt - og derfor ikke kunne vide at det var forkert at spise af kundskabens træ?
.Det vidste de godt! De var skabt i Guds billede. Men ville - som den faldne gudsskabte engel (Djævelen) - selv være som Gud, og valgte derfor at lytte til slangen (djævelen) i stedet for til Gud.
Dette var katastrofen, som også fik alvorlige konsekvenser for hele resten af Guds oprindelig fuldkomne skaberværk. Du kan så spørge, hvorfor du, som slet ikke var til stede den dag, hvor den forbudte frugt blev spist, også skal lide under det. Dertil er svaret: Fordi alt hvad de gjorde, og alt hvad vi gør - og ikke gør - har konsekvenser, ikke kun for os selv, men for alt andet, og alle andre. Et ganske stort ansvar, må man sige.
Hvem eller hvad opretholdt og styrede verden mens guden var død?
Gud har aldrig været død - det var noget Nietzsche fandt på! Den treenige Gud, Fader , Søn og Helligånd lever og regerer fra evighed til evighed. Kun Gud lever, og har altid levet, og vil altid leve, i kraft af sig selv. Skaberværket er til og opretholdes kun i kraft af ham og har intet liv i sig selv.
De andre ting, du skriver om, har vi vist været inde på, ellers kom endelig igen!
Men husk nu, at jeg ikke selv har "valgt" min kristne tro! Jeg har ikke valgt Jesus som min frelser, og alligevel har han - på forunderlig vis - valgt at frelse mig - og alle som vil modtage hans udstrakte frelserhånd. Det står os frit for at blive om bord på den synkende skude (denne faldne verden), sende redningsbåden væk, insistere på selv at klare os og prøve at svømme i land.
Men det vil jeg ikke!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#13171 - 06/06/2003 12:16
|
Anonym
Anonym
|
Kristina skrev: Gud har aldrig været død
Kære Kristiana
Et par konkrete spørgsmål.
Døde Jesus ikke på korset? Var Jesus ikke Gud?
Hvordan kunne Adam og Eva kende forskel på godt og ondt før de havde spist af kundskabens træ?
Der står faktisk i bibelen:
v16 Men Gud Herren gav mennesket den befaling: »Du må spise af alle træerne i haven. v17 Men træet til kundskab om godt og ondt må du ikke spise af, for den dag du spiser af det, skal du dø!«
Og hvor er din frie vilje som Gud har givet dig, hvis ikke du selv har valgt din kristne tro? Hvem har undertrykt din frie vilje og valgt for dig?
Kristina skrev: Det står os frit for at blive om bord på den synkende skude (denne faldne verden), sende redningsbåden væk, insistere på selv at klare os og prøve at svømme i land.
Men det vil jeg ikke!
Jeg har vist flere gange præciseret at heller ikke jeg tror vi kan "klare os i land" uden Guds hjælp. Det kan vi kun med Guds hjælp.
|
|
Til toppen
|
|
|
#13172 - 06/06/2003 13:34
|
Bruger
Reg.: 24/10/2002
Sted: Fredericia
|
Kære Vagn Jeg håber jeg må have lov at bryde ind med mit eget svar på et af dine spørgsmål. Du spørger:
Sådan som jeg ser det, så er der forskel på ulydighed og ondskab. Jeg mener det var Aristoleles, der kom med eksemplet på den unge mand, der lyver for sin far, for at få ham til at tage den medicin, som den unge mand ved er bedste for ham. I dette eksempel er den unge mand ulydig, men handler ikke ondt. Derfor er der så vidt jeg kan se ikke noget logisk problem i at Adam og Eva var ulydige selvom de ikke kendte til ondskab. Grunden til, at de bagefter bliver smidt ud af paradiset, er, for at de ikke skal spise af livets træ og blive som Gud. Det er altså for at opretholde den skaber orden Gud har indsat, at de bliver sendt ud i den verden hvori der nu også er ondskab. Dermed er en nødvendig konsekvens af deres handling.
At jeg også tror på arvesynden skyldes, at det stemmer med min erfaring. Vi kan ikke vælge ondskaben fra og til, hvor godt vi end anstrenger os, så er den et grundvilkår i livet lige fra fødslen.
Guds Fred Randrup
|
|
Til toppen
|
|
|
#13173 - 06/06/2003 16:44
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære Vagn,
Døde Jesus ikke på korset? Var Jesus ikke Gud?
. Jo Jesus døde på korset, og jo, Jesus var sand Gud og sandt menneske. Men Gud er treenig. På Kristi Himmelfartsdag besteg han tronen og sidder ved Gud faders højre hånd. Som er overalt, også lige her i stuen, og som hører vores bønner, også dem som vi selv synes kun når til loftet!
Der står faktisk i bibelen: v16 Men Gud Herren gav mennesket den befaling: »Du må spise af alle træerne i haven. v17 Men træet til kundskab om godt og ondt må du ikke spise af, for den dag du spiser af det, skal du dø!«
Du har ret, undskyld, jeg har udtrykt mig forkert. Jeg skulle have skrevet, at de vidste, hvad der var rigtigt og forkert at gøre, de vidste at de var ulydige mod deres skabers vilje. Ondt og godt i dybeste forstand var - og er, Guds domæne og hans alene.
Og hvor er din frie vilje som Gud har givet dig, hvis ikke du selv har valgt din kristne tro? Hvem har undertrykt din frie vilje og valgt for dig?
Godt spørgsmål. Jeg tror ikke meget på min frie vilje, jeg tror jeg er prisgivet denne verdens fyrste, hvis Gud ikke har reddet mig ud af hans regimente. Men jeg er ikke klædt på til at svare på mere i forbindelse med dette svære emne om den frie hhv. trælbundne vilje - jeg må give op og kan ikke komme sagen nærmere, desværre.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#13174 - 06/06/2003 17:47
Re: Gud, Samson og Djævelen?
|
Bruger
|
Kære Vagn Bro!
- Spekulative gisninger, skriver du, ja, det er vel, hvad du og jeg har af muligheder for at finde en fortolkning, vi kan acceptere med vores fornuft. Du drager Djævelen ind i sammenhængen... Når vi nu skal holde os til teksten, så var det altså ikke Djævelen, men Gud, Samson anråbte: "Gud Herre! Husk på mig, og giv mig min styrke igen blot denne ene gang, Gud, så jeg kan hævne mig på filistrene..". Djævelen er denne verdens fyrste og vi er endnu ikke udfriet fra Den Ondes herredømme. Det kan være forklaringen på, at Gud i visse tilfælde tillader, at mennesker dræbes, for at undgå at endnu flere omkommer. Djævelen holder os som gidsler og det har Han gjort siden syndefaldet. Derfor kan det ske, at Gud griber ind med nogle metoder, der for os at se er uforståelige. Dog mener jeg, at vi forstå det, hvis vi sammenligner med, hvad mennesker foretager sig: En aktion, der skal befri et antal gidsler, kan medføre døden for nogle af de uskyldige gidsler for at forhindre, at alle gidsler bliver dræbt. Derfor er en sådan aktion ikke i modstrid med budet om, at "Du må ikke slå ihjel" og "Du skal elske dine fjender".
Med venlig hilsen Hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#13175 - 06/06/2003 18:28
|
Bruger
|
Kære Hoeg
Hvad får dig egentlig til at tro, at der har været et syndefald?
Steen
|
|
Til toppen
|
|
|
#13176 - 06/06/2003 19:53
Sandheder og løgne i bibelen?
[Re: steen]
|
Bruger
Reg.: 24/05/2003
Sted: Skive (midtjylland)
|
Jeg kan gøre det kort: Punkt 1 og 4-5: Besøg www.creationism.org . Jeg er ret overbevidst om, at hvilke specifikke eksempler du end tænker på, er de med.  Den er i hver tilfælde ret omfattende med 1. klasses videnskablige undersøgelser... Ang. Kains kone er der fremsat en del teorier. Persontligt kommer jeg til at tænke på, at kvinder yderst sjældent nævnes på stamtavlerne. Det kunne være Adam og Evas børn. Biologiske argumenter? Jeg har læst om biologer, der har opbygget en bæredygtig bestand af ørne ud fra kun 14 eksemplarer, ved nøje at udvælge hvilke eksemplarer der skulle danne par. Ud fra dette vil jeg mene, at det er realistisk at tro på at 2 mennesker kunne danne en "levedygtig bestand", hvis deres gener kan bestemmes 100%, hvad Gud naturligvis har kunnet. Desuden, hvor mange af dine argumenter er nødvendigt for at min PC fungerer? ville den gå ned hvis jorden pludselig havde en alder på 0,000.03 % af den beregnede? (Find et bedre argument. Jeg keder mig....)
|
|
Til toppen
|
|
|
#13178 - 06/06/2003 21:44
Om Paulus's formaninger
|
Bruger
|
Må jeg gentage hvad jeg har sagt i tråden "Hvordan skal bibelen fortolkes?" : "Selvom bibelen er Guds ord, er den nedskrevet af mennesker, til mennesker i en bestemt tid og situation." Dette gælder især brevene i NT. Har du bemærket at Paulus i samme brev opfordre til flere andre praktiske forordninger for at undgå uro og forvirring i menigheden? Jeg vil da gætte på at han tidligere har oplevet problemer i den menighed med netop urolige kvinder (Husk på at kvinder ikke var opdraget til at tale offentligt dengang), og at han ville lægge afstand til den forvirring der prægede mange kulter dengang. Hvorfor vi kan tro på hvert ord i bibelen? Fordi den netop ikke modsiger sig selv. Og vi skal bruge vores øjne og hjerne for at se det... Besøg min tråd. Jeg tror du ville passe godt ind.
|
|
Til toppen
|
|
|
#13179 - 07/06/2003 00:22
Re: Sandheder og løgne i bibelen?
[Re: migB]
|
Bruger
|
Kære migB Det skræmmer mig, at bevidne den grad af fornægtelse over for sund fornuft, som præger dette forum. Lad mig først pointere at www.creationism.org , INTET har med videnskab at gøre -jeg ser du ikke er så gammel, og ikke har gået så længe i skole endnu. Men lad dig endelig ikke narre af at folk underskriver sig som forsker, eller dit og dat. De er kun ude på en ting, og det er at lokke flere mennesker end i den fornægtelse de selv er kommet til at tro på. De mennesker som nu vil forblændes har kun et argument: Det er ikke muligt at 'bevise' noget i ordets strengeste betydning. og det argument bruger de til hudløshed. Hvis du bare kan redegøre for et videnskabeligt argument fra den hjemmeside, er du kommet et godt stykke længere om at overbevise mig....... Hvorfor jeg nævner din computer? Fordi det er de samme videnskabelige principper der er blevet brugt til at skabe din computer, som man bruger til at datere jordens alder. Der går en rød tråd mellem de to ting. Observationer, eksperimenter, forudsigelser på basis af teori for eksperimentet osv. Du kan ikke tage det ene og så benægte det andet. Og det der med Kains kone - Inderst inde ved du godt at det er noget vrøvl. Steen
|
|
Til toppen
|
|
|
#13180 - 07/06/2003 02:36
|
Anonym
Anonym
|
Høeg skrev: Spekulative gisninger, skriver du, ja, det er vel, hvad du og jeg har af muligheder for at finde en fortolkning, vi kan acceptere med vores fornuft.
Ja, når mennesker vil beskrive hvad Gud er, hvad Gud kan og hvad Gud vil, så er vi henvist til spekulative gisninger. Uanset om vi søger svaret i bibelen, koranen eller i andre religiøse skrifter - eller på egen hånd søger Guds hjælp til at begribe hvad Gud er og ikke er.
Høeg skrev: Du drager Djævelen ind i sammenhængen... Når vi nu skal holde os til teksten, så var det altså ikke Djævelen, men Gud, Samson anråbte: "Gud Herre! Husk på mig, og giv mig min styrke igen blot denne ene gang, Gud, så jeg kan hævne mig på filistrene..".
Min pointe med min spekulative gisning er at hvis guden der hjalp Samson med at udføre sin selvmordsaktion, ikke kan være den samme gud som siger "Du må ikke slå ihjel" og "Du skal elske dine fjender", så er to væsensforskellige gudsbilleder blevet blandet sammen til ét gudsbillede af mennesker - nemlig bibelens forfattere.
Høeg skrev: Djævelen holder os som gidsler og det har Han gjort siden syndefaldet.
Jeg synes arvesynden er en helt igennem ulogisk konstruktion. I virkeligheden viser bibelens beretning om uddrivelsen af Edens have at efter at Adam og Eva havde spist af kundskabens træ, stod guden i formåen kun over menneskene dette ene punkt - at guden havde evigt liv.
Der står desuden direkte i bibelen at guden frygtede at de nu også ville spise af livets træ og at de dermed ville opnå evigt liv og blive gudens (eller gudernes) ligemænd også på dette område. Og derfor blev Adam og Eva uddrevet af Edens have.
Altså var guden, der ifølge bibelen skabte mennesket i sit billede, selv ikke mere end et menneske slet og ret. Dette er faktisk hvad bibelen siger konkret når man læser beretningen om uddrivelsen af Edens have uden at lægge noget til eller trække noget fra.
|
|
Til toppen
|
|
|
#13181 - 07/06/2003 03:03
[Re: randrup]
|
Anonym
Anonym
|
Randrup skrev: Sådan som jeg ser det, så er der forskel på ulydighed og ondskab. Jeg mener det var Aristoleles, der kom med eksemplet på den unge mand, der lyver for sin far, for at få ham til at tage den medicin, som den unge mand ved er bedste for ham. I dette eksempel er den unge mand ulydig, men handler ikke ondt. Derfor er der så vidt jeg kan se ikke noget logisk problem i at Adam og Eva var ulydige selvom de ikke kendte til ondskab.
Kære Randrup
Hvis Adam og Eva ikke kendte forskel på godt og ondt, så kunne de ikke vide at ulydighed overfor guden var af det onde. Det fjerner ikke det logiske problem.
Men jeg har faktisk kikket lidt nøjere efter i bibelen og konstateret at beretningen om uddrivelsen af paradis faktisk opererer med en gud (eller flere guder) som ikke står meget over menneskene. Efter at Adam og Eva har spist af kundskabens træ, har guden eller guderne tilsyneladende "kun" det fortrin fremfor menneskene at de har evigt liv.
Bibelen, 1. Mosebog: v15 Gud Herren tog mennesket og satte ham i Edens have, for at han skulle dyrke og vogte den. Men Gud Herren gav mennesket den befaling: »Du må spise af alle træerne i haven. Men træet til kundskab om godt og ondt må du ikke spise af, for den dag du spiser af det, skal du dø!«
Bibelen, 1. Mosebog: Adam gav sin kvinde navnet Eva, for hun blev mor til alle mennesker. v21 Gud Herren lavede skindtøj til Adam og hans kvinde og gav dem det på. Og Gud Herren sagde: »Nu er mennesket blevet som en af os og kan kende godt og ondt. Bare det nu ikke rækker hånden ud og også tager af livets træ og spiser og lever evigt!« Så sendte Gud Herren dem ud af Edens have til at dyrke agerjorden, som de var taget af. Han jog mennesket ud, og øst for Edens have anbragte han keruberne og det lynende flammesværd til at vogte vejen til livets træ.
“Nu er mennesket blevet som af af os og kan kende forskel på godt og ondt. Bare det nu ikke rækker hånden ud og også tager af livets træ og spiser og lever evigt!”
Dette sagde bibelens gud ordret, ifølge bibelen, og han sagde det til "os", hvem det så end var.
Som jeg læser bibelens tekst, skyldes uddrivelsen af Edens have ikke at Adam og Eva synder, men at guden ikke vil dele det evige liv med mennesket.
Det fremgår krystalklart af teksten at dette er grunden til at guden beslutter at jage Adam og Eva ud fra Edens have.
Men hvordan hænger dette nu sammen med at kristendommens gud fremstilles som en gud hvis inderligste ønske er at menneskene skal have evigt liv.
Hvorfor lod guden ikke simpelthen mennesket, der var “blevet som en af os” - altså som guden selv - spise af livets træ?
Var guden ikke mere end et almindeligt menneske med almindelige menneskekundskaber, men ene fortrin at guden havde evigt liv?
Hvorfor hindrede guden menneskene i at få evigt liv, hvis det virkelig var gudens mening og ønske at menneskene skulle have evigt liv, således som kristendommen hævder?
Tilmed stikker guden Adam en løgn da guden forbyder ham at spise af kundskabens træ. “For den dag du spiser af det, skal du dø”.
Dette skete ikke, for Adam levede ifølge bibelen videre og blev meget gammel.
Men måske sagde guden det bare i overført betydning - altså at Adam ville miste det evige liv hvis han spiste af træet?
Nej, der er ingen tvivl - for det fremgår krystalklart i forbindelse med uddrivelsen af Edens have at guden frygtede at Adam og Eva også ville tage af livets træ og leve evigt”.
Det vil altså sige at Adam og Eva ikke fra begyndelsen havde et evigt liv som de kunne miste. Det vil sige at de fra begyndelsen var dødelige væsener.
Det forekommer også temmelig forbavsende at guden personligt lavede skindtøj til Adam og Eva. Hvor fik guden i øvrigt skindene fra?
Dette bekræfter mig i min opfattelse af at bibelens gud er et overvejende menneskeskabt gudsbillede!
|
|
Til toppen
|
|
|
#13182 - 07/06/2003 07:09
Syndefaldet er fundamentalt
|
Bruger
|
Kære Steen!
Du spørger: - Hvad får dig egentlig til at tro, at der har været et syndefald (citat slut)? Svaret er, at Djævelen fristede menneskene for at trække os bort fra Gud. Det lykkedes kun delvist. Men syndefaldet blev det frygtelige resultat. Syndefaldet er derfor noget helt fundamentalt og måske det vigtigste element i historien om Adam og Eva. Tilsyneladende er der ingen overensstemmelse mellem menneskets ulydige frugtspisning og Guds voldsomme vrede og de deraf følgende forfærdelige resultater. Guds vrede skyldes selvfølgelig Djævelen, der påførte menneskene alt det onde. Bibelen antyder, at Gud ikke var alene, før menneskene blev skabt. Gud har selvfølgelig holdt af at omgive sig med nære medarbejdere. Derfor har Gud skabt engle, altså væsner, der står højere i rangordenen end mennesker, der ikke tåler synet af Gud. En af disse Guds nære medarbejdere gjorde oprør. Årsagen var måske, at Gud ville skabe mennesker med en fri vilje. Før sit frafald fik englen menneskeheden som sit særlige domæne (denne verdens fyrste). Men englen gjorde oprør og blev til Djævelen. For at undgå ødelæggelse flygtede Djævelen til sit domæne, hvor han tog Guds elskede mennesker som gidsler for at undgå ødelæggelse. Djævelen, der kendte menneskenes svagheder, fristede menneskene for at trække os bort fra Guds nærhed. Det lykkedes kun delvist, men syndefaldet og hvad deraf følger af død og lidelser var en realitet. Menneskene er endnu ikke udfriet fra Djævelens domæne. Men Gud har inkarneret sig i Jesus Kristus for at dele vore vilkår, gå i gidslernes sted ved at dø på korset og besejre død og djævel ved at opstå fra de døde.
Med venlig hilsen Hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#13183 - 07/06/2003 08:04
|
Bruger
|
kære Vagn!
Tak for dine indlæg, der har rystet mig ud af en kristen vanetænkning. Du mener, at "arvesynden er en helt igennem ulogisk konstruktion". Du mener vel dermed også syndefaldet? Min mening herom kan du læse i mit svar til Steen, se Syndefaldet er fundamentalt.
Med venlig hilsen Hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#13184 - 07/06/2003 09:07
Arvesynd og vanetænkning
|
Anonym
Anonym
|
Høeg skrev: Tak for dine indlæg, der har rystet mig ud af en kristen vanetænkning.
Kære Ove
Selv tak - det glæder mig. Så jeg forsøger "at ryste videre!"
Høeg skrev: Du mener, at "arvesynden er en helt igennem ulogisk konstruktion". Du mener vel dermed også syndefaldet? Min mening herom kan du læse i mit svar til Steen, se Syndefaldet er fundamentalt.
Læs DETTE INDLÆG hvor jeg mere detaljeret påpeger at uddrivelsen af Edens have ifølge bibelen skyldtes gudens (gudernes) frygt, hvis man tager gudens ord bogstaveligt: »Nu er mennesket blevet som en af os og kan kende godt og ondt. Bare det nu ikke rækker hånden ud og også tager af livets træ og spiser og lever evigt!«
Høeg skrev til Steen: Bibelen antyder, at Gud ikke var alene, før menneskene blev skabt. Gud har selvfølgelig holdt af at omgive sig med nære medarbejdere. Derfor har Gud skabt engle, altså væsner, der står højere i rangordenen end mennesker, der ikke tåler synet af Gud.
Bibelen antyder! -Ja, for det du skriver om engle som nære medarbejdere står vel ingen steder i bibelen. De kan lige så godt være gudens jævnbyrdige, jævnfør citatet: »Nu er mennesket blevet som en af os og kan kende godt og ondt. Bare det nu ikke rækker hånden ud og også tager af livets træ og spiser og lever evigt!«
Guden skelner tilsyneladende ikke mellem sig selv og de andre (guder?).
Og der står bestemt intet om at mennesker ikke tåler synet af guden. Det ville i øvrigt være mærkeligt, i og med at guden ifølge bibelen skabte mennesket i sit eget billede, altså må bibelens gud se ud præcis som et menneske. Bibelen har jo i øvrigt også en beretning om at guden besøgte Abraham og lovede ham en søn, så ifølge bibelen så mennesket Abraham guden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#13185 - 07/06/2003 10:50
Syndefaldet i islam
|
Bruger
Reg.: 04/06/2003
Sted: Askarovo-Bashkortostan
|
Hej Hoeg
Interessant indlæg. Jeg er meget enig i det du siger. I islam er historien dog en lidt anden.
Før Gud skabte mennesket, skabte Han det der hedder "Djinner" og engle. Djinner kan oversættes som genfærd eller ånder. De har ligesom menneskene muligheden for at vælge mellem godt og ondt. Engle derimod er skabt til at tilbede og udføre opgaver for Gud og kan ikke vælge. Både engle og djinner er skabt af lys og ild.
Satan var i følge islamisk terminologi en djin, men han var en så god tjener for Gud at han næsten var på samme rang som englene. Engle og djinner har levet på jorden længe før mennesket blev skabt. En dag kaldte Gud sine engle og djinner frem for sig og sagde: én af jer skal forråde mig. Gud vidste selvfølgelig godt noget om det væsen (satan) Han havde skabt som satan ikke vidste om sig selv. Men fordi at satan følte at han var tættere på Gud end de øvrige djinner, tænkte han, at det i hvertfald ikke var ham der skulle forråde Gud.
Tiden gik og Gud skabte en dag mennesket Adam og kaldte derefter sine djinner og engle frem for sig og sagde at de skulle bøje sig for Adam. Ikke fordi at Adam var noget specielt, men fordi at det var Guds befaling. Englene som ikke havde andet valg end at adlyde ordrer, bøjede sig for Adam. Men mange af djinnerne var lidt utilfredse, specielt én, og det var satan. Satan spurgte: Hvorfor skal vi bøje os for en der er skabt af jord, når vi selv er skabt af lys og ild. Gud svarede at menneskene skulle være vice-regenter på jorden og skulle være herskere på jorden.
Der blev lidt tomult blandt nogle af djinnerne som mente at de havde levet på jorden længe før mennesket og kunne ikke forstå hvofor at de skulle bøje sig for sådan en skabning som Adam.
Der var især én (satan) som gjorde oprør. Han sagde til Gud. Jeg skal bevise for dig, at det menneske som du har skabt, er en fiasko. Og endvidere sagde satan: Jeg skal snyde og lyve for det menneske som du har skabt og vildlede det fra din vej, så du selv kan se, hvor dårligt mennesket er.
Gud sagde: Det er muligt at der er nogle der vil lytte til dig, med de rigtigt troende vil du aldrig kunne røre.
Derfor episoden i Edens Have.
Satan elsker ingen mennesker, han bruger dem blot for at bekræfte sin påstand om at mennsket om at mennsket vitterligt var en fiasko. Satan gider ikke spilde tid på mennesker som ikke tror og følger Guds vej, de er for ham alligevel fortabt, så hvorfor friste dem. Satans største fjende er unge mennesker der beder til Gud.
Man kan sige meget om satan men han er jo ikke dum. Kig omkring i verdenen og se nød, elendighed, sult, korruption, griskhed osv. Når satan har lokket mennesket til at gøre en handling der strider imod Guds vej, stikker han af og forlader en, Det er i det øjeblik at man fortryder. Når satan har fået sit ønske opfyldt går han til Gud og siger stolt: Se hvad jeg sagde, dine skabninger er ikke bedre end os (djinner).
Gud har i Hans kærlighed til mennesket givet det nogle værktøjer/redskaber til at holde os på den rette vej som fx bønnen. Når Gud har pålagt mennesket at bede til Gud er det ikke fordi at Gud har behov for det, det er for menneskets egen skyld. Når jeg som muslim beder til Gud fem gange om dagen, minder jeg mig selv om at der er noget der er større end mig. Det gør at jeg ikke som satan bliver for stolt og får for høje tanker om mig selv. Dermed er det ikke sagt at fordi man beder til Gud, kan man ikke være et dårligt menneske, selvfølgelig kan man det. Bønnen og fx fasten er blot redskaber der hjælper os på den rette vej. Vi skal allesammen dø en dag og vende tilbage til vore Skaber.
Nogle siger at de har troen i deres hjerter og derved ikke behøver at bede. Det er godt at man har en tro. Men man må huske på, at tro er ligesom en plante, hvis den ikke får nærring dør den. Det ved Gud godt.
Jeg håber at det har givet lidt stof til eftertanke.
Mvh. Shakir (dansk konvertit)
” De glemte Gud, så Han lod dem glemme sig selv” Qur’an 59:19
|
|
Til toppen
|
|
|
#13186 - 07/06/2003 13:52
Re: Syndefaldet i islam
[Re: Shakir]
|
Anonym
Anonym
|
Kære Shakir
Kan du forestille dig den tanke at Gud også elsker Satan og vil tilgive ham "syndefaldet" hvis han angrer?
|
|
Til toppen
|
|
|
#13187 - 07/06/2003 14:25
|
Anonym
Anonym
|
Jeg spurgte: Døde Jesus ikke på korset? Var Jesus ikke Gud?
Kristina skrev: Jo Jesus døde på korset, og jo, Jesus var sand Gud og sandt menneske. Men Gud er treenig.
Kære Kristina
Hvis Jesus døde og hvis Jesus var Gud, så døde Gud. Og hvis Gud døde, hvem styrede og opretholdt så verden i den tid hvor Gud var død?
Dette spørgsmål har du ikke svaret på, ud over at “Gud er treenig”.
Men ifølge bibelen er den kristne gud én sand gud. Så enten døde den ene sande gud helt eller også døde guden ikke!
Kan du se andre muligheder? Var Gud en “toenig Gud” mens Jesus hang død på korset og senere lå død i graven?
Jeg håber du tilgiver at jeg går tæt på din tro!
Med hensyn til Adam og Eva - læs DETTE INDLÆG hvor jeg mere detaljeret påpeger at uddrivelsen af Edens have ifølge bibelen skyldtes gudens (gudernes) frygt, hvis man tager gudens ord bogstaveligt: »Nu er mennesket blevet som en af os og kan kende godt og ondt. Bare det nu ikke rækker hånden ud og også tager af livets træ og spiser og lever evigt!«
|
|
Til toppen
|
|
|
#13188 - 07/06/2003 14:28
Re: Den frie vilje
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej migB, du har ret, sådan må vi se på det, vi har oplevelsen af at kunne vælge frit, og så må vi i vores liv handle derudfra.
Alligevel støder jeg lidt imod, når jeg (i et tidligere indlæg) kommer med det udsagn, at det ikke er mig, der har valgt at tro på Jesus, men Gud - ved Helligånden - som har skabt troen i mig.
Det kunne lyde som en tro Gud havde "tvunget" mig ind i, som Vagn gav udtryk for.
Men det er vel ikke anderledes end i vores dagligliv i øvrigt: Der er nogen vi tror på, fordi vi finder dem troværdige. Jeg har f.eks. tillid til en bekendt, som jeg godt tør overlade nøglen til min bolig. Den tillid har han ikke tvunget mig til at have, men det er alligevel ham, der har indgydt den i mit hjerte ved sin måde at være på! Det kan kun ske hvis jeg kender ham og finder ham troværdig!
Netop sådan er det med Jesus. Jeg har lært ham at kende ved at høre om ham, og læse om ham, og jeg har fundet ham troværdig, så jeg tror på ham!
Om det så er Gud, der har skabt mig sådan, at jeg ikke kan lade være med det, det må¨jeg lade stå åbent ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#13189 - 07/06/2003 14:40
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Vagn, undskyld hvis det var en helt utilstrækkeligt svar jeg kom med. Jeg kan da tilføje, at ifølge min tro er Gud almægtig og allestedsværværende. Jesus: sagde "Jeg går til Faderen".
Faderen, Sønnen, og Helligånden er tre forskellige personer, som ikke må sammenblandes, men alligevel er en enhed, een substans. Een sand Gud fra evighed til evighed. Det kan der skrives mange tykke bøger om, og det er der jo også blevet. Jeg er ikke teolog og kan ikke komprimere dette svære stof på en rimelig og forståelig måde, så jeg må nok nøjes med dette.
Men jeg giver dig gerne littereturhenvisninger, hvis du er interesseret. .
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#13190 - 07/06/2003 15:47
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Shalom:o)
Jeg er heller ikke den store teolog, men spørgsmålet om hvordan man skal forstå den treenige Gud, vil jeg ikke sige at det er tre forskellige personer, men én og samme person.... Men man kan tale om det er tre forskellige dele af den samme... At Gud er tanken, Jesus er Ordet og Helligånden armen der rækker ud... Hvordan kan man sige, at Jesus, som er Gud, døde?? Hvis du stopper med at tale, betyder det ikke, at du ikke er... at Gud lod sit Ord holde inde på jorden i tre dage, betyder ikke at Han døde, men det er den bedste måde vi, som begrænsede mennesker, kan forstå det.... Når du taler i telefon, betyder det, at du holder en pause, jo ikke at du har lagt på... det kan være, at du har sagt noget, som du lige vil lade den anden tænke lidt over, inden du taler videre, så den person du taler med har en bedre forståelse for, hvad du skal til at fortælle... Jeg håber du kan følge mig:o)...
Guds fred....
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#13191 - 07/06/2003 19:35
|
Bruger
|
Kære Vagn Bro
Du spørger:
"Kan du forestille dig den tanke at Gud også elsker Satan og vil tilgive ham "syndefaldet" hvis han angrer? "
svar:
Det er et interessant spørgsmål. Satan er en skabning af Gud. Gud kender sine skabninger bedre end dem selv, derfor er Satan ikke en "fejl" af Gud.
I islam har Gud 99 egenskaber. Vi kan ikke se Gud, derfor har Han nogle egenskaber der beskriver Ham fx Den Nådige, Den Altvidende, Den Retfærdige osv. Én af disse egenskaber er også Den Tilgivende. Hvis Gud ikke havde skabt Satan havde Gud ikke haft den egenskab, Den Tilgivende.
Fordi hvis Satan ikke eksisterede var der ingen der fristede og lokkede mennesker i en forkert retning. Og når der ikke nogen der "snublede" siger det sig selv, at der heller ikke var behov for en tilgivelse. Så Satan er en del af Guds plan med verdenen. Gud ved noget om det væsen han har skabt som det ikke selv ved. Satan tror at han modarbejder Gud, men i virkeligheden arbejder han for Gud, uden at vide det. Det er derfor at folk som satanister er lidt uvidende, når de siger at de ikke tror på Gud men derimod på satan. Det svarer til at sige om en person: Jeg tror ikke på at din mor har levet, men jeg tror på dig. Uden Gud ingen satan.
Derfor ville satan aldrig angre fordi han er skabt til at forvirre menneskene. Uden satan ville der heller ikke være brug for religion eller andre former for leveregler hvor man skulle passe på ikke at falde i.
Jeg tror, og det er min personlige mening, at er det således at når folk efter deres død uheldigvis kommer i helvedet, vil satan i helvedet sige til folkene der, at de aldrig skulle have lyttet til ham, altså satan selv.
Mvh Shakir
|
|
Til toppen
|
|
|
#13192 - 07/06/2003 20:02
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kefas, jo jeg kan sagtens følge dig, men enig er jeg ikke. Jeg er helt overbevist om, at Jesus, qua menneske, virkelig døde på korset, og genopstod på tredje dagen.
Kun derved kunne han tage vores dødsdom på sig og åbne dødsrigets dør for os, som vil følge ham.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#13193 - 07/06/2003 20:55
Engle er ikke Gud lig
|
Bruger
|
Nu glemmer du jo, at herren, eller "Herrens engel", netop optræder i menneskeskikkelse for ikke at blive genkendt. Da han leder Israel "in person", viser han sig som hhv. en ildsøjle og en støvsky, og viste sig også første gang for Moses i en brændende tornebusk. Moses talte direkte med Gud i længere tid af gangen, som et menneske til et andet. Og derefter blev han nødt til at dække sit ansigt, for ikke at skræmme israels folk med sit lysende ansigt. Men det har alligevel ikke været helt ansigt til ansigt, for Moses spørger Gud om han ikke må se hans herlighed. Dertil svarer Gud, at intet menneske kan (ikke "må") se hans ansigt. Men han vil da lade ham se ham fra ryggen. Hvorfor skulle Gud frygte menneskene? Var vi guddommelige da vi ikke kunne dø? Hvis ja, hvorfor kunne 2 keruber så smide os ud af Edens have? Vagn Bro, du skrev:
-Ja, for det du skriver om engle som nære medarbejdere står vel ingen steder i bibelen.
Jo, det gør der faktisk. Lad mig give et par eksempler:
2. Sam 22 v11 Han (Gud) red på keruber og fløj, fór frem på vindens vinger. (Gentaget i salme 18)
1. krøn 13 v6 Han (David) og hele Israel drog op til Ba'ala, til Kirjat-Jearim i Juda, for at hente arken, som tilhører Gud Herren, der troner på keruberne, og som bærer hans navn. (Herren/Gud, der troner på keruber, nævnes også i salme 80 og 99.)
Der står mere om keruber i Ez 10 og 41...
Job 4 v18 End ikke sine tjenere kan Gud stole på, selv hos englene finder han fejl;
Salme 91 v11 for han vil give sine engle befaling om at beskytte dig på alle dine veje.
Salme 103 v20 Pris Herren, I hans engle, I stærke krigere, der udfører hans befaling i lydighed mod hans ord.
I evangelierne er der flere eksempler på at Gud sender og befaler sine engle.
Giver man ligeværdige befalinger, rider på dem (!!!) eller betrager dem som "sine"? Jeg tror det ikke 
Og lad os nu ikke glemme det vigtigste eksempel, fra Johannes' Åbenbaring:
Åb 22 v8 Det er mig, Johannes, som har hørt og set dette. Og da jeg havde hørt og set det, faldt jeg ned for fødderne af den engel, som havde vist mig dette, for at tilbede den. v9 Men englen sagde til mig: »Nej! Jeg er kun tjener som du og dine brødre, profeterne, og som de, der holder fast ved ordene i denne bog. Gud skal du tilbede.«
|
|
Til toppen
|
|
|
#13194 - 07/06/2003 21:33
???
|
Bruger
|
Det kunne jeg så ikke bruge til noget. Desværre, jeg håbede faktisk at jeg kunne lære noget, men det blev ikke lige her. Har du i det hele taget været inde på siden??? Det ved je i hver fald at forfatterne til www.creationism.com ikke har. Og de mener, som dig selv, at vi kun forsvarer os ved at sige at intet kan bevises. Nej, siden påstår netop at det kan bevises at f.eks. jordens alder er ca. 6000 år. Og at syndfloden har fundet sted. De benytter f.eks. aflejringer ved Sortehavet, som ikke passer med geologernes teorier, men ville passe fint med en teori der indbefatter at jorden har været totalt oversvømmet engang i løbet af de seneste 10.000 år. De geologiske lag, som evolotionisterne hævder tager millioner af år at danne, har man VED PRAKTISKE FORSØG dannet på få timer vha. forskellige kemikalier. Jeg ved godt at siden er lidt svær at komme i gang med, og finde rundt på, men prøv at læs deres Frequently Asked Questions sektion , som indeholder svar på meget af det du har spurgt mig om. Jeg er ung? Ja, og du er gammel. Jeg kender ikke din precise alder, men har du overvejet, at når du kalder mig blind, kan det være fordi du har været her så længe at du kører på rygmarv i stedet for at benytte hjernen, i overført betydning. Det vil sige, at du har vænnet dig til hvordan verden ser ud, og glemt at se kritisk på eksperternes facts, som somme tider er mere sande end andre... Det kan godt være at du synes jeg er en smule agressiv, men du begyndte faktisk selv...
|
|
Til toppen
|
|
|
#13196 - 07/06/2003 22:45
Re: Sandheder og løgne i bibelen?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Steen, Lige et lille indkast fra mig, for jeg synes du sparkede bolden ud af banen ved at skrive:
Og det der med Kains kone - Inderst inde ved du godt at det er noget vrøvl.
. Det er ikke helt respektfuld tale - husk at gå efter bolden, og ikke manden! Du skriver også
Det skræmmer mig, at bevidne den grad af fornægtelse over for sund fornuft, som præger dette forum
. Jeg er ked af at du er så let at skræmme, men du må se i øjnene, at du har vovet dig ind i et kristent debatforum! Nu ved jeg ikke hvor mange kristne mennesker du kender, men tro mig, vores IQ-gennemsnit afviger ikke spor fra ikke-kristnes!
Jeg kan da tilføje, at jeg, som er temmelig gammel, er enig med MigB, som er temmelig ung, så det er nok ikke et aldersspørgsmål, som du åbenbart mener, men et trosspørgsmål, hvordan vi ser på "sund fornuft" .
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#13197 - 08/06/2003 00:41
Tænk hvis det stod i biblen at 2+2=3 ?
|
Bruger
|
Kære migB Jeg er 28 år, lige for at få det afklaret. Jeg tror på Gud og mener at man sagtens kan være kristen uden at læse Biblen bogstavligt - Jeg mener den er en fantastisk bog, men fremstiller ikke een entydig Gud, som Vagn har været inde på, og så er der selvfølgelig mange myter indblandet, som man ser det i enhver anden natur religion. Jeg har studeret på Københavns universitet, og jeg har været inde på www.creationism.fup.org---------------------Svaret vi får ved at bruge vores øjne og fornuft-------------------- Universet som helhed har eksisteret i ca. 14 milliarder år (14.000.000.000 år). Dette kan man se ret direkte af den måde fjerne galakser i dag bevæger sig på. Det understøttes af observationer af gamle hvide dværge og stjernehobe, som maksimalt har denne alder. Solsystemet, herunder Solen og Jorden, er ca. 5 milliarder år gammelt. Dette ved man bl.a. fra radioaktiv datering, og det understøttes af teoretiske modeller for Solens udvikling. Jorden var færdigdannet for ca. 4,5 milliarder år siden. Livet på Jorden opstod for ca. 3,8 milliarder år siden. Det bestod af anærobe mikroorganismer. Først omkring for 2,5 milliarder år siden begyndte flercellede alger at dukke op. For omkring 600-500 millioner år siden begyndte de dyr og planter som vi kender i dag som bløddyr og insekter at dukke op. Det skete samtidig med at atmosfæren blev iltrig. For 250 millioner år siden gik livet på land. Det var fra dengang og frem til for 65 millioner år siden at dinosaurerne regerede. For 65 millioner år siden forsvandt dinosaurerne, og pattedyrenes udvikling tog fart. bla. bla. bla.. --------------------------------Kreationisternes svar---------------------------------------- For 6000 år siden skabte Gud verden, Adam og Eva. Adam døde for 5000 år siden(han blev 930 år), og hans søn Set døde for måske 4300 år siden(han blev 912 år). Man har dateret Keops pyramiden til at være ca. 4500 år gammel, og ligeledes med Stonehenge i England. Så biblen glemmer at fortælle i dette afsnit at inden Set døde nåede han og hans sønner, og brødre at bygge de store pyramider i Giza, og bagefter svømmede de til England og bygge stonehenge og så svømmede de hjem. For ca. 4000 år siden, sejler Noa ud i sin ark og resten af menneskehden dør - for "Herren så at menneskenes ondskab var stor på jorden, og at alt, hvad de ville og planlagde dagen lang, var ondt. Da fortrød Herren at han havde skabt menneskene på jorden. Han var bedrøvet og sagde "Menneskene, som jeg skabte, vil jeg udslette fra jordens overflade........." (det undrer mig faktisk at når nu Noa var så god at han ikke skulle dø, hvorfor kom han så ikke bare op i himlen med det samme? Hvorfor skulle menneskes blive ved med at leve i den 'faldne' verden. De var jo alle døde?? - nu var dommedag kommet og den eneste frelste blev frelst) Biblen glemmer nu ogå at fortælle at blandt Noas efterkommere for 4000 år siden, var der nogle der svømmede til Amerika og blev indianere(vupti - ny hudfarve). Der var nogle der svømmede til Grønland (vupti eskimo udseende), vupti nogle svømmede til Kina og blev kinesere osv osv.. hmmm......min fornuft siger mig at hele den tidslinie ikke holder helt. ------------------------kreationsternes svar på Videnskabens svar------------------- Jeg gider ikke bruge meget tid på at fremlægge argumenter, du kan læse om i enhver lærebog. Jeg ved jo udemærket godt jeg alligevel taler for døve ører. Jeg prøver heller ikke at spolere nogens tro - jeg prøver blot at få dig til at tænke lidt.. Du skriver at man under kunstige forhold har været istand til at danne geologiske lag som normalt tager millioner af år, ved brug af forskellige kemikalier? Jeg spørger dig: Tror du de kemikalier eksisisterer overalt på planenten, helt uden den etablerede objektive videnskab havde opdaget det? Har hele kloden været uderlagt en kemisk process helt uden vi mennesker har opdaget det, som har fremspeedet en process som normalt tager millioner af år, til få tusind år? Kulstof 14 metoden: Argumentet mod kulstof 14 metoden går på at forholdet mellem C-14 og C-12 i atomosfæren idag ikke er på niveau som for 6000 år siden. Nej, tværtimod påstår kreationisterne at indeholdet af C-14 i atmosfæren steget helt VILDT de sidste 6000 år så fossiller der så ud til at være 60000 år gamle pludselig kun er 1/10 så gamle.....hmmm hvor får de det fra? Vidste du, migB, at der findes mange andre daterings metoder end kulstof14 til at bestemme alderen af organisk matriale, end dem der nævnes på creationism.org? Metoderne der bygger på helt andre principper, f.eks. Luminescensdatering. Disse metoder giver tilnærmelsesvis de samme resultater som kulstof-14....Så nu er det altså pludselig 2 vidt forskellige metoder som begge to er forkerte....mens du stadig taknemmeligt modtager videnskabens mange andre triumfer, som computere, mobiltelefoner osv osv... Jeg beder dig blot - tænk lidt over det. Guds fred, Steen
|
|
Til toppen
|
|
|
#13198 - 08/06/2003 00:46
Re: Skabelsen og Djævelen
|
Bruger
|
Hej migB og tak for dit indlæg
Du skriver: " Men finder du det ikke pudsigt at Satan også betegnes Djævelen, hvilket betyder (Guds) modstander? "
svar:
Både ja og nej. Gud skabte satan for at se forskel på mennekskerne, hvem der var stærke i troen og hvem der ikke var så stærke i troen. På den måde var satan jo den der modarbejdede Gud ( ligesom modstander), selv om det var Guds plan. Satan hedder i øvrigt Sheitan på arabisk. Mvh. Shakir
|
|
Til toppen
|
|
|
#13199 - 08/06/2003 08:13
|
Anonym
Anonym
|
I islam har Gud 99 egenskaber. Vi kan ikke se Gud, derfor har Han nogle egenskaber der beskriver Ham fx Den Nådige, Den Altvidende, Den Retfærdige osv. Én af disse egenskaber er også Den Tilgivende. Hvis Gud ikke havde skabt Satan havde Gud ikke haft den egenskab, Den Tilgivende.
Fordi hvis Satan ikke eksisterede var der ingen der fristede og lokkede mennesker i en forkert retning. Og når der ikke nogen der "snublede" siger det sig selv, at der heller ikke var behov for en tilgivelse. Så Satan er en del af Guds plan med verdenen. Gud ved noget om det væsen han har skabt som det ikke selv ved. Satan tror at han modarbejder Gud, men i virkeligheden arbejder han for Gud, uden at vide det.
Kære Shakir
Jeg synes dit svar er langt mere interessant end mit spørgsmål.
Som jeg læser det, så er det efter islamisk tro i virkeligheden Gud selv der, gennem Satan, frister menneskene til at gøre det onde. Satan er redskab for islams gud redskab, og islams gud er i realiteten selv årsag til alverdens synd, har selv skabt alverdens synd - blot med det ene formål at få lejlighed til at tilgive menneskene.
Hvis dette er rigtigt forstået, så er islams gud ikke den samme som min uendeligt kærlige og MEDlidende gud som ikke øver ondt, hverken direkte eller indirekte gennem andre (Satan) og efterfølgende straffer os for at falde for gudsskabte fristelser.
|
|
Til toppen
|
|
|
#13200 - 08/06/2003 08:33
Djævelen er årsag til alt ondt
|
Bruger
|
kære Vagn Bro!
Du må lige huske, at der skal være plads til Djævelen, når du konstateret at "beretningen om uddrivelsen af paradis faktisk opererer med en Gud (eller flere guder) som ikke står meget over menneskene". Djævelen, der er denne verdens fyrste, er derfor placeret højere end mennesket i forhold til Gud - der er altså stor forskel på Gud og mennesker. Du skriver videre: "Uddrivelsen af Edens have skyldes, at guden ikke ville dele det evige liv med mennesket. Det fremgår krystalklart af teksten, at dette er grunden til at guden beslutter at jage Adam og Eva ud fra Edens have". Også her mener jeg, at du ser bort fra årsag og virkning, altså Djævelens rolle i syndefald og uddrivelse. Syndefaldet kunne kun ske, fordi Djævelen gjorde oprør og blev ond. Det er derfor Djævelen, der er årsag til alt ondt. Gud kunne sagtens ødelægge Djævelen. Men Den Onde fristede Guds elskede mennesker, så Djævelen i kraft af syndefaldet kunne tage menneskene som gidsler. Derfor ville menneskene også blive ødelagt, hvis Gud den gang havde besluttet at ødelægge Djævelen. Gud har besejret Djævelen og samtidig udfriet sine mennesker. Det er sket ved inkarnationen i Jesus Kristus. Gud er med andre ord gået i gidslernes sted for at dele vore lidelser og vilkår. Jesus Kristus er opstået fra de døde og har dermed besejret både død og djævel. Med venlig hilsen Hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#13201 - 08/06/2003 08:49
Guden i bibelen har menneskeskikkelse
|
Anonym
Anonym
|
MigB skrev: Nu glemmer du jo, at herren, eller "Herrens engel", netop optræder i menneskeskikkelse for ikke at blive genkendt.
Kære MigB
Der står klart og tydeligt i bibelens skabelsesberetning: Gud sagde: »Lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os!
Bibelens gud må altså have menneskeskikkelse, ligne mennesker, og behøver ikke at ændre skikkelse overfor Moses og Abraham eller andre som guden har vist sig for. Guden "optræder" altså ikke i menneskeskikkelse - guden har, ifølge bibelen, menneskeskikkelse.
Hvis du vil påstå noget andet, er du i altså modstrid med bibelen. At guden så kan ændre skikkelse til brændende tornebuske, ildsøjler og støvskyer er en anden sag - men gudens rigtige skikkelse må være en menneskeskikkelse.
Altså er det ret uforståeligt at guden optræder i menneskeskikkelse, i sin egen skikkelse, for ikke at blive genkendt?
|
|
Til toppen
|
|
|
#13202 - 08/06/2003 09:05
Re: Djævelen er årsag til alt ondt
|
Anonym
Anonym
|
Høeg skrev: Du må lige huske, at der skal være plads til Djævelen, når du konstateret at "beretningen om uddrivelsen af paradis faktisk opererer med en Gud (eller flere guder) som ikke står meget over menneskene". Djævelen, der er denne verdens fyrste, er derfor placeret højere end mennesket i forhold til Gud - der er altså stor forskel på Gud og mennesker.
Kære Ove
Der står faktisk ikke noget om Djævelen i skabelsesberetningen. Jeg ved godt du hentyder til slangen, men her står der klart og tydeligt i bibelen at der er tale om et dyr: v1 Slangen var det snedigste af alle de vilde dyr, Gud Herren havde skabt, og den spurgte kvinden: »Har Gud virkelig sagt, at I ikke må spise af træerne i haven?«
Hvis du tager bibelen bogstaveligt, placerer du altså et dyr højere end mennesket. Og hvis ikke du tager bibelen bogstaveligt, åbner det op for at dens mange indbyrdes modstridende tekster kan fortolkes efter behag. Hvilket de efter min opfattelse også bliver. F.eks. mener muslimen shakir med baggrund i det nye testamente at kunne påvise at Jesus var muslim.
|
|
Til toppen
|
|
|
#13203 - 08/06/2003 10:11
|
Bruger
|
Kære Vagn Du skriver: "Som jeg læser det, så er det efter islamisk tro i virkeligheden Gud selv der, gennem Satan, frister menneskene til at gøre det onde. Satan er redskab for islams gud redskab, og islams gud er i realiteten selv årsag til alverdens synd, har selv skabt alverdens synd - blot med det ene formål at få lejlighed til at tilgive menneskene. Hvis dette er rigtigt forstået, så er islams gud ikke den samme som min uendeligt kærlige og MEDlidende gud som ikke øver ondt, hverken direkte eller indirekte gennem andre (Satan) og efterfølgende straffer os for at falde for gudsskabte fristelser." svar: Nej, det var ikke lige sådan jeg havde tænkt mig det skulle forståes  Gud har som sagt i islam 99 navne/egenskaber som beskriver ham. Nogle af dem er også Den Straffende, Den Tålmodige. Gud er ikke ond, men har givet sine mennsker lov til at vælge hvad der er ond og godt. Det er jo den samme Gud der er årsag til vukaner, tyfoner, oversvømmelser, jordskælv og andre ulykkelige ting hvor uskyldige mennsker mister livet. Sådan er den Gud du tror på vel også  Ellers er Han jo ikke særlig Almægtig hvis Han ikke er i stand til at forhindre disse ting. Som en salme vist nok udtrykker det: Gud er Gud om alle mand var døde og al jord var øde. Håber det var korrekt citeret  Det er jo netop derfor at Gud har sendt en rettesnor "Bibelen, Torahen, Koranen osv så mennesket ved hvad er godt og hvad er dårligt. Gud ville aldrig dømme et menneske, hvis Han ikke på forhånd havde fortalt hvad der var rigtigt og hvad der var forkert. Mvh. Shakir
|
|
Til toppen
|
|
|
#13204 - 08/06/2003 10:35
|
Bruger
|
Shalom aleychem....
Ikke for at afgøre om det er sandheden eller ej, så vil jeg bare lige lægge til, at det er på samme måde jeg oplevede mit første studie af Bibelen... godt nok læste jeg den ikke på grund af et skolestudie... men følelsen og åbenbarelsen var den samme... at læse Ny testamente og se den dybe visdom i Jesus lære er fantastisk... for én der altid har prøvet og kæmpet med, at forstå menneskets tankegang, vores omgang med omverdenen og hvad der i bund er rigtigt eller forkert, er det intet mindre end fantastisk, at få den åbenbaring af komplet og dyb visdom i Hans ord... Jeg siger ikke, at det skulle være grundlag for at det gør det til den sande tro (kan jeg ikke tage fejl?? er jeg ikke kun et menneske??), men Jesus har givet mig de svar som jeg har søgt efter...
Du skriver et sted, at du hellere vil modtage åbenbaringer direkte fra Gud istedet for, at læse dem i en eller anden bog... og det kan jeg godt forstå... det vil unægtelig fjerne nogen tvivlsområder... men hvordan ved man så om det er fra Gud og ikke én selv?? Jeg havde det ligesom dig før... så længe man ikke gør andre ondt, gør man ikke nogen ked af det... jeg fandt ud af en dag, at bare fordi jeg ikke gør andre mennesker ondt, betyder det ikke, at jeg ikke gør Gud ondt...
Men det var en tanke...
Guds fred:o)
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#13205 - 08/06/2003 10:49
Re: Djævelen er årsag til alt ondt
|
Bruger
|
Hej Vagn bro:o)
Det er rigtigt at der ikke (ihvertfald ikke i den danske oversættelse af Bibelen, ikke smart...) står noget om at der skulle være noget før dyrene og derfor ikke findes belæg som sådan om, at der skulle have været en ond engel... og dog... rent faktisk står der,at Gud satte Keruber til at bevogte indgangene til Paradis, men Bibelen nævner ikke noget om deres skabelse... Nu er det sådan, at Bibelen kun omtaler ting som har relevans for os som mennesker på denne planet... og det har skabelsen af engle som sådan ikke... på et højere åndeligt plan har det selvfølgelig for, at stille vores nysgerrighed, men for os som fysiske væsener i denne verden, men er jeg ikke at den har... Du vil unægtelig mene det er et tegn på en mangel i Bibelen... men vi har heller ikke samme forhold til den kan jeg gætte mig til:o)
En lidt dybere tolkning af det, giver et lidt andet syn på det... på hebraisk bruger man tit Gudsbetegnelsen Elohim... det kan også betyde ånder... hvilket gør, at når Gud så siger at Adam og Eva er blevet som "os" måske kunne betyde, at de havde fået en dybere indsigt i tingenes tilstand, på samme måde som åndevæsenerne og derfor ville kunne skabe sig større og større viden om tingene, som vi også ser mennesket har fået i dag.... det ville måske gøre, at vi en dag (i Paradis) var begyndt at bygge fabrikker som kunne forune og ødelægge naturen (tænkning.. prøver at skabe forståelse)... så måske smed Gud os ud for, at vi ikke skulle spolere Paradis... jeg skal fortælle det den dag vi står foran Gud... eller... der er det nok Ham der fortæller os det:o)... Men.. i den hebraiske tekst ligger der en forståelse for, at Gud talte om Ham og de væsener der var før skabelsen af vores verden... Jamen hvis Elohim kan betyde flere væsener (guder) er det så os der har misforstået noget med én Gud??? Nej... for Han gør rede for det flere gange i Bibelen... Ja... mit udlæg....
Guds fred....
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#13206 - 08/06/2003 10:54
Re: Guden i bibelen har menneskeskikkelse
|
Bruger
|
Er det ikke at fordreje tingene lidt?? Du ved godt hvad der kan menes med, "Lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os!" Eller vil det sige, at når en far siger om sin søn, at han ligner ham, at han taler om at være præcis ligesom faderen??
Hvis du mener, at det skal tolkes på den måde, er jeg bange for at du får svært ved at forstå hvad folk mener med deres ord....
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#13207 - 08/06/2003 10:58
|
Bruger
|
Shalom....
Vagn bro... jeg vil gerne høre mere om hvem du mener din gud er... hvad du bygger dit gudsbillede på... hvordan du definerer ham... hvordan du har erfaret ham...
Det er jo også nødvendigt at kende din tro for, at forstå dine argumenter... og kunne sætte sig ind i dig som person...
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#13209 - 08/06/2003 16:25
Du kan ikke se bort fra Djævelen
|
Bruger
|
Kære Vagn Bro!
Det er OK for mig, at vi diskuterer Bibelen helt bogstaveligt. Netop derfor kan vi ikke se bort fra Djævelen, når vi beskæftiger os med skabelsesberetningen - selv om Djævelen altså ikke nævnes direkte, men kun i overført betydning i form af den talende slange. Selv om du er hyperbogstavelig, kan du altså ikke se bort fra Djævlen, når du sammenligner Guds og menneskers storhed.
Med venlig hilsen Hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#13210 - 08/06/2003 16:29
Øjne og fornuft?
|
Bruger
|
Lad mig så høre; hvordan skal jeg bruge mine øjne og fornuft for at komme frem til dit resultat? Ang. "dine" observationer af universets alder vha. astronomi: Mange mener, at universets alder ikke kan være mindre end nogle 100 millioner år (kan ikke huske tallet) pga. observasioner af stjerner, der ligger med dette tals (i lysår) afstand af os. Lad mig pointere, at den eneste sikre afstandsbedømmelse jeg har hørt om (måske kender du andre?), er trigonometrisk beregning. Dvs. at man tager to punkter (jordens position vinter-sommer), og måler forskellen på vinkelen til stjernen/galaksen. Med et punkt på 1 lysårs afstand, vil vinkelforskellen være på ca. 0.02 grader. Så kan du selv regne ud hvor stor usikkerhed der er med tyngdefelter, kosmisk støv o.lign hvis man går efter afstanden 1000 lysår... Og lige en ting mere: Man har i japanske forsøg accelereret lysets hastighed til over 100 gange normalen. Hvorfor skulle dette ikke kunne ske i rummet? Læg mærke til at de gamle Egyptere har observeret himmelrumet 3-4000 år i træk, hvilket har givet resultater, der først er blevet overgået i kvalitet de seneste 100-150 år. Og de mente også, som utallige andre individuelle, seriøse filosoffer i den antikke verden, at jordens alder er 6-9000 år. Desuden er hverken udviklingen af stof, tid og rum fra tomhed, ordningen af stof til galakser, stjerner o.lign., liv fra uorganisk materiele, processen at få primitivt liv til at formere sig, eller udviklingen af "højere" livsformer fra "lavere" bevist. Det kan jeg jo sagtens stå og sige, jeg har ikke studeret på Uni (endnu). Men hvis du kan bevise disse ting, kan du vinde 250.000 $ på http://www.drdino.com[/url] (se efter "250.000 $ offer"). Hvis du vil fortsette vores diskussion, gør det under tråden "Forsøger kreationister at blande olie og vand?". Den hører ikke rigtigt til her...
|
|
Til toppen
|
|
|
#13212 - 08/06/2003 18:43
Abraham, Isak og Jakobs Gud
|
Bruger
|
kære Kefas Ben-Adam/Vagn!
Ja, jeg stiller samme spørgsmål som Kefas Ben-Adam. Vagn Bro har tidligere gjort rede for sin tro. Så vidt jeg husker, er det en uspecificeret Gud, der ikke har nogen tilknytning til nukendte religioner. Det er interessant. Abrahams, Isaks og Jakobs Gud (før Moses) passer faktisk fint med de ønsker, Vagn Bro stiller til den ideelle Gud - for mennesker at se. Hvad var det for en gud, Moses' svigerfar, Jetro, var ypperstepræst for? Der optræder også en ypperstepræst, som Abraham betalte tiende til. Var der der en ur-religion? Er det den, Vagn Bro i virkeligheden tror på?
Med venlig hilsen Hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#13213 - 08/06/2003 19:02
Re: Abraham, Isak og Jakobs Gud
|
Bruger
|
Bumbum... Jeg læste en rigtigt go' bog her for nyligt... "det Gamle Testamentes menneskesyn"... hed den vist nok... kan jeg finde ud af... ligemeget... der læste jeg noget ret interessant.. jeg tror nok det var om Abraham... at man rent faktisk ikke kunne frakaste muligheden for at Abraham troede på "flere" guder... altså ikke skabende guder, som Gud, men underguder... det vil sige, at der rent faktisk er en mulighed for, at der kan havde været en "gudekamp" engang?? Bare en sjov tanke:o)...
Jeg forholder mig nu stadig til Abrahams, Isaks og Jakobs Gud, åbenbaret i sit inderste væsen igennem Kristus...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#13214 - 08/06/2003 19:02
Bedrag af den danske ungdom??
|
Bruger
|
 Kære migB Hvem er dog kilden til det bedrag du sidder fanget i? Du skriver: "Lad mig pointere, at den eneste sikre afstandsbedømmelse jeg har hørt om (måske kender du andre?), er trigonometrisk beregning. Dvs. at man tager to punkter (jordens position vinter-sommer), og måler forskellen på vinkelen til stjernen/galaksen. " Svar: Dette er noget vrøvl. Man kan slet ikke bruge trigonometiske beregninger til at bedømme afstande i universetet. Universets er nemlig ikke kasseformet som du intuitivt går og tror. Dette er en konsekvens af relativitetsteorien. Lad mig understrege at man har ALDRIG udført et eksperimentielt forsøg der er i modstrid med relativitetsteorien. Derimod har mange udført masser af forsøg som bekræfter denne. Du skriver: "Man har i japanske forsøg accelereret lysets hastighed til over 100 gange normalen. Hvorfor skulle dette ikke kunne ske i rummet?" Svar: Dette er løgn. Du må gerne give mig en kildehenvisning til dette forsøg - men jeg aner allerede nu, at det må være 'Anders And & Co". En konsekvens af relativitetsteorien er at den maximale hastighed er lysets hastighed i vacuum på 300000 km/s. Dette er ikke så svært at udlede, måske kan I få jeres fysiklære til at gøre det i gymnasiet. Du skriver: "...liv fra uorganisk materiele, processen at få primitivt liv til at formere sig, eller udviklingen af "højere" livsformer fra "lavere" bevist." Svar: I dette jeg vier dig ret. Det er her jeg tror Gud kommer ind, og har pustet liv i dødt stof. Hvorfor får du dog denne information fra? Synes du slet ikke at det er underligt at millioner af mennesker, nobelpris modtagere osv osv. berømte forskere folk der alle har været med til at skabe vores moderne samfund alle samstemmende tror på hvad videnskaben siger? Hvordan kan du dog tro en lille kreds af fanatiskere der for enhver pris bare vil bille folk ind at jorden kun er 6000 år siden. ja, jeg forstår det ikke.
|
|
Til toppen
|
|
|
#13215 - 08/06/2003 19:07
Re: Bedrag af den danske ungdom??
|
Bruger
|
Nu skal jeg ikke til at gøre mig klog på et område, jeg rent faktisk ikke ved så meget om... men jeg læste i en artikel om stof/antistof, at der kan være grund for, at forsøg med antistof kunne (for første gang) skabe bund for fejl ved relativitets-teorien... jeg kan ikke gå dybere ind i det umiddelbart, andet end hvis jeg skriver artiklen ned til dig herinde... men hvis du er interesseret er det i det sidste nummer af Illustreret Videnskab... for iøvrigt et ok blad, bortset fra, at det mangler filosofisk indgangsvinkel til vores eksistens...
"Med alle de tilfældigheder der viser sig omkring universets skabelse, fjerner det unægtelig muligheden for at der er en Gud!" ...???? øhhh ok....
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#13216 - 08/06/2003 19:31
|
Bruger
|
Kære Kefas Ben-Adam
Som jeg har skrevet før, er jeg da overbevist om at Gud har skabt universetet, jorden og menneskene.'
Men jeg er glad for at regeringen har forbundt at biologi undervisningen kun må baseres på biblen. Jeg mener det er en katestrofe for vores samfund hvis befolkningen deles op i en intellektuel elite, og en overtroisk .... som aldrig fik chancen for at lære hvordan man får mobiltelefoner til at ringe, og raketter til at flyve.
Jeg mener endvidere det er en katestrofe for kristendommen at det kristne budskab skal mudres ind i overtro og folkemyter. Det vil utilmativt føre til flere frafaldne fra det egentlige hovedbudskab.
Selv paven har offentligt vedkendt sig hvad den etablerede videskab er nået frem til. Jorden er millarder af år, livet er millioner af år gammelt.
Steen
|
|
Til toppen
|
|
|
#13217 - 08/06/2003 20:11
|
Bruger
|
Shalom igen:o)
Jeg mindes ikke, at havde sagt at du ikke er troende... kom bare ind på den artikel i Illustreret videnskab, fordi de, der taler om muligheden for fejl i den ellers ufejlbarlige relativitetsteori...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#13218 - 08/06/2003 22:15
|
Bruger
|
Hej Kefas!
Har du aldrig hørt/læst om det antropiske univers? Det går meget kort fortalt ud på, at alle de basale naturkræfter i universet er afstemt så uhyre præcist, at mennesker kunne opstå. Fysikerne har ingen forklaring på det, bortset fra at det er uhyre usandsynligt, at noget sådant kunne ske ved et sammentræf af tilfældigheder. Det er for mig at se meget tæt på at være et bevis på en skaber-Guds eksistens.
Med venlig hilsen Hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#13219 - 08/06/2003 22:28
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Høgh, det er jeg enig med dig i. Jeg har hørt det sammenlignet med sandsynligheden for, at en eksplosion på et bogtrykkeri tilfældigvis skulle resultere i Shakespeares samlede værker ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#13220 - 08/06/2003 22:45
|
Anonym
Anonym
|
Kefas Ben-Adam: Er det ikke at fordreje tingene lidt?? Du ved godt hvad der kan menes med, "Lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os!"
Eller vil det sige, at når en far siger om sin søn, at han ligner ham, at han taler om at være præcis ligesom faderen??
Hvis du mener, at det skal tolkes på den måde, er jeg bange for at du får svært ved at forstå hvad folk mener med deres ord....
Kære Kefa Ben-Adam
Jeg fortolker og fordrejer netop ikke bibelen ord, men forholder mig præcist til hvad der står - ud fra den kristne påstand at bibelen er gudens ord. Lige så snart du begynder at grunde over hvad der kan menes med "Lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os!" begynder du at lægge guden dine egne ord i munden. Og dermed er det ikke længere gudens ord, men dine. Anderledes kan det ikke være.
|
|
Til toppen
|
|
|
#13221 - 08/06/2003 22:57
|
Anonym
Anonym
|
MigB skrev: Sidder guddommeligheden i udseendet, siden du bringer emnet på banen?
Kære MigB
Det var nu dig der bragte den bibelske guds udseende på bane da du nævnte at guden fremtrådte i menneskeskikkelse for ikke at blive genkendt, hvortil jeg indvendte at da guden ifølge bibelen har menneskeskikkelse, var det måske ikke den snedigste forklædning.
Men læs i øvrig DETTE INDLÆG .
|
|
Til toppen
|
|
|
#13222 - 08/06/2003 23:25
Re: Du kan ikke se bort fra Djævelen
|
Anonym
Anonym
|
Høeg skrev: Det er OK for mig, at vi diskuterer Bibelen helt bogstaveligt. Netop derfor kan vi ikke se bort fra Djævelen, når vi beskæftiger os med skabelsesberetningen - selv om Djævelen altså ikke nævnes direkte, men kun i overført betydning i form af den talende slange. Selv om du er hyperbogstavelig, kan du altså ikke se bort fra Djævlen, når du sammenligner Guds og menneskers storhed.
Kære Ove
Det er ikke mig der sammenligner den bibelske guds og menneskers storhed.
Læser man beretningen om uddrivelsen af Edens have, så fremgår det klart at efter at Adam og Eva har spist af kundskabens træ, er mennesket blevet som guden og gudens åbenbart ligeværdige fæller, undtagen på ét vigtigt punkt. Mennesket har ikke fået evigt liv.
»Nu er mennesket blevet som en af os og kan kende godt og ondt. Bare det nu ikke rækker hånden ud og også tager af livets træ og spiser og lever evigt!«
Det er klar og umisforståelig tale - og det må stå klart at vil mennesker hævde at man kan fortolke bibelen for at få regnestykket til at gå op, så åbner det en ladeport af fortolkningsmuligheder.
Se bare hvorledes kristne og muslimer kan få vidt forskellige tolkninger ud af præcis de samme tekster!
Med hensyn til den talende slange, så omtales den notorisk som et vildt dyr. Men jeg er i den forbindelse naturligvis åben for at bibelens tekster ikke skal tages bogstaveligt - at der er tale om myter og eventyr hvor talende dyr ofte optræder.
Jeg har i øvrigt engang læst en spændende forklaring på myten om uddrivelsen af Edens have. Det skulle være en digterisk beskrivelse af overgangen fra jæger- og samlersamfundet til det mere slidsomme agerbrug.
Forklaringen var, så vidt jeg husker, inspireret af sætningen: "I dit ansigts sved skal du æde dit brød". Bl.a. netop det forhold at brødet hører agerbruget til.
Sådan kan man også, med al mulig ret og stor logik, fortolke beretningen om uddrivelsen af Edens have.
Men det korte af det lange er, at med mindre vi skal ud i gisninger, gætterier og fortolkninger, så omtales Djævelen overhovedet ikke i den beretning.
|
|
Til toppen
|
|
|
#13223 - 08/06/2003 23:48
|
Anonym
Anonym
|
Shakir skrev: Gud er ikke ond, men har givet sine mennsker lov til at vælge hvad der er ond og godt. Det er jo den samme Gud der er årsag til vukaner, tyfoner, oversvømmelser, jordskælv og andre ulykkelige ting hvor uskyldige mennsker mister livet. Sådan er den Gud du tror på vel også Ellers er Han jo ikke særlig Almægtig hvis Han ikke er i stand til at forhindre disse ting.
Kære Shakir
Næh, jeg tror ikke Gud er årsag til naturkatastrofer hvor mennesker mister livet. Men det hindrer ikke at Gud er almægtig og kunne hindre disse katastrofer, ligesom Gud kunne have hindret de grusomheder som f.eks. Hitler og Stalin satte i værk.
Grunden til at Gud ikke hindrer dette, må være at Gud anser tabet af menneskets frie vilje som en større ulykke, et større onde, end den ondskab vi bruger vores frie vilje til at påføre hinanden.
Og naturkatastroferne - ja, de fleste religioner opererer jo med mere magtfulde væsener end mennesker. Du har selv nævnt "djinner" i Islam som sådanne magtfulde væsener med egen fri vilje som Gud naturligvis også vil respektere.
Jeg mener også der ligefrem findes myter hvor en ond guddom forårsager eller skaber vores dødelige verden. Og det ville jo i givet fald forklare meget, bl.a. fjerne menneskers undren over at en evig Gud med evigt liv har skabt en verden med dødeligt liv.
|
|
Til toppen
|
|
|
#13224 - 08/06/2003 23:51
|
Bruger
|
Skabelsen bliver altså ikke mindre mirakuløs af, at 6 dage for Gud, måske er lidt længere end 6 dage for os.
|
|
Til toppen
|
|
|
#13225 - 09/06/2003 00:07
|
Anonym
Anonym
|
Kristina skrev: Hej Vagn, undskyld hvis det var en helt utilstrækkeligt svar jeg kom med. Jeg kan da tilføje, at ifølge min tro er Gud almægtig og allestedsværværende. Jesus: sagde "Jeg går til Faderen".
Faderen, Sønnen, og Helligånden er tre forskellige personer, som ikke må sammenblandes, men alligevel er en enhed, een substans. Een sand Gud fra evighed til evighed. Det kan der skrives mange tykke bøger om, og det er der jo også blevet. Jeg er ikke teolog og kan ikke komprimere dette svære stof på en rimelig og forståelig måde, så jeg må nok nøjes med dette.
Men jeg giver dig gerne littereturhenvisninger, hvis du er interesseret. .
Kære Kristina
Faderen, Sønnen, og Helligånden er tre forskellige personer, som ikke må sammenblandes, men alligevel er en enhed, een substans.
Denne beskrivelse af Gud er i sig selv ubegribelig. Og skal man ydeligere forstå hvordan sønnen kunne være død uden at det havde fatale konsekvenser for de to andre personer og alle tre personers fælles substans, så bliver det vist ubegribeligt i højeste potens.
Jeg forstår imidlertid på dig at du personligt har begrebet det, for ellers kunne du vel ikke tro på det, men at det er for kompliceret til at du kan forklare mig det på en overskuelig måde.
Så ja tak - jeg tager mod dit tilbud om litteraturhenvisninger, gerne med en så overskuelig en forklaring som muligt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#13226 - 09/06/2003 00:12
|
Bruger
|
Jeg er helt enig... citatet (jeg gjorde det vidst heller ik' særlig tydeligt:o) er fra en leder i Illustreret Videnskab om Jordens skabelseshistorie... de mener åbenbart at jo mere tilfældigt noget bliver, jo mere usandsynligt er det, at der står en skabende magt bag.. forstå det hvem der kan:o)
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#13227 - 09/06/2003 00:15
|
Bruger
|
Shalom....
Eller hvis man tager tohundrede legoklodser og kommer dem i en pose... hælder dem ud på gulvet og der så kommer til at stå et legohus... er der nogen der vil kalde det tilfældighed eller tror de på at der er noget der havde indflydelse på det:o)
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#13228 - 09/06/2003 00:18
|
Bruger
|
Shalom...
Nej... absolut ikke... jeg mener at kunne se meget mere af Guds storhed omkring os hvis univeret virkelig er som videnskaben har en idé om at det er... ja... at Gud har arbejdet med noget i milliarder af år, før Han skabte os, det synes jeg er en ret overvældende tanke:o)... men kun Gud kender sandheden...
Guds fred
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#13229 - 09/06/2003 00:30
|
Bruger
|
Shalom...
Nu skabte Gud os jo med en forstand... det du forkynder dér, er jo netop den lovreligiøsitet og hårdhed som farisæerne undertrygte jøderne med... det Jesus gjorde oprør imod... Der står ikke nogen steder, at Gud vil have at vi skal tolke det ordret... tværtimod, så viste Han os det i de eksempler Han selv brugte, da Han brugte lignelser for at fremlægge den dybere betydning for jøderne, deriblandt de hykleriske farisæere...
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#13230 - 09/06/2003 00:38
|
Bruger
|
Du skriver:
"Grunden til at Gud ikke hindrer dette, må være at Gud anser tabet af menneskets frie vilje som en større ulykke, et større onde, end den ondskab vi bruger vores frie vilje til at påføre hinanden."
Det synes jeg egentlig lyder meget rigtigt... jeg er helt enig, selvom jeg tror, at jeg ville formulere det lidt anderledes... Men deri ligger jo også den viden, at Gud kan genoprette den smerte vi har været ude for... og at hvis vi mistede vores fri vilje, kunne vi ikke sætte ægte pris på Guds skaberværk, så ville det bare være noget at Han havde fået os til... Men jeg synes det er rigtig godt set og formuleret...
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#13231 - 09/06/2003 12:31
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Vagn, mht. dit bibelcitat:
"Lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os!"
- mener du at "ligner" er det samme som "er magen til"? Og hvorfor mon der står "os" og ikke "mig". Treenigheden vel?
Vi er jo enige om, at Gud er kærlighed.
Hvis vi tager udgangspunkt netop der, så mener jeg at kærlighed er uden mening, hvis den ikke har noget objekt. For hvordan elske, uden at have noget/nogen af elske?
Men, som vi har været inde på før, i begyndelsen var Ordet (Guds Søn), ved hvem alt blev skabt. Og Hellligånden, som den "person", som selv er kærlighed, og som forener Faderen og Sønnen i kærlighed, og hvis opgave det er at forbinde den den treenige Gud med hans elskede skaberværk.
Dette giver muligvis ingen mening for andre end mig selv - og det er bestemt heller ikke særlig godt udtrykt, men nu trykker jeg alligevel forhåbningsfuld på "send" 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#13232 - 09/06/2003 12:36
|
Bruger
Reg.: 26/09/2002
|
Hvori ligger den "frie vilje" ved naturkatastroferne, der gør at gud er nødt til at lade dem ske?
-Z
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#13233 - 09/06/2003 12:47
Biologiundervisning må kun baseres på Bibelen?
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
|
Café, steen skrev: [...] St>Men jeg er glad for at regeringen har forbundt at biologi undervisningen kun må >baseres på biblen.Nu er jeg nysgerrig. Hvem har foreslået, at "biologi undervisningen kun må baseres på biblen"? Og hvornår er det kommet så vidt, at "regeringen" har været nødt til at forbyde det? I betragtning af Steens egne kommentarer om "Bedrag af den danske ungdom" kunne det være interessant at få nogle kildehenvisninger til dette. [...] St>Selv paven har offentligt vedkendt sig hvad den etablerede videskab er nået frem >til. Jorden er millarder af år, livet er millioner af år gammelt.Ja, det har han også, og det er vi adskillige gammeljords-kreationister, der er enige med ham i. Hvad jeg fandt interessant ved hans udtalelse, og som man ikke så ofte hører om, var, at han også tog afstand fra den naturalisme, som langt de fleste forskere har, og som elever implicit bliver undervist i i "biologi undervisningen":
"Consequently, theories of evolution which, in accordance with the philosophies inspiring them, consider the spirit as emerging from the forces of living matter or as a mere epiphenomenon of this matter, are incompatible with the truth about man." (Pave John Paul II, 1996, "Truth Cannot Contradict Truth", Address of Pope John Paul II to the Pontifical Academy of Sciences)
[...]
Guds fred, Andreas Hjemmeside: http://www.geocities.com/evolutionsteori/
|
|
Til toppen
|
|
|
#13234 - 09/06/2003 13:19
|
Bruger
|
Lige en hurtig indskudt:
"Ligner" kan også siges "minder"... altså kan man sige "så de ligner os" ligeså godt kunne udtrykkes: "så de minder om os"... at ligne er ikke et præcist billede, men noget der minder om....
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#13235 - 09/06/2003 14:05
|
Bruger
Reg.: 08/06/2003
|
Hej Vagn,
Jeg er helt enig i at der ikke nævnes nogen Satan eller Djævel i syndefaldet. Det er først Åbn. 12v9 der fortæller at slangen, satan, djævelen og den i Åbn. nævnte drage er den samme eller ihvertfald står for det samme. Dertil kommer så Joh 8v44 der uden at skære det helt ud i pap synes at sige at slangen var Djævelen, når man ser på 1 Mos. 3v15 der snakker om slangens børn. Paulus omtaler dog slangen som en slange.
|
|
Til toppen
|
|
|
#13236 - 09/06/2003 14:31
[Re: Zaphod]
|
Anonym
Anonym
|
Zaphod skrev: Hvori ligger den "frie vilje" ved naturkatastroferne, der gør at gud er nødt til at lade dem ske?
Kære Zaphod
Mange religioner og myter opererer med flere guder, eksempelvis de olympiske, som var i stand til at forårsage naturkatastrofer. Herhjemme har vi jo "tordenguden" Thor.
Jeg forestillede mig såmænd bare at hvis der findes sådanne intelligente væsener med overmenneskelige kræfter, så må de også, lighed med mennesket, være udstyret med en fri vilje af Gud.
Og hvis de går galt i byen og vælger det onde, så hindrer Gud ikke de katastrofer de forårsager selv om det går ud over uskyldige mennesker. Men det er ikke Guds vilje at det sker, men fordi Gud respekterer deres frie vilje.
Men eksistensen af de nævnte overmenneskelige væsene er naturligvis ren spekulation fra min side, som jeg vist også nævnte i mit indlæg, og ikke noget jeg hverken kan eller vil argumentere for.
|
|
Til toppen
|
|
|
#13237 - 09/06/2003 18:00
[Re: Alex]
|
Anonym
Anonym
|
Alex skrev: Jeg er helt enig i at der ikke nævnes nogen Satan eller Djævel i syndefaldet. Det er først Åbn. 12v9 der fortæller at slangen, satan, djævelen og den i Åbn. nævnte drage er den samme eller ihvertfald står for det samme.
Kære Alex
Bibelens gud omtaler jo også Satan således i Ezekiels bog.
"Dette siger Gud Herren: Du var seglet på fuldkommenhed, fyldt med visdom og af fuldendt skønhed. v13 Du var i Eden, i gudshaven. Alle slags ædelsten sad på din dragt: rubin, topas og månesten, krysolit, shoham og jaspis, safir, granat og smaragd; udhamret og dekoreret kunstarbejde i guld blev anbragt på dig, den dag du blev skabt. v14 Du var en salvet kerub, jeg gjorde dig til beskytter; du var på det hellige gudebjerg, du vandrede blandt funklende sten. v15 Du var udadlelig i din færd, fra den dag du blev skabt, til der blev fundet uret hos dig. v16 Ved al din handel fyldtes du med vold og syndede. Så forstødte jeg dig fra gudebjerget, fra de funklende sten, jeg ødelagde dig, du beskyttende kerub. v17 Dit hjerte blev hovmodigt over din skønhed, du fordærvede din visdom og strålende glans. Jeg kastede dig til jorden, gav dig hen til konger, så de kunne fryde sig over dig." (Ez 28, 12-17)
Gudens beskrivelse af Satan passer meget dårligt på det vilde dyr, slangen.
Da sagde Gud Herren til slangen: »Fordi du har gjort dette, skal du være forbandet blandt alt kvæg og blandt alle vilde dyr. På din bug skal du krybe, og støv skal du æde, alle dine dage. Jeg sætter fjendskab mellem dig og kvinden, mellem dit afkom og hendes: Hendes afkom skal knuse dit hoved, og du skal bide hendes afkom i hælen.« Til kvinden sagde han: »Jeg vil gøre dit svangerskab plagsomt og pinefuldt, i smerte skal du føde børn. Du skal begære din mand, og han skal herske over dig.« Til Adam sagde han: »Fordi du lyttede til din kvinde og spiste af det træ, jeg forbød dig at spise af, skal agerjorden være forbandet for din skyld; med møje skal du skaffe dig føden alle dine dage. Tjørn og tidsel skal jorden lade spire frem til dig, og du skal leve af markens planter. I dit ansigts sved skal du spise dit brød, indtil du vender tilbage til jorden, for af den er du taget. Ja, jord er du, og til jord skal du blive.« (1. Mosebog)
|
|
Til toppen
|
|
|
#13238 - 09/06/2003 18:15
Hov hov!
|
Bruger
|
Lad nu være med at beskylde Bibelens Gud for det Vagn Bro.
Hvis personagen i Ezk. 28 er en hvis engel i Edens have af navnet Satan, så var Farao en stor drage;
Ezk 29v3 Tal, og sig: Dette siger Gud Herren: Nu kommer jeg over dig, Egyptens konge, Farao, du store drage, der ligger i strømmene og siger: »Nilen er min, jeg har skabt den!«
og Assyren et træ i Edens have;
Ezk 31v3 Assyrien var en ceder på Libanon, dens grene var smukke og overskyggede skoven; dens stamme var høj, og dens krone rakte op mellem skyerne.
v9 Jeg gjorde den smuk med dens store nålehang, alle Edens træer i gudshaven måtte misunde den.
Måske støtter du dig bare op af en myte, men det er noget skriftsteds svineri af de folk der burde vide bedre.
|
|
Til toppen
|
|
|
#13239 - 09/06/2003 21:14
Re: Hov hov!
|
Anonym
Anonym
|
Kære Alex Nu kan jeg altså ikke finde rundt i bibelens skriftsteder mere!  Men det var jo også til at forudse for en ikke-ekspert som mig. Dog mener jeg at vores debat har påvist, om ikke andet, at bibelen og bibelens gud siger så mange forskellige og flertydige ting at bibelen kan tolkes på mange forskellige måder - således som det jo også nok må være når vi støtter os op af myter. Tak for hjælpen.  Med venlig hilsen Vagn Bro
|
|
Til toppen
|
|
|
#13240 - 09/06/2003 21:51
|
Bruger
|
Hej Vagn!
Jeg indrømmer til hver en tid at bibelsk kristendom er kompliceret :-).
|
|
Til toppen
|
|
|
#13241 - 09/06/2003 21:54
|
Anonym
Anonym
|
Kære Alex Ja, jeg vil ligefrem sige at ingen djævel vil kunne hitte ud af det!  Med venlig hilsen Vagn Bro
|
|
Til toppen
|
|
|
#13242 - 09/06/2003 21:59
Lol! :-)
|
Bruger
|
Nej her gælder det jo om tro og ydmyghed. Det er jo svært at forklare og bevise tro. Jeg hører til dem der tror af natur, så jeg kan ikke prale.
|
|
Til toppen
|
|
|
#13243 - 09/06/2003 22:11
Hedensk kejser gennemtvang treenigheden
|
Anonym
Anonym
|
Kristina skrev: Men, som vi har været inde på før, i begyndelsen var Ordet (Guds Søn), ved hvem alt blev skabt. Og Hellligånden, som den "person", som selv er kærlighed, og som forener Faderen og Sønnen i kærlighed, og hvis opgave det er at forbinde den den treenige Gud med hans elskede skaberværk.
Dette giver muligvis ingen mening for andre end mig selv
Kære Kristina
Jeg kan kun udtale mig på egne vegne, og for mig giver denne artikel i Kristeligt Dagblad betydelig bedre mening - nemlig at treenigheden historisk set i sin oprindelse var en politisk konstruktion, gennemtvunget af en hedensk kejser som dels ville have ro i lejren og dels ønskede en hedensk tradition videreført - bl.a. hedder det i artikelen:
Men hvordan opstod tre-enighedslæren egentlig? Mange hundrede år før Kristi tid fandtes der triader eller treheder af guder i det gamle Babylon og Assyrien. I forordet til Edward Gibbons værk »History of Christianity« læser vi: »Hvis hedenskabet blev besejret af kristendommen, gælder det i lige så høj grad, at kristendommen blev fordærvet af hedenskabet. Den rene deisme (troen på én Gud) hos de første kristne ... blev af Romerkirken forvandlet til det ubegribelige treenighedsdogme«
Angående kirkemødet i Nikæa (325 e.Kr.) skriver Enclyclopædia Britannia: »Skræmt af kejseren underskrev biskopperne, med kun to undtagelser, trosbekendelsen, mange af dem imod deres vilje.«
Du kan læse hele artiklen HER!
|
|
Til toppen
|
|
|
#13244 - 09/06/2003 22:47
Re: Hedensk kejser gennemtvang treenigheden
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ja, Vagn, hvis man ønsker at finde argumenter og dokumentation, der sandsynliggør, at den kristne tro er en fejltagelse, vil det til enhver tid kunne lade sig gøre.
Kristendommen er en åbenbaring. Det er helt i modstrid med vores medfødte natur at være kristne, ingen tvivl om det.
Bibelen indeholder lige nøjatig tilstrækkeligt materiale for den, der gerne vil tro på at kristendommen er sandheden, og også tilstrækkeligt materiale for den, som ønsker at fastholde det modsatte, nemlig den medfødte, naturlige disposition for at afvise den som en løgnehistorie.
Så vi kan uden tvivl blive ved med at råbe til hinanden fra hver vores ståsted fra nu af til Jesu genkomst, eller til vi ligger under mulde ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#13245 - 09/06/2003 23:24
Re: Hedensk kejser gennemtvang treenigheden
|
Anonym
Anonym
|
Kristina skrev: Bibelen indeholder lige nøjatig tilstrækkeligt materiale for den, der gerne vil tro på at kristendommen er sandheden, og også tilstrækkeligt materiale for den, som ønsker at fastholde det modsatte, nemlig den medfødte, naturlige disposition for at afvise den som en løgnehistorie.
Så vi kan uden tvivl blive ved med at råbe til hinanden fra hver vores ståsted fra nu af til Jesu genkomst, eller til vi ligger under mulde ...
Kære Kristina
Der er for mig at se den forskel at du, af grunde som jeg ikke forstår eller på grund af indsigter som jeg ikke har, har valgt at tro blindt på en frelse som du selv har erkendt er tvivlsom (lykke i himlen trods lidelse i helvede).
Du har valgt at tro på en arvesynd som Adam og Eva pådrog sig på et tidspunkt hvor de endnu ikke kendte forskel på godt og ondt, og derfor heller ikke kunne vide at ulydigheden mod guden var ondt.
Du har valgt at tro på en gud som opfordrer til og hjælper mennesker med drab og selvmordsaktioner (Samson), skønt den samme gud siger at vi ikke må slå ihjel og at vi skal elske vore fjender.
Du har valgt at tro på en gud som på én gang er tre selvstændige usammenblandede personer og alligevel er én person med én substans - og hvor én af disse tre personer døde uden at énheden døde.
Du må undskylde, men al menneskelig logik taler for at det er det mig der bygger på klippegrund og dig der bygger på sand.
Jeg er bange for at du er kommet fra asken og i ilden da du udskiftede Martinus Kosmologi med kristendommen og bibelens ubegribeligt mange selvmodsigelser.
|
|
Til toppen
|
|
|
#13246 - 10/06/2003 00:25
Re: Biologiundervisning må kun baseres på Bibelen?
[Re: Andreas]
|
Bruger
|
Andreas, Jeg har formuleret mig forkert. Jeg refererer blot til den generelle diskussion i efteråret om undervisningen i biologi på flere kristne friskoler i Danmark. Med hensyn til at regeringen må forbyde det, mener jeg snare at der jo foreligger nogle retningslinier for undervisningsministeriet om hvad undervisningen i biologi skal indeholde. Følgende kilde http://www.biokemi.org/biozoom/2002_4/bz_0402a.htm, diskutere problematikken med disse citater: "Kristne friskoler underviser eleverne i skabelsen som en videnskabelig teori for livets opståen på linie med evolutionslæren.......En officiel reaktion på kreationismens fremmarch i Danmark kommer fra Undervisningsministeriet, som er i gang med at undersøge om de religiøse friskoler følger de gældende læseplaner i biologi og i modsat fald vil stoppe for de statslige tilskud til skolerne." Endvidere har emnet været oppe og vende i folketinget: kilde, http://www.folketinget.dk/Samling/20021/spor_sv/S225.htm"...Ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten den 12. oktober 2002 tager »flere danske gymnasier afstand fra en af de grundlæggende teorier i den videnskabelige verden..." Svar af Ulla Tørnæs: "Private gymnasier skal følge præcis samme love og bekendtgørelser og præcis samme fagbilag (læseplaner) som de offentlige gymnasier. Når fagbilaget for biologi i gymnasiet eksempelvis indeholder krav om, at »eleverne skal sikres en grundig indføring i genetisk teori og metode, herunder menneskets genetik og evolutionsteori«, gælder dette krav altså også for de private gymnasier – uanset hvilken religiøs opfattelse den enkelte sko ring;tte bekende sig til." -------------------------------------------------------------------------------------------- Når jeg tilbage til mine tidligere indlæg i denne tråd kan jeg godt se at jeg blev lidt for grov over for migB. Men jeg synes det er alvorligt at blande religion sammen med hvad der objektivt kan observeres i naturen. Det er jo tydeligt at migB faktisk er overbevist om at det faktisk er et videnskabeligt faktum at jorden kun er 6000 år - og det betyder jo at han har været udsat for et bedrag. Han kan nu drage ud i verden og begynde at overbevise andre om at videnskaben viser at jorden kun er 6000 år, og så breder bedraget sig som ringe i vandet. Lad mig slå fast: Jeg synes det er helt fint at folk af religiøse årsager tror at jorden kun er 6000 år gammel(eller er det 10000 år). Du skriver "Ja, det har han også, og det er vi adskillige gammeljords-kreationister, der er enige med ham i. Hvad jeg fandt interessant ved hans udtalelse, og som man ikke så ofte hører om, var, at han også tog afstand fra den naturalisme, som langt de fleste forskere har, og som elever implicit bliver undervist i i "biologi undervisningen":" svar: Det eneste jeg ved om biologi er hvordan man staver til ordet, men jeg er glad for at folk til stadighed forholder sig kritisk til det pensum vi bliver undervist i. Jeg ser frem til at videnskaben kan modbevise abe-teorien, så jeg ikke kun behøver at tro på at den ikke er sand..... Steen
|
|
Til toppen
|
|
|
#13247 - 10/06/2003 07:16
Jesus undsiger selv treenigheden!
|
Anonym
Anonym
|
Citat fra artikel i Kristeligt Dagblad: Men hvilken opfattelse havde hovedpersonen, kristendommens grundlægger, Jesus Kristus af Guds væsen? Følgende udtalelser af Jesus klargør det:
»Faderen er større end jeg«. »For det er fra Gud, jeg er udgået og kommet.« »For jeg har ikke talt af mig selv, men Faderen, som har sendt mig, har påbudt mig, hvad jeg skal sige.« »Men sædet ved min højre og venstre hånd står det ikke til mig at give nogen, det gives til dem, som min fader har bestemt det for.« »Jeg stiger op til min fader og jeres fader, til min Gud og jeres Gud.«
Jesus Kristus er Guds søn- ikke Gud selv. Gads Bibel Leksikon siger: »Der er almindelig enighed om, at der ikke i Det Nye Testamente findes nogen lære om tre-enigheden ...«
Kære Kristina
Tilsyneladende modsiger hovedpersonen i din religion, nemlig selveste Jesus, her selv tesen om at han er en del af en treenig gud.
"Jeg stiger op til min Gud og jeres Gud", siger Jesus.
Alligevel fastholder du at Jesus er en del af en treenig gud. Altså skulle Jesus være sin egen gud og stige op til sig selv, så at sige!
Mener du virkelig det, Kristina?
Jeg synes i øvrigt det er tankevækkende at når vi går ind til konkrete punkter i din tro, så ender du hver gang med at undskylde at du ikke kan forklare det godt nok.
Er sandheden i virkeligheden ikke at du ikke selv ved hvorfor du tror på det du tror på? Hvis du vidste det, er det mit absolutte indtryk du bestemt er velformulerende nok til at forklare det.
Derfor synes jeg måske du bruger din "beskedenhed" til at glide af på de svære spørgsmål!
Jeg håber du synes det er i orden at jeg siger det lige ud. Jeg holder selv mest af de debatter som udfordrer min tro og bringer mig i tvivl, og jeg håber du har det ligesådan.
|
|
Til toppen
|
|
|
#13248 - 10/06/2003 10:09
Re: Jesus undsiger ikke treenigheden!
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære Vagn, jeg kan bestemt ikke få de bibelcitater, du nævner her, til at indikere, at Jesus ikke er Gud. Som Guds søn er han underordnet Faderen og gør i kærlighed hans vilje. Han er på skaberens side, og ikke på skabningens side, selv om han i sin inkarnation også var sandt menneske
Gads Bibel Leksikon siger: »Der er almindelig enighed om, at der ikke i Det Nye Testamente findes nogen lære om tre-enigheden
. Jeg ved ikke rigtig hvad "almindelig enighed" betyder - men det er ganske rigtigt, at ordet treenighed ikke forekommer i bibelen. Dog fremgår den efter min mening helt klart af sammenhængen.
Jeg synes i øvrigt det er tankevækkende at når vi går ind til konkrete punkter i din tro, så ender du hver gang med at undskylde at du ikke kan forklare det godt nok.
Jeg tror ikke jeg har bedt om undskyldning, men jeg beklager da at det ikke er lykkedes at klargøre ..
Er sandheden i virkeligheden ikke at du ikke selv ved hvorfor du tror på det du tror på? Hvis du vidste det, er det mit absolutte indtryk du bestemt er velformulerende nok til at forklare det.
Jeg har da vist aldrig lagt skjul på at jeg ikke ved hvorfor jeg tror på det jeg tror på. Troen er ikke noget jeg selv har fundet på, den er skabt af Gud. Kristendommen er ikke - som f.eks. åndsvidenskaben - en forklaringssag, men en åbenbarings-religion. Gud har åbenbaret sit væsen og sin vilje i Jesus Kristus.
Derfor synes jeg måske du bruger din "beskedenhed" til at glide af på de svære spørgsmål!
. Jeg er glad for at du sætter anførselstegn omkring ordet beskedenhed, for jeg er ikke særlig beskeden, men prøver at være realistisk. Den som kommer med et budskab eller et udsagn har principielt, efter min opfattelse, ansvaret for at det formuleres forståeligt for modtageren. Og når det ikke lykkes, er det ikke modtagerens fejl. Det er mit udgangspunkt.
Og når du så mange gange spørger til min tro, så må det være fordi du undrer dig over den og et eller andet sted gerne vil høre mere - (hvad er det nu for en filosof som har sagt, at "undren er begyndelsen til al sand visdom"? ) - og så vil jeg selvfølgelig gerne svare så godt jeg kan. Men jeg er ikke leveringsdygtig i undere og åbenbaringer ..
Jeg kan kun antyde, hvordan det er gået til, at jeg selv kom til tro - måske kan nogen bruge det til noget, måske ikke, men jeg er så stærkt motiveret for at forklare om det, at der skal et computersammenbrud til at forhindre mig, når nogen spørger .. !
Jeg tænker på, om du måske mht. troen har det på samme måde som jeg engang havde det: Jeg blev ved og blev ved med at lytte til budskabet, hele tiden med den forholdsindstilling, at jeg gerne ville begribe, hvordan nogen kunne tro på sådant, og samtidig ville jeg for mit eget vedkommende afvise det og var hele tiden parat med alverdens argumenter og forklaringer på, at det måtte være forkert.
Indtil altså mit forsvar brød sammen, og jeg i stedet begyndte at lytte med den modsatte forhåndsindstilling: Tænk hvis dette her nu er sandt - hvordan kan jeg få det til at hænge sammen?
Det var nok netop den indstillings-ændring hos mig, skabt af Gud gennem troværdige mennesker, der omsider dirkede mit hjerte op ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#13249 - 10/06/2003 10:54
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære Vagn, du skriver
Så ja tak - jeg tager mod dit tilbud om litteraturhenvisninger, gerne med en så overskuelig en forklaring som muligt.
Jeg havde håbet at kunne komme med flere forslag, men det bliver desværre kun til eet eneste, som til gengæld, synes jeg, giver en udtømmende og forståelig forklaring på emnet.
Jørgen Sejergaards bog " Tempelgud, om Treenigheden, Jesus og Helligånden." , Credo forlag 1997. 150 sider plus en del noter med henvisninger. Jeg håber du kan få glæde af at læse den.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#13250 - 10/06/2003 12:11
Re: Sandheder i bibelen? PS.
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej igen Vagn, jeg mener, at jeg har forsømt at svare dig på dit spøtgsmål (andetsteds) om Gud da var "to-enig" fra langfredag til opstandelsen Påskemorgen.
Hertil må jeg svare nej, for selv om Jesus døde på korset, gik han ikke dermed ud i nogen intethed, men til dødsriget (i 1. Pet. 18-22 står der endda at han prædikede der ..)
Se også Luk 16, 19-31 (lignelsen om den rige mand og Lazarus).
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#13251 - 10/06/2003 17:06
|
Bruger
Sted: København S
|
Hej Kristina! " ...det er ganske rigtigt, at ordet treenighed ikke forekommer i bibelen. Dog fremgår den efter min mening helt klart af sammenhængen. " I betragtning af at det tog godt 300 år at nå frem til dogmet om treenigheden, så synes jeg at det er ganske imponerende at du på blot 3 år er nået frem til at samme dogme fremgår " helt klart af sammenhængen ". Tænk hvis de havde haft dig til hjælp; så ville de have kunnet spare ca. 297 år!!!! ;  mvh Tom S R Klausen
" To You I am an atheist " " To God I am the loyal opposition " Woody Allen
|
|
Til toppen
|
|
|
#13252 - 10/06/2003 17:54
[Re: tsrk55]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Tom - hvorfor dog så sarkastisk ? Selv om der ikke var sat ord på begrebet treenighed helt fra kirkens begyndelse, betyder det da ikke, at Guds treenige natur ikke var forstået dengang. Det er jeg overbevist om at den var - og helt uden min hjælp. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#13253 - 10/06/2003 18:24
|
Bruger
|
Hej Vagn,
Igen, "du må ikke slå ihjel" er et bud til et folk i pagt med Gud. I konteksten må det betyde at slå ihjel på eget initiativ, for hvis Gud beordrer drab, så er det en synd ikke at adlyde. I GT er alle mennesker fjender af Gud, men pagtsfolket har en pagt med Gud så Gud kan udholde dem på trods af deres synd. Det er dette fjendskabsforhold og befrielsen fra det Paulus behandler i 1 Kor. 15v22-28.
-)
|
|
Til toppen
|
|
|
#13254 - 10/06/2003 20:03
|
Bruger
|
Hej Kristina! " Tom - hvorfor dog så sarkastisk ? " Selv foretrækker jeg at opfatte det som ironi  Men det skyldes at jeg synes at du efter at have afvist Vagns argumenter/citater uden nogen nærmere begrundelse ganske skråsikkert påstår at doktrinen om treenigheden efter din mening klart fremgår af sammenhængen. Hvordan kan du " vige uden om " følgende citat som for mig at se klart udtrykker at Jesus ikke opfattede sig som Gud: " »Jeg stiger op til min fader og jeres fader, til min Gud og jeres Gud.« ". " Selv om der ikke var sat ord på begrebet treenighed helt fra kirkens begyndelse, betyder det da ikke, at Guds treenige natur ikke var forstået dengang. Det er jeg overbevist om at den var - og helt uden min hjælp. " Øh, jo det betyder faktisk at Guds treenige natur ikke var forstået dengang, og at der skulle ca. 300 års teologiske diskusioner, både verbale og fysiske, og ind imellem med dødelig udgang før man med kejsererens hjælp/diktat fandt frem til et kompromis som ligner det som du bekender dig til. Den nuværende udformning af doktrinen blev først endeligt vedtaget i 451. Jeg har en mistanke om at din opfattelse af at dogmet fremgår klart af sammenhængen til dels er farvet af holdningen hos de teologer hvis værker du har læst mvh Tom S R Klausen
|
|
Til toppen
|
|
|
#13255 - 10/06/2003 21:25
At søge Gud udenom religionerne
|
Anonym
Anonym
|
Kefas skrev: Vagn bro... jeg vil gerne høre mere om hvem du mener din gud er... hvad du bygger dit gudsbillede på... hvordan du definerer ham... hvordan du har erfaret ham...
Det er jo også nødvendigt at kende din tro for, at forstå dine argumenter... og kunne sætte sig ind i dig som person...
Kære Kefas
Du har ved en fejl sendt dit spørgsmål til mig som et indlæg til Shakir - derfor ser jeg det først nu.
Jeg har i DETTE SVAR til Andreas begrundet min gudsopfattelse.
Så spørger du hvordan jeg har erfaret Gud.
Det begyndte i al sin enkelhed med at jeg efterhånden fandt det lige så sandsynligt at Gud var til som at han ikke var det; og hvis Gud var til, ville jeg faktisk gerne lægge mit liv i Guds hænder. Det gjorde jeg så, og jeg føler faktisk at Gud hjælper mig. Enkelt og ligetil, helt uden religiøs mystik, religiøse lovregler og hokus pokus af nogen art. Jeg har i tidligere indlæg beskrevet det sådan:
"Når livet føles tungt, sender jeg Gud et lille hjertesuk, egentlig ikke formet i ord, nærmere et uudtalt: "Kunne du ikke lige ? . . ." Og jeg synes altid Gud har svaret mig. Ikke med en rungende malmrøst, ikke ved at løse mit problem for mig, men ved at skabe en indre ro som bringer mig videre i tilværelsen.
Andre gange sender Gud pludselig en vision som lyser min verden op. “Nå, er det sådan!” Undertiden med en sådan kraft at jeg fyldes af en taknemlighed som bringer glædestårer frem i øjnene.
Ja, Gud ånder i sandhed ikke kun på øjet når det græder!
Det med glædestårerne sker i øvrigt også når jeg kommer i tanker om Gud i forbindelse med at noget lykkes for mig. Hvilket jeg nu ikke altid husker at “komme i tanker om”!
I en debat med Andreas stillede han i øvrigt et rigtig godt spørgsmål: Nemlig hvordan jeg kunne vide at det nu virkelig er Gud jeg kommunikerer med. Og jeg svarede ham således:
“Det ved jeg heller ikke. Jeg kan ikke rumme Gud med min viden. Som alle troende, hvad enten de er kristne eller muslimer eller tilhører andre af verdens mange religioner, er jeg nødt til at stole på at det er Gud der hjælper mig når jeg beder om Guds hjælp”.
De fleste mener måske at min “religion” er alt for enkel, men jeg tror faktisk at Gud i princippet er langt enklere end religionerne fortæller os - og på samme tid helt ubegribelig for os i al sin mangfoldighed.
Vi kan umuligt overskue eller rumme Gud, men alligevel forsøger religionerne at fortælle os hvem Gud er, hvad Gud gør og hvad Gud ønsker.
Men hvad religionerne i virkeligheden gør, er at de forsøger at skabe en gud - en menneskeskabt gud. Det er min opfattelse.
For ganske nylig “mødte” jeg Ingesoll som levede for over 100 år siden; han udtrykker meget af det jeg mener om religionerne, uden at jeg dog er enig med ham i alt.
F.eks. er jeg uenig med ham når han skriver således om Sokrates:
“Således har der i mange århundrede været to livsfilosofier; en der foretrak at kvæle lidenskaberne, undertvinge behovene, og som havde absolut tiltro til en højere magt; den anden accepterede en rimelig tilfredsstillelse af lidenskaberne, de stigende behov og industriens dækning af dem, nysgerrighed og opfindelser og menneskets tiltro til sine egne anstrengelser. Diogenes, Epikur, Sokrates og i nogen udstrækning Buddah og Kristus prædikede alle den første filosofi. De foragtede alle rigdom og luksus, alle var modstandere af kunst og musik, foragtede gode klæder, god mad og gode huse. De var fattigdommens og lasernes, hytternes og rønnernes, uvidenhedens og troens filosoffer. De prædikede en anden verdens prægtigheder og dennes elendigheder. De hånede den velstående, den flittige, de som nød livet og forbeholdt Himlen for tiggere”.
For mig har Sokrates’ udsagn “Det eneste jeg med sikkerhed ved, er at jeg ingenting ved” altid været en ledetråd i tilværelsen. Jeg er derfor, som du kan forstå, heller ikke enig i Ingesolls tilsyneladende kategoriske afvisning af Guds eksistens, omend jeg forstår Ingesolls afvisning.
Men ellers mener jeg at Ingesoll grundlæggende har ret i det meste af det han skriver. Og jeg vil understrege at jeg nåede frem til den samme grundlæggende opfattelse af religionernes rolle længe før jeg “traf” Ingesoll.
Du kan læse en interessant artikel af Ingesoll HER!
|
|
Til toppen
|
|
|
#13256 - 10/06/2003 21:27
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Tom, du skriver:
Hvordan kan du " vige uden om " følgende citat som for mig at se klart udtrykker at Jesus ikke opfattede sig som Gud: " »Jeg stiger op til min fader og jeres fader, til min Gud og jeres Gud.«
Jamen, jeg kan med min bedste vilje ikke se noget problem i det citat, der står da ikke noget om, at Jesus ikke vidste at han var Guds søn. Han omtaler jo netop Gud som "min fader". Faderen og Sønnen og Helligånden er de tre personer i Gud, som er treenig. Det er jo det det hele handler om! Jeg viger da ikke uden om noget her, citatet bekræfter jo netop min tro, som jeg har gjort rede for så godt jeg kunne.
De tre personer i Gud er ikke tre "guder" men én Gud, men de har hver deres personlige karakteristika, nemlig Fader, Søn og Hellligånd. Jeg mener, at den der afviser den hellige treenighed ikke er kristen, men jeg mener sagtens at man kan være kristen - som f.eks. et lille barn - uden at kende til treenigheden, Hvis man ikke gør det, kan man jo heller ikke afvise den.
Jeg har en mistanke om at din opfattelse af at dogmet fremgår klart af sammenhængen til dels er farvet af holdningen hos de teologer hvis værker du har læst
. Ja det kan du da tro! Her kan jeg bestemt bekræfte din mistanke. Jeg er sandelig ikke født med at vide eller kende eller begribe noget som helst af dette, det er heller ikke noget jeg selv har fundet på, og jeg har hverken set syner eller hørt stemmer.
Jeg har læst mange forskellige teologers værker, mange af dem har jeg afvist, fordi jeg mente, de tog fejl, andre har jeg taget til mig som troværdige.
Masser af ting i bibelen er stadigvæk kors for tanken for mig, men det med treenigheden har jeg ikke problemer med, hvad jeg håber du vil tilgive mig ... 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#13257 - 10/06/2003 21:57
Re: Biologiundervisning må kun baseres på Bibelen?
|
Bruger
|
Café, Steen skrev: [...] St>Jeg refererer blot til den generelle diskussion i efteråret om undervisningen i biologi >på flere kristne friskoler i Danmark.Pointen med disse var ikke, at biologiundervisningen kun var baseret på Bibelen, men at der blev undervist i Bibelens skabelsesberetning udover det lovpligtige pensum (se nedenfor). [...] St>http://www.folketinget.dk/Samling/20021/spor_sv/S225.htm > >"...Ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten den 12. oktober 2002 tager »flere danske >gymnasier afstand fra en af de grundlæggende teorier i den videnskabelige verden..." > >Svar af Ulla Tørnæs: >"Private gymnasier skal følge præcis samme love og bekendtgørelser og præcis >samme fagbilag (læseplaner) som de offentlige gymnasier. Når fagbilaget for biologi i >gymnasiet eksempelvis indeholder krav om, at »eleverne skal sikres en grundig >indføring i genetisk teori og metode, herunder menneskets genetik og evolutionsteori«, >gælder dette krav altså også for de private gymnasier – uanset hvilken religiøs >opfattelse den enkelte sko ring;tte bekende sig til."Steen har hér undladt resten af undervisningsministerens svar, hvori hun finder, at de kristne friskoler også overholder de krav, der stilles:
"I begrundelsen for spørgsmålet henvises til nogle artikler i Jyllands-Posten den 12. oktober 2002, hvor specielt Det kristne Gymnasium og Vejlefjordskolen er omtalt. Ministeriets fagkonsulenter i biologi, fysik og religion oplyser samstemmende, at de aldrig har gjort bemærkninger til de nævnte fags pensumbeskrivelser fra hverken Det kristne Gymnasium eller Vejlefjordskolen.
Hertil kommer, at ministeriet beskikker censorer på landsplan ved de skriftlige og mundtlige prøver til studentereksamen, og censorerne tilkendegiver med deres underskrift, at den gennemførte undervisning - i det omfang, det kan dokumenteres gennem prøverne - har været gennemført efter bestemmelserne. Hvis censorerne konstaterer usædvanlige forhold, skal der ske indberetning til ministeriet. De tre fagkonsulenter oplyser, at der aldrig har været indberetninger fra censorerne om, at bestemmelserne i gymnasiebekendtgørelsen og de tilhørende fagbilag ikke er blevet fulgt på Det kristne Gymnasium eller på Vejlefjordskolen."
[...]
St>Når jeg tilbage til mine tidligere indlæg i denne tråd kan jeg godt se at jeg blev lidt >for grov over for migB.
Tak til Steen for at have indrømmet dette.
St>Men jeg synes det er alvorligt at blande religion sammen med hvad der objektivt >kan observeres i naturen.
Denne idealistiske skelnen mellem "religion" og "hvad der objektivt kan observeres" lyder meget smuk i online-diskussioner, men møder alvorlige problemer, når den bliver konfronteret med virkeligheden. På min hjemmeside har jeg en artikel, der belyser netop dette: http://www.geocities.com/evolutionsteori/videnreligion.html
Problemet er, at "religion" ofte udtaler sig om, "hvad der objektivt kan observeres i naturen". F.eks. omtaler Bibelen, der er et religiøst dokument, en særlig dam i Jerusalem:
"Ved Fåreporten i Jerusalem er der en dam, som på hebraisk kaldes Betesda; den har fem søjlegange." (Joh 5:2)
Da man ikke har kunnet finde nogle spor efter denne dam, antog mange forskere, at den blot var resultatet af forfatterens fantasi. Men efterfølgende har arkæologiske udgravninger vist, at denne dam rent faktisk fandtes, som Johannesevangeliet beskriver den. Men hvis "religion" ikke må blandes sammen med "hvad der objektivt kan observeres", betyder det så, at vi skal ignorere disse udgravninger, blot fordi de understøtter det, der er del af en religiøs tekst?
På samme måde, hvis videnskabelige observationer virkeligt viser, at Jorden og universet er yngre end 10.000 år, er vi så nødt til at ignorere dem, blot fordi de støtter nogle folks tolkning af Bibelen?
Det skal lige siges, at jeg er fuldt ud overbevist om, at de videnskabelige observationer støtter, at universet er 10-20 mia år gammelt, og at Jorden er 4,5 mia år gammel, ligesom jeg mener, at disse aldre ikke er i modstrid med noget, som Bibelen siger, hvis tolket korrekt. Men jeg mener, at evolutionister som Steen (?) `hopper over, hvor gærdet er lavest', når de blot fejer ungjords-kreationisters indsigelser af bordet, med henvisning til, at de er `religiøse', uden at gøre sig besværet med at vise, hvordan de er videnskabeligt forkerte.
St>Det er jo tydeligt at migB faktisk er overbevist om at det faktisk er et videnskabeligt >faktum at jorden kun er 6000 år - og det betyder jo at han har været udsat for et >bedrag. Han kan nu drage ud i verden og begynde at overbevise andre om at >videnskaben viser at jorden kun er 6000 år, og så breder bedraget sig som ringe i >vandet.
Beklager, men jeg køber ikke dette billede af ungjords-kreationismen, der "breder ... sig som ringe i vandet." Det gængse verdensbillede af Jorden som milliarder af år gammel bliver fremført på alle landets gymnasier, og tages for givet i ethvert naturvidenskabeligt program i fjernsynet. Et af få steder, hvor ungjords-kreationister har mulighed for at fremføre deres argumenter, er i fora som dette, hvor evolutionister står i kø for at modbevise dem, angiveligt i troen på, at de dermed har modbevist alle former for kreationisme.
Desuden er der ikke nogen grund til at behandle folk groft, blot fordi man mener, at de tager fejl, og ikke ønsker at de skal vildlede andre. Jeg antager, at darwinismen er forkert, og at darwinister for det meste er blevet vildledt af andre darwinister, der heller ikke vidste bedre. Men jeg beskylder ikke darwinister over én kam for bevidst "Bedrag" eller "løgn", eller for at være "en lille kreds af fanatiskere der for enhver pris bare vil bille folk" noget "ind ", for at tage nogle citater fra Steens indlæg til migB.
[...]
St>Jeg ser frem til at videnskaben kan modbevise abe-teorien, så jeg ikke kun >behøver at tro på at den ikke er sand.....
Måske Steen kan uddybe, hvad han mener med "abe-teorien"? Og hvad mener han med, at han "ikke kun behøver at tro på at den ikke er sand"? Betyder det, at han ikke personligt tror på, at "abe-teorien" er sand, men at han mener, at de videnskabelige observationer støtter den?
[...]
Guds fred, Andreas Hjemmeside: http://www.geocities.com/evolutionsteori/
|
|
Til toppen
|
|
|
#13258 - 10/06/2003 22:35
Re: Sandheder i bibelen? PS.
|
Anonym
Anonym
|
Kristina skrev: Hej igen Vagn, jeg mener, at jeg har forsømt at svare dig på dit spøtgsmål (andetsteds) om Gud da var "to-enig" fra langfredag til opstandelsen Påskemorgen.
Hertil må jeg svare nej, for selv om Jesus døde på korset, gik han ikke dermed ud i nogen intethed, men til dødsriget (i 1. Pet. 18-22 står der endda at han prædikede der ..)
Kære Kristina
Vi kan vist blive ved, for nu rejser du mindsandten et nyt spørgsmål for mig!
Hvad forstår du egentlig ved Jesu død? Var Jesus slet ikke på noget tidspunkt død alligevel? Døde Jesus ikke på korset?
Som jeg læser dit svar, var Jesus faktisk ikke død fra langfredag til opstandelsen påskemorgen. Som du beskriver det, var Jesus også i denne periode en yderst levende og handlende personlighed?
Men hvorledes forstår du så bibelens og kirkens udsagn om at Jesus døde for vore synders skyld, hvis han rent faktisk ikke var død fra langfredag til opstandelsen påskemorgen?
|
|
Til toppen
|
|
|
#13259 - 10/06/2003 23:27
Svar på tiltale...
|
Bruger
|
Jeg kan ikke helt huske hvor jeg læste om forsøget, (kan du huske hvor du har læst om alt du ved?), men det var vidst da jeg arbejdede på en rapport om Lene Vestergaard Hau og hendes standsning af lyset med Bose-Einstein kondensat. OK, man kan ikke bruge trigonometri? Det kan man da, hvis man har styr på hvordan rummet krummer. Men hvordan gør man ellers? Det må du da vide... Til de der spørger om bruddet på relativitetsteorien: For at big bang har kunnet finde sted, har det været nødvendigt at den enorme mængde energi har kunnet danne almindeligt stof. I følge relativitetsteorien vil denne energi danne lige så meget antistof, som der dannes stof. Og når stof og antistof mødes, vil begge dele opløses og danne energi. Og så kan universets stof jo ikke stamme derfra. Løsningen er at man antager at for hver 1 milliard dannede antistofatomer dannes der 1 milliard og 1 stofmolekyle, hvor det sidste ene så er i overskud når begge dele har reageret. Problemet er jo bare, at det vil relativitetsteorien ikke tillade. Et andet problem er at nye målinger (kilde: Illustreret Videnskab) viser at universet er fladt. Hvilket passer meget dårligt med den originale Big Bang-teori. Måske er det derfor man er begyndt at spekulere på en "Bang"-teori, der involverer et univers der ligger parallelt med os i 5. dimension... (også fra Ill. vid) Jeg citerer ikke folk så ofte, men her synes jeg at det er nødvendigt:
Hvorfor får du dog denne information fra? Synes du slet ikke at det er underligt at millioner af mennesker, nobelpris modtagere osv osv. berømte forskere folk der alle har været med til at skabe vores moderne samfund alle samstemmende tror på hvad videnskaben siger?
Nej, jeg synes ikke at det er nok. Må jeg henlede din opmærksomhed på udviklingen af det heliocentriske verdensbillede (den med solen i.st.f. jorden i midten), sammenhængen mellem masse, gnidningsmodstand og acceleration; og ikke mindst kvantemekanikken. Til alle jer der ikke ved hvor jeg vil hen med dette, nævner jeg dette fordi det er sager hvor størstedelen (60%+) de anderkendte forskere mente at teorierne var absurde, og deres idemænd vandvittige. Så ja, jeg tør sætte mig op imod nutidens førende forskere. Måske gør jeg det delvist fordi jeg har trang til at gøre oprør, og forage folk. (Det lykkedes mig da over alt forventning med dig, jeg ved ikke om du har lagt mærke til at du har opført dig som en der er 10 år yngre end mig, ikke ældre...) Men jeg er for meget videnskabsmand til at forsvare noget jeg ikke mener er rigtigt. Creationisme-teorierne kan sagtens forsvares, jeg har skam ikke givet op...
|
|
Til toppen
|
|
|
#13260 - 11/06/2003 08:59
Re: Døden på korset ..
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære Vagn, jeg mener, at Jesus døde i kødet, men jo ikke i ånden.
Det mystiske er, at Jesus, som jeg tror det, også her og nu er fysisk til stede iblandt os (det mener jeg så ikke var tilfældet fra døden på korset til hans opstandelse - vi fejrer jo heller ikke nadvergudstjeneste langfredag.
Fysisk, men usynlig er Jesus til stede her og nu, og givende os sig selv, sit legeme og blod, i den hellige nadver.
Han sidder ved Faderens højre hånd, som er overalt, men for os, hver især, på en særlig konkret måde, når vi modtager brødet og vinen med Jesu indstiftelses-ord.
Jeg tror også, at de mennesker, som dør i troen på ham, kommer direkte op til Gud.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#13261 - 11/06/2003 13:55
|
Bruger
|
Kære Vagn
Tak for at jeg også må være med, og for at du giver dig tid til et så langt og udfordrende svar.
I første omgang gik jeg igang med at svare dine spørgsmål et efter et, men nu er jeg ikke længere så sikker på at der egentlig er så megen pointe i det. Jeg synes godt nok, at jeg har gode svar på de fleste af dine spørgsmål, men jeg forudser at du ikke vil være lige så imponeret over dem som jeg selv, især da de fleste af dem er de normale forsvar, som jeg går ud fra at du allerede kender.
Derfor vil jeg meget hellere stille dig et par spørgsmål (hvis du ikke har lyst til at svare på dem i dette offentlige forum er det også i orden) Tror du på en almægtig Gud, der har skabt himlen og jorden? Tror du på at Jesus Kristus er Guds søn og selv Gud, og på at han levede, døde og opstod fra de døde?
Disse to spørgsmål er for mig uendeligt meget vigtigere end hvorvidt skabelsesberetningen er mytologi eller historisk korrekt. Svarer man "ja" på disser spørgsmål er det for mig en trivialitet også at acceptere de første kapitler i Bibelen som historisk korrekte.Det er for mig meget lettere at tro at største delen af de moderne videnskabsmænd tager fejl end det er at tro at den almægtige Gud, der har skabt himlen og jorden selv er blevet mennekse for at dø for vores synders skyld.
Dermed mener jeg også, at hvis du svarer "ja" på de nævnte spørgsmål, men ikke er ening med mig i at skabelsesberetningen er historisk korrekt, så er der i grunden ikke særlig meget der skiller os og i hvert fald ikke noget væsentligt.
Guds Fred Randrup
P.S. Det er muligt du allerede har udtalt dig om ovenstående et andet sted i dette forum, i så tilfælde undskylder jeg at jeg beder dig gentage dig selv.
|
|
Til toppen
|
|
|
#13262 - 11/06/2003 15:23
|
Bruger
|
Kære Randrup
Du er altså en af dem som tror at skabelsesberetningen er historisk korrekt og at videnskaben er forkert.
1) Kan du forklare mig hvordan videnskaben har kunnet skabe alle de ting du hygger dig med i hverdagen, f.eks. din computer, når du nu benægter videnskaben.
2) Du kan måske svare på mit pyramide spørgsmål jeg har stillet i en anden tråd. Jeg vil bare gerne vide om de store pyramider blev bygget før syndfloden.
Guds fred, Steen
|
|
Til toppen
|
|
|
#13263 - 11/06/2003 15:50
Sandheder og løgne i videnskaben?
|
Bruger
|
Ja, Steen, jeg er en af de formastelige, der trods en god og naturlig opvækst i et intellektuelt miljø og med udemærkede lærere på alle niveauer alligevel har et andet verdensbillede end det almindeligt accepterede. Og det værste ved det er, at jeg ikke engang skammer mig over det.
Men hvad mener du egentlig med at "Du er altså en af dem som tror at [...] videnskaben er forkert"? Jeg har læst en del "videnskab" i min tid, men jeg er aldrig støt på nogen der hentyder til "videnskab" som en samlet blok man kan tage op og forholde sig til en masse. Men det er måske det platoniske verdensbillede du tager udgangspunkt i og mener at "videnskaben" er et særligt område af ideernes verden, der enten er der eller ikke er der?
Nå, men hvis vi nu istedet snakker om mængden af artikler i anerkendte videnskabelige tidsskrifter (uden at gå ind på hvilke disse så er) igennem de seneste halvtreds år, så har jeg det ligesom de fleste andre - og vel nok alle "videnskabs"mænd - det meste tror jeg er helt korrekt, men der er også noget der er forkert. Men du mener måske at alt hvad en videnskabsmand siger er sandt når det er udtalt ex catetra?
Svaret på spørgsmål et skulle altså være klart, hvis ikke må jeg bede dig være en anelse mere specifik angående hvilken "videnskab" det er du mener jeg benægter, før jeg kan forklare dig hvordan jeg mener at selvsamme kan have produceret ting der virker (eller i hvert fald for det meste virker jvnf. computere!)
Angående spørgsmål to så har jeg virkelig ikke den fjerneste ide om byggeåret for nogen pyramider hverken de store eller de små, men du kan måske forklare mig hvad der er sket med anti-stoffet efter Big Bang?
Guds Fred Randrup
|
|
Til toppen
|
|
|
#13264 - 11/06/2003 21:11
|
Anonym
Anonym
|
Randrup skrev: Tror du på en almægtig Gud, der har skabt himlen og jorden? Tror du på at Jesus Kristus er Guds søn og selv Gud, og på at han levede, døde og opstod fra de døde?
Kære Randrup
I dette INDLÆG har jeg redegjort for min tro og hvordan jeg er kommet frem til den.
Ja, jeg tror på en almægtig Gud som har skabt og opretholder hele universet med sin tanke og vilje.
Jesus var Guds søn, på samme måde som du og jeg er Guds sønner. Men Jesus var uden tvivl langt mere bemærkelsesværdig end både du og jeg og en hel masse andre tilsammen. Og bemærket, det blev han.
Jeg tror ikke Jesus er guddommelig, og jeg tror ærlig talt at han er temmelig ked at at vi har lagt guddomsbyrden på hans skuldre. Og jeg tror Jesus levede, døde og opstod fra de døde, præcis som vi lever, dør og opstår fra de døde.
Jeg tror vi alle genfødes, for vi kan umuligt lære nok i et enkelt liv. Tænk blot på børn der dør som spæde.
Skabelsesberetningen er efter alle solemærker at dømme ren mytologi.
|
|
Til toppen
|
|
|
#13265 - 12/06/2003 10:25
Jesus den højeste
|
Bruger
|
Kære Vagn Nu har jeg lige læst det indlæg du referere til ovenfor, og jeg synes det er meget smukt. Jeg må indrømme, at jeg ikke har studeret det i dybden, men umiddelbart fandt jeg ikke noget jeg var uenig i. Jeg er også enig med dig når du skriver:
Jesus var Guds søn, på samme måde som du og jeg er Guds sønner. Men Jesus var uden tvivl langt mere bemærkelsesværdig end både du og jeg og en hel masse andre tilsammen. Og bemærket, det blev han.
Og vil såmænd bare gerne med dette indlæg tilføje, at jo mere jeg lever i troen på Jesus Kristus, jo mere vokser han for mig. Engang så jeg også Jesus som idealet for et menneske, et ideal, som jeg næsten kunne nå op på siden af, hvis bare jeg anstrengte mig nok. Nu ser jeg istedet Jesus Kristus, som det perfekte menneske, og jeg har indset, at jeg aldrig, ikke bare i et enkelt minut af mit liv vil kunne leve som Jesus Kristus. At Han er så uendeligt meget større end mig betyder, at enten er jeg den usleste blandt mennesker, eller også er Han guddommelig. Jeg tror det sidste 
Guds Fred Randrup
|
|
Til toppen
|
|
|
#13266 - 12/06/2003 16:29
|
Bruger
|
Hej Kristina! " Jamen, jeg kan med min bedste vilje ikke se noget problem i det citat, der står da ikke noget om, at Jesus ikke vidste at han var Guds søn. " Nej, han siger klart at Gud er hans fader og fader til disciplene, og at Gud er Jesus´ Gud og disciplenes Gud. Der intet i sætningen som så meget som antyder at Jesus opfattede sig selv som Gud, tværtimod. Jeg fristes til at sige at han stiller sig på skabningens side og ikke på skaberens.  " Jeg er sandelig ikke født med at vide eller kende eller begribe noget som helst af dette, det er heller ikke noget jeg selv har fundet på, og jeg har hverken set syner eller hørt stemmer. " Når du i dit indlæg skriver således: " det er ganske rigtigt, at ordet treenighed ikke forekommer i bibelen. Dog fremgår den efter min mening helt klart af sammenhængen. " Så ser det for mig ud som om at du mener at du selv har opdaget denne sammenhæng, og at den ville fremstå lige så klart for enhver anden som satte sig ned og gennemlæste Bibelen; men det er tilsyneladene ikke det som du mener. Men derimod at du efter megen læsning af teologiske værker som du har fundet troværdige, har taget disse teologers udlægning til dig som din egen. Hvordan afgør du i øvrigt hvilke teologer som er troværdige eller ej? Er det også ud fra "troværdige" teologers udsagn eller hva´? Er du stadig overbevist om at " Guds treenige natur " som den opfattes af bl.a. Folkekirken var forstået på Jesus tid? Hvis ja, på hvilket grundlag bygger du i såfald denne overbevisning? mvh Tom S R Klausen
|
|
Til toppen
|
|
|
#13267 - 12/06/2003 18:05
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Tom!
Der intet i sætningen som så meget som antyder at Jesus opfattede sig selv som Gud, tværtimod. Jeg fristes til at sige at han stiller sig på skabningens side og ikke på skaberens.
Det kan da vist ikke undre nogen af os, at du, som er ateist, og jeg, som er kristen, ikke tolker på samme måde.
Når du i dit indlæg skriver således: " det er ganske rigtigt, at ordet treenighed ikke forekommer i bibelen. Dog fremgår den efter min mening helt klart af sammenhængen. " Så ser det for mig ud som om at du mener at du selv har opdaget denne sammenhæng, og at den ville fremstå lige så klart for enhver anden som satte sig ned og gennemlæste Bibelen.
Ja, jeg mener faktisk netop, at praktisk talt enhver, som læste med åbent sind og ikke i udgangspunktet med en bibelkritikers øjne, ved gennemlæsning af hele Bibelen, ville komme til den konklusion.
Er du stadig overbevist om at " Guds treenige natur " som den opfattes af bl.a. Folkekirken var forstået på Jesus tid? Hvis ja, på hvilket grundlag bygger du i såfald denne overbevisning?
. Det var man enige om allerede i oldkirken. Folkekirken er ikke ene om den forståelse, så det er godt du skriver "bl.a." Den deles så vidt jeg ved af alle kristne kirker i denne verden!
Hvordan afgør du i øvrigt hvilke teologer som er troværdige eller ej? Er det også ud fra "troværdige" teologers udsagn eller hva´?
. Tja, vel på samme måde som jeg har tillid til Jesus og tilid/mistillid til medmennesker. Har du det ikke selv sådan, at du opfatter nogle som mere tillidsvækkende end andre uden lige på stående fod at kunne komme med en redegørelse for, hvad din afgørelse bygger på?
Desuden har jeg faktisk aldrig hørt om nogen kristen teolog, der sagde, at han ikke troede på treenigheden. Jeg går ud fra at det er i orden med dig, at jeg udelukker ikke-kristne teologer her.
Jeg er ikke i stand til at fremlægge nogen bevisførelse, det er ikke videnskab vi taler om, men tro, og kristendommen er en åbenbaringsreligion. Det er Gud, der skaber troen i vores hjerter, og den kommer af det der høres .. . Men der unægtelig mange, der har tillukkede ører, når Guds ord forkyndes.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#13268 - 12/06/2003 21:10
|
Bruger
|
Hej Kristina! " Det kan da vist ikke undre nogen af os, at du, som er ateist, og jeg, som er kristen, ikke tolker på samme måde. " Nej det kan det ikke; men det er jo ikke noget nyt. Og det er da slet ikke noget svar på min argumentation.  " Ja, jeg mener faktisk netop, at praktisk talt enhver, som læste med åbent sind og ikke i udgangspunktet med en bibelkritikers øjne, ved gennemlæsning af hele Bibelen, ville komme til den konklusion. " Da du ikke udtaler dig ud fra nogen egen personlig erfaring så er det jo en temmelig løs påstand; og hvad angår det med at læse med et åbent sind, ja, så betyder det jo normalt at man er åben for alle muligheder; men sådan skal dit udsagn næppe opfattes. Jeg skrev: " Er du stadig overbevist om at " Guds treenige natur " som den opfattes af bl.a. Folkekirken var forstået på Jesus tid? Hvis ja, på hvilket grundlag bygger du i såfald denne overbevisning? " Hvortil du svarer: " Det var man enige om allerede i oldkirken. Folkekirken er ikke ene om den forståelse, så det er godt du skriver "bl.a." Den deles så vidt jeg ved af alle kristne kirker i denne verden! " Øh, hvornår i "oldkirken"? Mit indlæg handlede ikke om hvorvidt de forskellige " kristne " kirker tror på treeingheden eller ikke; men om hvorvidt Jesus selv og den første generation af hans tilhængere havde den samme opfattelse af begrebet som du og dine medkristne. Jeg mener at der findes flere argumenter, både bibelske og sekulære, som taler i mod end for. Og jo, der findes da masser af mennesker som jeg finder tillidsvækkende uden klart at kunne definere hvorfor, og der er da også et par teologer som jeg finder sympatiske og tillidsvækkende, men det ændrer ikke min opfattelse af deres telogiske argumentation som værende ulogisk og usammenhængende. " Det er Gud, der skaber troen i vores hjerter, og den kommer af det der høres .." Ja, og vantroen har samme udspring.  " Men der unægtelig mange, der har tillukkede ører, når Guds ord forkyndes . " Jeg er lutter ører!!!  mvh Tom S R Klausen
|
|
Til toppen
|
|
|
#13269 - 12/06/2003 22:31
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Tom, jeg tror ikke vi kommer videre. Du stiller nogle spørgsmål, som jeg svarer på efter bedste evne, men det er mig ikke muligt at argumentere på dine ikke-tro- premisser, da det jo handler om tro. Jeg kan desværre slet ikke forholde mig til dine udsagn - du skriver bl.a.: :
" Det er Gud, der skaber troen i vores hjerter, og den kommer af det der høres .." Ja, og vantroen har samme udspring.
Når du mener at vantroen har sit udspring i Gud, så må jeg stå helt af. Beklager 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#13270 - 13/06/2003 10:30
Bibelmanipulation
[Re: kristina52]
|
Anonym
Anonym
|
Kristina skrev: Bibelkritik svækker ikke min tro, meget tværtimod , men den gør mig hverken klogere eller gladere, så jeg vil hellere bruge min tid til at fordybe mig i bibelen og i den omliggende kristne litteratur.
Kære Kristina
Jeg har fundet et interessant eksempel på "bibelkritisk omliggende kristen litteratur" som jeg ikke kan dy mig for at præsentere dig for. Du kan læse det HER!
Den pågældende litteratur hævder at oversætterne har manipuleret med bibelen og at hvis bibelens hebræiske forlæg oversættes korrekt, så var Jahve oprindeligt blot en undergud (blandt mange), der af overguden havde fået ansvaret for israelitterne. Og, som enhver mellemøstlig guvernør med respekt for sig selv, gjorde han oprør og blev selv overgud - ja, faktisk blev han jo til den eneste gud. Der hævdes også at korrekt oversættelse indebærer at Jahve havde samleje med Abrahams hustru, Sarah, og vistnok gjorde hende gravid.
Om du bliver gladere af at læse det, ved jeg ikke - men interessant er det i hvert fald!
|
|
Til toppen
|
|
|
#13271 - 13/06/2003 16:48
|
Bruger
|
Hej Kristina!
" Når du mener at vantroen har sit udspring i Gud, så må jeg stå helt af. Beklager "
Det jeg først og fremmest mente var at ligesom troen kommer af "det der høres" således kommer også tvivlen og vantroen af det der høres eller læses, og det gælder vel i alle livevts forhold og ikke bare inden for det religiøse. Men på den anden side så har Gud jo ifølge den kristne tro arrangeret det således at hvis de første mennesker viste ulydighed, så ville alle deres efterkommere være afskåret fra at tro på Gud. Så jo, i sidste ende så må både troen og dens modsætning have samme udspring.
" Du stiller nogle spørgsmål, som jeg svarer på efter bedste evne, men det er mig ikke muligt at argumentere på dine ikke-tro- premisser, da det jo handler om tro . "
Jeg er ganske overbevist om at dine evner rækker væsentligt længere end det, men du har jo tilsyneladende bevidst valgt at sætte din fornuft på standby når det handler om kristendommen. I øvrigt så hedder dette forum "Tro, fornuft og videnskab", og ikke kun Tro.
mvh Tom S R Klausen
|
|
Til toppen
|
|
|
#13272 - 13/06/2003 16:50
Re: Bibelmanipulation
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Vagn, tak for linket, men helt ærlig, nejtak! Jeg kender lidt til "Faklen" og har lige skimmet, men har ikke lyst til at spilde mere tid på d'herrer. Så hellere Den ældre Edda, og nordisk mytologi i øvrigt! Hvis jeg en gang får tid, vil jeg gerne genopfriske alle de herlige beretninger om Thor og Odin og Loke osv. Der var også noget med en genbrugs-gris der hed Sleipner, og et træ der hed Yggdrasil, vistnok. Men så kan jeg heller ikke huske mere  - man kan jo ikke være allevegne  . kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#13273 - 13/06/2003 17:27
|
Ordstyrer
Bruger
|
Tom skriver: Jeg er ganske overbevist om at dine evner rækker væsentligt længere end det, men du har jo tilsyneladende bevidst valgt at sætte din fornuft på standby når det handler om kristendommen. I øvrigt så hedder dette forum "Tro, fornuft og videnskab", og ikke kun Tro.
.
Mine evner rækker ikke længere end min viden, og jeg ved ikke meget om videnskab , men har da generelt så stor respekt for videnskabfolk, at jeg holder mig fra at argumentere på et videnskabeligt grundlag.
Mht tro og fornuft holder jeg mig imidlertid ikke tilbage, for jeg ved på hvem og på hvad jeg tror , nemlig Jesus, som er Vejen til frelse, Sandheden og Livet, nu og i al evighed. Så det forekommer mig særdeles fornuftigt at holde fast i den tro og bede om hjælp, når den af og til vakler. .
Og nogen uundgåelig uoverensstemmelse med videnskabsfolk har jeg ikke fået øje på - der findes jo da også kristne videnskabsfolk. .
Som du nok har forstået, anser jeg det for fuldstændig urealistisk ikke at tro på Gud og på livets ufattelige under ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#13274 - 14/06/2003 08:47
|
Anonym
Anonym
|
Kristina skrev: Hej Vagn, tak for linket, men helt ærlig, nejtak! Jeg kender lidt til "Faklen" og har lige skimmet, men har ikke lyst til at spilde mere tid på d'herrer.
Kære Kristina
Jeg må sige at jeg er dybt forundret over at du kan nøjes med at skimme artikler som rejser en tilsyneladende velbegrundet tvivl om den bibel som understøtter din tro er korrekt oversat.
Eksempelvis redegør d’herrer overbevisende for at jøderne i virkeligheden ikke var monoteister, men troede på flere guder - og at de i øvrigt blev ledet af flere guder på deres vej gennem ørkenen.
D’herrer slipper også godt fra at beskylde de fremmeste teologer i landet for at have manipuleret oversættelsen af bibelen, tilsyneladende med det formål at opretholde forestillingen om at Jesu komme forudsiges i det gamle testamente.
Deres påstand er at oversættes det gamle testamente korrekt, kan man ikke finde disse forudsigelser, og man må sige at d’herrer ikke lægger fingrene imellem.
Efter vi i Faklen nr. 1 skarpt kritiserede bibeloversættelsen fra 1992 for at være manipuleret, rejste der sig en storm af modangreb og søforklaringer fra Bibelselskabet, oversættere og andre fagteologer, som hævdede, at kritikken var grebet ud af den blå luft, eller at vi fejlagtigt skulle have påstået, at man kunne oversætte »objektivt«. Der findes selvfølgelig ingen utvetydig objektiv oversættelse, og vi har aldrig påstået andet, men der findes utvetydige manipulationer og fejloversættelser; »oversættelser«, der er helt uforsvarlige inden for de rammer, som filologien opstiller, og det er sådanne, og alene sådanne, vi har dokumenteret og kritiseret – og fortsætter med at dokumentere og kritisere. Da vi så i Faklen nr. 2 supplerede kritikken med udgangspunkt i det Kongelige Biblioteks arkivmateriale fra oversættelsesprocessen, der tydeliggjorde, at Bibelselskabet har spillet med skjulte kort under adskillige henvendelser til ministerierne om offentlig støtte, blev teologerne påfaldende tavse. Hovedæren herfor har dog ganske sikkert professor emeritus i semitisk filologi, dr.phil. Frede Løkkegaard, en af landets førende eksperter i hebraisk, der i et interview i nr. 2 tilslutter sig vores kritik af, at man har udarbejdet en kirkelig i stedet for en videnskabelig oversættelse: »… jeg er enig med jer i, at man burde levere folk en oversættelse uanset skelen til brugen – jeres synspunkt her har jeg ikke noget at indvende imod overhovedet.« Vi spurgte ham endvidere: »I Faklen nr. 1 har vi belyst tolv eksempler på steder, hvor man har fraveget kildeteksten af kirkelige hensyn. Mener du, at vores kritik i disse tolv eksempler er videnskabeligt, filologisk velbegrundet?« Hvortil Løkkegaard svarede: »Ja, det mener jeg.« Siden blev der stille. Bibelselskabet lukkede døren og oversætterne munden; tilsyneladende er teologernes nye strategi fortielsen – Løkkegaards utvetydige udtalelser har i hvert fald indtil videre (1.2.97) stået fuldstændig ukommenteret.
Jeg er helt uforstående overfor hvordan du kan ignorere et sådant angreb på sandfærdigheden af fundamentet for din tro og nøjes med at “skimme” teksten.
Det skal tilføjes at bibelselskabet tilsyneladende har nægtet de to studerende adgang til alle dokumenter og korrespondance som kunne vise og begrunde de overvejelser som oversætterne gjorde sig undervejs i det store arbejde. En adgang som de et par år tidligere skulle have tilstået en mindre kritisk studerende.
I øvrigt tror jeg personligt på at den næste danske bibeloversættelse vil følge de videnskabelige og ikke de kirkelige hensyn og måske helt eller delvis fjerne det gamle testamente som teologisk grundlag for kristendommen. Jeg tror derfor du før eller senere kommer til at forholde dig til kritikken.
Skulle du ombestemme dig, Kristina, til at ofre en halv time på at læse de to kritiske artikler grundig igennem, kan du gør det HER !
|
|
Til toppen
|
|
|
#13275 - 14/06/2003 09:16
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære Vagn, du skriver
Jeg må sige at jeg er dybt forundret over at du kan nøjes med at skimme artikler som rejser en tilsyneladende velbegrundet tvivl om den bibel som understøtter din tro er korrekt oversat
Jeg er ked af at skuffe dig, men hvis du vidste, hvor store mængder tilsvarende tekster, jeg i mine mange år som ikke-kristen bibelkritiker har studeret og overvejet, (ikke kun skimmet!), så ville du forstå, at jeg ikke orker flere - jeg har for længst levet det meste af mit liv og synes ikke jeg har tid, men det er jo et spørgsmål om prioritering.
Det er meget svært at beskæftige sig med noget, hvis motivationen mangler, og jeg føler mig egentlig heller ikke forpligtet. .
Hele mit hjerte trækker mig i den modsatte retning, nemlig at jeg vil fordybe mig mere og mere i Guds ord i bibelen, for jeg er jo kun lige begyndt!
I håb om tilgivelse.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#13276 - 14/06/2003 16:18
Troen på Jesus giver visdom
|
Bruger
|
kære Kristina!
Jeg er ganske enig. På et tidspunkt orker man ikke studere anti-kristne forestillinger. Når man får troen på Jesus Kristus, er jeg overbevist om, at man ved bøn kan få visdom til at gennemskue diverse angreb på Jesus Kristus. Disse angreb er ensbetydende med angreb på én selv, fordi angrebene er rettet mod det, man tror på, altså noget meget personligt. Men Jesus giver visdom til at modstå angrebene.
Med venlig hilsen Hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#13277 - 14/06/2003 22:49
Re: Troen på Jesus giver visdom
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære Høgh, tak for dine opmuntrende ord ! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#13278 - 15/06/2003 17:04
|
Anonym
Anonym
|
Kristina skrev: Det er meget svært at beskæftige sig med noget, hvis motivationen mangler, og jeg føler mig egentlig heller ikke forpligtet. .
Hele mit hjerte trækker mig i den modsatte retning, nemlig at jeg vil fordybe mig mere og mere i Guds ord i bibelen, for jeg er jo kun lige begyndt!
Kære Kristina
Jeg har fuld forståelse for dit ønske om at fordybe dig mere og mere i Guds ord i Bibelen. Men desto mere synes jeg du burde være på vagt når der stilles spørgsmålstegn om menneskene har oversat bibelen korrekt til dansk. Hvis bibelens ord er oversat forkert, hvordan kan du så få det rigtige ud af dem.
Og der er jo tilsyneladende tale om meget konkrete og dokumenterbare fejl i oversættelserne. Her et ganske afgørende eksempel i de to studerendes kritik hvor de rokker ved hele den forudsætning at jødernes var et monoteistisk folk:
Salme 58;12
DO92: »og folk skal sige: 'Ja, den retfærdige får sin løn, der er en Gud, som dømmer [elohim shofetim] på jorden!'« Heller ikke her er der filologisk grundlag for denne postulerede monoteisme.
Oversættelsen burde hedde: ... der er dog guder, som dømmer på jord.
En sådan oversættelse holder da også Buhl (1910) og 1931-oversættelsen (inklusive Hvidbergs tekstkritiske) sig til. Når verbalhandlingen står efter subjektet (elohim shofetim), skal det rette sig i køn og tal efter dette, dvs. elohim her nødvendigvis må opfattes som pluralis. (JP §121d; HG §132h).
Første Samuelsbog 4,8
DO92: »[filistrene om israelitterne:] Ve os! Hvem kan redde os fra denne mægtige Gud? Det er den Gud, der tilføjede egypterne et stort nederlag i ørkenen.« Men i den hebraiske tekst står adjektiverne, de demonstrative pronominer og den efter subjektet stillede verbalhandling, der er tilknyttet elohim, i pluralis. Der kan derfor heller ikke i dette tilfælde oversættes med »Gud«.
Oversættelsen burde hedde: Ve os! Hvem kan redde os fra disse mægtige guder. Disse er guderne, som tilføjede egypterne et stort slag (el. nederlag) i Egypten. (HG §132h).
Hvis det virkelig er rigtigt at bibelens hebræiske forlæg taler om guder og ikke om én gud, så er dette vigtigt nyt. Og de to studerende har fået ubetinget ret af en af landets førende kapaciteter i hebræisk sprog, således som det fremgår af mit tidligere indlæg.
Jeg vil slutte med et andet uddrag fra de to studerendes kritik af bibeloversættelsen, så skal du slippe Kristina - idet jeg ihukommer det gamle ord: Man kan nok trække hesten til truget, men ikke tvinge den til at drikke!
1. Mosebog 3,5
DO92: »Men Gud ved, at den dag I spiser af den, bliver jeres øjne åbnet, så I bliver som Gud og kan kende [celohim jode] godt og ondt.« I og med, at participiet jode, der følger efter elohim står i pluralis, og i særdeleshed når man tager konteksten i betragtning, skal der ikke oversættes med »Gud«, men med »guder« – ellers giver det efterfølgende vers 22 ikke megen mening: »Og Gud Jahwe sagde: Nu er mennesket blevet som en af os ...«
Oversættelsen burde derfor snarere hedde: ... så I kan blive som guder, der kender (el. og kende) godt og ondt.
Både Septuaginta og Vulgata har da også »guder« på dette sted, ganske som de nye oversættelser La Sainte Bible traduite en francais sous la direction de l'Ecole biblique de Jerusalem, 1956; The New English Bible, 1970; The New American Bible, 1970 samt en ny jødisk oversættelse: A New Translation of the Holy Scriptures According to the Masoretic Text, 1962 (AOGT, s. 116f).
1. Mosebog 6,1-2
DO92: »Da menneskene begyndte at blive talrige på jorden og fik døtre, så gudssønnerne, at menneskedøtrene var smukke [tobh]. Blandt dem tog de sig alle de koner, de havde lyst til [bahar].« Fordrejet gengivelse; bahar betegner en omhyggelig, bevidst og grundig udvælgelse, og anvendes som regel i alvorlige og mestendels religiøse sammenhænge (TW, bd. 1; s. 592-608). Oversættelsen i DO92 har ingen filologisk hjemmel overhovedet.
Oversættelsen burde hedde: ... alle de koner, som de omhyggeligt udvalgte.
Alternativ: Da så gudssønnerne, at menneskedøtrene var gode; og blandt dem alle tog de koner til sig, som de omhyggeligt havde udvalgt.
DO92 antyder fejlagtigt simpelt hor med hvem som helst og dæmoniserer derved et mytologisk indhold, som er problematisk i kristen sammenhæng.
1. Mosebog 21,1
DO92: »Herren tog sig af [paqad] Sara, sådan som han havde sagt, og det, han havde lovet, gjorde han for hende.« I bedste fald en eufemisme. Ifølge CW og DT udtrykker paqad først og fremmest ægteskabeligt forhold, dvs. samleje.
Oversættelsen kunne også hedde: Og Jahwe havde samleje med Sara.
Guder og gudinders seksuelle omgang med mennesker var et udbredt nærorientalsk fænomen, der selvsagt er yderst problematisk i en kristen forestillingskreds. Man kan jo heller ikke som i ovennævnte tilfælde trække en myte ned på et niveau fra den lokale beværtning, og så siden hen indrømme, at også Gud (Jahwe) har kødelige lyster – det passer ikke rigtig sammen med kirkens billede af Kristi Fader.
1. Mosebog 31,13
DO92: »Jeg er Betels Gud [anoki ha-el beth-el] ...« Blot et rudimentært kendskab til hebraisk vil røbe, at man under ingen omstændigheder kan oversætte således (JP §118d).
Oversættelsen burde hedde: Jeg er guden Betel ...
Problemet er, at der her introduceres en guddom ved navn Betel, altså et tegn på polyteisme, som naturligvis er uforeneligt med kirkens monoteistiske kristendom. Der findes ingen anden filologisk forsvarlig oversættelse
Men vi kommer det nok ikke nærmere, Kristina. Så jeg lever videre med min undren over at du, med din erklærede rationelle baggrund, ikke finder anledning til at dykke ned i hvad bibelen måske i virkeligheden siger - når nu der rejses en så stærk tvivl om den danske oversættelse som der her er tale om!
|
|
Til toppen
|
|
|
#13279 - 15/06/2003 17:22
Engle er guder i GT
|
Bruger
|
Hej Vagn,
Interesante tanker. Betel betyder iøvrigt 'den mægtiges hus', så oversættelsen du citerer fra oversætter halvt som så ofte er tilfældet.
I Sl. 8v5 står der er mennesket blev skabt lidt ringere end elohim - de mægtige, guderne i den hebraiske tekst. I LXX / den græske udgave står der er mennesket blev skabt lidt ringere end aggelos - sendebudene/englene. Forfatteren af Hebræerbrevet bruger LXX udgaven i Heb. 2v7, og derfor står der englene. I 1 Mosebog 1v26 er Gud én og dog ikke alene, han taler til andre, derfor siger Gud 'os'. Der er ingen tvivl om at vi skal forstå englen langt tættere knyttet til Gud end den gængse opfattelse.
Lukas 1v18 Zakarias sagde til englen: »Hvordan kan jeg vide, at det er sandt? Jeg er jo en gammel mand, og min hustru er højt oppe i årene.« v19 Da svarede englen ham: »Jeg er Gabriel, som står for Guds ansigt, og jeg er sendt for at tale til dig og bringe dig dette glædelige budskab. v20 Men nu skal du blive stum og ikke kunne tale før den dag, da dette sker, fordi du ikke troede mine ord, som vil gå i opfyldelse, når tiden er inde.«
Læg mærke til at Gabriel siger at han 1) står for Guds ansigt og 2) siger 'mine ord' om Guds ord. Han er foruroligende højt i hierakiet ifht til den almindelige opfattelse og naturligvis en gud.
Alle disse ting ændrer imidlertid ikke ved at der kun er én nr. 1, gudernes Gud.
:-)
|
|
Til toppen
|
|
|
#13280 - 15/06/2003 18:55
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære Vagn, det kan jeg godt forstå at du ikke kan forstå ..  - men det er ikke fordi du generelt mangler forståelse, men fordi du ikke kan vide hvilke mængder af tilsvarende materiale jeg har pløjet mig igennem! Og det er ikke mange år siden jeg ærgrede og undrede mig inderligt over at mine kristne venner ikke gad læse de, synes jeg, meget interessante beretninger, som jeg kom med til påvisning af, at bibelen var helt helt forkert. De kritiske bemærkninger er ikke spor epokegørende, ikke spor enestående - lignende diskussioner har fundet sted i talløse sammenhænge, og vil helt sikkert fortsætte. Det er ikke muligt for et enkelt menneske at behandle dem alle. På samme måde som der ikke er noget enkelt menneske, der har læst alt hvad Grundtvig har skrevet, for det tager mere end et normalt menneskeliv. Men jeg har da været igennem en del af det, du nævner. Jeg har de sidste tre bibeloversættelser, og når der er noget, jeg er i tvivl om, bruger dem alle tre for at sammenligne, men kun hvis jeg synes det er noget vigtigt. . I nogle tilfælde synes jeg den sidste nye er den mest klargørende, i andre tilfælde en af de andre. Og selvfølgelig forekommer der fejl og misforståelser i oversættelserne, det ville da være underligt andet. Hvis noget er vigtigt for mig, så spørger jeg en der kan hebraisk eller græsk. Hvis det heller ikke hjælper, lader jeg det ligge! Hvem var det nu, der adspurgt om det ikke generede ham, at der var meget i bibelen der ikke var til at forstå svarende: Næh, jeg har ærlig talt flere problemer med de ting jeg kan forstå! Sådan har jeg det også sommetider Men lad mig alligevel være så venlig at svare på et enkelt af dine eksempler, nemlig fra Salme 98,12. Det er netop et af de steder, jeg har sammenlignet, og er helt enig i, at de gamle oversættelser er mere præcise end den sidste nye, og at der hellere skulle stå: "Og folk skal sige - - der er dog guder der dømmer på jord - - ", altså flertal. Men det betyder da ikke, at kristendommen ikke er en monoteistisk religion. Folk siger så meget! Har du aldrig hørt kristne sige f.eks. "Det må guderne vide .. " og "vi be'r bare guderne om godt vejr" - lign. udtryk. Det var ikke salmistens (Davids) egne ord, men hans citat af, hvad "folk" kunne finde på at sige, og "folk" var vel næppe dengang - som heller ikke i dag - særlig monoteistisk skolede. Men, tilgiv mig, jeg synes egentlig ikke dette - og tilsvarende - er særlig interessant at fordybe sig i - det må de teologisk kyndige der sidder og slider med oversættelserne tage sig af, og evangeliet, det glædelige budskab, kan nok holde til fejl og mangler i småtingsafdelingen, tror jeg  . Men nu har jeg da svaret på en enkelt af "anklagerne" - kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#13281 - 15/06/2003 19:52
|
Bruger
|
Shalom...
Bare lige et tillæg til de to andres svar...
Hvis du spøger jøderne om hvor mange guder der er, vil de med sikkerhed sige én... Men det er rigtigt at der åbent for, at der kunne spores en idé om flere guder i de ældste tekster... men jeg vil nu også forholde mig lidt til hvordan jøderne trods alt tolker Torahen og talmudden på det område... de kan forhåbentlig også hebraisk;o)....
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#13282 - 15/06/2003 20:28
|
Anonym
Anonym
|
Kristina skrev: De kritiske bemærkninger er ikke spor epokegørende, ikke spor enestående - lignende diskussioner har fundet sted i talløse sammenhænge, og vil helt sikkert fortsætte. Det er ikke muligt for et enkelt menneske at behandle dem alle. På samme måde som der ikke er noget enkelt menneske, der har læst alt hvad Grundtvig har skrevet, for det tager mere end et normalt menneskeliv.
Kære Kristina 
Jeg vil på ingen måde frakende dig at du, både som ikke-kristen og nu som kristen, har forsøgt at sætte dig grundigt ind i tingene. Og du har bestemt ret i at jeg "ikke kan vide hvilke mængder af tilsvarende materiale du har pløjet dig igennem".
Så jeg forstår godt at der kan opstå en vis "mæthedsfornemmelse". Alligevel synes jeg de to kritikere rejser nogle principielle spørgsmål i forbindelse med tilblivelsen af den nye bibel, og det var derfor jeg undrede mig over at du ikke kastede dig over deres meget koncentrerede, overskuelige og kompetente gennemgang.
Men lad os slutte vores lille meningsudvekling med lidt hyggeligt ordkløveri. Du skriver at det tager mere end et normalt menneskeliv at læse alt hvad Grundtvig har skrevet. Hvor mange menneskeliv tog det mon Grundtvig at skrive det? Han må jo have skrevet hurtigere end vi kan læse - med mindre der var tale om reinkarnation! 
|
|
Til toppen
|
|
|
#13283 - 15/06/2003 22:07
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære Vagn, der fik du mig  - og så alligevel ikke rigtig! Et normalt menneskeliv er nemlig ikke på næsten 89 år og heller ikke et liv med en maniodepressiv psykose - Grundtvig skrev i lange perioder af sit liv som en besat, og sov ikke ret meget. Jeg kan ikke finde dokumentationen, men jeg kan tydelig huske det facit på bundlinjen, som jeg skrev! Reinkarnation? Nejda, det tror jeg ikke på. Men der var engang, hvor jeg troede på reinkarnation  Det var i mit tidligere liv  Tak for kampen kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
|