Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#13148 - 05/06/2003 07:45 Hvordan kan troen undvære tvivlen?
Anonym
Anonym

Dagbladet Information skriver:
Den proces, biskop Rebel har indledt, kan ramme bredere og med større opløsningskraft, end hun forestiller sig.

Hun kunne have sagt om sognepræsten i Taarbæk, den 55-årige Thorkild Grosbøll: I vor samtale fik jeg bekræftet, at han – som så mange andre præster i vor kirke – har et søgende sind. Han bliver ved med at spørge til Guds mening og meningen med Gud. Det er denne trang til at efterprøve vedtagne sandheder, der gør den danske folkekirke til en rummelig og tålsom kirke.

Det er den helt forkerte præst, de kirkelige myndigheder er i gang med at fordrive fra folkekirken. Loven om fradømmelse fra embedet tager sigte på præster, der forkynder okkulte eller sekteriske standpunkter. Thorkild Grosbøll befinder sig i den danske folkekirkes brede strøm. Han giver blot klart mæle til, hvad der tænkes blandt mange nutidige kristne.

Læs artiklen her!

Jeg kan anbefale at læse denne tankevækkende artikel. Specielt glæder jeg mig over at præstens “trang til at efterprøve vedtagne sandheder” fremhæves som noget positivt.

For hvordan kan troen holdes ren hvis ikke tvivlen lutrer den? Hvordan kan troen undvære tvivlen?

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#13149 - 06/06/2003 14:03 Re: Hvordan kan troen undvære tvivlen?
Anonym
Anonym

Troen kan ikke eksistere uden tvivlen, men omvendt kan tvivlen altså heller ikke eksistere uden troen. Jeg hørte en times interview med den nu så berømte præst i P 1's "Eksistens" med programtitlen: "En sten i skoen" (www.dr.dk/p1/eksistens). Lad mig slå det fast med det samme: Grosbøll tror ikke Gud, lige så lidt som jeg tror på UFO'er. Jeg tror ikke på UFO'er, ergo tvivler jeg heller ikke på dem/på deres eksistens. Jeg tvivler måske på Guds kærlighed og min egen tro i visse situationer, men derfor eksisterer Gud jo stadigvæk. Man skal, som jeg ser, først have en vis tillid til - en vis tro på - et givent fænomen, før man kan tvivle på det. Nej, troen kan ikke undvære tvivlen, men omvendt er tro forudsætning for overhovedet at være i stand til at tvivle.

Til toppen 
#13150 - 06/06/2003 15:41 Re: Hvordan kan troen undvære tvivlen? [Re: ]
Anonym
Anonym

Sicy skrev:
Man skal, som jeg ser, først have en vis tillid til - en vis tro på - et givent fænomen, før man kan tvivle på det. Nej, troen kan ikke undvære tvivlen, men omvendt er tro forudsætning for overhovedet at være i stand til at tvivle.

Kære Sicy

Tak for indlægget. Umiddelbart kan jeg kun tilslutte mig dit synspunkt. Uden tro ingen tvivl! Tvivlen er troens gave til menneskene! Eller Guds gave til os!

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#13151 - 06/06/2003 16:19 Re: Hvordan kan troen undvære tvivlen?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Vagn, jeg har læst hvad de forskellige aviser mener om Tårbæk-sagen, også Iinformations artikler. Har du også læst Kristelig Dagblads artikler i dag om sagen - måske ville du også finde f.eks. Niels Højlunds artikel i dag i KD under overskriften "Tror du på Gud" lidt tankevækkende. .

Højlund mener, at Grosbøll kunne have undgået det meste af balladen ved at afvise at diskutere på journalistiske præmisser. Højlund har et alternativt forslag til, hvordan interviewet kunne have lydt. Det handler også om tvivlen!. Jeg tror den kan læses på nettet.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#13152 - 06/06/2003 22:19 Fyr dem!
migB
Bruger

Reg.: 24/05/2003
Sted: Skive (midtjylland)
Jeg tror at det er en meget vigtig proces der er blevet sat i gang.
Problemet er, at mange præster opfatter sig som statens tjenere i stedet for Guds.
Og det bliver helt galt når de forkynder statens, eller for det meste deres egen overbevisning i stedet for kirkens.

Egentlig burde vi begynde med biskopperne. Men hvis vi starter med præstene, kan vi få processen i gang.
Måske vil det medvirke til opløsning af folkekirken, i hvert fald på kort sigt. Men jeg er overbevidst om at folkekirken vil opløses. Troende undervisere er en nødvendighed vis man vil opretholde en troende kirke.

Troen og tvivlen er uadskillelige i denne verden. Jeg ved ikke om de to faktorer behøver hinanden for at eksistere, men de er uadskillelige.
Præstene bør ikke ignorere tvivlen, eller lade som om den ikke findes. De bør oplyse menigheden om eksistensen af tvivl. Men tvivlen kommer af sig selv. Den behøver ikke vantro præster - eller biskopper.

Til toppen 
#13153 - 07/06/2003 07:24 Re: Hvordan kan troen undvære tvivlen? [Re: ]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
Hej Sicy!

Enig, jeg hørte også P1-udsendelsen Eksistens med Grosbøll-interviewet. Så vidt jeg husker, begrunder Grosbøll sin manglende Guds-tro på videnskabens fremskridt med hensyn til, hvordan universet er skruet sammen. Det synes, jeg er underligt og meget kortsynet. Videnskabens fremskridt er jo et vidnesbyrd om Guds storhed (det antropiske univers). Videnskaben kan for eksempel ikke forklare naturlovenes oprindelse.

Med venlig hilsen
Hoeg

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær